PDA

View Full Version : gasontploffing


Piet Hein
30 juli 2004, 13:16
Vijftien doden bij gasontploffing in Henegouwenvr 30/07/04 - In Ghislenghien in de provincie Henegouwen zijn zeker vijftien brandweermannen omgekomen bij een enorme gasontploffing. Tweehonderd mensen hebben verwondingen opgelopen. De oorzaak van de explosie is wellicht een lek in een ondergrondse gasleiding.

http://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/nieuwsnet_master/default/nieuws/overzicht/040730_Gellingen_explosie/N_040730_Gasexplosie_Vuur_parking_mens_META-20040730-122949.jpg(foto Belga)http://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifDe explosie vond plaats in de industriezone van Ghislenghien (Gellingen), in de provincie Henegouwen. De plaats van de ramp ligt een tiental kilometer ten zuiden van Geraardsbergen.

Rond half negen vanochtend werd een lek vastgesteld in een pijplijn van de gasnetwerkbeheerder Fluxys. De ontploffing gebeurde toen men het lek in de gasleiding wou dichten.

De doden zouden allemaal brandweermannen zijn. Er is sprake van tweehonderd gewonden. 24 van hen zouden er erg aan toe zijn. Sommige mensen zijn verbrand in hun wagen terwijl ze langs de plaats van de ramp reden op de autosnelweg E429. De slachtoffers worden in eerste instantie opgevangen in het ziekenhuis van Ath en van daar overgebracht naar andere ziekenhuizen.

Een gebouw van Electrabel op enkele tientallen meters van het lek is volledig verwoest. De schok was voelbaar tot tien kilometer verder. Twee nabijgelegen fabrieken stonden in brand. In een perimeter van tien kilometer is de omgeving afgesloten.

http://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/nieuwsnet_master/default/nieuws/overzicht/040730_Gellingen_explosie/N_040730_Gasontploffing_slachtoffer_META-20040730-121313.jpg(foto Belga)http://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifDe hulpdiensten uit de wijde omgeving, tot in Brussel, zijn ingezet. Brandweerkorpsen uit Noord-Frankrijk hebben versterking gestuurd.

Ook het leger is aanwezig op de plaats van de ramp. Seaking-helikopters van de luchtmacht transporteren de gewonden. In het brandwondencentrum van Neder-over-Heembeek is de alarmtoestand uitgeroepen.

Fase drie van het rampenplan is afgekondigd. Dat betekent dat de provinciegouverneur de hulp coördineert. Inwoners van verscheidene gemeenten in Henegouwen en Vlaams-Brabant moeten in huis blijven en ramen en deuren gesloten houden, maar de rook zou niet giftig zijn.

Familieleden van getroffen mensen kunnen voor meer informatie terecht op het noodnummer 065-41.26.01.



Wegen afgesloten in buurt van ongevalhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifDoor de ontploffing en de brand op het industrieterrein is de autosnelweg E429 van Brussel naar Doornik afgesloten in beide richtingen. Ook de N7 (Halle-Edingen-Ath-Doornik) is afgesloten in beide richtingen in Ghislenghien.

http://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gif

< Vanochtend is lek vastgesteld in gasleiding Fluxys (http://vrtnieuws.streampower.be/nieuwsnet_master/default/nieuws/overzicht/040730_explosie_oorzaak/index.html)
< Verhofstadt en Demotte onderbreken hun vakantie (http://vrtnieuws.streampower.be/nieuwsnet_master/default/nieuws/overzicht/040730_explosie_ministers/index.html)
http://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gifhttp://vrtnieuws.streampower.be/html/nieuws/images/spacer.gif

bron en meer info www.vrtnieuws.net (http://www.vrtnieuws.net)

Spetsnaz
30 juli 2004, 13:18
Is dat een rood kruiske voor elke dode ?

Tzuvar Raemborr
30 juli 2004, 13:35
Nu ziede wat ervan komt, van die immigranten.

Patriot!
30 juli 2004, 13:38
Van de Walen ja!

jules
30 juli 2004, 13:40
Nu ziede wat ervan komt, van die immigranten.wat een smakeloze en harteloze opmerking :cry:

Griffin
30 juli 2004, 13:54
Nu ziede wat ervan komt, van die immigranten. ??? :roll: ???

