PDA

View Full Version : Bromfietsen en scooters vervuilen meer dan auto's


Blue Sky
8 augustus 2013, 14:32
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3488154/2013/08/07/Verkoop-van-extreem-vervuilende-snorscooters-moet-verboden-worden.dhtml

Studie 999 om te weten wat iedereen die wel eens niet met de auto rijdt of niet in een ivoren toren zit reeds lang weet...

hurricane
8 augustus 2013, 15:19
Gesteld dat het 4-takt motoren zijn.
Dan is een 1-cylinder dus schadelijker voor het milieu dan een 4-cylinder.
Is dat niet wat kort door de bocht ?

santos
8 augustus 2013, 15:22
Het probleem is nu net dat het 2-takt is.

alfa16vjtd
8 augustus 2013, 15:24
Het probleem is nu net dat het 2-takt is.

Volgens een aflevering van mythbusters zou dit ook gelden voor 4 takt motoren,....

Blue Sky
8 augustus 2013, 20:29
Een snorscooter stoot aanzienlijk meer schadelijke stoffen uit dan een bromscooter (maximumsnelheid: 45 kilometer per uur). Sommige snorscooters verspreiden twintig keer zo veel koolmonoxide als is toegestaan en vier keer zo veel fijnstof als een dieselauto.

Micele
8 augustus 2013, 20:51
Euronorm 4 en euronorm 5 zijn in aantocht voor moto´´s en bromfietsen.Tot euro 2 voor bromfietsen, euro 3 halen die nu al niet meer zonder DI en katalysator. (te kostelijk)

Ook voor kleine tweetakters is het vanaf 1 jan 2017 de facto gedaan met relatief veel vervuilen, bron (voor alle tabellen klik link aan), dus quasi het einde van het tweetaktertijdperk (voor bromfietsen toch) zie ref 44# :
↑ Das Inkrafttreten der Euro-4-Regelung bedeutet faktisch das Ende von Zweitaktmotoren im Straßenverkehr.
van
http://de.wikipedia.org/wiki/Zweitaktmotor#Gesetzliche_Grenzwerte

Gesetzliche Grenzwerte

Für Zweiräder gelten je nach Hubraum die Abgasnormen Euro 2 (Kleinkrafträder bis 50 cm³ Hubraum) oder Euro 3 (Krafträder), unabhängig davon ob ein Zweitaktmotor oder Viertaktmotor verwendet wird. Dies führte oberhalb von 150 cm³ Hubraum zu einer weitreichenden Verdrängung von Zweitaktmotoren, da die Euro-3-Norm für Zweitaktmotoren meist nur mit Benzineinspritzung und Oxidationskatalysator zu erreichen ist. Das letzte Motorrad über 150 cm³ Hubraum mit Zweitaktmotor war die bis 2002 gebaute Aprilia RS 250 mit 249 cm³ Hubraum und 55 PS/40 kW Leistung, die den überarbeiteten Motor der Suzuki RGV 250 Gamma besaß.

Motoren von Kleinkrafträdern (bis 50 cm³ Hubraum) dürfen zur Zeit z.B. das 7,5-fache an Kohlenwasserstoff- und Stickoxidmengen ausstoßen als Pkw-Motoren, der Partikelausstoß ist unbegrenzt.

[QUOTE]
(Stand Mai 2013)
Zukünftige Grenzwerte

Emissionsgrenzwerte für Kleinkrafträder und Motorräder
Angaben in mg/km
Norm Euro 4
Kleinkrafträder Krafträder
Typprüfung ab 1. Jan. 2017
CO 1.000
HC 100
NOx 80
[43][44]


Betreft topic het gaat vooral voor de snorfietsen die begrensd zijn, de "afgeknelde" moteurtjes ttz die niet genoeg kunnen "ademen".
Ook met die moteurtjes zal vanaf 1 jan 2017 iets serieus moeten gebeuren want ze mogen niet meer verkocht worden.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3488154/2013/08/07/Verkoop-van-extreem-vervuilende-snorscooters-moet-verboden-worden.dhtml

Ze zijn vooral in de steden razend populair: officiële maximumsnelheid 25 kilometer en dus is een helm niet verplicht. Maar juist die 'geknepen' versies blijken extreem vervuilend.

En het is "de wetgever" die deze geknepen versies al járen toelaat ttz verplicht wegens de max 25 kmh , in BE bromfiets klasse A.

Zo ziet je maar dat traagheid enorm veel kan vervuilen... (relatief gezien want het is mg/km)

maddox
9 augustus 2013, 10:44
1) 2 takt snorfietsen zijn zo goed als niet meer nieuw te koop.
2) 4 takters moeten voldoen aan de euro3 norm.
3) Electromodellekes kosten 2 keer zoveel als hun brandstofvariantes, en hebben in't beste geval een derde van het bereik voor ze 8 uur aan de lader moeten.*

Een "losgelaten" 50 cc motortje heeft zo'n 4-6 PK, en daarmee kan je 60-70km/u mee halen, rij er 40 km/u mee en die is zuiniger dan welke ander brandstoftransportmiddel dan ook. Het knijpen is gewoon achterlijk, idioot en alleen maar een methode om boetes mee te kweken.

* Blue Sky, uw antwoord weeral is of mensen immobiel maken, of achterlijk hoge kosten aan hun broek lappen.

maddox
9 augustus 2013, 10:52
Gesteld dat het 4-takt motoren zijn.
Dan is een 1-cylinder dus schadelijker voor het milieu dan een 4-cylinder.
Is dat niet wat kort door de bocht ?

U vergist zich. Het aantal takten heeft niet te maken met het aantal cilinders.

Nu is het een feit voor "kleine benzine" motoren geld dat
een goed afgestelde 2 takt 1.4 keer krachtiger is dan een even goed afgestelde 4 takt. Maar verbruikt 2 keer meer brandstof.

Ook kan een 2 takt benzinemotor geen catalysator gebruiken, doordat er teveel onvolledig verbrande brandstof mee in de uitlaat verdwijnt. Er zijn trukken om dat aan te pakken, maar die zijn in verhouding veel te duur, en halen elk voordeel dat een 2takt heeft volledig weg.

maddox
9 augustus 2013, 11:00
Volgens een aflevering van mythbusters zou dit ook gelden voor 4 takt motoren,....

Yep, maar minder erg dan je zou verwachten.

De punten die een motorfietsmotor minder zuinig/proper maken dan een automotor.

Compactere motorblokbouw met VEEL minder trukjes om het verbruik terug te dringen.
Aerodynamica van een baksteen.
Geen wettelijke verplichting. Euro3 norm voor motors, Euro5 voor auto's.

Daarentegenover staat wel, een moderne 125CC scooter met injectie (zoals wij er eentje hebben) gebruikt bij normaal stadsverkeer 3.3L/100 km, gemengd verkeer 3.5L/100km.
Dit zou teruggebracht kunnen worden naar 2 liter, indien men er voor €3000 "trukjes" aan zou hangen. Een turbo en intercooler, een multipoint injectie, een catalysator die op 800°C kan gebracht worden (die dat maar eens , plezant zo'n gloeiende uitlaat) en een batterij computers waar een ouwe Cray jaloers op wordt om dat allemaal tot in de puntjes te laten lopen.

Maar dan word zo'n motorscooter even duur als een smart... En die smart kost dan ook in verhouding een pak meer in grondstoffen en manuren.

En ,wat verbruikt een kleine stadswagen in stadsverkeer? Of een bus?

Blue Sky
9 augustus 2013, 12:48
2 takt snorfietsen zijn zo goed als niet meer nieuw te koop.
2) 4 takters moeten voldoen aan de euro3 norm.
3) Electromodellekes kosten 2 keer zoveel als hun brandstofvariantes, en hebben in't beste geval een derde van het bereik voor ze 8 uur aan de lader moeten.*

Een "losgelaten" 50 cc motortje heeft zo'n 4-6 PK, en daarmee kan je 60-70km/u mee halen, rij er 40 km/u mee en die is zuiniger dan welke ander brandstoftransportmiddel dan ook. Het knijpen is gewoon achterlijk, idioot en alleen maar een methode om boetes mee te kweken.

* Blue Sky, uw antwoord weeral is of mensen immobiel maken, of achterlijk hoge kosten aan hun broek lappen.

Niet echt. Gezien de kleine afstanden die met brommers afgelegd worden en gezien de alternatieven die reeds voorhanden zijn om dergelijke kleine afstanden te overbruggen zoals daar zijn de (elektrische) fiets, 4 takt brommer,… zie ik dan ook geen enkele reden waarom men nog de verkoop van 2 takt brommers nog zou toelaten. Natuurlijk is het probleem weer dat de bestuurder van de brommer zelf geen last heeft van al de vuiligheid die hij uitstoot, die is voor de andere weggebruikers.

Om die 2 takts te laten verdwijnen kan men best gewoon meteen met een verbod komen, ofwel taxeren ze die handel gewoon kapot ( de vervuiler betaalt lijkt me rechtvaardig ). Ze nog tot 2017 laten verkopen zou helemaal van de pot gerukt zijn.

