PDA

View Full Version : Waar zijn de rechtvaardige rechters ?


Knipp
29 maart 2014, 12:21
De twee families die het vaakst worden genoemd zijn die van August De Schryver en Frans Van Cauwelaert.

Alternatieven ?
Bij welke families kan het lang vermist vaneyckje nog op zolder staan ?

Gewoon bestormen met rieken en het dingetje terughalen ?

Of nog een keer 80 jaar wachten op actie van het parket ?

Knipp
29 maart 2014, 12:26
Of zou het ergens in een kluis zitten ? Als onderpand voor een Arco- of Dexiadeal ?

Godweet welke onderwereldonderpandcarrière heeft ons vaneyckje al achter de rug de voorbije 80 jaar ?

Vreest men het schandaal ? Of de ketting van schandalen ?

.

DewareJakob
29 maart 2014, 12:28
En geschiedkundige die deze bewering lanceerde, Paul De Ridder, is niet de minste.

Knipp
29 maart 2014, 12:30
En geschiedkundige die deze bewering lanceerde, Paul De Ridder, is niet de minste.

Robert Senelle is nog meer niet de minste.

Den Duisteren Duikboot
29 maart 2014, 12:32
Ik zal straks eens op mijn zolder gaan kijken. Heb daar al lang niet meer opgeruimd.

Knipp
29 maart 2014, 12:52
Ik zal straks eens op mijn zolder gaan kijken. Heb daar al lang niet meer opgeruimd.

Wat ben je dan Duisteren ? Een De Schryver of een Van Cauwelaert ?

Ooit licht ik je doopceel :-)

.

DewareJakob
29 maart 2014, 12:58
Ik zal straks eens op mijn zolder gaan kijken. Heb daar al lang niet meer opgeruimd.

We wachten vol ongeduld. :lol:

Universalia
29 maart 2014, 12:58
Was dat geen leuk TV programma die 'Rechtvaardige Rechters' :rofl:

Mijn zin even afsluiten met het Rechtvaardige Rechters lied ...

Streng, maar rechtvaardig
Niet te zachtaardig
Zet al die zakkenwassers maar eens in hun ondergoed
Streng... het moet!

http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/dansend/animaatjes-dansend-95154.gif

Ter info:

Het programma (http://nl.wikipedia.org/wiki/De_rechtvaardige_rechters_(televisieprogramma))

Ok, het ging over het gestolen paneel van het Lam Gods dat tot op heden ten dage nog steeds niet tevoorschijn gekomen is. :oops:

circe
29 maart 2014, 13:18
Heerlijk toch! dat is genoeg stof voor drie films en zeven series!

Gentse familie houdt al tachtig jaar gestolen schilderij in de kelder verborgen!

SMULLEN GEBLAZEN.

EN ja, nu het gerestaureerd wordt, wordt het tijd dat het terug boven water komt. Voor mijn part hoeven ze zelfs geen straf meer te krijgen, enkel met naam en toenaam wereldwijd vernoemd.

Knipp
29 maart 2014, 13:24
Er is helaas niet al te veel te vinden online over de bankschandalen destijds.

Bank-Unie, Boerenbond, veel krijg ik niet bovengespit :-(

Pericles
29 maart 2014, 13:29
Heerlijk toch! dat is genoeg stof voor drie films en zeven series!

Gentse familie houdt al tachtig jaar gestolen schilderij in de kelder verborgen!

SMULLEN GEBLAZEN.

EN ja, nu het gerestaureerd wordt, wordt het tijd dat het terug boven water komt. Voor mijn part hoeven ze zelfs geen straf meer te krijgen, enkel met naam en toenaam wereldwijd vernoemd.

Toch wel een beetje een bizar verhaal.
Het moet toch niet moeilijk zijn dat paneel volledig anoniem terug te geven.

Raf
29 maart 2014, 14:10
En geschiedkundige die deze bewering lanceerde, Paul De Ridder, is niet de minste.

:lol:

't Is een niveaan. Onbetrouwbaar dus.

Knipp
29 maart 2014, 14:28
:lol:

't Is een niveaan. Onbetrouwbaar dus.

Speelt hier een politiek element ?

De aandacht voor het paneel brengt zeker ook aandacht voor de (katholieke) bankschandalen destijds.

De parallel met Arco zal niet moeilijk te trekken zijn.

