PDA

View Full Version : Ritsen geblazen!!


Dower
12 november 2013, 08:11
Hey

Bij deze wordt het dus waarschijnlijk officieel: ritsen wordt verplicht: http://www.intoverkeersrecht.be/news/68/15/Een-boete-voor-wie-niet-ritst-kan-dit-jaar-nog-een-feit-zijn.html Op zich zeker geen slechte regeling, maar ik dacht dat dit al lang van kracht was, met al die campagnes... :s

maddox
12 november 2013, 08:19
En hoe gaan ze dat controleren? Ritscamera's?

Bof, eer de kamelenjockeys dat door hebben, is er gemakkelijk een ministerloon of 2 in boetes binnengetrokken.

Skobelev
12 november 2013, 08:58
En hoe gaan ze dat controleren? Ritscamera's?

Bof, eer de kamelenjockeys dat door hebben, is er gemakkelijk een ministerloon of 2 in boetes binnengetrokken.

waarom roept dat meteen een pervers beeld in mij op ....:-D

Micele
12 november 2013, 10:06
Hey

Bij deze wordt het dus waarschijnlijk officieel: ritsen wordt verplicht: http://www.intoverkeersrecht.be/news/68/15/Een-boete-voor-wie-niet-ritst-kan-dit-jaar-nog-een-feit-zijn.html Op zich zeker geen slechte regeling, maar ik dacht dat dit al lang van kracht was, met al die campagnes... :s
Het wordt nu eindelijk wet zoals in het buitenland (D 2001, A 2005, ...) momenteel is het enkel maar op basis van hoffelijkheid. Als er blikschade was kon de correcte ritser zelfs de pineut zijn bij een misverstand, ook omdat de rechtbank niets heeft aan hoffelijkheidsregels maar wel aan wetten.

Micele
12 november 2013, 10:08
En hoe gaan ze dat controleren? Ritscamera's?

Zoals in het buitenland, tiens. ;-)
http://www.rp-online.de/leben/auto/ratgeber/autofahrer-haben-ein-selbstwertproblem-aid-1.1328885
Voor de echt hardnekkige aggressieve idioten - die bvb een rijstrook blokkeren - kunnen zelfs heel dikke boetes volgen wegens Nötigung, dat is dan wel volgens het Strafgesetzbuch #.

20 Euro Bußgeld drohen

"Wir können ja nicht jede Baustelle kontrollieren. Jeder dieser Autofahrer hat einen Führerschein und sollte wissen, was er tut", erklärt Susanna Heusgen von der Polizei Düsseldorf auf Anfrage unserer Redaktion. "Man ist kein Drängler, wenn man bis zur Fahrbahnverengung vorfährt."
Grundsätzlich hat die Autobahnpolizei aufgrund der gesetzlichen Regelung sogar das Recht, Straftäter mit einem Bußgeld von 20 Euro zu belegen. "Lässt einer der Autofahrer den anderen partout nicht die Spur wechseln, läuft es sogar auf den Straftatbestand der Nötigung hinaus", so Heusgen.

# http://dejure.org/gesetze/StGB/240.html

§ 240 Nötigung
(1) Wer einen Menschen rechtswidrig mit Gewalt oder durch Drohung mit einem empfindlichen Übel zu einer Handlung, Duldung oder Unterlassung nötigt, wird mit Freiheitsstrafe bis zu drei Jahren oder mit Geldstrafe bestraft.
[...] Maar in "onze SP_watjesrepubliek" hoeven we dat niet te vrezen. :-P

Hypochonder
12 november 2013, 10:11
Ze gaan dat slechts sporadisch (als het voor hun neus gebeurt) of helemaal niet controleren. Ze gaan gewoon door zoals ze bezig zijn met dagelijkse snelheidscontroles (lekker gemakkelijk met slechts één man die daar moet zitten). GSM-gebruik achter het stuur, inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer en op bepaalde tijdstippen, linksrijders en andere levensgevaarlijke toestanden zijn allemaal te moeilijk om te controleren.

Micele
12 november 2013, 10:25
Ze gaan dat slechts sporadisch (als het voor hun neus gebeurt) of helemaal niet controleren. Ze gaan gewoon door zoals ze bezig zijn met dagelijkse snelheidscontroles (lekker gemakkelijk met slechts één man die daar moet zitten). GSM-gebruik achter het stuur, inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer en op bepaalde tijdstippen, linksrijders en andere levensgevaarlijke toestanden zijn allemaal te moeilijk om te controleren.

