PDA

View Full Version : Nieuwe wagens als investering.


BigF
23 januari 2014, 10:22
Oldtimers kunnen een goeie investering zijn maar aangezien er meer nieuwe wagens verkocht worden dan oldtimers:

welke nieuwe wagen moet je nu kopen als je er ooit dik geld aan wilt verdienen?
Kortom: welke nieuwe wagen van tegenwoordig wordt ooit een gegeerde oldtimer?

maddox
23 januari 2014, 11:30
Een zeldzame wagen is dan een goeie start. Daar kan je bijna zeker van zijn.

Anders een zeer populaire wagen, maar dan moet je ferm geluk hebben, en die voor 30 jaar in een stikstof gevulde container steken.

BigF
23 januari 2014, 11:39
Mij lijkt de Alfa 4C wel een kanshebber.

Klojo eerste klas
23 januari 2014, 12:28
http://forum.politics.be/attachment.php?attachmentid=92617&stc=1&d=1390476494

Natke
23 januari 2014, 12:51
Mij lijkt de Alfa 4C wel een kanshebber.
Serieus :D

Je mag nooit een wagen kopen met het gedacht dat het een investering zal worden. Een wagen is een vervoersmiddel met beperkte houdbaarheid. Draait het later beter uit dan is het geluk gehad hebben.

Mijn vader kocht in 1999 een hele jonge tweedehands porsche van iemand die dringend geld nodig had. Hij heeft er de eerste jaren wel wat mee gereden maar na zijn rugoperatie is de wagen op stal gezet. En vandaag heeft hij al biedingen gekregen die het veelvoudige zijn van wat hij destijds betaald heeft.

In 1999 betaald : 900.000 BEF (omgerekend 22.500 euro)
Vandaag geschatte waarde : 70.000 tot 90.000 euro

Johan Daelemans
23 januari 2014, 14:31
welke nieuwe wagen moet je nu kopen als je er ooit dik geld aan wilt verdienen?

Geen enkele. Het aandeel 'digitale rommel' en onbetaalbaar/onvervangbaar knalveiligheid maakt de wagen na pakweg 15 jaar waardeloos.
Vermoedelijk zetten ze die van op afstand op non-actief na x-aantal kilometer, kapot of niet.....
Ik denk dat je beter bent met een schilderij of zoiets.

maddox
23 januari 2014, 15:04
Geen enkele. Het aandeel 'digitale rommel' en onbetaalbaar/onvervangbaar knalveiligheid maakt de wagen na pakweg 15 jaar waardeloos.
Vermoedelijk zetten ze die van op afstand op non-actief na x-aantal kilometer, kapot of niet.....
Ik denk dat je beter bent met een schilderij of zoiets.

Voor de midner bekwame knutselaar is dat een feit. Electronica zoals nu in een wagen gelepeld is niet te herstellen, en achterlijk duur.

Daarentegenover, een ouwerwetse carburator doet de job ook, weliswaar minder efficient, maar zonder een chip.

En natuurlijk, ook electronica kent zijn "gebruiksvriendelijke" variantes. Ondertussen heb ik al weet van projecten waarbij dit (http://nl.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi)stukje el cheapo hardware het brein voor een PLC vervangend project in een productiemachine voor elkaar krijgt. Alleen de IO borden zijn nog een hersenbrekertje. 1500 binaire in en uitgangen voor sensoren en sturingen en een gros proportioneel ingang/sturingen is een hoop.

Daarbij vergeleken is een auto geen enorme ramp om te revampen.

Johan Daelemans
23 januari 2014, 17:20
Voor de midner bekwame knutselaar is dat een feit. Electronica zoals nu in een wagen gelepeld is niet te herstellen, en achterlijk duur.

Daarentegenover, een ouwerwetse carburator doet de job ook, weliswaar minder efficient, maar zonder een chip.

En natuurlijk, ook electronica kent zijn "gebruiksvriendelijke" variantes. Ondertussen heb ik al weet van projecten waarbij dit (http://nl.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi)stukje el cheapo hardware het brein voor een PLC vervangend project in een productiemachine voor elkaar krijgt. Alleen de IO borden zijn nog een hersenbrekertje. 1500 binaire in en uitgangen voor sensoren en sturingen en een gros proportioneel ingang/sturingen is een hoop.

Daarbij vergeleken is een auto geen enorme ramp om te revampen.

Je kan inderdaad de hele santeboetiek opnieuw gaan programmeren maar waar stopt het dan? Vandaag worden zelfs alle metertjes (stappenmotoren) via een bus aangestuurd. Ik denk eerlijk gezegd dat dat hopeloos is.

Het eenvoudigste is waarschijnlijk nog een MoTeC engine management met all-inn display. Maar wie wil zoiets in zijn 'investering' monteren?

non-conformist
23 januari 2014, 19:35
Oldtimers kunnen een goeie investering zijn maar aangezien er meer nieuwe wagens verkocht worden dan oldtimers:

welke nieuwe wagen moet je nu kopen als je er ooit dik geld aan wilt verdienen?
Kortom: welke nieuwe wagen van tegenwoordig wordt ooit een gegeerde oldtimer?

nieuwe wagens zitten vol electronica wat hen m.i. ongeschikt maakt. Je wil het niet hebben dat je wagen 30 jaar oud is en plots een ecu defect gaat en er geen nieuwe meer te krijgen is. Vooral als het een model is dat ondertussen vrij zeldzaam geworden is.

non-conformist
23 januari 2014, 19:37
Je kan inderdaad de hele santeboetiek opnieuw gaan programmeren maar waar stopt het dan? Vandaag worden zelfs alle metertjes (stappenmotoren) via een bus aangestuurd. Ik denk eerlijk gezegd dat dat hopeloos is.

Het eenvoudigste is waarschijnlijk nog een MoTeC engine management met all-inn display. Maar wie wil zoiets in zijn 'investering' monteren?

megasquirt.

Motormanagement is nog het eenvoudigste om te vervangen. Wacht maar tot je het over canbus hebt.

manta
23 januari 2014, 20:05
Oldtimers kunnen een goeie investering zijn maar aangezien er meer nieuwe wagens verkocht worden dan oldtimers:

welke nieuwe wagen moet je nu kopen als je er ooit dik geld aan wilt verdienen?
Kortom: welke nieuwe wagen van tegenwoordig wordt ooit een gegeerde oldtimer?

Zo ne Ligier. Ge weet wel, die rotbakjes die tegen 45 op een 70-baan voor je neus bollen op een plek waar je tot 5 kilometer verder niet kan inhalen...
Geen boordcomputer of andere ellende, enkel de pure basics.

BigF
23 januari 2014, 22:38
Serieus :D

Je mag nooit een wagen kopen met het gedacht dat het een investering zal worden. Een wagen is een vervoersmiddel met beperkte houdbaarheid. Draait het later beter uit dan is het geluk gehad hebben.

Niemand koopt een nieuwe wagen met de bedoeling er ooit als oldtimer geld aan te verdienen, dat weet ik ook wel.
Maar dat wil niet zeggen dat er binnen 30,40,50 jaar geen wagens van tegenwoordig op de oldtimer-markt te vinden zullen zijn.
Elke oldtimer begon ooit als een nieuwe wagen.

Vandaar mijn vraag: welke auto van tegenwoordig gaat het later maken als oldtimer?

Mambo
23 januari 2014, 22:39
Mij lijkt de Alfa 4C wel een kanshebber.

Mij ook.

BigF
23 januari 2014, 22:43
Geen enkele. Het aandeel 'digitale rommel' en onbetaalbaar/onvervangbaar knalveiligheid maakt de wagen na pakweg 15 jaar waardeloos.
Vermoedelijk zetten ze die van op afstand op non-actief na x-aantal kilometer, kapot of niet.....


Daar geloof ik niet in.
Als je die redenering volgt komt er een moment dat alle oldtimers van voor pakweg 2000 zijn en dat er geen te vinden zijn van bv 2014.
Ik kan me niet voorstellen dat dat in bv 2070 het geval gaat zijn.

