PDA

View Full Version : 'N-VA zal Vlaams parlement als een tsunami overspoelen'


Knuppel
6 februari 2014, 18:43
'N-VA zal Vlaams parlement als een tsunami overspoelen'

06/02/2014 om 15:13

De partij van Bart De Wever barst in het Vlaams parlement letterlijk uit haar voegen en stijgt daarenboven fors op federaal niveau. Dat voorspelt althans de Gentse politicoloog Nicolas Bouteca in het weekblad Le Vif/L'Express.



http://www.knack.be/nieuws/belgie/n-va-zal-vlaams-parlement-als-een-tsunami-overspoelen/article-normal-127719.html?nb-handled=true&utm_source=Newsletter-06/02/2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN

De traditionele labbekakken mogen bijgevolg het doel vergeten waarvoor alle verkiezingen moesten samenvallen.

In de Vlaamse regering is de N-VA alvast onvermijdbaar.

reservespeler
6 februari 2014, 19:12
http://www.knack.be/nieuws/belgie/n-va-zal-vlaams-parlement-als-een-tsunami-overspoelen/article-normal-127719.html?nb-handled=true&utm_source=Newsletter-06/02/2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN

De traditionele labbekakken mogen bijgevolg het doel vergeten waarvoor alle verkiezingen moesten samenvallen.

In de Vlaamse regering is de N-VA alvast onvermijdbaar.

Twee partijen zouden voldoende zijn.

Pjotr 2691
6 februari 2014, 19:21
Laat ons met de voeten op de grond blijven.
Maar.... het zou schitterend zijn.

Bad Attila
6 februari 2014, 19:21
http://www.knack.be/nieuws/belgie/n-va-zal-vlaams-parlement-als-een-tsunami-overspoelen/article-normal-127719.html?nb-handled=true&utm_source=Newsletter-06/02/2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN

De traditionele labbekakken mogen bijgevolg het doel vergeten waarvoor alle verkiezingen moesten samenvallen.

In de Vlaamse regering is de N-VA alvast onvermijdbaar.

CD&V-VLD-SP.a hebben in dit scenario een héél ruime meerderheid in het Vlaams Parlement, hoor...

Je zal zelfs merken dat zij zelfs een Vlaamse meerderheid hebben in de federale Kamer. Een geluk voor jou dat dit maar een hypothetisch scenario is, nietwaar?

De schoofzak
6 februari 2014, 19:40
Dan zou de nva slechts een goede 27 procent behalen voor het Vlaams Parlement;

neen, dit is onvoldoende voor mij.
Als militant: een tandje bijsteken !

Zoals bij de meeste peilingen, zal het Vlaams Belang wel een betere score halen: heel wat mensen vertellen niet dat ze op die partij stemmen, eens ze in het kotteke staan.

.

Bad Attila
6 februari 2014, 19:42
Dan zou de nva slechts een goede 27 procent behalen voor het Vlaams Parlement;

neen, dit is onvoldoende voor mij.
Als militant: een tandje bijsteken !

.

Te groot trappen is ook niet goed, hé, je riskeert stil te vallen. ;-)

De schoofzak
6 februari 2014, 19:47
Te groot trappen is ook niet goed, hé, je riskeert stil te vallen. ;-)

Zoals de andere partijen blijven natrappen, zit het gevaar van stil vallen er niet in.

.

Another Jack
6 februari 2014, 19:51
Zoals de andere partijen blijven natrappen, zit het gevaar van stil vallen er niet in.

.

Voelt de eenzame vluchter de hete adem van de georganiseerde achtervolgers?

fonne
6 februari 2014, 20:04
http://www.knack.be/nieuws/belgie/n-va-zal-vlaams-parlement-als-een-tsunami-overspoelen/article-normal-127719.html?nb-handled=true&utm_source=Newsletter-06/02/2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN

De traditionele labbekakken mogen bijgevolg het doel vergeten waarvoor alle verkiezingen moesten samenvallen.

In de Vlaamse regering is de N-VA alvast onvermijdbaar.

Het lijkt mij toch wel serieus nattevingerwerk. Vooral het verschil tussen Kamer en Vlaams Parlement is waanzinnig groot. Ik vermoed dat hij het effect van de kopmannekes/vrouwkes toch wel wat overschat heeft. N-VA en CD&V in het Vlaams Parlement quasi even groot? Ook het verlies van VB is denk ik wat overdreven.

fonne
6 februari 2014, 20:05
Voelt de eenzame vluchter de hete adem van de georganiseerde achtervolgers?

:rofl:

georganiseerde diarree-aanvallen.

Pjotr 2691
6 februari 2014, 20:11
Het lijkt mij toch wel serieus nattevingerwerk. Vooral het verschil tussen Kamer en Vlaams Parlement is waanzinnig groot. Ik vermoed dat hij het effect van de kopmannekes/vrouwkes toch wel wat overschat heeft. N-VA en CD&V in het Vlaams Parlement quasi even groot? Ook het verlies van VB is denk ik wat overdreven.

Ik geloof ook nooit dat het verschil tussen N-VA en CD&V in het VP zo veel kleiner zal zijn dan in het federale parlement.
Hij heeft duidelijk een Peeters- en De Wever-effect ingecalculeerd. Maar ik verwacht dat heel veel mensen op dezelfde partijen voor zowel het Vlaams als federaal parlement zullen stemmen. En ik vermoed zelfs dat Homans in Antwerpen meer weerwerk zal leveren tegenover Peeters dan Verherstraeten dat tegenover De Wever zal doen.

Knuppel
6 februari 2014, 21:01
Het lijkt mij toch wel serieus nattevingerwerk. Vooral het verschil tussen Kamer en Vlaams Parlement is waanzinnig groot. Ik vermoed dat hij het effect van de kopmannekes/vrouwkes toch wel wat overschat heeft. N-VA en CD&V in het Vlaams Parlement quasi even groot? Ook het verlies van VB is denk ik wat overdreven.

Ik had het niet toevallig enkel over de N-VA die onvermijdbaar is in de Vlaamse regering. Dat is dan ook het enige waar ik niet aan twijfel. Over de rest doe ik geen voorspellingen, noch neem ik de voorspellingen van anderen ernstig.

Jan Meuleman
6 februari 2014, 21:07
Toch wel raar dat de belgicisten niet afkomen met "Nicolas Bouteca is een partij slaafje". Is de schrik dan zo groot?

marie daenen
6 februari 2014, 21:12
Laat ons met de voeten op de grond blijven.
Maar.... het zou schitterend zijn.

In een normale en gewoon goed draaiende democratie zou dat, na de zesde anti-Vlaamse staatsmisvorming de logica zelve zijn, maar la Belgique is inderdaad alles behalve een goed draaiende, normale democratie en in dit onland kan men zich dus aan vanalles verwachten.

Het Oosten
6 februari 2014, 21:16
http://www.knack.be/nieuws/belgie/n-va-zal-vlaams-parlement-als-een-tsunami-overspoelen/article-normal-127719.html?nb-handled=true&utm_source=Newsletter-06/02/2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN

De traditionele labbekakken mogen bijgevolg het doel vergeten waarvoor alle verkiezingen moesten samenvallen.

In de Vlaamse regering is de N-VA alvast onvermijdbaar.

Als het waar is, is het alweer noppes voor de Nva op federaal vlak. En voor de rest zuigt de NVA het VB verder leeg. Voor al de overlopers die ze op hun lijst hebben gelokt,is het al bij al maar een mager beestje. Gewoon communicerende vaten onder de nationalisten. Dit natuurlijk, als
het waar is.

Jan Meuleman
6 februari 2014, 21:22
Wat anders dan de voorspellingen van systemvan het oosten : Holder de bolder de berg op.

Het Oosten
6 februari 2014, 21:30
Wat anders dan de voorspellingen van systemvan het oosten : Holder de bolder de berg op.

De prijzen worden aan de meet uitgedeeld.

Henri1
7 februari 2014, 07:19
De prijzen worden aan de meet uitgedeeld.

Daarvoor moet je beseffen waar de "meet" is natuurlijk.

Ik heb de indruk dat ze dat bij n-va niet zo goed beseffen. Ze hadden de vorige keer niet eens door dat het de bedoeling was om te onderhandelen en compromissen te sluiten.

Ze waren in een zulke roes dat ze vonden dat iedereen naar hun pijpen moest dansen, dat iedereen zich gelukkig mocht prijzen om aan hun zijde het land te splitsen.

Bron ?
De laatste gemeenteraadsverkiezingen. Ze liepen als overwinnaars door 't stad, scanderend dat A'pen van hun was.
Die roes is alweer voorbij want de grote leider verlaat 't stad om zich nationaal weer onsterfelijk belachelijk te maken.

Resultaat:
De zoveelste n-va stommiteit, het zoveelste bewijs dat ook nu ze niet bij machte zullen zijn te handelen bij de "meet".
Vergelijk het met een F1 coureur die er elke koers in slaagt om 300 meter voor de meet zonder benzine te vallen.

Pjotr 2691
7 februari 2014, 07:34
Daarvoor moet je beseffen waar de "meet" is natuurlijk.

Ik heb de indruk dat ze dat bij n-va niet zo goed beseffen. Ze hadden de vorige keer niet eens door dat het de bedoeling was om te onderhandelen en compromissen te sluiten.

Ze waren in een zulke roes dat ze vonden dat iedereen naar hun pijpen moest dansen, dat iedereen zich gelukkig mocht prijzen om aan hun zijde het land te splitsen.

Bron ?
De laatste gemeenteraadsverkiezingen. Ze liepen als overwinnaars door 't stad, scanderend dat A'pen van hun was.
Die roes is alweer voorbij want de grote leider verlaat 't stad om zich nationaal weer onsterfelijk belachelijk te maken.

Resultaat:
De zoveelste n-va stommiteit, het zoveelste bewijs dat ook nu ze niet bij machte zullen zijn te handelen bij de "meet".
Vergelijk het met een F1 coureur die er elke koers in slaagt om 300 meter voor de meet zonder benzine te vallen.
Het is duidelijk dat Groot Luik nog een ontwikkelingsgebied is. En dat de mensen die er wonen niets weten van wat er in Vlaanderen leeft.

Bad Attila
7 februari 2014, 08:22
Toch wel raar dat de belgicisten niet afkomen met "Nicolas Bouteca is een partij slaafje". Is de schrik dan zo groot?

Waarom zou dat moeten? Als zijn voorspellingen waar zijn, dan zitten de Vlaams-nationalisten met een probleem, hoor, niet de Belgicisten.

vlijmscherp
7 februari 2014, 08:24
http://www.knack.be/nieuws/belgie/n-va-zal-vlaams-parlement-als-een-tsunami-overspoelen/article-normal-127719.html?nb-handled=true&utm_source=Newsletter-06/02/2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN

De traditionele labbekakken mogen bijgevolg het doel vergeten waarvoor alle verkiezingen moesten samenvallen.

In de Vlaamse regering is de N-VA alvast onvermijdbaar.

dit zou een horrorscenario zijn voor de N-VA. Dit betekent bijna zeker dat ze in geen enkele regering komen.

vlijmscherp
7 februari 2014, 08:25
Het lijkt mij toch wel serieus nattevingerwerk. Vooral het verschil tussen Kamer en Vlaams Parlement is waanzinnig groot. Ik vermoed dat hij het effect van de kopmannekes/vrouwkes toch wel wat overschat heeft. N-VA en CD&V in het Vlaams Parlement quasi even groot? Ook het verlies van VB is denk ik wat overdreven.

niet zo onlogisch hé. Hij rekent er waarschijnlijk op dat in Antwerpen de CD&V met Peeters in het Vlaams parlement een serieuze overwinning zal halen en dat De Wever dat gaat doen voor het federaal parlement. Dat kan het verschil maken.

vlijmscherp
7 februari 2014, 08:26
Daarvoor moet je beseffen waar de "meet" is natuurlijk.

Ik heb de indruk dat ze dat bij n-va niet zo goed beseffen. Ze hadden de vorige keer niet eens door dat het de bedoeling was om te onderhandelen en compromissen te sluiten.

Ze waren in een zulke roes dat ze vonden dat iedereen naar hun pijpen moest dansen, dat iedereen zich gelukkig mocht prijzen om aan hun zijde het land te splitsen.

