PDA

View Full Version : "Vlaamse" regering volgt B.U.B. en erkent Belgische frietkoten


De Brabander
10 januari 2014, 16:07
In 2005 wekte dit voorstel van de B.U.B. bij het flamingantenclubje nog de volgende reacties op: http://forum.politics.be/archive/index.php/t-30141.html

Nu is het realiteit en dan nog wel dankzij hun eigen nutteloze regering ! ;-)

De Brabander
10 januari 2014, 16:09
Frietkoten erkend als cultureel erfgoed

Vandaag om 15:34 door mtm | Bron: BELGA

Foto: MHB Marc Herremans

De Belgische frietkotcultuur wordt erkend als immaterieel cultureel erfgoed. Dat heeft Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege beslist. De erkenning leverde eerdere producten en sectoren al een meeropbrengst tot 35 procent op.

De frituristen overhandigden de minister een petitie om op te roepen tot de erkenning. ‘De frituren zijn lang zo banaal geweest dat er nauwelijks belangstelling voor was’, zegt Bernard Lefèvre, voorzitter van sectorvereniging Navefri. ‘Pas dankzij de interesse van buitenlanders zijn we ze gaan waarderen. We moeten nu ook zorgen dat ze blijven bestaan.’

Toerisme

Navefri diende een aanvraag in om te worden erkend als immaterieel cultureel erfgoed, net als bijvoorbeeld de garnaalvisserij of de biercultuur. ‘Dat is een erg belangrijk label’, aldus Frans De Wachter, directeur van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). ‘Er bestaat bijvoorbeeld een hele stroom van toeristen die langs het erkende erfgoed trekken.’

De erkende producten en sectoren merken dat volgens De Wachter onmiddellijk aan hun omzet. ‘Sinds de mattentaart als streekproduct is erkend, worden er 35 procent meer verkocht’, zegt hij.

De Vlaamse regering volgde Navefri in zijn vraag. ‘Er is meer waardering nodig voor de frituren’, vindt minister-president Kris Peeters. ‘Dit label stelt de traditie veilig’, vult Joke Schauvliege aan. ‘Om in aanmerking te komen moet immers een dossier worden ingediend waarin wordt aangetoond dat de traditie terdege wordt voortgezet. De frituristen hebben daaraan voldaan.’

Frietchinezen

En wat met de frietchinezen? ‘Zolang ze goede frieten bakken, mogen ze mee profiteren van deze erkenning’, vindt De Wachter.

Xenophon
10 januari 2014, 16:17
:cheer: Belgie is gered! :cheer:

De Brabander
10 januari 2014, 16:23
Wat jullie in 2005 nog hilarisch vonden, is dus nu ok?

Xenophon
10 januari 2014, 16:27
Wat jullie in 2005 nog hilarisch vonden, is dus nu ok?

Ik was hier niet in 2005.

Verder:

Mods, K&K graag.

Boduo
10 januari 2014, 16:46
In 2005 wekte dit voorstel van de B.U.B. bij het flamingantenclubje nog de volgende reacties op: http://forum.politics.be/archive/index.php/t-30141.html

Nu is het realiteit en dan nog wel dankzij hun eigen nutteloze regering ! ;-)

Wereldnieuws !
Ik kijk deze avond naar de BBC & CNN.

Witte Kaproen
10 januari 2014, 16:52
Frietkoten erkend als cultureel erfgoed

Vandaag om 15:34 door mtm | Bron: BELGA

Foto: MHB Marc Herremans

De Belgische frietkotcultuur wordt erkend als immaterieel cultureel erfgoed. Dat heeft Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege beslist. De erkenning leverde eerdere producten en sectoren al een meeropbrengst tot 35 procent op.

De frituristen overhandigden de minister een petitie om op te roepen tot de erkenning. ‘De frituren zijn lang zo banaal geweest dat er nauwelijks belangstelling voor was’, zegt Bernard Lefèvre, voorzitter van sectorvereniging Navefri. ‘Pas dankzij de interesse van buitenlanders zijn we ze gaan waarderen. We moeten nu ook zorgen dat ze blijven bestaan.’

