PDA

View Full Version : De verfransing van Vlaams-Brabant


Zeno!
31 januari 2003, 19:26
Jaar na jaar, maand na maand gaat de verfransing van Vlaanderen verder. Vooral in Vlaams-Brabant, in de gemeenten rond Brussel, neemt de verfransing sterk toe.

Hier een kaartje met het aantal Franstaligen per Vlaamse gemeente:

http://www.eurobru.com/bruperi3.gif

En vandaag staat dit in De Standaard:

BRUSSEL -- De Vlaamse gemeenten rond Brussel met taalfaciliteiten hoeven zich niets aan te trekken van de rondzendbrief van de Vlaamse regering over de verkiezingen. Dat zegt Antoine Duquesne, de federale minister van Binnenlandse Zaken. Hij vergist zich, reageert zijn Vlaamse collega, Paul Van Grembergen...

Voila, een Franstalige minister (die geen woord Nederlands kan; nota bene minister van BINNENLANDSE zaken!), zegt aan Franstaligen die in Vl�*�*nderen wonen: "trek u niks aan van Vlaanderen, we zullen u wel brieven sturen in het Frans!".

D�*t is Belgie, anno 2003.

Patriot!
31 januari 2003, 19:29
Jaar na jaar, maand na maand gaat de verfransing van Vlaanderen verder. Vooral in Vlaams-Brabant, in de gemeenten rond Brussel, neemt de verfransing sterk toe.

Hier een kaartje met het aantal Franstaligen per Vlaamse gemeente

Hoe had U dat graag "opgelost"? Deportatie? Executie? Gevangenisstraffen voor het gebruik van het Frans?

Zeno!
31 januari 2003, 19:34
Jaar na jaar, maand na maand gaat de verfransing van Vlaanderen verder. Vooral in Vlaams-Brabant, in de gemeenten rond Brussel, neemt de verfransing sterk toe.

Hier een kaartje met het aantal Franstaligen per Vlaamse gemeente

Hoe had U dat graag "opgelost"? Deportatie? Executie? Gevangenisstraffen voor het gebruik van het Frans?

Doet u maar alsof of bezit u ècht niet meer hersencellen? :x

Jongens toch! Natùùrlijk wil ik geen deportaties of gevangenisstraffen!

Ik wil gewoon dat mensen die besluiten in Vlaanderen te komen wonen (niemand wordt toch verplicht!?) accepteren dat ze in een Nederlandstalig gebied leven en dat ALLE communicatie met de plaatselijke overheden in het Nederlands gebeurt.
Is dat te veel gevraagd misschien?

- De Vlamingen die in Wallonie wonen eisen toch ook niet al hun papieren in het Nederlands?


PS: Mag ik concluderen dat de belgicisten geen enkel probleem hebben met de verfransing van Vlaanderen? Dat is dan genoteerd!

N-VA
31 januari 2003, 19:40
Dat heb je goed gezegd, Zeno! De verfransing in Vlaams Brabant is een gevaar voor Vlaanderen en zolang België blijft bestaan gaat dit door.

Een goede reden dus om België te splitsen.

N-VA
31 januari 2003, 19:45
Ik vraag mij ook af wat Doomy hierover te zeggen heeft, hij pleit toch voor streektalen. Als België nog lang blijft bestaan zijn er van streektalen geen sprake meer.. Dan is alles in het Frans. :evil:

Je zou dus beter pleiten voor je streektalen (dialecten) binnen een onafhankelijk Vlaanderen. :D

Tjolder
31 januari 2003, 23:00
Sint-Genesius-Rode 56% Franstalig.

De natte droom Brussel verbonden met Wallonië komt steeds dichterbij. :cry:

Dimitri
31 januari 2003, 23:02
Waar komen die cijfers eigenlijk vandaan, Zeno? Het is toch verboden taaltellingen te doen in België?

Bruno*
31 januari 2003, 23:44
Je kan de triomf van een sterkere taal over een zwakkere nooit stoppen.

Stefanie
31 januari 2003, 23:57
Je kan de triomf van een sterkere taal over een zwakkere nooit stoppen.


:?: :?: :?: 8O 8O 8O Wat voor onzin is dit???!!! Waarom zouden er sterke en zwakke talen zijn?

Dimitri
1 februari 2003, 00:15
Je kan de triomf van een sterkere taal over een zwakkere nooit stoppen.

Tacitus, ben jij toevallig een Franstalige Vlaming? :roll:

Stefanie
1 februari 2003, 00:36
Wel, van mij mogen die Walen gerust achterovervallen van trots omdat ze Franstalig zijn, maar van 'n triomf is er wat mij betreft geen sprake. Een andere taal is niet sterker of niet beter dan het Nederlands, dus waarom Frans gaan praten? Trouwens, in Brussel hebben ze nu radio contact in 't Arabisch en een jumpticket. Arabische en Engelse triomf dus in de hoofdstad.

N-VA
1 februari 2003, 00:46
Tacticus: als je dat over het Arabisch of het Turks had gezegd kon je worden veroordeeld wegens rascime. Jij bent gewoon een ordinaire Vlaminghater. Een franskiljon! :evil:

Ik ben beschaamd in uw plaats. :oops:

N-VA
1 februari 2003, 00:49
Dimitri: ik had al die indruk maar nu ben ik het zeker, ofwel is tacticus van adel, ofwel heeft hij Waalse roots, of iets dergelijks.

Maar waar is zijn verstand naar toe?? :?:

Tantist
1 februari 2003, 00:58
Jaar na jaar, maand na maand gaat de verfransing van Vlaanderen verder. Vooral in Vlaams-Brabant, in de gemeenten rond Brussel, neemt de verfransing sterk toe.

Hier een kaartje met het aantal Franstaligen per Vlaamse gemeente

Hoe had U dat graag "opgelost"? Deportatie? Executie? Gevangenisstraffen voor het gebruik van het Frans?

Hahaha!!! Zaaalig... De BUB al na 1 posting zo in de hoek gedreven dat ze weer moeten dreigen met Die Deutsche Endlösung ;-)

Het extremisme en simplisme van de BUB is grenzeloos. Ik denk dat ik heimelijk op ze ga stemmen, opdat ze niet zouden verdwijnen zoals andere politieke poppenkastfiguren als BANAAN, ROSSEM,... :lol:

Bruno*
1 februari 2003, 01:08
Tacticus: als je dat over het Arabisch of het Turks had gezegd kon je worden veroordeeld wegens rascime. Jij bent gewoon een ordinaire Vlaminghater. Een franskiljon!

Ik ben beschaamd in uw plaats.

En als de flaminganten in '68 hadden gezet 'JUDEN RAUS'. Wat dan?

Tantist
1 februari 2003, 01:09
Je kan de triomf van een sterkere taal over een zwakkere nooit stoppen.

Zozo, onzen Bruno is aanhanger van de Wet van Bismarck.

Die stelde immers dat bij een confrontatie van een Germaanse taal met een Slavische de Slavische gedoemd is om te verdwijnen, maar dat bij een strubbeling tussen een Germaanse en een Romaanse de Germaanse het zal laten afweten.

Een compleet racistische en imperialistische wet uiteraard. Nu, dat de BUB deze kenmerken vertoont is niet vreemd, kijk maar eens naar het kaartje dat bij zijn signatuur zit (al die fotookes getuigen overigens van eenzelfde mate van emobullshit en zelfverheerlijking als de blauwvoeterie en de kerelsromantiek aan Vlaamse zijde; nochtans een frequent beschuldiging van de BUB aan de Vlamingen).

Afin ja, tout court: BUB'ers hanteren een gevaarlijke vorm van een imperialistisch nationalisme en mogen dus gerust als extremisten beschouwd worden...

Bruno*
1 februari 2003, 01:11
Zozo, onzen Bruno is aanhanger van de Wet van Bismarck.

Die stelde immers dat bij een confrontatie van een Germaanse taal met een Slavische de Slavische gedoemd is om te verdwijnen, maar dat bij een strubbeling tussen een Germaanse en een Romaanse de Germaanse het zal laten afweten.

Een compleet racistische en imperialistische wet uiteraard. Nu, dat de BUB deze kenmerken vertoont is niet vreemd, kijk maar eens naar het kaartje dat bij zijn signatuur zit (al die fotookes getuigen overigens van eenzelfde mate van emobullshit en zelfverheerlijking als de blauwvoeterie en de kerelsromantiek aan Vlaamse zijde; nochtans een frequent beschuldiging van de BUB aan de Vlamingen).

Afin ja, tout court: BUB'ers hanteren een gevaarlijke vorm van een imperialistisch nationalisme en mogen dus gerust als extremisten beschouwd worden...


Ik had het over talen, niet over mensen, cf Latijn, prachtige taal en zelfs die is verdwenen. Hoe kent u trouwens mijn naam??

Tantist
1 februari 2003, 01:33
Zozo, onzen Bruno is aanhanger van de Wet van Bismarck.

Die stelde immers dat bij een confrontatie van een Germaanse taal met een Slavische de Slavische gedoemd is om te verdwijnen, maar dat bij een strubbeling tussen een Germaanse en een Romaanse de Germaanse het zal laten afweten.

Een compleet racistische en imperialistische wet uiteraard. Nu, dat de BUB deze kenmerken vertoont is niet vreemd, kijk maar eens naar het kaartje dat bij zijn signatuur zit (al die fotookes getuigen overigens van eenzelfde mate van emobullshit en zelfverheerlijking als de blauwvoeterie en de kerelsromantiek aan Vlaamse zijde; nochtans een frequent beschuldiging van de BUB aan de Vlamingen).

Afin ja, tout court: BUB'ers hanteren een gevaarlijke vorm van een imperialistisch nationalisme en mogen dus gerust als extremisten beschouwd worden...


Ik had het over talen, niet over mensen, cf Latijn, prachtige taal en zelfs die is verdwenen. Hoe kent u trouwens mijn naam??

De wet van Bismarck gaat over TALEN... QED (ook mooi Latijn overigens ;-) )

Bruno*
1 februari 2003, 01:35
Excuseer, je hebt gelijk. Bismarck had ook gelijk
Jullie hebben beiden gelijk. Mooi he.

Bruno*
1 februari 2003, 01:37
Nog aan toevoegen: De theorie is juist, maar daarom sta ik nog niet op mijn stoel van vreugde te dansen. Spijtig, maar het is zo.

Tantist
1 februari 2003, 01:40
Excuseer, je hebt gelijk. Bismarck had ook gelijk
Jullie hebben beiden gelijk. Mooi he.

Je bent aan het raaskallen. De waarheid kwetst...

Tantist
1 februari 2003, 01:41
Nog aan toevoegen: De theorie is juist, maar daarom sta ik nog niet op mijn stoel van vreugde te dansen. Spijtig, maar het is zo.

Voila, dat bedoel ik dus. Dit soort racistische onzin leeft in het gedachtengoed van de BUB...

Bruno*
1 februari 2003, 01:43
Ik raaskal niet, ik had onze vriend zijn theorie niet gelezen. Maar hij had gelijk; QUA TAAL. Racisme is er uiteraard enkel wanneer er mensen in betrokken zijn en worden uitgesloten, vervolgd, vermoord door de staat of door personen.

Tantist
1 februari 2003, 01:55
Ik raaskal niet, ik had onze vriend zijn theorie niet gelezen. Maar hij had gelijk; QUA TAAL. Racisme is er uiteraard enkel wanneer er mensen in betrokken zijn en worden uitgesloten, vervolgd, vermoord door de staat of door personen.

Blijkbaar heb jij een zeer subjectieve invulling gemaakt van het begrip "racisme"... Van Dale zegt...

ra·´cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassenhaat, rassendiscriminatie
2 leer van de superioriteit van het ene ras boven een ander => rassenwaan

Stefanie
1 februari 2003, 09:16
Excuseer, je hebt gelijk. Bismarck had ook gelijk
Jullie hebben beiden gelijk. Mooi he.

De raad van Europa moet nu kleur bekennen. Ik hoop dat die rapporteur wél naar de Brusselse ziekenhuizen zal gaan om de wantoestanden daar te gaan vaststellen, maar als de rest van Europa zich tegen ons keert, en met dat liegebeest Guy aan de macht (gaf zich vroeger uit voor gematigd Vlaamsgezind), ben ik er alles behalve gerust in. Vergeet niet dat België ons in 1830 door het buitenland is opgedrongen. De Fransen zaten daar achter, met steun van Engeland. En de Nederlandse overheid doet lustig mee met de verengelsing daar. Ik verwacht niet dat Balkenende daar veel zal aan (kunnen) doen.

Zeno!
1 februari 2003, 10:34
Je kan de triomf van een sterkere taal over een zwakkere nooit stoppen.

PARDON???? Hallo kroket!! Nu vallen de maskers af!

Jij droomt gewoon van une grande belgique latine, une et indivisible en hebt blijkbaar niet het minste respect voor je eigen moedertaal. :x

Is genoteerd.

Tantist
1 februari 2003, 12:52
Je kan de triomf van een sterkere taal over een zwakkere nooit stoppen.

PARDON???? Hallo kroket!! Nu vallen de maskers af!

Jij droomt gewoon van une grande belgique latine, une et indivisible en hebt blijkbaar niet het minste respect voor je eigen moedertaal. :x

Is genoteerd.

Allez, dat had ik al lang door hoor... De BUB en op zijn minst Bruno is extremistisch, van het soort waarbij superioriteitsgevoelens en imperialisme niet geschuwd worden. Echt Belgisch dus, lees er de geschiedenis van het ontstaan van den Belziek (http://www.secessie.nu/pdf/5-3.pdf)maar eens op na...

Stefanie
1 februari 2003, 20:47
Zozo, onzen Bruno is aanhanger van de Wet van Bismarck.

Die stelde immers dat bij een confrontatie van een Germaanse taal met een Slavische de Slavische gedoemd is om te verdwijnen, maar dat bij een strubbeling tussen een Germaanse en een Romaanse de Germaanse het zal laten afweten.

Dat klopt niet helemaal. Het recentste voorbeeld is Shakira. Deze Colombiaanse zangeres zingt in het Engels. Zelfs "Objection" is in het Engels. Dat liedje is nochtans zo latino als maar zijn kan. 'n Tango gezongen in het Engels... En dan is er Madonna. Zij is van Italiaanse afkomst. Haar Italiaanse familie heeft Engels geleerd. Haar moeder was van Franse afkomst. Toch zingt zij in het Engels. "La isla bonita" had weliswaar een Spaanse titel en op het eind een paar korte zinnetjes in het Spaans, maar de rest is allemaal in het Engels. In de clip van "Open your heart" is er op het eind een ondertiteling die (denk ik) Italiaans is. En verder heeft ze "You'll see" ook in het Spaans gezongen. Maar er was ook de versie in het Engels, hee? Al haar andere liedjes zijn in het Engels. En dan is er nog Enrique Iglesias. Zijn vader is Spanjaard, uiteraard spreekt hij Spaans. Maar "Bailamos" heeft enkel een Spaanse titel. De rest is in het Engels (op dat één zinnetje na), hoewel ik het liedje nogal Spaans vind. Hetzelfde als bij "Objection" van Shakira. En dan zijn er nog de Italiaanse immigranten in Vlaanderen. Zij hebben allemaal Nederlands geleerd. Ze zijn de grootste groep migranten in België. Nee, in tegenstelling tot hun voorouders destijds verromaniseren zij ons land niet. Neem nu Sandra Kim. Zij heeft Nederlands geleerd, nochtans is zij 'n Waalse van Italiaanse afkomst. Ik herinner mij trouwens een liedje in 't Nederlands van haar, eind jaren '80 of zo. Ook heeft ze nog in het Engels gezongen. En dan is er nog "Lady", die hit van een paar jaar geleden. Heb ik hier op het forum al eens vernoemd. Een franse groep die in het Engels zong. En dan is er Sabrina met "Boys boys boys" en "Hot girl". Een Italiaanse die in het Engels zong. "Spagna" met Call me. Een Italiaanse die in het Engels zong. Misschien dat die liedjes deze stelling niet ontkrachten, maar ze nuanceren het toch op z'n minst.

