PDA

View Full Version : Frustratie in het verkeer op Canvas


Micele
15 november 2012, 20:44
Uitzending CANVAS / TERZAKE : Smagghe en Vermassen "hekelen" weginfra + repressiebeleid

http://www.canvas.be/programmas/terzake/server13251916a:13a96de7ae0:-74a5?guid=99246

2e discussie:
"Wees een heer in het verkeer." Een slogan van weleer. Vandaag moet je blijkbaar een wolf zijn om te overleven. De agressie neemt zienderogen toe en het bosmaaier-incident van afgelopen week in Sint-Niklaas is voorlopig een driest hoogtepunt. Advocaat Jef Vermassen en Touring-woordvoerder Danny Smagghe praten vanavond over verkeer en frustraties. Wat maakt u kwaad in het verkeer?

Zonet op Canvas gevolgd, beide sprekers begrijpen de frustraties bij bestuurders -die bij sommige leidt tot aggressief rijden en meer-. "Verkeer" mag natuurlijk geen reden zijn maar...

Smagghe heeft het over massa´s onafgestemde verkeerslichten waar men bvb ´s avonds 2 minuten moet wachten bij rood zonder dat er iemand door groen rijdt over het kp; hij heeft het ook over in capaciteit drastisch versmalde wegen waar men nu dagelijks moet aanschuiven in de file waar voor de verandering helemaal geen file te zien was enz...

Beide sprekers hebben het ook over de pakkans bij overtredingen en dat menige typische repressie helemaal niets uithaalt omdat de bestuurder het ongeloofwaardig vindt, ttz hij leert er ook niets uit en wil het ook niet (veralgemening). Vermassen spreekt van kassa-kassa die niets uithaalt als men de bestuurders niet beter opleidt of in jongere jaren opvoedt.

Zonder voldoende draagvlak zal er daar niets verbeteren. De meeste bestuurders zien het als een snelheidsbelasting (met weinig pakkans als men oplet of met hulpmiddelen) waar ze gewoon mee moeten leven. Af en toe een snelheidsboete zal het ook niet uitmaken...

Bestuurders willen hun verloren tijd terug goed willen maken bij lagere snelheden door gevaarlijker (voorrang)/onhoffelijker te rijden aan kruispunten of waar geritst moet worden, ook bepaalde sluipwegen worden zoveel mogelijk benut omdat de hoofdwegen steeds trager worden , ttz veel filegevoeliger geworden zijn met dikwijls stokkend verkeer.

Blue Sky
15 november 2012, 22:27
Tja … zolang de mensen niet inzien dat de combinatie van een erg dichtbevolkte regio in combinatie met een autocultuur onvermijdelijk leidt tot overal stokkend verkeer en opstoppingen, zal het er niet op beteren – wel integendeel. De mensen zetten hun oogkleppen op en kijken enkel naar zichzelf, maar wanneer iedereen op dezelfde manier in een regio als Vlaanderen op dezelfde manier redeneert, dan zit men natuurlijk met een enorm verkeersprobleem.

Verkeerslichtjes afstellen en hier en daar wat verbeteringen zijn rommelen in de marge en gaan heus niks fundamenteel aan het probleem veranderen.

Verkeersopstoppingen in dichtbevolkte regio’s waar de auto zijn intrede maakt zijn trouwens een wereldwijd fenomeen, van de ene kant van de bol tot de andere.

Peking is er zo’n beetje een stereotiep voorbeeld van, niettegenstaande de gigantische infrastructuurwerken waarin men investeert.

De gemiddelde snelheid van het verkeer (personenauto’s, taxi’s, hulpdiensten en stadsbussen) ligt momenteel op 24 km/u en zal in 2015 gedaald zijn tot 13,5 km/u. De normen voor de luchtkwaliteit worden er met factor 20 overschreden.

Flippend Rund
15 november 2012, 22:28
Een onderdrukt landje met heel wat frustratie, en heel wat om gefrustreerd over te zijn. Dat uit zich natuurlijk in het rijgedrag.

Blue Sky
15 november 2012, 22:35
Ik geloof wel degelijk dat de verkeerssituatie de oorzaak is van de frustraties, ook dat is een wereldwijd fenomeen. Alleen wordt de zwarte piet steevast naar de overheid doorgeschoven, daar waar de mensen zelf in de eerste plaats verantwoordelijk zijn. De meeste files ontstaan dagelijks door tal van ongevallen veroorzaakt door de bestuurders zelf.

Micele
15 november 2012, 23:30
Verkeerslichtjes afstellen en hier en daar wat verbeteringen zijn rommelen in de marge en gaan heus niks fundamenteel aan het probleem veranderen.

Onzin er zijn steden in Duitsland die bewezen hebben dat het verkeer op de hoofdstroomweg door de stad tot 37 % "tijdwinst" kan hebben op bepaalde uren zonder nadelen voor het dwarsend verkeer en daar zijn openbaar vervoer en overstekende voegangers inbegrepen.

Link (pdf) heb ik al een paar maal gegeven.

