PDA

View Full Version : De veranderende rol van Facebook in het bedrijfsleven


dsmit
23 oktober 2013, 08:10
De veranderende rol van Facebook in het bedrijfsleven

Inleiding

Vijf jaar geleden werd Facebook nog als werk afleidend beschouwd. Het werd vooral gezien als platform, uitsluitend gebruikt om in contact te komen met personen die alleen in je privéleven een rol van betekenis mogen/moeten spelen.
In de afgelopen 5 tot 8 jaar kunnen we echter een enorme verandering zien in de rol van Facebook. Mede door het exponentieel toegenomen aantal gebruikers. Facebook kan als communicatiemiddel zeer ver reiken. Je kan een persoon benaderen in zijn of haar ‘digitale woonkamer’.

We zien dat Facebook niet alleen maar werk afleidend hoeft te zijn. En zowel aan de kant van de bedrijfsvoering een positieve invloed kan hebben, als aan de kant van de werknemer. In dit artikel zal ik enkele punten daarvan belichten. Het is niet zo zeer een artikel hoe men deze kwesties beter kan implementeren. Het is meer een beschrijvend artikel over de veranderende rol van Facebook.

Facebook op de werkvloer? Hell yeah

Ten eerste kunnen we constateren dat Facebook een andere rol heeft gekregen op de werkvloer. Zowel vanuit het perspectief van de werknemer als de werkgever.

Facebook is bijvoorbeeld een uitstekend middel geworden voor marketing. Denk o.a. aan de aankondiging van evenementen. Maar ook aan promotie van merken. Dat zijn marketing elementen die vanzelfsprekend zijn. En een beetje voor de hand liggen.

Een andere ontwikkeling zien we met bedrijven die steeds meer invloedrijk worden. En dan beschouw ik invloedrijk even in algemene zin. Denk aan invloedrijk in de maatschappij, als invloedrijk door economische groei. Meer invloedrijk worden kan zowel vanuit financieel oogpunt, als vanuit sociaal oogpunt.

Je ziet dat op Facebook invloedrijke, personen al worden gevolgd. Een beetje het Twitter idee. Steeds meer zie je dat invloed bepalende bedrijven worden gevolgd. Bedrijven verkrijgen in sommige gevallen een steeds grotere groep volgers.
De werking daarvan is zeer gunstig voor een bedrijf. Het is een teken dat een deel van de bevolking het bedrijf ‘accepteert’.
Deze vorm van acceptatie heeft een psychologisch effect. Dit effect is iets dat al terug herleiden is tot de tijd van Rousseau. Rousseau stelde namelijk ooit eens, ten tijde van de Verlichting, dat we samenleven op basis van een ‘sociaal contract’. Dit contract wordt min of meer in stand gehouden doordat we elkaar accepteren. Wij accepteren bijvoorbeeld een overheid. Daarmee krijgt de overheid autoriteit. Dezelfde tendens kunnen we onderkennen in het bedrijfsleven. Bedrijven die sociaal worden geaccepteerd, hebben autoriteit. Daarmee creëren zij geloofwaardigheid en vooral vertrouwen. Voor een bedrijf is dit een must.

Wat je tevens vaker ziet terugkomen, is dat grote instanties hun klantenservice mede voeren op Facebook. Iemand stelt een vraag over een bepaald product, en die wordt dezelfde dag nog behandeld. Dit staat natuurlijk ontzettend goed voor een bedrijf.

Er zijn situaties geweest waarbij klanten een actie zijn gestart via Facebook. Denk aan een klant die ontevreden is met zijn of haar product. Diegene maakt hier een melding van op Facebook, bijvoorbeeld hoe onbegrijpelijk iets wel niet is. Diegene verwerft volgers. Ook buiten zijn of haar vriendenkring. Dit heeft impact. En dit valt het betreffende bedrijf op. Onlangs is op basis daarvan een bedrijf gaan handelen. En heeft de persoon in kwestie een vergoeding aangeboden. Zo zie je, de impact van Facebook wordt groter.

