PDA

View Full Version : Liefde VS-Europa wordt eenrichtingsstraat


Sinistra
9 september 2004, 12:31
BRUSSEL - Europeanen voelen zich ongemakkelijk bij een Amerikaans wereldleiderschap en driekwart van hen keurt het buitenlands beleid van de regering-Bush af. Maar van hun kant zien de Amerikanen Europa opnieuw als beste partner om globale problemen op te lossen. Volgens de grootschalige peiling Transatlantic Trends 2004 ,,lijken de transatlantische betrekkingen fundamenteel te veranderen''.



Dat de liefde van Europeanen voor de VS aan het bekoelen was, bleek al uit het vorige rapport van het German Marshall Fund, een Amerikaans instituut dat de transatlantische dialoog wil bevorderen. Maar toen, vorig jaar september, zat de ruzie over Irak nog heel vers in het geheugen. Uit het nieuwe rapport dat vandaag wordt voorgesteld - gebaseerd op een bevraging van 11.000 mensen aan beide zijden van de grote plas - blijkt dat de kloof ook op langere termijn doorzet.

,,Het meest opvallende nieuwe gegeven in Transatlantic Trends 2004 is dat voor de eerste keer een meerderheid van de Europeanen, 58 procent, zich ongemakkelijk voelt bij een wereldwijd Amerikaans leiderschap'', zegt Bill Drozdiak van het Transatlantic Center in Brussel, een stichting van het German Marshall Fund.

,,Europeanen voelen zich duidelijk steeds veiliger op hun eigen continent: de uitbreiding van de Europese Unie legt de grenzen van het gevaar verder weg, er wordt geen grote Russische dreiging meer gevoeld. Het grootste gevaar dat Europeanen zien, is dat ze door de VS in een internationaal conflict zouden worden getrokken.''

Het gaat niet om anti-Amerikanisme, zegt Drozdiak, wel om een fundamenteel wantrouwen in de politieke koers die de VS na de aanslagen van 11 september zijn ingeslagen.

,,De thermometer van Europese gevoelens over de VS als land staat nog altijd redelijk warm. De standpunten van Democratische kiezers in de VS lopen bovendien opmerkelijk parallel met die van Europeanen. Dat zijn tekens dat de kloof eventueel ook opnieuw kan verkleinen.''

Met Amerikaanse presidentsverkiezingen op komst rijst automatisch de vraag welke van de twee kandidaten die kloof dan kan doen krimpen. ,,John Kerry is zeker iemand met een meer strategische visie op de transatlantische betrekkingen'', aldus Drozdiak. ,,Maar bijvoorbeeld in het Israëlisch-Palestijns conflict zal hij geen standpunt innemen dat de Europeanen zint. George Bush van zijn kant gaat voor een tweede ambtstermijn: he's now running for history. Als Europeaan zou ik niet al mijn geld op Kerry zetten.''

www.standaard.be (http://www.standaard.be)


[b]Nu is de vraag hoe geloofwaardig deze peilingen zijn. Wie werd er ondervraagd??? Als dit werkelijk zo zou zijn, hoop ik dat Europa zo snel mogelijk een islamietische regio wordt. Een echt Taliban-regime. De Atlantisten verhuizen naar de V.S. en laat de fans van het Oude Europa maar verbroederen met hun fundamentalistische helden. Spijtig voor de bevolking maar de Amerikanen gaan ons géén 2x uit de puree komen halen omdat we steeds onze vrienden schofferden en onze vijanden ontvingen met de rode loper. .....[b]

Antoon
9 september 2004, 12:47
Belangrijker zijn de feiten. Volgens cijfers van de toeristensector bijvoorbeeld zijn deze zomer een record aantal Europeanen naar de V.S. op vakantie geweest. Ook een record aantal Vlamingen hebben dit jaar een reis naar Florida, California en elders in de V.S. gemaakt.

Dit heeft uiteraard veel te maken met de sterke euro en de zwakke dollar. Maar het toont ook aan dat de Europeaan niet aarzelt om in dat land te gaan reizen en toeren.

Kloof? Mijn botten.

lyot
9 september 2004, 13:06
BRUSSEL - Europeanen voelen zich ongemakkelijk bij een Amerikaans wereldleiderschap en driekwart van hen keurt het buitenlands beleid van de regering-Bush af. Maar van hun kant zien de Amerikanen Europa opnieuw als beste partner om globale problemen op te lossen. Volgens de grootschalige peiling Transatlantic Trends 2004 ,,lijken de transatlantische betrekkingen fundamenteel te veranderen''.



Dat de liefde van Europeanen voor de VS aan het bekoelen was, bleek al uit het vorige rapport van het German Marshall Fund, een Amerikaans instituut dat de transatlantische dialoog wil bevorderen. Maar toen, vorig jaar september, zat de ruzie over Irak nog heel vers in het geheugen. Uit het nieuwe rapport dat vandaag wordt voorgesteld - gebaseerd op een bevraging van 11.000 mensen aan beide zijden van de grote plas - blijkt dat de kloof ook op langere termijn doorzet.

,,Het meest opvallende nieuwe gegeven in Transatlantic Trends 2004 is dat voor de eerste keer een meerderheid van de Europeanen, 58 procent, zich ongemakkelijk voelt bij een wereldwijd Amerikaans leiderschap'', zegt Bill Drozdiak van het Transatlantic Center in Brussel, een stichting van het German Marshall Fund.

,,Europeanen voelen zich duidelijk steeds veiliger op hun eigen continent: de uitbreiding van de Europese Unie legt de grenzen van het gevaar verder weg, er wordt geen grote Russische dreiging meer gevoeld. Het grootste gevaar dat Europeanen zien, is dat ze door de VS in een internationaal conflict zouden worden getrokken.''

Het gaat niet om anti-Amerikanisme, zegt Drozdiak, wel om een fundamenteel wantrouwen in de politieke koers die de VS na de aanslagen van 11 september zijn ingeslagen.

,,De thermometer van Europese gevoelens over de VS als land staat nog altijd redelijk warm. De standpunten van Democratische kiezers in de VS lopen bovendien opmerkelijk parallel met die van Europeanen. Dat zijn tekens dat de kloof eventueel ook opnieuw kan verkleinen.''

Met Amerikaanse presidentsverkiezingen op komst rijst automatisch de vraag welke van de twee kandidaten die kloof dan kan doen krimpen. ,,John Kerry is zeker iemand met een meer strategische visie op de transatlantische betrekkingen'', aldus Drozdiak. ,,Maar bijvoorbeeld in het Israëlisch-Palestijns conflict zal hij geen standpunt innemen dat de Europeanen zint. George Bush van zijn kant gaat voor een tweede ambtstermijn: he's now running for history. Als Europeaan zou ik niet al mijn geld op Kerry zetten.''

www.standaard.be (http://www.standaard.be/)


Nu is de vraag hoe geloofwaardig deze peilingen zijn. Wie werd er ondervraagd??? Als dit werkelijk zo zou zijn, hoop ik dat Europa zo snel mogelijk een islamietische regio wordt. Een echt Taliban-regime, immigreren de antlantisten snel naar de V.S. En als ze dan in burgeroorlog raken met de integristen zal de V.S niet helpen. Hun verdiende loon want dat verdienen ze.....maar nogmaals hoe geloofwaardig is deze peiling????
Denk je nu echt dat het merendeel der Europeanen de politieke koers in de VS steunt ? Dat is je wensen voor werkelijkheid nemen.. En voor 't overige vind ik je reactie maar bijzonder 'zuur'..

lyot
9 september 2004, 13:07
Belangrijker zijn de feiten. Volgens cijfers van de toeristensector bijvoorbeeld zijn deze zomer een record aantal Europeanen naar de V.S. op vakantie geweest. Ook een record aantal Vlamingen hebben dit jaar een reis naar Florida, California en elders in de V.S. gemaakt.

Dit heeft uiteraard veel te maken met de sterke euro en de zwakke dollar. Maar het toont ook aan dat de Europeaan niet aarzelt om in dat land te gaan reizen en toeren.

Kloof? Mijn botten.
klopt als een bus.. Maar om in de lijn van dergelijke redeneringen verder te gaan : de meest populaire vakantiebestemmingen zijn Turkije en Egypte in het najaar.. Dus de kloof met de Oosterse wereld, die is ook dan ook fictief..
Om maar te zeggen dat je appelen met peren vergelijkt..

Fonske
9 september 2004, 13:13
Oei, ik wist niet dat het zo diep zat, duidelijk in de ontkenningsfase. Zijn jullie dan zo wereldvreemd? Jullie geloven toch echt niet dat de meerderheid van de Europeanen achter Bush zijn buitenlands beleid staan?
En wat kom jij met toeristen cijfers af? Men is niet tegen de VS maar tegen Bush. Zeer groot verschil.

Antoon
9 september 2004, 13:16
klopt als een bus.. Maar om in de lijn van dergelijke redeneringen verder te gaan : de meest populaire vakantiebestemmingen zijn Turkije en Egypte in het najaar.. Dus de kloof met de Oosterse wereld, die is ook dan ook fictief..
Om maar te zeggen dat je appelen met peren vergelijkt..
Toch niet. De meeste mensen hebben geen probleem met Egypte of Turkije.

Maar vergeleken met vroeger zijn er nog maar bitter weinig Vlamingen die bijvoorbeeld naar Marrokko reizen, het zijn voornamelijk de allochtonen die er reizen. En ik ken maar weinig mensen die Iran kiezen als bestemming.

Antoon
9 september 2004, 13:19
Oei, ik wist niet dat het zo diep zat, duidelijk in de ontkenningsfase. Zijn jullie dan zo wereldvreemd? Jullie geloven toch echt niet dat de meerderheid van de Europeanen achter Bush zijn buitenlands beleid staan? .
Wie heeft dat beweerd? Je moet beter lezen.

En wat kom jij met toeristen cijfers af? Men is niet tegen de VS maar tegen Bush. Zeer groot verschil.
Inderdaad. Vandaar dat er geen echte kloof is tussen de Europeanen en de Amerikanen. Op dit continent zijn vele mensen gewoon niet akkoord met Bush. Niet meer of niet minder.

Fonske
9 september 2004, 13:25
Wie heeft dat beweerd? Je moet beter lezen.

Jij moet beter lezen. In het artikel doelt men duidelijk op het buitenlands beleid van Bush. Dat is wat men met die kloof bedoelt. Uit het artikel:
De thermometer van Europese gevoelens over de VS als land staat nog altijd redelijk warm.

Koenraad Maesschalck
9 september 2004, 15:36
Ik heb er totaal geen probleem mee dat de kloof tussen Amerika en Europa wijder wordt. Integendeel...

bruut geweld
9 september 2004, 16:39
Nu is de vraag hoe geloofwaardig deze peilingen zijn. Wie werd er ondervraagd??? Als dit werkelijk zo zou zijn, hoop ik dat Europa zo snel mogelijk een islamietische regio wordt. Een echt Taliban-regime, immigreren de antlantisten snel naar de V.S. En als ze dan in burgeroorlog raken met de integristen zal de V.S niet helpen. Hun verdiende loon want dat verdienen ze.....maar nogmaals hoe geloofwaardig is deze peiling????ah ja, als we verder onze EIGEN koers gaan en het transatlanisme achter ons laten vermits het vooral een onnatuurlijke koude oorlog situatie was, en we ons gewoon aanpassen aan de economische perpectieven richting China en midden oosten, moet europa voor de zionisten/transatlantisten maar zo snel mogelijk in een burgeroorlog geraken en dan zouden ze genietend staan toekijken hoe we afzien...
jaja, verrast me niets van dergelijke fundamentalisten, als europa niet zionistisch/transatlantisch is moet het maar kapot...
mijn neefje zit ook in die fase, "als ik met de nintendo niet mag spelen, mag niemand ermee spelen..en dan gooit hij kwaad de joystick weg". maar die is wel zes jaar...

ik zeg het al sinds geruime tijd, ontken zoveel je wil, maar de realiteit is nu eenmaal anders ! Europa en zijn bevolking keert zich meer en meer af van het transatlantisme. het wanhopige , wild om zich heen slaand en soms echt hilarische verweer/ontkenning van sommigen is er tevens een mooi indicatie van.
Ik drink ook Coca cola en zelfs een jack daniels gaat er ook wel in...zie ne keer hoe fervent transatlantist ik wel ben !:lol:

bruut geweld
9 september 2004, 16:45
Belangrijker zijn de feiten. Volgens cijfers van de toeristensector bijvoorbeeld zijn deze zomer een record aantal Europeanen naar de V.S. op vakantie geweest. Ook een record aantal Vlamingen hebben dit jaar een reis naar Florida, California en elders in de V.S. gemaakt.

Dit heeft uiteraard veel te maken met de sterke euro en de zwakke dollar. Maar het toont ook aan dat de Europeaan niet aarzelt om in dat land te gaan reizen en toeren.

Kloof? Mijn botten.

:lol: :lol: :lol:
ja, ik heb je met argumenten al zo telkens in je hemdje gezet he... nadien dacht je met z'n drieen transatlantisten/zionisten (onder welke nick dan ook) , dat met schelden je me wel zou klein krijgen...
en dat je met dergelijke "argumentatie" maar negeert, is natuurlijk wel te begrijpen...jongen toch. het doet zeer zeker ? :twisted:
zoals steeds zeer vermakelijk, jullie wanhopig gespartel.. maar de realiteit is wat ze is en europa gaat steeds verder zijn EIGEN weg...

tomm
9 september 2004, 16:48
steeds meer belgen reizen naar Cuba, zijn dat dan allemaal fanaten van Fidel Castro? Uw redenering is bizar, de meeste mensen reizen niet uit politieke motivatie.

ps: zeer weinig Belgen reizen nog naar Israel.

Seba
9 september 2004, 16:54
Nu is de vraag hoe geloofwaardig deze peilingen zijn. Wie werd er ondervraagd??? Als dit werkelijk zo zou zijn, hoop ik dat Europa zo snel mogelijk een islamietische regio wordt. Een echt Taliban-regime, immigreren de antlantisten snel naar de V.S. En als ze dan in burgeroorlog raken met de integristen zal de V.S niet helpen. Hun verdiende loon want dat verdienen ze.....maar nogmaals hoe geloofwaardig is deze peiling????
maw: omdat een heleboel Europeanen niet helemaal akkoord gaan met het buitenlands beleid van de VS (net zoals heel wat Amerikanen trouwens) wilt u dat Europa geïslamiseerd wordt. Maw: enkel onvoorwaardelijke, blinde steun aan de VS (die net zoals Europa heel veel fouten maken) is voor u goed genoeg, wie is hier eigenlijk de fundamentalist?...

Chipie
9 september 2004, 18:06
ah ja, als we verder onze EIGEN koers gaan en het transatlanisme achter ons laten vermits het vooral een onnatuurlijke koude oorlog situatie was, en we ons gewoon aanpassen aan de economische perpectieven richting China en midden oosten, moet europa voor de zionisten/transatlantisten maar zo snel mogelijk in een burgeroorlog geraken en dan zouden ze genietend staan toekijken hoe we afzien...

jaja, verrast me niets van dergelijke fundamentalisten, als europa niet zionistisch/transatlantisch is moet het maar kapot...

mijn neefje zit ook in die fase, "als ik met de nintendo niet mag spelen, mag niemand ermee spelen..en dan gooit hij kwaad de joystick weg". maar die is wel zes jaar...



ik zeg het al sinds geruime tijd, ontken zoveel je wil, maar de realiteit is nu eenmaal anders ! Europa en zijn bevolking keert zich meer en meer af van het transatlantisme. het wanhopige , wild om zich heen slaand en soms echt hilarische verweer/ontkenning van sommigen is er tevens een mooi indicatie van.

Ik drink ook Coca cola en zelfs een jack daniels gaat er ook wel in...zie ne keer hoe fervent transatlantist ik wel ben !Ja, waarom zouden we de Oosterse landen (waaronder ook Rusland) en China niet boven de VS verkiezen?!
Laat ons ook niet de toekomstperspectieven vergeten die Syrië en Iran gaan opleveren...
Ik droom echt van zulke toekomst... Want vrede, vrijheid en welstand zal men er gegarandeerd vinden...
Het wordt tijd dat Europa zich ontdoet van de invloeden van de Amerikaanse duivels... Dat we eindelijk ons gedacht eens vrank en vrij mogen vertellen... Dat het gedaan is met de benepen geesten... Dat we ons kunnen bedekken met prachtige hoofddoeken of feesttenten...
Natuurlijk zullen we dan geen bange blanke mannen meer zijn... Onthoofdingen, menselijke bommen enz. zullen ons geen angst meer injagen... omdat dit dagelijkse kost zal zijn en een mens per slot van rekening alles gewoon wordt...

Mijn kinderen snakken naar zo'n toekomst... Die van U waarschijnlijk ook!

Dat zijn toch de landen die onze welvaart enorm gaan doen stijgen en waar de mensenrechten enorm belangrijk zijn... Onze vrijheden zullen alleszins gegarandeerd zijn...

http://news.bbc.co.uk/nol/shared/spl/hi/asia_pac/02/china_party_congress/china_ruling_party/key_people_events/img/300_pics/tiananmen_300.jpg

"Allez, laat me eens door...
Mijn internetcafé is al open"...


http://www.ushmm.org/conscience/events/grozny/destruction.jpg


De Russen zijn veel menslievender dan de cowboys...
De moslimfundamendalisten natuurlijk ook...
Men is daar veel diplomatischer...



http://www.jewishworldreview.com/op-art/arafat.bombers.gif



Tja, en kerstversieringen hebben we ook al!


http://mediatheek.thinkquest.nl/~jra525/Vroeger/Onthoofd.jpg


De rechtbanken zullen veel effciënter werken...



http://www.indymedia.be/uploads/fffffoulard.jpg

En de mode zal er voor de vrouwen ook op vooruitgaan...









http://www.centrumit.nl/~mariomarja/reis2003_2004/images/Onderweg3.jpg



En om te kamperen, hebben we onze tent steeds bij de hand

bruut geweld
9 september 2004, 18:28
eeuh, je loopt wat hard van stapel he...
je begrijpt blijkbaar niet wat ik bedoel en wat ook de realiteit is die meer en meer europeanen aannemen (en hun politici)

HET GAAT OM ECONOMISCHE BELANGEN...
en daar speelt een gelijke background of politiek systeem minder mee.
China wordt nu eenmaal het land van deze eeuw, alle economen zijn daar het over eens. De USA heeft zelf economische problemen en ziet ook een gedeelte van zijn industrie delokaliseren , ze worden daarom ook steeds protectionistischer.
de eU groeit en heeft grond en brandstoffen nodig, ze kan daarvoor tercht in oa afrika en ja ook het midden oosten (waar de Us het danig voor zichzelf verkloot heeft en er voor het nuchtere europa opportuniteiten zijn , ook qua afzet) wat handel betreft, is China een markt waar men zich moet op richten .
dat betekent niet dat we vijand moeten worden van de Us (een gratuite veronderstelling die dommerikken maar vlug veronderstellen als zijnde gelijk aan het verlaten van het transatlantische pad), nee, er zal nog wel handel/diplomatie blijven bestaan, maar die wordt steeds geringer en ook qua mentaliteit zijn we nu eenmaal geen amerikanen. We moeten geen chinese mentaliteit aannemen, noch een uit het midden oosten, MAAR EEN EUROPESE !!
we hebben onze klappen hier gehad, twee wereldoorlogen hier uitgevochten, nadien de koude oorlog waarin we ons een luxe neutrale postie konden permitteren, nu zijn we uitgebreid richting oosten en heeft de US voor een us imperialistische aanpak gekozen ( zoals verwoord in the age for a new american century). als ik een amerikaan was, zou ik misschien ook zo denken, als je nr 1 bent, wil je dat ook bestendigen.

Maar europa vaart meer en meer zijn eigen koers, en die is EVENGOED op eigenbelang gemotiveerd als die van de us. en vermits centen de politiek bepalen ligt die vooral richting oosten. met een overeenkomst in politiek/cultuur heeft dat allemaal niets te maken. europa heeft ENORM potentieel, de EGKS is nog maar net geleden, iedere stap wordt moeizaam gezet, maar had je 15 j geleden gezegd dat we een gemeenschappelijke munt zouden hebben, had iedereen je uitgelachen. ook de sabotagepogingen van transatlantisten in de verdere europese eenwording zijn een indicatie van hoe ernstig de Us de mogelijkheden van een europa inschat. maar de lont is aangestoken na de koude oorlog en zekr na het openlijke post Clinton aggressieve Us imperialisme dat zich weinig of niets aantrekt van internationaal recht. hun protectionisme werkt alleen als bijkomende factor.

Sinistra
9 september 2004, 19:36
maw: omdat een heleboel Europeanen niet helemaal akkoord gaan met het buitenlands beleid van de VS (net zoals heel wat Amerikanen trouwens) wilt u dat Europa geïslamiseerd wordt. Maw: enkel onvoorwaardelijke, blinde steun aan de VS (die net zoals Europa heel veel fouten maken) is voor u goed genoeg, wie is hier eigenlijk de fundamentalist?...

Anti-Amerikanisme is voornamelijk gebaseerd op haat tegen de Joods-Christelijke samenleving. Zoals Bolkestein onlangs nog zegde Europa wordt stilaan ge-islamiseerd en de Europese politici praten als papegaaien de anti-joodse en anti-US gedonderpreek na van hun Arabische collega's in Syrië en Iran. Als zij zich beter voelen in het gezelschap van Assad of Khadaffi mij niet gelaten laat dan Europa maar zo snel mogelijk islamiseren. Dan zal men wel eens zien wie de echte "bondgenoten" zijn.

Sinistra
9 september 2004, 19:43
maw: omdat een heleboel Europeanen niet helemaal akkoord gaan met het buitenlands beleid van de VS (net zoals heel wat Amerikanen trouwens) wilt u dat Europa geïslamiseerd wordt. Maw: enkel onvoorwaardelijke, blinde steun aan de VS (die net zoals Europa heel veel fouten maken) is voor u goed genoeg, wie is hier eigenlijk de fundamentalist?...

Er zijn hier wel duizenden Amerikaanse soldaten gesneuveld ten tijde van de Nazi-bezetting. Duizenden Amerikanen die hun bloed gaven voor de bevrijding van zulke "ondankbare" boeren.

bruut geweld
9 september 2004, 21:41
Er zijn hier wel duizenden Amerikaanse soldaten gesneuveld ten tijde van de Nazi-bezetting. Duizenden Amerikanen die hun bloed gaven voor de bevrijding van zulke "ondankbare" boeren.ah, het is vanwege loyauteit dat we nu moeten "volgen"...
bon, respect voor de Us gesneuvelden is ZKER op zijn plaats. en dat is ook gebleken dat europa er zo over denkt in arromanche. menig Us veteraan kwam met een raar gedacht over die europeans , maar vertrok met tranen in de ogen en was danig ontroerd van het respect dat ze kregen van jong en oud, en Chirac (afgeschilderd als de Ushater van het moment) viel ook ontzettend mee, al vonden ze dat kussen bij de uitreiking van de ceremonies maar een vreemd europees gebruik..


Maar het één heeft dus NIETS met het ander te maken !

Je weet toch wel waarom de Us naar hier gekomen is he ? NEE, dat was niet uit hun goed hart en medelijden om ons te redden van hetgeen hitler deed..
" i will not send american boys to do a job european boys should do themselves" klonk het is de US senate, en dat was ook het algemeen sentiment onder de bevolking. zelfs toen GB (de bondegenoot) dreigde onder te gaan, wilde de Us niet verder gaan dan materiële steun... voor de rest : TREK UW PLAN !!! :oops:(je weet toch ook dat men op het hoogste niveau op de hoogte was, wat de nazi's met joden aanvingen ?
Pas nadat Japan Pearl Harbour had aangevallen, wilden ze overgaan tot oorlog en natuurlijk verklaarden ze japan de oorlog MAAR ZELFS DAN Wilden ze in europa nog niets gaan doen..
het is pas nadat Hitler hen ook de oorlog verklaarde ( iets waar menig historici nog steeds de zin/reden van zoekt, maar ja die deed wel meer onzinnige zaken van tijd tot tijd) dat de US ook aan het europese strijdtoneel betrokken zou geraken...

loyauteit wegens een verleden van zestig jaar is zowieso al een flinterdun en naief argumentje bij huidige geopolitieke belangen, en als het dan nog gebaseerd is op onwetend vermoeden van medelijden hebben met europa vanwege de nazi's is het echt wel onnozel.

Maar dat doet uiteraard niets af van de acties en opofferingen van de individuele Us soldaat hier ten velde. veel keus had hij echter niet, het was ²ook niet zijn politieke beslissing, hij voerde uit wat hem bevolen werd. Maar zijn bloed wordt niet vergeten, het echter opwerpen als argument om europa te weerhouden zichzelf te verstevigen en noodgedwongen zich meer te richten op het oosten en zich aan te passen aan het post-koude oorlog tijdperk is buiten irrelevant evenzeer verwerpelijk.

Chipie
9 september 2004, 21:57
...
Maar dat doet uiteraard niets af van de acties en opofferingen van de individuele Us soldaat hier ten velde. veel keus had hij echter niet, het was ²ook niet zijn politieke beslissing, hij voerde uit wat hem bevolen werd. Maar zijn bloed wordt niet vergeten, het echter opwerpen als argument om europa te weerhouden zichzelf te verstevigen en noodgedwongen zich meer te richten op het oosten en zich aan te passen aan het post-koude oorlog tijdperk is buiten irrelevant evenzeer verwerpelijk.
En wat als de koude oorlog terug komt? Sluit U dit volledig uit? Ja? Awel, ik niet... Maar ja, dan hebben we nog altijd China, Iran en Syrië (maar dan moet Frankrijk wel maken het pas gevormd Amerikaans-Europees front te verbreken. Maar dat zal voor geen probleem zijn, omdat voor de linkaards mensenrechten toch niet van belang zijn).
En Kadhafi, die door ons land als een prins in het parlement ontvangen, werd, kan ook nog altijd een tandje bijsteken...

bruut geweld
9 september 2004, 22:12
de koude oorlog terugkomen ...?

tja, je kan natuurlijk NIETS volledig uitsluiten. maar dat lijkt me toch wel heeeel sterk.
maar we moeten zowieso af van ons luxe leventje dat we hadden TIJDENS die koude oorlog, militair de nato wat steunen en dat is het dan. die tijd is voorbij.
we hebben een coherenter europa nodig dat een vuist kan maken , naast diplomatie (nog altijd de beste oplossing) hebben we tevens een sterke defensie nodig (het EU budget centraliseren volstaat ruimschoots om een effeciente macht uit te bouwen) voor onze eigen zaakjes op te knappen (kosovo) , onze voormalige kolonies in afrika te helpen indien noodzakelijk, onze diplomatie tanden te geven als ondersteuning vermits wel duidelijk gebleken is dat je anders niet meetelt, en waarom niet in het zeer onrealistische scenario dat er ooit nog een koude oorlog vanuit het Oosten komt (ipv de economische opportuniteiten die er nu zijn en we toch naar toe groeien) zelfstandig het hoofd te bieden....en ja ik weet dat er Zoveel miljard chinezen zijn, maar we zijn een nucleaire macht dus cijfers van te mobiliseren soldaten zijn in dergelijke hypothese minder relevant. maar dat is dus zeeer ver doemdenken....

Seba
10 september 2004, 22:53
Er zijn hier wel duizenden Amerikaanse soldaten gesneuveld ten tijde van de Nazi-bezetting. Duizenden Amerikanen die hun bloed gaven voor de bevrijding van zulke "ondankbare" boeren.uw denkwijze is compleet irrationeel. Het is niet omdat de Amerikanen ons in '45 bevrijd hebben, dat ik daarom automatisch als een blind kieken een oorlog moet goedkeuren die door een president gevoerd wordt die geen bal verdienste heeft aan die bevrijding...Ik zou evengoed dan volgens uw irrationele denkwijze kunnen zeggen dat we niet anders kunnen dan tegen alles zijn wat Amerika doet, daar "zij" verantwoordelijk zijn voor het uitmoorden van de Indianen, voor het schandaal in Vëtnam, voor hun steun aan dictaturen,etc. Dat is uiteraard de reinste onzin: je moet geval per geval nuchter bekijken, zonder welke vooroordelen dan ook, en dat is iets waar personen zoals u en linkse anti-Amerikanisten nogal veel last van hebben...

U denkt bovendien erg zwart-wit: kritiek op Amerika betekent volgens u automatisch dat men het Islamterrorisme goedkeurt, en eigenlijk gebruikt u dat als dooddoener om argumenten tegen bv. de oorlog in Irak onder tafel te vegen. Ik was voor de Amerikaanse politiek na 9/11, voor de Amerikaanse politiek in Afghanistan en hoopte dat men die zou verderzetten naar landen als Pakistan, Soedi-Arabië. Dat betekent daarom niet dat ik zomaar de fouten moet negeren die overduidelijk in Irak zijn gemaakt...