Bron ?
De laatste gemeenteraadsverkiezingen. Ze liepen als overwinnaars door 't stad, scanderend dat A'pen van hun was.
Die roes is alweer voorbij want de grote leider verlaat 't stad om zich nationaal weer onsterfelijk belachelijk te maken.

Resultaat:
De zoveelste n-va stommiteit, het zoveelste bewijs dat ook nu ze niet bij machte zullen zijn te handelen bij de "meet".
Vergelijk het met een F1 coureur die er elke koers in slaagt om 300 meter voor de meet zonder benzine te vallen.

je beseft toch dat als De Wever geen burgemeester zou zijn, hij door een N-VA'er wordt opgevolgd en dat de N-VA in de meerderheid blijft?

Distel
7 februari 2014, 08:28
Als het waar is, is het alweer noppes voor de Nva op federaal vlak. En voor de rest zuigt de NVA het VB verder leeg. Voor al de overlopers die ze op hun lijst hebben gelokt,is het al bij al maar een mager beestje. Gewoon communicerende vaten onder de nationalisten. Dit natuurlijk, als
het waar is.

Je bedoelt dus dat het VB voor de komst van N-VA even groot was als het huidige VB en N-VA tesamen? Ik ben benieuwd naar de cijfers.

Het Oosten
7 februari 2014, 08:29
dit zou een horrorscenario zijn voor de N-VA. Dit betekent bijna zeker dat ze in geen enkele regering komen.

Moest dit de uitslag zijn dan kan de Vlaamse regering gerust zonder een NVA opgezet worden. Tot uw spijt wellicht en tot ontgoocheling van al de kazakdraaiers die dan tevergeefs uw partij zijn komen vervoegen.

Maar u hebt geluk: het zijn maar gissingen.

vlijmscherp
7 februari 2014, 08:31
Moest dit de uitslag zijn dan kan de Vlaamse regering gerust zonder een NVA opgezet worden. Tot uw spijt wellicht en tot ontgoocheling van al de kazakdraaiers die dan tevergeefs uw partij zijn komen vervoegen.

Maar u hebt geluk: het zijn maar gissingen.

Een Vlaamse regering kan, ook na de 6e staatshervorming, nog steeds zeer weinig doen voor de Vlamingen, ik weet niet of het zeer veel uitmaakt wie er aan de macht is.

Het Oosten
7 februari 2014, 08:35
Een Vlaamse regering kan, ook na de 6e staatshervorming, nog steeds zeer weinig doen voor de Vlamingen, ik weet niet of het zeer veel uitmaakt wie er aan de macht is.

Waarom noemt u het dan een 'horrorscenario'?

Nogmaals, het zijn maar gissingen. Het kan dus nog verbeteren voor uw partij van overlopers. Maar... het kan ook nog verslechteren. Kortom, we weten het niet.

vlijmscherp
7 februari 2014, 08:36
Waarom noemt u het dan een 'horrorscenario'?

lees nog eens mijn post: horrorscenario voor de N-VA. niet voor Vlaanderen.

Hypochonder
7 februari 2014, 08:39
Voelt de eenzame vluchter de hete adem van de georganiseerde achtervolgers?


:lol!:

De achtervolgers zijn ondertussen zo klein geworden dat NVA ze niet eens meer opmerkt. Ze zijn gedegradeerd tot een zeer kleine bijrol.

vlijmscherp
7 februari 2014, 08:40
:lol!:

De achtervolgers zijn ondertussen zo klein geworden dat NVA ze niet eens meer opmerkt. Ze zijn gedegradeerd tot een zeer kleine bijrol.

maar samen zouden ze wel een regering kunnen maken.

Het Oosten
7 februari 2014, 08:41
Je bedoelt dus dat het VB voor de komst van N-VA even groot was als het huidige VB en N-VA tesamen? Ik ben benieuwd naar de cijfers.

Ik bedoel dat de NVA nog maar weinig stemmen wegkaapt van andere partijen. Op het VB na. Dit, indien het allemaal waar zou zijn wat men beweert. En dat is koffiedik kijken.

Another Jack
7 februari 2014, 08:43
:lol!:

De achtervolgers zijn ondertussen zo klein geworden dat NVA ze niet eens meer opmerkt. Ze zijn gedegradeerd tot een zeer kleine bijrol.

Nochtans is ook politiek een ploegsport...

vlijmscherp
7 februari 2014, 08:44
Ik bedoel dat de NVA nog maar weinig stemmen wegkaapt van andere partijen. Op het VB na. Dit, indien het allemaal waar zou zijn wat men beweert. En dat is koffiedik kijken.

maar de traditionele partijen moeten niet verontrust worden? ze nemen geen stemmen af van de N-VA ondanks dat ze de grootste staatshervorming ooit hebben verwezenlijkt, een zuivere splitsing van BHV hebben gerealiseerd en het land in rustige waters hebben gebracht?

Allé, dat is toch het verhaaltje dat we nu al enkele maanden moeten horen van die 3 partijen.

Is het nu omdat de N-VA-kiezers zo dom zijn dat ze die partijen niet geloven, of zijn ze net te slim om die fabeltjes te geloven?

Distel
7 februari 2014, 08:45
Ik bedoel dat de NVA nog maar weinig stemmen wegkaapt van andere partijen. Op het VB na. Dit, indien het allemaal waar zou zijn wat men beweert. En dat is koffiedik kijken.

Volgens welke studie of cijfers?

Bad Attila
7 februari 2014, 08:51
maar de traditionele partijen moeten niet verontrust worden? ze nemen geen stemmen af van de N-VA ondanks dat ze de grootste staatshervorming ooit hebben verwezenlijkt, een zuivere splitsing van BHV hebben gerealiseerd en het land in rustige waters hebben gebracht?

Allé, dat is toch het verhaaltje dat we nu al enkele maanden moeten horen van die 3 partijen.

Is het nu omdat de N-VA-kiezers zo dom zijn dat ze die partijen niet geloven, of zijn ze net te slim om die fabeltjes te geloven?

Misschien stemmen zij gewoon om andere redenen op de NVA ...

Het Oosten
7 februari 2014, 08:54
maar de traditionele partijen moeten niet verontrust worden? ze nemen geen stemmen af van de N-VA ondanks dat ze de grootste staatshervorming ooit hebben verwezenlijkt, een zuivere splitsing van BHV hebben gerealiseerd en het land in rustige waters hebben gebracht?

Allé, dat is toch het verhaaltje dat we nu al enkele maanden moeten horen van die 3 partijen.

Is het nu omdat de N-VA-kiezers zo dom zijn dat ze die partijen niet geloven, of zijn ze net te slim om die fabeltjes te geloven?

De NVA is een hype. Net zoals de VLD dit was en zoals het VB op een gegeven ogenblik meemaakte. Een hype die vooral geschraagd wordt door 1 persoon: De Wever.

Maar, zoals u weet, een hype is tijdelijk. Bovendien, moest De Wever wegvallen, dan implodeert de NVA en ligt ze op haar gat,zal ze herleid worden tot haar ware proporties. En nu reeds ziet men dat de NVA haar toevlucht neemt om mensen van allerlei pluimage met allerlei beloftes op haar lijst te nemen. We hebben dat verhaal nog gekend bij de OVLD. Op termijn een slechte taktiek volgens mij. Maar goed, we zullen wat zien welke stemmenwinst heel die overloperij met zich mee gaat brengen.

fonne
7 februari 2014, 08:57
Volgens welke studie of cijfers?

Volgens de duim van een of andere Gentse politicoluloog, collega van Carl Devos. Maar eerder als kritische Ø-VLD-er te situeren naar het schijnt.

vlijmscherp
7 februari 2014, 09:02
De NVA is een hype. Net zoals de VLD dit was en zoals het VB op een gegeven ogenblik meemaakte. Een hype die vooral geschraagd wordt door 1 persoon: De Wever.

Maar, zoals u weet, een hype is tijdelijk. Bovendien, moest De Wever wegvallen, dan implodeert de NVA en ligt ze op haar gat,zal ze herleid worden tot haar ware proporties. En nu reeds ziet men dat de NVA haar toevlucht neemt om mensen van allerlei pluimage met allerlei beloftes op haar lijst te nemen. We hebben dat verhaal nog gekend bij de OVLD. Op termijn een slechte taktiek volgens mij. Maar goed, we zullen wat zien welke stemmenwinst heel die overloperij met zich mee gaat brengen.

Kijk naar de laatste verkiezingen, en je mag vrij ver gaan: een Vlaamse kandidaat die inspeelt op de communautaire problemen, wint verkiezingen. Verhofstadt heeft er zo gewonnen met zijn burgermanifesten, Leterme met zijn "5 minuten politieke moed" en nadien De Wever.

Zelfs daarvoor hebben Martens en Tindemans forse Vlaame eisen gesteld en daardoor verkiezingen gewonnen.

Denk jij dat dit gaat verdwijnen met de N-VA?

fonne
7 februari 2014, 09:03
De NVA is een hype. Net zoals de VLD dit was en zoals het VB op een gegeven ogenblik meemaakte. Een hype die vooral geschraagd wordt door 1 persoon: De Wever.

Maar, zoals u weet, een hype is tijdelijk. Bovendien, moest De Wever wegvallen, dan implodeert de NVA en ligt ze op haar gat,zal ze herleid worden tot haar ware proporties. En nu reeds ziet men dat de NVA haar toevlucht neemt om mensen van allerlei pluimage met allerlei beloftes op haar lijst te nemen. We hebben dat verhaal nog gekend bij de OVLD. Op termijn een slechte taktiek volgens mij. Maar goed, we zullen wat zien welke stemmenwinst heel die overloperij met zich mee gaat brengen.

En wat komt er als N-VA wegvalt? De glorieuze heropstanding van de SP.A? Nee, dan komt er gewoon een nieuwe partij die de gefrustreerde hardwerkende Vlaming achter zich krijgt. Maar voorlopig bindt de N-VA haar bestaande kiezers beter dan welke andere partij vast aan zich, en breidt ze zich nog uit. Voor SP.A en Ø-VLD is er maar een toekomst: de langzame verschrompeling richting kiesdrempel.

vlijmscherp
7 februari 2014, 09:04
Misschien stemmen zij gewoon om andere redenen op de NVA ...

rustige waters slaat op zowel communautaire rust als economische rust hoor.

feit blijft dat de traditionele partijen op dit moment geen enkel percentje stemmen terughaalt van de N-VA. het kan nog veranderen natuurlijk tegen 25 mei, maar toch.

Vooral voor de SPa lijkt me dit een enorm probleem. Er woedt een economische crisis die vooral te wijten is aan een ongebreideld kapitalisme en de SPa kan daar niet van profiteren.

Wat gaat dat geven als de economie weer aanzwengelt?

Bad Attila
7 februari 2014, 09:19
rustige waters slaat op zowel communautaire rust als economische rust hoor.

feit blijft dat de traditionele partijen op dit moment geen enkel percentje stemmen terughaalt van de N-VA. het kan nog veranderen natuurlijk tegen 25 mei, maar toch.

Vooral voor de SPa lijkt me dit een enorm probleem. Er woedt een economische crisis die vooral te wijten is aan een ongebreideld kapitalisme en de SPa kan daar niet van profiteren.

Wat gaat dat geven als de economie weer aanzwengelt?

Dat weet niemand. SP.a heeft al hoge scores gehaald in goede economische tijden, zodus...
Voor het overige: het lijkt erop dat wij nu een in soort rustperiode zitten, waar partijen die veel meer winnen noch verliezen. Ik vermoed dat, behoudens een dioxine-crisis, de situatie tot de verkiezingen niet meer echt zal veranderen.

En dan zullen we wel zien.

peter1962
7 februari 2014, 09:21
dit zou een horrorscenario zijn voor de N-VA. Dit betekent bijna zeker dat ze in geen enkele regering komen.

Het blijft een onrealistisch scenario op vlaams niveau. Daar is een coalitie n-va met cd&v de meest waarschijnlijke. Op vlaams niveau zijn er geen communautaire dwangpunten die onderhandelingen kunnen torpederen. En al héél vroeg heeft n-va laten doorschemeren dat zij niet gaan voor het minister presidentschap. Dus : kris peeters zal niet tegenwerken en hij heeft de zwaarste stem in zijn partijbestuur.
Een klassieke tripartite op vlaams niveau geeft de partijen ook het aura van een "anti" coalitie te zijn en de winnaar niet te erkennen. Zelf calimero-toestanden in de hand werken zou op termijn heel slecht zijn voor de paarse partijen.

