PDA

View Full Version : Frankrijk wil toetreding Turkije tot EU


Pascal L.
20 juli 2004, 22:31
Chirac: Turkey Should Join EU
Lisa Bryant
Paris
20 Jul 2004, 15:54 UTC

Top French officials are offering encouraging words to Turkey's prime minister about the country's eventual membership in the European Union. But the issue of Turkey's EU candidacy continues to divide politicians in France.
Business and bilateral relations are also on the agenda, but the main goal of Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan's visit to Paris is to win France's backing for Turkey's membership in the European Union. He got a degree of support from President Jacques Chirac during a working lunch.

Standing next to Mr. Erdogan at the Elysee Presidential palace, Mr. Chirac said it was desirable that Turkey join the European Union and praised political and economic reforms that Ankara has made.

Mr. Chirac has previously voiced support for Turkey's EU membership, but stressed that conditions for entry are still a long way off. And during an interview with a French radio station earlier in the day, French Foreign Minister Michel Barnier said it would not be, as he put it, tomorrow that Turkey would join the union.

EU leaders are to decide in December whether to open formal negotiations on the terms of Turkey's membership. That decision will hinge on a European Commission report on human rights in Turkey, which is due in October.

Despite Mr. Chirac's encouraging words, the French political establishment is split on the issue.

Many members of the president's conservative Union for a Popular Movement party believe Turkey is too geographically and culturally different to be admitted to the union. But many leftist politicians support a Turkish candidacy.

The United States, which supports Ankara's bid for EU membership, angered Mr. Chirac in April when President Bush declared the European Union should admit Turkey. Mr. Chirac responded by saying Mr. Bush should not interfere in European affairs.


http://www.voanews.com/article.cfm?objectID=0707AF5A-E599-444B-875A3AA510189EE4

bruut geweld
20 juli 2004, 22:35
jaja, turkije bij de EU ....

En die opmerking van bush was alleen bedoeld om het Midden Oosten te sussen, een zoveelste poging om aan te tonen dat hij voor de moderne islam is, om wat goodwill te kopen...

na zijn debacle in irak kan hij dat alvast vergeten...

Pascal L.
20 juli 2004, 22:43
jaja, turkije bij de EU ....

En die opmerking van bush was alleen bedoeld om het Midden Oosten te sussen, een zoveelste poging om aan te tonen dat hij voor de moderne islam is, om wat goodwill te kopen...

na zijn debacle in irak kan hij dat alvast vergeten...

Er is ook veel sympathie voor een moderne islam in de VS hoor, da's niet allemaal doen-alsof ...

De veranderde houding van Turkije t.o.v. Israel in de voorbije 2 maanden wordt nu ook een pak duidelijker eh ... Minder sympathiek zijn met dat land, waarmee Turkije een dichte vriendschap heeft, is misschien wel de prijs die Turkije moet betalen om een stapje dichter in de EU te geraken ...

bruut geweld
20 juli 2004, 22:45
idd, voor wat hoort wat ,zullen we maar zeggen.....

Pascal L.
20 juli 2004, 22:49
idd, voor wat hoort wat ,zullen we maar zeggen.....

Goed ... ik ben al blij dat ge erkent dat de EU een vijandige houding neemt tegen Israel ...

Pascal L.
20 juli 2004, 23:06
Volgens mij zal de Turkse toetreding nog heel wat problemen opleveren ... Inderdaad een paard van Troje, hoewel dit helemaal niet de bedoeling is van de Turken ... Wie denkt dat de Turken de fundamentalistische versie van de Islam verwerpen omdat ze beschaafder, slimmer of beter geinformeerd zijn dan de rest van de moslim-wereld vergist zich. De reden dat het Islamo-fascisme, dat moord op onschuldigen en zelfmoord in dat proces bejubelt (en dus heel weinig te maken heeft met de Islam maar gewoon een fascistoide ideologie is), Turkije nog niet heeft aangetast is de rol van het leger .... Is men het mensenrechten probleem in Turkije al vergeten? Ja, die schendingen waren een gevolg van het conflict met het Islamo-fascisme (en met de Koerden) ...

Ik ben geen tegenstander van de toetreding van Turkije tot de EU want ik geloof ergens wel dat de Islamisering van de EU onvermijdelijk is. Niet dat de Sharia onmiddelijk in de Europese grondwet wordt opgenomen, maar wel via trage compromissen er deel van zal worden, hopelijk dan wel in een verwaterde vorm ...
Misschien zal het zo slecht nog niet zijn voor de meeste Vlamingen... Tenslotte, zo slecht zou het voor de Vlamingen die geen deel waren van een minderheid, die niet homo of gehandicapt waren en een sterke rechterarm hadden misschien ook niet geweest hadden de nazi's gewonnen ... Voor diegenen die niet in de ideologie van het Islamo-fascisme kunnen passen zou'k zeggen "Opkrassen mannen!"