Bruno*
1 februari 2003, 21:26
Je kan de triomf van een sterkere taal over een zwakkere nooit stoppen.


PARDON???? Hallo kroket!! Nu vallen de maskers af!

Jij droomt gewoon van une grande belgique latine, une et indivisible en hebt blijkbaar niet het minste respect voor je eigen moedertaal.

Is genoteerd.

Ik respecteer wel mijn moedertaal, maar ik kan enkel maar vaststellen dat ze zal verdwijnen, tenzij we nu eindelijk eens iets doen aan een beter talenonderwijs.

Tantist
2 februari 2003, 00:12
Zozo, onzen Bruno is aanhanger van de Wet van Bismarck.

Die stelde immers dat bij een confrontatie van een Germaanse taal met een Slavische de Slavische gedoemd is om te verdwijnen, maar dat bij een strubbeling tussen een Germaanse en een Romaanse de Germaanse het zal laten afweten.

Dat klopt niet helemaal.

Uiteraard klopt dat niet, dit is een racistisch waanidee. Het Engels is nog altijd dé wereldtaal en is Germaans (ook al heeft het veel Romaanse invloeden)

Tantist
2 februari 2003, 00:13
Je kan de triomf van een sterkere taal over een zwakkere nooit stoppen.


PARDON???? Hallo kroket!! Nu vallen de maskers af!

Jij droomt gewoon van une grande belgique latine, une et indivisible en hebt blijkbaar niet het minste respect voor je eigen moedertaal.

Is genoteerd.

Ik respecteer wel mijn moedertaal, maar ik kan enkel maar vaststellen dat ze zal verdwijnen, tenzij we nu eindelijk eens iets doen aan een beter talenonderwijs.

Dat kan je geen barst schelen, Franse assimilatie is enkel wat er zal komen als de BUB het voor het zeggen zou krijgen...

Stefanie
2 februari 2003, 00:15
Zozo, onzen Bruno is aanhanger van de Wet van Bismarck.

Die stelde immers dat bij een confrontatie van een Germaanse taal met een Slavische de Slavische gedoemd is om te verdwijnen, maar dat bij een strubbeling tussen een Germaanse en een Romaanse de Germaanse het zal laten afweten.

Dat klopt niet helemaal.

Uiteraard klopt dat niet, dit is een racistisch waanidee. Het Engels is nog altijd dé wereldtaal en is Germaans (ook al heeft het veel Romaanse invloeden)

Bovendien is het zo dat alle Romeinen in de oudheid die hoog opgeleid waren Grieks leerden. Al wie "geleerd" was, sprak ook Grieks.

Tantist
2 februari 2003, 00:41
Zozo, onzen Bruno is aanhanger van de Wet van Bismarck.

Die stelde immers dat bij een confrontatie van een Germaanse taal met een Slavische de Slavische gedoemd is om te verdwijnen, maar dat bij een strubbeling tussen een Germaanse en een Romaanse de Germaanse het zal laten afweten.

Dat klopt niet helemaal.

Uiteraard klopt dat niet, dit is een racistisch waanidee. Het Engels is nog altijd dé wereldtaal en is Germaans (ook al heeft het veel Romaanse invloeden)

Bovendien is het zo dat alle Romeinen in de oudheid die hoog opgeleid waren Grieks leerden. Al wie "geleerd" was, sprak ook Grieks.

Maar als ze mensen als Bruno die hun moedertaal het Nederlands is, zulke onzin kunnen wijsmaken, dat ze zelfs actief willen meewerken aan de vernietiging van die taal, ewel, dat is nu extremisme...

Bruno*
2 februari 2003, 00:45
Ik werk passief mee :lol:

Dimitri
2 februari 2003, 00:56
Ik werk passief mee :lol:

Dus toch een Franstalige Vlaming?

___________________
WIJ ZIJN ER VOOR 6 MILJOEN VLAMINGEN
én 10 MILJOEN BELGEN. Dat is een verdraaid ruim potentieel van 16.000.000 man.

Sinds wanneer hebben Vlaanderen en (de rest van) België samen 16 miljoen inwoners? Wel grappig overigens dat je Vlamingen al niet meer onder de Belgen rekent... :wink:

Jan van den Berghe
2 februari 2003, 10:15
Ik respecteer wel mijn moedertaal, maar ik kan enkel maar vaststellen dat ze zal verdwijnen, tenzij we nu eindelijk eens iets doen aan een beter talenonderwijs.

En waaruit blijkt die "verdwijning"? Welke evolutie herkent u dan die u toelaat te concluderen dat onze Nederlandse taal, een taal van 22 miljoen mensen, aan het verdwijnen is?

De belgicisten tonen eens te meer hun ware gelaat. Of om een uitspraak van de Waal Gérard Harry in zijn "Le Petit Journal" aan de halen (aan de vooravond van WO I): "Le flamand, dialecte provincial effiloché en patois locaux, est appelé �* disparaître parce qu’il n’est la langue que d’un petit, petit peuple."

Tantist
2 februari 2003, 10:58
De "Belgen" (lees: Luikenaars en Fransen) hebben het altijd al van verraders als Bruno moeten hebben.

Kroonprins Willem van Oranje-Nassau (de latere Willem II) sprak ook liever Frans dan Nederlands en had een ontzettende bewondering voor de Franse cultuur. Dankzij zijn verraad konden de Franse revolutionairen de Belzieke staat uitbouwen.

Louis De Potter, nochtans een van de founding fathers van den Belziek, erkende de culturele verschillen tussen noord en zuid (a part de taal), en heeft al heel snel na de secessie van België deze veroordeeld. Nochtans heeft hij er vlot aan meegewerkt, maar uiteindelijk streefde hij naar een hereniging met een federaal model. Hij erkende dat in de nieuwe staat -ondanks de klassieke Belzieke propaganda als zouden wij de meest liberale staat in Europa geweest zijn- er minder vrijheid was dan in het VKN. Hij stierf in volle teleurstelling.

Laat ons hopen dat het Bruno ook zo vergaat, met zijn waanideeën...

Bruno*
2 februari 2003, 12:54
En waaruit blijkt die "verdwijning"? Welke evolutie herkent u dan die u toelaat te concluderen dat onze Nederlandse taal, een taal van 22 miljoen mensen, aan het verdwijnen is?


Uit die laatste zin.

Jan van den Berghe
2 februari 2003, 13:10
En waaruit blijkt die "verdwijning"? Welke evolutie herkent u dan die u toelaat te concluderen dat onze Nederlandse taal, een taal van 22 miljoen mensen, aan het verdwijnen is?


Uit die laatste zin.

Kortom, u hebt geen argumenten. De belgicisten op hun best!

Zeno!
2 februari 2003, 15:00
En waaruit blijkt die "verdwijning"? Welke evolutie herkent u dan die u toelaat te concluderen dat onze Nederlandse taal, een taal van 22 miljoen mensen, aan het verdwijnen is?


Uit die laatste zin.

De maskers zijn nu echt wel aan het vallen.

Het Nederlands verdwijnt dus (en daar hebt u blijkbaar geen enkel probleem mee) omdat m�*�*r 22 miljoen mensen deze taal spreken. Wat een belachelijk argument; dan zouden het Noors, Zweeds, Deens, Fins, Iers,..... allemaal moeten verdwijnen.

Toch vreemd dat de belgicisten; zogezegd de liefhebbers van "verscheidenheid", de kleine taaltjes willen doen verdwijnen om zo tot een "grote" cultuur, zoals de Franse (?) te behoren. Indirect geven ze dus toe dat een staat met twee verschillende culturen niet kan werken, aangezien ze de "kleinere" cultuur willen doen verdwijnen.

Ik noem zoiets nestbevuiling en verraad van je eigen Vlaamse/Nederlandstalige cultuur- en taalgemeenschap. Sorry, maar voor zo'n mensen heb ik geen respect. Géén.

Ik hoop dat ik dit alles verkeerd begrepen heb, Tacitus! :x

Tantist
2 februari 2003, 17:09
En waaruit blijkt die "verdwijning"? Welke evolutie herkent u dan die u toelaat te concluderen dat onze Nederlandse taal, een taal van 22 miljoen mensen, aan het verdwijnen is?


Uit die laatste zin.

Euh, motiveer zou ik zo zeggen...

Tantist
2 februari 2003, 17:25
Het Nederlands verdwijnt dus (en daar hebt u blijkbaar geen enkel probleem mee) omdat m�*�*r 22 miljoen mensen deze taal spreken. Wat een belachelijk argument; dan zouden het Noors, Zweeds, Deens, Fins, Iers,..... allemaal moeten verdwijnen.


Ach... Die grosse Gleichschaltung von die Belgischer fascismus von der BUB (sorry voor mijn worstenduits). Bent u zeker dat er geen Corsicaan of Oostenrijker de plak zwaait in die partij?

Toch vreemd dat de belgicisten; zogezegd de liefhebbers van "verscheidenheid", de kleine taaltjes willen doen verdwijnen om zo tot een "grote" cultuur, zoals de Franse (?) te behoren. Indirect geven ze dus toe dat een staat met twee verschillende culturen niet kan werken, aangezien ze de "kleinere" cultuur willen doen verdwijnen.

Dat IS het hem net, België heeft nooit de bedoeling gehad om onafhankelijk te worden, het eigenlijke doel was annexatie door Frankrijk (de eerste dagen van de revolte wapperde de Franse driekleur in de Warande). De Britten wilden Antwerpen niet in Franse handen, Duitsland en Rusland hadden ook hun njet klaar en de Oostenrijkers kon het allemaal niet meer schelen. Vandaar dat den Belziek tot een zwakke kloon van Frankrijk werd uitgebouwd.

Charles Rogier (van geboorte een Fransman) sprak meteen over het vernietigen van het Germaanse element in België, en dat gebeurde ook bijna. De grondwettelijke vrijheden van de talen werd opgevat als de vrijheid voor een Franstalige om in heel België Frans te spreken, want al heel snel kwam er een wet die stelde dat het Frans de enige officiële taal is van de staat. "La Belgique sera latine, ou elle ne sera pas". De Vlamingen met enige welstand gingen allemaal Frans spreken, allemaal collaborateurs zoals Bruno, zonder respect voor hun eigen identiteit en cultuur. Bruno heeft al openlijk toegegeven dat ie de taalracistische Wet van Bismarck correct vindt (en d�*t terwijl er op de webstek van de BUB altijd gekakt wordt op de Vlamingen als zouden zij taalracisten zijn, HYPOCRIET :evil: )

In Secessie (http://www.secessie.nu/pdf/10-3.pdf) staat overigens een interessant artikel over de mate waarin België een zwakke kloon is van Frankrijk, altijd met de Fransen geheuld heeft, ook al is dat staatsvijand nummer 1 en hoe dit tot uiting komt in hun monumenten (een soortgelijk verwijt kan je ook de Vlamingen maken, met het verschil dat Duitsgezinde monumenten hier niet mogelijk zouden zijn, gelukkig maar).

Stefanie
2 februari 2003, 21:13
De Vlamingen met enige welstand gingen allemaal Frans spreken, allemaal collaborateurs zoals Bruno, zonder respect voor hun eigen identiteit en cultuur. Bruno heeft al openlijk toegegeven dat ie de taalracistische Wet van Bismarck correct vindt (en d�*t terwijl er op de webstek van de BUB altijd gekakt wordt op de Vlamingen als zouden zij taalracisten zijn, HYPOCRIET )


Ah, dienen Bismarck... Daarnet nog op VTM toonden ze "Everybody loves Raymond". Een familie van Italiaanse afkomst die Engels spreekt. Toch zei Raymond in die éne aflevering: "We're Italian". Madonna is ook Engelstalig, toch liep ze met dat T-shirt "Italians do it better".

Stefanie
2 februari 2003, 21:27
En waaruit blijkt die "verdwijning"? Welke evolutie herkent u dan die u toelaat te concluderen dat onze Nederlandse taal, een taal van 22 miljoen mensen, aan het verdwijnen is?


Uit die laatste zin.

Kortom, u hebt geen argumenten. De belgicisten op hun best!

Ik ben Vlaamsgezind, maar heb toch een aantal argumenten. Die Nederlanders schijnen liever Engels dan Nederlands te spreken. De Vlaamsgezinden hebben het dikwijls over beter bestuur en over de transfers. Allemaal goede argumenten, maar ondertussen gaat de verengelsing door en ook de verfransing in de rand gaat door. In de zevende dag pleitte die éne tegen Nederlandstalig onderwijs, er is Bologna. Europa heeft veel macht en met die nieuwe leden zullen er nog talen bijkomen. De Vlaming is nog altijd bezeten om tegen anderstaligen geen Nederlands te spreken. Ik heb gelezen over Nederlandse politici die in de Europese instellingen toespraken in het Engels hielden. Slecht Engels weliswaar, maar niét in het Nederlands dus. En zoals ik al zei: Nederlandstalig onderwijs is niet meer zo vanzelfsprekend. En ik heb den indruk dat de verengelsing in Nederland nog toegenomen is. Het lijkt wel alsof de Nederlanders minder van hun taal moeten weten. En de raad van Europa heeft nog altijd niet beslist of die rapporteur wel naar de Brusselse ziekenhuizen mag komen. Waar wachten ze op? Ook de globalisering neemt nog verder toe.

Fredje
2 februari 2003, 21:37
Bruno heeft al openlijk toegegeven dat ie de taalracistische Wet van Bismarck correct vindt (en d�*t terwijl er op de webstek van de BUB altijd gekakt wordt op de Vlamingen als zouden zij taalracisten zijn, HYPOCRIET :evil: )


Ach, maar na een oogopslag weet u toch dat de BUB-site niet pro-België maar enkel anti-Vlaanderen/Vlaams en Vlaamsgezinden is ...

I.v.m dat taalrascisme: de site is tweetalig hoewel er ook Duits gesproken wordt in België ... Wo steht die Deutsche Übersetzung eure Texten? Oder darfen die Deutschen beim nächsten Wahlen nicht wählen??
Ich frage mich ...

Knuppel
3 februari 2003, 20:56
Ach, maar na een oogopslag weet u toch dat de BUB-site niet pro-België maar enkel anti-Vlaanderen/Vlaams en Vlaamsgezinden is ...

Dit is de meest precieze waarneming die ik tot nu toe tegenkwam.
Patriot doet wel zijn best om dit zo goed mogelijk te verdoezelen. Superstaaf doet een weinig overtuigende poging om zijn vaderlandbeschermers ter hulp te komen maar van al de rest druipt de Vlamingenhaat eraf. Vooral Tacitus blinkt daarin uit.

Patriot!
3 februari 2003, 21:07
De argumentatie op onze site is inderdaad voor het grootste deel op Vlaamse nationalisten gericht; niet omdat we Vlaminghaters zijn, verre van, want dan zou ik mijn eigen taal haten, maar omdat het nationalistisch probleem in Vlaanderen veel acuter is dan in Wallonië waar het nationalisme/rattachisme helemaal niet sterk staat.

Tantist
4 februari 2003, 10:07
De argumentatie op onze site is inderdaad voor het grootste deel op Vlaamse nationalisten gericht; niet omdat we Vlaminghaters zijn, verre van, want dan zou ik mijn eigen taal haten, maar omdat het nationalistisch probleem in Vlaanderen veel acuter is dan in Wallonië waar het nationalisme/rattachisme helemaal niet sterk staat.

