PDA

View Full Version : Snelheidsbeperking elektrische fietsen

The Syndrome
25 april 2014, 15:46
Vroeger kon je de rijsnelheid van zo'n bejaarde nog inschatten , 5 km per uur .
Kon je die nog vlug de pas afsnijden bij het afslaan , nu is het een gok , rijdt die ouwe met en ouwe fiets , het is 5 km , rijdt hij met een elektrische het is 25 km per uur .
En wat met breuken , valt zo'n demente aan 5km = 2 breuken , valt hij aan 25 km = 13 breuken , wat kost dat de sociale zekerheid niet .
Zelfs in zone 30 heb ik ze al in overtreding zien rijden .

Universalia
25 april 2014, 15:57
Kon je die nog vlug de pas afsnijden bij het afslaan , nu is het een gok , rijdt die ouwe met en ouwe fiets , het is 5 km , rijdt hij met een elektrische het is 25 km per uur .
En wat met breuken , valt zo'n demente aan 5km = 2 breuken , valt hij aan 25 km = 13 breuken , wat kost dat de sociale zekerheid niet .

Waarom gaat u van het standpunt uit dat het 'allemaal bejaarden' zijn die met zo een type fiets rijden.

Ik denk dat er meer problemen zijn met die jeugdige bromfietsracers/lawaaimakers dan met de elektrische 'fietsers' :-D

Ik zou nog niet weten welke 'topsnelheid' zo een fiets kan halen dus ... :roll:

kelt
25 april 2014, 15:59
Benieuwd welke combinatie van "bejaarden en electrische fiets" U dan wel al gezien hebt" dat die in overtreding zijn in een zone 30....

Overigens,als niet-bejaarde e-biker ,van en naar mijn werk ,kan ik onmogelijk meer dan 25-26 km per uur rijden met e-ondersteuning.Wil ik sneller dan moet ik de ondersteuning UITSCHAKELEN.Anders werkt die motor als REM en VECHT ik tegen mijn fiets....

Zou het niet kunnen dat de frustratie groeit omdat autos meer en meer start/stop en minder dan 25km/uur rijden terwijl fietsers rustig verder suizen?

join the future ;-)

Henri1
25 april 2014, 16:07
Gelukkig staat de draad in K&K.

Marie van de koster
25 april 2014, 16:10
10 km per uur is heel weinig, zeg. Ik rijd gewoonlijk 16 tot 18 op mijn elektrische. Bij bochten, kruispunten of waar er veel fietsers zijn, vertraag ik tot zo'n 12.

Henri1
25 april 2014, 16:40
10 km per uur is heel weinig, zeg. Ik rijd gewoonlijk 16 tot 18 op mijn elektrische. Bij bochten, kruispunten of waar er veel fietsers zijn, vertraag ik tot zo'n 12.

Dan geef ik gas bij. ;-)

The Syndrome
25 april 2014, 18:58
Waarom gaat u van het standpunt uit dat het 'allemaal bejaarden' zijn die met zo een type fiets rijden.
Nog niet ...
Binnen 3 jaar wel .

The Syndrome
25 april 2014, 18:59
Gelukkig staat de draad in K&K.
Ik wilde weten of k&k een bejaardensubforum was .

The Syndrome
25 april 2014, 19:03
Het zijn bejaarden die zijn ballen willen fouilleren.
Het is even frustrerend , politiemannen die je ballen betasten , je rijdt in zone 30 30 en zo'n bejaarde rijdt je voorbij .
Heel frustrerend allemaal .

Marie van de koster
25 april 2014, 19:17
Ik wilde weten of k&k een bejaardensubforum was .

Elektrische fietsen worden anders hoe langer hoe meer door jongeren gekocht. Vlug vervoer naar het werk zonder verkeersmiserie van files en zo, bovendien een mogelijkheid om toch beweging te hebben.

Eduard Khil
25 april 2014, 19:19
ik rij 20-25 met mijne gewone velo en 30 met de koersevelo

Marie van de koster
25 april 2014, 19:21
ik rij 20-25 met mijne gewone velo en 30 met de koersevelo

Proficiat! Moeten we nu eigenlijk in ons handen klappen?

Mahalingam
25 april 2014, 19:34
Het probleem met de geruisloze electrische fietsen is hetzelfde als met wielrenners. Je hoort ze niet en opeens zijn ze er.

Universalia
25 april 2014, 19:44
Het probleem met de geruisloze electrische fietsen is hetzelfde als met wielrenners. Je hoort ze niet en opeens zijn ze er.

Ik herinner mij nog mijn jeugdjaren, waar wij (met de vriendjes :-D ) tijdens het fietsen zelf wat geluiden wisten te produceren zo Ă* la Michel Vaillant: Vroaaaaar! Brrrrrrr!!! Vroem Vroem! Iiiiiiiiii (<-remmen/slippen) tijdens een fietstocht/race/cross ...

Een kaart van een boek kaarten aan een wasknijper aan het wiel hangen zo dat dit een *kletterdeklketterdekletter* geluid maakte tijdens het rijden.

Misschien een goed plan voor de fietsers van nu om dat ook te doen, dan vallen ze misschien een beetje meer op in het straatbeeld http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/lachen/animaatjes-lachen-80969.gif

Als het plaatje maar klopt niet ...

Marie van de koster
25 april 2014, 20:09

Ik herinner mij nog mijn jeugdjaren, waar wij (met de vriendjes :-D ) tijdens het fietsen zelf wat geluiden wisten te produceren zo Ă* la Michel Vaillant: Vroaaaaar! Brrrrrrr!!! Vroem Vroem! Iiiiiiiiii (<-remmen/slippen) tijdens een fietstocht/race/cross ...

Een kaart van een boek kaarten aan een wasknijper aan het wiel hangen zo dat dit een *kletterdeklketterdekletter* geluid maakte tijdens het rijden.

Misschien een goed plan voor de fietsers van nu om dat ook te doen, dan vallen ze misschien een beetje meer op in het straatbeeld http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/lachen/animaatjes-lachen-80969.gif

Als het plaatje maar klopt niet ...

Op mijn fiets staat een bel ...
Heel praktisch ding, lang geleden al uitgevonden!
U moet dat maar eens proberen.

Universalia
25 april 2014, 20:28

Daar heeft u wel een punt.

Alhoewel, het *Ting*Ting*Ting* geluid, dat gaat vervelen op de lange duur. :rofl:

kelt
26 april 2014, 07:01

*doet eens een pakje vooroordelen open*

ja maar automobilisten horen dat niet door het lawaai vanuit hun "blue-tooth-enhanced-mobile-media-center" of hun "hands-free"-gsm-kit....

Bovendien lijkt de functie van die doorzichtige vlakken die op de zijkanten van zowat alle auto's aangebracht zijn in de vergetelheid te raken .. :twisted:

Marie van de koster
26 april 2014, 08:55
*doet eens een pakje vooroordelen open*

ja maar automobilisten horen dat niet door het lawaai vanuit hun "blue-tooth-enhanced-mobile-media-center" of hun "hands-free"-gsm-kit....

Bovendien lijkt de functie van die doorzichtige vlakken die op de zijkanten van zowat alle auto's aangebracht zijn in de vergetelheid te raken .. :twisted:

:lol:

The Syndrome
26 april 2014, 09:03
Elektrische fietsen worden anders hoe langer hoe meer door jongeren gekocht. Vlug vervoer naar het werk zonder verkeersmiserie van files en zo, bovendien een mogelijkheid om toch beweging te hebben.
Het probleem blijft de leeftijd , het zijn vooral bejaarden die dat kopen .
Vroeger maakte je een bocht rond een bejaarde , risico op een val en je stak rechtsaf .
Nu weet je het niet of ze rijden 5-15 km , dan plots versnellen ze naar 25 .
Hen de pas afsnijden is levensgevaarlijk voor allebei .
En het risico op breuken dan , vergelijk het met motards , 11 keer meer risico op een dodelijk ongeval dan wagenbestuurders , bejaarden die vallen aan 25 per uur nemen risico's .

manta
26 april 2014, 09:50
Vroeger maakte je een bocht rond een bejaarde , risico op een val en je stak rechtsaf .
En het risico op breuken dan , vergelijk het met motards , 11 keer meer risico op een dodelijk ongeval dan wagenbestuurders , bejaarden die vallen aan 25 per uur nemen risico's .

Verwondingen door het vallen kan men oplossen door de ondergrond (vooral in bochten) wat malser te maken.
Zo kan men gebruik maken van bv. luchtkussentjes waar je redelijk zacht op kan vallen. De iets rijkere gemeentes (ik denk dan aan Knokke en Brasschaat) kunnen zulke malse valbochten laten maken met een laagje satijn of zijde, al dan niet met mooie klassieke patroontjes.

Voor fietsroutes in een meer natuurlijke omgeving zou ik eerder opteren voor valbochten gemaakt van jute, gevuld met afgedankte kleding aaneengeknoopt met biologisch afbreekbaar henneptouw. Uiteraard zal men op zulke plaatsen rekening moeten houden met overstekende konijnen, daar zal men de chiro of de scouts bruggen moeten laten bouwen. Konijnenbruggen zijn ook biologisch afbreekbaar en kunnen toch nog onderhouden worden door de lokale werklozen.

Op plaatsen waar meer sportieve fietsers passeren kan men gebruik maken van oude trampolines (eventueel ophalen bij de containerparken) op die manier zal fietsen voor sommigen een extreme sport worden, iets dat vooral de jeugd terug naar de fiets zal lokken. Wat op zich dan weer zal leiden naar minder autoverkeer en dus minder files. Kunstvallen met meerdere "bumps" zal Ă©Ă©n van de komende jaren nog wel verschijnen op de olympische spelen als demonstratiesport.

Marie van de koster
26 april 2014, 09:53

Als u ooit van ze leven bejaard bent (en als u niet Ă©Ă©n van de dagen per ongeluk doodgaat, is dat best mogelijk) gaat u zich dan opsluiten in huis?

Marie van de koster
26 april 2014, 09:55
Verwondingen door het vallen kan men oplossen door de ondergrond (vooral in bochten) wat malser te maken.
Zo kan men gebruik maken van bv. luchtkussentjes waar je redelijk zacht op kan vallen. De iets rijkere gemeentes (ik denk dan aan Knokke en Brasschaat) kunnen zulke malse valbochten laten maken met een laagje satijn of zijde, al dan niet met mooie klassieke patroontjes.

Voor fietsroutes in een meer natuurlijke omgeving zou ik eerder opteren voor valbochten gemaakt van jute, gevuld met afgedankte kleding aaneengeknoopt met biologisch afbreekbaar henneptouw. Uiteraard zal men op zulke plaatsen rekening moeten houden met overstekende konijnen, daar zal men de chiro of de scouts bruggen moeten laten bouwen. Konijnenbruggen zijn ook biologisch afbreekbaar en kunnen toch nog onderhouden worden door de lokale werklozen.

Op plaatsen waar meer sportieve fietsers passeren kan men gebruik maken van oude trampolines (eventueel ophalen bij de containerparken) op die manier zal fietsen voor sommigen een extreme sport worden, iets dat vooral de jeugd terug naar de fiets zal lokken. Wat op zich dan weer zal leiden naar minder autoverkeer en dus minder files. Kunstvallen met meerdere "bumps" zal Ă©Ă©n van de komende jaren nog wel verschijnen op de olympische spelen als demonstratiesport.

Voor alles een oplossing :-D
EĂ©n moeilijkheid hebt u vergeten : de jaarlijkse paddenoversteek :lol:

manta
26 april 2014, 09:58
Voor alles een oplossing :-D
EĂ©n moeilijkheid hebt u vergeten : de jaarlijkse paddenoversteek :lol:

Voor de jaarlijkse paddentrek zetten ze nu al randjes en graven ze plastieken emmers in. Als ze die plastieken emmers vervangen door metalen emmers kunnen ze de padden ineens ter plekke koken in die emmers om zo versnaperingen aan de fietsers aan te bieden. ;-)

Universalia
26 april 2014, 09:59
Als u ooit van ze leven bejaard bent (en als u niet Ă©Ă©n van de dagen per ongeluk doodgaat, is dat best mogelijk) gaat u zich dan opsluiten in huis?

Veel mensen cocoonen al tegenwoordig maar dat heeft dan weer een totaal andere reden, dan fietsen. ;-)

Marie van de koster
26 april 2014, 10:00
Voor de jaarlijkse paddentrek zetten ze nu al randjes en graven ze plastieken emmers in. Als ze die plastieken emmers vervangen door metalen emmers kunnen ze de padden ineens ter plekke koken in die emmers om zo versnaperingen aan de fietsers aan te bieden. ;-)

Ik lust dat niet, zulle :-(

manta
26 april 2014, 10:06
Ik lust dat niet, zulle :-(

Hebt ge al eens gekookte pad gegeten? Neen? Dan weet ge niet of ge 't lust hé.:-P

Marie van de koster
26 april 2014, 10:12
Veel mensen cocoonen al tegenwoordig maar dat heeft dan weer een totaal andere reden, dan fietsen. ;-)

Cocoonen kan een bejaarde iedere dag. Gun hem dus een dagje fietsgenot in de week. Afwisseling moet er zijn! :-)

Marie van de koster
26 april 2014, 10:12
Hebt ge al eens gekookte pad gegeten? Neen? Dan weet ge niet of ge 't lust hé.:-P

U wel?

manta
26 april 2014, 10:16
U wel?

