PDA

View Full Version : 1.945.000 actieve intenetverbindingen in België


thePiano
13 augustus 2004, 13:10
Indrukwekkende cijfers wel: 1.945.000 actieve intenetverbindingen of omgerekend bijna de helft van de Belgen die actief zijn op het internet of toch het net binnen hun bereik hebben.

Jammer dat er geen cijfers worden vermeld hoeveel privé- en bedrijfsverbindingen er wel zijn. Nogal wat gebruikers op het net loggen gewoon in op kosten en in de tijd van hun werkgever, dat kan je zelfs hier goed merken wanneer de kantooruren voorbij zijn.

Nochtans stagneert de markt, getuige de onderstaande mededeling van Tijdnet: T-Zine:

bron: http://www.tijd.be/ondernemen/t-zine/


In het tweede kwartaal van 2004 is het aantal actieve internetverbindingen gestagneerd. Volgens de nieuwste cijfers van de Internet Service Providers Association (ISPA) bedraagt de groei amper 0,1 procent voor de totale markt, terwijl het aantal residentiële verbindingen zelfs achteruit ging. De ISPA constateert dat de lancering van breedband 'light' producten niet het effect hebben gehad dat sommigen (met name uit politieke hoek) hadden verhoopt.

"Breedband light is niet mislukt maar de groei is niet zo spectaculair als gehoopt", aldus ISPA-voorzitter Wim Roggeman. Hij voegt eraan toe: "Het is nog iets te vroeg om conclusies te trekken." ISPA beweert dat breedband light voor weinig nieuwe internetgebruikers zorgt, en dat er ook niet veel personen overschakelen van een inbelverbinding. Vrij vertaald: breedband light kannibaliseert vooral op de markt voor 'echte' breedband - al wil Wim Roggeman dat laatste toch niet gezegd hebben.

Veel ISP's waren nogal ongelukkig toen staatssecretaris Peter Vanvelthoven (e-government) en minister Freya Van den Bossche (toen nog consumentenzaken) eind vorig jaar ISP's opriepen om een breedband light aanbod te lanceren. Volgens de politici was de hoge prijs van internettoegang een hinderpaal voor de groei van het Belgische Internetgebruik. De ISPA houdt vol dat niet de tarieven maar wel de lage penetratie van pc's bij de Belgische gezinnen aan de oorzaak ligt van de slabakkende groei, en het ziet in de huidige stagnatie een bewijs voor zijn stelling. Volgens de ISPA zijn er nu 1.945.000 actieve intenetverbindingen. De ISPA roept de overheid op om maatregelen te nemen die pc-bezit bij families stimuleren.

Tzuvar Raemborr
13 augustus 2004, 14:23
Ik heb het ook gezien (in de Metro :oops:). Bij die zogezegde "lage penetratiegraad" stel ik mij toch vragen. Waaruit concluderen ze dat het laag is? Vergeleken met wie? Alleszins ken ik weinig mensen die thuis geen computer en internet hebben, zou het om gepensioneerde thuiswoners, werklozen en minimumloners gaan?

thePiano
13 augustus 2004, 15:19
Ik heb het ook gezien (in de Metro :oops:). Bij die zogezegde "lage penetratiegraad" stel ik mij toch vragen. Waaruit concluderen ze dat het laag is? Vergeleken met wie? Alleszins ken ik weinig mensen die thuis geen computer en internet hebben, zou het om gepensioneerde thuiswoners, werklozen en minimumloners gaan?
Ik had het eerst verkeerd getypt, het gaat inderdaad nu al om bijna de helft van de Belgen die op het internet kunnen. Wat zouden ze dan willen dat iedereen op het net zit, ook diegenen die dat niet wensen? En met welk doel dan? (behalve veel geld verdienen en de privacy opheffen)

Tzuvar Raemborr
13 augustus 2004, 15:44
Ik had het eerst verkeerd getypt, het gaat inderdaad nu al om bijna de helft van de Belgen die op het internet kunnen. Wat zouden ze dan willen dat iedereen op het net zit, ook diegenen die dat niet wensen? En met welk doel dan? (behalve veel geld verdienen en de privacy opheffen)
Stoeffen, denk ik. In de trant van "Zie eens hoe geëduceerd, modern en technologisch geavanceerd onze burgers zijn."

thePiano
13 augustus 2004, 15:56
Stoeffen, denk ik. In de trant van "Zie eens hoe geëduceerd, modern en technologisch geavanceerd onze burgers zijn."
We zullen die mannen van ISPA dan eens op dit forum uitnodigen, dan kunnen ze zelf vaststellen dat we weliswaar onze schietijzers hebben opgeborgen, maar dat we virtueel nog barbaarser zijn geworden dan vroeger :-P

Vergelijk het maar met dit: zoals ze in bepaalde moslimlanden dieven niet langer hun linkerhand afhakken, maar ze nu chirurgisch verwijderen onder verdoving. In het hoofd is er niks veranderd, alleen in de middelen en de werktuigen.

En we zijn zelf geen haar beter. :-o

Dinosaurus
13 augustus 2004, 16:05
Héla, spreek voor uzelf, hé...!

thePiano
13 augustus 2004, 16:17
Héla, spreek voor uzelf, hé...!
Met zo'n nicknaam (Dinosaurus) denk ik niet meteen aan een progressief openminded personage :-P

Tzuvar Raemborr
13 augustus 2004, 16:37
Met zo'n nicknaam (Dinosaurus) denk ik niet meteen aan een progressief openminded personage :-P
Als we het dan toch over nicknames hebben, behoren piano's niet evengoed tot het verleden?

Percalion
13 augustus 2004, 19:32
NEE piano's horen niet tot het verleden!

Dinosaurus
17 augustus 2004, 08:57
Als we het dan toch over nicknames hebben, behoren piano's niet evengoed tot het verleden?

Ach, Pianoke zevert altijd graag over namen, logo's en symbolen, hé...
Jammer dat hij nooit verder geraakt...