PDA

View Full Version : Vlaming kruipt voor bijna elke verplaatsing in de auto


Pagina's : [1] 2 3

Blue Sky
18 september 2013, 08:42
En toch altijd maar klagen over het stokkende verkeer en de dure brandstofprijzen. :-D Zie hier de verklaring.

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/1706465/2013/09/18/Vlaming-kruipt-voor-bijna-elke-verplaatsing-in-de-auto.dhtml

Ondernemerke
18 september 2013, 08:49
Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.

Skobelev
18 september 2013, 08:49
Buiten de steden is er dan ook geen alternatief. Om te pendelen evenmin. Op een infrastructuur van +30 jaar oud met een aantal wagens dat in die periode verdrievoudigd is. Geen wonder dat we stil staan.

Blue Sky
18 september 2013, 09:19
Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.
Yup. Een reden te meer om het autogebruik zwaarder te belasten i.p.v. het autobezit zodat de degene die zijn wagen veel van stal haalt en veel rijdt uiteindelijk meer mag betalen. Ook de fiscaal gunstige bedrijfswagen ( waarvan 2/3 eigenlijk niet nodig zijn ) zwaarder belasten al dan niet met een verlaging van de loonlast zodat het voordeliger wordt om een loonsverhoging toe te kennen.

Buiten de steden is er dan ook geen alternatief. Om te pendelen evenmin. Op een infrastructuur van +30 jaar oud met een aantal wagens dat in die periode verdrievoudigd is. Geen wonder dat we stil staan.

Soms is dat zo. Meestal redeneren de mensen echter zo als ondernemerke. Zie ook het bewuste artikel. Als kippen zonder kop kijken ze enkel naar hun eigen voordeeltje ( zonder het totale plaatsje te bekijken ) en als iedereen dan hetzelfde doet als zij, dan staan ze natuurlijk in een overbevolkte regio als Vlaanderen overal in de file aan te schuiven. En dan worden ze boos natuurlijk en moet alles en iedereen het ontgelden; vrachtwagens, fietsers, voetgangers, de overheid, Crevits … . Ze willen dan vooral niet geconfronteerd worden met de gedachte dat ze eigenlijk zelf verantwoordelijkheid zijn; ze kiezen immers waar ze gaan werken, waar ze gaan wonen, hoe ze de verplaatsingen maken en hebben dus zelf de sleutel in handen.


Definitie
Ontkenning is een psychologisch afweermechanisme. Het verschijnsel treedt op als iemand wordt geconfronteerd met gevoelens of emoties die moeilijk of helemaal niet te accepteren zijn. De persoon spreekt dan de feiten tegen om het negatieve gevoel niet te hoeven confronteren

Anna List
18 september 2013, 09:28
https://www.youtube.com/watch?v=DYUvTGcx-ec

Blue Sky
18 september 2013, 09:32
Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden.

U maakt een grapje neem ik aan?

Hier alvast een linkje;

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130515_003


Het is goedkoop, je doet je dagelijkse beweging tijdens anders verloren reistijd, goed voor je algehele gezondheid, je hebt geen stress meer, geen files en zoektochten naar parkeerplaatsen, geen vervuiling, geen lawaaiproductie, … kortom eigenlijk teveel voordelen om op te noemen. En u vraagt er slechts 1? :-D

De voorwaarde is natuurlijk wel dat je een gezonde en veilige fietsweg hebt. Als dat het geval is, dan is het een geschenk.

Anna List
18 september 2013, 09:41
Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.

ik rijd elke dag 15km enkel met de fiets naar t werk. 40 minuten zen. ik geniet daar enorm van. 40 minuten van mij. zonder gsm.

vroeger was ik gestresseerd tegen de tijd dat ik op de job kwam, en tegen de tijd dat ik thuis was nog erger (ik krijg er spontaan een slecht gevoel bij als ik nog maar aan die avondspitsen terug denk). Heb dan een aantal jaar met de moto gedaan, dat ging nog.

maar echt de fiets ... dat laat ik me niet meer afpakken gewoon. ik zweer het u, als den baas morgen zegt : hier is ne firmawagen én ge moet daar elken dag mee naar t werk komen ... dan is m van mij vanaf, daar moet ik geen minuut over denken, dan krijgt m gelijk mijn ontslag!

om maar te zeggen dat ik nen andere mens ben inmiddels. :-)

Ondernemerke
18 september 2013, 09:56
U maakt een grapje neem ik aan?

Hier alvast een linkje;

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130515_003


Het is goedkoop, je doet je dagelijkse beweging tijdens anders verloren reistijd, goed voor je algehele gezondheid, je hebt geen stress meer, geen files en zoektochten naar parkeerplaatsen, geen vervuiling, geen lawaaiproductie, … kortom eigenlijk teveel voordelen om op te noemen. En u vraagt er slechts 1? :-D
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Dagelijkse beweging : daarvoor ga ik joggen, fitnessen of zwemmen in mijn vrije tijd!

Verloren reistijd : 10 minuten met de wagen (droog en warm) of 30 minuten met de fiets (koud, nat en kans op omver gereden te worden)?

Algehele gezondheid : idem punt 2, daarvoor ga ik sporten wanneer ik zin heb.

Stress en files : heb ik niet. Of ik moet naar een klant rijden. Maar daar kan ik niet met een fiets heen.

Zoektocht naar parkeerplaats : voldoende gereserveerde parking voor bedrijf zelf.

Geen vervuiling : lig ik daar van wakker? Niet dus.

Lawaaiproductie : idem vorige punt!

Dus ik vind nog steeds niet 1 reden.

Anna List
18 september 2013, 10:00
eerlijk is eerlijk

dat goedkoop is ook relatief ... eens ge fietsverslaafd wordt ... hebt ge minstens drie pareltjes staan die samen zoveel kosten als uwen auto en ge hebt elk jaar goesting in iets nieuws...

we spreken dan over 11 �* 13 duizend fietskilometers per jaar ...

Anna List
18 september 2013, 10:03
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Dagelijkse beweging : daarvoor ga ik joggen, fitnessen of zwemmen in mijn vrije tijd!

Verloren reistijd : 10 minuten met de wagen (droog en warm) of 30 minuten met de fiets (koud, nat en kans op omver gereden te worden)?

Algehele gezondheid : idem punt 2, daarvoor ga ik sporten wanneer ik zin heb.

Stress en files : heb ik niet. Of ik moet naar een klant rijden. Maar daar kan ik niet met een fiets heen.

Zoektocht naar parkeerplaats : voldoende gereserveerde parking voor bedrijf zelf.

Geen vervuiling : lig ik daar van wakker? Niet dus.

Lawaaiproductie : idem vorige punt!

Dus ik vind nog steeds niet 1 reden.

geen mogelijkheid om die klanten op 1 dag te concentreren of zo ? (of desnoods die auto of ne moto op t werk te parkeren voor noodgevallen?)... ge mist wat hoor.

Blue Sky
18 september 2013, 10:13
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Dagelijkse beweging : daarvoor ga ik joggen, fitnessen of zwemmen in mijn vrije tijd!

Verloren reistijd : 10 minuten met de wagen (droog en warm) of 30 minuten met de fiets (koud, nat en kans op omver gereden te worden)?

Algehele gezondheid : idem punt 2, daarvoor ga ik sporten wanneer ik zin heb.

Stress en files : heb ik niet. Of ik moet naar een klant rijden. Maar daar kan ik niet met een fiets heen.

Zoektocht naar parkeerplaats : voldoende gereserveerde parking voor bedrijf zelf.

Geen vervuiling : lig ik daar van wakker? Niet dus.

Lawaaiproductie : idem vorige punt!

Dus ik vind nog steeds niet 1 reden.

De voordelen zijn objectief en onmiskenbaar. Uw geprivilegieerde situatie ken ik niet, maar ze lijkt me niet echt realistisch en zeker niet representatief voor 99% van de mensen. Dat u niet wakker ligt van vervuiling, zieke mensen, enz is ook zo typerend en ligt aan het feit dat de automobilist niet geconfronteerd wordt met de overlast die hij veroorzaakt. U zou er wellicht plotseling wel van wakker liggen als de uitlaat vooraan in de auto uitkwam of wanneer u een kind met astma had. Nu dat is niet het geval, vandaar de noodzaak van taksen ( de vervuiler betaalt ) om mensen een geweten te taxeren. Kent u dat een geweten?

Ondernemerke
18 september 2013, 11:21
Maar ik ben juist voorstander voor het volledig afschaffen van alle mogelijke fiscale voordelen van bedrijfswagens. Maar ook het afschaffen van het oldtimerprincipe en het voordeel van de lichte vracht regeling. Laat iedereen dus ook vrachtwagens en camionetten volle pot aan rijbelastingen, BIV en andere zaken betalen. En geen fiscale aftrekbaarheid meer. Van niets wat gemotoriseerd is. Dus ook geen moto's!

En liever vandaag dan morgen een kilometerbelasting. Schaf bijvoorbeeld de jaarlijkse rijbelasting af en voer een standaard kilometerbelasting voor iedereen in. Verreken dit ineens in de brandstofprijzen. Geen extra onkosten of infrastructuur nodig. Gewoon benzine, diesel, LPG en noem maar op op het zelfde bedrag van bijvoorbeeld 2,5 euro/liter.

Het zou veel mensen met exclusieve sportwagens plezieren. Nu betaal je voor bijvoorbeeld een 6.2 V12 jaarlijks een fortuin aan belastingen. terwijl die wagens maar 1000-1500 km/jaar doen. Schaf die belasting af en reken 2,5 euro/liter aan. Dan mag die nog +20 liter/100km verbruiken. Dat betaal je dan met plezier!

En een geweten? Ja dat heb ik. Als het over mijn kinderen gaat. Al de rest zien je enkel staan zolang je niet in de goot ligt. Familie en vrienden is een ruim begrip. Leef je als een gemiddeld mens dan kennen ze u. verdien je veel meer dan zie je ze enkel als ze iets nodig hebben. Lig je in de goot dan willen ze u niet meer kennen. En dan is het familie of vrienden. Voor vreemden heb ik geen geweten nodig.

Blue Sky
18 september 2013, 20:46
Maar ik ben juist voorstander voor het volledig afschaffen van alle mogelijke fiscale voordelen van bedrijfswagens. Maar ook het afschaffen van het oldtimerprincipe en het voordeel van de lichte vracht regeling. Laat iedereen dus ook vrachtwagens en camionetten volle pot aan rijbelastingen, BIV en andere zaken betalen. En geen fiscale aftrekbaarheid meer. Van niets wat gemotoriseerd is. Dus ook geen moto's!

En liever vandaag dan morgen een kilometerbelasting. Schaf bijvoorbeeld de jaarlijkse rijbelasting af en voer een standaard kilometerbelasting voor iedereen in. Verreken dit ineens in de brandstofprijzen. Geen extra onkosten of infrastructuur nodig. Gewoon benzine, diesel, LPG en noem maar op op het zelfde bedrag van bijvoorbeeld 2,5 euro/liter.

Het zou veel mensen met exclusieve sportwagens plezieren. Nu betaal je voor bijvoorbeeld een 6.2 V12 jaarlijks een fortuin aan belastingen. terwijl die wagens maar 1000-1500 km/jaar doen. Schaf die belasting af en reken 2,5 euro/liter aan. Dan mag die nog +20 liter/100km verbruiken. Dat betaal je dan met plezier!

En een geweten? Ja dat heb ik. Als het over mijn kinderen gaat. Al de rest zien je enkel staan zolang je niet in de goot ligt. Familie en vrienden is een ruim begrip. Leef je als een gemiddeld mens dan kennen ze u. verdien je veel meer dan zie je ze enkel als ze iets nodig hebben. Lig je in de goot dan willen ze u niet meer kennen. En dan is het familie of vrienden. Voor vreemden heb ik geen geweten nodig.

Ja daar zit wel iets in. Maar zo'n houding is nefast voor een maatschappij, die een verzameling is van individuen en waarbij al die individuen een verantwoordelijkheid hebben binnen de maatschappij. Het is aan de overheid het kader te creëren zodat die individuen dat ook zo goed mogelijk doen. Helaas loopt het daar meer dan eens mis.

Blue Sky
18 september 2013, 20:47
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Dagelijkse beweging : daarvoor ga ik joggen, fitnessen of zwemmen in mijn vrije tijd!

Verloren reistijd : 10 minuten met de wagen (droog en warm) of 30 minuten met de fiets (koud, nat en kans op omver gereden te worden)?

Algehele gezondheid : idem punt 2, daarvoor ga ik sporten wanneer ik zin heb.

Stress en files : heb ik niet. Of ik moet naar een klant rijden. Maar daar kan ik niet met een fiets heen.

Zoektocht naar parkeerplaats : voldoende gereserveerde parking voor bedrijf zelf.

Geen vervuiling : lig ik daar van wakker? Niet dus.

Lawaaiproductie : idem vorige punt!

Dus ik vind nog steeds niet 1 reden.

Onbekend is onbemind.

Koenraad Noël
18 september 2013, 20:50
Erg jammer. Maar hoe kan men een mentaliteitswijziging tot stand brengen? Autogebruik zwaarder belasten?

Nietzsche
18 september 2013, 21:06
Erg jammer. Maar hoe kan men een mentaliteitswijziging tot stand brengen? Autogebruik zwaarder belasten?

Waarom zou er een mentaliteitswijziging moeten komen?

Libro
18 september 2013, 21:28
Waarom zou er een mentaliteitswijziging moeten komen?

²

Stingray
18 september 2013, 21:31
:sleeping:

Jan van den Berghe
18 september 2013, 21:34
Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.

Bij mij is het juist omgekeerd: ik doe veel liever 's ochtends en 's avonds voor en na het werk mijn sportieve activiteit. Met de fiets dus naar en van het werk. Op die manier hoef ik geen bijkomende tijd te besteden aan dergelijke activiteiten. Eens thuis is het tijd voor ons gezin.

Jan van den Berghe
18 september 2013, 21:37
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Er zijn ondernemingen die alternatieven bieden voor bedrijfswagen. Dus, er is een mogelijkheid die extra-legale voordelen anders in te vullen. Fietsinvesteringen zijn voor bedrijven trouwens bijzonder interessant, daar 120% aftrekbaar.

Jan van den Berghe
18 september 2013, 21:39
Verloren reistijd : 10 minuten met de wagen (droog en warm) of 30 minuten met de fiets (koud, nat en kans op omver gereden te worden)?


Zodra je in een stedelijke omgeving komt, wordt de reistijd met de auto in grote mate verhoogd. Uw stelling dat het sneller gaat met de wagen, gaat niet noodzakelijk op. In mijn specifiek geval is het duidelijk: ik ben er sneller met de fiets dan met de wagen. Dus, geef mij eens een reden waarom ik voor de wagen zou kiezen? Om dan met vele anderen in de file te staan? Neen, dank u. En als het regent - heel zelden trouwens - heb ik wel de nodige regenkledij in huis. Niet nat. Niet koud.

Jan van den Berghe
18 september 2013, 21:43
Algehele gezondheid : idem punt 2, daarvoor ga ik sporten wanneer ik zin heb.


Regelmaat in de sport is heel belangrijk. Als u alleen gaat sporten, wanneer u daartoe zin hebt, is de kans bijzonder groot dat er uiteindelijk niet veel in huis komt van uw sportbeleving.

Jan van den Berghe
18 september 2013, 21:44
Stress en files : heb ik niet. Of ik moet naar een klant rijden. Maar daar kan ik niet met een fiets heen.


Net zoals er beroepen zijn waar je slechts één verplaatsing heen en één verplaatsing terug moet doen.

Stress en files heb ik ook niet. Dankzij de fiets!

Jan van den Berghe
18 september 2013, 21:45
Zoektocht naar parkeerplaats : voldoende gereserveerde parking voor bedrijf zelf.


Net zoals er ook ondernemingen, instellingen, organisaties, scholen... zijn die niet beschikken over een parking. Met alle gevolgen van dien.

Max van Dietschland
18 september 2013, 21:45
Alles hangt wel af wat de route van woon werk verkeer is. In de Westhoek, waar openbaar vervoer nagenoeg onbestaande is, is de auto toch een stuk sneller dan de fiets.

Met de koersfiets zou ik een uur rijden naar mijn werk, met de auto is het slechts een half uur.

In stedelijke gebieden en zeker bij afstanden van minder dan 10 kilometer is de fiets wel een goede oplossing, behalve dan het veiligheidsrisico, fietsen in de stad is verre van zonder risico.

Jan van den Berghe
18 september 2013, 21:47
En een geweten? Ja dat heb ik. Als het over mijn kinderen gaat.

Ik ook. Daarom vind ik een goede fietsinfrastructuur van enorm groot belang. Ik wens immers niet geconfronteerd te worden met een fietsongeval waarbij een van mijn kinderen door een onverantwoorde automobilist omver gekegeld wordt. Daarom hecht ik veel belang aan de waarde van de zachte mobiliteit, juist omdat er veel kinderen dagdagelijks in betrokken zijn.

Jan van den Berghe
18 september 2013, 21:49
Alles hangt wel af wat de route van woon werk verkeer is. In de Westhoek, waar openbaar vervoer nagenoeg onbestaande is, is de auto toch een stuk sneller dan de fiets.

Met de koersfiets zou ik een uur rijden naar mijn werk, met de auto is het slechts een half uur.

In stedelijke gebieden en zeker bij afstanden van minder dan 10 kilometer is de fiets wel een goede oplossing, behalve dan het veiligheidsrisico, fietsen in de stad is verre van zonder risico.

Inderdaad, alles hangt af van het gebied waar je woont of waar je naartoe moet gaan. Wie in Kortrijk woont en in Doornik werkt, zal er met de auto ongetwijfeld heel snel zijn. Moet je echter naar de Kortrijkse binnenstad, dan pak je toch beter je fiets.

Jan van den Berghe
18 september 2013, 21:51
Waarom zou er een mentaliteitswijziging moeten komen?

Misschien omdat er een enorme druk uitgaat van al dat gemotoriseerd verkeer op onze leefomgeving. Het kost de maatschappij ook enorm veel.

Dutch_Strawberry
18 september 2013, 23:34
Wow, Sky Blue. Jij bent echt naief, hé. Al eens naar de prijzen van huizen gekeken vandaag de dag? Het is helemaal niet zo evident voor sommige mensen om hun werkplaats in de buurt van hun woonplaats te vinden, als ze al een solliciatie in de buurt te pakken krijgen. Typisch de mentaliteit van iemand die niet verder kijkt dan zijn eigen situatie. Mijn vader moet zelfs in Nederland gaan werken, omdat hij hier gewoon geen geschikte baan vindt die voldoet aan zijn kwalificaties. Hij is immers al vijftig, en dan is een neiuwe job vinden niet meer zo evident. Wat moeten wij dan hier thuis? Mee verhuizen naar Nederland, enkel en alleen om wat ecologisch gebrabbel? Trek uw ogen eens open, jongen, en lees de krant. Werken wwar ge wilt, wonen waar ge wilt...Ja, als je enorm veel geluk en centjes hebt, ja! Waarom autogebruik zwaarder belasten, als er geen goed alternatief is? Het openbaar vervoer is een ramp waar ik woon. Slechts twee bussen per uur, op zaterdag slechts eentje per uur, en op zondag helemaal niets. Of ze rijden u straal voorbij, of ze komen geeneens opdagen! En dan sta je daar gelijk een onnozelaar aan dat bushokje. Het zou u eens moeten overkomen. En in de regen fietsen tijdens de herfst? Of in de sneeuw tijdens de winter? Je zou snel in je warme auto kruipen! Jij liever op die fiets dan ik, jongen. Die verkoudheid krijg jer er helemaal gratis bij! Of wacht, medicamenten kosten natuurlijk ook geld... Nee, nee, dat de overheid onze structurele ruimte maar eens herbekijkt. Het is niet onze schuld dat Belgie zo slordig is volgebouwd de laatste jaren. Al die immigrantjes moeten toch ook ergens wonen, nietwaar?

Blue Sky
19 september 2013, 08:17
Waarom zou er een mentaliteitswijziging moeten komen?

Om op hetzelfde elan verder te gaan; waarom zijn de bananen krom?

Blue Sky
19 september 2013, 09:57
Wow, Sky Blue. Jij bent echt naief, hé. Al eens naar de prijzen van huizen gekeken vandaag de dag? Het is helemaal niet zo evident voor sommige mensen om hun werkplaats in de buurt van hun woonplaats te vinden, als ze al een solliciatie in de buurt te pakken krijgen. Typisch de mentaliteit van iemand die niet verder kijkt dan zijn eigen situatie. Mijn vader moet zelfs in Nederland gaan werken, omdat hij hier gewoon geen geschikte baan vindt die voldoet aan zijn kwalificaties. Hij is immers al vijftig, en dan is een neiuwe job vinden niet meer zo evident. Wat moeten wij dan hier thuis? Mee verhuizen naar Nederland, enkel en alleen om wat ecologisch gebrabbel? Trek uw ogen eens open, jongen, en lees de krant. Werken wwar ge wilt, wonen waar ge wilt...Ja, als je enorm veel geluk en centjes hebt, ja! Waarom autogebruik zwaarder belasten, als er geen goed alternatief is? Het openbaar vervoer is een ramp waar ik woon. Slechts twee bussen per uur, op zaterdag slechts eentje per uur, en op zondag helemaal niets. Of ze rijden u straal voorbij, of ze komen geeneens opdagen! En dan sta je daar gelijk een onnozelaar aan dat bushokje. Het zou u eens moeten overkomen. En in de regen fietsen tijdens de herfst? Of in de sneeuw tijdens de winter? Je zou snel in je warme auto kruipen! Jij liever op die fiets dan ik, jongen. Die verkoudheid krijg jer er helemaal gratis bij! Of wacht, medicamenten kosten natuurlijk ook geld... Nee, nee, dat de overheid onze structurele ruimte maar eens herbekijkt. Het is niet onze schuld dat Belgie zo slordig is volgebouwd de laatste jaren. Al die immigrantjes moeten toch ook ergens wonen, nietwaar?

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. U bent net degene die niet verder kijkt dan uw neus lang is en enkel naar u persoonlijke situatie kijkt zonder rekening te houden met de realiteit. Ik besef maar al te goed dat er mensen zijn die de auto nodig hebben en er geen alternatieven voor hen zijn. Vandaar dat ik mijn persoonlijke situatie niet beschouw als een algemene situatie en vandaar dat ik mij baseer op statistieken en cijfers. Daaruit leren we dat de helft van de mensen op minder dan 10 km van het werk woont en in dit artikel lezen we - ik citeer “Voor al onze kleine verplaatsingen van 1 tot 3 kilometer nemen we in twee op de drie gevallen de auto.” Geen alternatieven zeker? Laat me niet lachen.

Ik zal ook nog enkele reacties aanhalen van hoe automobilisten redeneren;

Ik neem mijn auto voor 20 meter als het moet. . Al kost de benzine 50 euro per liter.Dit is mijn auto en ik beslis wanneer mijn auto gebruik. . De rest kan mij geen barst schelen.

Ale, ze zijn weer geld aan het zoeken. Ik rij met de auto als ik wil, moet er genoeg taks voor betalen, al is het voor 100m.
ja tis just , maar het is mijn auto en betaald met mijn geld zodus ik rij ermee wanneer het mij pas.

