PDA

View Full Version : De PLato-Socrates draad


eno2
29 augustus 2012, 10:29
Antwoord hier op iedere vraag met een tegenvraag, naar goeie oude gewoonte van Socrates, zoals gerapporteerd door Plato

Eerste vraag: Waarom zijn de banaantjes krom?
Gelieve de antwoorden ook in vraagvorm op te stellen en niet op niet-vragende berichten te reageren

Scherven A. Mok
29 augustus 2012, 10:55
Waarom zouden de bananen niet krom zijn ?

Scherven A. Mok
29 augustus 2012, 10:55
Waarom zouden bananen niet naar zon trachten ?

eno2
29 augustus 2012, 11:35
Waarom zijn bananen geel en niet rood?

NieuwNoors
29 augustus 2012, 11:38
Waarom zijn bananen geel en niet rood?

Waarom zouden ze niet geel zijn? De zon die ze doet groeien is toch ook geel?

eno2
29 augustus 2012, 11:40
Waarom zouden ze niet geel zijn? De zon die ze doet groeien is toch ook geel?

Dus alles onder de zon moet geel opgroeien? Dus zijn de Chinezen het enige normaal gekleurde ras?

NieuwNoors
29 augustus 2012, 12:00
Dus alles onder de zon moet geel opgroeien? Dus zijn de Chinezen het enige normaal gekleurde ras?

Zijn Chinezen "geel"?( Dat wordt zo gezegd maar ik vind niks "geel" aan die mensen...)

eno2
29 augustus 2012, 12:09
Zijn Chinezen "geel"?( Dat wordt zo gezegd maar ik vind niks "geel" aan die mensen...)

Hoe komt het dat die Chinees van Shangai die ik eergister sprak toevallig geel was? Toeval zeker?

Mag ik je vraagloze tekst tussen haakjes als een overtreding rekenen?

NieuwNoors
29 augustus 2012, 12:18
Hoe komt het dat die Chinees van Shangai die ik eergister sprak toevallig geel was? Toeval zeker?

Mag ik je vraagloze tekst tussen haakjes als een overtreding rekenen?

Neen, dat mag je niet? Zo beter?
MAAR: :lol::lol: uwe Chinees van Shangai ????

NieuwNoors
29 augustus 2012, 12:19
Hoe komt het dat die Chinees van Shangai die ik eergister sprak toevallig geel was? Toeval zeker?

Mag ik je vraagloze tekst tussen haakjes als een overtreding rekenen?

Hoeveel banpunten krijg ik nu??????????

eno2
29 augustus 2012, 12:36
Is het niet zo dat alles krom is in de natuur?

Zijn rechte bomen abnormaal?

eno2
29 augustus 2012, 12:37
Hoeveel banpunten krijg ik nu??????????

1?

NieuwNoors
29 augustus 2012, 12:46
1?

:-(:-(
Ik heb nog nooit banpunten gekregen en ik wil dat zo houden.

NieuwNoors
29 augustus 2012, 12:47
Bestaan er rechte bomen?

Idd; niets in de natuur is recht. Daar heb je gelijk in.

eno2
29 augustus 2012, 13:08
Idd; niets in de natuur is recht. Daar heb je gelijk in.

Ga je nog veel in de fout gaan? Als draadopener mag ik je toch je derde bp geven?

eno2
29 augustus 2012, 13:08
:-(:-(
Ik heb nog nooit banpunten gekregen en ik wil dat zo houden.

2?

eno2
29 augustus 2012, 13:10
Bestaan er rechte bomen?

Kan je bewijzen dat rechte boomstammen niet bestaan?

eno2
29 augustus 2012, 13:11
Dus ik heb gelijk en we mogen dit sluiten ?

Als je nu eens een andere vraag stelde?

NieuwNoors
29 augustus 2012, 13:14
Allee, ik zal aan Eno nog een vraag stellen.
Ziede mij nog graag Enoke???????????:-)

eno2
29 augustus 2012, 13:18
Allee, ik zal aan Eno nog een vraag stellen.
Ziede mij nog graag Enoke???????????:-)

Hoe zou ik je (niet meer) graag zien Ininneke? Toch niet vanwege al die monstertjes van nu en van vroeger aan je boezem?

NieuwNoors
29 augustus 2012, 13:19
Hoe zou ik je (niet meer) graag zien Ininneke? Toch niet vanwege al die monstertjes van nu en van vroeger aan je boezem?

Helaba!!

eno2
29 augustus 2012, 13:20
mijn vraag niet goed genoeg?

Hoe komt het dat je nog het voorkomen van een rechte boomstam niet hebt kunnen weerleggen? Toch niet omdat je dat bewijs niet in een vraagvorm kan gieten?

eno2
29 augustus 2012, 13:22
Helaba!!