De scooter lobby en verkopers zullen het probleem natuurlijk weer minimaliseren en van tafel vegen zoals ze al jaren doen. Ik men me nog recente cijfers te herinneren waarbij bleek dat nog steeds de helft van de verkochte brommers 2 takt was, wat wellicht aan de doelgroep ligt; snotapen die liefst zoveel mogelijk lawaai maken en geen moer geven om wat er uit hun brommer komt.

maddox
9 augustus 2013, 13:26
Niet echt. Gezien de kleine afstanden die met brommers afgelegd worden en gezien de alternatieven die reeds voorhanden zijn om dergelijke kleine afstanden te overbruggen zoals daar zijn de (elektrische) fiets, 4 takt brommer,… zie ik dan ook geen enkele reden waarom men nog de verkoop van 2 takt brommers nog zou toelaten.
Misschien om mensen met minder middelen toch mobiel te laten zijn?
Natuurlijk is het probleem weer dat de bestuurder van de brommer zelf geen last heeft van al de vuiligheid die hij uitstoot, die is voor de andere weggebruikers.
wat wellicht aan de doelgroep ligt; snotapen die liefst zoveel mogelijk lawaai maken en geen moer geven om wat er uit hun brommer komt.

Eigenlijk zijn een paar dingen waar die snotapen om geven "kunnen we het betalen", "is het stoer" en "is het gemakkelijk te tunen".
Natuurlijk, is 2 takt dan in't voordeel. Door de zeer simpele motorconstructie is dat gewoon goedkoper te maken. En het geeft ook veel tuningsmogelijkheden. En de stoerheid , tja, hoe stoerder, hoe meer aandacht van ome agent.
Om die 2 takts te laten verdwijnen kan men best gewoon meteen met een verbod komen, ofwel taxeren ze die handel gewoon kapot ( de vervuiler betaalt lijkt me rechtvaardig ). Ze nog tot 2017 laten verkopen zou helemaal van de pot gerukt zijn.
De 2takters die verkocht worden moeten voldoen aan de Euro norm, net zoals alle andere brandstofslurpers. Daarom dat er maar zeer weinig 2 takters meer verkocht worden. En dat of in de dure modellen, of in de zeer goedkope rommelimport.
De scooter lobby en verkopers zullen het probleem natuurlijk weer minimaliseren en van tafel vegen zoals ze al jaren doen. Ik men me nog recente cijfers te herinneren waarbij bleek dat nog steeds de helft van de verkochte brommers 2 takt was,
Waarom moeten ze het minimaliseren? De wetgeving is er. Voldoen aan de normen, of de snorfiets mag niet verkocht worden. dat het niet snel genoeg gaat voor U is een ander verhaal.
En natuurlijk, uw geheugen is geen referentie.
Om U een voorbeeld te geven.
Honda (http://www.fl.honda.be/content/motorfietsen/modelen_overzicht_road_sport.php), op hun website staan 2 50cc modellekes. Beiden 4 takt. De oude Wallaroo staat er niet meer tussen. zelfs het laatste bastion van de 2 takt, de 50 en 80 CC crossertjes, het enige Honda modelleke. 4 takt.
Yamaha (MBK ook dus). Die zijn nog vies bezig, met hun TZR 50 racertje, een toplijn 50cc 2 taktertje met injectie. Ook hebben ze van de meeste van hun 50 CC scootertje een 2 en 4 takt versie, waarbij de 2 takt een paar €100 goedkoper is dan de 4 takt.
Suzuki. Niks 2takt meer in't gamma, en de enige 50CC is een kiddyquad.
Peugeot. Die zijn nog viezer dan Yamaha. die hebben zelfs nog hun hoogbejaard modelleke, de Vogue, een opgefriste 103 in't gamma. Ook zijn hun scooters in 2 en 4 takt verkrijgbaar. En de goedkoopste 4 takters zijn rebadged Chinese meuk.
SYM. Taiwanees merk. Nog 1 2takt in hun gamma, een sportieve scooter, exact het doelpubliek U aanhaalde, snotapen. (of voor knutselaars zoals ik)
Skyteam. Chinees meukmerk (maar langzaam beter aan't worden). Al hun machines gebruiken een zeer goedkope copie van de oude honda 4takter, en ze hebben er moeite voor gedaan die binnen de Euro3 norm te krijgen, ze hebben allemaal een halfgebakken EGR systeem.

Blue Sky
9 augustus 2013, 14:51
Als ik even kijk op de website van Peugeot, tel ik al minstens 3 modellen met 2 takt.
Die zijn spotgoedkoop om te maken, vragen meer onderhoud, ... vandaar dat de scooter fabrikanten er baat bij hebben om ze zolang mogelijk te kunnen verkopen. Winstbejag.
Honda was trouwens al een uitzondering destijds met de 4 takt Dax.

quercus
9 augustus 2013, 15:00
Feit is dat door veel jongeren te zeer wordt "gefoefeld" aan de motor, zowel op de snelheid op te drijven als om het ding meer lawaai te doen maken. Dat is dan "tof". Maar het heeft wel zijn consequenties inzake vervuiling.

maddox
9 augustus 2013, 15:10
Als ik even kijk op de website van Peugeot, tel ik al minstens 3 modellen met 2 takt.
Dat schrijf ik dus ook.
Die zijn spotgoedkoop om te maken
Klopt
vragen meer onderhoud,
Dat klopt niet. De motor zelf vraagt geen onderhoud. Alleen de luchtfilter proper houden en de kabels/bewegende delen van de rest smeren wanneer nodig. Bij 4takt komen er nog de kleppen bij, en het vervangen van de karterolie.
... vandaar dat de scooter fabrikanten er baat bij hebben om ze zolang mogelijk te kunnen verkopen. Winstbejag.
Neuh, firma's zijn liefdadigheidsinstellingen, die de investering van hun aandeelhouders integraal aan U willen geven.
Honda was trouwens al een uitzondering destijds met de 4 takt Dax.
U vergeet de Amigo en de Novio, de niet schakel 4taktertjes.
Om dan de 2takt Camino en Wallaroo te lanceren.

maddox
9 augustus 2013, 15:17
Feit is dat door veel jongeren te zeer wordt "gefoefeld" aan de motor, zowel op de snelheid op te drijven als om het ding meer lawaai te doen maken. Dat is dan "tof". Maar het heeft wel zijn consequenties inzake vervuiling.

De concequentie van foefelen met een 2takt brommermotor is dat die meer brandstof om kan zetten in beweging. Een bijkomend effect is dat een hoogtoerige 2takt met een goeie uitlaat dat nog efficienter kan doen ook. Ergo, eigenlijk milieuvriendelijker is.

Dat is dan ook de premisse van deze topic, Blue Sky, in zijn afkeer van enige persoonlijk transport heeft een artikel gevonden waarbij duidelijk gemaakt wordt dat geknepen 2 takters meer vervuilen dan ongeknepen 2 takters. (wanneer gaan we topics zien over de ongelofelijke vervuiling der productie van fietsbanden en schoenzolen)

Helaas is het voor de snotapen de uitdaging de machine sneller te doen rijden, niet zuiniger.
Want als het over zuinigheid zou gaan, dan zouden de fabrikanten of de "creatieve knutselaars" eerder gaan opteren voor kleinere motoren die beter om zouden gaan met de brandstof. Oftewel, goed getunede 25 CC machientjes.

quercus
9 augustus 2013, 17:04
De concequentie van foefelen met een 2takt brommermotor is dat die meer brandstof om kan zetten in beweging. Een bijkomend effect is dat een hoogtoerige 2takt met een goeie uitlaat dat nog efficienter kan doen ook. Ergo, eigenlijk milieuvriendelijker is.

Dat is dan ook de premisse van deze topic, Blue Sky, in zijn afkeer van enige persoonlijk transport heeft een artikel gevonden waarbij duidelijk gemaakt wordt dat geknepen 2 takters meer vervuilen dan ongeknepen 2 takters. (wanneer gaan we topics zien over de ongelofelijke vervuiling der productie van fietsbanden en schoenzolen)

Helaas is het voor de snotapen de uitdaging de machine sneller te doen rijden, niet zuiniger.
Want als het over zuinigheid zou gaan, dan zouden de fabrikanten of de "creatieve knutselaars" eerder gaan opteren voor kleinere motoren die beter om zouden gaan met de brandstof. Oftewel, goed getunede 25 CC machientjes.

Ja, maar die extra "milieuvriendelijkheid" wordt dan weer tenietgedaan door meer uitlaatgassen ingevolge hoger brandstofverbruik. Dus ...

maddox
9 augustus 2013, 17:18
Ja, maar die extra "milieuvriendelijkheid" wordt dan weer tenietgedaan door meer uitlaatgassen ingevolge hoger brandstofverbruik. Dus ...

Milieuvriendelijker dan een geknepen 2 takter. Maar niet zo milieuvriendelijk als een machine die er specifiek voor gemaakt zou zijn.

freespirit
9 augustus 2013, 18:13
Best zouden ze die brommertjes allemaal uit het stadsverkeer weren. Ze zijn niet enkel milieuvervuilend, maar maken ook nog eens enorm veel lawaai en houden de buurt zo uit hun slaap. Bovendien zie ik de meerwaarde van zulk vervoermiddel niet in. Koop ofwel een auto of ga anders met de fiets. Het doelpubliek van die veelal illegaal opgedreven brommertjes heeft overigens ook veelal een bedenkelijk alooi. Laten we het erop houden dat ik bij ons op de universiteit weinig studenten met zulk vervoersmiddel zie rondrijden. Dat publiek situeert zich veelal in een ander milieu.

