PDA

View Full Version : is er verschil tussen blanco stem en niet gaan stemmen


inina
1 oktober 2012, 13:26
Ik vraag me af of er een verschil is tussen blanco stemmen en gewoon niet gaan stemmen ??

Ik wil vooral graag weten of de stemmen van degenen die niet opdagen ook verdeeld worden over de partijen zoals de blanco stemmen, of tellen diegenen die niet opdagen gewoon niet mee?

En hoe worden briefjes waarop iets geschreven werd (en dus ongeldig gemaakt) al dan niet doorgerekend voor de zetelverdelingen,
graag een antwoord

Wiley E Coyote
1 oktober 2012, 13:50
http://abb.vlaanderenkiest.be/faq/wat-gebeurt-er-met-blanco-stemmen-en-ongeldige-stemmen

inina
1 oktober 2012, 13:56
@ Wiley Coyote . Op de verwijzing die u heeft doorgegeven heb ik niet het antwoord gevonden dat ik zocht. Er staat er niets over wat er met de "gemiste" stemmen gebeurd van degenen die helemaal niet opdagen en waarvan ook niets zal teruggevonden worden.

Wiley E Coyote
1 oktober 2012, 13:59
Iemand die niet gaat stemmen wordt ook totaal niet meegerekend. Enkel daadwerkelijk gedeponeerde stembrieven (hetzij voor een partij, hetzij blanco of ongeldig) worden geteld. Maar het feit dat men - zonder verschoonbare reden niet gaat stemmen - maakt eigenlijk een misdrijf uit.

Klarekijk
1 oktober 2012, 14:10
Ik vraag me af of er een verschil is tussen blanco stemmen en gewoon niet gaan stemmen ??

Ik wil vooral graag weten of de stemmen van degenen die niet opdagen ook verdeeld worden over de partijen zoals de blanco stemmen, of tellen diegenen die niet opdagen gewoon niet mee?

En hoe worden briefjes waarop iets geschreven werd (en dus ongeldig gemaakt) al dan niet doorgerekend voor de zetelverdelingen,
graag een antwoord

Volgens mij is Uw blanco stem gewoon zeggen dat je U neerlegt bij de meerderheid . dus bij de zetel verdeling wordt uw stem gewoon opgenomen bij de grootste partij .

Wiley E Coyote
1 oktober 2012, 14:43
Volgens mij is Uw blanco stem gewoon zeggen dat je U neerlegt bij de meerderheid . dus bij de zetel verdeling wordt uw stem gewoon opgenomen bij de grootste partij .

Totaal mis. Zoals de link naar de verkiezingssite van de Vlaamse overheid die ik gaf duidelijk stelt:

Blanco stemmen en ongeldige stemmen tellen niet mee bij de verdeling van de zetels.

Het is dus niet zo dat de blanco stemmen of ongeldige stemmen naar de meerderheid gaan.

bartelx
1 oktober 2012, 14:50
Is er een verschil tussen blanco stemmen en ongeldig stemmen?

Eduard Khil
1 oktober 2012, 14:52
in de CCCP waren al die verkiezingen voor niets nodig: enkel mensen zonder verstand gingen niet voor kameraad Stalin kiezen. Gezien dat de CCCP-burgers verstandige mensen waren, was het houden van verkiezingen helemaal niet nodig

Wiley E Coyote
1 oktober 2012, 15:29
Is er een verschil tussen blanco stemmen en ongeldig stemmen?

Bij het tellen van de stemmen wordt er geen onderscheid gemaakt tussen blanco stemmen en ongeldige stemmen.

Another Jack
1 oktober 2012, 15:46
Totaal mis. Zoals de link naar de verkiezingssite van de Vlaamse overheid die ik gaf duidelijk stelt:

Dat misverstand wordt hier bijna wekelijks uitgeklaard...
En toch: Klarekijk begrijpt dat nog steeds niet.
Je zal het nog eenvoudiger moeten formuleren.

giserke
1 oktober 2012, 16:04
Ik vraag me af of er een verschil is tussen blanco stemmen en gewoon niet gaan stemmen ??

