Mustapha
2 februari 2003, 13:29
Het karakter is belangrijk in de islam. Het karakter van de moslim moet o.a. bestaan uit het streven naar de vijf zuilen.
Het karakter bevindt zich ook in de vijf zuilen:
-het gebed (salaat)
Het is een verplichte vorm van aanbidding. En het gebed voorkomt 'kwaad' doen.
Allah (swt) zegt in de Qor'aan:
"Het gebed belet slechtheid en kwaad." (Ankaboet:45)
-Armenbelasting (zakaat)
Dit is een middel tot zuivering. Het is niet alleen een armenbelasting die je geeft als je daartoe in staat bent. Het belangrijkste doel ervan is het zaaien van zachtheid, het wegwassen van gierigheid en om broederschap te versterken.
Allah (swt) zegt in de Qor'aan:
"Neem liefdadigheid van hun bezit opdat het hen mag reinigen en uiveren." (Tauba:103)
De zakaat (armenbelasting) is ook een vorm van liefdadigheid.
De Profeet (vzmh) zei:
"Glimlachen in gezelschap van je broeder is liefdadigheid. Bevelen goede daden te doen en anderen verhinderen kwaad te doen is liefdadigheid. Hinderlijke dingen zoals doorns en botten verwijderen van de straat is liefdadigheid. Water van jouw kruik in de kruik van je broeder doen is liefdadigheid. Iemand leiden met een foute visie is liefdadigheid." (Boechari)
-Vasten (Saum)
Het verplichte vasten is niet alleen jezelf onthouden van eten en drinken.
De Profeet (vzmh) heeft gezegd:
"Vasten is niet alleen de naam van het afzien van eten en drinken, maar het is afzien van slechte en gemene dingen. Als iemand je beledigt of ruzie met je maakt terwijl je vast, zeg dan 'sorry ik vast'."
De Qor'aan vermeldt het doel van het vasten in deze woorden:
"O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen voor jullie, wellicht zal je vrezend worden." (Baqarah:183)
-De Bedevaart (Hajj)
De bedevaart is verplicht voor iedere moslim die daartoe in staat is. Het is ook een vorm om de liefde voor de wereld af te zwakken.
Allah (swt) zegt:
"De bedevaart is in de bekende maanden. Degene die zich dan tot het verrichten van de heeft verplicht, voor hem is er geen geslachtsgemeenschap, geen zondigheid en geen twist tijdens de bedevaart. En wat jullie aan goeds doen: Allah kent het." (Baqarah:197)
Het gebed (salaat), het vasten (saum), de armenbelasting (zakaat), de bedevaart (hajj) en andere vormen van aanbidding zijn een opstapje naar een goed karakter.
Er wordt verteld door Imam Ahmed: Iemand vroeg aan de Profeet:
"O Boodschapper van Allah! Er is een zekere vrouw die zeer bekend staat om haar gebeden, vasten en vele liefdadigheden, maar die grof tegen haar buren spreekt. Zeg me, wat zal haar lot zijn?' Hij antwoorde dat zij naar de Hel zou gaan. Toen vroeg de persoon: 'Er is een andere vrouw die niet veel aan bidden en vasten doet, die stukjes kaas geeft als liefdadigheid en die haar buren geen kwaad doet; wat zal haar lot zijn?' Hij antwoorde dat ze naar het Paradijs zou gaan."
Dit antwoord geeft een idee van de hoge waarde die aan een goed karakter wordt toegekend.
Wie is arm??
De Profeet (vzmh) zei:
"In mijn gemeenschap (ummah) is diegene arm die op de 'Dag des Oordeels' voor Allah verschijnt en hij had het gebed verricht; hij had de armenbelasting betaald; hij had gevast; maar hij zou iemand hebben beledigd; hij zou iemands bezit hebben ingenomen; hij zou iemand hebben vermoord; hij zou iemand hebben geslagen. Al zijn hassanet (bonuspunten) zouden aan zijn slachtoffers worden gegeven. Als zijn daden op zijn dan zouden de vergissingen en zonden van de slachtoffers aan hem worden gegeven en hij zou in de Hel worden gegooid." (Moeslim)
Er is een bekende gebeurtenis uit de biografie van de Profeet (vzmh) die vertelt dat hij een jood iets schuldig was. De jood eiste terugbetaling en zei op een norse toon: 'O zonen van Abdul Muttalib, jullie volk stelt onnodig de terugbetaling van jullie leningen uit.' Omar bin al-Khattab was daar ook aanwezig. Hij besloot de jood die de Profeet beledigde goede manieren te leren. Hij trok zijn zwaard uit de schede maar de Boodschapper van Allah maande Omar tot stilte door te zeggen: 'Hij en ik verdienen een betere behandeling. Leer hem op een betere manier om zijn geld te vragen en mij op een beschaafde manier aan te raden het terug te betalen.'" (Ahmed)
De Islam heeft bevolen om rechtvaardig en behoorlijk met de tegenstander om te gaan, zelfs als het een overtreder of een ongelovige is.
Allah zegt: "En het goede en het kwade zijn niet gelijk; beantwoord het kwade met wat beter is, dan zal degene met wie je in vijandschap leefde als een oprechte vriend worden." (Foesshilat:34)
Wat is een hypocriet?
De Profeet (vzmh) zei:
"De persoon die de volgende drie gewoontes heeft is een hypocriet, zelfs als hij vast, bidt, de pelgrimstocht verricht en zichzelf een moslim noemt; als hij spreekt, liegt hij; als hij een belofte doe, breekt hij hem en als hem iets in bewaring wordt gegeven begaat hij een oneerlijkheid." (Moeslim)
De Profeet (vzmh) zei ook :
"Er zijn drie gewoontes. Degene bij wie ze gevonden worden zal een complete hypocriet zijn. Als één van deze gewoontes in iemand wordt gevonden, zal hij een gewoonte van verdeeldheid hebben tot hij het opgeeft. Als hem iets in bewaring wordt gegeven, begaat hij een oneerlijkheid, als hij spreekt vertelt hij leugens en als hij ruzie maakt begint hij te schelden." (Boechari)
Vloeken en schelden
De islam heeft het vloeken, schelden en het uitwisselen van slechte woorden en daden verboden (haram) verklaard.
