PDA

View Full Version : zelfrijdende auto's zullen doodsteek zijn voor spoorwegen..


brother paul
26 april 2013, 09:14
http://www.express.be/sectors/?action=view&cat=auto&item=de-toekomst-van-autos-milieuvriendelijk-veilig-en-zelfrijdend&language=nl&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=
"Die technologieën zullen een grote impact hebben. Grote groepen bejaarden en gehandicapten zullen hun persoonlijke mobiliteit herwinnen omdat ze de auto kunnen opdragen hen te voeren naar elke bestemming die ze wensen. Bovendien zal het aantal verkeersdoden - dat op dit ogenblik geschat wordt op 1,2 miljoen slachtoffers per jaar in de hele wereld - gevoelig kunnen worden teruggeschroefd. Ook de kosten aan gezondheidszorg en verzekeraars zullen ook een belangrijke daling kennen

EN VLAMINGEN ZOUDEN BETER WERKEN AAN ZO EEN AUTO

http://kanaalz.knack.be/nieuws/z-nieuws-items/vlaamse-elektrische-toptechnologie/video-4000287440344.htm

Voltian
26 april 2013, 09:21
...

EN VLAMINGEN ZOUDEN BETER WERKEN AAN ZO EEN AUTO
...

doen we :p

Voltian
26 april 2013, 09:25
nog een interessant artikel:

https://www.economist.com/news/special-report/21576224-one-day-every-car-may-come-invisible-chauffeur-look-no-hands

Het zit er eigenlijk al langer aan te komen, maar nu zou het inderdaad snel kunnen gaan. De grootste struikelblok zou wel eens de wetgeving rond mobiliteit kunnen worden. Daar zit zoveel in dat niet meer van toepassing zal zijn in geval van automatische voertuigen. Om maar één voorbeeld te geven: aansprakelijkheid...

Technologisch staan we er wel dichtbij nu; er zijn voldoende "technology demonstrators" geweest de laatste jaren

Voltian
26 april 2013, 09:31
ah oops, dat is gewoon een referentie naar dat artikel.

ok, my mistake...

brother paul
26 april 2013, 09:42
ah oops, dat is gewoon een referentie naar dat artikel.

ok, my mistake...

ik vraag mij af hoelang de ambtenarij in belgie erover zal doen om de zelfrijdende auto te legaliseren... WAIT AND SEE
Als ze Belgie als Labo willen maken van zo'n auto's, dan moet die wet NU goedgekeurd worden

full disclosure: ik heb geen aandelen in autofabrieken; alleen ergens in een bandenfabriek goodyear

Voltian
26 april 2013, 10:21
ik vraag mij af hoelang de ambtenarij in belgie erover zal doen om de zelfrijdende auto te legaliseren... WAIT AND SEE
Als ze Belgie als Labo willen maken van zo'n auto's, dan moet die wet NU goedgekeurd worden

full disclosure: ik heb geen aandelen in autofabrieken; alleen ergens in een bandenfabriek goodyear

't is geen kwestie van ambtenarij lijkt mij. Wetgeving rond verzekering, verkeersveiligheid, de wegcode zelf!,...

Deze verandering is gewoon zo ingrijpend dat het wetgevend kader achterhaald wordt. Dat betekent ook dat er geen bestaand kader is voor deze nieuwe technologie en dat is echt wel een uitdaging. Dat heeft op zich niks met ambtenarij te maken maar met "organisatie" van de maatschappij.

Het kader zal volgen op de technische ontwikkelingen en de maatschappelijke voorkeuren ten aanzien van de technologie; dat zal zijn tijd nodig hebben...

brother paul
26 april 2013, 12:25
't is geen kwestie van ambtenarij lijkt mij. Wetgeving rond verzekering, verkeersveiligheid, de wegcode zelf!,...

Deze verandering is gewoon zo ingrijpend dat het wetgevend kader achterhaald wordt. Dat betekent ook dat er geen bestaand kader is voor deze nieuwe technologie en dat is echt wel een uitdaging. Dat heeft op zich niks met ambtenarij te maken maar met "organisatie" van de maatschappij.

Het kader zal volgen op de technische ontwikkelingen en de maatschappelijke voorkeuren ten aanzien van de technologie; dat zal zijn tijd nodig hebben...

Het kan nochthans heel eenvoudig zijn

De wagen botst... wie is er verantwoordelijk ? een vuile sensor of de persoon die ertegen knalt, die discussies zullen bestaan, je moet de wagen dus beschouwen als een 'juridische' persoon met een 'technische kant van de leverancier' en een 'onderhoudskant van de burger die hem gebruikt, zelfs al rijdt hij leeg rond...' Dus het wettelijk kader is doodsimpel identiek als voor een hond die rondloopt, je bent als eigenaar verantwoordelijk als die hond uitbreekt en iets doet. idemdito ben je verantwoordelijk voor uw auto die leeg rondrijdt en botst. (hij rijdt leeg rond omdat hij bvb op 16u uw dochter gaat afhalen)
Stel u voor dat hij uw dochter afhaalt, maar dat stout kind neemt nog een vriendinnetje mee, en nu gaan ze eens lekker stoer doen, en de autopilot mode overrulen en zelf achter het stuur kruipen en gas geven... zo zal er ook wel van die dingen gebeuren Moet die software dat niet voorzien als hij detecteert dat er een kind in de auto zit en geen +18j met een rijbewijs dat hij weigert die commando's van het kind uit te voeren, maar het kind lekker laat spelen met het stuur
Je zit dronken achter het stuur van een autopilot ? Ben je nu aan het rijden of niet ?? Hoe bewijs je dat als overheid, en hoe bewijs je dat als burger; de logs kunnen dat bewijzen, en de flik is gefrusteerd en zegt jamaar kijk 10 minuten geleden was je ook aan het rijden, je hebt wel 5 minuten gestopt en een whisky achterovergekapt bij uw broer... alles is gelogd, maar die flik wil u echt wel een boete geven de plezanterik

Stel dat die sensor vervuilt, en hij botst daardoor, moet de software niet voorzien dat de wagen technisch aan de kant gaat staan en vraagt om de sensor te kuisen... ook dat kan een punt van discussie worden. Stel u voor dat hij stilvalt op de snelweg op een verkeerde plaats, en een vrachtwagen botst met uw wagen.. veel plezier wie is er verantwoordelijk: de autopilot auto of de autopilot vrachtwagen.
Dan het facet techniek versus eigenaar. Dat kader bestaat ook die discussies heb je altijd bij alle technische problemen en fouten en garantiebepalingen zijn ze gewoon identiek aan al wat technisch al ooit uitgediscuteerd is geworden.

Dan in feite moeten we ook een 'software' verantwoordelijkheid hebben, die de LOGICA debugt en traceerbaar werkt en kan informatie loggen, en zelfs moet het mogelijk zijn om de overheid verantwoordelijk te stellen als het misloopt. Dus dat zou het kader zijn waar er wat creatief inovatief wetgevend werk moet gemaakt worden. Alhoewel dat een oneliner de logica kan uitleggen. Stel u voor dat je de snelheid verlaagt naar 50km/u; maar door een EXACTE interpretatie van de software weet die rijdende auto dat hij 70km/u mag rijden... De fout ligt niet bij de auto, maar bij de wetgever die een fout gemaakt heeft in zijn databank... De nieuwe flitspaal met een foutieve snelheid zal iedere autopilot geflitst worden. Dont worry echter die flitspaal is verkeerd, en de overheid moet de burger een schadevergoeding voor het schrik aanjagen.


Dan kun je nog een privacy issue hebben als je die logs wilt exploiteren als overheid; Want die zullen daar ook weeral zijn, machtfreaken dat ze zijn, en bigbrother geinsipeerd om allerlei fraude te detecteren gaan ze natuurlijk die data willen hebben. Tot je als burger natuurlijk geconfronteerd wordt met een 'clawback' van overtredingen die gelogd zijn door uw auto, dat je zegt, jamaar gastjes daarvoor dient die log niet, want je wilt zogenaamd mijn kilometers bewijzen zien, en nu geef je mij allerlei PV's waarvan de helft dan nog verkeerd zijn... Ja zo zal dat werken. Wait and See

Nu i tweifel er geen minuut aan, gezien we dromen van Belgium logistic hub, moeten we dat kader maken, ASAP

Stingray
26 april 2013, 13:52
http://www.express.be/sectors/?action=view&cat=auto&item=de-toekomst-van-autos-milieuvriendelijk-veilig-en-zelfrijdend&language=nl&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=
"Die technologieën zullen een grote impact hebben. Grote groepen bejaarden en gehandicapten zullen hun persoonlijke mobiliteit herwinnen omdat ze de auto kunnen opdragen hen te voeren naar elke bestemming die ze wensen. Bovendien zal het aantal verkeersdoden - dat op dit ogenblik geschat wordt op 1,2 miljoen slachtoffers per jaar in de hele wereld - gevoelig kunnen worden teruggeschroefd. Ook de kosten aan gezondheidszorg en verzekeraars zullen ook een belangrijke daling kennen

EN VLAMINGEN ZOUDEN BETER WERKEN AAN ZO EEN AUTO

http://kanaalz.knack.be/nieuws/z-nieuws-items/vlaamse-elektrische-toptechnologie/video-4000287440344.htm

Stel je krijgt een ongeval met zo'n zelfrijdende wagen. Wie is er dan verantwoordelijk ? Jij of de constructeur ?

Micele
26 april 2013, 14:10
Stel je krijgt een ongeval met zo'n zelfrijdende wagen. Wie is er dan verantwoordelijk ? Jij of de constructeur ?

Speelt dat een rol als men voldoende verzekerd is (omnium) ?

Enkel de bonus-malus-opslag gaat dan naar bestuurder of constructeur.

Maar het huidig verzekeringssysteem zal dan ook navenant aangepast worden voor zulke auto´s.

Scorpio
26 april 2013, 16:46
Enne... wat is juist de link tussen de titel van dit draadje en het artikel?

parcifal
26 april 2013, 16:56
Stel je krijgt een ongeval met zo'n zelfrijdende wagen. Wie is er dan verantwoordelijk ? Jij of de constructeur ?

Als vandaag iemand bvb. een (ski)lift gebruikt en daar gebeurt een ongeval mee, wie is dan verantwoordelijk?

Het is m.i. gedeelde verantwoordelijkheid : constructeur, overheid (staat van de wegen), garagist, eigenaar.

De eigenaar is verantwoordelijk voor het facet 'goed onderhoud', maar uiteraard zijn verregaande zelf-diagnostische functies nodig in dergerlijke wagens.
En een goede virusscanner.

Libro
26 april 2013, 17:32
De zelfrijdende auto is wel een goed wapen is in de strijd tegen het openbaar vervoer maar voor de rest: http://www.clicksmilies.com/s1106/wuerg/vomit-smiley-023.gif

Kameraad Mauser
26 april 2013, 19:49
De zelfrijdende auto is wel een goed wapen is in de strijd tegen het openbaar vervoer maar voor de rest: http://www.clicksmilies.com/s1106/wuerg/vomit-smiley-023.gif

Waarom?

brother paul
26 april 2013, 21:27
Enne... wat is juist de link tussen de titel van dit draadje en het artikel?

De groene toeko st is de zelfrijdende wagen

Mambo
26 april 2013, 22:52
We hadden al lang de vliegende wagen moeten hebben volgens voorspellingen lang geleden.
Die zullen naar alle waarschijnlijkheid samen met die zelfrijdende wagentjes tevoorschijn komen (nooit dus)
Een vliegende wagen bestaat nochtans. Ergens staat die.

Scorpio
26 april 2013, 23:49
De groene toeko st is de zelfrijdende wagen

Kan je ook eens op de vraag antwoorden?