Toerisme

Navefri diende een aanvraag in om te worden erkend als immaterieel cultureel erfgoed, net als bijvoorbeeld de garnaalvisserij of de biercultuur. ‘Dat is een erg belangrijk label’, aldus Frans De Wachter, directeur van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). ‘Er bestaat bijvoorbeeld een hele stroom van toeristen die langs het erkende erfgoed trekken.’

De erkende producten en sectoren merken dat volgens De Wachter onmiddellijk aan hun omzet. ‘Sinds de mattentaart als streekproduct is erkend, worden er 35 procent meer verkocht’, zegt hij.

De Vlaamse regering volgde Navefri in zijn vraag. ‘Er is meer waardering nodig voor de frituren’, vindt minister-president Kris Peeters. ‘Dit label stelt de traditie veilig’, vult Joke Schauvliege aan. ‘Om in aanmerking te komen moet immers een dossier worden ingediend waarin wordt aangetoond dat de traditie terdege wordt voortgezet. De frituristen hebben daaraan voldaan.’

Frietchinezen

En wat met de frietchinezen? ‘Zolang ze goede frieten bakken, mogen ze mee profiteren van deze erkenning’, vindt De Wachter.

"Frietkoten" zijn Vlaams cultureel erfgoed.
In Wallonië zijn het "Friteries"

De Brabander
10 januari 2014, 17:13
Dus vinden jullie die bescherming nu niet meer grappig?

HOUZEE !
10 januari 2014, 17:17
Hilarische flaminganten. Eens benieuwd hoe JVDB hier het beleid van zijn regering gaat komen uitleggen :p

Boduo
10 januari 2014, 17:32
Hilarische flaminganten. Eens benieuwd hoe JVDB hier het beleid van zijn regering gaat komen uitleggen :p

JVDB ???

HOUZEE !
10 januari 2014, 17:41
JVDB ???

Jan Van Den Berghe natuurlijk, cyriel verschaeve copycat

Gwyndion
10 januari 2014, 18:03
Dus vinden jullie die bescherming nu niet meer grappig?

Vermits ik toen zelfs nog niet op dit forum aanwezig was (zelfs niet enkel als observator denk ik)....Ik heb niets tegen de bescherming maar ik vraag me af wat ik me hierbij moet inbeelden, een jaarlijkse frietkotdag of zo?

Xenophon
10 januari 2014, 18:08
Vermits ik toen zelfs nog niet op dit forum aanwezig was (zelfs niet enkel als observator denk ik)....Ik heb niets tegen de bescherming maar ik vraag me af wat ik me hierbij moet inbeelden, een jaarlijkse frietkotdag of zo?

Belgische friet wordt een gedeponeerd handelsmerk, enkel echte Belgen mogen nog friet bakken.

N-VA en VB frituuruitbaters mogen enkel nog gefrituurde aardappelstokjes aanbieden op het menu, geen frieten meer.

BWarrior
10 januari 2014, 19:08
http://immaterieelerfgoed.be/sites/ice.colibreo.com/files/ca_object_representations_media_280_original_web.j pg

De Belgische "frietkotcultuur" wordt voortaan erkend als immaterieel cultureel erfgoed. Dat heeft Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) bekendgemaakt. De erkenning is vooral symbolisch en zorgt ervoor dat de kennis en tradities van de Belgische frieten niet verloren gaan.

Om de erkenning te krijgen, moest de nationale beroepsvereniging een overtuigend dossier indienen en dus zakten de leden af naar het kabinet van de minister met 20.000 handtekeningen en een frietkraam (foto). "De frituren zijn lang zo banaal geweest dat er nauwelijks belangstelling voor was", zegt Bernard Lefèvre, voorzitter van sectorvereniging Navefri. "Pas dankzij de interesse van buitenlanders zijn we ze gaan waarderen. We moeten er nu ook voor zorgen dat ze blijven bestaan."

De frituristen hebben Schauvliege weten te overtuigen. "De beroepsvereniging van frituristen heeft aangetoond dat dit breed gedragen wordt door de bevolking, wat we natuurlijk al wisten, maar in het dossier staat ook dat er hier een erfgoedgemeenschap aan verbonden is die die traditie absoluut wil voortzetten", aldus de minister.

