PDA

View Full Version : Lijst van armen die dit forum bezoeken


eno2
10 september 2012, 10:29
Ik ben arm geweest van 1945 tot 1970 (geboren in armoede -generatiearmoede) en van 1994 tot 2010 (na echtscheiding, ontslag en ziekte)

Van 1989 tot 1994 heb ik onder de armoedegrens gewerkt (maar had ik nog reserves)

Lange perioden dus

Ik raakte uit de armoede door pensioen in 2010

Mijn positionering van arme heeft me op dit forum ∞ veel P.A. opgeleverd

Arm zijn is (voor deze draad):
1 Inkomen onder de armoedegrens
2 plus niet over vermogen (noch eigendom) beschikken

Een beetje persoonlijke info over je armoede-patroon&periodes mag. Hoe je erin kwam en hoe je eruit raakte

Scherven A. Mok
10 september 2012, 10:45
Financieel gaat het; op andere vlakken ben ik serieus aan het verarmen.

eno2
10 september 2012, 10:47
Financieel gaat het; op andere vlakken ben ik serieus aan het verarmen.

Alsof ik niet...

Jij hebt hier dus in deze draad niets te zien.
Open zelf een draad over de geestelijke verarming

Nynorsk
10 september 2012, 10:50
Mijn inkomen ligt al een paar jaar onder de armoedegrens maar ik heb mezelf nog nooit als 'arm' beschouwd.

eno2
10 september 2012, 10:56
Mijn inkomen ligt al een paar jaar onder de armoedegrens maar ik heb mezelf nog nooit als 'arm' beschouwd.

Logisch, als je over voldoende middelen blijft beschikken en je levenskwaliteit hoog blijft liggen, heb je geen of geen hoog inkomen nodig

Antoon
10 september 2012, 10:59
eno2 : u zit hier al jaren op het forum (sinds juni 2004), dagelijks te posten. Waarschijnlijk van thuis op uw pc.

Ik zeg niet dat u materieel aan niets mankeert, maar echt arm?

Nynorsk
10 september 2012, 11:00
Logisch, als je over voldoende middelen blijft beschikken en je levenskwaliteit hoog blijft liggen, heb je geen of geen hoog inkomen nodig

Je kiest natuurlijk ook zelf wat je 'voldoende middelen' vind eh. Als je iedere maand 100 euro kleren wil kopen of steeds de nieuwe iphone wilt, ga je een beetje vloeken als je na aftrek van de vaste kosten maar 200 euro meer hebt om een maand van te leven.

eno2
10 september 2012, 11:04
Je kiest natuurlijk ook zelf wat je 'voldoende middelen' vind eh. Als je iedere maand 100 euro kleren wil kopen of steeds de nieuwe iphone wilt, ga je een beetje vloeken als je na aftrek van de vaste kosten maar 200 euro meer hebt om een maand van te leven.

Voldoende is de noodzakelijke levensbehoeften diensten en rechten om een waardig leven te leiden.

Scherven A. Mok
10 september 2012, 11:05
Alsof ik niet...

Jij hebt hier dus in deze draad niets te zien.
Open zelf een draad over de geestelijke verarming

sorry eno ik had je openingspost niet gelezen

Nynorsk
10 september 2012, 11:07
Voldoende is de noodzakelijke levensbehoeften diensten en rechten om een waardig leven te leiden.

Wel, je hebt blijkbaar ook voldoende te eten gehad want je leeft nog altijd.

eno2
10 september 2012, 11:08
eno2 : u zit hier al jaren op het forum (sinds juni 2004), dagelijks te posten. Waarschijnlijk van thuis op uw pc.

Ik zeg niet dat u materieel aan niets mankeert, maar echt arm?

Ik heb van 2004 tot 2011 gepost op een bibliotheek PC

Ik ben niet arm meer

Ik heb me dus in 2011 een PC van 500 € aangeschaft aangezien gratis WIFI
aanwezig is. De WIFI is normaal het duurste aspect.

Ik heb trouwens geen toegang meer tot een bib hier en leef geïsoleerd, maar wel ingeplugd met de wereld, in tegenstelling tot de zes totaal geïsoleerde jaren die ik hier vroeger doorgebracht heb in armoede..

Mijn pensioen is inderdaad niet erg hoog boven de armoedegrens

eno2
10 september 2012, 11:11
Wel, je hebt blijkbaar ook voldoende te eten gehad want je leeft nog altijd.

Je valt niet zomaar dood van slechte, ongezonde, goedkope en weinig voeding

Ik heb zeer veel woningonzekerheid gekend en lange perioden van adresloosheid

eno2
10 september 2012, 11:15
sorry eno ik had je openingspost niet gelezen

;-)

Maak er geen gewoonte van

Scherven A. Mok
10 september 2012, 11:57
;-)

Maak er geen gewoonte van

Ik vrees van wel, dat is namelijk een gevolg van het verarmen van de geest ... :-o

eno2
10 september 2012, 12:46
Ik vrees van wel, dat is namelijk een gevolg van het verarmen van de geest ... :-o8O
Toch bedankt voor het stemmen.

De armen van geest die dit forum bezoeken, dat zijn legioenen

Nynorsk
10 september 2012, 13:29
Je valt niet zomaar dood van slechte, ongezonde, goedkope en weinig voeding

Ik heb zeer veel woningonzekerheid gekend en lange perioden van adresloosheid

Wat is jouw bedoeling van deze draad eigenlijk?
Armen zoeken, zodat je hen kan zeggen: "nou, jij bent eigenlijk niet echt arm, ik ben veel armer". En dan schrik je ervan dat je in een isolement bent terechtgekomen?

eno2
10 september 2012, 13:35
Wat is jouw bedoeling van deze draad eigenlijk?
Armen zoeken, zodat je hen kan zeggen: "nou, jij bent eigenlijk niet echt arm, ik ben veel armer". En dan schrik je ervan dat je in een isolement bent terechtgekomen?Totaal niet

Ik schrik daar niet van, ik heb daar geen schrik van, en ik ben ook niet meer arm, en het totaal isolement heb ik zelfs zelf opgezocht. Waarbij de armoede echt behulpzaam was als inleidende beweging. .

ER is al een lijst van miljonairs op dit forum, door C2C, dus mocht er ook een voor armen komen.

Er was ook al een lijst van veelverdieners, door wijlen Eigenzinnig.

Verder ben ik oprecht benieuwd naar en bezorgd voor lotgenoten

Supe®Staaf
10 september 2012, 19:09
Al wie hier durft posten dat hij arm is, liegt dat hij zwart ziet.

Nietzsche
10 september 2012, 19:10
Al wie hier durft posten dat hij arm is, liegt dat hij zwart ziet.

Want?

jump in the box
10 september 2012, 19:11
Al wie hier durft posten dat hij arm is, liegt dat hij zwart ziet.

Nooit gehoord van 'zwart zien van armoede'?

NieuwNoors
10 september 2012, 19:12
Al wie hier durft posten dat hij arm is, liegt dat hij zwart ziet.

Allee, we zullen allemaal posten dat we rijk zijn.:-)

Stingray
10 september 2012, 19:40
Mijn vader verongelukte toen ik 9 was. Mijn moeder bleef achter met 2 kinderen en een armzalig weduwepensioen.

Desondanks heeft ze in de mate van het mogelijke alles voor ons gedaan en ons zelfs laten studeren.

Petje af.

Ze heeft ons geleerd wat hard werken en opkomen voor jezelf is. En dan heb ik het nog niet gehad over familiewaarden.

Knipp
10 september 2012, 20:03
Als student jarenlang elke toen nog belgische frank moeten omdraaien.

Alhoewel ... op een of andere manier had ik toch op een bepaald moment tweeduizend frank bij elkaar om het verzameld werk van Friedrich Nietzsche te kopen, wat mij gisteren nog een paar uur leesplezier heeft bezorgd, men leest niet elke dag hoe gymnasten met Passion pistolen op pentagrammen schieten :-o

En er zijn zeker jaren geweest waarin ik 'in zaken' eerder geld verloor dan geld verdiende.

Dank zij vennootschapsstructuren met beperkte aansprakelijkheid, kredietkaarten, hulp van vrienden en familie en het letterlijk opeten van kleine spaarreserves uit voorgaande jaren, heeft dat nooit tot echte armoede geleid, als je die jaren kadert in langere periodes.

Door die ervaringen kan ik me dus wel goed verplaatsen in de problematiek van arme mensen, weet echt wel wat 'tight budget' is, en wat bestaansonzekerheid is.

Supe®Staaf
10 september 2012, 20:05
Allee, we zullen allemaal posten dat we rijk zijn.:-):lol::lol::lol:
Dat zou niet eens erg gelogen zijn.
Eten, drinken, kleren, onderdak, en al de rest is overbodig.

Liederik
10 september 2012, 20:53
Ik zou als arm beschouwen mensen die kleding van spullenhulp dragen, in een absoluut krot met kapotte ramen wonen en geen geld hebben om naar de dokter te gaan met die chronische longinfectie.

Maar die zijn waarschijnlijk eerder dun gezaaid. De levensstandaard hier is zo hoog dat de straatslapers diegene zijn die zich met man en macht verzetten tegen sociale hulp.

Knipp
10 september 2012, 21:11
Ik zou als arm beschouwen mensen die kleding van spullenhulp dragen, in een absoluut krot met kapotte ramen wonen en geen geld hebben om naar de dokter te gaan met die chronische longinfectie.



Zo'n extreme definitie vind ik nogal flauw.

Als je niet op een normale manier kan deelnemen aan het maatschappelijk leven, dan ben je imho arm.

Als je geen rondje kan trakteren aan je vrienden op café. Omdat de huur anders niet betaald raakt.

Ik zou het eerder definiëren in termen van schaamte.
Aan familiefeesten verzaken omdat je geen geld hebt voor de kapper of omdat je op schoenen loopt met gaten in de zolen.
( misschien zal niemand het zien, maar jij weet het )

Een juistere vraag zou dus zijn : heb je je ooit al geschaamd omdat je in verhouding tot je directe omgeving arm bent ?

eno2
10 september 2012, 21:12
Ik zou als arm beschouwen mensen die kleding van spullenhulp dragen, in een absoluut krot met kapotte ramen wonen en geen geld hebben om naar de dokter te gaan met die chronische longinfectie.

Maar die zijn waarschijnlijk eerder dun gezaaid. De levensstandaard hier is zo hoog dat de straatslapers diegene zijn die zich met man en macht verzetten tegen sociale hulp.

Nogal romantisch. Armoede is dat allesbehalve

Knipp
10 september 2012, 21:19
Of men kan het attribuut 'arm' aan een andere entiteit toekennen.

Bevoorbeeld :

Een land waarvan een paar honderdduizend inwoners zich schamen over hun leefomstandigen is een ARM LAND.

Klarekijk
10 september 2012, 21:21
Ook al heb ik echt aan de grond gezeten , ik heb mijzelf nooit als arm aanschouwt .

ik heb in mijn leven nooit de zekerheid van een inkomen gekend en vaak maanden moeten doorspartelen met 100 € en minder .
Maar door trouw te blijven aan jezelf en te blijven proberen en hard werken kan je uit een heel diep dal klauteren en ook dat kan snel gaan .

MAAR ik blijf zeer realistisch ook al heb je wat vermogen of een huis , je kan het ook heel snel weer verliezen en terug op af zitten .

Vlak na de aankoop van mijn huis , ging het opnieuw mis en heb ik een winter in de kelder in één kamertje geleeft en geslapen om rond te komen. maar mijn huis opnieuw opgeven , ik ging nog liever dood .

Ook mijn verblijf in het buitenland koppel ik nu nog altijd aan een "terug naar de realiteit doop" op een eiland zonder stroom , zonder communicatie tussen de outochtone bevolking en leven met even weinig als zij , en hard werken samen met hen , dat is mijn ultime vakantie . Ok ik heb natuurlijk de middelen om er heen te gaan en na een maandje terug een propere broek aan te trekken .

