PDA

View Full Version : Autorijden in Saudi-Arabië


lombas
6 november 2013, 13:30
Enkele dagen geleden kwam er nieuws uit Saudi-Arabië, waar een tiental vrouwen was opgepakt nadat ze demonstratief achter het stuur waren gekropen met de vraag te mogen rijden.

Om de puntjes op de i te zetten: in Saudi-Arabië is het niet wettelijk verboden voor een vrouw om een auto te besturen. Vrouwen krijgen er alleen geen rijbewijs. Om maar te zeggen.

In The Spectator staat een prima opiniestukje over de discussie die daarover in het westen woedt: peilingen wijzen uit dat flink wat Saudische vrouwen (met chauffeur?) de huidige maatregel prima vinden. Moeten we dan wel ijveren om dat te veranderen?

Daarover schrijft TS:


Should Saudi men be allowed to drive?

Women are banned from driving in Saudi Arabia. Ed West suggests that, given the appalling road safety standards in Saudi, men ought to be banned too.

It’s important that newspapers make themselves sounding boards for unpopular opinions, especially in an age when identity is sacred and people are judged by having the right views rather than the right behaviour.

But we still reserve the right to mock if they are badly argued, such as this Guardian piece arguing that since most Saudi women oppose lifting the driving ban, we should not be campaigning for it. It concludes:

‘People in Saudi Arabia have their own moral views and needs. What works in other societies may not fit in Saudi, and the reverse. In short, instead of launching campaigns to change the driving laws in the kingdom, the west should first ask Saudi women if they really want this or not, and western countries should accept the result, even if it’s not to their liking.’

That whole ‘it’s their culture’ argument may have been just about passable on campus in 1993, but today it’s wearing a bit thin, surely? Whether Saudi women in a questionnaire express their wish for freedom is beside the point; lots of people don’t want freedom – it’s human nature – but by denying their own rights they deny the rights of others too, and that’s what matters.

And not just other Saudi women, but the wider world too. As Michael Hanlon wrote in this magazine last week, there is a growing global morality gap, and I would argue that this growing divergence between the decadent and barbaric world is linked, the one helping to fuel the other in reaction, while making the west incapable of asserting itself.

Saudi Arabia is the number one force for re-barbarism on earth, in Pakistan, Indonesia, and across the West, where oil money spreads their hugely intolerant strain of Islam. The more we appease their culture, and those of the other Gulf States, the more we strengthen these reactionary forces.

Why is it our business? Taking aside the moral imperative to protect Saudi women, and the pragmatic argument that a less repressive Saudi Arabia will be a more friendly country to us, globalisation is based on reciprocity. Since British women cannot drive in Saudi Arabia, why should Saudi men be able to drive here? Why should they enjoy the benefits of western liberalism without the compromise and tolerance that goes with it? If decadent western countries all acted on this, as with other horrors in that part of the world, they would change. It doesn’t happen, chiefly because we’re enthralled to Saudi money, terrified of their religion, and crippled by uncertainty.

There’s nothing wrong with the Guardian posting a piece arguing that women shouldn’t be allowed to drive, in opposition to all its core principles; it’s a sounding board for debate, but it should be well-argued. Instead this piece only illustrates the intellectually-sapping effect of moral relativism, in which self-affirmation (‘I appreciate all cultures’) trumps reason and logic.

It’s not like women should be barred because it would spoil the gold standard of excellence that is Arab driving; Saudi has an appalling road death rate, twice that of neighbouring United Arab Emirates, which has an awful record itself, and ten times that of Britain. The real question is whether Saudi men should be allowed to drive.

Dit brengt ons tot een morele vraag inderdaad: hoe moeten we omspringen met dit soort van overtuigingen?

six
6 november 2013, 13:32
Rode of witte wijn?

Nietzsche
6 november 2013, 16:18
https://www.youtube.com/watch?v=aZMbTFNp4wI

Lijkt mij duidelijk.

mvd
6 november 2013, 17:26
Dit brengt ons tot een morele vraag inderdaad: hoe moeten we omspringen met dit soort van overtuigingen?

