PDA

View Full Version : De mobiliteit van de toekomst ...


Blue Sky
16 september 2012, 19:27
STOP-principe; waarbij de S staat voor stappen, de T voor trappen, de O voor openbaar vervoer en de P voor privévervoer. Pas als de eerste drie alternatieven onmogelijk zijn is het gebruiken van de auto te verantwoorden.

Dat is wat men noemt mobiliteit met een visie en dit principe zal in de toekomst in onze steden en gemeenten geïmplementeerd worden d.m.v. allerhande maatregelen ( fiscaal, infrastructuur, repressie, ... )

Rollercoaster
16 september 2012, 19:40
Ik kan je daar geen ongelijk in geven.
Het zou echter van gezond verstand getuigen van de overheid als ze het openbaar vervoer nog verder uitbouwen en vooral niet duurder maken!

Jan van den Berghe
16 september 2012, 19:50
Ik kan je daar geen ongelijk in geven.
Het zou echter van gezond verstand getuigen van de overheid als ze het openbaar vervoer nog verder uitbouwen en vooral niet duurder maken!

Mmmm. Mensen zijn bereid om veel geld neer te tellen als het op een wagen op aankomt. Als ze met de trein willen reizen, moet het plotseling zo goed als gratis zijn. Ergens klopt dat volgens mij niet.

Doa
16 september 2012, 20:04
ik ga nooit het openbaar vervoer nemen ook al is het gratis

Scorpio
16 september 2012, 20:05
Het zou echter van gezond verstand getuigen van de overheid als ze het openbaar vervoer nog verder uitbouwen en vooral niet duurder maken!

Daar ben ik het niet mee eens: mensen haal je niet zozeer uit hun auto door OV goedkoop te maken, je doet dat door OV GOED te maken: betrouwbaar, snel, frequent, comfortabel en gebruiksvriendelijk. En daar zijn mensen bereid om voor te betalen. Zwitserland is daar een goed voorbeeld van.

Stingray
17 september 2012, 09:17
Zij krijgen het nu nog niet opgelost, laat staan in de toekomst en al helemaal niet met dergelijke middelen.

Kan je je voorstellen dat iedereen vandaag te voet of met de fiets moet gaan werken.

Maar kom, geef me eens een correcte (!) benadering van de economische impact en van de impact op de begroting als de auto niet meer gemolken kan worden.

Wat een onzin.

Blue Sky
17 september 2012, 11:46
Zij krijgen het nu nog niet opgelost, laat staan in de toekomst en al helemaal niet met dergelijke middelen.

Kan je je voorstellen dat iedereen vandaag te voet of met de fiets moet gaan werken.

Maar kom, geef me eens een correcte (!) benadering van de economische impact en van de impact op de begroting als de auto niet meer gemolken kan worden.

Wat een onzin.

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF23052006_093

morte-vivante
17 september 2012, 11:48
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF23052006_093

Kanttekening daarbij is wel dat in 2002 80 procent van de totale externe schade toe te schrijven was aan kosten door files en dat wanneer die kost buiten beschouwing wordt gelaten, de huidige belastingen voldoende hoog zijn om de milieukosten van het verkeer te vergoeden, zo verduidelijkte Van Brempt.

inderdaad. Duidelijk

Stingray
17 september 2012, 15:59
inderdaad. Duidelijk

:rofl:

Stingray
17 september 2012, 18:41
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF23052006_093

Dit is dus duidelijk geen antwoord op mijn vraag, maar ik geef toe dat ik misschien wat duidelijker had moeten zijn : veronderstel dat iedereen verplicht met te voet of met de fiets moet gaan werken, wat zal daarvan de impact zijn op het bedrijfsleven, de economie ?

nihao
17 september 2012, 18:57
veronderstel dat iedereen verplicht met te voet of met de fiets moet gaan werken, wat zal daarvan de impact zijn op het bedrijfsleven, de economie ?

