PDA

View Full Version : Aanmoedigingspremie nodig voor winterbanden ?


Micele
26 september 2013, 14:44
Er wordt weer gelachen in Europa met de Belgen....

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1459636/binnenkort-aanmoedigingspremie-voor-winterbanden.aspx

25/09 BINNENLAND Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) probeert de Belg er al langer van te overtuigen winterbanden te kopen. Nu zou hij volgens de kranten van Sudpresse samen met verzekeraar Ethias aan een financiële aanmoediging werken voor automobilisten die zulke banden aankopen.

Wathelet besliste twee maanden geleden dat winterbanden in ons land aangemoedigd maar niet verplicht worden. Een onderzoek van het Belgisch Instituut voor VerkeersVeiligheid (BIVV) toonde immers aan dat de banden weliswaar bijdragen tot minder blikschade en betere mobiliteit, maar dat ze niet meteen leiden tot minder zware ongevallen.

Toch is de staatssecretaris overtuigd van het nut ervan en daarom zou hij samen met Ethias werken aan een premie voor de aankoop van winterbanden en een korting op de autoverzekering van de automobilist die in het rubber investeert.

Zou een aanmoedigende premie u overtuigen om winterbanden te leggen?
- Ik leg ze sowieso onder mijn wagen.
- Neen, ik vind dat geldverspilling.
- Als de premie hoog genoeg is, laat ik er leggen.

STEM

En andere media... :roll: betreft die media:

In Duitsland zijn winterbanden ook niet verplicht, enkel zomerbanden zijn er verboden bij winterse omstandigheden, er bestaan namelijk ook gansjaarbanden of allweather-banden (geen 2x wisselen vereist) voor mensen in de stad en-of die weinig kms rijden.

Die "domme journalisten" toch, of gewoon te lui/dom om iets simpels op te zoeken, en die luiheid duurt eigenlijk al sinds 2006.

Hier heb je alles op een link, boetetabel van het zomerbandenverbod naargelang miserie... en wet:
http://bussgeldkatalog.kfz-auskunft.de/bereifung.html

Verstoß Punkte Bußgeld EURO Fahr-verbot
wegen Fahren mit Sommerreifen
[.....]
Laut Paragraph 2 Absatz 3a heißt es: [...]

en nog eens letterlijk:
http://www.bussgeldkatalog.biz/aenderung_2013.html
Neue Verkehrsvorschriften 2013
[...]
Bei Schneematsch, Schnee-, Reif- und Eisglätte oder Glatteis wird es Pflicht, Winterreifen (hierzu zählen auch Allwetterreifen) zu verwenden, die mit dem M+S-Symbol gekennzeichnet sind.

En Mr. Wathelet als het dan nog niet lukt gewoon een zomerbandenverbod zoals in menig ander Europees land. Ze vragen er namelijk om, als zelfs een "watjespremie" niet helpt...

Ondernemerke
26 september 2013, 14:54
Wij hebben nog nooit op geen enkele wagen -ook niet de bedrijfswagens- winterbanden gestoken. En ook nog nooit in de winter zware brokken gehad.

Ik vind winterbanden geldverspilling. Waarom betaal je omnium (zonder of met een kleine vrijstelling)? Om de maatschappijen en hun makelaars nog wat rijker te maken of wat? Steek eens een deftige en zachte band van een goed merk zoals Yokohama of michelin. Dat rijdt stukken beter dan die goedkope winterbanden. Zelfs op ijzel en sneeuw.

Alleen zijn bandencentrales kandidaat voor een verplichte wetgeving voor winterbanden (of premie). Bandencentrales verdienen elk jaar fortuinen aan die winterbanden (prijzen van een keten gezien : aankoop van een bepaald type band en merk was 26 euro/verkoopprijs 179 euro).

Micele
26 september 2013, 18:31
Bandencentrales verdienen elk jaar fortuinen aan die winterbanden (prijzen van een keten gezien : aankoop van een bepaald type band en merk was 26 euro/verkoopprijs 179 euro).
En hoeveel aan een zomerband die ze dan in de plaats verkopen als men geen winterbanden wil ?

Dus als ze geen winterbanden verkopen in de winter verkopen ze dan toch zomerbanden in de winter, uw argument houdt geen steek.

Of men nu 8 zomerbanden verslijt na 6 jaren winter en zomer, of men verslijt 4 zomerbanden en 4 winterbanden na identieke 6 jaren waar is de winst van de bandencentrale ? Dat men 4 velgen extra verkoopt ja, maar niet aan banden.

