PDA

View Full Version : Ze gingen eens een nijlpaard castreren in de Zoo


eno2
5 oktober 2012, 23:23
Lambiki is niet meer. Zijn ballen moesten eraf op tweejarige leeftijd en hij heeft de verdoving niet overleefd.

Klungelaars. Dierenmishandelaars. Moordenaars.

Laat alle wilde dieren vrij, en sluit er geen meer op. Dood aan alle zoos ter wereld
http://img.vandaag.be/tmp/450/350/r/articles/201210051417-1_nijlpaard-lambiki-2-overleden-in-zoo-van-antwerpen.jpg

giserke
6 oktober 2012, 02:04
De personen in kwestie, minstens zelf castreren of afmaken. :x

Dood aan alle zoo's vind ik niet OK.
Hoe kun je kinderen meer respect voor e natuur aankweken, als ze zelf in contact komen met die natuur.

Vb, mijn broer geeft landbouweducatie aan lagere scholen.
De helft weet niet meer dat melk en vlees van dieren komt.
Na de confrontatie tussen die kinderen en de dieren wordt meer respect gecreëerd voor de dieren.

Met dierentuinen heeft dit het zelfde respect.
Als dierentuinen met een pedagogische visie naar buiten komen heb ik daar geen probleem mee.
Die paar dieren in de zoo, kan een volledig woud redden.

Marie van de koster
6 oktober 2012, 08:36
Alle wilde dieren weer vrij laten en in hun natuurlijke habitat laten verder leven zou natuurlijk optimaal zijn.
Jammer genoeg worden wilde dieren aan alle kanten bedreigd door de mens. De mens breidt zijn eigen habitat hoe langer hoe meer uit wat op geen enkele manier goed te praten valt en vormt daarmee een voortdurende bedreiging voor de weinige wilde dieren die we nog hebben.
Ik hoorde laatst nog op TV iets over tijgers en hoe armzalig weinig er nog van leven in het wild. Zonder dierentuinen is de kans groot dat er nog meer diersoorten zullen uitsterven.
Waarmee ik het ongeval in de zoo natuurlijk niet wil goedpraten!

circe
6 oktober 2012, 08:44
Lees even het artikel aub.

Lambiki woog 716 kg. en MOEST worden gecastreerd omdat geen enkele andere zoo hem wou en omdat hij samen met mama en papa en tante woonde. Als hij niet gecastreerd werd zou dat een continu strijd tussen vader en zoon betekenen, en eventueel tot inteelt met ma en tante leiden.
Hem netjes alleen in de natuur gaan zetten lijkt me ook niet echt een mogelijke optie.

Een zo zwaar dier voldoende verdoven is een zeer moeilijke opdracht. Daar is het dus op misgelopen.

In een zoo zulke dieren houden is een immense kost. Me dunkt dat ze werkelijk wel heel voorzichtig omspringen met hun dieren.
(en in de natuur gaan ze natuurlijk een pak vroeger dood).

quercus
6 oktober 2012, 08:56
Lambiki is niet meer. Zijn ballen moesten eraf op tweejarige leeftijd en hij heeft de verdoving niet overleefd.

Klungelaars. Dierenmishandelaars. Moordenaars.

Laat alle wilde dieren vrij, en sluit er geen meer op. Dood aan alle zoos ter wereld
http://img.vandaag.be/tmp/450/350/r/articles/201210051417-1_nijlpaard-lambiki-2-overleden-in-zoo-van-antwerpen.jpg

Ik sympathiseer 100 % met uw reactie. Helaas, sommige dieren worden in de vrije natuur dusdanig in gevaar gebracht dat een kweekprogramma in een zoo soms het enige middel is om de soort instand te houden. Kijk maar wat er in Afrika aan het gebeuren is met de neushoorn. De Chinese rotzakken zijn er oorzaak van dat Afrikaanse stropers met Kalashnikovs de neushoorns uitmoorden omwille van de hoorn. Want daar hechten Chinese onnozelaars nog steeds een voorhistorisch geloof aan (zou de sexuele potentie verhogen). Nu worden de neushoorns door de parkwachters reeds preventief van hun hoorn ontdaan. Maar zelfs dat helpt niet. De sukkels worden daarna toch nog vermoord omwille van het resterende stompje. Idem voor wat betreft de echt barbaarse vangst van haaien door Chinese vissers. Ze trekken de beesten op dek, snijden er de vinnen van af en gooien de weerloze dieren weer de zee in. Idem voor wat betreft de tijgers, waarvan de beenderen volgens hun stupiede "wetenschap" geneeskrachtig zouden zijn. Idem voor wat betreft de olifanten enz. enz.

Ik word letterlijk misselijk wanneer ik dergelijke reportages op TV zie.

circe
6 oktober 2012, 09:02
De Chinese rotzakken ....