Ze controleren zelfs gordeldracht, dan lijkt me het blokkeren van een rijstrook door veel te vroeg willen invoegen en daar te stoppen (daar hoeft niemand hem tussen te laten) of het partout niet willen laten beurtelings ritsen vooraan, veel gemakkelijker zichtbaar of controleerbaar, niet ? Het is tenslotte een dubbele file die zeer langzaam aanschuift.

Dat vele zware verkeersovertredingen zoals het negeren van voorrang zelden gecontroleerd worden weet ik...

lohabra
12 november 2013, 10:38
Ze controleren zelfs gordeldracht, dan lijkt me het blokkeren van een rijstrook door veel te vroeg willen invoegen en daar te stoppen (daar hoeft niemand hem tussen te laten) of het partout niet willen laten beurtelings ritsen vooraan, veel gemakkelijker zichtbaar of controleerbaar, niet ? Het is tenslotte een dubbele file die zeer langzaam aanschuift.

Dat vele zware verkeersovertredingen zoals het negeren van voorrang zelden gecontroleerd worden weet ik...

Wacht maar .... met die beurtelingse voorrang.

Tot er een ongeval gebeurt. Probeer maar eens te bewijzen of er al ene tussengelaten werd of niet (en wie van beiden dus bijgevolg voorrang had). En getuigen lopen gewoonlijk niet al te dik bezaaid.

Cadeautip voor de Sint of Kerstmis: ne goeien dashcam.

DewareJakob
12 november 2013, 10:42
Waar zit het probleem. het lukt in andere landen. Wat maakt het in dit 'land' anders dan elders?

Skobelev
12 november 2013, 10:42
Wacht maar .... met die beurtelingse voorrang.

Tot er een ongeval gebeurt. Probeer maar eens te bewijzen of er al ene tussengelaten werd of niet (en wie van beiden dus bijgevolg voorrang had). En getuigen lopen gewoonlijk niet al te dik bezaaid.

Cadeautip voor de Sint of Kerstmis: ne goeien dashcam.

Is dat toegelaten als bewijs?

maddox
12 november 2013, 10:45
Is dat toegelaten als bewijs?

Hangt er van af wie er gefilmd wordt. Is het een politicus, BV of kamelenjockey, zal het rap "inbreuk op de privacy" worden.

lohabra
12 november 2013, 10:50
Hangt er van af wie er gefilmd wordt. Is het een politicus, BV of kamelenjockey, zal het rap "inbreuk op de privacy" worden.

Iemand een betere suggestie om het afdoende te bewijzen ?

("Ik filmde die persoon niet. Ik filmde de omgeving. Dat zijn auto daarbij toevallig in beeld kwam, is niet mijn schuld meneer de rechter".)
:-D

Ondernemerke
12 november 2013, 10:53
Is dat toegelaten als bewijs?
Neen een dashcam is geen bewijs en kan zelfs tegen u gebruikt worden. Wij hadden eens enkele dashcams gekocht voor in de camionetten. Tot er bij een controle van de fiscus duidelijk werd gemaakt dat dit absoluut niet aanvaardbaar was en deze uitgaven volledig werden verworpen. Geen discussie mogelijk.

En dan maar eens bij pot en pint aan een bevriende Rechter gevraagd en zijn antwoord was duidelijk : komt er iemand in zijn rechtszaal met beelden van een dachcam op de proppen dan krijgt die daar een opmerking over. Hij zegt dat dit enkel in het nadeel is van diegene die beelden met een dashcam gemaakt aanbrengt. Dat burgers al beelden op de openbare weg gaan maken die eventueel in zijn rechtszaal gebruikt woorden is voor hem een drug te ver.

En tegenpartij kan dan een klacht indienen wegens inbreuk op de privacy. Iets wat hij ook iedereen ten stelligste aan raadt.

Ondernemerke
12 november 2013, 10:59
Hey

Bij deze wordt het dus waarschijnlijk officieel: ritsen wordt verplicht: http://www.intoverkeersrecht.be/news/68/15/Een-boete-voor-wie-niet-ritst-kan-dit-jaar-nog-een-feit-zijn.html Op zich zeker geen slechte regeling, maar ik dacht dat dit al lang van kracht was, met al die campagnes... :s
Gaat mooi worden. Al eens een chauffeur met een (meestal bouw) camionette zien ritsen? Die vlammen u op het linkse baanvak tegen +140 km/uur voorbij en enkele meters voor de werken starten vliegen die zonder richtingaanwijzers of wat dan ook naar rechts. Als je dan niet heel hard kunt remmen hangen ze opzij tegen uw wagen.

Met het risten verplicht : mijnheer in zijn wagen wou mij er niet tussen laten. Vermoedelijke uitspraak is dan : ieder zijn eigen kosten. Hopelijk heb je dan een omniumverzekering want anders zal het dokken worden.

