PDA

View Full Version : Vraag het aan Scherven A. Mok.

Scherven A. Mok
6 mei 2013, 10:45
Vraag het aan Scherven A. Mok en maak veel kans op geen antwoord, vooral niet als je nick Demper is.

Kameraad Mauser
6 mei 2013, 10:53
Politieke voorkeur?

Politiek-filosofische werken die u inspireren/ inzicht laten verkrijgen?

Muziekkeuze?

Enige visie op hoe u onze samenleving graag zou zien evolueren? Ga vooral in op detail, als je kan en laat je niet tegenhouden door de hoge graad aan fantasie en fictie die op een punt eigen is aan wensen en dromen.

Zaken die je verwenst aan de manier, waarop de samenleving op dit moment gestoeld is en hoe ze gestructureerd is?

Scherven A. Mok
6 mei 2013, 11:32
Politieke voorkeur?

Heteroseksueel

Politiek-filosofische werken die u inspireren/ inzicht laten verkrijgen?

Elk vlot lezend werk dat me iets nieuws bijbrengt.

Muziekkeuze?

Er zit een rode draad in maar ik weet niet hoe die te benoemen. Eén ding weet ik wel zeker : ik heb een absolute fysieke afkeer aan al die hedendaagse commerciële r&b. Maar ik luister dus naar vanalles, al is het soms met perioden. Liefst van al luister ik naar niets. Maar dikwijls zet ik toch muziek op om storende achtergrond geluiden te camoufleren.

Enige visie op hoe u onze samenleving graag zou zien evolueren? Ga vooral in op detail, als je kan en laat je niet tegenhouden door de hoge graad aan fantasie en fictie die op een punt eigen is aan wensen en dromen.

Ik heb meerdere tegenstrijdige visies over hoe ik de samenleving graag zou zien evolueren maar geen van allen zijn realistisch. Ik kan zowel verlangen naar een rechts conservatief nationalistisch ideaalbeeld van het verleden dat nooit geweest is als naar een eerder links progressief ideaalbeeld van de toekomst dat nooit zal zijn.
Ik geloof wel in een bepaalde evolutie die ik echter niet altijd wens : één waarin de mensheid zijn dierlijkheid en later ook menselijkheid verliest, emotieloos wordt, waar liefde, vriendschap, religie, gezin, kinderen, natuur, ... verdwijnen, waarin we eigenlijk robots worden en de ruimte gaan verkennen.

Zaken die je verwenst aan de manier, waarop de samenleving op dit moment gestoeld is en hoe ze gestructureerd is?

Neen alles heeft zijn nadelen en voordelen. Zelfs de Belgische ruimtelijke ordening waar ik een serieuze hekel aan heb heeft als voordeel dat veel mensen veel rijker zijn dan ze bvb in Nederland zouden zijn.

Kameraad Mauser
6 mei 2013, 11:43
Eén ding weet ik wel zeker : ik heb een absolute fysieke afkeer aan al die hedendaagse commerciële r&b.

2

Ik geloof wel in een bepaalde evolutie die ik echter niet altijd wens : één waarin de mensheid zijn dierlijkheid en later ook menselijkheid verliest, emotieloos wordt, waar liefde, vriendschap, religie, gezin, kinderen, natuur, ... verdwijnen, waarin we eigenlijk robots worden en de ruimte gaan verkennen.

Noodzakelijke voorwaarde om tot dat stadium te komen?

Demper
6 mei 2013, 13:51
ik heb een absolute fysieke afkeer aan al die hedendaagse commerciële r&b.

Is de oorzaak hiervan racisme?

---

Op welke partij stem je?

Johan Bollen
6 mei 2013, 14:36
Ik geloof wel in een bepaalde evolutie die ik echter niet altijd wens : één waarin de mensheid zijn dierlijkheid en later ook menselijkheid verliest, emotieloos wordt, waar liefde, vriendschap, religie, gezin, kinderen, natuur, ... verdwijnen, waarin we eigenlijk robots worden en de ruimte gaan verkennen. Ik kan me ook een andere toekomst voorstellen zonder de ruimte te hoeven op te zoeken. Als je België extrapoleert kom je ongeveer uit waar je beschrijft. Maar de geschiedenis neemt soms rare wendingen. Tegenbeweging zijn nog onmachtig en schaars, maar niet onbestaande m.i.

Maar ga verder met u voor te stellen aub. Ik ben wel geïnteresseerd wat meer te leren over een interessant forummer zoals u.

(Forumtijd is me wel schaars tegenwoordig. Andere prioriteiten.)

Scherven A. Mok
6 mei 2013, 14:48
Noodzakelijke voorwaarde om tot dat stadium te komen?

