PDA

View Full Version : Leverancier van electriciteit


Nr.10
3 augustus 2012, 00:31
1) Wie is uw leverancier van electriciteit?
MARKTGEGEVENS ELEKTRICITEIT 2012: MARKTAANDELEN ACTIEVE LEVERANCIERS (http://www.vreg.be/sites/default/files/uploads/statistieken/marktaandelen/20120402-martkaandeel_maandelijks_netbeheerderds_h_plus_nh-nl.pdf)
Sinds 2004 bevraagt de VREG maandelijks de netbeheerders met betrekking tot het aantal toegangspunten per leverancier. Gegevens met
betrekking tot de geleverde hoeveelheden per leverancier worden slechts 1 keer per jaar opgevraagd met betrekking tot het voorbije kalenderjaar.
2) Hoeveel electriciteit verbruikt u (uw afneempunt) jaarlijks?

Scherven A. Mok
3 augustus 2012, 07:48
56 keer bekeken : 50 mensen die er niet voor durven uitkomen dat ze nog altijd bij electrabel zitten ? :D

Koenraad Noël
3 augustus 2012, 07:55
Ecopower. Hoeveel er hier verbruikt wordt, weet ik niet.

maddox
3 augustus 2012, 09:12
Dit jaar hebben we 2100 kw/u gebruikt. Een extra ijskast en een minder zuinige computer alswel meer electrisch koken hebben er 250kw/u bijgedaan.

Txiki
3 augustus 2012, 09:24
1) Wie is uw leverancier van electriciteit?
MARKTGEGEVENS ELEKTRICITEIT 2012: MARKTAANDELEN ACTIEVE LEVERANCIERS (http://www.vreg.be/sites/default/files/uploads/statistieken/marktaandelen/20120402-martkaandeel_maandelijks_netbeheerderds_h_plus_nh-nl.pdf)
Sinds 2004 bevraagt de VREG maandelijks de netbeheerders met betrekking tot het aantal toegangspunten per leverancier. Gegevens met
betrekking tot de geleverde hoeveelheden per leverancier worden slechts 1 keer per jaar opgevraagd met betrekking tot het voorbije kalenderjaar.
2) Hoeveel electriciteit verbruikt u (uw afneempunt) jaarlijks?

Waarom zou gij dat moeten weten?

Nr.10
3 augustus 2012, 14:44
Waarom zou gij dat moeten weten?
Mijn gemiddelde verbruik de laatste tien jaar is 3.400 kWh per jaar.

Dat verbruik is verdeeld over de volgende apparaten:

electrische boiler
electrisch fornuis
microgolfoven
computerapparatuur
bijverwarming met electrisch vuur
wekker
telefoon en gsm oplader
scheermachientje: oplader
losstaande ijskast met diepvriescompartiment

Mijn jaarlijkse factuur bedraagt momenteel 1.030 euro.
Leverancier: ECS > electrabel customer solutions nv
Contract: "Electrabel EnergyPlus"

Bij ECS alleen al heb je vijf mogelijke contracten ...

EnergyPlus
Optibudget
GroenPlus
Standaardleverancier
FixPlus

Txiki
3 augustus 2012, 14:54
Mijn gemiddelde verbruik de laatste tien jaar is 3.400 kWh per jaar.

Dat verbruik is verdeeld over de volgende apparaten:

electrische boiler
electrisch fornuis
microgolfoven
computerapparatuur
bijverwarming met electrisch vuur
wekker
telefoon en gsm oplader
scheermachientje: oplader
losstaande ijskast met diepvriescompartiment

Mijn jaarlijkse factuur bedraagt momenteel 1.030 euro.
Leverancier: ECS > electrabel customer solutions nv
Contract: "Electrabel EnergyPlus"

Bij ECS alleen al heb je vijf mogelijke contracten ...

EnergyPlus
Optibudget
GroenPlus
Standaardleverancier
FixPlus


:-D Fijn zo'n bewuste verbruiker te zien.

Want, en immers, zuinig verbruik bepaalt je factuur, ongeacht bij wie je bent. Op een paar centiemen na doe je geen winst bij een overschakeling.

Zeer goed, Nr. 10. Ik zit ook op ongeveer zoiets. Iets lager. Ik heb dan ook geen TV, geen oplader voor scheermachine, geen bijverwarming op elektriciteit, geen microgolfoven, geen elektrische wekker...

pc, modem, ijskast, boiler en diepvries zijn de enige toestellen die permanent aangesloten zijn.