Dat zou wel eens best kunnen, ik maakte er een gewoonte van om overal waar ik met m'ne kamion kwam de lokale voeding te proeven, soms gebeurde dat al eens onder invloed van de lokale drank ook :-D

The Syndrome
26 april 2014, 10:55
Ik ga sowieso met een gewone fiets of een elektrische rolstoel aan 5 per uur blijven rijden .
Ik wil de maatschappij niet opzadelen met een ouwe die 13 breuken te helen heeft .

The Syndrome
26 april 2014, 12:14
En lap , nu ligt hier weer zo'n bejaarde te spartelen aan mijn deur met zijn elektrische fiets , met 3 zijn ze hem aan het rechttrekken .
Het ziet er naar uit dat de ambulance toch gaat moeten komen .
Op ons kosten .

kelt
26 april 2014, 13:49
En lap , nu ligt hier weer zo'n bejaarde te spartelen aan mijn deur met zijn elektrische fiets , met 3 zijn ze hem aan het rechttrekken .
Op ons kosten .

da's fout!

Een paar uurtjes laten liggen en de pensioenkas vaart er maar wel bij! :twisted:

Hopelijk niet te veel schade aan die fiets?

maddox
26 april 2014, 15:24

Officieel, 25km/u en dan moet de electrische ondersteuning uitschakelen.

In realiteit, met een beetje creativiteit, is met de standaard spullen 35km/u betrouwbaar te halen. Dan is de accu wel snel leeg, daar niet van.

Maar er zijn grapjurken van mijn niveau die al machines gebouwd hebben die 100km/u halen zonder te zweten.

Marie van de koster
26 april 2014, 15:59
Ik ga sowieso met een gewone fiets of een elektrische rolstoel aan 5 per uur blijven rijden .
Ik wil de maatschappij niet opzadelen met een ouwe die 13 breuken te helen heeft .

Zo menslievend! Ik ben er van aangedaan :lol:

The Syndrome
26 april 2014, 18:00
Zo menslievend! Ik ben er van aangedaan :lol:
Die elektrische fietsen kosten ons vanalles , energie en ziekentrok .

The Syndrome
26 april 2014, 18:02
Hopelijk niet te veel schade aan die fiets?
Die ouwe scharrelde tenslotte recht en reed met zijn fiets weg .
Pas morgen zal zijn verdoofd lichaam hem leren dat hij 7 breuken heeft .

The Syndrome
26 april 2014, 18:04
Dan is de accu wel snel leeg, daar niet van.
Probleem is dat die ouwe veel te ver rijden met zo'n fiets .
Dan valt de accu leeg tijdens het terugrijden , ze zijn te gierig om een taxi te bestellen en tijdens het terugzwoegen krijgen ze ook nog eens een hartaanval .
Op ons kosten .

Eduard Khil
26 april 2014, 18:06

neen. Ik meld alleen maar iets.

Wie een elektrische fiets heeft zou toch minstens 25 per uur moeten rijden. Waarom anders een elektrische fiets kopen? Als je die snelheid niet haalt, koop dan een aixam of een elektrische rolstoel of zoiets hé

Eduard Khil
26 april 2014, 18:08
Op ons kosten .

steek die mens in een rusthuis, met zo'n toegangscode op de deur ;)

The Syndrome
26 april 2014, 18:10
Ik denk dat hij al in het rusthuis zat , hij vertoonde doorligwonden .
Maar de verplegende sector is verplicht hen aan te manen tot lichaamsbeweging .
Met de gekende gevolgen .

Derk de Tweede
26 april 2014, 18:39
Ik wil een Kreidler met een 10 pk setje.

http://www.kreidler.nl/forum/download/file.php?id=103215

manta
26 april 2014, 19:16

Jups, en dan mogen die toch buiten en dan vliegen ze tegen 3 of zelfs 10 per uur over het voetpad op ne scootmobiel.
http://www.scootmobiel.be/

Je hoort ze niet, Syndrome denkt wel eens, die wandel ik zo voorbij, maar dat lukt dan net niet... Vroeger kon hij die nog vlug de pas afsnijden bij het afslaan , nu is het een gok , rijdt die ouwe met een ouwe rolstoel , het is 5 km , rijdt hij met een elektrische het is 10 km per uur .
En wat met breuken , valt zo'n demente aan 5km = 2 breuken , valt hij aan 10 km = 13 breuken , wat kost dat de sociale zekerheid niet .
Gevolg, valpartijen van oude muffige Syndromen die proberen te snelwandelen op onze voetpaden................

The Syndrome
27 april 2014, 09:11
Jups, en dan mogen die toch buiten en dan vliegen ze tegen 3 of zelfs 10 per uur over het voetpad op ne scootmobiel.
http://www.scootmobiel.be/

Je hoort ze niet, Syndrome denkt wel eens, die wandel ik zo voorbij, maar dat lukt dan net niet... Vroeger kon hij die nog vlug de pas afsnijden bij het afslaan , nu is het een gok , rijdt die ouwe met een ouwe rolstoel , het is 5 km , rijdt hij met een elektrische het is 10 km per uur .
En wat met breuken , valt zo'n demente aan 5km = 2 breuken , valt hij aan 10 km = 13 breuken , wat kost dat de sociale zekerheid niet .
Gevolg, valpartijen van oude muffige Syndromen die proberen te snelwandelen op onze voetpaden................
Mijn elektrische rolstoel is in reparatie ja .

Marie van de koster
27 april 2014, 10:02
neen. Ik meld alleen maar iets.

Wie een elektrische fiets heeft zou toch minstens 25 per uur moeten rijden. Waarom anders een elektrische fiets kopen? Als je die snelheid niet haalt, koop dan een aixam of een elektrische rolstoel of zoiets hé

Voor mij komt de elektrische fiets van pas als ik ergens naar toe moet waarvoor ik een steile brug over moet. De laatste tijd moest ik afstappen, ik geraakte er niet meer op omdat ik minder kracht kan zetten door mijn pijnlijke rug. Verder als ik een lange rit doe, niet voor recreatieve doeleinden. Hoge snelheid is voor niks nodig. 22 km/u is het rapste dat ik tot hiertoe gereden heb en dat was eigenlijk per ongeluk.
Als ik gewoon voor de lol ga fietsen, trap ik op mijn oud fietske wat ik eigenlijk toch plezanter vind dan op de elektrische.

Universalia
27 april 2014, 10:28
Snelheidsrecord op de fiets ... 268,83km/u 8O

http://meesterbrein.com/images/fiets-snel.jpg

Bron (http://meesterbrein.com/view.php/de-hoogste-snelheid-ooit-op-een-fiets-gehaald-is-268-83-km-u.html)

manta
27 april 2014, 10:29
Snelheidsrecord op de fiets ... 268,83km/u 8O

http://meesterbrein.com/images/fiets-snel.jpg

Bron (http://meesterbrein.com/view.php/de-hoogste-snelheid-ooit-op-een-fiets-gehaald-is-268-83-km-u.html)

Haja, juist, maar toen had ik goe veel spek gegeten hoor...

The Syndrome
27 april 2014, 11:05
Een ramp is in de maak , de nieuwe generatie elektrische fietsen kan tot 50 km per uur , terwijl ze wettelijk slechts tot 45 mogen zoals brommerkes .
Als zo'n ouwe knar daarmee valt kan dat tot 100.000 euro aan ziekte , lees samenlevingskosten leiden .
Weten ze daar in Brussel wel wat een rolstoel kost , wat een prothese kost .

maddox
27 april 2014, 11:56
Een ramp is in de maak , de nieuwe generatie elektrische fietsen kan tot 50 km per uur , terwijl ze wettelijk slechts tot 45 mogen zoals brommerkes .
Als zo'n ouwe knar daarmee valt kan dat tot 100.000 euro aan ziekte , lees samenlevingskosten leiden .

Nope, 25km/u, en dan moet de trapondersteuning wegvallen. Dat iemand dan nog hard genoeg kan trappen om 40-50km/u te halen in een sprintje bergaf met wind in de rug heeft niks te maken met het electrische deel van de fiets.

Als een electrische fiets niet voldoet aan de regels onder andere het wegvallen trapondersteuning (dus niet meer hoeven te trappen, om vooruit te geraken), en maximaal vermogen van de aandrijving -250W- is het een snorfiets en moet de regelgeving ivm snorfietsen voldaan worden.
Ergo, fabrieksaf kadernummer, roze formulier, verzekering en het dragen van een goedgekeurde helm voor motorvoertuigen.
Kan de machine tot 45 km/u halen, is het een bromfiets, en komt er een rijbewijs A3 bij.
Is die machine sneller dan 45km/u, dan is het een motorfiets, met alle geplogenheden die er bij horen.

Het punt dat er electrische snor en bromfietsen in de handel zijn is een ander punt. SYM en Yamaha hebben modellekes met alle garanties en fabrieksbeloftes in de erkende motorzaken.
En het is al helemaal een andere zaak als men weet dat voor pakembeet €1000 een electrische aandrijving voor een fiets te bouwen is van 25 Kw (oftwel, 33pk). Iemand die daar in geïnteresseerd is, stuur maar een PM.

Dat mensen de wetten overtreden, da's een ander verhaal, en da's net zoals met flitskriegdagen "gefundenes Fressen" voor onze pakkemannen.
Zo'n bejaarde op een electrische fiets gaat niet al te moeilijk doen als het volgende ticketje van €50 de deur binnenvalt.

Een heel pak interessanter en vooral veiliger dan het opsporen van een AK74 dragende PS stemmer.

Universalia
27 april 2014, 11:57
Haja, juist, maar toen had ik goe veel spek gegeten hoor... :rofl: http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/smiley-met-bordje/animaatjes-smiley-met-bordje-65103.gif

maddox
27 april 2014, 12:05
Voor mij komt de elektrische fiets van pas als ik ergens naar toe moet waarvoor ik een steile brug over moet. De laatste tijd moest ik afstappen, ik geraakte er niet meer op omdat ik minder kracht kan zetten door mijn pijnlijke rug. Verder als ik een lange rit doe, niet voor recreatieve doeleinden. Hoge snelheid is voor niks nodig. 22 km/u is het rapste dat ik tot hiertoe gereden heb en dat was eigenlijk per ongeluk.
Als ik gewoon voor de lol ga fietsen, trap ik op mijn oud fietske wat ik eigenlijk toch plezanter vind dan op de elektrische.

Simpele oplossing, een trike ligfiets. Rij rond liggende een sofa met een betere luchtweerstand dan een upwrong bike, volledige ruggesteun, en beter gebruik van de beenspieren.
Er is een reden waarom ligfietsen niet mogen in wielerwedstrijden. elke compleet gedopeerde toprenner op de meest waanzinnige diamantframe fiets wordt afgemaakt door een normale, deftig getrainde persoon op een normale ligfiets.

Universalia
27 april 2014, 12:32
Ligfiets ... Hoe zit het met de dode hoek ongevallen/andere?

Zo een 'ding' zie je niet echt aankomen/rijden in sommige verkeerssituaties. :-)

link
(http://www.harendekrant.nl/peiling-over-ligfietsers/)

http://nazca-ligfietsen.nl/file/view/images/Fiero/Fiero-USS-skyblue.jpg

maddox
27 april 2014, 14:02
Ligfiets ... Hoe zit het met de dode hoek ongevallen/andere?

Zo een 'ding' zie je niet echt aankomen/rijden in sommige verkeerssituaties. :-)

link
(http://www.harendekrant.nl/peiling-over-ligfietsers/)

http://nazca-ligfietsen.nl/file/view/images/Fiero/Fiero-USS-skyblue.jpg

Als ge een deftige ligfietser over het hoofd ziet, dan had je elke andere fietser ook gemist.
En wat dat betreft, hoe dikwijls lees je het niet in de krant, " Weer een fietser geplet in de dodehoek van een bus/vrachtwagen"

Wat betreft die laagvliegende muisstille bananen (wij noemen dat een zetpil), die lijken me nog harder op te vallen, omdat ze zo zeldzaam zijn.

manta
27 april 2014, 14:25
Als ge een deftige ligfietser over het hoofd ziet, dan had je elke andere fietser ook gemist.
En wat dat betreft, hoe dikwijls lees je het niet in de krant, " Weer een fietser geplet in de dodehoek van een bus/vrachtwagen"

Wat betreft die laagvliegende muisstille bananen (wij noemen dat een zetpil), die lijken me nog harder op te vallen, omdat ze zo zeldzaam zijn.

Neen, die bestuurders komen nog lager uit en zijn dus nog minder zichtbaar. Je moet het maar eens testen als je ergens in een vrachtwagen kan zitten, die ligfietsen zijn helemaal een ramp in je spiegels.

The Syndrome
27 april 2014, 14:31
Een Nederlandse studie stelt dat slechts 13% van de ongevallen met elektrische gebeuren , en dan komt het , 72% van deze ongevallen gebeuren door 60+.
De studie zegt niets over het aantal breuken , die 13% zou wel eens voor 90% van de breuken kunnen zorgen .
En wij maar betalen .