Neem je 't mij kwalijk als ik niet meer antwoord op niet-vragende uitingen?

NieuwNoors
29 augustus 2012, 13:24
Neem je 't mij kwalijk als ik niet meer antwoord op niet-vragende uitingen?

2 de poging: "Helaba?????????". Beter?

eno2
29 augustus 2012, 14:00
2 de poging: "Helaba?????????". Beter?
Wat is daar de zin van?

eno2
29 augustus 2012, 14:01
Is het dan mijn schuld dat jij geen algemene basiskennis hebt waaronder het feit dat er geen rechte vormen in de natuur voorkomen?
En een vallend voorwerp dat een rechte baan volgt, komt dat in de natuur niet voor?

eno2
29 augustus 2012, 14:56
Zijn rechte banen dan rechte vormen?

Is een baan geen vorm? Kan een baan geen ellipsvorm hebben zoals die van de planeten of de vorm van een rechte, bv? Volgt het licht geen rechte baan? Of is het licht geen natuurverschijnsel en dus geen natuur?

Zucht
29 augustus 2012, 15:11
Is een baan geen vorm? Kan een baan geen ellipsvorm hebben zoals die van de planeten of de vorm van een rechte, bv? Volgt het licht geen rechte baan? Of is het licht geen natuurverschijnsel en dus geen natuur?

Is dit nu de Euclides draad geworden ? Is een geodetische lijn recht of krom ?

Marie van de koster
29 augustus 2012, 15:14
:-(:-(
Ik heb nog nooit banpunten gekregen en ik wil dat zo houden.

Hebt u nog nooit banpunten gekregen? Wilt u niet eens rebel spelen en zo wat puntjes verzamelen?

eno2
29 augustus 2012, 15:15
Is dit nu de Euclides draad geworden ? Is een geodetische lijn recht of krom ?

Is het ja of nee bij het haar getrokken te stellen dat in de natuur geen rechte vorm voorkomt? Is een rechte neus dan geen rechte vorm?

Marie van de koster
29 augustus 2012, 15:16
Dus ik heb gelijk en we mogen dit sluiten ?

Waarom zou u dit mogen sluiten? Hebt u nog nooit die foto's gezien van die enorme rechte hoge bomen in Afrika (mogelijk baobabs, ik weet het niet precies)?
Kan het zijn dat ik me vergist heb en dat het sequoia's zijn?

Marie van de koster
29 augustus 2012, 15:17
Hoe zou ik je (niet meer) graag zien Ininneke? Toch niet vanwege al die monstertjes van nu en van vroeger aan je boezem?

't Is niet dat ik uit ben op sensatie (of toch?) maar wat weet u van de boezem van NiNo?

eno2
29 augustus 2012, 15:19
't Is niet dat ik uit ben op sensatie (of toch?) maar wat weet u van de boezem van NiNo?

Hoe zou het komen dat iedereen die ze aan de boezem drukt gebannen wordt, behalve jij, ik, en Raf?

Zucht
29 augustus 2012, 15:22
Is het ja of nee bij het haar getrokken dat in de natuur geen rechte vorm voorkomt? Is een rechte neus geen rechte vorm?

Waarom zeg je niet wat jij met "recht" bedoelt ? Denk je dat die term een universele betekenis heeft buiten enige context ?
Waarom is de titel van deze draad trouwens niet in vraagvorm ? Moet dit niet helemaal opnieuw begonnen worden met een juiste titel ?

Marie van de koster
29 augustus 2012, 15:29
Waarom zeg je niet wat jij met "recht" bedoelt ? Denk je dat die term een universele betekenis heeft buiten enige context ?
Waarom is de titel van deze draad trouwens niet in vraagvorm ? Moet dit niet helemaal opnieuw begonnen worden met een juiste titel ?

Wat is recht?
Mijn grootmoeder wist het. Kent er nog iemand dit rijmpje?
Geld maakt slim wat dom is en recht wat krom is!

eno2
29 augustus 2012, 15:31
Waarom zeg je niet wat jij met "recht" bedoelt ? Denk je dat die term een universele betekenis heeft buiten enige context ?
Waarom is de titel van deze draad trouwens niet in vraagvorm ? Moet dit niet helemaal opnieuw begonnen worden met een juiste titel ?

Begrijp jij dan niet dat ik geen antwoorden kan geven? Alleen vragen stellen? Waarom verwacht je dan antwoorden? Weet er wel iemand juiste antwoorden? Weten we wel iets zeker?

Marie van de koster
29 augustus 2012, 15:31
Hoe zou het komen dat iedereen die ze aan de boezem drukt gebannen wordt, behalve jij, ik, en Raf?