Zeg het eens

Johan Bollen
8 november 2013, 10:49
Vrouwen stemrecht geven;

As of early 2012, women are not allowed to vote at all in Saudi Arabia and Vatican City, and both women and men have a limited vote in Brunei and the United Arab Emirates (UAE). Nee, geen Iran, Libië onder Khadaffi of Syrië in dit lijstje, maar de goede vriendjes van het hypocriete westen als het aankomt op de verdediging van mensenrechten.

meneer
8 november 2013, 11:58
Enkele dagen geleden kwam er nieuws uit Saudi-Arabië, waar een tiental vrouwen was opgepakt nadat ze demonstratief achter het stuur waren gekropen met de vraag te mogen rijden.

Om de puntjes op de i te zetten: in Saudi-Arabië is het niet wettelijk verboden voor een vrouw om een auto te besturen. Vrouwen krijgen er alleen geen rijbewijs. Om maar te zeggen.

In The Spectator staat een prima opiniestukje over de discussie die daarover in het westen woedt: peilingen wijzen uit dat flink wat Saudische vrouwen (met chauffeur?) de huidige maatregel prima vinden. Moeten we dan wel ijveren om dat te veranderen?

Daarover schrijft TS:



Dit brengt ons tot een morele vraag inderdaad: hoe moeten we omspringen met dit soort van overtuigingen?

Men moet die vrouwen laten rijden, zo zij dit willen. Degenen die liever niet rijden, wel, die rijden dan maar niet, hé.
Maar dat is niet genoeg. De Saudi's moeten de vrouwen volledige vrijheid geven. Vrijheid om uit te gaan, in minirok zo zij dit wensen, op elk uur van de dag of de nacht, vrijheid om het land uit te reizen, met hun eigen paspoort, en zonder mannellijke " waakhond " , vrijheid om te werken zonder toelating van de echtgenoot, hun loon op zak te steken en er mee te doen wat ze willen, vrijheid om als alleenstaande vrouw een woning te huren enz enz.
De Saudi's hun overtuigingen moeten bestreden worden, al zeker op ons eigen grondgebied, voor te beginnen, en we moeten druk uitoefenen dat er bij hen thuis ook verandering komt.

Clearly view
8 november 2013, 12:02
NU euhhhh dat als oplossing zien om het file probleem aan te pakken zou wel drastisch hé.

Lof der Zotheid
8 november 2013, 13:00
Men moet die vrouwen laten rijden, zo zij dit willen. Degenen die liever niet rijden, wel, die rijden dan maar niet, hé.
Maar dat is niet genoeg. De Saudi's moeten de vrouwen volledige vrijheid geven. Vrijheid om uit te gaan, in minirok zo zij dit wensen, op elk uur van de dag of de nacht, vrijheid om het land uit te reizen, met hun eigen paspoort, en zonder mannellijke " waakhond " , vrijheid om te werken zonder toelating van de echtgenoot, hun loon op zak te steken en er mee te doen wat ze willen, vrijheid om als alleenstaande vrouw een woning te huren enz enz.
De Saudi's hun overtuigingen moeten bestreden worden, al zeker op ons eigen grondgebied, voor te beginnen, en we moeten druk uitoefenen dat er bij hen thuis ook verandering komt.

Daar, mijn beste, zit u helaas verkeerd.

1. Allereerst moet "men" helemaal niets.
2. Het is niet aan welke moraliserende persoon dan ook (al dan niet Westers) om de Saoedi's te gaan voorschrijven wat ze in hun eigen land te doen en te laten hebben. Als de Saoedi's verkiezen volslagen achterlijk, reactionair, discriminerend en ouderwets in hun eigen land te zijn, heeft zich daar niemand mee te bemoeien en hoeft niemand een belerende vinger te gaan uitsteken.
3. Ja, het is waar dat het regime in Saoedi-Arabië dictatoriaal, achtergebleven, corrupt en discriminerend is. Echter heeft niemand van buitenaf zich daarmee te bemoeien.
4. Indien Saoedi-Arabië zijn wil in het buitenland probeert op te dwingen, dan pas kan men maatregelen gaan nemen. In de praktijk gaat dit echter niet te doen zijn, daar alles en iedereen al kwijlt bij de gedachte aan de Saoedische oliedollars.

lombas
8 november 2013, 15:32
Daar, mijn beste, zit u helaas verkeerd.