Opgepast! opgepast! Feind hört mit!
Gelukkig dat je het niet over Afrikanen had.... rasssiesssmmmeu

eno2
6 oktober 2012, 10:24
Vandaag.be

5 oktober, 14:17

Het tweejarige nijlpaard Lambiki uit de ZOO van Antwerpen is overleden. Het nijplaard moest een noodzakelijke operatie ondergaan, maar dat overleefde het dier niet. Dat meldt ZOO Antwerpen in een persbericht.

Lambiki werd in mei 2 jaar oud en bereikte daarmee de leeftijd waarop hij vrouwtjes kan bevruchten. Omdat hij samenleefde met zijn moeder Imani en zijn grootmoeder Hermien, was het noodzakelijk dat hij werd gecastreerd. In andere dierentuinen kon hij namelijk niet terecht.

Om verder in vrede samen te leven met zijn vader Hein, mocht hij geen mannelijke hormonen aanmaken die hem zin in paren gaven. Anders zou er een felle concurrentiestrijd tussen de beiden uitgevochten worden en zou Lambiki sowieso het onderspit delven. Na het wegnemen van de teelballen (castratie) zou hij zonder problemen in de groep kunnen blijven. Op deze leeftijd maakt hij immers nog geen hormonen aan.

De operatie zou hoe dan ook een uiterst moeilijk taak worden. Een nijlpaard verdoven is geen sinecure. Lambiki woog 716 kilo. Om de juiste portie verdovingsmiddel te bepalen, ging dokter Francis te rade bij collega's in Oostenrijk met de nodige expertise. Lambiki sliep vlot in, na een raak schot uit een pijl van het verdovingspistool. Helaas stopte hij vrij snel daarna met ademen en had verdere hulp geen effect.

Wilde dieren horen niet in gevangenschap. Dat is dierenmishandeling in de hoogste graad opdat de brave burger zich eraan zou kunnen vergapen...

circe
6 oktober 2012, 10:36
Wilde dieren horen niet in gevangenschap. Dat is dierenmishandeling in de hoogste graad opdat de brave burger zich eraan zou kunnen vergapen...

ze hadden hem inderdaad beter in de brousse gezet. Dan was hij pas volgende maand gestorven. (of beter nog: dan was hij vast geen twee jaar geworden... als hij al ooit geboren zou geweest zijn).

eno2
6 oktober 2012, 10:39
ze hadden hem inderdaad beter in de brousse gezet. Dan was hij pas volgende maand gestorven. (of beter nog: dan was hij vast geen twee jaar geworden... als hij al ooit geboren zou geweest zijn).

Dat weet iedereen dat het gevangen zetten van wilde dieren ze meestal ongeschikt maakt voor het vrije leven. Dat moet je dus in de eerste plaats al niet doen.

Ophouden met het opsluiten van wilde dieren tout court.

Sommige kunnen wel vrijgelaten worden na een begeleidingscursus of zelfs zonder

Gelukkig planten vele wilde dieren zich niet of moeilijk voort in gevangenschap

circe
6 oktober 2012, 10:51
Dat weet iedereen dat het gevangen zetten van wilde dieren ze meestal ongeschikt maakt voor het vrije leven. Dat moet je dus in de eerste plaats al niet doen.

Ophouden met het opsluiten van wilde dieren tout court.

Sommige kunnen wel vrijgelaten worden na een begeleidingscursus of zelfs zonder

Gelukkig planten vele wilde dieren zich niet of moeilijk voort in gevangenschap

volgens mij begin je een beetje wereldvreemd te worden.

De functie van Zoo is ondertussen al lang helemaal anders geworden dan in de jaren vijftig van vorige eeuw. Keep on dreaming zou ik zeggen.

Nietzsche
6 oktober 2012, 10:53
Wilde dieren horen niet in gevangenschap. Dat is dierenmishandeling in de hoogste graad opdat de brave burger zich eraan zou kunnen vergapen...

De dieren in dierentuinen hebben vaak zeeën aan ruimte en bewegingsvrijheid.

Wat is precies het probleem?

eno2
6 oktober 2012, 11:10
De dieren in dierentuinen hebben vaak zeeën aan ruimte en bewegingsvrijheid.

Wat is precies het probleem?

Als je het recht van wilde dieren ontkent om in vrijheid te blijven leven, dan is er voor jou geen probleem. Voor de dieren wel.

eno2
6 oktober 2012, 11:13
volgens mij begin je een beetje wereldvreemd te worden.

De functie van Zoo is ondertussen al lang helemaal anders geworden dan in de jaren vijftig van vorige eeuw. Keep on dreaming zou ik zeggen.