Mijn principe : knal er dan maar tegen. Ik laat niet ritsen. Schuif in een file aan als ieder normaal mens. Staat er zo een smurf dan moet die maar een boete geven. Daar lig ik niet van wakker. De smurf weer een "heldendaad" :D gedaan en nul, nul bijgebracht aan de maatschappij.

lohabra
12 november 2013, 12:13
Neen een dashcam is geen bewijs en kan zelfs tegen u gebruikt worden. Wij hadden eens enkele dashcams gekocht voor in de camionetten. Tot er bij een controle van de fiscus duidelijk werd gemaakt dat dit absoluut niet aanvaardbaar was en deze uitgaven volledig werden verworpen. Geen discussie mogelijk.

En dan maar eens bij pot en pint aan een bevriende Rechter gevraagd en zijn antwoord was duidelijk : komt er iemand in zijn rechtszaal met beelden van een dachcam op de proppen dan krijgt die daar een opmerking over. Hij zegt dat dit enkel in het nadeel is van diegene die beelden met een dashcam gemaakt aanbrengt. Dat burgers al beelden op de openbare weg gaan maken die eventueel in zijn rechtszaal gebruikt woorden is voor hem een drug te ver.

En tegenpartij kan dan een klacht indienen wegens inbreuk op de privacy. Iets wat hij ook iedereen ten stelligste aan raadt.


Vraag mss bij de volgende -tussen pot en pint gelegenheid- aan die rechter welke bewijzen hij dan wél zou aanvaarden, zo er na een aanrijding discussie bestaat tussen beide partijen of de bestuurder op de doorgaande rijstrook al ene tussengelaten had of niet in geval er geen getuigen zijn.

Bobke
12 november 2013, 12:17
Vraag mss bij de volgende -tussen pot en pint gelegenheid- aan die rechter welke bewijzen hij dan wél zou aanvaarden, zo er na een aanrijding discussie bestaat tussen beide partijen of de bestuurder op de doorgaande rijstrook al ene tussengelaten had of niet in geval er geen getuigen zijn.
Vraag ik mij ook af.
Misschien weten de specialisten hoe ze het in het buitenland oplossen.

six
12 november 2013, 13:10
Vraag mss bij de volgende -tussen pot en pint gelegenheid- aan die rechter welke bewijzen hij dan wél zou aanvaarden, zo er na een aanrijding discussie bestaat tussen beide partijen of de bestuurder op de doorgaande rijstrook al ene tussengelaten had of niet in geval er geen getuigen zijn.

Arrogant geval, de bevriende Rechter. "Gaan mensen nu ook bewijzen voorleggen? Alsof mijn diploma Rechtsgeleerdheid niet goed genoeg is."

stropke
12 november 2013, 13:55
Mijn principe : knal er dan maar tegen. Ik laat niet ritsen. Schuif in een file aan als ieder normaal mens. Staat er zo een smurf dan moet die maar een boete geven. Daar lig ik niet van wakker. De smurf weer een "heldendaad" gedaan en nul, nul bijgebracht aan de maatschappij. #14
Als je het op een normale manier doet en goed aangeduid kan het vlot gaan. Maar der zijn erbij.....je moet aan de kassa bij de Aldi of ander supermarkt ook niet gaan ritsen maw voorkruipen. Zekers dat ge de wind van voren krijgt.
Heb 2 jaar geleden ook zo een geval meegemaakt bij wegwerken op de A73 Nijmegen. Alles moest naar rechterrijstrook en plots komt een BMW voorbij vliegen, gaat nog 2de auto voor mij langs en vliegt dan neer rechts ,vlak voor het afkruisbord. Alles vol in de ankers (reed al 60 zelf) en zie plots in spiegel vrachtwagen, met luid getoeter, achter mij naar rechts schieten de vluchtstrook op. Super van die chauffeur om zo alert te reageren anders had ik hier niet meer kunnen posten.

bben
12 november 2013, 13:57
GSM-gebruik achter het stuur, inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer en op bepaalde tijdstippen, linksrijders en andere levensgevaarlijke toestanden zijn allemaal te moeilijk om te controleren.

Ondernemerke
12 november 2013, 14:26
Vraag mss bij de volgende -tussen pot en pint gelegenheid- aan die rechter welke bewijzen hij dan wél zou aanvaarden, zo er na een aanrijding discussie bestaat tussen beide partijen of de bestuurder op de doorgaande rijstrook al ene tussengelaten had of niet in geval er geen getuigen zijn.
In bijna alle gevallen zal de uitspraak zijn : onvoldoende of geen bewijzen, geen duidelijke standpunten en inschatting van het moment van het ongeval dus ieder draait op voor eigen kosten.