Bhairav
27 april 2013, 05:39
Over duizend jaar hebben mensen zwemvliezen.
Binnen honderd jaar hebben auto's geen wielen meer.
Binnen 10 jaar zijn we allemaal moslim.
De ijskappen zullen smelten waardoor de noord en zuidpool verward geraken en daardoor zal de aarde uit haar baan vliegen!
...

brother paul
27 april 2013, 07:42
Over duizend jaar hebben mensen zwemvliezen.
Binnen honderd jaar hebben auto's geen wielen meer.
Binnen 10 jaar zijn we allemaal moslim.
De ijskappen zullen smelten waardoor de noord en zuidpool verward geraken en daardoor zal de aarde uit haar baan vliegen!
...

mijnheerke gelooft duidelijk niet in toemostvoorspellingen, ik beschouw dat als geen voorspelling.
De voordelen zijn gewoon fantastisch:
1° alle chauffeurs worden werkloos; dus x miljard efficientie
2° alle auto's kunnen rijden terwijl je werkt, surft dus x miljard efficiente
3° geen botsingen meer
4° alle auto's kunnen dienen als taxi om u af te halen , kind af te halen, hond af te halen, opa af te halen etc

waar geld te verdienen is zal de toemost naar toe evolueren, groene jongens zijn natuurlijk tegen geld verdienen, die willen een maatschappij die leeft van de landbouw of zoiets

nu sowieso zit je daar op het terrein van de spoorwegen, met dat verschil dat de auto uw persoonlijke taxi wordt. Dus voordeel 1 je hebt niet alleen een auto, je koopt een taxi. De NMBS kan kiezen om zelf een vloot dergelijke wagens of mini-busjes in te voeren en met carpoolingsoftware mensen naar brussel te vervoeren; of gewoon verderdoen met hun ijzerwinkel

Nu ik zie ook een andere toekomst voor de auto, de auto wordt volgens mij de hybride WKK centrale voor het huis. Dus warmte en electriciteit aangesloten op het gasnetwerk, en als efficiente energieleverancier van warmte en energie voor uw huis.

Voltian
27 april 2013, 08:44
ik begrijp de scepsis wel ten aanzien van zelfrijdende auto's, dat het een uitblijvende belofte is. Er is evenwel de laatste jaren toch wel wat gebeurd waardoor het heel tastbaar wordt. Natuurlijk zal het niet over een paar jaar tijd gemeengoed zijn, maar geleidelijke introductie, te beginnen bij niche-toepassingen van de technologie (die op zich ook geleidelijk ingang kan vinden, denk maar aan automatisch parkeren) zit er zeker aan te komen.

Eens er momentum is, kan het snel gaan; maar goed, ik denk ook: eerst zien dan geloven :)

Zwitser
27 april 2013, 09:17
Ik denk niet dat de zelfrijdende auto de doodsteek zal zijn voor de spoorwegen. De automatische auto is eigenlijk niet meer dan een chaufeurloze taxi. En goedkopere taxis betekent dat het makkelijker, en goedkoper wordt om bijvoorbeeld gewoon de trein naar ergens te nemen, en dan verder te reizen met een auto die je onderweg al met je GSM gereserveerd hebt, en die je gewoon op het station staat op te wachten als je daar aankomt.

parcifal
27 april 2013, 10:37
Een vliegende wagen bestaat nochtans. Ergens staat die.

Natuurlijk.
Je kan kiezen tussen de vliegende bol van Gobelijn en de Gyronef van Barabas.

Vrijheideerst
27 april 2013, 11:01
Jaja, en elektrische wagens gingen ook eindelijk doorbreken. Ik geloof dat we tegen 2020 geen enkele diesel/benzine meer zouden zien ofzoiets. :roll:

Micele
27 april 2013, 11:34
Een vliegende wagen bestaat nochtans. Ergens staat die.

Natuurlijk bestaat die:

http://www.terrafugia.com/
http://www.youtube.com/watch?v=Xo0MEQSGW8w

Maar on-topic: als men zelfrijdende wagens op de linkse rijstroken van snelwegen en autowegen kan laten rijden en automatisch kan laten aan- en afkoppelen aan mekaar dus met tussenafstand 0 m heb je de perfecte flexibele trein die de passagiers per auto naar de eindbestemming brengt en niet naar het volgende station. Ook dynamische oplading van de accu´s is dan mogelijk door inductie *.

In principe kan men dan de (oudste) spoorbeddingen afschaffen (ook de niet gebruikte) of ombouwen tot extra zelf-rijdende-wagenbeddingwegen en het einde van "fossiel te trage boemeltrein" en hun bovengrondse stroomleidingen..."

* http://tweakers.net/nieuws/60201/zuid-korea-wil-elektrische-autos-via-de-straat-van-stroom-voorzien.html

Zuid-Korea wil elektrische auto's via de straat van stroom voorzien
Door Olaf van Miltenburg, maandag 18 mei 2009 09:49, views: 18.195 • Feedback

Zuid-Korea heeft plannen om metalen strips in wegen in te bouwen die elektrisch aangedreven voertuigen van stroom kunnen voorzien. De voertuigen hoeven de strips niet aan te raken om energie te betrekken.

Het plan is afkomstig van het Korea Advanced Institute of Science and Technology. Hoewel de plannen zich nog in de experimentele fase bevinden, is er op een universiteitscampus al een prototype gebouwd dat met golfkarretjes werkt. Ook wordt er gewerkt aan ondersteuning voor bussen en auto's. Bovendien worden er later dit jaar testen gehouden met bussen in Seoel en andere Zuid-Koreaanse steden, meldt Reuters.

Het is de bedoeling dat er elektriciteitsstrips van 20 tot 90 centimeter breed en mogelijk honderden meters lang op het oppervlak van de weg worden gelegd. Als hier elektrisch aangedreven voertuigen overheen rijden, kunnen ze hiervan energie betrekken en zo bijvoorbeeld hun accu's opladen. Direct contact met de strips is daarbij niet nodig: er vindt inductieve energie-overdracht plaats. "Als we tien procent van de wegen in een stad van strips voorzien, kunnen we al elektrische voertuigen aandrijven", claimt Cho Dong-Ho van het instituut.

Een enkele strip kan energie op meerdere auto's overdragen. De strips zouden op plekken moeten worden gelegd waar verkeer langzaam rijdt, zoals bij bushaltes en afritten. Mensen kunnen de latten aanraken zonder dat ze onder stroom komen te staan. De kosten van de aanleg worden geraamd op 400 miljoen Koreaanse won per kilometer, omgerekend 236.000 euro.

En zeggen dat men in Limburg (O en W ;-)) een zeer kostelijk en beperkt sneltramnet Spartacus wil doordrukken (door Vlaamse Regering), terwijl er ettelijke kms kolenspoor er ongebruikt zomaar bijliggen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spartacusplan

Contra
Het gebrek aan langetermijnsvisie, mankracht en capaciteit bedreigen de concretisering van het project. [2]
Eind december 2011 kwam een rapport van de Inspectie van Financiën naar boven dat de haalbaarheid van het plan in vraag stelde. Het rapport stelt: Het dossier is onvolledig, niet transparant, de kostprijs is meer dan verdubbeld en de inkomstencijfers zijn vaag. De inkomsten worden overschat en de uitgaven onderschat. Het geschatte reizigersaantal van 6 000 per dag berust op speculatieve gegevens. Het rapport gaat uit van een bezettingspercentage van 20 %. Men neemt de verdubbeling van de kostprijs (van 55 naar 128 miljoen euro), het exploitatieverlies van 17,5 miljoen euro per jaar, en de erg vage inkomstencijfers op de korrel. [3]
ook grensoverschrijdend:
http://connectedcities.eu/downloads/showcases/ce_light_rail_spartacus.pdf

Ik zie het al komen tegen 2025: eindelijk is de sneltram daar maar veel te weinig gebruiken het... een sneltram rijdt niet tot aan de huisdeur hé.
En tussen steden zoals Hasselt en Maastricht of Hasselt-Eindhoven blijkt de auto nog altijd sneller te zijn...

brother paul
27 april 2013, 19:44
Jaja, en elektrische wagens gingen ook eindelijk doorbreken. Ik geloof dat we tegen 2020 geen enkele diesel/benzine meer zouden zien ofzoiets. :roll:

een '(r)evolutie' gebeurt altijd als het 'sneller of beter' en 'goedkoper' is
De vraag die je u moet stellen: is de chauffeurloze taxi sneller ter plaatse dan de gewone taxi ? In principe zal hij sneller zijn omdat hij foutlozer kan rijden, hij zal sneller zijn omdat hij de snelste of korste weg kan volgen zonder te moeten nadenken daarover. Hij zal goedkoper zijn omdat hij vooral geen personeelskost meer heeft, hij zal goedkoper zijn omdat hij dag en nacht kan rijden, hij zal goedkoper zijn omdat hij met minder ongevallen zal rijden, hij zal goedkoper zijn omdat hij zo ecologisch mogelijk kan rijden als dat moet... etc...
Dus de twee criteria, sneller en goedkoper zijn vervuld en zullen dus 'economisch dwangmatig' zorgen dat het doorbreekt. Dus ja zo eenvoudig is die logica.

Een electrische wagen is die sneller of beter en goedkoper ?
In feite is die niet sneller, hij rijdt vooral niet verder is beperkt in aktieradius. Rijdt hij goedkoper, in theorie wel als je gewoon in kwh rekent en ziet dat hij maar 10kwh/100km verbruikt. Dat daarvoor
30kWh brandstof moet verstookt worden maakt hem niet noodzakelijk goedkoper tenzij je op zonnepanelen begint te rijden, of als je op kerncentraleenergie zou rijden. Dus ja op lange termijn is hijwel goedkoper, de achillespees zit hem dan nog gewoon in zijn snelheid, en zijn range. Als hij even snel als een benzinewagen kan rijden met een actieradius van 1000km en opgevuld in 2 minuten , dan zal hij normaal gezien geen tegenwind meer ondervinden.

Zwitser
28 april 2013, 08:43
En zeggen dat men in Limburg (O en W ;-)) een zeer kostelijk en beperkt sneltramnet Spartacus wil doordrukken (door Vlaamse Regering), terwijl er ettelijke kms kolenspoor er ongebruikt zomaar bijliggen.

Dat Spartacus plan gaat juist voor een flink deel oude spoorwegen hergebruiken.

Zwitser
28 april 2013, 08:48
Een electrische wagen is die sneller of beter en goedkoper ?
In feite is die niet sneller, hij rijdt vooral niet verder is beperkt in aktieradius.

In stadsverkeer is een elektrische wagen potentieel juist wel sneller, omdat hij sneller optrekt. Ik rijd regelmatig met een elektrische auto, en dan is het opletten dat je niet te snel gaat.


Rijdt hij goedkoper, in theorie wel als je gewoon in kwh rekent en ziet dat hij maar 10kwh/100km verbruikt. Dat daarvoor
30kWh brandstof moet verstookt worden maakt hem niet noodzakelijk goedkoper tenzij je op zonnepanelen begint te rijden, of als je op kerncentraleenergie zou rijden.

En daar zit het grote voordeel: "Alles elektrisch" is de eerste stap naar "alles nucleair".

Dus ja op lange termijn is hijwel goedkoper, de achillespees zit hem dan nog gewoon in zijn snelheid, en zijn range. Als hij even snel als een benzinewagen kan rijden met een actieradius van 1000km en opgevuld in 2 minuten , dan zal hij normaal gezien geen tegenwind meer ondervinden.

In principe hoeft een elektrische wagen kwa prestaties niet voor een benzinewagen onder te doen. In de praktijk word de topsnelheid begrensd om de reikwijdte van de accus niet te veel te verkleinen. Als "automatische onbemande taxi" is een bereik van ene paar 100km juist helemaal niet zo een probleem. Na zijn dienst keert die "taxi" gewoon terug naar een depot waar in 30 seconden er een verse, opgeladen batterij in gedropt wordt.

brother paul
28 april 2013, 14:45
In stadsverkeer is een elektrische wagen potentieel juist wel sneller, omdat hij sneller optrekt. Ik rijd regelmatig met een elektrische auto, en dan is het opletten dat je niet te snel gaat.


En daar zit het grote voordeel: "Alles elektrisch" is de eerste stap naar "alles nucleair".


In principe hoeft een elektrische wagen kwa prestaties niet voor een benzinewagen onder te doen. In de praktijk word de topsnelheid begrensd om de reikwijdte van de accus niet te veel te verkleinen. Als "automatische onbemande taxi" is een bereik van ene paar 100km juist helemaal niet zo een probleem. Na zijn dienst keert die "taxi" gewoon terug naar een depot waar in 30 seconden er een verse, opgeladen batterij in gedropt wordt.