Nog even geduld, en de vraag beantwoordt zichzelf.
Ik herinner me een mobiliteitscongres eind jaren 90 waar één van de sprekers werd weggejouwd omdat hij beweerde dat de benzine binnen een dikke tien jaar 2€/l zou kosten...

Sfax
17 september 2012, 19:12
STOP-principe; waarbij de S staat voor stappen, de T voor trappen, de O voor openbaar vervoer en de P voor privévervoer. Pas als de eerste drie alternatieven onmogelijk zijn is het gebruiken van de auto te verantwoorden.

Dat is wat men noemt mobiliteit met een visie en dit principe zal in de toekomst in onze steden en gemeenten geïmplementeerd worden d.m.v. allerhande maatregelen ( fiscaal, infrastructuur, repressie, ... )

Ik zal zelf wel beslissen welke manier van verplaatsing ik gebruik.

Die O in België zal ik bijvoorbeeld nooit gebruiken. Stinkduur, inefficiënt, onbetrouwbaar en incompetent, dat typeert het openbaar vervoer in België.

Garry
17 september 2012, 19:16
Mmmm. Mensen zijn bereid om veel geld neer te tellen als het op een wagen op aankomt. Als ze met de trein willen reizen, moet het plotseling zo goed als gratis zijn. Ergens klopt dat volgens mij niet.Dat is niet anders op gebied van restaurants. Eten gaan ze kopen bij de Aldi, en konsoorten maar als ze op restaurant gaan kan het niet duur genoeg zijn. Dus dat is helemaal niet uitsluitend zo voor het gebruik van een auto.

Maar wat men telkens vergeet, wanneer men verwonderd is dat de mens zijn auto prefereert boven openbaar vervoer, is dat de rijtaks en verzekering hoe dan ook toch betaald is, of men er nu mee rijd of niet. Dus waarom zou men dan nog eens daarbovenop veel geld gaan spenderen aan openbaar vervoer wat stukken minder comfortabel en gebruiksvriendelijk is dan hun dure luxekar;-)

Micele
17 september 2012, 19:33
inderdaad. Duidelijk

Kanttekening daarbij is wel dat in 2002 80 procent van de totale externe schade toe te schrijven was aan kosten door files en dat wanneer die kost buiten beschouwing wordt gelaten, de huidige belastingen voldoende hoog zijn om de milieukosten van het verkeer te vergoeden, zo verduidelijkte Van Brempt.
En nog eens tien jaar later héél zeker.
Dus hoogstwaarschijnlijk is die 79 %* congestiekosten van 2002 na tien jaar verder of vandaag einde 2012 geschatte 85-90 % geworden, want al de andere kosten uit die "externe kosten" kenden een dalende trend, ik denk dat die dalende trend van al die andere kosten zich verderzet na 2002.

*De filekost of congestiekost is ook de enige kost die gestegen is in de jaren 1991-2002 namelijk met 31 % op amper 11 jaar; * ik citeer best een stukje context uit de studie:

http://www.milieurapport.be/Upload/Main/MiraData/MIRA-T/01_SECTOREN/01_06/TRAN_O&O_03.PDF page 15

Externe kosten dalen sinds 1991, behalve congestiekosten

- Sinds 1991 zijn de externe kosten van luchtvervuiling sterk gedaald (-47%). Dit is vooral te danken aan verbeterde voertuigmotoren.
Deze daling wordt echter gedeeltelijk teniet gedaan door een trend naar oudere en grotere voertuigen. Het gemiddelde brandstofverbruik is vrijwel constant gebleven, maar er is een lichte daling van de marginale externe kosten voor klimaatverandering (-6%). Dat is te verklaren door de verschuiving van benzine naar diesel die minder CO2 uitstoot per 100 kilometer. Dieselwagens veroorzaken wel nog altijd hogere schade door luchtvervuiling dan benzinewagens.

- Geluid en schade aan het wegdek zijn op Vlaamse schaal eerder gering.

