PDA

View Full Version : S&D : digitale tachograaf


Politics.be
19 januari 2014, 16:10
Saïd El Khadraoui: “Minder kans op fraude én veiliger weg-transport ” Het Europees parlement heeft zopas de herziening van de richtlijn over de ta-chograaf goedgekeurd. In de toekomst zullen de rij- en rusttijden van chauf-feurs van op afstand gecontroleerd kunnen worden en worden transporton-dernemingen verantwoordelijk voor eventueel geknoei met de tachograaf. Volgens Europees parlementslid en transportspecialist Saïd El Khadraoui zul-len de nieuwe regels het transportverkeer een stuk veiliger maken en wordt de kans op fraude kleiner.

De tachograaf houdt gegevens bij over het rijgedrag van vrachtwagenbestuur-ders, zoals de zogenaamde rij- en rusttijden. Op die manier kan nagegaan worden of chauffeurs de regels naleven die zijn vastgelegd om de verkeers-veiligheid, de werkomstandigheden van de bestuurders en de eerlijke concur-rentie tussen de bedrijven te bevorderen. “Er gebeuren veel inbreuken tegen sociale regels in het wegtransport,” zegt Saïd El Khadraoui. “Een op vier in-breuken heeft te maken met manipulatie van de tachograaf. Dat leidt tot het niet naleven van de rij- en rusttijden, een stijgende kost voor ongevallen, ge-zondheidsproblemen voor de bestuurders, een buitensporig concurrentievoor-deel voor de overtreders en daardoor een verstoring van de interne markt.”

Alle voertuigen van meer dan 3,5 ton zullen in de toekomst over een digitale tachograaf moeten beschikken. Een uitzondering op de regel zijn bestuurders die weliswaar materiaal vervoeren voor de uitoefening van hun job, zoals loodgieters of schilders, maar die geen professionele chauffeurs zijn. Zij mo-gen met een voertuig van minder dan 7.5 ton in een straal van 100 kilometer rond de onderneming zonder tachograaf rijden. „Binnen enkele jaren zal elke nieuwe vrachtwagen moeten uitgerust zijn met de nieuwe tachograaf, en ten laatste binnen 15 jaar moeten alle vrachtwagens, ook de oude, ermee uitge-rust zijn,” zegt Saïd El Khadraoui.

De herziening van de richtlijn maakt het mogelijk de digitale tachograaf van op afstand te controleren. “De controleautoriteiten kunnen naast de vrachtwagen rijden en meteen de gegevens opvragen,” zegt El Khadraoui. “Op die manier worden tijdrovende controles vermeden. “Een controle kan al snel een tot twee uur duren,” zegt El Khadraoui. “Als uit de controle een vermoeden van fraude blijkt, levert dat niet automatisch een boete op. De vrachtwagen moet dan aan de kant worden gezet voor een uitgebreide controle.” De digitale ta-

chograaf wordt ook gekoppeld aan de gps, zodat het mogelijk is beter te con-troleren waar de chauffeurs precies geweest zijn. Op die manier kan eventu-ele fraude inzake de cabotageregels opgespoord worden. Die regels bepalen dat buitenlandse transporteurs in de zeven dagen die op een internationaal transport volgen ook drie ‘binnenlandse transporten’ mogen doen. “Maar het is vandaag uiterst lastig om te bepalen waar de chauffeurs naartoe gereden zijn. De koppeling van de tachograaf aan de gps verandert die situatie.”

Nieuw is ook dat bij inbreuken niet de bestuurder, maar de transportonderne-ming verantwoordelijk gesteld wordt. “Dat verhindert dat de onderneming druk uitoefent op de chauffeur om de regels te overtreden,” zegt El Khadraoui.

Bron: politics.be (http://www.politics.be/persmededelingen/37574/)