Klopt. Voorbeelden genoeg rondom ons hier. Zelfs al werken man en vrouw op 500m van hun deur, dan nog hebben ze beide een auto om deze enorme verplaatsing te doen. Tja, wat wil je dan? Luiheid troef hé.

… en dan wordt het interessanter;

Ik heb mijn auto gekocht om ermee te rijden en niet om in de garage te laten staan.We betalen er toch al genoeg taksen voor,of worden die verminderd per dag dat we hem niet gebruiken?Ik dacht het niet he.

Ik vind de wegentaks duur genoeg om intensief gebruik te verantwoorden. Zonder 1 km te rijden kost mijn wagen me gemakkelijk meer dan euro1000 per jaar.

Sorry maar ik betaal zoals andere mijn jaarlijkse belasting nog verzekering zoveel betalen en mijn auto aan de kant staan om paar meter verder naar het winkel te gaan,, ik ben niet dom, laat gaan die kosten wat goeie koper dan mag m'n auto maanden staan voor de deur geen probleem

Wat hier uit blijkt is dat mensen intellectueel niet in staat zijn alle factoren op een juiste manier tegen elkaar af te wegen en tot een goede conclusie te komen wat voor hen het beste is. Naast onwetendheid spelen egoïsme en gemakzucht ook een al dan niet bepalende rol.

Tevens blijkt hieruit dat mensen alles verplaatsingen met de auto doen omdat ze menen dat hun vaste, gebruiksonafhankelijke kosten te hoog zijn. Een reden te meer om dringend het beleid bij te sturen, de vaste kosten af te bouwen ( in het ideale geval verdwijnen deze ) en de gebruiksafhankelijk component te laten toenemen. Theoretisch zou men alles kunnen verrekenen aan de pomp via taksen op brandstof.

Tot slot nog even vermelden dat je door te fietsen je algehele gezondheid verbetert. Ook je weerstand neemt daardoor toe waardoor je minder vatbaar bent voor allerhande ziektes en verkoudheden. Kortom de kosten voor medicatie van een doorsnee automobilist zullen hoger uitvallen dan deze van een doorsnee fietsende pendelaar ( blijkt trouwens ook uit de statistieken van afwezigheid op de werkvloer wegens ziekte ).

En ja, economische immigratie is inderdaad een probleem en ook onze ruimtelijke ordening is een puinhoop, een gevolg van een gebrek aan visie destijds en een te weinig sturend beleid gecombineerd met een laisser-faire mentaliteit zoals dat nu eveneens het geval is bij het verkeersbeleid.

Micele
19 september 2013, 10:12
En liever vandaag dan morgen een kilometerbelasting. Schaf bijvoorbeeld de jaarlijkse rijbelasting af en voer een standaard kilometerbelasting voor iedereen in. Verreken dit ineens in de brandstofprijzen. Geen extra onkosten of infrastructuur nodig. Gewoon benzine, diesel, LPG en noem maar op op het zelfde bedrag van bijvoorbeeld 2,5 euro/liter.

Het zou veel mensen met exclusieve sportwagens plezieren. Nu betaal je voor bijvoorbeeld een 6.2 V12 jaarlijks een fortuin aan belastingen. terwijl die wagens maar 1000-1500 km/jaar doen. Schaf die belasting af en reken 2,5 euro/liter aan. Dan mag die nog +20 liter/100km verbruiken. Dat betaal je dan met plezier!
Zo simpel is het natuurlijk niet, want dan zouden er "vele" een ritje over de grens rijden en daar veel goedkoper voltanken en wie weet nog een paar jerrycans tot de rand vullen (alhoewel daar regels voor zijn). En daarnaast ook nog wat uitgeven (koffietje, inkopen supermarkt, of Aldi...)

Voor mij is het bvb maar 10 km tot aan de eerste pomp over de grens in NL, naar D 39 km.

Dus het zou quasi in de buurlanden ook ingevoerd moeten worden, dus eigenlijk utopie.

Luxemburg bvb boert nu al heel goed ook dankzij hun "tanktoerisme" en dat bij eerder kleine prijsverschillen tov "uw 2,50 €". Vraag maar is aan de Nederlanders met hun dure brandstofprijzen die in de grenstreken wonen met Be en D waar ze vooral tanken en zelfs inkopen gaan doen (D), zelfs in Luxemburg (GH) vind je ze.

Grensbewoners hebben vooral deze website bij hun favorieten staan:
http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php?sort=4 wordt elke dag geaktualiseerd vandaag 19 september 2013 bvb.
# selecteer naar behoeven, # directe link.
# vb Euro 95 benzine (vb Diesel)
Nederland € 1,828 (€ 1,505)
België € 1,642 (€ 1,501 )
Frankrijk € 1,641 (€ 1,499)
Duitsland € 1,624 (€ 1,432)
Luxemburg € 1,331 (Diesel € 1,244)

# NL verschil met BE/ D: > 18/20 eurocent/liter, voor een volle tank is dat al rap meer dan 10 €.
NL verschil met Luxemburg: ... bijna 50 eurocent voor superbenzine euro 95, en 26 cent voor diesel. Ik vraag me af waar vele NL-(zuid)limburgers gaan tanken als ze al een uitstapje met de wagen maken... pakweg Luxemburg-grensstreek is maar een uur rijden. En voor die rond Luxemburg wonen is het nog gemakkelijker. Ook vele toeristen maken dikwijls een klein ommetje (of zelfs niet) over Lux om de tank vol te doen.

Als jij daar bvb 1 € prijsverschil van zou van maken dat BE duurder is als de buurlanden... :-)

Ik had natuurlijk ook Wiki kunnen nemen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tanktoerisme
Tanktoerisme is een vorm van toerisme.

Deze vorm wordt veroorzaakt doordat automobilisten gaan tanken bij goedkope tankstations. Doordat brandstof over de grens soms goedkoper is dan in eigen land, kiezen automobilisten ervoor om daar te gaan tanken. In landen waar brandstof goedkoop is liggen aan de grenzen grote tankstations, waar reizigers die op doorreis zijn de tank van hun voertuig vullen tegen lagere kosten. Vaak maken automobilisten ook gebruik van andere faciliteiten in de nabijheid van het tankstation zoals een supermarkt om de dagelijkse boodschappen te doen, of van andere toeristische attracties. Tanktoerisme kan op deze manier een belangrijke bijdrage leveren aan de lokale economie.
Een voorbeeld van een land met veel tanktoerisme is Luxemburg, waar de brandstof goedkoper is wegens de lagere accijnzen. De bestuurders van personenwagens, autobussen en vrachtwagens op doorreis, alsmede de bewoners van Zuidoost-België, Noordoost-Frankrijk en Zuidwest-Duitsland, maken hier dan ook dankbaar gebruik van. Aan de belangrijke toegangsroutes tot Luxemburg bevinden zich dan ook grote benzinestations, namelijk bij Capellen (A6, richting België), Berchem (A3, richting Frankrijk) en Wasserbillig (A1, richting Duitsland). Wie de moeite neemt van de snelweg af te slaan, zal ontdekken dat de brandstof daar zelfs nog goedkoper is.
Bezwaar tegen tanktoerisme is meestal afkomstig van de omliggende landen die accijns mislopen, alsmede van de tankstations aldaar die omzet mislopen door wat zij ervaren als oneerlijke concurrentie. Verder betekent de aankoop van benzine en diesel dat de CO2-uitstoot aan het betreffende land wordt toegerekend, waardoor dit de doelstellingen van het Kyoto-protocol niet haalt of een strengere beperkingsnorm krijgt opgelegd. Hierdoor moet men extra kosten maken door nieuwe CO2-emissierechten te kopen op de door het verdrag in het leven geroepen emissiemarkt.
Moest de Vlaamse ruit aan de grens van Lux liggen hadden we hier zeker goedkopere brandstofprijzen... :-P

En het zal niet lang duren en men heeft brandstofprijzen online (app) die redelijk goed werken... ttz ook voor het buitenland.
http://static3.demorgen.be/static/photo/2012/0/7/6/20120113141907/media_xl_4566156.jpg

http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/Multimedia/article/detail/1378459/2012/01/15/App-van-de-week-Goedkoop-tanken.dhtml
Een bescheiden start in januari 2012, maar zal ondertussen wel beter zijn.

Hierzie juni 2013 ook voor het buitenland:
http://auto.oe24.at/thema/OMV-startet-Tankstellen-Finder-App/106045746

03. Juni 2013 11:54
Praktische Software
OMV startet Tankstellen-Finder App
Smartphone-Programm lotst auch im Ausland den Weg zur Tankstelle.

Funktioniert auch im Ausland

Der Station Finder umfasst die Länder Österreich, Deutschland, Ungarn, Tschechien, Slowakei, Rumänien, Serbien, Bulgarien und Slowenien und ist auf Englisch oder in der jeweiligen Landessprache verfügbar. In einigen Ländern wie Österreich, Deutschland und Rumänien werden außerdem die aktuellen Kraftstoffpreise der einzelnen Tankstellen angezeigt. Im Ausland ist jedoch Vorsicht geboten. Hier können nämlich Roamingkosten anfallen.

Verfügbarkeit
Ab sofort steht die Anwendung im Google Play für Android-Smartphones sowie im iTunes Store für iPhones und iPads zum kostenlosen Download bereit.

Socialisme=diefstal
19 september 2013, 11:22
Ik zou best meer verplaatsingen willen doen met iets anders dan de auto. Maar het is niet zo gemakkelijk als het verzamelde groen gespuis denkt.
Het is 70 km van mijn voordeur tot de deur van mijn kantoor. Zou ik dichterbij kunnen wonen: ja! Wil ik dat: Nee! Ik ga mijn oase van rust niet inwisselen voor een kleiner huis in een marokkanenbuurt in Brussel.

Ik heb het een tijd geprobeerd, rijden tot Tienen en daar de trein nemen. Heeft drie weken geduurd. In die drie weken ben ik 6 keer meer dan een half uur later toegekomen dan anders. Ik heb toen ook bijgeleerd over de ontbijtgewoontes van de modale belg. Nog nooit zoveel lookadem geroken dan in die drie weken.'

Mijn ideale situatie zou zijn dat ik ergens rond Leuven een parkeerplaats met stroomtoevoer zou hebben. 'S ochtends naar daar rijden, auto stallen en overstappen op snelle elektrische scooter.

Misschien toch eens op zoek gaan naar een geschikte garagebox...

maddox
19 september 2013, 12:03
We hebben een jaar geen wagen gehad, alleen een 125cc chopper.

Voor woon-werkverkeer ging dat prima, desondanks ik toen 30km enkel deed. Gelukkig dat we in't centrum van Vilvoorde wonen, dat gaf de mogelijkheid te voet naar de kruidenier of minimarkt te gaan. Toch, het verschil tussen alle boodschappen bij een lokale mini-supermarkt of kruidenier en een "discount supermarkt" loop gauw op, tot €130 op de maand voor 2 mensen. Begin maar eens, met de motorfiets of de bus een maandvoorraad eten halen.

Ook, even naar de Ikea of kringwinkel voor een vervangend meubelstuk, vergeet het maar. Daar sta je met een buffetkast, zelfs in flatpack. Verbouwingsmateriaal halen. Begin maar eens, met je 2 rollen glaswol en 5m² kliklaminaat.
Een tripje ardennen. €65 heen en terug met de trein met 2. Op de tijden de NMBS je dat oplegt, en dan mag je lokaal nog eens uitvogelen hoe te geraken waar je wil.
Hobby. Vergeet het maar als de tijden en/of "benodigdheden" niet overeenkomen met het openbaar vervoer of motorfiets.

Nope, voor zulke dingen was dat bedelen bij familie in de hoop dat er een wagen beschikbaar was. Of eentje huren...

Blue Sky
19 september 2013, 12:29
Ik zou best meer verplaatsingen willen doen met iets anders dan de auto. Maar het is niet zo gemakkelijk als het verzamelde groen gespuis denkt.
Het is 70 km van mijn voordeur tot de deur van mijn kantoor. Zou ik dichterbij kunnen wonen: ja! Wil ik dat: Nee! Ik ga mijn oase van rust niet inwisselen voor een kleiner huis in een marokkanenbuurt in Brussel.

Ik heb het een tijd geprobeerd, rijden tot Tienen en daar de trein nemen. Heeft drie weken geduurd. In die drie weken ben ik 6 keer meer dan een half uur later toegekomen dan anders. Ik heb toen ook bijgeleerd over de ontbijtgewoontes van de modale belg. Nog nooit zoveel lookadem geroken dan in die drie weken.'

Mijn ideale situatie zou zijn dat ik ergens rond Leuven een parkeerplaats met stroomtoevoer zou hebben. 'S ochtends naar daar rijden, auto stallen en overstappen op snelle elektrische scooter.

Misschien toch eens op zoek gaan naar een geschikte garagebox...

Wel ja, het is allemaal een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen. Met uw 70 km behoort u tot de 7.7 % van de werkende bevolking die op meer dan 50 km van het werk wonen. Voor meer dan 4/5 is dat minder dan 30 km. Voor 7/10 minder dan 20 km.

Enter
19 september 2013, 14:14
Waarom zou ik te voet gaan of met de fiets rijden als ik een pracht van een BMW heb staan?

Voor het milieu? Laat me niet lachen.
Allemaal onzin wat die groenen vertellen.

Micele
19 september 2013, 15:01
Waarom zou ik te voet gaan of met de fiets rijden als ik een pracht van een BMW heb staan?

Je hebt toch geen diesel ?

Je weet toch dat een "prachtige BMW" geen dieselmotor mag hebben. ;-)

Blue Sky
19 september 2013, 15:01
Waarom zou ik te voet gaan of met de fiets rijden als ik een pracht van een BMW heb staan?

Voor het milieu? Laat me niet lachen.
Allemaal onzin wat die groenen vertellen.

Aan uw sterke argumentatie kan ik afleiden dat u een echte BMW rijder bent!

maddox
19 september 2013, 15:05
Aan uw sterke argumentatie kan ik afleiden dat u een echte BMW rijder bent!

En aan uw ongelofelijk doordachte argumentatie kan ik zien dat U een diepgroene communist bent die iedereen even gelijk niks gunt.

Vrijheideerst
19 september 2013, 18:54
Vandaag nam ik zoals steeds de trein. Door een probleem met de bovenleiding had de "direct" een kleine vertraging van om en bij de 40 minuten.

De stoptrein had er slechts 5, maar door allerhande vertragingen onderweg werden dat er 20. Gisterenmorgen reed ik op naar m'n werk en om overklaarbare redenen reed hij gans het traject aan zowat de helft van de snelheid, hier slechts een kleine 5-8 minuten vertraging.

Het openbaar vervoer is slechts 'n middel en moet dat vooral niet door de strot van de mensen worden geramd. Gratis openbaar vervoer voor de "elite" moet dan ook volledig worden afgeschaft (opvallend toch dat men altijd voor alles en nog wat met geleuter over de kostprijs komt en niet over dit), dat kan worden gecompenseerd door een loonsverhoging annex loonkosten verlaging.

FIK
19 september 2013, 20:25
Waarom zou ik met de fiets rijden als ik een pracht van een BMW heb staan?
Op sommige trajecten tijdens bepaalde tijdstippen is de fiets gewoon sneller dan een auto ;-)

maddox
19 september 2013, 20:37
Op sommige trajecten tijdens bepaalde tijdstippen is de fiets gewoon sneller dan een auto ;-)

Yep, en dan kijk ik nu naar buiten, en denk in mezelf, wat ga ik nu kiezen als ik naar kantoor zou gaan. De fiets, of de auto?

20 minuten op de fiets in dit weer, of 50 minuten in de wagen, lekker muziekje aan, blikje cola in de houder, climaatcontrole op 20°C.

Jan van den Berghe
19 september 2013, 21:19
En in de regen fietsen tijdens de herfst? Of in de sneeuw tijdens de winter? Je zou snel in je warme auto kruipen! Jij liever op die fiets dan ik, jongen. Die verkoudheid krijg jer er helemaal gratis bij! Of wacht, medicamenten kosten natuurlijk ook geld... Nee, nee, dat de overheid onze structurele ruimte maar eens herbekijkt. Het is niet onze schuld dat Belgie zo slordig is volgebouwd de laatste jaren. Al die immigrantjes moeten toch ook ergens wonen, nietwaar?

Fietsen in de regen... Dat is een van die dooddoeners die men bovenhaalt zodra het gaat over fietsen naar het werk. In Nederland en Vlaanderen houden enkele fietsers dag aan dag bij of ze bij hun door- en/of heenreis door de regen hebben gefietst. Een druppeltje of een plensbui, in hun statistieken staat het als "regen".

Wat blijkt nu? Geen regen bij het allergrootste deel van de verplaatsingen. Ook in de wintermaanden is het aantal regendagen beperkt.

Koud op de fiets? Warm in de auto? Voor ons lichaam is fietsen veel beter dan in die warme wagen zitten. De weerstand van je lichaam neemt toe door te fietsen. Ik stel het zelf vast: het is bijzonder zelden dat ik ziek ben en met verkoudheden heb ik nauwelijks te doen.

Koenraad Noël
19 september 2013, 21:23
Koud op de fiets? Warm in de auto? Voor ons lichaam is fietsen veel beter dan in die warme wagen zitten. De weerstand van je lichaam neemt toe door te fietsen. Ik stel het zelf vast: het is bijzonder zelden dat ik ziek ben en met verkoudheden heb ik nauwelijks te doen.
Een verkoudheid wordt bovendien niet opgewekt door koude, maar door een virus.

Jan van den Berghe
19 september 2013, 21:25
Waarom zou ik te voet gaan of met de fiets rijden als ik een pracht van een BMW heb staan?

Voor het milieu? Laat me niet lachen.
Allemaal onzin wat die groenen vertellen.

Je hoeft het niet voor de groenen te doen. Misschien is het wel eens interessant om het voor jezelf te doen. Met het geld dat je uitspaart, kan je iets kopen voor je vrouw, voor je kinderen of voor jezelf.

Jan van den Berghe
19 september 2013, 21:27
Yep, en dan kijk ik nu naar buiten, en denk in mezelf, wat ga ik nu kiezen als ik naar kantoor zou gaan. De fiets, of de auto?

20 minuten op de fiets in dit weer, of 50 minuten in de wagen, lekker muziekje aan, blikje cola in de houder, climaatcontrole op 20°C.

Dan kies ik voor de fiets. Zeker weten. Heerlijk je een te voelen met de natuurelementen.

maddox
19 september 2013, 21:30
Fietsen in de regen... Dat is een van die dooddoeners die men bovenhaalt zodra het gaat over fietsen naar het werk. In Nederland ..... en blablabla ....is bijzonder zelden dat ik ziek ben en met verkoudheden heb ik nauwelijks te doen.

Zoals ik al schreef, de grootste hoop is alleen maar goed om van goed eten slechte stront te maken.

Komaan, waarom zou je jezelf transporteren met alle comfort, als je stalen 2wielig ros staat te popelen voor een ritje door dat ene dagje rotweer?

Voor wie zou je dat comfort moeten opgeven? Uw buurman? Een verhongerend Afrikaantje? De paniekzaaiers die CO2 als het volgende plutonium afspiegelen?

Jan van den Berghe
19 september 2013, 21:37
Komaan, waarom zou je jezelf transporteren met alle comfort, als je stalen 2wielig ros staat te popelen voor een ritje door dat ene dagje rotweer?

Voor wie zou je dat comfort moeten opgeven? Uw buurman? Een verhongerend Afrikaantje? De paniekzaaiers die CO2 als het volgende plutonium afspiegelen?

Comfort? Welk comfort? In je auto zitten om bumper aan bumper aan te schuiven en er het dubbele van de tijd overdoen dan met de fiets. Veel liever door de regen met de fiets. Hierdoor ben ik sneller thuis en kan echt "comfort" beleven thuis: met vrouw en kinderen. En daarvoor wil ik gerust het filerijden opgeven.

maddox
19 september 2013, 21:47
Comfort? Welk comfort? In je auto zitten om bumper aan bumper aan te schuiven en er het dubbele van de tijd overdoen dan met de fiets. Veel liever door de regen met de fiets. Hierdoor ben ik sneller thuis en kan echt "comfort" beleven thuis: met vrouw en kinderen. En daarvoor wil ik gerust het filerijden opgeven.

En dat is dan een persoonlijke smaak. Wij kiezen voor de scooter om de voordelen van persoonlijk -file arm- transport om de tijd te kunnen spenderen aan dingen die we belangrijker vinden dan in de file staan.
En ja, ik zou die kunnen vervangen door mijn ligfiets. Maar 12 minuten of 25 minuten onderweg in weer en wind. Ik heb gekozen voor de 12 minuten.

Maar , er zijn mensen die de tijd in een auto zien als persoonlijke tijd, al is het bumperen in de fille. Niet iedereen is zo happig om snel thuis te komen, bij de jengelende koters, de zeurende vrouw, de volgende set rekeningen.

Jan van den Berghe
19 september 2013, 21:49
En dat is dan een persoonlijke smaak.

Dan? Me dunkt dat het ook een zaak van persoonlijke smaak is als je ervoor kiest de wagen te nemen ondanks de wetenschap dat je hoe dan ook in de file terechtkomt. Liever dat dan met de fiets door de regen. Je eigen keuze. Je eigen smaak.

Jan van den Berghe
19 september 2013, 21:52
Maar , er zijn mensen die de tijd in een auto zien als persoonlijke tijd, al is het bumperen in de fille. Niet iedereen is zo happig om snel thuis te komen, bij de jengelende koters, de zeurende vrouw, de volgende set rekeningen.

Net zoals er anderen zijn die het juist wel leuk vinden in een levendig gezin thuis te komen. U weet het misschien, maar mijn vrouw en ik hebben een groot gezin. Bij ons is er dus altijd leven in de brouwerij. Heerlijk. Vooral heerlijk, omdat ik tijdens mijn fietsrit al heb kunnen genieten van de rust, de meditatie van het fietsen. Ondanks de inspanning geeft het je lichaam een vitaliteit en je geest een frisse draai.

maddox
19 september 2013, 22:04
Dus, het resultaat is simpel.
U rijd met uw fiets ; ik passeer om de scooter en geef een signaal "tof he", en even verder staat Effect in zijn BMW in de file.

Ik kom thuis , hang de motorkledij op de juiste plek, geef mijn vrouw een kusje, knuffel met de aanwezige katten, en duik mijn werkplaats in.

En wie weet, krijg ik mijn Streetfox eens af, en komen we elkaar tegen, beiden pedalend.

Jan van den Berghe
19 september 2013, 22:08
Dus, het resultaat is simpel.
U rijd met uw fiets ; ik passeer om de scooter en geef een signaal "tof he", en even verder staat Effect in zijn BMW in de file.

Als u in het Waregemse zou rondrijden, wel te verstaan...

maddox
19 september 2013, 22:12
Als u in het Waregemse zou rondrijden, wel te verstaan...

Maar we zitten helaas wel op dezelfde golflengte. Een auto is niet de heilige koe meer.

Jan van den Berghe
19 september 2013, 22:14
Maar we zitten helaas wel op dezelfde golflengte. Een auto is niet de heilige koe meer.