Ik google even, dit is een andere die spreekt van 1/3 sneller verkeer tov van 2006 (stad Münster, adaptieve verkeerslichtenregeling van 24 lichten)
http://www.muenster.de/stadt/presseservice/custom/news/show/718405/view:example/layout:default

Münster (SMS) Positive Nachrichten für die münsterschen Verkehrsplaner und das Tiefbauamt: Seitdem Mitte vergangenen Jahres die adaptive Ampelsteuerung den Verkehr am Albersloher Weg regelt, läuft der Verkehrsfluss ganz erheblich besser. Das hat die repräsentative Untersuchung der Ruhruniversität Bochum ergeben. "Der so genannte Performance Index belegt eine Verbesserung um bis zu einem Drittel gegenüber 2006. Das hat uns in dieser Deutlichkeit selbst überrascht", sagt Christian Schowe, der Leiter des Amtes für Stadtentwicklung, Stadtplanung und Verkehrsplanung.

Die sich selbst regulierende Ampelsteuerung ist bundesweit erstmalig auf einem Straßenzug mit insgesamt 24 Ampeln im Einsatz.

"Der gefühlte Eindruck mancher Verkehrsteilnehmer auf dem Albersloher Weg ist ein anderer", weiß Verkehrsplaner Pott. Denn die adaptive Steuerung erfasst die Verkehrsströme zu jeder Zeit sehr genau, auch in den Zufahrtsstraßen und beim ÖPNV.

Maar blijkbaar kan die regeling daar nog optimaler valt verder te lezen, niet alles lukt van de eerste keer. Allez tot 33 % WINST ook voor het milieu en het lawaai langs die weg is zeker niet te verwaarlozen.

Hier de link van zelfs tot 38 % reductie in het aantal stops met de adaptieve sturing, alle weggebruikers tijdens bepaalde tijden: http://www.siemens.com/innovation/apps/pof_microsite/_pof-fall-2010/_img/images/013_left_column_03_de.jpg
http://www.siemens.com/innovation/apps/pof_microsite/_pof-fall-2010/_html_de/schneller-ans-ziel-2.html

Belziek kent zelfs de 2e beste sturing (conventionele optimalisatie) niet....

En nog een andere invalsweg in Münster krijgt er eentje wslk als aanvulling of als vb op de eerste (Albersloher Weg):
http://www.wn.de/Muenster/2011/01/Nachrichten-Muenster-Weseler-Strasse-High-Tech-Ampelsteuerung-ab-Fruehjahr-in-Betrieb

Münster - Die extrem stark frequentierte Verkehrsachse Weseler Straße/Steinfurter Straße erhält im Frühjahr eine neue, adaptive Ampelsteuerung nach dem Vorbild des Albersloher Weges. Das teilte der städtische Verkehrsplaner Andreas Pott am Dienstagabend in der Sitzung der Bezirksvertretung Mitte mit.

Jij doet het natuurlijk af als rommelen in de marge, verwonderd me niets.
Voor jou bestaat maar één boeman de autobestuurder zelf, telkens bewijs je het opnieuw.
De meeste files ontstaan dagelijks door tal van ongevallen veroorzaakt door de bestuurders zelf
Gelukkig is al wie een voertuig bestuurd een bestuurder, dus vooral fietsers ook. :-D

Munglik
15 november 2012, 23:57
Wordt Vermassen nog altijd serieus genomen?

Jan van den Berghe
16 november 2012, 00:01
Een onderdrukt landje met heel wat frustratie, en heel wat om gefrustreerd over te zijn. Dat uit zich natuurlijk in het rijgedrag.

Heel wat Belgen kunnen niet omgaan met de wet, laat staan met de naleving ervan.

Distel
16 november 2012, 08:09
Ik geloof wel degelijk dat de verkeerssituatie de oorzaak is van de frustraties, ook dat is een wereldwijd fenomeen. Alleen wordt de zwarte piet steevast naar de overheid doorgeschoven,

Bullshit. De zwarte piet wordt steevast doorgeschoven naar de chauffeur, met nog maar eens een nieuwe reeks hindernissen en pestmaatregelen tot gevolg.

Wanneer je rode lichten bewust slecht afstelt om verkeersontradend te werken, dan wilt dat eigenlijk hetzelfde zeggen als de lichten bewust slecht afstellen om chauffeurs te ergeren, en dus te frustreren. Dan moet je achteraf niet komen janken dat mensen gefrustreerd rondrijden en hiervoor met de vinger wijzen naar de beleidsmakers.

Distel
16 november 2012, 08:09
Heel wat Belgen kunnen niet omgaan met de wet, laat staan met de naleving ervan.

Inderdaad, hoe debieler de wet, hoe minder mensen ze naleven.

Hypochonder
16 november 2012, 08:36
De vinger is reeds een paar keer op de wonde gelegd: een pestbeleid in de vorm van oneindig veel snelheidscontoles op plaatsen die bvb totaal niet aangepast zijn aan de opgelegde snelheid. Dit doen de overheid en de politiediensten uit pure geld-en gemakzucht, één man die op enkele uren tientallen argeloze bestuurders geld uit hun zakken kan kloppen is veel makkelijker dan controles doen op bellen achter het stuur (wat veel gevaarlijker is dan een klein beetje te snel rijden), het inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer of op bepaalde uren (wat voor veel frustratie zorgt bij veel automobilisten), links en middenstrookrijders op de snelweg (wat heel snel voor files zorgt en dus algemene frustratie), de ongelijkheid in de controles in Vlaanderen en Walloniê (in Wallonië zijn er minder controles, minder flitspalen en als er al controles zijn dan staat het flitsvoertuig open en bloot opgesteld),....