Ik geloof niet in de praktische haalbaarheid van dat scenario, en denk niet dat de tsjeven dat gaan bewerkstelligen. Die gaan verdeel en heers spelen en voor n-va + cd&v gaan op vlaams niveau en een afgeslankte versie van EDR II bewerkstelligen op federaal niveau mocht blijken dat n-va tegen verwachting in toch de 'bocht van bracke' niet maken.

peter1962
7 februari 2014, 09:23
niet zo onlogisch hé. Hij rekent er waarschijnlijk op dat in Antwerpen de CD&V met Peeters in het Vlaams parlement een serieuze overwinning zal halen en dat De Wever dat gaat doen voor het federaal parlement. Dat kan het verschil maken.

dat denk ik ook. dit zijn 2 stemmen magneten.

Het Oosten
7 februari 2014, 09:25
En wat komt er als N-VA wegvalt? De glorieuze heropstanding van de SP.A? Nee, dan komt er gewoon een nieuwe partij die de gefrustreerde hardwerkende Vlaming achter zich krijgt. Maar voorlopig bindt de N-VA haar bestaande kiezers beter dan welke andere partij vast aan zich, en breidt ze zich nog uit. Voor SP.A en Ø-VLD is er maar een toekomst: de langzame verschrompeling richting kiesdrempel.

In ieder geval, een 'goed' resultaat is voor de NVA niet voldoende. Het is nu of nooit of het is binnen 10,20,30, 40, 50 jaar...

peter1962
7 februari 2014, 09:25
je beseft toch dat als De Wever geen burgemeester zou zijn, hij door een N-VA'er wordt opgevolgd en dat de N-VA in de meerderheid blijft?

maar de antwerpse n-va kiezer is dan wel bij zijn pietje gepakt, die ziet in dat scenario zijn keuze als burgemeester vertrekken ondanks eerdere belofte en krijgt er iemand voor in de plaats die niet zijn keuze was. Dat is ook een element in de discussie.

Zeus
7 februari 2014, 09:27
En wat komt er als N-VA wegvalt? De glorieuze heropstanding van de SP.A? Nee, dan komt er gewoon een nieuwe partij die de gefrustreerde hardwerkende Vlaming achter zich krijgt. Maar voorlopig bindt de N-VA haar bestaande kiezers beter dan welke andere partij vast aan zich, en breidt ze zich nog uit. Voor SP.A en Ø-VLD is er maar een toekomst: de langzame verschrompeling richting kiesdrempel.

Het is wat voorbarig om uitspraken te doen over de trouw van de N-VA kiezers, vind ik. Uiteindelijk is N-VA nog maar een jaartje of 8 echt een grote speler in de politiek. Dat is hetzelfde als midden jaren '90 verklaren dat het Blok een trouw kiezerspubliek heeft en zie nu.

Uw SPA en OVLD-uitspraken zijn eerder wishful thinking. De SPA verliest namelijk niet zozeer stemmen aan de N-VA, maar wel aan Groen en PVDA, zoals de kaarten nu liggen, is het socialistisch blok goed voor 20-25 procent van de stemmen, beangstigend dicht bij het peilingresultaat van 27 procent voor de N-VA, vindt u niet?

vlijmscherp
7 februari 2014, 09:29
Dat weet niemand. SP.a heeft al hoge scores gehaald in goede economische tijden, zodus...
Voor het overige: het lijkt erop dat wij nu een in soort rustperiode zitten, waar partijen die veel meer winnen noch verliezen. Ik vermoed dat, behoudens een dioxine-crisis, de situatie tot de verkiezingen niet meer echt zal veranderen.

En dan zullen we wel zien.

de constatatie blijft dat links in Vlaanderen wel echt klein is. Als ze samen 25% halen (SPa, Groen en PVDA samen) zal het veel zijn en dan vooral omdat Groen en PVDA zouden groeien.

Als in andere landen links onder de 40% duikt spreekt men van een bloedbad, een vernedering, een ommekeer, enz...
In Wallonië heeft links bijna altijd een meerderheid, zeker als je de linkse vleugel van CDH meetelt (en dat is de grootste).

En dan moet je rekenen dat de SPa veel meer een centrum-partij is dan de PS in Wallonië of Frankrijk. SPa is een sociaal-democratische partij, zoals de PVDA in Nederland, de SPD in Duitsland of de Scandinavische linkse partijen.

En toch halen ze nog nauwelijks stemmen.

Waarom is dat zo? Is Vlaanderen echt zo rechts? Hebben ze al decennia slecht politiek personeel? Ok, Gennez heeft wel wat kapot gemaakt met vooral Vandenbroucke bij het grof vuil te zetten, en Freya Vandenbossche is echt wel een lichtgewicht, maar dat kan niet alles verklaren.

Neen, volgens mij is het omdat ze op communautair vlak niets voorstellen en dat ze op sociaal-economisch vlak geen verschil maken. De ene keer gaan ze alles doen om de PS te paaien, de andere keer stemmen ze in met privatiseringen.

Ze hebben nochtans een sterk basisprogramma met de sociaal-democratie, spijtig dat ze daar niets mee doen.

vlijmscherp
7 februari 2014, 09:29
Het is wat voorbarig om uitspraken te doen over de trouw van de N-VA kiezers, vind ik. Uiteindelijk is N-VA nog maar een jaartje of 8 echt een grote speler in de politiek. Dat is hetzelfde als midden jaren '90 verklaren dat het Blok een trouw kiezerspubliek heeft en zie nu.

Uw SPA en OVLD-uitspraken zijn eerder wishful thinking. De SPA verliest namelijk niet zozeer stemmen aan de N-VA, maar wel aan Groen en PVDA, zoals de kaarten nu liggen, is het socialistisch blok goed voor 20-25 procent van de stemmen, beangstigend dicht bij het peilingresultaat van 27 procent voor de N-VA, vindt u niet?

20-25% voor linkse partijen, dat vind jij genoeg?

vlijmscherp
7 februari 2014, 09:32
maar de antwerpse n-va kiezer is dan wel bij zijn pietje gepakt, die ziet in dat scenario zijn keuze als burgemeester vertrekken ondanks eerdere belofte en krijgt er iemand voor in de plaats die niet zijn keuze was. Dat is ook een element in de discussie.

dat kan een element zijn. Maar De Wever gaat gewoon blijven zitten hoor.

Zelfs als de N-VA in een federale regering stapt (wat zéér onwaarschijnlijk is) zie ik niet in dat hij premier wordt, laat staan dat hij een vakminister wordt.

en dan nog, er zijn nog ministers geweest die en minister zijn en titelvoerend burgemeester. Er zijn zelf premiers die dat doen.

vlijmscherp
7 februari 2014, 09:35
Het blijft een onrealistisch scenario op vlaams niveau. Daar is een coalitie n-va met cd&v de meest waarschijnlijke. Op vlaams niveau zijn er geen communautaire dwangpunten die onderhandelingen kunnen torpederen. En al héél vroeg heeft n-va laten doorschemeren dat zij niet gaan voor het minister presidentschap. Dus : kris peeters zal niet tegenwerken en hij heeft de zwaarste stem in zijn partijbestuur.
Een klassieke tripartite op vlaams niveau geeft de partijen ook het aura van een "anti" coalitie te zijn en de winnaar niet te erkennen. Zelf calimero-toestanden in de hand werken zou op termijn heel slecht zijn voor de paarse partijen.

Ik geloof niet in de praktische haalbaarheid van dat scenario, en denk niet dat de tsjeven dat gaan bewerkstelligen. Die gaan verdeel en heers spelen en voor n-va + cd&v gaan op vlaams niveau en een afgeslankte versie van EDR II bewerkstelligen op federaal niveau mocht blijken dat n-va tegen verwachting in toch de 'bocht van bracke' niet maken.

het kan. Maar ik zou er toch mijn geld niet op zetten. Als de N-VA onder de 28% gaat in het Vlaams parlement (symbolisch belangrijk getal gezien de laatste verkiezingsuitslag in 2010), gaat de pers er een gigantische nederlaag van maken. Ik zie de titels van De Morgen al voor me "Zwarte dag voor De Wever", "N-VA de dieperik in".

en dan kan er veel.....

peter1962
7 februari 2014, 09:35
maar de traditionele partijen moeten niet verontrust worden? ze nemen geen stemmen af van de N-VA ondanks dat ze de grootste staatshervorming ooit hebben verwezenlijkt, een zuivere splitsing van BHV hebben gerealiseerd en het land in rustige waters hebben gebracht?

Allé, dat is toch het verhaaltje dat we nu al enkele maanden moeten horen van die 3 partijen.

Is het nu omdat de N-VA-kiezers zo dom zijn dat ze die partijen niet geloven, of zijn ze net te slim om die fabeltjes te geloven?

...of omdat de persoon van BDW nu net dat onnavolgbare talent heeft om mensen te kunnen overtuigen dat zijn visie de juiste is ? En daarin veel sterker is dan zijn tegenstrevers ?

vlijmscherp
7 februari 2014, 09:38
...of omdat de persoon van BDW nu net dat onnavolgbare talent heeft om mensen te kunnen overtuigen dat zijn visie de juiste is ? En daarin veel sterker is dan zijn tegenstrevers ?

dat zal wel meespelen, maar toch. het is nu niet dat hij geen tegenwind krijgt hé.

Waarom de N-VA niet op het communautaire speelt, met deze desastreuze 6e staatshervorming (Vlaanderen gaat dit serieus moeten betalen) en bizare compensaties voor de splitsing van BHV (Franstalige Brusselse rechters in Vlaanderen, de facto uitbreiding van Brussel????) snap ik ook niet goed.

Maar dat ondanks dat de 3 traditionele partijen het nog niet beter doen, daar moet toch meer achter zitten dan het politiek talent van 1 man.

peter1962
7 februari 2014, 09:49
rustige waters slaat op zowel communautaire rust als economische rust hoor.

feit blijft dat de traditionele partijen op dit moment geen enkel percentje stemmen terughaalt van de N-VA. het kan nog veranderen natuurlijk tegen 25 mei, maar toch.

Vooral voor de SPa lijkt me dit een enorm probleem. Er woedt een economische crisis die vooral te wijten is aan een ongebreideld kapitalisme en de SPa kan daar niet van profiteren.

Wat gaat dat geven als de economie weer aanzwengelt?

Een zeer terechte opmerking. En waar de partij volgens mijn aanvoelen geen visie over heeft hoe dit aan te pakken. Er is duidelijk intern een onvrede over de te grote toegeeflijkheid van sp.a om mordicus in elke coalitie aanwezig te zijn. Daardoor is sp.a haar scherpte kwijt geraakt inzake maatschappij analyse en zijn ze teveel 'beheerder' van de staat geworden. Koppel dat samen met een sterk apparaat dat haar macht wil bestendigen en je krijgt een interne particratie die primeert op politieke doelstellingen. Zo is er momenteel een serieuze discussie ontstaan voor zuid-oost vlaanderen over de lijstvorming. Een 'lastige' afdeling maar die veel groter is in ledental dan de omringende steden zoals Ronse er een is krijgt dan kruimeltjes die van tafel vallen. Brave afdelingen krijgen meer ruggesteun naar het provinciaal bestuur toe waar freya de plak zwaait.
Dat zijn tekenen die duiden op gewenning van de macht, dat maakt vadsig. De burger moet een drive voelen bij de partij, enthousiasme en de wil om zaken te verbeteren. Geen beheerder-boekhoudersmentaliteit.

Laat ik het erop houden dat het maar best is dat er behalve in antwerpen geen sterke pvda afdelingen bestaan.

vlijmscherp
7 februari 2014, 09:52
Een zeer terechte opmerking. En waar de partij volgens mijn aanvoelen geen visie over heeft hoe dit aan te pakken. Er is duidelijk intern een onvrede over de te grote toegeeflijkheid van sp.a om mordicus in elke coalitie aanwezig te zijn. Daardoor is sp.a haar scherpte kwijt geraakt inzake maatschappij analyse en zijn ze teveel 'beheerder' van de staat geworden. Koppel dat samen met een sterk apparaat dat haar macht wil bestendigen en je krijgt een interne particratie die primeert op politieke doelstellingen. Zo is er momenteel een serieuze discussie ontstaan voor zuid-oost vlaanderen over de lijstvorming. Een 'lastige' afdeling maar die veel groter is in ledental dan de omringende steden zoals Ronse er een is krijgt dan kruimeltjes die van tafel vallen. Brave afdelingen krijgen meer ruggesteun naar het provinciaal bestuur toe waar freya de plak zwaait.
Dat zijn tekenen die duiden op gewenning van de macht, dat maakt vadsig. De burger moet een drive voelen bij de partij, enthousiasme en de wil om zaken te verbeteren. Geen beheerder-boekhoudersmentaliteit.