# De externe kosten van luchtvervuiling, klimaatverandering en geluidshinder vormden in 2002 ongeveer 12,5 % van de totale externe kosten van wegverkeer.


- Ook de marginale externe ongevalkosten zijn fors gedaald tussen 1991 en 2002 (-61%). Dit komt omdat het aantal ongevallen daalde terwijl het aantal voertuigkilometer verder steeg.
Ongeveer 9 % van de externe kosten waren in 2002 te wijten aan ongevallen.

- De marginale externe congestiekosten zijn de enige kosten die in de periode 1991-2002 stijgen (+31 %).
Dat komt door de toename van het verkeersvolume en de bijbehorende files.
De marginale externe kosten van congestie vormen veruit de belangrijkste schadecategorie.
In 2002 hadden zij een aandeel van 79 % in de totale beschouwde marginale externe kosten;
in 1991 was dit nog maar 61 %.
zie ook het laatste in mijn onderschrift. ;-)

Blue Sky
17 september 2012, 19:37
Ik zal zelf wel beslissen welke manier van verplaatsing ik gebruik.

Die O in België zal ik bijvoorbeeld nooit gebruiken. Stinkduur, inefficiënt, onbetrouwbaar en incompetent, dat typeert het openbaar vervoer in België.

U spreekt blijkbaar met veel kennis van zaken en uit ervaring aangezien u zelf aangeeft dat u nooit het openbaar vervoer gebruikt in België.

Bovendien vergeet u de eerste twee treden. Te voet of met de fiets dus. U beslist zelf wanneer u vertrekt en het is nog gezond ook; u verhindert er onder meer mee dat uw pens lager dan uw teelballen komt te hangen.

Garry
17 september 2012, 19:39
Ik zal zelf wel beslissen welke manier van verplaatsing ik gebruik.

Die O in België zal ik bijvoorbeeld nooit gebruiken. Stinkduur, inefficiënt, onbetrouwbaar en incompetent, dat typeert het openbaar vervoer in België.Niet alleen in België zo.

In Italië, wanneer ik in Rome moet zijn, ga ik ALTIJD met de auto. Ik rij nu zowat meer dan veertig jaar in Romen en ken het daar als mijn binnenzak.

Onlangs ontmoete ik op zo een 45km van Rome een Nederlands familie die op de zelfde dag dat ik naar Rome moest, ook naar Rome gingen, maar zij gingen met de trein gaan. De dag daarop ontmoete ik de familie terug. Toeval wou dat de dag voordien, wanneer ze terug wenste te gaan, met de trein natuurlijk, dat er ergens langs de spoorweg een brandje was ontstaan. Ik moest daar waar het brandde ook passeren, langs de weg dan, en werd omgeleid, wat voor mij geen probleem was want een km verderop was ik al terug op de juiste baan. Onze Nederlanders waren om 11u s'avonds nog nergens te bespeuren. Ze zaten te wachten op hun trein toen plots bord met de indicaties van de trein uren veranderde. Ze moesten wachten op de volgende trein die zo een uurtje later kwam. Als hij al kwam, want tegen dan viel gans het bord uit en kwamen er geen treinen meer. De station bedienden waren al allemaal weg, zo vermijden ze lastige vragen. Toen zijn ze maar met een taxi teruggekeerd. Hun etentje dat ze voor die avond nog gepland hadden was ook meteen in 't water gevallen, want al eten de Italianen vrij laat, om middernacht moet ge ook in een restaurant niet meer binnen komen vallen.

Toch goed he, dat openbaar vervoer?

Stingray
17 september 2012, 19:42
Nog even geduld, en de vraag beantwoordt zichzelf.
Ik herinner me een mobiliteitscongres eind jaren 90 waar één van de sprekers werd weggejouwd omdat hij beweerde dat de benzine binnen een dikke tien jaar 2€/l zou kosten...

Rond de pot draaien, daar ben jij en alle green weenies héél goed in. Het antwoord is nochtans wel duidelijk. Ga een keer na in welke steden de grootste werkgelegenheid is en vergelijk dat een keer met de plaatsen waar de meeste files zijn.

