PDA

View Full Version : Flexibel Carpoolen: Sluggen.


diminike
7 oktober 2013, 14:15
Eerst zou ik graag het woord ‘Slugging’ willen introduceren (Een Engelse term, uiteraard). Hier staat de uitleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Slugging

‘Slugging’ is dus een hybride tussen liften en carpoolen. Spontaan carpoolen, zoiets. Naast bushaltes staan er Slugging-haltes, waar auto's kunnen stoppen en Sluggers kunnen oppikken.
__________________________________________________ ______________

Carpoolen in Vlaanderen, geen succes?

Het carpoolen in Vlaanderen draait op een laag pitje. Hoewel we in 2011 van de bevoegde Minister te horen kregen dat 60% van de carpool-plaatsen bezet zijn in Vlaanderen, zal het file-probleem hier niet mee opgelost geraken. Minder dan 3% van de bevolking carpoolt occasioneel naar het werk.

Een paar jaar geleden beloofde Minister Crevits werkt te maken van een mobile app om te carpoolen. Dit is het resultaat: http://www.cocar.be. Met 47 likes op Facebook zal dit geen aardverschuivingen in ons verkeerslandschap teweeg brengen.

Het Brussels initiatief doet het iets beter met http://djump.in. De Facebook-populariteit bedraagt hier reeds 3766 likes.

Op www.carpool.be zie ik 68619 leden geregistreerd staan, maar slechts een klein deel van de gebruikers is ook dagelijks actief.

Het carpoolen in Vlaanderen kent dus voorlopig geen groot succes, toch is het groeipotentieel enorm. Je kan er niet naast kijken: in de meeste auto's zit slechts één persoon, soms vergezeld door een passagier.
__________________________________________________ ______________

Waarom biedt het huidige carpool-systeem geen soelaas in Vlaanderen?

1. Het is té georganiseerd:

Als iemand wil carpoolen, moet die persoon zich eerst inschrijven op een carpool-website, een geschikte partner vinden, een afspraak maken, zich aan die afspraak houden en vervolgens naar de afgesproken plaats rijden.

Het huidige carpool-systeem focust enkel op geplande reisroutes, meestal voor het woon-werk verkeer.

2. Er zijn niet genoeg carpool/slugging-plaatsen:

Naast carpoolparkings zou elke bushalte op een groot verkeersknooppunt als Slugging-plaats kunnen fungeren. Als je aan een Slugging-halte staat vraag je de facto: neem me me!
Het is wat bizar vreemden mee te vragen, maar niet als ze aan een Slugging-halte staan.

3. Er is geen carpool/slugging/lifters-mentaliteit in Vlaanderen:

De mensen hebben schrik van het onbekende. In de jaren 70’ was het liften nog populair, nu zie ik amper lifters langs de weg. Mensen hebben schrik voor het onbekende. Elke lifter is nu een potentiële moordenaar of verkrachter.

Maar liften/sluggen kan wel: zelf heb ik in 2013 meer dan 250 keer gelift in Vlaanderen. Ook ‘s nachts. Ik heb zelden langer dan 15 min moeten wachten. Nooit heb ik me onveilig gevoeld. Ik ben geen hippie. Ik lift omdat het meestal efficiënter is dan het openbaar vervoer.

4. Mensen die lifters/sluggers meenemen worden onvoldoende, niet transparant beloond:

Moeilijke financiële constructies om een paar cent per kilometer te besparen. Op carpoolen.be staat er een handleiding van 19 pagina's voor de werknemer? Maak het beloningssysteem eenvoudiger.

Waarom geen slugging lanes (snelle rijstroken voor carpoolers), zoals hier:
http://greenupgrader.com/3110/save-time-money-and-the-environment-with-slugging/

Men zou auto’s met 4 passagiers op de busstroken of kunnen toelaten.

__________________________________________________ ______________


Andere slugging-artikelen in de pers:
http://www.psmag.com/culture-society/slugging-the-peoples-transit-28068/

http://ca.news.yahoo.com/blogs/dailybrew/calgary-city-planner-suggests-hitchhiking-ease-traffic-congestion-182923162.html

__________________________________________________ ______________

Ik had graag uw kritische, doch opbouwende mening gehoord.
Het is niet mijn bedoeling de bestaande carpool-mogelijkheden de grond in te boren, maar eerder ze te perfectioneren, flexibeler te maken.

Dank!

Micele
7 oktober 2013, 14:22
Mooi initiatief.