Wat insinueert u hier nu? Een oorzakelijk verband tussen immigratie en het ontploffen van een doorvoerleiding van aardgas? Kistal, op zo'n momenten is het niet gepast om de flauwe plezante uit te hangen. :-(.

Piet Hein
30 juli 2004, 13:57
Nu ziede wat ervan komt, van die immigranten.
benenden alle peil

Pieterjan
30 juli 2004, 14:28
Zijn er eigenlijk ooit noemenswaardige ongevallen geweest tijdens de Holocaust? Daar moet toch ook een immense gasleiding gelopen hebben, en gemaakt met relatief beperkte middelen

Gwoawyr
30 juli 2004, 14:29
Morbide humor toch wel ;-)

Tzuvar Raemborr
30 juli 2004, 14:31
Van overtrokken reacties gesproken. Natuurlijk vind ik dat erg, voor die mensen en hun families, maar wat moet je daar dan op zeggen? 't is een stom ongeluk, toegegeven in 't kwadraat, maar nog altijd een ongeluk.

Maar goed, ik bied mijn excuses aan aangezien ik blijkbaar nogal wat mensen tegen de schenen getrapt heb.

Pieterjan
30 juli 2004, 14:34
Ik vind het ook misplaatst maar ik vindhet bizar dat enkelen zich onmiddellijk er toe geroepen voelen om die mens te veroordelen.

Griffin
30 juli 2004, 14:45
Zijn er eigenlijk ooit noemenswaardige ongevallen geweest tijdens de Holocaust? Daar moet toch ook een immense gasleiding gelopen hebben, en gemaakt met relatief beperkte middelen
:roll: :roll: (En nee, dat is geen veroordeling, alleen maar een opmerking).

Pieterjan
30 juli 2004, 14:47
Zijn er eigenlijk ooit noemenswaardige ongevallen geweest tijdens de Holocaust? Daar moet toch ook een immense gasleiding gelopen hebben, en gemaakt met relatief beperkte middelen
:roll: :roll: (En nee, dat is geen veroordeling, alleen maar een opmerking).

dat mag, maar een antwoord heb ik al zo graag... :onfire:

Tegendradigaard
30 juli 2004, 16:11
Duitse grundlichkeit zekers ? antwoord op Pieterjan.

Herman Desmedt ©HD
30 juli 2004, 19:06
Ath-embenemend !

Een ramp vanwege het vele menselijke leed.
Mijn medeleven aan de families en daarbij wens ik hen veel sterkte, want verzekeringen zullen nooit de schade kunnen dekken. (als ze dan al ergens tussen komen)

StevenNr1
30 juli 2004, 23:21
Een goed voorbeel van Belgische miscommunictaie blijkt achteraf... De gasmaatschappij was niet ingelicht over de graafwerken die in de omgeving vandag blijkbaar niet of wel gepland waren.

Bobke
30 juli 2004, 23:37

Bobke
30 juli 2004, 23:38
Ik dacht dat er binnen een bepaalde afstand van een gasleiding helemaal geen (graaf)werken mochten uitgevoerd worden.
Bovendien begrijp ik helemaal niet waarom de leiding niet afgesloten werd. Het is al te gek om gaslekken te willen dichten zolang er gastoevoer is.
Gasleidingen van die omvang zouden trouwens continue automatisch op gaslekken moeten getest te worden en automatisch afgesloten worden bij een gaslek.

DaBlacky
30 juli 2004, 23:54
Ik dacht dat er binnen een bepaalde afstand van een gasleiding helemaal geen (graaf)werken mochten uitgevoerd worden.
Bovendien begrijp ik helemaal niet waarom de leiding niet afgesloten werd. Het is al te gek om gaslekken te willen dichten zolang er gastoevoer is.
Gasleidingen van die omvang zouden trouwens continue automatisch op gaslekken moeten getest te worden en automatisch afgesloten worden bij een gaslek.

Er moet altijd eerst een ramp gebeuren voor van deze maatregelen genomen worden.