OK ja, ik heb geen doorsnee zienswijze ivm dierenleed en zijn behandeling en oplossing (veganisme, wilde dieren met rust laten of beheren in het wild)


Het is verdedigbaar het systeem Zoo op zijn geheel af te schaffen vanuit die optiek. Niet vanuit de optiek van de ongevoelige burger natuurlijk.

Munglik
6 oktober 2012, 11:32
Als je het recht van wilde dieren ontkent om in vrijheid te blijven leven, dan is er voor jou geen probleem. Voor de dieren wel.

Zoo's dienen nu vooral om die diersoorten te beschermen.

Nietzsche
6 oktober 2012, 11:34
Als je het recht van wilde dieren ontkent om in vrijheid te blijven leven, dan is er voor jou geen probleem. Voor de dieren wel.

Ik ontken niet dat ze recht op vrijheid hebben. Mijn punt is juist, dat ze dat in veel dierentuinen wel hebben.

Nietzsche
6 oktober 2012, 11:36
Zoo's dienen nu vooral om die diersoorten te beschermen.

Mwau, als dat echt zo was, kwamen er ook geen dierentuin-bezoekers.

Het is vooral nog entertainment hoor.

eno2
6 oktober 2012, 11:41
Even niet onbelangrijk off topic gezien de grote verwarring:

nl.wiktionary.org/wiki/zoo
[zelfstandig naamwoord] Ontleend aan het Franse of Engelse zoo. ... ... enkelvoud · meervoud. zoo, zoos

Den Duisteren Duikboot
6 oktober 2012, 12:00
Ik ontken niet dat ze recht op vrijheid hebben. Mijn punt is juist, dat ze dat in veel dierentuinen wel hebben.

Welke vrijheden genieten ze daar dan zoal? De vrijheid om gecastreerd te worden?

In elk geval is de ruimte die ze in een dierentuin krijgen toegemeten nog altijd belachelijk klein en eentonig in vergelijking met de leefruimte die ze hebben in hun natuurlijke biotoop.

Enige pluspunten: er wordt goed voor ze gezorgd en ze hebben er geen natuurlijke vijanden.

Den Duisteren Duikboot
6 oktober 2012, 12:02
Edit

Nietzsche
6 oktober 2012, 12:05
Welke vrijheden genieten ze daar dan zoal? De vrijheid om gecastreerd te worden?

In elk geval is de ruimte die ze in een dierentuin krijgen toegemeten nog altijd belachelijk klein en eentonig in vergelijking met de leefruimte die ze hebben in hun natuurlijke biotoop.

Enige pluspunten: er wordt goed voor ze gezorgd en ze hebben er geen natuurlijke vijanden.

Natuurlijk, is de ruimte die ze hebben in hun natuurlijke biotoop veel en veel groter, alleen de leefruimte in veel dierentuinen is ook gewoon goed.

Daarbij, hebben ze er geen natuurlijke vijanden en wordt er inderdaad goed voor ze gezorgd (zoals jij al zei).

Als je dus alle voor en nadelen bij elkaar gaat optellen, zijn er meer voordelen voor dieren in dierentuinen dan nadelen.

eno2
6 oktober 2012, 12:07
Edit

Terecht, want het Groene Boekje geeft ook ZOOS

Den Duisteren Duikboot
6 oktober 2012, 12:08
Terecht, want het Groene Boekje geeft ook ZOOS

Is blijkbaar veranderd. Ik heb nog een exemplaar uit '95. ;-)

eno2
6 oktober 2012, 12:08
Natuurlijk, is de ruimte die ze hebben in hun natuurlijke biotoop veel en veel groter, alleen de leefruimte in veel dierentuinen is ook gewoon goed.

Daarbij, hebben ze er geen natuurlijke vijanden en wordt er inderdaad goed voor ze gezorgd (zoals jij al zei).

Als je dus alle voor en nadelen bij elkaar gaat optellen, zijn er meer voordelen voor dieren in dierentuinen dan nadelen.

Alle wilde dieren beschermen en verzorgen in dierentuinen dan. Dat is het enige menselijke

eno2
6 oktober 2012, 12:09
Is blijkbaar veranderd. Ik heb nog een exemplaar uit '95. ;-)

Verwarrende verandering en een uitzondering op de regel.

Nietzsche
6 oktober 2012, 12:10
Alle wilde dieren beschermen en verzorgen in dierentuinen dan. Dat is het enige menselijke

Nah, gewoon alle wilde dieren beschermen die wij kunnen beschermen.

eno2
6 oktober 2012, 12:10
Ik ontken niet dat ze recht op vrijheid hebben. Mijn punt is juist, dat ze dat in veel dierentuinen wel hebben.