Er wordt hier gezegd dat de elektrische wagen niet doorbreekt, je koopt dus wat er bestaat. Heden bestaan er plugin hybriden, die breken min of meer door, en elktrische wagens die nu in de h andel zijn tenzij de Tesla zijn allemaal trager, hebben allemaal een zeer dubieuze actieradius (het wordt nogal optimistisch voorgesteld omdat iedereen wel weet dat daar een achillespees zit) en in feite moet dat niet

Ik denk altijd, als je nu een elektrische wagen een 'elektrisch groepje' als aanhangwegen meeneemt dan rij je bvb op vakantie 1000km ver met dat groepje Dus thuis, en voor het woon/werk verkeer heb je dat groepje niet nodig, al sje ver wilt rijden heb je een groepje. Maar ook dat bestaat niet. Maar het zou beter eens gemarketeerd worden want de meeste mensen beseffen niet dat je op die manier met een elektrisch ewagen best wel 1000km en meer range hebt

Wat ook typisch is, men beseft nog helemaal niet dat het vandaag al goedkoper is om ee PV-carport en plugin hybride te kopen en daarmee te pendelen naar uw werk op batterijmode, dan met een gewone wagen. Men zit altijd dan denigrerend te doen over het extraverbruik van een plugin als die op benzine rijdt, maar men vergeet te vertellen dat de plugin weldegelijk 50lm op batterij kan rijden, en als je die vult met uw carport dat je weldegelijk virtueel off te grid aan het rijden bent. En dat je weldegelijk goedkoper pendelt dan met benzine; We zitten al op het breakeven punt.

Dus mensen die denken dat elektrische wagens niet gaan doorbreken, zijn gewoon oerconservatief in hun denkpatroon, vergeten dat die wagens gaan verder evolueren (nieuwe batterijen staan gewoonweg op stapel) en vergeten dat het breakevenpunt in de volgende faze een goedkoper punt wordt (aardolie nog duurder, en zonnepanelen nog wat goedkoper)

Micele
28 april 2013, 15:37
Dat Spartacus plan gaat juist voor een flink deel oude spoorwegen hergebruiken.

Ja een paar toch anders viel het nog duurder uit, uw "flink deel" is dus overdreven.

Heropening oude spoorverbindingen

- spoorlijn 18 tussen Hasselt en Neerpelt met de stations te Zonhoven, Helchteren, Wijchmaal en Eksel. Heropening is voorzien tegen 2014.
- spoorlijn 19 tussen Neerpelt en Weert (in Nederland) met stations te Sint-Huibrechts-Lille en Hamont. In Weert is er aansluiting naar Eindhoven mogelijk.
Eventueel zou ook de opgebroken spoorlijn 18 tussen Neerpelt en Eindhoven (met stations in Achel, Valkenswaard en Eindhoven) als tramlijn heropend kunnen worden..

Van het nog bestaand kolenspoor bvb (zoals je ziet) gaat er dus hoogstens 1/4 heropend worden (stukje Hasselt tot Houthalen-Helchteren), Hasselt-Bokrijk-Genk (eindstation) op het mapje is nog een actieve NMBS-spoorlijn.
Dus de betaande (dubbele) sporen Houthalen-Beringen en Genk-Winterslag-Waterschei-As-Eisden(Maasmechelen) gaan NIET gebruikt worden.

http://static.skynetblogs.be/media/130364/dyn001_original_373_189_pjpeg_2533417_59e33559c8b8 5f1395a61dbbe4e625b6.jpg
http://verledengenk.skynetblogs.be/archive/2006/04/06/nationaal-park-hoge-kempen-en-kolenspoor.html

Nu rijden er nog gedeeltelijk toeristische treinen zie http://www.kolenspoor.be/ , dus de sporen zijn nog in goede staat (ik ken die streek)

Goedkoper zou natuurlijk zijn daar een trein te laten rijden, want die treinen en sporen zijn er al...

Micele
28 april 2013, 16:13
vervolg, de bestaande treinspoorlijn 20 (goederen) zie link en klik op oude kaart:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_20

Spoorlijn 20 is de spoorlijn die, vanaf de splitsing Y Beverst aan de spoorlijn 34 vanaf Hasselt, naar Maastricht loopt. De lijn is 19,3 km lang.

De spoorlijn is tussen Maastricht en Lanaken met subsidie van de Europese Unie opgeknapt en heringebruik genomen voor goederenvervoer. Vanaf 2007 is door Strukton gewerkt aan deze revitalisering.[1].

Op woensdag 8 juni 2011 reed er voor het eerst in jaren weer een trein over de spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken. De trein was afkomstig uit Aken en reed via Maastricht naar Lanaken. Daar werd de trein op donderdag 9 juni 2011 geladen met 1200 ton zand. Vrijdag 10 juni 2011 vertrok de trein met 22 wagons naar Roemenië.[2].

gaat men dus desondanks ook nieuw h€rinricht€n voor de dure sneltram, trein foetsie...
Toekomst

De Vlaamse overheid en de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn willen de verbinding Maastricht - Lanaken - Diepenbeek - Hasselt in het kader van het Spartacusplan voor verbetering van het openbaar vervoer in de Vlaamse provincie Limburg ook weer in gebruik nemen voor personenvervoer met sneltrams (lightrail). Hierdoor zou de reistijd tussen Maastricht en Hasselt, met tussenstops in Lanaken en Diepenbeek, teruggebracht kunnen worden van de huidige 61 minuten (met de bus) tot 37 minuten. Tot aan Diepenbeek zal de sneltramlijn het oude tracé van spoorlijn 20 en de spoorlijn Luik - Hasselt volgen. Tussen Diepenbeek en Hasselt zal een aparte sneltramlijn worden aangelegd langs de campus van de Universiteit Hasselt en door de binnenstad van Hasselt naar het treinstation.
De kosten van het project zullen vooral besteed moeten worden aan de opschoning en heraanleg van de resterende tien kilometer spoor tussen Lanaken en Beverst en de aanleg van de nieuwe tramlijn tussen Diepenbeek en Hasselt. De huidige plannen gaan uit van een ingebruikname rond 2017.
Men vergelijkt de reistijd van de sneltram met de trage bus ? :roll:
Waarom niet de reistijd van een eventuele trein nemen ? Klopt dan het verhaal niet meer ?

Als ik van centrum Hasselt naar centrum Maastricht de auto neem via de E313 die 50 % uitmaakt (is een rustige snelweg) doet men er 32 minuten over en dit over 31,5 km, dus iets minder als 60 kmh gemiddeld (lijkt me traag maar soit het is sowieso al sneller als de sneltram...). Ref: https://maps.google.com/

Bestemming toevoegen - Opties weergeven
ROUTEBESCHRIJVING

A Hasselt, Belgie
B Maastricht, Nederland

Voorgestelde routes
31,5 km, 32 min.
E313
Dus nog eens 5 minuten sneller als die sneltram die er 37 minuten over doet...


http://www.oude-spoorlijnen.be/Belgie1932.JPG
(spoorlijn 21 Genk -Maaseik is al lang gelden een 2+2 middenbermweg geworden)

uit spartacus-link
Nieuw aan te leggen spoor-/ tramverbindingen

- sneltram over de vroegere spoorlijn 20 tussen Hasselt en Maastricht met stations te Diepenbeek en Lanaken. Op 23 oktober 2009 werd het RUP voor de aanleg te Bilzen goedgekeurd door de Vlaamse regering. Men voorziet de opening in 2017. Eind september 2011 raamde men de totale kostprijs ervan op ongeveer 200 miljoen euro (infrastructuur, trams en bouw van stelplaats samen). Volgens ramingen zou de tramlijn jaarlijks 6,8 miljoen reizigers vervoeren

- Hasselt - Maasmechelen met stations te Kiewit, Bokrijk, Genk, As en Lanklaar (verlenging van spoorlijn 21B). Eventuele verlenging over de Grensmaas tot in Sittard.
Eventueel een aftakking van spoorlijn 19 naar Lommel-centrum
Ramingen passagiers die totaal overtrokken zijn... en de prijsramingen totaal onderschat... en bevestigt door het ministerie:
Het gebrek aan langetermijnsvisie, mankracht en capaciteit bedreigen de concretisering van het project. [2]
Eind december 2011 kwam een rapport van de Inspectie van Financiën naar boven dat de haalbaarheid van het plan in vraag stelde. Het rapport stelt: Het dossier is onvolledig, niet transparant, de kostprijs is meer dan verdubbeld en de inkomstencijfers zijn vaag. De inkomsten worden overschat en de uitgaven onderschat. Het geschatte reizigersaantal van 6 000 per dag berust op speculatieve gegevens. Het rapport gaat uit van een bezettingspercentage van 20 %. Men neemt de verdubbeling van de kostprijs (van 55 naar 128 miljoen euro), het exploitatieverlies van 17,5 miljoen euro per jaar, en de erg vage inkomstencijfers op de korrel. [3]
De autobestuurder en zijn familie zal het wel betalen, sure...

Zwitser
28 april 2013, 20:04
Nu rijden er nog gedeeltelijk toeristische treinen zie http://www.kolenspoor.be/ , dus de sporen zijn nog in goede staat (ik ken die streek)

Goedkoper zou natuurlijk zijn daar een trein te laten rijden, want die treinen en sporen zijn er al...

Die sporen zijn goed genoeg om af en toe eens een toeristisch treintje aan lage snelheid over te laten rijden. Als je daar een moderne treindienst wil aanbieden moet je de hele lijn heraanleggen.

Zwitser
28 april 2013, 20:06
Dus nog eens 5 minuten sneller als die sneltram die er 37 minuten over doet...


37 minuten? Dat is uitstekend eigenlijk.

Micele
28 april 2013, 20:24
Die sporen zijn goed genoeg om af en toe eens een toeristisch treintje aan lage snelheid over te laten rijden. Als je daar een moderne treindienst wil aanbieden moet je de hele lijn heraanleggen.

Als gij het zegt. :roll:

Micele
28 april 2013, 20:25
37 minuten? Dat is uitstekend eigenlijk.

Een onflexibele tram die er 5 minuten langer op doet als een (trage) auto is natuurlijk erbarmelijk. En dit van hoofdstation tot hoofdstation.

Men kan het beter traagtram noemen, zelfs het bezettingspercentage van 20 % is in het rustige Limburg is veel te hoog gegrepen.

En halte Lanaken is ook grappig met een gewone fiets is men op 15-20 minuten in hartje Maastricht en men parkeert de fiets voor de deur waar men moet zijn, en rijdt desnoods ´s nachts terug als geen tram meer rijdt...

Lanaken-centrum is zowat 5,6 km van Maastricht-centrum (vlakke weg).

En tussen Maas en kanaal Zuid-Willemsvaart is het heerlijk rustig fietsen en amper 600 m meer of een totaal van 6,2 km, volgens google fietsweg in 21 minuten van deur tot deur, wie gaat er dan nog naar een tramstation ?

Micele
28 april 2013, 21:06
http://www.routeyou.com/route/view/202971/fietsroute-lanaken-maastricht-lanaken.nl
mooie fietsroute desnoods met grote omweg terug.

Die heerlijk speculatieve sneltram toch:

http://www.hbvl.be/limburg/inspectie-van-financien-schiet-sneltram-af.aspx

Inspectie van Financiën schiet sneltram af

19/12/'11 LIMBURG De Inspectie van Financiën maakt brandhout van het Spartacusdossier. Dat voorziet in de aanleg van drie sneltramlijnen in Limburg. "Het dossier is onvolledig, niet transparant, de kostprijs is meer dan verdubbeld en de inkomstencijfers zijn vaag", klinkt het.
Het volledige rapport van de Inspectie van Financiën leest u hier.

Met Spartacus wil de Vlaamse regering drie sneltramlijnen aanleggen in Limburg. Het gaat om de verbindingen Hasselt-Maastricht, Hasselt-Maasmechelen en Hasselt-Noord-Limburg.

Na een half jaar aandringen van LDD'er Lode Vereeck heeft de Vlaamse regering dan toch het rapport van de Inspectie van Financiën hierover vrijgegeven. Dat is ronduit negatief.

Speculatieve gegevens

"De studie naar de reizigersaantallen (6.000 per dag) berust op speculatieve gegevens", luidt het. De Inspectie verwacht dan ook dat er nergens in Vlaanderen zo weinig mensen op een tram zullen zitten als op de sneltram Hasselt-Maastricht in de daluren. Ook de verdubbeling van de kostprijs (van 55 naar 128 miljoen euro), het exploitatieverlies van 17,5 miljoen euro per jaar, en de erg vage inkomstencijfers worden op de korrel genomen.

http://assets.rug.be/img_art/site/pdf/F09D7479-694C-4D5E-AE39-9F88A09CECE0.pdf


http://s1.hbvl.be/ahimgpath/assets_img_hbvl/2011/12/18/2092448/inspectie-van-financien-schiet-sneltram-af-id2382813-620x400.jpg
http://www.vzwgeensneltramdoordematen.be/


Als men daarbij bedenkt dat 65 jarigen gratis met de bus rijden, wie gaat er dan nog die tram nemen ?