Dus Vlamingenhaters :D

John Stufflebeam
28 juli 2003, 21:00
De argumentatie op onze site is inderdaad voor het grootste deel op Vlaamse nationalisten gericht; niet omdat we Vlaminghaters zijn, verre van, want dan zou ik mijn eigen taal haten, maar omdat het nationalistisch probleem in Vlaanderen veel acuter is dan in Wallonië waar het nationalisme/rattachisme helemaal niet sterk staat.
Het valt mij op dat de BUB veel energie steekt in dit debat met Vlaams-nationalisten. Jullie zitten bij mijn weten niet massaal op een franstalig forum. Waarom niet? En hebben jullie plannen om met een tiental BUB-ers ook daar te gaan posten? Of is de taal een probleem?

En over energie gesproken, gelooft de BUB nog in koude fusie? Het is plots stil rond jullie gedurfd milieustandpunt.

Knuppel
28 juli 2003, 21:07
De argumentatie op onze site is inderdaad voor het grootste deel op Vlaamse nationalisten gericht; niet omdat we Vlaminghaters zijn, verre van, want dan zou ik mijn eigen taal haten, maar omdat het nationalistisch probleem in Vlaanderen veel acuter is dan in Wallonië waar het nationalisme/rattachisme helemaal niet sterk staat.

Zozo, vandaar die 'BUBonrust'. Het Vlaams-nationalisme staat nog altijd te sterk! :idea:

coosie
28 juli 2003, 21:15
De argumentatie op onze site is inderdaad voor het grootste deel op Vlaamse nationalisten gericht; niet omdat we Vlaminghaters zijn, verre van, want dan zou ik mijn eigen taal haten, maar omdat het nationalistisch probleem in Vlaanderen veel acuter is dan in Wallonië waar het nationalisme/rattachisme helemaal niet sterk staat.
Het valt mij op dat de BUB veel energie steekt in dit debat met Vlaams-nationalisten. Jullie zitten bij mijn weten niet massaal op een franstalig forum. Waarom niet? En hebben jullie plannen om met een tiental BUB-ers ook daar te gaan posten? Of is de taal een probleem?

En over energie gesproken, gelooft de BUB nog in koude fusie? Het is plots stil rond jullie gedurfd milieustandpunt.

Om eerlijk te zijn heb ik al gezocht naar een franstalig forum zoals politics.be.
Heb je suggesties ? Uiteindelijk moeten we naar de argumenten van beide partijen luisteren. Weet iemand een franstalig forum, genre politics.be.

Btw, indien ik eraan zou deelnemen, zal ik dezelfde nick gebruiken .

Knuppel
28 juli 2003, 21:23
De argumentatie op onze site is inderdaad voor het grootste deel op Vlaamse nationalisten gericht; niet omdat we Vlaminghaters zijn, verre van, want dan zou ik mijn eigen taal haten, maar omdat het nationalistisch probleem in Vlaanderen veel acuter is dan in Wallonië waar het nationalisme/rattachisme helemaal niet sterk staat.
Het valt mij op dat de BUB veel energie steekt in dit debat met Vlaams-nationalisten. Jullie zitten bij mijn weten niet massaal op een franstalig forum. Waarom niet? En hebben jullie plannen om met een tiental BUB-ers ook daar te gaan posten? Of is de taal een probleem?

En over energie gesproken, gelooft de BUB nog in koude fusie? Het is plots stil rond jullie gedurfd milieustandpunt.

Om eerlijk te zijn heb ik al gezocht naar een franstalig forum zoals politics.be.
Heb je suggesties ? Uiteindelijk moeten we naar de argumenten van beide partijen luisteren. Weet iemand een franstalig forum, genre politics.be.

Btw, indien ik eraan zou deelnemen, zal ik dezelfde nick gebruiken .

Politicsinfo.net heeft ook een franstalige tegenhanger. Een vriend van me is daar een paar jaar geleden een paar keer gaan poolshoogte nemen maar in Franstalig België zijn ze blijkbaar nog niet aan politieke fora toe. Het was er zeeeeeeeer magertjes mee gesteld.

coosie
28 juli 2003, 21:25
De argumentatie op onze site is inderdaad voor het grootste deel op Vlaamse nationalisten gericht; niet omdat we Vlaminghaters zijn, verre van, want dan zou ik mijn eigen taal haten, maar omdat het nationalistisch probleem in Vlaanderen veel acuter is dan in Wallonië waar het nationalisme/rattachisme helemaal niet sterk staat.
Het valt mij op dat de BUB veel energie steekt in dit debat met Vlaams-nationalisten. Jullie zitten bij mijn weten niet massaal op een franstalig forum. Waarom niet? En hebben jullie plannen om met een tiental BUB-ers ook daar te gaan posten? Of is de taal een probleem?

En over energie gesproken, gelooft de BUB nog in koude fusie? Het is plots stil rond jullie gedurfd milieustandpunt.


Om eerlijk te zijn heb ik al gezocht naar een franstalig forum zoals politics.be.
Heb je suggesties ? Uiteindelijk moeten we naar de argumenten van beide partijen luisteren. Weet iemand een franstalig forum, genre politics.be.

Btw, indien ik eraan zou deelnemen, zal ik dezelfde nick gebruiken .

Politicsinfo.net heeft ook een franstalige tegenhanger. Een vriend van me is daar een paar jaar geleden een paar keer gaan poolshoogte nemen maar in Franstalig België zijn ze blijkbaar nog niet aan politieke fora toe. Het was er zeeeeeeeer magertjes mee gesteld.

Oke, bedankt, eigenlijk, ik denk dat ik bij suggesties en mededeligen eens een topic ga posten met de vraag een franstalige topic te openen ? Waarom niet ? Misschien het gat in de markt.

Patriot!
28 juli 2003, 21:46
De argumentatie op onze site is inderdaad voor het grootste deel op Vlaamse nationalisten gericht; niet omdat we Vlaminghaters zijn, verre van, want dan zou ik mijn eigen taal haten, maar omdat het nationalistisch probleem in Vlaanderen veel acuter is dan in Wallonië waar het nationalisme/rattachisme helemaal niet sterk staat.
Het valt mij op dat de BUB veel energie steekt in dit debat met Vlaams-nationalisten. Jullie zitten bij mijn weten niet massaal op een franstalig forum. Waarom niet? En hebben jullie plannen om met een tiental BUB-ers ook daar te gaan posten? Of is de taal een probleem?

En over energie gesproken, gelooft de BUB nog in koude fusie? Het is plots stil rond jullie gedurfd milieustandpunt.


Om eerlijk te zijn heb ik al gezocht naar een franstalig forum zoals politics.be.
Heb je suggesties ? Uiteindelijk moeten we naar de argumenten van beide partijen luisteren. Weet iemand een franstalig forum, genre politics.be.

Btw, indien ik eraan zou deelnemen, zal ik dezelfde nick gebruiken .

Politicsinfo.net heeft ook een franstalige tegenhanger. Een vriend van me is daar een paar jaar geleden een paar keer gaan poolshoogte nemen maar in Franstalig België zijn ze blijkbaar nog niet aan politieke fora toe. Het was er zeeeeeeeer magertjes mee gesteld.

Oke, bedankt, eigenlijk, ik denk dat ik bij suggesties en mededeligen eens een topic ga posten met de vraag een franstalige topic te openen ? Waarom niet ? Misschien het gat in de markt.


we kunnen dat zelf doen e ... maar die zal wel onmiddellijk gekaapt worden door flaminganten 'In Vlaendren spreeckt men Nederlandsch!' :roll:

Vlaanderen Boven
28 juli 2003, 21:49
Inderdaad. Je leert bij, Patriot.

coosie
28 juli 2003, 22:05
De argumentatie op onze site is inderdaad voor het grootste deel op Vlaamse nationalisten gericht; niet omdat we Vlaminghaters zijn, verre van, want dan zou ik mijn eigen taal haten, maar omdat het nationalistisch probleem in Vlaanderen veel acuter is dan in Wallonië waar het nationalisme/rattachisme helemaal niet sterk staat.
Het valt mij op dat de BUB veel energie steekt in dit debat met Vlaams-nationalisten. Jullie zitten bij mijn weten niet massaal op een franstalig forum. Waarom niet? En hebben jullie plannen om met een tiental BUB-ers ook daar te gaan posten? Of is de taal een probleem?

En over energie gesproken, gelooft de BUB nog in koude fusie? Het is plots stil rond jullie gedurfd milieustandpunt.




Om eerlijk te zijn heb ik al gezocht naar een franstalig forum zoals politics.be.
Heb je suggesties ? Uiteindelijk moeten we naar de argumenten van beide partijen luisteren. Weet iemand een franstalig forum, genre politics.be.

Btw, indien ik eraan zou deelnemen, zal ik dezelfde nick gebruiken .

Politicsinfo.net heeft ook een franstalige tegenhanger. Een vriend van me is daar een paar jaar geleden een paar keer gaan poolshoogte nemen maar in Franstalig België zijn ze blijkbaar nog niet aan politieke fora toe. Het was er zeeeeeeeer magertjes mee gesteld.

Oke, bedankt, eigenlijk, ik denk dat ik bij suggesties en mededeligen eens een topic ga posten met de vraag een franstalige topic te openen ? Waarom niet ? Misschien het gat in de markt.


we kunnen dat zelf doen e ... maar die zal wel onmiddellijk gekaapt worden door flaminganten 'In Vlaendren spreeckt men Nederlandsch!' :roll:

Ik vind dat een goed idee.

John Stufflebeam
28 juli 2003, 22:15
Franstalig forum:

http://www.politicsinfo.net/fr/forum2/viewforum.php?f=1

Hans1
28 juli 2003, 22:16
De maskers zijn nu echt wel aan het vallen.

Het Nederlands verdwijnt dus (en daar hebt u blijkbaar geen enkel probleem mee) omdat m�*�*r 22 miljoen mensen deze taal spreken. Wat een belachelijk argument; dan zouden het Noors, Zweeds, Deens, Fins, Iers,..... allemaal moeten verdwijnen.

Toch vreemd dat de belgicisten; zogezegd de liefhebbers van "verscheidenheid", de kleine taaltjes willen doen verdwijnen om zo tot een "grote" cultuur, zoals de Franse (?) te behoren. Indirect geven ze dus toe dat een staat met twee verschillende culturen niet kan werken, aangezien ze de "kleinere" cultuur willen doen verdwijnen.

Ik noem zoiets nestbevuiling en verraad van je eigen Vlaamse/Nederlandstalige cultuur- en taalgemeenschap. Sorry, maar voor zo'n mensen heb ik geen respect. Géén.

Ik hoop dat ik dit alles verkeerd begrepen heb, Tacitus! :x

U hebt geen probleem met het verdwijnen van België, maar blijkbaar wel met verdwijnen van het Nederlands. Aantasting van uw Volk?

Een taal is maar een communicatiemiddel. Er is daar niks heiligs aan.

Dat wij van u geen respect konden afdwingen, dat wisten wel, hoor. En elkaar gezegd, het laat ons steenkoud. :wink:

De B.U.B. is voor een unitaire meertalige staat genaamd België in een verenigd Europa. Brussel is een stad in volle opmars. Het is het economisch en administratief hart van België. Het Frans biedt Brussel, tot spijt van wie het benijdt, een zeer internationaal karakter. Het Engels dat er nu gesproken wordt nog meer. Daar kan het nederlands inderdaad niet altijd tegen op. Maar erg is dat niet, dat is het leven nu eenmaal.

Hoedanook blijft Nederlands nog lang één van de Belgische nationale talen, dus zo vlug zal het nog niet verdwijnen. Maar dat de grenzen van Brussel moeten herzien worden is een economische wetmatigheid waar de flaminganten NIETS aan zullen kunnen veranderen. Want het gaat hier niet alleen om België, maar ook over het belangrijke internationale karakter van Brussel, hoofdstad van Europa, die duizenden mensen van alle hoeken van de wereld aantrekt. En die spreken nu eenmaal vlugger Frans of Engels dan Nederlands.

En daaraan zullen 100 Zenootjes niets kunnen veranderen...

Wat franstalige fora betreft, ik ben op het franstalig forum van rendez-vous.be begonnen in het jaar 2000 (met véél volk!) toen er op het nederlandstalig forum van diezelfde website nog geen kat kwam opdagen...

Vlaanderen Boven
28 juli 2003, 22:19
De maskers zijn nu echt wel aan het vallen.

Het Nederlands verdwijnt dus (en daar hebt u blijkbaar geen enkel probleem mee) omdat m�*�*r 22 miljoen mensen deze taal spreken. Wat een belachelijk argument; dan zouden het Noors, Zweeds, Deens, Fins, Iers,..... allemaal moeten verdwijnen.

Toch vreemd dat de belgicisten; zogezegd de liefhebbers van "verscheidenheid", de kleine taaltjes willen doen verdwijnen om zo tot een "grote" cultuur, zoals de Franse (?) te behoren. Indirect geven ze dus toe dat een staat met twee verschillende culturen niet kan werken, aangezien ze de "kleinere" cultuur willen doen verdwijnen.

Ik noem zoiets nestbevuiling en verraad van je eigen Vlaamse/Nederlandstalige cultuur- en taalgemeenschap. Sorry, maar voor zo'n mensen heb ik geen respect. Géén.

Ik hoop dat ik dit alles verkeerd begrepen heb, Tacitus! :x

U hebt geen probleem met het verdwijnen van België, maar blijkbaar wel met verdwijnen van het Nederlands. Aantasting van uw Volk?

Een taal is maar een communicatiemiddel. Er is daar niks heiligs aan.

Dat wij van u geen respect konden afdwingen, dat wisten wel, hoor. En elkaar gezegd, het laat ons steenkoud. :wink:

De B.U.B. is voor een unitaire meertalige staat genaamd België in een verenigd Europa. Brussel is een stad in volle opmars. Het is het economisch en administratief hart van Brussel. Het Frans biedt Brussel, tot spijt van wie het benijdt, een zeer internationaal karakter. Het Engels dat er nu gesproken wordt nog meer. Daar kan het nederlands inderdaad niet altijd tegen op. Maar erg is dat niet, dat is het leven nu eenmaal.

Hoedanook blijft Nederlands nog lang één van de Belgische nationale talen, dus zo vlug zal het nog niet verdwijnen, hoor. Maar dat de grenzen van Brussel moeten herzien worden is een economische wetmatigheid waar de flaminganten NIETS aan zullen kunnen veranderen. Want het gaat hier niet alleen om België, maar ook over het belangrijke internationale karakter van Brussel, hoofdstad van Europa, die duizenden mensen van alle hoeken van de wereld aantrekt. En die spreken nu eenmaal vlugger Frans of Engels dan Nederlands.

En daaraan zullen 100 Zenootjes niets kunnen veranderen...

Groot gelijk Hans, Nederlands is toch maar een miezerig boerentaaltje! Uw argument is onbevechtbaar. Wat, Amsterdam is Nederlandstalig?! ONMIDDELLIJK verfransen of verengelsen!

John Stufflebeam
28 juli 2003, 22:20
Maar dat de grenzen van Brussel moeten herzien worden is een economische wetmatigheid waar de flaminganten NIETS aan zullen kunnen veranderen. Want het gaat hier niet alleen om België, maar ook over het belangrijke internationale karakter van Brussel, hoofdstad van Europa, die duizenden mensen van alle hoeken van de wereld aantrekt. En die spreken nu eenmaal vlugger Frans of Engels dan Nederlands.

En daaraan zullen 100 Zenootjes niets kunnen veranderen...