Maar toch geniet ik er van en denk er heel sterk over na om op een gegeven moment , als ik water , een bed en een douche en een toilet heb , om me daar te laten uitdoven in de natuur .

Ze mogen hun oud mannekes huis van het OCMW hebben , want die zijn er toch enkel op uit om je te houden in ruil voor het opsoeperen van je nalatenschap .

eno2
10 september 2012, 21:33
Nogal romantisch. Armoede is dat allesbehalve
Armoede stinkt

Klarekijk
10 september 2012, 21:51
Armoede stinkt

HO ,

Woon jij niet aan de zee ? ga iedere dag ne keer gaan zwemmen hé

Klarekijk
10 september 2012, 21:52
Armoede stinkt

In Azië ken ik heel veel armen , maar ze zijn kraak proper .

waarom stinkt armoede ?

eno2
10 september 2012, 22:00
In Azië ken ik heel veel armen , maar ze zijn kraak proper .

waarom stinkt armoede ?

Ik heb het al uitgelegd. Zopas in de draad : echt arm zijn is...Hygiëne kost duur

eno2
10 september 2012, 22:02
HO ,

Woon jij niet aan de zee ? ga iedere dag ne keer gaan zwemmen hé

Doe ik

Toen woonde ik 52 km van zee.

Ik heb nu een douche met warm water en een Engels toilet.

Klarekijk
10 september 2012, 22:06
Ik heb het al uitgelegd. Hygiëne kost duur

Laat het ons zo zeggen , Hygiëne kost duur als we het willen doen volgens de mode , de moderne productjes en de opgedwongen regeltjes .

Enige tijd geleden hebben we hier maanden een discutie gevoerd ( zonder enig wederzijds begrip en resultaat ) waar ik me profileerde als een fervent tegen stander van de liberalisering van bedrijven die basisbehoeften aanbieden zoals water distributie , elektriciteit / gas / telecomunicatie .

Ik vind dat dat producten zijn die door de een moderne welvaart staat , onder een verdomde plicht vallen om ze zonder winst aan te beieden aan de bevolking tegen kostprijs .

dan was Uw water alvast goedkoper .

eno2
10 september 2012, 22:17
[QUOTE=Liederik;6320239]Ik zou als arm beschouwen mensen die kleding van spullenhulp dragen, in een absoluut krot met kapotte ramen wonen en geen geld hebben om naar de dokter te gaan met die chronische longinfectie.
Ik kwalificeerde lange tijd op die criteria

Liederik
10 september 2012, 22:41
Zo'n extreme definitie vind ik nogal flauw.

Als je niet op een normale manier kan deelnemen aan het maatschappelijk leven, dan ben je imho arm.

Als je geen rondje kan trakteren aan je vrienden op café. Omdat de huur anders niet betaald raakt.

Ik zou het eerder definiëren in termen van schaamte.
Aan familiefeesten verzaken omdat je geen geld hebt voor de kapper of omdat je op schoenen loopt met gaten in de zolen.
( misschien zal niemand het zien, maar jij weet het )

Een juistere vraag zou dus zijn : heb je je ooit al geschaamd omdat je in verhouding tot je directe omgeving arm bent ?

Je vindt het een extreme definitie? Niet rondkomen om eten te kopen, da's arm. Je zorgen maken om een gat in je schoenen is dat niet. Je hébt schoenen godbetert. Ik heb in Zuid Afrika gewoond als kind, en daar was wel armoede vanuit mijn westers perspectief: townships, schooiers, lompendragers. Maar die zouden zich inderdaad dan weer rijk wanen ten aanzien van derde wereld vuilnisbeltproletariaat. Die op hun beurt zich beter af zullen voelen dan somaliërs met opgezwollen buiken. Als ze die ooit te zien krijgen, wat niet het geval is.

Ik vind 'arm' geen relatief begrip in België. Armoe in België is je geen luxe kunnen permitteren, enkel het nodige. Schaamte erover is een gans ander debat.

eno2
10 september 2012, 22:45
Zo'n extreme definitie vind ik nogal flauw.

Als je niet op een normale manier kan deelnemen aan het maatschappelijk leven, dan ben je imho arm.

Als je geen rondje kan trakteren aan je vrienden op café. Omdat de huur anders niet betaald raakt.

Ik zou het eerder definiëren in termen van schaamte.
Aan familiefeesten verzaken omdat je geen geld hebt voor de kapper of omdat je op schoenen loopt met gaten in de zolen.
( misschien zal niemand het zien, maar jij weet het )

Een juistere vraag zou dus zijn : heb je je ooit al geschaamd omdat je in verhouding tot je directe omgeving arm bent ?
Knappe benadering.
Geschaamd? Niet echt.
Het is wel ongemakkelijk.

Liederik
10 september 2012, 22:46
Nogal romantisch. Armoede is dat allesbehalve

Ik bedoel niet de Stijn Streuvels of Cyriel Buysse stijl hongersnood en fabrieksproletariaat armoe. Die is hier gewoon niet meer. De omstandigheden waarin jij verkeerde zouden 'arme' mensen van 100 jaar terug, of vandaag in een hol in Zuid Amerika doen dansen van vreugde.

Maar je ziet om je heen dat iedereen het beter heeft. En in die zin is Knipps betoog over relatief arm zijn wel op zijn plaats.

eno2
10 september 2012, 22:48
Je vindt het een extreme definitie? Niet rondkomen om eten te kopen, da's arm. Je zorgen maken om een gat in je schoenen is dat niet. Je hébt schoenen godbetert. Ik heb in Zuid Afrika gewoond als kind, en daar was wel armoede vanuit mijn westers perspectief: townships, schooiers, lompendragers. Maar die zouden zich inderdaad dan weer rijk wanen ten aanzien van derde wereld vuilnisbeltproletariaat. Die op hun beurt zich beter af zullen voelen dan somaliërs met opgezwollen buiken. Als ze die ooit te zien krijgen, wat niet het geval is.

Ik vind 'arm' geen relatief begrip in België. Armoe in België is je geen luxe kunnen permitteren, enkel het nodige. Schaamte erover is een gans ander debat.

Het klopt, natuurlijk, dat armen zich geen luxe kunnen permitteren. Maar dat is geen definitie van armoede. Ook niet in België.

eno2
10 september 2012, 22:50
Ik bedoel niet de Stijn Streuvels of Cyriel Buysse stijl hongersnood en fabrieksproletariaat armoe. Die is hier gewoon niet meer. De omstandigheden waarin jij verkeerde zouden 'arme' mensen van 100 jaar terug, of vandaag in een hol in Zuid Amerika doen dansen van vreugde.

Maar je ziet om je heen dat iedereen het beter heeft. En in die zin is Knipps betoog over relatief arm zijn wel op zijn plaats.

Armoede is in basisbehoeften tekort komen. Wat basisbehoeften zijn heeft te maken met mensenrechten en persoonlijke rechten. Dat zit verwerkt in de armoedegrens

Liederik
10 september 2012, 22:51
Ook mijn verblijf in het buitenland koppel ik nu nog altijd aan een "terug naar de realiteit doop" op een eiland zonder stroom , zonder communicatie tussen de outochtone bevolking en leven met even weinig als zij , en hard werken samen met hen , dat is mijn ultime vakantie . Ok ik heb natuurlijk de middelen om er heen te gaan en na een maandje terug een propere broek aan te trekken .


Dat probeerde ik ook op mijn vakanties. Het stak wel wat af met mijn waterdichte rugzak, afritsbare broek en goretex toestanden, (en gsm met zonnepaneel ladertje en backup visa just in case) . Maar plaatsen zonder stromend water, electriciteit, en winkels, apothekers of wegen die meer waren dan een verlegde rivierbedding zijn steeds mentaal verfrissend . Ik zoek dat ook terug op.

Liederik
10 september 2012, 22:52
[QUOTE]
Ik kwalificeerde lange tijd op die criteria

Het huis wil ik best geloven, daar heb ik over gelezen. Maar de gezondheidszorg hier is puik en quasi gratis. En kleren in tweedehandszaken kosten een euro of twee voor een deftig hemd.

Liederik
10 september 2012, 22:58
Armoede is in basisbehoeften tekort komen. Wat basisbehoeften zijn heeft te maken met mensenrechten en persoonlijke rechten. Dat zit verwerkt in de armoedegrens

Er is niet iets zoals het mensenrecht op niet-arm zijn. Er is wel iets als het recht op een minimum levensstandaard dat de staat toekent door middel van sociale en financiële voorzieningen. Eén en ander zal zorgen dat de behoeftige hier niet veel tekort zal komen qua basisbehoeften.

Misschien moeten die afgelijnd worden om tot een betere conclusie te komen. Basisbehoeften voor mij zijn; onderdak, warmte, voedsel, kleren. Dat zal overal ter wereld zijn. In België zullen ze daar direct stromend water, electriciteit en scholing en geneeskundige verzorging aan toevoegen. Maar da's relatief denk ik.

eno2
10 september 2012, 23:36
Er is niet iets zoals het mensenrecht op niet-arm zijn. Er is wel iets als het recht op een minimum levensstandaard dat de staat toekent door middel van sociale en financiële voorzieningen. Eén en ander zal zorgen dat de behoeftige hier niet veel tekort zal komen qua basisbehoeften.

Misschien moeten die afgelijnd worden om tot een betere conclusie te komen. Basisbehoeften voor mij zijn; onderdak, warmte, voedsel, kleren. Dat zal overal ter wereld zijn. In België zullen ze daar direct stromend water, electriciteit en scholing en geneeskundige verzorging aan toevoegen. Maar da's relatief denk ik.
Akkoord maar wat jijzelf als basisbehoeften beschrijft

dat is niet naar de geest van de grondwet en dat is ook niet wat bedoeld is met de Europees overeengekomen armoedegrens die alle betrokken en geïnteresseerde instellingen hanteren. Daar zit heel wat meer in.
Momenteel draait die rond 950€/maand en bevat ook ontspanning mobiliteit connectiviteit en dergelijke. Eigenlijk alles om geïntegreerd te blijven in de samenleving in plaats van gemarginaliseerd. Natuurlijk hangt dan daar dat soort prijsplaatje aan.

eno2
10 september 2012, 23:41
[QUOTE=eno2;6320434]

Het huis wil ik best geloven, daar heb ik over gelezen. Maar de gezondheidszorg hier is puik en quasi gratis. En kleren in tweedehandszaken kosten een euro of twee voor een deftig hemd.
Ik droeg tweedehands

Voor een hersenscan deed ik een goedgekeurde aanvraag bij het OCMW gezien de extra-kost (uiteindelijk ging de scan niet door) Je moet ook niet doen alsof alles 100% terugbetaald wordt. Ik werd toen wel eens geopereerd waardoor ik tijdelijk in financiële moeilijkheden kwam. Maar ik heb ook eens zes jaar lang illegaal in het zuiden geleefd zonder enige medische dekking, gelukkig had ik die in dat geval niet nodig.

Liederik
11 september 2012, 08:43
Akkoord maar wat jijzelf als basisbehoeften beschrijft

dat is niet naar de geest van de grondwet en dat is ook niet wat bedoeld is met de Europees overeengekomen armoedegrens die alle betrokken en geïnteresseerde instellingen hanteren. Daar zit heel wat meer in.
Momenteel draait die rond 950€/maand en bevat ook ontspanning mobiliteit connectiviteit en dergelijke. Eigenlijk alles om geïntegreerd te blijven in de samenleving in plaats van gemarginaliseerd. Natuurlijk hangt dan daar dat soort prijsplaatje aan.