Zwitser
29 april 2013, 08:24
Als men daarbij bedenkt dat 65 jarigen gratis met de bus rijden, wie gaat er dan nog die tram nemen ?

65 jarigen rijden gratis met "De Lijn", niet enkel met de bus hoor. Maar daar mag gerust een einde aan gemaakt worden. Goed OV mag gerust wat kosten.

En wie gaat er met die tram rijden? Als ie werkelijk Maastricht - Hasselt in 37 minuten doet gaat ie best populair zijn.

Jantje
29 april 2013, 08:54
http://www.express.be/sectors/?action=view&cat=auto&item=de-toekomst-van-autos-milieuvriendelijk-veilig-en-zelfrijdend&language=nl&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=
"Die technologieën zullen een grote impact hebben. Grote groepen bejaarden en gehandicapten zullen hun persoonlijke mobiliteit herwinnen omdat ze de auto kunnen opdragen hen te voeren naar elke bestemming die ze wensen. Bovendien zal het aantal verkeersdoden - dat op dit ogenblik geschat wordt op 1,2 miljoen slachtoffers per jaar in de hele wereld - gevoelig kunnen worden teruggeschroefd. Ook de kosten aan gezondheidszorg en verzekeraars zullen ook een belangrijke daling kennen

EN VLAMINGEN ZOUDEN BETER WERKEN AAN ZO EEN AUTO

http://kanaalz.knack.be/nieuws/z-nieuws-items/vlaamse-elektrische-toptechnologie/video-4000287440344.htm

Ik werk zelf regelmatig beroepsmatig met zelfsturende voertuigen.
Het gaat dan over heftrucks binnen loodsen en magazijnen of op bedrijfsterreinen.

Er komt daar wel heel wat meer bij kijken dan enkel de sensoren in de voertuigen zelf.
Om te beginnen moet alles goed zijn aangegeven op het terrein zelf.
Een zelfsturende heftruck kost ook al direct het dubbele van een gewone heftruck.

En bij het laden en lossen van vrachtwagens zijn zij niet altijd bruikbaar.

Vlaanderen is trouwens één van de voortrekkers in deze technologie.
Op de Vlaamse testpistes worden daar meer onderzoeken naar gedaan, dan in de VS. Alleen als het om testen op de openbare wegen gaat, moeten de Vlaamse bedrijven naar andere gebieden uitwijken, dit omdat de Vlaamse wegen te druk zijn om dergelijke testen veilig te kunnen uitvoeren.
Vaak gaan zij dan naar de VS en Canada, omdat ze er daar sneller toelatingen voor krijgen dan in Europa.

Voor deze voertuigen kan men echter niet op de GPS vertrouwen, dit omdat die vaker niet correct is dan wel.
Men moet voor het gebruik van deze voertuigen langst ALLE wegen dus PLC's met zender gaan plaatsen, omdat de voertuigen zouden weten waar zij zich bevinden en welke snelheden er toegestaan zijn.

En men moet dan alle reflectoren verwijderen, want die storen de sensoren en doen hen in de fout gaan.

Ik zie deze technologie de eerste 20 jaar nog niet gebruiken op openbare wegen, dit vanwege de vele problemen rond veiligheid voor andere weggebruikers.

Micele
29 april 2013, 09:07
65 jarigen rijden gratis met "De Lijn", niet enkel met de bus hoor. Maar daar mag gerust een einde aan gemaakt worden. Goed OV mag gerust wat kosten.

En wie gaat er met die tram rijden? Als ie werkelijk Maastricht - Hasselt in 37 minuten doet gaat ie best populair zijn.
Ik denk het niet, zo zot zijn de mensen niet hier die het gebruiksgemak van de auto kennen. En meer betalen voor de onflexibele tram doen ze zeker niet vrijwillig.

Naja in geld verspillen en speculatieve onwaarheden verspreiden zijn ze in Vlaanderen wel heel goed.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110923_061

volgens een voorzichtige deskundige berekening van het minsterie van financien in 2011 http://assets.rug.be/img_art/site/pdf/F09D7479-694C-4D5E-AE39-9F88A09CECE0.pdf zal "die sneltram" namelijk 320,5 miljoen € kosten ipv 200 miljoen, ook de exploitatiekost zal hoger uitvallen. Ik denk dat het zowat meer als het dubbele zal zijn.

En ik schat dat meer modale Belgen hun geld in het goedkopere Nederland gaan uitgeven als andersom, ook nog eens een verlies.

De redelijk welgestelde Nederlander of NL-Limburger zie ik dan wel meer geld in Belgie uitgeven, maar die gaat natuurlijk amper de tram nemen, ik schat zelfs nooit. (grijns). Ik zie ze daar al met hun fijne inkoopwaar op de tram zitten en dan zijn ze bijlange nog niet thuis.

Jantje
29 april 2013, 09:42
Ik denk het niet, zo zot zijn de mensen niet hier die het gebruiksgemak van de auto kennen. En meer betalen voor de onflexibele tram doen ze zeker niet vrijwillig.

Naja in geld verspillen en speculatieve onwaarheden verspreiden zijn ze in Vlaanderen wel heel goed.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110923_061

volgens een voorzichtige deskundige berekening van het minsterie van financien in 2011 http://assets.rug.be/img_art/site/pdf/F09D7479-694C-4D5E-AE39-9F88A09CECE0.pdf zal "die sneltram" namelijk 320,5 miljoen € kosten ipv 200 miljoen, ook de exploitatiekost zal hoger uitvallen. Ik denk dat het zowat meer als het dubbele zal zijn.

En ik schat dat meer modale Belgen hun geld in het goedkopere Nederland gaan uitgeven als andersom, ook nog eens een verlies.

De redelijk welgestelde Nederlander of NL-Limburger zie ik dan wel meer geld in Belgie uitgeven, maar die gaat natuurlijk amper de tram nemen, ik schat zelfs nooit. (grijns). Ik zie ze daar al met hun fijne inkoopwaar op de tram zitten en dan zijn ze bijlange nog niet thuis.

Voor veel mensen is het gewoon niet mogelijk om de tram te nemen.
Dit gewoon omdat zij te ver weg wonen van de tram.
Trams rijden namelijk enkel in de grote steden en de meeste mensen wonen buiten de actiezones van de trams.

In Belgie wonen er namelijk slechts een kleine 3 miljoen mensen binnen een gebied waar het tramgebruik rendabel is. En dan nog enkel voor woon-werk verkeer, want eens je boodschappen gaat doen, is het tramgebruik een gevaarlijk iets. Je bent dan immers niet meer zeker dat je ook nog thuis geraakt met je boodschappen.

Trams en bussen zijn namelijk de geliefde werkgebieden van dieven. Als de bestuurders van deze voertuigen je tenminste de toegang niet weigeren, omdat zij vinden dat je te veel bagage bij hebt.

E. Migrant
1 mei 2013, 08:32
Hopelijk wordt dit het einde van het openbaar vervoer.

E. Migrant
1 mei 2013, 08:34
't is geen kwestie van ambtenarij lijkt mij. Wetgeving rond verzekering, verkeersveiligheid, de wegcode zelf!,...

Deze verandering is gewoon zo ingrijpend dat het wetgevend kader achterhaald wordt. Dat betekent ook dat er geen bestaand kader is voor deze nieuwe technologie en dat is echt wel een uitdaging. Dat heeft op zich niks met ambtenarij te maken maar met "organisatie" van de maatschappij.

Het kader zal volgen op de technische ontwikkelingen en de maatschappelijke voorkeuren ten aanzien van de technologie; dat zal zijn tijd nodig hebben...

De verzekering en het verbruik zal drastisch dalen en geen camionneurs meer op de weg. Z�*�*�*lig gewoon.

Zwitser
3 mei 2013, 21:31
Ik denk het niet, zo zot zijn de mensen niet hier die het gebruiksgemak van de auto kennen. En meer betalen voor de onflexibele tram doen ze zeker niet vrijwillig.

Naja in geld verspillen en speculatieve onwaarheden verspreiden zijn ze in Vlaanderen wel heel goed.


Vandaar dat auto's zo populair zijn. Mensen kunnen niet rekenen.
Een auto kost geld. Veel geld. De meeste gezinnen zijn een groot deel van hun budget kwijt aan de auto's die ze bezitten. Je leven zo inrichten datje geen auto nodig hebt levert zoveel geld op dat je makkelijk 10 jaar vroeger met pensioen kan.
Als je eenmaal het gebruiksgemak van goed openbaar vervoer kent dan mis je die auto niet eens meer.

Micele
3 mei 2013, 21:42
Vandaar dat auto's zo populair zijn. Mensen kunnen niet rekenen.
Een auto kost geld. Veel geld. De meeste gezinnen zijn een groot deel van hun budget kwijt aan de auto's die ze bezitten. Je leven zo inrichten datje geen auto nodig hebt levert zoveel geld op dat je makkelijk 10 jaar vroeger met pensioen kan.
Als je eenmaal het gebruiksgemak van goed openbaar vervoer kent dan mis je die auto niet eens meer.

Zonder auto is er voor veel mensen geen fantsoenlijk leven mogelijk, denk maar eens verder na hoe een (jong) gezin zijn tijd moet indelen zonder auto. Hebben ze dan nog tijd over ?

Gaan ze met twee werken (en dat is meestal zo) hebben gezinnen zelfs 2 auto´s.

Mensen kunnen dan namelijk heel goed rekenen als het om hun tijd gaat.

Je hebt toch al van een gezinswagen gehoord ? (kinderwagen mee, en kind(eren) op kinderzitje(s))
Of van een wagen waar men plots snel overal naartoe kan ?
Of van een wagen waar men snel wat inkopen gaat doen ?

Natuurlijk kunnen bepaalde mensen hun leven zonder auto inrichten. Daarom ook heeft niet iedereen een auto.

Hoe beter het openbaar vervoer is -en bij hun leven past- hoe minder auto...
naagelang land kan men daar geen staat op maken...:
Europa
Het autobezit per 1000 inwoners.
Deze tabel omvat enkel personenauto's.
Land Autobezit Opmerking
Luxemburg 657 2012[1]
IJsland 649 2010[2]
Finland 627 2010[3]
Italië 606 2010[4]
Malta 568 2011[5]
Noorwegen 549 2010[6]
Oostenrijk 528 2010[7]
Slovenië 522 2010[8]
Zwitserland 518 2010[9]
Duitsland 517 2011[10]
Frankrijk 494 2010[11]
Litouwen 479 2010[12]
België 479 2010[13]
Spanje 478 2009[14]
Polen 474 2011[15]
Nederland 467 2011[16]
Zweden 463 2010[17]
Griekenland 454 2009[18]
Verenigd Koninkrijk 437 2009[19]
Ierland 430 2008[20]
Tsjechië 426 2010[21]
Estland 413 2010[22]
Hongarije 413 2010[23]
Portugal 403 2006[24]
Denemarken 389 2011[25]
...
http://www.wegenwiki.nl/Autobezit

Het autobezit is een indicatie van automobiliteit en welvaart in een land. Meestal wordt het autobezit uitgedrukt in aantal personenauto's per 1000 inwoners. Het autobezit is al decennia het hoogste in de Verenigde Staten en Europa, en het laagste in Aziatische en Afrikaanse landen, alhoewel in sommige landen het autobezit snel stijgt.
Het autobezit kan via diverse manieren beïnvloed worden, meestal door belastingen, maar ook door de geografie, zo is het autobezit op kleine eilanden en in stadsstaten meestal lager dan in grotere landen waar de noodzaak voor een auto groter is.
Tiens, Zwitserland voor BE, verwondert mij wel niet. ;-)

Die lijst heeft ook wat met het fietsgebruik te doen (DK en NL vlakke landen bij uitstek). Fiets en auto laten zich perfect combineren, gezinnen die met 2 werken hebben dikwijls maar één auto (als woon-werk niet té is ), en sparen dan al serieus wat uit.