In ieder geval ik zou als tegenpartij direct beelden van een dashcam laten verwerpen en klacht indienen wegens schending van mijn privacy.

Sfax
12 november 2013, 15:11
Mijn principe : knal er dan maar tegen. Ik laat niet ritsen. Schuif in een file aan als ieder normaal mens.

Lekker stoer :D

Ondernemerke
12 november 2013, 15:20
Tsss de zoveelste geitenneuker weet niet wat antwoorden en zegt dan maar "lekker stoer". Wat is daar stoer aan?

Stoer doen is in mijn ogen een smurf omver schieten en dan voor de Rechter zeggen dat je het direct opnieuw zou doen :D Daar heb ik pas respect voor en die steun ik zijn verplichte tijd in de gevangenis.

Sfax
12 november 2013, 15:36
Tsss de zoveelste geitenneuker weet niet wat antwoorden en zegt dan maar "lekker stoer". Wat is daar stoer aan?

Vertel jij het maar :)

Vind je het spannend om zo'n zaken te kunnen zegen? Word je er opgewonden van? Is een kinderhand snel gevuld? Of ben je de zoveelste die zijn kar als verlengstuk van zijn ego beschouwt en voel je je op je pikkie getrapt als anderen die wel kunnen rijden daar niet van onder de indruk zijn?


Stoer doen is in mijn ogen een smurf omver schieten en dan voor de Rechter zeggen dat je het direct opnieuw zou doen :D Daar heb ik pas respect voor en die steun ik zijn verplichte tijd in de gevangenis.

Stoer :D

Micele
12 november 2013, 16:52
Wacht maar .... met die beurtelingse voorrang.
Nope, is niet echt een "beurtelingse voorrang".

Tot er een ongeval gebeurt. Probeer maar eens te bewijzen of er al ene tussengelaten werd of niet (en wie van beiden dus bijgevolg voorrang had). En getuigen lopen gewoonlijk niet al te dik bezaaid.
Dat zal de rechter dan uitmaken, die heeft dan tenminste een wetsartikel.

Cadeautip voor de Sint of Kerstmis: ne goeien dashcam.
Kan idd helpen (allez als de rechter het aanvaard als aanwijzing), maar niet alleen bij ritsen.

Micele
12 november 2013, 17:05
Waar zit het probleem. het lukt in andere landen. Wat maakt het in dit 'land' anders dan elders?
Idd, in D is het afdoende sinds 2001, Oostenrijk heeft de Duitse ritsregel letterlijk overgenomen in 2005.
http://de.wikipedia.org/wiki/Rei%C3%9Fverschlussverfahren

Daar blijkt het ook afdoende, maar de Belgen zijn tegen alles wat vermoedelijk veel zal helpen (liever ieder zijn meug), en dat er dan veel meer mensen gaan ritsen zoals het hoort, stel je voor de chaosfile kan bijna de helft korter worden, ttz blokkeert navenant minder kruispunten waar verkeer moet oversteken enz... ook de mensen die ver voor de versmalling links of rechts afrijden gaan navenant tijd winnen, wie weet hebben ze dan helemaal geen file, eindelijk wordt de ganse rijstrokencapaciteit benut tot vooraan.

Ik denk dat enkel "idioten" daar echt radicaal tegen kunnen zijn ;-) . Een veel kortere file en allemaal ritsen vooraan, dus netjes aanschuiven in beide of meer filestroken betekent ook minder risico op botsingen in de filestroken zelf. Enkel vooraan aan de versmalling speelt de muziek: even voldoende ruimte laten voor je buurvoertuig schuin naast je, pinkertje vroeg genoeg opzetten voor diegene die invoegt, mag ik er even tussen ? OK doe maar, goedendag mevr. mhr dankuwel mevr mhr, mooie dag nog, vroem... "Mag ik er echt daar niet tussen, komt die arme nurk dan 5 meter later thuis :roll: ? OK ook goed dan wacht ik een secondje tot de volgende me ertussen laat, dankuwel tot volgende keer.

Micele
12 november 2013, 17:24
Schuif in een file aan als ieder normaal mens. Idd ieder normaal mens schuift aan op alle rijstroken en benut de volledige rijstrokencapaciteit. ;-)

Ik laat niet ritsen.
Ritsen is enkel in de onmiddelijke nabijheid van de versmalling, (ver) ervoor al ritsen is dan eigenlijk verboden (je hindert/stoort de aanschuivers), laat ze daar zeker niet incorrect ritsen, goed zo. ;-)

thomas1234
12 november 2013, 23:25
Neen een dashcam is geen bewijs en kan zelfs tegen u gebruikt worden. Wij hadden eens enkele dashcams gekocht voor in de camionetten. Tot er bij een controle van de fiscus duidelijk werd gemaakt dat dit absoluut niet aanvaardbaar was en deze uitgaven volledig werden verworpen. Geen discussie mogelijk.