Oldtimers zullen er altijd zijn en de 'onvervangbare/onbetaalbare' digitale rommel zal ooit heus wel te koop komen. Als er een markt voor is, is er een fabrikant.
Bovendien bestaat er binnen pakweg 50 jaar misschien wel iets van boordcomputerkes die je voor eender welke wagen kan programmeren ofzo.

BigF
23 januari 2014, 22:46
Een merk dat z'n productie in Europa stopt en de stock weg wil. Er bestaat een grote kans dat je zo'n wagens zelfs voor een spotprijs binnen kunt rijven. Althans, van horen zeggen, he...

Saab bouwt momenteel 'nieuwe' modellen met de motorblokken die nog in stock waren ten tijde van het faillissement. Om zo geld bijeen te krijgen om uiteindelijk over te schakelen op elektrische Saabs.

Zo'n laatste dieselgestookte Saab lijkt mij ook wel een kanshebber. Toch zeker als de elektrische versie een succes wordt.

Johan Daelemans
24 januari 2014, 10:47
Daar geloof ik niet in.
Als je die redenering volgt komt er een moment dat alle oldtimers van voor pakweg 2000 zijn en dat er geen te vinden zijn van bv 2014.


Hou er toch maar rekening mee dat de nieuwe wagen van vandaag de weg opgaat van alle wegwerpartikelen. De huidige garagehouder/vakman is ook aan het verdwijnen. Nieuw kopen, kapot en vervolgens weggooien.
Verplicht OBDII systeem vanaf 2001 is de dooddoener gezien hiermee het einde van de analoge systemen en zelfbouw digitale vervangers is bezegeld.

Sorry om het zo cru te stellen maar uw digitale wagen is op de openbare weg echt een kort leven beschoren.

BigF
24 januari 2014, 11:38
Hou er toch maar rekening mee dat de nieuwe wagen van vandaag de weg opgaat van alle wegwerpartikelen. De huidige garagehouder/vakman is ook aan het verdwijnen. Nieuw kopen, kapot en vervolgens weggooien.
Een wegwerpartikel van pakweg 20,000 a 50,000 euro?
Dat lijkt me wel heel kort door de bocht.
En van die verdwijnende vakman merk ik eerlijk gezegd ook niet veel. Bij nagenoeg iedere concessie-houder kan je voor onderhoud/herstelling terecht en hier in de streek zitten nog volop garagisten die enkel onderhoud/herstellingen doen (en geen nieuwe wagens verkopen).

Verplicht OBDII systeem vanaf 2001 is de dooddoener gezien hiermee het einde van de analoge systemen en zelfbouw digitale vervangers is bezegeld.
Lijkt mij in tegenstrijd met uw bewering dat de garagehouder verdwijnt. Degene die (in bijberoep) het onderhoud aan mijn wagen doet noemde dat een vooruitgang. Ikzelf ken er niks van maar volgens hem kan hij nu met 1 apparaatje nagenoeg elke wagen 'uitlezen' terwijl er vroeger voor elke wagen een ander apparaat nodig had en hij dus niet kon concurreren met concessie-houders.
Bovendien is het hart van elke auto nog steeds mechanisch, hoeveel digitale rommel er dan ook rond mag hangen...

Sorry om het zo cru te stellen maar uw digitale wagen is op de openbare weg echt een kort leven beschoren.
De mijne zie ik nu inderdaad niet direct als felgegeerde oldtimer oud worden maar zo droevig als jij bekijk ik het nu toch ook weer niet.

Ma soit, 't blijft koffiedik kijken. Vooralsnog heeft iedereen dus gelijk.
;-)

Johan Daelemans
24 januari 2014, 14:33
Een wegwerpartikel van pakweg 20,000 a 50,000 euro?
Dat lijkt me wel heel kort door de bocht.

Dan raad ik je aan om eens de prijzen op te vragen van alle kunsstof onderdelen en radiatoren in de buurt van uw voorbumper. Voeg daar dan nog een motorkap en twee koplamper bij en zo heb je je vervangings onderdelen als je per ongeluk aan lage snelheid een andere wagen of paaltje raakt.
Je gaat onmiddelijk merken hoe dicht je wagen staat bij de status van wegwerpartikel.


En van die verdwijnende vakman merk ik eerlijk gezegd ook niet veel..

Je moet eerst aan wagens knutselen voor je daar iets van merkt.
Bekijk even de bijlage. Die wagen had een nieuwe olie-pan gekregen bij een merkvertegenwoordiger. Er is veel te veel afdichtmiddel gebruikt geweest met als gevolg dat de zeef naar de oliepomp helemaal verstopt is geraakt. Gevolg, kapotte motor...


en hier in de streek zitten nog volop garagisten die enkel onderhoud/herstellingen doen (en geen nieuwe wagens verkopen).

Dat zijn meestal nog mensen met kennis van zaken.

Degene die (in bijberoep) het onderhoud aan mijn wagen doet noemde dat een vooruitgang.Ikzelf ken er niks van maar volgens hem kan hij nu met 1 apparaatje nagenoeg elke wagen 'uitlezen' terwijl er vroeger voor elke wagen een ander apparaat nodig had en hij dus niet kon concurreren met concessie-houders.

Is het een vooruitgang? Uitlezen en vervolgens herstellen wat het apparaatje heeft verteld?
Er is een tijdje geleden een uitzending geweest, VOLT dacht ik, waar men dat eens op de proef heeft gesteld. Het was ronduit beschamend.

Mambo
24 januari 2014, 23:38
Het is idd allemaal sterk aan het veranderen qua herstelling.
In de meeste gevallen is het zo dat de computer een storing aangeeft en dan neemt men het lijstje van oorzaken. Daar staat een ganse sliert op over het algemeen.
Men begint dan maar met dat lijstje in de hand de onderdelen 1 voor 1 te vervangen tot het uiteindelijk gelukt is.
Dat is peperduur. En van de 10 vervangende onderdelen als men wat ongeluk heeft zijn er 9 overbodig vervangen.

Mambo
24 januari 2014, 23:41
Onlangs kocht ik me een stroboscoop lamp. Je vind dat bijna nergens nog, ik heb ze moeten bestellen zelfs.
Jonge mensen bekijken dat dan zo als 'what the fuck is dat?"

non-conformist
25 januari 2014, 11:10
Onlangs kocht ik me een stroboscoop lamp. Je vind dat bijna nergens nog, ik heb ze moeten bestellen zelfs.
Jonge mensen bekijken dat dan zo als 'what the fuck is dat?"

Die vind je nochtans genoeg hoor. Maar niet iedereen weet nog hoe dat moet, een ontsteking afstellen.

BigF
25 januari 2014, 13:21
Dan raad ik je aan om eens de prijzen op te vragen van alle kunsstof onderdelen en radiatoren in de buurt van uw voorbumper. Voeg daar dan nog een motorkap en twee koplamper bij en zo heb je je vervangings onderdelen als je per ongeluk aan lage snelheid een andere wagen of paaltje raakt.
Je gaat onmiddelijk merken hoe dicht je wagen staat bij de status van wegwerpartikel.
Een motorkap, radiator, bumper, koplampen,…
Dat is ofwel een heel groot paaltje ofwel een heel hoge lage snelheid me dunkt.


Je moet eerst aan wagens knutselen voor je daar iets van merkt.
Bekijk even de bijlage. Die wagen had een nieuwe olie-pan gekregen bij een merkvertegenwoordiger. Er is veel te veel afdichtmiddel gebruikt geweest met als gevolg dat de zeef naar de oliepomp helemaal verstopt is geraakt. Gevolg, kapotte motor...
Wat heeft dit met digitale rommel in een wagen te maken?
Dit valt te rangschikken onder de noemer 'vakonbekwaamheid' denk ik.