Laat ik het erop houden dat het maar best is dat er behalve in antwerpen geen sterke pvda afdelingen bestaan.

Oost-Vlaanderen wordt een ramp voor SPa. ik zie behalve Gent geen regio waar ze het iets of wat deftig gaan doen.

Bad Attila
7 februari 2014, 09:53
de constatatie blijft dat links in Vlaanderen wel echt klein is. Als ze samen 25% halen (SPa, Groen en PVDA samen) zal het veel zijn en dan vooral omdat Groen en PVDA zouden groeien.

Als in andere landen links onder de 40% duikt spreekt men van een bloedbad, een vernedering, een ommekeer, enz...
In Wallonië heeft links bijna altijd een meerderheid, zeker als je de linkse vleugel van CDH meetelt (en dat is de grootste).

En dan moet je rekenen dat de SPa veel meer een centrum-partij is dan de PS in Wallonië of Frankrijk. SPa is een sociaal-democratische partij, zoals de PVDA in Nederland, de SPD in Duitsland of de Scandinavische linkse partijen.

En toch halen ze nog nauwelijks stemmen.

Waarom is dat zo? Is Vlaanderen echt zo rechts? Hebben ze al decennia slecht politiek personeel? Ok, Gennez heeft wel wat kapot gemaakt met vooral Vandenbroucke bij het grof vuil te zetten, en Freya Vandenbossche is echt wel een lichtgewicht, maar dat kan niet alles verklaren.

Neen, volgens mij is het omdat ze op communautair vlak niets voorstellen en dat ze op sociaal-economisch vlak geen verschil maken. De ene keer gaan ze alles doen om de PS te paaien, de andere keer stemmen ze in met privatiseringen.

Ze hebben nochtans een sterk basisprogramma met de sociaal-democratie, spijtig dat ze daar niets mee doen.

Ik ben er niet zo zeker van dat Vlaanderen zo rechts is, het Vlaams politiek landschap is wel vrij uniek in Europa, denk ik toch.
Ik bedoel daarmee dat het eigenlijk niet duidelijk is in hoeverre de andere partijen "linkse vleugels" hebben.
De grootte en sterkte van de linkse vleugel van de CD&V, bij voorbeeld, is niet te achterhalen.

Daarnaast is het zo dat de traditioneel grootste partij in Vlaanderen, de CVP/CD&V, zo'n verschillende standpunten inneemt, dat het onmogelijk wordt om nog te weten op wat hun kiezers exact stemmen. Bovendien is de sociale emancipatie in Vlaanderen volgens mij vooral gedragen door de CVP, niet door de socialisten. Dat maakt dat er geen "socialistische" traditie is in Vlaanderen, wel een christen-democratische.

Dat maakt dat de scheiding links/rechts in Vlaanderen m.i. veel minder aanwezig is, en eerder vervangen is door andere breuklijnen, zoals inderdaad "Belgicisten" (eigenlijk een slecht gekozen woord) en "Vlaams-nationalisten, of tussen "progressieven" en "conservatieven". In Wallonië, bij voorbeeld, is de breuklijn duidelijk links/rechts, met de socialisten aan de ene kant, en de liberalen aan de andere kant.

peter1962
7 februari 2014, 09:54
Dat weet niemand. SP.a heeft al hoge scores gehaald in goede economische tijden, zodus...
Voor het overige: het lijkt erop dat wij nu een in soort rustperiode zitten, waar partijen die veel meer winnen noch verliezen. Ik vermoed dat, behoudens een dioxine-crisis, de situatie tot de verkiezingen niet meer echt zal veranderen.

En dan zullen we wel zien.

SP.A heeft wel degelijk een probleem. Drie eigenlijk. Te weinig profiel doordat ze de laatste jaren eigenlijk nauwlijks echt 'linkse' thema's verdedigden in de publieke discussie. Te weinig toppers die echt het verschil kunnen maken in de beeldvorming, en dan bedoel ik op niveau van hun concurrenten BDW, Crevits, Peeters, De Block. Te weinig visibiliteit bij de voorzitter die veel te lang aan het wachten is om de campagne aan te zwengelen en veel te veel delegeert naar de provinciale voorzitters voor wat betreft de interne partijwerking. (kort samengevat : een beetje lui)

fonne
7 februari 2014, 10:00
In ieder geval, een 'goed' resultaat is voor de NVA niet voldoende. Het is nu of nooit of het is binnen 10,20,30, 40, 50 jaar...

Hou het maar op vijf jaar hoor. Di Rupo-II is per definitie het einde van België. Eigenlijk zou je voor de N-VA moeten supporteren: zij zijn de enigen die België nog kunnen redden van de implosie.

Bad Attila
7 februari 2014, 10:00
SP.A heeft wel degelijk een probleem. Drie eigenlijk. Te weinig profiel doordat ze de laatste jaren eigenlijk nauwlijks echt 'linkse' thema's verdedigden in de publieke discussie. Te weinig toppers die echt het verschil kunnen maken in de beeldvorming, en dan bedoel ik op niveau van hun concurrenten BDW, Crevits, Peeters, De Block. Te weinig visibiliteit bij de voorzitter die veel te lang aan het wachten is om de campagne aan te zwengelen en veel te veel delegeert naar de provinciale voorzitters voor wat betreft de interne partijwerking. (kort samengevat : een beetje lui)

De SP.a heeft zeker serieuze problemen, zeker sinds het vertrek an Stevaert. En de Gennez-jaren hebben niet geholpen. En eerlijk gezegd, ik vraag mij ook af in welke staat Stevaert zijn partij heeft achtergelaten...
Maar dat betekent niet dat de partij geen potentieel heeft om goede scores te behalen.

Maar als liberaal kunnen goede scores van de SP.a mij eigenlijk gestolen worden. ;-)

Bad Attila
7 februari 2014, 10:03
Hou het maar op vijf jaar hoor. Di Rupo-II is per definitie het einde van België. Eigenlijk zou je voor de N-VA moeten supporteren: zij zijn de enigen die België nog kunnen redden van de implosie.

En binnen vijf jaar zal Fonne afkomen met "Di Rupo III is per definitie het einde van België". En vijf jaar later met "Di Rupo IV is per definitie het einde van België", enz.

Je weet wat De Wever is zo'n geval schreeuwt, hè? :lol:

peter1962
7 februari 2014, 10:04
dat zal wel meespelen, maar toch. het is nu niet dat hij geen tegenwind krijgt hé.

Waarom de N-VA niet op het communautaire speelt, met deze desastreuze 6e staatshervorming (Vlaanderen gaat dit serieus moeten betalen) en bizare compensaties voor de splitsing van BHV (Franstalige Brusselse rechters in Vlaanderen, de facto uitbreiding van Brussel????) snap ik ook niet goed.

Maar dat ondanks dat de 3 traditionele partijen het nog niet beter doen, daar moet toch meer achter zitten dan het politiek talent van 1 man.

Als er al zoiets bestaat als 'de volksaard' dan zie je toch dit bij de vlaming : als hij iemand sympathiek vindt dan is het voor anderen totaal zinloos van op die persoon te zitten kankeren want het werkt omgekeerd.
Of anders uitgedrukt : oppositie voeren tegen n-va werkt, oppositie voeren tegen de politicus BDW werkt totaal niet en is eerder publiciteit voor hem. Hij heeft nog altijd die 'état de grâce' die Dehaene, Verhofstadt en Leterme ook ooit hadden maar door sleet kwijtspeelden.
Daar is geen kruit tegen gewassen, en is nauwlijks rationeel uit te leggen. Ik heb nooit begrepen hoe Leterme indertijd 800.000 man achter zich kreeg. Eender wat men hem voor de voeten smeet, het leverde hem alleen maar meer stemmen op. Volgens mij zit BDW nu nog altijd volop in die fase, weet hij dat heel goed, en wil er dan ook nu het maximale uithalen omdat de sympathie van de vlaamse kiezer ook heel vergankelijk is. Langer dan tien jaar blijft een politicus niet op zijn top.

vlijmscherp
7 februari 2014, 10:05
Ik ben er niet zo zeker van dat Vlaanderen zo rechts is, het Vlaams politiek landschap is wel vrij uniek in Europa, denk ik toch.
Ik bedoel daarmee dat het eigenlijk niet duidelijk is in hoeverre de andere partijen "linkse vleugels" hebben.
De grootte en sterkte van de linkse vleugel van de CD&V, bij voorbeeld, is niet te achterhalen.

Daarnaast is het zo dat de traditioneel grootste partij in Vlaanderen, de CVP/CD&V, zo'n verschillende standpunten inneemt, dat het onmogelijk wordt om nog te weten op wat hun kiezers exact stemmen. Bovendien is de sociale emancipatie in Vlaanderen volgens mij vooral gedragen door de CVP, niet door de socialisten. Dat maakt dat er geen "socialistische" traditie is in Vlaanderen, wel een christen-democratische.

Dat maakt dat de scheiding links/rechts in Vlaanderen m.i. veel minder aanwezig is, en eerder vervangen is door andere breuklijnen, zoals inderdaad "Belgicisten" (eigenlijk een slecht gekozen woord) en "Vlaams-nationalisten, of tussen "progressieven" en "conservatieven". In Wallonië, bij voorbeeld, is de breuklijn duidelijk links/rechts, met de socialisten aan de ene kant, en de liberalen aan de andere kant.

en waarom is er die breuklijn in Vlaanderen? Dat kan toch niet allemaal op het conto van De Wever gestoken worden hé? Zo goed is hij nu ook weer niet....

De MR is trouwens linkser dan OVLD. alle Waalse partijen zijn trouwens linkser dan hun Vlaamse tegenhangers.

peter1962
7 februari 2014, 10:08
Oost-Vlaanderen wordt een ramp voor SPa. ik zie behalve Gent geen regio waar ze het iets of wat deftig gaan doen.

Gent zal inderdaad een goed resultaat neerzetten, aalst zal de absolute neergang worden. Oudenaarde is nooit goed, Ronse zal ook een slecht resultaat neerzetten deze keer, Zottegem ? Geraardsbergen ? Ninove zal ook niet goed worden denk ik.

vlijmscherp
7 februari 2014, 10:08
Als er al zoiets bestaat als 'de volksaard' dan zie je toch dit bij de vlaming : als hij iemand sympathiek vindt dan is het voor anderen totaal zinloos van op die persoon te zitten kankeren want het werkt omgekeerd.
Of anders uitgedrukt : oppositie voeren tegen n-va werkt, oppositie voeren tegen de politicus BDW werkt totaal niet en is eerder publiciteit voor hem. Hij heeft nog altijd die 'état de grâce' die Dehaene, Verhofstadt en Leterme ook ooit hadden maar door sleet kwijtspeelden.
Daar is geen kruit tegen gewassen, en is nauwlijks rationeel uit te leggen. Ik heb nooit begrepen hoe Leterme indertijd 800.000 man achter zich kreeg. Eender wat men hem voor de voeten smeet, het leverde hem alleen maar meer stemmen op. Volgens mij zit BDW nu nog altijd volop in die fase, weet hij dat heel goed, en wil er dan ook nu het maximale uithalen omdat de sympathie van de vlaamse kiezer ook heel vergankelijk is. Langer dan tien jaar blijft een politicus niet op zijn top.

nogmaals, Verhofstadt, Leterme en nu De Wever zijn politici die vooral door harde Vlaamse eisen te stellen ( in het geval van de eerste 2 hebben ze die onmiddellijk na de verkiezingen laten vallen, maar goed) verkiezingen gewonnen hebben.
Je moet eens de burgermanifesten lezen, wat daar staat op communautair vlak krijgt zelfs De Wever niet verkocht aan een N-VA-congres, zo hardvochtig zijn de N-VA'ers echt niet hoor.