Vele van die brommerbezitters lappen overigens alle verkeersregels aan hun laars en ze zijn door hun onverwachte snelheid (uiteraard niet toegelaten) een gevaar op de baan, waar je zowel als automobilist als voetganger of fietser moeilijk op kunt anticiperen.

hurricane
9 augustus 2013, 18:19
Moraal van het verhaal :
Geef die jongelui allemaal een dikke BMW !
Ik begin het verhaal te begrijpen ! ;-)

freespirit
9 augustus 2013, 18:24
Moraal van het verhaal :
Geef die jongelui allemaal een dikke BMW !
Ik begin het verhaal te begrijpen ! ;-)

U heeft het duidelijk totaal niet begrepen ! Wat is er mis met het feit dat jongeren met een fietske rijden of braaf de bus nemen ? Of is zo'n stinkend brommermachien een basisbehoefte op 16 jaar en op 18 jaar dan een eigen wagen ?

hurricane
9 augustus 2013, 18:28
Je vergeet de schitterende Honda CL 50.
Ook een 4-takt motorfiets. Veel plezier aan beleeft !

alfa16vjtd
9 augustus 2013, 18:34
Best zouden ze die brommertjes allemaal uit het stadsverkeer weren. Ze zijn niet enkel milieuvervuilend, maar maken ook nog eens enorm veel lawaai en houden de buurt zo uit hun slaap.
Laat me denken aan die buurman die geen kinderopvang kon verdragen.

Bovendien zie ik de meerwaarde van zulk vervoermiddel niet in. Koop ofwel een auto of ga anders met de fiets.
Als je geld genoeg hebt en in staat bent om een rijbewijs te halen,....

Het doelpubliek van die veelal illegaal opgedreven brommertjes heeft overigens ook veelal een bedenkelijk alooi.
Ziehier de woorden van een wereldverbeteraar

Laten we het erop houden dat ik bij ons op de universiteit weinig studenten met zulk vervoersmiddel zie rondrijden. Dat publiek situeert zich veelal in een ander milieu.

Inderdaad veel universiteitsstudenten stemmen groen omdat ze zich die luxe kunnen permitteren (rijke ouders, mooi toekomstperspectief). Verder zijn ze wel zo hypocriet dat ze hun eigen voetafdruk vergeten te bekijken. (Reisje naar Afrika om Afrikanen te gaan helpen om hun geweten te sussen)


Vele van die brommerbezitters lappen overigens alle verkeersregels aan hun laars en ze zijn door hun onverwachte snelheid (uiteraard niet toegelaten) een gevaar op de baan, waar je zowel als automobilist als voetganger of fietser moeilijk op kunt anticiperen.

Ze moeten dan toch genoeg geld hebben om een nieuwe aan te schaffen wanneer de agent hun brommer in de pres heeft gestoken.

maddox
9 augustus 2013, 18:50
Best zouden ze die brommertjes allemaal uit het stadsverkeer weren.
Waarom alleen brommertjes? Waarom niet in 1 keer personenvoertuigen en bestelwagens?

Ze zijn niet enkel milieuvervuilend, maar maken ook nog eens enorm veel lawaai en houden de buurt zo uit hun slaap.
Een deftige brommer is even lawaaierig of stil als een personenwagen.
Bovendien zie ik de meerwaarde van zulk vervoermiddel niet in. U niet, ik wel. Spijtig voor U.
Koop ofwel een auto of ga anders met de fiets.
Ik heb wel beters te doen dan met de fiets te rijden,
Het doelpubliek van die veelal illegaal opgedreven brommertjes heeft overigens ook veelal een bedenkelijk alooi.
Je kan die alleen illegaal gebruiken, als ze meer dan de toegelaten 25 of 45 km/u rijden. Maar kom, legaal de lucht verpesten , of illegaal te snel rijden.
Laten we het erop houden dat ik bij ons op de universiteit weinig studenten met zulk vervoersmiddel zie rondrijden.
Gewoon geen geld meer na alle zuippartijen en pikken ze wel een andere fiets. Tof zo'n universiteit, zo'n kweekschool waar men meer omhooggevallen eikels produceerd dan nuttige mensen.
Dat publiek situeert zich veelal in een ander milieu.
Ah, zoals mijn vader die al 50 jaar met de brommer rijd. Zoals ik, die nu, gelukkig, met een 125cc mag rijden zonder een peperduur extra rijbewijs te halen. Anders had er wel een 50 CC voor de deur gestaan.
Vele van die brommerbezitters lappen overigens alle verkeersregels aan hun laars en ze zijn door hun onverwachte snelheid (uiteraard niet toegelaten) een gevaar op de baan, waar je zowel als automobilist als voetganger of fietser moeilijk op kunt anticiperen.
Leer rijden, als je niet kunt anticiperen op het gekende fenomeen van testosteron geteisterde pubers die risico's pakken, dan hoort U niet op de weg.

hurricane
9 augustus 2013, 19:12
U heeft het duidelijk totaal niet begrepen ! Wat is er mis met het feit dat jongeren met een fietske rijden of braaf de bus nemen ? Of is zo'n stinkend brommermachien een basisbehoefte op 16 jaar en op 18 jaar dan een eigen wagen ?

Klopt. Een televisie en een computer zijn ook geen basisbehoeftes.
Laten we selectief naar de middeleeuwen terugkeren ! :cheer:
En wat met mensen die geen geld hebben voor een wagen ?
Die mogen zich niet iets makkelijker verplaatsen ?
Sociaal hoor !

freespirit
9 augustus 2013, 19:17
Waarom alleen brommertjes? Waarom niet in 1 keer personenvoertuigen en bestelwagens?


Een deftige brommer is even lawaaierig of stil als een personenwagen.
U niet, ik wel. Spijtig voor U.

Ik heb wel beters te doen dan met de fiets te rijden,

Je kan die alleen illegaal gebruiken, als ze meer dan de toegelaten 25 of 45 km/u rijden. Maar kom, legaal de lucht verpesten , of illegaal te snel rijden.

Gewoon geen geld meer na alle zuippartijen en pikken ze wel een andere fiets. Tof zo'n universiteit, zo'n kweekschool waar men meer omhooggevallen eikels produceerd dan nuttige mensen.

Ah, zoals mijn vader die al 50 jaar met de brommer rijd. Zoals ik, die nu, gelukkig, met een 125cc mag rijden zonder een peperduur extra rijbewijs te halen. Anders had er wel een 50 CC voor de deur gestaan.

Leer rijden, als je niet kunt anticiperen op het gekende fenomeen van testosteron geteisterde pubers die risico's pakken, dan hoort U niet op de weg.

Een 'duur rijbewijs' ? Die brommertjes en andere 'leuke dingen' waar de jeugd zich graag mee inlaat, kosten bij mijn weten ook fameus wat geld. En die opgefokte k*tbrommers die produceren wel degelijk heel wat meer lawaai dan een normale moderne wagen.

Verder over het rijbewijs: in al onze omliggende landen ben je verplicht te leren rijden met een erkende rijschool, enkel in 'vrijstaat België' bestaat nog de mogelijheid tot de vrije rijopleiding. Een uiting van misplaatst socialisme, me dunkt. Renaatje van Landuyt wilde dit destijds niet invoeren, omdat het de minder kapitaalkrachtige gezinnen zou treffen zodat hun kinderen geen rijbewijs B meer konden halen. Dat is natuurlijk grotendeels larie en apekool, het zijn die jongeren uit zogenaamde 'kansarme milieus' die vaak wel als eerste een dure opgefokte brommer of een 'boemkarretje' voor de deur hebben staan.

En ondertussen kampt het hoogontwikkelde België nog steeds met ongevallenstatistieken van een onderontwikkeld Oost-Europees land ...

freespirit
9 augustus 2013, 19:18
Klopt. Een televisie en een computer zijn ook geen basisbehoeftes.
Laten we selectief naar de middeleeuwen terugkeren ! :cheer:
En wat met mensen die geen geld hebben voor een wagen ?
Die mogen zich niet iets makkelijker verplaatsen ?
Sociaal hoor !

Bus? Tram? Trein? Fiets? Benenwagen?

freespirit
9 augustus 2013, 19:20
Als je geld genoeg hebt en in staat bent om een rijbewijs te halen,....




Ze moeten dan toch genoeg geld hebben om een nieuwe aan te schaffen wanneer de agent hun brommer in de pres heeft gestoken.



Deze discussie heeft hier weinig te maken met het al dan niet hebben van veel of weinig geld, eerder van niet willen en de foute prioriteiten stellen dan van niet kunnen.

maddox
9 augustus 2013, 19:28
Bus? Tram? Trein? Fiets? Benenwagen?

Awel, vertel mij eens hoe ik vanuit bushalte AZ Portaels in Vilvoorde tot bushalte Potaarde, Grimbergen moet geraken.

Met de fiets is het een uurtje, met de benenwagen een kleine 2 uur.

Met de scooter is het 12 minuten. Met de wagen iets langer.

Gaat U mij die 90 minuten per dag betalen?

maddox
9 augustus 2013, 19:34
Een 'duur rijbewijs' ? Die brommertjes en andere 'leuke dingen' waar de jeugd zich graag mee inlaat, kosten bij mijn weten ook fameus wat geld. Welke hobby kost geen geld, mandjesvlechten met zelfgeplukt riet?
En die opgefokte k*tbrommers die produceren wel degelijk heel wat meer lawaai dan een normale moderne wagen.
En het zijn oenen die met zoveel gekrijs rondrijden, da's een flikkenmagneet, zo'n schreeuwmachine. Maar kom, ik heb meer last van die kereltjes die met hun opgepompte audio-installatie in hun wagen door de straten cruisen. Wel grappig dat het over het algemeen klotemuziek is dat daaruit gebleird komt.

