PDA

View Full Version : Lees je je boeken elektronisch ?


Knipp
19 januari 2014, 03:57
Vannacht de overstap gemaakt.
Vierhonderd bladzijden binnenhalen was een kwestie van seconden.

Met iBooks , maar Kindle voor iPad staat ook al klaar.

Sepia bevalt me. Highlighten, nota's maken en zoekfunctie... alles werkt lekker.

Benieuwd naar jullie ervaringen.

De beschikbaarheid van de boeken lijkt het grootste probleem.
Eerste steekproef : ongeveer de helft van m'n verlanglijstje is te vinden in e-

maddox
19 januari 2014, 04:00
In het Engels is zowat elk boek dat de moeite is, beschikbaar.

Ik lees al jaren electronisch. Eerst op mijn tomtom (elke boek omzetten naar Txt formaat wel), dan heel even op een goedkope tablet, maar ondertussen al 2 jaar+ op een Samsung Phablet eerste generatie. De Cool Reader app heeft 2 duimen op van mij.

six
19 januari 2014, 04:42
Iemand die iDingen doet, is een iDioot.

Knipp
19 januari 2014, 05:00
Iemand die iDingen doet, is een iDioot.

Moet jij geen bitcoins tellen op dit uur ?

Troubadour
19 januari 2014, 05:02
Moet jij geen bitcoins tellen op dit uur ?

Moet jij geen Knippcoin zitten maken?

maddox
19 januari 2014, 08:15
Iemand die iDingen doet, is een iDioot.

Dan toch een idioot met geld teveel, en dat op zichzelf is niet zo'n idiote situatie, eerder een luxepositie.

Anna List
19 januari 2014, 11:58
lees veel op een sony E-book
heel tevreden over, mis alleen 'night-modus' optie. (pads hebben dit wel, maar vind ik te zwaar)

quercus
19 januari 2014, 12:07
Ik koop zeer veel boeken via Amazon, maar de elektronische (de zgn. kindle boeken) weg ben ik nog niet ingeslagen. Aan de kindle-boeken zie ik slechts één voordeel: het besparen van ruimte in je bibliotheek. Verder maak ik mij de overweging dat we reeds elke dag zitten te turen naar allerlei schermen. Waarom moet per se het papieren boek daarvoor ook nog eens wijken? Het klassieke boek heeft charmes die je met het kindle-scherm nooit zult ervaren.

Ik ben wel voorstander van de elektronische variant voor alles wat met zakelijke gegevens te maken heeft zoals jaarverslagen, financiële gegevens enz.

In de beoordelingen, die je op de site van Amazon bij nagenoeg elk boek kunt lezen, stel ik vast dat er in de kindle edities nogal wat klachten zijn over onvolmaaktheden.

maddox
19 januari 2014, 12:12
Ik koop zeer veel boeken via Amazon
Zeer zelden, en dan voornamelijk oudere Engelse Sci Fi in 2de hands.
maar de elektronische (de zgn. kindle boeken) weg ben ik nog niet ingeslagen. Aan de kindle-boeken zie ik slechts één voordeel: het besparen van ruimte in je bibliotheek.
Met 40m volle boekenplank heb ik bijna geen andere keuze meer. De enige plek zonder boeken is mijn werkplaats. Al de andere kamers hebben boekenplanken.
Verder maak ik mij de overweging dat we reeds elke dag zitten te turen naar allerlei schermen Hangt van de job af, en de TV verslaving. In geen van beide gevallen heb ik veel "schermtijd".
Waarom moet per se het papieren boek daarvoor ook nog eens wijken? Het klassieke boek heeft charmes die je met het kindle-scherm nooit zult ervaren.
Een echt boek heeft zijn charme, toch grijp ik eerder naar mijn Tablet.

Anna List
19 januari 2014, 12:42
Ik koop zeer veel boeken via Amazon, maar de elektronische (de zgn. kindle boeken) weg ben ik nog niet ingeslagen. Aan de kindle-boeken zie ik slechts één voordeel: het besparen van ruimte in je bibliotheek. Verder maak ik mij de overweging dat we reeds elke dag zitten te turen naar allerlei schermen. Waarom moet per se het papieren boek daarvoor ook nog eens wijken? Het klassieke boek heeft charmes die je met het kindle-scherm nooit zult ervaren.