Waarom "helaas"?

maddox
19 september 2013, 22:15
Waarom "helaas"?

Een "ironische" noot.

Scherven A. Mok
20 september 2013, 07:12
Ik vraag me af hoe mensen de stress van een werkdag kwijt geraken als ze in een auto naar huis rijden. Ik zou na een week mezelf verhangen vrees ik. Als ik voor het einde van de week al niet in de bak steek vanwege verkeersagressie.

Anna List
20 september 2013, 07:17
Yep, en dan kijk ik nu naar buiten, en denk in mezelf, wat ga ik nu kiezen als ik naar kantoor zou gaan. De fiets, of de auto?

20 minuten op de fiets in dit weer, of 50 minuten in de wagen, lekker muziekje aan, blikje cola in de houder, climaatcontrole op 20°C.

ik ga door weer en wind.

dat kost je wel een serieuze duit aan echt goeie aangepaste fietskledij, maar die bestaat, al is ze heel duur. (denk dat ik zo ongeveer rond de 600€ zit voor mijn winter/regenkledij alleen)

Anna List
20 september 2013, 07:19
Fietsen in de regen... Dat is een van die dooddoeners die men bovenhaalt zodra het gaat over fietsen naar het werk. In Nederland en Vlaanderen houden enkele fietsers dag aan dag bij of ze bij hun door- en/of heenreis door de regen hebben gefietst. Een druppeltje of een plensbui, in hun statistieken staat het als "regen".

Wat blijkt nu? Geen regen bij het allergrootste deel van de verplaatsingen. Ook in de wintermaanden is het aantal regendagen beperkt.

Koud op de fiets? Warm in de auto? Voor ons lichaam is fietsen veel beter dan in die warme wagen zitten. De weerstand van je lichaam neemt toe door te fietsen. Ik stel het zelf vast: het is bijzonder zelden dat ik ziek ben en met verkoudheden heb ik nauwelijks te doen.

voor de uiteinden (handen, voeten, neus...) heb ik toch serieus moeten experimenteren en zoeken ... en handen blijven moeilijk hoor ...

Anna List
20 september 2013, 07:19
Een verkoudheid wordt bovendien niet opgewekt door koude, maar door een virus.

en een gezond (fietsend) lichaam biedt meer weerstand.

Anna List
20 september 2013, 07:21
Dan kies ik voor de fiets. Zeker weten. Heerlijk je een te voelen met de natuurelementen.

of in de zomer, in korte broek en shirtje met korte mouwen door zo'n warmteonweder !!! ... zoiets moet je meegemaakt hebben om te begrijpen hoe zalig zoiets kan zijn.

Anna List
20 september 2013, 07:24
Ik vraag me af hoe mensen de stress van een werkdag kwijt geraken als ze in een auto naar huis rijden. Ik zou na een week mezelf verhangen vrees ik. Als ik voor het einde van de week al niet in de bak steek vanwege verkeersagressie.

al is er in de zomer, bij drukke fietspaden ... soms ook wel behoorlijk wat fietsagressie :/ ... veel wrevel door de verschillen in snelheden toch. net daarom dat ik meer geniet van de andere seizoenen, ook al is het weer dan wat minder.

Anna List
20 september 2013, 07:27
Je hoeft het niet voor de groenen te doen. Misschien is het wel eens interessant om het voor jezelf te doen. Met het geld dat je uitspaart, kan je iets kopen voor je vrouw, voor je kinderen of voor jezelf.

²

voor mij zijn die milieueffecten een leuk weetje, maar die hebben absoluut NIET bijgedragen tot mijn beslissing.

gezondheid, genieten, sporten, stress bekampen ... dat zijn de dingen die mij overhaald hebben.

(en mss heel praktisch ook een achterstand in leveren van moto-onderdelen, waardoor ik een volle maand mijn moto in de garage moest laten) :p

Blue Sky
20 september 2013, 08:27
Ik vraag me af hoe mensen de stress van een werkdag kwijt geraken als ze in een auto naar huis rijden. Ik zou na een week mezelf verhangen vrees ik. Als ik voor het einde van de week al niet in de bak steek vanwege verkeersagressie.

Dat is goed zichtbaar aan de reacties over zowat iedere artikel dat gaat over het verkeer. De frustratie en agressie druipt ervan af ...

Micele
20 september 2013, 08:52
Dat is goed zichtbaar aan de reacties over zowat iedere artikel dat gaat over het verkeer. De frustratie en agressie druipt ervan af ...
Onzin.

maddox
20 september 2013, 08:57
Dat is goed zichtbaar aan de reacties over zowat iedere artikel dat gaat over het verkeer. De frustratie en agressie druipt ervan af ...

Nogal ja, al uw schrijfsel zijn als vitriool over persoonlijk gemotoriseerd transport.
De nijd en jaloezie druipt ervan af...

Micele
20 september 2013, 09:25
De nijd en jaloezie druipt ervan af...

Het druipt zelfs omhoog... want lezen wat er staat doet hij gewoon niet. Laat staan proberen begrijpend te lezen. Zelfs als je bvb officiële links past copy citeert -met de duideljke hoge boetecijfers- (na enkele posts) ziet hij ze niet eens staan.

In zijn eigen topic: http://forum.politics.be/showpost.php?p=6807624&postcount=16 ;
neen, hij ziet het niet dat daar tot 12000 € staat voor een vluchtmisdrijf enkel stoffelijke schade.

Bij manier van spreken ook voor een fietser die in een bloemenperk rijdt op de openbare weg nadat de fietser onschuldig uitwijkt voor een auto en ten val komt, zelfs dan moet de fietser de politie verwittigen, in strikte zin. Een boete van 1200 € is dan voor die fietser (kan ook een totaal onwetend kind zijn) veel te weinig voor @ Blue Sky. Proficiat. Ik kan alleen maar denken dat hij het gewoon niet begrijpend wil lezen omdat het ergens "druipt".

Het kan alleen maar zijn dat het ook "aan zijn ogen" druipt, een andere verklaring heb ik niet.

Anna List
20 september 2013, 09:27
Nogal ja, al uw schrijfsel zijn als vitriool over persoonlijk gemotoriseerd transport.
De nijd en jaloezie druipt ervan af...

niemand kan iemand anders verplichten om te veranderen.

je kan alleen argumenten aanbrengen die voor jou beslissend waren, al de rest lijkt me niet efficient, mogelijks zelfs contraproductief.

maddox
20 september 2013, 09:36
niemand kan iemand anders verplichten om te veranderen.

je kan alleen argumenten aanbrengen die voor jou beslissend waren, al de rest lijkt me niet efficient, mogelijks zelfs contraproductief.

Zoals Blue Sky zijn punten naar voor brengt, ik heb zo altijd het gevoel dat men in Noord Korea lessen van die medeforummer gekregen heeft.

reservespeler
20 september 2013, 09:45
En toch altijd maar klagen over het stokkende verkeer en de dure brandstofprijzen. :-D Zie hier de verklaring.

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/1706465/2013/09/18/Vlaming-kruipt-voor-bijna-elke-verplaatsing-in-de-auto.dhtml

Hebben we wel altijd een alternatief?

Naar de bakker gaan om een brood gaat gemakkelijk met de fiets, een taart is al ietske moeilijker hé.

reservespeler
20 september 2013, 09:45
Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.

Inderdaad, de vaste kosten zijn betaald.

reservespeler
20 september 2013, 09:46
Buiten de steden is er dan ook geen alternatief. Om te pendelen evenmin. Op een infrastructuur van +30 jaar oud met een aantal wagens dat in die periode verdrievoudigd is. Geen wonder dat we stil staan.

Ergo, wegen die een snelle doorstroming verzekerden hebben ze nu verkracht.
Kijk naar de Rijksweg in Maaseik.

reservespeler
20 september 2013, 09:49
Yup. Een reden te meer om het autogebruik zwaarder te belasten i.p.v. het autobezit zodat de degene die zijn wagen veel van stal haalt en veel rijdt uiteindelijk meer mag betalen. Ook de fiscaal gunstige bedrijfswagen ( waarvan 2/3 eigenlijk niet nodig zijn ) zwaarder belasten al dan niet met een verlaging van de loonlast zodat het voordeliger wordt om een loonsverhoging toe te kennen.



Soms is dat zo. Meestal redeneren de mensen echter zo als ondernemerke. Zie ook het bewuste artikel. Als kippen zonder kop kijken ze enkel naar hun eigen voordeeltje ( zonder het totale plaatsje te bekijken ) en als iedereen dan hetzelfde doet als zij, dan staan ze natuurlijk in een overbevolkte regio als Vlaanderen overal in de file aan te schuiven. En dan worden ze boos natuurlijk en moet alles en iedereen het ontgelden; vrachtwagens, fietsers, voetgangers, de overheid, Crevits … . Ze willen dan vooral niet geconfronteerd worden met de gedachte dat ze eigenlijk zelf verantwoordelijkheid zijn; ze kiezen immers waar ze gaan werken, waar ze gaan wonen, hoe ze de verplaatsingen maken en hebben dus zelf de sleutel in handen.

Allemaal goed en wel. Zorg dan dat er een bruikbaar alternatief is.

Ik moet naar een naburige gemeente, met de auto duurt dat ongeveer 10 minuten. Met het openbaar vervoer ben je rap 2 uur onderweg.

reservespeler
20 september 2013, 09:50
U maakt een grapje neem ik aan?

Hier alvast een linkje;

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130515_003


Het is goedkoop, je doet je dagelijkse beweging tijdens anders verloren reistijd, goed voor je algehele gezondheid, je hebt geen stress meer, geen files en zoektochten naar parkeerplaatsen, geen vervuiling, geen lawaaiproductie, … kortom eigenlijk teveel voordelen om op te noemen. En u vraagt er slechts 1? :-D

De voorwaarde is natuurlijk wel dat je een gezonde en veilige fietsweg hebt. Als dat het geval is, dan is het een geschenk.

De extra fietsinspanning zorgt ook voor een grotere CO uitstoot.

reservespeler
20 september 2013, 09:51
U maakt een grapje neem ik aan?

Hier alvast een linkje;

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130515_003


Het is goedkoop, je doet je dagelijkse beweging tijdens anders verloren reistijd, goed voor je algehele gezondheid, je hebt geen stress meer, geen files en zoektochten naar parkeerplaatsen, geen vervuiling, geen lawaaiproductie, … kortom eigenlijk teveel voordelen om op te noemen. En u vraagt er slechts 1? :-D

De voorwaarde is natuurlijk wel dat je een gezonde en veilige fietsweg hebt. Als dat het geval is, dan is het een geschenk.

Laat bij het laatste nu net het schoentje knellen.

reservespeler
20 september 2013, 09:52
ik rijd elke dag 15km enkel met de fiets naar t werk. 40 minuten zen. ik geniet daar enorm van. 40 minuten van mij. zonder gsm.

vroeger was ik gestresseerd tegen de tijd dat ik op de job kwam, en tegen de tijd dat ik thuis was nog erger (ik krijg er spontaan een slecht gevoel bij als ik nog maar aan die avondspitsen terug denk). Heb dan een aantal jaar met de moto gedaan, dat ging nog.

maar echt de fiets ... dat laat ik me niet meer afpakken gewoon. ik zweer het u, als den baas morgen zegt : hier is ne firmawagen én ge moet daar elken dag mee naar t werk komen ... dan is m van mij vanaf, daar moet ik geen minuut over denken, dan krijgt m gelijk mijn ontslag!

om maar te zeggen dat ik nen andere mens ben inmiddels. :-)

En degene die 25 km ver woont en om 6u00 moet beginnen?

reservespeler
20 september 2013, 09:54
geen mogelijkheid om die klanten op 1 dag te concentreren of zo ? (of desnoods die auto of ne moto op t werk te parkeren voor noodgevallen?)... ge mist wat hoor.

Natuurlijk kan je de klanten niet concentreren op één dag. De klant is nog altijd koning en iemand die maar één dag per week klanten moet bezoeken.....

Ondernemerke
20 september 2013, 09:58
Waarom zou ik te voet gaan of met de fiets rijden als ik een pracht van een BMW heb staan?

Voor het milieu? Laat me niet lachen.
Allemaal onzin wat die groenen vertellen.
Awel ik word een groen jongen :)

Gisteren getekend. Nieuwe bedrijfswagen met slechts een CO2 uitstoot van 71 g/km en rijdt ook elektrisch. Opladen aan het stopcontact en volledig CO2-loos naar en van het bedrijf rijden. In alle comfort en stilte. Mooi meegenomen 90% fiscaal aftrekbaar en een VAA om eens mee te lachen.

Waarom kiezen tussen warmte of in de zomer koeling (+ verwarmde/geventileerde zetels), luxe, comfort, radio op ... of zweten van te trappen, door regen en wind ... En in kostuum op de fiets? Of op het bedrijf ook kledij hangen en eens aangekomen eerst nog douchen en omkleden? Neen een fiets (of moto) is niets voor mij.

reservespeler
20 september 2013, 09:58
De voordelen zijn objectief en onmiskenbaar. Uw geprivilegieerde situatie ken ik niet, maar ze lijkt me niet echt realistisch en zeker niet representatief voor 99% van de mensen. Dat u niet wakker ligt van vervuiling, zieke mensen, enz is ook zo typerend en ligt aan het feit dat de automobilist niet geconfronteerd wordt met de overlast die hij veroorzaakt. U zou er wellicht plotseling wel van wakker liggen als de uitlaat vooraan in de auto uitkwam of wanneer u een kind met astma had. Nu dat is niet het geval, vandaar de noodzaak van taksen ( de vervuiler betaalt ) om mensen een geweten te taxeren. Kent u dat een geweten?

Nogmaals, geef goede alternatieven.

maddox
20 september 2013, 10:13
En degene die 25 km ver woont en om 6u00 moet beginnen?

[Blue Sky mode] Dan moet die maar verhuizen[/Blue Sky Mode]

Micele
20 september 2013, 10:14
Hebben we wel altijd een alternatief?

Naar de bakker gaan om een brood gaat gemakkelijk met de fiets, een taart is al ietske moeilijker hé.

Ook met de kans dat ze de "juiste taart" niet meer hebben, en de volgende bakker ligt op 6 km. ;-)
Terug met de fiets naar huis en de auto nemen ?

Of wil je het bezoek en de koffietafel nog veel langer laten wachten ?;-)

Als je maar ziet dat ik wat ervaring heb met even in de rapte nog een lekkere vlaai halen... het moet wel die zijn...

Begrijp me niet verkeerd voor een brood en-of verse broodjes en croissants en koffiekoeken zoveel als ik kan meepakken... in ´t dorp neem ik altijd de fiets naar de bakker zelfs als het regent (daarvoor haal ik de koude auto niet van stal).

maddox
20 september 2013, 10:14
Awel ik word een groen jongen :)

Gisteren getekend. Nieuwe bedrijfswagen met slechts een CO2 uitstoot van 71 g/km en rijdt ook elektrisch. Opladen aan het stopcontact en volledig CO2-loos naar en van het bedrijf rijden. In alle comfort en stilte. Mooi meegenomen 90% fiscaal aftrekbaar en een VAA om eens mee te lachen.
En binnenkort een slimme meter aan je kloten. Dan beslist het weer wanneer je accu geladen mag worden.

Micele
20 september 2013, 10:21
Awel ik word een groen jongen :)

Gisteren getekend. Nieuwe bedrijfswagen met slechts een CO2 uitstoot van 71 g/km en rijdt ook elektrisch. Opladen aan het stopcontact en volledig CO2-loos naar en van het bedrijf rijden. In alle comfort en stilte. Mooi meegenomen 90% fiscaal aftrekbaar en een VAA om eens mee te lachen.
Veel geluk toegewenst met je nieuwe Porsche Panamera S E-Hybrid. ;-)

http://www.autowereld.be/2013/07/10/wegtest-porsche-panamera-s-e-hybrid-2013/#

http://www.autowereld.be/wp-content/uploads/2013/07/Panamera_achterkant.jpg

De groenste Porsche ooit verrast vriend en vijand met een CO2-uitstoot van 71 gram per kilometer. Allemaal bijzonder indrukwekkend in theorie. Gert Verhoeven toetste de wiskunde af aan de praktijk.

Een regelrechte belastingbuster, dus.

Zeker. De hybride Panamera, die deel uitmaakt van een algehele facelift van het model, presteert bijzonder gunstig tijdens de officiële cyclus van de ECE-meetmethode. Gemiddelde heeft hij amper 3,2 liter per 100 kilometer nodig. Goed voor een BIV-tarief van 41,61 euro, zowat het bodemtarief. Het VAA voor 2013 bedraagt 324,63 euro per maand (zonder opties). Voor een Porsche, a.u.b!

Zijn familienaam probeert hij ook hoog te houden. Het vermogen bedraagt een niet onaardige 416 pk en in 5,5 seconden staat deze hybride aan 100 km/u. Toppen doet hij op 270 km/u. Wat nog maar eens bewijst hoe tweezijdig het gezicht van een hybride kan zijn. Zuinig als het moet, snel als het kan.

Zo zie je maar hoe idioot beleidsmakers-warmisten kunnen zijn...

Maar relatief zeer zuinig is ie wel, ook als de accu leeg is:
hier de praktische testwaarde (veel hoger als 71 g/km CO2 natuurlijk, gemiddeld zowat 159 g/km CO2 = 7,2 liter)
http://www.auto-motor-und-sport.de/einzeltests/porsche-panamera-s-e-hybrid-porschig-fahren-dennoch-sparen-7682555.html

Maximal 36 Kilometer weit soll der voll aufgeladene Porsche Panamera Hybrid rein elektrisch kommen; im Test schafften wir nie über 32. Das ist dennoch ebenso beeindruckend wie unser ermittelter Verbrauch von 5,7 Liter pro 100 Kilometer auf der auto motor und sport-Verbrauchsrunde.

Im Test-Mittel konsumiert der Porsche Panamera Hybrid auf 100 Kilometer 7,2 Liter, sofern der Akku voll über das Netz geladen ist, sowie 9,4 Liter, wenn man mit leerem Stromspeicher startet und diesen erst während der Fahrt mittels V6 lädt. Ins Verhältnis zur Masse des Porsche Panamera Hybrid gesetzt, sind alle Werte hervorragend, zumal die Limousine dabei ein Beschleunigungsvermögen bietet, das eines Porsche absolut würdig ist.

Blue Sky
20 september 2013, 10:38
Zoals Blue Sky zijn punten naar voor brengt, ik heb zo altijd het gevoel dat men in Noord Korea lessen van die medeforummer gekregen heeft.

:-D Dat is dan ook de bedoeling. Ze zeggen wel eens "de truth hurts". Mensen zien de realiteit niet graag onder ogen omdat ze niet graag met een schuldgevoel geconfronteerd willen worden. Ze schieten dan in denial mode. Als je ze confronteert met de harde feiten en het er goed inwrijft, dan komt de boodschap het beste over en heb je het beste resultaat. Efficiëntie. Het probleem erkennen, het benoemen en de oplossingen vinden – zonder taboes. Als dat gepamper, sensibiliseren en andere slappe toestanden hebben nauwelijks effect.

Nogal ja, al uw schrijfsel zijn als vitriool over persoonlijk gemotoriseerd transport.
De nijd en jaloezie druipt ervan af...

De laatste 2 zijn zaken die mensen opwerpen wanneer ze geen argumenten hebben en hun gelijk niet kunnen halen. Ik ben absoluut geen afgunstig persoon, dus jaloezie heeft hier allerminst mee te maken.

Micele
20 september 2013, 10:41
De laatste 2 zijn zaken die mensen opwerpen wanneer ze geen argumenten hebben en hun gelijk niet kunnen halen.

Ook al een balk in je ogen ?

Blue Sky
20 september 2013, 10:45
Awel ik word een groen jongen :)

Gisteren getekend. Nieuwe bedrijfswagen met slechts een CO2 uitstoot van 71 g/km en rijdt ook elektrisch. Opladen aan het stopcontact en volledig CO2-loos naar en van het bedrijf rijden. In alle comfort en stilte. Mooi meegenomen 90% fiscaal aftrekbaar en een VAA om eens mee te lachen.

Waarom kiezen tussen warmte of in de zomer koeling (+ verwarmde/geventileerde zetels), luxe, comfort, radio op ... of zweten van te trappen, door regen en wind ... En in kostuum op de fiets? Of op het bedrijf ook kledij hangen en eens aangekomen eerst nog douchen en omkleden? Neen een fiets (of moto) is niets voor mij.

Onbekend is onbemind.
Zeg eens wanneer hebt u voor het laatst met de fiets gereden?

maddox
20 september 2013, 10:57
:-D Dat is dan ook de bedoeling. Ze zeggen wel eens "de truth hurts".Mensen zien de realiteit niet graag onder ogen omdat ze niet graag met een schuldgevoel geconfronteerd willen worden. Alleen voor mensen die uw waarheid willen geloven.
Ze schieten dan in denial mode. Als je ze confronteert met de harde feiten en het er goed inwrijft, dan komt de boodschap het beste over en heb je het beste resultaat.
Bij U pakt dat alvast niet, en die ontkenning is bij U wel heel sterk aanwezig.
Efficiëntie. Het probleem erkennen, het benoemen en de oplossingen vinden – zonder taboes. Als dat gepamper, sensibiliseren en andere slappe toestanden hebben nauwelijks effect.
Probeer dat maar eens als het aankomt op immigratie, staatsfinanciën en dergelijke. Of je word of verketterd, of gewoon uitgelachen.
Maar ja, u hebt gelijk, de meute kan je niet leiden met de belofte van een worteltje op 1 km afstand, daar hebt U of een ton wortels op 1 meter voor nodig, of een ferme dikke harde stok. Noord Korea is het perfect voorbeeld van zo'n dikke harde stok zonder wortels in't vooruitzicht.
De laatste 2 zijn zaken die mensen opwerpen wanneer ze geen argumenten hebben en hun gelijk niet kunnen halen. Argumenten gestaaft op feiten die U niet bevallen worden vakkundig genegeerd of ketsen gewoon af op uw pantser van eigengereide waarheid.
Ik ben absoluut geen afgunstig persoon, dus jaloezie heeft hier allerminst mee te maken.
Dat verstopt U dan wel heel goed.

maddox
20 september 2013, 10:58
Onbekend is onbemind.
Zeg eens wanneer hebt u voor het laatst met de fiets gereden?

Wanneer hebt U laatst in een wagen gereden die niet goedgekeurd is door de PVDA?

Micele
20 september 2013, 10:59
Zeg eens wanneer hebt u voor het laatst met de fiets gereden?
Rijden fietsen dan anders als 50 jaar geleden ? LOL.

Blue Sky
20 september 2013, 11:50
Wanneer hebt U laatst in een wagen gereden die niet goedgekeurd is door de PVDA?

Zo weinig mogelijk, maar toch wel wekelijks.

Anna List
20 september 2013, 11:53
Zoals Blue Sky zijn punten naar voor brengt, ik heb zo altijd het gevoel dat men in Noord Korea lessen van die medeforummer gekregen heeft.

ik vraag mij altijd af hoeveel mensen hij op die manier echt overtuigd in de auto duwt ipv een gewoon gesprek te hebben met iemand ...

