PDA

View Full Version : Volkslied na onafhankelijkheid?


Tantist
12 augustus 2004, 00:16
De Vlaamse Leeuw is ongetwijfeld het meest aangewezen lied om momenteel het volkslied te zijn van de Vlamingen.

Maar wie de tekst tegoei kent, weet dat het nogal strijdbaar is, en dus eerder een strijdlied dan echt een volkslied, dat iets zegt over het land.

Ik dacht dat men op Cyprus gewoon het volkslied van de Grieken gebruikte, maar zeker ben ik daar niet van. Het is alleszins een leuk principe, en waarom zouden we het Wilhelmus als volkslied niet nemen?

Of zijn er die liever terugkeren naar Wien Neerlands Bloed? Of iets anders, zoals het Gebed voor het Vaderland?

Clio
12 augustus 2004, 08:58
Van mij mag de 'Vlaamse Leeuw' blijven. Een alternatief zou evenwel het 'Lied van mijn land' kunnen zijn.

Piet Hein
12 augustus 2004, 09:57
Wat is er mis met onze vlaamse leeuw?

Pelgrim
12 augustus 2004, 10:02
Vlaanderen boven van de raymond?:lol:

vrijevlaming
12 augustus 2004, 10:07
Wat is er mis met onze vlaamse leeuw?
dat vraag ik mij ook af. En waarom zouden wij bijgod naar de nederlanders beginnen kijken? Niet iedereen is zo pro-nederlands als jij hé tantist:-)

Piet Hein
12 augustus 2004, 10:48
over volksliederen gesproken wanneer is het vlaams nationaal zangfeest terug.

Tantist
12 augustus 2004, 11:19
Wat is er mis met onze vlaamse leeuw?
Het is een strijdlied! Waarom nog strijden na de onafhankelijkheid? Wat zegt de Vlaamse Leeuw trouwens over Vlaanderen? De legerbenden sneven, een volk zal nooit vergaan?

Het Duitse volkslied geeft tenminste weer waar het in Duitsland om gaat (afin, om zou moeten gaan): enigkeit und recht und freiheit...

OK, het Wilhelmus heeft dat ook niet, maar is alleszins niet zo agressief als de Vlaamse Leeuw. Logisch, want het is geen strijdlied... In dat opzicht zegt Wien Neerlands Bloed meer over de Nederlanden, maar intussen is die tekst een beetje politiek incorrect geworden.

Maar met de keuze voor Wilhelmus doe je een duidelijk gebaar: de keuze voor een minder agressief lied, en de uiting van broederschap tussen Vlamingen en Walen. En bref, het Wilhelmus is gewoon mooier...

Ik vrees gewoon een beetje dat de Vlaamse beweging zo is vastgeroest in haar axioma's (Brussel hoofdstad, Vlaanderen onafhankelijk, republiek Vlaanderen, Vlaamse Leeuw is volkslied,...), en dat is geen gezonde situatie...

Piet Hein
12 augustus 2004, 13:15
wat is er mis met een strijdlied als nationaal volkslied de fransen hebben dat toch ook gedaan.

kempenaar
12 augustus 2004, 14:04
Waar Maas en Schelde vloeien is een mogelijke kandidaat, was dit trouwens ook toen in de jaren 1970 er een volkslied werd gekozen voor Vlaanderen.
Vooral strofe drie zal tantist bevallen:
O Nederland o vrijheid
u adelt ons gevoel...

Of

Ziet gij de zwarte leeuw niet rijzen.

Voor mij hoeft het niet perse verandert te worden.

kempenaar
12 augustus 2004, 14:07
over volksliederen gesproken wanneer is het vlaams nationaal zangfeest terug.
volgend jaar, ergens eind april.

Nog even wachten dus:-)

Maar als er zangavonden zijn in de Kempen wil ik je gerust op de hoogte houden, dan kun je al wat oefenen;-)

jOOSt
13 augustus 2004, 10:45
Het is een strijdlied! Waarom nog strijden na de onafhankelijkheid? Wat zegt de Vlaamse Leeuw trouwens over Vlaanderen? De legerbenden sneven, een volk zal nooit vergaan?

Het Duitse volkslied geeft tenminste weer waar het in Duitsland om gaat (afin, om zou moeten gaan): enigkeit und recht und freiheit...

OK, het Wilhelmus heeft dat ook niet, maar is alleszins niet zo agressief als de Vlaamse Leeuw. Logisch, want het is geen strijdlied... In dat opzicht zegt Wien Neerlands Bloed meer over de Nederlanden, maar intussen is die tekst een beetje politiek incorrect geworden.

Maar met de keuze voor Wilhelmus doe je een duidelijk gebaar: de keuze voor een minder agressief lied, en de uiting van broederschap tussen Vlamingen en Walen. En bref, het Wilhelmus is gewoon mooier...

Ik vrees gewoon een beetje dat de Vlaamse beweging zo is vastgeroest in haar axioma's (Brussel hoofdstad, Vlaanderen onafhankelijk, republiek Vlaanderen, Vlaamse Leeuw is volkslied,...), en dat is geen gezonde situatie...Ik denk dat dit geen goed idee is, beste tantist. De Vlaams-Nationalistische beweging is aan het groeien en zoals u zelf zei, enkele dagen terug, de groot-nederlandse groep maakt daar ook een deel van uit. Niet iedereen streeft dit idee na, maar dat zal nog komen. Ik vind juist dat het goed is voor de zaak, die dogma´s: Brussel hoofdstad, Vlaanderen onafhankelijk, republiek Vlaanderen en Vlaamse Leeuw is volkslied. Het is makkelijker voor jan-met-de-pet-op.