Bizarre timing toch ? Zo dicht bij de verkiezingen...

Knipp
29 maart 2014, 14:47
Ook gesignaleerd in omgeving Goedertier destijds :

Emile Tibbaut, Edmond Rubbens.

De lijst van verdachte families kan niet groot genoeg worden :-D

...

Per 'mutualiteit' van 3000 arbeiders kreeg men destijds 200.000 franken bij elkaar.
Die dan o.a. dienden om de koloniale bedrijven van de gentlemen te financieren ?

Of droom ik die dingen ?

giserke
29 maart 2014, 14:52
:lol:

't Is een niveaan. Onbetrouwbaar dus.

Maar betrouwbaarder dan de Rafkes hier op het forum.
Is nu ook niet echt moeilijk.

Raf
29 maart 2014, 14:56
Maar betrouwbaarder dan de Rafkes hier op het forum.
Is nu ook niet echt moeilijk.

Jij bent gewoon in je gat gebeten, omdat ik je al een paar keer te kakken heb gezet met betrekking tot je vakgebied, waar je blijkbaar bitter weinig van af kent. Je venijnige berichtjes krijgen daardoor iets bijzonder grappigs... :-D

Knipp
29 maart 2014, 14:56
Het verhaal van de bank in moeilijkheden loopt merkwaardig parallel aan Dexia.

Ook toen een toren van honderden miljoenen schulden.

Die door een tekort van nauwelijks 1 miljoen aan het wankelen werd gebracht.

Pericles
29 maart 2014, 15:48
Jij bent gewoon in je gat gebeten, omdat ik je al een paar keer te kakken heb gezet met betrekking tot je vakgebied, waar je blijkbaar bitter weinig van af kent. Je venijnige berichtjes krijgen daardoor iets bijzonder grappigs... :-D

Jij zet hier helemaal niemand te kakken Raf. De idee bestaat alleen maar in je eigen, verbeelding.
Bovendien is het een beetje zielig als je steeds weer jezelf moet kronen tot keizer, nietwaar ? :lol:

manta
29 maart 2014, 15:54
Moet dat ruziegedoe nu echt steeds mee naar k&k komen, bende zeikers.

DewareJakob
29 maart 2014, 16:08
:lol:

't Is een niveaan. Onbetrouwbaar dus.

Dat jij het onbetrouwbaar vindt maakt het alleen nog geloofwaardiger. Dank u voor uw 'waardevolle' tussenkomst. :roll:

Skobelev
29 maart 2014, 17:22
Waar zijn de rechtvaardige rechters ?

in Begië ga je die niet vinden...ook het schilderijtje niet.

Knipp
29 maart 2014, 17:31
Ik ben ondertussen een paar pintjes gaan drinken. Mét resultaat !

De familie is waarschijnlijk :

Scheerders Van Kerckhove

Remember where you heard it first ;-)

Marie van de koster
29 maart 2014, 17:41
Waar zijn de rechtvaardige rechters?


In mijn schuif tussen de verketten en de messen.

:lol:

Den Duisteren Duikboot
29 maart 2014, 17:46
Waar zijn de rechtvaardige rechters?

In mijn schuif tussen de verketten en de messen.

Met deze zou ik gaan touren als ik van jou was.

giserke
29 maart 2014, 18:09
Jij bent gewoon in je gat gebeten, omdat ik je al een paar keer te kakken heb gezet met betrekking tot je vakgebied, waar je blijkbaar bitter weinig van af kent. Je venijnige berichtjes krijgen daardoor iets bijzonder grappigs... :-D

ah is dat zo?

Libro
29 maart 2014, 20:33
Allez, ze trekken hun staart al in: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1834026/2014/03/29/Paneel-Lam-Gods-nog-niet-meteen-terecht.dhtml

Paneel Lam Gods nog niet meteen terecht
Door: redactie
29/03/14 - 13u43 Bron: vtmnieuws.be video
Het ziet er niet naar uit dat het verdwenen paneel 'De Rechtvaardige Rechters' van het Lam Gods plots boven water zal komen. Dat blijkt uit de reactie van het parket van Gent op mediaberichten over een nieuw spoor in de zaak. Dat spoor werd vorig jaar al onderzocht, en leidt voorlopig niet tot een doorbraak in deze mysterieuze zaak die al 80 jaar aansleept.