Ik wil vooral graag weten of de stemmen van degenen die niet opdagen ook verdeeld worden over de partijen zoals de blanco stemmen, of tellen diegenen die niet opdagen gewoon niet mee?

En hoe worden briefjes waarop iets geschreven werd (en dus ongeldig gemaakt) al dan niet doorgerekend voor de zetelverdelingen,
graag een antwoord

Er is geen verschil tussen blanco of ongeldig stemmen.
Wel tussen niet gaan stemmen, of blanco/ ongeldig stemmen.
Dat eerste levert je in principe een boete op.

giserke
1 oktober 2012, 16:06
Tip, je kunt een vouwcursus stembrieforigami volgen in Gent.

Raven
1 oktober 2012, 16:46
niet gaan stemmen = onwettelijk... je kan daardoor in de problemen komen en boetes betalen

blanco stemmen = uw stem telt niet mee... statistisch kunt ge dan zien als akkoord gaan met de winnaars van de verkiezingen, wie ze ook mogen wezen

Helias
1 oktober 2012, 16:55
Voor de berekening van zeteldverdeling zijn niet stemmen, ongeldig stemmen en blanco stemmen precies hetzelfde: geen enkele impact.

peter1962
1 oktober 2012, 17:03
Volgens mij is Uw blanco stem gewoon zeggen dat je U neerlegt bij de meerderheid . dus bij de zetel verdeling wordt uw stem gewoon opgenomen bij de grootste partij .

Als je over politiek wil meepraten kan het handig zijn om tenminste de rudimentaire speelregels te kennen voor je in het wilde weg standpunten gaat rondstrooien die overigens fout zijn

De schoofzak
1 oktober 2012, 19:45
Voor de berekening van zeteldverdeling zijn niet stemmen, ongeldig stemmen en blanco stemmen precies hetzelfde: geen enkele impact.

Eindelijk een post waar ik een 2 op kan stellen.

Ik durf zelfs benadrukken:
"Voor de berekening van de zetelverdeling ..." geen impact.

De schoofzak
1 oktober 2012, 19:47
Als je over politiek wil meepraten kan het handig zijn om tenminste de rudimentaire speelregels te kennen voor je in het wilde weg standpunten gaat rondstrooien die overigens fout zijn

2

Hij verdient zelfs een pak slaag. Forum-slaag natuurlijk, geen fysiek geweld aub, maar toch.

.

Vito
1 oktober 2012, 19:52
@ Wiley Coyote . Op de verwijzing die u heeft doorgegeven heb ik niet het antwoord gevonden dat ik zocht. Er staat er niets over wat er met de "gemiste" stemmen gebeurd van degenen die helemaal niet opdagen en waarvan ook niets zal teruggevonden worden.

Toch wel. Onze Coyote zegt het goed: die worden niet meegerekend. Er wordt helemaal niets verdeeld over de andere partijen.

Een oude fabel die maar niet wil sterven. Zeker omdat nonkel Gerard in het café dat met veel overtuiging zei dat de mensen dat blijven geloven.

Vito
1 oktober 2012, 19:53
Volgens mij is Uw blanco stem gewoon zeggen dat je U neerlegt bij de meerderheid . dus bij de zetel verdeling wordt uw stem gewoon opgenomen bij de grootste partij .

Bullshit... Zwijg beter als je het niet weet.

Vito
1 oktober 2012, 19:54
Is er een verschil tussen blanco stemmen en ongeldig stemmen?

Voor de zetelverdeling: nee.

Maar je komt wel in een andere statistiek terecht...

Vito
1 oktober 2012, 19:55
En toch: Klarekijk begrijpt dat nog steeds niet.


Nicknames komen zelden overeen met de poster er achter. Ik heb geen Vito, u heet waarschijnlijk geen Jack en Klarekijk... :twisted:

De schoofzak
1 oktober 2012, 20:52
Nicknames komen zelden overeen met de poster er achter. Ik heb geen Vito, u heet waarschijnlijk geen Jack en Klarekijk... :twisted:

Ik zeulde wel vaak, en nu nog soms, met een schoofzak ....