Ik ben wel voorstander van de elektronische variant voor alles wat met zakelijke gegevens te maken heeft zoals jaarverslagen, financiële gegevens enz.

In de beoordelingen, die je op de site van Amazon bij nagenoeg elk boek kunt lezen, stel ik vast dat er in de kindle edities nogal wat klachten zijn over onvolmaaktheden.

kan je die charme van een echt boek beschrijven ?

dacht dat ook altijd, maar mis niks nu ik geswitched ben ...

inmiddels ook drie kwart van mijn boekenkasten buitengezwierd.

het gevoel dat het bijhebben (bvb op vakantie) van nu zo'n 50-tal boeken in mijn e-reader me schenkt ... dat vind ik wel fijn. lees ook meer daardoor.

minpuntje wat ik wel ervaar : auteursnamen en titels blijven minder 'plakken'... ouderdom of t feit dat je die cover niet heel de tijd ziet liggen terwijl je in een boek bezig bent ?

job
19 januari 2014, 12:47
Ik hou er van een papieren boek te lezen languit in de zetel.
Het e-boek is (voorlopig ??) helemaal niet aan mij besteed.
Je moet een boek ook letterlijk kunnen voelen, vind ik.
Het beduimelen, het koesteren, ...
We zitten al de godganse dag te staren naar schermen.
Daarom pas ik voor het e-book...
Het biedt me absoluut geen enkele meerwaarde.

Knipp
19 januari 2014, 12:56
Dan toch een idioot met geld teveel, en dat op zichzelf is niet zo'n idiote situatie, eerder een luxepositie.

Geld teveel ?
Veel te snelle conclusie.
Misschien wil ik licht kunnen reizen ? om de deurwaarders voor te blijven.

Het verdient msschn ook zichzelf terug in mijn geval.
In papieren boekhandels grabbel ik altijd impulsief een aantal boeken mee die miskopen blijken achteraf.
Online is het aankopen misschien wat gecontroleerder.
Moet nog blijken.
e-Versie op 't eerste zicht toch ook flinke fractie goedkoper, zelfs vergeleken met paperback.

Libro
19 januari 2014, 13:13
Soms lees ik een electronisch boek, als het echt niet anders gaat, maar ik geef de voorkeur aan papier.

Knipp
19 januari 2014, 13:23
Aan een papieren boek haat ik het moeten vasthouden.
Altijd een hand kwijt om het ding open te houden.

Vond het vannacht heel prettig dat ik m'n beide handen vrij had.

Ik heb focusproblemen. Als ik met m'n handen heu rituele dingen kan doen...
Trommelen. Tokkelen. Dan komt het mijn concentratie ten goede.

Een boek is ook altijd een gekromde ruimte.
Perfect vlak lijkt me veel minder vermoeiend lezen.
En met zo'n plat ding vind je makkelijk perfecte hoek, oogafstand, zithouding of lighouding.

Anyhow.
Voor mij is het puur pragmatisch, geen ethische kwestie, geen luxe kwestie.
Een half jaar letterlijk alles gedaan op een smartphone.
Nu terug weg uit die Lilliput.

De mobiliteit, de plaatsbesparing.
Radio, fototoestel, encyclopedie, communicatiecentrum.
Atlas, gps.
Store, clout.
En boekenkast.
Alles in 1.
En de vingertoppen vrij.

Tablet 'pc' had ook gekund.
Maar wilde een keer een stap opzij.
Eerste Apple ooit voor mij.

Valt het tegen. Dan zo weer verkocht.

Libro
19 januari 2014, 14:44
Ik hou er van een papieren boek te lezen languit in de zetel.
Het e-boek is (voorlopig ??) helemaal niet aan mij besteed.
Je moet een boek ook letterlijk kunnen voelen, vind ik.
Het beduimelen, het koesteren, ...
We zitten al de godganse dag te staren naar schermen.
Daarom pas ik voor het e-book...
Het biedt me absoluut geen enkele meerwaarde.