Het paneel - dat deel uitmaakt van het 'Lam Gods'-schilderij van de gebroeders Jan en Hubert Van Eyck - werd 80 jaar geleden uit de Gentse Sint-Baafskathedraal gestolen en is sindsdien voer voor speculatie. Het zou bewaard gebleven zijn en bewaard worden door 'een vooraanstaande Gentse familie'. Die durft er echter niet mee naar buiten komen uit vrees voor haar goede reputatie, meldde historicus Paul De Ridder aan de VRT.

quercus
29 maart 2014, 21:00
Jij zet hier helemaal niemand te kakken Raf. De idee bestaat alleen maar in je eigen, verbeelding.
Bovendien is het een beetje zielig als je steeds weer jezelf moet kronen tot keizer, nietwaar ? :lol:

Inderdaad. Onze Raf heeft duidelijk een overtrokken idee over zichzelf. Een beetje zoals Comical Ali.

Knipp
29 maart 2014, 21:23
Allez, ze trekken hun staart al in: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1834026/2014/03/29/Paneel-Lam-Gods-nog-niet-meteen-terecht.dhtml

Welja, er zit welgeteld 1 mannetje op dat gerechterlijk dosssier en die mag elke maand een coupke champagne gaan drinken op kosten van van eyck ?

.

manta
29 maart 2014, 21:27
Of zou het ergens in een kluis zitten ? Als onderpand voor een Arco- of Dexiadeal ?

Godweet welke onderwereldonderpandcarrière heeft ons vaneyckje al achter de rug de voorbije 80 jaar ?

Vreest men het schandaal ? Of de ketting van schandalen ?

.

't Zou ergens verborgen zijn op een plek waar de goegemeente ook kan komen, een openbare plaats. Gezien de afmetingen kan het evengoed in een dubbele achterwand van een kast ergens in een museum zitten. :-P

Knipp
29 maart 2014, 21:43
Rare tijdlijn toch ?

Op een bepaald moment willen ze het paneel teruggeven.

Dan sterft Senelle en steekt de gerechterlijke er z'n neus in.

Sindsdien zit de zaak weer muurvast.

Die familie moet ingezien hebben dat het nog eeuwen zou duren voor de gerechterlijke een doorbraak zou kunnen forceren ?

Knipp
29 maart 2014, 21:45
't Zou ergens verborgen zijn op een plek waar de goegemeente ook kan komen, een openbare plaats. Gezien de afmetingen kan het evengoed in een dubbele achterwand van een kast ergens in een museum zitten. :-P

Neenee. Dat is de mythe Goedertier.

Een huis op de hoek van Kwaadham is een betere gok.
Daar kan het lange tijd geweest zijn.
Twee minuten wandelen vanaf Sint Baafs.
Duistere straten. Try it out. Tof stukje Gent.

Paalt bijna aan het paleis van de bisschop :-)

Vandaar dat verhaal 'zet het aan de garagepoort en bel drie keer' ? :-)

manta
29 maart 2014, 21:55
Ze hadden het paneel al lang kunnen teruggeven, anoniem. Niemand had geweten wie het had en dus kwam er geen naam aan te pas.
Daarom, het zal of vernield zijn of nog steeds (hopelijk veilig) verborgen zitten.

Knipp
29 maart 2014, 22:08
Maar Kwaadham kan maar een tussenstopje geweest zijn.

Dit huis in Belsele is een kijkje waard.
De schouw dateert uit de jaren dertig.
En is 'zelfgemaakt'.

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/15277

manta
29 maart 2014, 22:14
Maar Kwaadham kan maar een tussenstopje geweest zijn.
De schouw van dit huis dateert uit de jaren dertig.
En is 'zelfgemaakt'.

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/15277

't is al aannemelijker dan theorieën die tot zelfs 't justitiepaleis in Brussel en een hele hoop meetkunde nodig hebben. ;-)
't Is lang geleden da'k nog eens op die fora ben gaan snollen. Zal van de week nog eens gaan kijken waar ze nu zitten met hun speurrtochten :)

Knipp
29 maart 2014, 22:27
In elk geval is het politiek geladen.

Die opperhoofden van de tsjeven zitten in de jaren 30 met het geld van de lokale mutualiteiten in koloniale bedrijfjes, zoveel is duidelijk.
De centjes van de kleine spaarder riskeren, is een traditie die ver terug gaat.