De problematiek van de niet op elkaar afgestelde verkeerslichten in grote steden is reeds jaren geleden aan bod gekomen. Toen werd door de bevoegde minister (ik weet al niet meer wie het was) beloofd om het aan te pakken maar vanzelfsprekend is er nog helemaal niks gebeurd.

Ondertussen wordt de zwarte piet naar de bestuurders doorgeschoven wat tot nog meer onderhuidse frustraties leid.

1207
16 november 2012, 09:31
Wordt Vermassen nog altijd serieus genomen?
zijn commentaar rond narcisme was wel terecht
zie je hier trouwens ook heel mooi bevestigd :)

Munglik
16 november 2012, 11:32
zijn commentaar rond narcisme was wel terecht
zie je hier trouwens ook heel mooi bevestigd :)

;-)

Blue Sky
16 november 2012, 12:36
Onzin er zijn steden in Duitsland die bewezen hebben dat het verkeer op de hoofdstroomweg door de stad tot 37 % "tijdwinst" kan hebben op bepaalde uren zonder nadelen voor het dwarsend verkeer en daar zijn openbaar vervoer en overstekende voegangers inbegrepen.

Link (pdf) heb ik al een paar maal gegeven.

Ik google even, dit is een andere die spreekt van 1/3 sneller verkeer tov van 2006 (stad Münster, adaptieve verkeerslichtenregeling van 24 lichten)


Maar blijkbaar kan die regeling daar nog optimaler valt verder te lezen, niet alles lukt van de eerste keer. Allez tot 33 % WINST ook voor het milieu en het lawaai langs die weg is zeker niet te verwaarlozen.

Hier de link van zelfs tot 38 % reductie in het aantal stops met de adaptieve sturing, alle weggebruikers tijdens bepaalde tijden: http://www.siemens.com/innovation/apps/pof_microsite/_pof-fall-2010/_img/images/013_left_column_03_de.jpg
http://www.siemens.com/innovation/apps/pof_microsite/_pof-fall-2010/_html_de/schneller-ans-ziel-2.html

Belziek kent zelfs de 2e beste sturing (conventionele optimalisatie) niet....

En nog een andere invalsweg in Münster krijgt er eentje wslk als aanvulling of als vb op de eerste (Albersloher Weg):


Jij doet het natuurlijk af als rommelen in de marge, verwonderd me niets.
Voor jou bestaat maar één boeman de autobestuurder zelf, telkens bewijs je het opnieuw.

Gelukkig is al wie een voertuig bestuurd een bestuurder, dus vooral fietsers ook. :-D

Ik zeg ook niet dat het niet HELPT, ik zeg dat het niets fundamenteel aan het probleem doet dat er gewoon teveel wagens rondrijden. En dat laatste leidt onvermijdelijk tot stokkend verkeer in een regio als Vlaanderen. Het verkeer er vlot trekken is een illusie.

Micele
16 november 2012, 17:52
Ik zeg ook niet dat het niet HELPT, ik zeg dat het niets fundamenteel aan het probleem doet dat er gewoon teveel wagens rondrijden. En dat laatste leidt onvermijdelijk tot stokkend verkeer in een regio als Vlaanderen. Het verkeer er vlot trekken is een illusie.

Het verkeer wat vlotter trekken is helemaal geen illusie.

Nordrhein-Westfalen (523 inw/km²) met zijn Roergebied is veel dichter bevolkt als Vlaanderen (456 inw/km²) - en heeft zelfs meer transitverkeer - en daar doen ze wel iets aan de files en stokkend verkeer.

In Nederland (met Randstad) trouwens ook. Het is maar dat je dat ook weet en van je illusie wat af geraakt.
vbtje:
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/10_oktober/08/binnenland/wegverbredingen_leiden_daadwerkelijk_tot_minder_fi les.xml

RTL Nieuws | 08 oktober 2012, 05:16

Extra asfalt helpt in strijd tegen files

Nederlanders zitten gemiddeld meer op de weg, maar staan minder in de file. Dat is de opvallende conclusie van de Publieksrapportage Rijkswegennet.
Van mei tot en met augustus hebben weggebruikers in Nederland 1,7 miljoen uur minder in de file gestaan dan in dezelfde periode vorig jaar.

Volgens Rijkswaterstaat komt dit vooral doordat op veel plekken de wegen zijn verbreed, zoals op de A12 tussen knooppunt Gouwe en knooppunt Oudenrijn. Doordat daar een extra rijstrook is geopend zijn automobilisten daar nu tien minuten sneller. Bij elkaar leverden alle wegaanpassingen in het land 1,7 miljoen uur minder file op, een daling van 3,5 procent.

Micele
16 november 2012, 17:57
Heel wat Belgen kunnen niet omgaan met de wet, laat staan met de naleving ervan.