Allah's Boodschapper heeft gezegd:
"Een gelovige moslim beschimpt niet, vloekt niet en verwijt niet en geeft zich niet over aan slechte praatjes en ongemanierde handelingen." (Tirmidzi)
De Profeet zei ook:
"Als een persoon iemand vervloekt, stijgt die vloek ten hemel op, maar vindt het de poorten van de hemel gesloten. Dan keer het terug naar de aarde. Hier vindt het ook de poorten gesloten. Daarom zwerft het van hot naar her en als het geen geschikte plaats vindt, keert het terug naar diegene die vervloekt werd. Als deze de vloek verdiende is alles goed en wel, anders keert het terug naar degene die de vloek uitsprak." (Abu Dawud)
Advies om oprecht te zijn
Het is belangrijk om naar waarheid en eerlijkheid te handelen en het tot onze levenswijze te maken en alleen waarheid een plaats te geven in ons spreken en onze zaken.
Abdoellah ibn Mas'oed verhaalt dat de profeet(vzmh) zei:
"Oprechtheid leidt tot deugd en deugd leidt tot het Paradijs. Een man volhardt in het vertellen van waarheid, totdat hij bij Allah(swt) opgeschreven is als een waarheidsgetrouw man. Leugenachtigheid leidt tot zonde en zonde leidt tot het vuur en een man gaat door met het vertellen van leugens, totdat hij bij Allah(swt) is opgeschreven is als een leugenaar." (Boecharie & Moeslim)
Een andere hadith zegt:
"Laat twijfelachtige dingen met rust, volg die zaken waarop geen twijfel rust, want waarheid is een middel tot bevrediging en een leugen is de oorzaak van twijfels en misvattingen." (Tirmidzi)
Aischa (ra) vertelt:
"Allah's Boodschapper haatte niets zo erg als leugens. Als hij hoorde dat een bepaald persoon een leugen had verteld, verwijderde hij het respect en de eer voor die man uit zijn hart tot hij hoorde dat die man berouw ervoor had getoond." (Ahmed)
Als iemand een leugen verteld, dan houdt de slechte geur die daar van afkomt de engelen een mijl uit buurt. (Tirmidzi)
Roddelen
Roddelen is een slechte karaktertrek, welke Allah verboden heeft verklaard.
Allah (swt) zegt in de Qor'aan:
".En bespioneert elkaar niet en spreekt geen kwaad over elkaar in elkaars afwezigheid." (49:12)
De Profeet (vzmh) zei:
"De moslim is de broeder van de andere moslim. Hij bedriegt hem niet, liegt niet tegen hem en laat hem niet in de steek." (gedeelte Tirmidzi)
Roddelen betekent iets over je broeder / zuster zeggen in zijn afwezigheid dat hij / zij niet leuk vindt dat het over hem/haar gezegd wordt.
Het roddelen is zo'n slechte karaktertrek, dat Allah (swt) de vergelijking van het roddelen zegt in de Qor'aan:
"Zou iemand van jullie het vlees van zijn dode broeder willen eten ? Jullie zouden het zeker laten." (49:12)
Hoe wij niet-moslims moet behandelen!
Het is voor ieder moslim noodzakelijk dat hij een goed gedrag opstelt tegenover de niet-moslims. Goede eigenschappen zoals liefdadigheid, je belofte houden, fatsoen, medewerking etc. horen bij de omgang tussen zowel moslims als de niet-moslims
En wat andere geloven betreft, heeft de Heilige Qor'aan ons aanbevolen om niet op zo'n manier te praten met de Joden en de Christenen dat er vijandschap, botsingen en ruzies ontstaan.
Allah(swt) zegt:
"En redetwist niet anders dan op de beste wijze met de lieden van de schrift (joden & christenen) behalve met de onrechtplegers onder hen. En zegt: Wij geloven wat ons is neergezonden en in wat aan jullie is neergezonden en onze God en jullie God is één en wij hebben ons aan hem overgegeven." (Ankaboet:46)
Deze hadith bewijst het ook.
Omar zei dat er een geit in zijn huis werd geslacht. Toen hij thuis kwam informeerde hij of het geschenk naar de joodse buurman werd gebracht. Verder zegt hij: 'Ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen dat Jibriel ( de Engel) er bij hem regelmatig op had aangedrongen om zijn buren vriendelijk te behandelen, zozeer dat hij vermoedde dat de buurman erfenis zou ontvangen.' (Boechari)
Geduld
Geduld is een basiseigenschap die een moslim nodig heeft om in deze wereld en de volgende wereld te slagen.
Allah (swt) zegt in dee Qor'aan:
"En Wij zullen jullie zeker beproeven met iets van vrees, honger, vermindering van bezittingen, levens en vruchten, maar geven verheugende tijden aan de geduldigen." (Baqarah:155)
De volgende hadith laat zien hoe belangrijk geduld is en dat je als geduldige altijd overwint. Said bin Musayyeb zegt:
'Toen de Profeet met zijn metgezellen bij elkaar zaten, uitte een persoon beledigingen tegen Abu Bakr die hem pijn deden, Maar Abu Bakr bleef stil. Nogmaals uitte hij bittere woorden tegen hem, maar Abu Bakr bleef nog steeds stil. Toen hij voor de derde keer met zijn tong pijn probeerde te doen, probeerde Abu Bakr hem te antwoorden. De Boodschapper van Allah stond op. Abu Bakr vroeg hem: 'Bent u ontevreden over mij, Boodschapper van Allah?' 'Nee, maar er kwam een engel uit de hemel naar beneden die alles ontkende wat die man zei en toen jij die man begon te antwoorden, ging de engel weg en ging de duivel zitten en ik kan niet zitten waar de duivel zit.' (Abu Dawud)
De islamitische vredesgroet
Assalamoe Aleikoem
Vrede zij met U
Wa aleikoem salaam
En vrede met U
Wa rahmatoellaahi wa barakaatoe
En de genade en zegeningen van Allah
Het gebruiken en zeggen van Assalaam is een grote zegen van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) voor de moslims. Over de gehele wereld, welke taal zij ook spreken, geven de moslims elkaar de salaam (vrede). Welke taal, van welk ras, volk of stam men ook behoort iedere moslim behoort deze begroeting te gebruiken. Dit toont aan dat de moslims een oemmah zijn in de islam. Overal ter wereld groeten de moslims elkaar met `Assalaamalaikoem` geven elkaar een hand of omhelzen elkaar en dit met broederlijke/zusterlijke liefde en genegenheid. Ook al kennen ze elkaar niet en komen ze uit totaal verschillende werelddelen een simpel `salaam` is het enige wat de harten direct verenigd in de islam. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft het als een gunst en een zegening an ons gegeven.
