PDA

View Full Version : Hoe kan men de splitsing van BHV federaal hard maken?


Philips Inc.
14 juli 2004, 15:08
De vraag is duidelijk denk ik.

Tijdslimiet?

C uit W
14 juli 2004, 18:53
Centjes

giserke
15 juli 2004, 00:11
zolang we niet september zijn kunnen we daar nog niks over zeggen.

vrijevlaming
15 juli 2004, 09:53
vlaamse meerderheid in federaal parlement? Dan gaan we eens zien hoe vlaams de vld en de sossen zijn....

Piet Hein
20 juli 2004, 15:36
regeringscrisis

Groot Bakkes
22 juli 2004, 18:33
De kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde kan op een heel makkelijke wijze gesplitst worden.
Dit kan namelijk gebeuren met een eenvoudige meerderheid, zonder dat daarvoor maar één enkele Waalse stem voor nodig is.
Dit gaat natuurlijk in tegen de ongeschreven Belgische wet dat alle beslissingen met een dubbele meerderheid moeten worden genomen. Maar dit principe geldt niet meer, mits de franstaligen het zelf afgeschaft hebben door ook Vlaanderen met het vreemdelingenstemrecht op te zadelen.

Tiger777
22 juli 2004, 22:09
Tja, op dit moment zitten we als een olifant in een porseleinwinkel. De SPA en vooral dan de VLD willen het omzichtig aanpakken zonder walenhartjes te breken. Als ze het doorDRUKKEN valt de federale regering. En Guy zal daar niet mee kunnen lachen denk ik...

Hoedanook, alle waalse partijen, de PS uitgezonderd, verweren zich als een duivel in een wijwatervat. En dat de PS plotseling een Vlaamse bondgenoot is staat mij allesbehalve aan. Als de vos de passie preekt, boer let op uuw kippen. De PS zal blinkende goudstaafjes voor de splitsing willen, wees daar maar zeker van...

Iemand zal in deze situatie zijn gezicht verliezen, daar kunnen we niet rond.

Dilbert
22 juli 2004, 22:12
Er zijn m.i. twee mogelijkheden:
1/ De botte strategie, waarbij alle Vlaamse federale verkozenen gewoon voor de splitsing stemmen. Gevolg: alarmbelprocedure, veel comotie, etc.
2/ De het-interesseert-ons-niet strategie, waarbij de Vlamingen de financiele transferts systematisch ter discussie beginnen te stellen. Totdat de Franstaligen zelf de splitsing voorstellen als pasmunt.

Mij kan het eigenlijk weinig schelen. De splitsing is uiteindelijk een symbooldossier, dat enkel bij de volgende verkiezingen (binnen 3 jaar ?) maar een effect zou hebben.

Tiger777
23 juli 2004, 14:34
Feit.
Maar het woord 'symbooldossier' valt tegenwoordig een beetje te snel vind ik. Moet een symbooldossier niet opgelost worden of zo?

Als er in de Vlaamse rand, Walen zijn die op Walen willen stemmen, kunnen ze nog altijd naar Brussel gaan wonen. Het is gewoon niet eerlijk tegenover de Vlamingen. Er zijn zoveel Vlamingen die in Waals Brabant en noord-henegouwen wonen die niet dezelfde kansen krijgen als de Walen in BHV. En we willen toch dat iedere belg gelijk voor de wet is, nietwaar?

kempenaar
26 juli 2004, 00:36
Tja, op dit moment zitten we als een olifant in een porseleinwinkel. De SPA en vooral dan de VLD willen het omzichtig aanpakken zonder walenhartjes te breken. Als ze het doorDRUKKEN valt de federale regering. En Guy zal daar niet mee kunnen lachen denk ik...

Hoedanook, alle waalse partijen, de PS uitgezonderd, verweren zich als een duivel in een wijwatervat. En dat de PS plotseling een Vlaamse bondgenoot is staat mij allesbehalve aan. Als de vos de passie preekt, boer let op uuw kippen. De PS zal blinkende goudstaafjes voor de splitsing willen, wees daar maar zeker van...

Iemand zal in deze situatie zijn gezicht verliezen, daar kunnen we niet rond.
Maar diegene die z'n gezicht zal verliezen...
Dan kunnen enkel de "Walen" zijn

Het kan toch niet dat de N-VA zal toestaan dat er "betaald" wordt voor de splitsing van B-H-V ? Indien toch dan vrees ik het ergste voor de N-VA en kunnen ze niet anders doen dan een uit de regering stappen.

En wat zal de Cd&V houding zijn...?