Een mooi overzicht van de top 10 landen met de meeste fietsen per inwoner: top10hell.com Deze webpagina geeft volgende cijfers betreffende het aandeel van de fietsers in het totaal aantal verplaatsingen:

Nederland: 27% van het totaal aantal verplaatsingen; de fiets wordt aangewend in 25% van het woon-werkverkeer.
Denemarken: 18% van het totaal aantal verplaatsingen
Zweden: 9% van het totaal aantal verplaatsingen
Duitsland: 9% van het totaal aantal verplaatsingen
Finland: 9% van het totaal aantal verplaatsingen
België: 8% van het totaal aantal verplaatsingen.
Zwitserland: 5% van het totaal aantal verplaatsingen; de fiets wordt gebruikt in 10% van het woon-werkverkeer.
Noorwegen: 4% van het totaal aantal verplaatsingen
...

PeterCC
3 mei 2013, 22:59
(...)
Ik rijd regelmatig met een elektrische auto, en dan is het opletten dat je niet te snel gaat.
(...)


Ik dacht dat jij alles met openbaar vervoer doet. Niet dus?

brother paul
4 mei 2013, 07:34
Ik dacht dat jij alles met openbaar vervoer doet. Niet dus?

misschien zo'n leuke twike ?

parcifal
4 mei 2013, 08:31
Als je eenmaal het gebruiksgemak van goed openbaar vervoer kent dan mis je die auto niet eens meer.

Dat hangt af van je noden en gedrag.
As je een stadsmus bent, heb je inderdaad niet echt een eigen auto nodig.

Ik duik bvb. af en toe en het is niet evident om in zeeland aan de oosterschelde te gaan duiken als het hoogtij is om 23u20, en je 50 kg materiaal mee hebt.
Het kan uiteraard met het openbaar vervoer maar dan ben je wel 2 dagen kwijt en je hebt een helper nodig om alles te helpen dragen. ;-)

Verbouwingen, brandhout hakken in het bos en naar huis brengen, grotere boodschappen,.... Doe het maar eens.

En telkens een auto of bestelwagen huren is ook niet echt kosteffectief.

Zwitser
4 mei 2013, 17:20
Zonder auto is er voor veel mensen geen fantsoenlijk leven mogelijk, denk maar eens verder na hoe een (jong) gezin zijn tijd moet indelen zonder auto. Hebben ze dan nog tijd over ?

Ik ken verschillende gezinnen zonder auto. En ja, als j voortdurend taxichaufeur voor je kinderen moet spelen houdt je inderdaad veel tijd over :-)

En ja, de meeste mensen rekenen wel degelijk verkeerd als het om autos gaat. Je moet de kost delen door de eventuele tijdswinst. Als dat hoger uitkomt dan je uurloon dan ben je fout bezig.

Zwitser
4 mei 2013, 17:20
Zonder auto is er voor veel mensen geen fantsoenlijk leven mogelijk, denk maar eens verder na hoe een (jong) gezin zijn tijd moet indelen zonder auto. Hebben ze dan nog tijd over ?

Ik ken verschillende gezinnen zonder auto. En ja, als j voortdurend taxichaufeur voor je kinderen moet spelen houdt je inderdaad veel tijd over :-)

En ja, de meeste mensen rekenen wel degelijk verkeerd als het om autos gaat. Je moet de kost delen door de eventuele tijdswinst. Als dat hoger uitkomt dan je uurloon dan ben je fout bezig.

Micele
4 mei 2013, 20:02
Ik ken verschillende gezinnen zonder auto. En ja, als j voortdurend taxichaufeur voor je kinderen moet spelen houdt je inderdaad veel tijd over :-)
Je weet goed genoeg wat ik bedoel, dat als... al niet. Heb je anders geen argument ? Laat men dan (zeer) kleine kinderen alleen thuis in CH ? Leuke "familie-uitstap" dan.

En ja, de meeste mensen rekenen wel degelijk verkeerd als het om autos gaat.
En ja, maar heel weinig mensen rekenen verkeerd als het om auto´s gaat, daarvoor is een auto hun te waardevol.
Naargelang aantal en leeftijd van de kinderen is zelfs elke centimeter belangrijk.

Je moet de kost delen door de eventuele tijdswinst.
Echt ?

Als dat hoger uitkomt dan je uurloon dan ben je fout bezig. Echt ?

Ik krijg echt medelijden met die mensen die op het OV staan te wachten en na een kwartiertje passeer je daar weer met de auto en dezelfde mensen staan er nog. Vooraleer die maar opstappen op "busje komt zo", ben ik wslk al terug thuis. Dat noemt men ook "welvaart". ;-)

Het leven is zo al veel te kort om tijd te verspillen.

N.B. ik heb het OV al uitgeprobeerd hoor, de volgende keer neem ik de fiets dat verspil ik veel minder tijd. Ja, zelfs in landelijke gebieden is hier de fiets sneller als de bus. En toen ik eens de trein wou nemen om vroeg genoeg ergens te zijn bleek dat er geen reed die op tijd kon aankomen.

Zowat 50 jaar geleden reden bepaalde treinen zelfs gemiddeld sneller als nu.
Het treinstation waar ik toen opstapte bestaat niet meer.

Micele
4 mei 2013, 21:10
http://www.express.be/sectors/?action=view&cat=auto&item=de-toekomst-van-autos-milieuvriendelijk-veilig-en-zelfrijdend&language=nl&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=
"Die technologieën zullen een grote impact hebben. Grote groepen bejaarden en gehandicapten zullen hun persoonlijke mobiliteit herwinnen omdat ze de auto kunnen opdragen hen te voeren naar elke bestemming die ze wensen. Bovendien zal het aantal verkeersdoden - dat op dit ogenblik geschat wordt op 1,2 miljoen slachtoffers per jaar in de hele wereld - gevoelig kunnen worden teruggeschroefd. Ook de kosten aan gezondheidszorg en verzekeraars zullen ook een belangrijke daling kennen

EN VLAMINGEN ZOUDEN BETER WERKEN AAN ZO EEN AUTO

http://kanaalz.knack.be/nieuws/z-nieuws-items/vlaamse-elektrische-toptechnologie/video-4000287440344.htm

http://www.economist.com/blogs/economist-explains/2013/04/economist-explains-how-self-driving-car-works-driverless

How does a self-driving car work?

Apr 29th 2013

CARS that can drive themselves, a staple of science-fiction, have started to appear on roads in real life. Google’s self-driving vehicles are the best-known, but most carmakers are also developing them. In 2011 BMW sent a robotic car at motorway speeds from Munich, the German carmaker’s hometown, to Nuremberg, about 170km away (with a driver on board just in case). Audi got a self-driving TTS Coupe to negotiate 156 tight curves along nearly 20km of paved and dirt road on Colorado’s Pikes Peak, with nobody behind the wheel. Proponents say that driverless cars would reduce road deaths, ease congestion, reduce fuel consumption, improve the mobility of old and disabled people and free up time spent commuting. So how do they work?

In many ways self-driving cars are a logical extension of existing driver aids such as lane-keeping systems (which follow road markings and sound a warning and correct the steering if a vehicle starts to drift out of its lane), adaptive cruise control (which maintains a constant distance from the vehicle in front, rather than a constant speed), auto-parking systems (which can reverse a car into a parking space), emergency braking (which slams on the brakes if an obstacle, another vehicle or a pedestrian is detected in front of the car) and satellite-navigation systems. Computerised control of a car’s steering, acceleration and braking is already possible under some circumstances, in other words. For a car to drive itself, these systems must all be tied together using software, and supplemented with a set of sensors so that the software can tell what is going on around the vehicle.

Accordingly, today’s self-driving cars are covered with sensors. Mapping nearby features, spotting road edges and lane markings, reading signs and traffic lights and identifying pedestrians is done using a combination of cameras, radar and lidar (which works like radar, but with pulses of light rather than radio waves). Ultrasonic detectors provide more accurate mapping of the surroundings at short range, for example when parking. Gyroscopes, accelerometers and altimeters provide more accurate positioning than is possible using global-positioning system (GPS) satellites alone. Google’s cars scan their surroundings to build a detailed 3D map of features such as road edges, signs, guard-rails and overpasses. Each time a car follows a particular route, it collects more data to update the 3D map. Google’s software also ingests data on speed limits and recorded accidents. Because the car’s roof-mounted sensors can see in all directions, it arguably has greater situational awareness than a human driver. Google’s self-driving cars have clocked up 700,000km (435,000 miles) under autonomous control without incident. Snow-covered roads and temporary signs around roadworks still pose challenges, but the technology is improving all the time.

The BMW i3, an electric car capable of driving itself in stop-go traffic (by linking adaptive cruise control with lane-keeping) is due to go on sale later this year, but most observers expect it to be a few years before entirely autonomous vehicles are available. The transition is likely to be gradual. There is a continuum between a fully manual and a fully autonomous vehicle, and over the coming years it will slowly become possible to outsource more and more driving tasks to your car, particularly as tightening safety standards make driver aids compulsory. If fully autonomous vehicles do eventually become widespread, there could be dramatic consequences for car design, car ownership and urban planning. Some places might even ban manual driving, to save lives and ease congestion. Self-driving cars will not arrive overnight, but they are on their way

Zwitser
4 mei 2013, 21:54
Je weet goed genoeg wat ik bedoel, dat als... al niet. Heb je anders geen argument ? Laat men dan (zeer) kleine kinderen alleen thuis in CH ? Leuke "familie-uitstap" dan.

Oh, ik zie volop families met kinderen in het OV hoor.


Ik krijg echt medelijden met die mensen die op het OV staan te wachten en na een kwartiertje passeer je daar weer met de auto en dezelfde mensen staan er nog. Vooraleer die maar opstappen op "busje komt zo", ben ik wslk al terug thuis. Dat noemt men ook "welvaart". ;-)

Ik sta nooit op het OV te wachten. Goed OV. Betekent gewoon dat ik een paar minuten voor vertrek op de halte ben.
Ik heb medelijden men mensen die ik zie rondjes draaien op zoek naar een parkeerplaats. Die moeten opletten niet teveel te drinken als ze op restaurant gaan. Die nooit meer een boek lezen. Die een kwart van hun inkomen aan vervoer uitgeven.


Het leven is zo al veel te kort om tijd te verspillen.

Autorijden is tijdverlies. Je bent slaaf van de auto. Ik laat mij liever rijden. Kan ik nog wat lezen.
Toen ik in Nederland elke dag naar Rotterdam pendelde was ik met het OV inderdaad twee uur langer per week onderweg. Dat waren twee uur waarbij ik bij elkaar zo'n 100 euro bespaarde. Dus het equivalent van een bijbaantje aan 50 euro per uur. Een bijbaantje waar ik gewoon kon blijven zitten en mijn krant lezen.
Als de kost van je auto, gedeeld door de tijdwinst hoger is dansje uurloon, danken je beter, zowel financieel, als kwa tijd door gewoon met het OV. Te gaan en wat minder te werken. Ik en mijn vrouw werken nu beiden deeltijds. Dat kunnen we ons verloorloven, oa omdat we geen auto hebben...

kiko
4 mei 2013, 23:13
Het is toch fascinerend om te lezen hoe mensen een lofzang op de auto afsteken, maar ondertussen gemakshalve de vele nadelen (dure kostprijs, onderhoud, brandstofkosten, verzekeringskosten, ellenlange file, risico op zware ongevallen, parkeerproblemen, parkeerkosten e.d.) vergeten.

Micele
4 mei 2013, 23:13
Oh, ik zie volop families met kinderen in het OV hoor.
natuurlijk volop de kinderwagens puilen uit op het bagagerek. LOL
Of de kinderfietsen stel je in de gang.

De slaafjes van het OV dan, lijkt wel een kleine gevangenis daar op een zielig hoopje bijeen te plakken, als men als plaats krijgt voor te zitten.

Ik sta nooit op het OV te wachten. Goed OV. Betekent gewoon dat ik een paar minuten voor vertrek op de halte ben. Dus sta je ook te wachten. Rijdt het OV daar ook ´s nachts ? Rijdt het OV overal naartoe ? Wow welk mirakelland is dat ? LOL.

Ik heb medelijden men mensen die ik zie rondjes draaien op zoek naar een parkeerplaats.
Neen, ik rij naar de eerste de beste parking mooi aangegeven waar er nog plaatsen zijn. No problem. Best een mooie droge overdekte parking, in Bazel was dat geen probleem, zelfs gratis.
In de steden waar ik geregeld kom vindt ik blindelings de beste plaatsjes.