Dat zijn meestal nog mensen met kennis van zaken.
Tenzij ze zoveel afdichtmiddel gebruiken zodat het zeefje naar de oliepomp verstropt geraakt natuurlijk.



Is het een vooruitgang? Uitlezen en vervolgens herstellen wat het apparaatje heeft verteld?
Ik zie het probleem niet. Ik heb liever dat mijn garagist een kwartiertje 'uitleest' en dan het probleem verhelpt dan dat hij een halve dag bezig is met enkel het probleem nog maar te lokaliseren.

Johan Daelemans
25 januari 2014, 14:15
Een motorkap, radiator, bumper, koplampen,…
Dat is ofwel een heel groot paaltje ofwel een heel hoge lage snelheid me dunkt.



Wat heeft dit met digitale rommel in een wagen te maken?
Dit valt te rangschikken onder de noemer 'vakonbekwaamheid' denk ik.


Tenzij ze zoveel afdichtmiddel gebruiken zodat het zeefje naar de oliepomp verstropt geraakt natuurlijk.




Ik zie het probleem niet. Ik heb liever dat mijn garagist een kwartiertje 'uitleest' en dan het probleem verhelpt dan dat hij een halve dag bezig is met enkel het probleem nog maar te lokaliseren.

Hoe hoog schat jij uw kennis van autotechniek in?
Niet verlegen zijn hé, gewoon zeggen.

Johan Daelemans
25 januari 2014, 14:17
Ik zie het probleem niet. Ik heb liever dat mijn garagist een kwartiertje 'uitleest' en dan het probleem verhelpt dan dat hij een halve dag bezig is met enkel het probleem nog maar te lokaliseren.

Lees post van Mambo nog eens. En als je het nog niet ziet, herlees NOG eens.

BigF
25 januari 2014, 14:54
Hoe hoog schat jij uw kennis van autotechniek in?
Niet verlegen zijn hé, gewoon zeggen.
Ik ken de onderdelen van een motor, weet hoe de werking ervan in elkaar zit, en kan bij redelijk wat symptomen beoordelen waar het probleem zit.
Simpele dingen kan ik zelf repareren, iets moeilijkere laat ik aan de garagist over en dan voornamelijk omdat ik het juiste gereedschap niet heb.

Ik ben bijlange na geen autotechnieker maar ken er (denk ik) wel meer van dan de gemiddelde chauffeur.

BigF
25 januari 2014, 15:02
Lees post van Mambo nog eens. En als je het nog niet ziet, herlees NOG eens.

Ik lees in die post dingen die hij beweert maar die ik tot op heden nog niet ondervonden heb en waarbij ik dus mijn twijfels heb.
Tot op heden heeft mijn garagist bij mijn huidige wagen 2 keer een probleem moeten lokaliseren door 'uit te lezen' en telkens werd het defecte onderdeel vervangen. En enkel het defecte onderdeel.
Dus de redenering van 'ze vervangen maar wat onderdelen tot ze toevallig ook het juiste vervangen' heb ik nog niet meegemaakt.
En mensen in mijn kennissenkring heb ik zo'n verhalen ook nog nooit horen vertellen.
Vandaar mijn twijfel. Om persoonlijke redenen dus. En dat mag dacht ik.

Als die werkwijze overigens tegenwoordig de meest courante is (onderdelen vervangen tot ook het juiste vervangen werd) vraag ik mij af waarom ze dan eerst nog moeten 'uitlezen'. Ze kunnen dan toch evengoed zonder uitlezen in het wilde weg onderdelen beginnen te vervangen?

Bovendien zou ik mijn garagist definitief vaarwel zeggen wanneer hij om (ik zeg maar wat) 1 kapotte sensor te vervangen mij een rekening laat van 10 sensoren, 2 controle-units, een paar stekkers en een massa werkuren.

Als uw garagist dat wel doet raad ik u aan een andere te zoeken.

Johan Daelemans
25 januari 2014, 16:57
Dus de redenering van 'ze vervangen maar wat onderdelen tot ze toevallig ook het juiste vervangen' heb ik nog niet meegemaakt.
Vandaar mijn twijfel. Om persoonlijke redenen dus. En dat mag dacht ik.

Natuurlijk mag dat. Ik ga u even op weg helpen.
Bij moderne diesels wordt de inspuiting elektronisch geregeld. De injectoren ontvangen via de common rail een constante druk van om en bij de 1300/1400 bar (kg/cm²) Bij een benzinemotor is het principe vergelijkbaar maar dan heeft men amper 6 bar brandstofdruk.

Indien nu de common rail die benodigde druk niet haalt krijg je één foutcode. De mogelijke oorzaken kunnen zijn:
-opvoerpomp in de brandstoftank stuk (+/-250€)
-brandstoffilter verstopt
-hogedrukpomp versleten (+/-1000€)
-veiligheid/overdrukklep op de hogedrukpomp stuk
-één of meerdere injectoren die stuk zijn. (400€/stuk)
-druksensor op common rail defect
Ik ben geen specialist maar denk er toch niet ver af te zitten, het uitlezen van de OBDII stekker gaat u niet veel wijzer maken.

Als uw garagist dat wel doet raad ik u aan een andere te zoeken.
Ik ben mijn hele leven lang al mijn eigen garagist.

Als je even narekent ga je zien dat het mechanische gedeelte van een moderne dieselmotor al snel tegen de 4000€ zit.

BigF
26 januari 2014, 00:12
Natuurlijk mag dat. Ik ga u even op weg helpen.
Bij moderne diesels wordt de inspuiting elektronisch geregeld. De injectoren ontvangen via de common rail een constante druk van om en bij de 1300/1400 bar (kg/cm²) Bij een benzinemotor is het principe vergelijkbaar maar dan heeft men amper 6 bar brandstofdruk.

Indien nu de common rail die benodigde druk niet haalt krijg je één foutcode. De mogelijke oorzaken kunnen zijn:
-opvoerpomp in de brandstoftank stuk (+/-250€)
-brandstoffilter verstopt
-hogedrukpomp versleten (+/-1000€)
-veiligheid/overdrukklep op de hogedrukpomp stuk
-één of meerdere injectoren die stuk zijn. (400€/stuk)
-druksensor op common rail defect
Ik ben geen specialist maar denk er toch niet ver af te zitten, het uitlezen van de OBDII stekker gaat u niet veel wijzer maken.

Wat die OBD2 stekker u in dat geval gaat vertellen weet ik niet, maar ik weet wel dat een deftige garagist niet al die onderdelen moet gaan vervangen om zo zeker te zijn dat hij ook het juiste vervangen heeft.
Nogmaals, ook ik ben geen specialist maar ik weet wel dat toch al zeker de opvoerpomp, het brandstoffilter, de druksensor en de injectoren gecontroleerd kunnen worden en dus niet zo maar in het wilde weg vervangen moeten worden.

Vandaar dat ik uw uiteenzetting niet goed begrijp. Wat is eigenlijk uw probleem met die OBD2-toestand?
Het lijkt me alsof je wil zeggen dat een garagist na uitlezen niet veel meer rest dan alle mogelijke onderdelen die voor het probleem kunnen zorgen te gaan vervangen.

Om bij uw voorbeeld te blijven: stel dat het brandstoffilter verstopt zit. Beweer je dan dat ik een rekening ga krijgen voor de opvoerpomp, de hogedrukpomp, alle injectoren enz zuiver en alleen omdat die allemaal mogelijke oorzaken van het probleem kunnen zijn?

Ik zie weinig verschil met vroeger toen ik als jonge knaap aan brommer/motoren zat te sleutelen. Als daar bleek dat er geen benzine in de cilinders geraakte kon het probleem in de brandstoftank zitten (het zeefje verstopt), in het brandstofkraantje, in de brandstofleiding, in de vlotter van de carburator, in de sproeier in die carburator, in een afgebroken inlaatschijf net voor de tweetaktcilinder,…
Toen moesten wij ook op zoek naar het eigenlijke probleem maar ook toen gingen we alle mogelijkheden netjes af tot we de daadwerkelijke dader gevonden hadden.