Contradictio in terminis

eno2
6 oktober 2012, 12:12
Nah, gewoon alle wilde dieren beschermen die wij kunnen beschermen.

Sorry maar dat is een hilarisch en ook erg hypocriet standpunt

Wil je nu persé in de contramine voor de contramine?

Nietzsche
6 oktober 2012, 12:12
Contradictio in terminis

Waar zit de tegenspraak, precies?

Nietzsche
6 oktober 2012, 12:13
Sorry maar dat is een hilarisch en ook erg hypocriet standpunt

Wil je nu persé in de contramine voor de contramine?

Het is allemaal vrij simpel, dierentuinen proberen zoveel mogelijk wilde-dieren te beschermen. Alleen wij kunnen onmogelijk, alle wilde dieren beschermen, te weinig plek weetjewel.

Daar is niets hilarisch en of hypocriet aan.

Den Duisteren Duikboot
6 oktober 2012, 12:30
Het is allemaal vrij simpel, dierentuinen proberen zoveel mogelijk wilde-dieren te beschermen.

Ze beschermen geen wilde dieren. Ze maken er tamme dieren van.

BigF
6 oktober 2012, 12:30
Er komen tegenwoordig weinig of geen in het wild gevangen dieren meer bij in dierentuinen. Over't algemeen gaat het over eigen kweek en worden die dieren uitgewisseld tussen verschillende dierentuinen.
Staan te toeteren dat die beesten terug in het wild losgelaten moeten worden is dus onzin. Ten eerste komen ze niet uit het wild en ten tweede zijn ze in't wild ten dode opgeschreven. Binnen de kortste keren zelfs. Ze kennen de vaardigheden niet om aan voedsel te komen en ze zijn niet gewend aan natuurlijke vijanden.

In plaats van op dierentuinen te schieten omdat ze dieren 'gebruiken' richt men beter zijn pijlen op circussen. Daar zie ik echt geen enkel nut van in. Dieren worden er in nog veel kleinere ruimtes gehouden dan in dierentuinen, ze worden getraind om allerlei onnatuurlijke dingen te doen en ze dienen enkel en alleen voor vermaak.

eno2
6 oktober 2012, 12:31
Het is allemaal vrij simpel, dierentuinen proberen zoveel mogelijk wilde-dieren te beschermen. Alleen wij kunnen onmogelijk, alle wilde dieren beschermen, te weinig plek weetjewel.

Daar is niets hilarisch en of hypocriet aan.

Hilarisch is beweren dat wilde dieren in dierentuinen vrijheid hebben

Hypocriet is die dieren opsluiten en uitbuiten als in een rariteitencabinet.

Nietzsche
6 oktober 2012, 12:32
Ze beschermen geen wilde dieren. Ze maken er tamme dieren van.

In dat geval, zie ik al helemaal niet meer, wat het probleem nu juist is.

eno2
6 oktober 2012, 12:32
Er komen tegenwoordig weinig of geen in het wild gevangen dieren meer bij in dierentuinen. Over't algemeen gaat het over eigen kweek en worden die dieren uitgewisseld tussen verschillende dierentuinen.
Staan te toeteren dat die beesten terug in het wild losgelaten moeten worden is dus onzin. Ten eerste komen ze niet uit het wild en ten tweede zijn ze in't wild ten dode opgeschreven. Binnen de kortste keren zelfs. Ze kennen de vaardigheden niet om aan voedsel te komen en ze zijn niet gewend aan natuurlijke vijanden.

In plaats van op dierentuinen te schieten omdat ze dieren 'gebruiken' richt men beter zijn pijlen op circussen. Daar zie ik echt geen enkel nut van in. Dieren worden er in nog veel kleinere ruimtes gehouden dan in dierentuinen, ze worden getraind om allerlei onnatuurlijke dingen te doen en ze dienen enkel en alleen voor vermaak.

Nietzsche
6 oktober 2012, 12:33
Hilarisch is beweren dat wilde dieren in dierentuinen vrijheid hebben

Hypocriet is die dieren opsluiten en uitbuiten als in een rariteitencabinet.

1: Wij hebben gewoon een andere definitie van *vrijheid*, wat daar precies hilarisch aan is, begrijp ik niet zo goed.

2: Dieren uitbuiten? :lol:, een beetje emotionaliteit is niets mis mee, maar dit gaat toch wel heel ver, hoor.

circe
6 oktober 2012, 12:40
Er komen tegenwoordig weinig of geen in het wild gevangen dieren meer bij in dierentuinen. Over't algemeen gaat het over eigen kweek en worden die dieren uitgewisseld tussen verschillende dierentuinen.
Staan te toeteren dat die beesten terug in het wild losgelaten moeten worden is dus onzin. Ten eerste komen ze niet uit het wild en ten tweede zijn ze in't wild ten dode opgeschreven. Binnen de kortste keren zelfs. Ze kennen de vaardigheden niet om aan voedsel te komen en ze zijn niet gewend aan natuurlijke vijanden.