Verder over het rijbewijs: in al onze omliggende landen ben je verplicht te leren rijden met een erkende rijschool, enkel in 'vrijstaat België' bestaat nog de mogelijheid tot de vrije rijopleiding. Een uiting van misplaatst socialisme, me dunkt. Renaatje van Landuyt wilde dit destijds niet invoeren, omdat het de minder kapitaalkrachtige gezinnen zou treffen zodat hun kinderen geen rijbewijs B meer konden halen. Dat is natuurlijk grotendeels larie en apekool, het zijn die jongeren uit zogenaamde 'kansarme milieus' die vaak wel als eerste een dure opgefokte brommer of een 'boemkarretje' voor de deur hebben staan.
Tja, en zelfs al maak je het een "verplichte rijopleiding" van, gaat dat veel invloed hebben? Waarschijnlijk wel, meer maniokstampersrijbewijzen die ingewisseld gaan worden. Of mensen die zonder rijbewijs rondtuffen.
En het feit dat straatschoffies meer werk maken van hun "streetrep", moet je daarom mensen straffen die een bromfiets wel gebruiken zoals het hoort?

En ondertussen kampt het hoogontwikkelde België nog steeds met ongevallenstatistieken van een onderontwikkeld Oost-Europees land ...
Maar dat heeft helemaal niks te maken met de wildgroei van verkeersborden, de idioot opgestelde verkeersregels, de achterlijk misgroeide verkeerssituatie, de perferct onderhouden wegen, de automobilisten die hunheilige koe zien als een tank, waarmee ze alle voorrang kunnen opeisen. Neen, da's allemaal de schuld van die snor- en bromfietsen die te pas en te onpas overal tegenaan rijden.

hurricane
9 augustus 2013, 20:09
Bus? Tram? Trein? Fiets? Benenwagen?

Man over verzuring gesproken. Het is ondertussen 2013 hoor.

freespirit
9 augustus 2013, 20:44
Awel, vertel mij eens hoe ik vanuit bushalte AZ Portaels in Vilvoorde tot bushalte Potaarde, Grimbergen moet geraken.

Met de fiets is het een uurtje, met de benenwagen een kleine 2 uur.

Met de scooter is het 12 minuten. Met de wagen iets langer.

Gaat U mij die 90 minuten per dag betalen?

Niemand verplicht u te gaan wonen in de 'middle of nowhere' en ondertussen ook nog eens waardevol bos- en landbouwgebied op te offeren om per se een huisje in het 'groen' op een verkaveling te bouwen. Als de mensen terug wat meer in de steden en bestaande dorpskernen gaan wonen, dan stelt zich dat openbaar vervoersprobleem al minder en ben je niet voor alles afhankelijk van eigen gemotoriseerd vervoer. Het is vaak de mensen hun eigen schuld dat ze urenlang in de file staan, dat is het gevolg van tientallen jaren lintbebouwing en ongebreidelde verkavelingsuitbreiding, omdat de middenklasse per se de stad wou ontvluchten om zich af te zonderen in een eigen burcht ergens ver weg in het groen.

By the way, hoe snel rijd jij dan met je scooter als je er met de fiets vijf keer langer over zou doen ? Toch geen wettelijke 45 km/h ?

Micele
9 augustus 2013, 20:48
By the way, hoe snel rijd jij dan met je scooter als je er met de fiets vijf keer langer over zou doen ? Toch geen wettelijke 45 km/h ?

Hoe snel zou een scooter met 125 cc wel kunnen rijden ?
tot pi-duim 100-110 kmh als het veilig kan hoor (~ 15 PK).

Zoals ik, die nu, gelukkig, met een 125cc mag rijden zonder een peperduur extra rijbewijs te halen.

maddox
9 augustus 2013, 20:53
Niemand verplicht u te gaan wonen in de 'middle of nowhere' en ondertussen ook nog eens waardevol bos- en landbouwgebied op te offeren om per se een huisje in het 'groen' op een verkaveling te bouwen.
Ik woon in't centrum van Vilvoorde.
Als de mensen terug wat meer in de steden en bestaande dorpskernen gaan wonen, dan stelt zich dat openbaar vervoersprobleem al minder en ben je niet voor alles afhankelijk van eigen gemotoriseerd vervoer.
Neuh, het openbaar vervoer werkt uitzonderlijk goed hier in België.
Hoe lang duurt het om van Halte AZ portaels Vilvoorde tot aan Halte Potaarde in Grimbergen(of Meise) te geraken? Durft U het te vertellen, en als we dan toch zo ver zijn, probeer het eens voor iemand met een late shift.
BTW, geen tram in de buurt, en met de trein, leg het maar uit.

Het is vaak de mensen hun eigen schuld dat ze urenlang in de file staan, dat is het gevolg van tientallen jaren lintbebouwing en ongebreidelde verkavelingsuitbreiding, omdat de middenklasse per se de stad wou ontvluchten om zich af te zonderen in een eigen burcht ergens ver weg in het groen.
En de verplichting industrie zo ver mogelijk van alle bewoning te hebben.
By the way, hoe snel rijd jij dan met je scooter als je er met de fiets vijf keer langer over zou doen ? Toch geen wettelijke 45 km/h ?
Motorscooter. Wettelijk snelheidslimiten volgende.
Met een brommer duurt het maar een beetje langer door de langzamere acceleratie. Topsnelheid mag je toch niet halen.
Met een 25km/u modelleke is het 25 minuten ten andere.

maddox
9 augustus 2013, 20:54
Hoe snel zou een scooter met 125 cc wel kunnen rijden ?
tot pi-duim 110 kmh als het veilig kan hoor.

De onze, doordat die van nature nogal zwaar is, en ik ook geen pluimpje ben, is 100 echte kilometers per uur al goed genoeg.

Mare, met mijn woon/werk verkeer is de hoofdmoot 50km/u weg, met 3 km 70km/u . Zoveel voordeel tegenover een gewone brommer is er eigenlijk niet.

freespirit
9 augustus 2013, 21:04
Ik woon in't centrum van Vilvoorde.

Neuh, het openbaar vervoer werkt uitzonderlijk goed hier in België.
Hoe lang duurt het om van Halte AZ portaels Vilvoorde tot aan Halte Potaarde in Grimbergen(of Meise) te geraken? Durft U het te vertellen, en als we dan toch zo ver zijn, probeer het eens voor iemand met een late shift.
BTW, geen tram in de buurt, en met de trein, leg het maar uit.


En de verplichting industrie zo ver mogelijk van alle bewoning te hebben.

Motorscooter. Wettelijk snelheidslimiten volgende.
Met een brommer duurt het maar een beetje langer door de langzamere acceleratie. Topsnelheid mag je toch niet halen.
Met een 25km/u modelleke is het 25 minuten ten andere.

Uiteraard liggen de problemen niet enkel bij u, vele vlamingen zijn immers in hetzelfde bedje ziek. Er is bij ons gewoon een grondige mentaliteitswijziging nodig: kleiner wonen met minder private voorzieningen, maar meer gemeenschappelijke ruimten. De linten tussen de dorpen terug zoveel mogelijk afbreken en herbebossen. Kwalitatieve en ecologische hoogbouw in stedelijke gebieden zoveel mogelijk aanmoedigen. Kangeroewonen zoveel mogelijk promoten of vormen van co-housing subsidiëren.

En natuurlijk moeten we werk in eigen streek of stad terug meer aanmoedigen, het internet en de informatisering biedt steeds meer mogelijkheden om (deels) thuis te werken en slechts nog een minderheid heeft een job waarbij hij effectief elke dag in zijn fabriek moet geraken.

Die zaken zullen een positieve impact op het mobiliteitsprobleem hebben, er zullen dan minder wagens nodig zijn en al zeker geen vervuilende motorscooters of andere brommertjes meer.

maddox
9 augustus 2013, 21:33
Uiteraard liggen de problemen niet enkel bij u, vele vlamingen zijn immers in hetzelfde bedje ziek.
En U bent de genezing ofzo, samen met Blue Sky.
Er is bij ons gewoon een grondige mentaliteitswijziging nodig: kleiner wonen met minder private voorzieningen, maar meer gemeenschappelijke ruimten.
Sorry, maar ik ben op mijn privacy gesteld. Ik ga mijn keuken of WC niet delen met een stel onbekenden. Ik heb dat in't verleden al gezien. De 5% van de mensen die zo'n situatie aankan, die doen al't werk, en de rest is te tam om't wc papier deftig in de pot te mikken of de remsporen weg te schrobben.
De linten tussen de dorpen terug zoveel mogelijk afbreken en herbebossen. Kwalitatieve en ecologische hoogbouw in stedelijke gebieden zoveel mogelijk aanmoedigen.
Hoogbouw.... Goed gek, gewoon minder mensen in België huisvesten, veel ecologischer.
Kangeroewonen zoveel mogelijk promoten of vormen van co-housing subsidiëren.
Ik vrees dat zelfs Noord Korea U niet meer kan helpen.

En natuurlijk moeten we werk in eigen streek of stad terug meer aanmoedigen, het internet en de informatisering biedt steeds meer mogelijkheden om (deels) thuis te werken en slechts nog een minderheid heeft een job waarbij hij effectief elke dag in zijn fabriek moet geraken.
Gut ja, papierduwen of toetsenbordjockey spelen gaat effectief iets bijdragen. Het is organisatorisch werk dat U promoot, maar als er niets te organiseren is, dan is ook dat overbodig. Ik ben een "arbeider", ik werk met mijn handen. Ik doe dingen. Ik herstel machines.... En er zijn er velen zoals ik.

Die zaken zullen een positieve impact op het mobiliteitsprobleem hebben, er zullen dan minder wagens nodig zijn en al zeker geen vervuilende motorscooters of andere brommertjes meer.
Awel, voor u laat ik vanaf nu mijn motorscooter aan de deur staan, en ga ik in't vervolg met mijn kleine diesel naar't werk. Die motor van die wagen is euro 5-expres zonder roetfilter gekocht- en verbruikt "normaal gebruik" net geen 6.5 liter op 100 km, terwijl mijn motorscooter maar een euro3 benzinelikkertje is, met injectie en catalysator, en zoals geschreven, goed voor 3.3 liter op 100 km.
Voor U paard en kar dan maar?

freespirit
9 augustus 2013, 21:46
En U bent de genezing ofzo, samen met Blue Sky.