.

fbpolitics
1 oktober 2012, 23:46
Volgens mij is Uw blanco stem gewoon zeggen dat je U neerlegt bij de meerderheid . dus bij de zetel verdeling wordt uw stem gewoon opgenomen bij de grootste partij .
Bullshit... Zwijg beter als je het niet weet.
Het is, tussen de lijnen door, wel juist wat Klarekijk schrijft. Het is een samenspel van de 2 voorbeelden hieronder.

Je moet gewicht in de schaal werpen, niet ernaast als je met iets niet akkoord bent, want anders ga je inderdaad mee met de meerderheid.

Puur vanuit oogpunt stemmen tellen, voorbeeld 1.
Stel 101 stemmen in totaal.

Resultaat 1:
Partij A heeft 49 stemmen
Partij B heeft 48 stemmen
Aantal blanco/ongeldig/niet gestemd: 4
-> winnaar = Partij A.
De 4 blanco/ongeldig/niet gestemd leiden ertoe dat partij A aan de macht komt, eender dat deze 4 al dan niet akkoord zijn met partij A.

Resultaat 2:
Als je je stem in de schaal werpt, in dit geval de 4 stemmen:
Partij A heeft 49 stemmen
Partij B heeft 52 stemmen
Aantal blanco/ongeldig/niet gestemd: 0
-> winnaar = Partij B

Nu kan je beginnen vitten over het feit dat deze 4 stemmen evengoed naar partij A zouden kunnen gaan, maar:
- daarmee bewijs je alleen mijn punt, zijnde: in de schaal werpen (en niet ernaast);
- het voorbeeld geldt als principe.



En indien je nu zou beginnen over de zetelverdeling, een voorbeeld 2.
Stel er zijn 101 zetels.
Stel nu dat er slechts 101 mensen gaan stemmen van de volledige bevolking (minimum aantal kiezers nodig voor geldigheid niet van toepassing -> principe !!). De rest van de bevolking = blanco/ongeldig/niet gestemd.
De zetelverdeling moet exact de verkiezingsuitslag zijn !!



En dus dergelijke reactie uwentwege is ook niet correct.

Bieselke
2 oktober 2012, 08:27
Het is, tussen de lijnen door, wel juist wat Klarekijk schrijft. Het is een samenspel van de 2 voorbeelden hieronder.

Je moet gewicht in de schaal werpen, niet ernaast als je met iets niet akkoord bent, want anders ga je inderdaad mee met de meerderheid.

Puur vanuit oogpunt stemmen tellen, voorbeeld 1.
Stel 101 stemmen in totaal.

Resultaat 1:
Partij A heeft 49 stemmen
Partij B heeft 48 stemmen
Aantal blanco/ongeldig/niet gestemd: 4
-> winnaar = Partij A.
De 4 blanco/ongeldig/niet gestemd leiden ertoe dat partij A aan de macht komt, eender dat deze 4 al dan niet akkoord zijn met partij A.

Resultaat 2:
Als je je stem in de schaal werpt, in dit geval de 4 stemmen:
Partij A heeft 49 stemmen
Partij B heeft 52 stemmen
Aantal blanco/ongeldig/niet gestemd: 0
-> winnaar = Partij B

Nu kan je beginnen vitten over het feit dat deze 4 stemmen evengoed naar partij A zouden kunnen gaan, maar:
- daarmee bewijs je alleen mijn punt, zijnde: in de schaal werpen (en niet ernaast);
- het voorbeeld geldt als principe.



En indien je nu zou beginnen over de zetelverdeling, een voorbeeld 2.
Stel er zijn 101 zetels.
Stel nu dat er slechts 101 mensen gaan stemmen van de volledige bevolking (minimum aantal kiezers nodig voor geldigheid niet van toepassing -> principe !!). De rest van de bevolking = blanco/ongeldig/niet gestemd.
De zetelverdeling moet exact de verkiezingsuitslag zijn !!



En dus dergelijke reactie uwentwege is ook niet correct.

Beste, vooraleer hier een ellenlang betoog af te steken, had ge misschien beter de vraag gelezen. De vraag is of er een verschil is tussen blanco en ongeldig stemmen. Nee dus.
Dat er een verschil is tussen wel stemmen en blanco of ongeldig stemmen zal iedereen zijn kleine teen wel snappen.

