PDA

View Full Version : Nieuwe peiling: N-VA 31,2%


Pagina's : [1] 2 3

Perzik
21 november 2013, 19:34
http://www.knack.be/nieuws/belgie/de-block-wipt-over-peeters-en-de-wever-als-populairste-politicus-van-vlaanderen/article-normal-116748.html
Een nieuwe peiling door VTM en DM:
Uit de peiling blijkt verder dat, als het nu verkiezingen zouden zijn, N-VA de grootste partij blijft met 31,2 procent. Dat is een verbetering met 0,5 procent ten op zichte van de vorige peiling in augustus. CD&V is tweede met 17,4 procent (+ 0,2 procent) en Open VLD (+ 0,2 procent). Zware klappen zijn er voor Vlaams Belang, dat onder de 10 procent duikt.

Wel opmerkelijk dat De Block populairder is dan Peeters en De Wever.
De Staatssecretaris voor Asiel en Migratie piekte drie maanden geleden op 61 procentpunten, nu is dat 65 procent. Tegelijk krijgen Peeters en De Wever een kleine tik. Peeters strandt op zilver met 62 procent, De Wever op brons met 57 procent. http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetstraat/article/detail/1744531/2013/11/21/Maggie-De-Block-populairder-dan-Peeters-en-De-Wever.dhtml

system
21 november 2013, 19:40
http://www.knack.be/nieuws/belgie/de-block-wipt-over-peeters-en-de-wever-als-populairste-politicus-van-vlaanderen/article-normal-116748.html
Een nieuwe peiling door VTM en DM:


Wel opmerkelijk dat De Block populairder is dan Peeters en De Wever.
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetstraat/article/detail/1744531/2013/11/21/Maggie-De-Block-populairder-dan-Peeters-en-De-Wever.dhtml

De NVA is over zijn hoogtepunt heen. Het VB rolt de berg af. En de LDD ligt uitgerold en knock out aan de voet van de berg.

Daarentegen, alle Vlaamse regeringspartijen winnen.

Indien dit de uitslag zou zijn in 2014 (maar het is nog lang voordat er verkiezingen zijn...), dan ziet het er niet zo goed uit voor onze Vlaams-nationalisten.

Perzik
21 november 2013, 19:41
De NVA is over zijn hoogtepunt heen. Het VB rolt de berg af. En de LDD ligt uitgerold en knock out aan de voet van de berg.

Daarentegen, alle Vlaamse regeringspartijen winnen.

Indien dit de uitslag zou zijn in 2014 (maar het is nog lang voordat er verkiezingen zijn...), dan ziet het er niet zo goed uit voor onze Vlaams-nationalisten.

30% zou ik toch niet over zijn hoogtepunt heen noemen.
Wishfull thinking is dat.

Nierika
21 november 2013, 19:42
http://www.knack.be/nieuws/belgie/de-block-wipt-over-peeters-en-de-wever-als-populairste-politicus-van-vlaanderen/article-normal-116748.html
Een nieuwe peiling door VTM en DM:


Wel opmerkelijk dat De Block populairder is dan Peeters en De Wever.
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetstraat/article/detail/1744531/2013/11/21/Maggie-De-Block-populairder-dan-Peeters-en-De-Wever.dhtml
Niks over de Spa?
Johan zal toch niet weer de redactie gebeld hebben zeker? ;-)

vlijmscherp
21 november 2013, 19:44
De NVA is over zijn hoogtepunt heen. Het VB rolt de berg af. En de LDD ligt uitgerold en knock out aan de voet van de berg.

Daarentegen, alle Vlaamse regeringspartijen winnen.

Indien dit de uitslag zou zijn in 2014 (maar het is nog lang voordat er verkiezingen zijn...), dan ziet het er niet zo goed uit voor onze Vlaams-nationalisten.

N-VA zou 3% stijgen, 4 zetels winnen, volgens De Morgen toch, er is geen Vlaamse meerderheid mogelijk met de 3 traditionele partijen, maar toch ziet het het er niet goed uit? Leg dat eens uit?

abramis brama
21 november 2013, 19:44
Zou bijzonder leuk zijn mocht die 31,2 % werkelijkheid worden, maar ik vertrouw peilingen van De Morgen al even weinig als die van de bRT. Het blijft wachten op de enige peiling die in het verleden het minst onbetrouwbaar bleek : die van LLB. Ik vermoed dat die er volgende week zou moeten aankomen.

Athelas
21 november 2013, 19:45
De NVA is over zijn hoogtepunt heen. Het VB rolt de berg af. En de LDD ligt uitgerold en knock out aan de voet van de berg.

Daarentegen, alle Vlaamse regeringspartijen winnen.

Indien dit de uitslag zou zijn in 2014 (maar het is nog lang voordat er verkiezingen zijn...), dan ziet het er niet zo goed uit voor onze Vlaams-nationalisten.

De rest van de partijen komen zelf nog niet in de buurt van het aantal stemmen van een N-VA dat over zijn hoogtepunt heen is. Als partij teken ik voor zo'n dip hoor.

mvd
21 november 2013, 19:45
Daarentegen, alle Vlaamse regeringspartijen winnen.



Nee hoor, SP.A verliest zwaar.

Maar het is wel zo dat de Vlaamsgezinde partijen al beter gepeild hebben.

edit: ook cd&v verliest trouwens, dus van de regeringspartijen wint enkel Vld

Vigilant
21 november 2013, 19:45
[URL="http://www.knack.be/nieuws/belgie/de-block-wipt-over-peeters-en-de-wever-als-populairste-politicus-van-vlaanderen/article-normal-116748.html"]
Wel opmerkelijk dat De Block populairder is dan Peeters en De Wever.


Mij verbaast dat niet. Het bevestigt de resultaten van de enquête van het VB ; de bevolking is de massamigratie en de islamisering beu.
Het verklaart ook de afgang van Spa die samen met PS verantwoordelijk is voor de massaimport van armoede en voor het geknuffel met de islam.

stropdrager
21 november 2013, 19:46
De NVA is over zijn hoogtepunt heen. Het VB rolt de berg af. En de LDD ligt uitgerold en knock out aan de voet van de berg.

Daarentegen, alle Vlaamse regeringspartijen winnen.
Indien dit de uitslag zou zijn in 2014 (maar het is nog lang voordat er verkiezingen zijn...), dan ziet het er niet zo goed uit voor onze Vlaams-nationalisten.

Toch niet hoor, Het Oosten. Wanneer we vergelijken met de uitslagen van de verkiezingen van 2010, dalen de CD&V en SP.a met respectievelijk 0,2% en 1,8%. De VLD stijgt met 0,5%. En dan moet je er nog rekening mee houden dat de scores van CD&V, VLD en SP.a in 2010 historisch laag was.

system
21 november 2013, 19:46
30% zou ik toch niet over zijn hoogtepunt heen noemen.
Wishfull thinking is dat.

Ja maar ge ziet dat ze aan hun plafond zijn. Normaal zouden ze toch een stevig graantje hebben moeten meepikken van het verlies van de LDD en van het VB. Maar daar slaagt de NVA niet meer in.

Ik geef toe dat men met peilingen zeer op zijn hoede moet zijn. Misschien zegt een volgende peiling weer wat anders.

Another Jack
21 november 2013, 19:47
Close but no cigar.

abramis brama
21 november 2013, 19:49
De NVA is over zijn hoogtepunt heen.

Lolbroek. Ze hebben nog bij geen enkele verkiezing 31,2 % behaald, en jij komt aankakken met "over hun hoogtepunt heen" ? Dat mag je inderdaad eens uitleggen.

Wat inderdaad wel zorgwekkend is, is de verdere achteruitgang van het VB. Ik hoop dat deze peiling die trend alvast volledig fout heeft.

Athelas
21 november 2013, 19:50
Ja maar ge ziet dat ze aan hun plafond zijn. Normaal zouden ze toch een stevig graantje hebben moeten meepikken van het verlies van de LDD en van het VB. Maar daar slaagt de NVA niet meer in.

Ik geef toe dat men met peilingen zeer op zijn hoede moet zijn. Misschien zegt een volgende peiling weer wat anders.

Ze teren wel nog op de pluimen van vorige verkiezingen terwijl de andere partijen constant staan te zagen over de N-VA en staan te glimmen over hun prestaties. De campagnes moeten nog op gang komen en daar zal de N-VA nog wel een paar procentjes uit meepikken.

vlijmscherp
21 november 2013, 19:51
Zou bijzonder leuk zijn mocht die 31,2 % werkelijkheid worden, maar ik vertrouw peilingen van De Morgen al even weinig als die van de bRT. Het blijft wachten op de enige peiling die in het verleden het minst onbetrouwbaar bleek : die van LLB. Ik vermoed dat die er volgende week zou moeten aankomen.

Jep. Dit is er 1 met Lesoir

Perzik
21 november 2013, 19:51
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1493074/n-va-grootste-de-block-populairste.aspx

Partij Peiling Nov/2013 Peling Aug/2013
N-VA 31,20% 30,70%
CD&V 17,4% 17,2%
VLD 14,40% 14,10%
SP.A 13,10% 12,70%
VB 9,60% 11,90%
Groen! 8,90% 6,20%
PVDA 3,00% 2,20%
LDD 0,70% 2,80%
REST 1,70% 2,20%
TOTAAL 100,00% 100,00%

% huidige meerderheid 44,9% 44,0%
+groen 53,80% 50,20%

system
21 november 2013, 19:52
Toch niet hoor, Het Oosten. Wanneer we vergelijken met de uitslagen van de verkiezingen van 2010, dalen de CD&V en SP.a met respectievelijk 0,2% en 1,8%. De VLD stijgt met 0,5%. En dan moet je er nog rekening mee houden dat de scores van CD&V, VLD en SP.a in 2010 historisch laag was.

Ik geef gewoon de plussen en de minnen zoals ik ze op het nieuws hoorde. Naar het schijnt staat de uitslag op de VTM site.

Juan
21 november 2013, 19:52
Lolbroek. Ze hebben nog bij geen enkele verkiezing 31,2 % behaald, en jij komt aankakken met "over hun hoogtepunt heen" ? Dat mag je inderdaad eens uitleggen.

In 2010 behaalde de N-VA 31,69% (Nederlandstalige kiescollege Senaat):
http://verkiezingen2010.belgium.be/nl/sen/results/results_graph_SEL12025.html

system
21 november 2013, 19:54
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1493074/n-va-grootste-de-block-populairste.aspx

Partij Peiling Nov/2013 Peling Aug/2013
N-VA 31,20% 30,70%
CD&V 17,4% 17,2%
VLD 14,40% 14,10%
SP.A 13,10% 12,70%
VB 9,60% 11,90%
Groen! 8,90% 6,20%
PVDA 3,00% 2,20%
LDD 0,70% 2,80%
REST 1,70% 2,20%
TOTAAL 100,00% 100,00%

Zo had ik het ook gehoord. Tenminste voor wat de belangrijkste partijen betreft.

Knuppel
21 november 2013, 19:54
De NVA is over zijn hoogtepunt heen. Het VB rolt de berg af. En de LDD ligt uitgerold en knock out aan de voet van de berg.

Daarentegen, alle Vlaamse regeringspartijen winnen.

Indien dit de uitslag zou zijn in 2014 (maar het is nog lang voordat er verkiezingen zijn...), dan ziet het er niet zo goed uit voor onze Vlaams-nationalisten.

Jij hebt alvast je conclusie getrokken, zie ik.

Hoeveel% haalde de N-VA bij de vorige verkiezingen?
Hoeveel% zijn "onze" Vlaams-nationalisten er dus op achteruit gegaan?

Hoeveel% winnen alle traditionele partijen vergeleken met de vorige verkiezingen?

Ik zou toch maar niet te vroeg juichen als ik jou was want de rode duivels hebben België ook nog niet gered.

Another Jack
21 november 2013, 19:56
Jij hebt alvast je conclusie getrokken, zie ik.

Hoeveel% haalde de N-VA bij de vorige verkiezingen?
Hoeveel% zijn "onze" Vlaams-nationalisten er dus op achteruit gegaan?

Hoeveel% winnen alle traditionele partijen vergeleken met de vorige verkiezingen?

Ik zou toch maar niet te vroeg juichen als ik jou was want de rode duivels hebben België ook nog niet gered.

Gered van wat?

Hypochonder
21 november 2013, 19:56
Wie kan verklaren dat de drie oertraditionele partijen samen nog altijd zo veel stemmen halen? Is dit echt een achterlijk land? Dit land heeft een crisis nodig waarbij die van Griekenland verbleekt want dat is de enige oplossing.

Another Jack
21 november 2013, 19:57
Wie kan verklaren dat de drie oertraditionele partijen samen nog altijd zo veel stemmen halen? Is dit echt een achterlijk land? Dit land heeft een crisis nodig waarbij die van Griekenland verbleekt want dat is de enige oplossing.

Dat is wat de oppositie hoopt.
Helaas...

system
21 november 2013, 19:58
Ze teren wel nog op de pluimen van vorige verkiezingen terwijl de andere partijen constant staan te zagen over de N-VA en staan te glimmen over hun prestaties. De campagnes moeten nog op gang komen en daar zal de N-VA nog wel een paar procentjes uit meepikken.

Wat mij wel verwondert is de klap voor het VB en het feit dat de regeringspartijen allen op een (lichte) winst staan. Blijkbaar appreciëren toch heel wat mensen wat deze regering doet in deze moeilijke tijden.

Dit allemaal natuurlijk indien de peilingen correct zijn. En dat laatste laat ik goed in het midden.

stropdrager
21 november 2013, 19:58
Ik geef gewoon de plussen en de minnen zoals ik ze op het nieuws hoorde. Naar het schijnt staat de uitslag op de VTM site.

De logica van het oosten:

-als VLD, CD&V, SP.a met respectievelijk 0,3; 0,2 en 0,4% stijgen in vergelijking met de vorige peiling dan winnen deze 3 partijen.

-als N-VA met 0,5% stijgt in vergelijking met de vorige peiling, dan is de N-VA over zijn hoogtepunt heen.

Perzik
21 november 2013, 19:59
In 2010 behaalde de N-VA 31,69% (Nederlandstalige kiescollege Senaat):
http://verkiezingen2010.belgium.be/nl/sen/results/results_graph_SEL12025.html

En in de kamer?

stropdrager
21 november 2013, 20:00
En in de kamer?

28%. Het verschil is te verklaren met het feit dat De Wever in 2010 deelnam aan de Senaatsverkiezingen en niet aan de verkiezingen van de Kamer.

Knuppel
21 november 2013, 20:02
Zo had ik het ook gehoord. Tenminste voor wat de belangrijkste partijen betreft.


alle Vlaamse regeringspartijen winnen.


De traditionele partijen CD&V, Open Vld en sp.a blijven grotendeels status quo.

Perzik
21 november 2013, 20:02
De logica van het oosten:

-als VLD, CD&V, SP.a met respectievelijk 0,3; 0,2 en 0,4% stijgen in vergelijking met de vorige peiling dan winnen deze 3 partijen.

-als N-VA met 0,5% stijgt in vergelijking met de vorige peiling, dan is de N-VA over zijn hoogtepunt heen.

nov 2013 aug 2013
% huidige meerderheid 44,9% 44,0%
+groen 53,80% 50,20%

Wel een zorgwekkende evolutie

system
21 november 2013, 20:03
Jij hebt alvast je conclusie getrokken, zie ik.

Hoeveel% haalde de N-VA bij de vorige verkiezingen?
Hoeveel% zijn "onze" Vlaams-nationalisten er dus op achteruit gegaan?

Hoeveel% winnen alle traditionele partijen vergeleken met de vorige verkiezingen?

Ik zou toch maar niet te vroeg juichen als ik jou was want de rode duivels hebben België ook nog niet gered.

Wat hebben de Rode Duivels hiermee van doen?? Bovendien juich ik niet. En ik sta sceptisch tegenover peilingen. Dat weet ge ook. Maar even doorgaande op deze cijfers, kan ik niet zeggen dat de regeringspartijen afgestraft worden. En dat zou toch moeten gezien de maatregelen die de regering di Rupo moet nemen, soms alles behalve aangenaam zijn.

system
21 november 2013, 20:05
Citaat:
De traditionele partijen CD&V, Open Vld en sp.a blijven grotendeels status quo.

Neen de regeringspartijen winnen. Niet veel, maar ze winnen. Net zoals De Block wint voor wat de populariteitstest betreft. En Peeters en De Wever verliezen. Zo blijkt uit deze peiling toch. Echt weten zullen we het pas in 2014.

mvd
21 november 2013, 20:06
Wel opmerkelijk dat De Block populairder is dan Peeters en De Wever.



Die ''populariteitspoll'' is eerder een bekendheidspoll. Wie gelooft er nu in godsnaam dat Kris Peeters ''populair'' is?? Die man heeft het charisma van een amoeba.

mvd
21 november 2013, 20:07
Neen de regeringspartijen winnen. Niet veel, maar ze winnen. Net zoals De Block wintn wat de populariteitstest betreft. En Peeters en De Wever verliezen. Zp blijkt uit deze peiling toch. Echt weten zullen we het pas in 2014.

Nee, niet in vergelijking met de verkiezingen, en dat is alles wat telt.

BBB
21 november 2013, 20:10
nov 2013 aug 2013
% huidige meerderheid 44,9% 44,0%
+groen 53,80% 50,20%

Wel een zorgwekkende evolutie

Gaan O-VLDen Groen door dezelfde deur kunnen, enkel om België te redden? Zo een concept houdt het hoogstens een half jaar vol.

BBB
21 november 2013, 20:11
Neen de regeringspartijen winnen. Niet veel, maar ze winnen. Net zoals De Block wint voor wat de populariteitstest betreft. En Peeters en De Wever verliezen. Zo blijkt uit deze peiling toch. Echt weten zullen we het pas in 2014.

Tegen de lente is de Maggie-hype voorbij of doorprikt. Arme O-VLD!

mvd
21 november 2013, 20:12
In Wallonië krijgen de regeringspartijen ook zware klappen:

http://www.lesoir.be/sites/default/files/2013/11/21/1306242534_B971455069Z.1_20131121192551_000_GV61I0 6RA.1-0.jpg


Ook in Brussel krijgen de regeringspartijen zware klappen:

http://www.lesoir.be/sites/default/files/2013/11/21/777187289_B971455069Z.1_20131121192551_000_GV61I06 SD.1-0.jpg

Nog in Brussel:
Côté flamand, la N-VA reste le premier parti, devant l’Open VLD, Groen, le SP.A et le CD&V.

Jammer genoeg nog geen lijst Islam

system
21 november 2013, 20:12
De logica van het oosten:

-als VLD, CD&V, SP.a met respectievelijk 0,3; 0,2 en 0,4% stijgen in vergelijking met de vorige peiling dan winnen deze 3 partijen.

-als N-VA met 0,5% stijgt in vergelijking met de vorige peiling, dan is de N-VA over zijn hoogtepunt heen.

Ja natuurlijk, de NVA ging altijd met grote stappen vooruit. Die grote stap is nu een heel kleine stap geworden. Ik zeg toch ook niet dat de NVA verliest. Of wel?

stropdrager
21 november 2013, 20:15
nov 2013 aug 2013
% huidige meerderheid 44,9% 44,0%
+groen 53,80% 50,20%

Wel een zorgwekkende evolutie

In vergelijking met de vorige peiling van VTM/De Morgen/ Le Soir verandert er eigenlijk heel weinig. Alles blijft binnen de foutmarge. Het is dus onmogelijk om nieuwe conclusies te trekken.

De peilingen in Franstalig België zijn interessanter. In vergelijking met de verkiezingen van 2010 verliest de PS nu 8,3%. Als er dus 1 verliezer is, dan is het de PS wel.

system
21 november 2013, 20:15
Tegen de lente is de Maggie-hype voorbij of doorprikt. Arme O-VLD!

U bedoelt: net zoals de De Wever-hype nu doorprikt lijkt.

BBB
21 november 2013, 20:16
Ja natuurlijk, de NVA ging altijd met grote stappen vooruit. Die grote stap is nu een heel kleine stap geworden. Ik zeg toch ook niet dat de NVA verliest. Of wel?

Zolang dat de traditio's niet kunnen collaboreren omdat ze samen boven de 50 % uitkomen is het ok. Het VB zal blij zijn dat het N-VA in haar confederalisme-eis kan steunen. Als de V-partijen samen een meerderheid aan zetels in het VP verwerven, is het koekenbak.

BBB
21 november 2013, 20:17
U bedoelt: net zoals de De Wever-hype nu doorprikt lijkt.