Anna List
20 september 2013, 11:54
Hebben we wel altijd een alternatief?

Naar de bakker gaan om een brood gaat gemakkelijk met de fiets, een taart is al ietske moeilijker hé.

dan krijg je zo'n grote plastiek zak waar die doos recht in staat...wat doe jij als je die taart te voet afhaalt mss ?

Anna List
20 september 2013, 11:56
En degene die 25 km ver woont en om 6u00 moet beginnen?

die heeft wsl tegen 14u gedaan met werken.

Anna List
20 september 2013, 11:58
Rijden fietsen dan anders als 50 jaar geleden ? LOL.

nogal, gelukkig maar.

maddox
20 september 2013, 12:03
Zo weinig mogelijk, maar toch wel wekelijks.

Uw geloofsgenoten mogen dat waarschijnlijk niet weten.

Maar wees eens eerlijk, een deftige autozetel zit toch een pak lekkerder dan een fietszadel dat uw kloten in uw lijf wringt.

(nog een pluspunt van een goeie motorscooter, dat zadel is meer een sofa)

maddox
20 september 2013, 12:04
ik vraag mij altijd af hoeveel mensen hij op die manier echt overtuigd in de auto duwt ipv een gewoon gesprek te hebben met iemand ...

Meer dan hij de stuipen op het lijf kan jagen met zijn uitspraken.
Ergo, hij slaat zijn eigen ruiten in.

AnarchoChristophe
20 september 2013, 12:09
Buiten de steden is er dan ook geen alternatief. Om te pendelen evenmin. Op een infrastructuur van +30 jaar oud met een aantal wagens dat in die periode verdrievoudigd is. Geen wonder dat we stil staan.

:?

Koop U een fiets misschien?

Op grote inkopen na, doe ik vrijwel elke verplaatsing bij droog weer onder de 20 kilometer met de fiets.

Micele
20 september 2013, 12:11
nogal, gelukkig maar.

Ik vond die fiets uit mijn kindertijd iets beter bollen, en voor de rest is daar niets aan veranderd in 50 jaar. Het zal wel aan mij liggen. ;-)

AnarchoChristophe
20 september 2013, 12:12
Hebben we wel altijd een alternatief?

Naar de bakker gaan om een brood gaat gemakkelijk met de fiets, een taart is al ietske moeilijker hé.

En jij gaat 5 dagen per week taart halen ofzo?

Blue Sky
20 september 2013, 12:14
Uw geloofsgenoten mogen dat waarschijnlijk niet weten.

Maar wees eens eerlijk, een deftige autozetel zit toch een pak lekkerder dan een fietszadel dat uw kloten in uw lijf wringt.

(nog een pluspunt van een goeie motorscooter, dat zadel is meer een sofa)

Ik heb een gel zadel, dat zit best wel goed. Een autozetel zal dan misschien wel beter zitten, ik heb geen zin om overal aan te schuiven en te stoppen, over drempels te hobbelen en vervolgens als een gestrest konijn op het werk aan te komen. Als je alle factoren beschouwt, dan valt het comfortabele zetel argument erbij in het niets.

AnarchoChristophe
20 september 2013, 12:15
Ook met de kans dat ze de "juiste taart" niet meer hebben, en de volgende bakker ligt op 6 km. ;-)
Terug met de fiets naar huis en de auto nemen ?


Vind jij dat nu serieus te ver om met de fiets te doen?
:?

Blue Sky
20 september 2013, 12:21
ik vraag mij altijd af hoeveel mensen hij op die manier echt overtuigd in de auto duwt ipv een gewoon gesprek te hebben met iemand ...

Laat ze maar overtuigd in hun auto stappen ... om wat verder in de file te gaan aanschuiven. Het zal mij een worst wezen. Er komen steeds meer fietspaden en verkeersvrije wegen, dus ik heb daar (nu reeds) weinig last van.

Ik heb alleen iets tegen mensen die totaal verkeerde redeneringen maken uit onwetendheid of om hun gedrag te vergoelijken zoals ze hun auto nodig zouden wanneer ze 200 m verder moeten zijn en ze weer eens geen alternatief hebben voor de auto.

Blue Sky
20 september 2013, 12:22
Vind jij dat nu serieus te ver om met de fiets te doen?
:?

Hij is al oud. Maar hey, dan is er de e-bike natuurlijk! :-)

Ondernemerke
20 september 2013, 12:38
En binnenkort een slimme meter aan je kloten. Dan beslist het weer wanneer je accu geladen mag worden.
Thuis mogen ze dat voor mijn part installeren. Daar ga ik toch mijn laadstation niet installeren. Op het bedrijf kunnen ze zoiets nooit doen. Of gaan ze dan ook beslissen wanneer de productie wel of niet mag draaien. En waar ga ik de wagen aan het stopcontact hangen denk je? Natuurlijk alleen op het bedrijf waar de elektriciteitsrekening voor de volle 100% in de boekhouding gaat ;)

Onbekend is onbemind.
Zeg eens wanneer hebt u voor het laatst met de fiets gereden?
Afgelopen zondag samen met de kids nog een vrij lange rit van bijna 20 kilometer gedaan. Voor klein gasten is dat toch een lange rit :)

Anna List
20 september 2013, 12:41
Laat ze maar overtuigd in hun auto stappen ... om wat verder in de file te gaan aanschuiven. Het zal mij een worst wezen. Er komen steeds meer fietspaden en verkeersvrije wegen, dus ik heb daar (nu reeds) weinig last van.

Ik heb alleen iets tegen mensen die totaal verkeerde redeneringen maken uit onwetendheid of om hun gedrag te vergoelijken zoals ze hun auto nodig zouden wanneer ze 200 m verder moeten zijn en ze weer eens geen alternatief hebben voor de auto.

m.i. zou je toch beter eens nadenken over je manier van debatteren en de gewenste en ongewenste gevolgen daarvan.

je vangt geen vliegen met azijn, en jij zeikt jammer genoeg alleen maar onverdund azijn.

prettig weekend nog.

Anna List
20 september 2013, 12:42
Thuis mogen ze dat voor mijn part installeren. Daar ga ik toch mijn laadstation niet installeren. Op het bedrijf kunnen ze zoiets nooit doen. Of gaan ze dan ook beslissen wanneer de productie wel of niet mag draaien. En waar ga ik de wagen aan het stopcontact hangen denk je? Natuurlijk alleen op het bedrijf waar de elektriciteitsrekening voor de volle 100% in de boekhouding gaat ;)


Afgelopen zondag samen met de kids nog een vrij lange rit van bijna 20 kilometer gedaan. Voor klein gasten is dat toch een lange rit :)

hoe zit het met de rubriek voordelen in natura op je belastingsaangifte ?

Ondernemerke
20 september 2013, 12:42
Veel geluk toegewenst met je nieuwe Porsche Panamera S E-Hybrid. ;-)
Maar relatief zeer zuinig is ie wel, ook als de accu leeg is:
hier de praktische testwaarde (veel hoger als 71 g/km CO2 natuurlijk, gemiddeld zowat 159 g/km CO2 = 7,2 liter)
Een autokenner ;) En zoals alle wagens zijn hun opgegeven cijfers helemaal niet realistisch. Maar dat die nu 3 of 7 liter verbruikt, het is mij vooral om de 90% aftrekbaarheid en de hele lage VAA te doen ;)

Ondernemerke
20 september 2013, 12:44
hoe zit het met de rubriek voordelen in natura op je belastingsaangifte ?
Daar dient de VAA voor ;) Ze mogen alles controleren. Boekhouding en belasting aangiftes zijn 100% in orde. Daar betaal je jaarlijks een klein fortuin voor aan accountants/fiscalisten :(

Anna List
20 september 2013, 12:45
Ook met de kans dat ze de "juiste taart" niet meer hebben, en de volgende bakker ligt op 6 km. ;-)
Terug met de fiets naar huis en de auto nemen ?

Of wil je het bezoek en de koffietafel nog veel langer laten wachten ?;-)

Als je maar ziet dat ik wat ervaring heb met even in de rapte nog een lekkere vlaai halen... het moet wel die zijn...

Begrijp me niet verkeerd voor een brood en-of verse broodjes en croissants en koffiekoeken zoveel als ik kan meepakken... in ´t dorp neem ik altijd de fiets naar de bakker zelfs als het regent (daarvoor haal ik de koude auto niet van stal).

er is trouwens ook niemand die je zegt de auto niet te nemen wanneer je daar reden toe hebt hé

dus ja, neem voor de boodschappen de auto, en ook voor die fragiele taart, maar je neemt toch niet elke dag zo'n taart mee voor je collega's of wel ?

stel dat je door een aangepaste en bewuste houding je autogebruik met pakweg 50% doet dalen ... lijkt me dat nog altijd een win/win

Micele
20 september 2013, 12:53
Vind jij dat nu serieus te ver om met de fiets te doen?
:?
Natuurlijk niet ik doe regelmatig eens op mijn gemak een toertje van 40 km of meer.

Maar als ik een taart moet gaan halen op 6 km (maakt 12 km) met de fiets staat die binnen 10-15 minuten niet op de koffietafel hé. Daar wachten familie en vrienden op.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 15:04
De extra fietsinspanning zorgt ook voor een grotere CO uitstoot.

CO? U bedoelt ongetwijfeld CO2. Alleen is de uitstoot van een mens nog steeds minder dan een wagen, met als belangrijkste aspect dat er in de uitlaatgassen van het gemotoriseerd verkeer ook nog een flink aantal giftige stoffen zitten.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 15:05
En degene die 25 km ver woont en om 6u00 moet beginnen?

Wat is het probleem? Gebrek aan zin? Aan uithouding? Aan weerbaarheid?

Jan van den Berghe
20 september 2013, 15:06
Awel ik word een groen jongen :)

Gisteren getekend. Nieuwe bedrijfswagen met slechts een CO2 uitstoot van 71 g/km en rijdt ook elektrisch. Opladen aan het stopcontact en volledig CO2-loos naar en van het bedrijf rijden. In alle comfort en stilte. Mooi meegenomen 90% fiscaal aftrekbaar en een VAA om eens mee te lachen.


Nog mooier meegenomen voor het bedrijf: iedere fietsinvestering is niet 90% aftrekbaar, maar wel 120%!

Jan van den Berghe
20 september 2013, 15:09
Waarom kiezen tussen warmte of in de zomer koeling (+ verwarmde/geventileerde zetels), luxe, comfort, radio op ... of zweten van te trappen, door regen en wind ... En in kostuum op de fiets? Of op het bedrijf ook kledij hangen en eens aangekomen eerst nog douchen en omkleden? Neen een fiets (of moto) is niets voor mij.

Inderdaad, dat is schijnbaar niets voor u. Alleen kunt u slechts voor uzelf spreken. Anderen vinden het wel interessant, aangenaam, verrijkend... om dagelijks met de fiets naar en van het werk te rijden. Ik vind het bijvoorbeeld ronduit heerlijk om na de fietsrit een goede douche te nemen om dan fris en monter te beginnen. 'n Heel andere lichamelijke ervaring dan wanneer ik met het werk zou beginnen zonder die inspanning.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 15:09
Nogmaals, geef goede alternatieven.

De vraag is natuurlijk wat u verstaat onder "goede" alternatieven.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 15:12
Rijden fietsen dan anders als 50 jaar geleden ? LOL.

Met een fiets van vijftig jaar geleden heb je inderdaad een andere rijbeleving. Dat komt door het gebruikte materiaal voor het frame.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 15:13
Uw geloofsgenoten mogen dat waarschijnlijk niet weten.

Maar wees eens eerlijk, een deftige autozetel zit toch een pak lekkerder dan een fietszadel dat uw kloten in uw lijf wringt.

(nog een pluspunt van een goeie motorscooter, dat zadel is meer een sofa)

En een ongelooflijk voordeel van een ligfiets! Geen zadelpijn meer. Geen getril door je polsen. Geen druk op de onderste wervels van je rug.

Stingray
20 september 2013, 16:36
aaaah, ik ga nog eens lekker een toertje maken met mijn auto met een 5,7 liter erin en goed wat CO2 uitproesten, gewoon voor de leut.

cheers.

AnarchoChristophe
20 september 2013, 16:43
aaaah, ik ga nog eens lekker een toertje maken met mijn auto met een 5,7 liter erin en goed wat CO2 uitproesten, gewoon voor de leut.

cheers.

Er zijn originelere manieren om mensen op stang te jagen.

Zwak getroll. Krijgt 1,5 punten van mij. Voor de moeite.

Nietzsche
20 september 2013, 16:58
aaaah, ik ga nog eens lekker een toertje maken met mijn auto met een 5,7 liter erin en goed wat CO2 uitproesten, gewoon voor de leut.

cheers.

Neem je ook direct wat kleine katjes mee om uit je auto te gooien?

Nietzsche
20 september 2013, 17:01
:?

Koop U een fiets misschien?

Op grote inkopen na, doe ik vrijwel elke verplaatsing bij droog weer onder de 20 kilometer met de fiets.

Dus?

Er zijn mensen die vrijwel elke verplaatsing met de auto gaan. Wat is daar mis mee?

Natuurlijk zijn er genoeg dingen te verzinnen . Alleen jij bent redelijk liberaal/anarchistisch in je opvattingen, jij vindt vrijheid erg belangrijk. Maar houdt dat bij dit soort dingen op?

Stingray
20 september 2013, 17:21
Neem je ook direct wat kleine katjes mee om uit je auto te gooien?

https://www.youtube.com/watch?v=-FS9NHGEb8w

vroem vroem vroem...CO2, CO2, CO2, CO2....

Nietzsche
20 september 2013, 17:23
https://www.youtube.com/watch?v=-FS9NHGEb8w

vroem vroem vroem...CO2, CO2, CO2, CO2....

Wat een graf lelijke auto,s.

Daar wil je toch nog niet dood in gevonden worden? :-D

AnarchoChristophe
20 september 2013, 17:35
Dus?

Er zijn mensen die vrijwel elke verplaatsing met de auto gaan. Wat is daar mis mee?
Dat zijn idioten en lamzakken.

Natuurlijk zijn er genoeg dingen te verzinnen . Alleen jij bent redelijk liberaal/anarchistisch in je opvattingen, jij vindt vrijheid erg belangrijk. Maar houdt dat bij dit soort dingen op?
De vrijheid om uit luiheid iedereen het leven zuur te maken?
De vrijheid om zoals Stingray beweert te willen doen, gewoon de asshole uit te hangen omdat het kan?

Ja, want het is door dat soort mensen, dat we minder vrijheid hebben. Omdat er teveel idioten rondlopen die er niet verantwoordelijk mee kunnen omgaan.

Stingray
20 september 2013, 17:50
Wat een graf lelijke auto,s.

Daar wil je toch nog niet dood in gevonden worden? :-D

tja, opinies zijn zoals reten....

Besides : als je het nog niet gemerkt moest hebben : dat is ook het bedoeling niet.

Nietzsche
20 september 2013, 17:53
Dat zijn idioten en lamzakken.


De vrijheid om uit luiheid iedereen het leven zuur te maken?
De vrijheid om zoals Stingray beweert te willen doen, gewoon de asshole uit te hangen omdat het kan?

Ja, want het is door dat soort mensen, dat we minder vrijheid hebben. Omdat er teveel idioten rondlopen die er niet verantwoordelijk mee kunnen omgaan.

1: Sinds wanneer is dat verboden?

https://www.youtube.com/watch?v=YDds47RE02w :-D

2: Iedereen het leven zuur te maken?

Hoe dan?

AnarchoChristophe
20 september 2013, 18:05
1: Sinds wanneer is dat verboden?

https://www.youtube.com/watch?v=YDds47RE02w :-D
Deze video bevat inhoud van UMG en is niet beschikbaar in je land.
2: Iedereen het leven zuur te maken?

Hoe dan?
Fijn stof, files, etc. Door al die externaliteiten gaat vadertje Staat dan weer eens onze zakken opentrekken of nog wat extra regelneven, gewoon omdat er teveel van die assholes en idioten rondlopen.

Je weet wel, dat type dat gewoon om de zeikerd uit te hangen nog wat extra met de auto gaat rondrijden als er nieuws zoals dit in omloop geraakt.
Dezelfde idioten die op draden betreft opwarming van de Aarde, feit of niet, zeveren dat ze nu nog eens extra gaan stoken.
Je kent vast zelf ook voorbeelden.

Nietzsche
20 september 2013, 18:11
Deze video bevat inhoud van UMG en is niet beschikbaar in je land.

Fijn stof, files, etc. Door al die externaliteiten gaat vadertje Staat dan weer eens onze zakken opentrekken of nog wat extra regelneven, gewoon omdat er teveel van die assholes en idioten rondlopen.

Je weet wel, dat type dat gewoon om de zeikerd uit te hangen nog wat extra met de auto gaat rondrijden als er nieuws zoals dit in omloop geraakt.
Dezelfde idioten die op draden betreft opwarming van de Aarde, feit of niet, zeveren dat ze nu nog eens extra gaan stoken.
Je kent vast zelf ook voorbeelden.

1: Ah, jammer.

2: Je beweert hiermee dus eigenlijk dat je het milieu belangrijker vind dan de vrijheid van beweging.

En het argument omtrent fijn stof en files gaat niet echt op. De een zijn vrijheid is namelijk altijd de een zijn beperkingen.

AnarchoChristophe
20 september 2013, 18:16
1: Ah, jammer.

2: Je beweert hiermee dus eigenlijk dat je het milieu belangrijker vind dan de vrijheid van beweging.
Neen, ik beweer hiermee dat een evenwicht vinden in vrijheid niet mogelijk is zolang er mensen in hun idiote koppigheid volharden of de asshole uithangen gewoon omdat het kan.

Trouwens, niemand die hier iemands vrijheid van bewegen wil schenden.

En het argument omtrent fijn stof en files gaat niet echt op. De een zijn vrijheid is namelijk altijd de een zijn beperkingen.
Mijn vrijheid eindigt waar de jouwe begint. Dat eist verantwoordelijkheid.
Voor externaliteiten heb je nog meer verantwoordelijkheid nodig, maar dat kan voor sommige mensen blijkbaar niet. Het is blijkbaar zelfs geen kwestie van domheid of onwetendheid, maar gewoon van de asshole uithangen.

Nietzsche
20 september 2013, 18:23
Neen, ik beweer hiermee dat een evenwicht vinden in vrijheid niet mogelijk is zolang er mensen in hun idiote koppigheid volharden of de asshole uithangen gewoon omdat het kan.

Trouwens, niemand die hier iemands vrijheid van bewegen wil schenden.

Mijn vrijheid eindigt waar de jouwe begint. Dat eist verantwoordelijkheid.
Voor externaliteiten heb je nog meer verantwoordelijkheid nodig, maar dat kan voor sommige mensen blijkbaar niet. Het is blijkbaar zelfs geen kwestie van domheid of onwetendheid, maar gewoon van de asshole uithangen.

1: Waarom zou iemand niet de asshole mogen uithangen?

Als jij iemand gaat verbieden de asshole uit te hangen dan beperk je hem wel degelijk in zijn vrijheid.

2: Uhu, en daarom zal een anarchistische samenleving nooit kunnen werken.

De mens heeft nu eenmaal wetten nodig anders komt er chaos.

Vrijheideerst
20 september 2013, 18:28
:?

Koop U een fiets misschien?

Op grote inkopen na, doe ik vrijwel elke verplaatsing bij droog weer onder de 20 kilometer met de fiets.

En dat is dan ook UW keuze.

AnarchoChristophe
20 september 2013, 18:30
En dat is dan ook UW keuze.

Ja, en door mij zal er niet veel file of fijn stof zijn.

Vrijheideerst
20 september 2013, 18:30
Dus?

Er zijn mensen die vrijwel elke verplaatsing met de auto gaan. Wat is daar mis mee?

Natuurlijk zijn er genoeg dingen te verzinnen . Alleen jij bent redelijk liberaal/anarchistisch in je opvattingen, jij vindt vrijheid erg belangrijk. Maar houdt dat bij dit soort dingen op?

Er zijn zelfs mensen die durven claimen dat ze autoliefhebber zijn. Wat is dat dan?

AnarchoChristophe
20 september 2013, 18:35
1: Waarom zou iemand niet de asshole mogen uithangen?

Als jij iemand gaat verbieden de asshole uit te hangen dan beperk je hem wel degelijk in zijn vrijheid.
Ja en dan?
Vrijheid als politiek concept wilt niet zeggen dat je gewoon mag doen wat je wilt, zonder je ergens iets van aan te trekken. Met wat voor schertsbeeld van vrijheid loop jij rond?

2: Uhu, en daarom zal een anarchistische samenleving nooit kunnen werken.

De mens heeft nu eenmaal wetten nodig anders komt er chaos.
Er zijn wetten, en je hebt nog steeds chaos door idioten.

Wat men mag doen is externaliteiten gewoon veel harder gaan verrekenen.
Dat zou al een hele mooie stap naar een betere overheid zijn. Dat past perfect in het kader van een meer minimalistische overheid. Problemen met een impact op de gehele maatschappij consequenter aan de bron gaan verrekenen en de rest van de mensen met rust laten.

Van voertuigen gewoon nog harder belasten op gebruik over korte afstanden of vervuiling tot bijv. rokers geen terugbetaling meer geven van medische kosten.

Nietzsche
20 september 2013, 18:39
Ja en dan?
Vrijheid als politiek concept wilt niet zeggen dat je gewoon mag doen wat je wilt, zonder je ergens iets van aan te trekken. Met wat voor schertsbeeld van vrijheid loop jij rond?


Er zijn wetten, en je hebt nog steeds chaos door idioten.

Wat men mag doen is externaliteiten gewoon veel harder gaan verrekenen.
Dat zou al een hele mooie stap naar een betere overheid zijn. Dat past perfect in het kader van een meer minimalistische overheid. Problemen met een impact op de gehele maatschappij consequenter aan de bron gaan verrekenen en de rest van de mensen met rust laten.

Van voertuigen gewoon nog harder belasten op gebruik over korte afstanden of vervuiling tot bijv. rokers geen terugbetaling meer geven van medische kosten.

1: Ik hang niet echt een definitie aan.

Het punt is alleen dat het altijd erg arbitrair is. Wanneer moet je iets gaan verbieden?

2: Ik ben het hier volkomen mee eens.

Al zou ik de zorg voor mensen die er bewust een ongezonde levensstijl op nahouden gewoon stop zetten.

Stingray
20 september 2013, 20:19
Dat zijn idioten en lamzakken.


De vrijheid om uit luiheid iedereen het leven zuur te maken?
De vrijheid om zoals Stingray beweert te willen doen, gewoon de asshole uit te hangen omdat het kan?

Ja, want het is door dat soort mensen, dat we minder vrijheid hebben. Omdat er teveel idioten rondlopen die er niet verantwoordelijk mee kunnen omgaan.

Als ik een asshole ben, wat maakt jou dat dan ?

Je denkt gewoon dat je heiliger bent dan de paus en ik heb eenvoudigweg lak aan jouw soort dat afkomt met idiote fabeltjes die verstoken zijn van elke realiteit en ondertussen met geen enkele fatsoenlijke oplossing naar voorkomt. Leuteren kan namelijk iedereen.:evil:

Als je het nog niet gemerkt moest hebben, het is een statement : net zoals jij een statement hebt dat je een anarchist bent, terwijl je het dus in werkelijkheid duidelijk niet bent.