bruut geweld
20 juli 2004, 23:52
Goed ... ik ben al blij dat ge erkent dat de EU een vijandige houding neemt tegen Israel ...
mja vijandig...als ge daar mee bedoelt dat ze de behandeling van de palestijnen door israel veroordelen, heb je gelijk.

tabufferkwa
21 juli 2004, 00:27
Volgens mij zal de Turkse toetreding nog heel wat problemen opleveren ... Inderdaad een paard van Troje, hoewel dit helemaal niet de bedoeling is van de Turken ... Wie denkt dat de Turken de fundamentalistische versie van de Islam verwerpen omdat ze beschaafder, slimmer of beter geinformeerd zijn dan de rest van de moslim-wereld vergist zich. De reden dat het Islamo-fascisme, dat moord op onschuldigen en zelfmoord in dat proces bejubelt (en dus heel weinig te maken heeft met de Islam maar gewoon een fascistoide ideologie is), Turkije nog niet heeft aangetast is de rol van het leger .... Is men het mensenrechten probleem in Turkije al vergeten? Ja, die schendingen waren een gevolg van het conflict met het Islamo-fascisme (en met de Koerden) ...

Ik ben geen tegenstander van de toetreding van Turkije tot de EU want ik geloof ergens wel dat de Islamisering van de EU onvermijdelijk is. Niet dat de Sharia onmiddelijk in de Europese grondwet wordt opgenomen, maar wel via trage compromissen er deel van zal worden, hopelijk dan wel in een verwaterde vorm ...
Misschien zal het zo slecht nog niet zijn voor de meeste Vlamingen... Tenslotte, zo slecht zou het voor de Vlamingen die geen deel waren van een minderheid, die niet homo of gehandicapt waren en een sterke rechterarm hadden misschien ook niet geweest hadden de nazi's gewonnen ... Voor diegenen die niet in de ideologie van het Islamo-fascisme kunnen passen zou'k zeggen "Opkrassen mannen!" Dat hadden Jahjah en Bastin toch ook al gezegd... maar veel sukses hebben ze niet gehaald in de verkiezingen. Wel hebben ze voor 200.000 stemmen meer gezorgd bij het VB. En ze hadden dat zelfs niet verwacht zoals GV nog in verwachting is van de 200.000 jobs... maar dat zal wel een zeeeer lange verwachting worden

Turkse Nederlander
21 juli 2004, 01:34
Volgens mij zal de Turkse toetreding nog heel wat problemen opleveren ... Inderdaad een paard van Troje, hoewel dit helemaal niet de bedoeling is van de Turken ... Wie denkt dat de Turken de fundamentalistische versie van de Islam verwerpen omdat ze beschaafder, slimmer of beter geinformeerd zijn dan de rest van de moslim-wereld vergist zich. De reden dat het Islamo-fascisme, dat moord op onschuldigen en zelfmoord in dat proces bejubelt (en dus heel weinig te maken heeft met de Islam maar gewoon een fascistoide ideologie is), Turkije nog niet heeft aangetast is de rol van het leger .... Is men het mensenrechten probleem in Turkije al vergeten? Ja, die schendingen waren een gevolg van het conflict met het Islamo-fascisme (en met de Koerden) ...

Ik ben geen tegenstander van de toetreding van Turkije tot de EU want ik geloof ergens wel dat de Islamisering van de EU onvermijdelijk is. Niet dat de Sharia onmiddelijk in de Europese grondwet wordt opgenomen, maar wel via trage compromissen er deel van zal worden, hopelijk dan wel in een verwaterde vorm ...
Misschien zal het zo slecht nog niet zijn voor de meeste Vlamingen... Tenslotte, zo slecht zou het voor de Vlamingen die geen deel waren van een minderheid, die niet homo of gehandicapt waren en een sterke rechterarm hadden misschien ook niet geweest hadden de nazi's gewonnen ... Voor diegenen die niet in de ideologie van het Islamo-fascisme kunnen passen zou'k zeggen "Opkrassen mannen!"Doe niet zo paranoide Pascal L. De de-islamisering van Turkije zal gewoon doorgaan. Het aantal mensen dat steeds minder strikt de Islam belijden neemt hard toe. De Turken daar zijn veel minder gelovig dan de Turken hier. Het percentage Turken dat niet meedoet aan de Ramadan in Turkije is bijvoorbeeld hoger dan het percentage Turken in Nederland dat niet meedoet aan de Ramadan. De Turken hier hebben zich nog proberen vast te klampen aan hun cultuur. In Turkije is dat niet het geval. Wanneer de Turken van hier naar Turkije op vakantie gaan worden ze als ouderwets beschouwd. De Turken in Turkije zijn onderhevig aan zware verwestering. Overigens neem jij aan dat de Turken in Turkije massaal naar Europa zullen trekken. Zelfs als dat gebeurt zullen de moslims nog steeds een minderheid vormen. Europa wordt immers bevolkt door bijna een half miljard mensen.