Maar we hebben het hier niet over de grondwet (waar ook niks over arm zijn in staat trouwens). We hebben het over wat arm zijn inhoudt.
Connectiviteit, mobiliteit, 950€ per maand en ontspanning als criteria voor armoede vind ik gewoonweg belachelijk. Kijk over de grenzen van Europa heen; gebrek aan ontspanning godbetert; dat zijn pas first world problems. Moeten knokken voor de meest elementaire behoeften, dat is arm zijn.

De gezondheidszorg voor minderbedeelden (da's eigenlijk de term die meest van toepassing is) kost nagenoeg niks. Het RIZIV heeft een ganse nomenclatuur voor geneeskundige verstrekkingen met een bijzonder laag gunsttarief waar je ongetwijfeld recht op had. En voor levensnoodzakelijke zaken waar je tussen twee categoriëen in valt is er het bijzonder solidariteitsfonds. Je moet godbetert niet eens lid zijn van een ziekenfonds; er is de Hulpkas waar je voor niks bij kan.

eno2
11 september 2012, 12:10
[QUOTE=Liederik;6320731]Maar we hebben het hier niet over de grondwet (waar ook niks over arm zijn in staat trouwens). We hebben het over wat arm zijn inhoudt.
Een waardig bestaan, staat erin. Ik zal het artikel toch eens in mijn database moeten opnemen.


Connectiviteit, mobiliteit, 950€ per maand en ontspanning als criteria voor armoede vind ik gewoonweg belachelijk. Kijk over de grenzen van Europa heen; gebrek aan ontspanning godbetert; dat zijn pas first world problems. Moeten knokken voor de meest elementaire behoeften, dat is arm zijn.

Dat is een persoonlijke definitie en dat is de race naar the bottom.

Overigens wordt die 950€ als armoedegrens algemeen gehanteerd binnen Europa en terecht zo.
Het OCMW blijft er 22% onder, dat zal je plezier doen

De gezondheidszorg voor minderbedeelden (da's eigenlijk de term die meest van toepassing is) kost nagenoeg niks. Het RIZIV heeft een ganse nomenclatuur voor geneeskundige verstrekkingen met een bijzonder laag gunsttarief waar je ongetwijfeld recht op had.
En een resem belangrijke voorzieningen, waar niemand recht op heeft. En waar rijkjes bijkomende verzekeringen voor nemen.

En voor levensnoodzakelijke zaken waar je tussen twee categoriëen in valt is er het bijzonder solidariteitsfonds. Je moet godbetert niet eens lid zijn van een ziekenfonds; er is de Hulpkas waar je voor niks bij kan

Mijn hersenscan kon ik zelf betalen.
De kostprijs van een ziekte en ziekenhuisopname valt niet te berekenen. Ze is alleszins niet onbelangrijk. En iemand onder de armoedegrens kan nul frank extra uitgeven
Van dure ziektes ben ik in mijn armoede gelukkig bespaard gebleven. Ik had ze mij niet kunnen veroorloven. De enige zware rekening die ik had, werd in mijn mijn goeie tijd nog betaald door mijn extra-ziekteverzekering

************************************************** *********

Het is me hier te doen om andere armen te leren kennen, niet om de hele armoede-discussie, die in talloze andere draden aan de orde komt, aan te zwengelen. Nu ja, ik ging er een stukje in mee...Het bijzonderste heb ik al gezegd.

Groentje-18
11 september 2012, 22:55
geen 400 euro na aftrek huur, dit ongeveer 12 maanden lang. Leefloon samenwonende terwijl ik alleen was. Dan niets meer.
Dan even gewerkt, maandloon variërend van 100 euro tot 1000 euro. (niet altijd werk beschikbaar en ik natuurlijk te stom of eervol om aan ocmw te smeken tot minimumloon).
Dan even niets meer...
Dan even 1200 euro per maand.
Nu al de tweede maand met 0.

Ervoren kreeg ik 40 euro/week leefgeld van moeder (kotstudent) en studiebeurs. En had iets van spaargeld uit studentenjobs her en der.

Geen reserves meer, nog niets opgebouwd en nog geen diploma.
Vorig jaar maximumfactuur bereikt qua medische kosten, wat al veel zegt allicht. Zeker als je beseft dat apothekerskosten er niet worden bijgerekend. Die bedragen mogelijk evenveel als de MAF-cap.

Holéé ... veelbelovend leven gaan leiden. :cheer:

Ironisch genoeg weigert het ocmw me een leefloon, laat staan dat voor alleenstaanden waar ik recht op heb.
Daardoor heb ik ook geen toegang tot sociale (iets gaan drinken of gaan eten kost geld, andere mensen uitnodigen en bij mekaar gaan drinken is een oplossing ja maar wordt vrij genant als mensen zelf hun drinken beginnen meebrengen :-/ ), culturele, ... of god weet welke activiteiten (bv hobby's, ontspanning, ...). Dat wordt bij leefloners nochtans terugbetaald.
Ze hebben bovendien ook recht op allerlei kortingen op facturen of voorzieningen (openbaar vervoer, ziekenkas) rekeningen (electrisch apparaat aankopen), pro deo's, etc.

Maar ik heb dus zero inkomen, en krijg zelfs dat niet! LOL �* la belgique?

De lol neemt zeker toe als je in ocmw's gaat zitten als enige belg, en allerlei mensen rond je ziet zitten die blaken van gezondheid maar een verhaal gaan ophangen van ik wil graag winkelbediende worden, maar ik ken geen frans, waarbij ocmw dan maar eventjes voorstelt om jaren aan studies (dat is daar bljkbaar voor noodzakelijk, toch als je uit verwegistan komt aangewaaid) te bekostigen!!
En laten we eerlijk zijn, tenzij het in een typische verwegistan-winkel is of het onderwijs voor een metamorfose kan zorgen (ook qua uiterlijk helaas en daar selecteert men toch op bij mensen die in contact moeten komen met klanten), is de kans dat men aangenomen wordt na die jarenlange studies heel klein. :-/

Maar al de openstaande vacatures invullen voor poetshulpen, thuiszorg, ... ho maar. :?
Eén ding heb ik geleerd: heb je een kleurtje, dan kruipen de sociaal-assistentes voor je.
Heb je geen kleurtje, dan heb je een probleem (sociaal assistentes sturen je huiswaarts).
Heb je geen kleurtje en word je behandeld door een kleurlinge, dan heb je een heel groot probleem ...

Stingray
11 september 2012, 23:05
geen 400 euro na aftrek huur, dit ongeveer 12 maanden lang. Leefloon samenwonende terwijl ik alleen was. Dan niets meer.
Dan even gewerkt, maandloon variërend van 100 euro tot 1000 euro. (niet altijd werk beschikbaar en ik natuurlijk te stom of eervol om aan ocmw te smeken tot minimumloon).
Dan even niets meer...
Dan even 1200 euro per maand.
Nu al de tweede maand met 0.

Ervoren kreeg ik 40 euro/week leefgeld van moeder (kotstudent) en studiebeurs. En had iets van spaargeld uit studentenjobs her en der.

Geen reserves meer, nog niets opgebouwd en nog geen diploma.
Vorig jaar maximumfactuur bereikt qua medische kosten, wat al veel zegt allicht. Zeker als je beseft dat apothekerskosten er niet worden bijgerekend. Die bedragen mogelijk evenveel als de MAF-cap.

Holéé ... veelbelovend leven gaan leiden. :cheer:

Ironisch genoeg weigert het ocmw me een leefloon, laat staan dat voor alleenstaanden waar ik recht op heb.
Daardoor heb ik ook geen toegang tot sociale (iets gaan drinken of gaan eten kost geld, andere mensen uitnodigen en bij mekaar gaan drinken is een oplossing ja maar wordt vrij genant als mensen zelf hun drinken beginnen meebrengen :-/ ), culturele, ... of god weet welke activiteiten (bv hobby's, ontspanning, ...). Dat wordt bij leefloners nochtans terugbetaald.
Ze hebben bovendien ook recht op allerlei kortingen op facturen of voorzieningen (openbaar vervoer, ziekenkas) rekeningen (electrisch apparaat aankopen), pro deo's, etc.

Maar ik heb dus zero inkomen, en krijg zelfs dat niet! LOL �* la belgique?

De lol neemt zeker toe als je in ocmw's gaat zitten als enige belg, en allerlei mensen rond je ziet zitten die blaken van gezondheid maar een verhaal gaan ophangen van ik wil graag winkelbediende worden, maar ik ken geen frans, waarbij ocmw dan maar eventjes voorstelt om jaren aan studies (dat is daar bljkbaar voor noodzakelijk, toch als je uit verwegistan komt aangewaaid) te bekostigen!!
En laten we eerlijk zijn, tenzij het in een typische verwegistan-winkel is of het onderwijs voor een metamorfose kan zorgen (ook qua uiterlijk helaas en daar selecteert men toch op bij mensen die in contact moeten komen met klanten), is de kans dat men aangenomen wordt na die jarenlange studies heel klein. :-/

Maar al de openstaande vacatures invullen voor poetshulpen, thuiszorg, ... ho maar. :?
Eén ding heb ik geleerd: heb je een kleurtje, dan kruipen de sociaal-assistentes voor je.
Heb je geen kleurtje, dan heb je een probleem (sociaal assistentes sturen je huiswaarts).
Heb je geen kleurtje en word je behandeld door een kleurlinge, dan heb je een heel groot probleem ...

Klacht indienen wegen discriminatie en er direct voor naar een prodeo advocaat stappen. Wedden dat er dan wel iets beweegt

Ofwel (en dit heb ik uit de mond van een allochtoon)als ge geen scrupules hebt : Ge pikt een TV, komen ze die met de deurwaarder halen dan pikt ge gewoon de volgende enz. Moet ge voor de rechter komen, dan geeft ge uw verhaal en smeekt hem om je in de bak te gooien, zodat je minstens eten hebt. Hij zal je niet opsluiten. Dan doe je gewoon terug hetzelfde

Ofwel (en dit was ook van een allochtoon) : je gaat drugs dealen aan een schoolpoort en als je opgepakt wordt zeg je dat je dit moest doen uit noodzaak omdat het OCMW geld geweigerd heeft...

Lof der Zotheid
12 september 2012, 15:16
Onder welke categorie valt een behoorlijk salaris die de kosten echter niet dekken kan?

Supe®Staaf
12 september 2012, 16:41
Mijn hersenscan kon ik zelf betalen.
************************************************** *********
Zo duur zal die ook niet geweest zijn....:roll:

Supe®Staaf
12 september 2012, 16:43
Ik ben arm geweest van 1945 tot 1970 (geboren in armoede -generatiearmoede) en van 1994 tot 2010 (na echtscheiding, ontslag en ziekte)

Van 1989 tot 1994 heb ik onder de armoedegrens gewerkt (maar had ik nog reserves)

Lange perioden dus

Ik raakte uit de armoede door pensioen in 2010

Mijn positionering van arme heeft me op dit forum ∞ veel P.A. opgeleverd

Arm zijn is (voor deze draad):
1 Inkomen onder de armoedegrens
2 plus niet over vermogen (noch eigendom) beschikken

Een beetje persoonlijke info over je armoede-patroon&periodes mag. Hoe je erin kwam en hoe je eruit raakteEn avant, klagen en zagen maar, hoe arm je wel bent.
Als blijkt dat je arm genoeg bent en voldoende kakt op de werkende klasse uit wiens hand je eet, dan mag je automatisch op eno2's 'vriendenlijst'.

Rudy
12 september 2012, 16:47
Ik ben niet arm meer

Heb je een rijke vrouw gevonden ?

Rudy
12 september 2012, 17:04
Zo'n extreme definitie vind ik nogal flauw.

Als je niet op een normale manier kan deelnemen aan het maatschappelijk leven, dan ben je imho arm.

Als je geen rondje kan trakteren aan je vrienden op café. Omdat de huur anders niet betaald raakt.