Stingray
20 september 2013, 20:23
1: Ik hang niet echt een definitie aan.

Het punt is alleen dat het altijd erg arbitrair is. Wanneer moet je iets gaan verbieden?

2: Ik ben het hier volkomen mee eens.

Al zou ik de zorg voor mensen die er bewust een ongezonde levensstijl op nahouden gewoon stop zetten.

Geen probleem mee, op voorwaarde dat ik er dan ook niet voor moet betalen.

Stingray
20 september 2013, 20:26
Deze video bevat inhoud van UMG en is niet beschikbaar in je land.

Fijn stof, files, etc. Door al die externaliteiten gaat vadertje Staat dan weer eens onze zakken opentrekken of nog wat extra regelneven, gewoon omdat er teveel van die assholes en idioten rondlopen.

Je weet wel, dat type dat gewoon om de zeikerd uit te hangen nog wat extra met de auto gaat rondrijden als er nieuws zoals dit in omloop geraakt.
Dezelfde idioten die op draden betreft opwarming van de Aarde, feit of niet, zeveren dat ze nu nog eens extra gaan stoken.
Je kent vast zelf ook voorbeelden.

Luister eens goed hier mijnheer de paus : vadertje staat doet in deze niets, maar dan ook niets voor het milieu, maar alleen om zijn eigen zakken te vullen. Als jij dat een goed idee vind en jezelf belachelijk maakt door het ook nog eens te geloven, ga gerust je gang. Net zoals enter een salonliberaal is, bent jij een salonanarchist.

En ja, ik vind persoonlijke vrijheid belangrijker. Algemeen belang is gewoon een argument dat in deze gebruikt wordt om de mensen iets aan te smeren zoals gewoonlijk het geval is.

Zolang als ze dat doen vind ik dat het mijn plicht is om een manier te vinden om de regels te omzeilen en te verneuken.

Gelet op voorgaande ben ik meer een anarchist dan jij er een bent. Jij bent gewoonweg een salonanarchist.

Stingray
20 september 2013, 20:55
En voor het plezier van onze salonanarchist ga ik er nog een schepje bovenop doen :

https://www.youtube.com/watch?v=t3kkXXpPR6g

Formule van de verbranding :

4CH3NO2 + 3 O2 => 2 N2 + 4 CO2 + 6 H20

Dus ca. 2X meer CO2 dan de normale benzine.

Vrolijk op Vrijdag
20 september 2013, 21:16
Erg jammer. Maar hoe kan men een mentaliteitswijziging tot stand brengen? Autogebruik zwaarder belasten?

Op zich niet zo abnormaal.
De Amerikaan, de Duitser of de Brit nemen ook de auto voor dat soort verplaatsingen (heel wat Amerikanen en Britten hebben zelfs niet eens een fiets)
En als we straks allemaal de fiets nemen staan er files op de fietspaden.

Het probleem is dat Vlaanderen te dicht bevolkt is.
Maar daar zijn onze politici gelukkig mee bez...
Of nee wacht.
Die laten jaarlijks duizenden vreemdelingen binnen die nooit fietsen en het liefst met roetblazende dieselwagens van 15 jaar oud rijden.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 21:46
En ja, ik vind persoonlijke vrijheid belangrijker. Algemeen belang is gewoon een argument dat in deze gebruikt wordt om de mensen iets aan te smeren zoals gewoonlijk het geval is.


Dan stel ik voor dat u in ons land voortaan links gaat rijden. Persoonlijke vrijheid voor alles, zoals u stelt.

Misschien gaat u dan beseffen dat persoonlijke vrijheid niet losstaat van het algemeen belang. Dat algemeen belang ook persoonlijk belang is uiteindelijk.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 21:48
Op zich niet zo abnormaal.
De Amerikaan, de Duitser of de Brit nemen ook de auto voor dat soort verplaatsingen (heel wat Amerikanen en Britten hebben zelfs niet eens een fiets)
En als we straks allemaal de fiets nemen staan er files op de fietspaden.

Hoezo? Bereken eens aan de hand van de bekende verkeersmodellen hoeveel fietsers je moet hebben op een bepaald moment en op een bepaalde plaats om daadwerkelijk een file te krijgen.

PeterCC
20 september 2013, 21:53
En toch altijd maar klagen over het stokkende verkeer en de dure brandstofprijzen. :-D Zie hier de verklaring.

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/1706465/2013/09/18/Vlaming-kruipt-voor-bijna-elke-verplaatsing-in-de-auto.dhtml
Mobiliteit in Vlaanderen laat zich eenvoudig samenvatten.
70% van de verplaatsingen doen we met de wagen. 25% te voet of met de fiets. 5% met het openbaar vervoer. En dat is al vele jaren zo.
Gevraagd naar commentaar begon Crevits, net zoals al haar voorgangers al 40 jaar lang, over meer openbaar vervoer.
Zou er ooit een dag komen dat onze bewindslieden tot het inzicht komen dat openbaar vervoer bakken geld kost maar niet relevant is?

Jan van den Berghe
20 september 2013, 21:56
Mobiliteit in Vlaanderen laat zich eenvoudig samenvatten.
70% van de verplaatsingen doen we met de wagen. 25% te voet of met de fiets. 5% met het openbaar vervoer. En dat is al vele jaren zo.

Dat is niet correct. Het aantal fietsverplaatsingen neemt de laatste jaren hand over hand toe.

Ook wordt de NMBS jaar na jaar geconfronteerd met een stijgend reizigersaantal, zelfs zodanig dat op meerdere lijnen er niet alleen een uitbreiding van de treinaanbod noodzakelijk wordt maar ook een uitbreiding van het net.

PeterCC
20 september 2013, 22:11
Dat is niet correct. Het aantal fietsverplaatsingen neemt de laatste jaren hand over hand toe.

Ook wordt de NMBS jaar na jaar geconfronteerd met een stijgend reizigersaantal, zelfs zodanig dat op meerdere lijnen er niet alleen een uitbreiding van de treinaanbod noodzakelijk wordt maar ook een uitbreiding van het net.
Het aantal fietsverplaatsingen kan "hand over hand" toenemen maar blijft hangen rond 25%.
Het aandeel van de NMBS mag "spectaculair" toenemen maar blijft onbetekenend. Twee keer bijna niets is nog altijd bijna niets.
Het gaat om de noemer.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 22:15
Het aantal fietsverplaatsingen kan "hand over hand" toenemen maar blijft hangen rond 25%.
Het aandeel van de NMBS mag "spectaculair" toenemen maar blijft onbetekenend. Twee keer bijna niets is nog altijd bijna niets.
Het gaat om de noemer.

Het gaat erom dat uw bewering gewoon niet correct is dat alles al vele jaren hetzelfde blijft.

Micele
20 september 2013, 22:17
Mobiliteit in Vlaanderen laat zich eenvoudig samenvatten.
70% van de verplaatsingen doen we met de wagen. 25% te voet of met de fiets. 5% met het openbaar vervoer. En dat is al vele jaren zo.
Gevraagd naar commentaar begon Crevits, net zoals al haar voorgangers al 40 jaar lang, over meer openbaar vervoer.
Zou er ooit een dag komen dat onze bewindslieden tot het inzicht komen dat openbaar vervoer bakken geld kost maar niet relevant is?

Idd, die procentcijfers lijken ongeveer te kloppen (auto zal bij ca 67-68 % liggen of ruim 2/3, ook andere bron als hieronder) Toch voor Vlaanderen, in Wallonie zullen ze zeker iets minder met de fiets rijden wegens het reliëf.


http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/ovg41/ovg41-analyse-a1.pdf

Op basis van deze redenering, maar ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, leggen we een relatie tussen stedelijke verdichting, aantal verplaatsingen en verplaatsingsafstanden. Veel, korte verplaatsingen staan voor nabijheid van activiteitenplekken. Minder, maar langere verplaatsingen wijzen op ruimtelijke spreiding.

Een kwart van onze verplaatsingen doen we te voet of per fiets: een behoorlijk aantal.
Dat zal in de stad hoger liggen, tenzij de fietskwaliteit daar slecht is. Let wel: vermits we rekenen met “hoofdvervoermiddel” is er een onderschatting van voetgangers en fietsers omdat voor- en na-transport naar/van openbaar vervoer-haltes niet als zodanig geanalyseerd zijn.

De auto neemt ruim 2/3 van alle verplaatsingen voor zijn rekening. Binnen die autoverplaatsingen doen we ¾ als bestuurder, ¼ als passagier. Gemakkelijk om te onthouden in discussies.

Het totale openbaar vervoer haalt iets meer dan 5% van het aantal verplaatsingen. Niet bemoedigend, maar een realiteit.

Ook hier een lichte onderschatting: een bustrip naar/van het treinstation is niet gerekend. We tellen dan de trein als modus. Verder zijn bijvoorbeeld de autocars gerekend bij de modus “op een andere wijze”.

Stingray
20 september 2013, 22:22
Dan stel ik voor dat u in ons land voortaan links gaat rijden. Persoonlijke vrijheid voor alles, zoals u stelt.

Misschien gaat u dan beseffen dat persoonlijke vrijheid niet losstaat van het algemeen belang. Dat algemeen belang ook persoonlijk belang is uiteindelijk.

Waar jij hier over komt zagen heeft niets te maken met de discussie over persoonlijke vrijheid. Die heeft er wel mee te maken een wagen te gebruiken voor uw verplaatsingen op de moment en met het voertuig zoals je dat wil. Dat heeft niets te maken met de afspraken om in het verkeer rechts te rijden zoals jij hier doet voorkomen.

Algemeen belang heeft niets, maar dan ook niets met persoonlijk belang te maken. Het heeft er alleen iets mee te maken met wat de politiek wil en het is al duidelijk genoeg dat wat de politiek wil absoluut niet hetzelfde is als wat de burger wil.

Als men werkelijk een statement wil maken van hun zogenaamd groen beleid, dat ze gemotoriseerd vervoer integraal verbieden. Niet lullen, niet zagen, doen. En dan is het onmiddellijk gedaan met de CO2 uitstoot.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 22:24
Waar jij hier over komt zagen heeft niets te maken met de discussie over persoonlijke vrijheid. Die heeft er wel mee te maken een wagen te gebruiken voor uw verplaatsen op de moment en met het voertuig zoals je dat wil. Dat heeft niets te maken met de afspraken om in het verkeer rechts te rijden zoals jij hier doet voorkomen.

Algemeen belang heeft niets, maar dan ook niets met persoonlijk belang te maken. Het heeft er alleen iets mee te maken met wat de politiek wil en het is al duidelijk genoeg dat wat de politiek wil absoluut niet hetzelfde is als wat de burger wil.

Bijgevolg erkent u dus dat individuele vrijheid niet absoluut is en dat de overheid een regulerend kader kan en mag scheppen. Hiermee stelt u dus het omgekeerde van enkele berichten eerder.

Stingray
20 september 2013, 22:25
Bijgevolg erkent u dus dat individuele vrijheid niet absoluut is en dat de overheid een regulerend kader kan en mag scheppen. Hiermee stelt u dus het omgekeerde van enkele berichten eerder.

jonge ge zijt zoals altijd naast de kwestie aan het babbelen. Het één sluit het ander niet uit, maar daar is jouw verstand blijkbaar te klein voor.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 22:27
jonge ge zijt zoals altijd naast de kwestie aan het babbelen. Het één sluit het ander niet uit, maar daar is jouw verstand blijkbaar te klein voor.

U poneert een stelling, maar kan ze niet duiden. Zo beweert u dat het "niets daarmee te maken heeft". Waarom? U legt het niet uit. U toont het niet aan.

Dus, toon eerst maar eventjes aan dat wat u beweert, ergens een grond heeft.

Stingray
20 september 2013, 22:29
U poneert een stelling, maar kan ze niet duiden. Zo beweert u dat het "niets daarmee te maken heeft". Waarom? U legt het niet uit. U toont het niet aan.

Dus, toon eerst maar eventjes aan dat wat u beweert, ergens een grond heeft.

Dat geldt net hetzelfde voor jou, je poneert een stelling die op niets gebaseerd is. Dus ik daag jou evenzeer uit, toon aan dat ze klopt.

PeterCC
20 september 2013, 22:34
Het gaat erom dat uw bewering gewoon niet correct is dat alles al vele jaren hetzelfde blijft.
Op details na blijft alles al vele jaren hetzelfde.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 22:35
Dat geldt net hetzelfde voor jou, je poneert een stelling die op niets gebaseerd is.

Welke stelling?

Jan van den Berghe
20 september 2013, 22:36
Op details na blijft alles al vele jaren hetzelfde.

Neen, er is een opmerkelijke stijging in het aantal fietsverplaatsingen.

Stingray
20 september 2013, 22:39
Welke stelling?

Dat het algemeen belang mijn persoonlijk belang dient.

Vrolijk op Vrijdag
20 september 2013, 22:41
Hoezo? Bereken eens aan de hand van de bekende verkeersmodellen hoeveel fietsers je moet hebben op een bepaald moment en op een bepaalde plaats om daadwerkelijk een file te krijgen.

Blijf jij maar dromen dat je heel Vlaanderen op de fiets krijgt, pater Versteylen.

Zolang de bevolkingsdichtheid hier de hoogste van Europa is blijft het hier roethappen dat het geen naam heeft.
Santé.

Nietzsche
20 september 2013, 22:41
Geen probleem mee, op voorwaarde dat ik er dan ook niet voor moet betalen.

Waarvoor?

Als de zorg voor dat soort mensen stop is gezet dan hoef jij niet meer te betalen voor de zorg van die mensen hé.

Dat lijkt mij nogal logisch .

Stingray
20 september 2013, 22:41
Blijf jij maar dromen dat je heel Vlaanderen op de fiets krijgt, pater Versteylen.

Zolang de bevolkingsdichtheid hier de hoogste van Europa is blijft het hier roethappen dat het geen naam heeft.
Santé.

de fiets is gewoonweg een achterlijk vervoermiddel.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 22:43
Dat het algemeen belang mijn persoonlijk belang dient.

Ja, dat is zelfs heel eenvoudig aan te tonen. Door ordening in een maatschappij is het mogelijk dat mensen samenleven in harmonie. Indien er geen algemeen belang voorop wordt gesteld, worden we haaien.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 22:45
Blijf jij maar dromen dat je heel Vlaanderen op de fiets krijgt, pater Versteylen.

Zolang de bevolkingsdichtheid hier de hoogste van Europa is blijft het hier roethappen dat het geen naam heeft.
Santé.

Ik droom niet. Ik fiets. In mijn situatie is dat ideaal. In andere situaties kan de wagen ideaal zijn. Zo zie je maar dat uw aanval nergens op slaat.

Nietzsche
20 september 2013, 22:46
En voor het plezier van onze salonanarchist ga ik er nog een schepje bovenop doen :

https://www.youtube.com/watch?v=t3kkXXpPR6g

Formule van de verbranding :

4CH3NO2 + 3 O2 => 2 N2 + 4 CO2 + 6 H20

Dus ca. 2X meer CO2 dan de normale benzine.

Wat een stront lelijke dingen.

http://www.animaatjes.nl/wallpapers/auto/bugatti-veyron/wallpaper_bugatti-veyron_animaatjes-15.jpg

Stingray
20 september 2013, 22:46
Ja, dat is zelfs heel eenvoudig aan te tonen. Door ordening in een maatschappij is het mogelijk dat mensen samenleven in harmonie. Indien er geen algemeen belang voorop wordt gesteld, worden we haaien.

Je kan het dus niet. Je zit hier gewoon gebakken lucht te verkopen.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 22:47
de fiets is gewoonweg een achterlijk vervoermiddel.

Alleen technisch gezien is een fiets een heel wonderlijk vervoermiddel. De techniek zorgt ervoor dat men met een minimum aan inspanning gemakkelijk een mooie snelheid haalt.

Stingray
20 september 2013, 22:47
Wat een stront lelijke dingen.

http://www.animaatjes.nl/wallpapers/auto/bugatti-veyron/wallpaper_bugatti-veyron_animaatjes-15.jpg

Had ik jou al niet eens gezegd dat schoonheid niet hetgeen was waar het om ging ?

Nietzsche
20 september 2013, 22:48
Had ik jou al niet eens gezegd dat schoonheid niet hetgeen was waar het om ging ?

Het blijven stront lelijke dingen. :-D

Jan van den Berghe
20 september 2013, 22:48
Je kan het dus niet. Je zit hier gewoon gebakken lucht te verkopen.

De feiten spreken voor zich. Toen er in de VS op de bepaalde plaatsen geen controle meer was van politie en overheidsdiensten na de verwoestende orkaan, gingen mensen aan het plunderen en vielen ze elkaar aan. Iedereen zocht het eigenbelang, met als resultaat een hoop conflicten. Slechts een samenleving met regels, met ordening verhelpt hieraan.

Stingray
20 september 2013, 22:48
Alleen technisch gezien is een fiets een heel wonderlijk vervoermiddel. De techniek zorgt ervoor dat men met een minimum aan inspanning gemakkelijk een mooie snelheid haalt.

Mijn inspanning is bij een auto nog minder en hij zit technisch nog beter in mekaar want ik kan snelheden halen die vele malen hoger liggen en ik dus minder tijd verschijt met op een fiets rond te hossen.

PeterCC
20 september 2013, 22:50
(...)
Als men werkelijk een statement wil maken van hun zogenaamd groen beleid, dat ze gemotoriseerd vervoer integraal verbieden. Niet lullen, niet zagen, doen. En dan is het onmiddellijk gedaan met de CO2 uitstoot.
In Leuven wil de burgemeester dat doen:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130916_00744736&_section=62962683&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=pm
(ik weet niet of de link nog werkt)
In ieder geval, het bericht gaat erover dat de stad Leuven op termijn radicaal alle autoverkeer wil bannen. De termijn staat er niet bij.

PeterCC
20 september 2013, 22:51
Neen, er is een opmerkelijke stijging in het aantal fietsverplaatsingen.

Op details na blijft alles gelijk.

Stingray
20 september 2013, 22:51
Het blijven stront lelijke dingen. :-D

Jij bent ook een strontlelijk ding, maar daarom blijf ik er nog niet over zagen.

Stingray
20 september 2013, 22:52
In Leuven wil de burgemeester dat doen:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130916_00744736&_section=62962683&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=pm
(ik weet niet of de link nog werkt)
In ieder geval, het bericht gaat erover dat de stad Leuven op termijn radicaal alle autoverkeer wil bannen. De termijn staat er niet bij.

:lol: moeten ze vooral doen.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 22:52
Mijn inspanning is bij een auto nog minder en hij zit technisch nog beter in mekaar want ik kan snelheden halen die vele malen hoger liggen en ik dus minder tijd verschijt met op een fiets rond te hossen.

Uw inspanning, ja. Echter de energie die het kost om een auto aan die snelheid te laten rijden, is vele malen hoger dan in vergelijking met de fiets. Daarom is een fiets een wonderlijk technisch middel. De auto een vrij gecompliceerd middel.

Nietzsche
20 september 2013, 22:53
Jij bent ook een strontlelijk ding, maar daarom blijf ik er nog niet over zagen.

Ad hominem.

Stingray
20 september 2013, 22:53
Uw inspanning, ja. Echter de energie die het kost om een auto aan die snelheid te laten rijden, is vele malen hoger dan in vergelijking met de fiets. Daarom is een fiets een wonderlijk technisch middel. De auto een vrij gecompliceerd middel.

En jij vreet geen voedsel om je benen te laten bewegen ? En het voedsel dat jij eet, kost geen energie om te produceren ? En de scheten die je laat terwijl je in de wind rijdt op je fiets die zijn geen verontreiniging en de stront die je elke dag in je pot dumpt tesamen met die groene straal pis is ook geen verontreiniging ?

Stingray
20 september 2013, 22:54
Ad hominem.

non interessum

Heb je al op het driehoekje geduwd ?

Duw nog eens en liefst nog eens. Je kent de drill wel.

Stingray
20 september 2013, 23:11
De feiten spreken voor zich. Toen er in de VS op de bepaalde plaatsen geen controle meer was van politie en overheidsdiensten na de verwoestende orkaan, gingen mensen aan het plunderen en vielen ze elkaar aan. Iedereen zocht het eigenbelang, met als resultaat een hoop conflicten. Slechts een samenleving met regels, met ordening verhelpt hieraan.

Ik heb een ander voorbeeld : de overheid onteigent gronden in woonuitbreidingsgebied ten nadele van eigenaren en betaalt daar een belachelijk lage prijs voor om die vervolgens voor veel centen als bouwgrond te verpatsen aan projectontwikkelaars in het algemeen belang.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 23:12
En jij vreet geen voedsel om je benen te laten bewegen ? En het voedsel dat jij eet, kost geen energie om te produceren ? En de scheten die je laat terwijl je in de wind rijdt op je fiets die zijn geen verontreiniging en de stront die je elke dag in je pot dumpt tesamen met die groene straal pis is ook geen verontreiniging ?

U doet allemaal hetzelfde. Alleen, wanneer ik met de fiets rij, stoot ik geen giftige stoffen het milieu in. U met de wagen wel.

Stingray
20 september 2013, 23:14
U doet allemaal hetzelfde. Alleen, wanneer ik met de fiets rij, stoot ik geen giftige stoffen het milieu in. U met de wagen wel.

Maar ik verbruik minder caloriën dan jij op je fiets dus ik moet minder eten om diezelfde afstand te rijden, minder schijten etc. Bovendien stoot jij ook CO2 uit en meer zelfs dan wanneer ik in de wagen zit.

Jan van den Berghe
20 september 2013, 23:18
Maar ik verbruik minder caloriën dan jij op je fiets dus ik moet minder eten om diezelfde afstand te rijden, minder schijten etc. Bovendien stoot jij ook CO2 uit en meer zelfs dan wanneer ik in de wagen zit.

CO2 is niet giftig. Daarnaast is uw gecombineerde uitstoot nog steeds groter dan de mijne en is bovendien geladen met een aantal giftige stoffen.

Stingray
20 september 2013, 23:59
CO2 is niet giftig. Daarnaast is uw gecombineerde uitstoot nog steeds groter dan de mijne en is bovendien geladen met een aantal giftige stoffen.

Daar betaal ik dan ook ruimschoots voor.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 07:23
Daar betaal ik dan ook ruimschoots voor.

Eigenlijk niet. Als "de vervuiler betaalt" echt zou worden toegepast, waren de belastingen gerelateerd aan de wagen nog veel hoger.

AnarchoChristophe
21 september 2013, 07:26
Als ik een asshole ben, wat maakt jou dat dan ?

Je denkt gewoon dat je heiliger bent dan de paus en ik heb eenvoudigweg lak aan jouw soort dat afkomt met idiote fabeltjes die verstoken zijn van elke realiteit en ondertussen met geen enkele fatsoenlijke oplossing naar voorkomt. Leuteren kan namelijk iedereen.:evil:
Heiliger dan de Paus? Beweer ik dat hier? Waar graag?
Terwijl jij wel aantoonbaar de asshole uithangt.