De Belgische overheid past zelf zijn wetten van het verkeersreglement en wegbeheerder niet toe, waarom zouden "heel wat Belgen" dan die wetten strikter naleven als de overheid zelf ?

En dat ook nog:
Inderdaad, hoe debieler de wet, hoe minder mensen ze naleven.

PeterCC
17 november 2012, 00:14
Bullshit. De zwarte piet wordt steevast doorgeschoven naar de chauffeur, met nog maar eens een nieuwe reeks hindernissen en pestmaatregelen tot gevolg.
(...)

Dat is inderdaad de realiteit.
Gaat het goed, is er vooruitgang inzake verkeersveiligheid, dan is dat steevast dankzij het gevoerde beleid.
Maar is er achteruitgang, is er verslechtering, dan is dat natuurlijk niet te wijten aan het gevoerde beleid, dan komt dat door in de eerste plaats de chauffeur.
Dus moet die chauffeur met een strengere aanpak tot de orde worden geroepen.
Zo gaat dat in dit land al tientallen jaren.

lohabra
18 november 2012, 13:28
Heel wat Belgen kunnen niet omgaan met de wet, laat staan met de naleving ervan.

'k Zou zeggen: wie bij gelegenheid eens wat gaat neuzen in de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens, en dan eens om zich kijkt op de openbare weg, die zal het u beslist niet (kunnen) ontgaan, dat de overheid zélf de grootste moeite heeft met haar eigen regeltjes. Plaatsingsvoorwaarden en minimale afmetingen, worden bvb met de regelmaat van de klok straal overtreden. En daarnaast, worden er soms nieuwe regels bij uitgebraakt die zodanig opgesteld zijn, dat ze strijdig zijn met reeds bestaande regelgeving. Zo was het hiaat met motorfietsen of die nu al / niet op het trottoir mogen parkeren nog maar nét eindelijk opgelost, of daar was de volgende kemel alweer. Namelijk dat nieuwe bordje voor fietsers en dat rode licht, remember. De drukpersen van het Staatsblad waren nog niet koud, of er moesten weer wijzigingen gebeuren om het gehele plaatje terug te laten kloppen.

Black Seven
18 november 2012, 13:56
Inderdaad, hoe debieler de wet, hoe minder mensen ze naleven.

Debiele wetten in combinatie met een debiel volk geeft altijd vonken:lol:

Hypochonder
18 november 2012, 17:15
zijn commentaar rond narcisme was wel terecht



Vermassen die anderen narcistisch noemt? Dat is het verhaaltje van de pot verwijt de ketel...

Blue Sky
18 november 2012, 17:29
Bullshit. De zwarte piet wordt steevast doorgeschoven naar de chauffeur,

Een mooi voorbeeldje is de winter, wanneer het begint te sneeuwen. Sommige automobilisten rijden dan op hun zomerbandjes de baan op en blijkbaar verwachten die dan dat ieder lokaal straatje er perfect bijligt en er met zout gestrooid wordt en steevast maken ze daarover van hun oren. De overheid is dan de grote boeman natuurlijk. Dubbel idioot natuurlijk. In de eerste plaats omdat dit zo’n beetje hetzelfde als op uw salonschoenen te voet door de sneeuw te lopen en in de tweede plaats omdat het ook compleet irrealistisch om te verwachten dat ieder straatje gestrooid wordt. Bovendien rijden er dan ook nog een hoop als idioten rond ( te laat remmen, gas geven in de bochten, … ) en als ze dan een ongeval hebben … u raadt het al … is de overheid uiteraard de grote schuldige.

Zelfde bij hevige regenval. Je ziet ze dan ook met totaal onaangepaste weggedrag vlammen en wanneer ze dan door aquaplaning de controle over hun voertuig verliezen en een ongeval hebben … u raadt het al … is de overheid uiteraard weer de grote schuldige.

Micele
18 november 2012, 18:47
Een mooi voorbeeldje is de winter, wanneer het begint te sneeuwen. Sommige automobilisten rijden dan op hun zomerbandjes de baan op en blijkbaar verwachten die dan dat ieder lokaal straatje er perfect bijligt en er met zout gestrooid wordt en steevast maken ze daarover van hun oren. De overheid is dan de grote boeman natuurlijk. Dubbel idioot natuurlijk. In de eerste plaats omdat dit zo’n beetje hetzelfde als op uw salonschoenen te voet door de sneeuw te lopen en in de tweede plaats omdat het ook compleet irrealistisch om te verwachten dat ieder straatje gestrooid wordt. Bovendien rijden er dan ook nog een hoop als idioten rond ( te laat remmen, gas geven in de bochten, … ) en als ze dan een ongeval hebben … u raadt het al … is de overheid uiteraard de grote schuldige.

Zelfde bij hevige regenval. Je ziet ze dan ook met totaal onaangepaste weggedrag vlammen en wanneer ze dan door aquaplaning de controle over hun voertuig verliezen en een ongeval hebben … u raadt het al … is de overheid uiteraard weer de grote schuldige.