In de Qor'aan lezen we ook dat de begroeting in Al-djennah (het Paradijs) `as-salaam` zal zijn:
Allah(swt) zegt in de Qor'aan:
"En degenen die geloofden en goede daden verrichten worden de tuinen (Het Paradijs) binnengeleid, waar onder door de rivieren stromen, daarin zullen zij eeuwig levenden zijn met verlof van hun Heer. Hun begroeting daarin is 'Salaam' (vrede). (Ibrahim:23)
"Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: `Bij Allah in Wiens Handen mijn leven is, jullie zullen ad-Djennah niet binnengaan totdat jullie geloven (in al-Islaam) en jullie zullen niet geloven totdat jullie van elkaar houden. Zal ik jullie iets vertellen waardoor jullie van elkaar zullen houden? Verspreidt de salaam tussen jullie." (moeslim).
Deze groet zeg je dus eerste als je een moslimbroeder ziet, laat staan hoe je hem verder zou moeten behandelen als je met hem in gesprek zou gaan.
Als je naar de betekenis van deze begroeting kijkt dan zie je hoe belangrijk Allah (swt) het vindt om een karakter te hebben van zachtheid en vriendelijkheid.
Broederschap
Zoals Allah(swt) de Enige is, de Enige Godheid en De enige Die waard is om aangebeden te worden. Zo bestaat de oemmah uit één eenheid van broederschap ongeacht de afkomst.
Broederschap is een belangerijke element in de islaam, het maakt de moslim sterker waneer er broederschap heerst en het laat de oemmah bloeien. Zoals de profeet(vzmh) zei:
"De gelovigen zijn voor elkaar zoals een gebouw, welke delen elkaar ondersteunen." (Verzameld door Boechari
"Een moslim is een moslims broeder; hij doet hem geen onrecht aan, noch zal hij hem laten vallen. Als iemand voorziet in zijn broeders behoefte, dan zal Allah (swt) voorzien in zijn behoefte. Als iemand zijn broeders bezorgdheid verwijdert, zal Allah (swt) een van zijn bezorgdheden verwijderen op de Dag der Opstand. Als iemand een moslims geheimen verzwijgt, zal Allah (swt) zijn geheimen verzwijgen op de Dag der Opstand."
(Verzameld door Boechari en Moslim)
Aboe Hoerayra(Moge Allah tevreden met hem zijn) heeft verhaald dat de profeet(vzmh) heeft gezegd:
Benijdt elkaaar niet Biedt geen hogere prijs dan een ander. Haat elkaar niet. Wend je niet van elkaar af. Biedt geen lagere prijs dan een ander; maar o dienaren van Allah, wees broeders! De ene moslim is de broeder van een moslim. Hij behandelt henm niet ontrechtvaardig en laat hem niet in de steek. Hij liegt hem niet voor en veracht de ander niet Hier en hij wees drie maal naar zijn borst vevindt zich taqwa (vrees voor God). Het is erg genoeg als iemand zijn broeder veracht. Het bloed zijn bezitingen en de eer van een moslim zijn onaantasbaar voor een andere moslim.
(moeslim)
Het is belangerijk dat broederschap bestaat uit vrede, veiligheid en het gezamelijke vrees hebben voor Allah(swt).
Allah(swt) vermeldt hierover in de Qor'aan :
"Voorwaar, de gelovigen zijn elkaars broeders, sticht daarom vrede tussen jouw broeders. En vreest Allah. Hopelijk zullen jullie begenadigd worden."
(Al Hoedjoerat 10:49)
Vanuit Islamitisch oogpunt is het niet voldoende om alleen simpelweg het te vermijden anderen kwaad te berokkenen, noch om alleen te wensen voor anderen wat je wenst voor jezelf. Wat noodzakelijk is voor moslims ten opzichte van elkaar is wederzijds verantwoordelijkheids gevoel en daadwerkelijke hulp. Tevens worden moslims aangemoedigd elkaar te ontmoeten, want dit verstevigd de sociale banden en beschermd het individu tegen de psychische gevolgen van sociale isolatie. Moslims worden zelfs aangemoedigd elkaar veelvuldig te ontmoeten.
Het is taak van de gastheer/vrouw om gastvrij en goedgeefs te zijn voor de gasten. Toen de profeet Mohammed (vzmh) werd gevraagd welk aspect van de Islam het beste was, zei hij:
"Het verstrekken van voedsel (d.i. voor de gasten, de armen en de behoeftigen), en het groeten van degenen die je kent en hen die je niet kent."