1. Allereerst moet "men" helemaal niets.
2. Het is niet aan welke moraliserende persoon dan ook (al dan niet Westers) om de Saoedi's te gaan voorschrijven wat ze in hun eigen land te doen en te laten hebben. Als de Saoedi's verkiezen volslagen achterlijk, reactionair, discriminerend en ouderwets in hun eigen land te zijn, heeft zich daar niemand mee te bemoeien en hoeft niemand een belerende vinger te gaan uitsteken.
3. Ja, het is waar dat het regime in Saoedi-Arabië dictatoriaal, achtergebleven, corrupt en discriminerend is. Echter heeft niemand van buitenaf zich daarmee te bemoeien.
4. Indien Saoedi-Arabië zijn wil in het buitenland probeert op te dwingen, dan pas kan men maatregelen gaan nemen. In de praktijk gaat dit echter niet te doen zijn, daar alles en iedereen al kwijlt bij de gedachte aan de Saoedische oliedollars.

Wat begrijp je niet aan volgende uitspraak:

Whether Saudi women in a questionnaire express their wish for freedom is beside the point; lots of people don’t want freedom – it’s human nature – but by denying their own rights they deny the rights of others too, and that’s what matters.

?

six
8 november 2013, 15:33
Onderzoek heeft overigens ook uitgewezen dat ongeveer driekwart van de vrouwen in gemeenschappen die aan vrouwenbesnijdenis doen, deze praktijken als wenselijk ervaren. Dit is zelfs bij infibulatie het geval.

morte-vivante
8 november 2013, 15:39
Daar, mijn beste, zit u helaas verkeerd.

1. Allereerst moet "men" helemaal niets.
2. Het is niet aan welke moraliserende persoon dan ook (al dan niet Westers) om de Saoedi's te gaan voorschrijven wat ze in hun eigen land te doen en te laten hebben. Als de Saoedi's verkiezen volslagen achterlijk, reactionair, discriminerend en ouderwets in hun eigen land te zijn, heeft zich daar niemand mee te bemoeien en hoeft niemand een belerende vinger te gaan uitsteken.
3. Ja, het is waar dat het regime in Saoedi-Arabië dictatoriaal, achtergebleven, corrupt en discriminerend is. Echter heeft niemand van buitenaf zich daarmee te bemoeien.

tot hier akkoord
4. Indien Saoedi-Arabië zijn wil in het buitenland probeert op te dwingen, dan pas kan men maatregelen gaan nemen. In de praktijk gaat dit echter niet te doen zijn, daar alles en iedereen al kwijlt bij de gedachte aan de Saoedische oliedollars.
Syrie?

Lof der Zotheid
10 november 2013, 23:29
Wat begrijp je niet aan volgende uitspraak:

Whether Saudi women in a questionnaire express their wish for freedom is beside the point; lots of people don’t want freedom – it’s human nature – but by denying their own rights they deny the rights of others too, and that’s what matters.

?

Gelieve mij uit te leggen wat u bedoelt. Ik zie het verband niet, vast verschrikkelijk dom van mij.

Lof der Zotheid
10 november 2013, 23:35
tot hier akkoord

Syrie?

Syrië is toch net het voorbeeld par excellence om te illustreren dat iedereen kwijlt bij de gedachte aan de $aoedische olie-dollars. Het wahabitische regime in $aoedi-Arabië is niet tevreden met Assad, werkt dus vrolijk mee aan het destabiliseren van dat land en het storten ervan in een burgeroorlog. En wie coöpereert er uiterst vriendelijk met $aoedi-Arabië? Juist, het Westen, de yankees voorop, die kwijlen bij de gedachte aan de $aoedische olie-dollars.

Clearly view
10 november 2013, 23:35
Onderzoek heeft overigens ook uitgewezen dat ongeveer driekwart van de vrouwen in gemeenschappen die aan vrouwenbesnijdenis doen, deze praktijken als wenselijk ervaren. Dit is zelfs bij infibulatie het geval.

Indien men de vrouwen eens zou laten evolueren en opgroeien tot in een volwassen stadium zonder besnijdenis dan zou uw idioot onderzoekje en statistiekje er heel anders uit zien .

Als je eerst vrouwen gaat hersenspoelen dat ze hun eigen gevoel en zijn, zijn afgenomen en dan de vraag stellen of het goed is, daar heb ik bedenkingen bij.

MEER NOG , dat zegt heel veel over Uzelf.