En een papieren boek leest gewoon sneller en je verwerkt de info beter. Nu, ik ga er eerlijkheidshalve bijvertellen dat ik net alle Sherlock Holmesboeken heb gedownload in Aldiko. Vermits die in het publieke domein vallen, kan je die gratis downloaden. Dat bespaart me toch al snel enkele tientallen euro's. En veel plaats in mijn toch al volle boekenkast.

Vlaanderen Boven
19 januari 2014, 14:55
Ik heb een Sony e-reader. De laatste tijd gebruik ik hem wat minder, omdat ik eerst mijn achterstand van 100+ fysieke boeken wat wil wegwerken.

Uiteindelijk worden hier vooral sentimentele argumenten gebruikt om vast te houden aan papieren boeken, en in feite is er ook geen rationele reden om er de voorkeur aan te geven. Vroeg of laat zal het fysieke boek de weg van de platenspeler opgaan, maar het zal nog wel eventjes duren.

Savatage
19 januari 2014, 15:10
Een kindle hier sinds 2012 en nu lees ik daar uitsluitend op. Financieel is het wel interessant, vroeger gaf ik gemiddeld 400 a 500 euro uit per jaar aan boeken, nu 0 euro. Er staan nu ongeveer 350 boeken op, op mijn pc nog meer.

Savatage
19 januari 2014, 15:13
Ik hou er van een papieren boek te lezen languit in de zetel.
Het e-boek is (voorlopig ??) helemaal niet aan mij besteed.
Je moet een boek ook letterlijk kunnen voelen, vind ik.
Het beduimelen, het koesteren, ...
We zitten al de godganse dag te staren naar schermen.
Daarom pas ik voor het e-book...
Het biedt me absoluut geen enkele meerwaarde.

Ik dacht dit ook, maar ben compleet van mening veranderd sinds ik een ereader heb. Papieren boeken zijn onhandig om vast te houden, het bladeren is stom (op een knopje duwen is veel handiger) en je kan de lettergrootte aanpassen telkens als je wilt. Bovendien heb ik nu ook altijd honderden boeken bij als ik op de trein zit of op reis mijn literatuur wil meenemen. Mijn moeder en grootmoeder zijn ondertussen ook overgestapt op een kindle.

Savatage
19 januari 2014, 15:14
En een papieren boek leest gewoon sneller en je verwerkt de info beter. Nu, ik ga er eerlijkheidshalve bijvertellen dat ik net alle Sherlock Holmesboeken heb gedownload in Aldiko. Vermits die in het publieke domein vallen, kan je die gratis downloaden. Dat bespaart me toch al snel enkele tientallen euro's. En veel plaats in mijn toch al volle boekenkast.

Werk met torrents en het is compleet gratis ;-)

Savatage
19 januari 2014, 15:17
Ik koop zeer veel boeken via Amazon, maar de elektronische (de zgn. kindle boeken) weg ben ik nog niet ingeslagen. Aan de kindle-boeken zie ik slechts één voordeel: het besparen van ruimte in je bibliotheek. Verder maak ik mij de overweging dat we reeds elke dag zitten te turen naar allerlei schermen. Waarom moet per se het papieren boek daarvoor ook nog eens wijken? Het klassieke boek heeft charmes die je met het kindle-scherm nooit zult ervaren.

Ik was het beu dat mijn boekenrek volstond fictie boeken die ik 1x heb gelezen en dan nooit meer las. Die zijn nu allemaal gelukkig weg. Een ander voordeel is dat ik nu meer boeken lees, ik ga ook rapper een boek wegdoen als het in het begin tegenvalt of niet goed genoeg is.

Libro
19 januari 2014, 17:59
Ik heb een Sony e-reader. De laatste tijd gebruik ik hem wat minder, omdat ik eerst mijn achterstand van 100+ fysieke boeken wat wil wegwerken.

Uiteindelijk worden hier vooral sentimentele argumenten gebruikt om vast te houden aan papieren boeken, en in feite is er ook geen rationele reden om er de voorkeur aan te geven. Vroeg of laat zal het fysieke boek de weg van de platenspeler opgaan, maar het zal nog wel eventjes duren.

Voor een tijdverdrijf mag men al eens sentimenteel worden, anders vergeten we onze menselijkheid. En er zijn heus niet alleen voordelen aan lezen op een scherm, er zijn ook belangrijke nadelen zoals leessnelheid, gezondheidseffecten op lange termijn ed. Ik wijs e-boeken niet af, maar papier is zeker niet afgeschreven.