(Boecharie&Moeslim)
Als een moeslim het goede aanspoort en het slechte verbiedt behoort hij tot de beste oemmah die ooit is voortgebracht. En als dat gedaan wordt door broeders in één eenheid, dan behoort het ook tot de ware oemmah. Zoals Allah(swt) zegt in de Qor'aan:
Jullie zijn de beste gemeenschap die uit de mensen is voortgebracht, (zolang) jullie tot het goede oproepen en jullie het verwerpelijke verbieden, en jullie in Allah geloven. (Ali imran: 110)
Enkele Hadiths over het karakter van de heilige Profeet (vzmh):
Anas(moge Allah tevreden met hem zijn) verhaalde:
"Ik diende tien jaar lang de heilige profeet. Hij zei nooit 'oef' (uiting evend aan zijn ontevredenheid), noch vroeg hij mij ooit waarom ik dit deed of waarom ik dat niet deed." (Moeslim)
Anas(moge Allah tevreden met hem zijn) zei:
"Mijn moeder hield altijd de hand van de profeet vast en nam hem altijd ee waar ze ook heen wilde. Als iemand voor hem kwam en zijn hand schudde, trok de profeet nooit zijn hand weg van diens handen tot deze zelf zijn handen wegtrok en hij keerde nooit zijn gezicht van die persoon af tot deze zelf zijn gezicht afwendde. En in de bijeenkomsten werd hij nooit op zo'n wijze hurkend gezien dat zijn knieën verder uitstaken dat die van zijn mede-hurkenden." (Tirmidzi)
Hazrat Ayesha(moge Allah tevrede met haar zijn) verhaalde:
"Als er twee alternatieven waren, koos de heilige profeet altijd voor het gemakkelijkste alternatief op voorwaarde dat dat niet zondig was. Als dat werk zondig was, zorgde hij ervoor dat hij uit de buurt was. De profeet nam nooit enige persoonlijke wraak op iemand. Ja, als Allah's bevel niet werd opgevolgd, dan werd zijn gramschap opgewekt. Allah's boodschapper sloeg niemand met zijn eigen handen, noch zijn vrouw, noch een bediende. Ja, hij vocht voor Allah's zaak in de oorlogen." (Moeslim)
Abdullah bin Harith(moge Allah tevreden met hem zijn):
heeft vermeld dat hij niemand meer heeft zien glimlachen dat de boodschapper van Allah. (Tirmidzi)
Allah (swt) heeft alle moslims bevolen om de excellente gewoontes en de beste eigenschappen van de profeet (vzmh) te volgen en lering te trekken uit het heilige leven van de heilige profeet. Allah(swt) zegt hierover in de Qor'aan:
"Er was voor u toch in de Boodschapper Allah's schoon voorbeeld voor wie hoopten op Allah en de laatste dag en Allah veelmaals gedachten." (Ahzab:21)
Hazrat Ali verhaalde dat als in de veldslagen het vechten begon, wij altijd erg bezorgt waren over de profeet, omdat er niemand tijdens het vechten dichter bij de vijand was dan de profeet.
Jabir bin Abdullah verhaalde dat wanneer de profeet iets werd gevraagd, hij nooit 'nee' zei.
Hazrat Khadija had hem verteld toen hij voor het eerst werd gezegend met de Goddelijke openbaring:
"Je draagt de lasten van de zwakke mensen, je verdient voor de armen en je helpt iemand als hij in nood zit met volgen van de Waarheid."
Als iemand de profeet (vzmh) ergens om vroeg, gaf hij het hem of sprak anders zo liefhebbend met hem dat hij tevreden terugkeerde. De rivier van zijn vriendelijkheid vloeide voor iedereen. Voor zijn metgezellen was hij een bewaker en in zaken van de Waarheid was iedereen in zijn ogen gelijk.
Hij zag er goed uit, was fatsoenlijk, nederig en teerhartig. Hij was niet bekrompen van geest en niet hard. Ruzie maken was niet zijn gewoonte. Hij sprak nooit slechte woorden. Anderen veroordelen of overdadig prijzen lag niet in zijn karakter.
Jarir bin Abdullah verhaalde:
"Sinds ik moslim werd heeft de profeet mij niet tegengehouden om (zijn huis) binnen te komen; als hij naar mij keek, glimlacht hij.
Hij wisselde altijd gevatheden uit met zijn metgezellen, ging vrij met hen om en probeerde nader tot hen te komen. Hij speelde met hun kinderen en nam hen op zijn schoot.
Een uitnodiging van vrije mensen, mannelijke of vrouwelijke slaven of arme mensen waren acceptabel voor hem. Hij bezocht de zieke, ook in de veraf gelegen gebieden van Medina. Hij accepteerde de excuses van de werkelijk hulpeloze mensen.
Anas(moge Allah tevreden met hem zijn) verhaalde dat als iemand iets in zijn oren fluisterde, hij nooit zijn oor van zijn mond wegtrok tot de fluisteraar zelf zijn mond weghaalde. Als iemand zijn hand vasthield probeerde hij nooit zijn hand terug te trekken tenzij de andere man zijn hand wegtrok. Hij was altijd de eerste die iemand groette wanneer hij hem tegenkwam of de eerst om de handen van zijn metgezellen te schudden. Hij strekte nooit zijn benen in het gezelschap van zijn metgezellen zodat ze niet werden ontriefd.
Iedereen die naar hem toe kwam werd op gepaste wijze door hem gerespecteerd. Vaak spreidde hij zijn kleed voor de bezoeker en plaatste het in gebruik zijnde kussen achter de rug van de bezoeker. Als de bezoeker aarzelde om op het kleed te gaan zitten, drong hij er altijd op aan.
Hij had een stil karakter. Hij sprak nooit als het niet nodig was. Als iemand met verwrongen gezicht sprak, was hij onverschillig ten opzichte van hem en negeerde hem.
Als hij liep was hij in balans. Hij liep noch angstig, noch haastig, noch lui.
Hazrat Ayesha zegt dat hij op zo'n manier sprak dat als iemand de woorden wilde tellen, hij dat kon doen.
De boodschapper van Allah hield van welriekendheid en gebruikte vaak parfum.
De wereld werd hem met al haar verleidingen en amusement gepresenteerd. Zijn legers behaalden overwinningen, maar hij stond onverschillig tegenover luxe en pleziertjes. Hij stierf in zo'n conditie dat zijn wapenrusting aan een Jood in onderpand was gegeven.
Hopelijke is deze lezing leerzaam geweest. En zullen we een spiegel voor onszelf houden om stil te staan bij de karatereigenschappen die we verrichtten die niet overeenstemmen met de islaam, en als goede voorbeeld de profeet Mohammed(vzmh). En te beginnen bij onszelf.
Moge Allah(swt) de moslims leiden op de juiste weg en ons behoeden tegen negatieve karatereigenschappen. En moge Allah(swt) de moslims tot de ware oemmah laten behoren.