Als De Wever verdwijnt, en dat zal hij uiteraard, is het gewoon wachten op iemand die zijn rol inneemt.

vlijmscherp
7 februari 2014, 10:11
Gent zal inderdaad een goed resultaat neerzetten, aalst zal de absolute neergang worden. Oudenaarde is nooit goed, Ronse zal ook een slecht resultaat neerzetten deze keer, Zottegem ? Geraardsbergen ? Ninove zal ook niet goed worden denk ik.

Sint-Niklaas moet het verlies van Willockx incasseren, wordt ook niet gemakkelijk. Maar het Waasland is gewoon sowieso niets voor de SPa. Bij ons in Zele 1 verkozene, iemand van Turkse afkomst die wel schepen is. Als er bij de mensen een beetje een gemeentelijke reflex inzit, gaan ze in Zele nauwelijks stemmen halen.

Bad Attila
7 februari 2014, 10:13
en waarom is er die breuklijn in Vlaanderen? Dat kan toch niet allemaal op het conto van De Wever gestoken worden hé? Zo goed is hij nu ook weer niet....

Nu ben ik eventjes ontgoocheld, sie. Ik doe niet mee aan het gratuite De Weber-bashing, en nu kom jij daarmee af... :cry:

De MR is trouwens linkser dan OVLD. alle Waalse partijen zijn trouwens linkser dan hun Vlaamse tegenhangers.

Klopt. Al kan de rechtse vleugel van de MR venijnig rechts voor de dag komen... :-P

peter1962
7 februari 2014, 10:15
De SP.a heeft zeker serieuze problemen, zeker sinds het vertrek an Stevaert. En de Gennez-jaren hebben niet geholpen. En eerlijk gezegd, ik vraag mij ook af in welke staat Stevaert zijn partij heeft achtergelaten...
Maar dat betekent niet dat de partij geen potentieel heeft om goede scores te behalen.

Maar als liberaal kunnen goede scores van de SP.a mij eigenlijk gestolen worden. ;-)

Dat geeft niet. Het is een afwisseling om eens gewoon over politiek te kunnen discussiëren met enkele mensen die niet reageren als partij groupie.;-)

Bad Attila
7 februari 2014, 10:20
Als er al zoiets bestaat als 'de volksaard' dan zie je toch dit bij de vlaming : als hij iemand sympathiek vindt dan is het voor anderen totaal zinloos van op die persoon te zitten kankeren want het werkt omgekeerd.
Of anders uitgedrukt : oppositie voeren tegen n-va werkt, oppositie voeren tegen de politicus BDW werkt totaal niet en is eerder publiciteit voor hem. Hij heeft nog altijd die 'état de grâce' die Dehaene, Verhofstadt en Leterme ook ooit hadden maar door sleet kwijtspeelden.
Daar is geen kruit tegen gewassen, en is nauwlijks rationeel uit te leggen. Ik heb nooit begrepen hoe Leterme indertijd 800.000 man achter zich kreeg. Eender wat men hem voor de voeten smeet, het leverde hem alleen maar meer stemmen op. Volgens mij zit BDW nu nog altijd volop in die fase, weet hij dat heel goed, en wil er dan ook nu het maximale uithalen omdat de sympathie van de vlaamse kiezer ook heel vergankelijk is. Langer dan tien jaar blijft een politicus niet op zijn top.

Die 800.000 stemmen zij het resultaat van verschillende factoren, die elkaar versterkt hebben: paarse moeheid, een imploderende VLD, communautair gedoe, een paar goed gekozen venijnige quotes en een algemene desinformatie campagne die de toenmalige meerderheid niet heeft (kunnen) tegengehouden.

Leterme heeft daarmee bewezen dat je zo een fantastisch resultaat kon bereiken... Om daarna grandioos op uw bek te gaan.

Bad Attila
7 februari 2014, 10:22
Dat geeft niet. Het is een afwisseling om eens gewoon over politiek te kunnen discussiëren met enkele mensen die niet reageren als partij groupie.;-)

Het genoegen is wederzijds. Vooral van profiteren nu de trollen aan het slapen zijn. ;-)

peter1962
7 februari 2014, 10:23
nogmaals, Verhofstadt, Leterme en nu De Wever zijn politici die vooral door harde Vlaamse eisen te stellen ( in het geval van de eerste 2 hebben ze die onmiddellijk na de verkiezingen laten vallen, maar goed) verkiezingen gewonnen hebben.
Je moet eens de burgermanifesten lezen, wat daar staat op communautair vlak krijgt zelfs De Wever niet verkocht aan een N-VA-congres, zo hardvochtig zijn de N-VA'ers echt niet hoor.

Als De Wever verdwijnt, en dat zal hij uiteraard, is het gewoon wachten op iemand die zijn rol inneemt.

Voor Leterme kan ik dat zeker geloven, dat is onmiskenbaar dat het communautaire bij hem de doorslag gaf. Verhofstadt al veel minder want het zou me verwonderen als 5% van zijn kiezers zijn burgermanifesten heeft gelezen. Hij verkocht gewoon stoere praat over alles, dus ook wanneer er communautaire punten waren. Bij J-J Dehaene was dat dan weer totaal afwezig. Die zijn rust, zijn zekerheid, zijn korte maar duidelijke antwoorden maakten dat hij het aureool van staatsman kreeg. Alledrie hebben het een tijd gehad, alle drie raakten het kwijt.
Trends voorspellen is zeer moeilijk. Overmorgen kan er een nieuw talent rechtstaan en de reden van zijn populariteit zal ook weer heel eigen aan hem zijn en veel minder aan de thema's die hij bespeelt.

fonne
7 februari 2014, 10:23
SP.A heeft wel degelijk een probleem. Drie eigenlijk.

Maar drie?

Daniël Termont die hetzelfde beleid voert als de Wever, maar dat liever niet zegt.
Hans Bonte die dat ook doet, en het nog zegt ook, waardoor het allochtonenknuffelbeleid van de wereldvreemde SP.A top heel hol begint te klinken.
De catfights in Antwerpen tussen Maja de Bij, Jasmijn en Kathleen.
De ongeloofwaardigheid van de SP.A oppositie in Antwerpen.
Merrie Karolien die weer op zoek gaat naar een tof postje.
De Limburgers die de Stevaert kliek nu wel echt beu zijn.
Hilde Claes die aangeschoten wild is in Hasselt.
De ontmaskering van Chokri Mahassine als grote poenpakker.
Johan Vandelanotte wiens fratsen men zelfs in Oostende beu begint te worden (nog even wachten op de vadermoord door John Crombez).
Freya Vandenbossche die zich totaal onzichtbaar gemaakt heeft in de Vlaamse regering (US-Army heeft al interesse vertoond voor de gebruikte stealth technologie).
Pascal Smet die uitgespuwd wordt door alle actoren in de onderwijswereld, buiten dan de ivoren torens aan de top. En door N-VA de arm moest omgewrongen worden om op zijn minst te zorgen voor een plaatsje in een school voor elk kind.
Ingrid Lieten die zich niet bijzonder loyaal toonde in de Vlaamse regering.
De blijvende verzuchting naar iemand als Frank Vandenbroucke.
Brüno Tobback met zijn bootje.
De comedie van Aalst, waar 90% van de SP.A stemmers van moesten kotsen (er is naar het schijnt een geheime opiniepeiling geweest besteld door de SP.A die niet bepaald vleiend was voor het bestuur:twisted:)
En nog wat locale corruptie-schandalen er boven op.


SP.A heeft één groot probleem: het totaal ontbreken van enige geloofwaardigheid.


Te weinig profiel doordat ze de laatste jaren eigenlijk nauwlijks echt 'linkse' thema's verdedigden in de publieke discussie.

Nou, ze hebben toch alles gekregen wat ze wilden? 30 Miljard fraude ontdekt, 50.000 mensen bevrijd van de plicht tot arbeid, de laagste pensioenen verdubbeld, ...

Te weinig toppers die echt het verschil kunnen maken in de beeldvorming, en dan bedoel ik op niveau van hun concurrenten BDW, Crevits, Peeters, De Block.

Het beeld dat je wil ophangen moet wel kloppen met wat je doet.
Kappen op de bankiers is mooi voor een socialistische partij, tenzij het merendeel van de criminele bankiers zelf socialisten zijn. Dan nog populistische praat verkopen dat ze de bankiers op het stembiljet gaan afdrukken werkt dan heel averechts.

Te weinig visibiliteit bij de voorzitter die veel te lang aan het wachten is om de campagne aan te zwengelen en veel te veel delegeert naar de provinciale voorzitters voor wat betreft de interne partijwerking. (kort samengevat : een beetje lui)
Ik heb een boot.... (http://www.youtube.com/watch?v=b2duli2jvGw)

vlijmscherp
7 februari 2014, 10:24
Die 800.000 stemmen zij het resultaat van verschillende factoren, die elkaar versterkt hebben: paarse moeheid, een imploderende VLD, communautair gedoe, een paar goed gekozen venijnige quotes en een algemene desinformatie campagne die de toenmalige meerderheid niet heeft (kunnen) tegengehouden.

Leterme heeft daarmee bewezen dat je zo een fantastisch resultaat kon bereiken... Om daarna grandioos op uw bek te gaan.

geholpen door wat uitspraken van Franstalige politici. een Vlaming "un homme dangereux" noemen, is een godsgeschenk natuurlijk.

Bad Attila
7 februari 2014, 10:30
nogmaals, Verhofstadt, Leterme en nu De Wever zijn politici die vooral door harde Vlaamse eisen te stellen ( in het geval van de eerste 2 hebben ze die onmiddellijk na de verkiezingen laten vallen, maar goed) verkiezingen gewonnen hebben.
Je moet eens de burgermanifesten lezen, wat daar staat op communautair vlak krijgt zelfs De Wever niet verkocht aan een N-VA-congres, zo hardvochtig zijn de N-VA'ers echt niet hoor.

Als De Wever verdwijnt, en dat zal hij uiteraard, is het gewoon wachten op iemand die zijn rol inneemt.

De burgermanifesten hebben zeker een rol gespeeld in de successen van de VLD in de jaren negentig. Maar je moet niet vergeten dat dit gepaard was met een meer centrum-rechtse koers, ver van Baby Thatcher, en dat het uiteindelijk succes er gekomen is via de dioxine-crisis.

Ik blijf ervan overtuigd dat het communautair meestal een versterkende rol speelt, maar niet de hoofdrekenen is voor electoraal succes. Maar ik kan mij uiteraard vergissen. ;-)

fonne
7 februari 2014, 10:32
geholpen door wat uitspraken van Franstalige politici. een Vlaming "un homme dangereux" noemen, is een godsgeschenk natuurlijk.
En het leuke is: ze doen het telkens weer opnieuw. Of het nu de Franstaligen zijn, of de Ø-VLD, de schrik zit er diep in.

vlijmscherp
7 februari 2014, 10:34
De burgermanifesten hebben zeker een rol gespeeld in de successen van de VLD in de jaren negentig. Maar je moet niet vergeten dat dit gepaard was met een meer centrum-rechtse koers, ver van Baby Thatcher, en dat het uiteindelijk succes er gekomen is via de dioxine-crisis.

Ik blijf ervan overtuigd dat het communautair meestal een versterkende rol speelt, maar niet de hoofdrekenen is voor electoraal succes. Maar ik kan mij uiteraard vergissen. ;-)

er is bijna nooit 1 reden voor een overwinning/nederlaag, maar het feit dat het communautaire vaak een rol speelt, betekent toch iets, volgens mij.

En dan kan je uiteraard alles in de schoenen schuiven van de domme bange blanke Vlaming die zelf schrik heeft van zijn Waalse buren, maar dat geloof ik niet.
Die bange blanke Vlamingen zijn er, ongeveer 10% van de bevolking zal dat zijn zoals in alle West-Europese landen.

Het moet toch zijn dat de Vlaming aanvoelt dat er iets mis is met de structuren van dit land.

fonne
7 februari 2014, 10:36
Die 800.000 stemmen zij het resultaat van verschillende factoren, die elkaar versterkt hebben: paarse moeheid, een imploderende VLD, communautair gedoe, een paar goed gekozen venijnige quotes en een algemene desinformatie campagne die de toenmalige meerderheid niet heeft (kunnen) tegengehouden.

Allo? De noord-belgische regimepers die een algemene desinformatie-campagne van de gehate Vlaams-nationalisten niet heeft tegengehouden?
Laat ons eens goed lachen. Het zegt natuurlijk wel iets over de taak die sommigen de pers toebedelen: kritiekloos ten dienste staan van het regime.