Wat betekent het gebruik van Facebook voor sollicitanten?

We kunnen ons afvragen wat de rol van Facebook is met betrekking tot het solliciteren en het reageren op vacatures. Ten eerste is het geen schande om je Facebook-pagina ‘netjes’ te houden. Facebook wordt groter, en daarmee ook de ‘onzin-pagina’s’. Handig is het, om niet te veel digitaal verbonden te zijn aan dergelijke pagina’s.

Het voorgaande is puur hoe ik er over denk. Aan de andere kant, kan je zeggen, wat maakt het uit wat voor pagina’s, foto’s en filmpjes ik ‘like’. Het definieert me niet als persoon.
De foto’s die je zelf upload en vooral wat je van jezelf laat zien, daarin kun je natuurlijk wel selectief zijn. Vanzelfsprekend, is het niet handig om te veel foto’s, bijvoorbeeld foto’s waarop je laveloos in de camera lacht vanwege overmatig alcoholgebruik , up te loaden. Maar goed, deze aangelegenheden zijn wat privé aangelegenheden. Zij zijn zeker niet doorslaggevend voor het bestaan en de gang van je carrière.

Wat je wel via Facebook goed in de gaten kunt houden, zijn ontwikkelingen omtrent een bedrijf. Leuke nieuwtjes en feitjes. Voor een sollicitatie is het zeer handig op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen van het bedrijf waarop je gaat solliciteren. Facebook is een goed medium daarvoor.
Verder zijn bedrijven geneigd leuke evenementen via Facebook te opperen. Denk aan business-courses, lezingen, borrels en ga zo maar door. Het marketing element zoals hiervoor al besproken.
Even 5 minuten per dag de Facebook pagina van je toekomstige werkgever bekijken kan zodoende geen kwaad.

Ten slotte

Zo zie je enkele punten waarop Facebook een meer invloedrijke rol heeft gekregen in het zakelijk leven. Het zou mooi zijn als we nu met elkaar wat tips en tricks kunnen bedenken om Facebook te integreren in de bedrijfsvoering.
Overigens voor andere handige tips en tricks (http://www.bonque.nl) alsmede ict vacatures (http://www.bonque.nl) kijk is op bonque.nl!

Ondernemerke
23 oktober 2013, 09:03
Ik heb facebook en andere sociale media prullen op de werk PC's van de bedienden laten blokkeren. Geen enkele werknemer mag/kan dit hier gebruiken. Betrappen wij iemand dat hij/zij tijdens de werkuren met hun GSM of wat dan ook op zaken als facebook zitten dan krijgen ze een aangetekende verwittiging. Een tweede keer = C4. Nu wij screenen regelmatig onze werknemers en de meesten zitten niet op zaken als facebook. Of het moet via een anoniem profiel zijn. Werknemers die toch op facebook aanwezig zitten en belachelijke zaken posten krijgen een aantekening in hun dossier. Weg carrièrekansen.

Als bedrijf geeft dit een veel slechter dan goed imago om daar reclame op te maken. Het is het soort opgedrongen reclame waar veel bedrijven zich aan laten vangen. Maar in een B2B omgeving geeft dit absoluut een averechts effect. Voor simpele particulieren -die 's avonds ook met hun pintje bier naar VTM kijken- te vangen is het misschien een wondermiddel!

Langs de andere kant gebruiken wij dit medium wel om sollicitanten te screenen. Absurd dat zoveel mensen hun profiel volledig zichtbaar plaatsen. En wat ze dan er allemaal opzetten? Wij hebben al sollicitanten geweigerd op basis wat ze op hun facebookprofiel hadden staan. En zelfs al twee werknemers op een zijspoor richting buiten geplaatst nadat was uitgelekt dat ze van alles over het bedrijf op hun facebookprofiel hadden staan.

Facebook doet meer kwaad dan goed en ik ben blij dat ik al die prullen niet heb.