Schauvliege beklemtoont dat het niets te maken heeft met een financiële tegemoetkoming, maar met de erkenning dat het gaat om een traditie "die we willen voortzetten van generatie op generatie". "Er is meer waardering nodig voor de frituren", vindt ook minister-president Kris Peeters (CD&V).
Erkenning mattentaart leverde meeropbrengst van 35% op

Navefri volgde met deze aanvraag het voorbeeld van de garnaalvisserij of de biercultuur, die wel voeren bij de erkenning. "Dat is een erg belangrijk label", aldus Frans De Wachter, directeur van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). "Er bestaat bijvoorbeeld een hele stroom van toeristen die langs het erkende erfgoed trekken."

De erkende producten en sectoren merken dat volgens De Wachter onmiddellijk aan hun omzet. "Sinds de mattentaart als streekproduct is erkend, worden er 35 procent meer van verkocht", zegt hij.

En wat met de frietchinezen? "Zolang ze goede frieten bakken, mogen ze mee profiteren van deze erkenning", vindt De Wachter.



De Belgische frietkoten zijn dus weldegelijk immaterieel erfgoed. De B.U.B. vroeg hier reeds in 2005 om. Dat voorstel werd toen door de Vlaams-nationalisten smalend onthaald. Klik hier. (http://forum.politics.be/archive/index.php/t-30141.html).

(Klik hier voor toenmalig persbericht (http://www.unionbelge.be/?p=2067))

Een selectie uit de toenmalige reacties:

Patrice
26 February 2005, 16:23
Als het van de BUB afhangt, horen frietkoten weldra tot het beschermd, cultureel erfgoed.

Stel u voor: ik kan gewoon niet failliet gaan (moet dus niet meer werken) en leef van subsidies (zeker niet meer werken).

Jan van den Berghe
26 February 2005, 17:08
De bubbelclub blijft voor billenkletsers zorgen!

Wanneer komt hutsepot op de lijst van beschermd erfgoed?

Willem
26 February 2005, 19:09

Dit k�*n je toch niet menen?



Knuppel
26 February 2005, 19:56
Zou men hier de mosterd gehaald hebben?

http://belgicist.web-log.nl/log/1176776

Friet, c'est du belge
Bestaat er iets Belgischer dan een bakje friet?

Het antwoord is duidelijk: neen! Geen enkel volk ter wereld heeft zo'n begeerte achter in vers vet gebakken aardappelstaafjes als de Belgen.

http://www.friet.be/images/logos/logo_05_small_NL.gifFrieten zijn een typisch Belgisch fenomeen, dat je bijna niet terug vindt in andere landen, en dat van De Panne naar Virton. Belgen eten veel en vaak friet, en in elk dorp vind je dan een frietkot, en vaak meerdere.

Toch is niet alles koek en ei, want dit wonderlijke volk wordt in zijn eigenheid gestoord door de Vlaamse nationalisten. Het kan geen toeval zijn dat de man die verklaart dat het ontstaan van België een historische vergissing was, er voor verantwoordelijk is dat de frietkoten (onder het mom van verfraaiing) van het Leuvense stationsplein moesten verdwijnen.

Frieten zijn iets typisch Belgisch en telkens je friet eet, toon je dat je Belg bent. Dat is iets wat de Vlaamse nationalisten niet kunnen verdragen. Vandaar dat er steeds meer frietkoten verdwijnen uit het straatbeeld.

Aan al de mensen die zich Belg voelen, zou ik daarom willen oproepen dat ze zich actief inzetten om het "frietkot" te promoten, opdat we Belg zijn en kunnen blijven!
Hebben ze daar hun Franse moutarde gehaald of is het een laatste wanhoopspoging om Belgique te redden van de Nederlandse patat en de veelzijdige frietkot-produkten?


Jan van den Berghe
26 February 2005, 20:05
Wat is er feitelijk mis met frietkoten? Zijn ze niet elitair genoeg, voelen sommigen zich er te goed voor? Het culinaire erfgoed is eveneens erfgoed.

Dit gaat over frietKOTEN. Niet over frieten. Mijns inziens kunnen we toch moeilijk een kot ergens in een verloren hoekje op een markt als een deel van het erfgoed beschouwen, vooral als de bubbelclub dan nog uitpakt met het etiket "werelderfgoed"...