Het karakter bevindt zich ook in de vijf zuilen:
-het gebed (salaat)
Het is een verplichte vorm van aanbidding. En het gebed voorkomt 'kwaad' doen.
Allah (swt) zegt in de Qor'aan:
"Het gebed belet slechtheid en kwaad." (Ankaboet:45)
-Armenbelasting (zakaat)
Dit is een middel tot zuivering. Het is niet alleen een armenbelasting die je geeft als je daartoe in staat bent. Het belangrijkste doel ervan is het zaaien van zachtheid, het wegwassen van gierigheid en om broederschap te versterken.
Allah (swt) zegt in de Qor'aan:
"Neem liefdadigheid van hun bezit opdat het hen mag reinigen en uiveren." (Tauba:103)
De zakaat (armenbelasting) is ook een vorm van liefdadigheid.
De Profeet (vzmh) zei:
"Glimlachen in gezelschap van je broeder is liefdadigheid. Bevelen goede daden te doen en anderen verhinderen kwaad te doen is liefdadigheid. Hinderlijke dingen zoals doorns en botten verwijderen van de straat is liefdadigheid. Water van jouw kruik in de kruik van je broeder doen is liefdadigheid. Iemand leiden met een foute visie is liefdadigheid." (Boechari)
-Vasten (Saum)
Het verplichte vasten is niet alleen jezelf onthouden van eten en drinken.
De Profeet (vzmh) heeft gezegd:
"Vasten is niet alleen de naam van het afzien van eten en drinken, maar het is afzien van slechte en gemene dingen. Als iemand je beledigt of ruzie met je maakt terwijl je vast, zeg dan 'sorry ik vast'."
De Qor'aan vermeldt het doel van het vasten in deze woorden:
"O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen voor jullie, wellicht zal je vrezend worden." (Baqarah:183)
-De Bedevaart (Hajj)
De bedevaart is verplicht voor iedere moslim die daartoe in staat is. Het is ook een vorm om de liefde voor de wereld af te zwakken.
Allah (swt) zegt:
"De bedevaart is in de bekende maanden. Degene die zich dan tot het verrichten van de heeft verplicht, voor hem is er geen geslachtsgemeenschap, geen zondigheid en geen twist tijdens de bedevaart. En wat jullie aan goeds doen: Allah kent het." (Baqarah:197)
Het gebed (salaat), het vasten (saum), de armenbelasting (zakaat), de bedevaart (hajj) en andere vormen van aanbidding zijn een opstapje naar een goed karakter.
Er wordt verteld door Imam Ahmed: Iemand vroeg aan de Profeet:
"O Boodschapper van Allah! Er is een zekere vrouw die zeer bekend staat om haar gebeden, vasten en vele liefdadigheden, maar die grof tegen haar buren spreekt. Zeg me, wat zal haar lot zijn?' Hij antwoorde dat zij naar de Hel zou gaan. Toen vroeg de persoon: 'Er is een andere vrouw die niet veel aan bidden en vasten doet, die stukjes kaas geeft als liefdadigheid en die haar buren geen kwaad doet; wat zal haar lot zijn?' Hij antwoorde dat ze naar het Paradijs zou gaan."
Dit antwoord geeft een idee van de hoge waarde die aan een goed karakter wordt toegekend.
Wie is arm??
De Profeet (vzmh) zei:
"In mijn gemeenschap (ummah) is diegene arm die op de 'Dag des Oordeels' voor Allah verschijnt en hij had het gebed verricht; hij had de armenbelasting betaald; hij had gevast; maar hij zou iemand hebben beledigd; hij zou iemands bezit hebben ingenomen; hij zou iemand hebben vermoord; hij zou iemand hebben geslagen. Al zijn hassanet (bonuspunten) zouden aan zijn slachtoffers worden gegeven. Als zijn daden op zijn dan zouden de vergissingen en zonden van de slachtoffers aan hem worden gegeven en hij zou in de Hel worden gegooid." (Moeslim)
Er is een bekende gebeurtenis uit de biografie van de Profeet (vzmh) die vertelt dat hij een jood iets schuldig was. De jood eiste terugbetaling en zei op een norse toon: 'O zonen van Abdul Muttalib, jullie volk stelt onnodig de terugbetaling van jullie leningen uit.' Omar bin al-Khattab was daar ook aanwezig. Hij besloot de jood die de Profeet beledigde goede manieren te leren. Hij trok zijn zwaard uit de schede maar de Boodschapper van Allah maande Omar tot stilte door te zeggen: 'Hij en ik verdienen een betere behandeling. Leer hem op een betere manier om zijn geld te vragen en mij op een beschaafde manier aan te raden het terug te betalen.'" (Ahmed)
De Islam heeft bevolen om rechtvaardig en behoorlijk met de tegenstander om te gaan, zelfs als het een overtreder of een ongelovige is.
Allah zegt: "En het goede en het kwade zijn niet gelijk; beantwoord het kwade met wat beter is, dan zal degene met wie je in vijandschap leefde als een oprechte vriend worden." (Foesshilat:34)
Wat is een hypocriet?
De Profeet (vzmh) zei:
"De persoon die de volgende drie gewoontes heeft is een hypocriet, zelfs als hij vast, bidt, de pelgrimstocht verricht en zichzelf een moslim noemt; als hij spreekt, liegt hij; als hij een belofte doe, breekt hij hem en als hem iets in bewaring wordt gegeven begaat hij een oneerlijkheid." (Moeslim)
De Profeet (vzmh) zei ook :
"Er zijn drie gewoontes. Degene bij wie ze gevonden worden zal een complete hypocriet zijn. Als één van deze gewoontes in iemand wordt gevonden, zal hij een gewoonte van verdeeldheid hebben tot hij het opgeeft. Als hem iets in bewaring wordt gegeven, begaat hij een oneerlijkheid, als hij spreekt vertelt hij leugens en als hij ruzie maakt begint hij te schelden." (Boechari)
Vloeken en schelden
De islam heeft het vloeken, schelden en het uitwisselen van slechte woorden en daden verboden (haram) verklaard.