Ik zie geen noodzakelijke voorwaarden. Het is eerder een inwerken van verschillende krachten op eenander die dat gaan bewerkstelligen. Enkele daarvan zijn vermoed ik verdere individualisering, menselijk vluchtgedrag, wetenschappelijke vooruitgang.

Scherven A. Mok
6 mei 2013, 14:57
Is de oorzaak hiervan racisme?

Hoewel ik niet blind ben voor het latente racisme dat in mij aanwezig is ben ik er vrij zeker van dat het dat niet is. Het maakt niet uit welke kleur de zangeres of zanger heeft en er zijn aanverwante muziekstijlen met veel anderskleurige uitvoerders die ik wel weet te smaken.

Op welke partij stem je?

Piratenpartij en pvda+ met de laatste verkiezingen. Volgende keer weet ik nog niet.

Koenraad Noël
6 mei 2013, 20:49
Edison of Tesla?

Favoriete kunststijl?

Acht je ruimtekolonisatie in de niet zo nabije toekomst wenselijk?

Wat is het antwoord op de ultieme vraag over het leven, het heelal en de rest?

Wat is je mening betreffende creationisme en soortgelijke pseudowetenschappen?

Welke saus verkies je bij je frietjes?

Twigmuntus
6 mei 2013, 20:55
Soms ben ik eens in de "wat ben je aan het lezen" draad. Daar duik je veelvuldig op met nieuwe boeken.

Hoeveel lees je? Maak je daar speciaal tijd voor? Heb je een speciaal doel in gedachten wanneer je een boek opent? Kopen of lenen?

Demper
6 mei 2013, 21:50
Kan je zat worden van tiramisu?

Kameraad Mauser
6 mei 2013, 22:31
Zul je Dempers vraag negeren?

Nietzsche
6 mei 2013, 22:46
Kan je zat worden van tiramisu?

Dan moet je er wel heel veel nemen he.

Demper
6 mei 2013, 22:47
Dan moet je er wel heel veel nemen he.

Maar Koentje is fabulous!

Nietzsche
6 mei 2013, 22:51
Maar Koentje is fabulous!

http://www.marktplaza.nl/images/1/22/Koentje-wint-een-minitrein-3684922.jpg

Koenraad Noël
6 mei 2013, 22:52
http://www.marktplaza.nl/images/1/22/Koentje-wint-een-minitrein-3684922.jpg
Ik wil wel zo'n modeltreintje, eigenlijk.

Demper
6 mei 2013, 22:53

Dat is voor plebejers...

Nietzsche
6 mei 2013, 22:54

Ik ook, al is het enkel en alleen om naar te kijken :)

Kameraad Mauser
6 mei 2013, 22:56
Acht je een grootschalig conflict op het Europese continent opnieuw mogelijk?

Kan de financiële crisis daarvoor een mogelijke oorzaak zijn?

Zie je een parallel met de crash van '29?

Kameraad Mauser
6 mei 2013, 22:57

Ik heb er liggen. Merk Lima.

Koenraad Noël
6 mei 2013, 22:58
Ik heb er liggen. Merk Lima.
Ik geloof dat mijn vader vroeger een treintje van Märklin had, maar hij hoopte dat te kunnen verkopen. Geen idee of dat überhaupt verkocht is geraakt.

Demper
6 mei 2013, 22:59
Ik geloof dat mijn vader vroeger een treintje van Märklin had, maar hij hoopte dat te kunnen verkopen. Geen idee of dat überhaupt verkocht is geraakt.

Oké.

Kameraad Mauser
6 mei 2013, 23:03

Met een sporensetje erbij, of enkel het treintje?

Koenraad Noël
6 mei 2013, 23:07
Met een sporensetje erbij, of enkel het treintje?
Sporensetje ook, in piepschuim verpakt.

Als ik het zo zie op de website kosten treinsetjes van dat merk tegenwoordig al gauw enkele honderden euro's. Tjonge, ik zou dat er niet aan kunnen geven.

Kameraad Mauser
6 mei 2013, 23:18
Sporensetje ook, in piepschuim verpakt.

Als ik het zo zie op de website kosten treinsetjes van dat merk tegenwoordig al gauw enkele honderden euro's. Tjonge, ik zou dat er niet aan kunnen geven.

Inderdaad, een vrij kostelijke hobby.

Maar ik heb die treintjes dan ook al lang. Kindertijd. Nu zou ik daar ook niet meer aan beginnen. Trouwens geen tijd meer ook.

Kameraad Mauser
7 mei 2013, 16:54
Humor?

http://www.youtube.com/watch?v=1o1hYsuNjIs&NR=1&feature=endscreen

Scherven A. Mok
7 mei 2013, 17:12
Edison of Tesla?

Tesla als ik wiki mag geloven. Ook al was Edison spoorman :)

Favoriete kunststijl?