Sorry, maar ik ben op mijn privacy gesteld. Ik ga mijn keuken of WC niet delen met een stel onbekenden. Ik heb dat in't verleden al gezien. De 5% van de mensen die zo'n situatie aankan, die doen al't werk, en de rest is te tam om't wc papier deftig in de pot te mikken of de remsporen weg te schrobben.

Hoogbouw.... Goed gek, gewoon minder mensen in België huisvesten, veel ecologischer.




U heeft er duidelijk geen idee van wat moderne co-housing precies inhoudt. Daar is geen sprake van wc- of badkamerdelen. U verwart allicht met 'gemeenschapshuizen' of zelfs communes, maar die woonvormen zijn inderdaad niet echt succesvol gebleken. Met co-housing heeft iedere bewoner (gezin) nog zijn eigen sanitair, keuken en slaapkamers, maar is bijvoorbeeld een grote veranda, de parkeergarage, de tuin, een eetkamer of een hobbykamer gemeenschappelijk. Vele Vlamingen die nu in een veel te groot huis 'op de buiten' wonen hebben immers vele ruimten die ze onvoldoende benutten en die ze beter zouden kunnen delen. Zeg nu zelf, als u kinderen heeft, geeft u toch een betere sociale opvoeding door hen samen met de buurtkinderen in een gemeenschappelijke grote tuin te laten spelen dan dat elk gezinnetje zijn eigen koters op het eigen aardkluitje houdt ?

In rijke steden als Kopenhagen, Stockholm, Freiburg of Wuppertal hebben die mondernste vormen van co-housing binnen stedelijke woonerven al wel degelijk hun nut bewezen. Ook in bepaalde Nederlandse steden is men ermee aan het experimenteren. Enkel wij blijven weer achter.

Met hoogbouw is op zich niets mis, op voorwaarde dat we afstappen van de types sociale woonkazernes waarvan er in de jaren zestig en zeventig van vorige eeuw helaas teveel werden neergepoot. En dat is geen verre toekomstmuziek meer. Zelfs in het vrij landelijke Geel komt binnenkort een kwalitatieve woontoren van meer dan twintig verdiepingen !

Ik besef dat heel die mentaliteitswijziging in Vlaanderen bijzonder lang zal duren, zeker twee of drie generaties. Ik ben echter hoopvol, in die zin dat alleen wonen in een vrijstaand huis 'in het groen' voor onze kinderen en kleinkinderen helemaal onbetaalbaar zal worden en dit de toekomstige generaties zal dwingen tot creatieve en ergonomische oplossingen die ook de mobiliteit en het leefmilieu ten goede zullen komen.

maddox
9 augustus 2013, 22:24
U Blabla zullen komen.

Heeft weinig te maken met scooters en brommertjes.

Dus U stelt voor in "moderne flatgebouwen" te gaan wonen met gezamelijke groendaken en andere speelruimtes om brommerkes uit uw blik te bannen.

Zucht.

alfa16vjtd
10 augustus 2013, 12:43
Deze discussie heeft hier weinig te maken met het al dan niet hebben van veel of weinig geld, eerder van niet willen en de foute prioriteiten stellen dan van niet kunnen.

Wat denk je dat het meest zal vervuilen. Een gezin die enkel een bromfiets heeft of de verplichte aanschaf van een auto voor dat gezin (lees uw redenering hierboven)?

In Gent gebruiken vooral kotstudenten de fiets of degene die de trein nemen. Ook zijn er een serieus aantal die de dure auto van papa of mama mogen gebruiken (groot aantal defenders is me reeds opgevallen) Dit is waarschijnlijk de groene auto bij uitstek? Het verbruik daarvan zal dat van een bromfiets in twintigvoud overstijgen (niet alleen in hoeveelheid benzine maar ook in grondstoffen).

Volgens u kost een auto dus niet meer dan een bromfiets? Een elektrische bromfiets kost niet meer dan een bromfiets op 4 takt?

alfa16vjtd
10 augustus 2013, 12:45
U heeft het duidelijk totaal niet begrepen ! Wat is er mis met het feit dat jongeren met een fietske rijden of braaf de bus nemen ? Of is zo'n stinkend brommermachien een basisbehoefte op 16 jaar en op 18 jaar dan een eigen wagen ?

En wat als die zelfde jongere liever met zijn brommertje blijft rondrijden omdat dat veel minder verbruikt dan een auto?

alfa16vjtd
10 augustus 2013, 12:59
De onze, doordat die van nature nogal zwaar is, en ik ook geen pluimpje ben, is 100 echte kilometers per uur al goed genoeg.

Mare, met mijn woon/werk verkeer is de hoofdmoot 50km/u weg, met 3 km 70km/u . Zoveel voordeel tegenover een gewone brommer is er eigenlijk niet.

Maar kom freespirit heeft momenteel de luxe om te zeggen dat brommers moeten verboden worden. Later zal hij als universiteitsstudent hoogst waarschijnlijk ook een auto in zijn schoot geworpen krijgen van zijn baas en genoeg verdienen om er nog één aan te schaffen voor de vrouw.

Stingray
10 augustus 2013, 13:04
Het enige wat die idiote green weenies willen is dat we terug in een grot of op een tak gaan wonen en voor de rest leven van wat er van de bomen valt.

Stelletje wereldvreemde gekken.

freespirit
10 augustus 2013, 14:51
En wat als die zelfde jongere liever met zijn brommertje blijft rondrijden omdat dat veel minder verbruikt dan een auto?

Dat is een kleine minderheid. De meesten hebben én én.

maddox
10 augustus 2013, 15:17
Dat is een kleine minderheid. De meesten hebben én én.

Dat is uitzonderlijk harde quatch, de moment iemand een wagen heeft, gaat die zijn brommer niet al te lang meer in gebruik houden.
Ook is het moeilijk met 2 dingen tegelijk te rijden. Dus het maakt eigenlijk geen kloten uit, de kilometers blijven gedaan worden.

Blue Sky
10 augustus 2013, 15:46
Deze discussie heeft hier weinig te maken met het al dan niet hebben van veel of weinig geld, eerder van niet willen en de foute prioriteiten stellen dan van niet kunnen.

Voila, dat is eigelijk de nagel op de kop slaan.

Eigelijk onvoorstelbaar dat anno 2013 die oliesmorende dingen nog mogen rondrijden en dat notabene terwijl de alternatieven perfect voor handen zijn met de fiets, de elektrische fiets, 4 takt brommer of een elektrische brommer. In China heeft men in bepaalde steden deze reeds verboden omdat ze teveel luchtvervuiling veroorzaken.

Weer op en top socialisme; u bent arm, dan rijdt u maar met een supervervuilend krot rond, uiteraard ten koste van alle andere mensen in de maatschappij. Maar dat is geen probleem gezien u arm bent, dan mag je de andere mensen vergiftigen met uw oliedampen en moet u vooral geen moeite doen zoals de fiets nemen zoals andere mensen dat doen.

Persoonlijk heb ik niets tegen 4 takt brommers als vervoersmiddel, die veroorzaken relatief weinig vervuiling en die is zeker dragelijk. Een brommer kan ook zeker nuttig zijn doordat deze minder plaats op de weg inneemt dan bijvoorbeeld een auto. De Dax is zo’n 4 takt, maar deze maakt dan weer erg veel lawaai.

De scooters zijn het ergste, die zorgen naast een hoop herrie voor een enorme, giftige stankwolk. Vooral in de zomer wanneer het windstil is en in de winter wanneer het koud is, is dat echt niet meer te pruimen.

manta
10 augustus 2013, 16:03
Dat is een kleine minderheid. De meesten hebben én én.

Waar haal je dat uit?

manta
10 augustus 2013, 16:23
Het enige wat die idiote green weenies willen is dat we terug in een grot of op een tak gaan wonen en voor de rest leven van wat er van de bomen valt.

Stelletje wereldvreemde gekken.

Idd, je zou denken dat ze na al die jaren klagen zelf al eens een deftig alternatief uitvonden....
Voorlopig moeten we het enkel doen met dure elektriciteitsverslindende toestellen waar electrabel héél blij mee is...
Maar we bouwen er wel een paar kerncentrales bij hoor...

maddox
10 augustus 2013, 16:37
Voila, dat is eigelijk de nagel op de kop slaan.

Eigelijk onvoorstelbaar dat anno 2013 die oliesmorende dingen nog mogen rondrijden en dat notabene terwijl de alternatieven perfect voor handen zijn met de fiets, de elektrische fiets, 4 takt brommer of een elektrische brommer.
Gaat U dus alle 2 takters die nog rondrijden in 1 keer verbieden en uit het verkeer halen?
En zoals uitgelegd, electrische fiets en electrische bromfiets zijn geen alternatief. 2 keer duurder dan hun branstofvariantes voor een derde van het bereik.
4Takt is tussen nu en 30 maand nog het enige dat men kan kopen.
In China heeft men in bepaalde steden deze reeds verboden omdat ze teveel luchtvervuiling veroorzaken.
In china verbieden ze mensen te leven, maar zullen ze nog wel een steenkool- en kerncentrale bijbouwen om ons een electrische fiets te leveren.
Weer op en top socialisme; u bent arm, dan rijdt u maar met een supervervuilend krot rond, uiteraard ten koste van alle andere mensen in de maatschappij.
Tja, die oude krotten gaan er van tussen nietwaar. Onderhoud en brandstof kost ook geld.
Maar dat is geen probleem gezien u arm bent, dan mag je de andere mensen vergiftigen met uw oliedampen en moet u vooral geen moeite doen zoals de fiets nemen zoals andere mensen dat doen.
Neen, men is arm en moet maar rotten volgens uw waanbeeld. Gebruik het dure openbaar vervoer maar , of die net gestolen fiets...