De voorzitter van de BUB pleit voor een uitbreiding van Brussel, en schaart zich dus achter een zeer controversieel FDF-programmapunt. Wordt de mening van de voorzitter gedeeld door de rest van het BUB-bestuur? Is dit een partijstandpunt.

Hollander
28 juli 2003, 22:35
Op wereldschaal bekeken, of vanaf de Maan, geeft het Frans echt niet meer internationale uitstraling dan het Nederlands, dat is slechts een droom in het Elysee. In Nederland, wat toch in feite bijna een buurland is van Frankrijk, de bakermat van deze zogenaamde 'internationale' taal spreekt echt letterlijk geen mens het. Als het dan al gaat om de internationale uitstraling, ga dan met zijn allen lekker engels leren, of chinees of spaans. En waarom spreekt men in de hoofdstad van Europa dan geen Duits, de taal van de meerderheid (ca 100 miljoen sprekers)? Ik zeg, Brussel ligt in Vlaanderen, spreekt Nederlands!

Vlaanderen Boven
28 juli 2003, 22:38
Idd, de blubbers erkennen Duits zelfs niet. En met je laatste zin kan ik alleen maar akkoord gaan.

Hans1
28 juli 2003, 22:47
De uitbreiding van Brussel is geen partijstandpunt, maar het lijkt me wel een sociologische en economische wetmatigheid. Waarom zou de hoofdstad van België en Europa niet kunnen uitbreiden zoals Parijs, Londen, Berlijn of New York? De facto doet ze dat al, maar ja als jullie nooit in Brussel komen, dan moet je achteraf niet verstomd staan, hè. :wink:

En Nederlands, ja, dat is pas een wereldtaal ! :wink:

Dimitri
28 juli 2003, 23:03
En Nederlands, ja, dat is pas een wereldtaal ! :wink:
Nederland, Vlaanderen, Frankrijk, Canada, Verenigde Staten, Nederlandse Antillen, Aruba, Suriname, Zuid-Afrika, Namibië, Indonesië, Australië, Nieuw-Zeeland (landen met Nederlandse taalgebieden of grote Nederlandstalige gemeenschappen), tientallen universiteiten over de hele wereld: inderdaad een wereldtaal.

Xenon
29 juli 2003, 10:41
De uitbreiding van Brussel is geen partijstandpunt, maar het lijkt me wel een sociologische en economische wetmatigheid

De uitbreiding van Israël is ook een sociologische wetmatigheid zeker?

Trol
29 juli 2003, 10:51
Dat heb je goed gezegd, Zeno! De verfransing in Vlaams Brabant is een gevaar voor Vlaanderen en zolang België blijft bestaan gaat dit door.

Een goede reden dus om België te splitsen.

Wacht he? Dus dit is: Ik wil vlaanderen.. (chiro jongens ofzo?) zo verliefd op de vlaanderen,chiro liekes. ( kan het verstaan zenne ). Dus willen van Vlaanderen een eigen land. Oh en nog een reden: Er gaat geld naar de walen.. transfers: boeeee dat is dus reden 2 (niet solidair) Splitsing kan ook dit oplossen.

Wat lees ik toch? Jullie willen vlaanderen.. dat is alles. En dan zoeken JULLIE links en rechts redenen om te kunnen of mogen splitsen.. om partijen als de NVA te verantwoorden.
En neen dat kan ik niet begrijpen.
Normaal moeten er redenen zijn!!! en moet dan iedereen overeenkomen dat splitsing het beste is. Nu gebeurt het andersom.
De taal is al lang de reden niet meer hoor ik tegenwoordig wel eens op dit forum.. mjah kijk wat beste NVA'er schrijft op dit forum..

hypocrieten

John Stufflebeam
29 juli 2003, 12:02
De uitbreiding van Brussel is geen partijstandpunt,
maar het lijkt me wel een sociologische en economische wetmatigheid.
Jij, de voorzitter van een politieke partij pleit voor een aanpassing vazn de grenzen van Brussel. Je gebruikt voor alle duidelijkheid een BUB-logo. Andere BUB-ers hebben zich niet gedistancieerd van deze visie.
Ik interpreteer dat als een partijstandpunt.

Waarom zou de hoofdstad van België en Europa niet kunnen uitbreiden zoals Parijs, Londen, Berlijn of New York? De facto doet ze dat al, maar ja als jullie nooit in Brussel komen, dan moet je achteraf niet verstomd staan, hè. :wink:
Omdat de grenzen van deelstaten niet worden aangepast aan de toename van de bevolking in bepaalde gebieden. Als een bedrijf zich in Diegem vestigt, dan wordt Diegem wat voller gebouwd. De werknemers bouwen een huisje of villa in Diegem, Zaventem of Vilvoorde, waardoor het gebied verder verstedelijkt.

Omwille van de verstedelijking van Zaventem en Diegem, moeten dus volgens jou die gemeenten bij Brussel gevoegd worden. En die logica snap ik niet.

Bruno*
29 juli 2003, 14:36
En Nederlands, ja, dat is pas een wereldtaal ! :wink:
Nederland, Vlaanderen, Frankrijk, Canada, Verenigde Staten, Nederlandse Antillen, Aruba, Suriname, Zuid-Afrika, Namibië, Indonesië, Australië, Nieuw-Zeeland (landen met Nederlandse taalgebieden of grote Nederlandstalige gemeenschappen), tientallen universiteiten over de hele wereld: inderdaad een wereldtaal.

Droom maar verder: Wereldtalen zijn Frans, Engels, Chinees of Spaans. Nederlands, Ijslands, Deens of Italiaans zijn tweederangstalen.

Trol
29 juli 2003, 15:20
En Nederlands, ja, dat is pas een wereldtaal ! :wink:
Nederland, Vlaanderen, Frankrijk, Canada, Verenigde Staten, Nederlandse Antillen, Aruba, Suriname, Zuid-Afrika, Namibië, Indonesië, Australië, Nieuw-Zeeland (landen met Nederlandse taalgebieden of grote Nederlandstalige gemeenschappen), tientallen universiteiten over de hele wereld: inderdaad een wereldtaal.

:lol:

Das juist ja.. TomB zit in Amerika.. Nederlands is een wereldtaal 8)

John Stufflebeam
29 juli 2003, 15:52
En Nederlands, ja, dat is pas een wereldtaal ! :wink:
Nederland, Vlaanderen, Frankrijk, Canada, Verenigde Staten, Nederlandse Antillen, Aruba, Suriname, Zuid-Afrika, Namibië, Indonesië, Australië, Nieuw-Zeeland (landen met Nederlandse taalgebieden of grote Nederlandstalige gemeenschappen), tientallen universiteiten over de hele wereld: inderdaad een wereldtaal.

Droom maar verder: Wereldtalen zijn Frans, Engels, Chinees of Spaans.
Frans hoort niet in dat rijtje thuis, Chinees (Mandarijns) staat op 1, Spaans op 2, Engels op 3 en Frans op 12. Dan zou ik eerder Duits erbijnemen, (nr 8), maar steeds weer wordt die taal door de BUB-ers over het hoofd gezien.

Nederlands, Ijslands, Deens of Italiaans zijn tweederangstalen.Geen enkele taal is een tweederangstaal. Ook in het Ijslands hebben mensen mekaar de liefde verklaard, hebben dichters hun gevoelens geuit, hebben babies hun eerste woordjes gebrabbeld, hebben ouderlingen op hun sterfbed hun laatste zin gefluisterd, hebben rouwenden hun verdriet gedeeld.

Zeg nooit tweederang tegen een taal, want met de 6.000 talen van de wereld, hebben mensen die dingen gedaan die hen tot mensen maakt.

MicaBoss
29 juli 2003, 15:57
Droom maar verder: Wereldtalen zijn Frans, Engels, Chinees of Spaans. Nederlands, Ijslands, Deens of Italiaans zijn tweederangstalen.


Tweederangstalen ???? In welk opzicht mogen die talen dan wel minderwaardig zijn ? Och god, er zijn minder mensen die ze spreken....

Zo'n uitspraak getuigt nogmaals van uw ongeloofelijk intellectueel peil, bravo ! :roll: :evil:

MicaBoss
29 juli 2003, 16:29
Droom maar verder: Wereldtalen zijn Frans, Engels, Chinees of Spaans. Nederlands, Ijslands, Deens of Italiaans zijn tweederangstalen.

Nu ik eraan denk : laten we jouw redenering eens doortrekken naar Belgie.

Franse wordt in ons land door ongeveer 35% van de inwoners gesproken, dat is dus maar een tweederangstaal.

WALLONIE VLAAMS ! 8)

Dimitri
29 juli 2003, 16:45
Droom maar verder: Wereldtalen zijn Frans, Engels, Chinees of Spaans. Nederlands, Ijslands, Deens of Italiaans zijn tweederangstalen.
:lol:
Frans staat niet eens in de top 10 van meestgesproken talen! :lol:

Profeet Bruno zal ons wel even vertellen wat tweederangstalen en wat wereldtalen zijn zeker?
Das juist ja.. TomB zit in Amerika.. Nederlands is een wereldtaal 8)
Er wonen in de VS bijna 150.000 mensen die nog thuis Nederlands spreken, van de in totaal 5,2 miljoen mensen met een Nederlandse oorsprong (volkstelling 2000). De ambassade schat het aantal mensen in de VS met Nederlandse wortels zelfs op 8 miljoen.
Het totaal aantal mensen met een Belgische oorsprong lag in 1990 op slechts 250.000, da's dus inderdaad vrij weinig.

MicaBoss
29 juli 2003, 17:56
Frans staat niet eens in de top 10 van meestgesproken talen! :lol:



Dat is nu ook niet echt 100% juist. (alhoewel dat allemaal relatief is)

Frans staat op de 11de plaats wat betreft moedertaalsprekers, maar het is wel 6de wat betreft aantal miljoenen mensen met het Frans als officiele taal.

Dimitri
29 juli 2003, 18:10
Dat is nu ook niet echt 100% juist. (alhoewel dat allemaal relatief is)

Frans staat op de 11de plaats wat betreft moedertaalsprekers, maar het is wel 6de wat betreft aantal miljoenen mensen met het Frans als officiele taal.
In België is Frans ook een officiële taal. Spreekt iedereen in België daarom Frans?
Wat dan te denken al die Afrikaanse landen, waar Frans alleen door de koloniale geschiedenis een officiële taal is, maar door de bevolking helemaal niet wordt gebruikt?

A
29 juli 2003, 18:27
En Nederlands, ja, dat is pas een wereldtaal ! :wink:
Nederland, Vlaanderen, Frankrijk, Canada, Verenigde Staten, Nederlandse Antillen, Aruba, Suriname, Zuid-Afrika, Namibië, Indonesië, Australië, Nieuw-Zeeland (landen met Nederlandse taalgebieden of grote Nederlandstalige gemeenschappen), tientallen universiteiten over de hele wereld: inderdaad een wereldtaal.

Volgensmij kan je het Nederlands in veel van die landen nauwelijks vergelijken met het nederlands dat men spreekt in België en Nederland .

Nederlands is in Indonesië meer een mengtaal met Maleise talen . In Suriname met creolse talen en in Zuid-Afrika gata het hem om Hollands uit de 17-18e eeuw dat slechts een beetje ge "updated" en zo overschaduwd wordt door het Engels in Zuidafrika .

Trouwens , Namibië , wat dat er staat bij te doen ? Ze kregen een paar plaatsnamen die Nederlands klinken maar DUITS zijn . Verder heeft het Zuid-Afrikaanse bestuur (1919-1990-91) gewoon het Engels gebruikt voor het bestuur van "Suid-Wes-Afrika" . btw ; Engels is de officiele taal in Namibië .

Australië ; wat nederlandse plaatsnamen op woestijn-kusten uit de 17e eeuw . nederlandse taalgemeenschappen die Nederlands spreken met een Engels accent . Echt , zo ne vetten dat da is . Wawwww Dat zorgt er echt voor dat het een wereldtaal is .

Nieuw-Zeeland : idem . Plaatsnamen omdat Tasman ( uit Noord-Nederland ) het ontdekt heeft in de 17e eeuw . Wawwwwwww

Antillen : schrijf eens naar de filatelistische dienst . Ze antwoorden je in het ENGELS ookal woon je in Oost-Vlaanderen en schrijf je in het NEDERLANDS . Ze zijn er daar echt van overtuigd een wereldtaal te spreken . Echt waar zenne .

Frankrijk : please , Frans-Vlaanderen spreekt nauwelijks nog West-Vlaams en al zeker geen Nederlands meer .

Canada en de VS : toevallig heb ik daar kennissen die lang geleden geimmigreerd zijn naar ginds en nog Nederlands of beter , hun plaatselijk Oost-Vlaamse dialect spreken . Maar dan met veel haar op en meer Engels dan iets anders .

Nog steeds van overtuigd dat Nederlands een wereldtaal is ? :twisted: :twisted:

BTW ; vervang Vlaanderen door België want het is nog steeds geen aparte staat (dat zal het ook nooit zijn) en u schrijft toch ook niet Region Pas de Calais in plaats van Frankrijk .


mBg

Dimitri
29 juli 2003, 18:46
Omdat de Nederlanders in de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland een Engelse tongval hebben gekregen is het geen Nederlands meer? :roll:
Ik doelde wel degelijk op de honderdduizenden emigranten uit Nederland die daar wonen en niet op de topografische namen die door Nederlandse ontdekkingsreizigers en emigranten (in de VS bijv.) eraan zijn gegeven.

Afrikaans is in feite gewoon een zustertaal van het Nederlands. Ik kan zonder problemen Afrikaans lezen, en omgekeerd kan men ook Nederlands lezen. Verstaan lukt ook vrij aardig, als ze niet te snel spreken. In Zuid-Afrika is in het hele westelijke deel van het land Afrikaans de dominante taal. Het is de moedertaal van ruim 5 miljoen Zuid-Afrikanen en de tweede taal van minstens even zoveel mensen. In Namibië is het de lingua franca onder de gehele bevolking, ondanks dat Engels de enige officiële taal is, wat alleen maar een politieke maatregel is van de regering. Zelfs Duits wordt daar nog gebruikt als omgangstaal, als enige land buiten Europa.

In Suriname is de officiële taal Nederlands, zijn de scholen in het Nederlands en is het in het dagelijks leven een veel gebruikte taal. De taal is daar net zo creools als in Vlaanderen (veel Franse leenwoorden in de spreektaal) of Nederland (Engelse, Franse en Duitse leenwoorden).

Wat is een filatelistische dienst in godsnaam??? Op de Antillen is de officiële taal Nederlands en zijn alle scholen in het Nederlands. Het is voor veel mensen de tweede taal, na Papiaments (Benedenwinds) of Engels (Bovenwinds).

In Indonesië ten slotte kennen veel mensen nog Nederlands uit de koloniale tijd, en wordt het in de omgang (handel) heel soms nog gebruikt.

In Frankrijk is het Nederlands inderdaad aan het verdwijnen, maar Frans-Vlaanderen hoort in principe wel bij het Nederlands taalgebied.

Kortom: Nederlands wordt over de hele wereld gesproken en geschreven, dus is het een wereldtaal!