En dan maar eens bij pot en pint aan een bevriende Rechter gevraagd en zijn antwoord was duidelijk : komt er iemand in zijn rechtszaal met beelden van een dachcam op de proppen dan krijgt die daar een opmerking over. Hij zegt dat dit enkel in het nadeel is van diegene die beelden met een dashcam gemaakt aanbrengt. Dat burgers al beelden op de openbare weg gaan maken die eventueel in zijn rechtszaal gebruikt woorden is voor hem een drug te ver.

En tegenpartij kan dan een klacht indienen wegens inbreuk op de privacy. Iets wat hij ook iedereen ten stelligste aan raadt.

Wat zit jij nu te blaaskaken, natuurlijk is dat wel bewijsmateriaal.

thomas1234
12 november 2013, 23:35
Hier is het bewijsmateriaal ondernemerke: http://blog.iusmentis.com/2013/02/28/de-legaliteit-van-dashcams/
Het is geen inbreuk op privacy om op de openbare weg te filmen en het is bewijsmateriaal.

lohabra
13 november 2013, 00:44
Nope, is niet echt een "beurtelingse voorrang".


Wat is het dan wel ?

En hoppa, recht naar de link:

http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/53/2850/53K2850001.pdf

Hierin staat toch te lezen:

Ritsen berust op correct rijgedrag van de bestuurder die invoegt, alsook van de bestuurder die moet laten invoegen. Het is aan de voertuigen op de onderbroken rijstrook om zo dicht mogelijk bij de ‘flessenhals’, m.a.w. de plaats waar de wegversmalling begint, in te voegen. Tezelfdertijd moeten de automobilisten die op de resterende, vrije rijstrook rijden elk beurtelings een voertuig laten invoegen. Elke bestuurder heeft dan om beurten voorrang.


en op pagina 5:


De bestuurder die moet invoegen heeft voorrang op de bestuurder die zich op de vrije rijstrook bevindt.

Wanneer voertuigen van een linker- én een rechterrijstrook gelijktijdig moeten invoegen, gebeurt dit als volgt: eerst heeft het van rechts komend voertuig voorrang, vervolgens het van links komend voertuig en tenslotte het in het midden rijdend voertuig, waarna de cyclus opnieuw begint.

Micele
13 november 2013, 00:53
Wat is het dan wel ?

En hoppa, recht naar de link:

http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/53/2850/53K2850001.pdf

Hierin staat toch te lezen:



en op pagina 5:
Maar of het uiteindelijk zo wordt ? Ik denk en hoop het niet... want dan zouden de voorrangsregels ook navenant aangepast moeten worden (en nog andere...). Want het botst met andere regels en welke is dan prioritair ?

Het is tenslotte "maar" een wetsvoorstel....

Beter dit eens doorlezen wat andere ervan "denken": :oops: http://forum.christophoros.be/index.php/topic,3976.0.html

vanaf post 20-21- vooral post 23: http://forum.christophoros.be/index.php/topic,3976.msg46118.html#msg46118 en verder... tot post 26 is hoe de Duitsers de ritswet maken zonder met voorrangsregels te botsen - en inlassen in hun wegcode (StVO) met mijn commentaar en vertaling :
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,3976.msg46127.html#msg46127 geen woord van voorrang in de Duitse tekst, waarom kunnen onze Belgen dat nu niet ?

Ik ga een serieuze vertaalpoging doen, maar dan alles wat bij ritsen<->voorrang-bij-rijstrookwissel betreft.
Ref : http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_07.php (voor voorrang § 8 ... en verder gewoon op de § nr. klikken )

§7 Benutzung von Fahrstreifen durch Kraftfahrzeuge
Het benutten van rijstroken door motorvoertuigen
(1)
(2)
(3)
(4) Ist auf Straßen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder endet ein Fahrstreifen, so ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Übergang auf den benachbarten Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, daß sich diese Fahrzeuge unmittelbar vor der Verengung jeweils im Wechsel nach einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug einordnen können (Reißverschlußverfahren).
(4) Is op wegen, met meerdere rijstroken voor een richting, het doorgaand verder berijden van ´n rijstrook niet mogelijk of eindigt een rijstrook, zo is de aan het verderrijden behinderde voertuigen het invoegen naar de naburige rijstrook zodanig mogelijk te maken, zodat zich deze voertuigen in de nabijheid van de versmalling telkens, in wissel na ´n voertuig op de doorgaand berijdbare rijstrook, kunnen invoegen. (ritssluitingsprincipe)