Pascal L.
21 juli 2004, 16:40
Doe niet zo paranoide Pascal L. De de-islamisering van Turkije zal gewoon doorgaan. Het aantal mensen dat steeds minder strikt de Islam belijden neemt hard toe. De Turken daar zijn veel minder gelovig dan de Turken hier. Het percentage Turken dat niet meedoet aan de Ramadan in Turkije is bijvoorbeeld lager dan het percentage Turken in Nederland dat niet meedoet aan de Ramadan. De Turken hier hebben zich nog proberen vast te klampen aan hun cultuur. In Turkije is dat niet het geval. Wanneer de Turken van hier naar Turkije op vakantie gaan worden ze als ouderwets beschouwd. De Turken in Turkije zijn onderhevig aan zware verwestering. Overigens neem jij aan dat de Turken in Turkije massaal naar Europa zullen trekken. Zelfs als dat gebeurt zullen de moslims nog steeds een minderheid vormen. Europa wordt immers bevolkt door bijna een half miljard mensen.

we zullen moeten zien wat de boodschappen van de imams zullen zijn die in moskees hun opinie uiten, in scholen kinderen onderwijzen in Europa... en we zullen moeten zien wat de invloed is van de democratisering in Turkije, de groeiende vrijheid om te geloven en te zeggen wat men wil ...

We shall see ...

Turkse Nederlander
21 juli 2004, 20:39
we zullen moeten zien wat de boodschappen van de imams zullen zijn die in moskees hun opinie uiten, in scholen kinderen onderwijzen in Europa... en we zullen moeten zien wat de invloed is van de democratisering in Turkije, de groeiende vrijheid om te geloven en te zeggen wat men wil ...

We shall see ...Als kind ben ik jarenlang naar de moskee gegaan. Nog nooit heb ik negatieve dingen over Christenen, Joden of homos gehoord en ik heb les van drie verschillende imams gehad. De imams in Turkije worden anders opgeleid dan in andere islamitische landen. De opleidingen in Turkije worden namelijk streng door de staat gecontroleerd.

rom
21 juli 2004, 23:15
Turkey hoort niet bij Europa ... basta.
En ik wil als Europees burger hier op een democratische manier over mee kunnen beslissen. Via een referendum dus.

Turkse Nederlander
22 juli 2004, 00:56
Turkije hoort wel bij Europa.......basta

Turkije is een westers land dat cultureel en politiek bij Europa hoort. De Turken waren de eersten die de onafhankelijkheid van Nederland erkenden een aantal eeuwen terug. Nu horen de Nederlanders het EU lidmaatschap van de Turken te steunen.

Turkse Nederlander
22 juli 2004, 01:04
Turkey hoort niet bij Europa ... basta.
En ik wil als Europees burger hier op een democratische manier over mee kunnen beslissen. Via een referendum dus.Er was geen referendum toen de toetreding van Polen en van Roemenie ter sprake was en dus is er nu ook geen referendum. Anders wordt er gemeten met twee maten.

PS. Turkije hoort WEL bij Europa.

jOOSt
22 juli 2004, 08:50
Die fransen toch....te dom om hooi op te eten, zoals we hier zeggen. Hebben ze nog geen problemen genoeg met hun eigen moslimpjes?

Rechtsliberaal
22 juli 2004, 13:35
many leftist politicians support a Turkish candidacy.



Zoals zo vaak zijn de meeste collaborateurs met het islamofascisme onder de parochianen van de Linkse Kerk te vinden.....

Pascal L.
22 juli 2004, 15:23
Als kind ben ik jarenlang naar de moskee gegaan. Nog nooit heb ik negatieve dingen over Christenen, Joden of homos gehoord en ik heb les van drie verschillende imams gehad. De imams in Turkije worden anders opgeleid dan in andere islamitische landen. De opleidingen in Turkije worden namelijk streng door de staat gecontroleerd.

Ik veronderstel dat u kind was voor 9/11 en 11M :lol:
En misschien zelfs voor 1979 (Iran en Afghanistan, wat soms wel als de explosie van de ideologie die de huidige fascistische terroristische groeperingen gebruiken wordt gezien) ... En we weten toch allemaal dat het Turkse leger en de regering manu militari de extremisten in de hand hielden ... Een minder hardhandig gedrag lijkt me een van de voorwaarden voor toetreding tot de EU, niet?

JusticeLover
22 juli 2004, 16:47
Turkije behoort tot Europa. Wie het andersom bewert, moet dringend geschiedenisboeken openen. De Europeanen noemden ons zelfs 'zieke man van Europa'. Eeuwenlang heeft Turkije sterke diplomatie-trafiek met Europa gehad. Dat zijn dingens die men nog altijd niet wilt weten (erg).