Hollander
29 juli 2003, 18:53
Volgensmij kan je het Nederlands in veel van die landen nauwelijks vergelijken met het nederlands dat men spreekt in België en Nederland

Dat is nu precies wat ik bedoel. Moge het Nederlands geen wereldtaal zijn, zoals het Spaans, Chinees of het Engels, het punt blijft dat Vlaanderen en Nederland op basis van bovengenoemde taalverwantschap prima één land zouden kunnen vormen. Wat men in Indonesie of Namibie spreekt staat daar wel een beetje los van.
Daarnaast ging dit onderwerp over Brussel. Omdat het Nederlands minder sprekers heeft dan het Frans moet men in Brussel maar Frans spreken? (ik dacht dat Brussel IN Vlaanderen lag, in Amsterdam spreekt men toch ook geen Spaans?)

coosie
29 juli 2003, 18:55
Volgensmij kan je het Nederlands in veel van die landen nauwelijks vergelijken met het nederlands dat men spreekt in België en Nederland

Dat is nu precies wat ik bedoel. Moge het Nederlands geen wereldtaal zijn, zoals het Spaans, Chinees of het Engels, het punt blijft dat Vlaanderen en Nederland op basis van bovengenoemde taalverwantschap prima één land zouden kunnen vormen. Wat men in Indonesie of Namibie spreekt staat daar wel een beetje los van.
Daarnaast ging dit onderwerp over Brussel. Omdat het Nederlands minder sprekers heeft dan het Frans moet men in Brussel maar Frans spreken? (ik dacht dat Brussel IN Vlaanderen lag, in Amsterdam spreekt men toch ook geen Spaans?)

Brussel ligt in België.
Brussel is tweetalig, en zo hoort het ook.

Hollander
29 juli 2003, 18:57
kBrussel ligt in België.
Brussel is tweetalig, en zo hoort het ook.


Sinds wanneer is tweetaligheid de norm? :?
Ik vindt, zonder te willen beledigen, tweetaligheid meer een handicap (los van het kennen van meer dan één taal. Dat dit geaccepteerd wordt is meer een gedwongen compromis dan een nastrevenswaardige situatie

Dimitri
29 juli 2003, 19:11
(ik dacht dat Brussel IN Vlaanderen lag, in Amsterdam spreekt men toch ook geen Spaans?)
Helaas is Brussel, ondanks dat het volledig wordt omgeven door Vlaams grondgebied, sinds 1830 langzaam aan verfranst. De centrale overheid was tot ongeveer WO II overwegend Franstalig, en aangezien dat de belangrijkste werkgever in Brussel was, verfranste de bevolking daardoor ook. Tot aan de Franse tijd (1795) was Brussel volledig en in de Nederlandse tijd (1815-1830) was Brussel op de elite na volledig Nederlandstalig. Eind negentiende eeuw was nog maar de helft van de bevolking Nederlandstalig, in 1947 was nog eenderde Nederlandstalig en nu is dat nog 15 tot 20%. Gelukkig is de verfransing van Brussel zelf inmiddels gestopt, en door de grote groep allochtonen neemt zelfs het percentage Franstaligen af. De verfransing speelt zich door suburbanisatie van de overwegend Franstalige Brusselaars nu vooral in de Vlaamse randgemeentes rond Brussel af.

coosie
29 juli 2003, 19:13
kBrussel ligt in België.
Brussel is tweetalig, en zo hoort het ook.


Sinds wanneer is tweetaligheid de norm? :?
Ik vindt, zonder te willen beledigen, tweetaligheid meer een handicap (los van het kennen van meer dan één taal. Dat dit geaccepteerd wordt is meer een gedwongen compromis dan een nastrevenswaardige situatie

Tweetaligheid houdt ook in, dat je bij de bakker, dokter, etc je eigen taal kan spreken, en je belastingsbrief etc in je eigen taal kan invullen, zodat luierikken die het verdommen een andere taal te spreken perfect eentalig kunnen leven. Dat bedoel ik met dat brussel tweetalig is.
Tweetaligheid is zeker geen handicap. Jij kent waarschijnlijk ook geen engels ?

Dimitri
29 juli 2003, 19:17
Omdat het Nederlands minder sprekers heeft dan het Frans moet men in Brussel maar Frans spreken?
Het probleem is natuurlijk dat Frans de dominante taal is, en dat veel Franstalige Brusselaars weigeren Nederlands te spreken tegen de Nederlandstalige Brusselaars. Maar als ik het goed begrepen heb, hebben de Nederlandstaligen en Franstaligen door de regionalisering van onderwijs, cultuur en andere bevoegdheden inmiddels allebei een eigen netwerk opgebouwd, dat zich ook uitstrekt tot in de Brusselse samenleving.

Misschien een beetje zoals de verzuiling in Nederland?

Hans1
29 juli 2003, 23:37
Aan de Hollanders hier: wij, 90% van de Belgen, willen gewoon geen deel uitmaken van Holland.

Daarmee is de kous af. We zijn al samen in de Europese Unie en dat is prima zo.

alpina
29 juli 2003, 23:41
Aan de Hollanders hier: wij, 90% van de Belgen, willen gewoon geen deel uitmaken van Holland.

Daarmee is de kous af. We zijn al samen in de Europese Unie en dat is prima zo.

Hoe weet u dat zo zeker? Een bovenaards voorgevoel misschien? Of is er hier al een referendum over gehouden?

Vlaamse Leeuw
29 juli 2003, 23:57
Brussel ligt in België.
Brussel is tweetalig, en zo hoort het ook.

Brussel ligt in Vlaanderen en het lijkt mij ook logisch dat iedereen in Brussel tweetalig is, dus niet alleen Franstalig zoals meestal het geval is.

Xenon
30 juli 2003, 10:34
Omdat het Nederlands minder sprekers heeft dan het Frans moet men in Brussel maar Frans spreken?
Het probleem is natuurlijk dat Frans de dominante taal is, en dat veel Franstalige Brusselaars weigeren Nederlands te spreken tegen de Nederlandstalige Brusselaars. Maar als ik het goed begrepen heb, hebben de Nederlandstaligen en Franstaligen door de regionalisering van onderwijs, cultuur en andere bevoegdheden inmiddels allebei een eigen netwerk opgebouwd, dat zich ook uitstrekt tot in de Brusselse samenleving.

Misschien een beetje zoals de verzuiling in Nederland?

Inderdaad.

Patriot!
30 juli 2003, 11:04
Aan de Hollanders hier: wij, 90% van de Belgen, willen gewoon geen deel uitmaken van Holland.

Daarmee is de kous af. We zijn al samen in de Europese Unie en dat is prima zo.

99 procent

Patriot!
30 juli 2003, 11:05
Aan de Hollanders hier: wij, 90% van de Belgen, willen gewoon geen deel uitmaken van Holland.

Daarmee is de kous af. We zijn al samen in de Europese Unie en dat is prima zo.

Hoe weet u dat zo zeker? Een bovenaards voorgevoel misschien? Of is er hier al een referendum over gehouden?

opiniepeiling in 1999, 99 procent tegen...

Vlaamse Leeuw
30 juli 2003, 11:47
Opiniepeilingen zeggen heel weinig en geven meestal ook geen goed beeld van wat er echt leeft bij de mensen.

John Stufflebeam
30 juli 2003, 11:57
Aan de Hollanders hier: wij, 90% van de Belgen, willen gewoon geen deel uitmaken van Holland.

Een kleine misrekening van de weledelgestrenge partijvoorzitter van de achtenswaardige BUB. Hans bedoelt hier ongetwijfeld: "wij, 0.14% van de Belgen".

Een partijvoorzitter kan immers niet spreken in naam van de kiezers die voor andere partijen stemmen.

Dit neemt niet weg dat ik geen voorstander ben van een fusie met Holland, of zelfs niet met Nederland. ik maak evenwel geen deel uit van de "wij" van Hans.

Dimitri
30 juli 2003, 13:44
Aan de Hollanders hier: wij, 90% van de Belgen, willen gewoon geen deel uitmaken van Holland.

Daarmee is de kous af. We zijn al samen in de Europese Unie en dat is prima zo.
Een kleine misrekening van de weledelgestrenge partijvoorzitter van de achtenswaardige BUB. Hans bedoelt hier ongetwijfeld: "wij, 0.14% van de Belgen".
Hans is vast wel zo consequent om zijn redenering door te trekken:

99,85% van de Belgen willen gewoon geen unitair België. Daarmee is de kous af.

A
30 juli 2003, 17:37
En wie trekt er nu de gevolgen ? :wink:

Die 98% is de stille massa die nog niet opgestaan is tegen het overtrokken idiote Vlaams-nationalisme :wink:

John Stufflebeam
30 juli 2003, 20:10
En wie trekt er nu de gevolgen ? :wink:

Die 98% is de stille massa die nog niet opgestaan is tegen het overtrokken idiote Vlaams-nationalisme :wink:

Uit de uitslag van 18 mei mogen gerust politieke conclusies getrokken worden. Zoals deze:

- In Vlaanderen heeft een dikke 0.1% gestemd voor de enige partij die ijvert voor een unitair België.

- Een handvol kleine partijen was niet geïnteresseerd in federalisme, separatisme of belgicisme (Agalev, Resist, Vivant...).

- De overige partijen ijverden voor verdere federalisering, of zelfs confederalisme of separatisme. Die parijen haalden een kleine 95% van de stemmen.

A
30 juli 2003, 20:23
En wie trekt er nu de gevolgen ? :wink:

Die 98% is de stille massa die nog niet opgestaan is tegen het overtrokken idiote Vlaams-nationalisme :wink:

Uit de uitslag van 18 mei mogen gerust politieke conclusies getrokken worden. Zoals deze:

- In Vlaanderen heeft een dikke 0.1% gestemd voor de enige partij die ijvert voor een unitair België.

- Een handvol kleine partijen was niet geïnteresseerd in federalisme, separatisme of belgicisme (Agalev, Resist, Vivant...).

- De overige partijen ijverden voor verdere federalisering, of zelfs confederalisme of separatisme. Die parijen haalden een kleine 95% van de stemmen.

Tja , en al de mensen die op die partijen gestemt hebben zijn zeker voor verder federalisering . :silly: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Met goedkoop populisme behaal je natuurlijk 95% . Gelukkig dat de BUB daar niet aan mee gedaan heeft . Anders waren de anderen al van de kaart geveegd . :wink: :wink: :wink:

Bruno*
30 juli 2003, 20:24
De mensen hebben ook nooit een alternatief gekregen. Die andere partijen monopoliseerden zelfs meer dan 95% van de zendtijd. Dan kun je bezwaarlijk over een "conclusie" spreken.

John Stufflebeam
30 juli 2003, 20:37
Tja , en al de mensen die op die partijen gestemt hebben zijn zeker voor verder federalisering .
Dat is niet bekend. Het enige feit is dat 95% van de kiezers zich in het parlement wil laten vertegenwoordigen door volksvertegenwoordigers die het land verder willen federaliseren. Dat is opmerkelijk.

John Stufflebeam
30 juli 2003, 22:00
De mensen hebben ook nooit een alternatief gekregen.
Toch wel, reeds voor de BUB zijn een resem Belgicistische partijtjes ontstaan en weer verdwenen. Meer dan 0.5% zat er echter niet in.

Die andere partijen monopoliseerden zelfs meer dan 95% van de zendtijd.Er zijn nog andere manieren om campagne te voeren: trek dan naar de markten, doe huisbezoeken, hang affiches op, plaats advertenties in de kranten, trouw met Delphine...

Dan kun je bezwaarlijk over een "conclusie" spreken.Waarom niet? De mensen stemmen, de stemmen worden geteld, en je kijkt wie groot is en wie klein.

Bruno*
30 juli 2003, 22:01
De mensen hebben ook nooit een alternatief gekregen.

Toch wel, reeds voor de BUB zijn een resem Belgicistische partijtjes ontstaan en weer verdwenen. Meer dan 0.5% zat er echter niet in.


Natuurlijk niet, geen media.

Alvader
30 juli 2003, 22:09
Je kan de triomf van een sterkere taal over een zwakkere nooit stoppen.


PARDON???? Hallo kroket!! Nu vallen de maskers af!

Jij droomt gewoon van une grande belgique latine, une et indivisible en hebt blijkbaar niet het minste respect voor je eigen moedertaal.

Is genoteerd.

Ik respecteer wel mijn moedertaal, maar ik kan enkel maar vaststellen dat ze zal verdwijnen, tenzij we nu eindelijk eens iets doen aan een beter talenonderwijs.

Dat kan je geen barst schelen, Franse assimilatie is enkel wat er zal komen als de BUB het voor het zeggen zou krijgen...

Inderdaad.

Bruno*
30 juli 2003, 22:10
Wij zijn wel de enige partij die het NL in heel Belgie promoot, ... :roll:

Alvader
30 juli 2003, 22:11
De mensen hebben ook nooit een alternatief gekregen.

Toch wel, reeds voor de BUB zijn een resem Belgicistische partijtjes ontstaan en weer verdwenen. Meer dan 0.5% zat er echter niet in.


Natuurlijk niet, geen media.

Allee, ge hebt tot Royalty op VTM, en de roddelboekskes om reklame te maken voor uw idolen ?

Bruno*
30 juli 2003, 22:12
De mensen hebben ook nooit een alternatief gekregen.

Toch wel, reeds voor de BUB zijn een resem Belgicistische partijtjes ontstaan en weer verdwenen. Meer dan 0.5% zat er echter niet in.


Natuurlijk niet, geen media.

Allee, ge hebt tot Royalty op VTM, en de roddelboekskes om reklame te maken voor uw idolen ?

Nee, ondanks de rijkelijke subsidies van het Hof die we maandelijks ontvangen helaas niet.

Alvader
30 juli 2003, 22:15
Wij zijn wel de enige partij die het NL in heel Belgie promoot, ... :roll:

Dat moet verdorie straffe wiet zijn die gij nuttigt om te denken dat na 170 j Belgische geschiedenis ( die gij eigenlijk niet echt blijkt te kennen ) plotseling de Franstaligen Nederlands gaan leren. De meesten WILLEN zelfs de eenvoudigste woorden niet begrijpen. Mensen zoals gij en de tweetalige Vlamingen van de oude stempel zijn veel te naïef en te braaf en trekken hun beste Frans boven om te helpen. De Vlamingen zouden in Vlaandren en Brussel gewoon consequent moeten weigeren om Frans te begrijpen en te praten. Dan pas zal er iets veranderen.

Patriot!
30 juli 2003, 22:20
En wie trekt er nu de gevolgen ? :wink:

Die 98% is de stille massa die nog niet opgestaan is tegen het overtrokken idiote Vlaams-nationalisme :wink:

Uit de uitslag van 18 mei mogen gerust politieke conclusies getrokken worden. Zoals deze:

- In Vlaanderen heeft een dikke 0.1% gestemd voor de enige partij die ijvert voor een unitair België.

- Een handvol kleine partijen was niet geïnteresseerd in federalisme, separatisme of belgicisme (Agalev, Resist, Vivant...).

- De overige partijen ijverden voor verdere federalisering, of zelfs confederalisme of separatisme. Die parijen haalden een kleine 95% van de stemmen.

Primo, we kwamen niet overal op. In de gebieden waar we wel opkwamen haalden we gemiddeld 0.34 procent van de stemmen.

Secundo, Agalev is Belgicistisch. Vivant ook, maar gematigd. PvdA (en dus Resist) is Unitaristisch.

Tertio, veel mensen weten niet eens dat bijvoorbeeld SP.A of VLD federalistisch... trouwens, hoe 'separatistisch' deze partijen wel zijn, zagen we wel bij de regeringsonderhandelingen, en het grootste feest dat ter ere van ons Vaderland en Zijne Majesteit door de regering (ergo, door oa die 2 partijen) georganiseerd werd.


Kleine kanttekening: de VLD en MR zullen vanaf nu elke eerste maandag van de maanden samen vergaderen. Volgens beide vleugels van de Liberale Familie zal dit communautaire tegenstellingen wegwerken.