Als je het nog niet gemerkt moest hebben, het is een statement : net zoals jij een statement hebt dat je een anarchist bent, terwijl je het dus in werkelijkheid duidelijk niet bent.
Het is een nogal idiote statement, die onvolwassenheid en weinig verantwoordelijkheidszin toont. "Ik ga vervuilen, gewoon omdat het kan, en omdat anderen erop wijzen dat vervuilen niet goed is, herp derp!".

Ik beschouw mezelf ook niet meer als volledig anarchistisch.

AnarchoChristophe
21 september 2013, 07:30
En voor het plezier van onze salonanarchist ga ik er nog een schepje bovenop doen :

https://www.youtube.com/watch?v=t3kkXXpPR6g

Formule van de verbranding :

4CH3NO2 + 3 O2 => 2 N2 + 4 CO2 + 6 H20

Dus ca. 2X meer CO2 dan de normale benzine.

Je getroll wordt zwakker. Nog slechts 1 punt. Neem en voorbeeld aan Nietzsche, die kan trollen als hij wil.

AnarchoChristophe
21 september 2013, 07:39
Luister eens goed hier mijnheer de paus : vadertje staat doet in deze niets, maar dan ook niets voor het milieu, maar alleen om zijn eigen zakken te vullen.
Proficiat, lang over moeten nadenken?
Het punt is dat jij mij niet vergoed voor de schade die ik ondervind door fijn stof uitstoot. En de kosten van externaliteiten zoals fijn stof spreid de overheid dus wel min of meer over de gehele bevolking (ongeacht of de roverheid er nog winst op maakt of niet).

Als jij dat een goed idee vind en jezelf belachelijk maakt door het ook nog eens te geloven, ga gerust je gang. Net zoals enter een salonliberaal is, bent jij een salonanarchist.
Maar tenminste geen idioot die niets beters te doen heeft dan vervuilen omdat het kan onder het mom 'statement'.

En ja, ik vind persoonlijke vrijheid belangrijker. Algemeen belang is gewoon een argument dat in deze gebruikt wordt om de mensen iets aan te smeren zoals gewoonlijk het geval is.
Wie heeft het over algemeen belang? Vervuiling schendt mijn persoonlijk belang evenzeer. Jij moet niet ademen ofzo?

Zolang als ze dat doen vind ik dat het mijn plicht is om een manier te vinden om de regels te omzeilen en te verneuken.

Doe niet zo kinderachtig. Ik ben er voorstander van immorele wetten aan Uw laars te lappen. Maar omdat ze immoreel zijn, niet omdat het wetten zijn.
Je gaat ook niet iemand opscheppen met je auto omdat de Staat liever niet heeft dat je dat doet. Wat een achterlijke houding. Zo ga je ook niet gewoon voor de lol vervuilen omdat de Staat het liever niet heeft.

Gelet op voorgaande ben ik meer een anarchist dan jij er een bent. Jij bent gewoonweg een salonanarchist.
Jij bent eerder gewoon de meest zielige karikatuur van een libertariër die er rondloopt, gewoon een egoïst die lachend de zeikerd uithangt, mensen kloot omdat het kan en het dan 'vrijheid' noemt. Het soort karikatuur waarvan ik dacht die alleen bestond in de hersenkronkels en drogredenen van linkiewinkie's. Maar blijkbaar niet. Er is Stingray.

Vrijheideerst
21 september 2013, 11:35
Mobiliteit in Vlaanderen laat zich eenvoudig samenvatten.
70% van de verplaatsingen doen we met de wagen. 25% te voet of met de fiets. 5% met het openbaar vervoer. En dat is al vele jaren zo.
Gevraagd naar commentaar begon Crevits, net zoals al haar voorgangers al 40 jaar lang, over meer openbaar vervoer.
Zou er ooit een dag komen dat onze bewindslieden tot het inzicht komen dat openbaar vervoer bakken geld kost maar niet relevant is?

Niet relevant is wat overdreven. Maar dat men altijd kankert over de autolobby en nooit eens dieper ingaat op de openbaar vervoer lobby, De Lijn bijvoorbeeld, is hemeltergend.

Stingray
21 september 2013, 11:40
Je getroll wordt zwakker. Nog slechts 1 punt. Neem en voorbeeld aan Nietzsche, die kan trollen als hij wil.

Had je gedacht dat het mij ook maar een reet kan schelen. Heel dat milieugedoe heeft niets met milieu te maken, maar louter met centen en jij zit dat hier gewoonweg te verdedigen. Belachelijk.
Overigens is Nietsche zijn getrol erop gebaseerd om iemand uitspraken te laten doen zodat hij zo snel mogelijk op het driehoekje kan drukken en kan gaan bleiten bij de mods. Ik heb daar lak aan zoals je al gemerkt zal hebben en dat jij dat als belachelijk getrol beschouwd is jouw kleinzielig probleem.

En als jij dat kinderachtig gedrag vindt, so be it, ik heb daar niet in het minste last van.

Je bent een blijft een salonanarchist.

Bovendien, zou je ook nog beter moeten weten dat ik evenmin een libertariër ben zoals jij het hier doet voorkomen.

Het enige wat jij hier zit te uiten is je eigen frustratie over het feit dat ik me niet aanpas aan jouw idiote regeltjes of aan die van een (R)overheid die gewoon gek is op geld.

Verder als jij het een probleem vindt dat mensen de uiterste grenzen van het wettelijke opzoeken, dan zal je een heel groot deel van de maatschappij moeten opruimen, o.a. advocaten, politici, rechters etc.

Stingray
21 september 2013, 11:41
Eigenlijk niet. Als "de vervuiler betaalt" echt zou worden toegepast, waren de belastingen gerelateerd aan de wagen nog veel hoger.

Op basis van kosten die niet becijferd kunnen worden en totaal gefantaseerd zijn.

Vrijheideerst
21 september 2013, 14:36
Op basis van kosten die niet becijferd kunnen worden en totaal gefantaseerd zijn.

Wanneer gaat men eens volwaardige belastingen heffen op landbouwvoertuigen?

En het is een FEIT, mijn beste Jan, dat de auto nauwelijks verantwoordelijk is voor "vervuiling". Dat met de Euro 6 norm de verschillen tussen benzine en diesel bijna volledig zijn verdwenen, is dat ook.

Ondernemerke
21 september 2013, 14:42
Amai veel vriendelijke posts sinds gisteren :D

Je hebt twee groepen van mensen. Die een fiets als nummer 1 vervoersmiddel nemen. En die ook met alle mogelijke middelen willen verdedigen. En dat is hun goed recht en ik begrijp ook hun visie. Geen enkel probleem mee.

En een tweede groep die een auto liever dan hun vrouw zien. Die hun heilige koe met fluwelen handschoenen behandelen. Sommigen bouwen zelfs hun huizen in functie van hun garage en speelgoed dat er in staat. Zij doen alles om hun droom op vier wielen te kunnen verwezenlijken.

Ik dus ook. Moest ik moeten kiezen tussen de laatste nieuwe lambo aventador (nog even tanden bijten) of mijn vrouw? Mijn vrouw haar koffer stond klaar. Ik en ik denk veel petrolheads (zijn dus autofreaks) liggen er niet van wakker hoeveel CO2 en andere vuiligheid uit de uitlaat komt. Die morren en zagen wel over de hoge belastingen op auto's en benzine maar zullen geen meter minder gaan rijden. Zet morgen de benzine op 10 euro/liter en ik blijf er ettelijke tientallen tot +100 liter per maand doorjagen. Andere dingen zullen moeten opgeofferd worden maar de wagens blijven bollen. Een roadtrip naar Italië, Marbella, Saint Tropez of waar dan ook? De benzine gaat in de tank en de kilometers worden met veel plezier onder vrienden afgeklopt.

Zijn dat nu mensen zonder geweten? Ach misschien op bepaalde momenten. Ik zit in mijn ijzeren ros (of aluminium en nu zelfs composiet) en alles rond mij moet wijken. Klinkt cru maar dan raad ik iedereen eens aan om met een sportwagen snelheden van +250 km/uur te gaan doen. Seks met je vriendin of vrouw is dan maar iets gewoon :D Die ervaring ga je nooit met een fiets hebben!

Micele
21 september 2013, 15:24
In Leuven wil de burgemeester dat doen:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130916_00744736&_section=62962683&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=pm
(ik weet niet of de link nog werkt)
In ieder geval, het bericht gaat erover dat de stad Leuven op termijn radicaal alle autoverkeer wil bannen. De termijn staat er niet bij.

Ze willen wat meer aaneensluitende voetgangerszones, zoals ze in het buitenland al 20 jaar hebben... dus geeuw.

vb stad Freiburg, is zowat 2x maal Leuven.

Alle wegen die donkergeel ingekleurd zijn daar is de auto, en de rest (ook fietsen), in de regel "geband" = voetgangerszone met strikte regels.

Uiteraard moet men dan een degelijk verkeersmanagement installeren zodat de autobestuurders hun auto aan de rand of op voetgangersafstand snel kunnen parkeren. Kan men dat, dan zal de stad er eerder bij varen. Ook degelijk OV om de x-minuten vanuit parkeergarages -niet op de kaart- is belangrijk (die stippelijn is bepaald OV tot in het centrum van de oude kern).

http://www.freiburg.de/pb/site/Freiburg/get/documents/freiburg/daten/verkehr/pls/PLS_Innenstadt.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/70/Parkleitsystem_FR.jpg/170px-Parkleitsystem_FR.jpg

http://www.freiburg.de/pb/,Lde/231355.html

Micele
21 september 2013, 16:00
Wanneer gaat men eens volwaardige belastingen heffen op landbouwvoertuigen?

En het is een FEIT, mijn beste Jan, dat de auto nauwelijks verantwoordelijk is voor "vervuiling". Dat met de Euro 6 norm de verschillen tussen benzine en diesel bijna volledig zijn verdwenen, is dat ook.

Volgens de naakte cijfertjes maar bijlange niet volgens de schadelijkheid.

Die grenscijfers voor roetdeeltjes voor benzinemotoren is eigelijk overbodig want directe injectiemotoren die nog op magermengsel bij deellast werken (Schichtbetrieb in ´t Duits) - ttz dieselachtig met veel luchtoverschot bij gemiddelde toerentallen - (en daarbij ook zeer fijne benzineroetdeeltjes uitstoten) zijn eerder zeer zelden, er was eens een tijd in 2006 # ... dan bestonden er nog maar vanaf 2007 # hebben de meeste merken zoniet allemaal daarvan afgezien omdat er teveel nadelen aan verbonden waren, men heeft dat ietsiepietsie minderverbruik dan op betere veel milieuvriendelijke manieren opgelost en is begonnen met betere cilindervulling (variabele kleppenregeling -in en -uit over gans het toerentalbereik), ook in combinatie met turbo en minder cilinderinhoud (downsizing), tot in de premiumklasse (denk aan BMW 2 liter turbo).

Tegenwoordig werken wslk alle DI-benzines op homogeen mengsel (Lambda = 1), indien er nog een zeldene uitzondering is (Mazda Skyactiv-motoren ? ben ik niet zeker) dan geef me een link daarvan.

# Ik geef je even een linkje van 2006-2007 # (waar -vooral- de nadelen van dat magermengselprincipe staan, ook extra kosten, zelfs een speciale Denox-kat en superplus was nodig enz...) :
http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/motortechnik-die-zukunft-gehoert-dem-magerbetrieb-1462453.html

17.08.2007 · Mit einer Direkteinspritzung des Kraftstoffs kann der Verbrauch von Ottomotoren gesenkt werden. Das reduziert auch die CO2-Emissionen erheblich. Ein Blick auf die Technik verrät: Es sind nur die Kosten, die noch nicht gemeistert sind.

Volkswagen hat wie Mercedes und PSA schon vergangenes Jahr die wandgeführte Schichtladetechnik aufgegeben und fährt alle aktuellen FSI-Modelle durchgängig mit homogenem Gemisch, also mit Lambda gleich eins.
Dus je leest welke merken die magermengseltechniek bij DI benzine-motoren al opgegeven hebben in 2006 al !

VW-concern, BMW en enkele Japanners trouwens ook, maar sommige iets later. De eerste FSI van VW/Audi waren nog met magermengsel, staat ook in de tekst.

Dus de DI motoren werken nu quasi allemaal met homogeen mengsel en stoten verwaarloosbaar benzineroet uit, maar voor de enkele motoren die nog bestaan blijft die PM waarde dan nog staan...

Downsizing in der Premium-Klasse

Außerdem erlaubt die kurze Einspritzdauer einen weitgehend freien Umgang mit den Ventilsteuerzeiten. Die Phasenverschiebung von Einlass- und Auslassnockenwellen wird bei aufgeladenen Motoren zur besseren Brennraumspülung genutzt, was deutliche Drehmomentsteigerungen und niedrigere Abgasemissionen zur Folge hat. Voraussetzung hierfür sind allerdings schnell reagierende Nockenwellensteller mit großem Verdrehwinkel, also das, was BMW als Doppel-Vanos (Variable Nockenwellen-Spreizung) bezeichnet.

Eine größere Effizienz verspricht die homogene Direkteinspritzung in Verbindung mit Aufladung und Downsizing (Motoren mit kleineren Hubräumen). Hier lassen sich bis zu zehn Prozent Kraftstoff einsparen. VW demonstriert an den nur 1,4 Liter großen, doppelt aufgeladenen TSI-Motoren, was hier möglich ist. Aber auch BMW nutzt bei der Gemeinschaftsentwicklung mit PSA dieses Downsizing-Konzept für den Mini Cooper S mit beeindruckenden Leistungs- und Verbrauchswerten. Audi verfolgt eine Hubraumklasse höher (1,8 bis zwei Liter) mit dem neuen, demnächst konzernweit eingesetzten TFSI-Motor (“Weltmotor“ EA 888) das gleiche Muster. Und BMW ist mit der Downsizing-Masche sogar schon in der Oberklasse: Im Dreiliter-Sechszylinder werden hier mit Biturbo-Aufladung die Leistungswerte (225 kW/306 PS, 400 Newtonmeter Drehmoment) eines gut vier Liter großen V8 mit dem Verbrauch eines kleineren Sechszylinders kombiniert.

http://de.wikipedia.org/wiki/Direkteinspritzer#Direkteinspritzung_bei_Ottomotor en

Durch die direkte Einspritzung kann eine Ladungsschichtung erreicht werden, wodurch der Motor mit Sauerstoffüberschuss im optimalen thermodynamischen Betriebspunkt betrieben werden kann, was insbesondere im Teillastbereich den Wirkungsgrad erhöht. Daraus resultieren ein geringerer Verbrauch und eine geringere Kohlendioxid-Emission. Nachteilig ist die Partikelbildung im Abgas (Feinstaub), weil kein homogenes Kraftstoff-/Luftgemisch vorliegt.[5] Benzin-Direkteinspritzer, die permanent im Homogenbetrieb ohne Schichtladung arbeiten, wie z.B. die TSI- und TFSI-Motoren des Volkswagen-Konzerns, sind von einem Anstieg der Partikelbildung weitaus weniger betroffen.

uitleg homogeen mengsel of Lambda = 1
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdawaarde_(motortechniek)

en Schichtladung, of waarom ze die PM grenswaarde voor benzineroet ooit ingevoerd hebben, maar eigenlijk overbodig.
http://de.wikipedia.org/wiki/Schichtladung

Eine Schichtladung ist ein Verfahren der Ottomotortechnik, bei der der Kraftstoff (z. B. Benzin) so aufbereitet wird, dass im Bereich der Zündkerze ein zündfähiges Gemisch (Lambda λ = 0,5 bis 1,0) besteht, während der übrige Brennraum ein sehr mageres, schwer zündfähiges Gemisch (λ = 1,5 bis 3,0) aufweist. Das Gesamtluftverhältnis liegt bei Viertaktmotoren etwa zwischen 1,2 und 1,6. Erst nach der Zündung des fetten Teils des Gemisches ergeben sich Verhältnisse, die auch das restliche Gemisch entzünden. Schichtlademotoren können als Hybridmotoren (nicht zu verwechseln mit Hybridantrieben) angesehen werden, da sie das Merkmal Fremdzündung des Ottomotors mit der Inhomogenität des Kraftstoff-Luft-Gemischs des Dieselmotors verbinden.

Je ziet de opmerking 1 enkel geldig voor directe injectiemotoren, maar in de praktijk is het in feite vooral, voor die enkele di-motoren, die gedeeltelijk op magermengsel werken. Die hebben trouwens ook een aangepaste katalysator/lambdaregeling nodig.
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#PKW_mit_Benzinmotor

Emissionsgrenzwerte für PKW mit Benzinmotor.
Angaben in mg/km außer PN (1/km)
Norm Euro 5 Euro 6

PM 4,5 1 4,5 1
1 mit Direkteinspritzung

Jan van den Berghe
21 september 2013, 16:22
Op basis van kosten die niet becijferd kunnen worden en totaal gefantaseerd zijn.

Alleen al de kost die aanleg en onderhoud van de weginfrastructuur met zich meebrengt en de impact ervan op het milieu. Daarnaast de schadelijke stoffen die het gemotoriseerd verkeer uitstoot. En een factor als de ruimte die de steeds breder wordende voertuigen innemen. Als men alles in overschouw neemt, oogt het echt niet fraai.

De wagen is een zegen, maar ook een vloek. Om dat te erkennen, hoeft men niet groen, links of wat dan ook te zijn. Voor alle duidelijkheid en voor u in een bepaald vakje duwt: ik ben rechts-conservatief.

Micele
21 september 2013, 16:30
Alleen al de kost die aanleg en onderhoud van de weginfrastructuur met zich meebrengt en de impact ervan op het milieu.
Wat te weinig genuanceerd kort door de bocht hé, weginfrastuctuur en hun onderhoud wordt door iedereen gebruikt, niet alleen de auto. Dus auto of niet die wegen moesten er toch liggen als ik enkel maar aan het vrachtvervoer en ander vervoer denk (dit ook voor mensen die helemaal geen auto hebben).

En je vergeet ook de passagiers van de auto... kinderen/ouderen rijden ook (mee) auto. 1/4 van 2/3 van alle voertuigkms op de weg wordt door passagiers afgelegd.

Denk ook aan voetpaden voor voetgangers en (dure) fietspaden voor fietsers... verharde wegen voor landbouwvervoer enz...

Alle verkeersmiddelen (weg/water/spoor/lucht ook wat) hebben verkeersinfra nodig, de auto wslk nog het allerminste van al, want met een terreinwagen heb je geen asfalt of beton van doen. Uw argument houdt dus eigenlijk geen steek, zelfs integendeel. De auto betaald dikwijls zijn parkeerplaats (of van de werkgever) en thuis staat hij meestal op privé.
Denk eens wat een bus of vrachtwagen of trein voor weg/spoor-infra nodig hebben, denk aan de kostprijs (fundering - brugsterkte enz...).

Neen, een "aangepaste auto" heeft helemaal geen weginfra nodig andere vervoermiddelen hebben dit véél eerder nodig.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 16:43
Wat te weinig genuanceerd kort door de bocht hé, weginfrastuctuur en hun onderhoud wordt door iedereen gebruikt, niet alleen de auto. Dus auto of niet die wegen moesten er toch liggen als ik enkel maar aan het vrachtvervoer en ander vervoer denk (dit ook voor mensen die helemaal geen auto hebben).


Natuurlijk. Alleen zorgt het toegenomen gewicht van de wagens alsook hun uitdeinende breedte ervoor dat weginfrastructuur vandaag de dag flink duurder is geworden.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 16:44
En je vergeet ook de passagiers van de auto... kinderen/ouderen rijden ook (mee) auto. 1/4 van 2/3 van alle voertuigkms op de weg wordt door passagiers afgelegd.


Natuurlijk, maar het is onmiskenbaar dat in de ochtend- en avondspits de meeste mensen moederziel alleen in hun wagen zitten.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 16:49
Denk ook aan voetpaden voor voetgangers en (dure) fietspaden voor fietsers... verharde wegen voor landbouwvervoer enz...


Voet- en fietspaden worden duur, omdat beleidsmakers een verkeerde keuze maken. Boordstenen, klinkers... De aanleg kost enorm veel aan manuren, terwijl een dubbele laag asfalt flink goedkoper is. Met zelfs een groter comfort voor de fietsers. Alleen, ondanks de aanbeveling van het Fietsvademecum, willen sommige politici absoluut fietspaden in klinkers...

Jan van den Berghe
21 september 2013, 16:51
Alle verkeersmiddelen (weg/water/spoor/lucht ook wat) hebben verkeersinfra nodig, de auto wslk nog het allerminste van al, want met een terreinwagen heb je geen asfalt of beton van doen. Uw argument houdt dus eigenlijk geen steek, zelfs integendeel. De auto betaald dikwijls zijn parkeerplaats (of van de werkgever) en thuis staat hij meestal op privé.

Denkt u werkelijk dat het kleine bedrag voor een parkeerplaats ervoor zorgt dat kosten van de infrastructuur echt terugbetaald worden? Dat is wel heel naïef! Wat gemeenten en gewesten aan infrastructuur uitgeven, wordt grotendeels gedragen door alle burgers. Via hun belastingen. Niet specifiek bij de automobilist als dusdanig.

Scorpio
21 september 2013, 17:07
Amai veel vriendelijke posts sinds gisteren :D

Je hebt twee groepen van mensen. Die een fiets als nummer 1 vervoersmiddel nemen. En die ook met alle mogelijke middelen willen verdedigen. En dat is hun goed recht en ik begrijp ook hun visie. Geen enkel probleem mee.

En een tweede groep die een auto liever dan hun vrouw zien. Die hun heilige koe met fluwelen handschoenen behandelen. Sommigen bouwen zelfs hun huizen in functie van hun garage en speelgoed dat er in staat. Zij doen alles om hun droom op vier wielen te kunnen verwezenlijken.

Ik dus ook. Moest ik moeten kiezen tussen de laatste nieuwe lambo aventador (nog even tanden bijten) of mijn vrouw? Mijn vrouw haar koffer stond klaar. Ik en ik denk veel petrolheads (zijn dus autofreaks) liggen er niet van wakker hoeveel CO2 en andere vuiligheid uit de uitlaat komt. Die morren en zagen wel over de hoge belastingen op auto's en benzine maar zullen geen meter minder gaan rijden. Zet morgen de benzine op 10 euro/liter en ik blijf er ettelijke tientallen tot +100 liter per maand doorjagen. Andere dingen zullen moeten opgeofferd worden maar de wagens blijven bollen. Een roadtrip naar Italië, Marbella, Saint Tropez of waar dan ook? De benzine gaat in de tank en de kilometers worden met veel plezier onder vrienden afgeklopt.

Zijn dat nu mensen zonder geweten? Ach misschien op bepaalde momenten. Ik zit in mijn ijzeren ros (of aluminium en nu zelfs composiet) en alles rond mij moet wijken. Klinkt cru maar dan raad ik iedereen eens aan om met een sportwagen snelheden van +250 km/uur te gaan doen. Seks met je vriendin of vrouw is dan maar iets gewoon :D Die ervaring ga je nooit met een fiets hebben!

De zieligheid van dit bericht valt werkelijk met geen pen te beschrijven...