Het Oosten ziekjes van het weerwerk dat hij gisteren te verwerken kreeg?

system
21 november 2013, 20:19
Zolang dat de traditio's niet kunnen collaboreren omdat ze samen boven de 50 % uitkomen is het ok. Het Vb zal blij zijn dat het N-VAin haar confederalisme-eis kan steunen. Als de V-partijen samen een meerderheid aan zetels in het VP verwerven, is het koekenbak.

Eén V-partij lijkt in ieder geval al knock-out te liggen aan de voet van de berg (volgens die peiling).

En toen? Welnu, toen waren ze nog met twee.

BBB
21 november 2013, 20:20
Eén V-partij lijkt in ieder geval al knock-out te liggen aan de voet van de berg.

En toen? Welnu, toen waren ze nog met twee.

Het aantal zetels is wat telt.

Knuppel
21 november 2013, 20:21
De logica van het oosten:

-als VLD, CD&V, SP.a met respectievelijk 0,3; 0,2 en 0,4% stijgen in vergelijking met de vorige peiling dan winnen deze 3 partijen.

-als N-VA met 0,5% stijgt in vergelijking met de vorige peiling, dan is de N-VA over zijn hoogtepunt heen.

:lol::lol::lol:

Typisch voor onze dubbelnicker die hier dagenlang zijn op til zijnde reis naar het buitenland aankondigde maar die zo te zien niet lang noch ver is weggeweest. Hij gebruikt alleen een andere nick. Om de indruk te wekken dat het waar is wat hij zei en dat hij op reis is?

Bovendien gaat het om een peiling die met een vorige peiling vergeleken wordt. Vergeleken met de vorige VERKIEZINGEN gaat de N-VA er immers geen luttele tienden van een procentje op vooruit maar om ongeveer 5 hele procenten. Voor de dolgelukkige System betekent dit dat zijn aartsvijand "over zijn hoogtepunt heen is".

Jawadde.

Vergeleken met de vorige verkiezingen verliezen alle drie de traditionele partijen hele procenten in plaats van enkele tienden van een procentje te winnen, maar d�*�*r komt System van klaar van dolle vreugde.

Sjonge toch. Wat kunnen onnozele schapen zich blij laten maken met een dode mus. Ze leren het ook nooit. Straks komt La Libre weer met heel andere cijfers die alle wensdromen in één klap stuk slaan. Kunnen we niet wachten tot mei volgend jaar om te juichen?

stropdrager
21 november 2013, 20:22
Ja natuurlijk, de NVA ging altijd met grote stappen vooruit. Die grote stap is nu een heel kleine stap geworden. Ik zeg toch ook niet dat de NVA verliest. Of wel?

Dat heb ik ook nergens gezegd.

Wat je wel hebt gezegd, is dat de N-VA over zijn hoogtepunt heen is en dat de 3 traditionele partijen winnen. Dit was duidelijk niet consequent aangezien zowel N-VA, CD&V, VLD en SP.a heel licht vooruit gingen i.v.m. de vorige peiling (de N-VA nog iets meer dan de andere 3).

Nu ja, als dat hoogtepunt van de N-VA voor jou ergens rond de 35% ligt, dan zit het wel goed met de N-VA. Waar is de tijd dat VLD, SP.a en CD&V nog scores lieten optekenen van rond de 25%.

quercus
21 november 2013, 20:23
Die ''populariteitspoll'' is eerder een bekendheidspoll. Wie gelooft er nu in godsnaam dat Kris Peeters ''populair'' is?? Die man heeft het charisma van een amoeba.

:lol:

Het mooiste vind ik nog steeds het charisma van Van Deurzen: zoals "een lavabo"!
Kwam natuurlijk van Zean Marie de Decker.

Knuppel
21 november 2013, 20:25
In vergelijking met de vorige peiling van VTM/De Morgen/ Le Soir verandert er eigenlijk heel weinig. Alles blijft binnen de foutmarge. Het is dus onmogelijk om nieuwe conclusies te trekken.

De peilingen in Franstalig België zijn interessanter. In vergelijking met de verkiezingen van 2010 verliest de PS nu 8,3%. Als er dus 1 verliezer is, dan is het de PS wel.

Maar dat Di Rupo klappen krijgt van zijn eigen volk is aan de aandacht in Het Oosten ontsnapt. De PS is nochtans ook een traditionele partij.

abramis brama
21 november 2013, 20:27
Ja natuurlijk, de NVA ging altijd met grote stappen vooruit. Die grote stap is nu een heel kleine stap geworden. Ik zeg toch ook niet dat de NVA verliest. Of wel?

Wanneer je het hoogtepunt gepasseerd bent daal je volgens jou dus niet ?

Het hoogtepunt, dat is dus dat punt in een curve waar een sterke stijging overgaat in een minder sterke stijging ??

Dat is nieuwe wiskunde voor mij. Heb je daar een patent op genomen ?

abramis brama
21 november 2013, 20:31
Eén V-partij lijkt in ieder geval al knock-out te liggen aan de voet van de berg (volgens die peiling).

En toen? Welnu, toen waren ze nog met twee.

Gelukkig maar. Die 3 % van LDD in vroegere peilingen was alleen maar hinderlijk. Dat waren rechtse stemmen die onder kiesdrempel vertrappeld werden, en dus niet effectief bijdroegen aan de V-sterkte in termen van zetels.
Hoe minder versnippering ter rechterzijde, hoe beter.

Hetzelfde zien we nu trouwens gebeuren aan de linkerzijde : Groen en SPA verliezen drie % van hun electoraat aan PVDA. Perfect ! :mrgreen:

BBB
21 november 2013, 20:33
*Het Oosten (op al lang aangekondigde reis)/system laat in een officieel communiqué weten dat peilingen niet belangrijk zijn.*

peter1962
21 november 2013, 20:38
Niks over de Spa?
Johan zal toch niet weer de redactie gebeld hebben zeker? ;-)

Een bezoekje aan de oogarts dringt zich op. De score van sp.a komt wel degelijk aan bod en de daling van johan vande lanotte in het bijzonder.

BBB
21 november 2013, 20:39
Een bezoekje aan de oogarts dringt zich op. De score van sp.a komt wel degelijk aan bod en de daling van johan vande lanotte in het bijzonder.

Maak je geen zorgen over persoonsverheerlijking of niet.

Knuppel
21 november 2013, 20:42
Wanneer je het hoogtepunt gepasseerd bent daal je volgens jou dus niet ?

Het hoogtepunt, dat is dus dat punt in een curve waar een sterke stijging overgaat in een minder sterke stijging ??

Dat is nieuwe wiskunde voor mij. Heb je daar een patent op genomen ?

Dat is wiskunde volgens het Systeem uit Het Oosten.

Volgens dat Systeem slaagt de N-VA er ook niet meer in om een graantje mee te pikken van het verlies van het VB en LDD. Vergeleken met de vorige verkiezingsuitslag pikt de N-VA behoorlijk wat graantjes mee van het verlies van de traditionele partijen, maar d�*t merkt System niet. Hij maakt er ons wel op attent dat het maar een peiling is maar geraakt evengoed in extase van geluk bij het zien van winst die de regimepartijen boeken in een peiling die vergeleken wordt met een andere peiling.

Knuppel
21 november 2013, 20:43
*Het Oosten (op al lang aangekondigde reis)/system laat in een officieel communiqué weten dat peilingen niet belangrijk zijn.*

Het is daarom dat hij door het dolle heen is van geluk met de uitslag van deze peiling.

Boduo
21 november 2013, 20:43
http://www.knack.be/nieuws/belgie/de-block-wipt-over-peeters-en-de-wever-als-populairste-politicus-van-vlaanderen/article-normal-116748.html
Een nieuwe peiling door VTM en DM:


Wel opmerkelijk dat De Block populairder is dan Peeters en De Wever.
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetstraat/article/detail/1744531/2013/11/21/Maggie-De-Block-populairder-dan-Peeters-en-De-Wever.dhtml

De Block opmerkelijk ???
Héél normaal ! ! !
In �*lle geledingen, in elk gewest wordt De Block door een groot deel v.d. bevolking als een VOORBEELD gewaardeerd.

:clapping::clapping::clapping:

Max van Dietschland
21 november 2013, 20:44
Slechte peiling, som van de Vlaamse partijen zakt, met groen stijgen de collaboratiepartijen.

Onbegrijpelijk ook wat de Vlamingen in Maggy De Block zien. Oke zij houdt zich in tegenstelling tot haar voorgangers meer aan de wet, maar moest het nu nog eens een goede asiel en migratiewet zijn. En dat is het hoegenaamd niet. Is er al iets veranderd aan de ellenlange asielprocedure ? Neen. De verdienste van De Block is lang niet zo groot of dat de regimepartijen laten uitschijnen. Dus het is al show. Meer niet.

abramis brama
21 november 2013, 20:44
Dat is wiskunde volgens het Systeem uit Het Oosten.

Volgens dat Systeem slaagt de N-VA er ook niet meer in om een graantje mee te pikken van het verlies van het VB en LDD. Vergeleken met de vorige verkiezingsuitslag pikt de N-VA behoorlijk wat graantjes mee van het verlies van de traditionele partijen, maar d�*t merkt System niet. Hij maakt er ons wel op attent dat het maar een peiling is maar geraakt evengoed in extase van geluk bij het zien van winst die de regimepartijen boeken in een peiling die vergeleken wordt met een andere peiling.

Ik heb het Oosten altijd al een beetje raar gevonden. I guess this is just another confirmation. ;-)

BBB
21 november 2013, 20:44
Straks komt hij nog onder een derde nick: Extase.

stropdrager
21 november 2013, 20:44
Gelukkig maar. Die 3 % van LDD in vroegere peilingen was alleen maar hinderlijk. Dat waren rechtse stemmen die onder kiesdrempel vertrappeld werden, en dus niet effectief bijdroegen aan de V-sterkte in termen van zetels.
Hoe minder versnippering ter rechterzijde, hoe beter.

Hetzelfde zien we nu trouwens gebeuren aan de linkerzijde : Groen en SPA verliezen drie % van hun electoraat aan PVDA. Perfect ! :mrgreen:

²
En wat mij betreft, mag de PVDA nog wat verder stijgen ten koste van de SPA.

Het valt me trouwens ook op dat al de 4 traditionele Franstalige partijen stemmen verliezen in Wallonië en Brussel. Ook dat is goed nieuws: hoe meer versnippering in Franstalig België, hoe beter. Laten we dus ook hopen dat PTB, Wallonie d'abord, PP en/of RWF ook wat zetels in het parlement halen en de positie van PS,MR,CDH en Ecolo verzwakken.

Boduo
21 november 2013, 20:46
Gelukkig maar. Die 3 % van LDD in vroegere peilingen was alleen maar hinderlijk. Dat waren rechtse stemmen die onder kiesdrempel vertrappeld werden, en dus niet effectief bijdroegen aan de V-sterkte in termen van zetels.
Hoe minder versnippering ter rechterzijde, hoe beter.

Hetzelfde zien we nu trouwens gebeuren aan de linkerzijde : Groen en SPA verliezen drie % van hun electoraat aan PVDA. Perfect ! :mrgreen:

Inderdaad: super ! ! !

BBB
21 november 2013, 20:47
Slechte peiling, som van de Vlaamse partijen zakt, met groen stijgen de collaboratiepartijen.

Onbegrijpelijk ook wat de Vlamingen in Maggy De Block zien. Oke zij houdt zich in tegenstelling tot haar voorgangers meer aan de wet, maar moest het nu nog eens een goede asiel en migratiewet zijn. En dat is het hoegenaamd niet. Is er al iets veranderd aan de ellenlange asielprocedure ? Neen. De verdienste van De Block is lang niet zo groot of dat de regimepartijen laten uitschijnen. Dus het is al show. Meer niet.

Maggies 'verdienste' is dat ze een geïntegreerde Afghaan de laan heeft uitgestuurd. Een opgeblazen propaganda vanwege de traditio's bij gerek aan beter.

peter1962
21 november 2013, 20:48
Zou bijzonder leuk zijn mocht die 31,2 % werkelijkheid worden, maar ik vertrouw peilingen van De Morgen al even weinig als die van de bRT. Het blijft wachten op de enige peiling die in het verleden het minst onbetrouwbaar bleek : die van LLB. Ik vermoed dat die er volgende week zou moeten aankomen.

Peilingen van verschillende bureau's vergelijken werkt niet, maar los daarvan is het wel duidelijk dat dit een goede peiling is voor n-va met een mooie winst tegenover 2010. En dat is geen kleine prestatie. Verder valt op dat de voorspelde leegloop van "de traditionelen" toch niet is doorgezet maar wel dat het vlaams blok leegloopt gelijk een ballon. Over LDD moet niet veel gesproken worden, die lagen reeds op de afdeling palliatieve zorgen.

edit : sp.a zal serieus uit zijn pijp moeten komen, van de traditionelen lopen zij toch echt wel heel zwaar achter. Tobback mag er iets aan doen.

Gun
21 november 2013, 20:48
http://www.knack.be/nieuws/belgie/de-block-wipt-over-peeters-en-de-wever-als-populairste-politicus-van-vlaanderen/article-normal-116748.html
Een nieuwe peiling door VTM en DM:


Wel opmerkelijk dat De Block populairder is dan Peeters en De Wever.
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetstraat/article/detail/1744531/2013/11/21/Maggie-De-Block-populairder-dan-Peeters-en-De-Wever.dhtml

Straf ... Die Maggie ... Is de gemiddelde Vlaming niet slimmer? ... met meer dan 85% afgewezen asielzoekers die "unaccounted for" zijn ...

Max van Dietschland
21 november 2013, 20:48
U bedoelt: net zoals de De Wever-hype nu doorprikt lijkt.

Ieder hype rond een persoon wordt vroeg of laat doorprikt, dat is niet meer dan normaal, belangrijkst is dat een bepaald nationalistisch en conservatief gedachtengoed stand houdt, wie die boodschap verkondigt maakt niet zoveel uit.

mvd
21 november 2013, 20:49
Inderdaad: super ! ! !

Niks super. Groen wint wat SPA verliest.

stropdrager
21 november 2013, 20:49
Slechte peiling, som van de Vlaamse partijen zakt, met groen stijgen de collaboratiepartijen.

Onbegrijpelijk ook wat de Vlamingen in Maggy De Block zien. Oke zij houdt zich in tegenstelling tot haar voorgangers meer aan de wet, maar moest het nu nog eens een goede asiel en migratiewet zijn. En dat is het hoegenaamd niet. Is er al iets veranderd aan de ellenlange asielprocedure ? Neen. De verdienste van De Block is lang niet zo groot of dat de regimepartijen laten uitschijnen. Dus het is al show. Meer niet.

Met jouw mening over Maggie De Block, ben ik het volledig eens.

En wat het resultaat van Groen betreft: ik geloof helemaal niet dat Groen 9% of meer dan 10% (peiling van VRT/De Standaard) zal halen. Die partij doet het al een aantal jaar beter in de peilingen dan bij de eigenlijke verkiezingen.

Boduo
21 november 2013, 20:49
Slechte peiling, som van de Vlaamse partijen zakt, met groen stijgen de collaboratiepartijen.

Onbegrijpelijk ook wat de Vlamingen in Maggy De Block zien. Oke zij houdt zich in tegenstelling tot haar voorgangers meer aan de wet, maar moest het nu nog eens een goede asiel en migratiewet zijn. En dat is het hoegenaamd niet. Is er al iets veranderd aan de ellenlange asielprocedure ? Neen. De verdienste van De Block is lang niet zo groot of dat de regimepartijen laten uitschijnen. Dus het is al show. Meer niet.

De magie van Maggy is er in �*lle gewesten: van Veurne tot Arlon !!!

:clapping::clapping::clapping:

Max van Dietschland
21 november 2013, 20:51
Maggies 'verdienste' is dat ze een geïntegreerde Afghaan de laan heeft uitgestuurd. Een opgeblazen propaganda vanwege de traditio's bij gerek aan beter.

Die ene Afghaan, terwijl er nog zoveel andere niet geïntegreerde rondlopen :roll:

Het is gewoon hemeltergend dat de doorsnee Vlaming zooo dwaas is om daar in te lopen.

Gun
21 november 2013, 20:52
Die ene Afghaan, terwijl er nog zoveel andere niet geïntegreerde rondlopen :roll:

Het is gewoon hemeltergend dat de doorsnee Vlaming zooo dwaas is om daar in te lopen.

²

Knuppel
21 november 2013, 20:52
Ja maar ge ziet dat ze aan hun plafond zijn. Normaal zouden ze toch een stevig graantje hebben moeten meepikken van het verlies van de LDD en van het VB. Maar daar slaagt de NVA niet meer in.

Ik geef toe dat men met peilingen zeer op zijn hoede moet zijn. Misschien zegt een volgende peiling weer wat anders.

Je zou beter je goede raad zélf ter harte nemen en op je hoede zijn met peilingen. En al zeker met peilingen van VTM en De Morgen. Maar neen, jij ziet zelfs dat de N-VA aan haar plafond zit. Waar heb je dat aan gezien? Aan de peiling?

AnarchoChristophe
21 november 2013, 20:53
Ieder hype rond een persoon wordt vroeg of laat doorprikt, dat is niet meer dan normaal, belangrijkst is dat een bepaald nationalistisch en conservatief gedachtengoed stand houdt, wie die boodschap verkondigt maakt niet zoveel uit.
Wel als die iemand een neoliberale EU-hielenlikker is.

stropdrager
21 november 2013, 20:53
Maggies 'verdienste' is dat ze een geïntegreerde Afghaan de laan heeft uitgestuurd. Een opgeblazen propaganda vanwege de traditio's bij gerek aan beter.

De N-VA heeft het toen natuurlijk ook niet goed en niet slim aangepakt. In de zaak Navid hadden ze gewoon moeten zwijgen. Dit voorval heeft er toch wel voor gezorgd dat de N-VA wat kiezers is verloren aan de VLD. Maar goed, binnen een paar maanden zijn de meeste Vlamingen de zaak Navid toch al vergeten.

BBB
21 november 2013, 20:54
Die ene Afghaan, terwijl er nog zoveel andere niet geïntegreerde rondlopen :roll:

Het is gewoon hemeltergend dat de doorsnee Vlaming zooo dwaas is.

Tja, de invloed van de media en de unerdogspositie van waaruit Maggie vertrokken is, zijn daar niet vreemd aan.

Knuppel
21 november 2013, 20:55
Die ene Afghaan, terwijl er nog zoveel andere niet geïntegreerde rondlopen :roll:

Het is gewoon hemeltergend dat de doorsnee Vlaming zooo dwaas is om daar in te lopen.

Het ergste is dat wat Maggie mag maar een druppel is op de gloeiende plaat waarmee haar eigen partij ons heeft opgezadeld.

mvd
21 november 2013, 20:56
Met jouw mening over Maggie De Block, ben ik het volledig eens.

En wat het resultaat van Groen betreft: ik geloof helemaal niet dat Groen 9% of meer dan 10% (peiling van VRT/De Standaard) zal halen. Die partij doet het al een aantal jaar beter in de peilingen dan bij de eigenlijke verkiezingen.

Groen zal op termijn meer en meer halen, vermits de demografische samenstelling van Vlaanderen veranderd. SP.A verliest geloofwaardigheid bij moslims, die kiezen nu meer voor PVDA en Groen. De 'gewone werkmens' is al lang vertrokken bij SPA, op een paar vastgeroeste bejaarden na.

Boduo
21 november 2013, 20:57
Maggies 'verdienste' is dat ze een geïntegreerde Afghaan de laan heeft uitgestuurd. Een opgeblazen propaganda vanwege de traditio's bij gerek aan beter.

Maggie heeft meer dan één verdienste hoor ! ! !
Die Afghaan had al 6 X het bevel gekregen ons grondgebied te verlaten.
Tja...
Wie niet horen wil,...

BBB
21 november 2013, 20:57
Wie ziet Maggie als een kandidaat-premier? Zelfs mijne blinde hond niet.

Boduo
21 november 2013, 20:59
Wie ziet Maggie als een kandidaat-premier? Zelfs mijne blinde hond niet.

De grootste PARTIJ duidt de premier aan.
De koning knikt dan "ja".
Daarna gaan ze aan de slag.

Max van Dietschland
21 november 2013, 20:59
Naast die vele niet aangepaste illegalen die nog niet teruggestuurd zijn, is er ook nog de jarenlange asielprocedure waar er niets aan veranderd is.