Jaja, België is weer eens aan 't barsten :roll:

Patriot!
30 juli 2003, 22:24
De mensen hebben ook nooit een alternatief gekregen.
Toch wel, reeds voor de BUB zijn een resem Belgicistische partijtjes ontstaan en weer verdwenen. Meer dan 0.5% zat er echter niet in.


Ik zou dat toch willen nuanceren. Ten eerste waren die partijen bevolkt door militaristische, anti-semitische ouwe zakken (geestelijk bedoel ik dan, niks tegen oudere mensen die nog jong zijn van geest), en ten tweede haalden die partijen waar ze wel wat bekend waren (bv in Ronse, waar BEB 4 gemeenteraadsleden had, 5,5 procent) wél acceptabele scores.
Helaas was het te hoog gegrepen voor die fossielen om ook nationaal door te breken... maar ja, als uw hele partij in ne rolstoel zit zijt ge niet zo mobiel he :wink:
De BUB echter is opgebouwd uit jongeren, die allen hetzelfde ideaal hebben, en er dan ook heel veel voor doen!

zorroaster
31 juli 2003, 00:33
De BUB echter is opgebouwd uit jongeren, die allen hetzelfde ideaal hebben, en er dan ook heel veel voor doen!

Zoals onze deerne Maria Deridder, een rijke tachtig jaar jong en aanwezig op de BUB-kieslijsten van 18 mei!

Vlaamse Leeuw
31 juli 2003, 00:34
De BUB doet blijkbaar aan vernieuwing en verjonging. :lol: Effe serieus, hoeveel leden heeft de BUB eigenlijk?

Patriot!
31 juli 2003, 00:40
De BUB echter is opgebouwd uit jongeren, die allen hetzelfde ideaal hebben, en er dan ook heel veel voor doen!

Zoals onze deerne Maria Deridder, een rijke tachtig jaar jong en aanwezig op de BUB-kieslijsten van 18 mei!

Gelieve de 79jarige Grootmoeder van de Belgische Beweging NIET te beledigen :evil:
Ten eerste, min 21'ers mochten niet op lijsten staan (daar hadden jullie ook een probleempje mee, herinner ik me)
Ten tweede, veel basismilitanten wilden liever niet op ne lijst 'omdat ze dan verkozen konden raken' 8O Vreemd, maar 't is zo.
Plus uiteraard dat we na 18 mei een enorme toevloed van (vooral jonge) leden kregen. Dit omwille van de zéér minieme media-aandacht doen.

Patriot!
31 juli 2003, 00:41
De BUB doet blijkbaar aan vernieuwing en verjonging. :lol: Effe serieus, hoeveel leden heeft de BUB eigenlijk?

Zo'n 4 a 500...

Bruno*
31 juli 2003, 00:42
Geboortemaand = Juillet
Geboortejaar = 1946

Geboortemaand = Janvier
Geboortejaar = 1981

Geboortemaand = Augustus
Geboortejaar = 1956

Geboortemaand = Mei
Geboortejaar = 1984

Geboortemaand = Juli
Geboortejaar = 1983

Geboortemaand = Janvier
Geboortejaar = 1984

Geboortemaand = Januari
Geboortejaar = 1986

Geboortemaand = Février
Geboortejaar = 1976

Geboortemaand = Oktober
Geboortejaar = 1980

Geboortemaand = Août
Geboortejaar = 1968

Geboortemaand = December
Geboortejaar = 1982

Geboortemaand = Décembre
Geboortejaar = 1971

Geboortemaand = Augustus
Geboortejaar = 1955

Geboortemaand = Mei
Geboortejaar = 1964

Geboortemaand = Février
Geboortejaar = 1961

Geboortemaand = Avril
Geboortejaar = 1985

Ziehier het bestand der laatste 15 leden.

zorroaster
31 juli 2003, 00:43
Plus uiteraard dat we na 18 mei een enorme toevloed van (vooral jonge) leden kregen. Dit omwille van de zéér minieme media-aandacht doen.

Ik ben niet mee, dit moet je toch eens nader uitleggen. Je kreeg zéér minieme media-aandacht naar eigen zeggen, en dat leverde vele jonge leden op...?
Waar zit de logica?

Vlaamse Leeuw
31 juli 2003, 00:43
Zo'n 4 a 500...

En hoeveel daarvan zijn jongeren en sinds wanneer bestaat de partij?

Patriot!
31 juli 2003, 00:44
Zo'n 4 a 500...

En hoeveel daarvan zijn jongeren en sinds wanneer bestaat de partij?

De Partij bestaat sinds 5 juli 2002.
Hoeveel jongeren erbij zijn weet ik niet vanbuiten (ik ben pas deze week begonnen met de administratie van de heropgerichte BUB Jongeren, waar ik voorzitter van ben) maar ik schat toch wel zo'n 40-50 procent...

Patriot!
31 juli 2003, 00:46
Plus uiteraard dat we na 18 mei een enorme toevloed van (vooral jonge) leden kregen. Dit omwille van de zéér minieme media-aandacht doen.

Ik ben niet mee, dit moet je toch eens nader uitleggen. Je kreeg zéér minieme media-aandacht naar eigen zeggen, en dat leverde vele jonge leden op...?
Waar zit de logica?

Dat de BUB zelfs bij weinig media-aandacht nog vele nieuwe leden mocht verwelkomen! Toont aan hoe sterk we wel staan!

Bruno*
31 juli 2003, 00:47
Als je onze laatste vergadering ziet, waar maar 1 persoon uit de raad van bestuur ouder is dan 35, en 80% tss 16-25, dan weten jullie het wel.

Vlaamse Leeuw
31 juli 2003, 00:49
Als je onze laatste vergadering ziet, waar maar 1 persoon uit de raad van bestuur ouder is dan 35, en 80% tss 16-25, dan weten jullie het wel.

Laat me raden???

De raad van bestuur bestaat uit 3 man. :lol:

Bruno*
31 juli 2003, 00:52
Toch niet. De raad van bestuur vertegenwoordigt het nationale voorzitterschap, de nationale politieke secr., de verantwoordelijke voor media etc. en de provinciale voor- en ondervoorzitters.

Patriot!
31 juli 2003, 00:54
Als je onze laatste vergadering ziet, waar maar 1 persoon uit de raad van bestuur ouder is dan 35, en 80% tss 16-25, dan weten jullie het wel.

Laat me raden???

De raad van bestuur bestaat uit 3 man. :lol:

Jullie vinden jezelf toch altijd zo grappig he...
BUB = 3 man haha :roll:
Enfin, als jullie er maar mee kunnen lachen :wink:

zorroaster
31 juli 2003, 00:55
Plus uiteraard dat we na 18 mei een enorme toevloed van (vooral jonge) leden kregen. Dit omwille van de zéér minieme media-aandacht doen.

Ik ben niet mee, dit moet je toch eens nader uitleggen. Je kreeg zéér minieme media-aandacht naar eigen zeggen, en dat leverde vele jonge leden op...?
Waar zit de logica?

Dat de BUB zelfs bij weinig media-aandacht nog vele nieuwe leden mocht verwelkomen! Toont aan hoe sterk we wel staan!

In dat geval moet u het woord omwille veranderen in ondanks, dat maakt de tekst er wat logischer op!

Bruno*
31 juli 2003, 00:56
Zorroaster, Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
... meen ik al ooit ergens gezien te hebben.

Patriot!
31 juli 2003, 00:57
Plus uiteraard dat we na 18 mei een enorme toevloed van (vooral jonge) leden kregen. Dit omwille van de zéér minieme media-aandacht doen.

Ik ben niet mee, dit moet je toch eens nader uitleggen. Je kreeg zéér minieme media-aandacht naar eigen zeggen, en dat leverde vele jonge leden op...?
Waar zit de logica?

Dat de BUB zelfs bij weinig media-aandacht nog vele nieuwe leden mocht verwelkomen! Toont aan hoe sterk we wel staan!

In dat geval moet u het woord omwille veranderen in ondanks, dat maakt de tekst er wat logischer op!

Nee, het was wel omwille van de media-aandacht, maar ondanks het feit dat die miniem was... misschien had ik - miniem - zo moeten zetten...

zorroaster
31 juli 2003, 01:00
Dat de BUB zelfs bij weinig media-aandacht nog vele nieuwe leden mocht verwelkomen! Toont aan hoe sterk we wel staan!

In dat geval moet u het woord omwille veranderen in ondanks, dat maakt de tekst er wat logischer op![/quote]

Nee, het was wel omwille van de media-aandacht, maar ondanks het feit dat die miniem was... misschien had ik - miniem - zo moeten zetten...[/quote]

Neenee, u zit echt wel fout.
Ondanks de media-aandacht kreeg u nieuwe leden verduidelijkte u eerst, dus de gebrekkige media-aandacht was niet de reden dat die nieuwe leden kwamen. Het woord "omwille" houdt in dat dit het motief achter de handeling voorstelt.

Tenzij ze kwamen omd�*t u zo weinig media-aandacht kreeg, moet het dus "ondanks" zijn, vrees ik.

zorroaster
31 juli 2003, 01:01
Zorroaster, Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
... meen ik al ooit ergens gezien te hebben.

:?:

Bruno*
31 juli 2003, 01:03
Dat de BUB zelfs bij weinig media-aandacht nog vele nieuwe leden mocht verwelkomen! Toont aan hoe sterk we wel staan!

In dat geval moet u het woord omwille veranderen in ondanks, dat maakt de tekst er wat logischer op!

Nee, het was wel omwille van de media-aandacht, maar ondanks het feit dat die miniem was... misschien had ik - miniem - zo moeten zetten...[/quote]

Neenee, u zit echt wel fout.
Ondanks de media-aandacht kreeg u nieuwe leden verduidelijkte u eerst, dus de gebrekkige media-aandacht was niet de reden dat die nieuwe leden kwamen. Het woord "omwille" houdt in dat dit het motief achter de handeling voorstelt.

Tenzij ze kwamen omd�*t u zo weinig media-aandacht kreeg, moet het dus "ondanks" zijn, vrees ik.[/quote]

Hij zegt het toch juist: Omwille van de media-aandacht: resultaat nieuwe leden ONDANKS het feit dat die miniem was.

Patriot!
31 juli 2003, 01:03
Dat de BUB zelfs bij weinig media-aandacht nog vele nieuwe leden mocht verwelkomen! Toont aan hoe sterk we wel staan!

In dat geval moet u het woord omwille veranderen in ondanks, dat maakt de tekst er wat logischer op!

Nee, het was wel omwille van de media-aandacht, maar ondanks het feit dat die miniem was... misschien had ik - miniem - zo moeten zetten...[/quote]

Neenee, u zit echt wel fout.
Ondanks de media-aandacht kreeg u nieuwe leden verduidelijkte u eerst, dus de gebrekkige media-aandacht was niet de reden dat die nieuwe leden kwamen. Het woord "omwille" houdt in dat dit het motief achter de handeling voorstelt.

Tenzij ze kwamen omd�*t u zo weinig media-aandacht kreeg, moet het dus "ondanks" zijn, vrees ik.[/quote]

Nee, ze kwamen OMWILLE van de media-aandacht (danku, de Morgen) maar ONDANKS het feit dat die zo miniem was :wink: ( :evil: GvA)

Bruno*
31 juli 2003, 01:03
Zorroaster, Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
... meen ik al ooit ergens gezien te hebben.

:?:

Ik weet niet, heb je die zin zelf gevonden?

zorroaster
31 juli 2003, 01:09
Zorroaster, Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
... meen ik al ooit ergens gezien te hebben.

:?:

Ik weet niet, heb je die zin zelf gevonden?

Citaatje van de grote Felix Timmermans, vereerd icoon van de bewuste Stede.

Bruno*
31 juli 2003, 01:12
ok.

Bhairav
24 maart 2008, 10:42
:?: :?: :?: 8O 8O 8O Wat voor onzin is dit???!!! Waarom zouden er sterke en zwakke talen zijn?

De waarheid kwetst.

azert
24 maart 2008, 11:00
Die post is al meer dan 5 jaar geleden gestart. Jaar na jaar komen er blijkbaar Franstaligen bij.
Ieman,d die weet hoe de toestand nu is?

pinbag
24 maart 2008, 13:15
http://www.eurobru.com/bruperi3.gif



Die kaart is niet juist...

Het maakt bepaalde gemeentes groter en andere kleiner en geeft en slecht idee over de groote van de rand-gemeenten.


http://picasaweb.google.com/klauwaert/Klauwaert/photo#5117376400571223506

Jacob Van Artevelde
19 mei 2008, 19:20
Hoe had U dat graag "opgelost"? Deportatie? Executie? Gevangenisstraffen voor het gebruik van het Frans?
ma 19 mei 2008 13:24 RE: Benoeming burgemeesters Reply met quote | Reageer | Nieuw bericht | Print

--------------------------------------------------------------------------------
Breeddenkend en kompromisbereid als ik, is bij mij alles bespreekbaar. Van Artevelde was trouwens een groot diplomaat. Ziehier mijn konstruktief voorstel:we schaffen de omzendbrief Peters af zodat de burgemeesters daartegen niet meer kunnen zondigen en benoemen zo. In ruil wordt het franstalig onderwijs in de faciliteitengemeenten afgeschaft.

Sint-Genesius-Rode 56% Franstalig.
De natte droom Brussel verbonden met Wallonië komt steeds dichterbij. :cry: Maar deze gemeente hoort alsnog bij het Vlaamse Gewest en het belang daarvan kan niet genoeg onderlijnd worden. Het is dan ook Target n° 1 van het FDF! Als deze gemeente bij Brussel wordt gevoegd is Wallobrux geografisch een feit! De hoop dat Brussel d�*n nog ooit, met een speciaal taalstatuut, zou kunnen deel uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen is dan onherroepelijk voorbij! Elke morzel grond in die gemeente is dus haar gewicht in goud waard.

Jacob Van Artevelde
19 mei 2008, 19:41
Je kan de triomf van een sterkere taal over een zwakkere nooit stoppen. Hoe komt het dan dat de triomf van het Frans over het Nederlands in België gestopt geworden is? Hoe komt het dan België vroeger 'latine' was en nu Vlaanderen -afgezien van de faciliteitengemeenten - ééntalig Nederlands is?

Spinoza
19 mei 2008, 20:16
Eerdaags zal de gehele Rand rood kleuren, omdat de Vlamingen weigeren er te blijven wonen. Een echte leeuw laat zich niet van zijn territorium verjagen.

eric v68
19 mei 2008, 20:21
Die kaart is niet juist...

Het maakt bepaalde gemeentes groter en andere kleiner en geeft en slecht idee over de groote van de rand-gemeenten.


http://picasaweb.google.com/klauwaert/Klauwaert/photo#5117376400571223506

even een vraagje van een volstrekt onwetende Ollander hè.

er zijn toch meer Vlamingen als Walen ?
Welnu, waar komen al die Walen dan opeens vandaan. Loopt half Wallonië soms leeg of zo. Als Vlamingen in pak hem beet St. Genesius gaan wonen dan kunnen de Walen toch nooit voor elkaar krijgen om daar een meerderheid te krijgen.

eigenlijk geldt hetzelfde voor Brussel, maar dan in het groot.

Unie der Provinciën
19 mei 2008, 20:23
Ik begreep dat vooral vermogende Brusselaars de binnenstad ontvluchten om zicht aan de rand van Brussel te vestigen, waar het nog groener en rustiger is. Met de auto zit je zo in het centrum. De vraag is alleen: waar zijn al die Vlamingen naartoe?!?! En waarom worden er door de Vlamingen daar geen huizen gekocht?