Je mag er redelijk zeker van zijn dat deze ontploffing een dergelijk staartje krijgt (en gelukkig maar, beter (te) laat dan helemaal nooit).

EDIT: Juist gelezen op de site van De Standaard:
Hoewel de lekkende pijp afgesloten werd, ontplofte ze even later. Daarvoor was het gas verantwoordelijk dat zich, na de afsluiting, nog in de pijp bevond. Hoewel de ontploffing tot tien kilometer ver te voelen was - op de nabijgelegen autosnelweg E429 raakten chauffeurs verbrand door de hitte - duurde het een tijdje voor de omvang van de ramp duidelijk werd.

DaBlacky
31 juli 2004, 00:15
foto van de site van de Standaard:

http://www.standaard.be/assets/images_upload/dsbrand8.jpg

Bobke
31 juli 2004, 07:58
Er moet altijd eerst een ramp gebeuren voor van deze maatregelen genomen worden.

Je mag er redelijk zeker van zijn dat deze ontploffing een dergelijk staartje krijgt (en gelukkig maar, beter (te) laat dan helemaal nooit).

EDIT: Juist gelezen op de site van De Standaard:We hebben reeds voldoende ondervinding met gasleidingen om dergelijke rampen te voorkomen.
In hoever de berichtgeving in De Standaard geloofwaardig is blijft natuurlijk de vraag.
Neem van mij aan dat de nodige paraplus opengetrokken worden en de ware toedracht, of wat er moet voor doorgaan, pas binnen afzienbare tijd zal bekend worden..
Het is trouwens de normale procedure om gasleidingen van enige omvang te spoelen met stikstof voor er werken aan uit te voeren.

circe
31 juli 2004, 08:19
Ik hoop dat het een goed bewaard geheim is waar die gasleidingen allemaal liggen en doorheen lopen (Van Zeebrugge naar Frankrijk, maar ook gewoon doorheen het ganse land). Iedereen vindt het doodnormaal dat er gas uit het kraantje komt als je je pannetje wil opzetten. Maar w�*�*r liggen al de toevoerlijnen??

Even niet aan denken misschien?

Een fabriek heeft gewoonlijk constante bewakingsdiensten. In de kerncentrale geraak je niet binnen zonder binnenste buiten te worden gekeerd.
Maar er zijn héél véél grondwerkers die meegewerkt hebben aan het aanleggen van zulke grote pijpleidingen die "gewoon" "ergens" onder de grond liggen.

Djeezes!

Bobke
31 juli 2004, 08:48
Ik denk dat het juist heel belangrijk is dat precies geweten is waar de leidingen liggen om te voorkomen dat ze bij graafwerken geraakt worden.
De grote leidingen worden trouwens aangeduid door de bekende genummerde palen die ook vanuit de lucht te volgen zijn.
Het nadeel is natuurlijk dat het voor een beetje terrorist kinderspel is om dergelijke ramp te veroorzaken.
Reden temeer om over een permanente detectie op gaslekken te beschikken en de toevoer automatisch af te sluiten.

circe
31 juli 2004, 09:12
"Het nadeel is natuurlijk dat het voor een beetje terrorist kinderspel is om dergelijke ramp te veroorzaken"

Daarop doelde ik.

Dat de ligging van de gasleidingen voor BEVOEGDE personen moet gekend zijn, staat uiteraard buiten kijf!

Er pijltjes bijzetten die zelfs vanuit de lucht kunnen ontdekt worden, lijkt me niet meer evident in deze barre tijden!

Dat bij gaslek de toevoer automatisch zou moeten worden afgesloten is uiteraard belangrijk (ik zou denken dat ze dat al lang voorzien zouden hebben, met detectie op regelmatige afstanden of zo).
Maar zoals je gisteren kon horen: de leiding w�*s afgesloten en enkel het nog aanwezige gas heeft al zulke ravage doen ontstaan.

misschien zwijgen we er hier beter over ondertussen, zonder die ontploffing zou ik er ook nooit aan gedacht hebben....:?

Red_Dog
31 juli 2004, 09:52
Het waren niet zomaar graafwerken, de eigenaar van het bedrijf dat het zwaarst getroffen is rook gas, wat duidt op een gaslek, dus zelfs als ze het gas zouden af hebben gesloten was er nog ontploffingsgevaar.