(5) In allen Fällen darf ein Fahrstreifen nur gewechselt werden, wenn eine Gefährdung anderer Verkehrsteilnehmer ausgeschlossen ist. Jeder Fahrstreifenwechsel ist rechtzeitig und deutlich anzukündigen; dabei sind die Fahrtrichungsanzeiger zu benutzen.
(5) In alle gevallen - slaat op (4) - mag een rijstrook maar gewisseld worden, wanneer het uitgesloten is dat de andere verkeersdeelnemers gevaar oplopen. Elke rijstrokenwissel is rechttijdig en duidelijk aan te kondigen; daarbij zijn de richtingsaanwijzers te benutten.

Ondernemerke
13 november 2013, 10:59
Wat zit jij nu te blaaskaken, natuurlijk is dat wel bewijsmateriaal.
Is GEEN bewijsmateriaal. Zelfs de camera's die agenten bij zich zouden gaan dragen moeten eerst goedgekeurd worden. En de privacycommissie doet er moeilijk over. En dat zijn dan beëdigde personen. Ik zie u al met uw "bewijsmateriaal van uw dashcam" in een Rechtszaal staan :D

Ondernemerke
13 november 2013, 11:03
Vertel jij het maar :)

Vind je het spannend om zo'n zaken te kunnen zegen? Word je er opgewonden van? Is een kinderhand snel gevuld? Of ben je de zoveelste die zijn kar als verlengstuk van zijn ego beschouwt en voel je je op je pikkie getrapt als anderen die wel kunnen rijden daar niet van onder de indruk zijn?
Stoer? Spannend? Kinderhand? Ego? Pikkie?
Sorry ik voel me niet aangesproken :D Ik zeg gewoon hoe ik erover denk. En dat pas ik ook dagelijks toe. Is het nu professioneel of privé. Noem het wat je wil. Ik doe mijn zin en wie daar problemen mee heeft = pech voor hem. En ik zeg niet dat ik beter kan rijden dan anderen. Anders was ik wel een F1 rijder geworden :D

Ondernemerke
13 november 2013, 11:07
Hier is het bewijsmateriaal ondernemerke: http://blog.iusmentis.com/2013/02/28/de-legaliteit-van-dashcams/
Het is geen inbreuk op privacy om op de openbare weg te filmen en het is bewijsmateriaal.
Mooi artikel maar van iemand die enkel zijn mening verkondigt en helemaal niets met het effectieve rechtssysteem te maken heeft. Hij geeft zichzelf wel een mooie titel :D. Lees het artikel niet een, twee maar vele keren en trek zelf uw conclusies. Maar ik heb de link even door gestuurd. Eens zien wat een distributeur van dergelijke dashcams er van zegt. En vooral of hij zijn hand er in het vuur voor wil steken ;)

stropke
13 november 2013, 13:08
Hier is het bewijsmateriaal ondernemerke: http://blog.iusmentis.com/2013/02/28/de-legaliteit-van-dashcams/
Het is geen inbreuk op privacy om op de openbare weg te filmen en het is bewijsmateriaal.
Ik denk ook in die richting.
Onder de Wbp kun je publicatie van een nummerbord alleen rechtvaardigen met een beroep op de “dringende noodzaak”. Oftewel, sorry ik moet wel want dit tonen is belangrijker dan jouw privacy. En dat is ongeveer dezelfde discussie als bij het portretrecht, ik denk niet dat je daar snel het wint van de privacy. Tenzij je zegt, een nummerbord is een stuk anoniemer dan een portret dus de inbreuk is kleiner én de verkeersovertreding heeft een redelijke nieuwswaarde.
Zeker als de betreffende zodanig rijgedrag vertoont dat de verkeersveiligheid in gevaar is en\of in gevaar kan komen.
Het kenteken is gekoppeld aan auto en zo indirect naar de eigenaar en filmen van achter maakt geen gezichtsherkenning. In die zin is de privacy niet geschonden. In Belgie is kenteken gekoppeld aan de eigenaar en ligt het misschien iets anders? Hoewel eigenlijk zelfde want film je een kenteken moet je toch gaan uitzoeken wie de eigenaar is.

De Prodigy
13 november 2013, 17:47
Het is aan de voertuigen op de onderbroken rijstrook om zo dicht mogelijk bij de ‘flessenhals’, m.a.w. de plaats waar de wegversmalling begint, in te voegen.i



Als ik van het linker vak naar het rechter moet ritsen, dan volg ik letterlijk de witte volle lijn aan mijn linker kant die mooi in het rechter vak vloeit. (als het file is)

Waarom ritst zo goed als iedereen altijd veel te vroeg naar rechts?
Dat doe je normaal toch netjes op het einde...