En dat beetje geld aan wisselen van de set zal ook niet veel uitmaken, ik betaalde er onlangs een goede 20 € voor (2x 20 €/jaar dan). En gelijktijdig kan men V/A wisselen zodat de 4 banden gelijkmatig afslijten.

Soit, het internet staat er vol van dat de meerkost van winterbanden verwaarloosbaar is, en de voordelen veel meer doorwegen.

En niet iedereen rijdt met full omnium, daarbij is er een vrijstelling. In elk geval heeft de winterband/gansjaarband zijn nut al vele jaren bewezen anders had men dat zomerbandverbod in vele EU-landen niet ingevoerd tijdens de winterse maanden.

Dat rijdt stukken beter dan die goedkope winterbanden
Onzin natuurlijk, "goede winterbanden rijden stukken beter dan goedkope slechte zomerbanden" kan men evenzo zeggen.

Maar omdat je blijkbaar nog nooit met degelijke winterbanden gereden hebt ken je het ook niet. ;-)

Ach er was eens een tijd dan reden maar 5-10 % van de Belgen met winterbanden, nu rijden meer als 40 % ermee, die kennen het verschil nu.

Jij hoort zeker bij de 16 %, uw keus.
Dank u, uw stem werd reeds geregistreerd

Als de premie hoog genoeg is, laat ik er leggen. 42.36%

Ik leg ze sowieso onder mijn wagen. 41.3%

Neen, ik vind dat geldverspilling. 16.34%

Johan Daelemans
26 september 2013, 19:27
Bandencentrales verdienen tussen de 40% en 66% op alle soorten banden. Of het nu zomer- of winterbanden zijn.
Wat dikwijls wordt vergeten is dat 'echte' winterbanden omgekeerd temperatuur gevoelig zijn. Hoe kouder het wordt hoe zachter de band.
Ik ben wel van oordeel dat een verplichting er niet moet komen, het is ook een enorme verspilling. Vele privé auto's blijven gewoon binnen als het weer wat tegenzit.

Het vermoeden bestaat ook dat veel chauffeurs een beetje te veel op hun winterbanden vertrouwen en opnieuw in de fout gaan. Alleen is de snelheid nu wat hoger met meer schade tot gevolg.

Micele
26 september 2013, 20:48
Het vermoeden bestaat ook dat veel chauffeurs een beetje te veel op hun winterbanden vertrouwen en opnieuw in de fout gaan. Alleen is de snelheid nu wat hoger met meer schade tot gevolg.

Het vermoeden is veel eerder dat die met zomerbanden even snel willen rijden als die met winterbanden als ze alle de baan op moeten (redelijk druk verkeer). En daarbij die met winterbanden niet sneller kunnen omdat er nu eenmaal voertuigen met zomerbanden voor hun rijden en er dikwijls geen inhaalmogelijkheid is (omdat het redelijk druk is).

Aangezien de winterband beter presteert bij winterse temperaturen en vooral bij winterse neerslag zal het veel eerder zijn dat - bij ~ dezelfde gereden snelheden - er minder schade is omdat men bij winterbanden nog van redelijke remweg en zijdelingse grip kan spreken.

In elk geval bewijzen de cijfers uit Duitsland waar die wet sinds mei 2006, dus - eerste winter 2006-2007 - in voege is helemaal geen nadelige tendens in het aantal ongevallen en slachtoffers, wel integendeel # behalve in 2011 die bijna in gans Europa slecht was daalden de verkeersdoden zoals voordien zelfs nog ietsje meer, in 2012 was het slechte jaar van 2011 weer rechtgezet met 3606 doden ( punt niet op de grafiek # ).

Een onderzoek van het Belgisch Instituut voor VerkeersVeiligheid (BIVV) toonde immers aan dat de banden weliswaar bijdragen tot minder blikschade en betere mobiliteit, maar dat ze niet meteen leiden tot minder zware ongevallen.
Minder blikschade = minder ongevallen.
Betere mobiliteit => betekend meer afgelegde autokilometers, kans op meer ongevallen en slachtoffers
niet meteen leiden tot minder zware ongevallen => diegenen die met zomerbanden toch gaan rijden bij slechte winteromstandigheden gaan zeer traag rijden, zelf zullen ze bij een enkelvoudig ongeval minder zware schade hebben, wat niet betekent dat ze door hun gedrag geen ongeval kunnen veroorzaken met andere partijen.
niet meteen ? = als de bestuurders aan hun winterbanden gewend zijn wel dan ? Als er veel meer met winterbanden rijden wel dan ?