Persoonlijk heb ik niets tegen 4 takt brommers als vervoersmiddel, die veroorzaken relatief weinig vervuiling en die is zeker dragelijk.
Dat was nochtans niet de basispremisse. Maar kom, het lijkt erop dat U toch kan leren en relativeren.
Een brommer kan ook zeker nuttig zijn doordat deze minder plaats op de weg inneemt dan bijvoorbeeld een auto.
Waarom denkt U dat er zo'n leuke belastingsregeltjes zijn voor motorfietsen?(bromfietsen vallen daar buiten ten andere)
De Dax is zo’n 4 takt, maar deze maakt dan weer erg veel lawaai.
De laatste echte "Dax" is gemaakt in 2000. Als je nu een "nieuwe Dax" koopt, is het een Chinese kopie. En ook een Dax, een oude of nieuwe copie, moet voldoen aan de normen. En die zijn er ook qua geluid.
De scooters zijn het ergste, die zorgen naast een hoop herrie voor een enorme, giftige stankwolk.
Tja, als er debielen sla-olie gebruiken in hun olietankje (de meeste brommers, scooters of niet, hebben een mengsmering die situatiegebonden olie bijgeeft in het benzinemengsel) gieten, dan krijg je stank. En de herrie, weerom, daar zijn wettelijke normen rond. Voldoet de brommer/scooter niet, moet die maar van de weg af.
Vooral in de zomer wanneer het windstil is en in de winter wanneer het koud is, is dat echt niet meer te pruimen.
't Is nooit goed he.

alfa16vjtd
10 augustus 2013, 18:57
Dat is een kleine minderheid. De meesten hebben én én.

Dat gaat eerder op voor moto's niet voor brommers. Bovendien vervangt een moto dan nog dikwijls een tweede wagen.

ouwe knar
11 augustus 2013, 03:56
Best zouden ze die brommertjes allemaal uit het stadsverkeer weren. Ze zijn niet enkel milieuvervuilend, maar maken ook nog eens enorm veel lawaai en houden de buurt zo uit hun slaap. Bovendien zie ik de meerwaarde van zulk vervoermiddel niet in. Koop ofwel een auto of ga anders met de fiets. Het doelpubliek van die veelal illegaal opgedreven brommertjes heeft overigens ook veelal een bedenkelijk alooi. Laten we het erop houden dat ik bij ons op de universiteit weinig studenten met zulk vervoersmiddel zie rondrijden. Dat publiek situeert zich veelal in een ander milieu.

Vele van die brommerbezitters lappen overigens alle verkeersregels aan hun laars en ze zijn door hun onverwachte snelheid (uiteraard niet toegelaten) een gevaar op de baan, waar je zowel als automobilist als voetganger of fietser moeilijk op kunt anticiperen.

u voelt zich echt beter dan het plebs he ,de studenten op hun fiets in leuven houden zich uiteraard wel aan de verkeersregels ,het is het grootste krapuul ja,tot ze afgestudeerd zijn ,dan worden het modelburgers

ouwe knar
11 augustus 2013, 03:59
Een 'duur rijbewijs' ? Die brommertjes en andere 'leuke dingen' waar de jeugd zich graag mee inlaat, kosten bij mijn weten ook fameus wat geld. En die opgefokte k*tbrommers die produceren wel degelijk heel wat meer lawaai dan een normale moderne wagen.

Verder over het rijbewijs: in al onze omliggende landen ben je verplicht te leren rijden met een erkende rijschool, enkel in 'vrijstaat België' bestaat nog de mogelijheid tot de vrije rijopleiding. Een uiting van misplaatst socialisme, me dunkt. Renaatje van Landuyt wilde dit destijds niet invoeren, omdat het de minder kapitaalkrachtige gezinnen zou treffen zodat hun kinderen geen rijbewijs B meer konden halen. Dat is natuurlijk grotendeels larie en apekool, het zijn die jongeren uit zogenaamde 'kansarme milieus' die vaak wel als eerste een dure opgefokte brommer of een 'boemkarretje' voor de deur hebben staan.

En ondertussen kampt het hoogontwikkelde België nog steeds met ongevallenstatistieken van een onderontwikkeld Oost-Europees land ...gij hebt echt een afkeer van gewone mensen ,omhooggevallen eikel

Vrijheideerst
11 augustus 2013, 11:44
De flessenconsumptie van Mieke Vogels is veel vervuilender.

Vrijheideerst
11 augustus 2013, 11:46
Idd, je zou denken dat ze na al die jaren klagen zelf al eens een deftig alternatief uitvonden....
Voorlopig moeten we het enkel doen met dure elektriciteitsverslindende toestellen waar electrabel héél blij mee is...
Maar we bouwen er wel een paar kerncentrales bij hoor...

Groen sprookjesboek deel 1500: kernenergie is helemaal niet die baarlijke duivel, of gelooft u ook nog dat Fukushima een kernramp was? Waar waren die doden van de tsunami?

Een goede energiemix draagt m'n voorkeur weg.

Vrijheideerst
11 augustus 2013, 11:46
Het enige wat die idiote green weenies willen is dat we terug in een grot of op een tak gaan wonen en voor de rest leven van wat er van de bomen valt.

Stelletje wereldvreemde gekken.

En met paard en kar, maar dan zit je weer met die vervuiling...

Zondag
11 augustus 2013, 13:59
Ook is het moeilijk met 2 dingen tegelijk te rijden.

Zeer geachte heer Gekke Os,

Juist, 2x belastingen moeten betalen was bijvoorbeeld mij uiteindelijk te duur. Nu vul ik mijn auto (1x per week gebruikt, maar wel soms lange afstanden) aan met een elektrische fiets (woon in een bergachtige streek, steile haarspeldbochten in alle richtingen; ik moet bergaf ook kunnen 'remmen op de motor').

Voor als uw scooter het laat afweten, geef ik u iets in overweging:

In het vlakke Vlaanderen zou zo'n elektrische fiets u maar een half uur per dag meer kosten dan een scooter, wel vervelend als het regent, maar als u wat ouder wordt, zult u misschien iets aan uw conditie willen doen, en haalt u dat halve uur er weer uit. Ikzelf neem als het regent vaak de auto en als het kan de bus. We hebben hier wat meer sneeuw en ijzel dan in Vlaanderen, en dan is een scooter mij te gevaarlijk.

Je kunt er vrij ver mee rijden, en het is minder duur dan met een elektrische scooter. Ik doe 30 km. met een lading, maar op vlakke weg zou dat zeker 70-80 km. moeten zijn, of zelfs meer als mijn benen of de wind genoeg meehelpen. Op vlakke weg heb ik meestal genoeg aan 25% batterij-bijdrage om 25 km/h te rijden. In de bergen daarentegen...

Als je niet al te sportief bent, zul je je snelheid toch wel verdubbelen met dat ding.

alfa16vjtd
11 augustus 2013, 17:29
Zeer geachte heer Gekke Os,

Juist, 2x belastingen moeten betalen was bijvoorbeeld mij uiteindelijk te duur. Nu vul ik mijn auto (1x per week gebruikt, maar wel soms lange afstanden) aan met een elektrische fiets (woon in een bergachtige streek, steile haarspeldbochten in alle richtingen; ik moet bergaf ook kunnen 'remmen op de motor').

Voor als uw scooter het laat afweten, geef ik u iets in overweging:

In het vlakke Vlaanderen zou zo'n elektrische fiets u maar een half uur per dag meer kosten dan een scooter, wel vervelend als het regent, maar als u wat ouder wordt, zult u misschien iets aan uw conditie willen doen, en haalt u dat halve uur er weer uit. Ikzelf neem als het regent vaak de auto en als het kan de bus. We hebben hier wat meer sneeuw en ijzel dan in Vlaanderen, en dan is een scooter mij te gevaarlijk.

Je kunt er vrij ver mee rijden, en het is minder duur dan met een elektrische scooter. Ik doe 30 km. met een lading, maar op vlakke weg zou dat zeker 70-80 km. moeten zijn, of zelfs meer als mijn benen of de wind genoeg meehelpen. Op vlakke weg heb ik meestal genoeg aan 25% batterij-bijdrage om 25 km/h te rijden. In de bergen daarentegen...

Als je niet al te sportief bent, zul je je snelheid toch wel verdubbelen met dat ding.

Je vergeet dat je voor een 125cc motor ook bijna geen belastingen betaald en dat hij veel langer zal meegaan. Voor 2590 euro(honda pcx) heb je er één die meer dan tien jaar meegaat en maar 2.7 liter per 100 km verbruikt. Hoelang rijd je al met de elektrische fiets? Al een nieuwe batterij moeten aanschaffen? Hoe vervuilend zijn die batterijen? Dikwijls laat ook de afwerking van elektrische fietsen te wensen over. Goedkope groep,.... (versnellingen, naven, shifters,....) momenteel zijn elektrische fietsen niet meer dan een melkkoe van de industrie. Een bromfiets is dan nog goedkoper dan een 125cc motor.

Als je bovendien alle bromfietsen door een elektrische wil vervangen waar blijft dan het groene alternatief voor kernenergie? Ga je eerst steenkool verstoken om dan nog eens een batterij op te moeten laden?