Zucht
13 november 2013, 18:00
Het is aan de voertuigen op de onderbroken rijstrook om zo dicht mogelijk bij de ‘flessenhals’, m.a.w. de plaats waar de wegversmalling begint, in te voegen.i



Als ik van het linker vak naar het rechter moet ritsen, dan volg ik letterlijk de witte volle lijn aan mijn linker kant die mooi in het rechter vak vloeit. (als het file is)

Waarom ritst zo goed als iedereen altijd veel te vroeg naar rechts?
Dat doe je normaal toch netjes op het einde...

Hangt ervan af. Als er een gat groot genoeg is om in te voegen zonder dat er iemand moet remmen, waarom zou je dat dan voorbijrijden en op het einde gaan hopen dat men je erin laat ? Mogelijk gaat op dat punt de file dan wel op de rem moeten gaan staan.

Micele
13 november 2013, 18:38
Hangt ervan af. Als er een gat groot genoeg is om in te voegen zonder dat er iemand moet remmen, waarom zou je dat dan voorbijrijden en op het einde gaan hopen dat men je erin laat ? Mogelijk gaat op dat punt de file dan wel op de rem moeten gaan staan.

Natuurlijk mag je dat als er een ruim voldoende gat is, dat is gewoon de capaciteit benutten die je wilt, ieder zijn keus als men maar niemand onnodig hindert of doet vertragen.

Dit is de vertaalde Duitse "ritsregel".

Is op wegen, met meerdere rijstroken voor een richting, het doorgaand verder berijden van ´n rijstrook niet mogelijk of eindigt een rijstrook, zo is de aan het verderrijden behinderde voertuigen het invoegen naar de naburige rijstrook zodanig mogelijk te maken, zodat zich deze voertuigen in de nabijheid van de versmalling telkens, in wissel na ´n voertuig op de doorgaand berijdbare rijstrook, kunnen invoegen.(ritssluitingsprincipe)
ca. 60 woorden, 1 artikel.

Belgische ritsregel (wetsvoorstel) : ... is een tekst van 138 woorden in 2 artikels, onduidelijk en bovendien tegenstrijdig aan bestaande artikels in de wegcode, namelijk tenminste voorrangsartikels 12.3.1 en 12.4. In de wegcode is geen onderlinge rangorde bepaald tussen verkeersregels onderling, en het wetsvoorstel-ritsen evenmin afwijkingen voorziet in deze artikels. http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/171-art12

Eigenlijk zou men de ganse wegcode helemaal moeten herschrijven ook zonder die ritsregel, is men al sinds 2004 van plan.... lange geeuw.... ;-).

Johnny Blaze
13 november 2013, 22:08
Stoer? Spannend? Kinderhand? Ego? Pikkie?
Sorry ik voel me niet aangesproken :D Ik zeg gewoon hoe ik erover denk. En dat pas ik ook dagelijks toe. Is het nu professioneel of privé. Noem het wat je wil. Ik doe mijn zin en wie daar problemen mee heeft = pech voor hem. En ik zeg niet dat ik beter kan rijden dan anderen. Anders was ik wel een F1 rijder geworden :D

Wow, met die mentaliteit hoort ge echt nie thuis op de openbare weg die ge deelt met andere bestuurders. Dit is de reden waarom Belgen zo een slechte reputatie hebben in het buitenland. Mijn advies, lever uw rijbewijs in en haal u een buzzy pass of hoe heet dat tegenwoordig.

Ondernemerke
14 november 2013, 13:01
Daar kan ik alleen maar op antwoorden : laat dan elke vrachtwagenchauffeur en mannen met werf camionetten ook dan maar hun rijbewijs inleveren. Een uur geleden nog E19 naar Antwerpen en terug gedaan. Vrachtwagens gaan vlak voor uw neus en zonder richtingaanwijzers plots op het midden vak hangen. Volle bak op de rem of er los achter in op zo een moment. En hopen dat er niemand achter u in knalt. Wil je de afrit nemen dan hangen ze op een meter achter elkaar en laten ze u er niet tussen. Camionetten duwen u op het linkervak bijna verder (reden toen bijna 150 km/uur). Een camionette duwde ons bijna letterlijk van op het middenvak tegen een vrachtwagen op het rechtervak ...