Ambiorix
26 February 2005, 20:41
ik wacht op de reactie van de BUB.......
(hoe gaan ze zich hier weer uitlullen?)

Dimitri
26 February 2005, 22:27
:rofl:

Dan kunnen we in Nederland de frikandel wel tot culinair erfgoed verklaren. :lol:

Goh, en ik hoorde hier de afgelopen twee jaar toch steeds maar weer van de Belgischgezinden dat België een zoveel 'hogere' eetcultuur heeft dan Nederland. Is dit nu wat jullie bedoelden, jongens?

Gwyndion
10 januari 2014, 19:17
Dubbel topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=196766

peter1962
10 januari 2014, 19:18
Heb je dit bericht vandaag al niet eens gepost ? bv om 16.07 ? ;-)

Derk de Tweede
10 januari 2014, 19:33
:cheer: Belgie is gered! :cheer:

:belg::belgievl:

BWarrior
10 januari 2014, 19:37
En nog wel goedgekeurd door een regering met de Nieuw-Vlaamse Alliantie erin. Leuk :) Ils évoluent.

nabat54
10 januari 2014, 21:39
In 2005 wekte dit voorstel van de B.U.B. bij het flamingantenclubje nog de volgende reacties op: http://forum.politics.be/archive/index.php/t-30141.html

Nu is het realiteit en dan nog wel dankzij hun eigen nutteloze regering ! ;-)

Leuk om te weten waar jullie prioriteiten liggen.:roll:

nabat54
10 januari 2014, 21:40
Wat jullie in 2005 nog hilarisch vonden, is dus nu ok?

Leuk om te weten waar jullie prioriteiten liggen.:roll:

nabat54
10 januari 2014, 21:40
Hilarische flaminganten. Eens benieuwd hoe JVDB hier het beleid van zijn regering gaat komen uitleggen :p

Leuk om te weten waar jullie prioriteiten liggen.:roll:

nabat54
10 januari 2014, 21:41
http://immaterieelerfgoed.be/sites/ice.colibreo.com/files/ca_object_representations_media_280_original_web.j pg




De Belgische frietkoten zijn dus weldegelijk immaterieel erfgoed. De B.U.B. vroeg hier reeds in 2005 om. Dat voorstel werd toen door de Vlaams-nationalisten smalend onthaald. Klik hier. (http://forum.politics.be/archive/index.php/t-30141.html).

(Klik hier voor toenmalig persbericht (http://www.unionbelge.be/?p=2067))

Een selectie uit de toenmalige reacties:

Patrice
26 February 2005, 16:23
Als het van de BUB afhangt, horen frietkoten weldra tot het beschermd, cultureel erfgoed.

Stel u voor: ik kan gewoon niet failliet gaan (moet dus niet meer werken) en leef van subsidies (zeker niet meer werken).

Jan van den Berghe
26 February 2005, 17:08
De bubbelclub blijft voor billenkletsers zorgen!

Wanneer komt hutsepot op de lijst van beschermd erfgoed?

Willem
26 February 2005, 19:09

Dit k�*n je toch niet menen?



Knuppel
26 February 2005, 19:56
Zou men hier de mosterd gehaald hebben?

http://belgicist.web-log.nl/log/1176776

Friet, c'est du belge
Bestaat er iets Belgischer dan een bakje friet?

Het antwoord is duidelijk: neen! Geen enkel volk ter wereld heeft zo'n begeerte achter in vers vet gebakken aardappelstaafjes als de Belgen.

http://www.friet.be/images/logos/logo_05_small_NL.gifFrieten zijn een typisch Belgisch fenomeen, dat je bijna niet terug vindt in andere landen, en dat van De Panne naar Virton. Belgen eten veel en vaak friet, en in elk dorp vind je dan een frietkot, en vaak meerdere.

Toch is niet alles koek en ei, want dit wonderlijke volk wordt in zijn eigenheid gestoord door de Vlaamse nationalisten. Het kan geen toeval zijn dat de man die verklaart dat het ontstaan van België een historische vergissing was, er voor verantwoordelijk is dat de frietkoten (onder het mom van verfraaiing) van het Leuvense stationsplein moesten verdwijnen.