Mensen blijven procederen in de hoop om hier te blijven, sommigen passen zich hier zelfs aan, zoals die Navid, kinderen gaan hier naar school en als er dan een negatief advies na 5 jaar of langer begint de miserie dan. Niet in het minst voor de asielzoeker die teruggestuurd wordt naar een land waar hij is van vervreemd.
Neen een asielprocedure zou ten langste maar een jaar mogen duren. Maar liefst nog sneller.

BBB
21 november 2013, 20:59
Maggie heeft meer dan één verdienste hoor ! ! !
Die Afghaan had al 6 X het bevel gekregen ons grondgebied te verlaten.
Tja...
Wie niet horen wil,...

Waarom mogen die anderen die zelfs helemaal niet geïntegreerd zijn, dan wel blijven en worden die het land niet uitgezet? Consequent? Nope.

peter1962
21 november 2013, 21:00
Lolbroek. Ze hebben nog bij geen enkele verkiezing 31,2 % behaald, en jij komt aankakken met "over hun hoogtepunt heen" ? Dat mag je inderdaad eens uitleggen.

Wat inderdaad wel zorgwekkend is, is de verdere achteruitgang van het VB. Ik hoop dat deze peiling die trend alvast volledig fout heeft.

Welnee ! dat is nu net het beste nieuws van heel dat verhaal :-D

Max van Dietschland
21 november 2013, 21:02
Maggie heeft meer dan één verdienste hoor ! ! !
Die Afghaan had al 6 X het bevel gekregen ons grondgebied te verlaten.
Tja...
Wie niet horen wil,...

Hij had al lang onder dwang moeten vertrekken, voordat hij zich hier kon integreren. Wil men bepaalde mensen hier niet, dan mag je ze hier niet te lang laten rondlopen ook. Een negatief besluit = vertrek naar de luchthaven onder politiebegeleiding.

mvd
21 november 2013, 21:03
Die ene Afghaan, terwijl er nog zoveel andere niet geïntegreerde rondlopen :roll:

Het is gewoon hemeltergend dat de doorsnee Vlaming zooo dwaas is om daar in te lopen.

Vld is pro massa-immigratie. Die paar geïntegreerde Afghanen die ze terugstuurt brengen geen zoden aan de dijk. Voor een echt deftig immigratiebeleid moet Vlaanderen uit de EU (als je dagelijks in Brussel komt, weet je dat de massale instroom de ROMA zijn, niet de Afghaanse loodgieters), moet de huwelijksmigratie aangepakt worden, en de welvaartstaat, en als het even kan de globale verhoudingen. De rest is enkel uitstel van executie.

system
21 november 2013, 21:03
:lol::lol::lol:

Typisch voor onze dubbelnicker die hier dagenlang zijn op til zijnde reis naar het buitenland aankondigde maar die zo te zien niet lang noch ver is weggeweest. Hij gebruikt alleen een andere nick. Om de indruk te wekken dat het waar is wat hij zei en dat hij op reis is?

Bovendien gaat het om een peiling die met een vorige peiling vergeleken wordt. Vergeleken met de vorige VERKIEZINGEN gaat de N-VA er immers geen luttele tienden van een procentje op vooruit maar om ongeveer 5 hele procenten. Voor de dolgelukkige System betekent dit dat zijn aartsvijand "over zijn hoogtepunt heen is".

Jawadde.

Vergeleken met de vorige verkiezingen verliezen alle drie de traditionele partijen hele procenten in plaats van enkele tienden van een procentje te winnen, maar d�*�*r komt System van klaar van dolle vreugde.
Sjonge toch. Wat kunnen onnozele schapen zich blij laten maken met een dode mus. Ze leren het ook nooit. Straks komt La Libre weer met heel andere cijfers die alle wensdromen in één klap stuk slaan. Kunnen we niet wachten tot mei volgend jaar om te juichen?

Vreugde, vreugde. Ik stel gewoon een uitslag vast van een peiling, waarvan niemand de waarde of correctheid kan inschatten.

En op basis van die uitslag kan ik wel begrijpen dat sommige NVA-ers ontgoocheld zijn, nu dat ze moeten vaststellen dat ze ver van de 40% staan waarvan ze droomden. En dat bovendien hun afgod, die nu veel minder goddelijk in een kliniek in een wit bed ligt te sukkelen, slechts op de derde plaats komt qua populariteit.

Daar kan ik allemaal niet veel aan doen helaas. Als ik dat al zou willen.

stropdrager
21 november 2013, 21:03
Groen zal op termijn meer en meer halen, vermits de demografische samenstelling van Vlaanderen veranderd. SP.A verliest geloofwaardigheid bij moslims, die kiezen nu meer voor PVDA en Groen. De 'gewone werkmens' is al lang vertrokken bij SPA, op een paar vastgeroeste bejaarden na.

Daar heb je wel gelijk in. Al is de invloed nog niet zo heel groot. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen deed Groen het uiteindelijk ook niet zo goed. En dat terwijl Groen de enige moslimlijsttrekker had in een stad waar heel wat moslims wonen. Groen haalt natuurlijk ook nog bij een andere minderheidsgroep heel wat stemmen: bij jonge vrouwen tussen 18 en 30 jaar.

Maar goed, mocht er een aparte moslimpartij worden opgericht (lijst Islam); dan ziet het er ook niet zo goed uit voor onze linkse partijen.

Boduo
21 november 2013, 21:06
Waarom mogen die anderen die zelfs helemaal niet geïntegreerd zijn, dan wel blijven en worden die het land niet uitgezet? Consequent? Nope.

Die anderen mogen NIET in het land blijven. Ze negeren de uitwijzingsbevelen, hierin gesteund door hun pro-deo advokaten, door ONS betaald !!!

BBB
21 november 2013, 21:09
Die anderen mogen NIET in het land blijven. Ze negeren de uitwijzingsbevelen, hierin gesteund door hun pro-deo advokaten, door ONS betaald !!!

Waarom worden ze ook niet zoals die ene op het vliegtuig gezet? Of wou Maggie een symboolbeslissing doordrukken? En hoe zit het met die 1100 criminele Marokkanen in onze overvolle gevangenissen?

Boduo
21 november 2013, 21:10
Vreugde, vreugde. Ik stel gewoon een uitslag vast van een peiling, waarvan niemand de waarde of correctheid kan inschatten.

En op basis van die uitslag kan ik wel begrijpen dat sommige NVA-ers ontgoocheld zijn, nu dat ze moeten vaststellen dat ze ver van de 40% staan waarvan ze droomden. En dat bovendien hun afgod, die nu veel minder goddelijk in een kliniek in een wit bed ligt te sukkelen, slechts op de derde plaats komt qua populariteit.

Daar kan ik allemaal niet veel aan doen helaas. Als ik dat al zou willen.

Ontgoocheld ???
Hoe zou jij dat kùnnen weten ?
Maandag a.s. is het nog een half jaar naar de verkiezingen. NVA zal nog 6 maanden stijgen ! ! ! Misschien wel tot 40%.
Sukkelaar...

:roll:

peter1962
21 november 2013, 21:12
In vergelijking met de vorige peiling van VTM/De Morgen/ Le Soir verandert er eigenlijk heel weinig. Alles blijft binnen de foutmarge. Het is dus onmogelijk om nieuwe conclusies te trekken.

De peilingen in Franstalig België zijn interessanter. In vergelijking met de verkiezingen van 2010 verliest de PS nu 8,3%. Als er dus 1 verliezer is, dan is het de PS wel.

Goede samenvatting. Wat ook opvalt is dat al de waarzeggers die FDF een doorbraak toe hadden gedicht in wallonië er totaal naast zaten. Dit blijft een lokaal brussels fenomeen en zal derhalve geen enkele rol spelen in de verkiezingsstrijd en geen druk kunnen uitoefenen op de andere franstalige partijen. Dat is tactisch bekeken niet onbelangrijk.

peter1962
21 november 2013, 21:14
Zolang dat de traditio's niet kunnen collaboreren omdat ze samen boven de 50 % uitkomen is het ok. Het VB zal blij zijn dat het N-VA in haar confederalisme-eis kan steunen. Als de V-partijen samen een meerderheid aan zetels in het VP verwerven, is het koekenbak.

:lol: bokkie, jij blijft echt luidop dromen hee... V-partijen :silly:

matthias999
21 november 2013, 21:15
Nochtans had Van Rompuy de nva al zo goed als doodverklaard :-P

stropdrager
21 november 2013, 21:17
Goede samenvatting. Wat ook opvalt is dat al de waarzeggers die FDF een doorbraak toe hadden gedicht in wallonië er totaal naast zaten. Dit blijft een lokaal brussels fenomeen en zal derhalve geen enkele rol spelen in de verkiezingsstrijd en geen druk kunnen uitoefenen op de andere franstalige partijen. Dat is tactisch bekeken niet onbelangrijk.

Dat het FDF niet zal doorbreken in Wallonië, verbaast me niets. In het verleden zijn ze daar ook niet in geslaagd. Ze zullen in Brussel 2 of 3 zetels voor de Kamer halen en daar zal het bij blijven. Ze zullen natuurlijk wel een rol spelen in het Brussels parlement (waar ze 10 tot 15 zetels kunnen halen) en eventueel ook bij de Brusselse regeringsvorming.

Boduo
21 november 2013, 21:20
Waarom worden ze ook niet zoals die ene op het vliegtuig gezet? Of wou Maggie een symboolbeslissing doordrukken? En hoe zit het met die 1100 criminele Marokkanen in onze overvolle gevangenissen?

Geduld is een mooi deugd.
Na de symboolbeslissing volgen er anderen zoals gisteren te zien was in het nieuws op Eén.
Die 1100 criminelen zitten daar op hun plaats.

BBB
21 november 2013, 21:24
Geduld is een mooi deugd.
Na de symboolbeslissing volgen er anderen zoals gisteren te zien was in het nieuws op Eén.
Die 1100 criminelen zitten daar op hun plaats.

Die 1100 zitten best zo ver mogelijk weg. Kwestie van consequent te blijven.

stropdrager
21 november 2013, 21:27
Vreugde, vreugde. Ik stel gewoon een uitslag vast van een peiling, waarvan niemand de waarde of correctheid kan inschatten.

En op basis van die uitslag kan ik wel begrijpen dat sommige NVA-ers ontgoocheld zijn, nu dat ze moeten vaststellen dat ze ver van de 40% staan waarvan ze droomden. En dat bovendien hun afgod, die nu veel minder goddelijk in een kliniek in een wit bed ligt te sukkelen, slechts op de derde plaats komt qua populariteit.

Daar kan ik allemaal niet veel aan doen helaas. Als ik dat al zou willen.

:lol:
O nee, De Wever ligt een paar dagen in het ziekenhuis. Nu ga ik zeker niet meer op de N-VA stemmen. Tja System/het Oosten; mocht ik politicus zijn, dan zou ik jou zeker niet als politiek adviseur aannemen.

En die populariteitspolls in de kranten zijn politiek irrelevant. Wat telt zijn verkiezingsuitslagen en voorkeurstemmen. En ik ben er ook van overtuigd dat De Wever meer voorkeurstemmen zal halen dan De Block.

mvd
21 november 2013, 21:30
Dat het FDF niet zal doorbreken in Wallonië, verbaast me niets. In het verleden zijn ze daar ook niet in geslaagd. Ze zullen in Brussel 2 of 3 zetels voor de Kamer halen en daar zal het bij blijven. Ze zullen natuurlijk wel een rol spelen in het Brussels parlement (waar ze 10 tot 15 zetels kunnen halen) en eventueel ook bij de Brusselse regeringsvorming.

Het FDF is een één-themapartij. Maar hun imperialistische standpunten worden door alle Franstalige partijen gedeeld. Daar is geen enkel verschil tussen.

Hopelijk haalt Wallonië d'abord de kiesdrempel.

vlijmscherp
21 november 2013, 21:32
Goede samenvatting. Wat ook opvalt is dat al de waarzeggers die FDF een doorbraak toe hadden gedicht in wallonië er totaal naast zaten. Dit blijft een lokaal brussels fenomeen en zal derhalve geen enkele rol spelen in de verkiezingsstrijd en geen druk kunnen uitoefenen op de andere franstalige partijen. Dat is tactisch bekeken niet onbelangrijk.

Ik zou wel eens willen weten wat het FDF in Waals-Brabant doet.

system
21 november 2013, 21:33
:lol:
O nee, De Wever ligt een paar dagen in het ziekenhuis. Nu ga ik zeker niet meer op de N-VA stemmen. Tja System/het Oosten; mocht ik politicus zijn, dan zou ik jou zeker niet als politiek adviseur aannemen.En die populariteitspolls in de kranten zijn politiek irrelevant. Wat telt zijn verkiezingsuitslagen en voorkeurstemmen. En ik ben er ook van overtuigd dat De Wever meer voorkeurstemmen zal halen dan De Block.

Hebt u zich ook al de vraag gesteld of ik u wel uw politiek adviseur zou willlen zijn?

Distel
21 november 2013, 21:34
:lol::lol::lol:

Typisch voor onze dubbelnicker die hier dagenlang zijn op til zijnde reis naar het buitenland aankondigde maar die zo te zien niet lang noch ver is weggeweest. Hij gebruikt alleen een andere nick. Om de indruk te wekken dat het waar is wat hij zei en dat hij op reis is?

Bovendien gaat het om een peiling die met een vorige peiling vergeleken wordt. Vergeleken met de vorige VERKIEZINGEN gaat de N-VA er immers geen luttele tienden van een procentje op vooruit maar om ongeveer 5 hele procenten. Voor de dolgelukkige System betekent dit dat zijn aartsvijand "over zijn hoogtepunt heen is".

Jawadde.

Vergeleken met de vorige verkiezingen verliezen alle drie de traditionele partijen hele procenten in plaats van enkele tienden van een procentje te winnen, maar d�*�*r komt System van klaar van dolle vreugde.

Sjonge toch. Wat kunnen onnozele schapen zich blij laten maken met een dode mus. Ze leren het ook nooit. Straks komt La Libre weer met heel andere cijfers die alle wensdromen in één klap stuk slaan. Kunnen we niet wachten tot mei volgend jaar om te juichen?

:thumbsup:

Ik ben de rest van de topic nog aan het doornemen, maar ik verwacht mij alvast aan een volgend rondje Oosterse Systematische ontkenningsfase...

stropdrager
21 november 2013, 21:38
Het FDF is een één-themapartij. Maar hun imperialistische standpunten worden door alle Franstalige partijen gedeeld. Daar is geen enkel verschil tussen.

Hopelijk haalt Wallonië d'abord de kiesdrempel.

Daar moet je mij niet van overtuigen. Ik lees de Franstalige media heel vaak en politici van alle Franstalige partijen (MR/CDH/PS/en zelfs Ecolo) hebben al verklaard dat het Brussels gewest moet uitgebreid worden.

Ook onze eerste minister heeft in het verleden meermaals verklaard dat Brussel wel wat groter mocht worden.

En ik ben het ook eens met je laatste zin. Hopelijk halen zo veel mogelijk kleine Franstalige partijen (PTB, Wallonie d'abord, PP, RWF) de kiesdrempel. Hoe meer versnippering in Franstalig België, hoe beter.

stropdrager
21 november 2013, 21:46
Hebt u zich ook al de vraag gesteld of ik u wel uw politiek adviseur zou willlen zijn?

Wat ik gewoon wilde zeggen system/het oosten, is dat je politieke analyses heel pover zijn. Onder andere omdat je zaken beweert die alleen maar gebaseerd zijn op loutere veronderstellingen. Waarom zou een N-VA'er ontgoocheld zijn omdat De Wever een dag in het ziekenhuis ligt voor een luchtwegeninfectie?

Knuppel
21 november 2013, 21:47
Welnee ! dat is nu net het beste nieuws van heel dat verhaal :-D

Wat het VB verliest krijgt de partij die niet achter een officiëel cordon sanitaire zit er naar alle waarschijnlijkheid gratis voor niks bij.

Mijn oproep aan Annemans om wat overschiet van zijn kiezers aan te raden voor de N-VA te stemmen wordt dus overbodig.

Je hebt gelijk. Dit is idd het beste nieuws van dit verhaal.

stropdrager
21 november 2013, 21:50
Ik zou wel eens willen weten wat het FDF in Waals-Brabant doet.

Wel, het staat nu al vast dat het FDF in Wallonië zijn beste score zal halen in de provincie Waals-Brabant. Maar het zal hoogst waarschijnlijk niet voldoende zijn om daar een zetel te halen (niet vergeten dat er in Waals-Brabant maar 5 zetels zijn).

Vorig jaar, bij de provincieraadsverkiezingen, haalde het FDF 4,9% van de stemmen en 2 zetels, maar daar is er natuurlijk geen kiesdrempel en zijn er ook veel meer zetels te verdelen.

peter1962
21 november 2013, 21:51
Ik zou wel eens willen weten wat het FDF in Waals-Brabant doet.

Ja, dat zal ook interessant zijn om te weten.

Knuppel
21 november 2013, 21:53
Wat ik gewoon wilde zeggen system/het oosten, is dat je politieke analyses heel pover zijn. Onder andere omdat je zaken beweert die alleen maar gebaseerd zijn op loutere veronderstellingen. Waarom zou een N-VA'er ontgoocheld zijn omdat De Wever een dag in het ziekenhuis ligt voor een luchtwegeninfectie?

De ontgoochelden zijn degenen die liever hadden gezien dat hun ultieme vijand de pijp was uitgegaan. Vanmorgen deden ze nog alsof ze verontwaardigd waren over de houding van De Winter, maar als luttele uren later blijkt dat De Wever er met een longinfectie vanaf komt reageren ze op zijn Dewinters....of erger.

Kaaskoppie
21 november 2013, 21:57
als ons weverken na wa langer int ziekenhuis bleft kan da wel es 31.8 worden

Brakelaar
21 november 2013, 22:18
:-) en zeggen dat Henri 1 dacht dat ze gedaan hadden 'der untergang' volgens hem, een lap rond zijn oren ja....:-)
Draai of keer het zoals je wilt Systeem -het oosten je kan er niet vanonder dat ze sterk staan en dat piekt een beetje he!!Kijk goed wie de verliezers zijn en spreek dan even mee zoals hoort, leer de werkelijkheid onder ogen zien in plaats van verzuurd te zijn!

Henri1
21 november 2013, 22:27
Lolbroek. Ze hebben nog bij geen enkele verkiezing 31,2 % behaald, en jij komt aankakken met "over hun hoogtepunt heen" ? Dat mag je inderdaad eens uitleggen.

Wat inderdaad wel zorgwekkend is, is de verdere achteruitgang van het VB. Ik hoop dat deze peiling die trend alvast volledig fout heeft.

Sinds wanneer zijn peilingen verkiezingen ?

Henri1
21 november 2013, 22:28
Jij hebt alvast je conclusie getrokken, zie ik.

Hoeveel% haalde de N-VA bij de vorige verkiezingen?
Hoeveel% zijn "onze" Vlaams-nationalisten er dus op achteruit gegaan?

Hoeveel% winnen alle traditionele (lees democratische) partijen vergeleken met de vorige verkiezingen?

Ik zou toch maar niet te vroeg juichen als ik jou was want de rode duivels hebben België ook nog niet gered.

Fixed :-)

abramis brama
21 november 2013, 22:30
Sinds wanneer zijn peilingen verkiezingen ?

Inderdaad. Vraag eens aan Het Systoosten hoe hij zonder nieuwe verkiezingen zo zeker is dat de N-VA over het hoogtepunt heen is.

Henri1
21 november 2013, 22:31
Inderdaad. Vraag eens aan Het Systoosten hoe hij zonder nieuwe verkiezingen zo zeker is dat de N-VA over het hoogtepunt heen is.

Dat n-va aan zijn plafond zit is een feit. Dat weten ze zelf ook hoor.

Gwylan
21 november 2013, 22:33
De NVA is over zijn hoogtepunt heen. Het VB rolt de berg af. En de LDD ligt uitgerold en knock out aan de voet van de berg.

Daarentegen, alle Vlaamse regeringspartijen winnen.

Indien dit de uitslag zou zijn in 2014 (maar het is nog lang voordat er verkiezingen zijn...), dan ziet het er niet zo goed uit voor onze Vlaams-nationalisten.

Ik wou u net een goede en ontspannende reis naar het buitenland toewensen, maar ik merk dat u al terug bent. Niet dat het mij verbaast : ik weet dat u België niet langer dan een half uur kunt missen.

Wat daarentegen wel verbazing blijft wekken is dat u enerzijds stelt dat peilingen “slechts peilingen” zijn waarvan niemand de waarde of correctheid kan inschatten en die derhalve hoe dan ook onbetrouwbaar zijn, maar u er anderzijds altijd als de kippen bij bent om er vaststaande conclusies uit te trekken die in uw kraam passen.