Gelooft u niet in toeval?

eno2
29 augustus 2012, 15:33
Wat is recht?
Mijn grootmoeder wist het. Kent er nog iemand dit rijmpje?
Geld maakt slim wat dom is en recht wat krom is!

Moet het niet zijn: geld maakt krom wat recht is? Hoe slim was jouw grootmoeder?

Zucht
29 augustus 2012, 15:34
Hoe zou het komen dat iedereen die ze aan de boezem drukt gebannen wordt, behalve jij, ik, en Raf?

Was er een tijdje geleden geen verhaal over een kat in een rusthuis die op het bed van een bejaarde ging liggen die de dag daarna overleed ?
Zou NiewNoors een kat kunnen zijn ?

Zucht
29 augustus 2012, 15:45
Begrijp jij dan niet dat ik geen antwoorden kan geven? Alleen vragen stellen? Waarom verwacht je dan antwoorden? Weet er wel iemand juiste antwoorden? Weten we wel iets zeker?

Begrijp je nu waarom de Atheners die Socrates ter dood veroordeeld hebben ?

eno2
29 augustus 2012, 15:51
Begrijp je nu waarom de Atheners die Socrates ter dood veroordeeld hebben ?

In hoeverre is het begrijpelijk dat Plato daar allemaal stof in zag voor het schrijven van
50 vervelende boeken?

Xenophon
29 augustus 2012, 16:18
Is een baan geen vorm? Kan een baan geen ellipsvorm hebben zoals die van de planeten of de vorm van een rechte, bv? Volgt het licht geen rechte baan? Of is het licht geen natuurverschijnsel en dus geen natuur?

We weten sinds de relativiteitstheorieën van Einstein dat het licht de ruimtekromming rond de zon/planeten volgt, dus de stelling "licht volgt een rechte baan" is niet houdbaar.

Marie van de koster
29 augustus 2012, 16:26
Moet het niet zijn: geld maakt krom wat recht is? Hoe slim was jouw grootmoeder?

Oh nee, het rijmpje is zoals ik het schreef. Met de uitdrukking maakte mijn grootmoeder duidelijk dat mensen die rijk worden plots belangrijk zijn en dat de rijken het gelijk altijd aan hun kant en aanzien worden als verstandig omdat armeren hen geen ongelijk durven geven.
Begrijpt u het?
Of mijn grootmoeder slim was? Kan ik een vraag vinden om daarop te antwoorden? Vindt u dat mensen zonder hoge schoolopleiding maar met heel veel levenservaring soms over een even grote wijsheid kunnen beschikken als een Plato of Socrates?

Marie van de koster
29 augustus 2012, 16:28
Begrijp je nu waarom de Atheners die Socrates ter dood veroordeeld hebben ?

Wie heeft er zoals ik gevoelens van sympathie en medeleven voor Xanthippe?

Derk de Tweede
29 augustus 2012, 17:47
Die zat ook op een eiland maar was iets intellectueler dan jij?

Hoe meet je iemands intellect ?

Zucht
29 augustus 2012, 17:59
Wie heeft er zoals ik gevoelens van sympathie en medeleven voor Xanthippe?

Wat zou Socrates geantwoord hebben op de vraag van de burgemeester van Athene : "Socrates, neemt gij Xanthippe tot vrouw ?" ?
Zou het iets in de aard van, "als ik haar tot vrouw neem, wat gaat mij dat kosten ?" geweest kunnen zijn ?
Edit : Of zou het "als ik haar tot vrouw neem, wat gaat mij dat opbrengen ?" geweest zijn ?

eno2
29 augustus 2012, 20:01
Die zat ook op een eiland maar was iets intellectueler dan jij?
Welk eiland dan? Is intellectueel zijn zo intelligent? En een dictatorenvriendje zijn?

Supe®Staaf
29 augustus 2012, 21:01
Wie heeft er zoals ik gevoelens van sympathie en medeleven voor Xanthippe?Denk je niet dat iedereen die Paul Lebeau's 'Xanthippe' las, gevoelens van sympathie koestert voor een vrouw die haar leven sleet met een betweterige, pedofiele lelijkaard?

eno2
29 augustus 2012, 21:11
Oh nee, het rijmpje is zoals ik het schreef. Met de uitdrukking maakte mijn grootmoeder duidelijk dat mensen die rijk worden plots belangrijk zijn en dat de rijken het gelijk altijd aan hun kant en aanzien worden als verstandig omdat armeren hen geen ongelijk durven geven.
Begrijpt u het?
Of mijn grootmoeder slim was? Kan ik een vraag vinden om daarop te antwoorden? Vindt u dat mensen zonder hoge schoolopleiding maar met heel veel levenservaring soms over een even grote wijsheid kunnen beschikken als een Plato of Socrates?
Sinds wanneer is levenswijsheid van scholing afhankelijk?

