PDA

View Full Version : Vlaanderen krijgt te weinig pendelaars uit de auto


Blue Sky
13 augustus 2013, 13:35
Het Vlaamse Pendelfonds heeft te weinig pendelaars uit de auto gehaald en weegt niet op een duurzamer woon-werkverkeer.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1685887/2013/08/13/Vlaanderen-krijgt-te-weinig-pendelaars-uit-de-auto.dhtml

Stingray
14 augustus 2013, 09:40
Openbaar vervoer :rofl: een vrijwel onbestaande fictie.

maddox
14 augustus 2013, 10:10
Het Vlaamse Pendelfonds heeft te weinig pendelaars uit de auto gehaald en weegt niet op een duurzamer woon-werkverkeer.


We gaan dit riedeltje nog eens spelen. Auto's zijn vies, ajakkes, akkabah.

Maar. We gaan eens kijken. Wonen en werken op 1 lokatie is ook niet goed, daarom dat er in de jaren 70 gewestplannen zijn getekend. Wonen ginder, werken daar, en ertussenin landbouw, recreatie en natuur. Dus wonen naast je werk, da's voor de lucky few.

Verhuizen bij jobwissel. Ook niet evident.
In geval van huren, dan zit je met contracten en je kan snel 3 maanden huishuur kwijtgeraken aan waarborg, alswel dat je voor de volgende huurwoning hetzelfde op tafel mag leggen.
In het geval van een verkoop en koop van een woning. Vadertje staat zit al op zijn deel van de koek te azen, en las het even kan, wat meer dank U wel.
Komt er nog eens bij dat de tijd en moeite in een goeie verhuis ook niet te onderschatten is.

Wat hebben we dan over.
Carpooling. Prima voor jobs met vaste werktijden en voor mensen die hun woon-werk verkeer niet combineren met andere dingen in't leven.

Openbaar vervoer. Toevallig een krantenbericht vandaag. Treinen steeds minder stipt. Als ze al niet staken. Trams/metro's zijn er niet overal.
En bussen, die dieselwalmspuwende ondingen die het ene moment overvol zitten, en het andere moment leeg rondkrossen...

De fiets. Voor sommigen een hobby, voor anderen een noodzaak. Maar ik vind het te omslachtig, en te tijdrovend. Wie wil er buiten zijn werktijd nog eens een hoop tijd spenderen aan woon/werkverkeer. Terwijl er zoveel andere dingen te doen zijn.

Bromfietsen, da mag ook al niet van U. Maar kom, pakt weinig plaats in, is een pak vlotter dan een fiets, en in't geval van een scooter , comfortabel en met een redelijke weersbescherming.

Motorfiets. Van een 125CC Dax copie tot een 2300 Triumpf Rocket. Van een 6 PK 100 cc scootertje, tot een 200PK+ racemonster. Voor ieder wat wils. En belastingtechnisch ook een leukertje. Toch zijn er veel mensen bang van.

En dan de heilige koe. Stiekem houdt de overheid van dit voertuig. Elke minuut file is money in the pocket.

Vrijheideerst
14 augustus 2013, 10:45
Blue Sky gaat straal voorbij aan het feit dat dieselbussen veel vervuilender zijn dan dieselwagens. Dat het wagenpark veroudert komt vooral omdat de "gewone" man en vrouw geen, vaak heel dure (en heus niet alleen de duitse merken) nieuwe auto kunnen permitteren nu.

Daarenboven zit CO2 voor om en bij de 0,03-0,04% in de atmosfeer. Wetenschappelijk feit. Maar de focus ligt meer en meer op fijnstof...

Micele
14 augustus 2013, 11:56
Blue Sky gaat straal voorbij aan het feit dat dieselbussen veel vervuilender zijn dan dieselwagens. Dat het wagenpark veroudert komt vooral omdat de "gewone" man en vrouw geen, vaak heel dure (en heus niet alleen de duitse merken) nieuwe auto kunnen permitteren nu.

Daarenboven zit CO2 voor om en bij de 0,03-0,04% in de atmosfeer. Wetenschappelijk feit. Maar de focus ligt meer en meer op fijnstof...

De gemiddelde dieselbus is niet alleen vervuilender maar zou ook *tot 50 % onveiliger (ttz dodelijker*) zijn per personenkilometer als de gemiddelde personenauto, maar wel die op benzine rijden. Je weet die rare brandstof benzine (maar ca 20 % rijdt ermee) waar de enigzins milieuvriendelijke Belg het meeste belastingen/accijnzen op betaald. (grijns)
Een dieselauto is vervuilender als een dieselbus per personenkilometer als men dezelfde euronorm 5 neemt; maar beide blijven de fijnroetspuwers bij uitstek. In het buitenland heeft of wil men dieselbussen verbannen uit de stedelijke gebieden.
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/120308persberichtdef.pdf figuur 1 grafiek (lichtblauwe staaf fijnstof uitlaat)
Gemiddelde fijn stof emissies per personenkm personenvervoer
Fijnstof per personenkm

Benzine auto: ~ 0,5
Dieselauto Euro 5: ~ 4
Dieselbus Euro 5: ~ 2,5
CNG Bus : ~ 0,5

gemiddelde dieselauto: 34
gemiddelde bus: 18

Figuur 1: Gemiddelde fijn stof emissie per personenkm (TREMOVE, EMMOSS, MIRA2006, eigen berekeningen)

De oude dieselbussen (niet-Euro 5) zijn natuurlijk vervuilender als de Euro 5 dieselauto´s, maar de gemiddelde dieselbus hoop ik toch zou ondertussen toch minder vervuilend moeten zijn, maar idd nu ge het zo schrijft heb ik wel mijn twijfels. In BE was men er niet rap bij de diselauto´s met roetfilter (vanaf euro 4) populair te maken, eerder integendeel. Mss dat Febiac er cijfers van heeft hoe oud het dieselpersonenwagenpark qua euronorm is. Niet dat die roetfilter helpt het is maar een doekje tegen het bloeden, want het is tenslotte enkel wat massa dat naverbrand wordt, de kleinere gevaarlijkere roetdeeltjes niet ( UFP : en die zijn er veel meer bij betere dieselmotoren) die vliegen er nog altijd los door.

*http://forum.politics.be/showpost.php?p=5319159&postcount=1081
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Openbaar_vervoer.pdf