Micele
21 september 2013, 17:30
Natuurlijk. Alleen zorgt het toegenomen gewicht van de wagens alsook hun uitdeinende breedte ervoor dat weginfrastructuur vandaag de dag flink duurder is geworden.

Onze gezinsauto heeft zowat 1070 kg leeggewicht en er gaan desnoods 5 personen in (verzekerd), is 1,64 m breed (zonder spiegels) en juist 4 meter lang, daarenboven nog een variabele koffer (minimum 315 liter tot ...) naargelang aantal personen die ik meeneem, draaicirkel is 10 m.

Er zijn uiteraard kleinere en lichtere auto´s.

Wat zou ik aan schade aanrichten aan de weg ? Ik rij op 4 x 205 cm brede ( laagprofiel) banden dus redelijk weinig druk/cm². Zeggen we een afdruk van 4 zeer grote handen.

Welke breedte van de weg is voor mij voldoende ?

De auto rijdt ook op onverharde wegen, zelfs over een niet te zachte grasberm maar dat is nadelig voor het milieu omdat hij dan meer verbruikt en vooral meer uitstoot. ;-)

Micele
21 september 2013, 17:34
Natuurlijk, maar het is onmiskenbaar dat in de ochtend- en avondspits de meeste mensen moederziel alleen in hun wagen zitten.

De gemiddelde bezettigsgraad is onder de 1,4 gedaald, dus nog altijd ruim meer als 1.

Uiteraard zijn er 24/24 h en 7/7 d, voor zover ik mij herinner moet het al 4 jaar geleden zijn dat ik in een redelijk lange (onvermijdbare) file zat, en die was natuurlijk door een ongeval veroorzaakt. De andere files waren de moeite niet om over te spreken.

Micele
21 september 2013, 17:43
Denkt u werkelijk dat het kleine bedrag voor een parkeerplaats ervoor zorgt dat kosten van de infrastructuur echt terugbetaald worden?

Natuurlijk denk ik dat, ik sta dikwijls gewoon op de berm met wat onkruid op.
Maar dan betaal ik ook niets. ;-)


Dat is wel heel naïef! Wat gemeenten en gewesten aan infrastructuur uitgeven, wordt grotendeels gedragen door alle burgers. Via hun belastingen. Niet specifiek bij de automobilist als dusdanig.
Dat zijn algemene belastingen dat komen er bovenop voor de automobilist, of betalen 7 miljoen automobilsten die normale belastingen niet ?

De automobilist betaald extra voor zijn parkeerplaats (soms zelfs in het gras of de zeer goedkope ) daar gaat het over. Is dat voor alle andere vervoermiddelen ook ?
Het bestaat nog niet in Be denk ik, maar kan nog komen:
http://www.deingenieur.nl/nl/nieuws/18682/fiets-gaat-in-amsterdam-het-dak-op.html

Fiets gaat in Amsterdam het dak op
Gemeente onderzoekt parkeren op gebouwen
donderdag 10 mei 2012

Het Ingenieursbureau Amsterdam (IBA) onderzoekt de haalbaarheid van het stallen van fietsen op de daken van gebouwen. Vooral op drukke uitgaanspleinen moet dit zorgen voor minder hinderlijk geplaatste rijwielen.

Klanten rijden hun rijwiel naar binnen, waar een transportsysteem het voorwiel met behulp van een luchtkussen stevig oppakt. Al hangende aan het voorwiel rijdt de fiets over een verticale lopende band en komt hij in een carrousel onder de grond terecht.

‘Technisch maakt het niet uit of dit ondergronds gebeurt of op een dak’, aldus Griffioen.
Amsterdam is een populaire stad voor fietsers. De keerzijde is dat er alleen al in het centrum een tekort is van zo’n honderdduizend officiële stallingsplaatsen.

http://www.deingenieur.nl/upload/nieuws/ig/8_Fietsen_dak_amsterdam_web.jpg Zeer goed idee, overigens.

http://www.fietsersbondamsterdam.nl/fietsparkeren

Fietsparkeren

Fietsparkeerchaos

http://www.fietsersbondamsterdam.nl/_media/2011/fietsparkeerchaos.png?cache=&w=400&h=287

Een steeds groter probleem
Er wordt steeds meer gefietst en dat leidt niet alleen op de weg tot problemen, ook het parkeren van de fiets vormt steeds vaker een probleem. Vooral in de binnenstad en op populaire bestemmingen zoals stations, onderwijsinstellingen, winkelgebieden en parken (in de zomer). Te weinig fietsrekken of domweg geen (veilige) plek. Of overvolle fietsenrekken die soms alleen maar plaats lijken te bieden aan fietswrakken of zgn. weesfietsen, de wrakken van de toekomst.

Het ziet er niet naar uit dat het probleem zichzelf oplost en ook zal de groei van het fietsgebruik in Amsterdam niet afnemen. Vandaar dat bij de Fietsersbond en overheid met extra inzet gezocht wordt naar oplossingen: meer parkeerplekken én een beter gebruik van de parkeerplekken. En een toekomstgericht parkeerbeleid.

Hieronder een leeslijstje (zoek ook via de zoekfunctie (op fietsparkeren) bovenaan linkerkolom van deze site): ...]

Stingray
21 september 2013, 19:04
Alleen al de kost die aanleg en onderhoud van de weginfrastructuur met zich meebrengt en de impact ervan op het milieu. Daarnaast de schadelijke stoffen die het gemotoriseerd verkeer uitstoot. En een factor als de ruimte die de steeds breder wordende voertuigen innemen. Als men alles in overschouw neemt, oogt het echt niet fraai.

De wagen is een zegen, maar ook een vloek. Om dat te erkennen, hoeft men niet groen, links of wat dan ook te zijn. Voor alle duidelijkheid en voor u in een bepaald vakje duwt: ik ben rechts-conservatief.

een salonliberaal dus.

:sleeping:

Vrijheideerst
21 september 2013, 19:39
Ze willen wat meer aaneensluitende voetgangerszones, zoals ze in het buitenland al 20 jaar hebben... dus geeuw.

vb stad Freiburg, is zowat 2x maal Leuven.

Alle wegen die donkergeel ingekleurd zijn daar is de auto, en de rest (ook fietsen), in de regel "geband" = voetgangerszone met strikte regels.

Uiteraard moet men dan een degelijk verkeersmanagement installeren zodat de autobestuurders hun auto aan de rand of op voetgangersafstand snel kunnen parkeren. Kan men dat, dan zal de stad er eerder bij varen. Ook degelijk OV om de x-minuten vanuit parkeergarages -niet op de kaart- is belangrijk (die stippelijn is bepaald OV tot in het centrum van de oude kern).

http://www.freiburg.de/pb/site/Freiburg/get/documents/freiburg/daten/verkehr/pls/PLS_Innenstadt.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/70/Parkleitsystem_FR.jpg/170px-Parkleitsystem_FR.jpg

http://www.freiburg.de/pb/,Lde/231355.html

Ik vind het wel grappig dat groenen hier dit als een voorbeeldstad zien. Er zijn meer dan voldoende ondergrondse parkings in Freiburg, ja zelfs in het centrum. :roll:

Micele
21 september 2013, 20:17
Ik vind het wel grappig dat groenen hier dit als een voorbeeldstad zien. Er zijn meer dan voldoende ondergrondse parkings in Freiburg, ja zelfs in het centrum. :roll:

Het milieuvriendelijkste is vooral de auto op een vlotte manier (goed verkeersmanagement met borden waar vrije plaatsen zijn) laten parkeren, (ook afgestemde verkeerslichten helpen daarbij tot 40 % vlotter) zodat ze amper afstand moeten afleggen naar de plaats van parkeerbestemming en daardoor weg uit het stadsbeeld zijn. Geparkeerde auto´s veroorzaken geen file en geen gevaar en vervuilen niet. Verder gaan de automobilisten te voet, wat het minste plaats inneemt. Voor een voetgangersfile ken ik geen oplossing. ;-)

Auto´s veel stadskm onnodige rondjes te laten draaien om nog ergens een parkeerplaatsje te vinden is het andere uiterste.

Ik vraag me af wat die groenen nu echt willen... ik denk de auto´s ontmoedigen naar de stad te rijden... en de auto´s uit de stad pesten door te weinig parkeerplaatsen aan te bieden, of de verkeerslichten van de belangrijkste stadinvalswegen opzettelijk slecht afstemmen op het gemotoriseerd verkeer.

In Freiburg is het alleszins en-en-en-en-en :
http://www.freiburg.de/pb/,Lde/231347.html

vanaf 1 oktober 2013 wordt de milieuzone ook totaal groen ttz geen oude diesels meer, enkel benzines en "minst vuile diesels" (link te vinden)

Soit Freiburg heeft heel wat prijzen gehaald voor zijn concept, Freiburg heeft bvb al een voetgangerszone sinds 1970...

De modal split prognoses zien er alleszin zeer goed uit (zie kleur figuur met %), ze hopen dat het autoverkeer nog wat verminderd naar meer OV (tram blijkbaar), langzaam maar zeker, 2020 is natuurlijk een prognose. De strenge milieuzone vanaf 1 okt 2013 zal er ook wel aan bijdragen (vooral minder diesels die parkeren iets verder van de kernstad en leggen dus minder kms af)

http://www.freiburg.de/pb/,Lde/231648.html

Das Freiburger Verkehrskonzept - ein Erfolg

Diese Ziele und Maßnahmen werden nun schon seit vielen Jahren konsequent und mit Erfolg verfolgt und umgesetzt. Die folgende Grafik zeigt dies anhand der Entwicklung der Anteile der verschiedenen Verkehrsarten, dem sogenannten Modal-Split:

Modal-Split im Binnenverkehr (Wege innerhalb Freiburgs)
http://www.freiburg.de/pb/site/Freiburg/data/231648/Lde/resize/Modal-Split.jpg?f=%2Fpb%2Fsite%2FFreiburg%2Fget%2F311570 %2FModal-Split.jpg&w=400&m=F&h=400&i=3
(1982 an 100% fehlende = sonstige, 2020 = Prognose aus Verkehrsentwicklungsplan)

Man erkennt, dass der Anteil des Fußverkehrs deutlich abgenommen hat (dies ist ein bundesweiter, gesellschaftlicher Trend), während Radverkehr und ÖPNV ihren Anteil deutlich erhöhen konnten und der Pkw-Verkehr abnahm. Trotz Bevölkerungswachstum und wachsender Mobilität ist es gelungen, die absolute Anzahl der Autofahrten nicht ansteigen zu lassen sondern den Zuwachs der Mobilität durch die Verkehrsmittel des Umweltverbundes aufzufangen.

Wegen dieses großen Erfolgs ist die Freiburger Verkehrspolitik bundesweit bekannt geworden und trägt wesentlich zum positiven Image von Freiburg bei. In Fachkreisen genießt Freiburg sogar einen weltweiten Ruf als Beispiel einer gelungenen umweltfreundlichen Verkehrsplanung, belegt durch wissenschaftliche Studien.

Auszeichnungen der letzten Jahre für die Stadt Freiburg, bei denen die Verkehrsplanung eine Rolle gespielt hat:
2012: ADFC-Fahrradklima-Test des ADFC: Zweiter Platz in Kategorie „Großstädte über 200.000 Einwohner“ und damit fahrradfreundlichste Großstadt in Baden-Württemberg.
Mehr Informationen finden Sie hier...
2012:„Deutschlands nachhaltigste Großstadt“. Stiftung Deutscher Nachhaltigkeitspreis, Bundesregierung, Rat für Nachhaltige Entwicklung. U.a. für die Radvorrangrouten als Teil der konsequenten Stärkung des Rad- und Fußverkehrs.
2011: „Fahrradfreundliche Stadt“, Auszeichnung des Landes Baden-Württemberg. Mehr Informationen finden Sie hier...
2010: Titel „Bundeshauptstadt im Klimaschutz“ (Bereich Verkehr: 5. Platz). Wettbewerb der Deutschen Umwelthilfe
2010: Gewinn der Imagekampagne „Kopf an: Motor aus. Für Null CO2 auf Kurzstrecken.“ des Bundesumweltministeriums (wie vier weitere Städte)
2009: „European Green Capital Award“ der Europäischen Kommission, Freiburg war unter den 8 Finalisten
2007: „European OSMOSE Award“ 2. Preis für innovative und nachhaltige Maßnahmen im Bereich des städtischen Verkehrs
2006: „Cities enjoy Bicycles Award“ des ICLEI (Local Governments for Sustainability) für fahrradfreundliche Verkehrsplanung
2005: Auszeichnung für vorbildliche Kundenorientierung, Wettbewerb "Königliche Verhältnisse in Bus und Bahn" des VCD (Verkehrsclub Deutschland)
2005: „Bester deutscher Tunnel“ für den Kappler Tunnel (B 31 Ost) im ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club)-Tunneltest (Bewertungsnote sehr gut)
2004: Titel "zukunftsfähige Kommune" Wettbewerb der Deutschen Umwelthilfe
...und weitere Auszeichnungen

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:07
De gemiddelde bezettigsgraad is onder de 1,4 gedaald, dus nog altijd ruim meer als 1.

Daar merk ik hoegenaamd niets van als ik dagelijks de file voorbij fiets. In zo goed als alle personenwagens zie ik slechts één iemand zitten.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:09
Uiteraard zijn er 24/24 h en 7/7 d, voor zover ik mij herinner moet het al 4 jaar geleden zijn dat ik in een redelijk lange (onvermijdbare) file zat, en die was natuurlijk door een ongeval veroorzaakt. De andere files waren de moeite niet om over te spreken.

'n Mooi voorbeeld van het soort denken dat sommige automobilisten eigen aan het worden is: de werkelijkheid negeren of minimaliseren. "Ach ja, we staan wel in de file, maar die is de moeite niet om over te spreken". Men verdringt de werkelijkheid dus.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:11
een salonliberaal dus.


En waaruit moge dat dan wel blijken?

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:14
Onze gezinsauto heeft zowat 1070 kg leeggewicht en er gaan desnoods 5 personen in (verzekerd), is 1,64 m breed (zonder spiegels) en juist 4 meter lang, daarenboven nog een variabele koffer (minimum 315 liter tot ...) naargelang aantal personen die ik meeneem, draaicirkel is 10 m.

Er zijn uiteraard kleinere en lichtere auto´s.

Wat zou ik aan schade aanrichten aan de weg ? Ik rij op 4 x 205 cm brede ( laagprofiel) banden dus redelijk weinig druk/cm². Zeggen we een afdruk van 4 zeer grote handen.

Welke breedte van de weg is voor mij voldoende ?

De auto rijdt ook op onverharde wegen, zelfs over een niet te zachte grasberm maar dat is nadelig voor het milieu omdat hij dan meer verbruikt en vooral meer uitstoot. ;-)

Dat is toch allemaal praat voor de vaak? Ik merkte op dat de wagens de afgelopen tientallen jaren breder zijn geworden. Dat zorgt ervoor dat gemeenten bepaalde wegen breder moesten maken of grint of een ander materiaal aan de zijkant van de wegen zijn gaan storten. Allemaal een meerkost.

Micele
21 september 2013, 21:14
Daar merk ik hoegenaamd niets van als ik dagelijks de file voorbij fiets. In zo goed als alle personenwagens zie ik slechts één iemand zitten.

Maar het is statistisch zo, in Wallonie is de bezettingsgraad iets hoger als in Vlaanderen. Ik kan je de bron geven.

Micele
21 september 2013, 21:21
'n Mooi voorbeeld van het soort denken dat sommige automobilisten eigen aan het worden is: de werkelijkheid negeren of minimaliseren. "Ach ja, we staan wel in de file, maar die is de moeite niet om over te spreken". Men verdringt de werkelijkheid dus.
Men verdringt helemaal niets, het is gewoon zo, denk jij nu echt dat iedereen naar Brussel of Antwerpen of via whatever stad-ring-flessehals rijdt om te gaan werken met de auto ?

Wat met de vier miljoen andere werkknemers die nooit geen file hebben ?

Ik negeer dus helemaal niets, ik heb zelf nog # nooit file bij mijn verplaatsingen naar mijn werkgever gehad, enkel in mijn vrije tijd ttz naar een vakantiebestemming of bij een lange rit door BE of Buitenland. Ik rij dan altijd met GPS/TMC aan, waardoor ik bijna alle files kan vermijden.

Jij en vele anderen maken er een drama van, een strukturele file in nu eenmaal van deze tijd. Files kunnen zeker verminderd worden als men iets eraan wil doen.

# soms een traktor tijdens de lentemaanden maar die file reed dan 40 kmh... :lol:

Micele
21 september 2013, 21:28
Dat is toch allemaal praat voor de vaak? Ik merkte op dat de wagens de afgelopen tientallen jaren breder zijn geworden. Dat zorgt ervoor dat gemeenten bepaalde wegen breder moesten maken of grint of een ander materiaal aan de zijkant van de wegen zijn gaan storten. Allemaal een meerkost.

Een lijnbus of een zware vrachtwagwen is 2,55 m breed, een klassieke wagen pakweg gemiddeld 1,80 m of wie weet 2 meter maar het is de schuld van de wagen.... Amai.

Een normale wagen hoeft helemaal geen brede wegen of grind langs smalle wegen begrijp jij dat niet ? Als een bus een vrachtwagen kruist moet hij op de smalle wegen (~ 5 m) altijd langs de zijkant door het gras gevolg putten door het zwaar gewicht dát wordt dan opgevuld met grind. Wil je er foto´s van ?

En een brede SUV of Jeep biede met 4x4 rijdt desnoods los over de berm of desnoods midden door de wei.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:29
Maar het is statistisch zo, in Wallonie is de bezettingsgraad iets hoger als in Vlaanderen. Ik kan je de bron geven.

Zoals ik al eens in een veel eerdere discussie met u stelde: met statistieken valt alles te bewijzen, zelfs het tegenovergestelde. Aldus mijn leraar wiskunde-statistiek uit de oude humaniora.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:31
Men verdringt helemaal niets, het is gewoon zo, denk jij nu echt dat iedereen naar Brussel of Antwerpen of via whatever stad-ring-flessehals rijdt om te gaan werken met de auto ?


Jawel, u verdringt. Dat bleek duidelijk uit dat eerder bericht. Er wordt een gefilterde versie van de werkelijkheid bekeken. Er zijn niet meer files, maar slechts bepaalde worden weerhouden.

De NMBS doet ook zoiets om de werkelijkheid op te leuken: vertragingen komen pas in de statistieken als een bepaalde norm is overschreden. Hierdoor rijden er zogezegd meer treinen op tijd, terwijl de werkelijkheid iets anders laat zien.

Micele
21 september 2013, 21:32
Zoals ik al eens in een veel eerdere discussie met u stelde: met statistieken valt alles te bewijzen, zelfs het tegenovergestelde. Aldus mijn leraar wiskunde-statistiek uit de oude humaniora.

Dat zijn geen statistieken dat is gemeten door de overheid.

Als je het beter weet staaf het met betrouwbare bronnen ! Ik wacht. ;-)

Micele
21 september 2013, 21:33
Jawel, u verdringt. Dat bleek duidelijk uit dat eerder bericht. Er wordt een gefilterde versie van de werkelijkheid bekeken. Er zijn niet meer files, maar slechts bepaalde worden weerhouden.

De NMBS doet ook zoiets om de werkelijkheid op te leuken: vertragingen komen pas in de statistieken als een bepaalde norm is overschreden. Hierdoor rijden er zogezegd meer treinen op tijd, terwijl de werkelijkheid iets anders laat zien.

blabla, bron graag.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:33
Een lijnbus of een zware vrachtwagwen is 2,55 m breed, een klassieke wagen pakweg gemiddeld 1,80 m of wie weet 2 meter maar het is de schuld van de wagen.... Amai.


U blijft dus ook dat aspect van de werkelijkheid ontkennen, nl. dat de wagens breder zijn geworden.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:35
blabla, bron graag.

Uw eigen bericht. U stelt dat we eigenlijk niet meer bij bepaalde files moeten stilstaan. Schijnbaar wilt u in uw redenering enkel nog de monsterfiles opnemen.

Iemand anders gaf het al aan: een typische denktrant van de huidige automobilist. Hij verdringt. Hij wil niet geconfronteerd met de volledige werkelijkheid. Daarom vergelijkt men bijvoorbeeld enkele brandstofprijs met de ticketprijs van een treinrit, terwijl dit een onjuiste start is. Men wil natuurlijk die enorme kostprijs verdringen die de aankoop van een wagen inhoudt.

Micele
21 september 2013, 21:35
U blijft dus ook dat aspect van de werkelijkheid ontkennen, nl. dat de wagens breder zijn geworden.

De mijne niet, die meet 1,64 m van Bouwjaar 2012, mijn vorige van bouwjaar ´99 was nog 1,82 m. Wil je de bron ? :-D

En U blijft onzin uitkramen dat men de wegen verbreed omdat de wagens wat breder geworden zijn terwijl het zwaar verkeer niet meer veilig kan kruisen.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:36
Dat zijn geen statistieken dat is gemeten door de overheid.

Als je het beter weet staaf het met betrouwbare bronnen ! Ik wacht. ;-)

U gaf de nuancering zelf aan.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:37
De mijne niet, die meet 1,64 m van Bouwjaar 2012, mijn vorige van bouwjaar ´99 was nog 1,82 m. Wil je de bron ? :-D

Graag.

Micele
21 september 2013, 21:37
U gaf de nuancering zelf aan.

Ik wacht op jouw nattevinger-bron.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:38
En U blijft onzin uitkramen dat men de wegen verbreed omdat de wagens wat breder geworden zijn terwijl het zwaar verkeer niet meer veilig kan kruisen.

Geen onzin. Rij maar eens door West-Vlaanderen. In zo goed als alle gemeenten worden wegen aan de zijkanten opgevuld met grint, met vermalen bouwafval, met grasdallen... iets wat vroeger niet het geval was.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:39
Ik wacht op jouw nattevinger-bron.

Waarom dan wel? U gaf onmiddellijk zelf aan dat er een verschil is tussen Wallonië en Vlaanderen. Hierdoor zijn cijfers op Belgisch niveau weinig bruikbaar. Of wel inzetbaar naargelang het idee dat men wil verdedigen. Ofte: de wijze woorden van mijn leraar wiskunde zaliger gedachtenis.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:41
Jij en vele anderen maken er een drama van, een strukturele file in nu eenmaal van deze tijd. Files kunnen zeker verminderd worden als men iets eraan wil doen.


Juist, door bijvoorbeeld een ander vervoermiddel te nemen. Fiets, bromfiets, motor, OV... Niet door nog meer auto.

Micele
21 september 2013, 21:42
Geen onzin. Rij maar eens door West-Vlaanderen. In zo goed als alle gemeenten worden wegen aan de zijkanten opgevuld met grint, met vermalen bouwafval, met grasdallen... iets wat vroeger niet het geval was.

Ik zie regelmatig een Lijnbus binnenkant bocht door het grind gaan enkel om de bocht veilig te nemen als er zelfs een smalle auto van de andere kant komt.

Binnenkort gaan ze dat grind daar weer wat bijvullen.