En nu een vb van fietsers op de fietspaden die niet gestrooid worden. :-D


Niets houdt de overheid tegen winterbanden verplicht te maken (zoals Duitsland en andere landen en onlangs Luxemburg)

Ik rij overigens steeds met winterbanden in de winter, voor mij hoeft de overheid enkel te strooien daar waar het echt nodig is, en dan nog niet voor mij, maar wel voor de voertuigen van de overheid. :lol:

En niet alleen sommige automobilisten ("de watjes") maken van hun oren maar elke weggebruiker kan van zijn oren maken (ook fietser, voetganger, ... waarom vergeet je dat altijd ? ), ttz diegenen die op hun eigen niet kunnen oppassen.

Doa
18 november 2012, 18:57
no way dat er ooit winterbanden op mijn wagen komen

Micele
18 november 2012, 19:06
no way dat er ooit winterbanden op mijn wagen komen
Van die lichte autootjes met voorwielaandrijving die amper 110 halen bergaf en op smalle 135/145-SR zomerbandjes rijden hebben niet zozeer winterbanden nodig die zachte SR bandjes verharden niet zo bij koude temperaturen, en smal zijn ze sowieso, wel zorgen dat je nog wat profieldiepte hebt. ;-)

http://img3.auto-motor-und-sport.de/image-articleOpeningImage-f22ff459-26949.jpg
Der Lamborghini Gallardo ist derzeit der einzige Hochleistungs-Exote, für den der Händler einen Satz eigens entwickelter Winterreifen liefern kann – mit Speedindex V bis 240 km/h zugelassen. Sie weisen die gleiche Dimension auf wie die üblicherweise montierten Sommerreifen: 235/35 R 19 vorn, 295/30 R 19 hinten. Der Gallardo treibt alle vier Räder an und verfügt zudem über eine 45-Prozent-Differenzialsperre an der Hinterachse.
http://www.auto-motor-und-sport.de/fahrberichte/lamborghini-gallardo-schneesturm-685041.html

Of Nissan GT-R op winterbanden (middelmatige) op de Nordschleife:
http://www.youtube.com/watch?v=lfXkJMDWDMU
Nissan GT-R im Schnee @ Nordschleife

Doa
18 november 2012, 19:51
Van die lichte autootjes met voorwielaandrijving die amper 110 halen bergaf en op smalle 135/145-SR zomerbandjes rijden hebben niet zozeer winterbanden nodig die zachte SR bandjes verharden niet zo bij koude temperaturen, en smal zijn ze sowieso, wel zorgen dat je nog wat profieldiepte hebt. ;-)

ik rij wel met een 2tonner met achterwielaandrijving :p
ik heb ook nooit winterbanden op mijn vorige mercs gezet

Micele
18 november 2012, 20:28
ik rij wel met een 2tonner met achterwielaandrijving :p
ik heb ook nooit winterbanden op mijn vorige mercs gezet
:-P

Doa
18 november 2012, 20:30
:-P

ik rij trouwens meestal met traction control off in de regen en ik heb een traction control setting voor snow dus dat komt wel goed deze winter ;-)

Micele
18 november 2012, 20:43
ik rij trouwens meestal met traction control off in de regen en ik heb een traction control setting voor snow dus dat komt wel goed deze winter ;-)
Vlakke wegen neem ik aan ?

Allez, zolang ge mij maar niet hindert. :-P

En allerlei snufjes en zelfs 4x4 zal niet helpen op zomerbanden.
http://www.youtube.com/watch?v=aKOmEnZBVaI

Doa
18 november 2012, 20:45
Vlakke wegen neem ik aan ?

Allez, zolang ge mij maar niet hindert. :-P

als je met een C class amg rondgereden hebt is rijden met een cls kinderspel ;-)

Micele
18 november 2012, 20:46
als je met een C class amg rondgereden hebt is rijden met een cls kinderspel ;-)

Als ge maar weggeraakt, dan mag je nog 4x4 (4Matic) hebben.

dus allerlei snufjes en 4x4 zal niet helpen op zomerbanden.

http://www.youtube.com/watch?v=aKOmEnZBVaI
na 40-45 seconden weet je ´t al, een 4x4 die niet weggeraakt. :lol:

Doa
18 november 2012, 20:51
Als ge maar weggeraakt, dan mag je nog 4x4 hebben.
dus allerlei snufjes en zelfs 4x4 zal niet helpen op zomerbanden.
http://www.youtube.com/watch?v=aKOmEnZBVaI

true maar ik zoek de problemen natuurlijk ook niet op.
als het wit ligt laat ik de wagen zoveel mogelijk in de garage, al dat zout is slecht voor je wagen en teveel kans dat er iemand anders tegen je botst.
2 jaar geleden toen het een paar dagen zo slecht lag had ik een leasingwagen ter beschikking van het werk omdat ik weigerde mijn prive wagen buiten te halen

Micele
18 november 2012, 20:55
true maar ik zoek de problemen natuurlijk ook niet op.
als het wit ligt laat ik de wagen zoveel mogelijk in de garage, al dat zout is slecht voor je wagen en teveel kans dat er iemand anders tegen je botst.
2 jaar geleden toen het een paar dagen zo slecht lag had ik een leasingwagen ter beschikking van het werk omdat ik weigerde mijn prive wagen buiten te halen
Aha, dat is al veel beter. ;-)

Blue Sky
18 november 2012, 21:03
no way dat er ooit winterbanden op mijn wagen komen

In het land waar die auto vandaan komt en ontworpen is, is dat nochtans een verplichting en de evidentie zelve. Zeker met een wagen van dergelijke prijsklasse mag dat in principe geen probleem zijn.