Libro
19 januari 2014, 18:01
Werk met torrents en het is compleet gratis ;-)

Alleen spijtig van die mannen in het zwart die dan aan uw deur kunnen staan. ;-)

Vlaanderen Boven
19 januari 2014, 18:56
Welke gezondheidseffecten? De meeste e-readers maken gebruik van elektronisch papier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronisch_papier), waarbij er dus in tegenstelling tot bijvoorbeeld een computerscherm zelf geen licht wordt afgegeven.

Uiteraard willen de meeste mensen hun uitgebreide boekenverzameling niet zomaar weggooien. Maar de mensen die nu aan hun leescarrière beginnen kunnen dat evengoed elektronisch doen.

Savatage
19 januari 2014, 20:00
Voor een tijdverdrijf mag men al eens sentimenteel worden, anders vergeten we onze menselijkheid. En er zijn heus niet alleen voordelen aan lezen op een scherm, er zijn ook belangrijke nadelen zoals leessnelheid, gezondheidseffecten op lange termijn ed.

Mijn leessnelheid is net enorm gestegen van zodra ik overschakelde op een e-reader. Gezondheidseffecten op lange termijn? Ik heb mij al een tiental keren gesneden aan de bladzijden in mijn boeken en ook ooit een cursus management op mijn voet laten vallen, dus voor een ereader valt dat best nog mee ;-)

Savatage
19 januari 2014, 20:01
Alleen spijtig van die mannen in het zwart die dan aan uw deur kunnen staan. ;-)

Ik moet de eerste nog tegenkomen die ooit bezoek heeft gekregen.

Vlaanderen Boven
19 januari 2014, 20:40
De torrentsites worden om de haverklap geblokkeerd, maar na drie seconden staat er al een mirror klaar. Het is een licht irritante maar vooral symbolische zet van de overheid.

cookie monster
19 januari 2014, 23:46
Ik lees kranten online :)

btw: Iemand die al de iboeken of eboeken uitprint op gewoon papier ??

maddox
20 januari 2014, 00:04
Ik lees kranten online :) Idem, de reclame in de randen negeer ik gewoon.
btw: Iemand die al de iboeken of eboeken uitprint op gewoon papier ??
Die zouden ze mogen gebruiken als kunstmest voor bomen.

cookie monster
20 januari 2014, 00:14
2x inderdaad :)

Johan Bollen
20 januari 2014, 01:35
Welke gezondheidseffecten? De meeste e-readers maken gebruik van elektronisch papier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronisch_papier), waarbij er dus in tegenstelling tot bijvoorbeeld een computerscherm zelf geen licht wordt afgegeven.

Je kan die elektronische boeken dus niet lezen in het donker (bv. in het vliegtuig of in bed), of kan je het scherm ook licht doen geven?

bembem
20 januari 2014, 01:42
ik ga wellicht oubollig klinken, maar een boek verkies ik in boekvorm te lezen en niet op een scherm, ook ruik ik er altijd eens even aan alvorens erin te lezen en dat kan je met zo'n e-book niet lol

Sonny Crockett
20 januari 2014, 01:45
ik ga wellicht oubollig klinken, maar een boek verkies ik in boekvorm te lezen en niet op een scherm, ook ruik ik er altijd eens even aan alvorens erin te lezen en dat kan je met zo'n e-book niet lol

Tuurlijk kan je aan een e-book ruiken. Je kan aan alles ruiken; of het effect/de ervaring, dezelfde is, dat is uiteraard iets anders.

bembem
20 januari 2014, 01:47
Tuurlijk kan je aan een e-book ruiken. Je kan aan alles ruiken; of het effect/de ervaring, dezelfde is, dat is uiteraard iets anders.


natuurlijk dat je aan alles kan ruiken, maar dat bedoelde ik niet, hallo kroket! :lol:

bembem
20 januari 2014, 01:49
zo heb ik bv. nog steeds boeken van toen ik klein was en die ik koester, soms blader ik die nog wel eens door en dan ruik ik er altijd ook even aan, en die geur roept dan herinneringen op, snappie :-)

