View Full Version : Minste doden ooit in juli op Franse wegen!
Dower
10 augustus 2013, 18:09
In Frankrijk zijn er in juli het minste verkeersdoden opgemeten ooit: http://www.intoverkeersrecht.be/news/55/15/Verkeersinformatie-Minste-doden-ooit-in-juli-op-Franse-wegen.html .
Maar het aantal doden bij motorrijders steeg abnormaal veel. Iemand een verklaring?
DewareJakob
10 augustus 2013, 19:59
Slecht wijnjaar? :-)
Micele
11 augustus 2013, 12:11
In Frankrijk zijn er in juli het minste verkeersdoden opgemeten ooit: http://www.intoverkeersrecht.be/news/55/15/Verkeersinformatie-Minste-doden-ooit-in-juli-op-Franse-wegen.html .
Maar het aantal doden bij motorrijders steeg abnormaal veel. Iemand een verklaring?
Logisch, hoe "mooier het weer" hoe meer kms dat die (wslk meer) motards afleggen, hoe meer (dodelijk) risico.
Maar opgelet : het kan mooi zijn bij het vertrek maar als het weer dan verraderlijk omslaat is het dan weer gevaarlijker als men blijft rijden...
alfa16vjtd
12 augustus 2013, 10:39
Logisch, hoe "mooier het weer" hoe meer kms dat die (wslk meer) motards afleggen, hoe meer (dodelijk) risico.
Maar opgelet : het kan mooi zijn bij het vertrek maar als het weer dan verraderlijk omslaat is het dan weer gevaarlijker als men blijft rijden...
Dit is in mijn ogen het bewijs dat het dalende aantal verkeersdoden weinig met strengere verkeerswetten te maken heeft maar grotendeels te verklaren zijn door het veiliger worden van auto's. Moto's blijven altijd even (on)veilig.
Edit:
Maar laat er ons even vergelijkbare periodes bijhalen om te vergelijken :)
Micele
12 augustus 2013, 11:24
Dit is in mijn ogen het bewijs dat het dalende aantal verkeersdoden weinig met strengere verkeerswetten te maken heeft maar grotendeels te verklaren zijn door het veiliger worden van auto's. Moto's blijven altijd even (on)veilig.
Edit:
Maar laat er ons even vergelijkbare periodes bijhalen om te vergelijken :)
Het aantal verkeersdoden -vooral bij auto´s an sich- daalt idd steeds meer en sneller als bij andere weggebruikers, omdat personenwagens idd meer veiligheidsevoluties ondergaan als andere voertuigen/weggebruikers; het voertuigenpark wordt steeds meer opgefrist door veiligere auto´s. Wat we van al de andere voertuigen en zeker bij kwetsbare weggebruikers niet of amper zien. Tov heel zware voertuigen blijft de auto ook een kwetsbaar voertuig maar ook daar is het dodelijk risico zelfs verminderd.
Door dat steeds lager aantal algemene verkeersdoden gaat het weer steeds meer invloed hebben over de "naakte" dodencijfers , vooral het aandeel kwetsbare weggebruikers op het totaal stijgt dan. De logica zelf als men wat nadenkt. Zo was 2011 voor de meeste Europese landen een negatieve uitschieter voor verkeersdoden vooral door het weer.
Verkeersexperten (ttz ook wetenschappers) maken dat al jarenlang duidelijk dat weer steeds meer invloed gaat krijgen op verkeersdodencijfers:
http://www.zeit.de/auto/2012-02/verkehrstote
STRASSENVERKEHR
Schönes Wetter führt zu mehr tödlichen Unfällen
Erstmals seit 1991 ist die Zahl der Verkehrstoten gestiegen. Unfallforscher sehen darin keine Trendumkehr, Verkehrsclubs fordern Autos, die nur mit angelegtem Sicherheitsgurt starten.
Zum ersten Mal seit 1991 ist die Zahl der Verkehrstoten auf deutschen Straßen wieder gestiegen. Im vergangenen Jahr verunglückten 3.991 Menschen tödlich, das sind 9,4 Prozent mehr als im Jahr 2010, wie das Statistische Bundesamt in Wiesbaden bekannt gab . Rund 391.500 Menschen wurden 2011 bei Verkehrsunfällen verletzt, das entspricht einem Anstieg um 5,5 Prozent.
Dass der seit zwei Jahrzehnten anhaltende positive Trend kippt, fürchten Experten allerdings nicht. "Es ist nicht davon auszugehen, dass in den nächsten Jahren die Zahl der Verkehrstoten weiter ansteigt", sagte der Verkehrsunfallforscher Henrik Liers von der Technischen Universität Dresden ZEIT ONLINE. Vom Niveau des Jahres 1991 ist man allemal weit entfernt: Damals starben noch 11.300 Menschen im Straßenverkehr.
