PDA

View Full Version : De Westerse vrouw: Ik ben zo vrij... ?!


Mustapha
8 februari 2003, 19:45
Circa 100 jaar geleden was het in bepaalde landen legaal, dat een man zijn vrouw verkocht. Die landen zullen we de namen X en Y noemen . Die vrouw mocht verkocht worden, want tenslotte werd ze beschouwd als de huisraad ( zoals een kast of stoel ) van de man.

De laatste verkoopsdatum was in het jaar 1815 . Moesten we nu in dat verdrag de naam van ene Ahmed vinden , die zijn vrouw –laat ons zeggen – voor 20 dinar verkocht had aan een andere man die Hasan heet . In Iran, Afghanistan of Turkije misschien? Wie zou het dan verwonderen ? Het was dan tenslotte het bewijs voor hetgeen we allang wisten. De vrouw in de Islam is toch de slavin van haar man. Haar onderdrukking is ons toch bekend gemaakt door publicaties en mediaberichten. Maar, had men nu in dat verdrag gelezen dat een zekere Henry Cook uit Engeland zijn vrouw voor 1 shilling had verkocht aan een man die John Earl heet , dan... ja... wat dan ?

Dan zou men tenminste zeer verrast zijn, want een vrouw uit het Westen is toch vrij en gelijk voor de wet. Men zou het wegpraten met het feit dat het toch in 1800 was en dat het gebeurde in de middeleeuwen.

Het beeld van de vrouw in de Islam en de vrouw in het Westen wordt in de media als 2 tegenpolen beschreven. De Islamitische vrouw is onder haar sluier een onderdrukte en ongelijkrechtig wezen dat moet bevrijd worden van haar tirannieke man. De westerlingen moeten haar helpen om de sprong te maken uit dat religieuze gedoe te stappen en haar zo te maken als haar Westerse zuster. Op alle gebied vrij, geëmancipeerd en heeft gelijke rechten op alle vlakken.

Laten we echter eens een blik werpen in die Westerse geest- en cultuurverhalen. Hier stoten we direct op ervaringen en voorstellingen die de Westerse vrouw tot nu toe nog hedendaags met zich meedraagt.

Vanaf het begin der kerkelijke tijden is al Eva de schuldige van de verdrijving uit het paradijs. Dat is dus een vrouwelijke erfzonde !

In het jaar 500 kwam het consul van Macon samen om “de waarheid over de vrouw ” te vinden. Zou een vrouw immers een bezit hebben over haar ziel ? Ze kwamen immers tot besluit dat alle vrouwen, behalve Maria, moeder van Jezus, een verdorven ziel bezaten, die voor eeuwig in de hel zijn plaats zou vinden. Zo bestempelde ook de kerkvaders de vrouwen als duivels, die de mannen van de hemelpoort naar de hel zouden leiden. In 581 werd op het kerkconsul vastgesteld dat de vrouw niet behoorde tot het menselijke ras, want ze was alleen geschapen om de man te dienen. En ook de tussen haakjes ‘heilige Thomas’, Thomas van Aquin, gaf in de bijbel 1: 30 aan ; De vrouw staat ergens tussen man, mens en dier. De vrouw die in die tijd een beetje slim was en een beetje wist over bvb : geneesmiddelen, werd direct aanzien als een heks en werd op de brandstapel gezet. En de zogenaamde ‘kuisheidsregel’ wordt nu als een episodeverschijnsel aangezien. Na dat Romeinse recht werd de vrouw als onbekwaam beschouwd om welke eigen zaak te runnen evenals kinderen en geestesziekten.

De man had het recht om zijn vrouw te verkopen, te verstoten, te slaan en te doden. Eigendommen en politieke stemrechten werden daar ook onder mee bestempeld. (Vrouwen kregen pas in 1948 stemrecht in het parlement en de senaat, daarvoor hadden ze alleen stemrecht bij de gemeenteraads�*verkiezingen)

Deze instelling zette zich in de moderne wetten voort. Tot in 1942 bleef de vrouw onbekwaam om handel te drijven.