Leterme heeft daarmee bewezen dat je zo een fantastisch resultaat kon bereiken... Om daarna grandioos op uw bek te gaan.
Bart de Wever heeft bewezen dat hij wel een ruggegraat heeft, en niet zonodig door de modder moest kruipen voor Di Rupo om toch maar een postje te krijgen.

Bad Attila
7 februari 2014, 10:45
geholpen door wat uitspraken van Franstalige politici. een Vlaming "un homme dangereux" noemen, is een godsgeschenk natuurlijk.

Inderdaad. Ik ben trouwens een factor vergeten: namelijk dat de CD&V op dat ogenblik haar klauwen als oppositiepartij vindt en genadeloos inhakt op Verhofsdadt II, zo ver dat de regering uit verband gespeeld wordt. Ere wie ere toekomt.

fonne
7 februari 2014, 10:52
Inderdaad. Ik ben trouwens een factor vergeten: namelijk dat de CD&V op dat ogenblik haar klauwen als oppositiepartij vindt en genadeloos inhakt op Verhofsdadt II, zo ver dat de regering uit verband gespeeld wordt. Ere wie ere toekomt.

Die klauwen, bedoelde je daar kartelpartner N-VA mee?

speurneus
7 februari 2014, 11:56
:lol!:

De achtervolgers zijn ondertussen zo klein geworden dat NVA ze niet eens meer opmerkt. Ze zijn gedegradeerd tot een zeer kleine bijrol.

En juist dat zou hen wel eens zuur kunnen opbreken.

De schoofzak
7 februari 2014, 11:57
Gent zal inderdaad een goed resultaat neerzetten, aalst zal de absolute neergang worden. Oudenaarde is nooit goed, Ronse zal ook een slecht resultaat neerzetten deze keer, Zottegem ? Geraardsbergen ? Ninove zal ook niet goed worden denk ik.

Als de zichtbaarheid van groeiende aantal Roma, Roemenen en Bulgaren in Gent duidelijk wordt voor de Gentenaar, dan is Termont er aan voor de moeite.

En het zit er wel in dat dat er aan zit te komen.

.

Boduo
7 februari 2014, 12:08
En juist dat zou hen wel eens zuur kunnen opbreken.

Als die tsunami werkelijkheid wordt, ligt de weg open naar een NVA + CDV Vlaamse regering.

Hypochonder
7 februari 2014, 12:37
Nochtans is ook politiek een ploegsport...

Politiek is iets totaal anders dan ploegsport, zeker de Belgische politiek.

Bad Attila
7 februari 2014, 14:25
er is bijna nooit 1 reden voor een overwinning/nederlaag, maar het feit dat het communautaire vaak een rol speelt, betekent toch iets, volgens mij.

En dan kan je uiteraard alles in de schoenen schuiven van de domme bange blanke Vlaming die zelf schrik heeft van zijn Waalse buren, maar dat geloof ik niet.
Die bange blanke Vlamingen zijn er, ongeveer 10% van de bevolking zal dat zijn zoals in alle West-Europese landen.

Het moet toch zijn dat de Vlaming aanvoelt dat er iets mis is met de structuren van dit land.

Dat België als unitair land niet meer kan werken (heeft het ooit gewerkt?), lijkt mij duidelijk. Dat België als federaal land nog niet werkt zoals het hoort, lijkt mij eveneens duidelijk.

Dat er binnen de partijen institutionele programmapunten zijn, en dat kiezers daarop ingaan, lijkt mij dan ook niet meer dan normaal.

Het Oosten
7 februari 2014, 15:52
Dat België als unitair land niet meer kan werken (heeft het ooit gewerkt?), lijkt mij duidelijkDat België als federaal land nog niet werkt zoals het hoort, lijkt mij eveneens duidelijk.

Dat er binnen de partijen institutionele programmapunten zijn, en dat kiezers daarop ingaan, lijkt mij dan ook niet meer dan normaal.

Mij lijkt dit helemaal niet duidelijk. Ik ondervind in de dagdagelijkse praktijk zelden dat België niet werkt.

Xenophon
7 februari 2014, 15:58
Mij lijkt dit helemaal niet duidelijk.

Haal dan die grote papieren zak die je over je hoofd draagt weg.

Het Oosten
7 februari 2014, 16:01
Haal dan die grote papieren zak die je over je hoofd draagt weg.Nogmaals, in het dagdagelijkse leven merk ik zelden dat België niet werkt. Eigenlijk merk ik dat zo goed als nooit.

Xenophon
7 februari 2014, 16:06
Nogmaals, in het dagdagelijkse leven merk ik zelden dat België niet werkt. Eigenlijk merk ik dat zo goed als nooit.

Daarom:

Haal dan die grote papieren zak die je over je hoofd draagt weg.

Bad Attila
7 februari 2014, 16:16
Mij lijkt dit helemaal niet duidelijk.

Nochtans...

Ik ondervind in de dagdagelijkse praktijk zelden dat België niet werkt.

Heb ik ook niet gezegd.

Bolleke Wol
7 februari 2014, 16:23
http://www.knack.be/nieuws/belgie/n-va-zal-vlaams-parlement-als-een-tsunami-overspoelen/article-normal-127719.html?nb-handled=true&utm_source=Newsletter-06/02/2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN

De traditionele labbekakken mogen bijgevolg het doel vergeten waarvoor alle verkiezingen moesten samenvallen.

In de Vlaamse regering is de N-VA alvast onvermijdbaar.

Het lijkt me dat de PvdA hier niet werd opgenomen in de voorspellingen, nochtans staat die partij stilaan met één voet in het parlement. Wat de kamer betreft zou die ene LDD zetel die verdwijnt daardoor wel weer ingenomen worden. Misschien in het Vlaams parlement ook.
En ik denk dat een bijna-halvering van het VB in het Vlaams parlement ook weinig waarschijnlijk is. Die partij zal misschien zetels verliezen, maar lang zoveel niet.

Boduo
7 februari 2014, 16:27
:-oNogmaals, in het dagdagelijkse leven merk ik zelden dat België niet werkt. Eigenlijk merk ik dat zo goed als nooit.

Ja maar, jij woont dan ook in "Het Oosten"

:roll:

Bad Attila
7 februari 2014, 16:31
Het lijkt me dat de PvdA hier niet werd opgenomen in de voorspellingen, nochtans staat die partij stilaan met één voet in het parlement. Wat de kamer betreft zou die ene LDD zetel die verdwijnt daardoor wel weer ingenomen worden. Misschien in het Vlaams parlement ook.
En ik denk dat een bijna-halvering van het VB in het Vlaams parlement ook weinig waarschijnlijk is. Die partij zal misschien zetels verliezen, maar lang zoveel niet.

PvdA wordt wel meegerekend, maar Bouteca denk niet dat zij een zetel zal behalen, zelfs in Antwerpen niet.

Het Oosten
7 februari 2014, 16:38
:-o

Ja maar, jij woont dan ook in "Het Oosten"

:roll:
Met de beste wil van de wereld, ik heb nog nooit aan de lijve ondervonden dat België niet werkt.

Boduo
7 februari 2014, 16:48
Met de beste wil van de wereld, ik heb nog nooit aan de lijve ondervonden dat België niet werkt.

Ok, jij bent 1 van de 11.000.000 belgen...

:roll:

Boduo
7 februari 2014, 16:51
Laat ons met de voeten op de grond blijven.
Maar.... het zou schitterend zijn.

Het z�*l schitterend zijn: hoogstwaarschijnlijk NVA + CDV met een ruime meerderheid.
Eén - punt: die V van CDV is eigenlijk maar een klein v-eetje.

Knuppel
7 februari 2014, 16:57
Met de beste wil van de wereld, ik heb nog nooit aan de lijve ondervonden dat België niet werkt.

Babies beseffen ook niet dat ze een volle luier hebben omdat hun sluitspier niet werkt.

hollande
7 februari 2014, 17:16
http://www.knack.be/nieuws/belgie/n-va-zal-vlaams-parlement-als-een-tsunami-overspoelen/article-normal-127719.html?nb-handled=true&utm_source=Newsletter-06/02/2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN

De traditionele labbekakken mogen bijgevolg het doel vergeten waarvoor alle verkiezingen moesten samenvallen.

In de Vlaamse regering is de N-VA alvast onvermijdbaar.
wat gaat dat pijn doen als dat partijke gebuist is. Sommige staan nu al te feesten en De verkiezingen zijn nog mijlen ver.
het water stroomt er even vlug uit of erin.

marie daenen
7 februari 2014, 17:24
Moest dit de uitslag zijn dan kan de Vlaamse regering gerust zonder een NVA opgezet worden. Tot uw spijt wellicht en tot ontgoocheling van al de kazakdraaiers die dan tevergeefs uw partij zijn komen vervoegen.

Maar u hebt geluk: het zijn maar gissingen.

Maar de echte kazadraaiers zitten allemaal in de regering en zijn er blijven zitten nadat de partijtop door hun kazak te draaien Vlaanderen gewoonweg verloochend heeft. U heeft een gek idee over wat een kazakdraaier is.

marie daenen
7 februari 2014, 17:33
wat gaat dat pijn doen als dat partijke gebuist is. Sommige staan nu al te feesten en De verkiezingen zijn nog mijlen ver.
het water stroomt er even vlug uit of erin.

Inderdaad dat gaat dan enorm pijn doen voor alle Vlamingen die vlug gaan inzien dat ze crimineel bedrogen zijn en zich eerdaags gaan realiseren dat ze op een zinkend schip, vastgebonden, zitten tot heil van la Belgique, verkocht eerst door de klassieke Vlaamse overlopers en ten tweede door de regimepers die van het verzwijgen van de waarheid haar slogan heeft gemaakt. Ten andere met of zonder de NVa ik denk dat met de zesde staatsmisvorming het verraad compleet is en onmogelijk kan ongedaan gemaakt worden, toch zeker niet in la Belgique, waar de francofonie geen euro zal teruggeven, in tegendeel en buiten la Belgiue met de enorme Belgische staatsschulden aan haar been zal het ook niet beter gaan. En hier zitten er nog een pak de lof op die roversbende te zingen; men moet compleet gaga zijn om zich zo te laten beroven en nog in de handjes te klappen voor de geslaagde coup.

Bad Attila
7 februari 2014, 17:38
Inderdaad dat gaat dan enorm pijn doen voor alle Vlamingen die vlug gaan inzien dat ze crimineel bedrogen zijn en zich eerdaags gaan realiseren dat ze op een zinkend schip, vastgebonden, zitten tot heil van la Belgique, verkocht eerst door de klassieke Vlaamse overlopers en ten tweede door de regimepers die van het verzwijgen van de waarheid haar slogan heeft gemaakt. Ten andere met of zonder de NVa ik denk dat met de zesde staatsmisvorming het verraad compleet is en onmogelijk kan ongedaan gemaakt worden, toch zeker niet in la Belgique, waar de francofonie geen euro zal teruggeven, in tegendeel en buiten la Belgiue met de enorme Belgische staatsschulden aan haar been zal het ook niet beter gaan. En hier zitten er nog een pak de lof op die roversbende te zingen; men moet compleet gaga zijn om zich zo te laten beroven en nog in de handjes te klappen voor de geslaagde coup.

Wat zijn die Vlamingen toch dom, hé! Al 180 jaar lang door hun eigen landverraders van pseudo-vertegenwoordigers in de luren gelegd, en toch blijft een meerderheid van hen erop stemmen!

Hoe lomp kunt je als Vlaming toch zijn!!!

(pausemoment)

Oeps, sorry, die mensen zijn geen Vlamingen.

marie daenen
7 februari 2014, 18:04
Wat zijn die Vlamingen toch dom, hé! Al 180 jaar lang door hun eigen landverraders van pseudo-vertegenwoordigers in de luren gelegd, en toch blijft een meerderheid van hen erop stemmen!

Hoe lomp kunt je als Vlaming toch zijn!!!

(pausemoment)

Oeps, sorry, die mensen zijn geen Vlamingen.

U hoeft niet terug te gaan tot 180 jaar, na de gewestvorming heeft het een tijdje wel gewerkt, toch voor Vlaanderen, maar nu na de zesde staatshervorming is het Vlaanderen af voor 100%. Maar ja de zesde staatshervorming lezen is teveel gevraagd voor de meeste mensen en voor de pers is het verboden terrein om er commentaar op te geven behalve hun dagelijkse totaal gelogen goed-nieuws-show..

