PDA

View Full Version : Dampflok 02 0201-0 uit de DDR.


Derk de Tweede
30 augustus 2012, 19:34
Goed voor 175 km/uur.

http://img826.imageshack.us/img826/4973/br0202010.jpg

Gebouwd uit het onderstel van de vooroorlogse tenderloc 61 003

http://schneider-mayenfisch.com/drg_lokomotiven_61_files/image004.jpg

de ketel van een zware goederentreinloc serie 45.
http://www.bahnbilder.de/bilder/br-45-24555.jpg

En de snelste Nederlandse stoomloc haalde amper de 123 km/uur

http://img62.imageshack.us/img62/3286/ns2804.jpg

De NMS Reeks 12 was stukken sneller met zijn 160 km/uur. Maar het ontbrak haar aan trekkracht en vermogen waardoor ze bij hellingen moest worden opgedrukt (geduwd)

Uiteindelijk is die stroomlijn een fiasco geworden, want treinen hebben meer last van zijwind dan tegenwind.



http://www10.pic-upload.de/09.04.12/9i17pl45kk7p.jpg

Libro
30 augustus 2012, 19:45
Die foto in Vilvoorde zelf genomen Derk?

Die Nederlandse stomer lijkt goed op deze:

http://digital-art-gallery.com/oid/39/640x500_8059_Station_3d_fantasy_train_picture_imag e_digital_art.jpg

Derk de Tweede
30 augustus 2012, 19:47
En niet de Mallard of de baureihe 05, maar de
Pennsylvania No. 6110 was de snelste met wellicht 210 km/uur.


http://1.bp.blogspot.com/-d3TwfGu8c7I/TaJIUhe6-5I/AAAAAAAACLI/yxQCw4cwzLU/s1600/prr%252Bs1.jpg

Derk de Tweede
30 augustus 2012, 19:59
Die foto in Vilvoorde zelf genomen Derk?

Die Nederlandse stomer lijkt goed op deze:

http://digital-art-gallery.com/oid/39/640x500_8059_Station_3d_fantasy_train_picture_imag e_digital_art.jpg
Amerikaanse locs zijn hongerige bruten.
Hoewel de juiste spoorbreedte zouden ze in Nederland dwars door de rails zakken met hun asdruk van 32 ton.

De Big Boy van de Union Pacific was wellicht de allergrootste en sterkste locomotief ooit met een vermogen van 8000 pk

http://www.ronsaari.com/stockImages/pennsylvania/UnionPacificBigBoyBWPano.jpg

De beste kwamen uit Frankrijk, naar ontwerpen van Ingenieur Chapelon.
Deze haalde bv de 6000 pk met een gewicht van slechts een derde van de Big Boys. Ze waren echter zeer moeilijk te bedienen met hun compound werking en dus twee regulateurs voor de hoge druk en lage druk-clinders.

http://img222.imageshack.us/img222/7710/chapelon031.jpg

Derk de Tweede
30 augustus 2012, 20:04
In 1965 ontwiep de Deutsche Bundesbahn een locomotief met een uurvermogen van 12.000 pk. Dat is voor enkelvoudige locs nooit overtroffen.
Baureihe 103, sterk, snel en vooral erg mooi!

http://www.bahnbilder.de/bilder/br-103-109406.jpg

Derk de Tweede
30 augustus 2012, 20:13
De miskoop van de eeuw.
De NS 1100 met amper 2000 pk, rammelende en schuddende machines.
Menig machinist is van zijn stoel gesmeten.

http://img341.imageshack.us/img341/6141/ns1117.jpg

Vergelijk dat eens met de serie 189, die veel op de Betuweroute te vinden is,
Goed voor 8000 pk schoon aan de trekhaak.
DB Schenker rijdt er veel mee.
De goederentak van de NS is opgeheven en is nu dus in Duitse handen.

http://www.uli-bahn.de/wp-content/gallery/db-br189/uk_deu_db_189-013-6_01_g.jpg.

