PDA

View Full Version : Hoe moet ons Vlaanderen er uit zien?


Tantist
13 augustus 2004, 22:53
Strikt genomen is er slechts een grove keuze tussen 3 staatsvormen: unitair land, federaal land of confederaal land.

Natuurlijk zijn er hier gradaties. Vlaanderen kan ook een sterk gedecentraliseerde eenheidsstaat worden, zo een beetje als wat de Blubbers ons proberen wijs te maken over België, maar dan niet gelogen.

Of de (con)federatie, uit welke indelingen bestaat die? Slechts 2 niveaus: Vlaanderen en streek/provincie? Of kies je een meerlagig model zoals Vlaanderen - landstreek - gemeente - deelgemeente - wijk?

Kortom, al het gezwets dat er pas na de onafhankelijkheid over gepraat kan worden ten spijt, hoe zou u Vlaanderen willen zien?

PAJOT
14 augustus 2004, 10:21
Ordening in de Nederlanden op grondslag van de provinciën. Vlaanderen beslaat het grondgebied van de provincies Zeeuws, West en Oost-Vlaanderen.

Volgende niveau zijn de steden (Groot-Aalst, Groot-Gent,...), op het laatste niveau staan de gemeenten. De afgevaardigden in de provinciaal geconstiueerde raad worden verkozen op kantonnale lijsten, de afgevaardigden in de kantonnale raad worden verkozen op gemeentelijke lijsten.

Beslissingen zullen steeds op het laagst mogelijke niveau genomen worden.

C uit W
14 augustus 2004, 14:14
Als ik het zo lees, zou ik gaan voor radicaal's standpunt.

Rock Against Communism
14 augustus 2004, 14:32
Ordening in de Nederlanden op grondslag van regio's Nederland, Vlaanderen, en Frans-Vlaanderen. Deze regio's zijn op zich sterk unitair, met z'n drieën vormen ze een Dietse confederatie. Da's wat ik voor ogen heb.

Jordi
14 augustus 2004, 14:41
Ik opteer voor radicaal's keuze, maar ik wil eigenlijk het liefst dat Vlaanderen apart een land wordt en niet aangevoegd bij Nederland.
Er mogen best nauwe samenwerkingsverbanden zijn maar ik behoud liever de Vlaamse identiteit.

Tantist
14 augustus 2004, 16:14
Als ik het zo zie zijn er massaal veel unitaristen. En dat terwijl iedereen makkelijk aan unitaristje-pesten doet. Ik vind dat wel een beetje hypocriet...

C uit W
14 augustus 2004, 16:21
Als ik het zo zie zijn er massaal veel unitaristen. En dat terwijl iedereen makkelijk aan unitaristje-pesten doet. Ik vind dat wel een beetje hypocriet...Het is de enige optie met een uitleg ;)
Ah, je moet ook niet (con)federaliseren om te (con)federaliseren.
De nederlanden zijn een relatief homogeen blok, en zolang er voldoende democratische doorstroming (van onderen uit dus) is zie ik niet waarom we het federaak zouden moeten aanpakken.

Misschien in een verre toekomst, via een utopisch Europa, maar dat zijn meer dromerijen vrees ik.

Rock Against Communism
14 augustus 2004, 16:22
Als ik het zo zie zijn er massaal veel unitaristen. En dat terwijl iedereen makkelijk aan unitaristje-pesten doet. Ik vind dat wel een beetje hypocriet... unitarisme is niet per sé slecht, maar in het geval van belgië is het gewoonweg nadelig tov Vlaanderen, dat nochtans de grootste, belangrijkste, en meestbevolkte regio is van het land.

Jordi
14 augustus 2004, 16:58
Inderdaad, het is niet omdat je tegen het Belgische establishment bent dat je meteen ook tegen unitarisme bent.

Volksstormer
14 augustus 2004, 17:11
Ik opteer voor radicaal's keuze, maar ik wil eigenlijk het liefst dat Vlaanderen apart een land wordt en niet aangevoegd bij Nederland.
Er mogen best nauwe samenwerkingsverbanden zijn maar ik behoud liever de Vlaamse identiteit.
Pfff... :roll: Denk eens verder en dieper na, dan kom je vanzelf uit bij Dietsland (én Europa). ;-)

Volksstormer
14 augustus 2004, 17:21
Hier ziet men duidelijk dat het nationalisme ook (maar) een kind van de Franse Revolutie is, en gericht is op gelijkschakeling binnen de nationale grenzen. :roll:

Het nationalisme is goed als het maar gecompenseerd wordt door (organisch) conservatisme dat rekening houdt met machtsdeling, vrijheden, gewestelijke verscheidenheid enz.

Ik ga akkoord met radicaal, maar ik vind dat de gewestelijke (samenwerkings)verbanden geen statisch karakter mogen hebben, want dan zouden ze slechts een administratieve indeling zijn. Bijgevolg zouden ze ook hun maatschappelijke meerwaarde verliezen.

Philips Inc.
14 augustus 2004, 18:14
Een verenigde staten van Vlaanderen

Jordi
14 augustus 2004, 20:35
Ik ben voorstander van een republiek en ik denk niet dat de Nederlanders het koningshuis graag zoudenlaten vallen.

Cyperken
14 augustus 2004, 20:41
Eenheidsstaat met een centraal sterk republikeins bestuur.

Volksstormer
14 augustus 2004, 21:01
Gij zijt een Franse Revolutionair zeker? :roll: ;-)