Nu krijg je via ODB2 gewoon de mogelijke oorzaken voorgeschoteld waarna elke bekwame garagist die een voor een af kan gaan vinken.
Je gaat me toch niet vertellen dat de meeste van die onderdelen die je opnoemt niet kan testen?

Laat ik het even van een andere (maar vergelijkbare) invalshoek bekijken:
Beroepsmatig werk in met een drukpers. Die geeft bij problemen ook een foutmelding op een computerscherm en uit die foutmelding geraken de techniekers ook niet altijd wijs.
Maar het zet hen in ieder geval op de goeie weg en na wat mogelijke onderdelen getest te hebben krijgen zij dat spel altijd wel weer aan de praat. En geloof me; ze zouden niet lang technieker zijn als ze regelmatig meerdere onderdelen onnodig zouden vervangen. En geloof me ook maar als ik zeg dat de elektronica in een hedendaagse auto echt helemaal niks voorstelt in vergelijking met wat er aan elektronica in een 32-pagina rotatiepers zit.

Ik ben mijn hele leven lang al mijn eigen garagist.
Ok, blij voor u.
Maar verder doet dat hier niet veel terzake denk ik.

Als je even narekent ga je zien dat het mechanische gedeelte van een moderne dieselmotor al snel tegen de 4000€ zit.
Dat ga ik niet tegenspreken maar nogmaals: wat is uw punt?
Dat er bij eventuele problemen niets anders mogelijk is dan nagenoeg alles te vervangen en zo met een rekening van 4000 euro opgescheept te zitten als er eens iets kapot gaat?

Mambo
26 januari 2014, 01:09
Wat die OBD2 stekker u in dat geval gaat vertellen weet ik niet, maar ik weet wel dat een deftige garagist niet al die onderdelen moet gaan vervangen om zo zeker te zijn dat hij ook het juiste vervangen heeft.
Nogmaals, ook ik ben geen specialist maar ik weet wel dat toch al zeker de opvoerpomp, het brandstoffilter, de druksensor en de injectoren gecontroleerd kunnen worden en dus niet zo maar in het wilde weg vervangen moeten worden.

Vandaar dat ik uw uiteenzetting niet goed begrijp. Wat is eigenlijk uw probleem met die OBD2-toestand?
Het lijkt me alsof je wil zeggen dat een garagist na uitlezen niet veel meer rest dan alle mogelijke onderdelen die voor het probleem kunnen zorgen te gaan vervangen.

Om bij uw voorbeeld te blijven: stel dat het brandstoffilter verstopt zit. Beweer je dan dat ik een rekening ga krijgen voor de opvoerpomp, de hogedrukpomp, alle injectoren enz zuiver en alleen omdat die allemaal mogelijke oorzaken van het probleem kunnen zijn?

Ik zie weinig verschil met vroeger toen ik als jonge knaap aan brommer/motoren zat te sleutelen. Als daar bleek dat er geen benzine in de cilinders geraakte kon het probleem in de brandstoftank zitten (het zeefje verstopt), in het brandstofkraantje, in de brandstofleiding, in de vlotter van de carburator, in de sproeier in die carburator, in een afgebroken inlaatschijf net voor de tweetaktcilinder,…
Toen moesten wij ook op zoek naar het eigenlijke probleem maar ook toen gingen we alle mogelijkheden netjes af tot we de daadwerkelijke dader gevonden hadden.

Nu krijg je via ODB2 gewoon de mogelijke oorzaken voorgeschoteld waarna elke bekwame garagist die een voor een af kan gaan vinken.
Je gaat me toch niet vertellen dat de meeste van die onderdelen die je opnoemt niet kan testen?

Laat ik het even van een andere (maar vergelijkbare) invalshoek bekijken:
Beroepsmatig werk in met een drukpers. Die geeft bij problemen ook een foutmelding op een computerscherm en uit die foutmelding geraken de techniekers ook niet altijd wijs.
Maar het zet hen in ieder geval op de goeie weg en na wat mogelijke onderdelen getest te hebben krijgen zij dat spel altijd wel weer aan de praat. En geloof me; ze zouden niet lang technieker zijn als ze regelmatig meerdere onderdelen onnodig zouden vervangen. En geloof me ook maar als ik zeg dat de elektronica in een hedendaagse auto echt helemaal niks voorstelt in vergelijking met wat er aan elektronica in een 32-pagina rotatiepers zit.


Ok, blij voor u.
Maar verder doet dat hier niet veel terzake denk ik.


Dat ga ik niet tegenspreken maar nogmaals: wat is uw punt?
Dat er bij eventuele problemen niets anders mogelijk is dan nagenoeg alles te vervangen en zo met een rekening van 4000 euro opgescheept te zitten als er eens iets kapot gaat?

Het hangt allemaal van het probleem en de garagist af.
Ik ken iemand die meerdere keren een probleem met haar Peugeot voorhad en die al de aankoopprijs van een nieuwe aan herstellingen voor steeds dat zelfde probleem heeft betaald.

Mijn zoon heeft het ook ooit voorgehad met zijn bmw. Hij haperde wat of zo en ze lazen wat uit en toen begonnen ze gewoon de lijst af te gaan te beginnen met de vlotter in de benzine tank, de benzine pomp, de benzine filters en tarara en uiteindelijk vonden ze het niet.
En bij een andere garagist toen maar gegaan (een ouderwetse) en die keek eventjes en zag dat er een dichting weg was en met 5€ bij wijze van spreken was het opgelost.

Nu met al die elektronica en hoe fantastisch het ook moge zijn. Iemand die ik ken heeft een hele dure tesla (de allerduurste) en dat is één en al computer.
Nu van alles gaat er dus mis hé.
Lichten gaan wel of niet aan, deuren gaan vanzelf in slot of net niet. Zo prutsen maar wel vervelende.

Zoals ingenieur Tavek ooit eens hier zei,; wij ingenieurs zijn er niet om te herstellen maar om te ontwerpen.
Nu dus, een garagist hinkt wel wat achterop en verstaat er geen fluit van.

daiwa
26 januari 2014, 02:11
Oldtimers kunnen een goeie investering zijn maar aangezien er meer nieuwe wagens verkocht worden dan oldtimers:

welke nieuwe wagen moet je nu kopen als je er ooit dik geld aan wilt verdienen?
Kortom: welke nieuwe wagen van tegenwoordig wordt ooit een gegeerde oldtimer?

Zonder twijfel deze !!
Probleem is wel dat hij al uitverkocht is denk ik en dan zwijgen we nog over de aankoopprijs.

Even duiden hoe exclusief deze droomwagen wel is: Lamborghini bouwde de Veneno ter gelegenheid van de 50e verjaardag van het Italiaanse luxemerk. Naast een showmodel zijn er maar drie exemplaren van gemaakt voor verkoop.

http://www.knack.be/nieuws/auto/als-u-een-superexclusieve-lamborghini-veneno-koopt-wordt-hij-zo-geleverd-video/article-normal-125681.html?nb-handled=true&utm_source=Newsletter-24/01/2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBKNAUTO

manta
26 januari 2014, 10:12
Met al die elektronica in de moderne wagens zijn deze niet echt geschikt om later als "classic" of "old timer" door het leven te gaan.

De Ligierautootjes (er zijn andere merken ook maar Ligier is zo'n beetje de benaming die ze krijgen, net als een fototoestel ook steeds een kodak is voor velen) met hun simpliciteit gaan ze de fiat 500 van de toekomst worden.
Zuinig als een 2cv, simpel om aan te werken, zelfs een golf 1 is moeilijker,.
Tel daarbij het verbruik, onderhoud en het feit dat je met een gewone op oliederivaat rijdende wagen niet veel kan doen in de toekomst (beetje duur)en je hebt een topper...8-)
En hé, wie weet mag je binnen 20 jaar slechts 50 Km/u op de autosnelwegen...:-D

Johan Daelemans
26 januari 2014, 10:44
Dat ga ik niet tegenspreken maar nogmaals: wat is uw punt?