Ze zouden beter gewoon niet meer strooien. Al dat "gepamper " leidt er enkel toe dat mensen hun voorzorgen niet meer nemen en vervolgens zitten te mekkeren op de overheid. Dat zout is trouwens niet alleen slecht voor fauna en flora, de banen maar ook de auto's worden erdoor aangetast.

Blue Sky
18 november 2012, 21:03
als je met een C class amg rondgereden hebt is rijden met een cls kinderspel ;-)

Welke was dat?

Doa
18 november 2012, 21:09
Welke was dat?

C55 en C65

Blue Sky
18 november 2012, 21:43
C55 en C65

Cool. Nieuwe C63 is ook wel vet; zal wat sportiever en wat minder comfortabel zijn dan de CLS.

http://www.youtube.com/watch?v=OWJYSSKYOhk

In ieder geval, met zoveel power op de achterwielen zou ik er niet graag mee buitenkomen in winterse omstandigheden. Ook zonde om zo'n auto's in die vuiligheid te gaan rondrijden.

Doa
18 november 2012, 21:49
Cool. Nieuwe C63 is ook wel vet; zal wat sportiever en wat minder comfortabel zijn dan de CLS.

http://www.youtube.com/watch?v=OWJYSSKYOhk

In ieder geval, met zoveel power op de achterwielen zou ik er niet graag mee buitenkomen in winterse omstandigheden. Ook zonde om zo'n auto's in die vuiligheid te gaan rondrijden.

ja de amg versies van de C class zijn altijd super en ideaal om je eens mee uit te leven. In mijn CLS 63 heb ik toch minder een kick maar als je dagelijks minstens 240km doet kies je automatisch toch voor wat meer luxe.
Kmoet wel zeggen dat ik zwaar aan het twijfelen was tussen de CLS en CL :-P

Blue Sky
18 november 2012, 21:56
Kmoet wel zeggen dat ik zwaar aan het twijfelen was tussen de CLS en CL :-P

Dat noemen ze dan een luxeprobleem :-D

Doa
18 november 2012, 22:01
Dat noemen ze dan een luxeprobleem :-D

oh btw kheb een ritje kunnen doen met de nieuwe opel insignia OPC
zalige auto voor zo weinig geld :-)

Libro
20 november 2012, 10:55
Bullshit. De zwarte piet wordt steevast doorgeschoven naar de chauffeur, met nog maar eens een nieuwe reeks hindernissen en pestmaatregelen tot gevolg.

Wanneer je rode lichten bewust slecht afstelt om verkeersontradend te werken, dan wilt dat eigenlijk hetzelfde zeggen als de lichten bewust slecht afstellen om chauffeurs te ergeren, en dus te frustreren. Dan moet je achteraf niet komen janken dat mensen gefrustreerd rondrijden en hiervoor met de vinger wijzen naar de beleidsmakers.

Inderdaad! De overheid veroorzaakt zelf bijkomende files door al die "snelheidsremmende maatregelen" en komt dan eens het vingertje opsteken dat we teveel met de auto rijden.

Gun
1 december 2012, 14:05
Heel wat Belgen kunnen niet omgaan met de wet, laat staan met de naleving ervan.

Belgen zijn ook heel inconsistent in het ontwikkelen van de wet waar u het over heeft

Zwitser
1 december 2012, 16:07
Verkeerslichtjes afstellen en hier en daar wat verbeteringen zijn rommelen in de marge en gaan heus niks fundamenteel aan het probleem veranderen.

Je moet in Nederland gewoon eens bij een kruispunt gaan staan en het verkeer (en de lichten) bekijken. Je zal daar zien dat als een file autos het kruispunt oversteekt het licht voor de betreffende strook meestal op oranje springt op het moment dat de laatste auto passeert. De computer die de lichten regelt weet precies hoeveel autos er voor elk licht staan, en geeft geen seconde langer groen dan nodig. En dat doet wonderen voor de doorstroming.
Dynamische sturing van verkeerslichten, met verschillende lichten voor verkeer dat rechtdoor wil, en dat wil afslaan is standaard in Nederland. Dit is ook standaard in Zwitserland en in Duitsland. Alleen in België doet men dat niet...

Gun
2 december 2012, 01:30
Je moet in Nederland gewoon eens bij een kruispunt gaan staan en het verkeer (en de lichten) bekijken. Je zal daar zien dat als een file autos het kruispunt oversteekt het licht voor de betreffende strook meestal op oranje springt op het moment dat de laatste auto passeert. De computer die de lichten regelt weet precies hoeveel autos er voor elk licht staan, en geeft geen seconde langer groen dan nodig. En dat doet wonderen voor de doorstroming.
Dynamische sturing van verkeerslichten, met verschillende lichten voor verkeer dat rechtdoor wil, en dat wil afslaan is standaard in Nederland. Dit is ook standaard in Zwitserland en in Duitsland. Alleen in België doet men dat niet...