De vraag is wat op een normale manier deelnemen is aan het sociale leven. In mijn omgeving zie ik een zak mensen die best tevreden zijn met overheidssteun, ze zullen nooit rijk worden, maar ze moeten niet om 6 uur opstaan om te gaan werken, zijn gelukkig als ze samen met soortgenoten blikjes bier uit den Aldi kunnen drinken, lekker gezellig voor de TV.
Mijn kloten. Het leger der armen wordt groter, en electoraal belangrijker.

eno2
12 september 2012, 18:53
edit

Groentje-18
12 september 2012, 23:33
Klacht indienen wegen discriminatie en er direct voor naar een prodeo advocaat stappen. Wedden dat er dan wel iets beweegt

Ofwel (en dit heb ik uit de mond van een allochtoon)als ge geen scrupules hebt : Ge pikt een TV, komen ze die met de deurwaarder halen dan pikt ge gewoon de volgende enz. Moet ge voor de rechter komen, dan geeft ge uw verhaal en smeekt hem om je in de bak te gooien, zodat je minstens eten hebt. Hij zal je niet opsluiten. Dan doe je gewoon terug hetzelfde

Ofwel (en dit was ook van een allochtoon) : je gaat drugs dealen aan een schoolpoort en als je opgepakt wordt zeg je dat je dit moest doen uit noodzaak omdat het OCMW geld geweigerd heeft...

oh mijn god ...

Tja, probleem is dat ik zelfs geen pro deo kan krijgen. Dat is de lol.
Ik heb geen geld, dat kan ik bewijzen. De personen waar ik officieel mee samenwoon ook niet, maar dat kan ik niet bewijzen want hun inkomstgegevens krijg ik niet (slechte relatie).

Gevolg: minder rechten als een crimineel, vreselijke stress over het bestaan e en me al het mogelijke vermaak ontzeggen :cheer:

Ik ervaar vooral een heel sterk effect op mijn ethisch vermogen bv, als ik hier ga winkelen in de colruyt en ik zie allochtonen dingen kopen of met een vrij volle kar naar de kassa gaan, beseffen dat ik het bv bij het goedkoopste en minder kwaliteitsvolle product moet houden, of gewoon heel veel dingen moet schrappen die ik graag eet wegens veel te duur.
Zwart rijden met de trein ... ik zou het vroeger zelfs niet overwegen en me dood schamen. Ik heb het net gedaan. :-/

Door die hele situatie ben ik echt verrechtst ergens, en geloof ik inderdaad in discriminatie.
Het is zoooooooooooo wrang, wraakroepend cynisch om te weten dat er hier mensen toekomen waarvan de kans groot is dat ze nooit zullen werken en die levenslang blijven doppen en geld krijgen, en al dan niet nog met al hun facturen richting ocmw gaan alsook een sociale woning huren.
(Ik heb dit overigens reeds met een eerste advocate aangeklaagd die ik destijds wel nog pro deo kon krijgen omdat toen het leefloon pas was stopgezet en dit duidelijk niet was omdat ik plots zogenaamd wel vermogend was - plots stopzetten is overigens niet reglementair maar kom, daar stoorde het ocmw zich niet aan. Probleem is dat het ocmw allerlei argumenten uit de hoed getoverd heeft die me voorstelden als een soort randgeval dat een nepinschrijving had gedaan maar die eigenlijk heel het jaar op vakantie was geweest, naar feestjes was gegaan, en god weet wat, op kosten van de samenleving). :-/ En nog veel ergere dingen. Ook mijn fysieke toestand zouden mijn studies onmogelijk maken ... (heb inderdaad een ziekte).
Daar ze - weeral niet conform - hun argumenten niet tijdig hebben doorgegeven kon ik niet bewijzen dat men ongelijk had en stond ik daar mooi te blinken.
(Mijn advocate wou niet meer in verder beroep gaan, ik vermoed dat de ocmw-argumenten haar ook hebben doen twijfelen.)
Maar wat ik eigenlijk wou zeggen is dat, toen ik mijn ware (!!) verhaal uitlegde aan de advocate, ze onbegrip uitte over het feit dat ik plots geen leefloon meer kreeg (normaal is er een schorsing indien ze van oordeel zijn dat je bv afspraken niet nakomt :? en dat zijn telkens korte perioden bv één maand - best want je krijgt een leefloon toegewezen omdat je géén ander inkomen hebt! :?) "dat is wraakroepend" ... "als je ziet wat we hier soms binnenkrijgen (veelbetekenende uitdrukking).
Dat zegt ook genoeg me dunkt...

Dat is overigens toch pure chantage. Waarom zou een allochtoon zonder diploma niet gewoon kunnen werken, men smeekt om arbeidersprofielen dezer dagen! :?

Groentje-18
12 september 2012, 23:37
Zo'n extreme definitie vind ik nogal flauw.

Als je niet op een normale manier kan deelnemen aan het maatschappelijk leven, dan ben je imho arm.

Als je geen rondje kan trakteren aan je vrienden op café. Omdat de huur anders niet betaald raakt.

Ik zou het eerder definiëren in termen van schaamte.
Aan familiefeesten verzaken omdat je geen geld hebt voor de kapper of omdat je op schoenen loopt met gaten in de zolen.
( misschien zal niemand het zien, maar jij weet het )

Een juistere vraag zou dus zijn : heb je je ooit al geschaamd omdat je in verhouding tot je directe omgeving arm bent ?

Je bent correct hoor!

In de algemeen aanvaarde definitie van armoede momenteel, heeft men het over "uitsluiting op meerdere levensvlakken" (bv cultureel, sociaal, ...).

Bv voorstellen tot etentjes met vrienden weigeren of "uitstellen", omdat je "nog iets anders moet doen", nooit eens een filmpje kunnen meepikken, doktersbezoeken en medicijnen-aankopen uitstellen of hopen dat het vanzelf betert, gewoon niet buitenkomen en van de voedselrestjes iets deftig proberen in elkaar te steken, zodat er eens even geen geld van je bankrekening verdwijnt, niets gaan drinken omdat die 2 euro echt wel te weinig is, als je ergens gaat steevast voor het goedkoopste op de kaart kiezen, maar ééntje drinken voor de hele avond, etc...

Kasumi
12 september 2012, 23:50
oh mijn god ...

Tja, probleem is dat ik zelfs geen pro deo kan krijgen. Dat is de lol.
Ik heb geen geld, dat kan ik bewijzen. De personen waar ik officieel mee samenwoon ook niet, maar dat kan ik niet bewijzen want hun inkomstgegevens krijg ik niet (slechte relatie).

Gevolg: minder rechten als een crimineel, vreselijke stress over het bestaan e en me al het mogelijke vermaak ontzeggen :cheer:

Ik ervaar vooral een heel sterk effect op mijn ethisch vermogen bv, als ik hier ga winkelen in de colruyt en ik zie allochtonen dingen kopen of met een vrij volle kar naar de kassa gaan, beseffen dat ik het bv bij het goedkoopste en minder kwaliteitsvolle product moet houden, of gewoon heel veel dingen moet schrappen die ik graag eet wegens veel te duur.
Zwart rijden met de trein ... ik zou het vroeger zelfs niet overwegen en me dood schamen. Ik heb het net gedaan. :-/

Door die hele situatie ben ik echt verrechtst ergens, en geloof ik inderdaad in discriminatie.
Het is zoooooooooooo wrang, wraakroepend cynisch om te weten dat er hier mensen toekomen waarvan de kans groot is dat ze nooit zullen werken en die levenslang blijven doppen en geld krijgen, en al dan niet nog met al hun facturen richting ocmw gaan alsook een sociale woning huren.
(Ik heb dit overigens reeds met een eerste advocate aangeklaagd die ik destijds wel nog pro deo kon krijgen omdat toen het leefloon pas was stopgezet en dit duidelijk niet was omdat ik plots zogenaamd wel vermogend was - plots stopzetten is overigens niet reglementair maar kom, daar stoorde het ocmw zich niet aan. Probleem is dat het ocmw allerlei argumenten uit de hoed getoverd heeft die me voorstelden als een soort randgeval dat een nepinschrijving had gedaan maar die eigenlijk heel het jaar op vakantie was geweest, naar feestjes was gegaan, en god weet wat, op kosten van de samenleving). :-/ En nog veel ergere dingen. Ook mijn fysieke toestand zouden mijn studies onmogelijk maken ... (heb inderdaad een ziekte).
Daar ze - weeral niet conform - hun argumenten niet tijdig hebben doorgegeven kon ik niet bewijzen dat men ongelijk had en stond ik daar mooi te blinken.
(Mijn advocate wou niet meer in verder beroep gaan, ik vermoed dat de ocmw-argumenten haar ook hebben doen twijfelen.)
Maar wat ik eigenlijk wou zeggen is dat, toen ik mijn ware (!!) verhaal uitlegde aan de advocate, ze onbegrip uitte over het feit dat ik plots geen leefloon meer kreeg (normaal is er een schorsing indien ze van oordeel zijn dat je bv afspraken niet nakomt :? en dat zijn telkens korte perioden bv één maand - best want je krijgt een leefloon toegewezen omdat je géén ander inkomen hebt! :?) "dat is wraakroepend" ... "als je ziet wat we hier soms binnenkrijgen (veelbetekenende uitdrukking).
Dat zegt ook genoeg me dunkt...

Dat is overigens toch pure chantage. Waarom zou een allochtoon zonder diploma niet gewoon kunnen werken, men smeekt om arbeidersprofielen dezer dagen! :?

Djeezes, verman uzelf. Met uw miserie gemakshalve alles op allochtonen proberen te steken, ga je niet ver komen.

From_Vlaanderen
12 september 2012, 23:58
Djeezes, verman uzelf. Met uw miserie gemakshalve alles op allochtonen proberen te steken, ga je niet ver komen.

:thumbsup:

eno2
13 september 2012, 10:10
Djeezes, verman uzelf. Met uw miserie gemakshalve alles op allochtonen proberen te steken, ga je niet ver komen.
:thumbsup:

Liederik
13 september 2012, 10:22
[QUOTE]
Een waardig bestaan, staat erin. Ik zal het artikel toch eens in mijn database moeten opnemen.




Dat is een persoonlijke definitie en dat is de race naar the bottom.

Overigens wordt die 950€ als armoedegrens algemeen gehanteerd binnen Europa en terecht zo.
Het OCMW blijft er 22% onder, dat zal je plezier doen
.
En een resem belangrijke voorzieningen, waar niemand recht op heeft. En waar rijkjes bijkomende verzekeringen voor nemen.



Mijn hersenscan kon ik zelf betalen.
De kostprijs van een ziekte en ziekenhuisopname valt niet te berekenen. Ze is alleszins niet onbelangrijk. En iemand onder de armoedegrens kan nul frank extra uitgeven
Van dure ziektes ben ik in mijn armoede gelukkig bespaard gebleven. Ik had ze mij niet kunnen veroorloven. De enige zware rekening die ik had, werd in mijn mijn goeie tijd nog betaald door mijn extra-ziekteverzekering

************************************************** *********

Het is me hier te doen om andere armen te leren kennen, niet om de hele armoede-discussie, die in talloze andere draden aan de orde komt, aan te zwengelen. Nu ja, ik ging er een stukje in mee...Het bijzonderste heb ik al gezegd.

OK.

1 opmerking toch;
Het OCMW blijft er 22% onder, dat zal je plezier doen
Nee. Iedereen moet zo welvarend zijn als mogelijk.

eno2
13 september 2012, 10:52
[QUOTE=eno2;6321031]

OK.

1 opmerking toch;

Nee. Iedereen moet zo welvarend zijn als mogelijk.