??? Dat een nieuwe auto nooit een waardevolle old-timer gaat worden.
Ergens misschien dienen als 'schilderij' met een doekske erover als hij van bij aankoop al heel exclusief was en peperduur, een andere toekomst gaat dat ding niet hebben.

Johan Daelemans
26 januari 2014, 10:46
Zoals ingenieur Tavek ooit eens hier zei,; wij ingenieurs zijn er niet om te herstellen maar om te ontwerpen.

Dat lijkt niet echt een gelukkige uitspraak.

Peche
26 januari 2014, 11:37
Oldtimers kunnen een goeie investering zijn maar aangezien er meer nieuwe wagens verkocht worden dan oldtimers:

welke nieuwe wagen moet je nu kopen als je er ooit dik geld aan wilt verdienen?
Kortom: welke nieuwe wagen van tegenwoordig wordt ooit een gegeerde oldtimer?

De nieuwe Ford Mustang voor de Europese markt. Wie daar een eerste uitgave van heeft en zuinig op zijn km's is zal daar later nog geld op kunnen verdienen.

Maar wat als de energiebron niet olie blijft?
Op zich vind ik het niet zo'n veilige investering. Zulk kapitaal kan je veel meer terugverdienen tegen de tijd die auto effectief wat waard zou zijn.
Want vanaf je hem koopt en hij staat op uw naam is hij de winkelprijs al niet meer waardig.

BigF
26 januari 2014, 13:51
??? Dat een nieuwe auto nooit een waardevolle old-timer gaat worden.
Ergens misschien dienen als 'schilderij' met een doekske erover als hij van bij aankoop al heel exclusief was en peperduur, een andere toekomst gaat dat ding niet hebben.

Ok dan.

edit: Al begrijp ik toch uw redenering nog steeds niet goed.

Het mechanisch gedeelte van een dieselwagen kost al snel 4000 euro en daardoor gaat zo'n wagen nooit een waardevolle oldtimer worden?

BigF
26 januari 2014, 13:53
Maar wat als de energiebron niet olie blijft?

Ik denk dat dan de 'laatste' auto's die nog wel oliegestookt zijn dan pas echt meer waard gaan worden.
Stel dat binnen 50 jaar alle wagens elektrisch rijden, dan heb jij met je laatste oliegestookte Mustang bv wel iets speciaals in huis.

Johan Daelemans
26 januari 2014, 18:15
Ok dan.

edit: Al begrijp ik toch uw redenering nog steeds niet goed.

Het mechanisch gedeelte van een dieselwagen kost al snel 4000 euro en daardoor gaat zo'n wagen nooit een waardevolle oldtimer worden?

Ik weet niet wat je wil bereiken met het isoleren en verkeerd interpreteren van één zin.
Eenvoud en de mogelijkheid tot herbouw van vervangingsonderdelen zijn voorwaarden die een eeuwig leven van toestellen mogelijk maakt.
Of dat nu een naaimachine is, een wagen, een motorfiets of een **** dat maakt helemaal niet uit. De wagen die vandaag van de band rolt hoort daar jammer genoeg meer niet bij. Eigenlijk rolt er niks meer van de band die aan die voorwaarden voldoet.

Simpel voorbeeld. Naaimachine Adler Klasse 199 - 50 jaar oud.
Onderdeel kapot? Tekening maken, binnensturen en klaar is kees.
Ruilen tegen een modern nieuw 'top' toestel? Ik dacht het niet.

Ander uiterste... Koffiezet... Reeds 8 maal vervangen steeds binnen de garantieperiode. Het toestel heeft geen tijd om vuil te worden. Laatste vervanging was op 7 januari 2014. Garantieperiode tot 7 januari 2016 dus.

Een nieuwe auto is gebouwd volgens de filosofie achter de koffiezet, een wagen van de jaren 50 volgens de filosofie van de naaimachine.

Peche
26 januari 2014, 19:54
Ik denk dat dan de 'laatste' auto's die nog wel oliegestookt zijn dan pas echt meer waard gaan worden.
Stel dat binnen 50 jaar alle wagens elektrisch rijden, dan heb jij met je laatste oliegestookte Mustang bv wel iets speciaals in huis.

Pakt zo'n wagen kost je 75 000 euro full option.
Want de lichtste motor wil een verzamelaar later niet hebben.

Dat is een investering die een halve eeuw langs de kant gaat staan voor ze opbrengt. Beter direct geld maken ermee dan denk ik dan?

BigF
26 januari 2014, 21:55
Ik weet niet wat je wil bereiken met het isoleren en verkeerd interpreteren van één zin.

?? Even hervatten dan maar:

Als je even narekent ga je zien dat het mechanische gedeelte van een moderne dieselmotor al snel tegen de 4000€ zit.
Dat ga ik niet tegenspreken maar nogmaals: wat is uw punt?
Dat er bij eventuele problemen niets anders mogelijk is dan nagenoeg alles te vervangen en zo met een rekening van 4000 euro opgescheept te zitten als er eens iets kapot gaat?
??? Dat een nieuwe auto nooit een waardevolle old-timer gaat worden.
Ergens misschien dienen als 'schilderij' met een doekske erover als hij van bij aankoop al heel exclusief was en peperduur, een andere toekomst gaat dat ding niet hebben.
edit: Al begrijp ik toch uw redenering nog steeds niet goed.

Het mechanisch gedeelte van een dieselwagen kost al snel 4000 euro en daardoor gaat zo'n wagen nooit een waardevolle oldtimer worden?

Ik weet niet wat je wil bereiken met het isoleren en verkeerd interpreteren van één zin.

?? Waar of wat isoleer ik of interpreteer ik verkeerd ??
Ik ga gewoon verder op uw antwoorden.





Eenvoud en de mogelijkheid tot herbouw van vervangingsonderdelen zijn voorwaarden die een eeuwig leven van toestellen mogelijk maakt.
Dat ga ik niet betwisten maar wie zegt dat zulke onderdelen binnen 20, 30, 50 jaar niet meer verkrijgbaar/produceerbaar gaan zijn? Ik denk bv al maar gewoon heel stilletjes aan 3D-printing. Nu nog in zijn kinderschoenen maar jij kan evenmin als mij weten hoe ver zulke technologie over 50 jaar gaat staan.

Het probleem is dat jij er van uit gaat dat onderdelen van vandaag binnen -tig jaren niet meer verkrijgbaar gaan zijn maar daar ben ik nog niet zo zeker van. 't Is wederom koffiedik kijken en daardoor hebben we weer allebei gelijk.

Of dat nu een naaimachine is, een wagen, een motorfiets of een **** dat maakt helemaal niet uit. De wagen die vandaag van de band rolt hoort daar jammer genoeg meer niet bij. Eigenlijk rolt er niks meer van de band die aan die voorwaarden voldoet.
Al die dingen worden samengesteld uit onderdelen. Jij gaat ervan uit dat de onderdelen van de naaimachine uit de jaren 50 nog steeds na te maken zijn (of gewoon nog uit stock leverbaar) en de onderdelen van een auto binnen 50 jaar niet meer.
Ik vind dat betwijfelbaar.

Simpel voorbeeld. Naaimachine Adler Klasse 199 - 50 jaar oud.
Onderdeel kapot? Tekening maken, binnensturen en klaar is kees.
Ruilen tegen een modern nieuw 'top' toestel? Ik dacht het niet.
Tuurlijk. Zo'n mechanisch onderdeel kan altijd bijgemaakt worden. De juiste tekening (of binnenkort; de juiste 3D-scan) en Kees is nagenoeg klaar. En in geval van iets van toch al een behoorlijke prijs zoals een naaimachine waarschijnlijk ook goedkoper dan een nieuwe machine.