²

AsGardSGO
2 december 2012, 02:48
Een onderdrukt landje met heel wat frustratie, en heel wat om gefrustreerd over te zijn. Dat uit zich natuurlijk in het rijgedrag.

En net dat verkeerd gedrag geeft men over op de kinderen en zorgt voor nog meer wantoestanden. De mens heeft geen hemel op aarde geschapen maar een hel; de problemen die je tegenkomt in het leven zijn vaak aangedaan door uzelf door nonchalantheid, misinformatie, en gebrek aan sociale en menselijke waarden.

Schelfie
2 december 2012, 13:54
Je moet in Nederland gewoon eens bij een kruispunt gaan staan en het verkeer (en de lichten) bekijken. Je zal daar zien dat als een file autos het kruispunt oversteekt het licht voor de betreffende strook meestal op oranje springt op het moment dat de laatste auto passeert. De computer die de lichten regelt weet precies hoeveel autos er voor elk licht staan, en geeft geen seconde langer groen dan nodig. En dat doet wonderen voor de doorstroming.
Dynamische sturing van verkeerslichten, met verschillende lichten voor verkeer dat rechtdoor wil, en dat wil afslaan is standaard in Nederland. Dit is ook standaard in Zwitserland en in Duitsland. Alleen in België doet men dat niet...

Daar heb ik eigenlijk nog nooit bij stil gestaan, maar het zou inderdaad een oplossing bieden voor België. Direct aanschaffen, die handel, in plaats van nog meer flitscamera's!

Blue Sky
2 december 2012, 20:19
Je moet in Nederland gewoon eens bij een kruispunt gaan staan en het verkeer (en de lichten) bekijken. Je zal daar zien dat als een file autos het kruispunt oversteekt het licht voor de betreffende strook meestal op oranje springt op het moment dat de laatste auto passeert. De computer die de lichten regelt weet precies hoeveel autos er voor elk licht staan, en geeft geen seconde langer groen dan nodig. En dat doet wonderen voor de doorstroming.
Dynamische sturing van verkeerslichten, met verschillende lichten voor verkeer dat rechtdoor wil, en dat wil afslaan is standaard in Nederland. Dit is ook standaard in Zwitserland en in Duitsland. Alleen in België doet men dat niet...

That's stating the obvious. Natuurlijk helpt het om de doorstroming te bevorderen, maar het is een illusie om te denken dat men hier het verkeer op een of andere manier kan vlottrekken. Als het op punt a wat vlotter gaat, dan zal het op punt b wat verder wel stroppen.

Onze lintbebouwing, de hoge bevolkingsdichtheid, de ontwikkelingsgraad en autocultuur die hier heerst leiden onvermijdelijk tot overal stokkend verkeer.

Verkeersproblemen zijn trouwens een wereldwijd fenomeen en komen heus niet enkel in België voor.

Distel
5 december 2012, 16:41
Een mooi voorbeeldje is de winter, wanneer het begint te sneeuwen. Sommige automobilisten rijden dan op hun zomerbandjes de baan op en blijkbaar verwachten die dan dat ieder lokaal straatje er perfect bijligt en er met zout gestrooid wordt en steevast maken ze daarover van hun oren. De overheid is dan de grote boeman natuurlijk. Dubbel idioot natuurlijk. In de eerste plaats omdat dit zo’n beetje hetzelfde als op uw salonschoenen te voet door de sneeuw te lopen en in de tweede plaats omdat het ook compleet irrealistisch om te verwachten dat ieder straatje gestrooid wordt. Bovendien rijden er dan ook nog een hoop als idioten rond ( te laat remmen, gas geven in de bochten, … ) en als ze dan een ongeval hebben … u raadt het al … is de overheid uiteraard de grote schuldige.

Zelfde bij hevige regenval. Je ziet ze dan ook met totaal onaangepaste weggedrag vlammen en wanneer ze dan door aquaplaning de controle over hun voertuig verliezen en een ongeval hebben … u raadt het al … is de overheid uiteraard weer de grote schuldige.

Je moet blijkbaar wel naar extreme weersomstandigheden grijpen om aan voorbeelden te geraken...

Distel
5 december 2012, 16:43
Je moet in Nederland gewoon eens bij een kruispunt gaan staan en het verkeer (en de lichten) bekijken. Je zal daar zien dat als een file autos het kruispunt oversteekt het licht voor de betreffende strook meestal op oranje springt op het moment dat de laatste auto passeert. De computer die de lichten regelt weet precies hoeveel autos er voor elk licht staan, en geeft geen seconde langer groen dan nodig. En dat doet wonderen voor de doorstroming.
Dynamische sturing van verkeerslichten, met verschillende lichten voor verkeer dat rechtdoor wil, en dat wil afslaan is standaard in Nederland. Dit is ook standaard in Zwitserland en in Duitsland. Alleen in België doet men dat niet...