Sonny Crockett
20 januari 2014, 01:50
natuurlijk dat je aan alles kan ruiken, maar dat bedoelde ik niet, hallo kroket! :lol:

Weet u, ... het is door dat soort van communicatie [dingen zeggen, maar eigenlijk iets geheel anders bedoelen] en misvattingen, dat oorlogen beginnen.

bembem
20 januari 2014, 01:51
doorgaans vind ik dat een nieuw boek een aparte geur heeft die ik lekker ruiken vind, jawel lol

bembem
20 januari 2014, 01:52
Weet u, ... het is door dat soort van communicatie [dingen zeggen, maar eigenlijk iets geheel anders bedoelen] en misvattingen, dat oorlogen beginnen.


we hebben het nu ook weer niet over de bijbel-koran hé j/k :lol: :lol:

Sonny Crockett
20 januari 2014, 01:52
doorgaans vind ik dat een nieuw boek een aparte geur heeft die ik lekker ruiken vind, jawel lol

Voila, dat is nu klare taal zie.
Heel duidelijk, niet mis te begrijpen.

bembem
20 januari 2014, 01:56
Ik lees kranten online :)

btw: Iemand die al de iboeken of eboeken uitprint op gewoon papier ??


kranten lees ik ook wel online :-)

Johan Bollen
20 januari 2014, 03:16
Je kan die elektronische boeken dus niet lezen in het donker (bv. in het vliegtuig of in bed), of kan je het scherm ook licht doen geven?Ik heb het eens opgezocht en blijkbaar zijn er modellen met en zonder licht.

Wat ik niet heb kunnen uitvinden is hoe de files van een harde schijf op de e-reader te zetten. De verbindingen gebeuren draadloos via Wifi blijkbaar. Ik zie nergens een usb verbinding op die Sony PRS T3 staan? En wifi heb ik niet op mijn computer voor zover ik weet. Is dat geen probleem?

Weyland
20 januari 2014, 03:31
Vroeger in de trein. Reden: je hebt minder ruimte nodig om zo te lezen en bovendien kan je zo gemakkelijker literatuur in vreemde talen lezen (wegens een ingebouwd woordenboek).

Johan Bollen
20 januari 2014, 04:21
Ik vond deze websites voor e-readers:

http://goodereader.com/blog/

http://blog.the-ebook-reader.com/

Savatage
20 januari 2014, 10:31
Ik heb het eens opgezocht en blijkbaar zijn er modellen met en zonder licht.

Check de Kindle Paperwhite, dat vind ik momenteel één van de beste modellen met verlichting.

Wat ik niet heb kunnen uitvinden is hoe de files van een harde schijf op de e-reader te zetten. De verbindingen gebeuren draadloos via Wifi blijkbaar. Ik zie nergens een usb verbinding op die Sony PRS T3 staan? En wifi heb ik niet op mijn computer voor zover ik weet. Is dat geen probleem?

Bij mij gebeurt dat draadloos via een programma Send to Kindle. Gewoon met de rechtermuis klikken op een .mobi bestand en het wordt naar je Kindle verzonden. Met de USB kabel gaat het ook natuurlijk.

Savatage
20 januari 2014, 10:36
doorgaans vind ik dat een nieuw boek een aparte geur heeft die ik lekker ruiken vind, jawel lol

Mja, het wordt wat teveel als je normaal jaarlijks tientallen boeken koopt en er dan mee zit te kijken thuis. Een ereader heeft dat vlot opgelost.

vlijmscherp
20 januari 2014, 10:40
al een paar jaar enkel nog e-books aan het lezen.
steeds op tablet. eerst via mijn acer A500, nu via mijn samsung note 10.1 2014.

boeken koop ik vooral via eci.be (heb daar een lidkaart en daardoor kortingen) maar ook via bol.com of via google play al boeken gekocht.

ik ben wel geen veellezer. 1-2 boeken per maand.

