PDA

View Full Version : het zijn ook niet altijd de vrachtwagenchauffeurs


Universalia
24 juli 2013, 08:45
Ik schrijf dit daar ik deze situatie gisteren meemaakte op de baan richting Antwerpen ter hoogte van St Niklaas zo ongeveer.

De baan lag er vrij bij, niet teveel volk, het ging dus vlotjes. :-)

Op een invalsbaan zag ik rechts van mij een vrouwtje die tegen hoge snelheid kwam aangereden.

Ik rekende toen al uit, met een vrachtwagen die daarvoor hing, dat haalt ze niet om naar het linker rijvak door te schakelen en ik week zelf al uit naar links om plaats te maken.

De vrachtwagenchauffeur kon niet anders dan zijn weg vervolgen en daar was niets mis mee.

Omdat zij op de rem moest gaan staan omdat ze de vrachtwagen die in zijn recht was voor moest laten was ze waarschijnlijk boos.

Wat doet die: ze haalde de vrachtwagen in en ging op de rem staan!!! Ik zag (in mijn spiegel) de vrachtwagenchauffeur ook op de rem gaan staan zodat je heel zijn wagen zag schudden.

Daarna was ze in een meer dan vlotte vaart weg op het uiterste linkse rijvak, minstens 170 denk ik.

Zo zie je maar ... :roll:

p.s. zo iemand zijn/haar rijbewijs scheur je toch gelijk kapot of niet?

Stingray
24 juli 2013, 10:20
Ik schrijf dit daar ik deze situatie gisteren meemaakte op de baan richting Antwerpen ter hoogte van St Niklaas zo ongeveer.

De baan lag er vrij bij, niet teveel volk, het ging dus vlotjes. :-)

Op een invalsbaan zag ik rechts van mij een vrouwtje die tegen hoge snelheid kwam aangereden.

Ik rekende toen al uit, met een vrachtwagen die daarvoor hing, dat haalt ze niet om naar het linker rijvak door te schakelen en ik week zelf al uit naar links om plaats te maken.

De vrachtwagenchauffeur kon niet anders dan zijn weg vervolgen en daar was niets mis mee.

Omdat zij op de rem moest gaan staan omdat ze de vrachtwagen die in zijn recht was voor moest laten was ze waarschijnlijk boos.

Wat doet die: ze haalde de vrachtwagen in en ging op de rem staan!!! Ik zag (in mijn spiegel) de vrachtwagenchauffeur ook op de rem gaan staan zodat je heel zijn wagen zag schudden.

Daarna was ze in een meer dan vlotte vaart weg op het uiterste linkse rijvak, minstens 170 denk ik.

Zo zie je maar ... :roll:

p.s. zo iemand zijn/haar rijbewijs scheur je toch gelijk kapot of niet?

Los je niet op met een flitspaal.

reservespeler
5 augustus 2013, 06:34
Het zijn deze mensen die het verkloten voor alle andere bestuurders.

Txiki
7 augustus 2013, 08:00
Het zijn net zeer zelden de vrachtwagenchauffeurs. Mensen in personenwagens zijn vaak de grootste idioten in het verkeer.

vlijmscherp
7 augustus 2013, 08:06
Het zijn net zeer zelden de vrachtwagenchauffeurs. Mensen in personenwagens zijn vaak de grootste idioten in het verkeer.

vrachtwagenchauffeurs zijn dan ook meestal professionals, die weten meestal wat ze doen. Maar als ze iets voorhebben, of het nu door hun schuld is of niet, heeft het altijd zware gevolgen en meestal ook voor anderen.

mensen in personenwagens die zelden rijden maar denken dat ze wel goed kunnen rijden, dat zijn de echte gevaren op de baan. Als ze in hun wagen stappen, moet iedereen wijken, zij zijn de meesters van de baan, zij hebben altijd voorang en iedereen moet zich aan hun aanpassen. dat zijn de echte gevaren op de baan, maar als ze iets voorhebben, is het zelden met zeer grote gevolgen.

Ondernemerke
7 augustus 2013, 11:44
Het zijn net zeer zelden de vrachtwagenchauffeurs. Mensen in personenwagens zijn vaak de grootste idioten in het verkeer.
Ik nodig u dan graag eens uit om 's morgens pak rond 7 uur van Antwerpen over de E19 naar Brussel te rijden. Ik blijf daar altijd uiterst links rijden. Omdat heel veel vrachtwagenchauffeurs denken dat de twee rechtse banen van hun zijn. En dat ze het recht hebben om zonder richtingaanwijzers opeens naar links te vliegen. Om dan tegen 1 km/uur sneller over vele kilometers lang elkaar te liggen voorbij te steken. En helaas zijn het bijna altijd nummerplaten van NL, P, BG of RO. Maar die vertegenwoordigen ook het meeste vrachtvervoer op onze Belgische wegen.

Al dikwijls gezegd en al veel voor gelobbyd : totaal inhaalverbod voor vrachtwagens op snelwegen en een wegenvignet voor alle buitenlanders (wagens en vrachtwagens). Maar onze politici steken liever hun kop in het zand.