Stingray
23 oktober 2013, 12:45
Ik heb facebook en andere sociale media prullen op de werk PC's van de bedienden laten blokkeren. Geen enkele werknemer mag/kan dit hier gebruiken. Betrappen wij iemand dat hij/zij tijdens de werkuren met hun GSM of wat dan ook op zaken als facebook zitten dan krijgen ze een aangetekende verwittiging. Een tweede keer = C4. Nu wij screenen regelmatig onze werknemers en de meesten zitten niet op zaken als facebook. Of het moet via een anoniem profiel zijn. Werknemers die toch op facebook aanwezig zitten en belachelijke zaken posten krijgen een aantekening in hun dossier. Weg carrièrekansen.

Als bedrijf geeft dit een veel slechter dan goed imago om daar reclame op te maken. Het is het soort opgedrongen reclame waar veel bedrijven zich aan laten vangen. Maar in een B2B omgeving geeft dit absoluut een averechts effect. Voor simpele particulieren -die 's avonds ook met hun pintje bier naar VTM kijken- te vangen is het misschien een wondermiddel!

Langs de andere kant gebruiken wij dit medium wel om sollicitanten te screenen. Absurd dat zoveel mensen hun profiel volledig zichtbaar plaatsen. En wat ze dan er allemaal opzetten? Wij hebben al sollicitanten geweigerd op basis wat ze op hun facebookprofiel hadden staan. En zelfs al twee werknemers op een zijspoor richting buiten geplaatst nadat was uitgelekt dat ze van alles over het bedrijf op hun facebookprofiel hadden staan.

Facebook doet meer kwaad dan goed en ik ben blij dat ik al die prullen niet heb.

Als die 'belachelijke posts' privé-posts zijn die niet over U als werkgever gaan hebt U daar geen zak over te zeggen. Meer nog als je die werknemer om die reden zijn C4 geeft, dan zou ik U in zijn plaats een hele dikke vette gerechtsprocedure en een dikke vette schadevergoeding aansmeren.

Anna List
23 oktober 2013, 12:53
Ik heb facebook en andere sociale media prullen op de werk PC's van de bedienden laten blokkeren. Geen enkele werknemer mag/kan dit hier gebruiken. Betrappen wij iemand dat hij/zij tijdens de werkuren met hun GSM of wat dan ook op zaken als facebook zitten dan krijgen ze een aangetekende verwittiging. Een tweede keer = C4. Nu wij screenen regelmatig onze werknemers en de meesten zitten niet op zaken als facebook. Of het moet via een anoniem profiel zijn. Werknemers die toch op facebook aanwezig zitten en belachelijke zaken posten krijgen een aantekening in hun dossier. Weg carrièrekansen.

Als bedrijf geeft dit een veel slechter dan goed imago om daar reclame op te maken. Het is het soort opgedrongen reclame waar veel bedrijven zich aan laten vangen. Maar in een B2B omgeving geeft dit absoluut een averechts effect. Voor simpele particulieren -die 's avonds ook met hun pintje bier naar VTM kijken- te vangen is het misschien een wondermiddel!

Langs de andere kant gebruiken wij dit medium wel om sollicitanten te screenen. Absurd dat zoveel mensen hun profiel volledig zichtbaar plaatsen. En wat ze dan er allemaal opzetten? Wij hebben al sollicitanten geweigerd op basis wat ze op hun facebookprofiel hadden staan. En zelfs al twee werknemers op een zijspoor richting buiten geplaatst nadat was uitgelekt dat ze van alles over het bedrijf op hun facebookprofiel hadden staan.

Facebook doet meer kwaad dan goed en ik ben blij dat ik al die prullen niet heb.

lol

tamelijk gedateerde rigide houding, volledig uw recht natuurlijk

als werknemer ben ik echt niet geinteresseerd om in zo'n bedrijf te werken, da's dan weer mijn recht.

welke sector ? denk dat een sector die al moeite heeft met kwalitatief hoogstaand personeel aan te trekken zich deze houding niet (meer) zou kunnen veroorloven. sociale media zijn geen overwaaiend verschijnsel, ze zijn alledaagse realiteit.