Ik hoop dat zulke sluggingplaatsen zich spontaan gaan ontwikkelen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d3/Slug_Line.gif/350px-Slug_Line.gif
A "slug line" of passengers waiting for rides

Ik vrees dat de overheid daar zeker niet in gaat tussenkomen, hoeft eigenlijk ook niet, want wie weet hopelijk verbieden ze zulke samenkomsten niet... (buiten de halteplaatsen voor het OV)

diminike
7 oktober 2013, 14:53
Aan bushaltes staan de mensen ook 'in groep'. Een GAS-boete voor samenscholing aan een bushalte, ik hoop dat we daar niet toe komen.

Jan van den Berghe
7 oktober 2013, 22:43
Als iemand wil carpoolen, moet die persoon zich eerst inschrijven op een carpool-website, een geschikte partner vinden, een afspraak maken, zich aan die afspraak houden en vervolgens naar de afgesproken plaats rijden.


Er wordt heel wat meer gecarpoold dan men kan afleiden uit die cijfergegevens. In de meeste gevallen gaat het trouwens om informele afspraken: mensen die op dezelfde plaats werken.

diminike
8 oktober 2013, 09:02
Wat een onzin. De overheid moet maar zelf het openbaar vervoer regelen. Hopelijk gaat men er niet te opdringerig over beginnen te doen.

Ik probeer een deel-oplossing te bedenken voor verkeersproblemen. Mensen zouden elkaar kunnen helpen en elkaar kunnen leren kennen door te Sluggen.
Je kan het onzin vinden, maar het kan werken. Zeker in België, omdat er hier net heel veel auto's rondrijden.

Mijn ervaring leert me dat mensen (zij die het willen) het leuk vinden een lifter mee te nemen: ze zitten niet alleen in de auto én helpen iemand, zonder een omweg te maken of tijd te verliezen.

Het is niet omdat de overheid het openbaar vervoer regelt, dat er geen andere alternatieven naast dat openbaar vervoer kunnen bestaan. Het moet een EN-verhaal zijn.

diminike
8 oktober 2013, 09:19
Er wordt heel wat meer gecarpoold dan men kan afleiden uit die cijfergegevens. In de meeste gevallen gaat het trouwens om informele afspraken: mensen die op dezelfde plaats werken.

Ik wil het carpoolen niet verdringen. Sluggen en Carpoolen zijn complementair.

Je brengt een belangrijk punt naar voor: het gaat vooral over mensen die op dezelfde plaats werken. Het blijft beperkt tot collega's, familie en vrienden. Wanneer je spontane verplaatsingen maakt, carpool je niet. Sluggen kan je dan wel.

N-wegen zijn volgens mij perfect Slug-plaatsen. Stel dat je tussen Mechelen en Leuven woont op de N26 (of nabij) en je moet in Leuven of Mechelen zijn. Honderden auto's nemen dat traject in de spits. Die kunnen toch iemand meenemen onderweg?

diminike
8 oktober 2013, 15:04
Ik heb pas een Slug-initiatief ontdekt in het zuiden van het land:
http://www.covoitstop.be/

Volgens een zeer goed initiatief. Iedereen wint.

diminike
8 oktober 2013, 21:36
Mensen helpen elkaar reeds. Of zijn familieleden, vrienden of collega's geen mensen?
Mijn ervaring leert me dat de meeste mensen het niet zien zitten om met totaal wildvreemden te carpoolen.

En sommige mensen haten het openbaar vervoer. Moet er daarom geen openbaar vervoer zijn? Niet iedereen hoeft te Sluggen.

MAAR er zijn een heleboel mensen die me meenemen langs de kant van de weg wanneer ik lift. Eens je het liften officieel maakt, zal dat aandeel nog stijgen.

Ik geraak nu al overal in Europa uit de voeten. We hebben zo'n grote dichtheid aan wegen in Vlaanderen, dat je al liftend overal geraakt.


Daarbovenop hebben ze helemaal geen tijd om met de administratieve rompslomp (sociale media?) rond "sluggen" bezig te zijn. Daarom dat het concept een weinig succes kent en zo zal het wellicht ook blijven.

Een kleine promotiecampagne kan wonderen doen. Dat is het juist. Er is geen administratieve rompslomp! Je vraagt gewoon aan mensen of ze mee willen rijden als je voorbij een Slug-plaats komt.


Natuurlijk moet het idealiter een EN- verhaal zijn op gebied van personenvervoer. Het openbaar vervoer moet zo deftig mogelijk geregeld worden maar ook dient er steeds in auto- en snelwegen te worden geïnvesteerd.