Nr.10
10 november 2013, 23:38
Een vrouw moet in de keuken staan om haar man te dienen.

cookie monster
10 november 2013, 23:40
Een vrouw moet in de keuken staan om haar man te dienen.
zorg dan dat die ketting niet te lang is :lol:

Nr.10
10 november 2013, 23:41
zorg dan dat die ketting niet te lang is :lol:
Wil je een gelukkige vrouw of een ongelukkige? Wil je een gelukkige, zet ze in de keuken.

cookie monster
10 november 2013, 23:45
Wat dan met koks ??
Mannen in de keuken , daar is niks mee :)
Een vrouw verdient respekt , vernedering is geen respekt !!
Een vrouw die graag alleen wil winkelen , uitgaan , reizen , MOET kunnen !!
Wil ze met M & V , of enkel M vrienden op stap , MOET kunnen !!
Hoe moeten vrouwen over mannen denken ??

Nr.10
10 november 2013, 23:56
Wat dan met koks ??
Mannen in de keuken , daar is niks mee :)
Een vrouw verdient respekt , vernedering is geen respekt !!
Een vrouw die graag alleen wil winkelen , uitgaan , reizen , MOET kunnen !!
Wil ze met M & V , of enkel M vrienden op stap , MOET kunnen !!
Hoe moeten vrouwen over mannen denken ??
Kok is een beroep.
Als mannen zich in de keuken zetten overtreffen ze vrouwen.
Maar, dat is niet de essentie, het ging over het geluk van de vrouw.
De vrouw moet haar man dienen.

cookie monster
11 november 2013, 00:10
De vrouw moet haar man dienen.
Ze moeten elkaar dienen !!

Nr.10
11 november 2013, 00:14
Ze moeten elkaar dienen !!
Er is niets mis met een vrouw die zich gedraagt als een vrouw.

Clearly view
11 november 2013, 00:16
Een vrouw moet in de keuken staan om haar man te dienen.

Van mijn vrouw zou jij vannacht alleen mogen slapen en de kans dat je nen natten dweil in uwe nek krijgt is groot.

meneer
11 november 2013, 00:19
Daar, mijn beste, zit u helaas verkeerd.

1. Allereerst moet "men" helemaal niets.
2. Het is niet aan welke moraliserende persoon dan ook (al dan niet Westers) om de Saoedi's te gaan voorschrijven wat ze in hun eigen land te doen en te laten hebben. Als de Saoedi's verkiezen volslagen achterlijk, reactionair, discriminerend en ouderwets in hun eigen land te zijn, heeft zich daar niemand mee te bemoeien en hoeft niemand een belerende vinger te gaan uitsteken.
3. Ja, het is waar dat het regime in Saoedi-Arabië dictatoriaal, achtergebleven, corrupt en discriminerend is. Echter heeft niemand van buitenaf zich daarmee te bemoeien.
4. Indien Saoedi-Arabië zijn wil in het buitenland probeert op te dwingen, dan pas kan men maatregelen gaan nemen. In de praktijk gaat dit echter niet te doen zijn, daar alles en iedereen al kwijlt bij de gedachte aan de Saoedische oliedollars.

Je wil zeggen, het is de Saudi's hun traditie zus en zo te doen, en ik moet mij daarmee niet moeien ?
Wel, ik zou daarmee akkoord kunnen gaan ware het niet dat de moslims het zich ook veroorloven zich met onze zaken te bemoeien.
Snap je ? Als die hier allemaal ophoepelen, en zich met hun eigen zaken moeien, zal ik misschien hetzelfde doen.
Behalve als ze het te erg uithangen hé, bij mij is het dan traditie me ermee te moeien.
En je weet het, traditie's moet men respecteren.:-)

Zucht
11 november 2013, 00:19
Venus in bont (http://www.gutenberg.org/dirs/etext04/8vnsf10h.htm)

Clearly view
11 november 2013, 00:20
Wil je een gelukkige vrouw of een ongelukkige? Wil je een gelukkige, zet ze in de keuken.

Dus een vrouw moet onttrokken worden aan eigen keuzes ?

Waar haal jij in hemelsnaam het recht vandaan om over 52 % van de wereldbevolking / vrouwen , te mogen oordelen en hun te beletten vrij mogen denken en handelen ?