De Duitse universiteiten werden voor de vrouwen pas geopend in 1908. En hedendaags is 40% van de vrouwen student, maar toch zijn er maar 5,5% vrouwen aangesteld als professor.

En hoe ziet het vrouwengezelschap er nu in het jaar 2000 uit ? Zijn wij zo vrij ?

Voor veel vrouwen houd die vrijheid ‘s avonds al op. Geweld tegen vrouwen. Verkrachting en aanranding, heel dikwijls niet door vreemden, maar door eigen man, vader of broers of schoonfamilie. Onderzoek heeft uitgewezen dat 72% van de vrouwen seksueel lastiggevallen wordt op haar werk. Een op de drie vrouwen worden door haar man geslagen. Dit is toch een duidelijk samenhang van het hedendaagse geweld en de vroegere wetten op de vrouwen.

Als je een blik op de media werpt zie je al genoeg. Het ideaalbeeld van de vrouw. Ze moet jong, slank en als het ook nog mogelijk is blond zijn. Heel weinig vrouwen evenaren dit beeld, maar proberen door alle soorten diëten en dergelijke er toch zo uit te zien. Geen enkele vrouwenblad dat je leest bevat geen dieetmiddeltje. Het aantal vrouwen met eetstoornissen blijft dan ook stijgen. Een op de tien vrouwen lijdt aan anorexia of bolemie.

De industrie vaart er ondertussen wel bij. Hun cijfers stijgen in hoge lijnen. Cosmeticabedrijven, schoonheidsoperaties en de modewereld halen er profijt uit.

Een vrouw wordt gebruikt als een industrieel object en ze wordt te koop aangeboden op de markt. Kan je dat allemaal als vrijheid beschouwen ?

Hetzelfde onder welke reclame van auto’s tot en met zeep. Overal hoort er een naakte of een halfnaakte vrouw bij. Welke boodschap brengt dat over?! Een westerse vrouw is een seksobject, men mag haar nemen, gebruiken en bezitten. En hoe staat het met het zelfrespect?! Wie kent het niet? Het gezegde : ‘ Ik ben maar een huisvrouw’ ? Ze schamen zich omdat ze thuis blijven om voor hun kinderen te zorgen, te poetsen, te koken , te strijken en te zorgen voor het welzijn van hun gezin. Een job die je kan vergelijken met een manager. Maar neen, weer voor dat ideaalbeeld gaan ze nog bijwerken. Al moeten ze ergens nog w.c.’s gaan poetsen. En als ze dan nog een goede positie hebben, dan hebben ze nog 30% minder loon dan hun mannelijke collega’s! Kan de doorsnee westerse vrouw die altijd voor haar gezin gezorgd heeft later nog van een mooie oude dag genieten, omgeven van haar kinderen??? NEEN!!! Ze vereenzaamt langzaam. Want een oude vrouw is onproductief. Ze krijgen 60% minder pensioen. En 4/5 van de personen die op de OCMW staan zijn vrouwen.

Vrijheid in de Kapitalistische Westerse gezelschap is vooral de vrijheid van de sterkste. De man ! De vrouw is zwak en wordt onderdrukt en uitgebuit. Men wil, zonder rekenschap te geven aan anderen, van het leven genieten. Genieten is in het Westen synoniem voor consumeren, dat de mensen verslaafd en kapot maakt. Daarvan zijn ze zichzelf zelfs niet bewust van. De vrouw is het offer van die vrijheid.

Ik ben zo vrij...is in de realiteit niets anders dan, ik ben zo vrij om mij op alle gebieden te laten uitbuiten.

De onder haar sluier Islamitische onderdrukte vrouw met haar tirannieke man, waar ze de slaaf van is. O, charme die moet gered worden door haar Westerse zuster!

circe
8 februari 2003, 19:57
Een vrouw wordt gebruikt als een industrieel object en ze wordt te koop aangeboden op de markt.

8O 8O 8O
Rommelmarkt? of Kringloopcentrum misschien?

Dina
8 februari 2003, 22:21
Dat een gesluierde vrouw, een onderdrukte vrouw is.... zou ik niet meteen durven stellen. Dat ze gehersenspoeld en niet goed wijs is, wél!