Universalia
27 april 2014, 14:45
Neen, die bestuurders komen nog lager uit en zijn dus nog minder zichtbaar. Je moet het maar eens testen als je ergens in een vrachtwagen kan zitten, die ligfietsen zijn helemaal een ramp in je spiegels.

Inderdaad, die zitten nog wel een pak lager dan een gewone fietser. 8O

maddox
27 april 2014, 15:38

Als de hoofdhoogte zo bepalend is, dan moeten we alle personen onder de 1.5m gewoon verbieden in het verkeer te komen.

manta
27 april 2014, 15:43
Als de hoofdhoogte zo bepalend is, dan moeten we alle personen onder de 1.5m gewoon verbieden in het verkeer te komen.

Zeker als ze naast het andere verkeer op de rijbaan bollen.
Een voetganger die op de plaatsen blijft waar voetgangers horen te zijn hebben dat probleem minder.:?

kelt
27 april 2014, 15:55
zo...mijn accu is weer opgeladen...

Wat zal ik morgen weer zachtjes voorbijzoeven aan al dat stilstaand blik.... :-P

Demper
27 april 2014, 16:08
zo...mijn accu is weer opgeladen...

Wat zal ik morgen weer zachtjes voorbijzoeven aan al dat stilstaand blik.... :-P

Hoeveel kost dat nu om uwe velo om te bouwen en gaat dat snel?

The Syndrome
27 april 2014, 17:16
60 plussers zouden enkel mogen rijden met een wagen , gewone velo= 5km per uur , elektrische rolstoel , beperkt tot 10 km per uur en te voet = gemiddeld 3km per uur .
Bromfietsen en elektrische fietsen moesten verboden worden voor hen .

Marie van de koster
27 april 2014, 18:31

Uw medeleven met oude mensen is zo roerend, echt waar. De tranen stromen over mijn wangen.

Marie van de koster
27 april 2014, 18:34
Simpele oplossing, een trike ligfiets. Rij rond liggende een sofa met een betere luchtweerstand dan een upwrong bike, volledige ruggesteun, en beter gebruik van de beenspieren.
Er is een reden waarom ligfietsen niet mogen in wielerwedstrijden. elke compleet gedopeerde toprenner op de meest waanzinnige diamantframe fiets wordt afgemaakt door een normale, deftig getrainde persoon op een normale ligfiets.

Ik vind dat een beetje griezelig zo dicht bij de grond liggen.

Marie van de koster
27 april 2014, 18:36
Een Nederlandse studie stelt dat slechts 13% van de ongevallen met elektrische gebeuren , en dan komt het , 72% van deze ongevallen gebeuren door 60+.
De studie zegt niets over het aantal breuken , die 13% zou wel eens voor 90% van de breuken kunnen zorgen .
En wij maar betalen .

Breuken fascineren u nogal, hé! :roll:

maddox
27 april 2014, 18:36
Ik vind dat een beetje griezelig zo dicht bij de grond liggen.

Er zijn Trikes die niet lager zijn dan een gewone fiets, dan lig je op 80 cm van de grond.

The Syndrome
27 april 2014, 18:46
Uw medeleven met oude mensen is zo roerend, echt waar. De tranen stromen over mijn wangen.
Ik zit in met mijn portemonnee , we betalen al genoeg aan de sociale zekerheid .
En ook aan hun veiligheid , ze laten die mensen onverantwoorde risico's nemen omdat ze niet kunnen aanvaarden dat ze oud zijn , ik heb 3 dochters , ik weet wat ze kunnen en niet kunnen , ik hou ze in de gaten , dat is verantwoordelijkheid .
Wat mij betreft mogen ze motards ook verbieden , het zijn meestal veertigers die niet kunnen verkroppen dat ze ouder worden , ze weten dat ze per afgelegde kilometer 11 keer meer kans hebben op een dodelijk ongeval en toch doen ze het .
Lees je in de krant , laat een vrouw en 2 kinderen achter .
Soms moet je mensen beschermen tegen zichzelf , ik heb genoeg motards gekend , eindigend in een rolstoel of op t'kerkhof .

The Syndrome
27 april 2014, 18:48
Breuken fascineren u nogal, hé! :roll:
Ik heb ooit een schedelbreuk gehad , omvergereden door een ouwe , vallend met een elektrische fiets.

Marie van de koster
27 april 2014, 18:52
Ik zit in met mijn portemonnee , we betalen al genoeg aan de sociale zekerheid .
En ook aan hun veiligheid , ze laten die mensen onverantwoorde risico's nemen omdat ze niet kunnen aanvaarden dat ze oud zijn , ik heb 3 dochters , ik weet wat ze kunnen en niet kunnen , ik hou ze in de gaten , dat is verantwoordelijkheid .
Wat mij betreft mogen ze motards ook verbieden , het zijn meestal veertigers die niet kunnen verkroppen dat ze ouder worden , ze weten dat ze per afgelegde kilometer 11 keer meer kans hebben op een dodelijk ongeval en toch doen ze het .
Lees je in de krant , laat een vrouw en 2 kinderen achter .
Soms moet je mensen beschermen tegen zichzelf , ik heb genoeg motards gekend , eindigend in een rolstoel of op t'kerkhof .

U hebt echt de wijsheid in pacht, hé! Ga in de politiek daar lopen ze allemaal met oogkleppen om de echte wereld toch maar niet te zien. ;-)

Marie van de koster
27 april 2014, 18:52
Ik heb ooit een schedelbreuk gehad , omvergereden door een ouwe , vallend met een elektrische fiets.

Aha! Nu komt de aap uit de mouw! 't Is een persoonlijke vendetta!

Henri1
27 april 2014, 18:55
Ik wil een Kreidler met een 10 pk setje.

http://www.kreidler.nl/forum/download/file.php?id=103215

Die Kreidlers waren destijds stukken sneller dan de Yamaha 50 RD.

Henri1
27 april 2014, 18:56

Pfffffffff..... wat een gezever zeg.

maddox
27 april 2014, 19:49
Die Kreidlers waren destijds stukken sneller dan de Yamaha 50 RD.

Ook een pak steviger en betrouwbaarder.

The Syndrome
27 april 2014, 21:17
Pfffffffff..... wat een gezever zeg.
Kom zelf eens met wat origineel voor de dag .
Omkippende bejaarden en stuikende motards interesseren je niet .
Wat zit jij op politics te doen .8-)

Boduo
27 april 2014, 22:00

Ik denk dat er meer problemen zijn met die jeugdige bromfietsracers/lawaaimakers dan met de elektrische 'fietsers' :-D

In Nederland rijden veel scholieren die ver naar school moeten met een elektrische fiets.

Boduo
27 april 2014, 22:03
60 plussers zouden enkel mogen rijden met een wagen , gewone velo= 5km per uur , elektrische rolstoel , beperkt tot 10 km per uur en te voet = gemiddeld 3km per uur .
Bromfietsen en elektrische fietsen moesten verboden worden voor hen .

Dat soort discriminatie komt er NOOIT !
ZĂ©ker weten !

Boduo
27 april 2014, 22:07

De gevolgen v.d. schedelbreuk zijn hier duidelijk herkenbaar !

Max van Dietschland
27 april 2014, 22:13
Graag onbeperkte snelheid voor fietsen. Ik rij met mijne koersvelo soms ook bijna 50km/u berg af en wind in de rug. Dus laat dat gewoon gebeuren.

maddox
27 april 2014, 22:27
Hoeveel kost dat nu om uwe velo om te bouwen en gaat dat snel?

Een goeie fietsenmaker die het internet gebruikt kan het op een middagje voor €650. En dan heb je het goeie spul, geen Chinese rommel.

Johan Daelemans
27 april 2014, 23:16
Ook een pak steviger en betrouwbaarder.

En voor mij onbetaalbaar.

Het werdt dus een RD50 X met een RD125cc motorblok.
Nog gekocht in een lot aangeslagen materiaal van de politie te Grimbergen einde jaren '70. Er zat nog een Royal Nord 50cc bij en een Suzuki AC50 met een 100cc motorblok.

Kreeg je toen met een bewijs van verlies van documenten, klaar om opnieuw in te schrijven. Vanaf het eerste ogenblik dat ik een helm op mijn hoofd heb gezet hield en hou ik me vrijwillig aan een nultoleratie wat alcohol betreft en zie, ik ben er nog steeds! En af en toe mag dat voorwiel wel even van de grond...

Vanaf het moment dat die elektrische fiets ook in staat is om het voorwiel in de lucht te gooien ben ik klant.

maddox
27 april 2014, 23:21
Grappig, begin jaren 90 heb ik zo'n koopje kunnen doen bij een uitverkoop van de pakkemannen van Hoboken. 2 gloednieuwe Malosie 72 CC cylinders voor de Peugot 103, een handjevol gebruikte Ninja uitlaten en een Camino Custom zonder papieren, voor een paar 100 BEFjes.

Henri1
28 april 2014, 05:50
Graag onbeperkte snelheid voor fietsen. Ik rij met mijne koersvelo soms ook bijna 50km/u berg af en wind in de rug. Dus laat dat gewoon gebeuren.

Dus geen verplicht "gordel dragen" voor fietsers ?

BigF
28 april 2014, 08:35

Voor mijn part rijden die oude knarren zo hard ze willen maar ze zouden moeten beseffen dat plots moeiteloos 25/u gaan rijden iets heel anders is dan tegen 10 a 12/u rond te peddelen. En daar komen ze meestal pas achter als ze al op zo'n elektrische zitten.

En dan zie je ze twijfelen als je ze tegemoet rijdt op een smal fietspaadje, slingerend stuur inbegrepen. Of ze gaan van 25/u (je hangt er rustig achter te Joop Zoetemelken) naar plots alles dicht (10/u en die hebben geen stoplichten eh!) omdat ze een paar honderd meter verder een obstakel in de vorm van een groep wielertoeristen zien opduiken.

Geef die gasten 200m rechtdoor en die peddelen naar 25/u. Gewoon omdat het kan en omdat ze niet onder willen doen voor de rest, big issue. Om dan bij de eerste bocht weer alles dicht te gooien want dan is 25/u toch plots wel heel hard. Je moet zo eens een groepje bejaard elektrieken maar eens in de remmen zien gaan als ze 25/u aan't rijden zijn. Een grote chaos want niemand heeft er aan gedacht dat je remweg ook een stuk groter wordt naarmate je sneller rijdt.
Enzovoort…

Voorstel: voer iets in van soortement 'rijbewijs'. Klein exaampje met belangrijkste punten en een praktische proef ofzo. Verplicht een remlicht op elektrische fietsen. Verplicht een helm op elektrische fietsen. Klasse A brommer gaat ook 25/u en daar moet een helm wel…

Boduo
28 april 2014, 08:45
Voor mijn part rijden die oude knarren zo hard ze willen maar ze zouden moeten beseffen dat plots moeiteloos 25/u gaan rijden iets heel anders is dan tegen 10 a 12/u rond te peddelen. En daar komen ze meestal pas achter als ze al op zo'n elektrische zitten.

En dan zie je ze twijfelen als je ze tegemoet rijdt op een smal fietspaadje, slingerend stuur inbegrepen. Of ze gaan van 25/u (je hangt er rustig achter te Joop Zoetemelken) naar plots alles dicht (10/u en die hebben geen stoplichten eh!) omdat ze een paar honderd meter verder een obstakel in de vorm van een groep wielertoeristen zien opduiken.

Geef die gasten 200m rechtdoor en die peddelen naar 25/u. Gewoon omdat het kan en omdat ze niet onder willen doen voor de rest, big issue. Om dan bij de eerste bocht weer alles dicht te gooien want dan is 25/u toch plots wel heel hard. Je moet zo eens een groepje bejaard elektrieken maar eens in de remmen zien gaan als ze 25/u aan't rijden zijn. Een grote chaos want niemand heeft er aan gedacht dat je remweg ook een stuk groter wordt naarmate je sneller rijdt.
Enzovoort…

Voorstel: voer iets in van soortement 'rijbewijs'. Klein exaampje met belangrijkste punten en een praktische proef ofzo. Verplicht een remlicht op elektrische fietsen. Verplicht een helm op elektrische fietsen. Klasse A brommer gaat ook 25/u en daar moet een helm wel…

moeten de motards een soort rijbewijs hebben ?

Jantje
28 april 2014, 09:44

Enzovoort…

Vaak word het vergeten, maar in de Belgische wet staat dat men op elke gemotoriseerd tweewieler een helm moet dragen.

De E-fiets is een tweewieler met een hulpmotor en volgens de wet moet men dus een helm dragen.

Een tweede zaak rond de E-fiets is dat deze een hulpmotor met klein vermogen heeft en dus onder de wet met maximuum haalbare snelheid voor de snorfiets valt.

Mensen geboren voor 1961 moeten zelfs geen rijbewijs bezitten om met een 50cc brommer te mogen rijden, hoe ga je het geregeld krijgen dat zij voor een snorfiets of E-fiets een rijbewijs zouden moeten behalen.
Daarnaast hebben de meest een rijbewijs voor een auto, ze kregen dat vroeger tegen betaling gewoon op het gemeentehuis.
Het afleggen van een theoritisch examen is pas in werking gegaan voor hen die na 1970 hun rijbewijs hebben gaan halen.
Het praktijkexamen zelfs pas voor hen die na 1985 hun rijbewijs behaalde.

