PDA

View Full Version : Het einde van de settopbox (decoder)


DeProf_eet
18 februari 2013, 17:42
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130218_061

Test-Aankoop organiseert op 15 maart het Belgische kampioenschap decoderwerpen, omdat de consumentenorganisatie af wil van de 'dure, weinig degelijke en energieverslindende decoders' om digitaal televisie te kijken. In de strijd tegen de kabeloperatoren kon de organisatie tienkamper Hans Van Alphen strikken voor een campagnefilmpje. Telenet belooft verandering, maar blijft nog vaag.

De consumentenorganisatie vindt de decoders overbodig omdat ook een zogenaamde CI-module gebruikt kan worden, een kaart die in elke moderne flatscreentelevisie past. Een overstap van de verplichte decoder naar een CI-module levert de Telenet-klant volgens Test-Aankoop een jaarlijkse besparing op van 123,80 euro (8,20 euro voor de maandelijkse huur en 25,40 euro stroomverbruik).

Aanleiding voor de actie is de beslissing van Telenet eind november vorig jaar om de decoders van Indi niet langer te ondersteunen. Indi was van Interkabel, dat in 2008 door Telenet werd overgenomen. De Indi-klanten, voornamelijk in Limburg, die nog verder digitaal wilden kijken, moesten door de beslissing een nieuwe decoder van Telenet in huis halen. Volgens Ivo Mechels van Test-Aankoop klaagden duizenden mensen daarover, waarna de consumentenorganisatie beloofde actie te ondernemen.

Mechels noemt de decoders 'een melkkoe' voor de kabelaars, en vindt het niet langer aanvaardbaar dat de Belgische consument 'een alternatief wordt ontzegd'. Op 15 maart organiseert Test-Aankoop daarom het 'Belgisch kampioenschap decoderwerpen', waar 'alle ondertussen kapotte en verouderde decoders een eervol einde krijgen'. In een filmpje toont tienkamper Hans Van Alphen hoe dat gaat. Daarnaast bestaat de campagne ook nog uit een petitie.

In een reactie laat Telenet weten dat er 'nog voor de zomer' een systeem met een kaartje in de winkel zal liggen. De Mechelse kabelaar blijft wel vaag, want 'alle modaliteiten' volgen later. Zo is niet duidelijk of het kaartje gehuurd dan wel gekocht zal moeten worden, en hoeveel zenders via dat systeem te bekijken zullen zijn. Telenet-woordvoerder Stefan Coenjaerts merkt wel op dat het om een bijkomend product gaat. 'Telenet laat de settopbox dus niet vallen', zegt hij

Dat laatste vind ondergetekende een pure schande. Ik wil graag de afstansbediening van mijn TV blijven gebruiken. Bijkomend product ?? Nog meer kassa zeker ?? Wat een dievenbende. 123,80€ besparen per jaar mag dus niet van Telenet/Belgacom.

Universalia
18 februari 2013, 17:52
Over dat gegeven is men op het navolgende forum ook al een tijdje bezig in de rubriek bij Telenet (en ex-UPC) en daar Televisie ...

http://www.tik.be/forum/

Of Telenet hier blij mee is geen idee van http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/smiley-met-bordje/animaatjes-smiley-met-bordje-14564.gif

cookie monster
19 februari 2013, 06:14
No cable , no DVB-T (+ no teletenne) , no Belgacom TV , no Mobistar TV , no TVV , no telesat casa CM

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2 & FTA DVB-T

On-Topic:
Het zou inderdaad beter zijn mochten met die CI(+) aan de gang gaan ,
ook mijne TV heeft zo'ne CI-sleuf !!
Vermoedelijk , mochten ze toch overgaan , zal je die CI moeten huren ,
en dus .... tatatatataratatataaaa , wie gaat dat betalen ??

cookie monster
19 februari 2013, 06:17
http://www.fwdmagazine.be/fwd/147596/is-mijn-tv-geschikt-voor-telenet-zonder-digibox-

Universalia
19 februari 2013, 08:27
http://www.observatoriofucatel.cl/wp-content/uploads/2008/11/tv-nino2.jpg

Zou die dat ook al hebben?