Ander uiterste... Koffiezet... Reeds 8 maal vervangen steeds binnen de garantieperiode. Het toestel heeft geen tijd om vuil te worden. Laatste vervanging was op 7 januari 2014. Garantieperiode tot 7 januari 2016 dus.
Voor de fabrikant is dat nieuwe toestel goedkoper dan het vervangonderdeel voor uw kapot toestel. Maar stel dat jij om een of andere reden heeel gehecht bent aan die koffiezetter: dan kan je het kapotte onderdeel even goed na laten maken. Tekeningetje of scan en printen maar. En als het een electronisch onderdeel is: electronicaspecialist een nieuw in elkaar laten solderen.
Dat is perfect mogelijk en dat is ook wat ik bij waardevolle auto's binnen pakweg 50 jaar zie gebeuren.

Een nieuwe auto is gebouwd volgens de filosofie achter de koffiezet, een wagen van de jaren 50 volgens de filosofie van de naaimachine.

Alles is na te maken. En het is niet omdat de fabrikant je in de steek laat dat je zelf bij de pakken moet blijven zitten. Nen echte restaurateur van oldtimers moet nu ook al wel eens zelf een spatbord kloppen uit een recht stuk staal. En binnen 50 jaar zal die waarschijnlijk al eens een printplaat moeten 'kloppen' ofzo.
Momenteel zijn zo'n onderdelen te duur om na te maken maar stel dat jij binnen 50 jaar een dikke (vol elektronica gepakte) Mercedes hebt staan. Dan wordt het na laten maken van zo'n onderdeel waarschijnlijk wel de moeite.
En ik kan me niet van het idee ontdoen dat zoiets binnen 50 jaar perfect mogelijk is…

BigF
26 januari 2014, 21:58
Pakt zo'n wagen kost je 75 000 euro full option.
Want de lichtste motor wil een verzamelaar later niet hebben.

Dat is een investering die een halve eeuw langs de kant gaat staan voor ze opbrengt. Beter direct geld maken ermee dan denk ik dan?

Ik zeg ook nergens dat ik dat van plan ben of ik moedig niemand aan om zijn nieuwe wagen onder een zeiltje in de garage te zetten.

Ik vroeg me gewoon af welke auto van vandaag de gegeerde oldtimer van morgen gaat zijn.

Johnny Blaze
26 januari 2014, 22:36
Pakt zo'n wagen kost je 75 000 euro full option.
Want de lichtste motor wil een verzamelaar later niet hebben.

Dat is een investering die een halve eeuw langs de kant gaat staan voor ze opbrengt. Beter direct geld maken ermee dan denk ik dan?

Zelfs dat is geen zekerheid. Zo zijn de I6 e-types bv. een pak populairder dan de V12 versies bij de liefhebbers.

Peche
26 januari 2014, 22:43
Ge kent nix van autoverzamelen als je zoiets zegt johnny. Golf 3 vr6 is later meer waard dan dien mustang. HUICHELAARS

Peche
26 januari 2014, 22:48
Vergelijk prijs. Ik zou op 4k meer verdienen dan op 30k. Doe es consequent

Mambo
26 januari 2014, 22:50
??
Alles is na te maken. En het is niet omdat de fabrikant je in de steek laat dat je zelf bij de pakken moet blijven zitten. Nen echte restaurateur van oldtimers moet nu ook al wel eens zelf een spatbord kloppen uit een recht stuk staal. En binnen 50 jaar zal die waarschijnlijk al eens een printplaat moeten 'kloppen' ofzo.
Momenteel zijn zo'n onderdelen te duur om na te maken maar stel dat jij binnen 50 jaar een dikke (vol elektronica gepakte) Mercedes hebt staan. Dan wordt het na laten maken van zo'n onderdeel waarschijnlijk wel de moeite.
En ik kan me niet van het idee ontdoen dat zoiets binnen 50 jaar perfect mogelijk is…

Het probleem is dat namaak in de oldtimers wereld niet telt.
Eigenhandig ambachtelijk gemaakt dan weer wel.
De originaliteit moet de perfectie zoveel mogelijk benaderen met puur originele en authentieke onderdelen. Matching numbers en van die zaken.

Die restauraties die je soms op tv ziet in Amerika kunnen in de echte wereld niet door de beugel.
(trouwens in carrosserieën hier zouden ze wellicht hun c4 krijgen)

Johan Daelemans
27 januari 2014, 09:54
?? Zo'n mechanisch onderdeel kan altijd bijgemaakt worden. De juiste tekening (of binnenkort; de juiste 3D-scan) en Kees is nagenoeg klaar.

Tja... als de uil niet zien wil....
We hadden het hier over de huidige digitale rommel die een nieuwe wagen binnen de kortste keren waardeloos maakt.

Indien jij het volste vertrouwen hebt dat uw 3D scan gaat evolueren naar een röntgen opname apparaat en uw 3D printer IC's gaat uitspuwen dan heb ik daar verder niets aan toe te voegen.

Ik zou in uw plaats luisteren naar mensen die duidelijk wat meer van techniek afweten en trachten te snappen wat die me trachten te vertellen ipv koppig
de huidige evolutie/filosofie achter het massaproduct te blijven te negeren.

BigF
27 januari 2014, 14:54
Tja... als de uil niet zien wil....
We hadden het hier over de huidige digitale rommel die een nieuwe wagen binnen de kortste keren waardeloos maakt.
Dus iemand die uw uitleg niet direct voor waar aanneemt is een uil die niet zien wil? Lees even verder, dan ga je merken waarom ik uw uitleg niet geloof.

Indien jij het volste vertrouwen hebt dat uw 3D scan gaat evolueren naar een röntgen opname apparaat en uw 3D printer IC's gaat uitspuwen dan heb ik daar verder niets aan toe te voegen.
Jij gelooft niet dat 3D-printers binnen 50 jaar IC's kunnen uitprinten?
De techniek voor het uitprinten van IC's is op de dag van vandaag al bekend, mijn beste. We gaan er heus geen 50 jaar op moeten wachten.
Dus hou je wijsheid over het voorspellen van de toekomst maar voor jezelf want jou glazen bol is duidelijk niks waard.

Jij kan vinden dat ik niks van auto's ken, ik heb zeker zoveel recht te vinden dat jij niks van technologische vooruitgang kent. Je gelooft niet in iets wat in de toekomst mogelijk gaat zijn terwijl het vandaag in principe al mogelijk is…


Ik zou in uw plaats luisteren naar mensen die duidelijk wat meer van techniek afweten en trachten te snappen wat die me trachten te vertellen ipv koppig
de huidige evolutie/filosofie achter het massaproduct te blijven te negeren.
Tsja, afgaande op uw toekomstvoorspellingen kan ik inderdaad beter eens bij mensen gaan luisteren die wat meer van techniek afkennen dan jij.

BigF
27 januari 2014, 14:57
Het probleem is dat namaak in de oldtimers wereld niet telt.
Eigenhandig ambachtelijk gemaakt dan weer wel.
De originaliteit moet de perfectie zoveel mogelijk benaderen met puur originele en authentieke onderdelen. Matching numbers en van die zaken.

Die restauraties die je soms op tv ziet in Amerika kunnen in de echte wereld niet door de beugel.
(trouwens in carrosserieën hier zouden ze wellicht hun c4 krijgen)

Je hebt mensen die hun wagen willen behouden en/of restaureren en je hebt restaurateurs.
Voor de ene zijn nummerkes en authentieke onderdelen noodzakelijk, voor de andere niet.
Het is nu ook weer niet zo dat een oldtimer die bollende gehouden wordt dankzij een paar niet-originele onderdelen helemaal niks waard is eh?

Anna List
27 januari 2014, 15:17
Serieus :D

Je mag nooit een wagen kopen met het gedacht dat het een investering zal worden. Een wagen is een vervoersmiddel met beperkte houdbaarheid. Draait het later beter uit dan is het geluk gehad hebben.