Sfax
17 september 2012, 19:44
U spreekt blijkbaar met veel kennis van zaken en uit ervaring aangezien u zelf aangeeft dat u nooit het openbaar vervoer gebruikt in België.

Fair point, er had een "meer" moeten bijstaan :-D

En double fair: the Eurostar durf ik nog wel eens nemen 8-)

Maar daar blijft het wel bij. En dat is wel degelijk op ervaring gebaseerd.t


Bovendien vergeet u de eerste twee treden. Te voet of met de fiets dus. U beslist zelf wanneer u vertrekt en het is nog gezond ook; u verhindert er onder meer mee dat uw pens lager dan uw teelballen komt te hangen.

Zolang Miss Sfax tevreden is over die pens en nog belangrijker, over die ballen, zal die P de eerste keuze blijven 8-)

manta
17 september 2012, 19:51
.

Blue Sky
17 september 2012, 19:56
inderdaad. Duidelijk

Duidelijk inderdaad. Men rijdt in Vlaanderen teveel met de wagen en dat veroorzaakt in een dichtbevolkt gebied als Vlaanderen onvermijdelijk tot overal verkeersopstoppingen en files met zware gevolgen.

Best kan men er dus voor zorgen dat mensen gaan nadenken vooraleer ze weer in hun auto hoppen om naar de bakker om de hoek te gaan. En dat kan men het beste bereiken door de gebruiksafhankelijk kost flink te verhogen. De brandstofprijs opslaan in het ideale geval. Gelukkig is dat iets wat automatisch zal gebeuren in de komende jaren zodra de economie terug wat begint aan te trekken. Door de stijgende vraag naar olie van de BRIC landen zal de brandstofprijs hier de hoogte inknallen en dat zal zich meteen vertalen in een meer realistisch (verminderd) autogebruik zoals we reeds effectief hebben kunnen zien bij de vorige periode van prijsstijgingen aan de pomp.
Kwestie van de Vlaming te laten ontwaken uit zijn droom en terug met zijn voetjes op de grond doen landen zodat hij inziet dat het niet kan dat iedereen zich alleen met zijn 1.5 ton zwaar en 8 m² groot ding verplaatst.

Dit heeft natuurlijk vooral betrekking op stedelijk gebied, maar geldt eveneens voor woon-werk verkeer.

Future looks bright!

manta
17 september 2012, 20:01
Duidelijk inderdaad. Men rijdt in Vlaanderen teveel met de wagen en dat veroorzaakt in een dichtbevolkt gebied als Vlaanderen onvermijdelijk tot overal verkeersopstoppingen en files met zware gevolgen.

Best kan men er dus voor zorgen dat mensen gaan nadenken vooraleer ze weer in hun auto hoppen om naar de bakker om de hoek te gaan. En dat kan men het beste bereiken door de gebruiksafhankelijk kost flink te verhogen. De brandstofprijs opslaan in het ideale geval. Gelukkig is dat iets wat automatisch zal gebeuren in de komende jaren zodra de economie terug wat begint aan te trekken. Door de stijgende vraag naar olie van de BRIC landen zal de brandstofprijs hier de hoogte inknallen en dat zal zich meteen vertalen in een meer realistisch (verminderd) autogebruik zoals we reeds effectief hebben kunnen zien bij de vorige periode van prijsstijgingen aan de pomp.
Kwestie van de Vlaming te laten ontwaken uit zijn droom en terug met zijn voetjes op de grond doen landen zodat hij inziet dat het niet kan dat iedereen zich alleen met zijn 1.5 ton zwaar en 8 m² groot ding verplaatst.

Dit heeft natuurlijk vooral betrekking op stedelijk gebied, maar geldt eveneens voor woon-werk verkeer.

Future looks bright!