Hebt u overigens de uitslag van bedoelde peiling in Wallonië en Brussel al eens bekeken….?
92076

Knuppel
21 november 2013, 22:35
Ik wou u net een goede en ontspannende reis naar het buitenland toewensen, maar ik merk dat u al terug bent. Niet dat het mij verbaast : ik weet dat u België niet langer dan een half uur kunt missen.

Wat daarentegen wel verbazing blijft wekken is dat u enerzijds stelt dat peilingen “slechts peilingen” zijn waarvan niemand de waarde of correctheid kan inschatten en die derhalve hoe dan ook onbetrouwbaar zijn, maar u er anderzijds altijd als de kippen bij bent om er vaststaande conclusies uit te trekken die in uw kraam passen.

Hebt u overigens de uitslag van bedoelde peiling in Wallonië en Brussel al eens bekeken….?
92076

:lol:

abramis brama
21 november 2013, 22:36
Dat n-va aan zijn plafond zit is een feit. Dat weten ze zelf ook hoor.

Nee, dat dénk jij te weten. Mensen zoals jij zeiden dat ook over het VB toen het doorsteeg naar 10%. En toen het daarna nog steeg. En de keer daarna. Telkens opnieuw de ontnuchtering die volgde toen ze uiteindelijk keer op keer door dat zogenaamde "plafond" braken tot een hoogte van uiteindelijk 25 %, dat ben je al vergeten, blijkbaar ?

Het volstaat dat het Arco-zaakje in de loop van de komende maanden nog eens lekker ontploft, en het ingebeeld "plafond" van de N-VA wordt nogmaals verhoogd. Mits een goede campagne en wat meeval (bvb. met Arco of een ander schandaal bij de trado's) kan het het nog heel wat meer dan 32 % worden. De N-VA kan bij een véél breder publiek recruteren dan het VB destijds

Knuppel
21 november 2013, 22:40
Fixed :-)

Heb je dat fixen op het Brusselse advokatenkantoor geleerd waar je werkt, Hanske?

BWarrior
21 november 2013, 22:47
Zou bijzonder leuk zijn mocht die 31,2 % werkelijkheid worden, maar ik vertrouw peilingen van De Morgen al even weinig als die van de bRT. Het blijft wachten op de enige peiling die in het verleden het minst onbetrouwbaar bleek : die van LLB. Ik vermoed dat die er volgende week zou moeten aankomen.

Die peiling die N-VA 40% gaf op een week van de provincieraadsverkiezingen waar ze 28% haalde?

system
21 november 2013, 22:50
Ik wou u net een goede en ontspannende reis naar het buitenland toewensen, maar ik merk dat u al terug bent. Niet dat het mij verbaast : ik weet dat u België niet langer dan een half uur kunt missen.

Wat daarentegen wel verbazing blijft wekken is dat u enerzijds stelt dat peilingen “slechts peilingen” zijn waarvan niemand de waarde of correctheid kan inschatten en die derhalve hoe dan ook onbetrouwbaar zijn, maar u er anderzijds altijd als de kippen bij bent om er vaststaande conclusies uit te trekken die in uw kraam passen.

Hebt u overigens de uitslag van bedoelde peiling in Wallonië en Brussel al eens bekeken….?
92076

Helemaal niet, hoe komt ge nu aan deze onzin. Wanneer er een nieuwe peiling uitkomt dan doe ik daar mijn zegje over. Maar ik relativeer ook altijd peilingen. Wetende dat niemand eigenlijk kan zeggen in hoeverre zulke peiling juist is. Bovendien ovedrijft men met peilingen de laatste jaren. Men slaat de mensen dood met peilingen over van alles en nog wat.

Voor wat betreft u grafiekjes, ik had het wel over de Vlaamse regeringspartijen. U kunt uw grafiekjes weer opbergen.

Nu ben ik wel verplicht aan uw adres te besluiten: twee keer onzin posten in zo weinig zinnen... il faut le faire!

Knuppel
21 november 2013, 22:53
Dat n-va aan zijn plafond zit is een feit. Dat weten ze zelf ook hoor.


Als jouw advocatenkantoor zich op feiten baseert die het uit zijn duim zuigt verliest het zeker meer rechtzaken dan dat het er wint. Heb ik je in mijn vorige leven al niet eens gezegd dat advocaten zoals jij hun klanten op die manier eerder de bak in dan uit praten?

Een goede advocaat slaat er niet met de klak naar, maar trekt zijn mond pas open als hij bewijzen heeft van hetgeen hij denkt te weten.

BonBon
21 november 2013, 23:04
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1493074/n-va-grootste-de-block-populairste.aspx

Partij Peiling Nov/2013 Peling Aug/2013
N-VA 31,20% 30,70%
CD&V 17,4% 17,2%
VLD 14,40% 14,10%
SP.A 13,10% 12,70%
VB 9,60% 11,90%
Groen! 8,90% 6,20%
PVDA 3,00% 2,20%
LDD 0,70% 2,80%
REST 1,70% 2,20%
TOTAAL 100,00% 100,00%

% huidige meerderheid 44,9% 44,0%
+groen 53,80% 50,20%

Als ze willen kunnen ze dus makkelijk nog een Di Rup II maken? Zucht. :-(

Nu, de NVA heeft nog het voordeel van de zetels omdat ze de grootste zullen zijn, en hopen dat al die Arco tjeven thuis blijven. :-)

Robinus V
21 november 2013, 23:07
Alweer een peilingsresultaat onder hun percentage dat ze in 2010 behaalden bij de Senaat. Het niveau waar BDW opkomt is per definitie het relevantste, t.t.z. het niveau waar ze de boel het hardst mee kunnen blokkeren. Dus als N-VA niet meer haalt (voor de Kamer ditmaal) dan in 2010 in de Senaat, dan zijn ze ook minder nodig dan in 2010 om een regering te kunnen vormen.

Kaaskoppie
21 november 2013, 23:07
Als jouw advocatenkantoor zich op feiten baseert die het uit zijn duim zuigt verliest het zeker meer rechtzaken dan dat het er wint. Heb ik je in mijn vorige leven al niet eens gezegd dat advocaten zoals jij hun klanten op die manier eerder de bak in dan uit praten?

Een goede advocaat slaat er niet met de klak naar, maar trekt zijn mond pas open als hij bewijzen heeft van hetgeen hij denkt te weten.

vertel dan eens wat er zou moeten gebeuren zodat de nva boven het plafond zou geraken

Knuppel
21 november 2013, 23:19
Helemaal niet, hoe komt ge nu aan deze onzin. Wanneer er een nieuwe peiling uitkomt dan doe ik daar mijn zegje over. Maar ik relativeer ook altijd peilingen. Wetende dat niemand eigenlijk kan zeggen in hoeverre zulke peiling juist is. Bovendien ovedrijft men met peilingen de laatste jaren. Men slaat de mensen dood met peilingen over van alles en nog wat.

Voor wat betreft u grafiekjes, ik had het wel over de Vlaamse regeringspartijen. U kunt uw grafiekjes weer opbergen.

Nu ben ik wel verplicht aan uw adres te besluiten: twee keer onzin posten in zo weinig zinnen... il faut le faire!

Weer aan het liegen, System?
Gwylan is nochtans niet de enige die heeft gemerkt dat je enerzijds stelt dat peilingen “slechts peilingen” zijn, maar dat je er anderzijds als de kippen bij was om er conclusies aan vast te knopen die in je kraam passen.

Gwylan weet ook wel dat jij het enkel over de "Vlaamse" regeringspartijen had, maar ook dat klopt niet want de VLD maakt geen deel uit van de Vlaamse regering.

En waarom zou Gwylan haar grafiekjes weer moeten opbergen? Omdat jij er geen interesse voor hebt? Of omdat die grafiekjes niet even hartverwarmend zijn (voor jou) als de Vlaamse? De PS gaat er namelijk, in vergelijking met de vorige peiling, opnieuw ruim 2 volle procenten op achteruit.

Ik weet het, het zijn maar peilingen, maar gezien je bekende voor-liefde voor de premier en zijn partij (ze hebben namelijk als geen ander de macht om jouw belziekske aan het lijntje te houden) vind ik het toch vreemd dat je daar niet de minste interesse voor toont.

BWarrior
21 november 2013, 23:22
In juni 2010 haalden de drie "V-partijen" (N-VA, LDD, VB) 44,5 %.

Bij de provincieraadsverkiezingen (2012) haalden N-VA en het VB samen 37,4%. LDD kwam niet op, dus kan hier niet worden bijgerekend.

Volgens deze peiling halen deze drie partijen nu samen 41,5 %.

Hoewel peilingen relatief zijn, is er dus weldegelijk sprake van een stagnatie naar beneden toe.

Amon_Re
21 november 2013, 23:23
Maggies 'verdienste' is dat ze een geïntegreerde Afghaan de laan heeft uitgestuurd. Een opgeblazen propaganda vanwege de traditio's bij gerek aan beter.

Die had een strafblad, dat *gezin* in Brakel of Geraardsbergen of ergens die streken dat ook volledig geïntegreerd is komt niet eens in de pers ondanks hun stille mars naar Brussel etc

Amon_Re
21 november 2013, 23:23
Ieder hype rond een persoon wordt vroeg of laat doorprikt, dat is niet meer dan normaal, belangrijkst is dat een bepaald nationalistisch en conservatief gedachtengoed stand houdt, wie die boodschap verkondigt maakt niet zoveel uit.

Fuck that shit.

warpozio
21 november 2013, 23:26
Uit een simulatie van de zetelverdeling op basis van de peilingsresultaten blijkt dat de de huidige Vlaamse meerderheidspartijen in de federale regering twee zetels zouden verliezen in de Kamer.

De SP.A zou twee zetels verliezen, CD&V één, terwijl Open VLD er eentje bij wint. Bij de oppositie wint N-VA vier zetels en Groen één, LDD verliest zijn enige zetel en Vlaams Belang moet er drie inleveren.

BonBon
21 november 2013, 23:32
Alweer een peilingsresultaat onder hun percentage dat ze in 2010 behaalden bij de Senaat. Het niveau waar BDW opkomt is per definitie het relevantste, t.t.z. het niveau waar ze de boel het hardst mee kunnen blokkeren. Dus als N-VA niet meer haalt (voor de Kamer ditmaal) dan in 2010 in de Senaat, dan zijn ze ook minder nodig dan in 2010 om een regering te kunnen vormen.

Er zijn grote verschillen bij het stemmen voor gemeente, nationaal en vlaams niveau. Zouden ze niet meer kunnen halen op Vlaams niveau dan nationaal? Daar zit nog een grote winst mogelijkheid.

BonBon
21 november 2013, 23:34
Ieder hype rond een persoon wordt vroeg of laat doorprikt, dat is niet meer dan normaal, belangrijkst is dat een bepaald nationalistisch en conservatief gedachtengoed stand houdt, wie die boodschap verkondigt maakt niet zoveel uit.

Fuck that shit

Het zijn de socialisten die nu de nationalistische koningsgezinde conservatieven zijn, NVA wil vooruit. :-)

Robinus V
21 november 2013, 23:34
Uit een simulatie van de zetelverdeling op basis van de peilingsresultaten...

Betekent dat dan dat de resultaten per kieskring geanalyseerd werden? Waar zijn die resultaten te vinden?

Knuppel
21 november 2013, 23:34
vertel dan eens wat er zou moeten gebeuren zodat de nva boven het plafond zou geraken

Kijk Kaaskoppie, ik ben geen advocaat, noch heb ik een glazen bol. Ik sla liever nergens met de klak naar en heb geen flauw idee wat er moet gebeuren zodat de N-VA boven het plafond geraakt. Ik weet niet eens waar het plafond zich bevindt waarover System het had. Dat kan je dus beter aan hem vragen. Hij weet blijkbaar wél op welke hoogte je moet kijken om dat plafond te vinden.

Als ik de indruk heb gewekt dat ik weet wat er moet gebeuren zodat de N-VA boven een door niemand bepaald plafond geraakt, dan excuseer ik me daar bij deze voor.

BonBon
21 november 2013, 23:35
Betekent dat dan dat de resultaten per kieskring geanalyseerd werden? Waar zijn die resultaten te vinden?

En wat zou het zijn op Vlaams niveau, nog belangrijker. Die peiling is niets waard want ze maken geen onderscheid voor mensen die verschillend stemmen volgens verkiezing.

abramis brama
21 november 2013, 23:38
In juni 2010 haalden de drie "V-partijen" (N-VA, LDD, VB) 44,5 %.

Bij de provincieraadsverkiezingen (2012) haalden N-VA en het VB samen 37,4%. LDD kwam niet op, dus kan hier niet worden bijgerekend.

Volgens deze peiling halen deze drie partijen nu samen 41,5 %.

Hoewel peilingen relatief zijn, is er dus weldegelijk sprake van een stagnatie naar beneden toe.

Jij betrekt er graag de provinciale verkiezingen bij, hoewel die compleet niet relevant zijn. Enerzijds doordat daar meer lokale thema's spelen, en anderzijds doordat BDW daar enkel in Antwerpen op de lijst stond met als gevolg dat de N-VA-score in Antwerpen 10 (tien !) % hoger lag dan in de andere provincies.

Je vergelijkt dus een verkiezingsresultaat met een niet-vergelijkbaar verkiezingsresultaat, en dat vergelijk je dan weer met een peiling waarvan je zelf zegt dat ze relatief is (de foutenmarge alleen al volstaat om elk zinnig vergelijk onmogelijk te maken) ?

Mjah, dat is duidelijk een heel degelijke onderbouw om te concluderen dat de N-VA - en ik citeer - "stagneert" (dus : noch stijgt noch daalt) "naar beneden toe" (dus : daalt). Jaja... Dat is zoiets als droog water of warm ijs, he ?

Een zeer duidelijke conclusie is het dus óók.

Knuppel
21 november 2013, 23:39
In juni 2010 haalden de drie "V-partijen" (N-VA, LDD, VB) 44,5 %.

Bij de provincieraadsverkiezingen (2012) haalden N-VA en het VB samen 37,4%. LDD kwam niet op, dus kan hier niet worden bijgerekend.

Volgens deze peiling halen deze drie partijen nu samen 41,5 %.

Hoewel peilingen relatief zijn, is er dus weldegelijk sprake van een stagnatie naar beneden toe.

Waarom zit jij eigenlijk over provincieraadsverkiezingen te lullen wetend dat provincies best worden afgeschaft?
Het is toch niet omdat het de enige verkiezingen zijn die de N-VA niet glansrijk gewonnen heeft?

Robinus V
21 november 2013, 23:41
Fuck that shit

Het zijn de socialisten die nu de nationalistische koningsgezinde conservatieven zijn, NVA wil vooruit. :-)

Jonge socialisten "Maak cannabis legaal en er kan controle op komen." (http://www.knack.be/nieuws/belgie/jongsocialisten-haal-het-gebruik-van-cannabis-uit-de-taboesfeer/article-opinion-116726.html)

N-VA: Gebruikers bestrijden, niet de drugs. (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130908_00731865)

Echt, socialisten zijn conservatief en N-VA is progressief, hoor. :roll:

Knuppel
21 november 2013, 23:44
Jij betrekt er graag de provinciale verkiezingen bij, hoewel die compleet niet relevant zijn.


Juist daarom, hé?

De provincieraadsverkiezingen zijn voorbij en hebben geen zak met de peiling van vandaag of de verkiezingen van volgend jaar te maken.

BonBon
21 november 2013, 23:45
Jonge socialisten "Maak cannabis legaal en er kan controle op komen." (http://www.knack.be/nieuws/belgie/jongsocialisten-haal-het-gebruik-van-cannabis-uit-de-taboesfeer/article-opinion-116726.html)

N-VA: Gebruikers bestrijden, niet de drugs. (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130908_00731865)

Echt, socialisten zijn conservatief en N-VA is progressief, hoor. :roll:

Jong socialisten, daar zeg je het al.

Jong NVA: Legaliseer drugs!
http://www.jongnva.be/ugent/wp-content/blogs.dir/17/files/2013/10/Borluut-september-2013-legaliseer-drugs.pdf


Echter in conservatief landsdeel:
"In De Morgen reageert het kabinet van minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) verrast. "Een bijsturing van het beleid zit er niet meteen aan te komen", luidt het."
http://www.vandaag.be/binnenland/140011_drie-proffen-pleiten-voor-legalisering-cannabis.html

Gwylan
21 november 2013, 23:46
Helemaal niet, hoe komt ge nu aan deze onzin. Wanneer er een nieuwe peiling uitkomt dan doe ik daar mijn zegje over. Maar ik relativeer ook altijd peilingen. Wetende dat niemand eigenlijk kan zeggen in hoeverre zulke peiling juist is. Bovendien ovedrijft men met peilingen de laatste jaren. Men slaat de mensen dood met peilingen over van alles en nog wat.

Voor wat betreft u grafiekjes, ik had het wel over de Vlaamse regeringspartijen. U kunt uw grafiekjes weer opbergen.

Nu ben ik wel verplicht aan uw adres te besluiten: twee keer onzin posten in zo weinig zinnen... il faut le faire!

Over onzin gesproken….

Het zijn niet mijn grafiekjes, maar grafiekjes van dezelfde peiling waar u zo enthousiast over doet. Die grafiekjes betreffen inderdaad niet de Nederlandstalige Belgische partijen, maar zoals u ongetwijfeld weet bestaat de federale bestuurscoalitie uit Nederlandstalige en Franstalige partijen, waarbij de Franstalige in zeer ruime mate de boventoon voeren, en de Nederlandstalige zelfs niet eens over een meerderheid in de eigen taalgroep beschikken. Kortom, als de uitslag van de peiling mogelijks van enig belang zou kunnen zijn, is dat in hoofdzaak aan Franstalige kant.

U kunt de uitslag van bedoelde peiling aan Franstalige kant misschien wel onzin vinden, maar dan is logischerwijs ook de uitslag aan Nederlandstalige kant – waarop u uw conclusies bouwt – even grote onzin, en is uw zegje erover derhalve volkomen….onzinnig.

Robinus V
21 november 2013, 23:47
Jij betrekt er graag de provinciale verkiezingen bij, hoewel die compleet niet relevant zijn. Enerzijds doordat daar meer lokale thema's spelen, en anderzijds doordat BDW daar enkel in Antwerpen op de lijst stond met als gevolg dat de N-VA-score in Antwerpen 10 (tien !) % hoger lag dan in de andere provincies.

Bij de verkiezingen voor het Belgische niveau kan je ook alleen op kandidaten van de eigen provincie stemmen. Ter informatie. En mensen stemmen provinciaal toch eerder op hun nationale dan op hun gemeentelijke voorkeur, hoor. Althans, dat geldt voor 100% van de mensen die ik ken, uitgezonderd enkele proteststemmen van mensen die het niveau willen afgeschaft zien.

Knuppel
21 november 2013, 23:51
Jonge socialisten "Maak cannabis legaal en er kan controle op komen." (http://www.knack.be/nieuws/belgie/jongsocialisten-haal-het-gebruik-van-cannabis-uit-de-taboesfeer/article-opinion-116726.html)

N-VA: Gebruikers bestrijden, niet de drugs. (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130908_00731865)

Echt, socialisten zijn conservatief en N-VA is progressief, hoor. :roll:

Nu vergeet toch wel dat socialisten overal ter wereld republikeinen zijn behalve in België. Zelfs in het socialistische Frankrijk hebben ze hun koning al laaaaang (letterlijk) een kopje kleiner gemaakt. Maar in België zijn de sossen héél progressief want ze willen met geen geweld van hun debiele koning af en drugsgebruik legaliseren.

Robinus V
21 november 2013, 23:52
Jong socialisten, daar zeg je het al.

Jong NVA: Legaliseer drugs!
http://www.jongnva.be/ugent/wp-content/blogs.dir/17/files/2013/10/Borluut-september-2013-legaliseer-drugs.pdf

Heb je ook verder gelezen dan de titel? Jong N-VA bekritiseert in dat artikel een legalisatie onder de volgens hen provocerende titel "Legaliseer cannabis!" Ze verdedigen het niet. Zijn N-VA'ers dan al op hun twintigste bejaard?

abramis brama
21 november 2013, 23:52
Betekent dat dan dat de resultaten per kieskring geanalyseerd werden? Waar zijn die resultaten te vinden?