Allah's Boodschapper heeft gezegd:
"Een gelovige moslim beschimpt niet, vloekt niet en verwijt niet en geeft zich niet over aan slechte praatjes en ongemanierde handelingen." (Tirmidzi)
De Profeet zei ook:
"Als een persoon iemand vervloekt, stijgt die vloek ten hemel op, maar vindt het de poorten van de hemel gesloten. Dan keer het terug naar de aarde. Hier vindt het ook de poorten gesloten. Daarom zwerft het van hot naar her en als het geen geschikte plaats vindt, keert het terug naar diegene die vervloekt werd. Als deze de vloek verdiende is alles goed en wel, anders keert het terug naar degene die de vloek uitsprak." (Abu Dawud)
Advies om oprecht te zijn
Het is belangrijk om naar waarheid en eerlijkheid te handelen en het tot onze levenswijze te maken en alleen waarheid een plaats te geven in ons spreken en onze zaken.
Abdoellah ibn Mas'oed verhaalt dat de profeet(vzmh) zei:
"Oprechtheid leidt tot deugd en deugd leidt tot het Paradijs. Een man volhardt in het vertellen van waarheid, totdat hij bij Allah(swt) opgeschreven is als een waarheidsgetrouw man. Leugenachtigheid leidt tot zonde en zonde leidt tot het vuur en een man gaat door met het vertellen van leugens, totdat hij bij Allah(swt) is opgeschreven is als een leugenaar." (Boecharie & Moeslim)
Een andere hadith zegt:
"Laat twijfelachtige dingen met rust, volg die zaken waarop geen twijfel rust, want waarheid is een middel tot bevrediging en een leugen is de oorzaak van twijfels en misvattingen." (Tirmidzi)
Aischa (ra) vertelt:
"Allah's Boodschapper haatte niets zo erg als leugens. Als hij hoorde dat een bepaald persoon een leugen had verteld, verwijderde hij het respect en de eer voor die man uit zijn hart tot hij hoorde dat die man berouw ervoor had getoond." (Ahmed)
Als iemand een leugen verteld, dan houdt de slechte geur die daar van afkomt de engelen een mijl uit buurt. (Tirmidzi)
Roddelen
Roddelen is een slechte karaktertrek, welke Allah verboden heeft verklaard.
Allah (swt) zegt in de Qor'aan:
".En bespioneert elkaar niet en spreekt geen kwaad over elkaar in elkaars afwezigheid." (49:12)
De Profeet (vzmh) zei:
"De moslim is de broeder van de andere moslim. Hij bedriegt hem niet, liegt niet tegen hem en laat hem niet in de steek." (gedeelte Tirmidzi)
Roddelen betekent iets over je broeder / zuster zeggen in zijn afwezigheid dat hij / zij niet leuk vindt dat het over hem/haar gezegd wordt.
Het roddelen is zo'n slechte karaktertrek, dat Allah (swt) de vergelijking van het roddelen zegt in de Qor'aan:
"Zou iemand van jullie het vlees van zijn dode broeder willen eten ? Jullie zouden het zeker laten." (49:12)
Hoe wij niet-moslims moet behandelen!
Het is voor ieder moslim noodzakelijk dat hij een goed gedrag opstelt tegenover de niet-moslims. Goede eigenschappen zoals liefdadigheid, je belofte houden, fatsoen, medewerking etc. horen bij de omgang tussen zowel moslims als de niet-moslims
En wat andere geloven betreft, heeft de Heilige Qor'aan ons aanbevolen om niet op zo'n manier te praten met de Joden en de Christenen dat er vijandschap, botsingen en ruzies ontstaan.
Allah(swt) zegt:
"En redetwist niet anders dan op de beste wijze met de lieden van de schrift (joden & christenen) behalve met de onrechtplegers onder hen. En zegt: Wij geloven wat ons is neergezonden en in wat aan jullie is neergezonden en onze God en jullie God is één en wij hebben ons aan hem overgegeven." (Ankaboet:46)
Deze hadith bewijst het ook.
Omar zei dat er een geit in zijn huis werd geslacht. Toen hij thuis kwam informeerde hij of het geschenk naar de joodse buurman werd gebracht. Verder zegt hij: 'Ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen dat Jibriel ( de Engel) er bij hem regelmatig op had aangedrongen om zijn buren vriendelijk te behandelen, zozeer dat hij vermoedde dat de buurman erfenis zou ontvangen.' (Boechari)
Geduld
Geduld is een basiseigenschap die een moslim nodig heeft om in deze wereld en de volgende wereld te slagen.
Allah (swt) zegt in dee Qor'aan:
"En Wij zullen jullie zeker beproeven met iets van vrees, honger, vermindering van bezittingen, levens en vruchten, maar geven verheugende tijden aan de geduldigen." (Baqarah:155)
De volgende hadith laat zien hoe belangrijk geduld is en dat je als geduldige altijd overwint. Said bin Musayyeb zegt:
'Toen de Profeet met zijn metgezellen bij elkaar zaten, uitte een persoon beledigingen tegen Abu Bakr die hem pijn deden, Maar Abu Bakr bleef stil. Nogmaals uitte hij bittere woorden tegen hem, maar Abu Bakr bleef nog steeds stil. Toen hij voor de derde keer met zijn tong pijn probeerde te doen, probeerde Abu Bakr hem te antwoorden. De Boodschapper van Allah stond op. Abu Bakr vroeg hem: 'Bent u ontevreden over mij, Boodschapper van Allah?' 'Nee, maar er kwam een engel uit de hemel naar beneden die alles ontkende wat die man zei en toen jij die man begon te antwoorden, ging de engel weg en ging de duivel zitten en ik kan niet zitten waar de duivel zit.' (Abu Dawud)
De islamitische vredesgroet
Assalamoe Aleikoem
Vrede zij met U
Wa aleikoem salaam
En vrede met U
Wa rahmatoellaahi wa barakaatoe
En de genade en zegeningen van Allah
Het gebruiken en zeggen van Assalaam is een grote zegen van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) voor de moslims. Over de gehele wereld, welke taal zij ook spreken, geven de moslims elkaar de salaam (vrede). Welke taal, van welk ras, volk of stam men ook behoort iedere moslim behoort deze begroeting te gebruiken. Dit toont aan dat de moslims een oemmah zijn in de islam. Overal ter wereld groeten de moslims elkaar met `Assalaamalaikoem` geven elkaar een hand of omhelzen elkaar en dit met broederlijke/zusterlijke liefde en genegenheid. Ook al kennen ze elkaar niet en komen ze uit totaal verschillende werelddelen een simpel `salaam` is het enige wat de harten direct verenigd in de islam. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft het als een gunst en een zegening an ons gegeven.
