PDA

View Full Version : "investeringsplan" van de NMBS


PeterCC
1 december 2012, 22:51
Hebben jullie het nieuwe "investeringsplan" van de NMBS al bekeken?
Hier: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121201_010

Als je de link niet kan lezen dan hier de inhoud: (bron website van DS)

NMBS keurt investeringsplan van bijna 26 miljard euro goed

zaterdag 01 december 2012, 07u44
Bron: belga
Bart Van Belle

De NMBS-Holding heeft vrijdag het investeringsplan voor de periode 2013-2025 goedgekeurd. Het plan bevat voor bijna 26 miljard euro aan investeringen, zo meldt L'Echo zaterdag.

Het leeuwendeel van het investeringsplan voor de komende dertien jaar moet van de dotatie van de federale overheid komen, goed voor 24,225 miljard euro. De rest komt uit het fonds voor het GEN, het gewestelijk expresnet (770 miljoen euro), alternatieve financiering (344 miljoen euro) en eigen middelen (236 miljoen euro).

Het investeingsplan voorziet 5,228 miljard voor investeringen in de veiligheid van het spoor en 16,1 miljard euro voor de verbetering van de mobiliteit. Het investeringsplan zal nu naar minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) gestuurd worden, die het op zijn beurt ook doorspeelt aan de gewesten.

Overigens heeft de NMBS-Groep in de eerste negen maanden van dit jaar een nettowinst van 2,1 miljoen euro behaald tegenover 110 miljoen euro verlies in dezelfde periode een jaar eerder

Ik kan moeilijk geloven dat de NMBS dit nu uitbrengt: 2,17 miljard € per jaar gedurende 12 jaar, met een eigen inbreng van 20 miljoen € per jaar uit eigen middelen en de rest op kosten van de belastingbetaler.

En dat een investeringsplan noemen. Een investering veronderstelt een opbrengst maar zoals algemeen bekend levert de NMBS nooit een opbrengst. Het gaat dus niet om een investeringsplan maar om een kostenplan.

Munglik
1 december 2012, 22:53
Hebben jullie het nieuwe "investeringsplan" van de NMBS al bekeken?
Hier: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121201_010

Als je de link niet kan lezen dan hier de inhoud: (bron website van DS)

NMBS keurt investeringsplan van bijna 26 miljard euro goed

zaterdag 01 december 2012, 07u44
Bron: belga
Bart Van Belle

De NMBS-Holding heeft vrijdag het investeringsplan voor de periode 2013-2025 goedgekeurd. Het plan bevat voor bijna 26 miljard euro aan investeringen, zo meldt L'Echo zaterdag.

Het leeuwendeel van het investeringsplan voor de komende dertien jaar moet van de dotatie van de federale overheid komen, goed voor 24,225 miljard euro. De rest komt uit het fonds voor het GEN, het gewestelijk expresnet (770 miljoen euro), alternatieve financiering (344 miljoen euro) en eigen middelen (236 miljoen euro).

Het investeingsplan voorziet 5,228 miljard voor investeringen in de veiligheid van het spoor en 16,1 miljard euro voor de verbetering van de mobiliteit. Het investeringsplan zal nu naar minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) gestuurd worden, die het op zijn beurt ook doorspeelt aan de gewesten.

Overigens heeft de NMBS-Groep in de eerste negen maanden van dit jaar een nettowinst van 2,1 miljoen euro behaald tegenover 110 miljoen euro verlies in dezelfde periode een jaar eerder

Ik kan moeilijk geloven dat de NMBS dit nu uitbrengt: 2,17 miljard € per jaar gedurende 12 jaar, met een eigen inbreng van 20 miljoen € per jaar uit eigen middelen en de rest op kosten van de belastingbetaler.

En dat een investeringsplan noemen. Een investering veronderstelt een opbrengst maar zoals algemeen bekend levert de NMBS nooit een opbrengst. Het gaat dus niet om een investeringsplan maar om een kostenplan.

De NMBS moet geen winst maken, ze moet deftig openbaar vervoer zijn.

PeterCC
1 december 2012, 23:02
De NMBS moet geen winst maken, ze moet deftig openbaar vervoer zijn.
Daar kan ik het mee eens zijn. De NMBS moet op zich geen winst maken, maar elk jaar 3 miljard € belastinggeld verteren is voor mij minstens 3 miljard € teveel.

lombas
1 december 2012, 23:11
Daar kan ik het mee eens zijn. De NMBS moet op zich geen winst maken, maar elk jaar 3 miljard € belastinggeld verteren is voor mij minstens 3 miljard € teveel.

We kunnen ook het spoornet sluiten. Dat bespaart je 3 miljard.

Voltian
1 december 2012, 23:22
We kunnen ook het spoornet sluiten. Dat bespaart je 3 miljard.

Of een paar wegen niet bouwen,ik zeg maar iets, een tunnel in Antwerpen of zo. daar bespaar je zelfs 4mj mee

PeterCC
1 december 2012, 23:38
Of een paar wegen niet bouwen,ik zeg maar iets, een tunnel in Antwerpen of zo. daar bespaar je zelfs 4mj mee
Inderdaad. Dat plan is schandalig duur en lost de problemen niet op maar het is een eenmalige uitgave terwijl de NMBS elk jaar zoveel verteert.

