PDA

View Full Version : Een maand van terrorisme ...


Tacitus
11 augustus 2004, 23:09
Na de "dag van de klant" is er alweer een nieuwigheid, ditmaal niet gelanceerd door de middenstand, maar wel door een meer en meer door verkiezingskoorts opgezweept Bush-regime: "de maand van het terrorisme". De Amerikaanse regering raadt aan extra voorzichtig te zijn, en overal te letten op mogelijk verdachte bewegingen. Wie weet bevinden er zich wel terroristen onder de bedden van de kinderen ...
Ik begin me echt af te vragen wat het "echte" terrorisme is, en wie dus de "echte" terrorist: de fysieke aanslag (die weliswaar ingrijpend was, dat hoor je me niet zeggen), of de psychische gevolgen daarvan bij de overlevenden (begrafenissen zijn immers, tegen de algemene opinie in, ook geen zaak van de doden, maar wel van de levenden: zij willen hun verdriet uiten), en vooral het misbruik dat het regime van die angst maakt door ze als het ware te institutionaliseren, en georganiseerd aan te wakkeren.
Was het punt van 9/11 immers niet dat de Amerikanen NIET gewaarschuwd waren? Betekent dit dat er in september helemaal niets zal gebeuren, niet omdat de Amerikanen beter "opletten" (en vooral angstig afwachten - gegijzeld door hun regering), maar wel omdat de regering eigenlijk maar wat uit haar duim zuigt om haar eigen belangen te dienen? Is dit een verkiezingszet (zoals de democraten suggereren)?

Tacitus
14 september 2004, 01:52
De "maand van het terrorisme" is nu ongeveer halfweg. Gelukkig nog geen erg totnogtoe.

Pelgrim
14 september 2004, 09:21
Ik ben geen helderziende, noch een almachtige god, dus hoe kan ik antwoorden op die poll? Op goed geluk?

Fonske
14 september 2004, 10:31
Ik ben geen helderziende, noch een almachtige god, dus hoe kan ik antwoorden op die poll? Op goed geluk?

Dat geld voor het merendeel van de polls op deze site. Het gaat erom wat je denkt. Jouw mening. Als iedereen helderziend is, wat is dan het nut van een poll?

Pelgrim
14 september 2004, 16:13
Ik kan moeilijk een 'mening' geven over deze zaak. Dit is iets waar objectieve feiten voor nodig zijn. Zonder bewijzen ga ik niemand beschuldigen van eender wat.

Brecht
14 september 2004, 16:26
Een maand van terrorisme? Alé dat gelooft ge toch zelf niet?
Het is makkelijk zeggen dat het een maand is van terrorisme en wanneer er dan niets gebeurt is het nog makkelijker om te zeggen dat jij het bent die terroristische aanslagen hebt belet door jouw beleid.
Toevallig dus nét nu, nu het bijna verkiezingen zijn...

Tacitus
14 september 2004, 22:02
Het is inderdaad daarover dat deze thread gaat: manipuleert Bush de boel, of niet, los van het gegeven of er nu al dan niet sprake is van reële terroristische dreiging; en wat zijn zijn eventuele motieven daarbij - speelden die motieven overigens ook reeds vroeger, bijvoorbeeld bij de legitimatie van de inval in Irak?