Als in dezelfde flauwe bocht twee auto´s kruisen blijven ze netjes op de rijbaan, zelfs netjes binnen de markeringen die de rijbaanrand aanduiden.

Dat is in Limburg.

Men moet de wegen aanpassen aan de breedste motorvoertuigen niet aan de smalste.

Ook de grootste schade (of de diepste putten) wordt vooral veroorzaakt door de zwaarste voertuigen, en dat is niet de auto.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:42
Ik zie regelmatig een Lijnbus binnenkant bocht door het grind gaan enkel om de bocht veilig te nemen als er zelfs een smalle auto van de andere kant komt.

Binnenkort gaan ze dat grind daar weer wat bijvullen.

Als in dezelfde flauwe bocht twee auto´s kruisen blijven ze netjes op de rijbaan, zelfs netjes binnen de markeringen die de rijbaanrand aanduiden.

Dat is in Limburg.

Limburg is altijd wat abnormaal.

Micele
21 september 2013, 21:45
Limburg is altijd wat abnormaal.
Argumenten op ? :-o

thomas1234
21 september 2013, 21:45
Ik zie niet wat er zo verkeerd is met veel in de auto zitten.
Probleem van vervuiling moet inderdaad opgelost worden, zijn we mee bezig. En ivm de fileproblematiek, er moet maar wat extra infrastructuur bijgemaakt worden en wanneer dit niet mogelijk is zullen files vanzelf verkeer ontmoedigen.

Ik snap ook niet wie dagelijks 2 uur in de file gaat staan , verhuis dan naar u werk of neem werk bij u in de buurt. Ik ben met mijn 3de job bezig, heb steeds rekening gehouden met mobiliteit door te verhuizen of werk in de buurt te kiezen.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:51
Ik zie niet wat er zo verkeerd is met veel in de auto zitten.

Op zich niets. Alleen is het ondertussen wel duidelijk geworden dat met de toegenomen mobiliteit door de wagen we in sommige gevallen tot minder mobiliteit komen. Kijk, als ik nu sneller en vlotter naar mijn werk rij met de fiets, waarom zou ik dan wel de wagen nemen? Om in de file aan te schuiven?

In Brussel, Antwerpen, Kortrijk, Brugge... hebben we een probleem. Dagdagelijks. 's Ochtends en 's avonds kilometers auto's die bumper aan bumper staan. Of is ons denken als zo vervormd - zoals dat van Micele - dat we dit zelfs niet meer als een probleem onderkennen?

Jan van den Berghe
21 september 2013, 21:52
En ivm de fileproblematiek, er moet maar wat extra infrastructuur bijgemaakt worden en wanneer dit niet mogelijk is zullen files vanzelf verkeer ontmoedigen.


En dat blijkt niet te kloppen. De files rond Brussel nemen niet af. Jaar na jaar nemen ze toe. Files blijken niets te ontmoedigen.

Micele
21 september 2013, 21:58
Ik snap ook niet wie dagelijks 2 uur in de file gaat staan , verhuis dan naar u werk of neem werk bij u in de buurt. Ik ben met mijn 3de job bezig, heb steeds rekening gehouden met mobiliteit door te verhuizen of werk in de buurt te kiezen.
Dan ben je een van de gelukkigen, doe zo voort. ;-)

Hoeveel van de 5,5 miljoen personenwagens in Be zou er dagelijks 2 uur in de files staan ?

Staan andere brede motorvoertuigen zoals vrachtwagens en bussen dan niet mee in de file ?

Raar toen ik onlangs in een file stond op de R1-Antwerpen zag ik bijna meer vrachtwagens en grote bestelwagens als auto´s in de file. Zeker als je rekening neemt met de plaats die ze innemen, bij een langzaamrijdende file moeten die zware vrachtwagens (+7,5 T) zelfs 50 m tussenafstand onderling respecteren wat natuurlijk utopie is, en daarom zelden gebeurd. Het zou de file wie weet 1,5-maal zolang maken.

Ik snap dat echt niet waarom die vrachtwagens daar staan, soms staan er ook redelijk wat reisbussen tussen, waarom doen die dat ? ;-)

Denk je nu echt dat die dat vrijwillig doen of vee eerder uit gebrek aan alternatief ?

Jan van den Berghe
21 september 2013, 22:00
Hoeveel van de 5,5 miljoen personenwagens in Be zou er dagelijks 2 uur in de files staan ?

Staan andere brede motorvoertuigen zoals vrachtwagens en bussen dan niet mee in de file ?

Raar toen ik onlangs in een file stond op de R1-Antwerpen zag ik bijna meer vrachtwagens en grote bestelwagens als auto´s in de file. Zeker als je rekening neemt met de plaats die ze innemen, bij een langzaamrijdende file moeten die zware vrachtwagens (+7,5 T) zelfs 50 m tussenafstand onderling respecteren wat natuurlijk utopie is, en daarom zelden gebeurd. Het zou de file wie weet 1,5-maal zolang maken.

Ik snap dat echt niet waarom die vrachtwagens daar staan, soms staan er ook redelijk wat reisbussen tussen, waarom doen die dat ? ;-)

Weer praat voor de vaak. U staat stil. U staat in de file. Ondanks het snelle vervoermiddel dat de wagen kan zijn, wordt de snelheid van uw mobiliteit flink naar beneden gehaald. Er is nu eenmaal een probleem door het stijgend gemotoriseerd vervoer.

Micele
21 september 2013, 22:06
Weer praat voor de vaak. U staat stil. U staat in de file. Ondanks het snelle vervoermiddel dat de wagen kan zijn, wordt de snelheid van uw mobiliteit flink naar beneden gehaald. Er is nu eenmaal een probleem door het stijgend gemotoriseerd vervoer.

Maar niet enkel door de wagen.

Ik heb daar 20 minuten verloren en was op weg naar de kust, ik had die 20 minuten ingecalculeerd, want via Brussel was het eerder 45 minuten verlies op weg naar de kust. Tja hoe zou men anders naar de kust geraken vanuit Noord-Limburg op pakweg 2,5 uur autorijden via de snelste weg. Er is geen alternatief als via de R1 of R0.
Trouwens nog zeer schoon weer gehad die dag aan de kust, op die 20 minuten steekt het dan niet. ;-)

Jan van den Berghe
21 september 2013, 22:11
Maar niet enkel door de wagen.

Ik heb daar 20 minuten verloren en was op weg naar de kust, ik had die 20 minuten ingecalculeerd, want via Brussel was het eerder 45 minuten verlies op weg naar de kust. Tja hoe zou men anders naar de kust geraken vanuit Noord-Limburg op pakweg 2,5 uur autorijden via de snelste weg. Er is geen alternatief als via de R1 of R0.
Trouwens nog zeer schoon weer gehad die dag aan de kust, op die 20 minuten steekt het dan niet. ;-)

U illustreert het eens te meer heel treffend: wij zijn de file ondertussen zo gewoon geworden dat we het niet meer als een probleem zijn gaan zien. Verdringing heet zoiets.

Micele
21 september 2013, 22:28
U illustreert het eens te meer heel treffend: wij zijn de file ondertussen zo gewoon geworden dat we het niet meer als een probleem zijn gaan zien. Verdringing heet zoiets.

Lijkt me geen erg woord.

Jan van den Berghe
21 september 2013, 22:29
Lijkt me geen erg woord.

Dit gaat dan ook niet om het woord, nietwaar?!

Micele
21 september 2013, 22:47
Dit gaat dan ook niet om het woord, nietwaar?!
Neen het gaat om file, zoals de files die er ook vroeger waren. bvb aan de landsgrens toen er nog grenscontrole was. Daar hebben ze iets aan gedaan.

Ik negeer dus helemaal niets, ik heb zelf nog # nooit file bij mijn verplaatsingen naar mijn werkgever gehad, enkel in mijn vrije tijd ttz naar een vakantiebestemming of bij een lange rit door BE of Buitenland. Ik rij dan altijd met GPS/TMC aan, waardoor ik bijna alle files kan vermijden.

Jij en vele anderen maken er een drama van, een strukturele file in nu eenmaal van deze tijd. Files kunnen zeker verminderd worden als men iets eraan wil doen.

File in 1970, ik denk Duitsland

http://www.huisvanalijn.be/sites/default/files/collecties/fotoalbum/DIA-0052-0044.jpg

File van 1955, Nederland
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/eerste-file-in-nederland-in-1955/

http://www.isgeschiedenis.nl/wp-content/uploads/2012/10/File-1955-470x262.png

Eerste file in Nederland in 1955
11 oktober 2012 Roy Sprangers
Van alle automobilisten in Nederland staan de bestuurders in Groningers ieder jaar het langst in de file. Uit onderzoek van navigatieproducent TomTom blijkt dat de inwoners en omwonenden van de stad gemiddeld 20 procent langer onderweg zijn door alle verkeersopstoppingen. Tegenwoordig zijn overvolle snelwegen en files iets van alledag, maar in 1955 was de eerste echte file van Nederland nog een heuse bezienswaardigheid.

Al sinds de jaren ’20 van de 20e eeuw vonden er regelmatig verkeersopstoppingen plaats in Nederland. Zo trokken er in augustus 1925 binnen twee reken ruim een half miljoen mensen met de auto naar Borculo, dat vlak daarvoor was getroffen door een zware storm. Door de toestroom van al deze ramptoeristen slibden de wegen in de Achterhoek volledig vol, waardoor er op verscheidene plekken eenrichtingsverkeer ingesteld moest worden.

Pinksterdag 1955

Sommige historici beschouwen de opstoppingen in Borculo ook als een file, maar de eerste echte geregistreerde file in Nederland vond pas plaats op zondag 29 mei 1955. Het was die dag Eerste Pinksterdag, en dus trokken de mensen er massaal met de auto opuit. Veel Nederlandse gezinnen uit de Randstad kozen ervoor om hun zondag op de Veluwe door te brengen, terwijl een groot aantal Duitse toeristen juist naar het westen trok om de bollenvelden te bezichtigen. Toen de twee verkeersstromen elkaar bij Utrecht ontmoetten, ging het mis. De rotonde bij knooppunt Oudenrijn kon de 50.000 toegestroomde auto’s niet verwerken en er ontstond een file.

Bezienswaardigheid

In tegenstelling tot vandaag de dag leidde de file echter niet tot frustratie, maar juist tot plezier. Met name de mensen die geen onderdeel uitmaakten van de verkeersopstopping zelf vonden het fenomeen fascinerend. Het fietspad naast de weg stroomde vol met toeschouwers en de bestuurders op tegenliggende rijbaan besloten hun auto op de vluchtstrook te parkeren, zodat zij uitgebreid de tijd hadden om de lange rij voertuigen in zich op te nemen. Veel mensen waren verheugd dat er een file in Nederland stond, want de file was een teken dat het goed ging met het land.

Dagelijkse file

Het aanvankelijke enthousiasme over de verkeeropstoppingen was echter al snel verdwenen. Naarmate steeds meer mensen de auto pakten voor het woon-werk verkeer nam namelijk ook het aantal files in Nederland snel toe, met als gevolg meer frustratie. Vandaag de dag zijn verkeersopstoppingen uitgegroeid tot een dagelijkse irritatie. De laatste dag zonder file in Nederland was zondag 30 december 2007, inmiddels bijna vijf jaar geleden.
:-) een file bij amper 50.000 auto´s...

Veel files of de meeste zelfs onstaan ook door ongevallen (ook ongevallen in het fileverkeer), en door de gebruikelijke wegenwerken, als er dan geen alternatieven zijn zoals in BE (in het buitenland zijn die meestal wel) tja.
Een goede GPS en snelle TMC(pro) helpt dan enorm.

Natuurlijk heeft het sterk toegenomen internationaal transitverkeer via de weg met de just in time (snelle) leveringen = rijdende logistiek/en opslagplaats geen goed gedaan aan de lengte van sommige files. De uitbreiding van de EU heeft daar ook nog een steentje aan bijgedragen.
En natuurlijk de bevolkingsaangroei. Moesten de rijstrook-kms doorstroomwegen evenredig stijgen met het aantal inwoners was er al veel aan verholpen. Het OV geraakt hier ook niet van de grond met amper 5 % aandeel...

Micele
21 september 2013, 23:15
Waarom dan wel? U gaf onmiddellijk zelf aan dat er een verschil is tussen Wallonië en Vlaanderen. Hierdoor zijn cijfers op Belgisch niveau weinig bruikbaar. Of wel inzetbaar naargelang het idee dat men wil verdedigen. Ofte: de wijze woorden van mijn leraar wiskunde zaliger gedachtenis.

Dus je kent het miniem verschil tussen Vlaanderen en Wallonie niet eens ?

Wat schat je ? :-)

Hoeveel schat je voor de gemiddelde auto binnen het Hfst-Gewest Brussel ? meer of minder als Vlaanderen ?

In Vlaanderen is het 1,349 per personenauto cijfer 2010.
Probeer eens:
Wallonie: ...
Brussel: ...
Belgie : ..... in 2010 , Belgie in 1970 was : 1,7 inzittende per personenwagen gemiddeld.

Natuurlijk zijn die gemeten cijfers bruikbaar en is de realiteit.
Ze worden gebruikt in alle mogelijke studies over de evolutie in het personenverkeer waar de auto de allergrootste brok van uitmaakt (2/3)

Vrijheideerst
22 september 2013, 10:14
Het milieuvriendelijkste is vooral de auto op een vlotte manier (goed verkeersmanagement met borden waar vrije plaatsen zijn) laten parkeren, (ook afgestemde verkeerslichten helpen daarbij tot 40 % vlotter) zodat ze amper afstand moeten afleggen naar de plaats van parkeerbestemming en daardoor weg uit het stadsbeeld zijn. Geparkeerde auto´s veroorzaken geen file en geen gevaar en vervuilen niet. Verder gaan de automobilisten te voet, wat het minste plaats inneemt. Voor een voetgangersfile ken ik geen oplossing. ;-)

Auto´s veel stadskm onnodige rondjes te laten draaien om nog ergens een parkeerplaatsje te vinden is het andere uiterste.

Ik vraag me af wat die groenen nu echt willen... ik denk de auto´s ontmoedigen naar de stad te rijden... en de auto´s uit de stad pesten door te weinig parkeerplaatsen aan te bieden, of de verkeerslichten van de belangrijkste stadinvalswegen opzettelijk slecht afstemmen op het gemotoriseerd verkeer.

In Freiburg is het alleszins en-en-en-en-en :
http://www.freiburg.de/pb/,Lde/231347.html

vanaf 1 oktober 2013 wordt de milieuzone ook totaal groen ttz geen oude diesels meer, enkel benzines en "minst vuile diesels" (link te vinden)

Soit Freiburg heeft heel wat prijzen gehaald voor zijn concept, Freiburg heeft bvb al een voetgangerszone sinds 1970...

De modal split prognoses zien er alleszin zeer goed uit (zie kleur figuur met %), ze hopen dat het autoverkeer nog wat verminderd naar meer OV (tram blijkbaar), langzaam maar zeker, 2020 is natuurlijk een prognose. De strenge milieuzone vanaf 1 okt 2013 zal er ook wel aan bijdragen (vooral minder diesels die parkeren iets verder van de kernstad en leggen dus minder kms af)

Ok, maar de groenen hier zouden er alleen maar een potje van maken. Voor een "ecologische stad van de toekomst" vind ik Freiburg zeker niet auto-onvriendelijk. Zal wel te maken hebben met het feit dat de autohaat in Duitsland gelukkig (nog?) niet zo hevig is.

Jan van den Berghe
22 september 2013, 12:50
Ok, maar de groenen hier zouden er alleen maar een potje van maken. Voor een "ecologische stad van de toekomst" vind ik Freiburg zeker niet auto-onvriendelijk. Zal wel te maken hebben met het feit dat de autohaat in Duitsland gelukkig (nog?) niet zo hevig is.

Autohaat? Wagens haat ik niet. Sommige wagens vind ik zelfs heel mooi. Ik heb zelfs een zwak voor wagens uit de jaren zeventig.

Alleen heb ik iedere morgen en avond medelijden met al die automobilisten die bumper aan bumper staan, terwijl ik hen gezwind voorbijfiets. Hun keuze om de auto te nemen, maar ik zie voor hen meer ongemakken dan voordelen.

Stingray
22 september 2013, 13:04
En waaruit moge dat dan wel blijken?

:roll:

Vrijheideerst
22 september 2013, 20:26
Autohaat? Wagens haat ik niet. Sommige wagens vind ik zelfs heel mooi. Ik heb zelfs een zwak voor wagens uit de jaren zeventig.

Alleen heb ik iedere morgen en avond medelijden met al die automobilisten die bumper aan bumper staan, terwijl ik hen gezwind voorbijfiets. Hun keuze om de auto te nemen, maar ik zie voor hen meer ongemakken dan voordelen.

Ik heb het over de klote-ingrepen zoals aparte busstroken. :roll:

Stingray
23 september 2013, 15:14
Ik heb het over de klote-ingrepen zoals aparte busstroken. :roll:

allemaal in het belang van het algemeen belang.:roll:

morte-vivante
23 september 2013, 15:19
En dat blijkt niet te kloppen. De files rond Brussel nemen niet af. Jaar na jaar nemen ze toe. Files blijken niets te ontmoedigen.

de spitsstrook op de E40 richting leuven bewijst het tegendeel Jan

Micele
23 september 2013, 15:42
de spitsstrook op de E40 richting leuven bewijst het tegendeel Jan

Idd, en dat is maar ietsiepietsie van het gans verhaal, in veel landen zijn de files merkbaar afgenomen en # niet alleen # door ** strukturele maatregelen (wegwerken van flessehalzen, meer rijstroken, meer spitsstroken, dynamische verkeersregeling, enz...).

**
http://nos.nl/artikel/379017-minder-files-door-bredere-wegen.html

Minder files door bredere wegen
vrijdag 1 jun 2012,

De totale filezwaarte in ons land is sinds 2000 niet zo laag geweest als nu. Het verkeer op snelwegen stond in de eerste vier maanden van dit jaar minder vaak vast dan vorig jaar, terwijl het aantal auto's en vrachtwagens niet daalde.

Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat die minister Schultz van Haegen vandaag naar de Tweede Kamer stuurt.

De filedruk nam af met 5,6 procent. Belangrijkste oorzaak is volgens de wegbeheerder vooral de aanleg van nieuwe wegen en de verbreding van bestaande wegen. Verbetering is er vooral bij de A4 ter hoogte van Leiderdorp, de A74 tussen Venlo en Kaldenkirchen en de A2 bij Utrecht ter hoogte van de Rijntunnel. Filedruk is lengte maal duur van de files.

Schonere lucht

Het aantal geregistreerde verkeersdoden op rijkswegen is gedaald van 81 in 2010 naar 67 in 2011.

De minister noemt het afnemen van de files goed nieuws voor automobilisten, maar ook voor omwonenden die nu schonere lucht hebben. Toch is ze nog niet tevreden. "Voor onze economie is het essentieel dat de bereikbaarheid optimaal is. Daar moeten we de komende jaren hard aan blijven werken'', zo schrijft ze aan de Kamer.


# http://www.nu.nl/binnenland/3405064/aantal-files-met-ruim-kwart-afgenomen.html #

Aantal files met ruim een kwart afgenomen

Het aantal files in Nederland is in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim een kwart afgenomen vergeleken met vorig jaar. Dat heeft het verkeersinformatieplatform Inrix woensdag bekendgemaakt.

Foto: ANP

In heel 2012 stonden automobilisten gemiddeld 52 uur vast in ons land, 15 procent minder dan in het voorgaande jaar. Daarmee staat Nederland tweede op de fileranglijst van alle Europese landen. Alleen Belgische automobilisten stonden vorig jaar nog langer in de file (9 uur). In heel Europa namen de files in 2012 af met gemiddeld 18 procent.

''Er is altijd een sterk verband geweest tussen de economische toestand en het aantal files op de wegen. Die laten zien dat mensen werken en forenzen, uit eten gaan of boodschappen doen, en dat bedrijven hun producten vervoeren'', zegt Bryan Mistele, directeur bij Inrix.

Rotterdam was in 2012 volgens de onderzoekers de stad met de meeste files van Nederland en de vierde Europese stad met 71 file-uren. Nummer 2 op de Nederlandse lijst was Utrecht, waar automobilisten in totaal 61 uur in de file doorbrachten. Maar alle grote steden in Nederland laten een daling van het aantal files zien. Dat is een gevolg van de stijgende werkloosheid, hoge brandstofprijzen en minder uitgaven door de consument.

http://www.focus.de/auto/ratgeber/unterwegs/adac-staubilanz-2000-kilometer-weniger-stau-als-im-vorjahr_aid_823302.html

Staubilanz des ADAC 2000 Kilometer weniger Stau als im Vorjahr
Donnerstag, 20.09.2012

Als @ Jan VDB maar kan dramatiseren en veralgemenen dat zijn we gewend. ;-) "Iedereen" rijdt immers tijdens de spits, die zoeken moedwillig de file op, iedereen daarheen ;-)

Rotterdam: 71 uren fileduur per jaar in 2012 hoeveel % van de uren (= 365 x 24 hr) per jaar is dat eigenlijk ? 0,8 % ... echt om medelijden te krijgen :roll:

Uiteraard doen landen als NL + en D + véél meer als Be om dat beetje spitsfiles in hun ballingsgebieden en rond bepaalde steden te verminderen. Van mij is dat gewoon verdringing van de feiten. ;-)

+ http://www.welt.de/regionales/koeln/article115849045/NRW-will-endlich-das-Stauproblem-loesen.html

Autos dürfen auf Seitenstreifen fahren

Durch die zeitweise Freigabe von Seitenstreifen wiederum wird die Kapazität der Autobahn bei regulär zwei Fahrstreifen um etwa 30 Prozent erhöht. Praktiziert wird das bereits auf der A57 zwischen Köln-Longerich und Köln-Bickendorf. Dort konnte die Zahl der Staus um bis zu 90 Prozent gesenkt und die Anzahl der Unfälle um fast ein Viertel reduziert werden.
30 % meer capaciteit (2 naar 3 rijstroken) gaf tot 90 % minder aantal files en 25 % minder ongevallen... mmmmh;-)

Vrijheideerst
23 september 2013, 17:42
allemaal in het belang van het algemeen belang.:roll:

Goed voor het milieu ook :roll:

Vrijheideerst
23 september 2013, 17:44
de spitsstrook op de E40 richting leuven bewijst het tegendeel Jan

En ook in Nederland zag men wonderbaarlijk hoe de filedruk afnam door nieuwe/bredere wegen, die er al 15-20 jaar moesten geweest zijn. :roll:

Belgique is het enige land waar men de laatste jaren geen wegennet uitbreidingen gedaan heeft, te volgen op wegenwiki.

Stingray
23 september 2013, 18:27
En ook in Nederland zag men wonderbaarlijk hoe de filedruk afnam door nieuwe/bredere wegen, die er al 15-20 jaar moesten geweest zijn. :roll:

Belgique is het enige land waar men de laatste jaren geen wegennet uitbreidingen gedaan heeft, te volgen op wegenwiki.

X2

Jan van den Berghe
23 september 2013, 22:44
de spitsstrook op de E40 richting leuven bewijst het tegendeel Jan

Wat bewijst die spitsstrook dan wel?