Hln.be :


Als er vandaag verkiezingen zouden zijn, zou N-VA veruit de grootste partij blijven met 31,2 procent. De partij doet het daarmee iets beter (+0,5 procent) dan bij de vorige peiling in augustus. Dat blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van VTM, De Morgen, RTL en Le Soir. Open Vld-staatssecretaris Maggie De Block is de populairste politicus in Vlaanderen, blijkt ook uit de rondvraag. Ze steekt Kris Peeters (CD&V) en Bart De Wever (N-VA) de loef af. Over de taalgrens prijkt premier Elio Di Rupo (PS) nog steeds op nummer een.
De traditionele partijen CD&V, Open Vld en sp.a blijven grotendeels status quo. Groen maakt een sprong voorwaarts, Vlaams Belang verliest en Lijst Dedecker nadert het nulpunt. Uit de peiling blijkt ook dat Open Vld-politica Maggie De Block de populairste politicus is van Vlaanderen. Zij springt over Vlaams minister-president Kris Peeters en N-VA-voorzitter Bart De Wever.

De peiling bevat geen grote aardverschuivingen. Met 31,2 procent blijft N-VA veruit de grootste partij. De Vlaams-nationalisten zijn intussen een eind verwijderd van het recordniveau van 38,4 procent (maart 2012), maar zakken (in tegenstelling tot de eerdere peiling van VRT en De Standaard) niet onder de 30 procent.

Alle resultaten
Op ruime afstand volgt CD&V met 17,4 procent (+0,2), gevolgd door Open Vld met 14,4 procent (+0,3) en sp.a met 13,1 procent (+0,4). De traditionele partijen blijven dus min of meer ter plaatse. Vlaams Belang zakt onder de 10 procent en blijft steken op 9,6 procent (-2,3). Groen maakt dan weer een sprong voorwaarts en komt uit op 8,9 procent (+2,7 procent). LDD zakt weg naar 0,7 procent (-2,1). PVDA+ is met 3 procent (+0,8) nu ook groter dan LDD.

Uit een simulatie van de zetelverdeling op basis van de peilingresultaten blijkt dat de de huidige Vlaamse meerderheidspartijen in de federale regering twee zetels zouden verliezen in de Kamer. Op een totaal van 87 Nederlandstalige zetels zouden ze er zo slechts 41 overhouden, minder dan de helft. Enkel met Groen erbij kan een Vlaamse meerderheid zonder N-VA gevormd worden in de Kamer. De sp.a zou twee zetels verliezen, CD&V één, terwijl Open Vld er eentje bij wint. Bij de oppositie wint N-VA vier zetels en Groen één, LDD verliest zijn enige zetel en Vlaams Belang moet er drie inleveren.

Aan Franstalige kant blijft de PS veruit de grootste met 29,3 procent (-2,1), voor de MR met 21,7 procent (-1,4) en CdH met 14 procent (+1,5). Ecolo blijft min of meer status quo met 11,2 procent (-0,5). De PTB haalt 4,1 procent (-1,3).

Geen info per kieskring dus. Aangezien men voor dergelijke analyses steeds een of andere politicoloog onder de arm neemt zal dat allemaal wel mi of meer correct zijn, binnen de marges van de betrouwbaarheid van de peilingsresultaten.


Ik wil er ook even op wijzen dat er op de vTM-webstek een bijzonder grappige reactie te lezen is van een kijker. Ik wil ze jullie niet onthouden :


Mag ik VTM er op wijzen dat wij als de Belgische Unie ook deelnemen aan de federale verkiezingen in 2014 !!!!!!!! U mag het anthousiasme van de kiezers om op ons te stemmen echt niet onderschatten. We zijn klaar in elke provincie met voldoende handtekeningen voor deelname + voldoende kandidaten op elke lijst.
Mvg,
Benedict Verbiest (Lijstrekker B.U.B. Oost Vlaanderen)


:lolabove:

Robinus V
21 november 2013, 23:54
Nu vergeet toch wel dat socialisten overal ter wereld republikeinen zijn behalve in België. Zelfs in het socialistische Frankrijk hebben ze hun koning al laaaaang (letterlijk) een kopje kleiner gemaakt. Maar in België zijn de sossen héél progressief want ze willen met geen geweld van hun debiele koning af en drugsgebruik legaliseren.

Wees nu eens heel eerlijk. Welk thema heeft de grootste invloed op ons leven: de dotatie van de koning of het drugsbeleid?

Knuppel
21 november 2013, 23:56
Over onzin gesproken….

Het zijn niet mijn grafiekjes, maar grafiekjes van dezelfde peiling waar u zo enthousiast over doet. Die grafiekjes betreffen inderdaad niet de Nederlandstalige Belgische partijen, maar zoals u ongetwijfeld weet bestaat de federale bestuurscoalitie uit Nederlandstalige en Franstalige partijen, waarbij de Franstalige in zeer ruime mate de boventoon voeren, en de Nederlandstalige zelfs niet eens over een meerderheid in de eigen taalgroep beschikken. Kortom, als de uitslag van de peiling mogelijks van enig belang zou kunnen zijn, is dat in hoofdzaak aan Franstalige kant.

U kunt de uitslag van bedoelde peiling aan Franstalige kant misschien wel onzin vinden, maar dan is logischerwijs ook de uitslag aan Nederlandstalige kant – waarop u uw conclusies bouwt – even grote onzin, en is uw zegje erover derhalve volkomen….onzinnig.

You make my day. :-D

stropdrager
22 november 2013, 00:06
Jij betrekt er graag de provinciale verkiezingen bij, hoewel die compleet niet relevant zijn. Enerzijds doordat daar meer lokale thema's spelen, en anderzijds doordat BDW daar enkel in Antwerpen op de lijst stond met als gevolg dat de N-VA-score in Antwerpen 10 (tien !) % hoger lag dan in de andere provincies.

Je vergelijkt dus een verkiezingsresultaat met een niet-vergelijkbaar verkiezingsresultaat, en dat vergelijk je dan weer met een peiling waarvan je zelf zegt dat ze relatief is (de foutenmarge alleen al volstaat om elk zinnig vergelijk onmogelijk te maken) ?

Mjah, dat is duidelijk een heel degelijke onderbouw om te concluderen dat de N-VA - en ik citeer - "stagneert" (dus : noch stijgt noch daalt) "naar beneden toe" (dus : daalt). Jaja... Dat is zoiets als droog water of warm ijs, he ?

Een zeer duidelijke conclusie is het dus óók.

De Wever stond vorig jaar niet op de lijst van de provincieraadsverkiezingen.

Bovendien zijn er voor de provincieraadsverkiezingen geen provinciale kieskringen, maar zijn de provincies onderverdeeld in kleinere kieskringen, wat natuurlijk ook wel wat nadelig is voor jonge partijen, zoals de N-VA, en voordelig voor gevestigde partijen.

stropdrager
22 november 2013, 00:14
Bij de verkiezingen voor het Belgische niveau kan je ook alleen op kandidaten van de eigen provincie stemmen. Ter informatie. En mensen stemmen provinciaal toch eerder op hun nationale dan op hun gemeentelijke voorkeur, hoor. Althans, dat geldt voor 100% van de mensen die ik ken, uitgezonderd enkele proteststemmen van mensen die het niveau willen afgeschaft zien.

Voor een deel wel, voor een deel niet. De provincieraadsverkiezingen staan volledig in de schaduw van de gemeenteraadsverkiezingen. Er zijn ook mensen die heel vaak 2 keer op dezelfde lijst stemmen en daarbij dus ook vooral rekening houden met hun stem bij de gemeenteraadsverkiezingen.

Maar goed, als je de resultaten van de (nutteloze en irrelevante) provincieraadsverkiezingen als bewijs wil beschouwen als het begin van de ondergang van de N-VA en de heropleving van de traditionele partijen, dan doe je maar. Wouter Beke doet hetzelfde met als gevolg dat hij nu mikt op 20% van de stemmen.

daiwa
22 november 2013, 00:18
Wat mij wel verwondert is de klap voor het VB en het feit dat de regeringspartijen allen op een (lichte) winst staan. Blijkbaar appreciëren toch heel wat mensen wat deze regering doet in deze moeilijke tijden.


De mensen ''appreciëren'' het zo goed dat de Vlaamse meerderheidspartijen 2 zetels verliezen. :-D:-D

Uit een simulatie van de zetelverdeling op basis van de peilingresultaten blijkt dat de de huidige Vlaamse meerderheidspartijen in de federale regering twee zetels zouden verliezen in de Kamer
De SP.A zou twee zetels verliezen, CD&V één, terwijl Open VLD er eentje bij wint.

daiwa
22 november 2013, 00:20
In Wallonië krijgen de regeringspartijen ook zware klappen:

http://www.lesoir.be/sites/default/files/2013/11/21/1306242534_B971455069Z.1_20131121192551_000_GV61I0 6RA.1-0.jpg


Ook in Brussel krijgen de regeringspartijen zware klappen:

http://www.lesoir.be/sites/default/files/2013/11/21/777187289_B971455069Z.1_20131121192551_000_GV61I06 SD.1-0.jpg

Nog in Brussel:


Jammer genoeg nog geen lijst Islam

Wel positief dat die rode maffiapartij zware klappen krijgt.

daiwa
22 november 2013, 00:24
:lol::lol::lol:

Typisch voor onze dubbelnicker die hier dagenlang zijn op til zijnde reis naar het buitenland aankondigde maar die zo te zien niet lang noch ver is weggeweest. Hij gebruikt alleen een andere nick. Om de indruk te wekken dat het waar is wat hij zei en dat hij op reis is?

Bovendien gaat het om een peiling die met een vorige peiling vergeleken wordt. Vergeleken met de vorige VERKIEZINGEN gaat de N-VA er immers geen luttele tienden van een procentje op vooruit maar om ongeveer 5 hele procenten. Voor de dolgelukkige System betekent dit dat zijn aartsvijand "over zijn hoogtepunt heen is".

Jawadde.

Vergeleken met de vorige verkiezingen verliezen alle drie de traditionele partijen hele procenten in plaats van enkele tienden van een procentje te winnen, maar d�*�*r komt System van klaar van dolle vreugde.

Sjonge toch. Wat kunnen onnozele schapen zich blij laten maken met een dode mus. Ze leren het ook nooit. Straks komt La Libre weer met heel andere cijfers die alle wensdromen in één klap stuk slaan. Kunnen we niet wachten tot mei volgend jaar om te juichen?

En dat is wat telt !!

Knuppel
22 november 2013, 00:25
Wees nu eens heel eerlijk. Welk thema heeft de grootste invloed op ons leven: de dotatie van de koning of het drugsbeleid?

Ik had het niet over de dotaties van het Belgische vvorstenhuis maar over een debiele koning.
Ik had het ook niet over de invloed van le roi op ons leven. Wat niet wil zeggen dat hij die niet heeft. Het is niet voor niets dat de Belgische sossen met geen geweld van hem af willen.
Ik had het wél over socialisten die overal ter wereld republikeins zijn behalve in België.

Er zijn geen groter regelneven dan de sossen. Ziekelijk gewoon, maar dat ligt aan hun communistische afkomst. Ze doen niets liever dan de maatschappij naar hun rode inzichten vervormen, maar in verband met het legaliseren van drugs zijn ze opeens liberaal. Sorry, "progressief".

Wat het drugsbeleid betreft, daar doen de sossen maar mee wat ze willen. De cafe"s en restaurants gaan massaal falliet, of sluiten gewoon omdat er geen sigaretten meer in mogen gerookt worden. Wie zijn peuk op straat gooit riskeert een gasboete, maar drugs, d�*t moet kunnen. Nog even en de druggebruikers krijgen ze ook nog gratis. Zware druggebruikers krijgen de naalden al gratis maar diabeten moeten ze betalen.

Chocolade sigaretten zie je niet meer in de winkels. Ze zouden kinderen immers kunnen inspireren tot roken. Onder de zestien jaar mag er geen tabak meer aan hen verkocht worden. Kwestie van hen van het roken af te houden, maar cannabis moet gelegaliseerd worden.
Wat wil een mens nog meer dan een minister van volksongezondheid die d�*t allemaal klaarspeelt.

daiwa
22 november 2013, 00:27
Inderdaad: super ! ! !

Kunnen we enkel maar toejuichen !!

daiwa
22 november 2013, 00:30
Peilingen van verschillende bureau's vergelijken werkt niet, maar los daarvan is het wel duidelijk dat dit een goede peiling is voor n-va met een mooie winst tegenover 2010. En dat is geen kleine prestatie. Verder valt op dat de voorspelde leegloop van "de traditionelen" toch niet is doorgezet maar wel dat het vlaams blok leegloopt gelijk een ballon. Over LDD moet niet veel gesproken worden, die lagen reeds op de afdeling palliatieve zorgen.

edit : sp.a zal serieus uit zijn pijp moeten komen, van de traditionelen lopen zij toch echt wel heel zwaar achter. Tobback mag er iets aan doen.

Laat Tobback maar doen, hij is goed bezig. :-D
Hoe meer die rode graaiers zakken hoe beter.

BWarrior
22 november 2013, 00:32
Juist daarom, hé?

De provincieraadsverkiezingen zijn voorbij en hebben geen zak met de peiling van vandaag of de verkiezingen van volgend jaar te maken.

Dat is alvast niet de mening van Bart Maddens.


Kroniek van een aangekondigde nederlaag? (http://opinie.deredactie.be/2012/10/15/kroniek-van-een-aangekondigde-nederlaag/)
15 / 10 / 2012

De provincieraadsverkiezingen mogen dan al onopgemerkt zijn voorbijgegaan tijdens de campagne, ze hebben wel één groot voordeel : ze brengen de politieke krachtsverhoudingen vrij accuraat in beeld. De verwachting was dat de lokaal zwak verankerde N-VA hier onder het niveau van 2010 zou scoren. Maar de partij doet er, met 28,6%, nog een procent bij. Dit mag vandaag dan al een onverhoopt groot succes zijn, in 2014 zou het een ontgoochelende score zijn. Want daarmee wordt de N-VA niet incontournable in Vlaanderen.

Simulatie

Als we op basis van het resultaat van de provincieraadsverkiezingen een zetelverdeling simuleren (met voor Brussel de resultaten van 2010), dan komen we uit op 39 zetels voor de N-VA in het Vlaams Parlement. Het Vlaams Belang haalt 9% en zou daarmee op 10 zetels komen. Samengeteld levert dat 49 zetels op voor de Vlaams-nationalisten. De N-VA zal pas incontournable worden als ze samen met het Vlaams Belang minstens een blokkeringsminderheid van 61 zetels haalt in het Vlaams Parlement (rekening houdend met de ene zetel van het UF). Met 49 zetels zitten de Vlaams-nationale partijen daar behoorlijk ver van af. Met deze uitslag zouden de drie traditionele partijen (samen 65 zetels) zelfs geen beroep moeten doen op Groen om de N-VA buiten spel te zetten.

Koude kermis

De kans dat het daarop zou uitdraaien is behoorlijk groot. Als het voorzittersdebat van zondagavond één zaak duidelijk heeft gemaakt, dan is het dat Bart De Wever van een koude kermis thuis zal komen met zijn confederalisme. De traditionele partijen lachen dit weg. Ze weten immers dat de lijst van voor herziening vatbaar verklaarde Grondwetsartikelen in 2014 te klein zal zijn om zo een verregaande hervorming door te voeren. Dat was juist de reden waarom de Franstaligen een versoepeling van de herzieningsprocedure zo radicaal hebben afgewezen. Die deur zit stevig op slot. Dan blijft enkel de mogelijkheid over om de Grondwet opzij te schuiven en een constitutionele revolte te ontketenen. De traditionele partijen rekenen erop dat dit in 2014 de achillespees wordt van De Wever. Want hoe balorig de Vlamingen zich ook gedragen in het stemhokje, van een échte revolutie moeten ze niets weten.

Hoe groot is de kans dat N-VA en Vlaams Belang samen de drempel van 61 zetels halen in 2014 ? Allicht vormt het resultaat van de provincieraadsverkiezingen een onderschatting van het reële markaandeel van de N-VA. Bij vorige provincieraadsverkiezingen scoorden de Vlaams-nationalisten altijd iets lager dan bij de meest dichtbije federale of regionale verkiezingen. Maar dat verschil was nooit zo groot.

Welke strategie?

In theorie kan de N-VA nu kiezen tussen een rechtse en een centrumstrategie : de partij kan in 2014 verder naar het centrum evolueren of proberen de laatste restanten van het Vlaams Belang op te peuzelen. Maar die laatste restanten (toch nog altijd 9%) zouden wel eens vrij taai kunnen blijken. Het Vlaams Belang is hoe dan ook een stevig geconsolideerde partij die niet zo snel zal imploderen. Uit de aanloop naar de verkiezingen heeft de N-VA geleerd dat er grenzen zijn aan de verruiming op rechts. Het binnenhalen van Jürgen Ceder werd zowel binnen als buiten de N-VA aangevoeld als een brug te ver. Dit heeft ons pijn gedaan, gaf Bart De Wever nadien zelf toe. Mocht de N-VA verder mandatarissen losweken van het Vlaams Belang, dan zal dit onvermijdelijk stemmen kosten in het centrum. Dit betekent meteen ook dat die mandatarissen nergens meer ‘asiel’ kunnen krijgen en dus gedoemd zijn om bij het Vlaams Belang te blijven.

Maar stel nog dat de N-VA erin slaagt om het Vlaams Belang helemaal binnen te rijven, zonder stemmenverlies in het centrum, dan nog zou de partij daarmee niet in de buurt komen van de blokkeringsminderheid in Vlaanderen. In de praktijk kan de N-VA dus maar één kant op, en dat is verder inbeuken op het centrum. Deze verkiezingen hebben echter ook aangetoond dat CD&V (21,7%) nog steeds stevig verankerd is in Vlaanderen en over een aanzienlijke electorale veerkracht beschikt. En ook de VLD (14,6%) heeft de zwart-gele vloedgolf al bij al relatief goed doorstaan.

Aangekondigde nederlaag

De conclusie van dit alles is dat 2014 voor de N-VA wel eens een kroniek zou kunnen worden van een aangekondigde nederlaag. Geen nederlaag bij de verkiezingen, wel bij de regeringsvorming. Na zondag twijfelt niemand er nog aan dat de N-VA opnieuw sterk zal scoren in 2014. Maar zal het ook sterk genoeg zijn om incontournable te worden in Vlaanderen ? Dat is twijfelachtig. Als het ook maar enigszins kan zullen de traditionele partijen de N-VA buiten spel proberen te zetten in 2014. Want vergeet niet : na 2014 breekt een (naar politieke maatstaven) bijna eindeloze periode aan zonder verkiezingen. Als de traditionele partijen erop rekenen dat het N-VA momentum hoe dan ook zal gebroken zijn in 2019, dan is dat misschien niet geheel en al onrealistisch.

Bart Maddens

(De auteur is politoloog aan de KU Leuven.)

Gwylan
22 november 2013, 00:35
You make my day. :-D

Graag gedaan, mevrouw, al is het – zoals u weet – echt wel een fluitje van een cent om het volkomen gebrek aan nuttige argumenten te belichten van onze Grote Vriend uit Het Oosten.

BWarrior
22 november 2013, 00:38
Jij betrekt er graag de provinciale verkiezingen bij, hoewel die compleet niet relevant zijn. Enerzijds doordat daar meer lokale thema's spelen, en anderzijds doordat BDW daar enkel in Antwerpen op de lijst stond met als gevolg dat de N-VA-score in Antwerpen 10 (tien !) % hoger lag dan in de andere provincies.

En dan? Bart De Wever kan nu ook enkel in Antwerpen kandidaat zijn hoor!

daiwa
22 november 2013, 00:50
Ik wou u net een goede en ontspannende reis naar het buitenland toewensen, maar ik merk dat u al terug bent. Niet dat het mij verbaast : ik weet dat u België niet langer dan een half uur kunt missen.

Wat daarentegen wel verbazing blijft wekken is dat u enerzijds stelt dat peilingen “slechts peilingen” zijn waarvan niemand de waarde of correctheid kan inschatten en die derhalve hoe dan ook onbetrouwbaar zijn, maar u er anderzijds altijd als de kippen bij bent om er vaststaande conclusies uit te trekken die in uw kraam passen.

Hebt u overigens de uitslag van bedoelde peiling in Wallonië en Brussel al eens bekeken….?
92076

:-D

daiwa
22 november 2013, 00:52
Als jouw advocatenkantoor zich op feiten baseert die het uit zijn duim zuigt verliest het zeker meer rechtzaken dan dat het er wint. Heb ik je in mijn vorige leven al niet eens gezegd dat advocaten zoals jij hun klanten op die manier eerder de bak in dan uit praten?