Scheerders Van Kerckhove onrechtstreeks, die bouwen werfketen en stationsgebouwen voor Congo.

Knipp
29 maart 2014, 22:51
't is al aannemelijker dan theorieën die tot zelfs 't justitiepaleis in Brussel en een hele hoop meetkunde nodig hebben. ;-)
't Is lang geleden da'k nog eens op die fora ben gaan snollen. Zal van de week nog eens gaan kijken waar ze nu zitten met hun speurrtochten :)

Die speurneuzen reiken maar tot Wetteren meestal :-)

Kasteeltjes genoeg natuurlijk...

http://www.rechtvaardigerechters.nl/forum/lofiversion/index.php?t316.html

In het mooiste zat ooit de Duitse bezetter. Die bij het verlaten alle documenten verbrandde. En het kasteeltje mee.

Raf
29 maart 2014, 23:12
ah is dat zo?

Kom kom.. Je weet dat best.

Mambo
29 maart 2014, 23:37
Ze hadden het paneel al lang kunnen teruggeven, anoniem. Niemand had geweten wie het had en dus kwam er geen naam aan te pas.
Daarom, het zal of vernield zijn of nog steeds (hopelijk veilig) verborgen zitten.

Volgens mij ligt dat achter één zijn zetel nog altijd te wachten op een koper.

Libro
30 maart 2014, 00:58
't Zou ergens verborgen zijn op een plek waar de goegemeente ook kan komen, een openbare plaats. Gezien de afmetingen kan het evengoed in een dubbele achterwand van een kast ergens in een museum zitten. :-P

Op die plek zou het ook teniet gaan tenzij er op tijd betaald werd, dacht ik. Volgens mij is het paneel al lang tot stof en as vergaan.

Knipp
30 maart 2014, 01:41
Op die plek zou het ook teniet gaan tenzij er op tijd betaald werd, dacht ik. Volgens mij is het paneel al lang tot stof en as vergaan.

Het is gestolen door mensen van een klasse die heus wel weet hoe je een schilderij netjes bewaart.

En als je honderd jaar lang een bedrijf kan runnen, dan kan je toch ook wel tachtig jaar lang een schilderij laten rijpen in een airconditioned keldertje ?

De kelders op Kwaadham zijn vochtvrij.
Heb daar genoeg flessen wijn opgeduikeld om het te kunnen weten :-)
Wie weet heb ik er bijna naast gestaan.
Twee drie kelders verder maar misschien.

But then again.
Misschien zijn ze net beschaamd over de slechte staat van het paneel ?
En vrezen ze dat ze de restauratiekosten op hun bord gaan krijgen.

Marie van de koster
30 maart 2014, 10:07
Volgens mij weet de Knipp er meer van! Zijn schrijfsels zijn verdacht, heel verdacht :roll:

Universalia
30 maart 2014, 10:31
Volgens mij weet de Knipp er meer van! Zijn schrijfsels zijn verdacht, heel verdacht :roll:

Inderdaad, het kwam enorm verdacht over :rofl:

Knipp
30 maart 2014, 13:48
Volgens mij weet de Knipp er meer van! Zijn schrijfsels zijn verdacht, heel verdacht :roll:

Pff.

Voor 1 keer een schilderij dat ik niet heb gestolen, en nu ben ik wél verdacht.

Begrijp het maar. :-(

Klojo eerste klas
30 maart 2014, 15:51
Pff.

Voor 1 keer een schilderij dat ik niet heb gestolen, en nu ben ik wél verdacht.

Begrijp het maar. :-(

da's zoals mijn ouders zeiden als ik met strafwerk thuiskwam en ik beweerde dat het voor iets was wat ik niet had gedaan 'Dat is dan voor al de keren dat je het wel hebt gedaan en geen straf hebt gekregen'... :lol:

Knipp
31 maart 2014, 10:32
da's zoals mijn ouders zeiden als ik met strafwerk thuiskwam en ik beweerde dat het voor iets was wat ik niet had gedaan 'Dat is dan voor al de keren dat je het wel hebt gedaan en geen straf hebt gekregen'... :lol:

Ik geniet er nog elke ochtend van.

Een klein lapje van eyck in m'n koffie dopen en dan laten smelten op m'n tong.

.