Wat de toetreding van Turkije tot EU betreft, geloofde ik persoonlijk niet erin. De ongeloofwaardige houding van EU tegenover Turkije irriteerde mij en andere Turken. Maar nu een sterke man (Recep Tayyip Erdogan) aan de macht is en doet wat hij beloofd,joint Turkije Europa. Het is maar kwestie van tijd over 5jaar of 10jaar dat is de vraag. Want Chirac, Schröder, Blair, Berlusconi, Balkenende, Verhofstadt, Karamanlis,
en de lijders van Polen,Oostenrijk, Hongarije,......... steunen Turkse toetreding. Het is al beslist. Turkije hoort bij Europa! Als de grote drie het goedkeurd gebeurd het al. Plus bijdrage van tientallen andere landen dus wie maakt zich blaasjes wijs. Turkije komt in EU.

parcifal
22 juli 2004, 18:08
Het is maar kwestie van tijd over 5jaar of 10jaar dat is de vraag. Want Chirac, Schröder, Blair, Berlusconi, Balkenende, Verhofstadt, Karamanlis,
en de lijders van Polen,Oostenrijk, Hongarije,......... steunen Turkse toetreding. Het is al beslist. Turkije hoort bij Europa! Als de grote drie het goedkeurd gebeurd het al. Plus bijdrage van tientallen andere landen dus wie maakt zich blaasjes wijs. Turkije komt in EU.Hmm, Ik denk dat je nog zou kunnen verschieten hoe lang dit
nog zou kunnen duren. 10 jaar lijkt mij in elk geval zeer optimistisch.
En als het aankomt op volksreferenda, kan je het gegarandeerd vergeten.
Dan komt Turkije er niet bij. (toch niet zolang ex-turken niet 50% van de
EU-bevolking uitmaken)

JusticeLover
22 juli 2004, 18:28
Hmm, Ik denk dat je nog zou kunnen verschieten hoe lang dit
nog zou kunnen duren. 10 jaar lijkt mij in elk geval zeer optimistisch.
En als het aankomt op volksreferenda, kan je het gegarandeerd vergeten.
Dan komt Turkije er niet bij. (toch niet zolang ex-turken niet 50% van de
EU-bevolking uitmaken)Het is een kwestie van tijd.Het kan lang duren indien dat land niet aan de criteria voldoet.Daar zie ik geen enkel probleem.

Men moet logisch blijven. Als men vraagt wat men van EU weet aan de bevolking kan je nog meer verschieten. Maar tja referendum over politieke zaken houden klinkt me niet logisch. Over de grondwet begrijp ik nog wel (sociaal). Natuurlijk toetreding van Turkije tot EU heeft ook sociale effecten maar meer politiek.

Turkse Nederlander
22 juli 2004, 18:48
Hmm, Ik denk dat je nog zou kunnen verschieten hoe lang dit
nog zou kunnen duren. 10 jaar lijkt mij in elk geval zeer optimistisch.
En als het aankomt op volksreferenda, kan je het gegarandeerd vergeten.
Dan komt Turkije er niet bij. (toch niet zolang ex-turken niet 50% van de
EU-bevolking uitmaken)Referenda zou oneerlijke behandeling en discriminatie betekenen. Bij de toetreding van Polen en de andere landen zijn er immers ook geen referenda gebruikt. Het is ongepast dat wel bij de toetreding van Turkije te gebruiken.

Gorefest
22 juli 2004, 18:51
Referenda zou oneerlijke behandeling en discriminatie betekenen. Bij de toetreding van Polen en de andere landen zijn er immers ook geen referenda gebruikt.Ja die landen lagen dan ook .. IN Europa :mrgreen: , dan zou men evengoed Chili kunnen vragen, of China

JusticeLover
22 juli 2004, 20:58
Ja die landen lagen dan ook .. IN Europa :mrgreen: , dan zou men evengoed Chili kunnen vragen, of China
Waar ligt Cyprus geografisch? Als Cyprus in Europa ligt, dan ligt ongeveer 41% van Turkije in Europa. Als Cyprus in de EU mag, dan mag men Turkije niet discrimineren. Lees maar eerst wat hierover is geschreven. Ik begin beu te worden door telkens mijn woorden te herhalen.

Shizie
22 juli 2004, 23:09
El turco en turk4ever snap je het niet ?
WIJ WILLEN UW LAND NIET BIJ DE EU.. PUNT AF.

Turkse Nederlander
23 juli 2004, 00:37
El turco en turk4ever snap je het niet ?
WIJ WILLEN UW LAND NIET BIJ DE EU.. PUNT AF.Gelukkig zijn er genoeg mensen die het wel willen.

Turkse Nederlander
23 juli 2004, 00:43
Ik geloof zelfs dat een toetreding van Turkije tot de EU mogelijk de wereld zal redden. Het zal een signaal zijn dat een Islamitisch land kan integreren in de westerse wereld. Wordt Turkije niet toegelaten dan wordt duidelijk gemaakt dat Europeanen niets van moslims moeten hebben, hoe verwesterd ze ook zijn. Dat geeft een verkeerd signaal af. Het zet de basis voor meer toekomstige spanningen.