:-D:-D:-D

daiwa
22 november 2013, 00:56
Nu vergeet toch wel dat socialisten overal ter wereld republikeinen zijn behalve in België. Zelfs in het socialistische Frankrijk hebben ze hun koning al laaaaang (letterlijk) een kopje kleiner gemaakt. Maar in België zijn de sossen héél progressief want ze willen met geen geweld van hun debiele koning af en drugsgebruik legaliseren.

Touché !!!

Robinus V
22 november 2013, 00:57
De cafe"s en restaurants gaan massaal falliet, of sluiten gewoon omdat er geen sigaretten meer in mogen gerookt worden.

Wat is er progressief aan rook blazen in andermans longen?

Wie zijn peuk op straat gooit riskeert een gasboete, maar drugs, d�*t moet kunnen. Nog even en de druggebruikers krijgen ze ook nog gratis.

Je doet precies alsof cannabis legaliseren gelijkstaat aan aanmoedigen het te gebruiken. Velen die voor legalisatie zijn, zijn dit net om de ongezondste varianten van cannabis uit de wereld te helpen doordat het dan geregulariseerd kan worden.

Zware druggebruikers krijgen de naalden al gratis maar diabeten moeten ze betalen.

Jij zou liever wat aids kweken om beter in overeenstemming te zijn met je principes?

Chocolade sigaretten zie je niet meer in de winkels. Ze zouden kinderen immers kunnen inspireren tot roken.

En ondertussen hebben we een illegaal circuit van chocoladesigaretten, doordat het mensen zoveel kan schelen welke vorm de chocolade heeft.

Onder de zestien jaar mag er geen tabak meer aan hen verkocht worden. Kwestie van hen van het roken af te houden, maar cannabis moet gelegaliseerd worden.

Inderdaad. En ook pas vanaf 16 jaar legaal, zoals elke andere softdrug.

Robinus V
22 november 2013, 01:00
Touché !!!

Als koppen afhakken iets is om een voorbeeld aan te nemen en de monarchie een levensbelangrijk thema zou zijn, dan was het touché. Aangezien geen van beide het geval is, vind ik gezever over koningen vooral een gebrek aan argumenten aantonen.

Knuppel
22 november 2013, 01:46
Als koppen afhakken iets is om een voorbeeld aan te nemen en de monarchie een levensbelangrijk thema zou zijn, dan was het touché. Aangezien geen van beide het geval is, vind ik gezever over koningen vooral een gebrek aan argumenten aantonen.

Ik kan me idd heel goed indenken dat jij niet graag hoort dat socialisten overal ter wereld republikeinen zijn, maar dat ze de republikeinen in eigen land te vuur en te zwaard bestrijden.

Ooit waren de rooien ook in België republikeinen. Le roi Albert un wist dat. Het eerste dat hij deed toen hij tot le rio de Belgique werd gekroond was: spoorslags naar het hoofdkwartier van de sossen rijden. Hij had een voorstel voor hen. Als ze hem aanvaardden zou hij het stemrecht voor vrouwen tegenhouden. Dat zou de christelijke volkspartij immers aan de volstrekte meerderheid helpen. Maar dan moesten de sossen in ruil wel geen republikeinse stokken meer proberen te steken in de monarchie. En zo geschiedde. Het stemrecht voor vrouwen verdween richting sint Juttemis, en het verbond dat le roi Albert un en de sossen sloten bestaat nog tot op de dag van vandaag. Ze houden elkaar nog altijd netjes aan de macht.

Ik weet wel dat jij gezever over koningen tot de non-argumenten rekent, maar ik vind de jouwe ook niet veel soeps.

Zal ik eens een waar gebeurd verhaal vertellen over Leopold II? Die had nochtans ook iets met afhakken te maken. Het waren alleen geen koppen maar handen.
Of hoor je liever iets over de eerste Belgische koning en de buitenechtelijke kinderen die hij verwekte bij een minderjarig hoertje? Neen? Ook goed, hoor. Ik heb wel door dat jij er geen bezwaar tegen hebt dat de meest disfunctionele koninklijke familie ter wereld nog altijd met alle egards, en miljoenen euro's, overladen wordt. Ze heeft namelijk, uit puur eigenbelang, een eeuwig verbond gesloten met de sossen.

killimandjaro
22 november 2013, 02:23
Dat de PS een maffia partij is en André Cools destijds overhoop geschoten is,zal wel de schuld zijn van de N-VA.

ouwe knar
22 november 2013, 02:36
Gered van wat?

der untergang sjakie

ouwe knar
22 november 2013, 02:40
Wie kan verklaren dat de drie oertraditionele partijen samen nog altijd zo veel stemmen halen? Is dit echt een achterlijk land? Dit land heeft een crisis nodig waarbij die van Griekenland verbleekt want dat is de enige oplossing.

eigenbelang ,hoeveel werken er niet voor de belgische staat .tel daar de echtgenoten ook maar bij ,een voorbeeld ,mijn eigen dochter ,ja maar papa ik werk veel voor wallonie ,als ze splitsen wat dan met mijn werk ,zo zijn er velen

Knuppel
22 november 2013, 02:47
eigenbelang ,hoeveel werken er niet voor de belgische staat .tel daar de echtgenoten ook maar bij ,een voorbeeld ,mijn eigen dochter ,ja maar papa ik werk veel voor wallonie ,als ze splitsen wat dan met mijn werk ,zo zijn er velen

Inderdaad.
Het zijn de begunstigden van het regime die er geen belang bij hebben dat er iets verandert.

ouwe knar
22 november 2013, 02:48
De Block opmerkelijk ???
Héél normaal ! ! !
In �*lle geledingen, in elk gewest wordt De Block door een groot deel v.d. bevolking als een VOORBEELD gewaardeerd.

:clapping::clapping::clapping:

ja maar waarom eigenlijk ,om die ene afgaan die ze teruggestuurd wer terwijl uit het vliegtuig waar die mee teruggestuurd werd er tientallen andere aan kwamen in blegie ,ik begrijp die adoratie voor deblock niet ,in mijn ogen heeft ze helemaal niks gedaan ,en een wijf met zo n levensgevaarlijk overgewicht heeft totaal geen karakter

daiwa
22 november 2013, 03:30
Ik kan me idd heel goed indenken dat jij niet graag hoort dat socialisten overal ter wereld republikeinen zijn, maar dat ze de republikeinen in eigen land te vuur en te zwaard bestrijden.

Ooit waren de rooien ook in België republikeinen. Le roi Albert un wist dat. Het eerste dat hij deed toen hij tot le rio de Belgique werd gekroond was: spoorslags naar het hoofdkwartier van de sossen rijden. Hij had een voorstel voor hen. Als ze hem aanvaardden zou hij het stemrecht voor vrouwen tegenhouden. Dat zou de christelijke volkspartij immers aan de volstrekte meerderheid helpen. Maar dan moesten de sossen in ruil wel geen republikeinse stokken meer proberen te steken in de monarchie. En zo geschiedde. Het stemrecht voor vrouwen verdween richting sint Juttemis, en het verbond dat le roi Albert un en de sossen sloten bestaat nog tot op de dag van vandaag. Ze houden elkaar nog altijd netjes aan de macht.

Ik weet wel dat jij gezever over koningen tot de non-argumenten rekent, maar ik vind de jouwe ook niet veel soeps.

Zal ik eens een waar gebeurd verhaal vertellen over Leopold II? Die had nochtans ook iets met afhakken te maken. Het waren alleen geen koppen maar handen.
Of hoor je liever iets over de eerste Belgische koning en de buitenechtelijke kinderen die hij verwekte bij een minderjarig hoertje? Neen? Ook goed, hoor. Ik heb wel door dat jij er geen bezwaar tegen hebt dat de meest disfunctionele koninklijke familie ter wereld nog altijd met alle egards, en miljoenen euro's, overladen wordt. Ze heeft namelijk, uit puur eigenbelang, een eeuwig verbond gesloten met de sossen.

Dikke 2 en de nagel op de kop !

speurneus
22 november 2013, 07:27
Mij verbaast dat niet. Het bevestigt de resultaten van de enquête van het VB ; de bevolking is de massamigratie en de islamisering beu.
Het verklaart ook de afgang van Spa die samen met PS verantwoordelijk is voor de massaimport van armoede en voor het geknuffel met de islam.

Hoe leg jij dan uit dat het VB,de anti islampartij bij uitstek, alsmaar verder de berg afrolt?

BonBon
22 november 2013, 07:30
Hoe leg jij dan uit dat het VB,de anti islampartij bij uitstek, alsmaar verder de berg afrolt?

Het cordon en de NVA natuurlijk, daar moet je niet lang voor nadenken.

Skobelev
22 november 2013, 07:36
Hoe leg jij dan uit dat het VB,de anti islampartij bij uitstek, alsmaar verder de berg afrolt?

Zodra men weet en beseft dat de nva niets aan de opdringende islam en bijhorende criminaliteiet gaat doen zal dat wel weer veranderen.
En wacht even de verkiezingen af hé....peilingen:?

Another Jack
22 november 2013, 07:57
der untergang sjakie

Dan kunnen we nog altijd emigreren naar een derdewereldland en daar de grote Jan uithangen.

system
22 november 2013, 08:13
You make my day. :-D

Een knuppel kinderhand is vlug gevuld.

system
22 november 2013, 08:15
Over onzin gesproken….

Het zijn niet mijn grafiekjes, maar grafiekjes van dezelfde peiling waar u zo enthousiast over doet. Die grafiekjes betreffen inderdaad niet de Nederlandstalige Belgische partijen, maar zoals u ongetwijfeld weet bestaat de federale bestuurscoalitie uit Nederlandstalige en Franstalige partijen, waarbij de Franstalige in zeer ruime mate de boventoon voeren, en de Nederlandstalige zelfs niet eens over een meerderheid in de eigen taalgroep beschikken. Kortom, als de uitslag van de peiling mogelijks van enig belang zou kunnen zijn, is dat in hoofdzaak aan Franstalige kant.

U kunt de uitslag van bedoelde peiling aan Franstalige kant misschien wel onzin vinden, maar dan is logischerwijs ook de uitslag aan Nederlandstalige kant – waarop u uw conclusies bouwt – even grote onzin, en is uw zegje erover derhalve volkomen….onzinnig.

Ik had het over de Vlaamse regeringspartijen. Tja, als ge de PS nu ook al begint te beschouwen als een Vlaamse regeringspartij, dan moet ge even gaan rusten.

system
22 november 2013, 08:19
Graag gedaan, mevrouw, al is het – zoals u weet – echt wel een fluitje van een cent om het volkomen gebrek aan nuttige argumenten te belichten van onze Grote Vriend uit Het Oosten.

Het is maar wat gij 'belichten' noemt. Ge verwart 'belichten' met 'naast de kwestie praten'. En dus komt uw zienswijze over ' iets belichten' in feite neer op 'iets verduisteren'.

vlijmscherp
22 november 2013, 08:44
Peilingen zijn maar peilingen, de exacte uitslagen ga je er niet uit vinden.
Op z'n best kunnen het tendensen bloot leggen.

Wat zijn die tendensen die we uit de laatste peilingen kunnen halen?

- N-VA plafonneert op een hoog niveau, echt minder dan 30% gaan we niet, meer dan 34% ook niet. Mocht dit resultaat behaald worden volgend jaar, zou dit ongelooflijk zijn.

- Wat N-VA eventueel wint, verliest het VB en LDD. Het aantal "Vlaamse" stemmen stagneert ook rond de 40%-45%. Nog steeds ongekend hoog maar de 50% zal er niet inzitten. Dat is niet zo verwondelijk, vooral bij LDD zaten er een pak liberale kiezers die nu misschien door De Block worden gerecupereerd.

- Wat SPa verliest, wint Groen of omgekeerd. En dat op een zeer laag niveau, samen halen ze goed 20%-23%. Tel je daar de stemmen van PVDA op en je komt rond de 25%. Ongekend in West-Europa dat de linkse partijen zo weinig halen, en dit al jaren. Maar vooral bij de SPa zijn ze tevreden dat ze niet onder de 10% gaan, hallucinant. Dat ze zelf maar zoeken wat de redenen zijn voor hun mislukking.

- CD&V en OVLD blijven ook hangen op hun lage scores, maar die hebben tenminste nog het excuus van de N-VA en hebben wel boegbeelden die volgend jaar het verschil kunnen maken. Het gaat over respectievelijk Peeters en De Block.
Vooral CD&V kan met relatief zelfvertrouwen naar de verkiezingen gaan, een uitslag rond de 20% is nog altijd mogelijk, tegen dan is Arco volledig vergeten, maar vooral ze zijn bijna zeker van de postjes. Zowel op Vlaams vlak als op federaal vlak gaat er geen regering gemaakt worden zonder CD&V. Dat is enigszins verontrustend maar de kaarten liggen nu eenmaal zo.
OVLD blaakt ook van zelfvertrouwen maar dat lijkt me iets minder evident. Een score rond de 15% lijkt me nu toch niet zo schitterend. Ze weten natuurlijk ook dat ze er hoogstwaarschijnlijk ook zullen bij zijn, als de postjes verdeeld worden. Zeker op federaal vlak zijn ze incontournable, zowel voor een regering met als 1 zonder de N-VA. Op Vlaams vlak kan het spannen, als N-VA en CD&V het met hun 2 kunnen doen, doen ze dat ook.

abramis brama
22 november 2013, 08:53
Wat me nu toch weer opvalt : ten tijde van die ene uitzonderlijke peiling waarin de N-VA het eens slecht deed, was dat op de webstek van de bRT-nieuwsdienst groot nieuws, waar meerdere items aan gewijd waren met titels die er geen twijfel over lieten bestaan dat de N-VA lag te zieltogen.

De peiling van gisteren staat nu - amper 12 uur na publicatie - al ergens ver naar onder weggemoffeld onder het titeltje "Maggie De Block is populairste politicus". Kous af. Klaar. Ditmaal geen ronkende titels over de ranking van de partijen.

Zo kennen we onze bRT-lieden weer. ;-)

Supe®Staaf
22 november 2013, 09:05
Wat me nu toch weer opvalt : ten tijde van die ene uitzonderlijke peiling waarin de N-VA het eens slecht deed, was dat op de webstek van de bRT-nieuwsdienst groot nieuws, waar meerdere items aan gewijd waren met titels die er geen twijfel over lieten bestaan dat de N-VA lag te zieltogen.

De peiling van gisteren staat nu - amper 12 uur na publicatie - al ergens ver naar onder weggemoffeld onder het titeltje "Maggie De Block is populairste politicus". Kous af. Klaar. Ditmaal geen ronkende titels over de ranking van de partijen.

Zo kennen we onze bRT-lieden weer. ;-)Ik wil zeker niet ontkennen dat de Vrt nogal anti-NV-a overkomt.
Maar ze spelen het gewoon niet subtiel genoeg.

Als ze echt resultaat willen, én daarbij nog objectief blijven, dan zouden ze beter heel gewoon de naakte cijfers van zoveel mogelijk peilingen meegeven, en er in hun analyse steeds fijntjes op wijzen dat N-Va ondanks haar goeie score weinig kans maakt op federale regeringsdeelname wegens gebrek aan zusterpartij in Wallonië.
Daarna volstaat het om eventjes de federale verhoudingen mee te geven, en de weldenkende mensen die toch wegens een tijdelijke zinsverbijstering overwogen om N-Va te stemmen, zullen snel inzien dat hun stem voor N-Va verloren is, want ze betekent nog meer verzwakking van de Vlaamse bestuurlijke minderheid die hoedanook Di Rupo II zal vervoegen....

vlijmscherp
22 november 2013, 09:14
Ik wil zeker niet ontkennen dat de Vrt nogal anti-NV-a overkomt.
Maar ze spelen het gewoon niet subtiel genoeg.

Als ze echt resultaat willen, én daarbij nog objectief blijven, dan zouden ze beter heel gewoon de naakte cijfers van zoveel mogelijk peilingen meegeven, en er in hun analyse steeds fijntjes op wijzen dat N-Va ondanks haar goeie score weinig kans maakt op federale regeringsdeelname wegens gebrek aan zusterpartij in Wallonië.
Daarna volstaat het om eventjes de federale verhoudingen mee te geven, en de weldenkende mensen die toch wegens een tijdelijke zinsverbijstering overwogen om N-Va te stemmen, zullen snel inzien dat hun stem voor N-Va verloren is, want ze betekent nog meer verzwakking van de Vlaamse bestuurlijke minderheid die hoedanook Di Rupo II zal vervoegen....

je bedoelt dat je de N-VA in een underdogpositie wil plaatsen? Ja dat helpt altijd om de Vlaming te overtuigen....

Juan
22 november 2013, 09:23
Wat me nu toch weer opvalt : ten tijde van die ene uitzonderlijke peiling waarin de N-VA het eens slecht deed, was dat op de webstek van de bRT-nieuwsdienst groot nieuws, waar meerdere items aan gewijd waren met titels die er geen twijfel over lieten bestaan dat de N-VA lag te zieltogen.

De peiling van gisteren staat nu - amper 12 uur na publicatie - al ergens ver naar onder weggemoffeld onder het titeltje "Maggie De Block is populairste politicus". Kous af. Klaar. Ditmaal geen ronkende titels over de ranking van de partijen.

Zo kennen we onze bRT-lieden weer. ;-)

U zoekt complotten waar er geen zijn. Die vorige peiling was er een van de VRT (i.s.m. De Standaard). Nogal logisch dat die veel meer zichtbaarheid krijgt op de VRT-nieuwssite dan een peiling van vtm en De Morgen..

Boduo
22 november 2013, 09:25
Ik wil zeker niet ontkennen dat de Vrt nogal anti-NV-a overkomt.
Maar ze spelen het gewoon niet subtiel genoeg.

Als ze echt resultaat willen, én daarbij nog objectief blijven, dan zouden ze beter heel gewoon de naakte cijfers van zoveel mogelijk peilingen meegeven, en er in hun analyse steeds fijntjes op wijzen dat N-Va ondanks haar goeie score weinig kans maakt op federale regeringsdeelname wegens gebrek aan zusterpartij in Wallonië.
Daarna volstaat het om eventjes de federale verhoudingen mee te geven, en de weldenkende mensen die toch wegens een tijdelijke zinsverbijstering overwogen om N-Va te stemmen, zullen snel inzien dat hun stem voor N-Va verloren is, want ze betekent nog meer verzwakking van de Vlaamse bestuurlijke minderheid die hoedanook Di Rupo II zal vervoegen....

Glazen bol ???

Distel
22 november 2013, 09:27
Ik wil zeker niet ontkennen dat de Vrt nogal anti-NV-a overkomt.
Maar ze spelen het gewoon niet subtiel genoeg.

Als ze echt resultaat willen, én daarbij nog objectief blijven, dan zouden ze beter heel gewoon de naakte cijfers van zoveel mogelijk peilingen meegeven, en er in hun analyse steeds fijntjes op wijzen dat N-Va ondanks haar goeie score weinig kans maakt op federale regeringsdeelname wegens gebrek aan zusterpartij in Wallonië.
Daarna volstaat het om eventjes de federale verhoudingen mee te geven, en de weldenkende mensen die toch wegens een tijdelijke zinsverbijstering overwogen om N-Va te stemmen, zullen snel inzien dat hun stem voor N-Va verloren is, want ze betekent nog meer verzwakking van de Vlaamse bestuurlijke minderheid die hoedanook Di Rupo II zal vervoegen....

:lol:

Zolang het ondemocratische La Belgique maar overeind blijft he "weldenkende" Staaf.

Supe®Staaf
22 november 2013, 09:31
:lol:

Zolang het ondemocratische La Belgique maar overeind blijft he "weldenkende" Staaf.Ik zal niet ontkennen dat het mij goed uitkomt.
En aangezien ik niet de enige ben, zal België niet zo snel verdwijnen als een paar zonderlingen het wel zouden willen.

Boduo
22 november 2013, 09:41
Ik zal niet ontkennen dat het mij goed uitkomt.
En aangezien ik niet de enige ben, zal België niet zo snel verdwijnen als een paar zonderlingen het wel zouden willen.

Inderdaad, Belgie zal waarschijnlijk blijven bestaan maar pro forma.
De deelstaten krijgen steeds meer macht, dat is een evolutie die niet meer tegen te houden is.

De schoofzak
22 november 2013, 09:57
Zodra men weet en beseft dat de nva niets aan de opdringende islam en bijhorende criminaliteiet gaat doen zal dat wel weer veranderen.
En wacht even de verkiezingen af hé....peilingen:?

Ik denk dat de perceptie in Antwerpen, dat ze niets zouden doen tegen Islam-overdrijvingn, toch anders is.

.