De poll-optie "ik ben arm aan het worden" dreigt een groot succes te worden:-(

Karel Martel B
13 september 2012, 10:54
De poll-optie "ik ben arm aan het worden" dreigt een groot succes te worden:-(

Niemand wil nog werken, dus is het maar normaal dat we allemaal armer worden.

en leer quoten.

eno2
13 september 2012, 11:03
Niemand wil nog werken, dus is het maar normaal dat we allemaal armer worden.

en leer quoten.
Onnozele commentaar

Karel Martel B
13 september 2012, 11:09
Onnozele commentaar

Zie je wel dat je het kan! :-D

Groentje-18
13 september 2012, 12:49
Djeezes, verman uzelf. Met uw miserie gemakshalve alles op allochtonen proberen te steken, ga je niet ver komen.

Jij bent zelf van allochtone afkomst vermoed ik?

Of je spreekt desondanks je afkomst gebrekkig Nederlands. Als je begrepen had wat er stond, had je nergens zien staan dat ik dat zogenaamd op allochtonen stak.

Wèl dat ik (meermaals!!) heb moeten vaststellen dat allochtonen beduidend beter geholpen, gepamperd, opgevangen, ... of hoe je het ook wil noemen worden door onze sociale zekerheid. Terwijl Belgen in de kou blijven staan.

eno2
13 september 2012, 12:57
Jij bent zelf van allochtone afkomst vermoed ik?

Of je spreekt desondanks je afkomst gebrekkig Nederlands. Als je begrepen had wat er stond, had je nergens zien staan dat ik dat zogenaamd op allochtonen stak.

Wèl dat ik (meermaals!!) heb moeten vaststellen dat allochtonen beduidend beter geholpen, gepamperd, opgevangen, ... of hoe je het ook wil noemen worden door onze sociale zekerheid. Terwijl Belgen in de kou blijven staan.

Wat zijn de voorwaarden om hulp te krijgen of niet van het OCMW in verband met zogenaamde allochtonen? Dat zou ik wel eens zwart op wit willen gedrukt zien...

Tot zolang schort ik mijn oordeel op

Supe®Staaf
13 september 2012, 13:36
Wat zijn de voorwaarden om hulp te krijgen of niet van het OCMW in verband met zogenaamde allochtonen? Dat zou ik wel eens zwart op wit willen gedrukt zien...Te lui om zelf te zoeken?

Tot zolang schort ik mijn oordeel opWil er aub NIEMAND met die voorwaarden voor de pinnen komen.
Het forum zal er met sprongen op vooruit gaan.

Kasumi
14 september 2012, 19:09
Jij bent zelf van allochtone afkomst vermoed ik?

Of je spreekt desondanks je afkomst gebrekkig Nederlands. Als je begrepen had wat er stond, had je nergens zien staan dat ik dat zogenaamd op allochtonen stak.

Wèl dat ik (meermaals!!) heb moeten vaststellen dat allochtonen beduidend beter geholpen, gepamperd, opgevangen, ... of hoe je het ook wil noemen worden door onze sociale zekerheid. Terwijl Belgen in de kou blijven staan.

Ja, mijn Nederlands gaat er op achteruit daar ik professioneel meer in het Engels bezig ben dan in het NL bezig ben. En binnenkort vertrek ik toch uit dit boerenhol van een onland.

Leg het maar uit, leer liever voor uzelf te zorgen ipv van wat anderen al dan niet krijgen. Altijd maar excuses.

manta
14 september 2012, 19:21
Wèl dat ik (meermaals!!) heb moeten vaststellen dat allochtonen beduidend beter geholpen, gepamperd, opgevangen, ... of hoe je het ook wil noemen worden door onze sociale zekerheid. Terwijl Belgen in de kou blijven staan.

Tuurlijk, dat staat zo correct hé...:?

manta
14 september 2012, 19:22
Ik ben arm geweest van 1945 tot 1970 (geboren in armoede -generatiearmoede) en van 1994 tot 2010 (na echtscheiding, ontslag en ziekte)

Van 1989 tot 1994 heb ik onder de armoedegrens gewerkt (maar had ik nog reserves)

Lange perioden dus

Ik raakte uit de armoede door pensioen in 2010

Mijn positionering van arme heeft me op dit forum ∞ veel P.A. opgeleverd

Arm zijn is (voor deze draad):
1 Inkomen onder de armoedegrens
2 plus niet over vermogen (noch eigendom) beschikken

Een beetje persoonlijke info over je armoede-patroon&periodes mag. Hoe je erin kwam en hoe je eruit raakte

Pfffft, Duveltje achthonderd-en-zoveel is véééél armer dan jij...8-)

eno2
14 september 2012, 19:36
Pfffft, Duveltje achthonderd-en-zoveel is véééél armer dan jij...8-)
't Is hier geen wedstrijd in het arm zijn.
Hij drinkt ook alles op.

eno2
14 september 2012, 19:40
Ja, mijn Nederlands gaat er op achteruit daar ik professioneel meer in het Engels bezig ben dan in het NL bezig ben. En binnenkort vertrek ik toch uit dit boerenhol van een onland.

Leg het maar uit, leer liever voor uzelf te zorgen ipv van wat anderen al dan niet krijgen. Altijd maar excuses.

Zoals de zieken zichzelf maar moeten genezen..
ALLE armen moeten geholpen worden

Mitgard
14 september 2012, 19:40
Wèl dat ik (meermaals!!) heb moeten vaststellen dat allochtonen beduidend beter geholpen, gepamperd, opgevangen, ... of hoe je het ook wil noemen worden door onze sociale zekerheid. Terwijl Belgen in de kou blijven staan.

Tja, als je een Belg in de kou laat staan riskeer je geen klacht wegens discriminatie.
Bovendien breekt die het kot niet af als die zijn zin niet krijgt.
De weg van de minste weerstand is rap gekozen door de sociaal assistentjes.

eno2
14 september 2012, 19:44
Deze draad wordt weer gekaapt door de allochtonen-problematiek.

Ik vroeg al naar de juiste bepalingen voor de OCMW-hulp aan allochtonen. Zolang die niet duidelijk gemaakt worden, moet j e er ook niet over praten.

Groentje-18
14 september 2012, 20:06
Tja, als je een Belg in de kou laat staan riskeer je geen klacht wegens discriminatie.
Bovendien breekt die het kot niet af als die zijn zin niet krijgt.
De weg van de minste weerstand is rap gekozen door de sociaal assistentjes.

Absoluut.

Ik ken verschillende sociaal assistenten / ambtenaren bij VDAB, RVA, ... zowel puur omwille van de functie waarom ze vervullen (dus het 'professioneel contact') versus enkelen achter de schermen (vrienden of vrienden van vrienden, kennissen, ...) die het beroep uitoefenen.

Het contrast kan niet groter zijn natuurlijk:
- degenen die ik professioneel te zien krijg zijn superstreng. Als ze de regels die ze beweren toe te passen voor mij zouden toepassen bij bepaalde groepen, geloof me, dan zou er niemand nog leefloon of zelfs maar een werkloosheidsuitkering krijgen!
Ik heb bv van één gehoord dat een weduwe met drie kleine kinderen maar moet gaan werken, dat ze geen auto heeft en deze zelfs niet kan betalen, ongediplomeerd is, te oud was op de leeftijd dat ze weduwe werd en net was bevallen van haar laatste kind ... who cares? Dat ik nu arm ben moet ik blijkbaar op haar steken! Zij had moeten gaan werken om me tijdens mijn studies te onderhouden!
Geloof me, ik heb opgeworpen dat obvious hopeloze allochtonen vier jaar in opleiding gaan (vierjarige leefloon overeenkomst!!) voor de opleiding winkelbediende!! "Ze doen dat om hun perspectief te verhogen", kreeg ik als antwoord. 8O8O
Zelfs als ze al gaan werken als winkelbediende ... moeten die dan eerst vier jaar op onze kosten gaan leven? ... Ik weet niet hoor, maar waarom krijgen zij wel de kans om een diploma te behalen en ik niet?
We kunnen beide gaan poetsen. :? Ik ben ziek geweest en zag daarom mijn kansen verdwijnen, terwijl ik tijdens die studies overigens altijd al recht had op het leefloon bleek later. Maar enkel het laatste jaar, nadat ik echt geen andere mogelijkheid meer had ...
En nu zou het dan allemaal moeten stoppen voor mij op enkele vakken van mijn diploma... omdat ik ziek ben geweest? Begrijpen wie begrijpen kan?

Of ik mag in de prostitutie gaan natuurlijk. :?


Moet ik nog zeggen dat degene die ik achter de schermen ontmoet of via via ken, ook heel erg duidelijk zijn: allochtonen vervalsen allerlei documenten, intimideren, provoceren, maken boel, dreigen met klachten allerhande, schromen zich niet over hun valse sollicitaties, zetten het kot gewoon in rep en roer als een vdab-bediende iemand bv wil doorgeven aan de rva enz. wegens "werkweigering"enz. Ongeziene taferelen en stoten dat deze mensen daar meemaken, en de frustraties stapelen zich op....
Naar het schijnt zitten er meerdere absoluut aan hun grenzen en is er een zeer groot beloop of toch de wens om te vertrekken ...

Tenzij het zelf vreemdelingen zijn, onze sociaal assistenten, als bewakers van onze sociale zekerheid ...

Txiki
14 september 2012, 20:10
Is er nu echt niks anders meer om over te klappen dan over allochtonen enzo. Djiez, gelle hebt een saai leven.

manta
14 september 2012, 20:14
Is er nu echt niks anders meer om over te klappen dan over allochtonen enzo. Djiez, gelle hebt een saai leven.

Belastingen? Rookverbod? Hoge brandstofprijzen?

Cheeren voor bepaalde vrouwelijke rondingen mag ook al niet meer...

Blijft dus niet veel anders over, en de topicstarter is ook iemand die zich niet aanpast in z'n nieuw thuisland dus 't topic gaat zowieso over allochtonen...:-P

Txiki
14 september 2012, 20:16
Belastingen? Rookverbod? Hoge brandstofprijzen?

Cheeren voor bepaalde vrouwelijke rondingen mag ook al niet meer...

Blijft dus niet veel anders over, en de topicstarter is ook iemand die zich niet aanpast in z'n nieuw thuisland dus 't topic gaat zowieso over allochtonen...:-P

Hoe da mag ni meer? Wa kan ons dat schelen wat mag en wat niet mag?

:cheer: tetten :cheer:

Scherven A. Mok
14 september 2012, 20:30
mijn linker en mijn rechter

Txiki
14 september 2012, 20:33
mijn linker en mijn rechter

duim, hand, voet, teen, been, tet... je linker en je rechter wat?

Txiki
14 september 2012, 20:35
http://www.youtube.com/watch?v=5fH6s4Jhtgk&feature=related

Scherven A. Mok
14 september 2012, 20:36
duim, hand, voet, teen, been, tet... je linker en je rechter wat?

Arm natuurlijk. Waar gaat deze draad over misschien ?

Txiki
14 september 2012, 20:40
Arm natuurlijk. Waar gaat deze draad over misschien ?

Geen idee. Wellicht over niks, zoals de meeste draden hier.

Supe®Staaf
14 september 2012, 20:48
ALLE armen moeten geholpen wordenDat klinkt verdomd dictatoriaal.

Mitgard
14 september 2012, 20:51
Ik heb persoonlijk geen ervaring met het ocmw maar dit staat op de website.


5. Wie kan geholpen worden door het OCMW?

Iedereen heeft recht op maatschappelijke dienstverlening van het OCMW, maar het OCMW is enkel gehouden steun te verlenen indien bepaalde voorwaarden vervuld zijn.

Eén van de voorwaarden die moet vervuld zijn om recht te hebben op eender welke hulp is het feit dat men behoeftig is.

Dit betekent dat men niet meer beschikt over voldoende middelen om een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid (zie “Wat doet een OCMW?”) [Een nogal vage definitie die erg veel ruimte laat voor persoonlijke interpretatie. Krijgt bijvoorbeeld iemand met een eigen huis steun? Wat met iemand die vijf huizen heeft in Marokko?]