:cheer:

giserke
19 februari 2013, 09:25
Ja maa, hoe ga je dan in HD opnemen? :oops:

maddox
19 februari 2013, 10:23
Geen TV hier. Simpel genoeg.

jogo
19 februari 2013, 10:30
http://www.observatoriofucatel.cl/wp-content/uploads/2008/11/tv-nino2.jpg

Zou die dat ook al hebben?

:cheer:

hoge kijkdichtheid

BigF
19 februari 2013, 10:51
Ik zie maar 1 probleem bij het invoeren van dat 'kaarten-systeem' en dat is dat het goedkoper is voor de consument.
Doe daar iets aan en vanaf volgende week heeft niemand nog een settop-box nodig.

Kylero
19 februari 2013, 14:54
een zeer goede zaak

DeProf_eet
19 februari 2013, 15:06
Ik zie maar 1 probleem bij het invoeren van dat 'kaarten-systeem' en dat is dat het goedkoper is voor de consument.
Doe daar iets aan en vanaf volgende week heeft niemand nog een settop-box nodig.Inderdaad dat het goedkoper is voor de consument. Daarom dat het, en dit niettegenstaande dat de televisies er al jaren op voorbereid en er voor voorzien zijn, word tregengehouden. Ik heb een dik vermoeden zelfs met stilzwijgende goedkeuring van de overheid. Welke consument weet at nu dat zijn aangekochte flatscreen al jaren voorzien is om met zo'n kaartje te werken. Men koopt een flatscreen die een afstandsbediening heeft maar men kan die niet gebruiken als men digitaal wil kijken. Grote schande en achteruitgang noem ik dat. Nochthans had Belgacom hierin het voortouw kunnen nemen om zonder settopbox te werken. Maar getrouw in hun gewoonte van melkkoeien deden ze gewoon Telenet na.

DeProf_eet
19 februari 2013, 15:16
Ja maar, hoe ga je dan in HD opnemen? :oops:Klopt. Men moet dan gewoonweg bvb de oude of de nieuwe Harddisk recorders een HDMI ingang geven. Wat nu natuurlijk door de volledige industrie tegengewerkt word. Zelfde historie waarom het zolang geduurd heeft eer de BlueRay uitkwam. Men zou nl eens met en te hoge kwaliteit iets kunnen kopieren. Op dit ogenblik moet je dan dus bvb naar een moeillijk verkrijgbare HDMI nr. analoog converter zoeken en die aan de scart of RCA ingang van je oude Harddisk recorder koppelen. Het resultaat is wel dat je geen HD kwaliteit krijgt aan de uitgang.

Figy
22 februari 2013, 12:20
Voor mij is digitale TV veel meer dan enkel een groter zenderaanbod. Ik wil comfortabel TV kunnen kijken, dus ik bedoel kunnen (live) pauzeren, terugspoelen, opnemen, tv-gids, info opvragen, video on demand. Allemaal zaken die je dus niet met enkel een 'smartcard' kunt.

De smartcard is trouwens geen nieuwe technologie. Integendeel, sinds de AD-2100 in 2011 had Telenet eindelijk komaf gemaakt met de smartcard gekoppeld aan de decoder. En nu een smartcard die als stand alone dient te fungeren... daar hou ik graag men handen van af. Liever wat meer betalen en geen miserie hebben.

En wat dat decoderwerpen betreft... ik hoop dat de kandidaten eerst goed controleren of ze wel degelijk de eigenaar van de decoder zijn... anders volgt er weer een factuur. 8-)

Universalia
22 februari 2013, 12:27
hoge kijkdichtheid

Het jongetje zit alvast veel te dicht te kijken inderdaad :)

cookie monster
23 februari 2013, 05:36
En wat dat decoderwerpen betreft... ik hoop dat de kandidaten eerst goed controleren of ze wel degelijk de eigenaar van de decoder zijn... anders volgt er weer een factuur. 8-)
Ik heb hier nog 2 oude analoge & 2 digitale oudere sat-decoders/sat-ontvangers :thumbsup:

Figy
23 februari 2013, 12:45
Ik heb hier nog 2 oude analoge & 2 digitale oudere sat-decoders/sat-ontvangers :thumbsup:

Daar verschiet ik niet van. :-)

Je kan al beginnen oefenen met werpen.

cookie monster
24 februari 2013, 11:44
Eentje is nog uit de jaren 80 :)