In de Qor'aan lezen we ook dat de begroeting in Al-djennah (het Paradijs) `as-salaam` zal zijn:
Allah(swt) zegt in de Qor'aan:
"En degenen die geloofden en goede daden verrichten worden de tuinen (Het Paradijs) binnengeleid, waar onder door de rivieren stromen, daarin zullen zij eeuwig levenden zijn met verlof van hun Heer. Hun begroeting daarin is 'Salaam' (vrede). (Ibrahim:23)
"Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: `Bij Allah in Wiens Handen mijn leven is, jullie zullen ad-Djennah niet binnengaan totdat jullie geloven (in al-Islaam) en jullie zullen niet geloven totdat jullie van elkaar houden. Zal ik jullie iets vertellen waardoor jullie van elkaar zullen houden? Verspreidt de salaam tussen jullie." (moeslim).
Deze groet zeg je dus eerste als je een moslimbroeder ziet, laat staan hoe je hem verder zou moeten behandelen als je met hem in gesprek zou gaan.
Als je naar de betekenis van deze begroeting kijkt dan zie je hoe belangrijk Allah (swt) het vindt om een karakter te hebben van zachtheid en vriendelijkheid.
Broederschap
Zoals Allah(swt) de Enige is, de Enige Godheid en De enige Die waard is om aangebeden te worden. Zo bestaat de oemmah uit één eenheid van broederschap ongeacht de afkomst.
Broederschap is een belangerijke element in de islaam, het maakt de moslim sterker waneer er broederschap heerst en het laat de oemmah bloeien. Zoals de profeet(vzmh) zei:
"De gelovigen zijn voor elkaar zoals een gebouw, welke delen elkaar ondersteunen." (Verzameld door Boechari
"Een moslim is een moslims broeder; hij doet hem geen onrecht aan, noch zal hij hem laten vallen. Als iemand voorziet in zijn broeders behoefte, dan zal Allah (swt) voorzien in zijn behoefte. Als iemand zijn broeders bezorgdheid verwijdert, zal Allah (swt) een van zijn bezorgdheden verwijderen op de Dag der Opstand. Als iemand een moslims geheimen verzwijgt, zal Allah (swt) zijn geheimen verzwijgen op de Dag der Opstand."
(Verzameld door Boechari en Moslim)
Aboe Hoerayra(Moge Allah tevreden met hem zijn) heeft verhaald dat de profeet(vzmh) heeft gezegd:
Benijdt elkaaar niet Biedt geen hogere prijs dan een ander. Haat elkaar niet. Wend je niet van elkaar af. Biedt geen lagere prijs dan een ander; maar o dienaren van Allah, wees broeders! De ene moslim is de broeder van een moslim. Hij behandelt henm niet ontrechtvaardig en laat hem niet in de steek. Hij liegt hem niet voor en veracht de ander niet Hier en hij wees drie maal naar zijn borst vevindt zich taqwa (vrees voor God). Het is erg genoeg als iemand zijn broeder veracht. Het bloed zijn bezitingen en de eer van een moslim zijn onaantasbaar voor een andere moslim.
(moeslim)
Het is belangerijk dat broederschap bestaat uit vrede, veiligheid en het gezamelijke vrees hebben voor Allah(swt).
Allah(swt) vermeldt hierover in de Qor'aan :
"Voorwaar, de gelovigen zijn elkaars broeders, sticht daarom vrede tussen jouw broeders. En vreest Allah. Hopelijk zullen jullie begenadigd worden."
(Al Hoedjoerat 10:49)
Vanuit Islamitisch oogpunt is het niet voldoende om alleen simpelweg het te vermijden anderen kwaad te berokkenen, noch om alleen te wensen voor anderen wat je wenst voor jezelf. Wat noodzakelijk is voor moslims ten opzichte van elkaar is wederzijds verantwoordelijkheids gevoel en daadwerkelijke hulp. Tevens worden moslims aangemoedigd elkaar te ontmoeten, want dit verstevigd de sociale banden en beschermd het individu tegen de psychische gevolgen van sociale isolatie. Moslims worden zelfs aangemoedigd elkaar veelvuldig te ontmoeten.
Het is taak van de gastheer/vrouw om gastvrij en goedgeefs te zijn voor de gasten. Toen de profeet Mohammed (vzmh) werd gevraagd welk aspect van de Islam het beste was, zei hij:
"Het verstrekken van voedsel (d.i. voor de gasten, de armen en de behoeftigen), en het groeten van degenen die je kent en hen die je niet kent."