Het eerste dat u gaat bereiken is de grootst mogelijke armoede voor het meerendeel van de mensen. Brandstof = ook stookolieprijs, gas en uiteraard gaat u alle van olie afgeleide produkten superduur maken...
Er is helemaal niets mis met het hebben en gebruiken van een auto.

Blue Sky
17 september 2012, 20:22
Het eerste dat u gaat bereiken is de grootst mogelijke armoede voor het meerendeel van de mensen. Brandstof = ook stookolieprijs, gas en uiteraard gaat u alle van olie afgeleide produkten superduur maken...

Er is helemaal niets mis met het hebben en gebruiken van een auto.

Wat het eerste deel betreft, die evolutie gaat zich sowieso voltrekken, met of zonder taksen. I.p.v. mensen in sprookjes te doen geloven en de mensen verslaafd te maken aan hun auto zoals in de US, is het verstandiger de mensen daarop al voor te bereiden en erop te wijzen dat ze onrealistisch bezig zijn. Ze zullen zich dan vanzelf aanpassen en zijn gewapend tegen hoge olieprijzen.

Wat het tweede deel betreft; met het hebben van een auto is inderdaad helemaal niets mis. Met het gebruik is eveneens niets mis mee - in de veronderstelling dat men de auto ietwat rationeel gebruikt en niet zoals het nu het geval is waarbij de auto een vergiftigd geschenk is voor de gebruiker zelf en vooral ook voor andere mensen in de maatschappij.
Aan het autogebruik zijn namelijk tal van nadelige gevolgen verbonden, vandaar dat het te pas en te onpas gebruik ervan een evidentie is.

Blue Sky
17 september 2012, 20:33
Dit is dus duidelijk geen antwoord op mijn vraag, maar ik geef toe dat ik misschien wat duidelijker had moeten zijn : veronderstel dat iedereen verplicht met te voet of met de fiets moet gaan werken, wat zal daarvan de impact zijn op het bedrijfsleven, de economie ?

Niemand spreekt hier van verplichten. Economie is maar één facet dat meespeelt en deze past zich, net als de mensen zelf, aan de nieuwe realiteiten aan. Misschien kan u eens nagaan welke desastreuze gevolgen het fietsbeleid in Kopenhagen heeft gehad op de economie aldaar.

manta
17 september 2012, 20:38
Wat het eerste deel betreft, die evolutie gaat zich sowieso voltrekken, met of zonder taksen. I.p.v. mensen in sprookjes te doen geloven en de mensen verslaafd te maken aan hun auto zoals in de US, is het verstandiger de mensen daarop al voor te bereiden en erop te wijzen dat ze onrealistisch bezig zijn. Ze zullen zich dan vanzelf aanpassen en zijn gewapend tegen hoge olieprijzen.

Wat het tweede deel betreft; met het hebben van een auto is inderdaad helemaal niets mis. Met het gebruik is eveneens niets mis mee - in de veronderstelling dat men de auto ietwat rationeel gebruikt en niet zoals het nu het geval is waarbij de auto een vergiftigd geschenk is voor de gebruiker zelf en vooral ook voor andere mensen in de maatschappij.
Aan het autogebruik zijn namelijk tal van nadelige gevolgen verbonden, vandaar dat het te pas en te onpas gebruik ervan een evidentie is.$
Mij lijkt het dat men al 50 jaar roept dat olie opraakt en dat men roept dat olieprodukten en oliemotoren o zo slecht zijn . Maar waar blijft na 50 jaar dan eigenlijk het alternatief? Waarom heeft er dan niet ene slimmerik een milieu- en portemonaivriendelijk produkt gemaakt? Het lijkt wel of er langs groene zijde enkel protest tegen vanalles komt, maar geen betaalbaar en werkend iets...

Een auto rationeel gebruiken is afhankelijk van wie het bekijkt. De ene zal het doodnormaal vinden om alles in een straal van 10 km met de fiets te doen, een ander zal het niet meer dan normaal vinden om 500 meter verder te gaan winkelen met de auto.