Johan Daelemans
28 april 2014, 09:45
Om dan bij de eerste bocht weer alles dicht te gooien want dan is 25/u toch plots wel heel hard.

Van waar kom jij ergens?
Het kleinste heuveltje afbollen is bij u al een levensgevaarlijke onderneming?
Wat ga je doen? Normale fietsen verbieden om een heuveltje af te rijden?
Ha neen, ik weet het! Verplichte helm en beschermde armen en benen bij afdalingen boven de 2°!

Jantje
28 april 2014, 09:46

Ja, die moeten dat hebben.

Johan Daelemans
28 april 2014, 09:50
Vaak word het vergeten, maar in de Belgische wet staat dat men op elke gemotoriseerd tweewieler een helm moet dragen.

Zoals aangehaald is het een Belgische wet, vaak gelijkgesteld met onzin.
Neem maar de verplichte mouwen en lange broek bij motorfietsen. Geborduurde kanten exemplaren voldoen.
Verplichte helmen bij snorfietsen....Nederlanders lachen ons gewoon uit met onze pispotten op onze kop aan loopsnelheid.

Jantje
28 april 2014, 10:10
Zoals aangehaald is het een Belgische wet, vaak gelijkgesteld met onzin.
Neem maar de verplichte mouwen en lange broek bij motorfietsen. Geborduurde kanten exemplaren voldoen.
Verplichte helmen bij snorfietsen....Nederlanders lachen ons gewoon uit met onze pispotten op onze kop aan loopsnelheid.

Maar diezelfde Nederlanders zetten hun kinderen wel een helm op als ze met een driewieler rondrijden.

De verplichting om lange broek en mouwen te dragen om motoren is inderdaad te gek om los te lopen.
Gekleurde nylonkousen voldoen zelfs aan de wetgeving.
Want de wet zegt dat je benen een armen moeten bedekt zijn met een lapje stof.
Ook de wet voor verplichte handschoenen is zo'n gemiste kans.

The Syndrome
28 april 2014, 11:13
Ze zijn ermee bezig , een apart rijbewijs voor motards en voor die elektrische gasten mag het wat mij betreft ook .

BigF
28 april 2014, 12:01
Van waar kom jij ergens?
Wat maakt dat uit?

Het kleinste heuveltje afbollen is bij u al een levensgevaarlijke onderneming?
U mag mij altijd vertellen waar ik dat beweerd heb.

Wat ga je doen? Normale fietsen verbieden om een heuveltje af te rijden?
Ge begint zelf over heuveltjes en al snel kunt ge er niet meer over stoppen.
Bouw uw eigen discussie for dummies ofzo?
Ha neen, ik weet het! Verplichte helm en beschermde armen en benen bij afdalingen boven de 2°!
Verplichte helm zou ik niet verkeerd vinden. En verder zijt ge blijkbaar bijna over uw heuveltjes heen want nu gaat het al over de afdaling!

En ik ga het nog 1 keer proberen: het grootste probleem heb ik met mensen die op zo'n e-fiets stappen en zich compleet verkijken op hun snelheid. En dan heb ik het hier in de Noord-Kempense landschappen nog niet eens over heuveltjes. Dus zwijg er nu maar over.

maddox
28 april 2014, 12:30

Yep, verschillende categoriën mogelijk. Van A3 tot A1, met tussenstapjes.

A3 is 50cc 45km/u brommers
A2 is 400cc max
A1 is onbeperkt. (dus ja, de Boss Hoss (http://www.bosshoss.nl/)is bij deze groep)

Dan zijn er "opleidingsniveaus", waarbij het vermogen beperkt is en leeftijdsgrenzen bepaald zijn.
En een toegeving naar de files toe, het B rijbewijs dat het besturen -binnen Blegië- van een 125cc/11kw motorfiets toelaat voor mensen met een aantal jaren rijervaring met de wagen.

Maar in theorie kan een midlife crisis stuiterbal een smak geld uitgeven, en op een paar maand op zijn Triumph Rocket III (http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Rocket_III) of Hayabusa (http://nl.wikipedia.org/wiki/Suzuki_GSX_1300_R) stappen.

maddox
28 april 2014, 12:35
Ze zijn ermee bezig , een apart rijbewijs voor motards en voor die elektrische gasten mag het wat mij betreft ook .

En welk rijbewijs wil U gebruiken om dit (https://www.youtube.com/watch?v=GDHJNG2PngQ)electrische fietsje (http://en.wikipedia.org/wiki/KillaCycle) te bedienen?

manta
28 april 2014, 12:40
Rijbewijzen moesten ze verbieden.

Marie van de koster
28 april 2014, 13:42

Enzovoort…

Als er zo'n grote groep aankomt op een tweerichtingsfietspad (bv het jachtpad), begin ik ook te slingeren, zeker als ik aan de kant van het water rijd!
Ik vind zo'n grote groep altijd gevaarlijk. Wielertoeristen die rijden voor recreatie gaat nog net maar die groepen die a.h.w. voor de ronde van Frankrijk trainen, daar krijg ik de zenuwen van!

Johan Daelemans
28 april 2014, 13:43
Maar diezelfde Nederlanders zetten hun kinderen wel een helm op als ze met een driewieler rondrijden.

Dat is ieder zijn eigen keuze. Basisvrijheid noemt men dat.

.....is zo'n gemiste kans.

Een gemiste kans? Verkleutering van de maatschappij.
Wat een arrogantie.

Marie van de koster
28 april 2014, 13:46
Helmen moesten ze verbieden.

Johan Daelemans
28 april 2014, 13:57
U mag mij altijd vertellen waar ik dat beweerd heb.

U vindt een snelheid van 25km/u voor een fiets toch onverantwoord?
Een kleine afdaling en je gaat gezwind boven uw snelheid der waanzin; 25km/u.

Snel van wegkijken hé BigF, die situaties die een loopje nemen met het 'wettelijke'. Je mag alles begrenzen wat je wil, de zwaartekracht kan je niet aan banden leggen. Bij een afdaling kan alles wat wielen heeft snelheden halen waar de wetgever geen greep op heeft.
Rosschaatsen, skateboards, steps, fietsen, autootjes zonder rijbewijs, landbouwtractoren... Erg hé?

BigF
28 april 2014, 14:01
Als er zo'n grote groep aankomt op een tweerichtingsfietspad (bv het jachtpad), begin ik ook te slingeren, zeker als ik aan de kant van het water rijd!
Ik vind zo'n grote groep altijd gevaarlijk. Wielertoeristen die rijden voor recreatie gaat nog net maar die groepen die a.h.w. voor de ronde van Frankrijk trainen, daar krijg ik de zenuwen van!
Ik heb het niet over grote groepen wielertoeristen. Ik rij meestal alleen.
Ik heb het gewoon over het feit dat die mensen, die al 40, 50, 60 jaar tegen 10/u rondfietsen moeite hebben met het inschatten van hun snelheid, remafstand, kruisingssnelheid wanneer ze nu plots 25 of harder gaan.

BigF
28 april 2014, 14:07
U vindt een snelheid van 25km/u voor een fiets toch onverantwoord?
En nogmaals mag u mij eens vertellen waar ik dat gezegd heb.
Een kleine afdaling en je gaat gezwind boven uw snelheid der waanzin; 25km/u.
Zijt ge daar weer met uw heuveltjes?

Snel van wegkijken hé BigF, die situaties die een loopje nemen met het 'wettelijke'. Je mag alles begrenzen wat je wil, de zwaartekracht kan je niet aan banden leggen. Bij een afdaling kan alles wat wielen heeft snelheden halen waar de wetgever geen greep op heeft.
Rosschaatsen, skateboards, steps, fietsen, autootjes zonder rijbewijs, landbouwtractoren... Erg hé?
Gij hebt echt wel iets met heuveltjes en hun afdalingen eh?
Ma soit, ieder zijn afwijking.

In ieder geval: als u gelooft dat er plekken zijn (de afdalingen van uw heuveltjes blijkbaar) waar de wetgever geen greep heeft op uw snelheid vergeet u twee dingen: er bestaan mobiele flitsers en er bestaan remmen.
Twee ideale manieren om greep te houden op uw snelheid, zij de ene wat meer actief dan de andere.

Johan Daelemans
28 april 2014, 14:13

Post 83: uw woorden.

"Je moet zo eens een groepje bejaard elektrieken maar eens in de remmen zien gaan als ze 25/u aan't rijden zijn. Een grote chaos want niemand heeft er aan gedacht dat je remweg ook een stuk groter wordt naarmate je sneller rijdt.
Enzovoort…"

Johan Daelemans
28 april 2014, 14:17
Twee ideale manieren om greep te houden op uw snelheid, zij de ene wat meer actief dan de andere.

Je kan ook op een moment beseffen dat je als wetgever onnozele praat aan het verkopen bent. Flitsen als middel tegen te snelle skateboards, rolschaatsen, noem maar op.... wel wel.

manta
28 april 2014, 15:37

"Je moet zo eens een groepje bejaard elektrieken maar eens in de remmen zien gaan als ze 25/u aan't rijden zijn. Een grote chaos want niemand heeft er aan gedacht dat je remweg ook een stuk groter wordt naarmate je sneller rijdt.
Enzovoort…"
Post 83 is helemaal niet van mij... 8O

The Syndrome
28 april 2014, 16:33
En welk rijbewijs wil U gebruiken om dit (https://www.youtube.com/watch?v=GDHJNG2PngQ)electrische fietsje (http://en.wikipedia.org/wiki/KillaCycle) te bedienen?
Ik heb het niet over deze voertuigen , ik merk enkel dat 90% van de bejaarden niet veilig rijdt met een elektrische fiets , ze zijn een gevaar voor zichzelf en hun omgeving .
Stel ze af tot 10km per uur , dat kunnen ze nog net aan , bijkomende proeven leiden dan weer tot administratieve rompslomp ed .

Johan Daelemans
28 april 2014, 16:45

Scherp gezien.

maddox
28 april 2014, 16:57
Ik heb het niet over deze voertuigen , ik merk enkel dat 90% van de bejaarden niet veilig rijdt met een elektrische fiets , ze zijn een gevaar voor zichzelf en hun omgeving .
Stel ze af tot 10km per uur , dat kunnen ze nog net aan , bijkomende proeven leiden dan weer tot administratieve rompslomp ed .

En hoeveel % van de wielerterroristen zijn wel veilig?

Boduo
28 april 2014, 18:54

Het gebeurt hier regelmatig dat je "beschuldigd" wordt van een foutieve post.
Met je 28.000 berichten zou je dat toch moeten weten !?

:roll:

Boduo
28 april 2014, 18:57

Wielertoeristen rijden NIET met elletrieke bakken.

;-)

manta
28 april 2014, 22:09
Het gebeurt hier regelmatig dat je "beschuldigd" wordt van een foutieve post.
Met je 28.000 berichten zou je dat toch moeten weten !?

:roll:

Bijna 29.000 zelfs... :oops:

Maar 't blijft je toch raken hoor... :-(

Wielertoeristen rijden NIET met elletrieke bakken.

;-)

Welke renners werden nu weer verdacht van 't gebruiken van zo'n motortje? :-P
Ik zou de mogelijkheden voor de "wielertoeristen met pap in de benen maar een motortje in 't frame" niet onderschatten... :-D

The Syndrome
29 april 2014, 04:25
0%
Ik beperk mij tot elektrische fietsen , ik kan niet alle verkeersveiligheid onder de loep nemen .

BigF
29 april 2014, 05:49

Enzovoort…"
Amai, gij leest wel heel breed eh?

Ik beschrijf een grote chaos bij een remmanoevre en jij maakt daar zo maar eventjes 'onverantwoorde snelheid' van omdat je dat nu eenmaal beter uitkomt…

Verdraai in't vervolg uw eigen woorden want op die manier is er met u niet te discussieren. We zijn nu al een pagina lang aan't zeveren over dingen die jij mij in de mond legt en uw niets terzake doende heuveltjes.

BigF
29 april 2014, 05:59
Je kan ook op een moment beseffen dat je als wetgever onnozele praat aan het verkopen bent. Flitsen als middel tegen te snelle skateboards, rolschaatsen, noem maar op.... wel wel.
Ik buig mijn hoofd want tegen zoveel naast de kwestie lullen kan ik echt niet meer op.

Ik heb het over helmplicht bij e-fietsen en jij blijft maar doorgaan over uw afdalingen en heuveltjes en hoe weinig er te doen is aan de snelheden die je daar kan halen…
En dat, omdat die daar hoger op kunnen lopen dan 25/u, de wetgever niks meer te zeggen heeft over snelheid van zo'n dingen.
Hoe u dat koppelt, Joost mag het weten.

Ik haal in de Ardennen bergaf (als ik van uw heuveltjes kom) met de wagen ook vlot 180. Volgens uw theorie kan de wetgever dus maar beter stoppen met flitsen bij 120 want bergaf gaat zo'n auto veel harder.

Johan Daelemans
29 april 2014, 09:17
Ik buig mijn hoofd want tegen zoveel naast de kwestie lullen kan ik echt niet meer op.