Nr.10
5 augustus 2012, 21:08
Ecopower kost een dikke 200 euro per jaar minder tov de formule (een "contract" noemt men dat tegenwoordig) Energyplus bij Elecrabel Customer Solutions. Ecopower vraag wel een aandeel te kopen in de coöperatieve (dit aandeel kost 250 euro). Er zijn op dit ogenblik 39.000 coöperanten, meldt hun website, en er is een wachttijd van zes maanden.

De prijs voor het verbruik is 0,22 euro per kWh (alles inbegrepen). Er is geen abonnementsgeld.

Nr.10
6 augustus 2012, 08:43
Ecopower. Hoeveel er hier verbruikt wordt, weet ik niet.
Dan heb je een aandeel gekocht van de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, Ecopower cvba. Waar bestel je dat aandeel?

Koenraad Noël
6 augustus 2012, 08:50
Dan heb je een aandeel gekocht van de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, Ecopower cvba. Waar bestel je dat aandeel?Dat heb ik niet gedaan, maar mijn moeder. :-P

Als je wilt, vraag ik het haar eens. ;-)

Nr.10
6 augustus 2012, 08:58
:-D Fijn zo'n bewuste verbruiker te zien.

Want, en immers, zuinig verbruik bepaalt je factuur, ongeacht bij wie je bent. Op een paar centiemen na doe je geen winst bij een overschakeling.

Zeer goed, Nr. 10. Ik zit ook op ongeveer zoiets. Iets lager. Ik heb dan ook geen TV, geen oplader voor scheermachine, geen bijverwarming op elektriciteit, geen microgolfoven, geen elektrische wekker...

pc, modem, ijskast, boiler en diepvries zijn de enige toestellen die permanent aangesloten zijn.
Electriciteit, als je de marktaandelen ernstig bestudeert, met

60% voor GDF Suez (merknaam Electrabel)
21% voor EDF (merknaam Luminus)
9% voor het Zweedse Vattenfall (merknaam Nuon)


GDF Suez = het grootste nutsbedrijf ter wereldLa Compagnie financière de Suez est nationalisée en 1982 puis privatisée en 1987 sous la présidence de Renaud de La Genière. La privatisation est vantée par Catherine Deneuve dans un spot publicitaire sur le thème des « stratèges de l'argent ». En 1988, elle joue le rôle du « chevalier blanc » de la Société générale de Belgique lorsque ce groupe ancien est attaquée par l'italien Carlo de Benedetti qui convoite ses actifs énergétiques dans Electrabel et Tractebel.
EDF = het grootste electriciteitsbedrijf van EuropaOp 8 april 1946, werden alle 1350 Franse nutsbedrijven genationaliseerd. Zij werden allen gebundeld in één organisatie onder de naam Electricité de France (EDF). Alle aandelen waren in handen van de Franse overheid.
Vattenfall = 100% Zweeds staatseigendom

Het staatsbelang én de hogere financiëel bancaire kringen spelen beide een belangrijke rol in dit soort bedrijven.

Nr.10
6 augustus 2012, 09:01
Dat heb ik niet gedaan, maar mijn moeder. :-P

Als je wilt, vraag ik het haar eens. ;-)
Ja, 't is goed ;-)

Koenraad Noël
6 augustus 2012, 09:09
Ja, 't is goed ;-)Gewoon bellen, zegt ze.

Zorg wel dat je dan over die zes maanden op tijd je contract opzegt of overstapt naar een maandelijks opzegbaar contract, om extra kosten van Electrabel te vermijden. ;-)

Scherven A. Mok
6 augustus 2012, 09:09
Dan heb je een aandeel gekocht van de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, Ecopower cvba. Waar bestel je dat aandeel?