Dat er dus een flauw vermoeden is (hier in Belgie -> BIVV :roll: ) dat er iets minder verkeersongevallen zijn (blikschade) en toch iets meer slachtoffers vallen ondanks redelijk veel zomerbanden (zoals Belgie en Nederland) is gewoon het feit dat er veel minder risicorijkere kilometers gereden worden in die winterse tijden als diegenen die zelfs ook bij slechtste winterse omstandigheden toch mobiel blijven en zich nog redelijk vlot kunnen verplaatsen met hun winterbanden (vb landen met zomerbandverbod in de winter).

Maar zo kan men natuurlijk niet rekenen, men moet per gereden kilometer rekenen, dus de betere mobiliteit, wat ook betekent voldoende snelheid.
Als alle auto´s thuisblijven wegens totaal onaangepaste banden zijn er ook geen ongevallen met autobetrokkenheid hé.

#
http://www.dtoday.de/cms_media/module_img/476/238068_1_lightbox_4ff6e88a39631.jpg
2012 = 3606 verkeersdoden, bron
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/strassenverkehr-so-wenig-verkehrstote-wie-seit-1950-nicht-mehr-a-884910.html
Wiesbaden - 3606 Menschen sind im vergangenen Jahr bei Verkehrsunfällen auf Deutschlands Straßen ums Leben gekommen - so wenige wie nie seit Einführung der Statistik im Jahr 1950.
Im Vergleich zum Vorjahr sank die Zahl damit um knapp zehn Prozent, allerdings war sie 2011 entgegen dem langjährigen Trend gestiegen.

Mambo
26 september 2013, 22:29
Ik heb "al terrein banden"
Telt dat ook?

Johan Daelemans
27 september 2013, 09:10
Ik heb "al terrein banden"
Telt dat ook?

Dat is al een flink pak beter in sneeuw. Op ijsplekken ben je het beste met 'echte' winterbanden.

Johan Daelemans
27 september 2013, 10:14
Nog even een rij-tip bij glad wegdek, sneeuw en ijs.
Steeds uw motor gebruiken in de bovenste helft van uw toerental-bereik.
Indien uw max. motortoerental 5000 omwentelingen per minuut bedraagd dan hou je je motor boven 2500 omw./min. Kies 2de versnelling boven 3de of 4de bijvoorbeeld.
Op die mannier vinden uw banden het snelste terug grip bij eventueel doorslippen op glad wegdek.

maddox
27 september 2013, 10:49
Als men winterbanden wil promoten, dan gaat dat simpeler via de verzekering.
Wil U een goedkopere verzekering, awel, toon aan dat uw "autoschoeisel" aangepast is aan de situatie. Vrij simpel te verwezelijken. Een factuur van het wisselen inleveren op de geijkte tijden.

Anna List
27 september 2013, 10:53
Als men winterbanden wil promoten, dan gaat dat simpeler via de verzekering.
Wil U een goedkopere verzekering, awel, toon aan dat uw "autoschoeisel" aangepast is aan de situatie. Vrij simpel te verwezelijken. Een factuur van het wisselen inleveren op de geijkte tijden.

euhm, ik kocht die aan en wissel die zelf, mag het ? :s

maddox
27 september 2013, 10:57
euhm, ik kocht die aan en wissel die zelf, mag het ? :s

Moet kunnen, maar het is niet iets wat een doorsnee autobezitter zelf doet nietwaar.

Maar dat mag U bespreken met uw verzekeraar.

Voorlopig is er uitgezonderd de persoonlijke veiligheids geen enkele reden om in België winterbanden te monteren.

Natuurlijk, rij in Duitsland/Luxemburg, en het verhaal is al helemaal anders. dan hangen er boetes en zelfs veel tijdsverlies aan vast.

Micele
2 oktober 2013, 11:29
Alle info:

http://www.ethias.be/pgInt.go?pg=ETIF809

Stelt dus maar heel weinig voor, men is enkel de eerste winter wel verzekerd op zijn nieuwe winterbanden -zonder vrijstelling- onder hun voorwaarden, vanaf mini-omnium.

directe link:
http://www.ethias.be/upload/pdf/nl/particuliers/Action_PneusHiver_NL.pdf


Het tweede deel, die 40-80 € korting bij Q-team bandenboeren (enkel 5 merken), pffft eigenlijk te verwaarlozen tenzij men daar vaste klant is, relatief goedkope bandenboeren lijken me dat niet, integendeel. Als men op tijd, dus nu en niet binnen 4 weken winterbanden besteld zit er altijd meer als die ~ 10 % korting in, zeker weten. ;-)

PeterCC
6 oktober 2013, 18:21
(...)
Wat dikwijls wordt vergeten is dat 'echte' winterbanden omgekeerd temperatuur gevoelig zijn. Hoe kouder het wordt hoe zachter de band.
(...)

Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Heb je daar onderbouwing van?

maddox
6 oktober 2013, 18:29
Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Heb je daar onderbouwing van?

Het is de basis van een winterband. Natuurlijk is er een ondergrens op die temperatuur. Voor zover ik weet is het rubber van een winterband voorzien op een ondertemperatuur van -15°C.
Daaronder gaat dat langzaam terug harder worden, met als caveat dat het toch gaat opwarmen met gebruik, al was het maar door de warmte afgegeven door de remmen.

PeterCC
6 oktober 2013, 18:33
(...)
In elk geval bewijzen de cijfers uit Duitsland waar die wet sinds mei 2006, dus - eerste winter 2006-2007 - in voege is helemaal geen nadelige tendens in het aantal ongevallen en slachtoffers, wel integendeel # behalve in 2011 die bijna in gans Europa slecht was daalden de verkeersdoden zoals voordien zelfs nog ietsje meer, in 2012 was het slechte jaar van 2011 weer rechtgezet met 3606 doden ( punt niet op de grafiek # ).
(...)

Ik zie rond 2006-2007 niet de minste trendwijziging in jouw grafiek. Geen nadelig effect, maar ook geen gunstig effect.
Dat geeft aan dat de stelling van Johan Daelemans, die neerkomt op de bekende risk homeostasis theorie, wellicht ook voor winterbanden geldt zodat winterbanden dus wellicht terecht geen subsidiemaatregelen verdienen.

Ik rij zelf met winterbanden en ik vind ze hun geld waard. Ik pas inderdaad mijn gedrag aan aan de grip die ik ervaar, precies zoals Johan Daelemans dat verwacht.

PeterCC
6 oktober 2013, 18:38
Het is de basis van een winterband. Natuurlijk is er een ondergrens op die temperatuur. Voor zover ik weet is het rubber van een winterband voorzien op een ondertemperatuur van -15°C.
Daaronder gaat dat langzaam terug harder worden, met als caveat dat het toch gaat opwarmen met gebruik, al was het maar door de warmte afgegeven door de remmen.
Nee.
Dat klopt helemaal niet.
Winterbanden maken gebruik van een andere rubbersamenstelling die net zoals alle rubbersamenstellingen harder wordt bij lagere temperaturen.
De rubbersamenstelling van winterbanden heeft bij een zelfde temperatuur een lagere hardheid dan zomerbanden, dat is alles.

Micele
6 oktober 2013, 18:53
Ik zie rond 2006-2007 niet de minste trendwijziging in jouw grafiek. Geen nadelig effect, maar ook geen gunstig effect.
Dat geeft aan dat de stelling van Johan Daelemans, die neerkomt op de bekende risk homeostasis theorie, wellicht ook voor winterbanden geldt zodat winterbanden dus wellicht terecht geen subsidiemaatregelen verdienen.

Ik rij zelf met winterbanden en ik vind ze hun geld waard. Ik pas inderdaad mijn gedrag aan aan de grip die ik ervaar, precies zoals Johan Daelemans dat verwacht.
Allez dan vanaf 2008 wel. # Steek het op "de vele nieuwelingen waren het de 1e winter (vooral 2007) nog niet echt gewend met winterbanden te rijden"

Ttz de dalende tendens voor de jaren 2007-2008-2009-2010 was iets sterker als 2004-2005-2006-2007.
Ik neem dan 2007 als "schakeljaar".

http://www.dtoday.de/cms_media/module_img/476/238068_1_lightbox_4ff6e88a39631.jpg

# In cijfers/ jaar-% :
2004 5.842 (5.927) −11,6 % 3.238 (54,08 Mio.)
2005 5.361 (5.458) −8,2 % 2.833 48,18 Mio. (54,52 Mio.)
2006 5.091 (5.174) −5,0 % 2.683 48,44 Mio. (54,91 Mio.)
2007 4.949 (5.011) −2,8 % 2.625 48,99 Mio. (55,51 Mio.)
2008 4.477 (4.663) −9,5 % 2.368 49,33 Mio.
2009 4.152 (4.330) −7,3 % 2.110 49,60 Mio.
2010 3.648 (3.812) −12,1 % 1.840 50,18 Mio.

http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrstod#Deutschland

2004 -> 2007 = - 15,3 %
2007 -> 2010 = - 26,3 %

Kan natuurlijk ook toeval zijn. :-) ;-)

Micele
7 oktober 2013, 13:22
Allez dan vanaf 2008 wel. # Steek het op "de vele nieuwelingen waren het de 1e winter (vooral 2007) nog niet echt gewend met winterbanden te rijden"