Henri1
7 februari 2014, 18:22
Het is duidelijk dat Groot Luik nog een ontwikkelingsgebied is. En dat de mensen die er wonen niets weten van wat er in Vlaanderen leeft.

Het is duidelijk dat u er geen bal van snapt en automatisch zonder nadenken n-va stemt, als een echte partijslaaf.

Henri1
7 februari 2014, 18:23
je beseft toch dat als De Wever geen burgemeester zou zijn, hij door een N-VA'er wordt opgevolgd en dat de N-VA in de meerderheid blijft?

Hij deed de Antwerpenaars een persoonlijke belofte om zelf goed te besturen.

Hij gaat lopen, afin, als hij de onderhandelingen weer niet verkwanselt zoals de vorige keer;

Bad Attila
7 februari 2014, 18:29
U hoeft niet terug te gaan tot 180 jaar, na de gewestvorming heeft het een tijdje wel gewerkt, toch voor Vlaanderen, maar nu na de zesde staatshervorming is het Vlaanderen af voor 100%. Maar ja de zesde staatshervorming lezen is teveel gevraagd voor de meeste mensen en voor de pers is het verboden terrein om er commentaar op te geven behalve hun dagelijkse totaal gelogen goed-nieuws-show..

Domme Vlamingen dus. Of luie Vlamingen, zoals je zelf verkiest.

Bad Attila
7 februari 2014, 18:30
Hij deed de Antwerpenaars een persoonlijke belofte om zelf goed te besturen.

Hij gaat lopen, afin, als hij de onderhandelingen weer niet verkwanselt zoals de vorige keer;

Waar lees jij dat De Wever gaat lopen? 8O

Pjotr 2691
7 februari 2014, 18:33
Het is duidelijk dat u er geen bal van snapt en automatisch zonder nadenken n-va stemt, als een echte partijslaaf.
En u bewijst dat u niets meer dan het herhalen van dezelfde oneliners in uw mars hebt. Dat is het niveau van de PS-analfabeten.

Pjotr 2691
7 februari 2014, 18:36
Waar lees jij dat De Wever gaat lopen? 8O

Hij kent het verschil niet tussen zich kandidaat stellen voor een parlement en een uitvoerend mandaat. Net iets te veel voor een pindanoot.8O

fonne
7 februari 2014, 18:43
Met de beste wil van de wereld, ik heb nog nooit aan de lijve ondervonden dat België niet werkt.

Wat vind je van de prestaties van de NMBS in uw streek?

Het Oosten
7 februari 2014, 18:55
Wat vind je van de prestaties van de NMBS in uw streek?

De NMBS werkt niet beter of slechter dan in andere landen. En in ieder geval beter dan in Nederland om een vergelijkbaar land te nemen. Elke keer dat ik bij ons de trein neem, vertrekt die omzeggens op tijd en ik kom op tijd aan. Maar, toegegeven , het zal wel eens fout lopen , dat hoort u mij niet ontkennen.

speurneus
8 februari 2014, 09:55
Het blijft een onrealistisch scenario op vlaams niveau. Daar is een coalitie n-va met cd&v de meest waarschijnlijke. Op vlaams niveau zijn er geen communautaire dwangpunten die onderhandelingen kunnen torpederen. En al héél vroeg heeft n-va laten doorschemeren dat zij niet gaan voor het minister presidentschap. Dus : kris peeters zal niet tegenwerken en hij heeft de zwaarste stem in zijn partijbestuur.
Een klassieke tripartite op vlaams niveau geeft de partijen ook het aura van een "anti" coalitie te zijn en de winnaar niet te erkennen. Zelf calimero-toestanden in de hand werken zou op termijn heel slecht zijn voor de paarse partijen.

Ik geloof niet in de praktische haalbaarheid van dat scenario, en denk niet dat de tsjeven dat gaan bewerkstelligen. Die gaan verdeel en heers spelen en voor n-va + cd&v gaan op vlaams niveau en een afgeslankte versie van EDR II bewerkstelligen op federaal niveau mocht blijken dat n-va tegen verwachting in toch de 'bocht van bracke' niet maken.
Een coalitie NVA met CD&V haalt hoogstens 55% en kan je dus moeilijk stabiel noemen vandaar dat ik vermoed dat het eerder een tri partite zal worden.

Vette Pois(s)on
8 februari 2014, 10:01
De NMBS werkt niet beter of slechter dan in andere landen. En in ieder geval beter dan in Nederland om een vergelijkbaar land te nemen. Elke keer dat ik bij ons de trein neem, vertrekt die omzeggens op tijd en ik kom op tijd aan. Maar, toegegeven , het zal wel eens fout lopen , dat hoort u mij niet ontkennen.

Duitsland
Veel meer treinen
Veel minder personeel
Treinen rijden er stipt

marie daenen
8 februari 2014, 10:03
Duitsland
Veel meer treinen
Veel minder personeel
Treinen rijden er stipt

En hun autowegen! Daar tegenover is België een derdewereldland.

speurneus
8 februari 2014, 10:10
Dat België als unitair land niet meer kan werken (heeft het ooit gewerkt?), lijkt mij duidelijk. Dat België als federaal land nog niet werkt zoals het hoort, lijkt mij eveneens duidelijk.

Dat er binnen de partijen institutionele programmapunten zijn, en dat kiezers daarop ingaan, lijkt mij dan ook niet meer dan normaal.

Dat al dan niet werken is een relatief begrip.
Ik vind dat EDR1 heel wat beter werk heeft afgeleverd dan Hollande in Frankrijk of Rutten 2 in Nederland. Maar in die landen zal niemand zeggen dat het systeem niet werkt.

speurneus
8 februari 2014, 10:21
Inderdaad dat gaat dan enorm pijn doen voor alle Vlamingen die vlug gaan inzien dat ze crimineel bedrogen zijn en zich eerdaags gaan realiseren dat ze op een zinkend schip, vastgebonden, zitten tot heil van la Belgique, verkocht eerst door de klassieke Vlaamse overlopers en ten tweede door de regimepers die van het verzwijgen van de waarheid haar slogan heeft gemaakt. Ten andere met of zonder de NVa ik denk dat met de zesde staatsmisvorming het verraad compleet is en onmogelijk kan ongedaan gemaakt worden, toch zeker niet in la Belgique, waar de francofonie geen euro zal teruggeven, in tegendeel en buiten la Belgiue met de enorme Belgische staatsschulden aan haar been zal het ook niet beter gaan. En hier zitten er nog een pak de lof op die roversbende te zingen; men moet compleet gaga zijn om zich zo te laten beroven en nog in de handjes te klappen voor de geslaagde coup.
Wat kun jij toch raaskallen zeg.
Als het hier dan toch zo slecht is bent waarom woon je dan nog hier of heb jij misschien sado trekjes?

gertc
8 februari 2014, 10:22
Een coalitie NVA met CD&V haalt hoogstens 55% en kan je dus moeilijk stabiel noemen vandaar dat ik vermoed dat het eerder een tri partite zal worden.
Een klassieke tripartite is niet stabieler (volgens zetelprognose van Knack: 66 voor N-VA/CD&V, 68 voor klassieke tripartite). En een derde partner bij N-VA/CD&V die mathematisch niet nodig is maakt de meerderheid meestal ook niet stabieler.

Bad Attila
8 februari 2014, 10:25
Dat al dan niet werken is een relatief begrip.
Ik vind dat EDR1 heel wat beter werk heeft afgeleverd dan Hollande in Frankrijk of Rutten 2 in Nederland. Maar in die landen zal niemand zeggen dat het systeem niet werkt.

Eventjes herhalen: er is een verschil tussen zeggen dat iets niet werkt, en zeggen dat iets nog niet werkt zoals het hoort... :?

O ja, gewoon terzijde, Frankrijk? http://www.lenouveleconomiste.fr/la-veme-republique-v2-18398/

Henri1
8 februari 2014, 10:32
Duitsland
Veel meer treinen
Veel minder personeel
Treinen rijden er stipt

Omdat meer treinen met veel minder personeel en stipter rijden in Duitsland, id dat dé reden om voor n-va te stemmen ?

Sjonge jonge......

Henri1
8 februari 2014, 10:32
En hun autowegen! Daar tegenover is België een derdewereldland.

Ook dat is natuurlijk dé reden om voor n-va te stemmen.

De schoofzak
8 februari 2014, 10:43
Omdat meer treinen met veel minder personeel en stipter rijden in Duitsland, id dat dé reden om voor n-va te stemmen ?

Sjonge jonge......

Neen, omdat we een trezeke van een koningin hebben, die wilt aangesproken met majesteit in tegenstelling tot de twee vorige troula's, ...
d�*t is een reden om b. te behouden !!

.

Henri1
8 februari 2014, 10:45
Neen, omdat we een trezeke van een koningin hebben, die wilt aangesproken met majesteit in tegenstelling tot de twee vorige troula's, ...
d�*t is een reden om b. te behouden !!

.

U snapt toch tenminste hoe belachelijk sommige motivaties om voor n-va te stemmen zijn.

N-VA heeft nog niets bewezen en met hun huidige mentaliteit zie ik dat niet zo snel veranderen.

marie daenen
8 februari 2014, 10:48
Dat al dan niet werken is een relatief begrip.
Ik vind dat EDR1 heel wat beter werk heeft afgeleverd dan Hollande in Frankrijk of Rutten 2 in Nederland. Maar in die landen zal niemand zeggen dat het systeem niet werkt.

Neen, maar in die landen kunnen Hollande en Rutten wel weggestemd worden bij de volgende verkiezingen; in Belgique kan dat echter niet omdat men, zonder protesteren, toelaat dat de premier zijn eigen bevolkingsgroep 100% bevoordeligd totaal tegen de, zelfs levens- belangen van de andere bevolkingsgroep, met de medewerking van het zogezegde neutrale staatshoofd, de gechanteerde of niet, medewerking van de vertegenwoordigers van de andere bevolkingsgroep en onder het oorverdovende stilzwijgen van de regimepers, die er zelfs niet voor terugschrikt nog een echte loftrompet op deze bedriegers te zingen. Hoe kunt u nog verwonderd zijn dat de gedupeerde bij hoog en bij laag beweren dat het Belgische systeem niet werkt.

Bad Attila
8 februari 2014, 10:50
Neen, maar in die landen kunnen Hollande en Rutten wel weggestemd worden bij de volgende verkiezingen; in Belgique kan dat echter niet omdat men, zonder protesteren, toelaat dat de premier zijn eigen bevolkingsgroep 100% bevoordeligd totaal tegen de, zelfs levens- belangen van de andere bevolkingsgroep, met de medewerking van het zogezegde neutrale staatshoofd, de gechanteerde of niet, medewerking van de vertegenwoordigers van de andere bevolkingsgroep en onder het oorverdovende stilzwijgen van de regimepers, die er zelfs niet voor terugschrikt nog een echte loftrompet op deze bedriegers te zingen. Hoe kunt u nog verwonderd zijn dat de gedupeerde bij hoog en bij laag beweren dat het Belgische systeem niet werkt.

Bla ... Bla ... Bla ... Bla ... Bla ... Bla ... Bla

marie daenen
8 februari 2014, 10:51
U snapt toch tenminste hoe belachelijk sommige motivaties om voor n-va te stemmen zijn.

N-VA heeft nog niets bewezen en met hun huidige mentaliteit zie ik dat niet zo snel veranderen.

Vreemd dat men eist van een oppositiepartij dat ze iets bewijst terwijl men het normaal schijnt te vinden dat de regeringspartijen niets bewijzen en enkel oppositie voeren. Duidelijker kan niet gesteld worden dat la Belgique vierkant draait.

Hoera
8 februari 2014, 13:22
Een coalitie NVA met CD&V haalt hoogstens 55% en kan je dus moeilijk stabiel noemen vandaar dat ik vermoed dat het eerder een tri partite zal worden.

Jongkens toch, als N-VA + VB tesamen geen meerderheid hebben in het Vlaams parlement zal er coalitie komen van: CD&V + VLD + SPA + Groen

wanneer zullen jullie dat eindelijk eens begrijpen?

marie daenen
8 februari 2014, 13:38
Wat kun jij toch raaskallen zeg.
Als het hier dan toch zo slecht is bent waarom woon je dan nog hier of heb jij misschien sado trekjes?