Ik vind er niets meer van terug op de website (http://www.ecopower.be/). Ze hebben dat goed verstopt; misschien doordat ze de toevloed niet aankunnen.
Maar je wordt coöperant door 250 euro per gewenst aandeel te storten op 001-2280557-66 (http://www.ecopower.be/index.php/contact).
Als ik het me goed herinner volstaat de mededeling "aandeel". Als je zeker wil zijn stuur je best eerst een mailtje. Adres te vinden als je klikt op het rekeningnummer. En je kan er ook het rekeningnummer nakijken :mrgreen:

BigF
6 augustus 2012, 13:52
Electrabel, al twijfel ik om over te stappen op Duracell.

pixelpower
6 augustus 2012, 14:05
Ik zit bij Eneco. Was goedkoopste bij groepsaankoop.

parcifal
6 augustus 2012, 15:40
Lampiris, zeer tevreden van. Goedkoop en ze laten de mensen gerust. :-D

2100 KWh in 2010, 1600 KWh in 2011, na rationalisatie.
Nu heb ik zonnepanelen sinds maart dit jaar en die hebben al 1250 kWh opgeleverd, op 4 maand dus.

ik begin te vermoeden dat ze licht overgedimensioneerd zijn.... :(

Nr.10
8 augustus 2012, 16:43
2100 KWh in 2010, 1600 KWh in 2011, na rationalisatie.
Nu heb ik zonnepanelen sinds maart dit jaar en die hebben al 1250 kWh opgeleverd, op 4 maand dus.
Dan ben je al meer leverancier dan gebruiker.

Hoeveel ontvang je als leverancier per kWh, en hoeveel betaal je als gebruiker per kWh?

Derk de Tweede
8 augustus 2012, 20:42
Nuon. :?

Inno
8 augustus 2012, 21:12
Ik nog altijd bij electrabel, maar we gaan weldra veranderen. Ieder jaar slaan die massas op.
hoeveel betalen jullie per maand en met hoeveel zijn jullie thuis?

koe de poing
8 augustus 2012, 21:17
Dan heb je een aandeel gekocht van de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, Ecopower cvba. Waar bestel je dat aandeel?

Op de website vind je het rekeningnummer. Gewoon betalen en je aandelen worden je per post toegestuurd. Ik heb er 40 8-)

koe de poing
8 augustus 2012, 21:18
Op de website vind je het rekeningnummer. Gewoon betalen en je aandelen worden je per post toegestuurd. Ik heb er 40 8-)

Ecopower is wel niet mijn stroomleverancier :oops:

Marie van de koster
8 augustus 2012, 21:18
Ik nog altijd bij electrabel, maar we gaan weldra veranderen. Ieder jaar slaan die massas op.
hoeveel betalen jullie per maand en met hoeveel zijn jullie thuis?

Ik ben ook bij Electrabel en betaal maar liefst 134 € per maand. Ik ben alleenstaande en ik vind dat serieus veel geld!
Ik zou willen overstappen maar ik huur een appartementje en ik weet niet of huurders ook zo maar van leverancier mogen veranderen.

Inno
8 augustus 2012, 21:21
Ik ben ook bij Electrabel en betaal maar liefst 134 € per maand. Ik ben alleenstaande en ik vind dat serieus veel geld!
Ik zou willen overstappen maar ik huur een appartementje en ik weet niet of huurders ook zo maar van leverancier mogen veranderen.

Ik denk van wel hoor. dat is serieus veel geld vind ik voor een alleenstaande. Toen ik alleen woonde, dat was 5 of 6 jaar geleden betaalde ik 75 euro. ondertussen betalen we al 212 euro, vrouw + 2 kinderen. Ik vind het toch teveel, wetende dat we hier amper iets verbruiken.

parcifal
8 augustus 2012, 22:10
Dan ben je al meer leverancier dan gebruiker.

Hoeveel ontvang je als leverancier per kWh, en hoeveel betaal je als gebruiker per kWh?

250 per 1000 kwh via GSC's, en een totale kost voor aansluiting van rond de 240 per jaar.

Maar er zitten extra taksen aan te komen blijkbaar.

kelt
9 augustus 2012, 09:43
Hoeveel we betalen is in deze volatiele markt eigenlijk irrelevant binnen een kwartaal.De situatie verandert constant en iemand anders zal een beter contract hebben..
Toen ondergetekende vorige jaar van Luminus overstapte naar Essent was ik eigenlijk r a z e n d dat een oude trouwe klant als mezelf tot de "ontdekking" moest komen hoezeer hij(met weinig aardgas- en e-verbruik nochtans) er op gelegd werd...Een paar honderd Euro verschil voor gewoonweg hetzelfde gas en dezelfde electronen....:evil:

Ondertussen is het aanbod van Luminus,zo te zien,weer concurrentieel....