Geen of allemaal.

Acht je ruimtekolonisatie in de niet zo nabije toekomst wenselijk?

Ja

Wat is het antwoord op de ultieme vraag over het leven, het heelal en de rest?

Dat ik het niet weet.

Wat is je mening betreffende creationisme en soortgelijke pseudowetenschappen?

Ik zie de dingen voortdurend evolueren. Hoe juist weet ik niet en hoe en of het begonnen is weet ik ook niet. Er zullen ongetwijfeld ook wel ruimdenkende creationisten zijn. Maar van die idioten die met de bijbel of de koran zwaaien krijg ik het af en toe toch serieus op mijn zenuwen.

Welke saus verkies je bij je frietjes?

Mayonaise meestal.

Scherven A. Mok
7 mei 2013, 17:41
Soms ben ik eens in de "wat ben je aan het lezen" draad. Daar duik je veelvuldig op met nieuwe boeken.

Hoeveel lees je? Maak je daar speciaal tijd voor? Heb je een speciaal doel in gedachten wanneer je een boek opent? Kopen of lenen?

Ik ben geen gedisciplineerd lezer. Ik kan weken of zelfs maanden amper lezen en dan plots drie vier boeken per week. Mijn interesses wisselen ook voortdurend. Ik ben er ook nooit in geslaagd om een kennisgeraamte op te bouwen waaraan ik een deel van wat ik lees kan ophangen en dus lijkt alles in een groot zwart gat te verdwijnen. Ik word er geen zak wijzer van en kan het amper gebruiken in discussies tenzij ik het net gelezen heb.

Ik heb al redelijk wat boeken die hier door anderen werden aangeraden of vernoemd gelezen om beter inzicht te krijgen in waarom ze zo stellig in iets lijken te geloven. Ik denk dat mijn doel is om meer inzicht te krijgen in de werkelijkheid. Vroeger durfde het al eens meer een zoektocht naar bevestiging van mijn aanvoelen zijn. En misschien is het ook een egoding om me toch niet helemaal waardeloos te voelen.

Sinds ik beter verdien ben ik beter gaan eten, me beter gaan kleden en nieuwe boeken beginnen kopen (gemiddeld 2*3 per maand denk ik), waarschijnlijk in de hoop om al eens iets op te zoeken en alsnog een soort van kennisgeraamte te krijgen.

Scherven A. Mok
7 mei 2013, 17:51
Acht je een grootschalig conflict op het Europese continent opnieuw mogelijk?

Kan de financiële crisis daarvoor een mogelijke oorzaak zijn?

Zie je een parallel met de crash van '29?

Ik voel het alleszins niet aankomen zoals ik de financiële crisis wel voelde aankomen. Misschien lees ik teveel en leef ik te weinig tegenwoordig. Nochtans, als ik voortbouw op wat ik de laatste tijd allemaal gelezen heb lijkt het binnen tien jaar van dat.

Twigmuntus
7 mei 2013, 19:30
Ik ben geen gedisciplineerd lezer. Ik kan weken of zelfs maanden amper lezen en dan plots drie vier boeken per week. Mijn interesses wisselen ook voortdurend. Ik ben er ook nooit in geslaagd om een kennisgeraamte op te bouwen waaraan ik een deel van wat ik lees kan ophangen en dus lijkt alles in een groot zwart gat te verdwijnen. Ik word er geen zak wijzer van en kan het amper gebruiken in discussies tenzij ik het net gelezen heb.

Ik heb al redelijk wat boeken die hier door anderen werden aangeraden of vernoemd gelezen om beter inzicht te krijgen in waarom ze zo stellig in iets lijken te geloven. Ik denk dat mijn doel is om meer inzicht te krijgen in de werkelijkheid. Vroeger durfde het al eens meer een zoektocht naar bevestiging van mijn aanvoelen zijn. En misschien is het ook een egoding om me toch niet helemaal waardeloos te voelen.

Sinds ik beter verdien ben ik beter gaan eten, me beter gaan kleden en nieuwe boeken beginnen kopen (gemiddeld 2*3 per maand denk ik), waarschijnlijk in de hoop om al eens iets op te zoeken en alsnog een soort van kennisgeraamte te krijgen.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Ik herken me hier erg sterk in. Wat dat "kennisgeraamte" betreft (dat woord had ik nog nooit gehoord moet ik zeggen) heb ik misschien een tip voor je. Een tip die ik sinds 2013 ook in acht poog te nemen:

De regel van 5. Lees dus niet langer 5 boeken over 5 # onderwerpen, maar 5 boeken over 1 onderwerp. Het voordeel hiervan is dat je je onderwerpen stevig moet afwegen en dus niet meer lukraak erop los leest. Dat laatste kan op de langen duur enkel als tijdsverlies beschouwd worden.