En ik reed niet maar was gewoon passagier. De man die reed is een professionele bestuurder (privéchauffeur als beroep).

thomas1234
15 november 2013, 12:47
Ik heb geen probleem met ritsen, liefst dat iedereen dan ook echt de volle wegcapaciteit benut en dat het niet overkomt als willen voorbijsteken van de file.
Heb wel schrik dat het asociale gedrag hierdoor ook zal stijgen, onder het mom dat dat ook mag:
*Bijvoorbeeld de situatie waarbij er een file aan een stoplicht is in een baanvak om een bepaalde richting op te gaan. Je hebt er dan die alles voorbij steken en er van voor terug tussenglippen om ook die kant op te gaan. Dat heeft niks met ritsen te maken.
*Of diegenen die de file op de snelweg voorbijsteken over een strook die naar een afslag gaat en dan op het laatste moment zich "bedenken".

Sfax
15 november 2013, 13:16
Stoer? Spannend? Kinderhand? Ego? Pikkie?
Sorry ik voel me niet aangesproken :D

Beetje contradictorisch om dat te gaan zeggen en toch te reageren ;)


Ik zeg gewoon hoe ik erover denk. En dat pas ik ook dagelijks toe. Is het nu professioneel of privé. Noem het wat je wil. Ik doe mijn zin en wie daar problemen mee heeft = pech voor hem. En ik zeg niet dat ik beter kan rijden dan anderen. Anders was ik wel een F1 rijder geworden :D

Doe gerust :)

Ondernemerke
15 november 2013, 13:26
Beetje contradictorisch om dat te gaan zeggen en toch te reageren ;)
Wat doet een mens die zich verveelt? Lullen op het internet :D

Anna List
15 november 2013, 13:31
Stoer? Spannend? Kinderhand? Ego? Pikkie?
Sorry ik voel me niet aangesproken :D Ik zeg gewoon hoe ik erover denk. En dat pas ik ook dagelijks toe. Is het nu professioneel of privé. Noem het wat je wil. Ik doe mijn zin en wie daar problemen mee heeft = pech voor hem. En ik zeg niet dat ik beter kan rijden dan anderen. Anders was ik wel een F1 rijder geworden :D

en toch gaan we ritsen

Ondernemerke
15 november 2013, 15:12
Wie? Wij :D

stropke
15 november 2013, 16:47
Wie? Wij :D
Jij met Anna List ritsen, gaan we ff lachen. Wil ik zien, maar als ik er sta ga jij met iedereen ritsen. Anders kon dat wel een heel dure rits worden...:lol:

stropke
15 november 2013, 22:57
*Of diegenen die de file op de snelweg voorbijsteken over een strook die naar een afslag gaat en dan op het laatste moment zich "bedenken".
Ja dat is genoeg te zien in "Wegmisbruikers" (SBS6) en die krijgen dan ook een vette bon voor :niet volgen vd verplichte rijrichting.
En dat laatste moment gaat dan vaak over een verdrijvingsvlak ...dus weer kassa.

pdm
26 november 2013, 22:47
GSM-gebruik achter het stuur, inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer en op bepaalde tijdstippen, linksrijders en andere levensgevaarlijke toestanden zijn allemaal te moeilijk om te controleren.
Het lukt vrij goed die controles hier vooral het mobiel bellen. Zouden ze wel nog mogen uitbreiden met bv politie agenten in opleiding.

metten
25 maart 2014, 14:19
Ritsen is niet verplicht wanneer een voertuig (bus, taxi) dat zich op een bijzonder overrijdbare bedding (bv op E313) bevindt deze berm moet verlaten omdat hij ophoudt te bestaan.

Micele
25 maart 2014, 15:05
Een BOB maakt ook geen deel uit van de rijbaan, dus rijden ze niet op rijstroken, bijgevolg geldt de ritsregel niet voor het verlaten van de BOB:
2.8. "Bijzondere overrijdbare bedding" : het deel van de openbare weg dat aan het verkeer van voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer is voorbehouden door middel van de wegmarkeringen bedoeld in de artikelen 72.6. en 77.8. en waarvan het begin is aangeduid door het verkeersbord F18.

De bijzondere overrijdbare bedding maakt geen deel uit van de rijbaan.

2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

2.2. "Rijstrook" : elk deel van een rijbaan die in haar langsrichting verdeeld is door:

Ritsen:
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/2022-art12bis

Artikel 12bis. Ritsen

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.

ook niet vergeten:
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
Ritsen is een regel. Dus bij file bij een eindigende snelwegoprit waar een B1 omgekeerde driehoek staat geldt ritsen niet, maar is wel "hoffelijkheid" aangewezen, ttz laten ritsen om beurt (ondanks de oprijdende-aanschuivenden voorrang moeten verlenen door de B1)