De schoofzak
2 oktober 2012, 08:31
Het is, tussen de lijnen door, wel juist wat Klarekijk schrijft.

...

En dus dergelijke reactie uwentwege is ook niet correct.

Niet akkoord met jou.

Mijn visie: het eerste deel van zijn woorden, is "tussen de lijnen" correct.
Maar het tweede deel is manifest onjuist. En misleidend.

Blanco, ongeldige en niet-stemmers worden bij geen enkele partij bijgeteld.
Statistisch komt er dat op neer dat de invloed van jouw ene stemmetje in theorie verdeeld wordt over alle deelnemende partijen, en wel evenredig naargelang de globale uitslag. Dus meest van al, maar niet uitsluitend naar de grootste partij.

En mocht zijn uitleg niet misleidend zijn, ik zou er nog geen bal aandacht aan schenken aan zijn onwetendheid.

.

Vito
2 oktober 2012, 12:50
Beste, vooraleer hier een ellenlang betoog af te steken, had ge misschien beter de vraag gelezen. De vraag is of er een verschil is tussen blanco en ongeldig stemmen. Nee dus.
Dat er een verschil is tussen wel stemmen en blanco of ongeldig stemmen zal iedereen zijn kleine teen wel snappen.

Hear hear...

fbpolitics
2 oktober 2012, 22:42
En toch blijf ik niet akkoord.

Als je niet akkoord bent moet je tegenstemmen, en niet blanco/ongeldig/niet stemmen.
Als je niet tegenstemt, ga je akkoord met wat anderen voor u als meerderheid hebben gekozen, en zo zullen de zetels ook worden verdeeld (-> ik heb nergens gezegd dat deze stemmen worden meegeteld, oh zo grote lichten �* la "hear hear" en "zijn onwetendheid").

Vito
2 oktober 2012, 22:48
En toch blijf ik niet akkoord.

Als je niet akkoord bent moet je tegenstemmen, en niet blanco/ongeldig/niet stemmen.
Als je niet tegenstemt, ga je akkoord met wat anderen voor u als meerderheid hebben gekozen, en zo zullen de zetels ook worden verdeeld (-> ik heb nergens gezegd dat deze stemmen worden meegeteld, oh zo grote lichten �* la "hear hear" en "zijn onwetendheid").

Niet op de teentjes getrapt zijn.

Feit blijft dat een blanco stem noch naar de meerderheid gaat noch naar de grootste partij. U mag akkoordzijn of niet, maar zo is het. Klarekijk zei het anders...

fbpolitics
2 oktober 2012, 22:53
Uit de hoogte doen is ook niet nodig.

Ik heb nergens in mijn betoog gezegd dat de blanco stem naar meerderheid of minderheid gaat. Enkel de gevolgen tussen (niet (geldig)) stemmen, en hoe dat zijn invloed kan hebben op de uitslag, en de uiteindelijke winnaar.

De schoofzak
3 oktober 2012, 06:29
En toch blijf ik niet akkoord.

Als je niet akkoord bent moet je tegenstemmen, en niet blanco/ongeldig/niet stemmen.
Als je niet tegenstemt, ga je akkoord met wat anderen voor u als meerderheid hebben gekozen, en zo zullen de zetels ook worden verdeeld (-> ik heb nergens gezegd dat deze stemmen worden meegeteld, oh zo grote lichten �* la "hear hear" en "zijn onwetendheid").

Of topic natuurlijk, maar "moeten".

(er is natuurlijk maar één ding dat "moet", en dat is dat je Vlaams "moet" stemmen.
Spijtig natuurlijk dat Verhofstadt je dan oorlogszuchtig gaat verklaren, maar dat moet je je niet aantrekken).

Moeten !! Hoe is't mogelijk ?

.

Vito
3 oktober 2012, 07:53
Uit de hoogte doen is ook niet nodig.

Ik heb nergens in mijn betoog gezegd dat de blanco stem naar meerderheid of minderheid gaat. Enkel de gevolgen tussen (niet (geldig)) stemmen, en hoe dat zijn invloed kan hebben op de uitslag, en de uiteindelijke winnaar.