De mensen op dit forum vrezen een Turkse toetreding omdat ze bang zijn dat Turken massaal naar Europa zouden emigreren. Ik zie de Polen echter ook niet massaal naar Nederland of Belgie verhuizen. Ik denk eerder dat meer Turken terug zouden keren naar Turkije.

De schoofzak
23 juli 2004, 07:29
El turco en turk4ever snap je het niet ?
WIJ WILLEN UW LAND NIET BIJ DE EU.. PUNT AF.
Ik wil eventjes de aandacht vestigen op het woordje "wij".
Dat is hier wel erg misleidend gebruikt.
Maar ja, het doet me denken aan de Vlaamse spreuk 'uit een benauwe aars kan geen vrolijke scheet komen'.

Gorefest
24 juli 2004, 13:24
Ik geloof zelfs dat een toetreding van Turkije tot de EU mogelijk de wereld zal redden. :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol:

Wordt Turkije niet toegelaten dan wordt duidelijk gemaakt dat Europeanen niets van moslims moeten hebben, hoe verwesterd ze ook zijn. Dat geeft een verkeerd signaal af. Het zet de basis voor meer toekomstige spanningen.Ah, als we India niet toelaten is dit omdat we niks van de Hindoes moeten hebben. Klinkt een beetje als chantage niet? ;-) Laat Turkije toe en alle problemen met de moslims in de wereld zijn opgelost, of anders komen er vodden van :?

andev
25 juli 2004, 17:34
Indien Turkije bij Europa komt brengt dat veel meer problemen mee dan oplossingen en baten: daar moeten we geen seconde aan twijfelen! De eerste Turken die hier waarschijnlijk een kijkje zullen komen nemen komen zeker uit de Turkse maffia dat, spijts harde aanpak en controle o.a. door gerecht en leger, daar een flink stuk van de economie e.a. in handen hebben. Een vlottere toegang tot Europa zal door hen zeker in dank worden afgenomen...
Trouwens, waarom willen heel wat landen, ook Oosteuropese, toch zo graag bij "Europa"??? Omdat ze overtuigd zijn dat het hen veel zal opbrengen... op onze kosten.

bruut geweld
26 juli 2004, 05:25
langs de andere kant : europa is een diplomatieke REUS maar een militaire dwerg...

Turkije is vooral een MILITAIRE staat...en d�*n pas een democratie. wil europa zich staande houden tegen de US en vooral tegen het opkomende China, zullen we niet alleen onze economische macht moeten vrijwaren, maar tevens militair meer moeten samen werken en ons ontwikkelen...in dat opzicht zie ik de uitbreiding met turkije wel zitten.

Philips Inc.
26 juli 2004, 07:57
Er was geen referendum toen de toetreding van Polen en van Roemenie ter sprake was en dus is er nu ook geen referendum. Anders wordt er gemeten met twee maten.

PS. Turkije hoort WEL bij Europa.
Turk4ever, wat doe jij hier dan nog als je Turk bent ... zou je Turkije niet beter helpen ontwikkelen?

De schoofzak
26 juli 2004, 15:17
Turk4ever, wat doe jij hier dan nog als je Turk bent ... zou je Turkije niet beter helpen ontwikkelen?
Filipsken,

dat is het laagste van alle argumenten.
'k peins da'k tien keer liever den Turk4ever als buur zou hebben dan jij. Foei. Een echte Vlaming onwaardig.

Jean-Pierre
27 juli 2004, 09:17
Even terug naar een voorgaande bijdrage.
Eeuwenlang heeft Turkije sterke diplomatie-trafiek met Europa gehad.Dat is correct...maar altijd door landen die in een 'cordon sanitaire' geplaatst werden. Eerst was het Frankrijk die goede contacten had, omwille van de dreiging van de Habsburgers en daarna ... Duitsland in de aanloop naar de eerste wereldoorlog. De handelstaten zoals Pisa, Florentië, Venetië hadden zeer goede contacten, maar ook een zeer goede vloot om zich te verdedigen. Nu weet ik niet of het vroegere Polen, het Duitse keizerrrijk en de slavische landen zo gelukkig waren met die 'diplomatieke' contacten. Wenen was er in 1683 zeker niet over te spreken.

Iemand die de toedtreding wil bespreken, moet het niet alleen hebben van politieke feiten, maar ook over de sociale, culturele en vooral economische geschiedenis. ...En dat is zeker niet pejoratief bedoeld!

Maar ik neem zeker niet aan dat een Bush mij gaat vertellen dat deze of gene staat moet toetreden omdat dit in zijn verkiezingsprogramma past.

rom
28 juli 2004, 13:32
Er was geen referendum toen de toetreding van Polen en van Roemenie ter sprake was en dus is er nu ook geen referendum. Anders wordt er gemeten met twee maten.