Jacob Van Artevelde
19 mei 2008, 22:00
even een vraagje van een volstrekt onwetende Ollander hè. Er zijn toch meer Vlamingen als Walen ?
Welnu, waar komen al die Walen dan opeens vandaan. Loopt half Wallonië soms leeg of zo. Als Vlamingen in pak hem beet St. Genesius gaan wonen dan kunnen de Walen toch nooit voor elkaar krijgen om daar een meerderheid te krijgen. En eigenlijk geldt hetzelfde voor Brussel, maar dan in het groot.
Een intelligente vraag....U bent iemand die daarover nadenkt!

Het probleem:
In Brussel en zijn Zes passeren dagdagelijks Nederlandssprekenden de verfransingsmachine, waarvan de allerbelangrijkste motor het franstalig onderwijs is. De sociologische realiteit is dat ingeweken Nederlandstaligen vanaf de derde en soms tweede generatie Franstaligen zijn. Die franstalige ex-vlamingen wijken dan uit naar de Rand en maken daar dan een 'faciliteitenvuist', ...Het is dweilen met een open kraan!

De oplossing: De goedzakkige Vlamingen moeten beschermd worden tegen zichzelf. Vlamingen zou het moeten verboden worden van hun kinderen in Brussel en de Zes in het Frans naar het school te sturen. En neen, het is niet dat 'vrijheid' moet misbruikt worden om zijn volksgemeenschap te verraden en de rug toe te keren.
En neen, ik ben niet enggeestig, hoe meer talen men spreekt, hoe meer mens is men. Ik wou dat ik nog beter Frans sprak én nog meer andere talen.
Maar de invloed van schoolgaan in een andere taal dan de moedertaal is letterlijk kulturele overkill. Dat is te overweldigend; men wordt dan als het ware die ander kultuur binnengezogen en verliest zijn eigen kultuur. Die kinderen die - overigens met de beste bedoelingen - naar Franstalige scholen gestuurd worden, komen dan 's avonds thuis en gaan verder met Frans te spreken met hun – Nederlandstalige! - ouders. Die komen via schoolgenoten in een franstalig sociaal leven terecht en verliezen hun eigen kultuur. Ik kom beroepsmatig in vele Brusselse gezinnen en weet waarover ik spreek.

Tegenwoordig - en dat is iets nieuws, maar intussen is het onheil wel geschied - zijn er ook Franstaligen die hun kinderen naar Nederlandstalige scholen sturen maar dat blijft een marginaal fenomeen met het omgekeerde.
Vooral vroeger was het eerste wat Vlamingen deden als ze zich in Brussel vestigden hun kinderen inschrijven in de Franstalige school? Vroeger was Frans kennen synoniem met sociale promotie maken. Die nijvere Vlamingen begonnen daar een handelszaak, hadden moeilijkheden met zich in het Frans uit te drukken, m�*�*�*r ze zouden ervoor zorgen dat hun kinderen die geacht werden de zaak voort te zetten die moeilijkheden niet zouden kennen. Het gevolg was dus wel dat die kinderen vaak hun grootouders niet meer verstonden. Sla het telefoonboek van Brussel open en merk hoeveel franstalige adressen er staan achter de naam van al die Van....'s

stropdrager
19 mei 2008, 22:06
even een vraagje van een volstrekt onwetende Ollander hè.

er zijn toch meer Vlamingen als Walen ?
Welnu, waar komen al die Walen dan opeens vandaan. Loopt half Wallonië soms leeg of zo. Als Vlamingen in pak hem beet St. Genesius gaan wonen dan kunnen de Walen toch nooit voor elkaar krijgen om daar een meerderheid te krijgen.

eigenlijk geldt hetzelfde voor Brussel, maar dan in het groot.

De Franstaligen die in de Vlaamse rand rond Brussel komen wonen zijn geen Walen; maar Franstalige Brusselaars. Ze komen uit Brussel, niet uit Wallonië.
In Brussel komen er steeds meer vreemdelingen wonen.

Jacob Van Artevelde
19 mei 2008, 22:07
Die kaart is niet juist...
Het maakt bepaalde gemeentes groter en andere kleiner en geeft en slecht idee over de groote van de rand-gemeenten.
http://picasaweb.google.com/klauwaert/Klauwaert/photo#5117376400571223506 Wat mij het meest opviel is dat op de foute kaart slechts 2 'corridorgemeenten' staan, terwijl Hoeilaart ook een Vlaamse gemeente is die zowel grenst aan het Brusselse als aan Waalse gewest.

stropdrager
19 mei 2008, 22:17
even een vraagje van een volstrekt onwetende Ollander hè.

er zijn toch meer Vlamingen als Walen ?
Welnu, waar komen al die Walen dan opeens vandaan. Loopt half Wallonië soms leeg of zo. Als Vlamingen in pak hem beet St. Genesius gaan wonen dan kunnen de Walen toch nooit voor elkaar krijgen om daar een meerderheid te krijgen.

eigenlijk geldt hetzelfde voor Brussel, maar dan in het groot.

Je mist duidelijk wat achtergrondinformatie over Brussel; het is een redelijk complex probleem. Misschien zal je de situatie beter begrijpen als je de geschiedenis van Brussel kent?
Hier is een link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verfransing_van_Brussel

Jacob Van Artevelde
19 mei 2008, 22:18
Ik begreep dat vooral vermogende Brusselaars de binnenstad ontvluchten om zicht aan de rand van Brussel te vestigen, waar het nog groener en rustiger is. Met de auto zit je zo in het centrum. De vraag is alleen: waar zijn al die Vlamingen naartoe?!?! En waarom worden er door de Vlamingen daar geen huizen gekocht?
De autochtone Vlamingen verkopen eerder hun huis; die krijgen dagelijks van immobiliënmaatschappijen publiciteit in de bus om hun huis te verkopen. Die huizen worden dan ingepikt door vermogende Franstaligen en hoe langer hoe meer anderstaligen, anderstaligen die op termijn in de schoot van de Francophonie zullen vallen want die zijn eerder geneigd Frans dan Nederlands te leren, tenzij......die anderstaligen terecht komen in ééntalig Nederlands gebied waar -en ik raak weer eens de kern van de zaak - geen Franstalige scholen zijn.

azert
19 mei 2008, 22:18
Een intelligente vraag....U bent iemand die daarover nadenkt!

Het probleem:
In Brussel en zijn Zes passeren dagdagelijks Nederlandssprekenden de verfransingsmachine, waarvan de allerbelangrijkste motor het franstalig onderwijs is. De sociologische realiteit is dat ingeweken Nederlandstaligen vanaf de derde en soms tweede generatie Franstaligen zijn. Die franstalige ex-vlamingen wijken dan uit naar de Rand en maken daar dan een 'faciliteitenvuist', ...Het is dweilen met een open kraan!

De oplossing: De goedzakkige Vlamingen moeten beschermd worden tegen zichzelf. Vlamingen zou het moeten verboden worden van hun kinderen in Brussel en de Zes in het Frans naar het school te sturen. En neen, het is niet dat 'vrijheid' moet misbruikt worden om zijn volksgemeenschap te verraden en de rug toe te keren.
En neen, ik ben niet enggeestig, hoe meer talen men spreekt, hoe meer mens is men. Ik wou dat ik nog beter Frans sprak én nog meer andere talen.
Maar de invloed van schoolgaan in een andere taal dan de moedertaal is letterlijk kulturele overkill. Dat is te overweldigend; men wordt dan als het ware die ander kultuur binnengezogen en verliest zijn eigen kultuur. Die kinderen die - overigens met de beste bedoelingen - naar Franstalige scholen gestuurd worden, komen dan 's avonds thuis en gaan verder met Frans te spreken met hun – Nederlandstalige! - ouders. Die komen via schoolgenoten in een franstalig sociaal leven terecht en verliezen hun eigen kultuur. Ik kom beroepsmatig in vele Brusselse gezinnen en weet waarover ik spreek.

Tegenwoordig - en dat is iets nieuws, maar intussen is het onheil wel geschied - zijn er ook Franstaligen die hun kinderen naar Nederlandstalige scholen sturen maar dat blijft een marginaal fenomeen met het omgekeerde.
Vooral vroeger was het eerste wat Vlamingen deden als ze zich in Brussel vestigden hun kinderen inschrijven in de Franstalige school? Vroeger was Frans kennen synoniem met sociale promotie maken. Die nijvere Vlamingen begonnen daar een handelszaak, hadden moeilijkheden met zich in het Frans uit te drukken, m�*�*�*r ze zouden ervoor zorgen dat hun kinderen die geacht werden de zaak voort te zetten die moeilijkheden niet zouden kennen. Het gevolg was dus wel dat die kinderen vaak hun grootouders niet meer verstonden. Sla het telefoonboek van Brussel open en merk hoeveel franstalige adressen er staan achter de naam van al die Van....'s

Die tijd is voorbij.

azert
19 mei 2008, 22:20
De autochtone Vlamingen verkopen eerder hun huis; die krijgen dagelijks van immobiliënmaatschappijen publiciteit in de bus om hun huis te verkopen. Die huizen worden dan ingepikt door vermogende Franstaligen en hoe langer hoe meer anderstaligen, anderstaligen die op termijn in de schoot van de Francophonie zullen vallen want die zijn eerder geneigd Frans dan Nederlands te leren, tenzij......die anderstaligen terecht komen in ééntalig Nederlands gebied waar -en ik raak weer eens de kern van de zaak - geen Franstalige scholen zijn.

Toch logisch dat een buitenlanders rond Brussel eerder voor het Frans dan voor het Nederlands kiest.

Jacob Van Artevelde
19 mei 2008, 22:24
Die tijd is voorbij.Maar bijlange niet helemaal...neem maar je wensen niet voor werkelijkheid!

stropdrager
19 mei 2008, 22:25
Ik begreep dat vooral vermogende Brusselaars de binnenstad ontvluchten om zicht aan de rand van Brussel te vestigen, waar het nog groener en rustiger is. Met de auto zit je zo in het centrum. De vraag is alleen: waar zijn al die Vlamingen naartoe?!?! En waarom worden er door de Vlamingen daar geen huizen gekocht?

Dat heeft veel te maken met de hoge grond -en woningprijzen in de rand. Steeds minder oorspronkelijke inwoners (autochtone Vlamingen) kunnen daar blijven wonen. Maar hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Franstaligen. De nieuwe inwoners van de randgemeenten zijn veelal Europese ambtenaren. (De Europese instellingen zetelen namelijk in Brussel).

Jacob Van Artevelde
19 mei 2008, 22:40
En knarsetandend stel ik daarbij vast dat het feit dat Brussel verfranst geraakte doordat het de Belgische hoofdstad werd (met toenertijds massale inwijking van Walen),
nu deze verfransing bestendigd wordt, doordat Brussel de hoofdstad van Europa werd ( massale inwijking van Europeanen, shape en nato-ambtenaren....)
En dat allemaal tot meerdere eer en glorie van de Francité.

En dan denk ik -ach, godverdomme toch! - waren de Nederlanden 1 gebleven, zou het allemaal niet waar geweest zijn. Tijdens Willem I was er zoiets als een evenwichtige taalpolitiek iets waar we na 1830, nog minstens honderd jaar moesten op wachten! Maar voor Brussel was het toen te laat, de prille taalweten van de jaren 30 golden niet voor Brussel, als ze trouwens elders in Vlaanderen al werden toegepast.....:evil:

stropdrager
19 mei 2008, 23:02
En knarsetandend stel ik daarbij vast dat het feit dat Brussel verfranst geraakte doordat het de Belgische hoofdstad werd (met toenertijds massale inwijking van Walen),
nu deze verfransing bestendigd wordt, doordat Brussel de hoofdstad van Europa werd ( massale inwijking van Europeanen, shape en nato-ambtenaren....)
En dat allemaal tot meerdere eer en glorie van de Francité.

En dan denk ik -ach, godverdomme toch! - waren de Nederlanden 1 gebleven, zou het allemaal niet waar geweest zijn. Tijdens Willem I was er zoiets als een evenwichtige taalpolitiek iets waar we na 1830, nog minstens honderd jaar moesten op wachten! Maar voor Brussel was het toen te laat, de prille taalweten van de jaren 30 golden niet voor Brussel, als ze trouwens elders in Vlaanderen al werden toegepast.....:evil:

Inderdaad; dat is de juiste conclusie. Brussel werd verfranst door inwijking van Walen en vooral door sociale druk. (Nederlandstalige gezinnen die gedurende 2 generaties Franstalig werden).

Jacob Van Artevelde
19 mei 2008, 23:15
Naast Luxemburg en Straatsburg was ook Berlijn in de running voor Europese hoofdstad te worden, dacht ik, helaas is het anders uitgedraaid en nu moeten na de Vlamingen, de Europeanen verbrusseld worden.
Hoe zou ik me verkneukeld hebben als het Berlijn geworden was. De Francophonie zou een mooi neus gezet geweest zijn. Een verdiende loon voor het separatisme van 1830!

Jacob Van Artevelde
19 mei 2008, 23:20
(Nederlandstalige gezinnen die gedurende 2 generaties Franstalig werden).
Eu ..U bedoelt? Gedurende 2 generaties.... Het startschot voor de verfransing werd gegeven in 1830 en die gaat nog steeds voort.....zoals ik hierboven schreef.....

stropdrager
19 mei 2008, 23:36
Eu ..U bedoelt? Gedurende 2 generaties.... Het startschot voor de verfransing werd gegeven in 1830 en die gaat nog steeds voort.....zoals ik hierboven schreef.....

Wel ja; de eerste generatie sprak Nederlands; onder meer door sociale druk en door het feit dat er geen Nederlandstalig onderwijs was in Brussel, stuurde de 1ste generatie hun kinderen naar Franstalige scholen. Het gevolg was dat die kinderen tweetalig. De 2de generatie stuurden hun kinderen opnieuw naar dezelfde Franstalige scholen en voedde die generatie dus grotendeels in het Frans op. Gevolg: een heleboel (Franstalige) kleinkinderen verstonden hun (Nederlandstalige) grootouders niet.

stropdrager
19 mei 2008, 23:37
Naast Luxemburg en Straatsburg was ook Berlijn in de running voor Europese hoofdstad te worden, dacht ik, helaas is het anders uitgedraaid en nu moeten na de Vlamingen, de Europeanen verbrusseld worden.
Hoe zou ik me verkneukeld hebben als het Berlijn geworden was. De Francophonie zou een mooi neus gezet geweest zijn. Een verdiende loon voor het separatisme van 1830!

Hoe verder die eurocraten zitten; hoe beter. Wat dacht van je Groenland?;-)

Jacob Van Artevelde
19 mei 2008, 23:44
De argumentatie op onze site is inderdaad voor het grootste deel op Vlaamse nationalisten gericht; niet omdat we Vlaminghaters zijn, verre van, want dan zou ik mijn eigen taal haten, maar omdat het nationalistisch probleem in Vlaanderen veel acuter is dan in Wallonië waar het nationalisme/rattachisme helemaal niet sterk staat.
Het nationalistisch probleem is in Brussel zeer akuut en in Wallonie ook trouwens en dat in schril kontrast met met Vlaanderen. Zij het dan het nationalisme van de Begicistische staatsnationalisten waarvan uw site de ultieme belichaming is. In Vlaanderen heb ik in de verkizingsstrijd geen vlaggen gezien, in Brussel hing het er vol van, hoe het was in Wallonië heb ik niet gezien wel in Luik dat ook goed bevlagd was. Onnodig te zeggen waar het nationalisme het levendigst is.
Mensen! Dit is toch om te gieren! De Belgicistische staatsnationalist die de Vlaamse volksnationalist verwijt nationalist te zijn.:roll:

Rob Roy
19 mei 2008, 23:44
even een vraagje van een volstrekt onwetende Ollander hè.

er zijn toch meer Vlamingen als Walen ?