Edit:

Wat als iemand die geen auto kan permitteren werk moet aanvaarden op 60 kilometer van zijn deur? Daar moet je al een serieus geoefend fietser voor zijn om dat te rijden.

http://www.vdab.be/magezine/jan12/werken.shtml

Edit 2:

Waarom doe je je auto ook niet weg voor een tweede fiets?

freespirit
11 augustus 2013, 18:34
gij hebt echt een afkeer van gewone mensen ,omhooggevallen eikel

Heeft u geen andere argumentatie dan laag-bij-de-vloerse scheldtermen te gebruiken ? Maar goed, nu on topic: ik pleit er nergens voor dat fietsende studenten hun verkeersregels niet zouden moeten respecteren. Ik erger me ook aan leerlingen en studenten (en overigens ook zogenaamde 'wielertoeristen') die denken dat de straat van hen is en zo andere mensen in gevaar brengen. Zo ik me ook stoor aan voetgangers die zonder te kijken de straat oversteken, buschauffeurs die denken dat ze op Francorchamps zitten of automobilisten die denken dat ze alleen op de baan zijn. Maar dat alles doet uiteraard niets af aan het probleem van bepaalde brommertjes.

Respect voor elkaar is een hoog goed, helaas hebben vele lieden daar niet meer van gehoord.

alfa16vjtd
11 augustus 2013, 18:38
Heeft u geen andere argumentatie dan laag-bij-de-vloerse scheldtermen te gebruiken ? Maar goed, nu on topic: ik pleit er nergens voor dat fietsende studenten hun verkeersregels niet zouden moeten respecteren. Ik erger me ook aan leerlingen en studenten (en overigens ook zogenaamde 'wielertoeristen') die denken dat de straat van hen is en zo andere mensen in gevaar brengen. Zo ik me ook stoor aan voetgangers die zonder te kijken de straat oversteken, buschauffeurs die denken dat ze op Francorchamps zitten of automobilisten die denken dat ze alleen op de baan zijn. Maar dat alles doet uiteraard niets af aan het probleem van bepaalde brommertjes.

Respect voor elkaar is een hoog goed, helaas hebben vele lieden daar niet meer van gehoord.

Je kan het ook inpakken in een iets geleerder woord.

personen van een zeker allooi

Respectvol kan je die formulering ook niet echt noemen hé?

freespirit
11 augustus 2013, 18:43
Respectvol kan je die formulering ook niet echt noemen hé?

Ik heb het dan over mensen hun storende gedrag en mentaliteit, niet hun eventuele 'natuur', afkomst of milieu (sociale groepen, klasseverschillen, niveaus van intellectualiteit, ...).

Mij gaat het erom hoe mensen zich gedragen en niet hoe ze zijn tot wat ze zijn. Feit is wel dat sommige mensen hun storende gedrag proberen goed te praten door hun inferieure achtergrond te benadrukken. Het wil niet zeggen dat je bijvoorbeeld arm bent en niet al te slim (uiteraard is er vaak geen verband tussen beide gegevens), dat je je daarom als een gestampte boer mag gedragen, bijvoorbeeld in het verkeer.

alfa16vjtd
11 augustus 2013, 18:52
Ik heb het dan over mensen hun storende gedrag en mentaliteit, niet hun eventuele 'natuur', afkomst of milieu (sociale groepen, klasseverschillen, niveaus van intellectualiteit, ...).

Mij gaat het erom hoe mensen zich gedragen en niet hoe ze zijn tot wat ze zijn. Feit is wel dat sommige mensen hun storende gedrag proberen goed te praten door hun inferieure achtergrond te benadrukken. Het wil niet zeggen dat je bijvoorbeeld arm bent en niet al te slim (uiteraard is er vaak geen verband tussen beide gegevens), dat je je daarom als een gestampte boer mag gedragen, bijvoorbeeld in het verkeer.

Anderzijds zijn er dan die zich beter proberen voordoen door geleerde woorden te gebruiken.

Vraag eens aan mensen in het onderwijs aan wie ze het liefst les geven. Als het leerkrachten zijn die iets of wat menselijk inzicht hebben zullen ze zeggen in het TSO. Leerlingen in het TSO zijn niet achterbaks en zeggen je in je gezicht wat ze denken terwijl deze in het ASO dit achter je rug doen.

En je doet het weer. Wie zegt dat een "platvloerse" havenarbeider inferieur is aan een dokter,.... Platvloers taalgebruik luister ik zelfs graag naar waarbij overdreven geleerde woorden gebruiken me net kan ergeren deze mensen komen arrogant over.

freespirit
11 augustus 2013, 19:02
Anderzijds zijn er dan die zich beter proberen voordoen door geleerde woorden te gebruiken.

Vraag eens aan mensen in het onderwijs aan wie ze het liefst les geven. Als het leerkrachten zijn die iets of wat menselijk inzicht hebben zullen ze zeggen in het TSO. Leerlingen in het TSO zijn niet achterbaks en zeggen je in je gezicht wat ze denken terwijl deze in het ASO dit achter je rug doen.

En je doet het weer. Wie zegt dat een "platvloerse" havenarbeider inferieur is aan een dokter,.... Platvloers taalgebruik luister ik zelfs graag naar waarbij overdreven geleerde woorden gebruiken me net kan ergeren deze mensen komen arrogant over.

Waar ergens zeg ik dat ? Kan het mij niet herinneren. Er zijn inderdaad ook platvloerse dokters en geleerde dokwerkers. Ik heb nooit een correlatie gemaakt tussen diplomaniveau en mentaliteit. U maakt dat er misschien wel van.

maddox
11 augustus 2013, 19:29
Zeer geachte heer Gekke Os,
Ik ga er van uit, dat uw zieleroerselen naar mij gericht zijn.

Het is Maddox, die dubbele D maakt er een zeer normale naam van. Geen zinsspeling op enige bovine toestanden.

Juist, 2x belastingen moeten betalen was bijvoorbeeld mij uiteindelijk te duur. Nu vul ik mijn auto (1x per week gebruikt, maar wel soms lange afstanden) aan met een elektrische fiets (woon in een bergachtige streek, steile haarspeldbochten in alle richtingen; ik moet bergaf ook kunnen 'remmen op de motor').
Ik ben zeer blij voor U.
Voor als uw scooter het laat afweten,
Oit gehoord van wegenhulp? Is uiteindelijk zo duur niet hoor. En ook voor fietsen.
geef ik u iets in overweging:

In het blablabla
toch wel verdubbelen met dat ding.


Ik bouw zelf electrisch aangedreven voertuigen, en ik ben me al te zeer bewust van de huidige tekortkomingen. Dus, zolang de keuze is tussen chinese meuk, of onbetaalbare chinese meuk met kwaliteitscontrole, geef mijn portie maar aan fikkie.

Nu kost het tanken 5 minuutjes, inclusief het valideren van de "puntenkaart".

Met zo'n electrisch onding hang je met de orginele spullen telkens een paar uur aan de lader, en ga je nog regelmatig mogen trappen alsof je 2 fietsen onder je kloten hebt.

En de grap is, hier in België kan ik alles inbrengen wat met die scooter te maken heeft in de belastingen, dus dat coole echt lederen jasje... laten factureren als motorvest, en weer ne bon voor de belastingen.

Zondag
11 augustus 2013, 19:42
Je vergeet dat je voor een 125cc motor ook bijna geen belastingen betaald en dat hij veel langer zal meegaan.

Zeer geachte heer Alfa,

bij mij niet, want een scooter moet hier buiten slapen, in een heel vochtig klimaat; daarvoor is hier geen alternatief voorhanden. Mijn vorige heeft daar erg onder geleden, zelfs met een zeil erover. Het diefstalgevaar vergroot daardoor ook. De fiets kan ik gewoon binnen zetten. En doe ik langer over de rit, ik hoef daarna niet meer naar de 'fitness' of zo.

Voor 2590 euro(honda pcx) heb je er één die meer dan tien jaar meegaat en maar 2.7 liter per 100 km verbruikt. Hoelang rijd je al met de elektrische fiets? Al een nieuwe batterij moeten aanschaffen?
Die is inderdaad duur (500 euro), maar toch veel goedkoper dan met de auto rijden (met een koude motor meteen 2 km helling van 12% op rijden doet hem geen deugd).

Hoe vervuilend zijn die batterijen? Dikwijls laat ook de afwerking van elektrische fietsen te wensen over. Goedkope groep,.... (versnellingen, naven, shifters,....) momenteel zijn elektrische fietsen niet meer dan een melkkoe van de industrie. Een bromfiets is dan nog goedkoper dan een 125cc motor.

Als je bovendien alle bromfietsen door een elektrische wil vervangen waar blijft dan het groene alternatief voor kernenergie? Ga je eerst steenkool verstoken om dan nog eens een batterij op te moeten laden?

Edit:

Wat als iemand die geen auto kan permitteren werk moet aanvaarden op 60 kilometer van zijn deur? Daar moet je al een serieus geoefend fietser voor zijn om dat te rijden.

http://www.vdab.be/magezine/jan12/werken.shtml

Edit 2:

Waarom doe je je auto ook niet weg voor een tweede fiets?

Zeg geachte heer Alfa, ik heb beschreven wat ik doe, niet gezegd dat u of iemand anders dat ook moet doen, hè. Mijn elektriciteit komt overigens uit waterkracht, maar ja, als ik die niet afneem, doet een ander het; uiteindelijk komt alle stroom uit een mix van steenkool-, gas-, atoom- en wind- en waterkrachtcentrales. Ik laat de bespreking van de milieuvriendelijkheid echter aan jou over, kan echt niet zeggen dat mijn fiets beter of slechter is, maar ik zou het wel willen weten.