Ondernemerke
23 oktober 2013, 13:49
Als die 'belachelijke posts' privé-posts zijn die niet over U als werkgever gaan hebt U daar geen zak over te zeggen. Meer nog als je die werknemer om die reden zijn C4 geeft, dan zou ik U in zijn plaats een hele dikke vette gerechtsprocedure en een dikke vette schadevergoeding aansmeren.
Niemand zegt dat het om die reden moet zijn!

Als er bijvoorbeeld foto's zijn van een zwaar weekendfeest en ik hoor dan dat die persoon de maandag ofwel ziek is ofwel een dag geen kloten gedaan heeft dan is dat genoeg om even in zijn personeelsdossier te vermelden. Vanaf dan wordt zijn sociale media wat meer gecontroleerd en valt het dan nog voor dan wordt er een reden voor ontslag gezocht. En het leuke : wij hebben geen vakbondsafgevaardigden. Drie bedrijven die naast en met elkaar werken maar geen enkele van de drie meer dan 25 werknemers (zelfs 50 nodig voor vakbond). En tegen einde van dit jaar zal het geen 20 werknemers meer per bedrijf zijn.

En dikke gerechtsprocedure en dikke vette schadevergoeding :D
Ge moogt het altijd eens proberen. Eens zien hoever het u zou brengen ;)

Ondernemerke
23 oktober 2013, 13:57
als werknemer ben ik echt niet geïnteresseerd om in zo'n bedrijf te werken, da's dan weer mijn recht.

welke sector ? denk dat een sector die al moeite heeft met kwalitatief hoogstaand personeel aan te trekken zich deze houding niet (meer) zou kunnen veroorloven. sociale media zijn geen overwaaiend verschijnsel, ze zijn alledaagse realiteit.
Dat u geen interesse hebt om in zo een bedrijf te werken is uw goed recht ;)
Sector = verschillende sectoren. Wij zoeken ook geen hoge diploma's maar mensen met een passie. Een diplomaneuker hoeft hier niet aan te kloppen. En om een verwante sector te noemen : afvalverwerking van extreem gevaarlijke producten. Is bijna letterlijk een goudmijn. Bedrijven betalen om er vanaf te geraken en andere bedrijven betalen om het te mogen kopen :D

Charlie don't Surf
23 oktober 2013, 17:13
http://static.dnaindia.com/images/cache/1393515.jpg

hikikomori85
3 november 2013, 19:35
We want your soul (http://www.youtube.com/watch?v=BlmK0Go7N9E)

Stingray
3 november 2013, 20:43
Niemand zegt dat het om die reden moet zijn!

Als er bijvoorbeeld foto's zijn van een zwaar weekendfeest en ik hoor dan dat die persoon de maandag ofwel ziek is ofwel een dag geen kloten gedaan heeft dan is dat genoeg om even in zijn personeelsdossier te vermelden. Vanaf dan wordt zijn sociale media wat meer gecontroleerd en valt het dan nog voor dan wordt er een reden voor ontslag gezocht. En het leuke : wij hebben geen vakbondsafgevaardigden. Drie bedrijven die naast en met elkaar werken maar geen enkele van de drie meer dan 25 werknemers (zelfs 50 nodig voor vakbond). En tegen einde van dit jaar zal het geen 20 werknemers meer per bedrijf zijn.

En dikke gerechtsprocedure en dikke vette schadevergoeding :D
Ge moogt het altijd eens proberen. Eens zien hoever het u zou brengen ;)

Ik heb al zwaardere types dan jij een toontje lager laten zingen vriend.

manta
3 november 2013, 20:48
Niemand zegt dat het om die reden moet zijn!