Als ik iemand impotentie toewens is het deze pretentiehouders wel.

meneer
11 november 2013, 00:21
Onderzoek heeft overigens ook uitgewezen dat ongeveer driekwart van de vrouwen in gemeenschappen die aan vrouwenbesnijdenis doen, deze praktijken als wenselijk ervaren. Dit is zelfs bij infibulatie het geval.

Wélk onderzoek ? Bron ? Link ? Bewijs ?

cookie monster
11 november 2013, 00:24
Er is niets mis met een vrouw die zich gedraagt als een vrouw.
Mag ze ook haar mannetje staan ??

Of vrouwen die ook graag meer mannelijke dingen doen ??
bv: Muren metsen , auto's repareren , buitenwipper , ....

Lof der Zotheid
11 november 2013, 09:37
Je wil zeggen, het is de Saudi's hun traditie zus en zo te doen, en ik moet mij daarmee niet moeien ?
Wel, ik zou daarmee akkoord kunnen gaan ware het niet dat de moslims het zich ook veroorloven zich met onze zaken te bemoeien.
Snap je ? Als die hier allemaal ophoepelen, en zich met hun eigen zaken moeien, zal ik misschien hetzelfde doen.
Behalve als ze het te erg uithangen hé, bij mij is het dan traditie me ermee te moeien.
En je weet het, traditie's moet men respecteren.:-)

U hoort mij niet zeggen dat het juist is van de moslims zich met onze zaken te bemoeien. Maar daar ligt, zoals u in mijn eerdere posts kon lezen juist de kern van het probleem. Alles en iedereen kwijlt bij de gedachte aan de Saoedische olie-dollars. Bijgevolg kan Saoedi-Arabië in het buitenland doen en laten wat het wil, onder andere het sponsoren van wahabistische moskees wereldwijd.

meneer
11 november 2013, 16:36
U hoort mij niet zeggen dat het juist is van de moslims zich met onze zaken te bemoeien. Maar daar ligt, zoals u in mijn eerdere posts kon lezen juist de kern van het probleem. Alles en iedereen kwijlt bij de gedachte aan de Saoedische olie-dollars. Bijgevolg kan Saoedi-Arabië in het buitenland doen en laten wat het wil, onder andere het sponsoren van wahabistische moskees wereldwijd.

Men had die mensen ( = het Saudi-koningshuis ) nooit zoveel geld moeten geven voor hun petroleum. Gewoon permanent internationale troepen in de woestijn parkeren, en tanken maar.
Dan hadden we met die godsdienst nooit zoveel last gehad.

six
11 november 2013, 16:42
Wélk onderzoek ? Bron ? Link ? Bewijs ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Female_genital_mutilation#Overview_2

Hier wordt vrij veel onderzoek, met links, aangehaald.

Wat dacht je? Dat de vrouwen het zelf niet wilden?

Lof der Zotheid
11 november 2013, 16:54
Men had die mensen ( = het Saudi-koningshuis ) nooit zoveel geld moeten geven voor hun petroleum. Gewoon permanent internationale troepen in de woestijn parkeren, en tanken maar.
Dan hadden we met die godsdienst nooit zoveel last gehad.

Het is de typische Westerse hebberige kortzichtigheid in het algemeen, en de corruptie van enkele Westerse politici in het bijzonder.

meneer
12 november 2013, 15:25
http://en.wikipedia.org/wiki/Female_genital_mutilation#Overview_2

Hier wordt vrij veel onderzoek, met links, aangehaald.

Wat dacht je? Dat de vrouwen het zelf niet wilden?

Zelfs als die vrouwen dat zelf willen moet men hen verbieden om het hun kinderen aan te doen.
Want die" operaties " worden wél gedaan als die meisjes nog klein zijn hé.
Ik noem dat kinderverminking.
Dat mag gerust verboden worden.
Wat denk je ? Vind je dat bvb een ouder die heroïne spuit, en dat heel leuk vind, het recht heeft om ook zijn minderjarige kinderen met dit spul in te spuiten ?
Mag een ouder die dol is op tattoo's zijn kleuter vol laten tatoueren ?
Mag een ouder die als kind veel slaag kreeg daarom ook zijn eigen kinderen dagelijks zwaar aframmelen ( voor hun goed ) ?
Of vind je gewoon dat men niks mag verbieden ? Het is verboden te verbieden ?
Ik ben wel eens benieuwd wat een " hoog-gediplomeerde " zoals jij over zulke maatschappellijke vraagstukken denkt ?