Tantist
13 augustus 2004, 22:25
Ik doe liever aan volksverheffing dan dat je jan modaal dom houdt met hem voorgekauwde dogmaatjes te voederen. Dat laat ik liever aan de belgicisten over.

En om eens de omgekeerde vraag te stellen: wat is er zo goed aan de Vlaamse Leeuw?

(Vergeet niet, dit is het forum waarop de Vlaamse beweging zich eens kan bezinnen)

Philips Inc.
14 augustus 2004, 18:15
Het strijdbare ...

Ive De Beckker
15 augustus 2004, 15:48
Ik heb gekozen voor de vlaamse leeuw.
Een leeuw straalt nu eenmaal kracht, gevaar en fierheid uit.

We moeten wel dan 5 strofen volkslied hebben.

Zeker het volgende stukje:

Het wraaksein is gegeven hij is hun tergen moe
met vuur int oog met woede springt hij den vijand toe
hij scheurt vernield verpletterd, bedekt met bloed en slijk
en zegepralend grijnst hij op vijands trillend lijk

C uit W
15 augustus 2004, 18:41
Een vrij Vlaanderen zal volgens mij wel strijdbaarder en zelfbewuster zijn, dus dan kan de Vlaamse leeuw wel gaan passen. Ook de onafhankelijkheidsjaren zelf zullen door de strijd getekend zijn.

Wien Neerlands Bloed bevat wel het conservatisme die Vlaanderen kenmerkt en zou ook kunnen passen.
(ik heb wel 2 versies gevonden...)
Maar ik vind niks mis met de Vlaamse Leeuw. Als die gezongen wordt in een grote groep, uit volle borst is dat een tof lied.

Tantist
15 augustus 2004, 18:45
What the fuck willen we strijdbaar voor zijn?

ossaert
16 augustus 2004, 19:35
Ik heb nu even snel-snel voor het Wilhelmus gekozen, omdat het zo verdomd mooi is, beter nog dan mijn nummers twee - 'Lied van mijn land' (beetje melig) of drie - 'Gebed voor het Vaderland' (te religieus).

jOOSt
17 augustus 2004, 10:34
Ik doe liever aan volksverheffing dan dat je jan modaal dom houdt met hem voorgekauwde dogmaatjes te voederen. Dat laat ik liever aan de belgicisten over.

En om eens de omgekeerde vraag te stellen: wat is er zo goed aan de Vlaamse Leeuw?

(Vergeet niet, dit is het forum waarop de Vlaamse beweging zich eens kan bezinnen)Jan modaal dom houden? Hoe lang zitten we al onder de knoet? 174 jaar? Wel en dat, hebben we grotendeels te danken aan Jan Modaal. Dus zachtjes aan met die jongen, want hij is niet van de slimste.

Lordrazer
17 augustus 2004, 11:24
Ze zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse leeuw !

Jordi
17 augustus 2004, 20:53
Aan diegenen die de Vlaamse leeuw gekozen hebben (waaronder ik).

Willen jullie de originele Vlaamse leeuw met 5 volledige strofen (die dan ook daadwerkelijk gezongen en gespeeld worden op officiële gelegenheden of zoals dezer dagen gebeurt en de Vlaamse leeuw met 2 strofen zingen.

jOOSt
18 augustus 2004, 14:21
Aan diegenen die de Vlaamse leeuw gekozen hebben (waaronder ik).

Willen jullie de originele Vlaamse leeuw met 5 volledige strofen (die dan ook daadwerkelijk gezongen en gespeeld worden op officiële gelegenheden of zoals dezer dagen gebeurt en de Vlaamse leeuw met 2 strofen zingen.Dat gebeurt met andere volksliederen ook. Ik denk dat dat zo is om het kort te houden.

DaBlacky
18 augustus 2004, 14:31
Dat gebeurt met andere volksliederen ook. Ik denk dat dat zo is om het kort te houden.

Inderdaad. Ik denk dat het ze het op de olympische spelen of een EK/WK voetbal niet leuk zullen vinden als ze voor de gele duivels (of whatever) een openingslied van 10 min moeten draaien ;)

vrijevlaming
18 augustus 2004, 16:13
neenee, de gele leeuwen hé :wink:

Rock Against Communism
18 augustus 2004, 16:20
neenee, de gele leeuwen hé :wink: eum, de zwarte leeuwen, ja toch?

ossaert
18 augustus 2004, 19:07
Aan diegenen die de Vlaamse leeuw gekozen hebben (waaronder ik).

Willen jullie de originele Vlaamse leeuw met 5 volledige strofen (die dan ook daadwerkelijk gezongen en gespeeld worden op officiële gelegenheden of zoals dezer dagen gebeurt en de Vlaamse leeuw met 2 strofen zingen.
God nee, één strofe is al pijnlijk genoeg! Ik heb hier net weer het Wilhelmus gehoord (na die gouden medailles en zo, weetuwel), en het is en blijft een fantastisch volkslied!

DaBlacky
19 augustus 2004, 10:43
eum, de zwarte leeuwen, ja toch?

Was ik eerst ook van plan te gebruiken, maar de scheidsrechter is zwart gekleed, dus ik vermoed dat dit niet mag (ik VERMOED, he, ik weet het dus niet ;) )

vrijevlaming
19 augustus 2004, 12:45
hmm zou me sterk verbazen dat et nie mag, aangezien belgië ook soms in het zwart speelt.

Wilhelmus
25 augustus 2004, 13:13
… Wilhelmus gekozen, omdat het zo verdomd mooi is,… Ik heb dat goede voorbeeld gevolgd om dezelfde reden.