Blue Sky
17 september 2012, 20:48
$
Mij lijkt het dat men al 50 jaar roept dat olie opraakt en dat men roept dat olieprodukten en oliemotoren o zo slecht zijn . Maar waar blijft na 50 jaar dan eigenlijk het alternatief? Waarom heeft er dan niet ene slimmerik een milieu- en portemonaivriendelijk produkt gemaakt? Het lijkt wel of er langs groene zijde enkel protest tegen vanalles komt, maar geen betaalbaar en werkend iets...

Een auto rationeel gebruiken is afhankelijk van wie het bekijkt. De ene zal het doodnormaal vinden om alles in een straal van 10 km met de fiets te doen, een ander zal het niet meer dan normaal vinden om 500 meter verder te gaan winkelen met de auto.

Wat het eerste deel betreft, wonderen bestaan niet. Of dacht u dat men 1.5 ton wegende auto's met de adem van God kan voortbewegen?

Wat het tweede betreft; het is wel duidelijk dat de tweede optie hier absoluut geen rationele keuze is en wie het bekijkt is hierbij irrelevant.

Libro
17 september 2012, 20:52
$
Mij lijkt het dat men al 50 jaar roept dat olie opraakt en dat men roept dat olieprodukten en oliemotoren o zo slecht zijn . Maar waar blijft na 50 jaar dan eigenlijk het alternatief? Waarom heeft er dan niet ene slimmerik een milieu- en portemonaivriendelijk produkt gemaakt? Het lijkt wel of er langs groene zijde enkel protest tegen vanalles komt, maar geen betaalbaar en werkend iets...

Inderdaad. De groentjes kunnen alleen maar afbreken maar vooruitgang steunen, ho maar.

Een auto rationeel gebruiken is afhankelijk van wie het bekijkt. De ene zal het doodnormaal vinden om alles in een straal van 10 km met de fiets te doen, een ander zal het niet meer dan normaal vinden om 500 meter verder te gaan winkelen met de auto.

Ik gebruik mijn auto naar eigen goeddunken, wars van wat de Wetstraat (of in casu de Koning Albert II-laan) erover denkt.

Doa
17 september 2012, 20:53
ah blue sky eens je geliefde toekomst realiteit is zal ik eens mooi lachen vanuit mijn mercedes terwijl jij op je fiets zittend geen auto of verwarming meer kan betalen :-D

manta
17 september 2012, 20:56
Inderdaad. De groentjes kunnen alleen maar afbreken maar vooruitgang steunen, ho maar.


Pas op , hij heeft een punt hoor, 't Is niet goed voor de planeet, en 't is zeker dat binnenkort de olie niet meer te betalen is... Maar na al die decenia nog steeds genen ene die clever genoeg is om een vervangmiddel te maken...:?
Bezie die tijdslijn, zie hoe ver alles is gekomen in die tijd, van dna tot een tripje naar mars. Maar geen broembroemwater voor de auto....:-(

Blue Sky
17 september 2012, 21:05
Ik gebruik mijn auto naar eigen goeddunken, wars van wat de Wetstraat (of in casu de Koning Albert II-laan) erover denkt.

De allesomvattende oplossing voor uw soort: taksen.
Blijkt bijzonder goed te werken.

Libro
17 september 2012, 21:11
Pas op , hij heeft een punt hoor, 't Is niet goed voor de planeet, en 't is zeker dat binnenkort de olie niet meer te betalen is... Maar na al die decenia nog steeds genen ene die clever genoeg is om een vervangmiddel te maken...:?
Bezie die tijdslijn, zie hoe ver alles is gekomen in die tijd, van dna tot een tripje naar mars. Maar geen broembroemwater voor de auto....:-(

Alternatieven genoeg maar men moet ze willen gebruiken.

Libro
17 september 2012, 21:12
De allesomvattende oplossing voor uw soort: taksen.
Blijkt bijzonder goed te werken.

