PDA

View Full Version : Hoe mag je steak gebakken zijn?


Koenraad Noël
10 september 2012, 13:23
Hoe mag je steak gebakken zijn?

circe
10 september 2012, 13:29
2 minuten grillpan laten warmen

2 minuten kant 1

2 minuten kant 2

done.

vlijmscherp
10 september 2012, 13:31
tussen saignant en �* point. maar als ik moet kiezen �* point.

NieuwNoors
10 september 2012, 14:13
Bleu. Mijne steak mag amper de pan raken.

Scherven A. Mok
10 september 2012, 14:23
Rauw, warm; recht van de koe.

Koenraad Noël
10 september 2012, 14:24
Rauw, warm; recht van de koe.
Held.

Scherven A. Mok
10 september 2012, 14:27
Held.

:mrgreen: vis heb ik zo al gegeten, koe echter nog niet; die heb ik toch lieverder doorbakken :-)

Antoon
10 september 2012, 14:28
Bleu. Mijne steak mag amper de pan raken.

Same here : Bleu en koud van binnen.

NieuwNoors
10 september 2012, 14:29
Same here : Bleu en koud van binnen.

:cheer::cheer: Lekker eh?

Weyland
10 september 2012, 14:34
Saignant.

(je hebt trouwens ook nog 'carbonisé', dat is erg goed doorbakken)

Koenraad Noël
10 september 2012, 14:37
Saignant.

(je hebt trouwens ook nog 'carbonisé', dat is erg goed doorbakken)Bien cuit is m.i. al een misdaad. ;-)

maddox
10 september 2012, 14:42
Een steak met zachtrode kern waar nog een beetje bloed mag uitkomen, goed overgoten met vleesnat, naast de frietjes.

Of anders een flinterdun stukje carpaccio.

Liederik
10 september 2012, 14:48
Same here : Bleu en koud van binnen.

Een goede bleu chaud is dan toch te verkiezen?

Een dikke plak steak, op kamertemperatuur laten komen, 3 minuten laten schroeien aan één kant, 3 aan de andere kant, en dan 10 minuten op het bord laten rusten met zilverpapier erover zodat de warmte naar binnen trekt.

cookie monster
10 september 2012, 18:46
Bien cuit (ketter) :thumbsup:

NieuwNoors
10 september 2012, 19:03
Bien cuit (ketter) :thumbsup:

Een schoenzool dus? :-)
Enfin, als jij die Fréééééééééééééééééééééééé ét lekker vindt is't ok.

Supe®Staaf
10 september 2012, 19:05
Een goede bleu chaud is dan toch te verkiezen?

Een dikke plak steak, op kamertemperatuur laten komen, 3 minuten laten schroeien aan één kant, 3 aan de andere kant, en dan 10 minuten op het bord laten rusten met zilverpapier erover zodat de warmte naar binnen trekt.
Bleu chaud!
Zo hoort het.
In plaats van in folie te wikkelen, in een oven van 75° nog 15 minuten laten doorwarmen kan ook.
Jammer genoeg niet in de poll voorzien.
:-(:-(:-(

Supe®Staaf
10 september 2012, 19:07
Carpaccio is ook ok.
Maar enkel olijfolie onder de plakjes.

Marie van de koster
10 september 2012, 19:28
Ik ben ook een ketter :-)
Maar ik hou niet erg van steak en als ik het moet eten bij een gelegenheid of zo, ja dan moet het goed doorbakken zijn, ik kan er niet tegen als er bloed uit vloeit. (Ja, ik weet het, ik ben een flauwe :-) )

hurricane
10 september 2012, 19:32
Bien cuit (ketter) :thumbsup:

Same here.
Die liefde voor bloed is volgens mij een overblijfsel van onze prehistorische tijd :twisted:

Supe®Staaf
10 september 2012, 19:34
Ik ben ook een ketter :-)
Maar ik hou niet erg van steak en als ik het moet eten bij een gelegenheid of zo, ja dan moet het goed doorbakken zijn, ik kan er niet tegen als er bloed uit vloeit. (Ja, ik weet het, ik ben een flauwe :-) )Zelfs uit een bijna rauwe steak hoeft er geen bloed te vloeien als hij correct gegaard is.
Zie maar naar de echte gehakte biefstuk, steak tartaar, américain niet geprepareerd...