In plaats van op dierentuinen te schieten omdat ze dieren 'gebruiken' richt men beter zijn pijlen op circussen. Daar zie ik echt geen enkel nut van in. Dieren worden er in nog veel kleinere ruimtes gehouden dan in dierentuinen, ze worden getraind om allerlei onnatuurlijke dingen te doen en ze dienen enkel en alleen voor vermaak.
²
en niet vergeten dat dierentuinen kweekprogramma's opzetten en zo pogingen ondernemen om bedreigde soorten weldegelijk terug in het wild te kunnen uitzetten.

circe
6 oktober 2012, 12:41
Hilarisch is beweren dat wilde dieren in dierentuinen vrijheid hebben

Hypocriet is die dieren opsluiten en uitbuiten als in een rariteitencabinet.

zoals reeds gezegd: de jaren vijftig zijn voorbij.

Tegenwoordig kunnen mensen/kinderen wilde dieren bestuderen door regelmatig naar National Geographic te kijken. Me dunkt hebben ze daar veel meer aan dan aan het zoobezoek.

eno2
6 oktober 2012, 13:15
ºEr komen tegenwoordig weinig of geen in het wild gevangen dieren meer bij in dierentuinen. Over't algemeen gaat het over eigen kweek en worden die dieren uitgewisseld tussen verschillende dierentuinen.
[QUOTE]Staan te toeteren dat die beesten terug in het wild losgelaten moeten worden is dus onzin.

Ba nee aangezien veel soorten geschikt zijn om vrij te laten. Plus dat bedreigde soorten gekweekt worden om terug vrij te laten. Dan moeten ze plots wel geschikt zijn...

Ten eerste komen ze niet uit het wild en ten tweede zijn ze in't wild ten dode opgeschreven. Binnen de kortste keren zelfs. Ze kennen de vaardigheden niet om aan voedsel te komen en ze zijn niet gewend aan natuurlijke vijanden.
zie hierboven



In plaats van op dierentuinen te schieten omdat ze dieren 'gebruiken' richt men beter zijn pijlen op circussen. Daar zie ik echt geen enkel nut van in. Dieren worden er in nog veel kleinere ruimtes gehouden dan in dierentuinen, ze worden getraind om allerlei onnatuurlijke dingen te doen en ze dienen enkel en alleen voor vermaak.
Circussen a fortiori

eno2
6 oktober 2012, 13:21
In dat geval, zie ik al helemaal niet meer, wat het probleem nu juist is.
Het probleem is, dat je je niet in de plaats wil stellen van opgesloten wilde dieren. Misschien moesten z e jou eens een tijdje opsluiten in een van de vele zoos en je te kijk zetten voor het publiek en je snoepjes laten toegooien.
Je zou dan het argument in de praktijk kunnen overwegen.

eno2
6 oktober 2012, 13:23
zoals reeds gezegd: de jaren vijftig zijn voorbij.

Tegenwoordig kunnen mensen/kinderen wilde dieren bestuderen door regelmatig naar National Geographic te kijken. Me dunkt hebben ze daar veel meer aan dan aan het zoobezoek.
De spektakelzucht van de zoos woedt onverminderd

Nietzsche
6 oktober 2012, 13:24
Het probleem is, dat je je niet in de plaats wil stellen van opgesloten wilde dieren. Misschien moesten z e jou eens een tijdje opsluiten in een van de vele zoos en je te kijk zetten voor het publiek en je snoepjes laten toegooien.
Je zou dan het argument in de praktijk kunnen overwegen.

Ach gossie, leer nu eens te stoppen met dieren te vermenselijken.

eno2
6 oktober 2012, 13:26
Waar zit de tegenspraak, precies?

Opgesloten zitten =/= vrij zijn.

Het is erg irritant de evidentie niet te willen toegeven

eno2
6 oktober 2012, 13:29
Ach gossie, leer nu eens te stoppen met dieren te vermenselijken.

Opkomen voor een tijger in een kooi is "vermenselijken"?

Dus wilde dieren mogen opgesloten worden omdat het nu eenmaal geen mensen zijn? Terwijl ze in sé ongeschikt zijn om op kleine ruimtes te leven, in tegenstelling tot de mens.

Nietzsche
6 oktober 2012, 13:30
Opgesloten zitten =/= vrij zijn.

Het is erg irritant de evidentie niet te willen toegeven

Ik vind niet dat ze daadwerkelijk opgesloten zitten. Natuurlijk, als je het heel strikt neemt, zitten ze dat wel. Ze hebben namelijk geen absolute vrijheid, al met al vind ik dat ze vrijheid genoeg hebben.