Ik heb het over helmplicht bij e-fietsen en jij blijft maar doorgaan over uw afdalingen en heuveltjes en hoe weinig er te doen is aan de snelheden die je daar kan halen…
En dat, omdat die daar hoger op kunnen lopen dan 25/u, de wetgever niks meer te zeggen heeft over snelheid van zo'n dingen.
Hoe u dat koppelt, Joost mag het weten.

Ik haal in de Ardennen bergaf (als ik van uw heuveltjes kom) met de wagen ook vlot 180. Volgens uw theorie kan de wetgever dus maar beter stoppen met flitsen bij 120 want bergaf gaat zo'n auto veel harder.

Manman, we hebben het over 'slaksnelheden' nl - 25km/u op een fiets van enkele kilo's zwaar! Ik zie daar wel een degelijk verschil met een wagen van 1500kg aan 180 km/u.
Uw probleem is dat onzinnege wetgeving uit het verleden vandaag terug in het gezicht klapt van de overheid. Neem nu uw onzin over die helmplicht bij fietsers. U weet zelf dat het belachelijk is maar gezien de overheid al hetzelfde heeft uitgespookt met de snorfietsjes en hun helmplicht zit je vast hé?

Laat de mensen toch vrij om te kiezen wat ze aan die snelheid aan veiligheidsatributen willen meezeulen!

Fietshelmen voor kleuters op driewielers - fluo vestjes - rode vlagskes op een vislijn....Ik durf wedden dat die kinderen ook niet in een boom hebben mogen klimmen, nooit een boog of kattapult hebben gemaakt, de hond van de buurman mochten aanraken, rauw gahakt mogen eten en kampen en putten maken in de tuin....
En dat worden dan mensen die heel hun leven niks hebben aangedurfd, in hun broek kakken als ze op straat rijden en een bescherm jobke zoeken waar hen niets kan gebeuren. Eens daar aangekomen gaan ze beslissen of het an dan niet verantwoord is om zonder helm met de fiets te rijden.

manta
29 april 2014, 10:44
:rofl:

The Syndrome
29 april 2014, 11:46
Probleem blijft , als een demente bejaarde versuft plots moet remmen met zijn wagen aan 45 per uur loopt het meestal nog goed af .
Als hij plots moet remmen met zijn elektrische fiets aan 25 per uur loopt het meestal slecht af , hij valt met of zonder valhelm en rijbewijs = 13 breuken .
Op ons kosten .

Johan Daelemans
29 april 2014, 13:03
Probleem blijft , als een demente bejaarde versuft plots moet remmen met zijn wagen aan 45 per uur loopt het meestal nog goed af .
Als hij plots moet remmen met zijn elektrische fiets aan 25 per uur loopt het meestal slecht af , hij valt met of zonder valhelm en rijbewijs = 13 breuken .
Op ons kosten .

Allé, hoor u nu eens bezig.

Ik zal ook eens een voorbeeld nemen.
Als een doorsnee autogebruiker in een peloton Porsches de 'radion' op het circuit van Francorchaps opvliegt gebeuren er zeker ongevallen met een pak breuken en stoffelijke schade tot gevolg.... goed hé?
Alleen rijden er geen doorsnee autogebruikers met Porsches op Francorshamps zoals er evenmin demente bejaarden met elektrische fietsen gaan rondrijden. Moesten ze al een fiets hebben, ze vinden die toch nooit terug...

Boduo
29 april 2014, 14:50

Als een doorsnee autogebruiker in een peloton Porsches de 'radion' op het circuit van Francorchaps opvliegt gebeuren er zeker ongevallen met een pak breuken en stoffelijke schade tot gevolg.... goed hé?
Alleen rijden er geen doorsnee autogebruikers met Porsches op Francorshamps zoals er evenmin demente bejaarden met elektrische fietsen gaan rondrijden. Moesten ze al een fiets hebben, ze vinden die toch nooit terug...

:rofl::rofl::rofl:

manta
29 april 2014, 15:00
Automobilisten moeten dus een helm dragen als ze met een Porche rijden.

Verplichte gordeldracht voor fietsers ! (Behalve voor de walen, die hebben het niet zo op Gordelen)

En uiteraard investeren in betere valbochten.

Voila, verkeersveiliger ken het niet.
Maar wat met de voetgangers???:-(

Eduard Khil
29 april 2014, 15:48
Kunnen we die bejaarden niet laten werken tot ze doodvallen? Zou een hele hoop geld besparen in de pensioenen en gezondheidszorg, plus ze hebben geen tijd om domme dingen te doen op de weg met een elektrische fiets

manta
29 april 2014, 16:57

Met snelste grasmaaier ter wereld tegen 130 km/u door Raidillon (http://www.hln.be/hln/nl/955/Auto--en-Motorsport/article/detail/1868861/2014/04/29/Met-snelste-grasmaaier-ter-wereld-tegen-130-km-u-door-Raidillon.dhtml)

The Syndrome
29 april 2014, 17:24
Een onderzoek van de KU Leuven leert ons dat een oudere 10 keer meer kans heeft op de spoed te belanden na een valpartij dan anderen .
Al die veiligheidstoestanden hebben weinig nut , je mag ze nog met een harnas op een elektrische laten rijden , breken doen ze toch .

kelt
29 april 2014, 20:04
Ik zag vandaag iemand met een gigantische Amerikaanse pick-up op een parkeerplaats arriveren en kreeg me daar een lachbui toen de inhoud van de bestuurderplaats me duidelijk werd.

Vooral omdat het kereltje dat uit dat ding kwam gekropen (gevallen op slappe beentjes eigenlijk)ook nog een enorme bierspier bleek mee te torsen......

....bij dergelijke mensen gaat de evolutie ACHTERUIT.....

e-bikes zijn VOORUITGANG,auto's kunnen dat onmogelijk zijn want ze verslechteren Homo Sapiens Seniorensis :twisted:

manta
30 april 2014, 08:17
Nieuwe protestactie tegen pestribbels na zware valpartij (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140429_01087193) 8O
Vijf wielertoeristen zijn met zware breuken en letsels naar het ziekenhuis gebracht nadat ze op het jaagpad langs de Schelde zwaar ten val waren gekomen.
Daar zijn dan die supertoeristen, ze kunnen nog geen ribbeltje over...
Geen ouderen op een e-fiets, namaakrenners op een koersvelooke...

Mijn idee van valbochten kan dan voor dronken wielertoeristen ook dienen om valrechtestukken te maken op plaatsen waar er een hobbeltje is...

BigF
30 april 2014, 09:28
Manman, we hebben het over 'slaksnelheden' nl - 25km/u op een fiets van enkele kilo's zwaar! Ik zie daar wel een degelijk verschil met een wagen van 1500kg aan 180 km/u.
Dat van die auto was maar een voorbeeld om aan te geven hoe onnozel uw redening van "je kan met een gewone fiets tussen de heuveltjes ook snelheden halen boven de 25/u dus de wetgever staat machteloos" wel niet is.
Bovendien verdenk ik u ervan zelden of nooit op de fiets te zitten want een echte fietser noemt 25/u geen slaksnelheden. Dat is minstens flink doorfietsen. Je hebt er al bijna heuveltjes voor nodig om in uw terminologie te blijven.
Kruis je mekaar aan die snelheid gebeurt dat aan een gecombineerde 50/u. Op vaak enkele tientallen cm van elkaar. Als u dat veilig vindt kan je evengoed ijveren voor een voetpad in't midden van elke rijweg. De stippellijnen zijn het voetpad, de auto's blijven minstens enkele tientallen cm van u vandaan. Veilig as hell.

Uw probleem is dat onzinnege wetgeving uit het verleden vandaag terug in het gezicht klapt van de overheid.
Los van het feit dat die redenering niet klopt: hoe wordt een wet die de overheid nu in het gezicht krijgt plots mijn probleem? Ik ben DiRupo niet eh?

Neem nu uw onzin over die helmplicht bij fietsers. U weet zelf dat het belachelijk is maar gezien de overheid al hetzelfde heeft uitgespookt met de snorfietsjes en hun helmplicht zit je vast hé?
Jij denkt dus dat ik eerst de wetgeving ga napluizen alvorens een standpunt in te nemen? Die wetgeving interesseert me geen snars maar ze is er wel. Helmplicht bij brommers. Ik heb die wet niet gemaakt maar ik mag er vooralsnog wel gebruik van maken om mijn punt te maken.

Laat de mensen toch vrij om te kiezen wat ze aan die snelheid aan veiligheidsatributen willen meezeulen!
Laten we uw lijn nog wat verder doortrekken! Als ze aan 'die snelheden' al mogen kiezen wat ze aan veiligheidsatributen meesleuren, mogen ze dat aan lagere snelheden zeker! Val non-e-bikers niet langer lastig met lichten, reflectoren en remmen. Laat ze zelf kiezen welke veiligheidsatributen ze willen meezeulen.

Fietshelmen voor kleuters op driewielers - fluo vestjes - rode vlagskes op een vislijn....Ik durf wedden dat die kinderen ook niet in een boom hebben mogen klimmen, nooit een boog of kattapult hebben gemaakt, de hond van de buurman mochten aanraken, rauw gahakt mogen eten en kampen en putten maken in de tuin....
Zo rijden lopen er jammer genoeg veel rond ja. Kinderen die te weinig buitenspelen. Hier ging het echter over de snelheid van e-bikes. Geen idee wat die kinderen hier komen doen maar ik gun u uw plezierke.

En dat worden dan mensen die heel hun leven niks hebben aangedurfd, in hun broek kakken als ze op straat rijden en een bescherm jobke zoeken waar hen niets kan gebeuren. Eens daar aangekomen gaan ze beslissen of het an dan niet verantwoord is om zonder helm met de fiets te rijden.
Ok, ge moet nu ook niet gaan overdrijven eh. Ne keer klein mannen in nen draad over e-bikes binnensmokkelen, goe voor ene keer. Maar direct daarna beginnen over de twijfels van mensen met weinig zelfvertrouwen en evenredig veel angstgevoelens is er toch echt wel over he?
Kunnen we bij de zaak blijven aub?

Johan Daelemans
30 april 2014, 09:42
Kunnen we bij de zaak blijven aub?

Je bedoeld alle gevaren die met huidige snelheden van de E-bikes gepaard gaan? Die 25km/u dus? In handen van dementerende gepensioneerden?

Eduard Khil
30 april 2014, 10:17
Je bedoeld alle gevaren die met huidige snelheden van de E-bikes gepaard gaan? Die 25km/u dus? In handen van dementerende gepensioneerden?

dat is hetzelfde als de sleutels van de schatkist aan een socialist geven: dat vraagt om miserie

BigF
30 april 2014, 12:17
Ja, dat bedoel ik.
En dat bedoelde de topicstarter, gezien de titel, vast ook.
Niks raar aan dus.

Marie van de koster
30 april 2014, 13:32
Op ons kosten .

Wanneer wordt u eigenlijk meerderjarig?
Over 5 jaar of zo?

Marie van de koster
30 april 2014, 13:34
Een onderzoek van de KU Leuven leert ons dat een oudere 10 keer meer kans heeft op de spoed te belanden na een valpartij dan anderen .
Al die veiligheidstoestanden hebben weinig nut , je mag ze nog met een harnas op een elektrische laten rijden , breken doen ze toch .

Het lichaam verzwakt met het ouder worden, okay, dat is een feit.
Betekent dit dat we ons allemaal in watten dozen moeten opsluiten als we de 65 voorbij zijn? U hebt echt een probleem met ouderen, hé!

Johan Daelemans
30 april 2014, 20:21
Ja, dat bedoel ik.
En dat bedoelde de topicstarter, gezien de titel, vast ook.
Niks raar aan dus.

Er kan met ander materiaal OOK sneller dan 25km/u kan gereden worden.
Maar, het gaat dus niet over rolschaatsen, scateboards, gewone fietsen, hardlopen...
Enkel de E-fiets. Juist hé?

The Syndrome
1 mei 2014, 11:50
Wanneer wordt u eigenlijk meerderjarig?
Over 5 jaar of zo?
Wanneer ben ik zo bejaard dat het niet meer veilig is om 25 km of meer te rijden met een elektrische fiets .
Over 17 jaar , ik ben 43 .

The Syndrome
1 mei 2014, 11:53
Het lichaam verzwakt met het ouder worden, okay, dat is een feit.
Betekent dit dat we ons allemaal in watten dozen moeten opsluiten als we de 65 voorbij zijn? U hebt echt een probleem met ouderen, hé!
Je moet kunnen aanvaarden dat je ouder wordt , ik heb mijn vader verboden om nog met de auto te rijden .
Zag hij een oranje verkeerslicht , hij wist het pas 100 meter verder , intussen was hij ook al door het rood gereden .

BigF
1 mei 2014, 11:58
Er kan met ander materiaal OOK sneller dan 25km/u kan gereden worden.
Maar, het gaat dus niet over rolschaatsen, scateboards, gewone fietsen, hardlopen...
Enkel de E-fiets. Juist hé?
Euh, nee, niet noodzakelijk.
Als jij verdere uitbreidingen wil voorstellen wil ik die best wel overwegen maar het ging hier over de e-bike dus heb ik me vooralsnog niet op de studie van de overige vervoersmiddelen gestort.

Ma soit; waarom zou jij bv ook rolschaatsers verplicht een helm willen laten dragen?

Of hey; laten we helmplicht invoeren voor alle vervoersmiddelen die snelheden kunnen halen boven de 25/u! Dan hebben we ze allemaal ineens! Misschien verzinnen we wel best een uitzondering voor de 100m sprint, maar verder; alle vliegen in 1 klap!

Of nog straffer: algemene helmplicht! Enkel in huiselijke kring mag-ie eventueel af. De samenleving zou er zo veel veiliger door worden. Mag ik jou vermelden als inspiratiebron als ik met dit voorstel naar DiRupo trek?

Johan Daelemans
1 mei 2014, 18:00
Of nog straffer: algemene helmplicht! Enkel in huiselijke kring mag-ie eventueel af. De samenleving zou er zo veel veiliger door worden. Mag ik jou vermelden als inspiratiebron als ik met dit voorstel naar DiRupo trek?

Oef, eindelijk zicht op de eindmeet, wel met kleine stapkes maar we komen er.

Johan Daelemans
1 mei 2014, 18:01

Oef, eindelijk zicht op de eindmeet, wel met kleine stapkes maar we komen er.
welwelwel....

CLAESSENS Joris
2 mei 2014, 08:47
Inderdaad, die zitten nog wel een pak lager dan een gewone fietser. 8O

Maar niet lager dan kinderen op de fiets bvb.
En als ik, af en toe doe ik dat nog, met de wagen rijdt, zie ik die toch hoor. Al helemaal als ze een fluovestje dragen en felgekleurd zijn.
Enkel bij regen en mist is er een probleem maar dat is dan niet de hoogte van de fietser... wel de onaangepaste snelheid van de automobilist, zeker in een omgeving met zwakke weggebruikers.
Nochtans voorziet de wegcode het weggedrag dat dit kan voorkomen.
Aangepaste snelheid heet dat...
8-)

CLAESSENS Joris
2 mei 2014, 08:55

Maar die verhouding heeft niets met fietsen te maken. Die is er ook bij wandelende en zelfs op stoelen zittende bejaarden...
Ik heb een tante die als ze zelfs maar slecht ligt in haar bed kans heeft op breuken, osteoporose...
Ga je bejaarden verbieden of de veiligheidsvoorzieningen afschaffen want toch van geen nut?
Ineens maar weg met snelheidsbeperkingen, aparte fietspaden enzoverder?
Waarom niet ineens alle voetgangers op de weg en 10 punten voor een dodelijke treffer, 20 als het een bejaarde is?

Nee, deze reactie is niet dommer dan de uwe. Enkel wat verder doorgetrokken.
De meeste veiligheidsvoorzieningen hebben wel degelijk nut. Het feit dat die in sommige gevallen ontoereikend bleken verandert dat niet.
Als je in Brussel een fietser ziet rondrijden in fluo, met helm en zelfs nog een paar extra knipperlichten op zijn helm is dat niet om er als Tom Boonen uit te zien maar wel omdat er teveel automobilisten zijn die niet in staat zijn te vatten dat ze niet op een snelweg zitten en niet alleen op de weg zijn.

manta
2 mei 2014, 08:56
Maar niet lager dan kinderen op de fiets bvb.
En als ik, af en toe doe ik dat nog, met de wagen rijdt, zie ik die toch hoor. Al helemaal als ze een fluovestje dragen en felgekleurd zijn.
Enkel bij regen en mist is er een probleem maar dat is dan niet de hoogte van de fietser... wel de onaangepaste snelheid van de automobilist, zeker in een omgeving met zwakke weggebruikers.
Nochtans voorziet de wegcode het weggedrag dat dit kan voorkomen.
Aangepaste snelheid heet dat...
8-)

1) Mijn spiegels hangen een ietsiepietsie hoger dan de uwe. ;-)
2) Iemand op een ligfiets komt nog lager uit, of het moeten al héél kleine kinderen zijn en die horen niet tussen het verkeer te rijden. Ik dacht zelfs dat die nog op het voetpad mochten of op z'n minst toch een oplettende volwassene bij hebben.
3) Je hoeft niet snel te rijden om iemand onder je wielen te krijgen, zie de hoeveelheid dodehoek-ongevallen. Meestal in bochten waar je zowiso traag bolt. Mensen begrijpen soms niet hoe weinig zichtbaar ze zijn. Een betere afstelling van de verkeerslichten (geen fietsers die rechtdoor rijden als er verkeer afdraait en zo) zou al meer levens redden dan de zoveelste spiegel er bij.

maddox
2 mei 2014, 09:00
Je moet kunnen aanvaarden dat je ouder wordt , ik heb mijn vader verboden om nog met de auto te rijden .
Zag hij een oranje verkeerslicht , hij wist het pas 100 meter verder , intussen was hij ook al door het rood gereden .

En ik geef met plezier de sleutels van mijn wagen aan mijn 71 jarige schoonmoeder, so? Niet alle bejaarden dementeren, en niet alle bejaarden zijn breekbaar door osteoporose.
Veralgemening is zo iets waar op gefronst wordt nietwaar.

CLAESSENS Joris
2 mei 2014, 09:30
Wanneer ben ik zo bejaard dat het niet meer veilig is om 25 km of meer te rijden met een elektrische fiets .

Indien je mentaal gehandicapt bent kan dat op je geboortedag zijn. Heb je meer geluk en ben je fysiek en mentaal ok dan zou het best kunnen dat je op je negentigste nog in staat bent veilig op zo een ding te rijden, indien je je gezond verstand gebruikt.

Het is dus een combinatie van gezondheid en gezond verstand dat vereist is.

Voor die gezondheid kan je testen invoeren, gelijkend op die voor bus en vrachtwagen bestuurders. En dat best voor iedereen, ongeacht de leeftijd die een voertuig wil besturen. Afhankelijk van het resultaat zou dan kunnen bepaald worden of en welke voertuigen jij mag besturen.

Dat gezond verstand, dat toont zich jammer genoeg pas bij het maken van fouten. Ik ben dan ook eerder een voorstander voor, al dan niet tijdelijk rijverbod (zonder gedwongen herexamens, het is niet de kennis die het probleem is). Maar dan wel voor langere perioden en veel vlugger definitief.
Wie meer dan Ă©Ă©n keer dronken of gedrogeerd achter het stuur is mag voor mij al meteen definitief geschorst worden. Met enkel een kans op rehabilitatie indien hij kan voorleggen dat hij, met succes, een ontwenningskuur volgde.
Hervalt hij dan vervalt ook die kans.

Het verkeer is te gevaarlijk om met de levens en de gezondheid van alle deelnemers te spelen omwille van de rechten van enkelingen die hun onkunde of gebrek aan inzicht al afdoende etaleerden...

8-)

Marie van de koster
2 mei 2014, 14:14

Ik dacht eigenlijk dat u nog geen 17 was maar een man in de mid-life crisis is dikwijls even onnozel als een puber.
Sommige mensen rijden veilig (gelijk met wat : fiets, brommer, moto, auto, elektrische fiets) tot hun 85 jaar. Sommigen zijn op 25 een groot gevaar op de weg.
Het hangt af van persoonlijke ingesteldheid meer dan van gezondheid.
Over 17 jaar bent u ocharme 60. Als u dat oud vindt, dan bent u echt niet meer van deze tijd!

Marie van de koster
2 mei 2014, 14:16

Autoritair baasspelertje, ik wist het wel!
't Is spijtig dat ik uw reactie niet zal kunnen meemaken als uw zoon of dochter u iets verbiedt over 17 jaar!

manta
2 mei 2014, 14:17
Marie is een gevaar op de baan met hare fiets...:-D

Marie van de koster
2 mei 2014, 14:19
Marie is een gevaar op de baan met hare fiets...:-D

Hebt u mij daarjuist die scherpe bocht zien nemen aan 25/uur? En ik die dacht dat niemand mij in 't oog hield :oops:

Nietzsche
2 mei 2014, 14:22

Er zijn ook genoeg ouderen die nog heel goed auto kunnen rijden en alles ook nog vrijwel perfect zien.

Dat jij een soort Dom-Sub relatie met je pa hebt is verder volstrekt irrelevant.

CLAESSENS Joris
2 mei 2014, 15:01
1) Mijn spiegels hangen een ietsiepietsie hoger dan de uwe. ;-)
2) Iemand op een ligfiets komt nog lager uit, of het moeten al héél kleine kinderen zijn en die horen niet tussen het verkeer te rijden. Ik dacht zelfs dat die nog op het voetpad mochten of op z'n minst toch een oplettende volwassene bij hebben.
3) Je hoeft niet snel te rijden om iemand onder je wielen te krijgen, zie de hoeveelheid dodehoek-ongevallen. Meestal in bochten waar je zowiso traag bolt. Mensen begrijpen soms niet hoe weinig zichtbaar ze zijn. Een betere afstelling van de verkeerslichten (geen fietsers die rechtdoor rijden als er verkeer afdraait en zo) zou al meer levens redden dan de zoveelste spiegel er bij.

1, dan hebt u dringend nood aan dode hoek spiegels of een camerasysteem
2 Inderdaad, ook heel kleine kinderen nemen vaak aan het verkeer deel, meestal samen met mamma. En indien u mamma wel ziet maar niet kindlief dan... zie punt 1
3 klopt ook weer, het volstaat om in een onveilig voertuig te rijden. Één dat niet voorzien is van dodehoekspiegels bijvoorbeeld en na een eventueel ongeval het recht van uw slachtoffers om aan het verkeer deel te nemen te betwisten...
Ik heb een DE en ik garandeer u dat met voldoende en correct aangebrachte spiegels u geen dode hoek meer hebt. Met correct aangebrachte camera's evenzeer.

Uw voorstel voor de verkeerslichten zou in een aantal gevallen inderdaad kunnen helpen. In stedelijke omgeving zouden ze tijdens de spits het verkeer gewoon lam leggen als gevolg van de gevormde files.
Ik denk dat men in steden meer zou zijn met afzonderlijke fietsparcours, eventueel op een soort viaducten boven de rijbanen van de autos waar dat niet op grondniveau kan, ondertunneling van de gevaarlijkste kruispunten en waar men drukke verkeersaders kruist enzoverder.
Op snelwegen is de conclusie al lang doorgedrongen dat verkeer met te grote snelheidsverschillen niet doenbaar is. Vandaar minimum snelheden.
Ook voetgangers houdt men volledig gescheiden van voertuigen.
Waarom men deze logische gevolgtrekking voor fietsers niet kan maken mag Joost weten...

manta
2 mei 2014, 15:34
1, dan hebt u dringend nood aan dode hoek spiegels of een camerasysteem
2 Inderdaad, ook heel kleine kinderen nemen vaak aan het verkeer deel, meestal samen met mamma. En indien u mamma wel ziet maar niet kindlief dan... zie punt 1
3 klopt ook weer, het volstaat om in een onveilig voertuig te rijden. Één dat niet voorzien is van dodehoekspiegels bijvoorbeeld en na een eventueel ongeval het recht van uw slachtoffers om aan het verkeer deel te nemen te betwisten...
Ik heb een DE en ik garandeer u dat met voldoende en correct aangebrachte spiegels u geen dode hoek meer hebt. Met correct aangebrachte camera's evenzeer.

Uw voorstel voor de verkeerslichten zou in een aantal gevallen inderdaad kunnen helpen. In stedelijke omgeving zouden ze tijdens de spits het verkeer gewoon lam leggen als gevolg van de gevormde files.
Ik denk dat men in steden meer zou zijn met afzonderlijke fietsparcours, eventueel op een soort viaducten boven de rijbanen van de autos waar dat niet op grondniveau kan, ondertunneling van de gevaarlijkste kruispunten en waar men drukke verkeersaders kruist enzoverder.
Op snelwegen is de conclusie al lang doorgedrongen dat verkeer met te grote snelheidsverschillen niet doenbaar is. Vandaar minimum snelheden.
Ook voetgangers houdt men volledig gescheiden van voertuigen.
Waarom men deze logische gevolgtrekking voor fietsers niet kan maken mag Joost weten...
1 Geloof me vrij, een dodehoekspiegel is geen superoplossing, elke vrachtwagen heeft er minstens Ă©Ă©n en nog gebeuren er dingen in de dode hoeken.
Het is verschrikkelijk om te zien dat er nog steeds mensen zijn die geloven dat nog meer spiegels het veiliger gaan maken.
Naar hoeveel punten moet de aandacht van een chauffeur nog gaan voordat men inziet dat spiegels niet alles kunnen oplossen?
Bekijk de huidige vrachtwagens, zes- zeven spiegels om in de gaten te houden. Dat bovenop het uitkijken naar de rest van 't verkeer, dashbord en alle andere zaken. Dat maakt bochten nemen nu soms al een heksenketel.

Als je de veiligheid wilt verhogen kan je beginnen met camera's, detectietoestellen en andere soortgelijke zaken, maar dat maakt het ook nog vrij ingewikkeld.
Een groot deel van de onveiligheid ligt aan de infrastructuur, en zolang ze daar niets aan doen zullen er veel ongevallen blijven gebeuren die men had kunnen voorkomen.
Slimme verkeerslichten voor auto's, waar blijven die van de fietsers en voetgangers?

2 Die mama met haar kindje zal waarschijnlijk wel 't besef hebben om niet naast een vrachtwagen te gaan staan of er stilletjes voorbij te rijden tot aan 't rode licht.
Die zal ook wel begrijpen dat een chauffeur nog wel andere dingen te doen heeft dan in de zijspiegel te staren om te zien of er mss een fietser aankomt, 't verkeer is meer dan een spiegel hoor. 't Is dan al erg genoeg dat ze met haar kind tussen het gemotoriseerde verkeer moet rijden omdat er geen serieuze plaatsen zijn om veilig te fietsen.

Ligfietsen, en daar blijf ik bij, zijn minder zichtbaar (zeker in je spiegels) en dus ook pakken gevaarlijker dan gewone fietsen. Ook hebben die de neiging om toch voorbij te komen om vooraan aan het rode licht te staan, ik neem aan dat het iets te maken heeft met eventueel moeilijk stilstaan of zo.

De conclusie over grote snelheidsverschillen haal ik al jaren aan, dat is ook de reden van zoveel maneuvers op de autosnelweg, maneuvers die ongevallen veroorzaken.

manta
2 mei 2014, 15:39
Maar da's nog niets tegenover die elektrische fietsen waarmee bejaarden auto's van de baan rammen en zo...:evil:

Boduo
5 mei 2014, 21:30
Maar da's nog niets tegenover die elektrische fietsen waarmee bejaarden auto's van de baan rammen en zo...:evil:

Een vriend vertelde: vandaag reed ik met m'n (gewone) fiets.
Opeens werd ik ingehaald door een groepje jongeren (+/-18 jaar).
Toen ze voorbij waren , haalde een grijze opa, op elektrische fiets, mij in en stak de ganse meute jonge gasten voorbij !
Groot jolijt en enkelen wilden hem voorbij steken maar hij reed steeds rapper zodat ze het na een tijdje opgaven...

;-)

manta
5 mei 2014, 22:13
Een vriend vertelde: vandaag reed ik met m'n (gewone) fiets.
Opeens werd ik ingehaald door een groepje jongeren (+/-18 jaar).
Toen ze voorbij waren , haalde een grijze opa, op elektrische fiets, mij in en stak de ganse meute jonge gasten voorbij !
Groot jolijt en enkelen wilden hem voorbij steken maar hij reed steeds rapper zodat ze het na een tijdje opgaven...

;-)

:-D
Ik ben het ondertussen al gewoon om eerst naar de achteras te kijken voor ik probeer iemand in te halen, blijkbaar heeft de helft van de streek hier een elektrische fiets, vooral de ouderen.
Ik zou er best wel ene willen, vooral de combinatie fietsvergoeding en toch rijden zoals een met een brommertje spreekt me wel aan. Brommertjes kon ik opvoeren, 't zal me met zo'n fietsje ook wel lukken. ;-)

maddox
6 mei 2014, 06:15
Ik ben het ondertussen al gewoon om eerst naar de achteras te kijken voor ik probeer iemand in te halen, blijkbaar heeft de helft van de streek hier een elektrische fiets, vooral de ouderen.
Ik zou er best wel ene willen, vooral de combinatie fietsvergoeding en toch rijden zoals een met een brommertje spreekt me wel aan. Brommertjes kon ik opvoeren, 't zal me met zo'n fietsje ook wel lukken. ;-)

Ik ben op't moment aan deel 1 van mijn praktijktest. Wat is het belastingsvoordeel van woon/werkverkeer met de motorfiets.
Deel 2 komt binnenkort, ligfiets met deze kit (http://alienpowersystem.com/shop/kits/alien-power-system-120amp-3kw-single-motor-kit/)

koe de poing
10 mei 2014, 20:49

Voor een elektrische fiets krijg je geen fietsvergoeding :(

maddox
11 mei 2014, 00:47

Welke werkgever hebt U?
Want een electrische fiets is een fiets volgens de wetgeving.

koe de poing
11 mei 2014, 10:45
Welke werkgever hebt U?
Want een electrische fiets is een fiets volgens de wetgeving.

Enkel indien < 0,25 kW

manta
11 mei 2014, 10:54

Jawel, maar koeien kunnen niet fietsen dus weet jij dat niet ... :-P

koe de poing
11 mei 2014, 10:59
Jawel, maar koeien kunnen niet fietsen dus weet jij dat niet ... :-P

Ut ut

manta
11 mei 2014, 11:01
Ut ut

Da's ook een motivatie om sneller dan Tom Boonen te sprinten... 8O

Henri1
11 mei 2014, 11:20
Net voorbijgestoken door een kwieke zeventiger op een Specialized fiets met minstens 45 km/u.

maddox
11 mei 2014, 11:38
Enkel indien < 0,25 kW

Om het nog maar eens uit te leggen. De Europese regels ivm fietsen met electrische hulpmotor.
1) Maximaal vermogen 250W.
2) Alleen ondersteuning gevende als er getrapt wordt.
3) Electrische ondersteuning moet uitschakelen boven de 25km/u

Als die voorwaarden overschreden worden, dan is het geen fiets met hulpmotor meer, maar een electrische snorfiets.
Waarvoor andere regels gelden, zoals 25km/u maximale snelheid, motorhelmplicht, snorfietsverzekering (Burgerlijke aanspraakelijkheid dus) en geen fietsvergoeding.

Henri1
11 mei 2014, 11:41
Om het nog maar eens uit te leggen. De Europese regels ivm fietsen met electrische hulpmotor.
1) Maximaal vermogen 250W.
2) Alleen ondersteuning gevende als er getrapt wordt.
3) Electrische ondersteuning moet uitschakelen boven de 25km/u

Als die voorwaarden overschreden worden, dan is het geen fiets met hulpmotor meer, maar een electrische snorfiets.
Waarvoor andere regels gelden, zoals 25km/u maximale snelheid, motorhelmplicht, snorfietsverzekering (Burgerlijke aanspraakelijkheid dus) en geen fietsvergoeding.

In Duitsland rijden die fietsen haast allemaal 40 per uur.

maddox
11 mei 2014, 12:01

Dan voldoen ze dus niet aan de Europese regelgeving ivm fietsen met hulpmotor.

manta
11 mei 2014, 12:27

Zonder motortje dan nog wel, straffe gasten die Duitsers... :-P

The Syndrome
22 september 2014, 10:34
Daar heb je het al , 23% meer ongevallen met fietsen in de eerste jaarhelft zegt Het Nieuwsblad .
Reden , er is meer gefietst wegens het goede weer maar vooral een enorme toename van elektrische fietsen het afgelopen jaar .
De oudjes vallen bij bosjes .

Bartjeuh
22 september 2014, 10:50
De oudjes vallen bij bosjes .

Wij rijden al twee jaar met onze Gocycles (http://www.green-miles.com/), en zijn nog nooit gevallen. Bovendien kunnen we er sinds begin dit jaar zo drie in de koffers van onze Tesla Model S kwijt (eentje voor de mama, voor de papa, en voor de zoon), dus hoeven we geen lelijk en anti-aerodynamisch fietsenrek achteraan de wagen te monteren.

Niets dan voordelen!

Allesstroomt
22 september 2014, 11:04
Als ik al mijn goud in een tesla leg is de batterij plat na 150 meter.

Bartjeuh
22 september 2014, 11:15
Waar steek je dan je boodschappen?
2500 voor zo'n prulfietske met 40km bereik? Voor kleine 500 heb ik een plooibare trapzelfski

Boodschappen kunnen in de frunk (da's jargon voor de voorkoffer).
Voorts was het geen 2500, maar 3000 EUR (je vergat de BTW).
En ze zijn inderdaad plooibaar.
Bovendien verre van een prulfietske, met Bluetooth verbinding met de app op je smartphone (waarmee je acceleratie, max snelheid en afgelegde km regelt of bekijkt), en een piek van 45 km/u!

Bartjeuh
22 september 2014, 11:32
en op je bakkes gaat of tegen een auto knalt

Zoals ik eerder zei: wij rijden al twee jaar met onze Gocycles, en zijn nog nooit gevallen (waar ik tegen een auto knallen bij reken).

The Syndrome
22 september 2014, 11:48
Heb je daar cijfers van , van die ongevallen met elektrische fietsen?
Ongeveer 5% van de fietsen is elektrisch , 20% van de breuken wordt veroorzaakt door vallen met een elektrische .
Niet dat ze meer vallen met een elektrische , wel aan hogere snelheid .
Gezien het vooral bejaarden zijn die elektrisch rijden zien we daar dus een toename aan breuken .
En o ramp , de volgende generatie fietsen gaat naar 50 per uur .

Bartjeuh
22 september 2014, 11:55
Gezien het vooral bejaarden zijn die elektrisch rijden

Bof, wij zijn allerminst al bejaard te noemen, zunne! Hebben daarvoor nog minstens een dikke tien jaar te gaan (en dan nog wordt het eerst "gepensioneerd", maar vooralsnog niet "bejaard").
Bedoelde je misschien "Gezien het vooral mensen die in heuvelachtige gebieden wonen zijn die elektrisch rijden"?

The Syndrome
22 september 2014, 17:50
Bof, wij zijn allerminst al bejaard te noemen, zunne! Hebben daarvoor nog minstens een dikke tien jaar te gaan (en dan nog wordt het eerst "gepensioneerd", maar vooralsnog niet "bejaard").
Bedoelde je misschien "Gezien het vooral mensen die in heuvelachtige gebieden wonen zijn die elektrisch rijden"?
Gij noemt nog tien jaar te gaan tot u pensioen niet bejaard ...

The Syndrome
22 september 2014, 17:55
BRON graag !!
Ooit eens gelezen in de pers .
Terechte bron , je moet al geen helderziende zijn om te weten dat een 65 jarige die aan 35 per uur valt een grote kans op een breuk heeft .
Ook logica is een bron .

The Syndrome
22 september 2014, 18:00
De ontploffende batterijen van zo'n elektrische hebben al voor woningbrand gezord .
Die elektrische zijn gevaarlijker dan het is en Poetin tesamen .

Derk de Tweede
22 september 2014, 18:44
De ontploffende batterijen van zo'n elektrische hebben al voor woningbrand gezord .
Die elektrische zijn gevaarlijker dan het is en Poetin tesamen .

Het is een complot!

koe de poing
22 september 2014, 19:04
Net een zuur kijkende wielertoerist voorbijgestoken die, met de tong uit de bek, niet kon volgen hoe ik op mijn gemakje voorbijfietste :-)

Allesstroomt
22 september 2014, 19:05
Een maximumleeftijd ipv een maximumsnelheid ?

koe de poing
22 september 2014, 19:06
Een maximumleeftijd ipv een maximumsnelheid ?

Of alle bejaarden voorzien van steunwieltjes zoals bij kinderfietsjes

Xenophon
22 september 2014, 19:14

- lol -

The Syndrome
23 september 2014, 10:39
Het is een complot!
Van de vrouwen .
2 afgepeigerde wielertoeristen zien toekomen op een terras , gevolgd door hun vrolijk trappende dames met elektrische .
Vroeger konden de wielertoeristen nog eens van café naar café rijden , dat is nu ook gedaan , op een terrasje gaan zitten met een cola ja .

Anna List
23 september 2014, 14:17

als we ze nu eens preventief behandelen ?

al hun botten preventief vervangen met kunststof- of carbonexemplaren uit de 3D printer

als dat te duur is starten met heupen en dijbenen ...

Anna List
23 september 2014, 14:31
Ongeveer 5% van de fietsen is elektrisch , 20% van de breuken wordt veroorzaakt door vallen met een elektrische .
Niet dat ze meer vallen met een elektrische , wel aan hogere snelheid .
Gezien het vooral bejaarden zijn die elektrisch rijden zien we daar dus een toename aan breuken .
En o ramp , de volgende generatie fietsen gaat naar 50 per uur .

ge zijt in hart en ziel doorwrongen conservatief !

adaptive cruise control bestaat al jaren ... automatisch remmen Ă©n optrekken afhankelijk vh verkeer ...

google car is een feit, 5 merken hebben al zelfstandige auto's rondrijden in Europa

de volgende generatie elektrische fiets is er Ă©Ă©n die zelf veilig rijdt, niet valt, en die bejaarde toch het fietsgevoel geeft.

dit gaat allemaal geen 5 jaar meer duren.

Allesstroomt
23 september 2014, 14:33
Of alle bejaarden voorzien van steunwieltjes zoals bij kinderfietsjes

Driewielers :D

Anna List
23 september 2014, 14:33
Net een zuur kijkende wielertoerist voorbijgestoken die, met de tong uit de bek, niet kon volgen hoe ik op mijn gemakje voorbijfietste :-)

tegen welke snelheid ?

heb van t weekend 180km gefietst tegen een gemiddelde van 29 km/u (niet in peleton, in mijn eentje) :-)

ja, ge moogt in nu uw handen klappen ! ;-)

Johan Bollen
23 september 2014, 14:35
Als automobilist dien je er niet op te letten of het nu een bejaarde of een tiener is dat op de fiets zit. Dat maakt geen verschil voor je rijgedrag ten opzichte van de fiets. Gemiddelde snelheid van een fiets op de weg zonder elektrische hulp lijkt me iets van 20 km per uur te zijn, in de afdalingen 30 km per uur. Een beperking van elektrische fietsen tot tien km per uur lijkt me dan ook absurd. Laat ze zich maar houden aan de snelheidsbeperkingen die voor andere tweewielers ook gelden.