maddox
20 januari 2014, 11:03
al een paar jaar enkel nog e-books aan het lezen.
Nog een voordeel van Eboeken, na een paar keer herlezen vallen ze niet uit elkaar.
steeds op tablet. eerst via mijn acer A500, nu via mijn samsung note 10.1 2014.
Samsung P1000 hier, en sinds ik de twilight app heb geïnstalleerd, een beetje langer accubereik en rustiger voor de ogen.
boeken koop ik vooral via eci.be (heb daar een lidkaart en daardoor kortingen)
Dat is bijna ten einde.
maar ook via bol.com of via google play al boeken gekocht.
Voornaamste bron van boeken hier, Baen Ebooks. De oudere sci-fi komt wel via Gutenberg.
ik ben wel geen veellezer. 1-2 boeken per maand.
Gniffel, in vergelijking met 90% van de bevolking bent U zeer belezen. Er zijn mensen die zelfs professioneel nog niet aan 1 boek per jaar komen.

BigF
20 januari 2014, 11:24
Als je een boek leest op een tablet lees je geen boek maar een tablet.
En wie leest er nu tablets?

vlijmscherp
20 januari 2014, 11:34
Nog een voordeel van Eboeken, na een paar keer herlezen vallen ze niet uit elkaar.

jep, je moet ook geen extra boekenkasten kopen.

Samsung P1000 hier, en sinds ik de twilight app heb geïnstalleerd, een beetje langer accubereik en rustiger voor de ogen.


interessant! ga ik eens installeren.

Dat is bijna ten einde.

blijkbaar. achja, ander en beter.

Voornaamste bron van boeken hier, Baen Ebooks. De oudere sci-fi komt wel via Gutenberg.


mja, ik lees vooral Nederlandstalige boeken. prijzen zijn meestal overal hetzelfde heb ik al gemerkt. nog altijd schandalig duur in feite, maar goed.

Gniffel, in vergelijking met 90% van de bevolking bent U zeer belezen. Er zijn mensen die zelfs professioneel nog niet aan 1 boek per jaar komen.

ja, en toch heb ik altijd het gevoel dat ik véél meer zou willen lezen. Maja, tijd hebben hé.....

Vlaanderen Boven
20 januari 2014, 18:13
Vroeger in de trein. Reden: je hebt minder ruimte nodig om zo te lezen en bovendien kan je zo gemakkelijker literatuur in vreemde talen lezen (wegens een ingebouwd woordenboek).

Juist, dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik er een wou. Gewoon eventjes duwen op het woord in kwestie en de vertaling verschijnt. Handiger dan een woordenboek meesleuren.

Johan Bollen
20 januari 2014, 22:57
Bij mij gebeurt dat draadloos via een programma Send to Kindle. Gewoon met de rechtermuis klikken op een .mobi bestand en het wordt naar je Kindle verzonden. Met de USB kabel gaat het ook natuurlijk.Zit je met die kindle niet vast aan Amazon en meer copyright toestanden? Ik las dat .epub bestanden universeler zijn. Is een Kobe of Sony dan niet beter?

Demper
20 januari 2014, 23:16
Boeken of muziek kopen is voor mij taboe. Ik geef enkel geld uit aan dingen die je niet kan downloaden.

Cinema en DVD's mag je dus al zeker vergeten.

Demper
20 januari 2014, 23:23
Ook voor speelfilms geldt hetzelfde, vrees ik. Ik ben tot nu toe nog niet in staat geweest vele oudere en obscure films terug te vinden.

Wie klaagt over films op het internet, kijkt niet goed... het aanbod om gratis te downloaden is afschuwelijk groot.

six
20 januari 2014, 23:51
Wie downloadt er nu elektronische boeken via BitTorrent? Ordinaire downloadservices hebben wegens de kleine bestandsgrootte een veel uitgebreider aanbod.

Het volstaat meestal via Google te zoeken naar de titel van je gewenste boek, gevolgd door het bestandsformaat.

PDF-dingen moet je bijna altijd torrenten, zeker als het wetenschappelijke literatuur betreft.

Vlaanderen Boven
21 januari 2014, 00:02
Juist, voor wetenschappelijke boeken gebruik ik dan ook mijn e-reader niet, ongeacht bestandsindeling. Grote kans dat de opmaak van de tabellen en afbeeldingen anders volledig naar de kloten is.

Johan Bollen
21 januari 2014, 00:38
Check de Kindle Paperwhite, dat vind ik momenteel één van de beste modellen met verlichting.Bestel je die best gewoon via Amazon in de VS?