En de oplossing voor uw soort: onderkant van de kiesdrempel. En trouwens, weet jij hoe ik mijn auto gebruik? Nee, dus denk eerst ff na alvorens te reageren (maar da's misschien teveel gevraagd voor een groene).

Blue Sky
17 september 2012, 21:19
En de oplossing voor uw soort: onderkant van de kiesdrempel.

En ik was ook nog ingrepen in de infrastructuur vergeten te vermelden zodat automobilisten gewoonweg niet meer door bepaalde straten kunnen rijden. Ik denk daarbij vb ook aan verkeersvrije centra.

En helaas moet ik u ook mededelen dat dit het toekomstbeeld is naar voorbeeld van reeds bestaande wereldsteden. Dit is overigens onafhankelijk van welke partij dan ook.

Het is me overigens niet te doen om automobilisten te kloten, wel om een rationeel autogebruik aan te moedigen waarbij men naast enkel zijn eigen gemakzucht ook de nadelen voor de anderen beschouwt.

Stingray
17 september 2012, 21:19
Niemand spreekt hier van verplichten. Economie is maar één facet dat meespeelt en deze past zich, net als de mensen zelf, aan de nieuwe realiteiten aan. Misschien kan u eens nagaan welke desastreuze gevolgen het fietsbeleid in Kopenhagen heeft gehad op de economie aldaar.

Ah ja en Kopenhagen = België nietwaar ?

Stingray
17 september 2012, 21:21
De allesomvattende oplossing voor uw soort: taksen.
Blijkt bijzonder goed te werken.

Zoals het gewerkt heeft met de firmawagens ? Een bijkomend gat in de begroting en nog meer ellende.

Bovendien zou het eens verhelderend zijn moest je met een degelijk alternatief komen in plaats van jouw dogma 'belastingen'. Denk je nu echt dat belastingen alternatieven in de hand gaan werken ?

Denk je nu echt dat een overheid een alternatief überhaupt in gang kan zetten ? Dan heb je wel echt niets geleerd van het afgelopen zonnepanelendébacle.

Libro
17 september 2012, 21:36
En ik was ook nog ingrepen in de infrastructuur vergeten te vermelden zodat automobilisten gewoonweg niet meer door bepaalde straten kunnen rijden. Ik denk daarbij vb ook aan verkeersvrije centra.

En helaas moet ik u ook mededelen dat dit het toekomstbeeld is naar voorbeeld van reeds bestaande wereldsteden. Dit is overigens onafhankelijk van welke partij dan ook.

Het is me overigens niet te doen om automobilisten te kloten, wel om een rationeel autogebruik aan te moedigen waarbij men naast enkel zijn eigen gemakzucht ook de nadelen voor de anderen beschouwt.

"Rationeel autogebruik aanmoedigen"=automobilist uit de auto kloten. BTW, af en toe de trein nemen vind zelfs ik wel leuk hoor. (http://www.autoweek.nl/autonieuws/20609/treintje-van-bijna-1000-ferraris-op-silverstone)

groentje
19 september 2012, 15:28
De auto wordt hoe dan ook duurder, met of zonder medewerking van de groenen. Een beetje vooruitziendheid kan dan geen kwaad bij de beleidsmakers. Als ik las dat minister Crevits meedeelt dat zelfs voor afstanden van 500 m een derde (!) nog steeds de auto neemt, dan vrees ik dat voor velen de hoge brandstofprijs nog steeds alleen maar goed genoeg is om over te kankeren, niet om even hun gewoontes en gedragingen in vraag te stellen. En dan komt de ontnuchtering des te harder...

Micele
19 september 2012, 16:12
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone

Plezier in de file: :-)

http://www.youtube.com/watch?v=JEnccTxqf0Q&feature=related

groentje
19 september 2012, 16:32
Heel leuk. Ik heb ook al gezongen op mijn fiets, hoor, maar ik ben wel heel erg blij dat daar geen filmpjes van zijn. Overigens, ik ben niet Jeroen Boone, ik wil die kerel geen slechte naam geven ;)