Voltian
1 december 2012, 23:42
Inderdaad. Dat plan is schandalig duur en lost de problemen niet op maar het is een eenmalige uitgave terwijl de NMBS elk jaar zoveel verteert.

Ja euhm, da's maar 1 tunnel hè. Ik wil niet weten hoeveel investeringen in nieuw en onderhoud van bestaand wegennet per jaar kost...

Scorpio
1 december 2012, 23:44
En dat een investeringsplan noemen. Een investering veronderstelt een opbrengst maar zoals algemeen bekend levert de NMBS nooit een opbrengst. Het gaat dus niet om een investeringsplan maar om een kostenplan.

Dat moet je mij toch eens uitleggen, hoe de NMBS 'niks oplevert'...

PeterCC
1 december 2012, 23:45
We kunnen ook het spoornet sluiten. Dat bespaart je 3 miljard.
Lijkt mij een zeer realistische optie, tenzij de treinreiziger bereid is om de reële kost van zijn verplaatsing te betalen.
Zo irreëel is dat niet. De autogebruiker heeft er blijkbaar geen probleem mee om zelfs een veelvoud van zijn reële kost te betalen.

PeterCC
1 december 2012, 23:48
Dat moet je mij toch eens uitleggen, hoe de NMBS 'niks oplevert'...
Dat is niet zo moeilijk om uit te leggen. 3 miljard € belastinggeld per jaar gaat op in de NMBS. Kost dus, geen opbrengst.

Scorpio
1 december 2012, 23:55
Dat is niet zo moeilijk om uit te leggen. 3 miljard € belastinggeld per jaar gaat op in de NMBS. Kost dus, geen opbrengst.

LOL!

OK, schaf de spoorwegen eens af.

Bereken dan eens hoeveel de extra files die dat met zich meebrengt de economie jaarlijks kosten (kijk vooral eens rond de grote steden). Kom dan nog eens terug naar hier om te herhalen dat 'de NMBS niks opbrengt'...

PeterCC
1 december 2012, 23:56
Ja euhm, da's maar 1 tunnel hè. Ik wil niet weten hoeveel investeringen in nieuw en onderhoud van bestaand wegennet per jaar kost...
Dat hebben we al in eerdere discussies behandeld. Het komt neer op iets van een 2-3 miljard € uitgaven terwijl daar ruim 15 miljard € inkomsten tegenover staan.
http://www.febiac.be/public/statistics.aspx?FID=23&lang=NL

PeterCC
1 december 2012, 23:58
LOL!

OK, schaf de spoorwegen eens af.

Bereken dan eens hoeveel de extra files die dat met zich meebrengt de economie jaarlijks kosten (kijk vooral eens rond de grote steden). Kom dan nog eens terug naar hier om te herhalen dat 'de NMBS niks opbrengt'...
Extra files. Welke extra files? We zien toch bij elke staking van de NMBS dat er nauwelijks invloed is op de files?

Scorpio
2 december 2012, 00:06
Extra files. Welke extra files? We zien toch bij elke staking van de NMBS dat er nauwelijks invloed is op de files?

Da's omdat veel mensen die dag of congé pakken, of vroeger / later vertrekken, enz. Da's goed voor een dag, meer niet. Schaf de spoorwegen af, en rond de grote steden zal je files zien waar die van vandaag in het niks bij verbleken. Brussel staat gewoon helemaal stil, met de helft meer auto's die zich op hetzelfde moment een weg naar daar proberen te banen...

lombas
2 december 2012, 00:26
Extra files. Welke extra files? We zien toch bij elke staking van de NMBS dat er nauwelijks invloed is op de files?

Je bent een toonbeeld van economisch realisme.

Voltian
2 december 2012, 23:10
Extra files. Welke extra files? We zien toch bij elke staking van de NMBS dat er nauwelijks invloed is op de files?

:D

Flippend Rund
3 december 2012, 00:23
26 miljard euro, wtf? Gaan ze hun bovenleidingen in goud aanleggen of zo?

Flippend Rund
3 december 2012, 00:25
LOL!

OK, schaf de spoorwegen eens af.

Bereken dan eens hoeveel de extra files die dat met zich meebrengt de economie jaarlijks kosten (kijk vooral eens rond de grote steden). Kom dan nog eens terug naar hier om te herhalen dat 'de NMBS niks opbrengt'...

Dat de overheid spoorwegen subsidieert, daar heb ik niks op tegen.

Dat de NMBS een bodemloze geldput van incompetentie en corruptie is, en ons allemaal veel meer kost dan nodig is, daar heb ik wel iets tegen.

PeterCC
7 december 2012, 22:36
Dat de overheid spoorwegen subsidieert, daar heb ik niks op tegen.

Dat de NMBS een bodemloze geldput van incompetentie en corruptie is, en ons allemaal veel meer kost dan nodig is, daar heb ik wel iets tegen.

Het ene gaat samen met het andere. Van zodra je met subsidies begint creëer je op termijn bodemloze putten.
Een bedrijf als de NMBS staat na tientallen jaren subsidie volledig los van elke economische en financiële realiteit.

Het bewijs werd gisteren weer geleverd: de vakbonden overwegen een nieuwe staking omdat ze het plan van minister Magnette via de pers moesten vernemen.