Bobke
31 juli 2004, 10:12
(ik zou denken dat ze dat al lang voorzien zouden hebben, met detectie op regelmatige afstanden of zo).
Maar zoals je gisteren kon horen: de leiding w�*s afgesloten en enkel het nog aanwezige gas heeft al zulke ravage doen ontstaan.
Dat dacht ik ook.
Blijkbaar maken ze liever video’s hoe omgaan met de veiligheidsvoorschriften.
Een doodgewone veiligheidsnota is blijkbaar niet efficiënt meer.
Als de leiding afgesloten was gebeurde dat in elk geval veel te laat, het gaslek was blijkbaar reeds de avond ervoor gemeld.
Volgens de berichten was er een gasgeur. Onzin natuurlijk, aardgas is reukloos.

Bobke
31 juli 2004, 10:16
Het waren niet zomaar graafwerken, de eigenaar van het bedrijf dat het zwaarst getroffen is rook gas, wat duidt op een gaslek, dus zelfs als ze het gas zouden af hebben gesloten was er nog ontploffingsgevaar.Maar niet met die omvang.

Griffin
31 juli 2004, 10:25
Dat dacht ik ook.
Blijkbaar maken ze liever video’s hoe omgaan met de veiligheidsvoorschriften.
Een doodgewone veiligheidsnota is blijkbaar niet efficiënt meer.
Als de leiding afgesloten was gebeurde dat in elk geval veel te laat, het gaslek was blijkbaar reeds de avond ervoor gemeld.
Volgens de berichten was er een gasgeur. Onzin natuurlijk, aardgas is reukloos.
Hoe stel je dan een lek vast? Wachten op een ontploffing? Is aardgas iets anders dan het gas waarop men kookt? Want dat gas kun je wel degelijk ruiken volgens mij...

Red_Dog
31 juli 2004, 10:53
Hoe stel je dan een lek vast? Wachten op een ontploffing? Is aardgas iets anders dan het gas waarop men kookt? Want dat gas kun je wel degelijk ruiken volgens mij... Het gas op zich is reukloos, maar iedereen leert toch in het middelbaar dat men daar geurstoffen aan toevoegt, juist om een gaslek vast te kunnen stellen.

Bobke
31 juli 2004, 10:57
Lekken op de hoofdleidingen kunnen vastgesteld worden door metingen op de leiding.
In de leiding wordt een insnoering voorzien. Door het debiet te meten voor en na de insnoering kan een plotse abnormale debiettoename vastgesteld worden.
De typische gasgeur die je thuis ruikt wordt op de distributiepunten toegevoegd met het oog op het vaststellen van lekken in de kleine leidingen.

Griffin
31 juli 2004, 11:05
Lekken op de hoofdleidingen kunnen vastgesteld worden door metingen op de leiding.
In de leiding wordt een insnoering voorzien. Door het debiet te meten voor en na de insnoering kan een plotse abnormale debiettoename vastgesteld worden.
De typische gasgeur die je thuis ruikt wordt op de distributiepunten toegevoegd met het oog op het vaststellen van lekken in de kleine leidingen.
Ah! Thx :) (Ik heb dat niet geleerd op het middelbaar hoor, of ik ben het alweer vergeten ;))
Ik leer weer bij ;).

Janssen
31 juli 2004, 13:23
Alle centen van de wereld en nog knoeien ze, en ik rouw inderdaad mee... weer een put gegraven die opgevuld moet worden, weer herstellingswerken, weer op mijn kosten...

oriana
31 juli 2004, 16:22
Alle centen van de wereld en nog knoeien ze, en ik rouw inderdaad mee... weer een put gegraven die opgevuld moet worden, weer herstellingswerken, weer op mijn kosten...
Een mens zou bijna meer medelijden met jou krijgen dan met de familieleden van de slachtoffers :roll:

sabine
31 juli 2004, 20:30
Is dat een rood kruiske voor elke dode ?:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Sowwy, ondanks alles en met alle respect enz. enz, maar:

DIT IS GODDELIJK ! ! ABSOLUUT

:-)