Die moeten opletten niet teveel te drinken als ze op restaurant gaan. Ach bij 0,5 promille mag je al serieus wat drinken bij een maaltijd. Zelfs vrouwen die rijden. En je hoeft je geen zorgen te maken dat je de laatste bus, trein of metro mist, in Parijs moest ik zelfs 2 km gaan voor dat ik een taxi kreeg, de metro was dicht om 01.00 hr, fini.

Die nooit meer een boek lezen.
In mijn redelijk kleine gezinswagen kunnen tot 4 mensen een boek lezen, ik als bestuurder niet, maar men kan natuurlijk van bestuurder wisselen wanneer ik toevallig goesting heb op wat lectuur in de auto. Maar lezen tijdens het rijden maakt veel mensen ziek, behalve op rechte (snel)wegen.
In de bus zal men zeker misselijk worden.

Die een kwart van hun inkomen aan vervoer uitgeven.
Je rekent helemaal verkeerd. Dat beetje geld wordt ruim gecompenseerd door levenskwaliteit. We hebben zelfs 2 auto´s. Eentje houdt zelfs zijn waarde en is binnenkort oldtimer.

Autorijden is tijdverlies.
Niets anders als pure tijdwinst, je moet goed zot zijn uren en uren te verliezen aan zo´n onpersoonlijk OV.
Je bent slaaf van de auto.
Helemaal niet ik heb zelfs plezier in het autorijden. Freude am Fahren. Ik zoek me de schoonste en rustige wegen -en tijden- natuurlijk zelf uit.

Ik laat mij liever rijden.
Ik eerder zelden, behalve als het moet natuurlijk.

Kan ik nog wat lezen.
Voor lezen heb ik dan tijd genoeg als ik thuis ben, jij blijkbaar niet want je moet nog thuis geraken. Ik stap uit in mijn huisgarage (automatische poort) netjes droog bij slecht weer, zelfs een jas hoef ik niet aan te doen.

Toen ik in Nederland elke dag naar Rotterdam pendelde was ik met het OV inderdaad twee uur langer per week onderweg. Dat waren twee uur waarbij ik bij elkaar zo'n 100 euro bespaarde. Dus het equivalent van een bijbaantje aan 50 euro per uur. Een bijbaantje waar ik gewoon kon blijven zitten en mijn krant lezen.
Wij reden met 3 naar Nederland met de auto, elke weekend afwisselend en deelden dat beetje kosten door 3, 2 konden wat slapen muziekje horen of wat lezen.

Ik zie al dat je amper iets van de autobelevenis kent, blijkbaar denk je dat het verboden is in de auto te lezen. LOL.

Betreft topic heb je dus niets te vertellen ?
If fully autonomous vehicles do eventually become widespread, there could be dramatic consequences for car design, car ownership and urban planning. Some places might even ban manual driving, to save lives and ease congestion. Self-driving cars will not arrive overnight, but they are on their way
Lijkt me dan het einde van het OV zoals we het nu kennen.

kiko
5 mei 2013, 09:23
Ik begrijp het verband niet tussen enerzijds zelfrijdende auto's en anderzijds de teloorgang van het openbaar vervoer.

Stel dat zelfrijdende auto's ooit ingevoerd worden, en stel dat het betaalbaar, veilig en praktisch is - ik ben al heel genereus hier - dan kan er misschien een daling van het gebruik van het openbaar vervoer optreden.

Tegelijkertijd voorzie ik massa's en massa's meer file, want iedereen zal met zo een auto willen of kunnen rijden, en veel minder parkeerplaats, waardoor de mensen uiteindelijk (gedeeltelijk) naar het openbaar vervoer zullen teruggrijpen.

Micele
5 mei 2013, 09:57
Ik begrijp het verband niet tussen enerzijds zelfrijdende auto's en anderzijds de teloorgang van het openbaar vervoer.

Stel dat zelfrijdende auto's ooit ingevoerd worden, en stel dat het betaalbaar, veilig en praktisch is - ik ben al heel genereus hier - dan kan er misschien een daling van het gebruik van het openbaar vervoer optreden.

Tegelijkertijd voorzie ik massa's en massa's meer file, want iedereen zal met zo een auto willen of kunnen rijden, en veel minder parkeerplaats, waardoor de mensen uiteindelijk (gedeeltelijk) naar het openbaar vervoer zullen teruggrijpen.

En waarom zou een kompacte auto - afgestemd op ruimte voor passagiers - meer plaats innemen als een bus ? Nog nooit geen busfile gezien?

Dat moet je me toch eens uitleggen hoor. Als ik denk hoeveel plaats een lompe brede bus nodig heeft voor te parkeren of te draaien. amai.

Het is zeker integendeel. Ook qua bezettingsgraad in %/totaal plaatsen zal zo´n auto veel betere resultaten halen, ook die brede en ruime businfra hoeft niet bij zo´n auto.

Alleen al de brede gang in de bus maakt al een groot verschil in breedte, die is er immers niet nodig in een auto waar in de regel elke zitplaats zijn eigen portier heeft. Een auto heeft aan 1,6 m breedte ruim genoeg plaats, een bus is ~ 2,55 m breed als ik me niet vergis.

Blijkbaar ken je weinig van afmetingen en eigenschappen van een auto, of je denkt niet verder na.

Als er dan al een bus rijdt dan is deze al het begin (kan veel smaller):
http://www.mobimix.be/inhoud/2006/6/21/3712
http://www.youtube.com/watch?v=mAjLeSpj6PM&feature=endscreen

http://www.youtube.com/watch?v=_PP-a67AgsQ&feature=endscreen
elke passager een eigen portier, snel in en uitstappen, enz..., hoge snelheden (250 kmh) gelijk een sportlimousine enz..., maw snelAUTObus met 23 individuele plaatsen en point to point -in time- verplaatsingen.

Superbus Dubai

This is the world's first super bus, crafted with state-of-the-art materials which seats 23 passengers and had a top speed of 155mph (250kmh).Developed in Holland by an astronaut and a former Formula One aerodynamics expert, the midnight-blue, electric-powered vehicle costs £7million and was flown to the United Arab Emirates where it will be used by a sheikh.The hi-tech bus means he will be able to complete the 75-mile commute from Dubai to neighbouring Abu Dhabi in under 30 minutes . it is 49ft long (15 metres), 8ft wide (2.5 metres) and 5ft 5in high (1.65 metres).
Kan natuurlijk ook tot in stadscentra rijden, YT filmpjes uit Nederland genoeg.
Of neem best de website voor alle info:
http://www.superbusproject.com/
http://superbus.biz/sites/default/files/superbus_home.jpg

En eventueel deze Chinees voor in de steden en ballingsgebieden:
http://www.youtube.com/watch?v=pVeZ1iaUOGY&NR=1&feature=endscreen
The new super bus like a light rail train suspended above the traffic on the highway, while cars can pass through from below, the scientific solution to the road traffic area occupied by the bus.

sepper
5 mei 2013, 11:23
Ik begrijp het verband niet tussen enerzijds zelfrijdende auto's en anderzijds de teloorgang van het openbaar vervoer.

Stel dat zelfrijdende auto's ooit ingevoerd worden, en stel dat het betaalbaar, veilig en praktisch is - ik ben al heel genereus hier - dan kan er misschien een daling van het gebruik van het openbaar vervoer optreden.

Tegelijkertijd voorzie ik massa's en massa's meer file, want iedereen zal met zo een auto willen of kunnen rijden, en veel minder parkeerplaats, waardoor de mensen uiteindelijk (gedeeltelijk) naar het openbaar vervoer zullen teruggrijpen.

de files zouden voor een groot deel opgelost worden, files worden veroorzaakt door de afstand die mensen laten (een automatische wagen kan gemakkelijk veilig op een halve meter van de voorligger rijden op 120km/u), de mensen niet tussen laten bij opritten en afritten, waardoor ze remmen (een automatische wagen kan dit op tijd te weten komen en dar anticiperend op handelen), of het remmen doordat de voorligger vertraagt, die erachter remt nog harder enz tot er een accordeonfile ontstaat (aan automatische wagen doet dit niet op voorwaarde dat er communicatie is tussen de wagens, ook deze technologie bestaat al)

Wat parking betreft: de wagen rijdt leeg tot aan de rand van de stad en zet zich daar neer (als er al geen gebruik wordt gemaakt van gedeelde wagens, wat ook heel goed mogelijk is).

kiko
5 mei 2013, 12:54
de files zouden voor een groot deel opgelost worden, files worden veroorzaakt door de afstand die mensen laten (een automatische wagen kan gemakkelijk veilig op een halve meter van de voorligger rijden op 120km/u), de mensen niet tussen laten bij opritten en afritten, waardoor ze remmen (een automatische wagen kan dit op tijd te weten komen en dar anticiperend op handelen), of het remmen doordat de voorligger vertraagt, die erachter remt nog harder enz tot er een accordeonfile ontstaat (aan automatische wagen doet dit niet op voorwaarde dat er communicatie is tussen de wagens, ook deze technologie bestaat al)

Vind je nu ook niet dat dit alles wel heel erg verre toekomstmuziek is ?

Wat parking betreft: de wagen rijdt leeg tot aan de rand van de stad en zet zich daar neer (als er al geen gebruik wordt gemaakt van gedeelde wagens, wat ook heel goed mogelijk is)
En dan kun je nog drie kwartier door de regen stappen naar je eigenlijke bestemming...

Praktisch is anders.

kiko
5 mei 2013, 13:24
En waarom zou een kompacte auto - afgestemd op ruimte voor passagiers - meer plaats innemen als een bus ? Nog nooit geen busfile gezien?
Nu begin je plotseling over "compacte" auto's.

Dat moet je me toch eens uitleggen hoor. Als ik denk hoeveel plaats een lompe brede bus nodig heeft voor te parkeren of te draaien. amai.
Er kunnen dan ook 10 keer zoveel mensen in als in een auto, 20 keer zoveel als we over een dubbeldekker spreken.

Daarbij, een bus parkeert niet, die stopt enkel aan speciaal daar voorziene haltes.

Alleen al de brede gang in de bus maakt al een groot verschil in breedte, die is er immers niet nodig in een auto waar in de regel elke zitplaats zijn eigen portier heeft. Een auto heeft aan 1,6 m breedte ruim genoeg plaats, een bus is ~ 2,55 m breed als ik me niet vergis.
In die brede gang in de bus is niet zomaar lucht, daar kunnen gemakkelijk 15 mensen in rechtstaan, kinderwagens en reiskoffers kunnen er geplaatst worden en zelfs rolstoelen.

Ik begrijp trouwens niet waar je naar toe wil om een bus met een wagen te vergelijken. Een gemiddelde auto is trouwens breder dan jouw 1,60 meter en een lijnbus is maximum 2,55 meter, maar smaller vindt men ook voldoende.

sepper
5 mei 2013, 14:25
Vind je nu ook niet dat dit alles wel heel erg verre toekomstmuziek is ?


En dan kun je nog drie kwartier door de regen stappen naar je eigenlijke bestemming...

Praktisch is anders.

De technologie is er al (al lang eigenlijk, vliegtuigen kunnen van vliegveld tot vliegveld op automatische piloot, rekening houdend met andere vliegtuigen; treinen en metro's kunnen volledig automatisch rijden). Het enige wat er nodig is, zijn een computertje in de wagen, sensoren en wat kleine elektromotoren om de verschillende onderdelen te besturen. In een volgende stap kan dat uitgebreid worden met een externe rekenmodule door de overheid gefinancierd en onderhouden (wat ook gemakkelijk technisch haalbaar is) dat alle routes van alle wagens berekent, bijhoudt en optimaliseert.

Als je alles altijd als toekomstmuziek gaat bestempelen, komen we nergens.
Als de wagen je voor je deur afzet en dan leeg naar een parking aan de rand van de stad rijdt zoals ik heb geschreven, hoe ver staat je huis van de weg zodat je drie kwartier moet stappen tot je er bent? Ben jij miljonair?

kiko
5 mei 2013, 15:31
De technologie is er al (al lang eigenlijk, vliegtuigen kunnen van vliegveld tot vliegveld op automatische piloot, rekening houdend met andere vliegtuigen; treinen en metro's kunnen volledig automatisch rijden). Het enige wat er nodig is, zijn een computertje in de wagen, sensoren en wat kleine elektromotoren om de verschillende onderdelen te besturen. In een volgende stap kan dat uitgebreid worden met een externe rekenmodule door de overheid gefinancierd en onderhouden (wat ook gemakkelijk technisch haalbaar is) dat alle routes van alle wagens berekent, bijhoudt en optimaliseert.
Tot zover de privacy. Is het goed als ik deze kelk aan mij laat passeren ? Ik zal er, ook zonder zelfrijdende auto, wel geraken.