Eric, Franstalige Brusselaars (annex verbrusselden van allerlei pluimage) en Walen zijn twee totaal verschillende culturen. Buiten de taal hebben ze weinig of niets gemeen. Vanaf het moment dat u dat onderscheid begint te maken, zal veel u al duidelijker worden.

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 00:10
Om eerlijk te zijn heb ik al gezocht naar een franstalig forum zoals politics.be.
Heb je suggesties ? Uiteindelijk moeten we naar de argumenten van beide partijen luisteren. Weet iemand een franstalig forum, genre politics.be.
Btw, indien ik eraan zou deelnemen, zal ik dezelfde nick gebruiken .
Jullie laten al meer bubbels op dan ons lief is.....;-) En denk je nu echt dat je op een franstlig forum meer mensen gaat bekeren tot jullie belgicisme. Ze zijn het daar toch reeds. Hier heb je toch een zeer grote potentiële visvijver.

Ware het niet natuurlijk dat het een utopie is van op een forum mensen te overtuigen. Een forum als dit dient enkel om de identifikaties van ons ego uit te scheeuwen en bevestigd te zien of zich er schrap tegen te zetten.
Het is in wezen zoals voetbal. Wat we gemeen hebben is dat we allen achter de vlag van onze klub lopen, alleen heeft die een andere kleur. En probeer nu eens een supporter van club A te overtuigen dat club B beter speelt....:roll:

Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat ge bij belgicisten moet zijn om BUB te stemmen, ik begrijp je wel...

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 00:15
Politicsinfo.net heeft ook een franstalige tegenhanger. Verassend als men ziet wie daar allemaal post; of beter wie daar allemaal niet post. Dat lijkt me een forum te zijn opgericht door het Vlaams Belang.

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 00:41
U hebt geen probleem met het verdwijnen van België, maar blijkbaar wel met verdwijnen van het Nederlands. Aantasting van uw Volk?... Uiteraard! Zeer juist! Wij gaan mekaar nog goed begrijpen!En ik heb een probleem met het verdwijnen van het Verenigd Koningkrijk der Nederlanden. Maar stel nu eventjes dat de Luiks-Franse putsch van 1830 mislukt was. Aan welke vlag zou je dan je identiteit ophangen........???????

Een taal is maar een communicatiemiddel. Er is daar niks heiligs aan. ... Taal is de ultieme belichaming der volksziel!
"De tael is gansch het Volk". Dat was zo in 1836 toen dat genootschap werd opgericht en is meer dan ooit aktueel. We leven immers in een gestandaardiseerde mondiale kultuur waarin we allemaal blue jeans dragen, cola dringen en Mc Donnalds vreten. De enige kulturele determinant die werkelijk van beteknis is en het éne van het andere volk onderscheidt is de taal.

Het is niet toen de Schotten geen rokken meer droegen dat ze ophielden Schotten te zijn, maar toen ze ophielden Schots te spreken.
Het is niet toen de Sioux ophielden met wigwams te bouwen en adelaarsveren in hun haar te steken dat ze ophielden Sioux te zijn. Toen ze stopten met hun taal te spreken, toen hoorden ze tot de geschiedenis...

Mijn vaderland is mijn moedertaal en wie dezelfde moedertaal heeft als ik is mijn volksgenoot. Ongeacht zijn huidskleur, geloof of politieke overtuiging! Maar wat is de meerwaarde van de verspreiding van mijn volk over twee (zelfs drie, denk aan Suriname) verschillende staten? L'Union Fait la Force! Weg met het separatisme!

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 01:14
Maar dat de grenzen van Brussel moeten herzien worden is een economische wetmatigheid waar de flaminganten NIETS aan zullen kunnen veranderen. ... Inderdaad Brussel moet bevrijd worden uit de ekonomische cacan waarin het verstrikt zit. Want zo kan dat niet verder. Er is bijvb.een Brusselse en een Vlaamse VDAB en die werken niet samen om arbeidsplaatsen uit te wisselen. Brusselse arbeidszoekenden geraken dus niet geplaatst in Vlaanderen met zijn vele openstaande vakatures.
Mijn luciede voorstel: Laten we dus de gewestgrenzen van Brussel slopen en het Brusselse Gewest fusioneren met het Vlaamse gewest. Geografisch trouwens beter verantwoord dan Wallobrux! En binnen dat gewest Vlaandrobrux blijft Brussel zijn tweetalig statuut behouden.
In mijn breeddenkendheid en dialoogbereidheid wil ik er dan het ganse ekonomische hinterland bij doen (ongeveeer 60 gemeenten in totaal zegt een studie). En om kommunautair gehakketak te vermijden behouden de 6 faciliteitengemeenten hun speciaal statuut en de Vlaamse gemeenten behouden hun ééntalig Nederlandstalig statuut. Brussel wordt dan een soort agglomeratie met dezelfde bevoegdheden als pakweg de agglomeratie Antwerpen. Per saldo een gewestregering minder. Administratief dus eenvoudiger en Brussel is groter waarbij de ekonomische grenzen samen vallen met de agglomeratiegrenzen.. Deal? :-)

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 01:25
Wat franstalige fora betreft, ik ben op het franstalig forum van rendez-vous.be begonnen in het jaar 2000 (met véél volk!) toen er op het nederlandstalig forum van diezelfde website nog geen kat kwam opdagen... En laat me eens raden? Ge had op dat franstalig forum beet bij een Franstalige kat en vandaar is het dat ge miauwt zoals ge miauwt?:-)

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 01:44
En waarom spreekt men in de hoofdstad van Europa dan geen Duits, de taal van de meerderheid (ca 100 miljoen sprekers)?
Een opmerking die in feite niet zo gek is temeer daar Duits één vd. drie Belgische nationale talen is. Hoevelen van die Brusselaars die tijdens de voorbije regeringsvorming de Belgische vlag uithingen en zwelgend in nationale (ik schreef bijna nationalistische) trots zeggen un vrai Belge te zijn spreken de drie landstalen:?::?::roll:
Ik die me geen Belg noem ben dat toevallig wel.......

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 02:00
:lol:
Frans staat niet eens in de top 10 van meestgesproken talen! :lol:

Profeet Bruno zal ons wel even vertellen wat tweederangstalen en wat wereldtalen zijn zeker?

Er wonen in de VS bijna 150.000 mensen die nog thuis Nederlands spreken, van de in totaal 5,2 miljoen mensen met een Nederlandse oorsprong (volkstelling 2000). De ambassade schat het aantal mensen in de VS met Nederlandse wortels zelfs op 8 miljoen.
Het totaal aantal mensen met een Belgische oorsprong lag in 1990 op slechts 250.000, da's dus inderdaad vrij weinig.
Met dien verschille dat die daar noch elders faciliteiten vragen.....

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 02:19
Tweetaligheid houdt ook in, dat je bij de bakker, dokter, etc je eigen taal kan spreken, en je belastingsbrief etc in je eigen taal kan invullen, zodat luierikken die het verdommen een andere taal te spreken perfect eentalig kunnen leven. Dat bedoel ik met dat brussel tweetalig is.
M.a.w. Brussel is verre van tweetalig! En ware het maar zo. Hoe dikwijls ben ik reeds niet bij een bakker in Brussel binnengeweest en terug buitengekomen zonder iets omdat de verkoopster me niet verstond.
(NB Ik ben tweetalig maar vertik het in Brussel Frans te spreken precies omdat ge zegt Brussel tweetalig hoort te zijn. In Wallonië daarentegen spreek in konsekwent Frans als men mij probeert in 't Nederlands te woord te staan. Dat noemt men RESPEKT!

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 02:31
Aan de Hollanders hier: wij, 90% van de Belgen, willen gewoon geen deel uitmaken van Holland.
Daarmee is de kous af. We zijn al samen in de Europese Unie en dat is prima zo.'Hollanders' 'Vlamingen', 'Belgen', 'Noordnederlanders', 'Zuidnederlanders', het zijn allemaal percepties. In wezen zijn er alleen Nederlandssprekenden en Franssprekenden. En die Nederlandssprkenden dat zijn allemaal Nederlanders. Zo leert mij dat de geschiedenis.Tenzij je een separatistische geschiedschrijving wil doordrukken. En het is droevig te zien dat velen zo een kleine Nederlandse refleks hebben. Is het daarvoor dat de Geuzen zijn gesneuveld...!? Willem Van Oranje draait zich om in zijn graf. Maar eens komt de dag dat Nederland terug de Nederlanders behoort en zijn plaats in neemt in het Europa der Volkeren in de plaats van een Europa der nationale staten.

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 02:43
Het probleem is natuurlijk dat Frans de dominante taal is, en dat veel Franstalige Brusselaars weigeren Nederlands te spreken tegen de Nederlandstalige Brusselaars. Maar als ik het goed begrepen heb, hebben de Nederlandstaligen en Franstaligen door de regionalisering van onderwijs, cultuur en andere bevoegdheden inmiddels allebei een eigen netwerk opgebouwd, dat zich ook uitstrekt tot in de Brusselse samenleving.
De Vlaamse Gemeenschap is inderdaad bevoegd voor het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Ge zijt begod goed op de hoogte om te wonen waar ge woont!
Het grootste probleem is dat de vraag naar Nederlandstalig onderwijs in Brussel ruimschoots het aanbod overtreft. Dit is een hemeltergende toestand waar niets aan gedaan wordt. Een regelrechte schande.
:boo: aan de verantwoordelijke minister Vandenbroecke voor dit wanbeleid.
Eigenlijk zou hiertegen dat een petitie moeten worden ingediend. Wanneer gaat de Vlaamse Beweging daarvoor eindelijk mobiliseren!

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 03:02
Wij zijn wel de enige partij die het NL in heel Belgie promoot, ... :roll: Met de bedoeling van in Vlaanderen te kunnen verkopen dat men zich moet aanpassen aan de Franstaligen in de plaats van omgekeerd.
Als er iets is dat zou moeten gepromoot worden is respekt voor de autochtone bevolking, of dat nu Vlamingen zijn, Walen, Basken, Apachen.....

Hoe meer talen men spreekt, hoe beter uiteraard, maar bestuurlijke tweetaligheid is iets wat zeker niet moet gepromoot worden. Wat het resultaat daarvanis, zien we in Brussel. :-(

azert
20 mei 2008, 12:55
In Wallonië daarentegen spreek in konsekwent Frans als men mij probeert in 't Nederlands te woord te staan. Dat noemt men RESPEKT!

Nee dat is vernederend want dan denkt die Waal dat zijn kennis van het Nederlands erbarmelijk is.

Burkide
20 mei 2008, 12:57
Nee dat is vernederend want dan denkt die Waal dat zijn kennis van het Nederlands erbarmelijk is.

Je kunt hem natuurlijk ook uitleggen waarom je in het Frans verderpraat...

azert
20 mei 2008, 12:58
Je kunt hem natuurlijk ook uitleggen waarom je in het Frans verderpraat...


Een beeld/gebaar zegt meer dan 1000 woorden.

Burkide
20 mei 2008, 13:01
Een beeld/gebaar zegt meer dan 1000 woorden.

Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.

Dat is een ongeveer even sterke repliek als de jouwe.

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 13:03
@ azert; Ik zal hem altijd wel een kompliment maken voor zijn goede wil én taalkennis maar zal hem tegelijkertijd een snelkusus geven in federale logika.

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 13:23
Nee, ondanks de rijkelijke subsidies van het Hof die we maandelijks ontvangen helaas niet.
:wtf:
Hierover moet de pers ingelicht worden! Het zou een mooie kop zijn! En ik die dacht dat het Hof politiek neutraal diende te zijn.

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 13:38
Kleine kanttekening: de VLD en MR zullen vanaf nu elke eerste maandag van de maanden samen vergaderen. Volgens beide vleugels van de Liberale Familie zal dit communautaire tegenstellingen wegwerken.Jaja, België is weer eens aan 't barsten :roll:Dat de Nederlandstaligheid niets te verwachten heeft van de liberalen hadden we al langer in de mot. De VLD is immers de opvolger van de PVV. Waarom werd dat 'Pest Voor Vlaanderen' genoemd?
Wat de VLD nodig heeft is een kartelpartner zoals de SPA en CD&V er ééntje heeft. De ex-VU'ers hadden destijds in blok moeten overstappen naar de VLD. Dat ze zich nooit hebben 'georganiseerd' binnen de VLD is een zeer spijtige zaak voor de Nederlandstaligheid.
Shaaaaame on you, vermaledijde Jaak Gabrielsen :boo:

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 13:59
Ziehier het bestand der laatste 15 leden.
Inderdaad heel wat jongeren....
Komt de geschiedenis van de Vlaamse Ontvoogdingsstrijd en de Vlaamse Beweging niet voor in de eindtermen......:?:
Of is inmiddels het geschiedenisonderwijs volledig afgeschaft.....8O

azert
20 mei 2008, 15:50
Dat de Nederlandstaligheid niets te verwachten heeft van de liberalen hadden we al langer in de mot. De VLD is immers de opvolger van de PVV. Waarom werd dat 'Pest Voor Vlaanderen' genoemd?
Wat de VLD nodig heeft is een kartelpartner zoals de SPA en CD&V er ééntje heeft. De ex-VU'ers hadden destijds in blok moeten overstappen naar de VLD. Dat ze zich nooit hebben 'georganiseerd' binnen de VLD is een zeer spijtige zaak voor de Nederlandstaligheid.
Shaaaaame on you, vermaledijde Jaak Gabrielsen :boo:

VLD niet Vlaamsgezind genoeg.
Groen idem
SPa: Vdlanotte zegt: de jongere generatie heeft veel minder de Vlaamse reflex dan de generatie van Frank vdbroucke.

Jacob Van Artevelde
20 mei 2008, 16:17
Kleine kanttekening: de VLD en MR zullen vanaf nu elke eerste maandag van de maanden samen vergaderen. Volgens beide vleugels van de Liberale Familie zal dit communautaire tegenstellingen wegwerken.Samen met Mangain aan de vergadertafel. 8O
Ik zie CDH dat nog niet zo dadelijk doen met het kartel...

Wie kan mij uitleggen warom de liberalen zo'n kleine Nederlandstaligheidsrefleks hebben?

I amsterdam
20 mei 2008, 16:46
'Hollanders' 'Vlamingen', 'Belgen', 'Noordnederlanders', 'Zuidnederlanders', het zijn allemaal percepties. In wezen zijn er alleen Nederlandssprekenden en Franssprekenden. En die Nederlandssprkenden dat zijn allemaal Nederlanders. Zo leert mij dat de geschiedenis.Tenzij je een separatistische geschiedschrijving wil doordrukken. En het is droevig te zien dat velen zo een kleine Nederlandse refleks hebben. Is het daarvoor dat de Geuzen zijn gesneuveld...!? Willem Van Oranje draait zich om in zijn graf. Maar eens komt de dag dat Nederland terug de Nederlanders behoort en zijn plaats in neemt in het Europa der Volkeren in de plaats van een Europa der nationale staten.

:thumbsup::clapping:

Patriot!
21 mei 2008, 18:17
Samen met Mangain aan de vergadertafel. 8O
Ik zie CDH dat nog niet zo dadelijk doen met het kartel...

Wie kan mij uitleggen warom de liberalen zo'n kleine Nederlandstaligheidsrefleks hebben?

Bij mijn weten is de overgrote meerderheid der liberalen nog steeds Nederlandstalig hoor. :roll:

Jacob Van Artevelde
21 mei 2008, 18:50
Bij mijn weten is de overgrote meerderheid der liberalen nog steeds Nederlandstalig hoor. :roll: Sorry, Patriot, dit is geen antwoord op mijn vraag. Ik vroeg niet naar het taalgebruik der VLD'ers...:roll::roll: