PDA

View Full Version : Onafhankelijk – confederalisme nva – confederalisme cdv


MORPHEUS
7 februari 2014, 20:23
Onafhankelijk – confederalisme nva – confederalisme cdv


Ik denk dat deze woorden nog vaak zullen gebruikt worden in de verkiezing strijd naar mei 2014.

ik denk zelfs een hoofdthema

Maar wat betekenen ze volgens u ?

MORPHEUS
7 februari 2014, 20:24
Mag ik als eerste antwoorden, mijn beperkte visie met beperkte kennis.

- Onafhankelijkheid : kernwoord : navelstreng doorknippen
Dit is de navelstreng doorknippen met België. En er zal altijd wat “bloedverlies “zijn bij zulke actie. Want Belgiê zal blijven bestaan en WalBrx blijft de eigendommen ( vastgoed ) van België behouden

- confederalisme nva : kernwoord : start met teller op nul

dit is artikel 35 ( dacht ik ) gebruiken. de twee gewesten zitten aan tafel met een 2 blanco bladen.
Blad 1 : wat doen we nog samen zonder veel problemen
Blad 2 : wat willen we niet meer samen doen. Wat willen we samen , maar bereiken we geen overeenkomst

- confederalisme cdv
dit is nazien welke bevoegdheid een gewest wenst en dit onderhandelen met het ander gewest om dit te krijgen. Meestal is Vlaanderen vragende partij en moet er onderhandelt worden ( €€€€) met het Waals gewest.


Mijn voorkeur gaat zuiver naar het confederalisme nva.
Dit is zuiver en puur en zet niemand in de situatie die tot koehandel kan leiden.

Op langer termijn gaat mijn voorkeur dan naar onafhankelijkheid. Als het doorknippen van de navelstreng met een uiterst beperkt bloedverlies kan.

ViveLaBelgique
7 februari 2014, 20:56
http://www.cdenv.be/congrestekst

http://www.n-va.be/congresteksten/ontwerp-congresteksten-verandering-voor-vooruitgang

In de congresteksten kan je de partijvisies terugvinden. Deze zijn een rechtstreekse bron van informatie.

Zeus
8 februari 2014, 11:39
Beide invullingen voor confederalisme zijn fout. Confederalisme betekent dat 2 (of meer) onafhankelijke staten via een internationaal verdrag bepaalde bevoegdheden gezamenlijk uitoefenen. (cursus Staats- en administratief recht, 1ste bachelor rechten KUL)
Art. 35 is géén confederalisme, maar is federalisme zoals is te vinden in centripetale federale staten zoals Duitsland en de VS (m.a.w. residuaire bevoegdheden bij deelstaten).

Zowel N-VA als CD&V willen met de term confederalisme de indruk wekken van vernieuwing/verandering, terwijl dit niet het geval is. De Wever kan uiteraard moeilijk zijn status van Grote Vernieuwer claimen met een artikel dat zoveel jaren geleden door de traditionele partijen in de Grondwet is ingeschreven. Conclusie: beide partijen doen aan volksverlakkerij (en ze weten het maar al te goed).

marie daenen
8 februari 2014, 11:44
Beide invullingen voor confederalisme zijn fout. Confederalisme betekent dat 2 (of meer) onafhankelijke staten via een internationaal verdrag bepaalde bevoegdheden gezamenlijk uitoefenen. (cursus Staats- en administratief recht, 1ste bachelor rechten KUL)
Art. 35 is géén confederalisme, maar is federalisme zoals is te vinden in centripetale federale staten zoals Duitsland en de VS (m.a.w. residuaire bevoegdheden bij deelstaten).

Zowel N-VA als CD&V willen met de term confederalisme de indruk wekken van vernieuwing/verandering, terwijl dit niet het geval is. De Wever kan uiteraard moeilijk zijn status van Grote Vernieuwer claimen met een artikel dat zoveel jaren geleden door de traditionele partijen in de Grondwet is ingeschreven. Conclusie: beide partijen doen aan volksverlakkerij (en ze weten het maar al te goed).

