PeterCC
7 december 2012, 23:31
Gisteren (06/12/2012) in DS:
Europese petitiecampagne voor zone 30 in bebouwde kom
donderdag 06 december 2012, 03u00
Auteur: jht
BRUSSEL - Actiegroepen uit heel Europa zijn woensdag een petitie gestart om in heel de Europese Unie de maximumsnelheid in de bebouwde kom te verlagen naar 30 kilometer per uur.
‘We willen de Europese burger de kans geven zich uit te spreken over de zone 30', zegt Ilse Fannes van het Netwerk Duurzame Mobiliteit, een van de 40 deelnemende organisaties uit zeven lidstaten. ‘Het is geen referendum maar een zogenaamd Europees Burgerinitiatief: als we op één jaar tijd één miljoen handtekeningen kunnen verzamelen in zeven lidstaten is de Europese Commissie verplicht onze vraag te bestuderen.'
Als de Commissie de actievoerders volgt, is het nog niet zeker dat elk Europees dorp een zone 30 wordt. ‘Lokale overheden zullen nog steeds eigen snelheden kunnen opleggen, mits ze voldoende alternatieve maatregelen treffen om de veiligheid van voetgangers en fietsers te garanderen', legt Fannes uit.
In ons land mikken de actievoerders op zo'n 20.000 hand*-tekeningen.
online www.30kmh.eu
In diezelfde DS van gisteren 06/12/2012:
‘Zone 30 amper nageleefd'
Interview verkeersdeskundige stijn daniels
donderdag 06 december 2012, 03u00
Auteur: Van onze medewerker Joachim Heyvaert
BRUSSEL - Voor verkeerskundige Stijn Daniels bestaat er geen twijfel over: de zone 30 verhoogt de verkeersveiligheid. Maar zolang iedereen ze met de voeten treedt, blijft het een lege doos.
Er lijkt geen einde te komen aan de populariteit van de zone 30 bij lokale besturen. Straten, schoolomgevingen en zelfs hele dorpen en steden gaan voor de bijl. Woensdag startte een Europese petitie (zie inzet) om van elke bebouwde kom een zone 30 te maken.
‘Daar valt zeker iets voor te zeggen', vindt Stijn Daniels, docent verkeersveiligheid aan de UHasselt en de KU Leuven. ‘Maar dan moet je er wel voor zorgen dat die snelheidslimiet wordt gerespecteerd. Uit onderzoek blijkt dat er in Vlaanderen meestal te snel wordt gereden in zones 30. Daardoor zijn de effecten op de verkeersveiligheid er doorgaans verwaarloosbaar.'
En als de snelheid wel gerespecteerd zou worden?
‘Als je de snelheid verlaagt, verhoogt de veiligheid, daar bestaat geen twijfel over. Bovendien is de relatie tussen snelheid en ongevallen niet proportioneel: een kleine daling in de werkelijke snelheid heeft een grote impact op de verkeersveiligheid. Een voetganger die tegen 30 km/u wordt aangereden heeft 90 procent kans om te overleven, tegen 50 is dat nog maar één kans op de twee en tegen 70 is de overlevingskans bijna onbestaande.'
Waarom houdt niemand zich aan die snelheidslimiet?
‘Overheden die dergelijke maatregelen willen treffen, moeten consequenter zijn. Ofwel pas je de snelheidslimiet aan het buikgevoel van sommige mensen aan, en dan is er geen plaats voor een zone 30, ofwel pas je het gedrag van de mensen aan de lagere limiet aan. Als je gewoon overal verkeersborden plaatst, dreigt het een lege doos te worden. En de politie kan ook niet overal de hele tijd staan flitsen.'
Wat moet er dan wel gebeuren?
‘Een groot deel van onze wegen is niet aangelegd met de bedoeling dat je er maar 30 zou mogen rijden. In de eerste plaats moet dus de infrastructuur aangepast worden om de gevoelssnelheid omlaag te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld met vluchtheuvels of hindernissen op de weg.
Een andere mogelijkheid is om voertuigen uit te rusten met intelligente snelheidsbegrenzers die automatisch ingrijpen op de motor. Technisch is dat over enkele jaren al mogelijk, de moeilijkheid wordt het overtuigen van de consument. Daarom zijn zones 30 die beperkt zijn in plaats en tijd, zoals nu al bij scholen, een goede tussenoplossing. Er is nu eenmaal een verschil tussen de verkeerssituatie overdag en 's nachts.'
Met een moderne wagen lange tijd 30 rijden is niet eenvoudig.
‘Onze auto's zijn gewoon niet gemaakt om 30 te rijden. Die snelheid is in geen enkele versnelling gemakkelijk lange tijd vol te houden, en lage snelheden worden niet duidelijk weergegeven op analoge snelheidsmeters. Er moeten afspraken gemaakt worden met de constructeurs, daar is voor de Europese Unie een belangrijke rol weggelegd.'
En de kritiek dat een zone 30 voetgangers nonchalanter maakt?
‘Dat is best mogelijk, maar niet bewezen. Dergelijke zones worden vaak ingevoerd om meer voetgangers en fietsers aan te trekken in de binnenstad. Ongevallen zijn onvermijdelijk, maar door de lage snelheid zullen ze minder ernstig zijn voor de kwetsbare weggebruikers.'
Ik heb die site http://en.30kmh.eu/ bezocht, en in tegenstelling tot wat de initiatiefnemers beweren kan je je daar niet uitspreken over de zone 30. De enige optie is "sign online", "pro" dus, de optie "tegen" wordt niet aangeboden.
De initiatiefnemers willen 20.000 handtekeningen verzamelen, maar ondertussen blijkt dat in de praktijk nagenoeg niemand een zone 30 respecteert.