Er zit dus helemaal nergens een tegenspraak, ik heb namelijk nergens beweert, dat de vrijheid van dierentuin-dieren absoluut is.

Ik vind de vrijheid alleen goed genoeg.

Nietzsche
6 oktober 2012, 13:32
Opkomen voor een tijger in een kooi is "vermenselijken"?

Dus wilde dieren mogen opgesloten worden omdat het nu eenmaal geen mensen zijn? Terwijl ze in sé ongeschikt zijn om op kleine ruimtes te leven, in tegenstelling tot de mens.

Nee, het argument om mij in een kooi te zetten, zodat ik in praktijk kan ervaren hoe dat is, is het vermenselijken van dieren.

giserke
6 oktober 2012, 13:33
zoals reeds gezegd: de jaren vijftig zijn voorbij.

Tegenwoordig kunnen mensen/kinderen wilde dieren bestuderen door regelmatig naar National Geographic te kijken. Me dunkt hebben ze daar veel meer aan dan aan het zoobezoek.

Dat denk ik niet.
Ik ben laatst met mijn petekind naar Nausicaa geweest in Boulogne Sur Mere
De indruk die kinderen hebben van dieren wa ze in real live mee in contakt komen is veel groter dan een iedere reportage.

eno2
6 oktober 2012, 13:42
Nee, het argument om mij in een kooi te zetten, zodat ik in praktijk kan ervaren hoe dat is, is het vermenselijken van dieren.
Nee, dat is het didactisch verdierlijken van mensen.

Volgens jou hebben dieren geen gevoelens en geen enkele vorm van bewustzijn? En geen rechten?

Weet je eigenlijk wat opkomen tegen dierenmishandeling is? Een vorm van vermenselijken van dieren, zeker?: Net zoals het begrip dierenmishandeling zelf?

Nietzsche
6 oktober 2012, 13:46
Nee, dat is het didactisch verdierlijken van mensen.

Volgens jou hebben dieren geen gevoelens en geen enkele vorm van bewustzijn? En geen rechten?

Weet je eigenlijk wat opkomen tegen dierenmishandeling is? Een vorm van vermenselijken van dieren, zeker?: Net zoals het begrip dierenmishandeling zelf?

1: Sommige dieren hebben wel degelijk een bewustzijn, maar niet zoals mensen dat hebben.

2: Nee, ik ben ook tegen dierenmishandeling, ik vind alleen dat dieren in een dierentuin houden, geen dierenmishandeling is.

Dit is een morele discussie, mijn moraal is anders dan dat van jouw. Wat jij dierenmishandeling vind, vind ik misschien wel heel normaal en omgekeerd.

eno2
6 oktober 2012, 13:54
1: Sommige dieren hebben wel degelijk een bewustzijn, maar niet zoals mensen dat hebben.

2: Nee, ik ben ook tegen dierenmishandeling, ik vind alleen dat dieren in een dierentuin houden, geen dierenmishandeling is.

Dit is een morele discussie, mijn moraal is anders dan dat van jouw. Wat jij dierenmishandeling vind, vind ik misschien wel heel normaal en omgekeerd.
Daar kan je wel eens gelijk in hebben.
Maar het is ook een intuïtieve zaak. Orca's in een zwembad houden, voor het vermaak van het publiek, dat is toch weerzinwekkend? Business as usual... En dat is met alle dierentuinen evengoed een business, grotendeels.

Nietzsche
6 oktober 2012, 13:57
Daar kan je wel eens gelijk in hebben.
Maar het is ook een intuïtieve zaak. Orca's in een zwembad houden, voor het vermaak van het publiek, dat is toch weerzinwekkend? Business as usual... En dat is met alle dierentuinen evengoed een business, grotendeels.

Orka,s in een zwembad houden, kan ik inderdaad weerzinwekkend vinden, het is maar net hoe groot dat zwembad is.

eno2
6 oktober 2012, 14:04
Orka,s in een zwembad houden, kan ik inderdaad weerzinwekkend vinden, het is maar net hoe groot dat zwembad is.

Ja zeg
Die beesten zwemmen normaliter de wereldbol rond

Straks gaan ze ze ook nog beginnen castreren

Nietzsche
6 oktober 2012, 14:08
Ja zeg
Die beesten zwemmen normaliter de wereldbol rond

Straks gaan ze ze ook nog beginnen castreren

Een orka die geboren wordt in een zwembad/gevangenschap, weet niet beter.

Dat is hetzelfde met konijnen, die mensen thuis in kleine hokjes houden. Ik vond dat eerst ook heel zielig, maar toen kwam ik erachter, dat die konijnen daar letterlijk voor gemaakt zijn.