Als je alles altijd als toekomstmuziek gaat bestempelen, komen we nergens.
Da's een dooddoener. Enige zin voor realiteit mag wel.

Als de wagen je voor je deur afzet en dan leeg naar een parking aan de rand van de stad rijdt zoals ik heb geschreven, hoe ver staat je huis van de weg zodat je drie kwartier moet stappen tot je er bent? Ben jij miljonair?
Dat heb je helemaal niet beschreven. Je schreef:

Wat parking betreft: de wagen rijdt leeg tot aan de rand van de stad en zet zich daar neer (als er al geen gebruik wordt gemaakt van gedeelde wagens, wat ook heel goed mogelijk is).

sepper
5 mei 2013, 19:09
Tot zover de privacy. Is het goed als ik deze kelk aan mij laat passeren ? Ik zal er, ook zonder zelfrijdende auto, wel geraken.


Da's een dooddoener. Enige zin voor realiteit mag wel.


Dat heb je helemaal niet beschreven. Je schreef:

Maar dan zal het wel een stuk duurder zijn: zelf rijden, meer plaats op de weg innemen door slechte reactietijden, een hogere kans op ongevallen,... .

Laten we even realistisch zijn: alles als toekomstmuziek bestempelen is ook een dooddoener.
Hoe oud bent u eigenlijk? Ik heb zelden zo'n conservatieve mening gelezen.

Bij de weg, heb ik niet geschreven dat een computer voor een latere fase is, voor nog meer geoptimaliseerd verkeer? Toch heb ik twee opmerkingen bij je reactie: niemand is geïnteresseerd waar je naartoe gaat, als je toch schrik hebt, heb je iets te verbergen en dan zou het beter zijn moest dat inderdaad gecontroleerd worden.

Ik heb inderdaad geschreven dat ze leeg rijdt :-P

Micele
5 mei 2013, 19:18
Nu begin je plotseling over "compacte" auto's. De meeste auto´s zijn compact. Er zijn veel gezinsauto´s die nauwelijks 4,7 meter lang zijn en 7 plaatsen hebben. Een uitbreidbare koffer tot 3000 l als het moet. Auto´s met 4 plaatsen nemen minder plaats in als vier fietsers.

Er kunnen dan ook 10 keer zoveel mensen in als in een auto, 20 keer zoveel als we over een dubbeldekker spreken.
Natuurlijk en als je de bus nog langer en hoger maakt nog meer, ik zou ze aan mekaar koppelen en boveneen lassen. :roll:

Daarbij, een bus parkeert niet, die stopt enkel aan speciaal daar voorziene haltes.
Dat is het nu juist die haltes, auto´s behoeven geen haltes als ze iemand laten uitstappen. Weggesmeten geld. Grote lijnbussen is voor niets nodig kan men vervangen door kleine -auto-bussen.
Dieselbussen zijn trouwens veel vervuilender per personenkm als een benzineauto.

Natuurlijk zijn er parkeerplaatsen voor bussen en autocars. Hoe kom je nu daarbij ? Omdat ze het stelplaatsen noemen neemt het evenzo parkeerruimte in beslag.
http://www.zone01.be/hercules/entiteit/delijnantw.php


In die brede gang in de bus is niet zomaar lucht, daar kunnen gemakkelijk 15 mensen in rechtstaan, kinderwagens en reiskoffers kunnen er geplaatst worden en zelfs rolstoelen.
Plezant is anders...

Ach, van een auto kan men gemakkelijk een kampeerwagen van maken en in slapen. :roll:

Ik begrijp trouwens niet waar je naar toe wil om een bus met een wagen te vergelijken. Een gemiddelde auto is trouwens breder dan jouw 1,60 meter en een lijnbus is maximum 2,55 meter, maar smaller vindt men ook voldoende.
Ik sprak niet van een gemiddelde auto. Als je ruim plaats voor 3 zitjes naast mekaar wilt is het 1,80 goed zo ? Breder ? dan gaan er nog meer in een auto. Als auto´s 2,55 m breed mochten zijn gaan er mss 5 zitjes in de breedte in. :roll:


Ik begrijp trouwens niet waar je naar toe wil om een bus met een wagen te vergelijken.
Amai, jij beweerde iets dus leg jij het mij uit hoe je daaraan komt.
hoe jij aan die massa files komt is me een raadsel. Denk eraan dat de gemiddelde bezettingsgraad van de auto maar 1,4 personen is en dat bussen maar ca. 15 % van de personenkilomters voor hun rekening nemen, auto´s bijna 80 %.
En voor de snelweg en autowegen waar bussen achter de camions rijden, de veiligheidsafstand is onderling minimum 50 m verplicht bij eenderwelke snelheid hé.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/176-art18

18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
Dit schreef je:
Tegelijkertijd voorzie ik massa's en massa's meer file, want iedereen zal met zo een auto willen of kunnen rijden, en veel minder parkeerplaats, waardoor de mensen uiteindelijk (gedeeltelijk) naar het openbaar vervoer zullen teruggrijpen.

De meeste mensen parkeren hun auto op of in eigen eigendom.
Natuurlijk moet men steden/supermarkt/winkels/horeca/... van de nodige parkeerplaatsen voorzien, doet men dat niet dan bloeden ze dood. Simpel as that.

Micele
7 mei 2013, 09:50
Goedkoper zou natuurlijk zijn daar een trein te laten rijden, want die treinen en sporen zijn er al...

Tiens, precies of de NMBS hier mee leest. LOL

Plots blijkt de heropening van treinverbinding lijn 18 Hasselt-Neerpelt veel voordeliger te zijn als een nieuwe sneltram, zelfs 2 minuten sneller (ook uit live-krant van vandaag). De sneltram uch uch doet er 27 minuten over op de nieuwe sneltramlijnen en de trein gewoon 25 minuten als ze het oorspronkelijk recht stuk lijn 18 treinspoor# terug aanleggen.

http://www.hbvl.be/dossiers/spartacus/nmbs-beslist-in-juni-over-trein-hasselt-neerpelt.aspx

SPARTACUS

Een trein tussen Hasselt en Neerpelt is twee minuten sneller dan een sneltram. Bovendien kan het treinspoor ook dienen voor goederenvervoer. Dat blijkt uit het kennisgevingsdossier van Spartacuslijn 3.
De bal ligt nu in het kamp van de NMBS, die in juni moet beslissen of er geld is voor de heractivering van spoorlijn 18 # . Zo niet wordt het een sneltram.

Lijn 3 Hasselt-Neerpelt is de derde en laatste snelle spoorverbinding die De Lijn wil realiseren in functie van het Spartacusplan, het grote openbaarvervoersnetwerk dat heel Limburg beter moet ontsluiten.
:-D

# het gaat over het kaarsrecht stuk (ook daarom sneller) Houthalen-Neerpelt via oorspronkelijke stopplaatsen Helchteren en Wijchmaal(Peer) waar nu een wat saai kaarsrecht en breed toeristisch fietspad ligt.

evolutie van dat stuk, details van het traject mooi in Wiki (plan)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_18_Winterslag_-_Eindhoven
Huidige toestand

Op 2 juni 1957 werd de spoorlijn gesloten voor het personenvervoer.

Goederenvervoer bleef nog enige jaren mogelijk, maar werd tussen 1973 en 1996 stilaan afgebouwd:

- op 31 mei 1973 reed de laatste trein tussen Neerpelt en Eindhoven. De sporen werden in 1985 opgebroken.
- op 5 januari 1986 reed de laatste trein tussen Houthalen en Eksel. De sporen werden in 1988 opgebroken.
- op 2 juli 1996 reed de laatste trein op spoorlijn 18, tussen Eksel en Neerpelt. De sporen werden in 1999 opgebroken.

Op een groot deel van de overgebleven spoorwegbedding werd een fietspad aangelegd.

Toekomst

In het kader van het Spartacusplan zou de Belgisch-Limburgse gouverneur Steve Stevaert het Belgische deel tot Neerpelt willen heropenen. Daarnaast is er ook een tram of lightrail verbinding tussen Eindhoven en Hasselt in studie.
Langzaam worden ze wakker in Brussel, aangezien er nog een ongebruikt goederenspoor van Genk naar Zonhoven ligt (Genk-Goederen-> Zonhoven met aansluiting op bestaande treinlijn) heeft de ruime bipool Hasselt-Genk een snelle verbinding met Noord-Limburg waar ook de Ijzeren Rijn ligt en wie weet rechtdoor verder naar Eindhoven.

En plots lijkt dat prestigeproject "sneltram" een duur fossiel...

De tijden zijn berekend met de Siemens Desiro ML lees ik in mijn krant, een snelle optrekker en remmer:
http://s8.hbvl.be/ahimgpath/assets_img_hbvl/2013/05/06/2605849/nmbs-beslist-in-juni-over-trein-hasselt-neerpelt-id4458892-620x400.jpg

Ook de verdere voordelen van de trein zijn opgesomd, vooral meer passagiers en hoger comfort.

Micele
7 mei 2013, 10:29
vervolg, uiteraard weten mensen in Limburg het beter:
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=273640

Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 03/02/2000

Vraag om uitleg van mevrouw Simonne Janssens-Vanoppen aan de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de haalbaarheidsstudie van spoorlijn 18

De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Janssens aan de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de haalbaarheidsstudie van spoorlijn 18.

Mevrouw Janssens heeft het woord.

Mevrouw Simonne Janssens-Vanoppen : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, geachte collega's, u moet niet denken dat spoorlijn 18 een onooglijk deeltje van het net van weleer is. Indien u dat doet, vergist u zich. De meeste mensen in Limburg weten beter. Lijn 18 vormde ooit de verbinding met de zogenaamde IJzeren Rijn. Het belang van deze lijn komt dan ook in een ander licht te staan. Deze lijn was vroeger in Limburg bekend als het kolenspoor van Genk-Houthalen en Houthalen-Neerpelt. Zo werd de verbinding gevormd met Eindhoven en het noorden van de provincie.
Lijn 18 maakte daarenboven in Houthalen de fameuze bocht richting Zolder, Beringen en zo verder naar Mol. Dit hield in feite een ontsluiting in van West-Limburg en Midden-Limburg naar Antwerpen. Ik spreek echter in de verleden tijd. Een groot deel van die lijn bestaat immers niet meer. Ze werd ofwel opgebroken, ofwel bestaat ze nog fragmentarisch.
Ik was dan ook erg verrast toen ik in het laatste nummer van de GOM Limburg las dat die een haalbaarheidsstudie had gemaakt inzake de herwaardering van deze lijn voor, in de eerste plaats, goederenvervoer. In die studie heeft men het ook over het eventueel heractiveren van het personenvervoer. Dit bericht maakt me niet onverdeeld ongelukkig. Er rijzen bijkomende vragen omwille van het gebied waar deze lijn zich in bevindt.
Uit de studie blijkt dat een heractivering op korte termijn rendabel zou kunnen zijn. De kosten die door de investeringen worden veroorzaakt, zou men op minder dan 30 jaar kunnen afbetalen. Het klopt dat de koolmijnen zijn verdwenen, wat jammer is. Er zijn echter andere belangrijke bedrijven in de plaats gekomen. Die hebben er alle belang bij dat deze lijn opnieuw wordt geactiveerd. Uit de studie blijkt ook dat men het dossier koppelt aan het volledig heropenen van de IJzeren Rijn. Dit zou echter geen absolute noodzaak zijn om de lijn nieuwe kansen te geven.
In de studie heeft men het over een 'een strategische betekenis voor Limburg'. Dit heeft alles te maken met het gebied, de mogelijke verbindingen, het transport dat er gebruik van kan maken en de ontsluiting naar het buitenland. De Euregio is hierin niet onbelangrijk. De mogelijkheden die het spoor biedt, zouden ook een repercussie hebben op het verzadigde wegverkeer.
Toen ik destijds als meisje op het perron van Hasselt stond, keek ik met veel genoegen uit naar het moment waarop de conducteur riep : 'Houthalen-Beringen-Leopoldsburg-Mol'. Toen vormde die lijn de enige verbinding met Antwerpen. Ze is dat tot nu toe gebleven. Er werd vaak gezegd dat men ze zou verbeteren, moderniseren, elektrificeren, enzovoort. Daar is niets van in huis gekomen. Ik wil niet zover gaan te zeggen dat men kortzichtig is geweest, wel kan men spreken van een gebrek aan vooruitziendheid van directies en exploitanten van de lijn.
Na verloop van tijd blijkt echter dat onze wegen verzadigd zijn. We bouwen geen magazijnen meer. De magazijnen rijden dagelijks kilometers over de weg, terwijl het gebied en de bedding van weleer er verlaten bijliggen. Gelukkig komt daar misschien verandering in. Als ik echter lees wat de baten zijn, vraag ik me af waar de vervoersmaatschappijen nog op wachten. Er kan immers een enorme afstandswinst worden gerealiseerd. Ook voor het milieu is het spoorwegverkeer interessanter dan het gewone wegverkeer. Door het gewone wegverkeer te verminderen, kunnen ook tal van ongevallen worden voorkomen.
Een pittig detail is misschien dat lijn 18 zich precies bevindt in het gebied waar de noord-zuidverbinding is gepland. Men kan toch niet van een ruimtelijk structuurplan spreken als dezelfde ruimte tweemaal moet worden ingenomen. Men kan lijn 18 niet opnieuw aanleggen als daar al een andere verbinding is gepland. Deze discussie zal zeker moeten worden gevoerd bij de bespreking van een eventuele heractivering. Wat denkt de minister hierover? Hoe kan dit eventueel worden gecombineerd met de mogelijke verdere aanleg van de A24?
...]