Oei, u spreekt van geen vernieuwing omdat het al in de grondwet ingeschreven staat, dat het dode letter is gebleven of niet, doet er niet toe?

Zeus
8 februari 2014, 11:59
Oei, u spreekt van geen vernieuwing omdat het al in de grondwet ingeschreven staat, dat het dode letter is gebleven of niet, doet er niet toe?

Dat doet er zeker toe, maar het doet afbreuk aan het imago van het vernieuwersimago van de N-VA. Ik zal het uitleggen met een metafoor: als ik naar de IKEA ga en ik koop een kleerkast, dan kan ik die thuis wel in mekaar steken en met recht en rede zeggen dat ik een kast heb gebouwd, maar ik kan niet gaan verkondigen dat ik de kast heb ontworpen, dat is liegen.

quercus
8 februari 2014, 12:00
Mag ik als eerste antwoorden, mijn beperkte visie met beperkte kennis.

- Onafhankelijkheid : kernwoord : navelstreng doorknippen
Dit is de navelstreng doorknippen met België. En er zal altijd wat “bloedverlies “zijn bij zulke actie. Want Belgiê zal blijven bestaan en WalBrx blijft de eigendommen ( vastgoed ) van België behouden

- confederalisme nva : kernwoord : start met teller op nul

dit is artikel 35 ( dacht ik ) gebruiken. de twee gewesten zitten aan tafel met een 2 blanco bladen.
Blad 1 : wat doen we nog samen zonder veel problemen
Blad 2 : wat willen we niet meer samen doen. Wat willen we samen , maar bereiken we geen overeenkomst

- confederalisme cdv
dit is nazien welke bevoegdheid een gewest wenst en dit onderhandelen met het ander gewest om dit te krijgen. Meestal is Vlaanderen vragende partij en moet er onderhandelt worden ( €€€€) met het Waals gewest.


Mijn voorkeur gaat zuiver naar het confederalisme nva.
Dit is zuiver en puur en zet niemand in de situatie die tot koehandel kan leiden.

Op langer termijn gaat mijn voorkeur dan naar onafhankelijkheid. Als het doorknippen van de navelstreng met een uiterst beperkt bloedverlies kan.

Confederalisme betekent voor mij:

1. dat een staat is opgedeeld in deelstaten en een gemeenschappelijk niveau;

2. dat de grondwet van die staat bepaalt dat de beleidsbevoegdheid prioritair aan de deelstaten toebehoort. Dat de deelstaten zelf bepalen welke beleidsmaterie zij wensen over te laten aan het gemeenschappelijk niveau. Meer nog, de verschillende deelstaten hoeven zelfs niet allemaal dezelfde beleidsbevoegdheden aan het gemeenschappelijk niveau.

3. Om de uitoefening van de beleidsbevoegdheid door het gemeenschappelijk niveau toe te laten moeten de deelstaten dan ook de nodige middelen aan dat niveau doorschuiven.

4. Financiële solidariteit tussen de deelstaten moet vooraf duidelijk omschreven worden en ex post verantwoord worden.

Gwyndion
8 februari 2014, 12:53
CD&V gaat voor constructief confederalisme maar zegt wel ineens dat het niet voor nu zal zijn door de artikelen niet voor hervorming vatbaar te maken.

ViveLaBelgique
8 februari 2014, 13:03
Ik vond het een grote vooruitgang dat alle politieke partijen werk maakten om hun eigengereide definities van confederalisme zwart op wit uit te klaren op papier. Ze hebben daar hun achterban jaren over laten discussiëren om tot eensgezinde teksten te komen.

Het staat ieder vrij om zijn eigen persoonlijk topic te openen over zijn of haar definitie van confederalisme. Ik dacht dat dit topic ging over het CD&V & N-VA confederalisme en onafhankelijkheid.

Vrijheideerst
8 februari 2014, 13:11
CD&V gaat voor constructief confederalisme maar zegt wel ineens dat het niet voor nu zal zijn door de artikelen niet voor hervorming vatbaar te maken.

Echte tsjeven dus.

MORPHEUS
8 februari 2014, 19:38
Dat doet er zeker toe, maar het doet afbreuk aan het imago van het vernieuwersimago van de N-VA. Ik zal het uitleggen met een metafoor: als ik naar de IKEA ga en ik koop een kleerkast, dan kan ik die thuis wel in mekaar steken en met recht en rede zeggen dat ik een kast heb gebouwd, maar ik kan niet gaan verkondigen dat ik de kast heb ontworpen, dat is liegen.

bij de aankoop van de kast in IKEA is alles kant en klaar.
Hoe , wat en wanneer staat op papier. U hoeft enkel uitvoeren.
Ik begrijp uw metafoor.

maar mag ik bijsturen. Ik ga naar HUBO met een plan van een kleerkast die ikzelf heb getekend. Laat in HUBO hout zagen zoals ik wil, volgens mijn plan.
HUBO is enkel een manier die ik gebruik om mijn persoonlijke kleerkast te maken. HUBO staat wel reeds lang te beschikking, of zie ik dat verkeerd ?

Den Duisteren Duikboot
8 februari 2014, 19:49
Beide invullingen voor confederalisme zijn fout. Confederalisme betekent dat 2 (of meer) onafhankelijke staten via een internationaal verdrag bepaalde bevoegdheden gezamenlijk uitoefenen. (cursus Staats- en administratief recht, 1ste bachelor rechten KUL)
Art. 35 is géén confederalisme, maar is federalisme zoals is te vinden in centripetale federale staten zoals Duitsland en de VS (m.a.w. residuaire bevoegdheden bij deelstaten).

Zowel N-VA als CD&V willen met de term confederalisme de indruk wekken van vernieuwing/verandering, terwijl dit niet het geval is. De Wever kan uiteraard moeilijk zijn status van Grote Vernieuwer claimen met een artikel dat zoveel jaren geleden door de traditionele partijen in de Grondwet is ingeschreven. Conclusie: beide partijen doen aan volksverlakkerij (en ze weten het maar al te goed).

Volmondig mee eens.

VUB-historica Els Witte daarover in Samenleving en Politiek:

"Wat me intellectueel erg stoort bij N-VA is haar discours over confederalisme. N-VA creëert daarmee totale begripsverwarring en de media zouden daarin klaarheid moeten brengen. Want het is vrij simpel: een confederale staat is geen staat. Confederalisme is juridisch-institutioneel een samenwerkingsverband tussen autonome staten die hun zelfstandigheid niet afgeven. Het blijven staten. In de geschiedenis hebben veel confederaties - Zwitserland, Duitsland, Amerika - beslist om een federale staat te worden. Een federale staat heeft een Grondwet en afgelijnde bevoegdheden voor de deelstaten en voor de federale staat. Een confederale staat heeft dat niet en heeft evenmin internationale rechten. Eens België een confederatie wordt, is er dus ook geen band meer tussen België en internationale organisaties zoals de Europese Unie. Een confederatie kan ook niets opleggen van plichten en rechten aan de burgers. N-VA doet alsof confederalisme een vorm van ver doorgedreven federalisme is. Quod non! Die onduidelijkheid is erg storend. Bovendien gaan andere partijen mee in dat discours, of ze amenderen het wat."

"Er zijn maar twee mogelijkheden. Ofwel zegt men, ten onrechte, dat de confederale staat een vorm van ver doorgedreven federalisme is. Als men dat bedoelt, zou men dat ook beter ook zo benoemen. Met artikel 35 van de Grondwet beschikt men over een instrument om van België een echte federale staat te maken. Ofwel zegt men: België wordt een confederatie van autonome staten die dan ook geen internationale rechtspersoonlijkheid heeft."

Bron: http://www.stichtinggerritkreveld.be/samenleving-en-politiek/zoeken-in-sampol/1659