De schoofzak
22 november 2013, 09:59
eigenbelang ,hoeveel werken er niet voor de belgische staat .tel daar de echtgenoten ook maar bij ,een voorbeeld ,mijn eigen dochter ,ja maar papa ik werk veel voor wallonie ,als ze splitsen wat dan met mijn werk ,zo zijn er velen

Ze beseffen dan niet eens dat ze er dik naast zijn.

Eenderwie die dicht bij een landsgrens woont nu, (grens met Nederland, Frankrijk ...) weet en ziet dagelijks hoeveel er handel gedreven wordt over de grenzen heen, hoeveel er gewerkt wordt "over de schreef", enz. enz.

.

ouwe knar
22 november 2013, 10:02
Dan kunnen we nog altijd emigreren naar een derdewereldland en daar de grote Jan uithangen.

je vergeet dat jij nooit een pensioen zal hebben sjakie ,ntl kom je weer af dat blegie ni failliet kan gaan ,dat zeiden die van sabena ook.en een ander probleempke gaat zijn dat de landen waar je wil naar immigreren welvaartlanden zijn tegen die tijd en blegie een ontwikkelingsland ,neennee sjakie bereid jij je maar voor op een zware ouwe dag,en terecht het zijn steenezels zoals gij die voor deze toestand gezorgd hebben door hun stemgedrag

Kallikles
22 november 2013, 10:09
N-VA zou 3% stijgen, 4 zetels winnen, volgens De Morgen toch, er is geen Vlaamse meerderheid mogelijk met de 3 traditionele partijen, maar toch ziet het het er niet goed uit? Leg dat eens uit?

Wat je beschrijft, is een status quo ante. En dan kunnen de regeringspartijen gewoon verder doen. De regering Di Rupo is in het parlement nog nooit in de problemen gekomen. Om die regering te doen vallen, moet je haar meerderheid breken en dat is met die peiling niet het geval.

vlijmscherp
22 november 2013, 10:23
Wat je beschrijft, is een status quo ante. En dan kunnen de regeringspartijen gewoon verder doen. De regering Di Rupo is in het parlement nog nooit in de problemen gekomen. Om die regering te doen vallen, moet je haar meerderheid breken en dat is met die peiling niet het geval.

die meerderheid kan bijna nooit gebroken worden aan alleen de Nederlandstalige kant, dat is maw irrelevant.
Maar ondertussen zeggen zowel CD&V als OVLD dat ze niet in een federale regering stappen zonder Nederlandstalige meerderheid, die hebben ze nu niet.

maar dan nog, een status quo als niet goed benoemen, het lijkt me nog altijd bizar.

pajoske
22 november 2013, 10:23
Ze beseffen dan niet eens dat ze er dik naast zijn.

Eenderwie die dicht bij een landsgrens woont nu, (grens met Nederland, Frankrijk ...) weet en ziet dagelijks hoeveel er handel gedreven wordt over de grenzen heen, hoeveel er gewerkt wordt "over de schreef", enz. enz.

.

Eender wie dicht bij een landsgrens woont (ikzelf heb meer dan een halve eeuw ervaring) beseft dat landsgrenzen ook veel grote en kleine problemen geven. Zoals dubbele belasting. Lees maar in uw eigen topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=194464

De dochter van 'ouwe knar" zal niet zo gelukkig zijn als dat voor haar ook het geval zou worden.

PS indien er problemen zijn op de luchthaven van Zaventem is dat voor een groot deel te wijten aan het splitsen van bevoegdheden in België. Voornamelijk omdat de gewestgrens vlak bij het vliegveld ligt. En de wetgeving over nachtvluchten in dat andere gewest.

Distel
22 november 2013, 10:26
Ik zal niet ontkennen dat het mij goed uitkomt.
En aangezien ik niet de enige ben, zal België niet zo snel verdwijnen als een paar zonderlingen het wel zouden willen.

Wanneer La Belgique verdwijnt, en verwijnen zal het, dan zal dat al lang geen kwestie meer zijn van wat sommigen al dan niet willen. Het zal een kwestie zijn van wat simpelweg niet meer mogelijk is.

stuyckp
22 november 2013, 10:33
Ik wil zeker niet ontkennen dat de Vrt nogal anti-NV-a overkomt.
Maar ze spelen het gewoon niet subtiel genoeg.

Als ze echt resultaat willen, én daarbij nog objectief blijven, dan zouden ze beter heel gewoon de naakte cijfers van zoveel mogelijk peilingen meegeven, en er in hun analyse steeds fijntjes op wijzen dat N-Va ondanks haar goeie score weinig kans maakt op federale regeringsdeelname wegens gebrek aan zusterpartij in Wallonië.
Daarna volstaat het om eventjes de federale verhoudingen mee te geven, en de weldenkende mensen die toch wegens een tijdelijke zinsverbijstering overwogen om N-Va te stemmen, zullen snel inzien dat hun stem voor N-Va verloren is, want ze betekent nog meer verzwakking van de Vlaamse bestuurlijke minderheid die hoedanook Di Rupo II zal vervoegen....

Het is in feite u die niet rationeel stemt.
Gezien de opinies die je hier wel eens tentoon spreidt, moet je zeker niet op de klassieke partijen stemmen. Uw zinsverbijstering, duurt dus in feite al veel langer.

stuyckp
22 november 2013, 10:38
Wat je beschrijft, is een status quo ante. En dan kunnen de regeringspartijen gewoon verder doen. De regering Di Rupo is in het parlement nog nooit in de problemen gekomen. Om die regering te doen vallen, moet je haar meerderheid breken en dat is met die peiling niet het geval.

België is geen democratie. Dit argument houdt dus eigenlijk geen steek.

Distel
22 november 2013, 10:39
Het is in feite u die niet rationeel stemt.
Gezien de opinies die je hier wel eens tentoon spreidt, moet je zeker niet op de klassieke partijen stemmen. Uw zinsverbijstering, duurt dus in feite al veel langer.

Goed opgemerkt. Volgens Staaf is het dus "weldenkend" om als overtuigd democraat in het eigenbelang toch het ondemocratische La Belgique te blijven steunen, en getuigt het van "tijdelijke zinsverbijstering" om aan die ondemocratische wantoestand een eind te maken.

Kortom, een belgicist zoals er dertien in een dozijn zitten.

Kallikles
22 november 2013, 10:51
die meerderheid kan bijna nooit gebroken worden aan alleen de Nederlandstalige kant, dat is maw irrelevant.
Maar ondertussen zeggen zowel CD&V als OVLD dat ze niet in een federale regering stappen zonder Nederlandstalige meerderheid, die hebben ze nu niet.

maar dan nog, een status quo als niet goed benoemen, het lijkt me nog altijd bizar.

Voor iemand die in de oppositie zit, is dat inderdaad bizar. Voor wie aan de macht is, is de status quo goed, voor wie in de oppositie zit, slecht.

stuyckp
22 november 2013, 10:59
Voor iemand die in de oppositie zit, is dat inderdaad bizar. Voor wie aan de macht is, is de status quo goed, voor wie in de oppositie zit, slecht.

Voor de bevolking is de status quo ook niet goed. Zelfs niet voor de gemiddelde waal.

Boduo
22 november 2013, 11:00
Eender wie dicht bij een landsgrens woont (ikzelf heb meer dan een halve eeuw ervaring) beseft dat landsgrenzen ook veel grote en kleine problemen geven. Zoals dubbele belasting. Lees maar in uw eigen topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=194464

De dochter van 'ouwe knar" zal niet zo gelukkig zijn als dat voor haar ook het geval zou worden.

PS indien er problemen zijn op de luchthaven van Zaventem is dat voor een groot deel te wijten aan het splitsen van bevoegdheden in België. Voornamelijk omdat de gewestgrens vlak bij het vliegveld ligt. En de wetgeving over nachtvluchten in dat andere gewest.

Problemen in Zaventem ?
Grootste oorzaak: niet luisteren naar de piloten !!!

speurneus
22 november 2013, 11:09
die meerderheid kan bijna nooit gebroken worden aan alleen de Nederlandstalige kant, dat is maw irrelevant.
Maar ondertussen zeggen zowel CD&V als OVLD dat ze niet in een federale regering stappen zonder Nederlandstalige meerderheid, die hebben ze nu niet.

maar dan nog, een status quo als niet goed benoemen, het lijkt me nog altijd bizar.

NVA wil niet samen met de PS in een regering, maar als ik de Waalse peilingen zie vraag ik me toch af hoe zoiets zal kunnen. MR, CDH & ecolo hebben immers geen meerderheid.

Kallikles
22 november 2013, 11:13
Voor de bevolking is de status quo ook niet goed. Zelfs niet voor de gemiddelde waal.

De status quo is inderdaad niet goed voor de bevolking. En een uitvoering van het N-VA-programma zou een ware ramp zijn voor 99% van de bevolking en slechts de 1% allerrijksten ten goede komen. Maar dat is het onderwerp van deze draad niet.

Het gaat hier om deze peiling. Als dit het verkiezingsresultaat is, dan blijven de huidige machtsverhoudingen in de Kamer overeind en behoudt de regering zijn meerderheid. Inclusief bereidwillige groenen om te depanneren bij wijzigingen van grondwet en bijzondere wetten. Wat dit laatste betreft: dat zal waarschijnlijk niet nodig zijn, vermits men vanuit regeringskringen geen nieuwe staatshervorming wil.

Het is raar hoe kaakslagflaminganten het verschil tussen realiteit en hun wensen niet zien: ook de realiteit lijkt een kaakslag voor het Vlaamse volk te zijn. Nochtans: het is pas door de realiteit onder ogen te zien dat je ze zal kunnen veranderen.

Gelukkig voor jullie is jullie partijtop intelligenter dan jullie, zie de pogingen om via het concept "sociaal-economische noodregering" toch in de regering in te brengen door coalitiepartners af te weken, net zoals men in Antwerpen met succes heeft gedaan met de Stadslijst (een fameus kiezersbedrog trouwens). Di Rupo is echter een taaiere klant dan die kwast van een Janssens...

vlijmscherp
22 november 2013, 11:13
NVA wil niet samen met de PS in een regering, maar als ik de Waalse peilingen zie vraag ik me toch af hoe zoiets zal kunnen. MR, CDH & ecolo hebben immers geen meerderheid.

ook een Franstalige meerderheid is niet nodig hoor. Heb jij trouwens de cijfers van Brussel al meegeteld?

Kallikles
22 november 2013, 11:15
NVA wil niet samen met de PS in een regering, maar als ik de Waalse peilingen zie vraag ik me toch af hoe zoiets zal kunnen. MR, CDH & ecolo hebben immers geen meerderheid.

N-VA had een kans tot historisch compromis met de PS. Maar het water was te diep omdat de rechts-liberale kant belangrijker bleek voor N-VA dan de Vlaamse agenda. Ondertussen is N-VA steeds verder naar dom-rechts afgegleden.

Knuppel
22 november 2013, 11:16
In 1830 waren er zelfs geen verkiezingen nodig voor een ingrijpende verandering.

Kallikles
22 november 2013, 11:16
NVA wil niet samen met de PS in een regering, maar als ik de Waalse peilingen zie vraag ik me toch af hoe zoiets zal kunnen. MR, CDH & ecolo hebben immers geen meerderheid.

CDH & Ecolo zijn ook niet gek, hé.

vlijmscherp
22 november 2013, 11:17
N-VA had een kans tot historisch compromis met de PS. Maar het water was te diep omdat de rechts-liberale kant belangrijker bleek voor N-VA dan de Vlaamse agenda. Ondertussen is N-VA steeds verder naar dom-rechts afgegleden.

bij mijn weten is er nooit gepraat over socio-economische zaken maar wilden de Franstaligen niet toegeven op communautair vlak.
Dat ze uiteindelijk de CD&V de arm hebben kunnen omdraaien met het Arco-schandaal om uiteindelijk nauwelijks iets te doen op communautair vlak en een BHV-compromis uit te dokteren die in het nadeel is van de Nederlandstaligen, kan je moeilijk de N-VA verwijten.

Kallikles
22 november 2013, 11:19
In 1830 waren er zelfs geen verkiezingen nodig voor een ingrijpende verandering.

Dat is een andere zaak, hé. Bart De Wever heeft altijd gezegd: zolang de instellingen er zijn, zullen we ze respecteren. En nu gaat het over een peiling voor Belgische federale verkiezingen.

Een andere optie ware natuurlijk om unilateraal de onafhankelijkheid uit te roepen, b.v. via een referendum zoals in Schotland of Catalonië. De Schotten en Catalanen zijn serieus bezig en hebben al mijn steun. Maar waarom wil N-VA daar absoluut niet van weten?

Kallikles
22 november 2013, 11:20
bij mijn weten is er nooit gepraat over socio-economische zaken maar wilden de Franstaligen niet toegeven op communautair vlak.
Dat ze uiteindelijk de CD&V de arm hebben kunnen omdraaien met het Arco-schandaal om uiteindelijk nauwelijks iets te doen op communautair vlak en een BHV-compromis uit te dokteren die in het nadeel is van de Nederlandstaligen, kan je moeilijk de N-VA verwijten.

Heb je die nota-De Wever toen gelezen?

Distel
22 november 2013, 11:24
N-VA had een kans tot historisch compromis met de PS.

Onzin. De PS is niet bereid om te doen wat nodig is in het belang van de bevolking, en de N-VA is niet bereid om zich te laten omkopen met ministerpostjes. Een compromis heeft er eigenlijk nooit ingezeten.

Maar het water was te diep omdat de rechts-liberale kant belangrijker bleek voor N-VA dan de Vlaamse agenda.

Bullshit. De onderhandelingen liepen spaak omdat de PS de eigen macht en centjes belangrijker vindt dan het belang van de bevolking.

Ondertussen is N-VA steeds verder naar dom-rechts afgegleden.

Ondertussen is de kritiek op de N-VA steeds verder naar absurd en debiel afgegleden.

Kallikles
22 november 2013, 11:25
Uit dat antwoord leid ik af dit ik dus de enige ben die die nota toen gelezen heeft. Maar allemaal hebben ze een opini.

abramis brama
22 november 2013, 11:30
Uit dat antwoord leid ik af dit ik dus de enige ben die die nota toen gelezen heeft. Maar allemaal hebben ze een opini.

Misschien ligt het probleem wel bij jou ? Misschien zie jij wat je wil zien, en negeer je voor het gemak de werkelijke gang van zaken ?

Die nota werd niet afgeschoten omwille van de inhoud maar omdat hij van BDW kwam.

De inkt was immers nog niet droog, of Di Rupo had hem al in de papiermand gekegeld. Laat staan dat hij de nota deftig gelezen had.

Kallikles
22 november 2013, 11:32
Voor alle duidelijkheid: in die nota stonden er twee zaken:
1) een aantal "institutionele" voorstellen om de Belgische wanconstructie nóg complexer te maken, zoals naast federale ook gewestelijke administrateurs in de beheerraad van de NMBS, zodat die daar nog wat meer partijpolitiek en communautair kunnen gaan kibbelen en wafelijzerpolitiek toepassen
2) wel degelijk "sociaal-economische", of liever asociaale-oneconomische voorstellen, met als rode draad "bestraffing van werklozen" --> die uitdrukking bleef in de nota maar terugkeren; bestraffen van werklozen? is ontslagen worden tegenwoordig een misdaad ofzo?

I.p.v. een compromis voor te stellen dat Vlaams en sociaal is, stelde Bart De Wever dus een compromis voor dat anti-Vlaams en asociaal was. Gelukkig werd die tekst afgeschoten.

vlijmscherp
22 november 2013, 11:33
Heb je die nota-De Wever toen gelezen?

jep, die is zonder gelezen geweest door de andere partijen in de vuilbak gegooid. Er was al een luide "non" te horen vooraleer de nota publiek was.

maw, daarover is niet gediscusieerd.

Kallikles
22 november 2013, 11:36
jep, die is zonder gelezen geweest door de andere partijen in de vuilbak gegooid. Er was al een luide "non" te horen vooraleer de nota publiek was.

maw, daarover is niet gediscusieerd.

Je hebt die nota niet gelezen, anders wist je dat het sociaal-economische er wél in aanwezig was.

Ik raad je dus aan om die nota te lezen en als er nog één Vlaamse en/of sociale vezel in je lichaam over is, zal je die nota afwijzen, zoals alle N-VA'ers met wie ik de inhoud heb gedeeld. De waarheid is echter dat niemand van de militanten die nota heeft gelezen.

Distel
22 november 2013, 11:37
Uit dat antwoord leid ik af dit ik dus de enige ben die die nota toen gelezen heeft. Maar allemaal hebben ze een opini.

Zelfs de partijen die de nota afschoten, hadden ze niet gelezen. Zelfs een gepluimd kieken weet dan hoe laat het is.

Distel
22 november 2013, 11:39
1) een aantal "institutionele" voorstellen om de Belgische wanconstructie nóg complexer te maken, zoals naast federale ook gewestelijke administrateurs in de beheerraad van de NMBS, zodat die daar nog wat meer partijpolitiek en communautair kunnen gaan kibbelen en wafelijzerpolitiek toepassen

Een prima recept dus om het land onwerkbaar te maken. Ik zie het probleem niet.

2) wel degelijk "sociaal-economische", of liever asociaale-oneconomische voorstellen, met als rode draad "bestraffing van werklozen" --> die uitdrukking bleef in de nota maar terugkeren; bestraffen van werklozen? is ontslagen worden tegenwoordig een misdaad ofzo?

Ik vermoed dat het dan over de werkloosheidsuitkeringen in de tijd ging. Dus niet het bestraffen van werklozen, wel het aanpakken van beroepsdoppers.

Supe®Staaf
22 november 2013, 11:40
Een andere optie ware natuurlijk om unilateraal de onafhankelijkheid uit te roepen, b.v. via een referendum zoals in Schotland of Catalonië. De Schotten en Catalanen zijn serieus bezig en hebben al mijn steun. Maar waarom wil N-VA daar absoluut niet van weten?
N-Va wil daar niet van weten omdat N-Va'ers ondanks alles toch blijven geloven in deelname op federaal vlak.
En een Belgische portefeuille blijft dikker en aantrekkelijker dan een Vlaamse.
Een kwestie van hemd-rok, dus.

vlijmscherp
22 november 2013, 11:41
Je hebt die nota niet gelezen, anders wist je dat het sociaal-economische er wél in aanwezig was.

Ik raad je dus aan om die nota te lezen en als er nog één Vlaamse en/of sociale vezel in je lichaam over is, zal je die nota afwijzen, zoals alle N-VA'ers met wie ik de inhoud heb gedeeld. De waarheid is echter dat niemand van de militanten die nota heeft gelezen.

ik heb die wel degelijk gelezen maar mijn punt is dat die nota nooit gelezen is door de Franstalige politieke partijen en dat er maw nooit over gediscussieerd is.

Uiteindelijk is er vooral over bevoegdheidsoverdrachten gesproken en een compromis rond BHV.
Het is trouwens de CD&V geweest die de financieringswetgeving op tafel gelegd heeft op een moment dat er een doorbraak zat aan te komen. Hierdoor is de sfeer weer onder nul geraakt en was een oplossing verder af.

Ik krijg de indruk dat jij de geschiedenis compleet wil herschrijven zodat het jou goed uitkomt.

abramis brama
22 november 2013, 11:42
Ik heb de nota gelezen, jij niet. Bek dicht dus, gepluimd kieken.

Kijk, kijk, een glazen bol ook nog. Weet je toevallig ook wat ik deze ochtend op mijn boterhammetjes heb gesmeerd ?

Kallikles
22 november 2013, 11:46
Zelfs de partijen die de nota afschoten, hadden ze niet gelezen. Zelfs een gepluimd kieken weet dan hoe laat het is.

Wat kunnen mij die andere partijen schelen?

Er is was een duidelijke opportuniteit: de PS geeft niets om de MR-stemmers in de rand, die is ze liever kwijt dan rijk. De PS had dus objectief belang om BHV zuiver te splitsen, al durfde de PS dat niet luidop te zeggen. Een compromis dat dus de achterban van de PS spaarde door geen asociale maatregelen te nemen en dat tegelijkertijd BHV splitste was dus in het objectief belang van PS én van de Vlaamsgezinden.

Het probleem is dat N-VA naast een (echte of vermeende) Vlaamse agenda ook en vooral een rechts-liberale agenda dient, vooral onder Bart De Wever. Dit historisch compromis, dat in het belang was van zowel PS als Vlaanderen, was helemaal niet in het belang van N-VA.