Volgens mij dient er niet meer in autosnelwegen te worden geïnvesteerd, maar in beter openbaar vervoer. Alles wat je gemeenschappelijk doet is energetisch en ruimtelijk efficiënter.

diminike
9 oktober 2013, 08:19
Veel liftplezier dan nog. Maar wanneer ga je eens een job uitoefenen? Heb je al geprobeerd om je rijbewijs te halen en eigen wagen te hebben?

U hervalt in clichés, ik had graag opbouwende kritiek gekregen. Met persoonlijke aanvallen vinden we geen oplossing.

Ik heb een job en had een auto. Ik vond dat ik de auto al te vaak gebruikte, ik was eraan 'verslaafd'. Net als het merendeel van de Belgen, die voor een paar honderd meter de motor doen draaien. Als je auto hebt, denk je dat een auto je vrijheid symboliseert. Ik voelde me pas 'vrij' wanneer ik geen auto meer had. Ik ben nu sportiever en heb minder stress. Met de fiets sta je zelden in de file, in de bus, tram of trein kan je een boek lezen.


Euh, nee? Ik vind mensen die sluggen een tikkeltje excentriek en zal argwanend de portier dicht houden.

Ik verplicht niemand om te Sluggen, maar wil de mensen de mogelijkheid geven een ander te helpen.
Initiatieven als deze http://www.covoitstop.be/ vind ik hartverwarmend.


Zonder autosnelwegen zou je niet door heel Europa gelift zijn. Zonder autowegen kunnen we ook niet carpoolen of sluggen.
Ik denk dat België moet blijven investeren om het de automobilist makkelijk te maken. Waarom betalen die mensen zoveel wegentaks, denk je? Heus niet voor fiets-, bus- of voetpaden. Beetje serieus blijven, hé.


Dat is uiteraard waar. Autosnelwegen moeten onderhouden worden, daar is veel geld voor nodig. De snelwegen moeten niet uitgebreid worden. Ons wegennetwerk heeft de grootste dichtheid in Europa.

De overheid is verplicht een zo efficiënt mogelijk verkeersnetwerk op poten te zetten.

Micele
9 oktober 2013, 09:48
Dat is uiteraard waar. Autosnelwegen moeten onderhouden worden, daar is veel geld voor nodig. De snelwegen moeten niet uitgebreid worden. Ons wegennetwerk heeft de grootste dichtheid in Europa.

Is wel off-topic, maar dat klopt helemaal niet, zeker als je dichtheid verward met vlotte rijstrookkilometers of hoofdwegcapaciteit, daar scoort Belgie eerder zeer slecht in verhouding met zijn dichtbevolktheid. Nederland en West-Duitsland (Nordrhein-Westfalen bvb) doen het daar véél beter met 3 �* 4 maal meer rijstrookkilometers /km² in hun dichtbevolkste gebieden (Vlaamse Ruit vergeleken met Randstad en Roergebied)

De overheid is verplicht een zo efficiënt mogelijk verkeersnetwerk op poten te zetten.
En dat is er helemaal niet, Be heeft het meeste filedruk omwille van die miserabele hoofdwegcapaciteit, daarenboven heeft Vlaanderen eerder weinig snelle doorstroomwegen (de N-wegen) als uitwijkalternatief omdat zulke wegen dikwijls volledig of ten dele gedegradeerd zijn tot 70 kmh-taffelwegen met passages door dorpen en stadjes (50 kmh en tijdelijk 30 kmh) met ook nog het opnieuw toelaten van lintbebouwing langs die wegen (achterpoortwet) omdat men wslk al die voormalige *provinciewegen tot gemeentewegen omgetoverd heeft. N-wegen die volwaardig blijven en omgeleid worden rond de dorps/stadskernen door een extra stuk ringweg moeten we eerder met een vergrootglas zoeken.

* Stilstandgrafiek sinds 1990 op: (zelfs afname van lengte hoofwegennet) enkel lengte gemeentewegen steeg... :roll: http://www.milieurapport.be/nl/feitencijfers/MIRA-T/sectoren/transport/ruimtegebruik-door-transport/ruimtegebruikdoor-transportnetwerk/

http://www.milieurapport.be/IndicatorImageHandler.ashx?fileid=2005&culture=nl
Uit xls-file de totale lengte van autosnelwegen, gewestwegen en provinciewegen van 1990 - 2010 per jaar in Vlaanderen; ttz negatieve evolutie :
1990 - - - - - - >- - - - - - - - - - - - - - - - - >- - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -->- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010

7185 7185 7092 6938 6917 6913 6920 6933 6946 6993 6884 6904 6909 6856 6874 6874 6918 6926 6938 7085 6923*

In 2010* werden de provinciewegen deels overgedragen naar het Vlaams gewest en deels naar de gemeentes, waardoor ze op nul terugvielen.
Topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=192221