Is dat geredeneerd volgens het zogezegde persoonlijk recht van de francofonie om ons buiten te werken die primeert op de overal elders geldende (ook bij henzelf wanneer ze 50 + 1% van de stemmen hebben) grondrechten van de Vlamingen? Wat moeten we nog allemaal voor onzin horen van de gepromote beschermde minderheid die overal meerderheidsrechten opeist en anders de boel compleet blokkeert.

marie daenen
8 februari 2014, 13:40
Domme Vlamingen dus. Of luie Vlamingen, zoals je zelf verkiest.

Beter en simpelder zou zijn bedrogen Vlamingen tout court.

marie daenen
8 februari 2014, 13:44
Omdat meer treinen met veel minder personeel en stipter rijden in Duitsland, id dat dé reden om voor n-va te stemmen ?

Sjonge jonge......

Dat wil toch duidlijk zeggen dat la Belgique, ondanks de grootste schuldenberg van heel Europa er niets maar dan ook totaal niets goeds van gebakken heeft; men moet wel gaga zijn om nog voor dezelfde te blijven verder stemmen

marie daenen
8 februari 2014, 13:45
Neen, omdat we een trezeke van een koningin hebben, die wilt aangesproken met majesteit in tegenstelling tot de twee vorige troula's, ...
d�*t is een reden om b. te behouden !!

.

2

Another Jack
8 februari 2014, 13:45
Vreemd dat men eist van een oppositiepartij dat ze iets bewijst terwijl men het normaal schijnt te vinden dat de regeringspartijen niets bewijzen en enkel oppositie voeren. Duidelijker kan niet gesteld worden dat la Belgique vierkant draait.

Ik weet dat ze er heel discreet over zijn, maar de N-VA is eigenlijk ook wel een regeringspartij.

Ze hebben dus wel degelijk de kans gehad om iets te bewijzen.

marie daenen
8 februari 2014, 13:47
U snapt toch tenminste hoe belachelijk sommige motivaties om voor n-va te stemmen zijn.

N-VA heeft nog niets bewezen en met hun huidige mentaliteit zie ik dat niet zo snel veranderen.

Maar de andere hebben bewezen dat ze het niet kunnen

marie daenen
8 februari 2014, 13:49
Bla ... Bla ... Bla ... Bla ... Bla ... Bla ... Bla

Dus u staat met uw mond vol tanden en heeft daar niets tegenin te brengen.

marie daenen
8 februari 2014, 13:58
Ik weet dat ze er heel discreet over zijn, maar de N-VA is eigenlijk ook wel een regeringspartij.

Ze hebben dus wel degelijk de kans gehad om iets te bewijzen.

Gezien met welk percentage ze in de regionale regering zitten en gezien de totale tegenwerking op federaal vlak, ook van hun coalitiepartners in de regionale regering, die hen bovendien liever buiten gezwierd hadden, gezien die twee feiten, die u ook liever heel discreet verzwijgt, hebben ze het er enorm goed vanaf gebracht en al enorm veel bewezen. Bovendien op wat BDW met de NVa in Antwerpen doet is er, tot nu toe, heel weinig gegronde kritiek gekomen en gezien men hem met een vergrootglas volgt om hem bij de minste misstap te kunnen afschieten, bewijst dat heel duidelijk dat BDW met de NVa heel veel realiseert en de klassieke zwetsers torenhoog overstijgt.

fonne
8 februari 2014, 17:21
De NMBS werkt niet beter of slechter dan in andere landen. En in ieder geval beter dan in Nederland om een vergelijkbaar land te nemen. Elke keer dat ik bij ons de trein neem, vertrekt die omzeggens op tijd en ik kom op tijd aan. Maar, toegegeven , het zal wel eens fout lopen , dat hoort u mij niet ontkennen.

In een vergelijking van 24 Europese landen eindigde België op een beschamende 11de plaats, als je rekening houdt met de gigantische hoeveelheid subsidies die België er in steekt.

The 2012 European Railway Performance Index (https://www.bcgperspectives.com/content/articles/transportation_travel_tourism_cost_efficiency_asse t_optimization_2012_european_railway_performance_i ndex/)

Tussen 2012 en 2014 is de stiptheid van de treinen naar een absoluut dieptepunt gedaald, en zijn er nog een hoop treinen afgeschaft.


Four key findings emerged from our benchmarking and analysis:

Five countries have high-performing railway systems: Switzerland, France, Germany, Sweden, and Austria.
Switzerland, France, Germany, and Sweden get better value in return for public investments in their railway systems than other European countries.
A railway system’s overall performance generally correlates with the level of public cost.
There is only a weak correlation between performance and the degree of market liberalization or the choice of governance model.

Another Jack
8 februari 2014, 18:02
Gezien met welk percentage ze in de regionale regering zitten en gezien de totale tegenwerking op federaal vlak, ook van hun coalitiepartners in de regionale regering, die hen bovendien liever buiten gezwierd hadden, gezien die twee feiten, die u ook liever heel discreet verzwijgt, hebben ze het er enorm goed vanaf gebracht en al enorm veel bewezen. Bovendien op wat BDW met de NVa in Antwerpen doet is er, tot nu toe, heel weinig gegronde kritiek gekomen en gezien men hem met een vergrootglas volgt om hem bij de minste misstap te kunnen afschieten, bewijst dat heel duidelijk dat BDW met de NVa heel veel realiseert en de klassieke zwetsers torenhoog overstijgt.

Nu ineens hebben ze wel van alles gedaan en bewezen??
Weet u het zelf nog wel eigenlijk?

peter1962
8 februari 2014, 18:44
Gezien met welk percentage ze in de regionale regering zitten en gezien de totale tegenwerking op federaal vlak, ook van hun coalitiepartners in de regionale regering, die hen bovendien liever buiten gezwierd hadden, gezien die twee feiten, die u ook liever heel discreet verzwijgt, hebben ze het er enorm goed vanaf gebracht en al enorm veel bewezen. Bovendien op wat BDW met de NVa in Antwerpen doet is er, tot nu toe, heel weinig gegronde kritiek gekomen en gezien men hem met een vergrootglas volgt om hem bij de minste misstap te kunnen afschieten, bewijst dat heel duidelijk dat BDW met de NVa heel veel realiseert en de klassieke zwetsers torenhoog overstijgt.

Wat zie jij zoal als realisatie dat BDW op zijn boordtabel mag schrijven ?

Bad Attila
9 februari 2014, 09:10
Dus u staat met uw mond vol tanden en heeft daar niets tegenin te brengen.

Ik sta altijd met mijn mond vol tanden als ik met extremistische fanatici probeer te "discussiëren". :roll:

Boduo
9 februari 2014, 09:55
Neen, maar in die landen kunnen Hollande en Rutten wel weggestemd worden bij de volgende verkiezingen; in Belgique kan dat echter niet omdat men, zonder protesteren, toelaat dat de premier zijn eigen bevolkingsgroep 100% bevoordeligd totaal tegen de, zelfs levens- belangen van de andere bevolkingsgroep, met de medewerking van het zogezegde neutrale staatshoofd, de gechanteerde of niet, medewerking van de vertegenwoordigers van de andere bevolkingsgroep en onder het oorverdovende stilzwijgen van de regimepers, die er zelfs niet voor terugschrikt nog een echte loftrompet op deze bedriegers te zingen. Hoe kunt u nog verwonderd zijn dat de gedupeerde bij hoog en bij laag beweren dat het Belgische systeem niet werkt.

Sorry, in dit apeland kan dat wèl !!!
Nog een 4 maanden geduld.

Supe®Staaf
9 februari 2014, 10:04
Jongkens toch, als N-VA + VB tesamen geen meerderheid hebben in het Vlaams parlement zal er coalitie komen van: CD&V + VLD + SPA + Groen

wanneer zullen jullie dat eindelijk eens begrijpen?N-Va WIL geen meerderheid vormen met VB zelfs niet als die mathematisch mogelijk is.
En aangezien MR al liet weten niet met 'nationalisten' samen te gaan, én OVLD federaal en regionaal symmetrie wil, is de coalitie die jij hier vooruitschuift de enige optie.

Henri1
9 februari 2014, 10:07
Waar lees jij dat De Wever gaat lopen? 8O

Noem jij eens een plaats waar n-va en De Wever nog niet is gaan lopen ?

Henri1
9 februari 2014, 10:08
Vreemd dat men eist van een oppositiepartij dat ze iets bewijst terwijl men het normaal schijnt te vinden dat de regeringspartijen niets bewijzen en enkel oppositie voeren. Duidelijker kan niet gesteld worden dat la Belgique vierkant draait.

Als de n-va dezelfde besluitvorming hanteert zoals u ze belichaamd vrees ik het ergste.

MORPHEUS
9 februari 2014, 10:12
Noem jij eens een plaats waar n-va en De Wever nog niet is gaan lopen ?

hij is nog niet gaan lopen van de standpunten van zijn partij.
of de belofte van aan zijn kiezers.
Oppositie verkiezen boven een postje in de regering, door keizers te vergeten.


remember VLD
we zijn tegen stemrecht voor vreemeden

remeber VLD en CDV
we gaan niet in een regering voor BHV gesplitsy is. 5 minuten politieke moed met Vlaamse meerderheid.

wel daar is De Wever nog niet gaan lopen.

Bad Attila
9 februari 2014, 10:29
Noem jij eens een plaats waar n-va en De Wever nog niet is gaan lopen ?

Draai de vraag niet om. IK heb aan JOU gevraagd waar hij zal gaan lopen. Moeilijk om te antwoorden moet dat toch niet zijn.

Boduo
9 februari 2014, 12:37
Draai de vraag niet om. IK heb aan JOU gevraagd waar hij zal gaan lopen. Moeilijk om te antwoorden moet dat toch niet zijn.

NVA zal Vlaams parlement als een tsunami overspoelen: d�*�*r gaat het om.
De rest is prietpraat.
Lopen doen de sportlui in de atletiek.

:roll::roll::roll:

Henri1
9 februari 2014, 15:26
Maar de andere hebben bewezen dat ze het niet kunnen

Altijd nog beter dan niet kunnen/willen/durven/mogen....

Henri1
9 februari 2014, 15:27
Draai de vraag niet om. IK heb aan JOU gevraagd waar hij zal gaan lopen. Moeilijk om te antwoorden moet dat toch niet zijn.

Ik vraag jou waar de n-va nog niet is gaan lopen.
Het frappantste was hun struisvogel-strategie in 2010 nietwaar ?

Boduo
9 februari 2014, 23:25
Ik vraag jou waar de n-va nog niet is gaan lopen.
Het frappantste was hun struisvogel-strategie in 2010 nietwaar ?

:offtopic::offtopic::offtopic:

fonne
10 februari 2014, 00:04
Ik vraag jou waar de n-va nog niet is gaan lopen.
Het frappantste was hun struisvogel-strategie in 2010 nietwaar ?

U bedoelt het voorstel van regeerprogramma dat volgens Magnette 90% het PS-standpunt afdekte, maar dat door Di Rupo zonder lezen de vuilbak werd ingekipperd? Ja, van verrottingsstrategieën kennen ze wat bij de waals-nationaal socialisten.

Bad Attila
10 februari 2014, 08:26
NVA zal Vlaams parlement als een tsunami overspoelen: d�*�*r gaat het om.
De rest is prietpraat.
Lopen doen de sportlui in de atletiek.

:roll::roll::roll:

Eerlijk gezegd denk ik dat iedereen met gezond verstand zelf wel kan inzien dat de NVA een veel hogere score zal behalen voor het Vlaams Parlement dan in 2009.

Boduo
10 februari 2014, 09:24
Eerlijk gezegd denk ik dat iedereen met gezond verstand zelf wel kan inzien dat de NVA een veel hogere score zal behalen voor het Vlaams Parlement dan in 2009.

Iedereen met gezond verstand...inzien...
Dus dan zijn de belgicisten hier niet bij ?

Bad Attila
10 februari 2014, 09:25
Iedereen met gezond verstand...inzien...
Dus dan zijn de belgicisten hier niet bij ?

Ah ja, ik begrijp het. Ik ben geen "Belgicist". Goed om te weten. :-P

Boduo
10 februari 2014, 09:28
;-)Ah ja, ik begrijp het. Ik ben geen "Belgicist". Goed om te weten. :-P

Nu ga ik m'n pilletje nemen.

;-)