Daarnaast zijn er nog andere voorwaarden die moeten vervuld zijn, zoals het feit dat men in België woont, of bijzondere voorwaarden die afhankelijk zijn van het soort steun waarover het gaat. Bijvoorbeeld: om een leefloon te kunnen ontvangen moet men in principe meerderjarig zijn. Een ander voorbeeld: als iemand illegaal verblijft in België, heeft die persoon in principe enkel recht op dringende medische hulpverlening.[Merk hoe men zich met die in principe indekt tegen mogelijke overschrijdingen van die regel. In principe suggereert immers de opening voor uitzonderingen. Meer uitleg imv de aard van die uitzonderingen en de eventuele voorwaarden staat er niet bij.]

Het is de taak van het OCMW om na te gaan of iemand alle voorwaarden vervult die nodig zijn om een bepaalde steun te kunnen verkrijgen.

De beslissingen van het OCMW ten aanzien van uw aanvraag en waarmee u niet akkoord bent kunt u aanvechten bij de arbeidsrechtbank.


Mij lijken deze vage omschrijvingen op het eerste zicht nogal veel ruimte te bieden voor willekeur.

eno2
14 september 2012, 21:03
Krijgt bijvoorbeeld iemand met een eigen huis steun?

Neen. Tenzij onder verdere strenge condities

Wat met iemand die vijf huizen heeft in Marokko?] Kweenie

als iemand illegaal verblijft in België, heeft die persoon in principe enkel recht op dringende medische hulpverlening.
Illegalen krijgen dus geen leefloon. Dacht ik al


Mij lijken deze vage omschrijvingen op het eerste zicht nogal veel ruimte te bieden voor willekeur.

Het OCMW is volgens mijn indruk (ik ken er niet veel van) zeer postcodegevoelig.


Bestaan er dan geen algemene richtlijnen volgens het boekje? Dat voor alle OCMW's geldt?

En wordt er iets specifieks bepaald voor allochtonen? Of maakt het allochtoon zijn geen verschil?

Kasumi
14 september 2012, 21:14
ALLE armen moeten geholpen worden

Er moet helemaal niks. Het zou beter zijn, dat zij die hen willen helpen, dat geheel vrijwillig doen en uit eigen zak.

eno2
14 september 2012, 21:16
Dit vind ik wel treffend: de situatie in Lier:
151 personen die van het OCMW een leefloon ontvingen, hadden niet de Belgische nationaliteit. Dat betekent dat in Lier nagenoeg 40% van de begunstigden van het leefloon, of het equivalent daarvan, vreemdelingen waren. Van die 151 vreemdelingen kwamen er 132 van buiten de EU.

Bron: VB

Txiki
14 september 2012, 21:16
Er moet helemaal niks. Het zou beter zijn, dat zij die hen willen helpen, dat geheel vrijwillig doen en uit eigen zak.

Terug naar de middeleeuwen, alé.

eno2
14 september 2012, 21:17
Er moet helemaal niks. Het zou beter zijn, dat zij die hen willen helpen, dat geheel vrijwillig doen en uit eigen zak.

Er moet helemaal wel, tenzij jij ook de grondwet tot een vodje verklaart

Txiki
14 september 2012, 21:17
Dit vind ik wel treffend: de situatie in Lier:


Bron: VB

En wat is daar precies mis mee?

eno2
14 september 2012, 21:17
Terug naar de middeleeuwen, alé.

Caritas catholica

Txiki
14 september 2012, 21:18
Er moet helemaal wel, tenzij jij ook de grondwet tot een vodje verklaart

Er moet zeker en vast. Alleen moet men het kind niet met het badwater willen weggooien.

eno2
14 september 2012, 21:20
En wat is daar precies mis mee?

Daar spreek ik m e niet over uit. Men moet hier geen luilekkerland maken voor niet-Belgen. Maar ik zei al, aan de andere kant, dat alle armen moeten geholpen worden, als leidend principe. Wat mij interesseert, is hoe dat juridisch verantwoord wordt.

eno2
14 september 2012, 21:21
Er moet zeker en vast. Alleen moet men het kind niet met het badwater willen weggooien.

En wat is het kind en wat het badwater in dit geval? (dwz: ik snap niet)

PS: In Spanje schijnt er zoiets als het OCMW niet te bestaan. De mensen vallen daar op niets terug?

Demper
14 september 2012, 21:23
Ik heb een probleem met armen die niet uit hun dal willen klauteren.

Supe®Staaf
14 september 2012, 21:25
Wat mij interesseert, is hoe dat juridisch verantwoord wordt.Als het volgens u in de grondwet staat, dan heb je je juridische verantwoording.:-)

Kasumi
14 september 2012, 21:25
Er moet helemaal wel, tenzij jij ook de grondwet tot een vodje verklaart

De meesten zouden beter omkomen van de honger, daar er toch niets mee aan te vangen valt.

Txiki
14 september 2012, 21:32
Daar spreek ik m e niet over uit. Men moet hier geen luilekkerland maken voor niet-Belgen. Maar ik zei al, aan de andere kant, dat alle armen moeten geholpen worden, als leidend principe. Wat mij interesseert, is hoe dat juridisch verantwoord wordt.

Akkoord!

Txiki
14 september 2012, 21:32
De meesten zouden beter omkomen van de honger, daar er toch niets mee aan te vangen valt.

Stop maar met eten, Kasumi.

eno2
14 september 2012, 21:32
De meesten zouden beter omkomen van de honger, daar er toch niets mee aan te vangen valt.

Vrome wensen voor arme mensen

Kasumi
14 september 2012, 21:33
Vrome wensen voor arme mensen

Wat heeft het de maatschappij opgeleverd om u al die jaren in leven te houden?

Txiki
14 september 2012, 21:34
En wat is het kind en wat het badwater in dit geval? (dwz: ik snap niet)

PS: In Spanje schijnt er zoiets als het OCMW niet te bestaan. De mensen vallen daar op niets terug?

Het kind met het badwater is het OCMW en de steun aan hen die het nodig hebben, als dusdanig in dit geval.

Het is niet omdat er misbruiken zijn, dat het moet afgeschaft worden.

In Spanje is er dat inderdaad niet. Ik heb mensen geweten die wat toegestopt kregen van de gemeente, 25 euro per maand voor de elektriciteit bijvoorbeeld, en dat is het dan.

eno2
14 september 2012, 21:34
Voor wi eer zin in heeft:

(zelf ga ik het ook eens uitkammen op allochtonenrechten)



Gerechtigden op het leefloon (ID: 2685)

Domein

WELZIJN EN KANSARMOEDE - Armen en kansarmen

Beschrijving

Door de wet van 26 mei 2002 werd op 1 oktober 2002 het recht op maatschappelijke integratie ingevoerd ter vervanging van het bestaansminimum. Elk OCMW heeft de opdracht dit recht te waarborgen voor wie over onvoldoende bestaansmiddelen beschikt en de voorwaarden vervult. Hiervoor beschikt het OCMW over drie belangrijke instrumenten: tewerkstelling, een leefloon en een geïndividualiseerd project maatschappelijke integratie, al dan niet gecombineerd. In alle gevallen beschikt de betrokkene over een inkomen om van te leven. Wanneer een tewerkstelling niet of nog niet mogelijk is, heeft hij recht op een financiële tussenkomst, leefloon genaamd.
De dienst begroting en statistiek van de POD Maatschappelijke Integratie verzamelt de gegevens, stelt de statistieken op, beheert de dataset en publiceert de (maand)cijfers op zijn website. Meer gegevens komen in de nabije toekomst ter beschikking via het Datawarehouse Arbeid en Sociale Bescherming. De gegevensverzameling is een administratieve registratie. De OCMW’s sturen hun gegevens over de gerechtigden (rijksregisternummer) door naar de federale administratie. Sedert 1 januari 2006 gebeurt dit nog louter elektronisch. Het betreft ondermeer gegevens over het recht (begin- en einddatum,.…), over het OCMW, over het bedrag (volledig/gedeeltelijk,…) en over de persoon (geboortedatum, geslacht, burgerlijke stand, gezinssamenstelling, feitelijke leefsituatie, nationaliteit, verblijf, domicilie, relatie tot begunstigde, specifieke situatie minderjarige begunstigde,…)

Definities

Het leefloon is een minimuminkomen voor wie niet over toereikende bestaans-middelen beschikt, noch er aanspraak op kan maken, noch in staat is deze te verwerven. Het bedrag is afhankelijk van de gezinssituatie. Er zijn sedert 1 januari 2005 drie categorieën: samenwonenden; alleenstaanden en persoon met gezinslast.
Betrokkene moet aan volgende voorwaarden voldoen: werkelijk in België verblijven; de Belgische nationaliteit hebben, ofwel vreemdeling, ingeschreven in het bevolkingsregister, erkend vluchteling en staatloze; meerderjarig zijn (tenzij minderjarigen, ontvoogd door huwelijk, of kinderlast of die zwanger zijn); niet over toereikende bestaansmiddelen beschikken, noch er aanspraak op kunnen maken, noch in staat zijn deze te verwerven (gezinsbijslagen, hulp door het OCMW, onderhoudsgeld voor ongehuwde kinderen ten laste,... worden niet meegeteld); bereid zijn te werken, tenzij dit om gezondheids- of billijkheidsredenen niet mogelijk is; zijn rechten laten gelden op uitkeringen krachtens Belgische of buitenlandse sociale wetgevingen.
Wie jonger is dan 25 jaar en voldoet aan de voorwaarden, heeft recht op maatschappelijke integratie, bij voorrang door aangepaste tewerkstelling binnen de 3 maanden na de aanvraag. In 3 situaties heeft de jongere recht op een leefloon: vanaf de aanvraag tot op moment van effectieve tewerkstelling; wanneer hij geniet van een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie; wanneer hij om gezondheids- of billijkheidsredenen niet kan worden tewerkgesteld. De toekenning en het behoud van het leefloon kunnen gepaard gaan met een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie.
Wie 25 jaar of ouder is en voldoet aan de voorwaarden heeft recht op maatschappelijke integratie door ofwel de toekenning van een leefloon, ofwel doordat het OCMW aan hem een tewerkstelling aanbiedt.

Kwaliteit

Relevantie
De dataset 'Gerechtigden op het Leefloon' is om twee redenen relevant:
1. voor de inschatting van de nodige financiële middelen om de OCMW's tegemoet te komen in de uitbetalingen van het leefloon (begroting)
2. als armoede-indicator voor het beleid op alle bestuursniveau's (bv ook voor het uitwerken en uitvoeren van een plaatselijk sociaal beleid, een stedenbeleid,...), zowel in algemene termen als naar specifieke doegroepen (cfr. feminisering armoede, jongeren en armoede, alleenstaande moeders,...)

Accuraatheid
Het aantal gerechtigden op het leefloon wordt door de plaatselijke OCMW's 'in principe' maandelijks via schuldvorderingsformulieren doorgespeeld aan de POD Maatschappelijke Integratie voor de terugbetaling van de federale tussenkomst. Sedert 1 januari 2006 gebeurt dit nog uitsluitend elektronisch. Toch zijn er OCMW's die hun gegevens laattijdig doorspelen. De data worden slechts ter beschikking gesteld voor het jaar N-1 om aan bovengenoemd probleem tegemoet te komen. Toch lost dit het probleem nog steeds niet helemaal op. Nieuwe wetgeving is in voorbereiding om de wettelijke termijn te verkorten en afdwingbaar te maken. Ook de aansluiting van de OCMW's op de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid zal de termijn verkorten.
Er wordt gewerkt met maandgegevens. Elke maand is er een overzicht van het aantal begunstigden op de diverse aggregatieniveau's.
Er is een grondige studie gemaakt over input, proces en output over de gegevensverzameling om over zo accuraat mogelijke data te beschikken. Zo is er de garantie dat elke begunstigde op een unieke manier in de dataset voorkomt. Als er meer gegevens over dezelfde begunstigde in dezelfde maand beschikbaar zijn, wordt de situatie op de 15de dag genomen; zo niet, wordt de laatst gekende situatie genomen. Is een begunstigde bij meer dan één OCMW betrokken voor zijn hulpverlening, dan wordt die slechts bij één geteld, namelijk waar het uitgekeerde bedrag het hoogst is.; bij gelijke bedragen, bij het OCMW met het laagste nummer.
Een audit van het Rekenhofin 2003 kwam tot de vaststelling dat er een zeer gebrekkige inspectie is op de wettelijkheid van de toegekende leeflonen door de plaatselijke OCMW's. Hiermee stelt het Rekenhof impliciet dat niet alle gepubliceerde statistieken voor de 100% accuraat zijn.