Marie van de koster
30 augustus 2012, 13:31
Denk je niet dat iedereen die Paul Lebeau's 'Xanthippe' las, gevoelens van sympathie koestert voor een vrouw die haar leven sleet met een betweterige, pedofiele lelijkaard?

Betrapt :-D Natuurlijk dacht ik aan dat boek maar ik hoopte dat de meesten van de jongeren hier het niet meer gelezen hebben en dat de ouderen het vergeten hadden.
U hebt dus ook sympathie voor de Xanthippe van Lebeau? (Om toch maar een vraag te stellen :-) )

Marie van de koster
30 augustus 2012, 13:32
Wat zou Socrates geantwoord hebben op de vraag van de burgemeester van Athene : "Socrates, neemt gij Xanthippe tot vrouw ?" ?
Zou het iets in de aard van, "als ik haar tot vrouw neem, wat gaat mij dat kosten ?" geweest kunnen zijn ?
Edit : Of zou het "als ik haar tot vrouw neem, wat gaat mij dat opbrengen ?" geweest zijn ?

Zou hij niet eerder geantwoord hebben "Ik heb iemand nodig voor de was en de plas"?

Marie van de koster
30 augustus 2012, 13:36
Sinds wanneer is levenswijsheid van scholing afhankelijk?

De echte filosofen hebben hun wijsheid waarschijnlijk ook levenservaring moeten opdoen. Denkt u ook niet dat teveel scholing soms net nadelig is als voorbereiding op het echte leven?

eno2
30 augustus 2012, 17:17
De echte filosofen hebben hun wijsheid waarschijnlijk ook levenservaring moeten opdoen. Denkt u ook niet dat teveel scholing soms net nadelig is als voorbereiding op het echte leven?
De vraag mag zeker gesteld worden"hoeveel mensen op menselijk, moreel, en gevoelsgebied door langdurige scholing en hoge opleiding platgeslagen worden?" Zouden dat er niet meer dan de helft kunnen zijn?

Zucht
30 augustus 2012, 17:46
Zou hij niet eerder geantwoord hebben "Ik heb iemand nodig voor de was en de plas"?

Zou hij echt ne keer hebben kunnen antwoorden zonder vraag ?

Supe®Staaf
30 augustus 2012, 18:24
Betrapt :-D Natuurlijk dacht ik aan dat boek maar ik hoopte dat de meesten van de jongeren hier het niet meer gelezen hebben en dat de ouderen het vergeten hadden.:-D:-D:-D
Valse hoop: de Staaf vergeet bijna niks...
;-)
U hebt dus ook sympathie voor de Xanthippe van Lebeau? (Om toch maar een vraag te stellen :-) )
Tuurlijk.
Haar vent was meer geïnteresseerd om schandknapen in zijn bed te krijgen dan in zijn lekkere madam.
Voorts liep hij meer te discussiëren, en te bekvechten dan zich met zijn huishouden bezig te houden of te werken.
En alsof dat allemaal niet genoeg was, schopte hij tegen zoveel zere schenen dat hij ter dood werd veroordeeld, en hij wilde uit principe niet eens vluchten, hoewel zijn vrienden een ontsnapping hadden voorbereid.
Ik heb bijna al zijn teksten (geredigeerd door zijn vrienden en Plato) ooit gelezen, en er staat een hoop bullshit in.
Ik begrijp niet waarom ze er zo een groot denker en filosoof willen van maken, maar dat vind ik nog bij redelijk veel van die piegems.
Xanthippe zal het met die griezel dus zeker niet onder de markt gehad hebben, en de positie van de doorsneevrouw was al niet echt benijdenswaardig.
Waar het negatieve beeld van haar vandaan komt als furieuze feeks en heftige helleveeg en razende ros, weet ik niet.

eno2
30 augustus 2012, 18:43
Hoeveel schandknapen heeft Socrates gehad? Weigerde hij niet de verleidingspogingen van Alcibiades?

Marie van de koster
30 augustus 2012, 20:25
Zou hij echt ne keer hebben kunnen antwoorden zonder vraag ?

Zou hij dat niet speciaal gedaan hebben om Plato te plezieren?

Marie van de koster
30 augustus 2012, 20:27
Hoeveel schandknapen heeft Socrates gehad? Weigerde hij niet de verleidingspogingen van Alcibiades?

Was Socrates dan niet een beetje een pastoor avant la lettre? ;-)

eno2
26 december 2012, 12:46
Waarom verkettert de Paus de goddelozen?
Is dat nu echt nodig in een Kerstboodschap?

eno2
26 december 2012, 12:47
Was Socrates dan niet een beetje een pastoor avant la lettre? ;-)

Een pastoor met twee meiden zeker?