George
31 juli 2004, 22:43
Ghislenghien - Enschede
1-1

Patje
31 juli 2004, 23:06
Dat dacht ik ook.
Blijkbaar maken ze liever video’s hoe omgaan met de veiligheidsvoorschriften.
Een doodgewone veiligheidsnota is blijkbaar niet efficiënt meer.
Als de leiding afgesloten was gebeurde dat in elk geval veel te laat, het gaslek was blijkbaar reeds de avond ervoor gemeld.
Volgens de berichten was er een gasgeur. Onzin natuurlijk, aardgas is reukloos.Ik vrees dat je hier iets te hard van stapel loopt. Wanneer er een gaslek op dergelijke druk is zal je het wel horen. Dat fluit enorm. Ik denk ook niet dat men het zal riskeren van een gaslek te herstellen waarvan de leiding ( en druk) afgesloten zijn op manier zorgt men ervoor dat er zuurstof in de leiding komt en men idd en bom maakt. Ik heb in alle geval reeds een herstelling geizen. Men verminderd de druk en dan hersteld men ze, maar helemaal afsluiten zal men niet rap doen (Volgens die lasser). Nu als ik goed gelezen heb is die video bedoeld om (naast andere instructies) o.a. gemeentebesturen attent te maken op het feit dat men er best aan doet die maatschappij, Fluksyse dacht ik, te verwittigen wanneer er werken gebeuren in de nabijheid van deze leidingen.

Foundation
31 juli 2004, 23:29
Een goed voorbeel van Belgische miscommunictaie blijkt achteraf... De gasmaatschappij was niet ingelicht over de graafwerken die in de omgeving vandag blijkbaar niet of wel gepland waren.Achteraf weet iedereen altijd alles van tevoren he... Nochtans bent u zelf ook het slachtoffer van desinformatie: Fluxys wist naar eigen zeggen wel degelijk wat daar van bouwwerken aan de hand was van bedrijven én wegen, en had alle benodigde controles en veiligheidsvoorschriften plaatselijk gecontroleerd, metingen uitgevoerd, etc...

Waarom het epitheton Belgisch gekoppeld wordt aan miscommunicatie begrijp ik niet. Is alle miscommunicatie dan Belgisch?

Bobke
31 juli 2004, 23:47

Bobke
31 juli 2004, 23:50
Ik vrees dat je hier iets te hard van stapel loopt. Wanneer er een gaslek op dergelijke druk is zal je het wel horen. Dat fluit enorm. Ik denk ook niet dat men het zal riskeren van een gaslek te herstellen waarvan de leiding ( en druk) afgesloten zijn op manier zorgt men ervoor dat er zuurstof in de leiding komt en men idd en bom maakt. Ik heb in alle geval reeds een herstelling geizen. Men verminderd de druk en dan hersteld men ze, maar helemaal afsluiten zal men niet rap doen (Volgens die lasser). Nu als ik goed gelezen heb is die video bedoeld om (naast andere instructies) o.a. gemeentebesturen attent te maken op het feit dat men er best aan doet die maatschappij, Fluksyse dacht ik, te verwittigen wanneer er werken gebeuren in de nabijheid van deze leidingen.
Horen is net iets anders dan ruiken nietwaar.
Dat u reeds laswerken aan een in dienst zijnde leiding gezien heeft kan ik moeilijk geloven.
Voor er laswerken uitgevoerd worden moet de leiding wel degelijk afgesloten worden en zorgvuldig gespoeld met stikstof.
Mogelijks zag je een herstelling aan een PVC leiding en dan nog van een gering lek.
Lekken van dergelijke omvang zoals bij de ramp willen dichten lijkt mij gekkenwerk.

George
1 augustus 2004, 00:17
Horen is net iets anders dan ruiken nietwaar.
Dat u reeds laswerken aan een in dienst zijnde leiding gezien heeft kan ik moeilijk geloven.
Voor er laswerken uitgevoerd worden moet de leiding wel degelijk afgesloten worden en zorgvuldig gespoeld met stikstof.
Mogelijks zag je een herstelling aan een PVC leiding en dan nog van een gering lek.
Lekken van dergelijke omvang zoals bij de ramp willen dichten lijkt mij gekkenwerk.
Laswerken aan gasleidingen in dienst zijn inderdaad steeds gevaarlijk doch niet onmogelijk indien de druk op de leiding amper de omgevingsdruk bereikt. De truuk is er geen zuurstof bij te laten komen. Dit lijkt mij wel onmogelijk met een druk van 80 bar.

