PDA

View Full Version : De zomer blijft nu misschien wel uit, maar in de herfst gaat het bakken!


Raven
28 juli 2004, 19:56
Het communautair forum zit eraan te komen en de Belgische lijken staan op het punt uit de kast te vallen. Onze deelstaat heeft alle troeven in handen vermits de Belgische boekhouding voor het overgrote deel in evenwicht wordt gehouden door Vlaanderen.

Hierover schreef Rik Van Cauwelaert zijn beklag in de Knack, en hij spaart het taboe niet.

We eisen volledig Vlaamse bevoegdheden voor:

-gezondheidszorg en gezinsbeleid
-ontwikkelingssamenwerking
-telecommunicatie en wetenschaps- en technologiebeleid

Ook willen we:
-financiële en fiscale autonomie
-de overheveling van de spoorweginfrastructuur en de exploitatie ervan
-grotere bevoegdheden om werkloosheidsuitkeringen aan te wenden als een activerend instrument voor de arbeidsmarkt, Vlaamse sociale akkoorden
-een eigen inrichting van politie en justitie.


Dit zijn heel prominente eisen, en het is dan ook te verwachten dat de Walen dit niet zullen laten invoeren zonder de alarmbel-procedure.

Hiernaast hebben we nog het toneel-dossier, de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Een engagement voor die splitsing staat zelfs op papier! Dit dossier wordt dus een testcase voor de politieke hardnekkigheid of buigzaamheid van de Vlaamse onderhandelaars. Eric Van Rompuy (CD&V) zei onlangs op Ring-TV dat dit een breekpunt is: "Voor nieuwjaar moet de splitsing een feit zijn, of er is geen regering meer".

Al vind ik persoonlijk Eric Van Rompuy een zeer integer man, vraag is of de CD&V/N-VA elite voet bij stuk zal houden. Dat de CD&V/N-VA alvast zijn teruggekomen op hun (rechtvaardig) radicale standpunt van onmiddelijke splitsing, anders geen regering, is geen goed voorteken in onze onderhandelingen.

Het zwoelst zal het worden voor de N-VA. Anja Otte in De Standaard: "Met de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde en het communautaire Forum staan de N-VA zware maanden te wachten". En verder: "De nieuwe voorzitter wacht de zware taak om een eventueel nieuw 'verraad' - een onvermijdelijk compromis - te verdedigen tegenover een achterban die daar uiterst gevoelig voor is. Je zou voor minder passen."

En inderdaad. Als de N-VA het nodig vindt een compromis te sluiten over dit zeer gevoelige dossier, alsook de andere Vlaamse eisen, dan mag de laatste het licht uitdoen. De N-VA zal dan een 2de Spirit worden.... Een partij met een voorzitter, enkele partijleden...... maar geen kiezers of achterban

Tzuvar Raemborr
28 juli 2004, 21:26
Ik heb een "voorzichtig vertrouwen" in de NVA. Niet in Bourgeois an sich, wel in de druk die de andere leden op hem gaan uitoefenen. Al is het maar uit puur zelfbehoud, �*ets gaan ze moeten presteren.

Gaan ze daarbij genoeg gewicht hebben om grote broer Tjeef mee te trekken? Dát is de werkelijke vraag.

Ik houdt het dan ook op een aantal zeer kleine verwezenlijkingen (enorm groots verkocht in de media, natuurlijk) en óók een aantal zeer angstvallig doodgezwegen compensaties.

Rock Against Communism
30 juli 2004, 09:08
Ik heb een "voorzichtig vertrouwen" in de NVA. Niet in Bourgeois an sich, wel in de druk die de andere leden op hem gaan uitoefenen. Al is het maar uit puur zelfbehoud, �*ets gaan ze moeten presteren.

Gaan ze daarbij genoeg gewicht hebben om grote broer Tjeef mee te trekken? Dát is de werkelijke vraag.

Ik houdt het dan ook op een aantal zeer kleine verwezenlijkingen (enorm groots verkocht in de media, natuurlijk) en óók een aantal zeer angstvallig doodgezwegen compensaties. Wel, ik heb dus het laatste restje vertrouwen in de NVA verloren al vanaf het moment dat de NVA tóch met de sossen in zee wilde gaan. Het was een belofte die gemaakt was toen de partij nog iets van 'ideologie' liet uitschijnen. Maar ook deze partij laat zich strikken in de netten van macht, die al snel een mens van zijn principes kunnen afbrengen. Waar Bourgois vorig jaar nog een sympathiek en rechtlijnig vlaamsgezinde politicus was voor mij, is hij nu een overloper en verrader van zijn kiezers. De NVA zal (zoals ook spirit) geen enkele poging ondernemen of kunnen ondernemen op communautair vlak, want niemand neemt hen serieus, en zelf willen ze ook aan de vetpotten blijven. Nu weten we welke de énige -overblijvende- vlaamsnationalistische partij is.

Raven
10 augustus 2005, 16:23
en het is dus zo gebleken. N-VA is plat op de buik gegaan voor de Walen, om toch maar hun zeteltje te kunnen houden in het Vlaams Parlement.

Elk vertrouwen was dus ten onrechte.