Iets anders dat je kan doen is een leeg blad papier erbij nemen, onderwerpen neerpennen en dan ordenen naar relevantie (bv. nuttig voor een promotie of geheel ander werk in een later stadium).

Uiteraard moet er soms eens ruimte zijn voor een boekje puur voor het plezier, dat spreekt. Zelf probeer ik te vermijden dat deze "plezierboekjes" zowat 90% van mijn boekenconsumptie uitmaken.

Dan is er natuulijk nog de kunst van het (begrijpend) lezen.

Twigmuntus
9 mei 2013, 21:00
1. Hoe oud ben je?

Om het niet te persoonlijk te maken:

a)10-20
b)21-30
c)31-40
d)41-50
e)51-60
f) andere :)

2. Heb je al zomerplannen?

koe de poing
9 mei 2013, 21:43
Hoeveel forummers heb je al ontmoet ?

Scherven A. Mok
9 mei 2013, 22:27
1. Hoe oud ben je?

Om het niet te persoonlijk te maken:

a)10-20
b)21-30
c)31-40
d)41-50
e)51-60
f) andere :)

2. Heb je al zomerplannen?

1. 38
2. geen

Scherven A. Mok
9 mei 2013, 22:30
Hoeveel forummers heb je al ontmoet ?

één voor zover ik weet

Twigmuntus
10 mei 2013, 11:16
Je wint een miljoen euro met de lotto. Das dus veel maar niet "oneindig" veel. Wat doe je? Blijven werken en meer uitgeven? Stoppen met werken en spaarzaam zijn tot je de pijp aan Maarten geeft? Weggeven?

Scherven A. Mok
10 mei 2013, 11:43
Je wint een miljoen euro met de lotto. Das dus veel maar niet "oneindig" veel. Wat doe je? Blijven werken en meer uitgeven? Stoppen met werken en spaarzaam zijn tot je de pijp aan Maarten geeft? Weggeven?

Ik blijf werken (wel veranderen na verloop van tijd), koop twee herenhuizen zonder te lenen, renoveer die (bij één komt onderaan een café met boeken en planten voor later als ik gepensioneerd geraak iets om handen te hebben ), verdeel die voor de rest in verschillende wooneenheden met domiciliëring mogelijk ( waaronder één voor mezelf ) en verhuur die aan zeer lage prijs aan mensen in moeilijkheden die tijd nodig hebben om op hun effen te komen.

koe de poing
11 mei 2013, 10:36
Wet jij waar Firestone gebleven is ?

Ben je tevreden over je nieuwe stadsbestuur ?

zou jij ooit overwegen een Dovy-keuken te kopen ?

Scherven A. Mok
11 mei 2013, 10:50
Wet jij waar Firestone gebleven is ?

Neen. Dat is niet iemand die ik veel las.

Ben je tevreden over je nieuwe stadsbestuur ?

Ik heb er geen goed oog in. De war on drugs, de voorliefde voor de wagen, ... het doet allemaal zo Amerikaans aan en ik zie dat liever niet gebeuren.

zou jij ooit overwegen een Dovy-keuken te kopen ?

Die hebben zo geen kleine keukens :D ik leef op 25m²

R.Verhiest
11 mei 2013, 14:28
Wie wordt de volgende premier van België ?

Scherven A. Mok
21 september 2013, 09:04
Wie wordt de volgende premier van België ?

Geen idee.

albert17
24 september 2013, 19:58
ik heb de indruk dat u goed op de hoogte bent in Antwerpen. Wat is dan juist de link tussen Erik van de paal en de slachthuissite te antwerpen?
En een andere vraag is het toeval dat Crombez als eindwerk van zijn studies fraudebestrijding heeft en kort nadien bij Vandelanotte aan het werk mag gaan ?

Scherven A. Mok
25 september 2013, 15:47
ik heb de indruk dat u goed op de hoogte bent in Antwerpen. Wat is dan juist de link tussen Erik van de paal en de slachthuissite te antwerpen?
En een andere vraag is het toeval dat Crombez als eindwerk van zijn studies fraudebestrijding heeft en kort nadien bij Vandelanotte aan het werk mag gaan ?

Ik goed op de hoogte ? Als Apache.be er niets over schrijft, weet ik van niets.
Van der Paal heeft wel nogal wat belangen in de Antwerpse vastgoedmarkt als ik dat zo lees en mag geloven.

Ik heb de indruk dat Vandelanotte nooit uit eigen geldbelang corrupt handelt, dat hij geen schrik heeft van de kantjes eraf te lopen en dat Crombez integer is. Maar vermits ik maar gewoon een speelbal van de media ben ... Aan onderzoeksjournalisten om dat uit te spitten. Dat boek over Vandelanotte moet ik nog altijd eens lezen.