Ttz de dalende tendens voor de jaren 2007-2008-2009-2010 was iets sterker als 2004-2005-2006-2007.
Ik neem dan 2007 als "schakeljaar".

http://www.dtoday.de/cms_media/module_img/476/238068_1_lightbox_4ff6e88a39631.jpg

# In cijfers/ jaar-% :

2004 -> 2007 = - 15,3 %
2007 -> 2010 = - 26,3 %

Kan natuurlijk ook toeval zijn. :-) ;-)
Voordat ik hier reactie krijg zal ik best nog eens rekenen, maar deze keer met de statistische vuistregel van 3 gemiddelde jaren 2002-´3-´4, en 2010-´11-´12 tov 2007, dat ik gemakkelijkshalve als "ideaal referentiejaar" hou, want tenslotte reed men in 2006 ook al quasi 2 maanden (nov-dec) met winterbanden (verbod op zomerbanden was vanaf 1/5/2006 ingevoerd); daarbij ligt 2007 statistisch juist midden in de jarentabel 2002-2012 dus ideaal. Maar ik moet wel de jaren 2002-2003 en 2011-2012 erbij nemen, hoe meer jaren hoe relatief juister, imho.

Dus (ondanks) die zeer slechte bult van 2011 (toch nadelig voor "winterbandjaren") zul je zien dat die redelijk afgevlakt wordt door het gemiddelde van de laatste 3 jaren van de 11-jarige tabel te nemen. Uiteraard ook de eerste 3 jaren, maar daar zat wel geen negatieve uitschieter in, soit we zien wel waar we uitkomen, en of het quasi zomerbandverbod in D tijdens de wintermaanden de dalende tendens echt deed haperen, met statistisch naakte cijfers. Wie het objectiever kan moet maar eens proberen. ;-)

Jaar |verkeersdoden|%-vorjahr } gemiddeld 3 jaar
2002 6.842 } | -1,9 %
2003 6.613 } | -3,4 % } 6432
2004 5.842 } |-11,6%
2005 5.361 | -8,2%
2006 5.091 | -5,0%

2007 4.949 | -2,8% -> * wet zomerbandverbod van 1-5-2006, begon winter 2006-2007 dus*
-> daling 23,05 %

2008 4.477 | -9,5%
2009 4.152 | -7,3%
2010 3.648 } | -12,1% *lichte aanpassing "wettekst winterbanden", hogere boetes en strafpunten *
2011 4.009 } |+9,9% } 3754
2012 3.606 } | -10,1%
-> daling 24,15 %

bron: http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrstod#Deutschland
* http://www.burhoff.de/insert/?/veroeff/aufsatz/zap_F9_S847.htm *

Besluit: tov "referentiejaar 2007" was het miniem iets beter, of 1,1 %-punt, met de invoering van dat zomerbandverbod, ondanks 2011.

2011 was een negatieve uitschieter wegens het bijzonder droge en mooie voorjaar (moto´s...) en zelfs lange mooie herfst, daardoor kwamen er vooral meeer kwetsbare weggebruikers op de baan (ook voetgangers) en werden meer kms afgelegd (fiets t.e.m moto).

In onderstaande tabel kan je zien (klik voor vergroting) dat in 2011 zelfs in # 6 van de top 10-landen er een verhoging vh aantal verkeersdoden per miljoen inwoners was tegen de algemene trend in:
http://img5.imageshack.us/img5/5074/5kxw.png

# Malta, UK, Zweden, Nederland, Duitsland, Finland... (Be, Lux, enz... ook)

(eigen berekeningen uit offic. refertes van EUrostat en EU-landen, ook IRTAD (OECD))

Oef... ook met die petieterige 1,1 % zat ik er niet echt naast:
In elk geval bewijzen de cijfers uit Duitsland waar die wet sinds mei 2006, dus - eerste winter 2006-2007 - in voege is helemaal geen nadelige tendens in het aantal ongevallen en slachtoffers, wel integendeel # behalve in 2011 die bijna in gans Europa slecht was daalden de verkeersdoden zoals voordien zelfs nog ietsje meer, in 2012 was het slechte jaar van 2011 weer rechtgezet met 3606 doden ( punt niet op de grafiek # )

Edit: ik heb nog een andere berekening gedaan met het gemiddelde van 2006-2007 als referentiegetal aantal verkeersdoden te nemen tov van 2002-2004 en 2010-2012 respectievelijk:
daar was het verschil duidelijker in het voordeel van de 6 winterbandjaren met een daling van 25,2 % tov 21,95 % met de 5 zomerbandjaren.