PS. Turkije hoort WEL bij Europa.Dat ze bij die beslissing als een stel moderne dictators over de hoofden van miljoenen Europeanen hebben beslist, betekend natuurlijk niet dat dit nog eens moet gebeuren. Over de toetreding van Polen e.a. had ik als burger van een democratie ook mee willen beslissen.

PS. Turkije hoort NIET bij Europa.

rom
28 juli 2004, 13:45
Referenda zou oneerlijke behandeling en discriminatie betekenen. Bij de toetreding van Polen en de andere landen zijn er immers ook geen referenda gebruikt. Het is ongepast dat wel bij de toetreding van Turkije te gebruiken.Dit is een onzin redenering T4E. Dat de huidige politici niet verlicht genoeg zijn om ons burgers een referendum te gunnen, betekend niet dat toekomstige politici dat ook automatisch zouden moeten afwijzen.
Persoonlijk vind ik dat Turkije nog lang niet klaar is voor de EU. Terwijl de Turken zich de afgelopen 10 jaar richting het Europa van 10 jaar geleden hebben proberen te ontwikkelen, heeft Europa zich verder ontwikkeld (de tijd staat niet stil hé) Hierdoor is de afstand even groot is gebleven. Spijtig, maar dan hadden de Turken maar met hart en ziel de democratie moeten omarmen, in plaats van de Islam.

Lincoln
28 juli 2004, 14:28
Chirac: Turkey Should Join EU
Lisa Bryant
Paris
20 Jul 2004, 15:54 UTC

Top French officials are offering encouraging words to Turkey's prime minister about the country's eventual membership in the European Union. But the issue of Turkey's EU candidacy continues to divide politicians in France.
Business and bilateral relations are also on the agenda, but the main goal of Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan's visit to Paris is to win France's backing for Turkey's membership in the European Union. He got a degree of support from President Jacques Chirac during a working lunch.

Standing next to Mr. Erdogan at the Elysee Presidential palace, Mr. Chirac said it was desirable that Turkey join the European Union and praised political and economic reforms that Ankara has made.

Mr. Chirac has previously voiced support for Turkey's EU membership, but stressed that conditions for entry are still a long way off. And during an interview with a French radio station earlier in the day, French Foreign Minister Michel Barnier said it would not be, as he put it, tomorrow that Turkey would join the union.

EU leaders are to decide in December whether to open formal negotiations on the terms of Turkey's membership. That decision will hinge on a European Commission report on human rights in Turkey, which is due in October.

Despite Mr. Chirac's encouraging words, the French political establishment is split on the issue.

Many members of the president's conservative Union for a Popular Movement party believe Turkey is too geographically and culturally different to be admitted to the union. But many leftist politicians support a Turkish candidacy.

The United States, which supports Ankara's bid for EU membership, angered Mr. Chirac in April when President Bush declared the European Union should admit Turkey. Mr. Chirac responded by saying Mr. Bush should not interfere in European affairs.


http://www.voanews.com/article.cfm?objectID=0707AF5A-E599-444B-875A3AA510189EE4
Een nu marrokko ook nog erbij http://smileys.******************/cat/6/6_15_12.gif (http://www.******************/?partner=ZSzeb001):-D :-D :-D

JusticeLover
28 juli 2004, 15:52
Even terug naar een voorgaande bijdrage.
Dat is correct...maar altijd door landen die in een 'cordon sanitaire' geplaatst werden. Eerst was het Frankrijk die goede contacten had, omwille van de dreiging van de Habsburgers en daarna ... Duitsland in de aanloop naar de eerste wereldoorlog. De handelstaten zoals Pisa, Florentië, Venetië hadden zeer goede contacten, maar ook een zeer goede vloot om zich te verdedigen. Nu weet ik niet of het vroegere Polen, het Duitse keizerrrijk en de slavische landen zo gelukkig waren met die 'diplomatieke' contacten. Wenen was er in 1683 zeker niet over te spreken.

Iemand die de toedtreding wil bespreken, moet het niet alleen hebben van politieke feiten, maar ook over de sociale, culturele en vooral economische geschiedenis. ...En dat is zeker niet pejoratief bedoeld!

Maar ik neem zeker niet aan dat een Bush mij gaat vertellen dat deze of gene staat moet toetreden omdat dit in zijn verkiezingsprogramma past.
Turkije blijft hervormingen doorvoeren. Als Turkije voldoet moet men lid worden. Maar datum moeten ze nu al krijgen. Als Turkije te ondemocratisch ofzo is moet men hem niet TOELATEN.

Jean-Pierre
28 juli 2004, 19:28
El Turco, ik heb me nog altijd niet uitgesproken over het al of niet toetreden. Ik heb juist maar aangehaald dat er economische en culturele factoren zijn die een grote rol spelen. Mijn redenering steunt op de vorming van de vroegere gemeenschap voor Kolen en Staal, de voorloper van de Europse gemeenschap (zes landen), die later de Europese unie geworden is.