Micele
7 augustus 2013, 12:45
Ik nodig u dan graag eens uit om 's morgens pak rond 7 uur van Antwerpen over de E19 naar Brussel te rijden. Ik blijf daar altijd uiterst links rijden. Omdat heel veel vrachtwagenchauffeurs denken dat de twee rechtse banen van hun zijn. En dat ze het recht hebben om zonder richtingaanwijzers opeens naar links te vliegen. Om dan tegen 1 km/uur sneller over vele kilometers lang elkaar te liggen voorbij te steken. En helaas zijn het bijna altijd nummerplaten van NL, P, BG of RO. Maar die vertegenwoordigen ook het meeste vrachtvervoer op onze Belgische wegen.

Al dikwijls gezegd en al veel voor gelobbyd : totaal inhaalverbod voor vrachtwagens op snelwegen en een wegenvignet voor alle buitenlanders (wagens en vrachtwagens). Maar onze politici steken liever hun kop in het zand.

Er bestaat wel degelijk een "streng inhaalverbod" voor vrachtwagens op papier (wegcode # art 17.2.6° - .7°, uitzondering 17.2 bis) maar wel enkel op 2+2 banen - *E19 is een 3+3 -, maar wat baat dat als het niet gehandhaafd wordt (en zeker dat te traag inhalen, wat bvb in D wel beboet wordt... http://www.lkw-recht.de/Bussgeld/LKW_Elefantenrennen_Differenzgeschwindigkeit ).

Daar is namelijk personeel voor nodig...

*E19- Machelen*
http://s1.hbvl.be/ahimgpath/assets_img_gvl/2010/06/29/1364987/verkeersongeval-op-e19-in-machelen-eist-twee-doden-id1254557-620x400.jpg

# 17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

1° op een overweg gesignaleerd door het verkeersbord A45 of A47, behalve indien het een overweg is met slagbomen of indien het verkeer er door verkeerslichten wordt geregeld;

A45 A47

2° a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;

b) op de andere kruispunten voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen overeenkomstig artikel 12.3.1.

3° bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt;

4° wanneer de in te halen bestuurder zelf een ander voertuig dan een fiets, een tweewielige bromfiets of een tweewielige motorfiets inhaalt, behalve wanneer de rijbaan drie of meer rijstroken heeft die bestemd zijn voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.

6° bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

17.2bis. In afwijking van artikel 17.2., 7°, is het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, toegelaten voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton wanneer het verkeersbord F107 is aangebracht, behoudens bij neerslag voor voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/F/F107.png
F107
http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/F/F109.png
F109

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/175-art17

Clicquot
7 augustus 2013, 13:25
Ik nodig u dan graag eens uit om 's morgens pak rond 7 uur van Antwerpen over de E19 naar Brussel te rijden. Ik blijf daar altijd uiterst links rijden. Omdat heel veel vrachtwagenchauffeurs denken dat de twee rechtse banen van hun zijn. En dat ze het recht hebben om zonder richtingaanwijzers opeens naar links te vliegen. Om dan tegen 1 km/uur sneller over vele kilometers lang elkaar te liggen voorbij te steken. En helaas zijn het bijna altijd nummerplaten van NL, P, BG of RO. Maar die vertegenwoordigen ook het meeste vrachtvervoer op onze Belgische wegen.

Al dikwijls gezegd en al veel voor gelobbyd : totaal inhaalverbod voor vrachtwagens op snelwegen en een wegenvignet voor alle buitenlanders (wagens en vrachtwagens). Maar onze politici steken liever hun kop in het zand.

exactly!

DewareJakob
7 augustus 2013, 13:56
Het zijn net zeer zelden de vrachtwagenchauffeurs. Mensen in personenwagens zijn vaak de grootste idioten in het verkeer.

Hoe langer hoe meer ook bij vrachtwagens, spijtig genoeg. De tijd van het eergevoel: ik wil een goede bestuurder (zoals vroeger) zijn is bij velen allang niet meer van toepassing. Maar inderdaad agressie op de weg zit niet alleen meer bij jonge snaken, maar (te) vaak nu ook bij jonge, en niet meer zo jonge vrouwtjes in blitse, en niet zo blitse wagens.

Ondernemerke
8 augustus 2013, 12:19
Deze voormiddag weer prijs op de E40. Een vrachtwagen gaat los door de middenberm en verspert daar twee rijstroken.

Heeft er iemand een idee wat voor snelheid een vrachtwagen moet hebben en hoe het kan dat die van op het rechtse baanvak dwars door de middenberm op de twee rijstroken van de tegenliggers terecht komt? Gas tot tegen de begrenzer + niet aandachtig op het verkeer letten (voeten op stuur? pornoboek lezen of -film opstaan? aan het bellen? ...)

Ik kreeg telefoon van een vertegenwoordiger dat hij zeker nog twee tot drie uur ging vast staan. Of een halve dag voor niets betaald omdat een klojo van een vrachtwagenchauffeur onnozel aan het doen was. Mag ik de factuur naar hem of zijn baas sturen? Ik hoop dat die zijn baas de moed gaan hebben om die zijn C4 te bezorgen!

DewareJakob
8 augustus 2013, 14:28
Gas tot tegen de begrenzer + niet aandachtig op het verkeer letten (voeten op stuur? pornoboek lezen of -film opstaan? aan het bellen? ...)

Als je de kans hebt (niet terwijl je zelf rijdt) let eens op wat vrachtwagenbestuurders (maar ook, en vooral bestelwagenbestuurders)aan het doen zijn terwijl ze rijden.