Mijn vader kocht in 1999 een hele jonge tweedehands porsche van iemand die dringend geld nodig had. Hij heeft er de eerste jaren wel wat mee gereden maar na zijn rugoperatie is de wagen op stal gezet. En vandaag heeft hij al biedingen gekregen die het veelvoudige zijn van wat hij destijds betaald heeft.

In 1999 betaald : 900.000 BEF (omgerekend 22.500 euro)
Vandaag geschatte waarde : 70.000 tot 90.000 euro

lol, 70.000 dekt amper inflatie en theoretische en zeer veilige (dus kleine) beleggingsvergoeding...

Boduo
27 januari 2014, 16:08
Dus iemand die uw uitleg niet direct voor waar aanneemt is een uil die niet zien wil? Lees even verder, dan ga je merken waarom ik uw uitleg niet geloof.
...
...

Jij gelooft niet dat 3D-printers binnen 50 jaar IC's kunnen uitprinten?
De techniek voor het uitprinten van IC's is op de dag van vandaag al bekend, mijn beste. Tsja, afgaande op uw toekomstvoorspellingen kan ik inderdaad beter eens bij mensen gaan luisteren die wat meer van techniek afkennen dan jij.

3D technieken bestonden in de metaalnijverheid al eind jaren 80.
Ook hier, oa. in West- en Oost-Vlaanderen.

:cheer::cheer::cheer:

Johnny Blaze
27 januari 2014, 19:20
Ge kent nix van autoverzamelen als je zoiets zegt johnny. Golf 3 vr6 is later meer waard dan dien mustang. HUICHELAARS

In't geval va die e-type vrees ik toch dat het zo is hoor.

Johan Daelemans
27 januari 2014, 21:55
Jij gelooft niet dat 3D-printers binnen 50 jaar IC's kunnen uitprinten?
De techniek voor het uitprinten van IC's is op de dag van vandaag al bekend, mijn beste. We gaan er heus geen 50 jaar op moeten wachten.
Dus hou je wijsheid over het voorspellen van de toekomst maar voor jezelf want jou glazen bol is duidelijk niks waard.

Uw oplossing bestaat wel uit twee luiken.
Eén.... scannen van het te vervangen onderdeel.
Veel geluk met uw IC's.
Nog een extra probleem, als je het moet vervangen dan is uw IC stuk.
Je gaat dus een waardeloos kapot stuk printen.
U heeft het over technieken die vandaag reeds bestaan.
Techniek voor F1 bolides te bouwen bestaat ook. Betekent dat dan dat zoiets binnen uw bereik ligt?
Ze vliegen ook naar de maan als het echt moet.

Post eens een link van die techniek om IC's te printen.
We zullen direct weten voor wie die techniek is weggelegd. Misschien koop ik er vlug eentje.

Ik zal nog wat zout in de wonde strooien.
http://www.youtube.com/watch?v=lAG_NKxnKE4

Daar is uw nieuwe wagen. Begin maar te scannen en te printen.....niet vergeten eerst een niet beschadigd stuur te vinden.

Derk de Tweede
27 januari 2014, 21:59
Toyota Aigo natuurlijk.

https://imagizer.imageshack.us/v2/688x515q90/819/a4p2.jpg

Mambo
27 januari 2014, 22:49
Je hebt mensen die hun wagen willen behouden en/of restaureren en je hebt restaurateurs.
Voor de ene zijn nummerkes en authentieke onderdelen noodzakelijk, voor de andere niet.
Het is nu ook weer niet zo dat een oldtimer die bollende gehouden wordt dankzij een paar niet-originele onderdelen helemaal niks waard is eh?

Een vb uit de praktijk;
Values by Condition
Fair

$14,900

Good

$20,300

Excellent

$28,300

Concours

$38,600

Om maar iets te zeggen; excellent is bijna nieuwstaat zoals op de dag dat hij de fabriek verliet.
En concours is wanneer er meerdere 1é prijzen aan behoren.

Het zijn ook die 2 laatste beoordelingen die het meest stijgen in de tijdslijn.
Dus fair en good kan best zijn dat ze 20 jaar nadien nog steeds even hoog of zelfs gezakt zijn in waarde.
Terwijl excellent en concours enorm kunnen stijgen.

BigF
28 januari 2014, 16:18
Uw oplossing bestaat wel uit twee luiken.
Eén.... scannen van het te vervangen onderdeel.
Veel geluk met uw IC's.
Nog een extra probleem, als je het moet vervangen dan is uw IC stuk.
Je gaat dus een waardeloos kapot stuk printen.
Gaan we over details leuteren ja?
Ok, als mijn IC stuk is dan ga ik langs bij een oldtimer-club waar iemand mij zijn werkende IC even leent om 'in te scannen'.
Gaat dat niet dan zijn er nog steeds ontwerptekeningen of plannen.
En dan heb ik het nog niet over eventuele andere manieren die binnen pakweg 50 jaar mogelijk gaan zijn.
Mijn punt blijft dat jij wel heel zeker van jezelf blijkt als het gaat over welke technieken in de toekomst mogelijk gaan zijn.
Het is natuurlijk gemakkelijk om te zeggen "dat is zelfs binnen 50 jaar niet mogelijk", maar je kunt die bewering nergens hard maken.
Er zijn immers veel meer argumenten om het tegendeel aan te nemen. Zie verder.

U heeft het over technieken die vandaag reeds bestaan.
Techniek voor F1 bolides te bouwen bestaat ook. Betekent dat dan dat zoiets binnen uw bereik ligt?
Ze vliegen ook naar de maan als het echt moet.
Som nu eens dingen op waar de gewone particulier iets aan heeft.
En nogmaals: het ligt misschien nu niet binnen ieders bereik maar vertel me nu eens waarom binnen 50 jaar niet iedere particulier in bezit van de juiste plannen of scans geen F1-bolide zou kunnen uitprinten?
Op grond waarvan zeg jij dat dat onmogelijk is?

Post eens een link van die techniek om IC's te printen.
We zullen direct weten voor wie die techniek is weggelegd. Misschien koop ik er vlug eentje.
Ik weet niet hoe dik uw portefeuille is maar waarschijnlijk is die techniek niet voor u weggelegd. Dat beweer ik ook nergens.
Maar als je 100 jaar geleden naast een drukpers stond die A4's uitspuwde zou jij vast ook gezegd hebben dat zoiets nooit binnen het bereik van de gewone particulier zou komen. Terwijl er nu op elke bureau een printer staat.


Links?

Nu reeds verkrijgbare nanoscale 3D-printer (http://www.nanoscribe.de/en/products/photonic-professional-gt)
Hij print nog geen microchips maar het formaat is alvast geen probleem meer. Laat deze printer met de juiste grondstoffen printen en de IC's knallen eruit.
Niet mogelijk binnen 50 jaar??

En wat lees ik hier (http://www.singularityweblog.com/3d-printing/)?
What is even more important is that, once the technology gets sufficiently advanced, 3D printers will likely be able to produce virtually any kind of objects from clothing, toys, prosthetic limbs, microchips and electronics to cars, houses, airplanes, satellites, robots, pets and fully functional human organs.
Blijf je erbij dat het niet mogelijk is in de toekomst?

Of hier (http://www.3dprinter.nu/microchip_fabriceren.php)
Thuis zou je op deze manier in principe met een 3D-printer je eigen microchips kunnen maken.

Nog steeds overtuigd dat zelf microchips printen niet mogelijk wordt?
Speur dan aub zelf even Google af.
Ik ben alvast niet verder dan de 2de pagina zoekresultaten moeten gaan.
Kwestie van zelf verder zout in uw wonde te strooien.





Ik zal nog wat zout in de wonde strooien.
http://www.youtube.com/watch?v=lAG_NKxnKE4

Daar is uw nieuwe wagen. Begin maar te scannen en te printen.....niet vergeten eerst een niet beschadigd stuur te vinden.
Hoe zout kan zo'n irrelevant filmpje zijn?