En dat ondanks een verdubbeling van het OV personenvervoer Lijnbus-Tram en 50 % meer personenvervoer trein op 10 jaar # bracht dat amper verschuiving, Be investeert gewoon véél te weinig (efficient) in mobiliteit, rekening houdend met hun bevolkinsgaangroei.
# en grafisch: http://www.milieurapport.be/nl/feitencijfers/mira-t/sectoren/transport/activiteiten-van-transport/personenkilometers-van-personenvervoer/

Om een vb te geven: deelstaat Hessen -qua bevolking en grootte- relatief goed te vergelijken met gewest Vlaanderen investeert ca. 8 maal meer per jaar in "wegmobiliteit". Zie: http://forum.politics.be/showpost.php?p=5322174&postcount=11

diminike
9 oktober 2013, 10:25
En dat is er helemaal niet, Be heeft het meeste filedruk omwille van die miserabele hoofdwegcapaciteit, daarenboven heeft Vlaanderen eerder weinig snelle doorstroomwegen (de N-wegen) als uitwijkalternatief omdat zulke wegen dikwijls volledig of ten dele gedegradeerd zijn tot 70 kmh-taffelwegen met passages door dorpen en stadjes (50 kmh en tijdelijk 30 kmh) met ook nog het opnieuw toelaten van lintbebouwing langs die wegen (achterpoortwet) omdat men wslk al die voormalige *provinciewegen tot gemeentewegen omgetoverd heeft. N-wegen die volwaardig blijven en omgeleid worden rond de dorps/stadskernen door een extra stuk ringweg moeten we eerder met een vergrootglas zoeken.


Wil je in een gebied zoals het Ruhr-gebied leven? Lekker gezond, net zoals Vlaanderen.

Ik had het over de landelijk gemiddelde. België, Nederland en Luxemburg staan aan kop, kijk hier eens naar:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_OECD_countries_by_road_network_size

Hier de luchtvervuiling in Europa. We hebben nood aan minder auto's, niet aan meer autosnelwegen.
http://www.kennislink.nl/upload/120585_276_1097669693598-pollution_europe_hires.jpg

Als we nu a.u.b. on-topic zouden kunnen blijven. Ik heb nog geen enkele opbouwende kritiek gelezen. Die zou welkom zijn.

Micele
9 oktober 2013, 10:35
Wil je in een gebied zoals het Ruhr-gebied leven? Lekker gezond, net zoals Vlaanderen.
In Vlaanderen zelfs ongezonder omdat Vlaanderen en Be het absoluut record heeft aan dieselwagens, in het Ruhrgebied rijden ca. 60 % minder dieselpersonenwagens per inwoner.

Ik had het over de landelijk gemiddelde. België, Nederland en Luxemburg staan aan kop, kijk hier eens naar:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_OECD_countries_by_road_network_size
Idd dichtheid verhard wegennet wat amper iets betekend als het over vlotte wegcapaciteit gaat.

Hier de luchtvervuiling in Europa. We hebben nood aan minder auto's, niet aan meer autosnelwegen.
http://www.kennislink.nl/upload/120585_276_1097669693598-pollution_europe_hires.jpg
Nood aan veel minder dieselpersonenwagens toont die Stikstofdioxidekaart ( fijnstofkaart zal ~ identiek zijn), mooi bruinzwartjes hé vooral ook boven Vlaanderen... waar 80 % van alle personenwagenkms door dieselpersonenwagens afgelegd worden.
Het aandeel van dieselpw aan grof fijnstof in de ballingsgebieden wordt op 30 % geschat. Qua veel gevaarlijker ultrafijnstof zal dit wslk 60 % zijn. Ook bij NO2 (kaart) is vooral het dieselvoertuig de boosdoener.

Als we nu a.u.b. on-topic zouden kunnen blijven. Ik heb nog geen enkele opbouwende kritiek gelezen. Die zou welkom zijn.
Zal ik doen, ik had nochtans al aanmoedigende kritiek gegeven.

PeterCC
11 oktober 2013, 23:12
Eerst zou ik graag het woord ‘Slugging’ willen introduceren (Een Engelse term, uiteraard). Hier staat de uitleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Slugging

‘Slugging’ is dus een hybride tussen liften en carpoolen. Spontaan carpoolen, zoiets. Naast bushaltes staan er Slugging-haltes, waar auto's kunnen stoppen en Sluggers kunnen oppikken.
__________________________________________________ ______________

Carpoolen in Vlaanderen, geen succes?