Wat lees ik vandaag in HLN ? De getuigenis van een Belgische vrouw die zich tot de Islam bekeerde : "De hoofddoek beschermt de vrouw tegen steelse blikken van mannen". :roll: Sorry, maar als ik zoiets lees, lig ik - als vrouw - in een deuk! :lol:

Ik loop nooit gesluierd rond! (wat hadden jullie gedacht?) De eventuele "steelse" blikken van een man merk ik niet op of negeer ik straal. Ik heb daarvoor geen hoofddoek nodig! :wink: :lol:

Mustapha
9 februari 2003, 00:16
Troost u, dat is vrij normal dat u daarmee lacht.
(Uit)lachen in een discussie is een teken van machteloosheid.
Daar de 2 bovenstaande mensen enkel "braaksel" als reactie hebben gegeven, zegt dat meer over jullie.

Liefst deftige reacties graag.

En Dina, niet elke vrouw verdient een scherpe blik van een man :D
Sommige vrouwen verdienen het niet eens om aangekeken te worden. Kan ik beter naar't stort zien ofzo. :D

Dina
9 februari 2003, 00:24
En Dina, niet elke vrouw verdient een scherpe blik van een man :D
Sommige vrouwen verdienen het niet eens om aangekeken te worden. Kan ik beter naar't stort zien ofzo. :D

Zéér juist! Dus blijft de vraag : waarom verbergen ze zich dan??? :P :lol:

Nee Mustapha, sorry en dit zeg ik echt niet om mensen uit te lachen. Maar als ik zo'n dingen lees, dan heb ik het gevoel préhistorische mensen te horen (al dachten die waarschijnlijk zo niet eens).

Dit zijn uitspraken die voor mij véél te ver gaan. Ik voel alleen maar een diep misprijzen én medelijden als ik zo'n dingen lees. Sorry....

Mustapha
9 februari 2003, 00:36
Dat een vrouw komt vertellen dat ze de hoofddoek VRIJWILLIG draagt en op de koop toe een BELGISCHE vrouw is, wekt bij u nog altijd medelijden op?

Ik begin medelijden met u te hebben omdat u op allerlei mogelijke kronkels rond de pot aan het draaien bent.
Sterk...

Godfried
9 februari 2003, 01:02
Als je een blik op de media werpt zie je al genoeg. Het ideaalbeeld van de vrouw. Ze moet jong, slank en als het ook nog mogelijk is blond zijn. Heel weinig vrouwen evenaren dit beeld, maar proberen door alle soorten diëten en dergelijke er toch zo uit te zien. Geen enkele vrouwenblad dat je leest bevat geen dieetmiddeltje. Het aantal vrouwen met eetstoornissen blijft dan ook stijgen. Een op de tien vrouwen lijdt aan anorexia of bolemie.

De industrie vaart er ondertussen wel bij. Hun cijfers stijgen in hoge lijnen. Cosmeticabedrijven, schoonheidsoperaties en de modewereld halen er profijt uit.

Een vrouw wordt gebruikt als een industrieel object en ze wordt te koop aangeboden op de markt. Kan je dat allemaal als vrijheid beschouwen ?

Hetzelfde onder welke reclame van auto’s tot en met zeep. Overal hoort er een naakte of een halfnaakte vrouw bij. Welke boodschap brengt dat over?! Een westerse vrouw is een seksobject, men mag haar nemen, gebruiken en bezitten. En hoe staat het met het zelfrespect?! Wie kent het niet? Het gezegde : ‘ Ik ben maar een huisvrouw’ ? Ze schamen zich omdat ze thuis blijven om voor hun kinderen te zorgen, te poetsen, te koken , te strijken en te zorgen voor het welzijn van hun gezin. Een job die je kan vergelijken met een manager. Maar neen, weer voor dat ideaalbeeld gaan ze nog bijwerken. Al moeten ze ergens nog w.c.’s gaan poetsen. En als ze dan nog een goede positie hebben, dan hebben ze nog 30% minder loon dan hun mannelijke collega’s! Kan de doorsnee westerse vrouw die altijd voor haar gezin gezorgd heeft later nog van een mooie oude dag genieten, omgeven van haar kinderen??? NEEN!!! Ze vereenzaamt langzaam. Want een oude vrouw is onproductief. Ze krijgen 60% minder pensioen. En 4/5 van de personen die op de OCMW staan zijn vrouwen.