Derk de Tweede
30 augustus 2012, 20:28
Een lachertje waren de NS 2400 diesellocs met hun 800 pk.
Zoals hier met zijn tweeën voor 6 vuiniswagentjes.
Brullen konden ze wel!

http://www.rolandrail.net/special/vam_25262507_bsz_260673.jpg

En toen kwamen de ex-DDR locs (made in the USSR) van de serie 232.
Die lieten geen trein staan, geweldige locs met hun 4000 pk.
Eigen foto trouwens.

http://farm8.staticflickr.com/7143/6643235415_6e2325bca7_b.jpg

Derk de Tweede
30 augustus 2012, 20:52
Zware ertstreinen in Nederland met vier diesellocs, waarvan er meestal ééntje onderweg defect raakte wegens oververhitting van de motoren.
Wat een aanfluiting!
http://www.youtube.com/watch?v=bZqrOyM7CwU

en in Duitsland met twee stoomlocs.
http://www.youtube.com/watch?v=B1TUhTeRg3o

http://farm1.static.flickr.com/106/275136970_7920ad6b30.jpg

http://img.fotocommunity.com/photos/10050448.jpg

Derk de Tweede
30 augustus 2012, 20:57
De Nederland/Zwitserse NS 1000 waarvan de spaken regematig braken. Konden ook hevig doorslippen.
Ontworpen voor 160 km/uur eindigde ze in de goederendienst met max. 80.

Waarom zijn Nederlandse treinen door de jaren heen zo beroerd slecht ?
Behalve de Hondekop dan.

http://www.beneluxspoor.org/bnls/bieten1000.jpg

Derk de Tweede
30 augustus 2012, 21:02
Een Belgische Benelux-hondekop staat te verotten in Leuven. :evil:

http://www.treinfoto2000.be/stelplaatsen/stelplaatsleuven/museumLeuven/Hondekop220902.2006.07.06.Musea%20Leuven.jpg

Betere tijden.

http://www.beneluxspoor.org/bnls/hondekop4.jpg

Beleepok
5 september 2012, 21:47
http://lh4.ggpht.com/_hVOW2U7K4-M/ShDpSz-A6OI/AAAAAAABBPo/N4QeG--5ca0/tuiketyieryurytygjyj.jpg

Diego Raga
5 september 2012, 22:22
Een mens is verbaasd dat dit nog rijd: http://vimeo.com/2578284

Wel mooi in z'n genre.

Beleepok
5 september 2012, 22:57
http://lh6.googleusercontent.com/-D8eRCt4bgc8/UD67FmjNvEI/AAAAAAAB_cs/kiMmQb_Oas4/s0/z14.jpg

Beleepok
5 september 2012, 23:48
http://www.darkroastedblend.com/2012/08/huge-airborne-aircraft-carriers.html

Derk de Tweede
6 september 2012, 09:16
Een mens is verbaasd dat dit nog rijd: http://vimeo.com/2578284

Wel mooi in z'n genre.

Soms gaat het heel erg mis.
Bv door te weinig water in de ketel en falende loodproppen.
Van deze DDR-stoomloc van de serie 01-5 knalde de ketel in 1977. Machinist en stoker werden honderden meters weggeblazen. Uiteraard hebben ze het niet overleefd.

http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Bildergalerien/1977-01/19771127-000002-DR-01-1516-(adn).jpg

Diego Raga
6 september 2012, 20:54
Soms gaat het heel erg mis.
Bv door te weinig water in de ketel en falende loodproppen.
Van deze DDR-stoomloc van de serie 01-5 knalde de ketel in 1977. Machinist en stoker werden honderden meters weggeblazen. Uiteraard hebben ze het niet overleefd.
Waw, dat moet nogal een patat geweest zijn, om tonnen gietijzer en staalplaat zo uit elkaar te rijten alsof het karton was.
Shit happens. :|