Voor diegene die niet meer kunnen volgen bij mijn laatste 2 posts even nog de Spartacus-Wiki nemen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spartacusplan

Heropening oude spoorverbindingen

# spoorlijn 18 tussen Hasselt en Neerpelt met de stations te Zonhoven, Helchteren, Wijchmaal en Eksel. Heropening was voorzien tegen 2014, maar de onderhandelingen met de NMBS zijn nog hangende. Uit een studie die de verschillende lightrailmogelijkheden onderzocht (sneltram versus lighttrain) bleek dat een treinverbinding goedkoper zou zijn. In het plan-MER worden beide uitvoeringsmogelijkheden, een lighttrain uitgebaat door de NMBS of een sneltram uitgebaat door De Lijn bestudeerd.

Even de voordelen lighttrain versus sneltram (ik neem ook mijn krant bij de hand)

1- alvast goedkoper (ook ministerie van Financien vindt dat zie studie Spartacus)

2- 2 minuten sneller (25 min ipv 27 min van Hasselt naar Neerpelt)

3- veel betere stopplaats Wijchmaal (Peer) ipv halfweg of niemandsland tussen Wijchmaal en Hechtel.

4- de geschikte moderne locomotieven Siemens Desiro ML zijn er al: speciaal geschikt voor voorstedelijke netwerken;
- eenmanbediening, snel optrekken en afremmen.
- geen trappen nodig voor in te stappen.
- maar wel de quasi capaciteit (280 zit- en 112 staanplaatsen) van 2 gekoppelde sneltramvoertuigen (200 zitplaatsen) .
- beter comfort als de sneltram.

5. -kan gebruikt worden voor goederenvervoer, en het goederenspoor Genk-Zonhoven dat aansluiting al heeft kan heractiveerd worden (wie de verkeersdrukte tussen Hasselt Genk kent weet waarom) en veel vrachtwagens van de weg halen. Het redelijke dichtbevolkte *midden-Limburg heeft dan niet alleen een nieuwe snelle treinverbinding voor personen maar ook voor goederen, die dan op de hopelijk ooit komende Ijzeren Rijn aansluit.
* http://www.vrijeberoepenmagazine.be/index.php/limburg-blijft-de-verstedelijking-voelen







-

Zwitser
8 mei 2013, 20:00
Tiens, precies of de NMBS hier mee leest. LOL

Plots blijkt de heropening van treinverbinding lijn 18 Hasselt-Neerpelt veel voordeliger te zijn als een nieuwe sneltram, zelfs 2 minuten sneller (ook uit live-krant van vandaag). De sneltram uch uch doet er 27 minuten over op de nieuwe sneltramlijnen en de trein gewoon 25 minuten als ze het oorspronkelijk recht stuk lijn 18 treinspoor# terug aanleggen.


Een van de motivaties achter het Spartacusplan is natuurlijk dat Vlaanderen wel voor trams bevoegd is, maar niet voor treinen. Moest men Vlaanderen de bevoegdheid geven om regionale treinverbindingen uit te voeren zou het anders zijn.
Nu is het verschil tussen een sneltram, en een licht trein ook niet zo groot. In sommige landen is er zelfs juridisch geen verschil tussen een tram en een trein, enkel tussen "op eigen bedding rijden" en "op de straat rijden". In Chur om je zelfs hele reizigerstreinen op de straat tegen. In Karlsruhe rijden trams op dezelfde spoorlijnen als goederentreinen en HST's.

Een voordeel van een sneltram/lightrail is dat men bijvoorbeeld in Hasselt gebieden kan ontsluiten die niet langs de bestaande lijn liggen. Dat doet men bijvoorbeeld in Karlsruhe: De tram bedient het platteland gewoon via de bestaande spoorlijnen, en rijdt dan de stad in, zodat men zonder over te moeten stappen tot in het centrum komt. Op andere plekken verlaat de tram de hoofdlijn om dan over tramspoor dichter bij de woongebieden te komen.
Het systeem is er ongelooflijk succesvol, en heel populair bij de bevolking. Als je daar met je anti tram preken zou afkomen wordt je de stad uitgelachen.

Hasselt - Neerpelt als sneltramlijn bouwen is dan eigenlijk ook niet zoveel verschillend als het heraanleggen als spoorlijn. In beide gevallen moet je dus sporen leggen en een bovenleiding installeren. In beide gevallen is goederenbediening (indien gewenst) nog steeds mogelijk.

Scherven A. Mok
10 mei 2013, 20:22
Zelfrijdende auto's zullen eerder de doodsteek zijn voor vrachtwagen-, taxi- en busbestuurders en hun omkadering. Weeral ettelijke tienduizenden werklozen erbij. Schuld van de vakbonden. Als men niet voor een kom rijst willen werken gaat men op zoek naar vervanging. Leve de verkoop van antidepressiva, kalmerings- en slaappillen :cheer:

brother paul
11 mei 2013, 07:53
Zelfrijdende auto's zullen eerder de doodsteek zijn voor vrachtwagen-, taxi- en busbestuurders en hun omkadering. Weeral ettelijke tienduizenden werklozen erbij. Schuld van de vakbonden. Als men niet voor een kom rijst willen werken gaat men op zoek naar vervanging. Leve de verkoop van antidepressiva, kalmerings- en slaappillen :cheer:

fanatastisch voordeel zal al zijn dat die treinen niet gaan ontsporen
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1630747/2013/05/11/Giftrein-reed-87-kilometer-per-uur-in-zone-40.dhtml

Zwitser
13 mei 2013, 07:50
Zelfrijdende auto's zullen eerder de doodsteek zijn voor vrachtwagen-, taxi- en busbestuurders en hun omkadering. Weeral ettelijke tienduizenden werklozen erbij. Schuld van de vakbonden. Als men niet voor een kom rijst willen werken gaat men op zoek naar vervanging. Leve de verkoop van antidepressiva, kalmerings- en slaappillen :cheer:

Dat technologische vooruitgang en automatisering voor werkloosheid zorgt is een typisch links sprookje...

Voltian
13 mei 2013, 08:32
Zelfrijdende auto's zullen eerder de doodsteek zijn voor vrachtwagen-, taxi- en busbestuurders en hun omkadering. Weeral ettelijke tienduizenden werklozen erbij. Schuld van de vakbonden. Als men niet voor een kom rijst willen werken gaat men op zoek naar vervanging. Leve de verkoop van antidepressiva, kalmerings- en slaappillen :cheer:

Vreselijk uitgangspunt... :(

Dus moeten we een technologische ontwikkeling tegenhouden omdat die jobs zou vernietigen?

Moeten we dan ook maar de machinale landbouw afschaffen omdat er door het gebruik van machines minder jobs zijn?

De meest absurde stelling die ik ooit las was deze: "De uitdaging van de 21e eeuw bestaat erin een nuttige bezigheid te vinden voor iedereen". (Ik ben vergeten van wie het citaat kwam; het werd uitgesproken in context van automatisatie).

Scherven A. Mok
13 mei 2013, 08:49
Vreselijk uitgangspunt... :(

Dus moeten we een technologische ontwikkeling tegenhouden omdat die jobs zou vernietigen?

Moeten we dan ook maar de machinale landbouw afschaffen omdat er door het gebruik van machines minder jobs zijn?

De meest absurde stelling die ik ooit las was deze: "De uitdaging van de 21e eeuw bestaat erin een nuttige bezigheid te vinden voor iedereen". (Ik ben vergeten van wie het citaat kwam; het werd uitgesproken in context van automatisatie).

Neen, maar ik vrees dat er een punt is waarop de werkgelegenheid het verliest van de technologisering, zeker bij ongeschoolde of laaggeschoolde mensen, en dan moet er wel op een andere manier over die werkgelegenheid nagedacht worden.

Zwitser
13 mei 2013, 09:45
Neen, maar ik vrees dat er een punt is waarop de werkgelegenheid het verliest van de technologisering, zeker bij ongeschoolde of laaggeschoolde mensen, en dan moet er wel op een andere manier over die werkgelegenheid nagedacht worden.

En al 2000 jaar lang ligt dat punt een paar jaar in de toekomst...

Voltian
13 mei 2013, 09:55
Neen, maar ik vrees dat er een punt is waarop de werkgelegenheid het verliest van de technologisering, zeker bij ongeschoolde of laaggeschoolde mensen, en dan moet er wel op een andere manier over die werkgelegenheid nagedacht worden.

Werkgelegenheid als doel begrijp ik niet.

In de marge, ik begrijp ook niet goed de zin van slogans als "wij willen jobs!". Dat is toch hetzelfde als zeggen: "zeg ons wat wij moeten doen!".

Is het niet beter zich af te vragen "wat kunnen wij doen?", "wat willen wij doen"?

Soit, zwaar off topic ondertussen.

Zwitser
13 mei 2013, 11:56
Werkgelegenheid als doel begrijp ik niet.

In de marge, ik begrijp ook niet goed de zin van slogans als "wij willen jobs!". Dat is toch hetzelfde als zeggen: "zeg ons wat wij moeten doen!".

Is het niet beter zich af te vragen "wat kunnen wij doen?", "wat willen wij doen"?


Het is typisch links om bedrijven als "producenten van jobs" en niet als "consumenten van arbeid" te zien.

Voltian
13 mei 2013, 18:53
Het is typisch links om bedrijven als "producenten van jobs" en niet als "consumenten van arbeid" te zien.

Tja, het is ook "links" om vóór het homohuwelijk te zijn; ik ben dat ook, ben ik nu "links"? :p

links, rechts, oude concepten...

soit, zelfrijdende auto's dus! :p

Stingray
13 mei 2013, 21:39
Speelt dat een rol als men voldoende verzekerd is (omnium) ?

Enkel de bonus-malus-opslag gaat dan naar bestuurder of constructeur.

Maar het huidig verzekeringssysteem zal dan ook navenant aangepast worden voor zulke auto´s.

Je hebt dus absoluut geen benul van aansprakelijkheid blijkbaar.

Micele
14 mei 2013, 18:21
Je hebt dus absoluut geen benul van aansprakelijkheid blijkbaar.
Waar is dat blijkbaar ?

Stingray
14 mei 2013, 23:01
Waar is dat blijkbaar ?

Uit hetgeen je geschreven hebt tiens.

Micele
18 mei 2013, 17:45
Uit hetgeen je geschreven hebt tiens.

Citeer eens, en dan schrijf eens met jouw woorden wat jij van mijn zinnen maakt. Ik heb nergens geschreven dat niemand verantwoordelijk kan zijn, integendeel.

Maar bij normale auto´s -tov zelfrijdende- kan naast de bestuurder ook de constructeur verantwoordelijk gesteld worden bij een ongeval, desnoods bestuurder en constructeur.