Inderdaad Mustapha. Op dit punt heb je volledig gelijk. In hun drang om zelfstandig te worden, hebben de feministen zichzelf meer verknecht dan ooit tevoren in de geschiedenis. Is het niet erg dat vrouwen tegenwordig voortdurend zichzelf uithongeren, veminken met "schoonheidsoperaties" enz. Ze zijn slaaf van hun uiterlijk geworden omdat ze hun roeping als huismoeder ten alle prijze willen onderdrukken wegens niet modieus genoeg. Maatschappelijke dwang vanwege de feminististische rolpatronen, weet u wel.

Fredje
9 februari 2003, 11:02
Of een vrouw zoveel vrij-er is in de Westerse-maatschappij, weet ik niet. Ze krijgt van de wet echter wel dezelfde rechten als een man en dat is niet zo voor de vrouw in de Islam. Vrouwen hebben hier de vrije keuze zich te kleden en te gedragen zoals ze zelf willen, dat heeft een Islamitische vrouw niet. Indien zij zelf beslist een hoofddoek te willen dragen is daar niets fout mee, vanaf het moment dat ze verplicht wordt spreek je van onderdrukking.

Verder wordt heel de situatie van de Westerse vrouw hier nogal zwart-wit bekeken. En het feit dat het mannen zijn die er zo ongebruideld hun mening over komen geven, vertelt meer over hen dan over de vrouw zelf.
Je vergelijkt hier mannen en vrouwen met elkaar als zouden zij dezelfde noden en behoeften hebben, terwijl er sterke psychologische verschillen zijn.

Dat vrouwen zich spiegelen aan utopische perfectiebeelden is eenerzijds een knap staaltje werk van de reclame wereld, anderzijds niet meer dan menselijk. Mannen hebben dit ook, maar het komt op een andere manier tot uiting.
Je kan je beter afvragen of mensen(op zich) in deze maatschappij vrij zijn en dan denk ik ja meer dan vroeger, gezien iedereen meer kansen heeft dan vroeger. Volledige vrijheid is echter niet mogelijk omdat er altijd regels en wetten zijn (al zijn het al maar die, die je jezelf oplegt).

En ivm annorexia en boulemie: ik stel voor dat u daar eens een boek over leest of met iemand gaat spreken die de ziekte gehad heeft.
Ten eerste zijn dit twee totaal verschillende ziekte, ten tweede hebben die weinig tot niets te maken met het beeld van de ideale vrouw van vandaag.
De ziekte heeft veel meer om handen dan enkel mager willen zijn, veel meer!

Thomas Hx
9 februari 2003, 16:43
Ik ga even terug springen naar mijn geloof, het rooms-katholieke.

De maagd maria is bij ons heilig, dacht ik toch. Dus ik zie dat dat wij de vrouwen ook als heilig mogen aanschouwen. We moeten ze onderhouden, mogen ze gaan werken? Tuurlijk, van mij mogen ze alles, maar ze moeten voor de kinderen blijven zorgen. Dat zegt immers de bijbel, indien zij beiden goed kunnen is het voor mij geen probleem. Maar dat is in vele gevallen het probleem. Een kind heeft zijn moeder nodig op alle mogelijke momenten van de dag. Een vader is ook leuk te hebben, daarmee kan je spelen, kan je de godsdienst onderichten. Vrouwen moeten voor mij niet dienerig zijn, ze moeten mijn voetjes niet maseren als ik thuis kom ( kan wel leuk zijn uiteraard :) ) maar ze moeten klaar staan voor hun gezin en thuis zijn bij de kindjes. Het probleem van deze maatschappij is, is dat de man niet gemaakt is om kinderen voledig op te voeden, anders zou het kind uit de man komen met gevolg dat een man dan een vrouw is met redenering dat een vrouw het kind wel moet opvoeden. Ook al gaat de vrouw uit werken, de vrouw zal zo goed als hetzelfde moeten blijven doen in het huishouden, dus veel maakt het niet uit. of we moeten kapitalistisch gaan denken, maar dat verbied mijn geloof me ook.

hieruit kijk ik ook, dat heel veel gelijk loopt met de islam, dit even terzijde.