Tijdigheid en Stiptheid
De gegevens worden op de website ter beschikking gesteld elke maand van het jaar N-1.
Er zijn OCMW's die hun schuldvorderingsstaten laattijdig doorspelen. Hoewel de data slechts ter beschikking worden gesteld voor het jaar N-1 lost dit het probleem niet helemaal op. Nieuwe wetgeving is in voorbereiding om de wettelijke termijn te verkorten en afdwingbaar te maken. Ook de aansluiting van de OCMW's op de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid zal de termijn verkorten.

Toegankelijkheid en duidelijkheid
De data zijn op een duidelijke en toegankelijke manier op de website van de POD Maatschappelijke Integratie consulteerbaar: http://www.mi-is.be/Nl/themes/Stats/index.html. De nodige uitleg en meta-data zijn ter beschikking.
Alle belanghebbenden kunnen bij de Dienst Begroting en Statistiek terecht voor specifieke vragen, zoals bv in het kader van het Lokaal Sociaal Beleid, voor wetenschappelijk onderzoek, monitoring,...
Ook op de website van de Studiedienst van de Vlaamse Regering zijn de gegevens ter beschikking gesteld via het Portaal Lokale Statistieken en via de rubriek Cijfers, Welzijn, Armoede.

Vergelijkbaarheid
De vergelijkbaarheid in de tijd (vanaf 1 oktober 2002) met het vroegere bestaansminimum is niet meer mogelijk onder alle aspecten, vooral omwille van de individualisering van het recht en het anders definiëren van de gezinscategorieën.
De reeks van het leefloon zelf kent een serieuze breuk per 1 januari 2005, toen de gezinscategorieën grondig werden aangepast. Ook de aanpassing tussen 1 maart en 31 december zorgt voor een breuk.
Vergelijking in de ruimte vormt geen enkel probleem. Wel moeten de bemerkingen over de 'accuraatheid' van de gegevens in het achterhoofd gehouden worden.

Coherentie
De dataset 'begunstigden op het leefloon' is intern coherent.
Het Datawarehouse arbeidsmarkt en sociale bescherming zal op termijn nog meer gegevens (dynamisch) over de leefloners ter bescikking stellen. De coherentie met de dataset van de POD Maatschappelijke Integratie moet in principe juist zijn, gezien deze de bronbestanden moet aanleveren.

Volledigheid
Alle personen (bv kinderen ten laste, echtgeno(o)t(e),...) die via de begunstigde mee recht hebben op het leefloon worden geregistreerd, maar niet in de statistieken opgenomen.
Eenieder die aan de inkomensvoorwaarden voldoet, maar niet aan de andere voorwaarden, komt niet in de statistieken voor.
Nog steeds zijn er personen die aan alle voorwaarden voldoen maar het recht niet aanvragen (bv omwille van drempels, schaamte,...)

De allochtoon moet een Belgisch adres hebben en ingeschreven zijn. Dat is alles

Txiki
14 september 2012, 21:34
Wat heeft het de maatschappij opgeleverd om u al die jaren in leven te houden?

En om u in al die jaren in leven te houden?

Kasumi
14 september 2012, 21:44
En om u in al die jaren in leven te houden?

Leden van de maatschappij betalen mij uit voor mijn gaven en talenten.

Dat is wat anders dan het in de schoot geworpen te krijgen en in de hangmat te liggen.

eno2
14 september 2012, 21:48
Leden van de maatschappij betalen mij uit voor mijn gaven en talenten.

Dat is wat anders dan het in de schoot geworpen te krijgen en in de hangmat te liggen.
Leefloners zijn bereid te werken . Anders krijgen ze niks.

Je houding is alleen maar pure arrogantie en plat cynisme

Kasumi
14 september 2012, 21:51
Leefloners zijn bereid te werken . Anders krijgen ze niks.

Je houding is alleen maar pure arrogantie en plat cynisme

Bereid om te doen alsof zeker. Met de nadruk op:

Anders krijgen ze niks.

Supe®Staaf
14 september 2012, 21:53
Leefloners zijn bereid te werken .Zeven leugens in vijf woorden.
Dat is een gave!

Supe®Staaf
14 september 2012, 21:54
In Spanje is er dat inderdaad niet. Ik heb mensen geweten die wat toegestopt kregen van de gemeente, 25 euro per maand voor de elektriciteit bijvoorbeeld, en dat is het dan.Schoon kadoo in een land waar het lang klaar is, en altijd warm.

eno2
14 september 2012, 21:57
Het kind met het badwater is het OCMW en de steun aan hen die het nodig hebben, als dusdanig in dit geval.

Het is niet omdat er misbruiken zijn, dat het moet afgeschaft worden.

In Spanje is er dat inderdaad niet. Ik heb mensen geweten die wat toegestopt kregen van de gemeente, 25 euro per maand voor de elektriciteit bijvoorbeeld, en dat is het dan.

Een paradijs voor ultraliberalen:x
Spanje zakt in mijn achting

eno2
14 september 2012, 21:58
Bereid om te doen alsof zeker. Met de nadruk op:

Bereid, als er werk is

Supe®Staaf
14 september 2012, 22:01
Bereid, als er werk isMijn schoenen moeten gekuist worden...

Kasumi
14 september 2012, 22:02
Bereid, als er werk is

Nog zo'n excuus. Er is massa's werk. Zelfs Polen komen naar hier om de gaten op te vullen.

Supe®Staaf
14 september 2012, 22:02
Een paradijs voor ultraliberalen:x
Spanje zakt in mijn achtingEviva Espagna!

Demper
14 september 2012, 22:04
Er is massa's werk.

Het probleem is dat sommigen zich te goed voelen om een bepaalde job uit te oefenen.

Kasumi
14 september 2012, 22:09
Het probleem is dat sommigen zich te goed voelen om een bepaalde job uit te oefenen.

Ik kan dat begrijpen. Ik voel mij daar ook te goed voor.

Maar dan moet je ook geen uitkering vragen. Wie 1 maal werk weigert, eender werk wat u aangeboden wordt, krijgt gewoon niks meer en kan uit de vuilbakken gaan vissen.

Dat men daar maar eens snel werk van maakt. Het zal rap gedaan zijn.

eno2
14 september 2012, 22:10
Nog zo'n excuus. Er is massa's werk. Zelfs Polen komen naar hier om de gaten op te vullen.

Vertel dat tegen de OCMW's en het Rva

iEDEREEN GAAT NAAR OVERAL om de gaten op te vullen. Dit is de EU

Nietzsche
14 september 2012, 22:12
Ik kan dat begrijpen. Ik voel mij daar ook te goed voor.

Maar dan moet je ook geen uitkering vragen. Wie 1 maal werk weigert, eender werk wat u aangeboden wordt, krijgt gewoon niks meer en kan uit de vuilbakken gaan vissen.

Dat men daar maar eens snel werk van maakt. Het zal rap gedaan zijn.

Ahja, dat gaat praktisch ook echt mogelijk zijn enzo. :roll:

Kasumi
14 september 2012, 22:14
Ahja, dat gaat praktisch ook echt mogelijk zijn enzo. :roll:

Lijkt me makkelijk te doen met al die ambtenaren.

Demper
14 september 2012, 22:17
Ik kan dat begrijpen. Ik voel mij daar ook te goed voor.

Maar dan moet je ook geen uitkering vragen. Wie 1 maal werk weigert, eender werk wat u aangeboden wordt, krijgt gewoon niks meer en kan uit de vuilbakken gaan vissen.

Dat men daar maar eens snel werk van maakt. Het zal rap gedaan zijn.

Ik zou het toch iets zachter aanpakken.
Vanaf de derde weigering een halvering van de uitkering.
Vierde weigering nog een halvering, enz...

Ziet ge al die bedragen op hun rekening staan.
Eerst 1000....
Dan 500....
250.....
125.......
oeioei.....

Nietzsche
14 september 2012, 22:18
Lijkt me makkelijk te doen met al die ambtenaren.

Als je mensen geen uitkering meer geeft, dan moeten ze letterlijk uit de vuilnisbak gaan eten.

Zulke harde toestanden/maatregelen zijn in deze maatschappij/samenleving niet mogelijk, en gelukkig maar.

Kasumi
14 september 2012, 22:23
Ik zou het toch iets zachter aanpakken.
Vanaf de derde weigering een halvering van de uitkering.
Vierde weigering nog een halvering, enz...

Ziet ge al die bedragen op hun rekening staan.
Eerst 1000....
Dan 500....
250.....
125.......
oeioei.....

Och, met extreem linkse snollen kunt ge niet praten. :lol:

Nee tis waar, het kan beter uitgewerkt worden.

En die voorstellen van werk, mogen elkaar snel opvolgen, dat moet geen maanden duren.

eno2
14 september 2012, 22:24
Och, met extreem linkse snollen kunt ge niet praten. :lol:


Gij zelfs niet met weldenkenden

Klarekijk
14 september 2012, 22:26
Mijn inkomen ligt al een paar jaar onder de armoedegrens maar ik heb mezelf nog nooit als 'arm' beschouwd.

Er zijn nu eenmaal mensen die met een laag inkomen toch veel kunnen doen .

Vb als ze mooi zijn en veel getracteerd worden .

Demper
14 september 2012, 22:28
Mijn inkomen ligt al een paar jaar onder de armoedegrens maar ik heb mezelf nog nooit als 'arm' beschouwd.

Jawadde...

Demper
14 september 2012, 22:32
Och, met extreem linkse snollen kunt ge niet praten. :lol:

:lol:


Nee tis waar, het kan beter uitgewerkt worden.

En die voorstellen van werk, mogen elkaar snel opvolgen, dat moet geen maanden duren.


Daarbij je hebt tegenwoordig zoveel mogelijkheden om bij te scholen. Syntra en wat weet ik allemaal. Waar wachten ze op?

Klarekijk
14 september 2012, 22:35
Ik zou eerder denken aan 6 maand , werkloosheid .

Ik denk dat je in zes maand iets moet vinden .
Na zes maand kan je uitkering doorlopen als je U vrijwillig aanbied mee te werken in een ploeg onderhouds diensten van je gemeente .

ook max 1 jaar en na 1.5 jaar , SORRY .

Daarnaast heb ik nog een andere maatregel , zij die vb een lening lopen hebben voor een huis , kan door tussenkomst van de overheid de verplichting aan de bank worden opgelegt de lening tijdelijk door te schuiven tot je weer werk hebt en gedurende die uitstelperiode , vb enkel een intrest van 3% te betalen en dus tijdelijk geen kapitaal .

Supe®Staaf
14 september 2012, 22:50
Als je mensen geen uitkering meer geeft, dan moeten ze letterlijk uit de vuilnisbak gaan eten.Prima toch?
Wat is daar dan zo erg aan?

Demper
14 september 2012, 22:56
Kasumi
Banneling

Mitgard
14 september 2012, 23:14
Kasumi
Banneling

Waarom?

Demper
14 september 2012, 23:25
Waarom?