Die actie lijkt mij niet het minste draagvlak te hebben.
Europese petitiecampagne voor zone 30 in bebouwde kom
donderdag 06 december 2012, 03u00
Auteur: jht
BRUSSEL - Actiegroepen uit heel Europa zijn woensdag een petitie gestart om in heel de Europese Unie de maximumsnelheid in de bebouwde kom te verlagen naar 30 kilometer per uur.
‘We willen de Europese burger de kans geven zich uit te spreken over de zone 30', zegt Ilse Fannes van het Netwerk Duurzame Mobiliteit, een van de 40 deelnemende organisaties uit zeven lidstaten. ‘Het is geen referendum maar een zogenaamd Europees Burgerinitiatief: als we op één jaar tijd één miljoen handtekeningen kunnen verzamelen in zeven lidstaten is de Europese Commissie verplicht onze vraag te bestuderen.'
Als de Commissie de actievoerders volgt, is het nog niet zeker dat elk Europees dorp een zone 30 wordt. ‘Lokale overheden zullen nog steeds eigen snelheden kunnen opleggen, mits ze voldoende alternatieve maatregelen treffen om de veiligheid van voetgangers en fietsers te garanderen', legt Fannes uit.
In ons land mikken de actievoerders op zo'n 20.000 hand*-tekeningen.
online www.30kmh.eu
In diezelfde DS van gisteren 06/12/2012:
‘Zone 30 amper nageleefd'
Interview verkeersdeskundige stijn daniels
donderdag 06 december 2012, 03u00
Auteur: Van onze medewerker Joachim Heyvaert
BRUSSEL - Voor verkeerskundige Stijn Daniels bestaat er geen twijfel over: de zone 30 verhoogt de verkeersveiligheid. Maar zolang iedereen ze met de voeten treedt, blijft het een lege doos.
Er lijkt geen einde te komen aan de populariteit van de zone 30 bij lokale besturen. Straten, schoolomgevingen en zelfs hele dorpen en steden gaan voor de bijl. Woensdag startte een Europese petitie (zie inzet) om van elke bebouwde kom een zone 30 te maken.
‘Daar valt zeker iets voor te zeggen', vindt Stijn Daniels, docent verkeersveiligheid aan de UHasselt en de KU Leuven. ‘Maar dan moet je er wel voor zorgen dat die snelheidslimiet wordt gerespecteerd. Uit onderzoek blijkt dat er in Vlaanderen meestal te snel wordt gereden in zones 30. Daardoor zijn de effecten op de verkeersveiligheid er doorgaans verwaarloosbaar.'
En als de snelheid wel gerespecteerd zou worden?
‘Als je de snelheid verlaagt, verhoogt de veiligheid, daar bestaat geen twijfel over. Bovendien is de relatie tussen snelheid en ongevallen niet proportioneel: een kleine daling in de werkelijke snelheid heeft een grote impact op de verkeersveiligheid. Een voetganger die tegen 30 km/u wordt aangereden heeft 90 procent kans om te overleven, tegen 50 is dat nog maar één kans op de twee en tegen 70 is de overlevingskans bijna onbestaande.'
Waarom houdt niemand zich aan die snelheidslimiet?
‘Overheden die dergelijke maatregelen willen treffen, moeten consequenter zijn. Ofwel pas je de snelheidslimiet aan het buikgevoel van sommige mensen aan, en dan is er geen plaats voor een zone 30, ofwel pas je het gedrag van de mensen aan de lagere limiet aan. Als je gewoon overal verkeersborden plaatst, dreigt het een lege doos te worden. En de politie kan ook niet overal de hele tijd staan flitsen.'
Wat moet er dan wel gebeuren?
‘Een groot deel van onze wegen is niet aangelegd met de bedoeling dat je er maar 30 zou mogen rijden. In de eerste plaats moet dus de infrastructuur aangepast worden om de gevoelssnelheid omlaag te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld met vluchtheuvels of hindernissen op de weg.
Een andere mogelijkheid is om voertuigen uit te rusten met intelligente snelheidsbegrenzers die automatisch ingrijpen op de motor. Technisch is dat over enkele jaren al mogelijk, de moeilijkheid wordt het overtuigen van de consument. Daarom zijn zones 30 die beperkt zijn in plaats en tijd, zoals nu al bij scholen, een goede tussenoplossing. Er is nu eenmaal een verschil tussen de verkeerssituatie overdag en 's nachts.'
Met een moderne wagen lange tijd 30 rijden is niet eenvoudig.
‘Onze auto's zijn gewoon niet gemaakt om 30 te rijden. Die snelheid is in geen enkele versnelling gemakkelijk lange tijd vol te houden, en lage snelheden worden niet duidelijk weergegeven op analoge snelheidsmeters. Er moeten afspraken gemaakt worden met de constructeurs, daar is voor de Europese Unie een belangrijke rol weggelegd.'
En de kritiek dat een zone 30 voetgangers nonchalanter maakt?
‘Dat is best mogelijk, maar niet bewezen. Dergelijke zones worden vaak ingevoerd om meer voetgangers en fietsers aan te trekken in de binnenstad. Ongevallen zijn onvermijdelijk, maar door de lage snelheid zullen ze minder ernstig zijn voor de kwetsbare weggebruikers.'
Ik heb die site http://en.30kmh.eu/ bezocht, en in tegenstelling tot wat de initiatiefnemers beweren kan je je daar niet uitspreken over de zone 30. De enige optie is "sign online", "pro" dus, de optie "tegen" wordt niet aangeboden.
De initiatiefnemers willen 20.000 handtekeningen verzamelen, maar ondertussen blijkt dat in de praktijk nagenoeg niemand een zone 30 respecteert.
Die actie lijkt mij niet het minste draagvlak te hebben.