Liers erklärt den hohen prozentualen Anstieg vor allem damit, dass die absolute Zahl der Verkehrstoten inzwischen auf einem niedrigen Niveau liege. Deshalb machten sich Wettereffekte und besonders schwere Unfälle stärker bemerkbar. Auch in den kommenden Jahren sei mit solchen Schwankungen zu rechnen.
Schönes Wetter als Grund ausgemacht
Als Beispiel nennt Liers Massenkarambolagen wegen Nebels im Herbst, etwa Mitte November auf der A31 bei Aachen mit drei Toten oder auf der A9 südlich von Berlin mit zwei Toten, oder den Massenunfall Anfang April auf der A19 bei Rostock , ausgelöst durch einen Sandsturm. Damals rasten 80 Autos ineinander, acht Menschen starben. Ohnehin haben die Statistiker das Wetter als Hauptgrund für die Entwicklung im vergangenen Jahr ausgemacht. Der milde Winter, der warme und trockene Frühling und ein schöner Herbst hätten dazu geführt, dass mehr und häufig auch schneller gefahren werde, erläuterte das Statistische Bundesamt die Zahlen. Außerdem seien dann mehr ungeschützte Verkehrsteilnehmer unterwegs. Das sieht auch Verkehrsforscher Liers so: "Der März 2011 war relativ warm und trieb mehr Fußgänger und Radfahrer nach draußen als im Vorjahresmonat. Damit steigt das Risiko für schwerere Unfälle", sagt er.
Allerdings liegt der Anstieg bei den Todesfällen mit gut neun Prozent im Gesamtjahr höher als erwartet – Liers war von etwa sieben Prozent ausgegangen. Das liegt vor allem daran, dass im Dezember 2011 die Zahl der tödlich Verunglückten drastisch zunahm: 364 Menschen starben im Schlussmonat auf den Straßen, mehr als doppelt so viele wie im Jahr zuvor. Auch dafür war das Wetter der Hauptgrund: Im Dezember 2010 hatte es einen starken Wintereinbruch gegeben mit der Folge, dass weniger und langsamer gefahren wurde.
Extreem winterweer heeft dan ook weer positieve invloed, kwetsbare wegggebruikers komen amper buiten (geen winterschoeisel :-P), tenzij met een auto - hopelijk op winterbanden - die dan ook nog eens gemiddeld langzamer rijdt en vooral enkel de noodwendige kms doet.
Verkeersdodenstatistieken worden meestal per miljoen inwoners weergegeven, men kan de gereden kms wel redelijk juist schatten, maar die zijn enkel van de motorvoertuigen, vanaf moto.
In NL bvb maken kwetsbare weggebruikers van voetganger tot bromfiets : geen kms bekend, ca. 53 % van alle verkeersdoden uit (jaren 2011-2012). In 1996 bvb was dat maar 38 %.
Bron: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71936ned&D1=0-8&D2=0&D3=a&D4=0,4,9,14-16&VW=T
Op 7 jaar zijn de verkeersdoden met autobetrokkenheid voor 35 % gedaald, terwijl die van de voetganger-fietser-brom/snorfiets-betrokkenheid quasi stabiel bleven... In andere landen (vooral waar veel "ongekende" fietserkms afgelegd worden) is dat ook niet anders.
Een Zwitserse risicografiek spreekt boekdelen:
http://www.bfs.admin.ch/bfs/portal/de/index/themen/11/06/blank/01.parsys.56669.Image.jpeg
Anna List
23 augustus 2013, 07:36
In Frankrijk zijn er in juli het minste verkeersdoden opgemeten ooit: http://www.intoverkeersrecht.be/news/55/15/Verkeersinformatie-Minste-doden-ooit-in-juli-op-Franse-wegen.html .
Maar het aantal doden bij motorrijders steeg abnormaal veel. Iemand een verklaring?
crisis ?
minder vrachtverkeer, minder vakantiegangers ?
Scherven A. Mok
2 september 2013, 07:16
In Frankrijk zijn er in juli het minste verkeersdoden opgemeten ooit: http://www.intoverkeersrecht.be/news/55/15/Verkeersinformatie-Minste-doden-ooit-in-juli-op-Franse-wegen.html .
Maar het aantal doden bij motorrijders steeg abnormaal veel. Iemand een verklaring?
Meer files ?
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.