Thomas Heynderickx

Darwin
9 februari 2003, 16:58
Maakte Mohammed indertijd geen reclame voor de Islam door het Paradijs zo voor te stellen als was het bevolkt door jonge maagden met reeën-ogen die de mannen op al hun wensen zouden bedienen?


"BEKEER JE TOT DE ISLAM EN NA JE DOOD STAAN DE BLOEDMOOIE JONGE MAAGDEN IN RIJEN TE WACHTEN OM JE WENSEN EN LUSTEN TE BEVREDIGEN!!!"


Lijkt me toch sterk op die westerse reclamecampagnes voor auto's en dergelijke. Of niet soms?

:wink:

Thomas Hx
9 februari 2003, 17:04
Maakte Mohammed indertijd geen reclame voor de Islam door het Paradijs zo voor te stellen als was het bevolkt door jonge maagden met reeën-ogen die de mannen op al hun wensen zouden bedienen?


"BEKEER JE TOT DE ISLAM EN NA JE DOOD STAAN DE BLOEDMOOIE JONGE MAAGDEN IN RIJEN TE WACHTEN OM JE WENSEN EN LUSTEN TE BEVREDIGEN!!!"


Lijkt me toch sterk op die westerse reclamecampagnes voor auto's en dergelijke. Of niet soms?

:wink:

hehehehe zalig,

ik word islamiet :D

Godfried
9 februari 2003, 17:57
hieruit kijk ik ook, dat heel veel gelijk loopt met de islam, dit even terzijde.
Thomas Heynderickx

Niet alleen met de islam, maar met zo goed als elke ernstig overwogen levensbschouwing ter wereld. Uiteindelijk is de Waarheid uniek, dus elke geloofsovertuiging zal automatisch door gewetensonderzoek gedreven worden naar deze Waarheid. Het feit dat wij als Katholieken meer en meer onze toevlucht moeten zoeken bij moslims om ideologische bondgenoten te vinden, duidt niet aan dat de islam het zo goed voorheeft, maar duidt vooral aan hoever onze extreem-libertaire wetgevers zijn afgedaald in de stront. Na abortus dacht ik dat we het ergste hadden gehad, maar ondertussen werd euthanasie legaal, zijn drugs vrij te koop en kunnen homo's trouwen. Wat is het volgende? Ik vermoed vrije pedosex. Alles wijst erop dat dit devolgende muur is die moet gesloopt worden. Kinderen worden op school op alsmaar jongere leeftijd aangespoord om sexuele betrekkingen aan te knopen. Eens men daarin geslaagd is, is de legalisering van pedofilie nog maar een kleine stap. Wedden dat men dan met een of ander extreem voorbeeld voor de dag komt, om een breekijzer te hebben om alles vrij te laten?

Maar misschien komt het niet zover. Binnen 20 jaar hebben we in Vlaandere wellicht meer dan 30% moslims wonen. Zij zullen zoiets nooit tolereren. Islamieten in ons christelijke avondland: ik gruwel ervan, maar nu het toch zover gekomen is, moeten we er maar het beste van maken he. Of emigreren.

Thomas Hx
9 februari 2003, 18:02
Godfried ik steun u voledig! in deze tijden moeten wij katholieken mekaar steunen en de paus trouw zijn.

Thomas

circe
9 februari 2003, 19:14
Vrouwen moeten voor mij niet dienerig zijn, ze moeten mijn voetjes niet maseren als ik thuis kom ( kan wel leuk zijn uiteraard ) maar ze moeten klaar staan voor hun gezin en thuis zijn bij de kindjes.

Ik neem aan dat U uw vrouw dan ook betaalt voor de door haar geleverde diensten?