Wanneer Robert Schuman die ganse zaak gesticht(!) heeft, dan was dit niets anders dan het erkennen van een bestaande toestand. De economieën van de verschillende staten waren zo verweven, dat een verdere samenwerking onafwendbaar was. Als dit het geval wordt van Turkije met de Europese unie, dan is er geen probleem. En dan zal iedereen zelfs de toenadering goedkeuren. Merk op dat dit niets te maken heeft met xenofobie of wat dan ook.

Maar de toenadering kan niet alleen op basis van een politiek beslist worden. De tijd van het absolutisme, waar koningen (of individuen van het type Bush) het onmondige volk informeerden over hun politiek is voorbijgestreefd. Ik kan dus met de beste wil van de wereld geen datum bespeuren waarin dit lidmaatschap een feit moet zijn.

JusticeLover
28 juli 2004, 20:00
El Turco, ik heb me nog altijd niet uitgesproken over het al of niet toetreden. Ik heb juist maar aangehaald dat er economische en culturele factoren zijn die een grote rol spelen. Mijn redenering steunt op de vorming van de vroegere gemeenschap voor Kolen en Staal, de voorloper van de Europse gemeenschap (zes landen), die later de Europese unie geworden is.

Wanneer Robert Schuman die ganse zaak gesticht(!) heeft, dan was dit niets anders dan het erkennen van een bestaande toestand. De economieën van de verschillende staten waren zo verweven, dat een verdere samenwerking onafwendbaar was. Als dit het geval wordt van Turkije met de Europese unie, dan is er geen probleem. En dan zal iedereen zelfs de toenadering goedkeuren. Merk op dat dit niets te maken heeft met xenofobie of wat dan ook.

Maar de toenadering kan niet alleen op basis van een politiek beslist worden. De tijd van het absolutisme, waar koningen (of individuen van het type Bush) het onmondige volk informeerden over hun politiek is voorbijgestreefd. Ik kan dus met de beste wil van de wereld geen datum bespeuren waarin dit lidmaatschap een feit moet zijn.
Lol Turkije komt in de EU. Meer wil ik na al die discussies niet meer zeggen.

Sinistra
28 juli 2004, 20:09
Ik geloof zelfs dat een toetreding van Turkije tot de EU mogelijk de wereld zal redden. Het zal een signaal zijn dat een Islamitisch land kan integreren in de westerse wereld. Wordt Turkije niet toegelaten dan wordt duidelijk gemaakt dat Europeanen niets van moslims moeten hebben, hoe verwesterd ze ook zijn. Dat geeft een verkeerd signaal af. Het zet de basis voor meer toekomstige spanningen.

De mensen op dit forum vrezen een Turkse toetreding omdat ze bang zijn dat Turken massaal naar Europa zouden emigreren. Ik zie de Polen echter ook niet massaal naar Nederland of Belgie verhuizen. Ik denk eerder dat meer Turken terug zouden keren naar Turkije.

Turkije blijft best Turks. Goede buren zijn beter dan ruziënde echtgenoten!!!

parcifal
28 juli 2004, 21:38
Lol Turkije komt in de EU. Meer wil ik na al die discussies niet meer zeggen.
Waarom wil jij eigenlijk dat Turkije bij de EU komt?
Wat gaat Turkije voor ons Belgen doen?

JusticeLover
28 juli 2004, 21:53
lol Om sneller terug te keren naar Turkije.

JusticeLover
28 juli 2004, 21:54
ps ben hier geboren maar toch om sneller TERUG te keren. Zoals de meesten het willen.

De schoofzak
28 juli 2004, 22:09
El Turco, ik heb me nog altijd niet uitgesproken over het al of niet toetreden. Ik heb juist maar aangehaald dat er economische en culturele factoren zijn die een grote rol spelen. Mijn redenering steunt op de vorming van de vroegere gemeenschap voor Kolen en Staal, de voorloper van de Europse gemeenschap (zes landen), die later de Europese unie geworden is.

Wanneer Robert Schuman die ganse zaak gesticht(!) heeft, dan was dit niets anders dan het erkennen van een bestaande toestand. De economieën van de verschillende staten waren zo verweven, dat een verdere samenwerking onafwendbaar was. Als dit het geval wordt van Turkije met de Europese unie, dan is er geen probleem. En dan zal iedereen zelfs de toenadering goedkeuren. Merk op dat dit niets te maken heeft met xenofobie of wat dan ook.

Maar de toenadering kan niet alleen op basis van een politiek beslist worden. De tijd van het absolutisme, waar koningen (of individuen van het type Bush) het onmondige volk informeerden over hun politiek is voorbijgestreefd. Ik kan dus met de beste wil van de wereld geen datum bespeuren waarin dit lidmaatschap een feit moet zijn.
Was dat ook zo als Spanje, Portugal en Griekenland toetraden?