Zondag
11 augustus 2013, 19:57
En de grap is, hier in België kan ik alles inbrengen wat met die scooter te maken heeft in de belastingen, dus dat coole echt lederen jasje... laten factureren als motorvest, en weer ne bon voor de belastingen.

Zeer geachte heer van Maddox,

ik zal eens moeten nagaan of ik mijn vervoermiddelen, en het duurste: de parkeerplaats voor mijn auto ook fiscaal kan aftrekken. Anders zou ik in de verleiding komen om toch ook maar weer een scooter te kopen. Maar ik zie ook tegen de administratie op: belastingen betalen, dan fiscale aftrek aanvragen, technische keuring enz. Ben niet zo administratief. De papierwinkel voor mijn auto vind ik al lastig genoeg.

En de ervaring leert: hij roest zo snel weg dat hij per kilometer veel duurder is dan een auto. Je zou hier eens moeten komen wonen, dan zou je het wel snappen.

maddox
11 augustus 2013, 20:01
Zeer geachte heer van Maddox,

ik zal eens moeten nagaan of ik mijn vervoermiddelen, en het duurste: de parkeerplaats voor mijn auto ook fiscaal kan aftrekken. Anders zou ik in de verleiding komen om toch ook maar weer een scooter te kopen. Maar ik zie ook tegen de administratie op: belastingen betalen, dan fiscale aftrek aanvragen, technische keuring enz. Ben niet zo administratief. De papierwinkel voor mijn auto vind ik al lastig genoeg.
Ik ben ook geen held in papierduwen. Daarom dat we een belastingsconsulente aanspreken.

En de ervaring leert: hij roest zo snel weg dat hij per kilometer veel duurder is dan een auto. Je zou hier eens moeten komen wonen, dan zou je het wel snappen.
Zo past ieder zich aan aan de omgeving met de middelen die beschikbaar zijn.

Maar dat geeft Blue Sky en Freespirit niet het recht bepaalde dingen te verbieden voor anderen.

alfa16vjtd
12 augustus 2013, 06:18
Waar ergens zeg ik dat ? Kan het mij niet herinneren. Er zijn inderdaad ook platvloerse dokters en geleerde dokwerkers. Ik heb nooit een correlatie gemaakt tussen diplomaniveau en mentaliteit. U maakt dat er misschien wel van.

Je stuurt er wel op aan:


Het doelpubliek van die veelal illegaal opgedreven brommertjes heeft overigens ook veelal een bedenkelijk alooi


Nog iets:
Vandaag de dag worden bromfietsen nog maar zelden opgedreven.

alfa16vjtd
12 augustus 2013, 08:13
Zeer geachte heer Alfa,

bij mij niet, want een scooter moet hier buiten slapen, in een heel vochtig klimaat; daarvoor is hier geen alternatief voorhanden. Mijn vorige heeft daar erg onder geleden, zelfs met een zeil erover. Het diefstalgevaar vergroot daardoor ook. De fiets kan ik gewoon binnen zetten. En doe ik langer over de rit, ik hoef daarna niet meer naar de 'fitness' of zo.


Die is inderdaad duur (500 euro), maar toch veel goedkoper dan met de auto rijden (met een koude motor meteen 2 km helling van 12% op rijden doet hem geen deugd).



Zeg geachte heer Alfa, ik heb beschreven wat ik doe, niet gezegd dat u of iemand anders dat ook moet doen, hè. Mijn elektriciteit komt overigens uit waterkracht, maar ja, als ik die niet afneem, doet een ander het; uiteindelijk komt alle stroom uit een mix van steenkool-, gas-, atoom- en wind- en waterkrachtcentrales. Ik laat de bespreking van de milieuvriendelijkheid echter aan jou over, kan echt niet zeggen dat mijn fiets beter of slechter is, maar ik zou het wel willen weten.

Het gaat hier wel over het verbieden van deze vorm van vervoer hé,....

maddox
12 augustus 2013, 11:35
Nog iets:
Vandaag de dag worden bromfietsen nog maar zelden opgedreven.

Oh, dat valt wel mee hoor.
't Is niet meer zoals 15 jaar geleden dat zowat elke brommer sneller dan 40km/u liep.
Je kon per ongeluk nog een snor- of bromfiets vinden die wel 25 of 40 liep, maar die kwam dan net uit de winkel, of was eigendom van een 17 jarig meisje.

Er zijn een paar goeie redenen voor.
1) de politie vond brommerrijders een geschikte prooi.
2) het gerecht verdiende er goed aan.
3) verzekeringen waren er dol op, ze betaalden alleen uit als het hun schikte
4) Met de opkomst van de 4 takters is tunen niet meer besteed aan een debiel met een dopsleutelset en een hamer.
5) Ouders rijden ook in't huidige verkeer, en die zien hun nageslacht liever niet op een 2 wieler tussen al die rijdende bunkers.

De hoofdmoot van opgefokte brommertjes vind je tegenwoordig onder de bontkraagjes of technisch onderlegde middelbaar scholieren.
De bontkraagjes omdat ze de wet gewoon negeren en het blijkbaar nog mogen ook.
De technisch onderlegde scholieren, gewoon omdat ze het kunnen en hopen dat hun kunde ook de politie kan aftroeven met "afstellingen".

Blue Sky
12 augustus 2013, 12:08
Maar dat geeft Blue Sky en Freespirit niet het recht bepaalde dingen te verbieden voor anderen.

U vrijheid stop wanneer u anderen nadeel berokkend. De overheid heeft als taak om de burgers te beschermen tegen de capriolen van andere burgers door middel van wetten en plichten. 2 Takt rommel brommers veroorzaken onverantwoord veel vervuiling. Het probleem is, zoals ik reeds heb gezegd, dan de berijder ervan zelf in de frisse lucht zit en zijn kankerverwekkende oliehoudende dampen achter zijn brommer de lucht wordt ingeblazen in het gezicht van andere weggebruikers zoals fietsende kinderen. Je moet wel een complete idioot zijn om die situatie goed te keuren.

Je kan die mensen bij hun kraag vatten en met hun bek op hun stinkende uitlaat duwen zodat ze eveneens tot dat inzicht komen of je kan ervoor zorgen dat de verkoop van modellen met 2 takt verboden worden, desgewenst met een uitdoofbeleid voor degenen die reeds rondrijden.

Er zijn hier blijkbaar wat personen die problemen hebben met de vooruitgang.

maddox
12 augustus 2013, 13:01
U vrijheid stop wanneer u anderen nadeel berokkend. Stop dan met leven. doordat U leeft berokkend u mij schade. U schijt en zeikt in mijn leefomgeving, U verbruikt grondstoffen die niet meer ter mijner beschikking staan, en dan wil U nog mij dingen verbieden. Geniaal

De overheid heeft als taak om de burgers te beschermen tegen de capriolen van andere burgers door middel van wetten en plichten.
De overheid zoals we ze nu kennen kan nog niet eens een simpele vergelijking maken tussen inkomen en uitgaven. En daar verwacht U dan van dat ze uw leven gaan sturen zoals U dat wil. Jaja.
2 Takt rommel brommers veroorzaken onverantwoord veel vervuiling. Geknepen 2 takters die met vieze olie rijden en slecht afgeregeld zijn, die veroorzaken onverantwoorde vervuiling. Een goed afgeregelde 2takter die gebruikt wordt zoals het hoort -en niet zoals U vind dat het moet- is geen grotere vervuiler dan een 4takt brommer en al helemaal niet vergelijkbaar met de vervuiling van een auto. Zeker niet als we het totaalplaatje gaan bekijken. Maar kom, U valt over die paar enkelingen die het verkloten voor de grote hoop.

Het probleem is, zoals ik reeds heb gezegd, dan de berijder ervan zelf in de frisse lucht zit en zijn kankerverwekkende oliehoudende dampen achter zijn brommer de lucht wordt ingeblazen in het gezicht van andere weggebruikers zoals fietsende kinderen. Je moet wel een complete idioot zijn om die situatie goed te keuren.
Woon dan niet met 500 000 op 10km². Ik denk dat we samen eens een tocht door de riolen van Brussel (http://www.brussel.be/artdet.cfm/5021)gaan ondernemen.
Mare, het was U die daar zo dol op was nietwaar.
Je kan die mensen bij hun kraag vatten en met hun bek op hun stinkende uitlaat duwen zodat ze eveneens tot dat inzicht komen of je kan ervoor zorgen dat de verkoop van modellen met 2 takt verboden worden, desgewenst met een uitdoofbeleid voor degenen die reeds rondrijden.
Hmm, tof, om een ander geen schade te berokken zou U mensen gewoon afmaken, want da's het resultaat van wat U voorstelt, iemand zo'n gloeithete uitlaat laten afsabbelen, da's geen prettige bedoening.
En wat begrijpt U niet aan de wetgeving ter zake? Het maakt niet uit 2 of 4 takt, of biofuel, of samengeperste scheten, een brommer die verkocht wordt moet voldoen aan de normen, en de normen verstrengen steeds. Nu is het voor de fabrikanten moeilijk en duurder om de simpele 2 takters binnen die normen te krijgen,vandaar het steeds kleinere aanbod 2 takters. 10 jaar geleden was een 4takter een uitzondering, nu de hoofdmoot.
En binnen 28 maand zal een 2takter nieuw zeer moeilijk te vinden zijn.
Er zijn hier blijkbaar wat personen die problemen hebben met de vooruitgang.
Yep, U bijvoorbeeld, de vooruitgang kan U niet snel genoeg gaan om het communistische paradijs te verwezelijken dat U wenst, en waar U blijkbaar 1 van de sturende elementen wenst te wezen.