U had commentaar op mij, ik niet op u, ik had er op Klarekijk omdat het gewoon niet correct was. Uiteraard hebben blanco's en ongeldige stemmen een invloed, maar welke invloed, dat weet je gewoon niet. Uiteindelijk telt de werkelijkheid en die is dat die mensen zich niet uitspreken. Hun stemmetje komt niet terecht in de teller noch in de noemer in de uitslag van een partij.

Als u dan vind dat ik uit de hoogte doe omdat ik even de feiten op een rijtje zet, dan is dat uw probleem, niet het mijne.

perf
3 oktober 2012, 09:49
Ik zit op volgende piste te denken: gemeenteraad met 10 stoelen, 90% geldige stemmen, 10% blanco/ongeldig. Men gaat die 10de stoel toch niet leeg laten vermoed ik? Bijgevolg zou de verkiezingsuitslag geëxtrapoleerd moeten worden naar 100%. Gezien grote partijen er op deze manier meer voordeel mee doen dan kleine zouden er op deze wijze toch één zetel kunnen verschuiven?

Los van het feit dat dit al heel uitzonderlijk zal zijn (denk ik) zou ik denken dat de winnende partij zich het meest voordeel zal doen met mijn blanco stem?

Of is het één grote hoop zever :?

Klarekijk
3 oktober 2012, 10:00
Als je over politiek wil meepraten kan het handig zijn om tenminste de rudimentaire speelregels te kennen voor je in het wilde weg standpunten gaat rondstrooien die overigens fout zijn

Ik zeg niet dat de grootste partij Uw stem krijgt , en in de uitslagen mag publiceren dat zij ook uw stem hebben .

in de uitslagen blijft uw stem dus als blanco staan .

Maar in de zetelverdeling , zal de ongeldige of blanco stem mogen opgenomen worden door de grootste partij .

Als het niet zo is dan ben ik zeer verwonderd .

De schoofzak
3 oktober 2012, 10:18
Ik zeg niet dat de grootste partij Uw stem krijgt , en in de uitslagen mag publiceren dat zij ook uw stem hebben .

in de uitslagen blijft uw stem dus als blanco staan .

Maar in de zetelverdeling , zal de ongeldige of blanco stem mogen opgenomen worden door de grootste partij .

Als het niet zo is dan ben ik zeer verwonderd .

Inderdaad: je bent verwonderd.


Ik heb er altijd verwonderd van gestaan dat sommige mensen moeite hebben met een eenvoudige regel van drie in de rekenkunde van het zesde studiejaar.
Nu is de werkwijze en de rekenkunde bij de zetelverdeling wel niet zo simpel, maar als je even moeite doet ...

.

nete
3 oktober 2012, 13:43
Of topic natuurlijk, maar "moeten".

(er is natuurlijk maar één ding dat "moet", en dat is dat je Vlaams "moet" stemmen.
Spijtig natuurlijk dat Verhofstadt je dan oorlogszuchtig gaat verklaren, maar dat moet je je niet aantrekken).

Moeten !! Hoe is't mogelijk ?

.

Alvast geen probleem hier, alle lijsten staan vol met uitsluitend Vlamingen. ;-)

Vito
3 oktober 2012, 15:12
Maar in de zetelverdeling , zal de ongeldige of blanco stem mogen opgenomen worden door de grootste partij .

Als het niet zo is dan ben ik zeer verwonderd .

8O

Maar enfin, hoe is dat nu toch mogelijk? Neen, ook bij de zetelverdeling spelen blanco en ongeldig geen rol.

Men werkt met kiesdelers, voor de gemeenteraadsverkiezingen is dat 2, 3, 4, 5 enz enz, systeem Imperiali. Alle behaalde stemmen per partij, en dus GEEN, ik herhaal: GEEN blanco of ongeldig, worden gedeeld door deze delers, waarna de quotiënten worden geordend van groot naar klein, tot alle zetels op zijn.