Het zijn geen wilde konijnen, maar tamme huisdier-konijnen.

Nietzsche
6 oktober 2012, 14:10
Een dier mist de vrije-natuur niet, als hij die niet kent.

eno2
6 oktober 2012, 14:16
Een dier mist de vrije-natuur niet, als hij die niet kent.

De vrije natuur zit in zijn genen van miljoenen jaren ver
Gevangen wilde dieren zijn gewelddadig gedenatureerd

Nietzsche
6 oktober 2012, 14:21
De vrije natuur zit in zijn genen van miljoenen jaren ver
Gevangen wilde dieren zijn gewelddadig gedenatureerd

Gedeeltelijk waar, je neemt het alleen te strikt. Het instinct van die beesten, zegt vooral dat hij een minimum aan vrijheid nodig heeft.

Maar wie zegt dat die beesten dat niet hebben in dierentuinen? Wij mensen zijn nog altijd degene, die beweren dat ze het daar niet goed hebben, het is slechts een aanname eh.

circe
6 oktober 2012, 14:23
Ach gossie, leer nu eens te stoppen met dieren te vermenselijken.

inderdaad.

Net alsof het nijlpaard Lambikske stond te mijmeren over zijn mooie dagen in het Afrikaanse steppeland alwaar zijn drie broerkes en zuskes voordien reeds door den leeuw werden verscheurd.

ik heb net nog een fotooke gevonden van mijn gekweekte raskat die voordat ik ze adopteerde nooit buitenkwam en bij mij flarden van haar "natuur" tevoorschijn zag komen.
Op de foto zit hij bovenop de zetel, verstopt achter de hangplant die erachter stond, door de raam te turen naar de vogelkes.
zo'n beetje van ... "ik sluip en verstop me achter de boskes".

Nietzsche
6 oktober 2012, 14:25
inderdaad.

Net alsof het nijlpaard Lambikske stond te mijmeren over zijn mooie dagen in het Afrikaanse steppeland alwaar zijn drie broerkes en zuskes voordien reeds door den leeuw werden verscheurd.

Misschien wel, misschien niet, wij mensen weten dat niet.

eno2
7 oktober 2012, 11:52
Dierentuinen mogen gesloten worden. Via moderne communicatiemiddelen en evt. reizen kun je kinderen laten kennismaken met wilde dieren. Dan zien ze hoe deze dieren in hun natuurlijke omgeving leven. Dat is veel boeiender. dat was vroeger niet mogelijk.

Een opgesloten dier verliest zijn authenticiteit. zeker als het gefokt is. Dat beest wordt een neuroot, niet wetend hoe het in de natuur zou kunnen leven, draait het rond in een kooi.

Het is hebzucht van de mens om dieren te willen bezitten. een dier is van zichzelf, en kan een eigen leven leiden in de natuur. Mensen denken niet na over het willen bezitten en opsluiten van dieren. Het dier heeft levenslang en heeft geen verweer. Wat een saai en vreselijk leven in een kooi, met alsmaar die glurende mensengezichten.

Je kunt, op afstand, van het kijken naar dieren in de natuur genieten, maar je hoeft ze niet te bezitten. laat ze met rust. Fokprogramma’s kun je beter in de natuurlijke omgeving opzetten en de dieren vervolgens vrijlaten.

Nietzsche
7 oktober 2012, 11:54
Enno, je geeft het zelf toe, zo,n beest heeft geen weet van de natuur, hij weet niet hoe het is om in de natuur te leven.

Wat niet weet wat niet deert, wat is nu juist het probleem?

eno2
7 oktober 2012, 11:57
Enno, je geeft het zelf toe, zo,n beest heeft geen weet van de natuur, hij weet niet hoe het is om in de natuur te leven.

Wat niet weet wat niet deert, wat is nu juist het probleem?

Jouw onbegrip en ongevoeligheid en jouw verdediging van het denatureren van wilde dieren door ze op te sluiten, Nietske. (en dat van zovele anderen)

Nietzsche
7 oktober 2012, 11:59
Jouw onbegrip en ongevoeligheid en jouw verdediging van het denatureren van wilde dieren door ze op te sluiten, Nietske. (en dat van zovele anderen)

Je kunt wel op de man blijven spelen, maar vertel nu juist wat het daadwerkelijke probleem is.

