PDA

View Full Version : CD&V/N-VA bedrog troef, spinnend op de schoot bij paars. Regeersakkoord = Knoeiboel


Raven
3 augustus 2004, 14:44
Voor zij die dachten te stemmen op CD&V/N-Va om zo het Paarse establishement te counteren en/of "democratischer" (:roll: ) te stemmen voor het Vlaams Nationalisme .... uw stem is gegaan naar Verhofstadt en België.

Hoewel Paars electoraal niet meer zo sterk staat in de Vlaamse regering, toch gaan we de komende 5 jaar hetzelfde liedje tegemoet. Mag ik dus eerst even bedanken, jawel, Geert Bourgeouis van de N-Va, en Yves Leterme van de CD&V....

http://www.deleien.be/Lege_zaal.jpg
Een CD&V/N-Va ledencongres na afloop van het communautair forum


Ik voel mij alvast bedrogen door dit regeringsakkoord, en vooral door de CD&V/N-VA. Men zou verwachten dat de trend zou gaan steeds méér en méér te eisen. Stapje per stapje te evolueren naar een onafhankelijk (of op z'n minst "Souverein") Vlaanderen. We hebben echter achteruitgang geboekt met deze Tri-partite!

Laten we even dat regeerakkoord onder de loep nemen.

Het eerste wat al blijkt is dat het dubbelzinnig is. Enerzijds wordt in zeer algemene termen verwezen naar de resoluties van het Vlaams Parlement van maart 1999. Anderzijds somt men in het hoofdstuk XVI "Meer Vlaanderen" een aantal heel specifieke hervormingen op, maar dan wel in een vorm waar bepaalde cruciale onderwerpen weggelaten zijn.

Eén voorbeeld om de onduidelijk te schetsen: de resoluties (van 1999) hebben het over de VOLLEDIGE overheveling van de personenbelasting naar Vlaanderen. In de opsomming in hoofdstuk XVI (2004) gaat het enkel over de Vlaamse regering die "onderzoekt op welke manier zij de volledige bevoegdheid over haar gewestbelastingen, inclusief de inning, efficiënt kan opnemen".

Wat opvalt bij de opsomming van de hervormingen in hoofdstuk XVI, is dat dit een bijna letterlijke overname is van de tekst die ook al in het regeerakkoord van 1999 was opgenomen. Zowel wat Werkgelegenheidsbeleid betreft, als Economie, Vervoer en mobiliteit, Energiebeleid, Statistiek, Milieuheffingen, Constitutieve autonomie, Ambtenarenzaken, Telecommunicatie, Ontwikkelingssamenwerking, Brussel e.d.m., gaat het om ongeveer identiek dezelfde tekst als die van het regeerakkoord van 1999. Ongeveer identiek, want kennelijk zijn bepaalde zinnetjes geschrapt. In het regeerakkoord van 1999 stond bij de concrete hervormingen ook de overdracht van de gezondheidszorg en de kinderbijslagen. Die worden niet meer expliciet vermeld in het hoofdstuk XVI. Tenzij we hiervoor moeten teruggrijpen naar de inleiding en de resoluties... In het regeerakkoord van 1999 stond eveneens expliciet "de mogelijkheid tot exploitatie van de spoorweginfrastructuur" vermeld. Deze vermelding is weggevallen, tenzij we moeten teruggrijpen naar de inleiding en de resoluties... Cynisch is wel dat in het luikje Brussel de tweetaligheid van de ambtenaren wordt vooropgesteld in plaats van tweetalige diensten, terwijl dezelfde partijen in Brussel een regeerakkoord hebben goedgekeurd dat precies afstapt van het principe van tweetalige ambtenaren en resoluut kiest voor de tweetaligheid van de dienst... Ook de overheveling van de werkloosheidsbeleid, gevraagd door Frank Vandenbroucke na de verkiezingen, is niet in te regeerakkoord terug te vinden, ook niet in het lijstje dat toegevoegd is aan de reeds overgenomen punten uit het regeerakkoord van 1999. Over de afbouw van de miljardentransfers van Vlaanderen naar Wallonië wordt met geen woord gerept, tenzij we ook hier te rade moeten gaan bij de verwijzing in de inleiding naar de resoluties. Het blijft dus koffiedik kijken wat de Vlaamse regering inzake bevoegdheidsoverdrachten naar Vlaanderen nu wel en niet wil realiseren.


Ik kan niet geloven dat al deze vermeldingen, die in 1999 expliciet in het akkoord stonden, nu plots weg zijn.... Tenzij Paars-Oranje ze heeft gewist om zo deze ingewikkelde regering wat eenvoudiger te maken. Terug naar af dus, en hopen dat de vage verwijzingen naar de 5 resoluties van 1999 toch niet per ongeluk er nog instonden.

Het wordt hoe langer hoe meer duidelijk, dat de CD&V/N-VA zich een kat in een zak hebben laten aansmeren. Men heeft niets meer dan een vrijblijvend engagement. Zonder een duidelijke resultaatsverbintenis en een concrete timing. Zoveel is trouwens al duidelijk geworden met de zogenaamde splitsing B-H-V, iets dat op 5 minuten geklaard zou zijn, doch een halfjaar is mogen uitgesteld worden.

jan hyoens
4 augustus 2004, 10:50
Prachtig stuk Raven! Ik zou dit zeker op het forum "Binnenlandse politiek" plaatsen!

Piet Hein
9 augustus 2004, 14:51
Ik had eigenlijk ook liever dat CD&V/N-VA met het vlaams blok in zee ging het wal nl. de keuze van de kiezer. Maar ik wijs het regeerakkoord dat nu gemaakt hebben ook niet helemaal af.

C uit W
9 augustus 2004, 15:54
Ze gaan al genoeg zweten in de Herfst.
Hopelijk vallen dan alle regeringen.
Belgie Barst!