Als er bijvoorbeeld foto's zijn van een zwaar weekendfeest en ik hoor dan dat die persoon de maandag ofwel ziek is ofwel een dag geen kloten gedaan heeft dan is dat genoeg om even in zijn personeelsdossier te vermelden. Vanaf dan wordt zijn sociale media wat meer gecontroleerd en valt het dan nog voor dan wordt er een reden voor ontslag gezocht. En het leuke : wij hebben geen vakbondsafgevaardigden. Drie bedrijven die naast en met elkaar werken maar geen enkele van de drie meer dan 25 werknemers (zelfs 50 nodig voor vakbond). En tegen einde van dit jaar zal het geen 20 werknemers meer per bedrijf zijn.

En dikke gerechtsprocedure en dikke vette schadevergoeding :D
Ge moogt het altijd eens proberen. Eens zien hoever het u zou brengen ;)
Als die zijnen huisdokter een ziektebriefje geeft omdat hij niet in staat is om arbeid te verrichten heb jij dat te aanvaarden. U kan dan een controlearts sturen maar als die arts een halfdoodgezopen wernemer aantreft zal die u ook wel melden dat de werknemer niet in staat is om arbeid te verrichten...

Stingray
3 november 2013, 20:57
Als die zijnen huisdokter een ziektebriefje geeft omdat hij niet in staat is om arbeid te verrichten heb jij dat te aanvaarden. U kan dan een controlearts sturen maar als die arts een halfdoodgezopen wernemer aantreft zal die u ook wel melden dat de werknemer niet in staat is om arbeid te verrichten...

Is feitelijk nog niet de moeite om te argumenteren. Is gewoon een opgeblazen kikker.

The Paulus Experience
3 november 2013, 23:14
Is feitelijk nog niet de moeite om te argumenteren. Is gewoon een opgeblazen kikker.

of een kleine van 12 jaar.

Demper
3 november 2013, 23:19
Niemand zegt dat het om die reden moet zijn!

Als er bijvoorbeeld foto's zijn van een zwaar weekendfeest en ik hoor dan dat die persoon de maandag ofwel ziek is ofwel een dag geen kloten gedaan heeft dan is dat genoeg om even in zijn personeelsdossier te vermelden. Vanaf dan wordt zijn sociale media wat meer gecontroleerd en valt het dan nog voor dan wordt er een reden voor ontslag gezocht. En het leuke : wij hebben geen vakbondsafgevaardigden. Drie bedrijven die naast en met elkaar werken maar geen enkele van de drie meer dan 25 werknemers (zelfs 50 nodig voor vakbond). En tegen einde van dit jaar zal het geen 20 werknemers meer per bedrijf zijn.

En dikke gerechtsprocedure en dikke vette schadevergoeding :D
Ge moogt het altijd eens proberen. Eens zien hoever het u zou brengen ;)

Wat zijt gij toch een dikke blaas.

Vertel nog eens je verhaaltjes over prostitutie.
Jij bent het "broertje" van een van die meisjes, correct?

Anna List
4 november 2013, 14:23
Dat u geen interesse hebt om in zo een bedrijf te werken is uw goed recht ;)
Sector = verschillende sectoren. Wij zoeken ook geen hoge diploma's maar mensen met een passie. Een diplomaneuker hoeft hier niet aan te kloppen. En om een verwante sector te noemen : afvalverwerking van extreem gevaarlijke producten. Is bijna letterlijk een goudmijn. Bedrijven betalen om er vanaf te geraken en andere bedrijven betalen om het te mogen kopen :D

ik hoop dat je daarmee ook kwalitatief hoogstaand personeel bedoeld, zoals ik schreef dus :p :p

er zijn nog sectoren waar zowel klanten als leveranciers willen betalen.


ps ik hoop dat ge ne goeie HR directeur hebt, want ge gaat hier zowat elke post door de mand ivm mensgerichtheid naar uw personeel ...

NognenNVAer
4 november 2013, 14:32
En net voor die redenen heb ik mijn facebook verwijderd. Die, en gebrek aan privacy natuurlijk.