Het dier weet niet beter, wat niet weet wat niet deert.

eno2
7 oktober 2012, 12:00
Educatief: De mensen (kinderen) denken dat ze "wilde dieren" (sic) te zien krijgen,en wat ze zien zijn niet meer dan tamgemaakte gekweekte gedenatureerde neuroten.:twisted:

Nietzsche
7 oktober 2012, 12:03
Educatief: De mensen (kinderen) denken dat ze "wilde dieren" (sic) te zien krijgen,en wat ze zien zijn niet meer dan tamgemaakte gekweekte gedenatureerde neuroten.:twisted:

Ah, het gaat nu opeens om de kinderen, wie worden hier nu zielig gevonden die neuroten of de kindertjes?

eno2
7 oktober 2012, 12:03
Je kunt wel op de man blijven spelen, maar vertel nu juist wat het daadwerkelijke probleem is.

Het dier weet niet beter, wat niet weet wat niet deert.

OP de man spelen?:x Ik mag dus jouw basisongevoeligheid tov gevangen wilde dieren niet vermelden?:roll:

Wat weet jij veel wat het dier weet en niet weet (zoals je overigens zelf toegaf, waarbij je duidelijk jezelf tegenspreekt)

Je speelt het spelletje van ik weet van niks, ik begrijp niks, en van de herhaling van altijd hetzelfde. (een spelletje dat ook de echte Nietzsche bekend is) Ik heb nu lang genoeg tegenover jou hetzelfde herhaald en hergeformuleerd. Het is leuk geweest, maar er moet eens een eind aan komen. Ook aan het denaturen en exploiteren van wilde dieren in de zoo.

eno2
7 oktober 2012, 12:06
Ah, het gaat nu opeens om de kinderen, wie worden hier nu zielig gevonden die neuroten of de kindertjes?

Het educatieve wordt (hypocriet) gehanteerd als een hoofdargument voor het bestaan van zoos

eno2
7 oktober 2012, 12:15
Discussiebijdragen van iemand op een andere site:

Er is niets mooiers voor een dierenliefhebber om naar de dieren, waar hij zo veel van houdt te mogen kijken.
Nu zijn de meeste mensen niet in staat om al hun favoriete dieren in hun eigen vrije leefomgeving te gaan bezoeken, dus zijn er dierentuinen ontstaan om aan deze behoefte te voldoen.

De een kan geen genoeg van de dierentuin krijgen en wordt elke keer weer enthousiast als hij of zij al deze mooie dieren weer ziet, de ander wordt juist heel triest van al die opgesloten dieren in een dierentuin en gaat er daarom niet naar toe.

Beide groepen houden van de dieren en het is onmogelijk om een van de groepen aan te wijzen als de echte dierliefhebber, maar dit brengt wel de discussie op gang, want de dieren in de dierentuin zijn natuurlijk wel opgesloten en niet zo vrij als hun soortgenoten in de natuur.

Commentaar:

Dieren graag opgesloten zien zitten, dat beschouw ik niet als echte dierenliefhebberij...

eno2
7 oktober 2012, 13:35
Is de zoo nog van deze tijd?

http://weblogs.nrc.nl/discussie/2007/05/21/is-de-dierentuin-niet-meer-van-deze-tijd/

Nietzsche
7 oktober 2012, 13:45
Ik zou niet weten, waarom het niet van deze tijd zou zijn.

eno2
7 oktober 2012, 13:54
Ik zou niet weten, waarom het niet van deze tijd zou zijn.

Dat is waar, dierenmishandeling en dierenexploitatie is van alle tijden

Nietzsche
7 oktober 2012, 13:55
Dat is waar, dierenmishandeling en dierenexploitatie is van alle tijden

Dat ligt aan je definitie van dierenmishandeling, ik vind dieren in een dierentuin houden geen dierenmishandeling.

eno2
7 oktober 2012, 14:54
Dat ligt aan je definitie van dierenmishandeling, ik vind dieren in een dierentuin houden geen dierenmishandeling.
In sé en aan de basis is het opsluiten van wilde dieren dierenmishandeling. Je kan ze dan vervolgens nog op vele verschillende manieren mishandelen. Zoals ze castreren. En al de onnatuurlijke behandelingen die volgen uit de opsluiting. Ze exploiteren door ze te kijk te zetten in kooien en kleine ruimtes is ook een mishandeling. De slappe hand houden aan het voederverbod door het publiek is ook mishandeling. Zo zijn al veel olifanten in de gracht gevallen.

Munglik
7 oktober 2012, 17:01
In sé en aan de basis is het opsluiten van wilde dieren dierenmishandeling. Je kan ze dan vervolgens nog op vele verschillende manieren mishandelen. Zoals ze castreren. En al de onnatuurlijke behandelingen die volgen uit de opsluiting. Ze exploiteren door ze te kijk te zetten in kooien en kleine ruimtes is ook een mishandeling. De slappe hand houden aan het voederverbod door het publiek is ook mishandeling. Zo zijn al veel olifanten in de gracht gevallen.

Waar komt dit misschien voor?

eno2
8 oktober 2012, 13:26
Waar komt dit misschien voor?

Overal