Johan Daelemans
28 januari 2014, 17:05
Gaan we over details leuteren ja?

"What is even more important is that, once the technology gets sufficiently advanced, 3D printers will likely be able to produce virtually any kind of objects from clothing, toys, prosthetic limbs, microchips and electronics to cars, houses, airplanes, satellites, robots, pets and fully functional human organs."

Ik denk dat ik niet verder moet ingaan op uw argumenten.
Ipv te vertrouwen op onbestaande dingen en praat van fantasten hou ik het liever iets realistischer.
Er lopen anders wel wat informatica specialisten rond op dit forum, misschien aan hen is vragen? Six bijvoorbeeld?

Waarom is dat filmpje niet relevant? Vandaag klappen bij de goedkopere merken bij een aanrijding ALLE airbags uit en blokkeren alle veiligheidsgordels ongeacht of er al dan niet passagiers aan boord zijn.

Johan Daelemans
28 januari 2014, 17:20
Nu reeds verkrijgbare nanoscale 3D-printer (http://www.nanoscribe.de/en/products/photonic-professional-gt)
Hij print nog geen microchips maar het formaat is alvast geen probleem meer. Laat deze printer met de juiste grondstoffen printen en de IC's knallen eruit.
Niet mogelijk binnen 50 jaar??


Heb jij een idee over welke schaal jij het hier hebt?
Van die µ meter naar transistors/condensators in een IC zit nog een verklein-factor van pakweg één miljard en hoger.
Om u op weg te helpen, verklein de Titanic 1 miljard keer en een mier trapt uw bootje plat.

BigF
28 januari 2014, 18:16
Ik denk dat ik niet verder moet ingaan op uw argumenten.
Ipv te vertrouwen op onbestaande dingen en praat van fantasten hou ik het liever iets realistischer.
Ik ga het u nog 1 keer vragen:
Waarom is uw visie op de toekomst ivm 3D-printen realistischer dan de mijne?
Of ook:
Waarop baseer jij je als je zegt dat het binnen 50 jaar niet mogelijk zal zijn om microchips thuis op een 3D-printer (of ander apparaat) te fabriceren.
Geef daar nu eens antwoord op in plaats van te beginnen over fantasten of uw eigen 'realistischere' kijk.


Er lopen anders wel wat informatica specialisten rond op dit forum, misschien aan hen is vragen? Six bijvoorbeeld?
:rofl:

Waarom is dat filmpje niet relevant? Vandaag klappen bij de goedkopere merken bij een aanrijding ALLE airbags uit en blokkeren alle veiligheidsgordels ongeacht of er al dan niet passagiers aan boord zijn.
Wat heeft dat te maken met het al dan niet mogelijk worden in de toekomst van het simpel fabriceren van microchips?

BigF
28 januari 2014, 18:35
We kunnen het hier weer terug over nieuwe wagens hebben die kans maken om binnen ettelijke jaren gegeerde oldtimers zullen zijn.
De 3D-discussie heeft een eigen stek gevonden.

six
28 januari 2014, 18:51
Ik zou in uw plaats luisteren naar mensen die duidelijk wat meer van techniek afweten en trachten te snappen wat die me trachten te vertellen ipv koppig
de huidige evolutie/filosofie achter het massaproduct te blijven te negeren.

Wie het zegt.

six
28 januari 2014, 18:54
Goe, ten eerste is een microchip niet scanbaar. Als dat scanbaar was waren testzaken als JTAG, om op heuristische wijze schakelfouten eruit te halen niet nodig. De schaal is simpelweg te klein.

Ten tweede, als de source (VHDL-bestanden, ...) van die chip bekend is, kan je hem drukken. Indien niet... Reverse engineering is een erg moeilijk taakje, niks wat zomaar door enthousiasten kan worden doorgevoerd.

Ten derde: reproduceerbaar =/= vervangbaar.

six
28 januari 2014, 18:56
We kunnen het hier weer terug over nieuwe wagens hebben die kans maken om binnen ettelijke jaren gegeerde oldtimers zullen zijn.
De 3D-discussie heeft een eigen stek gevonden.

Er is een reden dat in armere landen, en voor rally's, men oudere auto's verkiest. Puur mechanische motorblokken die men kan repareren zonder electronica.

Een wagen van nu wordt nooit een oldtimer.

Johan Daelemans
28 januari 2014, 19:12
Een wagen van nu wordt nooit een oldtimer.

Ik wist dat we bij jou moesten zijn voor een realistische kijk op hedendaagse elektronica.

six
28 januari 2014, 19:28
Ik wist dat we bij jou moesten zijn voor een realistische kijk op hedendaagse elektronica.

Vergeet niet dat hoewel een chip perfect vervangbaar is (de chip zelf is nog het minste), de sensoren en andere analoge apparatuur er ook zijn.

Pakweg een chip die ontsteking regelt moet via sensoren een heleboel data binnenkrijgen, verwerken en dan via actuatoren wegsturen om de mechanica te bedienen.
Het is mogelijk, en volgens mij niet al te moeilijk, om de chips in een auto zodanig op te bouwen dat zij vlot vervangbaar zijn en zelfs een geintegreerde debugger hebben.

Maar wanneer je analoge interfacing met de mechanica begint te drijven, dan zit je wel met problemen. Problemen waarvoor je een gespecialiseerde garage moet hebben, en zelfs dan.

Johan Daelemans
28 januari 2014, 19:58
Maar wanneer je analoge interfacing met de mechanica begint te drijven, dan zit je wel met problemen. Problemen waarvoor je een gespecialiseerde garage moet hebben, en zelfs dan.

Alles zit vandaag met elkaar verweven.
Al uw tellers, contact, motor management...men begint zelfs identificatie IC's in koplampen te monteren die dan moeten geactiveerd worden via de ECU en dit alles via enkele draadjes (bus). Ik zie dit niemand nabouwen en programmeren om een wagen in gebruik te houden. Zolang de garantie loopt geen probleem.
Eens die periode voorbij - loslopend wild zeker?

six
28 januari 2014, 20:03
Die identificatie-IC's in koplampen, waar is dat goed voor?

Johan Daelemans
28 januari 2014, 20:08
Die identificatie-IC's in koplampen, waar is dat goed voor?
Diefstal. Een complete Xenon koplamp van een Audi A6, ongeveer 1500€ het stuk.

Joachim Chiller
29 januari 2014, 22:55
http://www.gtspirit.com/wp-content/uploads/2013/01/Supermodel-Karlie-Kloss-Stars-in-2013-Mercedes-Benz-CLA-Film.jpg

Joachim Chiller
30 januari 2014, 22:29
ik heb mij een paar bugattis gekocht
http://www.schoenentimmers.be/photos/n-bugatti-heren-herenschoenen-schoenen-timmers-17367-2.jpg

Joachim Chiller
1 februari 2014, 15:59
welke wagen gemaakt 2000-2014 stijgt nu in waarde ?

Joachim Chiller
1 februari 2014, 15:59
http://www.northursalia.com/techdocs/history/mcraea.jpg

Johan Daelemans
1 februari 2014, 17:16
welke wagen gemaakt 2000-2014 stijgt nu in waarde ?

Geen enkele dus. Als ze spreken over software als het over uw auto gaat is het hopeloos. Een vuistregel zou kunnen zijn: als je hem kan onderhouden zonder 240v aansluiting zit je nog goed.

Joachim Chiller
1 februari 2014, 17:50
kan hem doen stijgen in prijs : alle metaal in interieur laten vergulden

Johan Daelemans
1 februari 2014, 18:57
kan hem doen stijgen in prijs : alle metaal in interieur laten vergulden

Dat heeft te maken met smaak. Doorgaans krijg je de wagen in die toestand aan minder mensen verkocht en zal je er waarschijnlijk minder voor krijgen.