PDA

View Full Version : Het weerbericht


circe
7 december 2013, 12:09
Sinterklaasstorm, overstromingsgevaar, storm, sneeuwstorm, glad ijzel, opgelet!

wat is dt toch tegenwoordig met die weerberichtenhype?

Verleden jaar was er zo'n dag waarbij een reusachtige sneeuwstorm werd verwacht, degenen die konden namen een dag verlof en.... niks.

Antwerpen in staat van paraatheid gebracht voor reusachtige sinterklaasstorm, springtij, giertij, blijf binnen situatie van 1953...... ik heb inderdaad een takje zien bewegen.

Zouden de media eens kunnen specifieren waar in en welk dorp ze hun calamiteiten voorzien?

gister en vandavond ging het toch sneeuwen hé? met nachtvorst en dus spiegelglad? Ik had een dinertje voorzien, helemaal afgebeld om de veiligheid van mijn gasten niet in het gedrang te brengen.

Heeft iemand al een vlokje sneeuw gezien? dan wil ik het wel eens weten.

Scherven A. Mok
7 december 2013, 12:36
Belachelijk dat ze de scheldekeringspoorten hebben dicht gedaan. 't Water kwam amper over de blauwe steen.


http://static2.hln.be/static/photo/2013/0/9/1/20131206075454/media_xll_6309406.jpg

Thuleander
7 december 2013, 15:03
Sinterklaasstorm, overstromingsgevaar, storm, sneeuwstorm, glad ijzel, opgelet!

wat is dt toch tegenwoordig met die weerberichtenhype?

Verleden jaar was er zo'n dag waarbij een reusachtige sneeuwstorm werd verwacht, degenen die konden namen een dag verlof en.... niks.

Antwerpen in staat van paraatheid gebracht voor reusachtige sinterklaasstorm, springtij, giertij, blijf binnen situatie van 1953...... ik heb inderdaad een takje zien bewegen.

Zouden de media eens kunnen specifieren waar in en welk dorp ze hun calamiteiten voorzien?

gister en vandavond ging het toch sneeuwen hé? met nachtvorst en dus spiegelglad? Ik had een dinertje voorzien, helemaal afgebeld om de veiligheid van mijn gasten niet in het gedrang te brengen.

Heeft iemand al een vlokje sneeuw gezien? dan wil ik het wel eens weten.


Het weerbericht moet tegenwoordig iets van een rampenverslag hebben.
Een mogelijke apocalyps moet doorschemeren in elke storm, vrieskou of sneeuwval.
Het weer is onze Groote Vijand.
Want wij hadden allemaal graag 23 graden en zon gehad.
En wat doet dat gemene weer?
'Fuck you bitches' zegt dat weer.

circe
7 december 2013, 15:50
7 december, en de eerste winterprik ging er komen.

Ik zie 9 graden op mijn terras, het regent miezerig, en tussendoor schijnt de zon.
een graadje meer en ik kon op mijn terras lekker een gluhweintje drinken. BUITEN.

Winterprik heet dat.

Deze buien zullen landinwaarts makkelijk een winters karakter krijgen, buien van smeltende sneeuw of sneeuw. In de Ardennen worden dit pure sneeuwbuien waardoor in die regio een significant sneeuwdek zou kunnen ontstaan. In hoeverre het in Vlaanderen tot een sneeuwdek zou kunnen komen is nog een groot vraagteken, want we spreken hier nog steeds over een termijn van 5 dagen en het voorspellen van sneeuw is geen gemakkelijk materie, enkele graden teveel op ooghoogte kan deze setting voor de winterliefhebbers serieus verknoeien.

Echter, als de huidige weerkaarten nu gelijk zouden krijgen dan zou het wel tot een significant sneeuwdek kunnen komen, vooral ten oosten van de lijn Antwerpen - Brussel - Charleroi. We hebben onze sneeuwkaarten eens in een geanimeerde afbeelding geplaatst.


De huidig verwachte sneeuw accumulatie vanaf vrijdag 1u tot maandag 7u
Maar zoals reeds gezegd, we moeten de situatie opvolgen om later in de week meer details te kunnen vrijgeven en accurate voorspellingen te kunnen uitvoeren. We kunnen wel concluderen dat het naar het einde van de week het weer terug een guur karakter zal krijgen met winterse neerslag.http://extremeweatherbelgium.blogspot.be/2013/12/mogelijk-winters-op-het-einde-van-de.html

BigF
8 december 2013, 14:19
't Viel blijkbaar allemaal weer best mee maar ik kan aannemen dat het voor weersvoorspellers best moeilijk is om exacte waterstanden te voorspellen.

Bovendien zullen zo'n mensen ook wel een veiligheidsmarge inbouwen. Het is immers meestal op hun voorspellingen dat er gerekend wordt als er geevacueerd of gezandzakt moet worden.

En ten slotte zorgt onze ligging, min of meer beschut achter Engeland, er voor dat een storm van over zee in onze contreien meestal wat zwakker aan land komt dan in de delen van Europa waar-ie recht van over zee aankomt.

Kortom; ten aanzien van de voorspellingen vallen stormen in ons land meestal best mee. Ik heb er dan ook geen problemen mee dat weersvoorspellers ze een beetje strenger aankondigen dan wat in principe nodig was.

Johan Bollen
8 december 2013, 14:21
Gelukkig is het in de zomerweekends gemiddeld mooier weer dan door de week.

Johan Bollen
8 december 2013, 14:22
't Viel blijkbaar allemaal weer best mee maar ik kan aannemen dat het voor weersvoorspellers best moeilijk is om exacte waterstanden te voorspellen.Het is een kwestie van angst. Men moest zich maar eens vergissen en het gevaar onderschatten. Overschatten, onterechte paniek en overbodige maatregelen veroorzaken lijkt niet zo'n probleem te zijn.

Scherven A. Mok
8 december 2013, 15:49
Als men niets had gedaan waren sommige gemeenten aan de kust wel degelijk ondergelopen. Idem de stad Antwerpen. Ik vind het positief dat onze overheden zo gereageerd heeft. Beter dan hoe de oost Vlaamse gouverneur de treinramp in Wetteren heeft aan gepakt. Je gaat van de mogelijk ergste gevolgen uit en begint niet gewoon minuut na minuut op de toestand en nieuwe gegevens te reageren. In Wetteren hadden evengoed nog bijkomende wagens kunnen ontploffen bvb, of er had een fout in de wagenlijst kunnen zitten wat ik vrijdag nog heb mee gemaakt in een trein met 8 verschillende soorten gevaarlijke goederen.