Xenophon
23 september 2014, 14:37
als we ze nu eens preventief behandelen ?

al hun botten preventief vervangen met kunststof- of carbonexemplaren uit de 3D printer

als dat te duur is starten met heupen en dijbenen ...

Van die fibervezel is misschien beter, dan kunnen we ze gelijk als router gebruiken.

Anna List
23 september 2014, 14:40
Als automobilist dien je er niet op te letten of het nu een bejaarde of een tiener is dat op de fiets zit. Dat maakt geen verschil voor je rijgedrag ten opzichte van de fiets. Gemiddelde snelheid van een fiets op de weg zonder elektrische hulp lijkt me iets van 20 km per uur te zijn, in de afdalingen 30 km per uur. Een beperking van elektrische fietsen tot tien km per uur lijkt me dan ook absurd. Laat ze zich maar houden aan de snelheidsbeperkingen die voor andere tweewielers ook gelden.

dat is net het probleem ...

automobilisten dienen zich aan te passen, velen maken een inschatting "naar gewoonte" en naar 'de snelheid van de gemiddelde fietser' ... ipv echt naar de fietser te kijken en zijn snelheid in te schatten...

kennis van me rijdt 'gemiddeld' 45km/u op zijn fiets (fietst dan ook altijd op de rijbaan en nooit op fietspaden) ... welnu die wordt gemiddeld een keer of 2 per maand "bijna" omvergereden door automobilisten die zijn snelheid compleet fout inschatten, hij kijkt daar zelfs niet meer van op (reageert adequaat en vermijdt de ongevallen) ... je schrikt je wel een ongeluk als je zo eens occassioneel met m meerijdt ...

Anna List
23 september 2014, 14:42
Van die fibervezel is misschien beter, dan kunnen we ze gelijk als router gebruiken.

de gemiddelde bejaarde kennende, is die daar of te gierig of te egoĂŻstisch voor !

voor je t weet lopen ze allemaal met een zilverpapieren hoedje rond!

edit : mogelijk een + voor de zichtbaarheid en de verkeersveiligheid ...

Anna List
23 september 2014, 14:49
Sorry, maar dat is simpelweg dom.
Vroeg of laat heeft die daardoor prijs.
Ik fiets ook wel eens zo snel maar niet waar er mogelijk(onverwacht) verkeer is

zelfs topsporters zijn die rollen wel eens beu hoor ... er zijn gewoon geen alternatieven voor (al is eerst met de auto naar NL al een goeie start)

da's natuurlijk makkelijker voor een Antwerpenaar dan voor een Westvlaming.

Bartjeuh
23 september 2014, 16:42
Gij noemt nog tien jaar te gaan tot u pensioen niet bejaard ...

Bron?

koe de poing
23 september 2014, 17:09
tegen welke snelheid ?

heb van t weekend 180km gefietst tegen een gemiddelde van 29 km/u (niet in peleton, in mijn eentje) :-)

ja, ge moogt in nu uw handen klappen ! ;-)

tegen 40 km/u

als ik je was tegengekomen, zou ik je gevraagd hebben om ofwel wat rapper te fietsen, of uit de weg te gaan :mrgreen:

koe de poing
23 september 2014, 17:10
Mijn actieradius is toch vééél meer km dan uw batterij en ik kom toe met een powerbar

mijn actieradius is voldoende om op het werk te raken en geen benzinekosten te hebben

en dat vind ik wel net zo fijn

The Syndrome
23 september 2014, 19:19
Wat gaan al die bejaarden doen met hun elektrische fiets als er stroompannes zijn .
Zo'n spel weegt meer dan een gewone fiets .
Hartaanvallen en ziektenkosten dus .
Op ons kosten ...

The Syndrome
23 september 2014, 19:29
Bron?
Bejaard is met een elektrische fiets rijden , ik heb daar geen bron voor nodig , logica volstaat .

Henri1
23 september 2014, 19:34

Een staande ovatie zou meer geapprecieerd worden.

Boduo
23 september 2014, 20:17

Sommige van die bejaarden beseffen NU dat ze bejaard zijn: hun (klein)kinderen rijden met een gewone fiets...

The Syndrome
23 september 2014, 20:56
De site van Hilde Crevits zegt , het aantal fietsongevallen bij 65 plussers is de laatste 5 jaar met 21% toegenomen bij 75 plussers zelfs met 37% .
Uiteraard leven senioren langer , ze zijn langer actief , maar zo'n verschil is verdacht .
Een Nederlands onderzoek , volgens de site van Hilde Crevits leert ons dat de kans op een dodelijk ongeval bij ouderen op een elektrische 25 keer hoger ingeschat wordt dan met een gewone fiets .
En de pensioenkosten liggen te hoog .
Een complot ...

Anna List
24 september 2014, 10:02
tegen 40 km/u

als ik je was tegengekomen, zou ik je gevraagd hebben om ofwel wat rapper te fietsen, of uit de weg te gaan :mrgreen:

fiets jij in je eentje 180km tegen een gemiddelde van 40 km/u ?
(zonder elektrische ondersteuning ? of doping ? )

sjiek ... ikke jaloers ! ...

ps ... op welke fiets doe je dat ?

The Syndrome
24 september 2014, 11:38
linkje ?
Kijk zelf eens op de site van Crevits .
Straks vraag je nog of ik je boterham wil smeren .

Bartjeuh
24 september 2014, 12:09
Bejaard is met een elektrische fiets rijden , ik heb daar geen bron voor nodig , logica volstaat .

Je hebt duidelijk nog nooit op een Gocycle gezeten, bemerk ik...

koe de poing
24 september 2014, 17:49
4 uur om met de auto van Leuven in Gent te raken vandaag. Zelfs zonder elektrische fiets was ik rapper geweest :(

Bartjeuh
26 september 2014, 08:21
Niet iedereen heeft 10K voor paar fietsen Bartje.
Zelfs mijn duurste komt niet over de 1000 (2de hands)

Voor 10K heb je al 3 Gocycles + nog een flink pak opties.

Als je dat vergelijkt met wat sommigen aan hun koersfiets spenderen, die ze dan enkel maar gebruiken om op zondagmorgen met hun drinkmakkers naar de café om den hoek te fietsen...

Bartjeuh
26 september 2014, 09:34
meer dan 1000 geef ik niet uit aan fiets

Ach, je hebt er zelfs van 10.000 EUR en meer (http://www.chamizo.be/nl/files/download/eddy-merckx-prijslijst-2014.pdf)... per stuk!

The Syndrome
5 december 2014, 13:05
De overheid wil de snelheid beperken tot 25 km per uur , zoniet , valhelm , nummerplaat , inschrijving , verzekering ed , het wordt dan aanzien als een gemotoriseerd voertuig .
Al een bejaarde zien vallen aan 24 km per uur .
Snelheidsbeperking tot 10 km per uur zeg ik , weten jullie wel wat een rolstoel kost .

maddox
5 december 2014, 16:32
De overheid wil de snelheid beperken tot 25 km per uur , zoniet , valhelm , nummerplaat , inschrijving , verzekering ed , het wordt dan aanzien als een gemotoriseerd voertuig .
Dan is het een snorfiets. Ik ga nog eens herhalen wat Europa voorschrijft kwa voorwaarden om een fiets te blijven zien als fiets, zelfs met een hulpmotor.
Traphulp, niet trappen is geen ondersteuning van de motor.
Deze traphulp moet uitschakelen bij snelheden hoger van 25km/u
Maximaal vermogen 250W.
Al een bejaarde zien vallen aan 24 km per uur .
Darwin in actie.
Snelheidsbeperking tot 10 km per uur zeg ik
Ik zou eerder zeggen, geen beperking, dan zijn de resultaten permanenter en meestal nog goedkoop ook.
Weten jullie wel wat een rolstoel kost .
Om in een rolstoel terrecht te komen heeft een bejaarde geen fiets nodig.
En de rolstoel is het punt niet, da's prima herbruikbaar.

manta
5 december 2014, 18:28
Een camino kon je ook makkelijk meer dan 100 km/u laten rijden, hopelijk deze elektrische fietsen ook.
Waarom zouden enkel wielrenners zo snel mogen gaan en Eulalie van den bakker niet? Wielrenners gebruiken ook hulpmiddelen, net als Eulalie...Pure discriminatie... :evil:

:cheer: fietsstroken op de autosnelwegen :cheer:

Marie van de koster
5 december 2014, 21:15
Ik durf zelfs niet raden aan hoeveel km per uur de wielerterroristen mij op het jaagpad voorbijrazen! Die denken allemaal dat ze in de Tour zitten. En dat zonder motortje ...

fred vanhove
6 december 2014, 09:05
Ik durf zelfs niet raden aan hoeveel km per uur de wielerterroristen mij op het jaagpad voorbijrazen! Die denken allemaal dat ze in de Tour zitten. En dat zonder motortje ...

Ik vind dat men maar beter alles gelijk afschaft....simpel toch ? Nergens last of overlast meer....Gewoon gaan werken en voor de rest iedereen in zijn kot achter zijn tablet of tv.;-)

The Syndrome
6 december 2014, 12:13
Om in een rolstoel terrecht te komen heeft een bejaarde geen fiets nodig.
En de rolstoel is het punt niet, da's prima herbruikbaar.
Al ooit eens een bejaarde zien vallen met een rolstoel .
Haren , velletjes en beentjes en ... kosten .
Wat als ze afkomen met elektrische rolstoelen aan 25 per uur .
Terug naar de natuur , op de trappers of sleuren aan die rolstoelwielen .

koe de poing
6 december 2014, 14:40

ja, het wordt hoog tijd dat de fiets op de lijst van verboden wapens terechtkomt.

de regering laat wat heel wat stemmen bij dertienjarige meisjes liggen door er niet voor te ijveren iedereen terug met paard en kar de baan op te sturen

de vuile muilekoek
6 december 2014, 14:44

Dat ze mijne zak opblazen ...met hun stomme velo .. dat ze rijden waar ze willen ....als ze maar uit mijne weg gaan..:twisted:

maddox
6 december 2014, 15:40
Al ooit eens een bejaarde zien vallen met een rolstoel .
Haren , velletjes en beentjes en ... kosten .
Wat als ze afkomen met elektrische rolstoelen aan 25 per uur .
Terug naar de natuur , op de trappers of sleuren aan die rolstoelwielen .

Beetke rapper en er is nog maar eenmalige kost voor de familie.

The Syndrome
24 december 2014, 11:41
Daar heb je t'al , 11% meer doden op de fiets dan vorig jaar .
Aan het goede weer ligt het niet , 3 % stijging bij de motards die ook uitzwermen bij het goede weer .
Vroeger dacht ik dat het specifiek de motards waren die zo'n vehikel kochten om zelfmoord te plegen , nu kijk ik argwanend naar de 60 plussers met zo'n elektrisch voertuig .
Zouden ze ...

Bartjeuh
24 december 2014, 11:44
Vroeger dacht ik dat het specifiek de motards waren die zo'n vehikel kochten om zelfmoord te plegen , nu kijk ik argwanend naar de 60 plussers met zo'n elektrisch voertuig .
Zouden ze ...

Zie het als een vorm van besparing, hee. Hoe vroeger zo'n 60-plusser op zijn elektrische fiets aan zijn einde komt, hoe minder pensioen er dient uitbetaald te worden en hoe vroeger er geërfd wordt door de aanstormende generatie.

satiper
24 december 2014, 17:48
Ik ben van mening dat men elektrische hulp mag krijgen tot 35 km/u.
Lijkt me reeds een mooie snelheid waar je in concurrentie komt met de wagen.
Veel fietsers rijden zonder hulp ook 35 en meer (zeker in afdalingen of met de wind in de rug).
Beroepsrenners halen snelheden van 60 en meer.
Het kan dus op een technisch veilige manier, daar ligt dus geen bezwaar.
Men wil graag auto-verbruik verminderen door meer fietsgebruik.
Daar ligt dus een mogelijkheid.
Je kan natuurlijk voor diegenen die er zich niet veilig bij voelen en op hun verzoek begrenzers inbouwen.
Maar voor de rest niet naar beneden maar wel naar boven herzien owv hetgeen reeds gezegd werd.

The Syndrome
25 december 2014, 13:17
Zie het als een vorm van besparing, hee. Hoe vroeger zo'n 60-plusser op zijn elektrische fiets aan zijn einde komt, hoe minder pensioen er dient uitbetaald te worden en hoe vroeger er geërfd wordt door de aanstormende generatie.
Ik ben inderdaad te goed voor deze wereld .
Zou ik mijn bejaarde buurvrouw die geen kinderen heeft en mij sympathiek vindt een elektrische durven kopen voor haar nieuwjaar ...

koe de poing
25 december 2014, 16:34
het nadeel van een electrische fiets is dat je je eraan ergert hoe trĂ*Ă*g auto's rijden :(

droge humor kassa404
25 december 2014, 18:59
Ik ben inderdaad te goed voor deze wereld .
Zou ik mijn bejaarde buurvrouw die geen kinderen heeft en mij sympathiek vindt een elektrische durven kopen voor haar nieuwjaar ...

buurvrouw zou heel blij zijn met een elektrische

reservespeler
25 december 2014, 19:29
Wat met de wandelfiets?
Zonder ondersteuning toch snel rijden.