(Boecharie&Moeslim)
Als een moeslim het goede aanspoort en het slechte verbiedt behoort hij tot de beste oemmah die ooit is voortgebracht. En als dat gedaan wordt door broeders in één eenheid, dan behoort het ook tot de ware oemmah. Zoals Allah(swt) zegt in de Qor'aan:
Jullie zijn de beste gemeenschap die uit de mensen is voortgebracht, (zolang) jullie tot het goede oproepen en jullie het verwerpelijke verbieden, en jullie in Allah geloven. (Ali imran: 110)
Enkele Hadiths over het karakter van de heilige Profeet (vzmh):
Anas(moge Allah tevreden met hem zijn) verhaalde:
"Ik diende tien jaar lang de heilige profeet. Hij zei nooit 'oef' (uiting evend aan zijn ontevredenheid), noch vroeg hij mij ooit waarom ik dit deed of waarom ik dat niet deed." (Moeslim)
Anas(moge Allah tevreden met hem zijn) zei:
"Mijn moeder hield altijd de hand van de profeet vast en nam hem altijd ee waar ze ook heen wilde. Als iemand voor hem kwam en zijn hand schudde, trok de profeet nooit zijn hand weg van diens handen tot deze zelf zijn handen wegtrok en hij keerde nooit zijn gezicht van die persoon af tot deze zelf zijn gezicht afwendde. En in de bijeenkomsten werd hij nooit op zo'n wijze hurkend gezien dat zijn knieën verder uitstaken dat die van zijn mede-hurkenden." (Tirmidzi)
Hazrat Ayesha(moge Allah tevrede met haar zijn) verhaalde:
"Als er twee alternatieven waren, koos de heilige profeet altijd voor het gemakkelijkste alternatief op voorwaarde dat dat niet zondig was. Als dat werk zondig was, zorgde hij ervoor dat hij uit de buurt was. De profeet nam nooit enige persoonlijke wraak op iemand. Ja, als Allah's bevel niet werd opgevolgd, dan werd zijn gramschap opgewekt. Allah's boodschapper sloeg niemand met zijn eigen handen, noch zijn vrouw, noch een bediende. Ja, hij vocht voor Allah's zaak in de oorlogen." (Moeslim)
Abdullah bin Harith(moge Allah tevreden met hem zijn):
heeft vermeld dat hij niemand meer heeft zien glimlachen dat de boodschapper van Allah. (Tirmidzi)
Allah (swt) heeft alle moslims bevolen om de excellente gewoontes en de beste eigenschappen van de profeet (vzmh) te volgen en lering te trekken uit het heilige leven van de heilige profeet. Allah(swt) zegt hierover in de Qor'aan:
"Er was voor u toch in de Boodschapper Allah's schoon voorbeeld voor wie hoopten op Allah en de laatste dag en Allah veelmaals gedachten." (Ahzab:21)
Hazrat Ali verhaalde dat als in de veldslagen het vechten begon, wij altijd erg bezorgt waren over de profeet, omdat er niemand tijdens het vechten dichter bij de vijand was dan de profeet.
Jabir bin Abdullah verhaalde dat wanneer de profeet iets werd gevraagd, hij nooit 'nee' zei.
Hazrat Khadija had hem verteld toen hij voor het eerst werd gezegend met de Goddelijke openbaring:
"Je draagt de lasten van de zwakke mensen, je verdient voor de armen en je helpt iemand als hij in nood zit met volgen van de Waarheid."
Als iemand de profeet (vzmh) ergens om vroeg, gaf hij het hem of sprak anders zo liefhebbend met hem dat hij tevreden terugkeerde. De rivier van zijn vriendelijkheid vloeide voor iedereen. Voor zijn metgezellen was hij een bewaker en in zaken van de Waarheid was iedereen in zijn ogen gelijk.
Hij zag er goed uit, was fatsoenlijk, nederig en teerhartig. Hij was niet bekrompen van geest en niet hard. Ruzie maken was niet zijn gewoonte. Hij sprak nooit slechte woorden. Anderen veroordelen of overdadig prijzen lag niet in zijn karakter.
Jarir bin Abdullah verhaalde:
"Sinds ik moslim werd heeft de profeet mij niet tegengehouden om (zijn huis) binnen te komen; als hij naar mij keek, glimlacht hij.
Hij wisselde altijd gevatheden uit met zijn metgezellen, ging vrij met hen om en probeerde nader tot hen te komen. Hij speelde met hun kinderen en nam hen op zijn schoot.
Een uitnodiging van vrije mensen, mannelijke of vrouwelijke slaven of arme mensen waren acceptabel voor hem. Hij bezocht de zieke, ook in de veraf gelegen gebieden van Medina. Hij accepteerde de excuses van de werkelijk hulpeloze mensen.
Anas(moge Allah tevreden met hem zijn) verhaalde dat als iemand iets in zijn oren fluisterde, hij nooit zijn oor van zijn mond wegtrok tot de fluisteraar zelf zijn mond weghaalde. Als iemand zijn hand vasthield probeerde hij nooit zijn hand terug te trekken tenzij de andere man zijn hand wegtrok. Hij was altijd de eerste die iemand groette wanneer hij hem tegenkwam of de eerst om de handen van zijn metgezellen te schudden. Hij strekte nooit zijn benen in het gezelschap van zijn metgezellen zodat ze niet werden ontriefd.
Iedereen die naar hem toe kwam werd op gepaste wijze door hem gerespecteerd. Vaak spreidde hij zijn kleed voor de bezoeker en plaatste het in gebruik zijnde kussen achter de rug van de bezoeker. Als de bezoeker aarzelde om op het kleed te gaan zitten, drong hij er altijd op aan.
Hij had een stil karakter. Hij sprak nooit als het niet nodig was. Als iemand met verwrongen gezicht sprak, was hij onverschillig ten opzichte van hem en negeerde hem.
Als hij liep was hij in balans. Hij liep noch angstig, noch haastig, noch lui.
Hazrat Ayesha zegt dat hij op zo'n manier sprak dat als iemand de woorden wilde tellen, hij dat kon doen.
De boodschapper van Allah hield van welriekendheid en gebruikte vaak parfum.
De wereld werd hem met al haar verleidingen en amusement gepresenteerd. Zijn legers behaalden overwinningen, maar hij stond onverschillig tegenover luxe en pleziertjes. Hij stierf in zo'n conditie dat zijn wapenrusting aan een Jood in onderpand was gegeven.
Hopelijke is deze lezing leerzaam geweest. En zullen we een spiegel voor onszelf houden om stil te staan bij de karatereigenschappen die we verrichtten die niet overeenstemmen met de islaam, en als goede voorbeeld de profeet Mohammed(vzmh). En te beginnen bij onszelf.
Moge Allah(swt) de moslims leiden op de juiste weg en ons behoeden tegen negatieve karatereigenschappen. En moge Allah(swt) de moslims tot de ware oemmah laten behoren.