PDA

View Full Version : Rekenblunder van nu.nl omtrent nieuw sterrenstelsel,

Derk de Tweede
11 januari 2013, 11:23
Een internationale groep wetenschappers heeft het grootste stelsel in het heelal ooit gevonden. Het gaat om een groep van objecten (NGC 6872), die maar liefst 4 miljard lichtjaar in doorsnee is. Dat is 5 keer zo groot als ons Melkwegstelsel.

Pardon ?
Dat is 40.000 keer groter.8-)

Libro
11 januari 2013, 12:13
Pardon ?
Dat is 40.000 keer groter.8-)

Och, ze zitten er maar een factor of 8000 naast. Wat is dat in het oneindige universum?;-)

Derk de Tweede
11 januari 2013, 14:32
Och, ze zitten er maar een factor of 8000 naast. Wat is dat in het oneindige universum?;-)

Niets of alles.
Ze hebben het aangepast!

Klojo eerste klas
11 januari 2013, 15:51
Niets of alles.
Ze hebben het aangepast!

Ze hebben je als bedankje toch een cadeautje gestuurd ? Bijv. een replica van dat stelsel, op ware grootte ?

Derk de Tweede
11 januari 2013, 15:54
Ze hebben je als bedankje toch een cadeautje gestuurd ? Bijv. een replica van dat stelsel, op ware grootte ?

Ik ben al blij met een foto van de Andromedanevel, de tweeling van onze melkweg.

http://4.bp.blogspot.com/-jw0fb5EBhZ4/TybfMHNPA6I/AAAAAAAAB0A/p2WpBPJizWM/s1600/andromeda-nevel.jpg

roger verhiest
11 januari 2013, 15:58
U mag in ieder geval mee met de enkele reis naar Mars.

Xenophon
11 januari 2013, 16:05

Oh, is er dan nog een ander universum? ;)

cookie monster
11 januari 2013, 22:35
Ik ben al blij met een foto van de Andromedanevel, de tweeling van onze melkweg.

http://4.bp.blogspot.com/-jw0fb5EBhZ4/TybfMHNPA6I/AAAAAAAAB0A/p2WpBPJizWM/s1600/andromeda-nevel.jpg
Ik zou daar ergens dolgraag gaan wonen , lijkt me leuk :D

droge humor kassa404
12 januari 2013, 09:56
Een dertig jaar (http://www.nu.nl/wetenschap/3001455/raadsel-van-sterrenarme-gaswolk-lijkt-opgelost.html) grote gaswolk ?

Jasper
12 januari 2013, 17:58
Help mij uit mijn lijden. Verkondig mij uw wijsheid.

Ik dacht dat het verst waargenomen object in het heelal op 13 miljard lichtjaar afstand stond.

Ofwel zitten wij aan de rand van het heelal, en dan is de doormeter 13 miljard lichtjaar; ofwel zitten wij in het midden en dan is de doormeter 26 miljard lichtjaar.

Dit in de veronderstelling dat het heelal bolvormig is, want niet noodzakelijk zo is.

Maar dat "objecten-stelsel" van 5 miljard lichtjaar kan daar dan toch in?

Of kan ik nu ook al niet meer tellen? (dat zou pas zonde zijn).

Klojo eerste klas
12 januari 2013, 18:05
Een dertig jaar (http://www.nu.nl/wetenschap/3001455/raadsel-van-sterrenarme-gaswolk-lijkt-opgelost.html) grote gaswolk ?

Ik ken geen Kl... van astrofysica, maar zouden ze het misschien kunnen hebben over LICHTjaren ?

Derk de Tweede
12 januari 2013, 18:15
Oh, is er dan nog een ander universum? ;)

Oneindig veel!

Derk de Tweede
12 januari 2013, 18:16
Help mij uit mijn lijden. Verkondig mij uw wijsheid.

Ik dacht dat het verst waargenomen object in het heelal op 13 miljard lichtjaar afstand stond.

Ofwel zitten wij aan de rand van het heelal, en dan is de doormeter 13 miljard lichtjaar; ofwel zitten wij in het midden en dan is de doormeter 26 miljard lichtjaar.

Dit in de veronderstelling dat het heelal bolvormig is, want niet noodzakelijk zo is.

Maar dat "objecten-stelsel" van 5 miljard lichtjaar kan daar dan toch in?

Of kan ik nu ook al niet meer tellen? (dat zou pas zonde zijn).

Niemand weet wat er buiten die 2 x 15 miljard lichtjaar is.
Een ander heelal, God, wie weet mag het zeggen.

Klojo eerste klas
12 januari 2013, 18:19

laat dat niet waar zijn, hé...... Ben ik al zolang atheïst en nu gaan de wetenschappers nog denken dat er een kans is dat ze God kunnen vinden..... :twisted:

Jasper
12 januari 2013, 18:57

Ja, Als God het ook al niet weet.

Johnny Blaze
12 januari 2013, 23:28
Het zal wel eerder miljoen lichtjaar zijn. 4 miljard lijkt me niet echt mogelijk.

manta
13 januari 2013, 00:02
Hoog tijd dat Harriechristus het jullie komt uitleggen zenne...8-)

Jasper
13 januari 2013, 21:28
Ik heb dan nog enkele (gemakkelijke) vragen voor den Harrie.

-Is het heelal bolvormig? Of eerder trechtervormig? Of nog iets anders?

-Het heelal zet nog altijd uit, zal dat eeuwig doorgaan?

-Wat zit er net buiten het heelal? Niets? Hoe kan dan iets (het heelal) dan toch iets doen (namelijk uitzetten) in het niets?

-Wat was er voor de oerknal? Niets? Kan iemand de bepaling van "niets" geven?

Ik dank Harrie voor het antwoord op mijn pertinente vragen, ik lig er al jaren wakker van. Anderen mogen mee een boompje opzetten.