Geen enkel idee.

Maikel Joosten
14 september 2012, 23:26
Waarom?

Goede vraag? Dat leek me toch geen scheldende trol of zoiets gelijkaardigs

Demper
14 september 2012, 23:27
Goede vraag? Dat leek me toch geen scheldende trol of zoiets gelijkaardigs

Kom je stemmen ronselen?

Maikel Joosten
14 september 2012, 23:28
Kom je stemmen ronselen?

?

Demper
14 september 2012, 23:30
?

Kom je op met de verkiezingen?

Maikel Joosten
14 september 2012, 23:31
Kom je op met de verkiezingen?

Nee en wat heeft dat met het voorgenoemde te maken dat eigenlijk in een ander deel van dit forum thuis hoort?

Demper
14 september 2012, 23:33
Nee en wat heeft dat met het voorgenoemde te maken

Oei, sorry. :-D
Er zijn hier niet veel mensen die met hun echte naam registreren dus ik dacht dat jij opkomt met de verkiezingen. Met die handtekening enzo...

eno2
15 september 2012, 00:03
Waarom?

Kweenie. Geen bloemen geen kransen

Er zijn er hier anders nog wel die het laten creperen van behoeftigen verheerlijken...

From_Vlaanderen
15 september 2012, 01:15
Ik zou het toch iets zachter aanpakken.
Vanaf de derde weigering een halvering van de uitkering.
Vierde weigering nog een halvering, enz...

Ziet ge al die bedragen op hun rekening staan.
Eerst 1000....
Dan 500....
250.....
125.......
oeioei.....

Ik heb nen tijd aan 12 euro brut per uur gewerkt. Daarvoor had ik het wat naar de klote geslagen en was het behoorlijk fout aant lopen met mij, vandaar die 12 euro, maar doppen heb ik nooit kunnen doen.

Die klootzakken vonden altijd wel iets voor mij. Op die jobkes was ik meer zat als nuchter.

Groentje-18
16 september 2012, 21:41
Ik kan dat begrijpen. Ik voel mij daar ook te goed voor.

Maar dan moet je ook geen uitkering vragen. Wie 1 maal werk weigert, eender werk wat u aangeboden wordt, krijgt gewoon niks meer en kan uit de vuilbakken gaan vissen.

Dat men daar maar eens snel werk van maakt. Het zal rap gedaan zijn.

Ik heb meegemaakt in het ocmw dat ze aan een ongeschoolde en ontaalkundige vreemdeling zonder schijnbare blijk van onze culturele normen op vlak van kleding, lichamelijke verzorging, ...al gebarend vroegen: "en welke job zou jij willen uitoefenen?" ... Prompt kreeg persoon een 5-jaren traject aangeboden vol met opleidingen ed... Allemaal gefinancieerd door onze sociale zekerheid via het leefloon. Naar mijn inschating zou die persoon op het moment van afstuderen bij een feilloos parcours zo'n 40 jaar zijn.
Let wel het gaat niet om universitaire studies, het gaat zelfs om een job die wij hier ongeschoold noemen maar blijkbaar ging men ervan uit dat er nog heel wat werk aan de winkel was bij het ocmw ...

Ik heb anderzijds te horen gekregen dat ik alles moet aanpakken, al is het om te poetsen. Jobs die ik overigens niet kan krijgen wegens geen eigen vervoer en je moet vaak constant op andere plaatsen zijn. :? (Als ik het al zou mogen uitoefenen want ik mag eigenlijk geen staande job doen, maar goed).

Ongeschoolden mogen blijkbaar wel iedere job weigeren ,al is die hun op het lijf geschreven.
Maar hogergeschoolden zouden dan de geringe jobs voor laaggeschoolden die onze kenniseconomie heeft moeten gaan invullen en zo hun studies niet laten renderen als ik het goed begrijp, niet voor de samenleving, noch voor zichzelf... :?

eno2
16 september 2012, 21:45
Ik heb nen tijd aan 12 euro brut per uur gewerkt. Daarvoor had ik het wat naar de klote geslagen en was het behoorlijk fout aant lopen met mij, vandaar die 12 euro, maar doppen heb ik nooit kunnen doen.

Die klootzakken vonden altijd wel iets voor mij. Op die jobkes was ik meer zat als nuchter.

:cheer:

Groentje-18
16 september 2012, 21:46
Wat zijn de voorwaarden om hulp te krijgen of niet van het OCMW in verband met zogenaamde allochtonen? Dat zou ik wel eens zwart op wit willen gedrukt zien...

Tot zolang schort ik mijn oordeel op

Zijn die er, vraag ik me dikwijls af als ik het volk in de wachtzaal zie. :?

- belg zijn is geen voorwaarde, asielzoekers krijgen een equivalent leefloon. Dat is hetzelfde bedrag als het leefloon

- ze krijgen vaak een bedrag dat dubbel zo hoog is dan het leefloon in werkelijkheid, omdat ze met al hun facturen naar het ocmw stappen en zeggen dat ze deze niet kunnen betalen met het leefloon

- voorwaarden zijn niet in aanmerking komen voor een werkloosheidsuitkering (bv omdat men nooit heeft gewerkt, niet in orde is met de RVA en VDAB, maw bv werk heeft geweigerd, ... of invaliditeitsuitkering, ...) en beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt of voldoen aan billijkheidsredenen die hun vrijstellen van die beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt (!) hierin heeft het ocmw uiteraard een zeer grote beslissingsvrijheid.
Bv heel veel kinderen hebben, kan een vrijstelling opleveren, misschien ook een bepaald geloof aanhangen als vrouw? Wie weet? :?

- bepaalde groepen vreemdelingen moeten niet aantonen dat ze minvermogend zijn. Belgen moeten dit wel, altijd.

Groentje-18
16 september 2012, 21:50
Tuurlijk, dat staat zo correct hé...:?

Het is helaas echt zo ...


Ik heb persoonlijk geen ervaring met het ocmw maar dit staat op de website.


5. Wie kan geholpen worden door het OCMW?

Iedereen heeft recht op maatschappelijke dienstverlening van het OCMW, maar het OCMW is enkel gehouden steun te verlenen indien bepaalde voorwaarden vervuld zijn.

Eén van de voorwaarden die moet vervuld zijn om recht te hebben op eender welke hulp is het feit dat men behoeftig is.

Dit betekent dat men niet meer beschikt over voldoende middelen om een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid (zie “Wat doet een OCMW?”) [Een nogal vage definitie die erg veel ruimte laat voor persoonlijke interpretatie. Krijgt bijvoorbeeld iemand met een eigen huis steun? Wat met iemand die vijf huizen heeft in Marokko?]

Daarnaast zijn er nog andere voorwaarden die moeten vervuld zijn, zoals het feit dat men in België woont, of bijzondere voorwaarden die afhankelijk zijn van het soort steun waarover het gaat. Bijvoorbeeld: om een leefloon te kunnen ontvangen moet men in principe meerderjarig zijn. Een ander voorbeeld: als iemand illegaal verblijft in België, heeft die persoon in principe enkel recht op dringende medische hulpverlening.[Merk hoe men zich met die in principe indekt tegen mogelijke overschrijdingen van die regel. In principe suggereert immers de opening voor uitzonderingen. Meer uitleg imv de aard van die uitzonderingen en de eventuele voorwaarden staat er niet bij.]

Het is de taak van het OCMW om na te gaan of iemand alle voorwaarden vervult die nodig zijn om een bepaalde steun te kunnen verkrijgen.

De beslissingen van het OCMW ten aanzien van uw aanvraag en waarmee u niet akkoord bent kunt u aanvechten bij de arbeidsrechtbank.


Mij lijken deze vage omschrijvingen op het eerste zicht nogal veel ruimte te bieden voor willekeur.

Voil�*, zie je ... :?


Onvoldoende middelen: check, en ik heb geen onroerende goederen in het buitenland. :? Noch zijn mijn huurcontracten nep.

Geen waardig leven kunnen leiden: check ...

In België wonen ... check !

Maar ??? Ik ben ziek geweest en moet daardoor mijn diploma over de haag gooien en werk gaan zoeken met het halfbakken diploma dat ik nu heb (acad bach), ik mag mijn studies niet afmaken en niet vooruitgaan. Dat staat in een te groot contrast met de andere cliënten zeker? :?

Zo heb ik vijf maanden in dit land geleefd zonder ook maar enige inkomsten, normaal wordt een student onderhouden door het thuisfront: afwezig wegens minvermogend. Of er is tenminste kindergeld: afwezig wegens te oud. Of er is studiebeurs: afwezig, wegens geen recht meer op (leeftijd).
Dus ik had niets ... Nu bevind ik me weer in dezelfde situatie: augustus en september: zero inkomen.
Het ocmw heeft me destijds nochtans gezegd dat ze me ook zouden onderhouen als ik in de wachttijd zou zitten voor een werkloosheidsuitkering indien nodig. Ik was er als de dood voor, want wat moest ik doen indien ik niet direct werk vond na mijn universitair diploma zoals vele van mijn collega's ??? (En het cynische is dat de slimme sociaal assistentjes er blijkbaar al van overtuigd zijn dat je werk kan vinden zònder dat masterdiploma maar met de universitaire bachelorvariant ervan, heu lol?) :?
En dan zijn er nog van die leuke redeneringen "je hebt al een eerste diploma (verwijzend naar een academische bachelor!!)", denk je nu dat je op kosten van de staat een tweede (??) kan krijgen ofwat terwijl er mensen zijn die nog niet eens een middelbaar diploma hebben? :? (Heu wat heb ik te maken met het feit dat er mensen zodanig verstandelijk beperkt of rebelleus zijn dat ze dit niet behaald hebben, of in de miserie hebben gezeten zoals mij en het om die reden niet behaalden? :?)

Niet dat het contrast met de 380 euro waarmee ik mezelf in leven moest houden zo groot was. Maarja, het ocmw had zogenaamd mijn huurcontract niet gezien ... De misschien vijf mails (denken ze nu echt dat ik belwaarde kan betalen? :?) waarin ik hun had gevraagd waarom ik het leefloon samenwonende kreeg terwijl ik alleenstaande was, hebben ze maar even genegeerd. :? Maar toch ... nul is nul, en maar heel weinig hé. :-/

Groentje-18
16 september 2012, 22:00
En wat is het kind en wat het badwater in dit geval? (dwz: ik snap niet)

PS: In Spanje schijnt er zoiets als het OCMW niet te bestaan. De mensen vallen daar op niets terug?

Dat mensen hier wel altijd op iets kunnen terugvallen, is hier niet het geval.

Ik ben daar het levende bewijs van.

Probleem is dat ik door mijn blanke huid blijkbaar sowieso niet wordt verondersteld minvermogend te zijn al hebben ze het zwart op wit op papier en heb ik (en volgens mij ook zij :-s) geen flauw idee waar of hoe ik die miljoenen zou moeten verbergen ... Letterlijk werd er gezegd dat dat volgens hun niet kon.
Het kon volgens hun niet. Al hadden ze de resultaten van hun sociaal onderzoek voor zich liggen en konden ze er gerust opnieuw één doen bij twijfel. Ze kunnen me geen seconde op wat dan ook betrappen, ik krijg niets van iemand, doe geen zwartwerk, geen werk wat ik verberg, heb geen geheime bankrekeningen en neen inderdaad, ook geen vastgoed in Marokko of in België wat je onmogelijk altijd kan controleren (grote families allochtonen die de huizen bv op naam van de kinderen zetten en de huur van de illegalen die met 12 in een kot van 4 bij 4 slapen handje contantje komen ophalen, in een kluis steken en ook weer handje contantje besteden, bv aan een nieuw huis of leuke wagen.

Niemand, ook geen ocmw of duizenden sociaal onderzoeken of kruispuntbanken, kunnen daar ooit achterkomen. :?