Patje
1 augustus 2004, 14:33
Ik vrees dat je hier iets te hard van stapel loopt. Wanneer er een gaslek op dergelijke druk is zal je het wel horen. Dat fluit enorm. Ik denk ook niet dat men het zal riskeren van een gaslek te herstellen waarvan de leiding ( en druk) afgesloten zijn op manier zorgt men ervoor dat er zuurstof in de leiding komt en men idd en bom maakt. Ik heb in alle geval reeds een herstelling geizen. Men verminderd de druk en dan hersteld men ze, maar helemaal afsluiten zal men niet rap doen (Volgens die lasser). Nu als ik goed gelezen heb is die video bedoeld om (naast andere instructies) o.a. gemeentebesturen attent te maken op het feit dat men er best aan doet die maatschappij, Fluksyse dacht ik, te verwittigen wanneer er werken gebeuren in de nabijheid van deze leidingen. Horen is net iets anders dan ruiken nietwaar.
Dat u reeds laswerken aan een in dienst zijnde leiding gezien heeft kan ik moeilijk geloven.
Voor er laswerken uitgevoerd worden moet de leiding wel degelijk afgesloten worden en zorgvuldig gespoeld met stikstof.
Mogelijks zag je een herstelling aan een PVC leiding en dan nog van een gering lek.
Lekken van dergelijke omvang zoals bij de ramp willen dichten lijkt mij gekkenwerk. De herstelling die ik zag was op "midden druk" druk die iets hoger is dan wat bij u en mij binnenkomt en dus zeker niet op de druk van een hoofdleiding. Er zat wel een lagere druk op. Ik ken wel degelijk het verschil tussen pvc - PE en staal. Ik kan u verzekeren dat het lek een scherpe fluittoon maakt. Bij hoofdleidingen van Fluxiys is er idd nog geen THT bijgevoegd bij dat lek dat ik, vanop veilige afstand, gezien heb is er wel reeds THT bijgevoegd.

Bobke
1 augustus 2004, 14:33
Laswerken aan gasleidingen in dienst zijn inderdaad steeds gevaarlijk doch niet onmogelijk indien de druk op de leiding amper de omgevingsdruk bereikt. De truuk is er geen zuurstof bij te laten komen. Dit lijkt mij wel onmogelijk met een druk van 80 bar.
Aardgas wordt inderdaad pas gevaarlijk bij een bepaalde mengverhouding gas/zuurstof.
Theoretisch zou het dus mogelijk zijn maar wat doe je met het ontsnappend gas?
In dit geval een enorme gasbel en mogelijks ondergrondse gasophopingen.

DaBlacky
2 augustus 2004, 06:50
Meer nieuws:

Gasleiding pas gesloten na explosie
ONTPLOFTE BUIS VAN een TON TWEEHONDERD METER WEGGESLINGERD

BRUSSEL (belga, eigen berichtgeving) - Fluxys, de beheerder van de ontplofte gasleiding, heeft vrijdag pas een halfuur na het eerste alarm de leiding afgesloten. Dat gebeurde pas na de explosie op het terrein. Fluxys verdedigt die late afdichting met de omslachtigheid van de procedure, en de moeilijkheden bij het herstarten. Volgens het bedrijf zou de leiding overigens ook met het afsluiten ontploft zijn, wegens restgassen.

VOLGENS de beheerder van de indrukwekkende gasleiding, met een diameter van een meter, was de leiding zelf in goede staat. Ze werd in '91 aangelegd, en de jongste controle had in Ghislenghien geen enkele foutmelding gegeven. De gasleiding wordt ook elektronisch beveiligd. Een kabel loopt over de pijplijn en signaleert lekken of breuken. Fluxys kreeg vrijdagmorgen via dat kabelnetwerk geen enkele alarmmelding.