De boodschap,als uw huidige contract dit kalenderjaar afloopt,snuffel ruim van tevoren rond op de VREG en VERANDER desnoods.....hou de verkoopsbureautjes(want meer zijn die "leveranciers" eigenlijk niet) op onzekere voet.....Consumenten zullen zelf de macht moeten pakken en behouden!

Trouwe klant = Domme klant.....welkom in de "vrije markt" :-(

daiwa
9 augustus 2012, 13:51
Ik ben ook bij Electrabel en betaal maar liefst 134 € per maand. Ik ben alleenstaande en ik vind dat serieus veel geld!
Ik zou willen overstappen maar ik huur een appartementje en ik weet niet of huurders ook zo maar van leverancier mogen veranderen.

Ik ben ook alleenstaande en betaal 138 euro per maand.
Ik heb meegedaan aan de groepsaankoop van GvA en Essent wordt mijn nieuwe leverancier vanaf 1 oktober. Volgens hun berekeningen zou mij dat jaarlijks ongeveer 380 euro besparen.
Zou mij dus maandelijks toch 31,66 euro besparen.

Geachte heer ******,

Op 04/06/2012 hebt u zich via iChoosr ingeschreven voor de Groepsaankoop groene energie.

Wij heten u van harte welkom als nieuwe klant.

U vindt hierbij een kopie van uw contract, uw tariefkaart en de algemene voorwaarden.

De overschakeling verloopt helemaal automatisch
Door uw intekening aan de Groepsaankoop hoeft u niets meer te ondertekenen. U kunt alle details van uw contract in bijlage nalezen.

Graag meer informatie?
Neem dan gerust contact met ons op. Surf naar www.essent-support.be of vind het antwoord op veelgestelde vragen via www.essent.be/groepsaankoop en kies voor de groepsaankoop waarvoor u intekende.
Of bel ons op 078 15 56 57 (zonaal tarief), van maandag tot en met vrijdag (uitgezonderd op feestdagen), van 8 tot 19 uur.

Met vriendelijke groeten,


Wim Boonen
Directeur Consumenten & KMO

Nr.10
9 augustus 2012, 21:56
250 per 1000 kwh via GSC's, en een totale kost voor aansluiting van rond de 240 per jaar.

Maar er zitten extra taksen aan te komen blijkbaar.
Dan ontvang jij meer dan Ecopower aanrekent. Jij ontvangt 0,25 euro per geleverde kWh.
GSC = groenestroomcertificaten
Ecopower rekent 0,22 euro per verbruikte kWh aan, alles inbegrepen.

Marie van de koster
10 augustus 2012, 11:01
Ik denk van wel hoor. dat is serieus veel geld vind ik voor een alleenstaande. Toen ik alleen woonde, dat was 5 of 6 jaar geleden betaalde ik 75 euro. ondertussen betalen we al 212 euro, vrouw + 2 kinderen. Ik vind het toch teveel, wetende dat we hier amper iets verbruiken.

In 2006 betaalde ik nog zo'n 82 per maand, er is de laatste jaren dus meer dan 100 % bijgekomen ('t Is natuurlijk electriciteit + gas maar dat zal wel overal zo zijn, denk ik). Mijn verbruik is sterk omhoog gegaan toen mijn huisbazin met de beste bedoelingen centrale verwarming liet leggen in dit niet-geïsoleerde appartement. Vroeger deed ik de deuren toe van de kamer waar ik zat en sloeg een deken om me heen, nu ben ik verwend door die chauffage en vlug gewend geraakt aan een gelijke temperatuur overal.
Ik zet PC en TV altijd volledig uit (dus geen sluipverbruik) en mijn verwarming staat 's nachts en als ik wegga altijd op 14 ° zodat ze zo weinig mogelijk aanslaat. Het kan ook door mijn 2 boilers komen, die slaan regelmatig aan en ik kan die niet uitschakelen!
Maar ik moet eens horen hoe dat precies zit voor huurders.

Marie van de koster
10 augustus 2012, 11:02
Ik ben ook alleenstaande en betaal 138 euro per maand.
Ik heb meegedaan aan de groepsaankoop van GvA en Essent wordt mijn nieuwe leverancier vanaf 1 oktober. Volgens hun berekeningen zou mij dat jaarlijks ongeveer 380 euro besparen.
Zou mij dus maandelijks toch 31,66 euro besparen.

Dat is interessant.