Leiderschap met visie op de toekomst (verder kijken dan je neus lang is), moet soms 'leiding' kunnen geven aan het onmondige volk (vooral als dit onmondige volk bang gemaakt wordt door randdebielen en lijders aan achtervolgingswaanzin). Demokratie is waarlijk een bestendige evenwichtsoefening.

Gorefest
29 juli 2004, 13:15
Lol Turkije komt in de EU. Meer wil ik na al die discussies niet meer zeggen.Awel hoop doet leven, ge kunt altijd al beginnen oefenen met terug te keren :mrgreen:
Als Turkije erbij komt vrees ik dat Europa massaal (extreem)rechts gaat stemmen. Er is immers geen enkele inspraak van de burgers, en die burgers menen nog altijd (terecht) dat Turkije NIET in Europa thuishoort

Gorefest
29 juli 2004, 13:16
Demokratie is waarlijk een bestendige evenwichtsoefening.Dan zou er in België een massa kreupelen onder de politici moeten lopen. :mrgreen:

Jean-Pierre
29 juli 2004, 14:45
Leiderschap met visie op de toekomst (verder kijken dan je neus lang is), moet soms 'leiding' kunnen geven aan het onmondige volk (vooral als dit onmondige volk bang gemaakt wordt door randdebielen en lijders aan achtervolgingswaanzin). Demokratie is waarlijk een bestendige evenwichtsoefening.Wat gij daar naar voor brengt is geen democratie ...maar een dictatuur! In een democratie heeft men geen nood aan leiders. In een democratie ligt alle macht bij het volk .. en niet bij een paar figuren zoals een Di Rupo, Steve GRATIS! Stevaert of een Mieke Vogels.

jOOSt
29 juli 2004, 15:15
Petitie tegen lidmaatschap van Turkije
http://www.petitiononline.com/euro2/petition.html
En men kan daar ook nog eens lezen waarom die jongens niet bij ons horen.

JusticeLover
29 juli 2004, 15:24
Awel hoop doet leven, ge kunt altijd al beginnen oefenen met terug te keren :mrgreen:
Als Turkije erbij komt vrees ik dat Europa massaal (extreem)rechts gaat stemmen. Er is immers geen enkele inspraak van de burgers, en die burgers menen nog altijd (terecht) dat Turkije NIET in Europa thuishoort
Alé vooruit om mensen als u blij te maken ga ik nog land hier blijven. Hoe beter het is in Turkije, hoe minder Turken die hier wonen. Snap deze logica nou!

JusticeLover
29 juli 2004, 15:24
land= lang

JusticeLover
29 juli 2004, 15:31
Wat ik opgevallen heb is, dat de Noorderse landen altijd zuiderse landen onderwaarderen. Die willen altijd hebben over economie van die landen, die zien hun eigen altijd de grotere tegenover een Italiaan of Spanjaard. Maar besef toch die tijd is voorbij.

Een Italia zit in G-8.
Een Espana heeft een sterke economie.
Een Hellas organiseert zelfs Olympische Spelen.
Een Portugal heeft zijn landbouw gemoderniseerd en is niet meer afhankelijk van andere landen meer.

Een Turkije is op weg om voorbeeld van die landen te nemen.

ps Zuiderse mensen zijn misschien armer maar hebben grotere cultuur, grotere band met familie, gematigd religieus,...
Is het onderwaarderen of jaloers zijn dat ben ik nog aan't zoeken....

Darwin
29 juli 2004, 16:11
Een nu marrokko ook nog erbij http://smileys.******************/cat/6/6_15_12.gif (http://www.******************/?partner=ZSzeb001):-D :-D :-D Inderdaad. op welke grond kan je Marokko het lidmaatschap van Europa ontzeggen als je Turkije toelaat?

Of Algerije en Tunesië en Lybië en Egypte?

Gorefest
29 juli 2004, 17:48
Alé vooruit om mensen als u blij te maken ga ik nog land hier blijven. Hoe beter het is in Turkije, hoe minder Turken die hier wonen. Snap deze logica nou!Nee ik geloof die logica niet, Turkije kan onmogelijk tippen aan de leefomstandigheden van hier, dus ik zie die Turken wat hier al tientallen jaren wonen nog nie terugkeren. De EU kan Turkije toch hier en daar wat oplappen zonder dat ze derbij komen? :mrgreen:
In heel Europa moet er een referendum over komen want het zijn precies alleen de Turken en wat politieke jassendraaiers in Europa wat Turkije erbij wilt hebben.

JusticeLover
29 juli 2004, 18:02
Nee ik geloof die logica niet, Turkije kan onmogelijk tippen aan de leefomstandigheden van hier, dus ik zie die Turken wat hier al tientallen jaren wonen nog nie terugkeren. De EU kan Turkije toch hier en daar wat oplappen zonder dat ze derbij komen? :mrgreen:
In heel Europa moet er een referendum over komen want het zijn precies alleen de Turken en wat politieke jassendraaiers in Europa wat Turkije erbij wilt hebben.
kortzichtige menske toch