Vertel mij nu eens hoe die grootste partij die blanco stem usurpeert? Die doet gewoon niet mee. Punt.

jogo
3 oktober 2012, 15:55
8O

Maar enfin, hoe is dat nu toch mogelijk? Neen, ook bij de zetelverdeling spelen blanco en ongeldig geen rol.

alleen in het totaal aantal te verdelen zetels spelen alle stemgerechtigden een rol dus ook blanco en ongeldig(...dacht ik)

Amon_Re
3 oktober 2012, 16:04
Het is, tussen de lijnen door, wel juist wat Klarekijk schrijft. Het is een samenspel van de 2 voorbeelden hieronder.

Je moet gewicht in de schaal werpen, niet ernaast als je met iets niet akkoord bent, want anders ga je inderdaad mee met de meerderheid.

Puur vanuit oogpunt stemmen tellen, voorbeeld 1.
Stel 101 stemmen in totaal.

Resultaat 1:
Partij A heeft 49 stemmen
Partij B heeft 48 stemmen
Aantal blanco/ongeldig/niet gestemd: 4
-> winnaar = Partij A.
De 4 blanco/ongeldig/niet gestemd leiden ertoe dat partij A aan de macht komt, eender dat deze 4 al dan niet akkoord zijn met partij A.

Resultaat 2:
Als je je stem in de schaal werpt, in dit geval de 4 stemmen:
Partij A heeft 49 stemmen
Partij B heeft 52 stemmen
Aantal blanco/ongeldig/niet gestemd: 0
-> winnaar = Partij B

Nu kan je beginnen vitten over het feit dat deze 4 stemmen evengoed naar partij A zouden kunnen gaan, maar:
- daarmee bewijs je alleen mijn punt, zijnde: in de schaal werpen (en niet ernaast);
- het voorbeeld geldt als principe.

Dit is de reden dat ik iedereen die blanco/ongeldig wenst te stemmen aanraadt om op de kleinst mogelijke partij te stemmen. Het is de enige manier om ze een kloot af te trekken.

giserke
3 oktober 2012, 16:24
In de berekening voor het aantal zetels, heeft een blancostem en een stem op een niet verkozen lijst hetzelfde effect.
Volgens het imperiali systeem krijgt de grootste partij procentueel gezien meer zetels bij dan de andere partijen.

De schoofzak
3 oktober 2012, 17:35
alleen in het totaal aantal te verdelen zetels spelen alle stemgerechtigden een rol dus ook blanco en ongeldig(...dacht ik)

Ge begint over heel iets anders, en dat bemoeilijkt heel erg de discussie voor wie niet 100 procent meer is.

Voor de rest moogt ge het eens opzoeken en mij bevestigen welke van de twee, of misschien nog een ander, het aantal te verdelen zitjes bepaalt: het totaal aantal kiesgerechtigden, of het totaal aantal inwoners.
Antwoord liefst met link. Edit: neen, antwoord verplicht met link.

.

Vito
3 oktober 2012, 19:28
alleen in het totaal aantal te verdelen zetels spelen alle stemgerechtigden een rol dus ook blanco en ongeldig(...dacht ik)

Dat zou kunnen, dat durf ik niet zeggen voor de gemeente.

Op federaal niveau klopt dat alvast niet, daar zijn het de inwoners die tellen.

Vito
3 oktober 2012, 19:30
Dit is de reden dat ik iedereen die blanco/ongeldig wenst te stemmen aanraadt om op de kleinst mogelijke partij te stemmen. Het is de enige manier om ze een kloot af te trekken.

In de berekening voor het aantal zetels, heeft een blancostem en een stem op een niet verkozen lijst hetzelfde effect.
Volgens het imperiali systeem krijgt de grootste partij procentueel gezien meer zetels bij dan de andere partijen.

Wie heeft ongelijk?

Vito
3 oktober 2012, 19:33
Ge begint over heel iets anders, en dat bemoeilijkt heel erg de discussie voor wie niet 100 procent meer is.

Voor de rest moogt ge het eens opzoeken en mij bevestigen welke van de twee, of misschien nog een ander, het aantal te verdelen zitjes bepaalt: het totaal aantal kiesgerechtigden, of het totaal aantal inwoners.
Antwoord liefst met link. Edit: neen, antwoord verplicht met link.

.

OK dan... (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeenteraad)

Inwoners dus, niet aantal stemgerechtigden.

Nog iemand die magische krachten aan een blanco stem wil toekennen?