Het carpoolen in Vlaanderen draait op een laag pitje. Hoewel we in 2011 van de bevoegde Minister te horen kregen dat 60% van de carpool-plaatsen bezet zijn in Vlaanderen, zal het file-probleem hier niet mee opgelost geraken. Minder dan 3% van de bevolking carpoolt occasioneel naar het werk.

Een paar jaar geleden beloofde Minister Crevits werkt te maken van een mobile app om te carpoolen. Dit is het resultaat: http://www.cocar.be. Met 47 likes op Facebook zal dit geen aardverschuivingen in ons verkeerslandschap teweeg brengen.

Het Brussels initiatief doet het iets beter met http://djump.in. De Facebook-populariteit bedraagt hier reeds 3766 likes.

Op www.carpool.be zie ik 68619 leden geregistreerd staan, maar slechts een klein deel van de gebruikers is ook dagelijks actief.

Het carpoolen in Vlaanderen kent dus voorlopig geen groot succes, toch is het groeipotentieel enorm. Je kan er niet naast kijken: in de meeste auto's zit slechts één persoon, soms vergezeld door een passagier.
__________________________________________________ ______________

Waarom biedt het huidige carpool-systeem geen soelaas in Vlaanderen?

1. Het is té georganiseerd:

Als iemand wil carpoolen, moet die persoon zich eerst inschrijven op een carpool-website, een geschikte partner vinden, een afspraak maken, zich aan die afspraak houden en vervolgens naar de afgesproken plaats rijden.

Het huidige carpool-systeem focust enkel op geplande reisroutes, meestal voor het woon-werk verkeer.

2. Er zijn niet genoeg carpool/slugging-plaatsen:

Naast carpoolparkings zou elke bushalte op een groot verkeersknooppunt als Slugging-plaats kunnen fungeren. Als je aan een Slugging-halte staat vraag je de facto: neem me me!
Het is wat bizar vreemden mee te vragen, maar niet als ze aan een Slugging-halte staan.

3. Er is geen carpool/slugging/lifters-mentaliteit in Vlaanderen:

De mensen hebben schrik van het onbekende. In de jaren 70’ was het liften nog populair, nu zie ik amper lifters langs de weg. Mensen hebben schrik voor het onbekende. Elke lifter is nu een potentiële moordenaar of verkrachter.

Maar liften/sluggen kan wel: zelf heb ik in 2013 meer dan 250 keer gelift in Vlaanderen. Ook ‘s nachts. Ik heb zelden langer dan 15 min moeten wachten. Nooit heb ik me onveilig gevoeld. Ik ben geen hippie. Ik lift omdat het meestal efficiënter is dan het openbaar vervoer.

4. Mensen die lifters/sluggers meenemen worden onvoldoende, niet transparant beloond:

Moeilijke financiële constructies om een paar cent per kilometer te besparen. Op carpoolen.be staat er een handleiding van 19 pagina's voor de werknemer? Maak het beloningssysteem eenvoudiger.

Waarom geen slugging lanes (snelle rijstroken voor carpoolers), zoals hier:
http://greenupgrader.com/3110/save-time-money-and-the-environment-with-slugging/

Men zou auto’s met 4 passagiers op de busstroken of kunnen toelaten.

__________________________________________________ ______________


Andere slugging-artikelen in de pers:
http://www.psmag.com/culture-society/slugging-the-peoples-transit-28068/

http://ca.news.yahoo.com/blogs/dailybrew/calgary-city-planner-suggests-hitchhiking-ease-traffic-congestion-182923162.html

__________________________________________________ ______________

Ik had graag uw kritische, doch opbouwende mening gehoord.
Het is niet mijn bedoeling de bestaande carpool-mogelijkheden de grond in te boren, maar eerder ze te perfectioneren, flexibeler te maken.

Dank!
Ik carpool niet omdat het inderdaad te georganiseerd is. Dat past niet bij mijn dagelijkse ongeregelde realiteit.

Vroeger, als student, was ik een fervent lifter. En ik neem graag en weinig kritisch lifters een eind mee, maar vandaag is dat ras ongeveer uitgestorven. Het is al jaren geleden dat ik nog een lifter meenam.
Nochtans is liften zonder discussie de goedkoopste en meest ecologische vorm van transport die er te bedenken valt.

Aan de andere kant geven we in ons land ruim 5 miljard belastinggeld uit aan subsidie voor openbaar vervoer dat ondanks dat gigantische bedrag nauwelijks 5% van de totale behoefte aan mobiliteit afdekt.

De uitdaging is hoe liften of slugging zoals jij dat blijkbaar noemt terug populair kan gemaakt worden.
Potentiëel is er genoeg.