Het eerste alarm kwam om 8.30 uur bij de firma binnen via de telefoon. Een brandweerman van Ghislenghien belde de onderneming dat er een probleem was met de leiding, en zes minuten later werd dat telefoontje herhaald. Bij de politie van Ath was het eerste alarm omstreeks kwart na acht binnengelopen, nadat een werknemer van Diamant Boart een kwartier eerder naar zijn bedrijfsleider was gestapt, met de mededeling dat het naar gas rook.,,Onze manager heeft de brandweer en de gasmaatschappij verwittigd'', zegt Marc Segers, vice-president van Diamant Boart.

Vijf minuten na het alarm van half negen stuurde Fluxys een medewerker, die om drie minuten voor negen niet anders kon melden dan dat de boel was geëxplodeerd. Twee minuten later sloot Fluxys het leidinggedeelte tussen Brakel en Masnuy af.

Volgens Gérard de Hemptinne, algemeen directeur, wijst de interventie van Fluxys erop dat zijn bedrijf wel degelijk de feiten als belangrijk beschouwde en snel reageerde. Dat da afsluiters pas twee minuten na de explosie zijn gesloten, ligt volgens hem aan het feit at de juiste plaats van het lek niet onmiddellijk kon worden opgespoord. Het lek werd gesignaleerd aan het meetpunt U32, maar die melding werd later gecorrigeerd. Het gas kwam vijf punten voorbij U32 vrij.

Opmerkelijk, want vrijdag nog stelde Fluxys nochtans aan De Standaard dat de leiding wel degelijk voor de explosie was afgesloten, terwijl de kraan van een parallel lopende leiding niet werd dichtgedraaid.

Hoe de gasreuk is waargenomen is niet bekend, want het gas in de hogedrukleiding is reukloos. De reukstof mercaptaan wordt er pas aan toegevoegd als het gas naar de gebruikers wordt doorgestuurd. Volgens woordvoerder Christian Otto kan de explosie overigens niet te wijten zijn aan de afsluiters, want die bevatten zelfs als ze gesloten zijn nog gas en het duurt een tijdje eer dat verdwijnt.

Fluxys zegt ook alle veiligheidsnormen te hebben gevolgd, en laat het aan het parket van Doornik over om de oorzaak te achterhalen. Dat parket liet het leger alvast een stuk van de ontplofte leiding door het leger overbrengen naar een ,,vertrouwelijke, veilige plaats''. Het gaat om een onderdeel dat tweehonderd meter van de plaats van de explosie werd teruggevonden. Het weegt meer dan een ton, en meet elf meter. Het is volgens het gerecht op dit ogenblik het belangrijkste bewijsstuk in het onderzoeksdossier van onderzoeksrechter Gérard Bressoux.

Over wie de leiding eventueel vooraf geraakt kan hebben, bleef het tijdens het weekeinde gissen. De zaakvoerder van de dikwijls genoemde firma Diamant Boart zei dat op zijn werf uitsluitend inrichtingswerken, en zeker geen grondwerken aan de gang waren. De gemeentesecretaris van Ath signaleerde dan weer wegeniswerken van een lokale intercommunale, met het oog op het aanleggen van een weg. Volgens Fluxys moeten aannemers alleszins de beheerder op de hoogte brengen van werken in de buurt van zo'n pijpleiding. In een veiligheidszone van 5 tot 15 meter rond de leiding mag alleen met de hand worden gegraven. Kranen zijn er uit den boze. Fluxys zegt ook dat de leiding zeker diep genoeg in de grond zat. Ze bevond zich op een diepte van 1,20 meter, terwijl de verplichte diepte slechts 80 centimeter is.

(pal, gfr)

02/08/2004

(pal, gfr)
©Copyright De Standaard

http://www.standaard.be/nieuws/binnenland/index.asp?articleID=GSI7OTFP

Bobke
2 augustus 2004, 17:12
Natuurlijk konden de restgassen ook na het afsluiten ontploffen, de ontploffing zou echter nooit dergelijke omvang gehad hebben. Moet men echt zware studies gedaan hebben om dergelijke onzin uit te kramen?