Libro
10 september 2012, 20:10
Saignant, goed gebakken langs buiten maar toch nog geen schoenzool

PS Ik weet dat ik mezelf eerder als vegetariër profileerde maar op den duur at ik alleen maar sojapreparaten omdat die het enige eetbare vegetarische waren in de winkel en dat leek mij op lange termijn niet echt gezond.

cookie monster
10 september 2012, 22:13
Een schoenzool dus? :-)
Enfin, als jij die Fréééééééééééééééééééééééé ét lekker vindt is't ok.schoenzool + sambal = mmmmmmmm :lol:

Koenraad Noël
10 september 2012, 22:15
schoenzool + sambal = mmmmmmmm :lol:
http://1.bp.blogspot.com/-fOxfEqNYFQU/T0au4BDIwJI/AAAAAAAAARs/md6qPvGRf3k/s1600/original.jpg

SDX
10 september 2012, 22:47
http://i45.tinypic.com/9lbbl5.jpg

Vito
10 september 2012, 23:14
Bleu chaud!
Zo hoort het.
In plaats van in folie te wikkelen, in een oven van 75° nog 15 minuten laten doorwarmen kan ook.
Jammer genoeg niet in de poll voorzien.
:-(:-(:-(

Ik verwarm juist voor. 30 minuten op 50 graden, boter in de pan, schroei, schroei. Koud wil zeggen dat de kok een knoeier is. Meestal vraag ik saignant in het restaurant, dan krijg je meestal bleu. Bleu in het restaurant is meestal erg koud.

Supe®Staaf
10 september 2012, 23:20
Ik verwarm juist voor. 30 minuten op 50 graden, boter in de pan, schroei, schroei.Dat is idd de laatste mode.
Misschien wel de beste truuk.

Koud wil zeggen dat de kok een knoeier is. Meestal vraag ik saignant in het restaurant, dan krijg je meestal bleu. Bleu in het restaurant is meestal erg koud.
Ik heb andere ervaringen.
Meestal krijg ik hem meer doorbakken dan ik vraag.
Met Bleu-chaud te vragen ben ik tenminste zeker dat hij nog ietwat saignant is.

Aligator
11 september 2012, 00:07
Hoe mag je steak gebakken zijn?

Ik lust hem rauw, en bloederig.

cookie monster
11 september 2012, 01:30
http://1.bp.blogspot.com/-fOxfEqNYFQU/T0au4BDIwJI/AAAAAAAAARs/md6qPvGRf3k/s1600/original.jpgwas grapjeuuuuh :thumbsup: :-)

medium & Bien cuit (ketter) :thumbsup:

maddox
11 september 2012, 05:55
http://i45.tinypic.com/9lbbl5.jpg

Ik vind kalfsvlees net niet zo lekker, al zeker niet het spierwitte vlees van een kistkalf.

fox
11 september 2012, 08:00
Ik verwarm juist voor. 30 minuten op 50 graden, boter in de pan, schroei, schroei. Koud wil zeggen dat de kok een knoeier is. Meestal vraag ik saignant in het restaurant, dan krijg je meestal bleu. Bleu in het restaurant is meestal erg koud.

Ik heb altijd geleerd dat garen op een lage temperatuur best begint vanaf 65 graden. Daaronder loop je kans op salmonella en toestanden.

Antoon
11 september 2012, 09:02
:cheer::cheer: Lekker eh?

http://de.peperita.com/sites/peperita.com/files/imagecache/rezeptbild/images/howto/Steak-blau.jpg

;-)

Mambo
11 september 2012, 09:45
Van mij mag het doorbakken en opnieuw gebakken worden.
Als ik het rauw wil houden dan koop ik wel charcuterie.

Vito
11 september 2012, 11:36
Ik heb altijd geleerd dat garen op een lage temperatuur best begint vanaf 65 graden. Daaronder loop je kans op salmonella en toestanden.

Ik ben geen kok of bacterioloog. Het kan zijn wat je zegt, maar ik heb nog nooit klachten gehad, gelukkig...

Vroeger deed ik dit niet, maar via diverse kookprogramma's en websites, doe ik dit nu wel:

http://koken.vtm.be/de-helpende-want/tips/vlees-garen-op-lage-temperatuur-0
http://www.hoedoe.nl/eten-drinken/hoe-bak-ik-een-moleculaire-biefstuk

Johan Bollen
11 september 2012, 11:48
A point of bien cuit. Dat hangt ook af van hoe het vlees gesneden is en van waar hij komt. In Bolivia eet ik ook graag dun gesneden doorbakken steak op de barbecue. Maar dat vlees krimpt daar ook minder en smaakt anders dan in België.

Het liefste zou ik echter vegetariër zijn, of slechts sporadisch vlees eten. Nog veel bij te leren.