Of MOET ze dat dan ook nog allemaal gratis en voor niks doen?
Of gewoon voor "kost en inwoon" zoals we dat zeggen?

Godfried
9 februari 2003, 19:49
Vrouwen moeten voor mij niet dienerig zijn, ze moeten mijn voetjes niet maseren als ik thuis kom ( kan wel leuk zijn uiteraard ) maar ze moeten klaar staan voor hun gezin en thuis zijn bij de kindjes.

Ik neem aan dat U uw vrouw dan ook betaalt voor de door haar geleverde diensten?

Of MOET ze dat dan ook nog allemaal gratis en voor niks doen?
Of gewoon voor "kost en inwoon" zoals we dat zeggen?

De man draagt toch zijn loon af aan de vrouw en kinderen. Is dat nog niet genoeg voor madam circe? Hebzucht vermomd als femiinisme zeker. Ik ken dat.

Thomas Hx
10 februari 2003, 18:48
Inderdaad Godfried,

1) ze zou alles wat ze maar wenst en haalbaar is van mij krijgen. ZE zal ook zeggingsschap krijgen over mijn portemonee.

2) Ik wist nog niet dat een 14 jarige jongen al mocht trouwen :D

Thomas

Stefanie
10 februari 2003, 22:02
Dat beeld in de media van vrouw als lustobject stoort mij wel. Maar geen enkele vrouw wordt gedwongen om dat te volgen. Dat vrouwen minder goed betaald worden voor hetzelfde werk, klopt naar 't schijnt wel in veel gevallen. Daar moet iets aan gedaan worden. Vrouwen aavaarden veel te gemakkelijk dat ze minder verdienen dan 'n man voor hetzelfde werk te doen. Ze maken ook veel moeilijker promotie. Wat betreft de oudere vrouwen: helemaal niet mee eens! Het is in veel gevallen juist omgekeerd! Veel vrouwen bloeien dan open en doen dingen die ze graag doen. Of neem nu de vrouwelijke ministers. Zijn die dan in de twintig of begin de dertig??? Wat betreft eetstoornissen: dat heeft niets met het ideaalbeeld te maken, maar anderzijds gaan veel meisjes op dieet onder druk van dat ideaalbeeld. Maar dat is geen anorexia! Desinformatie dus en heel erg voor de échte anorexiapatienten. Dat zijn geen meisjes die op dieet gaan. Zij hongeren zich uit. Een hongerstaking is geen dieet. Bovendien spelen er andere factoren dan dat schoonheidsideaal. Tenslotte zou ik nog willen opmerken dat dat schoonheidsideaal niet "absoluut" is. Soms hebben jonge vrouwen die er niet zo uitzien wél succes. Het is ingewikkelder dan dat.

chr.wouters
10 februari 2003, 22:14
Dat een vrouw komt vertellen dat ze de hoofddoek VRIJWILLIG draagt en op de koop toe een BELGISCHE vrouw is, wekt bij u nog altijd medelijden op?

...

Bij mij wekt dat geen medelijden op maar dat exciteert mij zelfs! Vrouwen in uniform, wow...
Wat ik wel vaststel is dat al die Islamitiese vrouwen in de kelder worden opgesloten en de ene worp na de andere mogen doen. Hebben die daar zelf voor gekozen of is dat ook de wil van Allah?
Al dat gekweek vind ik walgelijk, of het nu door katholieken of Moslims gebeurt.

Thomas Hx
12 februari 2003, 16:06
Dat een vrouw komt vertellen dat ze de hoofddoek VRIJWILLIG draagt en op de koop toe een BELGISCHE vrouw is, wekt bij u nog altijd medelijden op?

...

Bij mij wekt dat geen medelijden op maar dat exciteert mij zelfs! Vrouwen in uniform, wow...
Wat ik wel vaststel is dat al die Islamitiese vrouwen in de kelder worden opgesloten en de ene worp na de andere mogen doen. Hebben die daar zelf voor gekozen of is dat ook de wil van Allah?
Al dat gekweek vind ik walgelijk, of het nu door katholieken of Moslims gebeurt.

Weten we al van u....