PDA

View Full Version : Wat gaat Filip doen indien N-VA de grootste Belgische partij wordt ?


Zucht
9 februari 2014, 21:27
Voor de federale regeringsvorming.
Zoals zijn vader, hen een symbolische rol toekennen met een beperkt mandaat om nominaal aan de wet en traditie te voldoen ?
Of volwaardig formateur maken ?
Ik vermoed het eerste, al is Filip misschien niet altijd voorspelbaar.

MORPHEUS
9 februari 2014, 21:38
Voor de federale regeringsvorming.
Zoals zijn vader, hen een symbolische rol toekennen met een beperkt mandaat om nominaal aan de wet en traditie te voldoen ?
Of volwaardig formateur maken ?
Ik vermoed het eerste, al is Filip misschien niet altijd voorspelbaar.

die zal net zoals zijn pa vertellen dat de NVA informateur niet mag praten met LDD, MR, OVLD, VB. om zo een PS regering in het zadel te helpen.

En na deze info ronde vertellen aan de NVA dat hun visie het meest afwijkt van wat hij te horen kreeg van de informateur.

De formateur zal opdracht krijgen een regering te vormen rond de PS en dat de NVA veel water bij de wijn zal moeten doen.

Maar mag ik vraag anders stellen ? Als NVA de grootste wordt, zal Filip de kans krijgen ? Wat als Dewever hem voor is en al een informateur begint. de grootste partij neemt democratisch het initiatief weet u wel.

Wat heeft een protocollaire koning nog politiek zich te moeien met regeringsvorming ?

peter1962
9 februari 2014, 21:45
Voor de federale regeringsvorming.
Zoals zijn vader, hen een symbolische rol toekennen met een beperkt mandaat om nominaal aan de wet en traditie te voldoen ?
Of volwaardig formateur maken ?
Ik vermoed het eerste, al is Filip misschien niet altijd voorspelbaar.

Hij zal ongetwijfeld binnen de gangbare traditie blijven, geen enkele reden om daarvan af te wijken.
Formateur is de allerlaatste stap. Vermoedelijk zal hij als n-va idd groter is dan de grootste andere politieke familie hem als informateur op pad sturen.

Persoonlijk hoop ik vooral dat de informateur (wie het ook moge worden) breekt met de traditie van het tijd verliezen door met zowat alle actoren in de samenleving eerst een overleg te plegen. Dat is grandioos tijdverlies en brengt niets bij gezien het toch de politieke partijen zijn die voor oplossingen moeten zorgen. Dus : direct eraan beginnen.

Remspoortobback
9 februari 2014, 21:47
De ziener
"Janssens en NVA zijn gedoemd om samen het stad te besturen"
Strikes again

Hahahha, de wever beweegt en de spa ligt in de coulissen


Traantjes in t stad, traantjes op het forum :cry: :cry:

peter1962
9 februari 2014, 21:57
[QUOTE=MORPHEUS;7009638]die zal net zoals zijn pa vertellen dat de NVA informateur niet mag praten met LDD, MR, OVLD, VB. om zo een PS regering in het zadel te helpen.

Een informateur krijgt geen limiterende orders. Het is net zijn taak om alle haalbare pistes op te lijsten en te verkennen. Jij vewijst naar de opdracht die BDW vorige keer kreeg als 'verduidelijker' en waarbij hij zich moest beperken tot de opgegeven partijen en een synthese zoeken tussen de nota's en visies die al op tafel lagen. Dat is heel wat anders. Hij had toen trouwens feestelijk moeten bedanken voor die opdracht. Hij was toen echt nog een bleu...

En na deze info ronde vertellen aan de NVA dat hun visie het meest afwijkt van wat hij te horen kreeg van de informateur.

De formateur zal opdracht krijgen een regering te vormen rond de PS en dat de NVA veel water bij de wijn zal moeten doen.

Maar mag ik vraag anders stellen ? Als NVA de grootste wordt, zal Filip de kans krijgen ? Wat als Dewever hem voor is en al een informateur begint. de grootste partij neemt democratisch het initiatief weet u wel.

Wat heeft een protocollaire koning nog politiek zich te moeien met regeringsvorming ?

Als hij of iemand anders op eigen houtje gesprekken zou willen opstarten zal dat vermoedelijk tot niet veel lijden. De koning zal hoedanook een echte informateur aanstellen en van daaruit voortwerken. Reken er maar op dat alle andere partijen dit scenario strikt zullen volgen.
Maar dat zal niet gebeuren, lijkt me dromerij. Als n-va de grootste is zullen ze hun opdracht wel krijgen.

Remspoortobback
9 februari 2014, 22:00
" en de wever moet samengaan met Janssens"

Moehahahahah
Kunnen jullie dat geloven, zo'n debielenpraat op dit forum?

Everytime
9 februari 2014, 22:20
Voor de federale regeringsvorming.
Zoals zijn vader, hen een symbolische rol toekennen met een beperkt mandaat om nominaal aan de wet en traditie te voldoen ?
Of volwaardig formateur maken ?
Ik vermoed het eerste, al is Filip misschien niet altijd voorspelbaar.

Ik denk het eerste ook.