Frieten zijn iets typisch Belgisch en telkens je friet eet, toon je dat je Belg bent. Dat is iets wat de Vlaamse nationalisten niet kunnen verdragen. Vandaar dat er steeds meer frietkoten verdwijnen uit het straatbeeld.

Aan al de mensen die zich Belg voelen, zou ik daarom willen oproepen dat ze zich actief inzetten om het "frietkot" te promoten, opdat we Belg zijn en kunnen blijven!
Hebben ze daar hun Franse moutarde gehaald of is het een laatste wanhoopspoging om Belgique te redden van de Nederlandse patat en de veelzijdige frietkot-produkten?


Jan van den Berghe
26 February 2005, 20:05
Wat is er feitelijk mis met frietkoten? Zijn ze niet elitair genoeg, voelen sommigen zich er te goed voor? Het culinaire erfgoed is eveneens erfgoed.

Dit gaat over frietKOTEN. Niet over frieten. Mijns inziens kunnen we toch moeilijk een kot ergens in een verloren hoekje op een markt als een deel van het erfgoed beschouwen, vooral als de bubbelclub dan nog uitpakt met het etiket "werelderfgoed"...

Ambiorix
26 February 2005, 20:41
ik wacht op de reactie van de BUB.......
(hoe gaan ze zich hier weer uitlullen?)

Dimitri
26 February 2005, 22:27
:rofl:

Dan kunnen we in Nederland de frikandel wel tot culinair erfgoed verklaren. :lol:

Goh, en ik hoorde hier de afgelopen twee jaar toch steeds maar weer van de Belgischgezinden dat België een zoveel 'hogere' eetcultuur heeft dan Nederland. Is dit nu wat jullie bedoelden, jongens?

Leuk om te weten waar jullie prioriteiten liggen.:roll:

nabat54
10 januari 2014, 21:42
En nog wel goedgekeurd door een regering met de Nieuw-Vlaamse Alliantie erin. Leuk :) Ils évoluent.
Leuk om te weten waar jullie prioriteiten liggen.:roll:

Knuppel
12 januari 2014, 09:56
In 2005 wekte dit voorstel van de B.U.B. bij het flamingantenclubje nog de volgende reacties op: http://forum.politics.be/archive/index.php/t-30141.html

Nu is het realiteit en dan nog wel dankzij hun eigen nutteloze regering ! ;-)

Straffen toebak. De enige nutteloze regering (volgens de BUB) die een nutteloos voorstel van de BUB lijkt te volgen. Nutteloos inderdaad, want de frietkotjes zoals wij ze in het verleden kenden zijn intussen allemaal verdwenen. Ook dank zijn dezelfde nutteloze regering.
Tegenwoordig gaan de mensen niet meer naar een frietkot maar naar de "frituur".

Knuppel
12 januari 2014, 10:13
Leuk om te weten waar jullie prioriteiten liggen.:roll:

De prioriteiten van de BUB lagen/liggen bij het tot cultureel erfgoed verklaren van de Belgische friet.

Een mens zou denken dat de klungels van de BUB de federale regering aanvallen omdat ze NIET deed wat de nutteloze Vlaamse regering WEL deed. Maar neen hoor. Bruno doet zich zelfs de moeite niet om Di Rupo op zijn plicht als verdediger van de Belgische frietkotencultuur te wijzen.
De klungels van de BUB brengen wél trots een oud voorstel in herinnering nu hun aartsvijand, de Vlaamse regering, werk maakt van hun Belgisch voorstel. Een voorstel dat door de BUB zeker NIET bedoeld was voor de nutteloze Vlaamse regering.

Wat de Vlaamse regering in deze betreft, wat nut heeft het om de Belgische frietkotcultuur te labelen als er alleen op de kermissen nog frietkramen te vinden zijn?
Waarom heeft ze de frietkoten dan eerst uit het Vlaamse straatbeeld gebannen?
Hadden Schauwvlieghe en Peeters niets beters meer om handen?

Libro
12 januari 2014, 13:35
http://jerevin.files.wordpress.com/2013/03/tommy-lee-wtf-meme-generator-wtf-is-this-bullshit-d4bdd7.jpg

Libro
12 januari 2014, 13:38
http://www.youtube.com/watch?v=YKo67oy4_co