Dan moet er nagedacht en geinvesteerd worden. Veel moeilijker dan flitspalen zetten en automobilisten uitpersen.

Micele
5 december 2012, 20:12
Onze lintbebouwing, de hoge bevolkingsdichtheid, de ontwikkelingsgraad en autocultuur die hier heerst leiden onvermijdelijk tot overal stokkend verkeer.

Ge vergeet het allerbelangrijkste, de anti-autocultuur bij onze overheid: hiermee bedoel ik verkeersremmende maatregelen treffen en niets doen aan de bottlenecks (ook snelweg) en zeker niets aan uitbreiding van echte hoofdwegcapaciteit als alternatief voor de snelweg. Onze snelweglengte (niet capaciteit) is redelijk maar het helpt niets als men de bottlenecks niet wegwerkt (naar R0 en R1) en de moed niet opbrengt aan capaciteitsuitbreiding te doen.

Men hoeft gewoon naar de buurlanden te kijken (die dichterbevolkt zijn en evenzo lintbebouwing hebben) en hun hoofdwegcapaciteit in hun ballingsgebieden: Tja met ca. 1/3 kom je niet ver hé !
Vergelijkbare Regio´s: Vlaamse ruit | Roergebied | Randstad
1. autogebruik:
- autokms/persoon/dag: 23,9 km | 19,4 km | 14,1 km
- pw per 1000 inwoners : 534 pw | 507 pw | 424 personenwagens
- aandeel autogebruik/totaal: 66% | 60% | 47%

2. beschikbare hoofdwegcapaciteit (niet-snelweg);
- hoofdwegennet : Vlaamse ruit | Roergebied | Randstad
rijstrookkms/1000 km²: 216 km .. | 630 km .. | 901 km
lengte hfdwgen/1000 inw: 0,04 km |0,12 km | 0,12 km

http://www.ademloos.be/forum-2020

Want als er te weinig alternatief is aan hoofwegcapaciteit naast de al povere capaciteit op de autosnelweg, want wat gebeurt er bij ingrijpende snelwegwerken (waaronder ook verouderde bruggen) ?
Juist, het verkeer heeft geen alternatieven voor enigzins uit te wijken (toch niet in Vlaanderen), en dan maar klagen en goedkoop met de vinger op de automobilist wijzen... Is ook geen wonder dat de gemiddelde Vlaamse-ruit-automobilist (tabel autogebruik) vooral omwegen gaat rijden om toch nog op een redelijke tijd thuis of op het werk te geraken; omgekeerd is het ook zo vele nemen een ommetje over de snelweg omdat er gewoon geen degelijke kortere/vlottere hoofdwegalternatieven bestaan...
Uiteraard zal een efficiënter OV die cijfers autogebruik ook naar beneden kunnen halen...

context:
http://www.ademloos.be/forum-2020
...
Daar zijn vele verklaringen voor. Een belangrijk oorzaak schuilt in het specifieke karakter van onze ruimtelijke ordening. Wie Vlaanderen zegt, zegt versnipperd ruimtegebruik, lintbebouwing, verdunde stedelijkheid. Of met een moderner taalgebruik: nevelstad, diffuse stad. Het Vlaamse wegennet is zo fijnmazig omdat Vlaanderen nauwelijks nog ‘lege’ ruimte heeft: bijna elke vierkante kilometer is met een straat ontsloten en overal wordt gewoond. Vooral binnen de zogenaamde Vlaamse Ruit (Gent/Antwerpen/Leuven/Brussel) lijkt Vlaanderen soms een uitgesmeerde aaneenschakeling van voorsteden en randverkavelingen. Dat gedeconcentreerde woonpatroon genereert heel wat verkeer, want wonen, werken, winkelen of naar school gaan gebeurt vaak telkens op een andere locatie. Het Vlaamse wegennet bestaat dan ook vooral uit lokale wegen en autosnelwegen die als lokale wegen worden gebruikt. Voor een regio die logistieke poort wil zijn (visie Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen) is deze vorm van ruimtegebruik problematisch, want het personenverkeer rijdt overal in de weg van het goederenverkeer.

Niet toevallig noteert de Vlaamse Ruit in vergelijking met vergelijkbare regio’s in Duitsland of Nederland het hoogste aantal met de auto afgelegde kilometers per persoon per dag: 23,9 km tegenover 19,4 km in het Rijn-Ruhrgebied en 14,1 km in de Randstad. De Vlaamse Ruit telt ook meer personenauto’s per duizend inwoners (534) dan Rijn-Ruhr (507) of de Randstad (424), en een groter aandeel autogebruik (66%) in het totale aantal verplaatsingen dan beide andere regio’s (60%, 47%).

België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901). Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12).

Belangrijke oorzaken voor het Antwerpse fileprobleem moeten worden gezocht in de hierboven geschetste combinatie van de ruimtelijke structuur die autoafhankelijkheid bevordert en een relatief tekort aan snelwegcapaciteit in vergelijking met andere West-Europese verstedelijkte regio’s.

Een van de belangrijkste (trouwens de oudste) snelweg van Vlaanderen de E313 Luik - Antwerpen heeft 2 x 2 rijstroken anno 2012.... :oops::oops: