PDA

View Full Version : Wat willen de liberalen?


Pjotr 2691
10 februari 2014, 18:24
Eric Donckier geeft zijn visie. Ik kan mij daar volledig achter scharen.


Mocht het enkel van Open Vld-vicepremier Alexander De Croo afhangen, dan krijgen we na de verkiezingen van 25 mei symmetrische regeringen, met dezelfde partijen in zowel de regionale als in de federale Belgische regering. Eerder pleitte ook MR-vicepremier Didier Reynders in een gesprek met Het Belang van Limburg voor symmetrische regeringen. Hun argumentatie ligt voor de hand: het is gemakkelijker werken tussen regeringen met dezelfde partijen.


De vraag van de twee liberale tenoren staat haaks op de federale logica. Die wil dat de verschillende bestuursniveaus op een constructieve manier met elkaar samenwerken, welke ook hun samenstelling is. Dat lukt niet. Onze politici hebben blijkbaar een grote behoefte aan een vijand om zichzelf te profileren. Dat is het meest uitgesproken bij de partijen die niet in de twee regeringen zitten. We hebben het dan uiteraard over de N-VA, die vanuit de Vlaamse regering vindt dat de regering Di Rupo een ramp is. En over Open Vld, die vanuit de federale regering vindt dat de regering Peeters er niks van bakt. Hun kritiek is vaak ronduit lachwekkend en ondermijnt de politieke geloofwaardigheid.

De logische consequentie van de vraag van Alexander De Croo en Didier Reynders is dat in de volgende federale regering er zowel een Vlaamse als een Franstalige meerderheid zal zijn, al was het maar omdat het moeilijk is om regionale regeringen samen te stellen zonder meerderheid. Maar volgens Vincent Van Quickenborne in De Zondag is dat dan weer niet nodig. Wat voor hem primeert, is het programma van de nieuwe ploeg, dat moet focussen op sociaaleconomische hervormingen. Weten de liberalen nog wat ze willen? Zoveel liberalen, zoveel meningen. Welke partijen in de volgende Vlaamse en Belgische regering moeten zetelen, daar spreken de heren zich niet over uit.

Wie dat wel doet, is Karel De Gucht. Dat de man het niet begrepen heeft op de N-VA en nog minder op voorzitter Bart De Wever, weten we al langer. Maar dit weekend ging Karel De Gucht, die ondertussen een karikatuur van zichzelf aan het worden is, zich helemaal te buiten in een opiniestuk. Volgens de Open Vld’er haalt Bart De Wever, we citeren, “zijn inspiratie tegenwoordig in religieuze sferen en weet hij dat er maar één personage in de Bijbel voorkomt die iets weet te verzilveren, en dat is Judas.” Karel De Gucht moet vooral doen wat hij niet laten kan. Maar misschien moet hij zich ook maar eens afvragen hoe het komt dat de N-VA groeide van 5 naar 30 procent en in diezelfde tijdspanne zijn Open Vld afkalfde van 25 naar nog goed 10 procent. Mocht Karel De Gucht niet meteen een idee hebben, dan willen wij hem alvast op weg helpen. Het tegengestelde doen van wat men belooft, is voor elke partij dodelijk.

Eric Donckier


De liberalen weten het echt niet meer.
Hun enige programmapunt is N-VA van de macht houden.
Eigen programma is vooralsnog 5 A4'tjes groot.
Niet om over naar huis te schrijven.

Demper
10 februari 2014, 18:27
Enkel debielen en mentaal gehandicapten stemmen nog op de bende van Guynokkio Verhofstadt.

Hypochonder
10 februari 2014, 18:29
De liberalen willen zo veel mogelijk postjes. Voila.

MORPHEUS
10 februari 2014, 18:54
De liberalen willen zo veel mogelijk postjes. Voila.

why so serious ?

fonne
10 februari 2014, 19:06
Eric Donckier geeft zijn visie. Ik kan mij daar volledig achter scharen.



De liberalen weten het echt niet meer.
Hun enige programmapunt is N-VA van de macht houden.
Eigen programma is vooralsnog 5 A4'tjes groot.
Niet om over naar huis te schrijven.

Arme Ø-VLD. Volgens de opiniepeiling die LDD liet uitvoeren halen ze al maar 8% meer, en dan gaat die Donckier ook nog eens de waarheid zeggen over dat partijtje. Wat moet er nu geworden van Jack De Gught, ooit voorbestemd voor het leiderschap van de grote volkspartij Ø-VLD?

Brakelaar
10 februari 2014, 19:25
Diep onder de graszoden ermee, daar kan je niets meer mee doen!

nabat54
10 februari 2014, 19:32
Eric Donckier geeft zijn visie. Ik kan mij daar volledig achter scharen.



De liberalen weten het echt niet meer.
Hun enige programmapunt is N-VA van de macht houden.
Eigen programma is vooralsnog 5 A4'tjes groot.
Niet om over naar huis te schrijven.

Een link zou leuk zijn........

Another Jack
10 februari 2014, 19:35
Regeren.

Els D.
10 februari 2014, 19:37
Regenen.

JimmyB
10 februari 2014, 19:39
Ik denk niet dat ik nog voor de OpenVLD ga stemmen.

Ik heb nochthans veel respect voor De Gucht maar hij gaat er nu toch een beetje over vind ik. Die aanvallen op De Wever zijn allesbehalve productief en als we kijken naar de resultaten op het terrein dan vind ik de prestaties van de OpenVLD zeer mager.

Er zal geen andere keuze opzitten dan voor de N-VA te stemmen indien we de geldhongerige PS in Wallonië willen stoppen.

Another Jack
10 februari 2014, 19:41
Regenen.

Is dat een tikfout of humor?

Zeus
10 februari 2014, 19:44
Arme Ø-VLD. Volgens de opiniepeiling die LDD liet uitvoeren halen ze al maar 8% meer, en dan gaat die Donckier ook nog eens de waarheid zeggen over dat partijtje. Wat moet er nu geworden van Jack De Gught, ooit voorbestemd voor het leiderschap van de grote volkspartij Ø-VLD?

Een opiniepeiling van de LDD... :lol:

Another Jack
10 februari 2014, 19:48
Arme Ø-VLD. Volgens de opiniepeiling die LDD liet uitvoeren halen ze al maar 8% meer, en dan gaat die Donckier ook nog eens de waarheid zeggen over dat partijtje. Wat moet er nu geworden van Jack De Gught, ooit voorbestemd voor het leiderschap van de grote volkspartij Ø-VLD?

Heb je een link naar die opiniepeiling, fonne?
Gezien ze van LDD komt zal het waarschijnlijk overeenkomen met de verkiezingsuitslag van mei..

giserke
10 februari 2014, 19:58
Is dat een tikfout of humor?

Voor humor zal je zondagavond 25 mei moeten afzakken naar de weinige VLD bijeenkomsten die er nog gaan zijn.

Pjotr 2691
10 februari 2014, 20:06
Een link zou leuk zijn........

Oeps, vergeten. Bij deze...


http://www.hbvl.be/opinie/de-kern/wat-willen-de-liberalen.aspx

jogo
10 februari 2014, 20:09
De liberalen weten het echt niet meer.
Niet om over naar huis te schrijven.
idd. Hoe durven ze een misschien niet helemaal naar zin van de N-VA standpunt in te nemen ...

Pjotr 2691
10 februari 2014, 20:11
idd. Hoe durven ze een misschien niet helemaal naar zin van de N-VA standpunt in te nemen ...

U hoeft alleen maar de rode tekst in de OP te lezen. Echt niet moeilijk.8O

Max van Dietschland
10 februari 2014, 20:29
Enkel debielen en mentaal gehandicapten stemmen nog op de bende van Guynokkio Verhofstadt.

Ook rabiate volksverraders stemmen daarop.

Another Jack
10 februari 2014, 20:41
Voor humor zal je zondagavond 25 mei moeten afzakken naar de weinige VLD bijeenkomsten die er nog gaan zijn.

Geen Ben Weyts meer tot die datum?

RubberBullet
10 februari 2014, 21:56
Ik denk niet dat ik nog voor de OpenVLD ga stemmen.

Ik heb nochthans veel respect voor De Gucht maar hij gaat er nu toch een beetje over vind ik. Die aanvallen op De Wever zijn allesbehalve productief en als we kijken naar de resultaten op het terrein dan vind ik de prestaties van de OpenVLD zeer mager.

Er zal geen andere keuze opzitten dan voor de N-VA te stemmen indien we de geldhongerige PS in Wallonië willen stoppen.

De aanval van De Gucht is puur ideologisch. Ik ben verre van VLD-er, maar ik kan De Gucht heel goed begrijpen in deze. Er is een hemelsbreed verschil tussen liberalisme (wat maar voor een deel strookt met de partij VLD) en nationalisme. Niks mis mee om dat in de verf te zetten.

nabat54
10 februari 2014, 22:35
Oeps, vergeten. Bij deze...


http://www.hbvl.be/opinie/de-kern/wat-willen-de-liberalen.aspx

Dank u

nabat54
10 februari 2014, 22:42
Regeren.

Met 10 % volgens de auteur van het artikel, en in beide regeringen zelfs met een vlaamse minderheid in de federale regering ?

10 % voor de o-vld, ik heb dat percentage precies nog eens gelezen, ergens tijdens de aanloop van de gemeenteraadskiezingen ...:twisted:

enfin, het verloren schaap dat naar de LDD trok is terug naar de oude stal, dat zal jullie met Magie ongetwijfeld erop doen vooruitgaan :-)

fonne
10 februari 2014, 22:53
Een opiniepeiling van de LDD... :lol:

Alle partijen hebben de voorbije maanden opiniepeilingen laten uitvoeren.
Tenslotte wil elke partijvoorzitter weten hoeveel verkiesbare plaatsjes er uit te delen zijn. Het is niet omdat ze door LDD besteld werd dat ze slechter zou zijn dan de andere. Met 2.000 ondervraagden is ze zelfs betrouwbaar te noemen. Ø-VLD heeft er trouwens ook niet op gereageerd, die zullen zelf hun cijfertjes wel hebben, én angstvallig voor zich houden om het voetvolk niet te veel te demotiveren.

Nebur
10 februari 2014, 22:57
Ik snap niet waarom men het enerzijds over liberalen heeft en anderzijds over Open Vld'ers. Die twee staan toch volledig los van elkaar? Open Vld als liberaal beschouwen is een vrij goede indicator om krankzinnigheid vast te stellen.

Pjotr 2691
11 februari 2014, 07:42
Ik snap niet waarom men het enerzijds over liberalen heeft en anderzijds over Open Vld'ers. Die twee staan toch volledig los van elkaar? Open Vld als liberaal beschouwen is een vrij goede indicator om krankzinnigheid vast te stellen.

Beschouw 'liberalen' in dit verband als 'zij die zichzelf absoluut nog liberalen willen noemen'. O-VLD dus.

Bad Attila
11 februari 2014, 08:18
/me kijkt geamuseerd mee.

Nebur
11 februari 2014, 16:03
Beschouw 'liberalen' in dit verband als 'zij die zichzelf absoluut nog liberalen willen noemen'. O-VLD dus.

Zeg dan toch gewoon spa blauw. Dan weet iedereen meteen dat het over machtsgeile sociaaldemocraten gaat en niet over liberalen.

Distel
11 februari 2014, 17:35
De titel van de topic is een beetje misleidend. Het zou over de liberalen gaan terwijl het blijkbaar over de VLD gaat.

Savatage
11 februari 2014, 17:43
De titel van de topic is een beetje misleidend. Het zou over de liberalen gaan terwijl het blijkbaar over de VLD gaat.

Inderdaad, wat heeft dat uitschot nu te maken met liberalen? Ik associeer me net het minst van al met die partij.

brother paul
12 februari 2014, 08:29
Eric Donckier geeft zijn visie. Ik kan mij daar volledig achter scharen.



De liberalen weten het echt niet meer.
Hun enige programmapunt is N-VA van de macht houden.
Eigen programma is vooralsnog 5 A4'tjes groot.
Niet om over naar huis te schrijven.

Jij onderschat grandioos het effect van de minister op zijn post. Bij maggie deblock zie je toch het effect van een minister op een post;.. Als het beleid in een soepje loopt en een chaos wordt, dan is dat meestal het resultaat van de minister die op post zit....


bij oVLD zijn staat ontvetten (dus minder staat een mantra)
- dus vraag aan liberalen hoe ze de overheid kunnen indringen, en dan komen ze onmiddellijk sito presto met hele bladzijden voorstellen.
bij oVLDdiscuteer eens over
- belastingen en belastingen verminderen tot 50% van het BNP en lager als het nog lager kan.Over arbeid minder belasten. Over verschuiven van lasten op arbeid zonder een fraude mantra af te dreunen. Over verschuiven van lasten op arbeid naar energie en consumptie.

fonne
12 februari 2014, 09:03
Jij onderschat grandioos het effect van de minister op zijn post. Bij maggie deblock zie je toch het effect van een minister op een post;.. Als het beleid in een soepje loopt en een chaos wordt, dan is dat meestal het resultaat van de minister die op post zit....


bij oVLD zijn staat ontvetten (dus minder staat een mantra)
- dus vraag aan liberalen hoe ze de overheid kunnen indringen, en dan komen ze onmiddellijk sito presto met hele bladzijden voorstellen.
bij oVLDdiscuteer eens over
- belastingen en belastingen verminderen tot 50% van het BNP en lager als het nog lager kan.Over arbeid minder belasten. Over verschuiven van lasten op arbeid zonder een fraude mantra af te dreunen. Over verschuiven van lasten op arbeid naar energie en consumptie.
Er is niemand die er aan twijfelt dat Guy Verhofstadt ooit de Burgermanifesten heeft laten schrijven. Na 15 jaar regeringsdeelname gelooft niemand er nog in. Noch op communautair vlak, noch op sociaal-economisch vlak.

Another Jack
12 februari 2014, 09:30
Zeg dan toch gewoon spa blauw. Dan weet iedereen meteen dat het over machtsgeile sociaaldemocraten gaat en niet over liberalen.

Jij bent niet iedereen.
Jij bent gewoon een rare snuiter die speciaal wil doen.

Nebur
12 februari 2014, 14:02
Jij bent niet iedereen.
Jij bent gewoon een rare snuiter die speciaal wil doen.

Ik ben een liberaal die de naam van mijn ideologie - in tegenstelling tot wat in de Angelsaksische wereld gebeurd is - niet wil laten kapen door etatisten.

Xenophon
12 februari 2014, 14:16
Zeg dan toch gewoon spa blauw. Dan weet iedereen meteen dat het over machtsgeile sociaaldemocraten gaat en niet over liberalen.

Dikke 2.

RubberBullet
12 februari 2014, 14:45
Ik ben een liberaal die de naam van mijn ideologie - in tegenstelling tot wat in de Angelsaksische wereld gebeurd is - niet wil laten kapen door etatisten.

Wat is liberalisme dan voor u? Een conservatief is geen liberaal. Liberalen zijn in principe progressief in de juiste zin van de betekenis.

Hoera
12 februari 2014, 14:52
Liberalisme betekent: laisser faire, laisser passer

Another Jack
12 februari 2014, 14:54
Dikke 2.

Ik denk aan plat water bij Spa Blauw en niet aan de Open VLD.
Maar dat zal wel aan mij liggen...;-)

fonne
12 februari 2014, 15:34
Ik denk aan plat water bij Spa Blauw en niet aan de Open VLD.
Maar dat zal wel aan mij liggen...;-)
Bruisend kan je de Ø-VLD bezwaarlijk noemen.

Schmischmo
12 februari 2014, 15:40
Over welke liberalen handelt de vraag? De liberalen in de wereld? De Waalse liberale partij? De Vlaamse liberalen? Die laatsten willen regeren, tegen elke prijs. Maar misschien is het niet eerlijk van mij, als ik net dat 'politici' zou verwijten?

Maikel Joosten
12 februari 2014, 16:26
Jij bent niet iedereen.
Jij bent gewoon een rare snuiter die speciaal wil doen.

We zijn allemaal speciaal, jij inbegrepen :roll:

OMGClayAiken
12 februari 2014, 22:14
Wat is liberalisme dan voor u? Een conservatief is geen liberaal. Liberalen zijn in principe progressief in de juiste zin van de betekenis.

Liberalisme is voor Nebur het libertarisme, het klassiek-liberalisme. Niet de softversie sociaal-liberalisme zoals de dag van vandaag.

Nebur
13 februari 2014, 17:58
Wat is liberalisme dan voor u? Een conservatief is geen liberaal. Liberalen zijn in principe progressief in de juiste zin van de betekenis.

Heb ik mezelf dan als conservatief-liberaal omschreven?

Ik ben een liberaal in de klassieke zin van het woord (wat meteen ook de enige zinvolle interpretatie is). Ik verdedig vrijheid op alle vlak. Zonder aan die vrijheid voorwaarden te koppelen zoals Open Vld doet ("vrijheid en verantwoordelijkheid").

Vrijheid is een onvervreemdbaar mensenrecht. De Amerikanen hadden dat in hun grondwet al door, alleen jammer dat ze het niet in de praktijk gebracht hebben.

Nebur
13 februari 2014, 18:03
Liberalisme is voor Nebur het libertarisme, het klassiek-liberalisme. Niet de softversie sociaal-liberalisme zoals de dag van vandaag.

Sociaal-liberalisme vind ik een vreemd begrip. Vrijheid is sociaal. Sociaal-liberalisme lijkt me dan ook per definitie een pleonasme. Of denken die 'sociaal-liberalen' dan dat liberalisme (en dus vrijheid) niet sociaal zijn?

Wie zichzelf sociaal moet noemen, is het niet. Wie zichzelf open moet noemen, is het niet.

Het is gedaan met de Vld.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t31/q71/s720x720/922575_10152227561452704_1204497915_o.jpg