Ik hoorde Di Rupo nog net na de verkiezingen: ieder landsdeel moet naar het signaal van het ander landsdeel luisteren. Ik was sterk tevreden met het verkiezingsresultaat en hoopte en geloofde toen sterk in dit historisch compris PS-N-VA: "bien étonnés de se retrouver ensemble". Een zware inschattingsfout.

Sindsdien heb ik gezien dat N-VA gewoon de stormram is waarmee de City en de bankenoligarchie het Belgisch sociaal model wil breken. In al onze buurlanden zijn er b.v. al inschrijvingsgelden voor universiteiten, onstaat er een onderklasse van working poor, die zelfs academisch geschoolden telt, enzovoort.

België heeft hier nog aan kunnen ontsnappen, maar voor hoe lang? D�*t is de echte vraag bij de volgende verkiezingen.

Kallikles
22 november 2013, 11:52
ik heb die wel degelijk gelezen

Jaja, en de aarde is plat.

Svennies
22 november 2013, 11:58
Zelfs de partijen die de nota afschoten, hadden ze niet gelezen. Zelfs een gepluimd kieken weet dan hoe laat het is.

Inderdaad,zo is dat....

Maar de franstaligen mogen zulks ongestraft,en de lakeien hier praten dit graag goed in al hun onderdanigheid...;-)

six
22 november 2013, 11:58
Wat kunnen mij die andere partijen schelen?

Er is was een duidelijke opportuniteit: de PS geeft niets om de MR-stemmers in de rand, die is ze liever kwijt dan rijk. De PS had dus objectief belang om BHV zuiver te splitsen, al durfde de PS dat niet luidop te zeggen. Een compromis dat dus de achterban van de PS spaarde door geen asociale maatregelen te nemen en dat tegelijkertijd BHV splitste was dus in het objectief belang van PS én van de Vlaamsgezinden.

Het probleem is dat N-VA naast een (echte of vermeende) Vlaamse agenda ook en vooral een rechts-liberale agenda dient, vooral onder Bart De Wever. Dit historisch compromis, dat in het belang was van zowel PS als Vlaanderen, was helemaal niet in het belang van N-VA.

Ik hoorde Di Rupo nog net na de verkiezingen: ieder landsdeel moet naar het signaal van het ander landsdeel luisteren. Ik was sterk tevreden met het verkiezingsresultaat en hoopte en geloofde toen sterk in dit historisch compris PS-N-VA: "bien étonnés de se retrouver ensemble". Een zware inschattingsfout.

Sindsdien heb ik gezien dat N-VA gewoon de stormram is waarmee de City en de bankenoligarchie het Belgisch sociaal model wil breken. In al onze buurlanden zijn er b.v. al inschrijvingsgelden voor universiteiten, onstaat er een onderklasse van working poor, die zelfs academisch geschoolden telt, enzovoort.

België heeft hier nog aan kunnen ontsnappen, maar voor hoe lang? D�*t is de echte vraag bij de volgende verkiezingen.

Ik heb de nota nooit gelezen, wel de (denk ik) congresteksten van N-VA. Die staan ook vol met walgelijke asociale maatregelen. Naast werklozen schiet men ook op zieken. Zo is het de bedoeling dat spoedafdelingen onbereikbaarder worden, omwille van "spoedtoerisme" dat ons blijkbaar tientallen miljarden zou kosten. Ook wordt het rechtstreeks op een specialist afstappen moeilijker gemaakt.

De asocialen vonden het allemaal een prima idee. Toen ik voorbeelden aanhaalde, werd ik gebombardeerd met dooddoeners over mensen die met een griepje op spoed zitten. Er werd gesuggereerd dat men eerst naar de huisarts gaat en dan pas naar spoed.

six
22 november 2013, 11:59
Over De Wever kan men het volgende zeggen: hij heeft het verknald. Nochtans had hij de kans om het goed te doen.

Knuppel
22 november 2013, 11:59
Dat is een andere zaak, hé. Bart De Wever heeft altijd gezegd: zolang de instellingen er zijn, zullen we ze respecteren. En nu gaat het over een peiling voor Belgische federale verkiezingen.

Een andere optie ware natuurlijk om unilateraal de onafhankelijkheid uit te roepen, b.v. via een referendum zoals in Schotland of Catalonië. De Schotten en Catalanen zijn serieus bezig en hebben al mijn steun. Maar waarom wil N-VA daar absoluut niet van weten?


Om te beginnen is dat geen andere zaak maar een feit.

Bart De Wever weet héél goed waarom hij zegt de instellingen te zullen respecteren. Daarom k�*n hij de Vlaamse onafhankelijkheid ook niet uitroepen. Dat wil niet zeggen dat hij daar niet van wil weten maar wel dat hij geen burgeroorlog op zijn geweten wil hebben. Dezelfden die een 1830 niet vies waren van een burgeroorlog om hun zin te krijgen zullen dat opnieuw doen als ze de vruchten van het separatisme van 1830 niet langer kunnen plukken. En dat waren geen Vlamingen.

six
22 november 2013, 12:01
Het is nu al zo dat men bij chronische ziekte geen recht heeft op een tweede opinie van een controle-arts (equivalent van een SS-dokter) zonder gerechtelijk te procederen. Ik wil niet denken wat er gaat zijn als de "herstelregering" begint te werken. Mensen met pakweg CVS zijn nu al in een hoekje gedreven. De zelfmoordcijfers gaan weer lekker omhoog gaan.

Distel
22 november 2013, 12:02
Wat kunnen mij die andere partijen schelen?

Als je wilt weten waarom de onderhandelingen spaakgelopen zijn, dan lijkt het mij toch nogal relevant wat de verschillende partijen met de verschillende nota's gedaan hebben.

Als je de waarheid wilt verdraaien tot ze in je kraam past, d�*n zijn de reacties van die andere partijen natuurlijk al heel wat minder belangrijk.

Er is was een duidelijke opportuniteit: de PS geeft niets om de MR-stemmers in de rand, die is ze liever kwijt dan rijk. De PS had dus objectief belang om BHV zuiver te splitsen, al durfde de PS dat niet luidop te zeggen. Een compromis dat dus de achterban van de PS spaarde door geen asociale maatregelen te nemen en dat tegelijkertijd BHV splitste was dus in het objectief belang van PS én van de Vlaamsgezinden.

Het probleem is dat N-VA naast een (echte of vermeende) Vlaamse agenda ook en vooral een rechts-liberale agenda dient, vooral onder Bart De Wever. Dit historisch compromis, dat in het belang was van zowel PS als Vlaanderen, was helemaal niet in het belang van N-VA.

Vreemd dat je er bij de PS slechts 1 aspect uithaalt, terwijl je bij de N-VA naar heel het pakket kijkt. Zo is het natuurlijk makkelijk om motieven en "opportuniteiten" uit je mouw te schudden.

Ik hoorde Di Rupo nog net na de verkiezingen: ieder landsdeel moet naar het signaal van het ander landsdeel luisteren. Ik was sterk tevreden met het verkiezingsresultaat en hoopte en geloofde toen sterk in dit historisch compris PS-N-VA: "bien étonnés de se retrouver ensemble". Een zware inschattingsfout.

De PS is dan ook niet geinteresseerd in historische compromissen. Zij zijn demandeurs de rien, weet je nog?

Sindsdien heb ik gezien dat N-VA gewoon de stormram is waarmee de City en de bankenoligarchie het Belgisch sociaal model wil breken. In al onze buurlanden zijn er b.v. al inschrijvingsgelden voor universiteiten, onstaat er een onderklasse van working poor, die zelfs academisch geschoolden telt, enzovoort.

België heeft hier nog aan kunnen ontsnappen, maar voor hoe lang? D�*t is de echte vraag bij de volgende verkiezingen.

Wat een dramatiek toch. Het is hoog tijd dat beroepsdoppers worden aangepakt en dat werkgevers weer wat ademruimte krijgen.

Svennies
22 november 2013, 12:02
Over De Wever kan men het volgende zeggen: hij heeft het verknald. Nochtans had hij de kans om het goed te doen.

Hij had dus diep moeten buigen,nét zo diep als Martens,Dehaene en Verhofstadt hebben moeten buigen...:roll::roll:

six
22 november 2013, 12:02
Waarom zouden andere partijen ons iets kunnen schelen? Zij pretenderen niet de redder van het vaderland te zijn, he.

system
22 november 2013, 12:03
In 1830 waren er zelfs geen verkiezingen nodig voor een ingrijpende verandering.

Neen, toen hebben we Hollanders buitengesjot.

Niet te verwonderen. Immers niemand had hun gevraagd te komen in 1815.

Knuppel
22 november 2013, 12:04
Hij had dus diep moeten buigen,nét zo diep als Martens,Dehaene en Verhofstadt hebben moeten buigen...:roll::roll:

Ja. Een Vlaming die niet plooit voor de Francofonie maar die voor zijn eigen, Vlaamse kiezers opkomt brengt het voortbestaan van België in gevaar.

Kallikles
22 november 2013, 12:04
Inderdaad,zo is dat....

Maar de franstaligen mogen zulks ongestraft,en de lakeien hier praten dit graag goed in al hun onderdanigheid...;-)

Het zijn mensen als De Wever die de lakeien zijn van de Franstalige bourgeoisie! Ik ben voor een referendum voor onafhankelijkheid, zij zijn daartegen omdat ze niet mogen van Voka.

Distel
22 november 2013, 12:05
Jaja, en de aarde is plat.

:lol:

- Kallikles: "Niemand heeft de nota gelezen, ik wel. Kijk eens hoe geweldig ik ben."
- vlijmscherp: "Ik heb de nota gelezen."
- Kallikles: "Oei daar gaat mijn superioriteitsgevoel. Ik geloof u dus niet."

Wanneer de theorie niet overeenkomt met de realiteit, dan passen we de realiteit toch aan zeker?

six
22 november 2013, 12:06
Hij had dus diep moeten buigen,nét zo diep als Martens,Dehaene en Verhofstadt hebben moeten buigen...:roll::roll:

Nee, hij had zijn gedweep met Burke moeten houden voor de reunie van gewezen KVHV'ers. Moest hij een sociale koers gevaren zijn, en niet het cliche waarmaken van de asociale, zure rechtse zak die men hiervoor al associeerde met Flamingantisme, dan zou het een donderende victorie zijn in 2014.

Helaas was hij te wereldvreemd om dit te begrijpen. Of gewoon niet intelligent genoeg. Zelfs ongeschoolden kunnen die analyse maken: men associeert Vlaams met zuur, als hij die associatie nogmaals gaat vervullen, dan gaan de mensen die twijfelen over een Vlaamse stem, niet op Vlaams stemmen.

Knuppel
22 november 2013, 12:08
Het zijn mensen als De Wever die de lakeien zijn van de Franstalige bourgeoisie! Ik ben voor een referendum voor onafhankelijkheid, zij zijn daartegen omdat ze niet mogen van Voka.

En van wie mocht Di Rupo zijn eigen voorstel om een referendum te houden over het voortbestaan van België niet houden? Zat Voka daar in 2005 ook al voor iets tussen?

vlijmscherp
22 november 2013, 12:08
Jaja, en de aarde is plat.

allé, jij weet maw ook wat ik pakweg 15 jaar geleden gedaan ofzo?

je bent aan het zeveren Kallikles, en met wat gescheld en een opstoot van je meerderwaardigheidscomplex maak je je nog belachelijk erbij. en zeggen dat je zo een gewaardeerd forumlid bent geweest.

Kallikles
22 november 2013, 12:08
- Kallikles: "Niemand heeft de nota gelezen, ik wel. Kijk eens hoe geweldig ik ben."
- vlijmscherp: "Ik heb de nota gelezen."
- Kallikles: "Oei daar gaat mijn superioriteitsgevoel. Ik geloof u dus niet."

Wanneer de theorie niet overeenkomt met de realiteit, dan passen we de realiteit toch aan zeker?

Je hallucineert. Ik heb vlijmscherp er juist op betrapt dat hij niet wist wat er in de nota zat. Misschien heeft hij ze gelezen, maar dan is hij toch alles vergeten. Het resultaat is hetzelfde, hoor.

Svennies
22 november 2013, 12:09
Het zijn mensen als De Wever die de lakeien zijn van de Franstalige bourgeoisie! Ik ben voor een referendum voor onafhankelijkheid, zij zijn daartegen omdat ze niet mogen van Voka.

Man,man,Martens al vergeten soms....

Toen hij als student riep "geef ons wapens"....

Om vervolgens de grote lakei van het franstalig imprealisme te worden..

Kallikles
22 november 2013, 12:10
allé, jij weet maw ook wat ik pakweg 15 jaar geleden gedaan ofzo?

je bent aan het zeveren Kallikles, en met wat gescheld en een opstoot van je meerderwaardigheidscomplex maak je je nog belachelijk erbij. en zeggen dat je zo een gewaardeerd forumlid bent geweest.

Geef gewoon toe dat je niet meer wist dat die nota sociaal-economische aspecten bevatte. En geef vooral toe dat het een slechte nota was.

abramis brama
22 november 2013, 12:10
Er werd gesuggereerd dat men eerst naar de huisarts gaat en dan pas naar spoed.

Ongehoord ! Zó asociaal, zeg ! Daar gaan doden vallen. Als je al niet meer voor het minste geringste naar de spoedafdeling mag, waar gaat het dan heen met deze wereld ??? We are dooooomed !! 8O

Distel
22 november 2013, 12:10
Ik heb de nota nooit gelezen, wel de (denk ik) congresteksten van N-VA. Die staan ook vol met walgelijke asociale maatregelen. Naast werklozen schiet men ook op zieken. Zo is het de bedoeling dat spoedafdelingen onbereikbaarder worden, omwille van "spoedtoerisme" dat ons blijkbaar tientallen miljarden zou kosten. Ook wordt het rechtstreeks op een specialist afstappen moeilijker gemaakt.

De asocialen vonden het allemaal een prima idee. Toen ik voorbeelden aanhaalde, werd ik gebombardeerd met dooddoeners over mensen die met een griepje op spoed zitten. Er werd gesuggereerd dat men eerst naar de huisarts gaat en dan pas naar spoed.

Na het mantra "wij zijn democraten, jullie zijn racisten" van de afgelopen 20 jaar zijn we nu dus aanbeland bij "jullie zijn asociaal en wij gruwelen daarvan". Bij diegenen voor wie bepaalde zeer selecte stukken geschiedenis zich altijd maar herhalen, herhalen andere minder in het kraam passende stukken geschiedenis zich dus ook. Laten we hopen dat dat met hetzelfde resultaat zal gebeuren.

Kallikles
22 november 2013, 12:11
Man,man,Martens al vergeten soms....

Toen hij als student riep "geef ons wapens"....

Om vervolgens de grote lakei van het franstalig imprealisme te worden..

Heb je mij voor die kwast van een Martens horen pleiten?

six
22 november 2013, 12:11
Na het mantra "wij zijn democraten, jullie zijn racisten" van de afgelopen 20 jaar zijn we nu dus aanbeland bij "jullie zijn asociaal en wij gruwelen daarvan". Bij diegenen voor wie bepaalde zeer selecte stukken geschiedenis zich altijd maar herhalen, herhalen andere minder in het kraam passende stukken geschiedenis zich dus ook. Laten we hopen dat dat met hetzelfde resultaat zal gebeuren.

QED.

Ongehoord ! Zó asociaal, zeg ! Daar gaan doden vallen. Als je al niet meer voor het minste geringste naar de spoedafdeling mag, waar gaat het dan heen met deze wereld ??? We are dooooomed !! 8O

QED.

system
22 november 2013, 12:11
Het zijn mensen als De Wever die de lakeien zijn van de Franstalige bourgeoisie! Ik ben voor een referendum voor onafhankelijkheid, zij zijn daartegen omdat ze niet mogen van Voka.

De NVA verkwanselt de Vlaamse belangen aan het VOKA. Het VOKA zit maar weinig in met de doorsnee-Vlaming, en zeker niet met de middenstand, de minder begoeden en de gepensioneerden. Wat de patroons willen is winst en geld en indexsprongen. En de NVA zou maar al te graag deze patroons bedienen op hun wenken als het even mogelijk was.

Knuppel
22 november 2013, 12:12
Nee, hij had zijn gedweep met Burke moeten houden voor de reunie van gewezen KVHV'ers. Moest hij een sociale koers gevaren zijn, en niet het cliche waarmaken van de asociale, zure rechtse zak die men hiervoor al associeerde met Flamingantisme, dan zou het een donderende victorie zijn in 2014.

Helaas was hij te wereldvreemd om dit te begrijpen. Of gewoon niet intelligent genoeg. Zelfs ongeschoolden kunnen die analyse maken: men associeert Vlaams met zuur, als hij die associatie nogmaals gaat vervullen, dan gaan de mensen die twijfelen over een Vlaamse stem, niet op Vlaams stemmen.

Daarom dat de N-VA op haar eentje bijna zo groot is als de drie traditionele "Vlaamse" partijen samen, zeker? Omdat "men" Vlaams associeert met zuur?

Svennies
22 november 2013, 12:12
Nee, hij had zijn gedweep met Burke moeten houden voor de reunie van gewezen KVHV'ers. Moest hij een sociale koers gevaren zijn, en niet het cliche waarmaken van de asociale, zure rechtse zak die men hiervoor al associeerde met Flamingantisme, dan zou het een donderende victorie zijn in 2014.

Helaas was hij te wereldvreemd om dit te begrijpen. Of gewoon niet intelligent genoeg. Zelfs ongeschoolden kunnen die analyse maken: men associeert Vlaams met zuur, als hij die associatie nogmaals gaat vervullen, dan gaan de mensen die twijfelen over een Vlaamse stem, niet op Vlaams stemmen.

Jawel dus,de hele verdere post bewijst dit nagenoeg...

Buig diep Vlaam,en sluit enkel compromissen die de franstaligen goed uitkomen...

Kallikles
22 november 2013, 12:13
De NVA verkwanselt de Vlaamse belangen aan het VOKA. Het VOKA zit maar weinig in met de Vlaming, en zeker niet met de middenstand, de minder begoeden en de gepensioneerden. Wat de patroons willen is winst en geld en indexsprongen. En de NVA zou maar al te graag deze patroons bedienen op hun wenken als het even mogelijk was.

²

six
22 november 2013, 12:13
Ik krijg langs alle kanten mijn gelijk bewezen.

abramis brama
22 november 2013, 12:14
men associeert Vlaams met zuur

Gelieve jezelf niet zo gratuit te vereenzelvigen met "men".

De grootste azijnpissers zitten in het kamp waar sujetten als Barman, Lanoye, en dies meer zich ophouden.

Distel
22 november 2013, 12:16
Je hallucineert. Ik heb vlijmscherp er juist op betrapt dat hij niet wist wat er in de nota zat. Misschien heeft hij ze gelezen, maar dan is hij toch alles vergeten. Het resultaat is hetzelfde, hoor.

Alleen hebben we uit jouw bijdragen intussen kunnen opmaken dat het lezen van die nota allerminst een garantie is dat de nota ook begrepen geweest is en dat de juiste conclusies uit de reacties van andere partijen getrokken zijn.

Misschien ben jij ook alles vergeten?

Kallikles
22 november 2013, 12:16
Ik krijg langs alle kanten mijn gelijk bewezen.

Inderdaad. Alle verzuurden komen met zure commentaar aantonen dat je gelijk hebt.

Er lijkt een kentering te komen. BDW heeft destijds veel mensen kunnen innemen met zijn humor. Met de zure zagers alleen zal hij er niet komen.

De Brabander
22 november 2013, 12:16
31,2%, wat is dat op Belgisch niveau en min de 2 miljoen niet-stemmers? 12%? Waar zijn we eigenlijk mee bezig?

Distel
22 november 2013, 12:17
QED.



QED.

QED

(geen idee wat jij hiermee denkt aan te tonen, maar blijkbaar wil het iets zeggen).

vlijmscherp
22 november 2013, 12:17
Geef gewoon toe dat je niet meer wist dat die nota sociaal-economische aspecten bevatte. En geef vooral toe dat het een slechte nota was.

ik denk dat ik meer weet van die nota dat jij je ook maar kunt voorstellen.

maar het is vooral totaal irrelevant wat er in stond. Er stonden trouwens ook slechte zaken in voor Vlaanderen en de Nederlandstaligen. Het Brussels Gewest werd bv versterkt en er werd niet gesproken over de financieringswetgeving.
De nota ging trouwens zéér moeilijk door een N-VA-congres geraakt zijn.

Maar het belangrijkste was dat nog voordat de nota gekend was, die al afgeschoten werd door Milquet, niet lang nadien gevolgd door Magnette en de andere Franstalige kopstukken.